Tip: mijn vrouw is over gegaan nadat ik had aangekondigd het te vertikken Vista problemen op te gaan lossen.ddkiller0900 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:51:
[...]
Ik heb het ook aan de hand, ik heb een dualboot op mijn laptop staan en de enkele keer dat ik windows opstart is enkel als ik bv publisher ofzo even nodig heb.
Mijn vriendin zweert bij windows. Ik had er een tijd geleden ook een dual boot van gemaakt en haar even kennis laten maken met linux maar het is vreemd en het is niet windows dus daar wou ze niet aan beginnen.
Jammer ....
Anoniem: 31491
Wat doet ze dan allemaal dat ze bij Windows zweert?ddkiller0900 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:51:
[...]
Mijn vriendin zweert bij windows. Ik had er een tijd geleden ook een dual boot van gemaakt en haar even kennis laten maken met linux maar het is vreemd en het is niet windows dus daar wou ze niet aan beginnen.
Jammer ....
Gewoon cold turkey overzetten naar een mooi DE als Gnome/KDE.
Sir Isaac schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:33:
[...]
Tip: mijn vrouw is over gegaan nadat ik had aangekondigd het te vertikken Vista problemen op te gaan lossen.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 08-10-2009 14:46 ]
Ik heb dat dus op een linux machine. Elke keer als ik er aan begin heb ik alleen maar problemen. Driver dit driver dat, geen boot logo, crashende browser (door flash), updaten naar een nieuwe versie wat ik alleen maar via Console werkend krijg (8.10 naar 9.04 bv), trage downloads (eerst weer een andere download server kiezen waarvan ik de optie nooit kan vinden), instellen van netwerkprinters waar ik altijd mee sta te ruzien, root schijf die vol loopt omdat je vaak niet kunt kiezen waar apps/games worden geïnstalleerd (Updatebeheer was er dacht ik 1 van), vensters met vreemd gedrag (Statusbalk die onder je taakbalk staat ed) En altijd het gevoel alsof Ubuntu trager is dan xp (op dezelfde pc uiterraard.)Room42 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:08:...
Maar ik merkte dat ik het gewoon helemaal zat was, die Windows probleempjes.
Maar ik merkte dat ik het gewoon helemaal zat was, die Ubuntu probleempjes.

Overigens leuk project. Wellicht dat het jouw wel lukt om ubuntu te blijven gebruiken. Zolang de commanline nog nodig is ga ik er in ieder geval niet meer aan beginnen. Hier thuis draait ubuntu op de pc van mn vader. Werkt verder wel ok (Bovengenoemde ergernissen zijn daar bijna allemaal aanwezig). Op die pc is geen reden om iets anders te gebruiken. Beetje mail en internet. Meer niet.
Mijn 180 dagen zonder windows op mn laptop was geen geslaagde actie. Draait er nu weer windows op.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt met Linux distro's/Ubuntu. Hoewel ik denk dat het meeste simpel genoeg op te lossen is, door hulp te zoeken in de community, en het goed lezen van handleidingen. Ik wil je niet persoonlijk beledigen, maar de problemen die je noemt zijn vaak dingen die naar voren komen als je Linux problemen vanuit een Windows-mindset benadert. Wat ik vaak jammer vind is dat problemen met driverondersteuning en flash toegeschreven worden aan de Linux distro in kwestie, terwijl het natuurlijk te wijten is aan de fabrikanten zelf.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Even een vraagje:
Net als HTT-Thalan, ben ik ook bezig met een overstap naar Linux, alleen ga ik naar Fedora (zie ook: [Fedora]The big adventure.)
Nu ben ook ik een WoW-speler, dus ik hoop wat van HTT-Thalan te kunnen leren.
Afijn, de reden dat ik hier post: Mijn FPS is echt slecht in Wine. In Stormwind haal ik ongeveer 20/25FPS, waar ik normaal (lees: in Windows) minimaal 60FPS haal. Heb jij tweaks doorgevoerd ergens om WoW beter draaiend te krijgen? Zo ja, welke?
Net als HTT-Thalan, ben ik ook bezig met een overstap naar Linux, alleen ga ik naar Fedora (zie ook: [Fedora]The big adventure.)
Afijn, de reden dat ik hier post: Mijn FPS is echt slecht in Wine. In Stormwind haal ik ongeveer 20/25FPS, waar ik normaal (lees: in Windows) minimaal 60FPS haal. Heb jij tweaks doorgevoerd ergens om WoW beter draaiend te krijgen? Zo ja, welke?
QFT!MaximusTG schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:16:
Wat ik vaak jammer vind is dat problemen met driverondersteuning en flash toegeschreven worden aan de Linux distro in kwestie, terwijl het natuurlijk te wijten is aan de fabrikanten zelf.
[ Voor 23% gewijzigd door Ben.Hahlen op 08-10-2009 15:26 ]
Uiteraard heb ik hulp gezocht in de community om bepaalde problemen op te lossen. Maar dat werkt gewoon niet, schiet gewoon niet op. In 9 van de 10 problemen die ik had had ik de Console nodig om het op te lossen. Missende drivers ligt ook aan de fabrikanten. Maar je hebt eenmaal de hardware al staan. Je gaat niet even nieuwe Linux/Ubuntu vriendelijke onderdelen aanschaffen. Ik in ieder geval niet.MaximusTG schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:16:
Jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt met Linux distro's/Ubuntu. Hoewel ik denk dat het meeste simpel genoeg op te lossen is, door hulp te zoeken in de community, en het goed lezen van handleidingen. Ik wil je niet persoonlijk beledigen, maar de problemen die je noemt zijn vaak dingen die naar voren komen als je Linux problemen vanuit een Windows-mindset benadert. Wat ik vaak jammer vind is dat problemen met driverondersteuning en flash toegeschreven worden aan de Linux distro in kwestie, terwijl het natuurlijk te wijten is aan de fabrikanten zelf.
Uiteraard ligt brakke software ook aan de fabrikanten maar dat maakt de gebruikers niet uit. Gebruikers willen en Flash draaien en geen crashende browser hebben.
Om te beginnen de snelkoppeling waarmee je WoW opstart even goed bekijken, achter de executable (helemaal achteraan, buiten de aanhalingstekens!) de optie -opengl toevoegen hielp bij mij enorm.Ben.Hahlen schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:25:
Even een vraagje:
[...]
QFT!
Verder heb ik de graphics options allemaal redelijk laag staan nog (behalve view distance enzo) omdat de FPS in dalaran nog steeds om te janken is - in Stormwind en dergelijke gaat het prima, battlegrounds ook niet echt problemen.
Ik zoek zelf ook nog steeds naar optimalisatie, ik weet dat ik onder Vista alles op max kon draaien en nog steeds dikke fps had, dat moet onder Wine ook lukken, maar dat is work in progress, het spel draait nu goed genoeg.
[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-10-2009 15:53 ]
Klopte de hulp die je kreeg dan niet, of heb je echt een aversie tegen het werken met de commandline? Zo ja, dan zit je misschien inderdaad bij linux niet goed. Maar persoonlijk vind ik het helemaal niet erg, zelfs makkelijk om bepaalde dingen in de terminal te doen. Volgens mij is het alleen maar beter voor de gebruikerservaring, als mensen 'gebruikers' (klinkt als een soort addictsTwazerty schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:36:
[...]
Uiteraard heb ik hulp gezocht in de community om bepaalde problemen op te lossen. Maar dat werkt gewoon niet, schiet gewoon niet op. In 9 van de 10 problemen die ik had had ik de Console nodig om het op te lossen. Missende drivers ligt ook aan de fabrikanten. Maar je hebt eenmaal de hardware al staan. Je gaat niet even nieuwe Linux/Ubuntu vriendelijke onderdelen aanschaffen. Ik in ieder geval niet.
Uiteraard ligt brakke software ook aan de fabrikanten maar dat maakt de gebruikers niet uit. Gebruikers willen en Flash draaien en geen crashende browser hebben.
Wat betreft je hardware; Ik kan me voorstellen dat als je hardware hebt waarop het erg lastig is om linux werkend te krijgen je het al snel zat wordt. Maar als je wel goed ervaringen hebt met een linux distro, dan ga je dus juist linux vriendelijke onderdelen aanschaffen! En dan is het gewoon genieten van het gebruiksgemak! Alle hardware meteen werkend na de installatie, geen gezoek naar obscure drivers op internet, of dat ene tooltje dat je een keer gebruikt hebt.
Upgraden van Ubuntu doe ik trouwens meestal niet, ik heb een aparte /home partitie, dus een verse install vind ik makkelijker. Een paar keer sudo aptitude'n en alles staat er weer op!
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Hopelijk zijn we het er wel over eens dat het installeren van een driver via de commandline niet gebruiksvriendelijk is. (In mijn geval was dat een wireless driver de AR5007EG en een Epson printer)
De hulp klopte verder ook wel en was ook uitstekend. Maar ultieme gebruiksvriendelijkheid is dat je alles zelf kunt vinden zonder ook maar het internet op te hoeven om te zoeken naar oplossingen. (Is een Utopia) Out of the box is het nog niet ideaal. Er is gewoon nog te veel wat niet direct werkt. Waar ik destijds ook tegenaan liep (1-1,5 jaar geleden) was dat ik mijn 2e scherm niet werkend kreeg op mijn nvidia kaart. In windows is het eigenlijk niet veel meer als:
Windows installeren, drivers installeren en vervolgens werkt alles gewoon. (Bijna altijd) Bij de huidige linux distributies is dit vaak niet het geval in mijn ervaring. Als je een geschikte pc hebt dat heb je kans dat alles werkt en dat je geen drivers hoeft te zoeken maar als dat niet het geval is dan zitten de meeste gebruikers al met een probleem. En zelfs al werkt alles dan heb je vaak toch nog een andere ATI of nvidia driver nodig. Installeer je beide dan werken bepaalde dingen niet meer (staan volgens mij meerdere versies van de ATI drivers in pakketbeheer). Ubuntu is al op de goede weg maar er moet nog veel aan de weg gewerkt worden.
Het pakketbeheer is een leuke en makkelijke oplossing maar het stelt mij niet tevreden. Zet er alles in of helemaal geen pakketbeheer (zoals mac os en windows). Zelfs het installeren van simpele programma's gaat vaak niet zo simpel als ze niet in pakketbeheer staan. Voorbeeld is Sun Java. (OpenJDK voldoet niet) Staan er leuke games in het pakketbeheer maar ook weer niet alles. Wil je wolfenstein dan ben je de hele avond bezig om het erop te zetten om er vervolgens achter te komen dat de performance om te huilen is. (Waarschijnlijk toch weer de verkeerde driver gekozen waarvan je dacht dat die het beste werkte).
Ik heb nog maar zelden een mooie installer gezien op ubuntu die alles voor jouw installeerd op de juiste plaats. Vaak waren het toch onduidelijke commanline installaties. Als beginner geef je het dan al snel op. Uiteraard heb ik het langer geprobeerd maar de vele kleine en grotere problemen hebben mij niet bij Ubuntu kunnen houden. Zolang dit allemaal niet opgelost is dan zie ik linux distributies niet als concurentie voor Mac OS en Windows. Mac OS heeft denk ik de beste papieren in handen als het gaat om out of the box ervaringen. (Heb geen Mac overigens)
Maar mocht je alles werkend krijgen op een ubuntu installatie dan is dat natuurlijk mooi. Ik zou het denk ik voor mn HTPC gebruiken als alles perfect zou werken. (Gaan we nog een keer testen, heb mn Terratec DVB-S2 kaart nog niet geprobeerd op Ubuntu. Op windows ben ik er niet helemaal tevreden over).
De hulp klopte verder ook wel en was ook uitstekend. Maar ultieme gebruiksvriendelijkheid is dat je alles zelf kunt vinden zonder ook maar het internet op te hoeven om te zoeken naar oplossingen. (Is een Utopia) Out of the box is het nog niet ideaal. Er is gewoon nog te veel wat niet direct werkt. Waar ik destijds ook tegenaan liep (1-1,5 jaar geleden) was dat ik mijn 2e scherm niet werkend kreeg op mijn nvidia kaart. In windows is het eigenlijk niet veel meer als:
Windows installeren, drivers installeren en vervolgens werkt alles gewoon. (Bijna altijd) Bij de huidige linux distributies is dit vaak niet het geval in mijn ervaring. Als je een geschikte pc hebt dat heb je kans dat alles werkt en dat je geen drivers hoeft te zoeken maar als dat niet het geval is dan zitten de meeste gebruikers al met een probleem. En zelfs al werkt alles dan heb je vaak toch nog een andere ATI of nvidia driver nodig. Installeer je beide dan werken bepaalde dingen niet meer (staan volgens mij meerdere versies van de ATI drivers in pakketbeheer). Ubuntu is al op de goede weg maar er moet nog veel aan de weg gewerkt worden.
Het pakketbeheer is een leuke en makkelijke oplossing maar het stelt mij niet tevreden. Zet er alles in of helemaal geen pakketbeheer (zoals mac os en windows). Zelfs het installeren van simpele programma's gaat vaak niet zo simpel als ze niet in pakketbeheer staan. Voorbeeld is Sun Java. (OpenJDK voldoet niet) Staan er leuke games in het pakketbeheer maar ook weer niet alles. Wil je wolfenstein dan ben je de hele avond bezig om het erop te zetten om er vervolgens achter te komen dat de performance om te huilen is. (Waarschijnlijk toch weer de verkeerde driver gekozen waarvan je dacht dat die het beste werkte).
Ik heb nog maar zelden een mooie installer gezien op ubuntu die alles voor jouw installeerd op de juiste plaats. Vaak waren het toch onduidelijke commanline installaties. Als beginner geef je het dan al snel op. Uiteraard heb ik het langer geprobeerd maar de vele kleine en grotere problemen hebben mij niet bij Ubuntu kunnen houden. Zolang dit allemaal niet opgelost is dan zie ik linux distributies niet als concurentie voor Mac OS en Windows. Mac OS heeft denk ik de beste papieren in handen als het gaat om out of the box ervaringen. (Heb geen Mac overigens)
Maar mocht je alles werkend krijgen op een ubuntu installatie dan is dat natuurlijk mooi. Ik zou het denk ik voor mn HTPC gebruiken als alles perfect zou werken. (Gaan we nog een keer testen, heb mn Terratec DVB-S2 kaart nog niet geprobeerd op Ubuntu. Op windows ben ik er niet helemaal tevreden over).
Agreed, maar ik denk toch iets te proeven in jouw woorden: Je maakt nog steeds een 1 op 1 vergelijk met Windows. Naast het feit dat ze gewoon niet hetzelfde zijn (iemand riep ooit eens tegen mij, dat als het identiek is, het nooit beter kan zijn) moet je je ook bedenken hoe het tot stand is gekomen.
Windows is een product waar veel geld voor word gevraagd, miljarden dollars aan ontwikkeling in zijn gegaan, en nog steeds vol met gaten zit, in de breedste zin van het woord.
Ubuntu is veel jonger, GRATIS, en wordt ontwikkeld uit liefde voor het vak, en een ideaal. Voor iets wat met zoveel enthousiasme word gemaakt en gratis en voor niets ter beschikking word gesteld, is Ubuntu een geweldig OS.
Als ik die vergelijking maak kan ik niet anders dan vol lof zijn voor om het even welke linux distro. Linux móet niet gebruikersvriendelijk zijn en heeft ook niet de intentie zich te meten met Windows, los van de groep fanboys die dat wel doet. Het is een op zich staand product met een eigen filosofie, je moet er dus niet alleen mee werken omdat je een alternatief voor, of een betere versie van Windows zoekt, maar ook omdat je achter de filosofie van Linux staat.
Anoniem: 249002
Wijze woorden en helemaal waarHTT-Thalan schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:31:
Het is een op zich staand product met een eigen filosofie, je moet er dus niet alleen mee werken omdat je een alternatief voor, of een betere versie van Windows zoekt, maar ook omdat je achter de filosofie van Linux staat.
Twazerty lees eens dit verhaal: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Hier werkt Citrix Receiver ook prima zelfs op 64 bits Jaunty (je moet wel een beetje pielen met getlibs etc).Ow, en Citrix draait echt perfect onder Linux. Sterker nog, op mijn thuis pc (met Gentoo) kan ik beter werken dan op de pc op kantoor (die of XP draaien, of een thin-client met linux die zoveel mogelijk windows na probeerd te doen).
Wat bij mij helaas niet werkt is als ik vanuit huis wil inloggen op Citrix Access Gateway.
Ik login (met safeword token) en kom verder maar alles duurt erg lang en uiteindelijk kom ik er niet in (geen foutmelding oid maar hij bleef ergens mee bezig). Wat vooral opvalt is dat de image (volgens mij een png plaatje) bovenin het scherm er lang over doet.
Werk nu via RemotelyAnywhere (pc overnemen). Gaat wel maar zou mooier zijn als caq ook werkte.
Ik heb zojuist (denk ik) de oplossing gevonden. Het zou liggen aan mijn firewall, en als ik het me goed herinner gooit linux standaard alle poorten dicht, tenzij jij ze openzet. Zie dit topic:HTT-Thalan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:39:
http://forum.ubuntu-nl.or...trust-%27aaa-certificate/
Die gozer heeft hetzelfde probleem, en in de laatste post word de oplossing gegeven, maar ik kom er nét niet aan uit. Als ik hetzelfde commando uitvoer als hij op regel 3, krijg ik te zien dat ik blijkbaar ook iets van 'entrust.net' nodig heb - maar dan?
- edit -
Ok, het certificaat is (denk ik) nu in orde.
Nu de volgende foutmelding:
"The Citrix SSL Server that you have selected is not accepting connections".
Het adres dat wij moeten gebruiken is gewoon " https://citrix.bedrijfsnaam.nl "
En als domein ' bedrijfsnaam.local '.
Doe ik iets verkeerd?
http://forums.citrix.com/message.jspa?messageID=673147
Iemand een tip over hoe ik die oplossing toepas?
Ik denk dat mensen ook niet overstappen op linux omdat ze gewoon rot verwend zijn in windows. Overal even op klikken en het werkt terwijl ik vaak merk dat in linux dat niet zo is en toch ook wel zorgt voor extra beveiliging.
Ja, dat klopt. Linux is sowieso veiliger, hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt dat alle memory sticks en computers worden geïnfecteerd, en bij mij in Ubuntu de Autorun.inf totaal geen effect heeftddkiller0900 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:26:
Ik denk dat mensen ook niet overstappen op linux omdat ze gewoon rot verwend zijn in windows. Overal even op klikken en het werkt terwijl ik vaak merk dat in linux dat niet zo is en toch ook wel zorgt voor extra beveiliging.
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Ubuntu heeft standaard wel een firewall (iptables), maar die staat standaard uit/niet ingesteld.HTT-Thalan schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:38:
[...]
Ik heb zojuist (denk ik) de oplossing gevonden. Het zou liggen aan mijn firewall, en als ik het me goed herinner gooit linux standaard alle poorten dicht, tenzij jij ze openzet. Zie dit topic:
http://forums.citrix.com/message.jspa?messageID=673147
Iemand een tip over hoe ik die oplossing toepas?
Alle poorten staan dus "open".
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de firewall, tenzij je die zelf hebt ingesteld/aangezet.
Nu is firewall security niet mijn sterkste punt, maar ik dacht dat de kernel default al een serie van modules had die samen als firewall werkten en dat iptables enkel een CLI app was die het mogelijk maakt om deze te configureren. Ander frontends zouden iptables dan weer gebruiken om de regels te manipuleren. M.a.w. een linux distributie met een default kernel heeft altijd een firewall die standaard de poorten dicht houdt, met of zonder interface.Dr_Hell schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:48:
[...]
Ubuntu heeft standaard wel een firewall (iptables), maar die staat standaard uit/niet ingesteld.
Alle poorten staan dus "open".
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de firewall, tenzij je die zelf hebt ingesteld/aangezet.
[ Voor 3% gewijzigd door Firestone op 10-10-2009 12:37 ]
Firestone: dat lijkt me toch niet zo te zijn? Als je zegmaar sshd start op poort 22 dan werkt dat toch out-of-the-box zonder dat je nog firewall rules ervoor moet schrijven? Default hebben de meeste linux distro's niets van firewall aanstaan.
https://help.ubuntu.com/community/IptablesHowTo
Zet je wel alles dicht, dan is normaal internetverkeer ook niet mogelijk, en dat botst natuurlijk met de "it just works"-filosofie van Ubuntu
Dat heeft iets te maken met het feit dat een standaard-installatie geen programma's/services heeft die via het netwerk bereikbaar zijn. Daarom zou het niet nodig zijn om alles dicht te zetten.Iptables is a firewall, installed by default on all official Ubuntu distributions (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu). When you install Ubuntu, iptables is there, but it allows all traffic by default.
Zet je wel alles dicht, dan is normaal internetverkeer ook niet mogelijk, en dat botst natuurlijk met de "it just works"-filosofie van Ubuntu
Hoewel vele websites inderdaad iptables en de firewall als één kluit nemen, kom ik hier en daar toch andere verhalen tegen.
Uit o.a. de bovenstaande bronnen concludeer ik dat de linux kernel firewall en iptables twee verschillende onderdelen zijn: respectievelijk de modules en de app die dat aan kan passen.
Zoektochten op Google zijn echter tegenstrijdig, dus ik sta graag open voor duidelijke bronnen.
Wikipediaiptables is a user space application program that allows a system administrator to configure the tables provided by the Linux kernel firewall (implemented as different Netfilter modules) and the chains and rules it stores.
Arch wikiiptables is a tool for administering the built-in firewall capabilities of the Linux kernel. It is a very large and complex piece of software.
Uit o.a. de bovenstaande bronnen concludeer ik dat de linux kernel firewall en iptables twee verschillende onderdelen zijn: respectievelijk de modules en de app die dat aan kan passen.
Zoektochten op Google zijn echter tegenstrijdig, dus ik sta graag open voor duidelijke bronnen.
Anoniem: 278840
Heren, dames
Ik volg deze thread nu al een flinke tijd, omdat ik veel wat thalan beschreef me zo herkenbaar voorkwam. Ik ben nu sinds meer dan een jaar geleden overgestapt en alle problemen waar hij tegen aanloopt heb ik allemaal meegemaakt. En tot mijn stomme verbazing zag ik nu ook dat een draadje over Citrix ook ineens hier werd geciteerd. Dat was namelijk mijn eigen draadje !!!! Giller. Ik heb al tijden Citrix draaien als een lier, 64 bits, op Jaunty, inderdaad ff die certificaten op de juiste plek pleuren. De laatste client ophalen van de site
Deze draadje ff doornemen:
http://skarh.wordpress.co.../how-to-citrix-on-ubuntu/
PS: ik gebruik voor het werk deze url: https://citrix.bedrijfsna...sPlatform/auth/login.aspx
Het probleem ligt in FF niet in de router, of firewall, dat is alles.
Ik ben een ongelovelijk fan geworden van Ubuntu, ik heb wel dualboot met Vista, omdat ik nog Itunes nodig heb voor mijn iphone, maar sinds vandaag ik nu ook al zelf programma's die in *.deb formaat zijn "gevonden" via ssh installeren, rechtstreeks kan installeren onder Ubuntu. Dus; foto's en programmas gaan al, nu de films en muziek nog en dan pleur ik subiet ms eraf. Wat ben ik blij dat ik vergestapt: meer fun, meer hulp van de community, meer leuke dingen om uit te zoeken (want dat moet je wel leuk vinden !!) en een schat aan progs die gewoon werken!
Ik zie nu pas hoeveel tijd ik heb verspild aan het overeind houden van de pc door defragmenteren, antivirussen, registers opschonen, onderhoudsprogramma's bijhouden en altijd maar wachten wegens het opnieuw opstarten na de installatie van nieuwe progjes, die als je die hebt verwijderd toch weer ergens resten achterlieten waardoor je weer opnieuw moest......pffffffffffffffffffff...
En met Virtualbox kan ik heerlijk blijven testen en spelen zonder dat ik risico's loop.
Ik ga echt niet MS-bashen, ze hebben heus veel betekend voor de verbreiding en acceptatie van veel innovatieve technieken. Maar ik zie nu wel dat het eerder kwam door een groot marketing-budget dan door echt goede OS-programmatuur. MS moet zich voor mij in ieder geval zorgen maken; ze lopen het risico te verworden tot een technologische dinosaurus die gewoon niet kan opboxen tegen een nieuwkomer die alleen virtueel bestaat en niet bestreden kan worden door juristen, gerichte marketing of prijsdumping(!). Een soort darwinisme in de arena van de technologie. Ik vraag me af of ze net zo goed zullen reageren als indertijd IBM noodgedwongen deed in de jaren 80. I know, I been there. We weten in ieder geval allemaal wat er met de echte dino's gebeurde toen hun omgeving drastisch veranderde .......
Just my two cents.
@ Thalen: ga in ieder geval zo door met deze draad, en blijf zeker eerlijk zoals je hebt gedaan. Wat je uiteindelijk ook misschien gaat doen na afloop van je testperiode: men kan hier gewoon first-hand zien wat het betekent eens met ubuntu te stoeien. En dat ook nog eens een positieve ervaring kan inhouden.
Ik blijf deze draad volgen en wie weet kan ik je ook nog eens een tip geven. Ik heb overigens die tip over Exaile opgepikt om radio-stations makkelijk te luisteren !
Oja, ik kan het niet laten, mijn persoonlijke favoriet voor het makkelijk installeren en bijhouden van veel handige programma's doe ik via Ubuntu-tweak: Tip; kijk maar naar: http://ubuntu-tweak.com/
Ik kap, peace !
Ik volg deze thread nu al een flinke tijd, omdat ik veel wat thalan beschreef me zo herkenbaar voorkwam. Ik ben nu sinds meer dan een jaar geleden overgestapt en alle problemen waar hij tegen aanloopt heb ik allemaal meegemaakt. En tot mijn stomme verbazing zag ik nu ook dat een draadje over Citrix ook ineens hier werd geciteerd. Dat was namelijk mijn eigen draadje !!!! Giller. Ik heb al tijden Citrix draaien als een lier, 64 bits, op Jaunty, inderdaad ff die certificaten op de juiste plek pleuren. De laatste client ophalen van de site
Deze draadje ff doornemen:
http://skarh.wordpress.co.../how-to-citrix-on-ubuntu/
PS: ik gebruik voor het werk deze url: https://citrix.bedrijfsna...sPlatform/auth/login.aspx
Het probleem ligt in FF niet in de router, of firewall, dat is alles.
Ik ben een ongelovelijk fan geworden van Ubuntu, ik heb wel dualboot met Vista, omdat ik nog Itunes nodig heb voor mijn iphone, maar sinds vandaag ik nu ook al zelf programma's die in *.deb formaat zijn "gevonden" via ssh installeren, rechtstreeks kan installeren onder Ubuntu. Dus; foto's en programmas gaan al, nu de films en muziek nog en dan pleur ik subiet ms eraf. Wat ben ik blij dat ik vergestapt: meer fun, meer hulp van de community, meer leuke dingen om uit te zoeken (want dat moet je wel leuk vinden !!) en een schat aan progs die gewoon werken!
Ik zie nu pas hoeveel tijd ik heb verspild aan het overeind houden van de pc door defragmenteren, antivirussen, registers opschonen, onderhoudsprogramma's bijhouden en altijd maar wachten wegens het opnieuw opstarten na de installatie van nieuwe progjes, die als je die hebt verwijderd toch weer ergens resten achterlieten waardoor je weer opnieuw moest......pffffffffffffffffffff...
En met Virtualbox kan ik heerlijk blijven testen en spelen zonder dat ik risico's loop.
Ik ga echt niet MS-bashen, ze hebben heus veel betekend voor de verbreiding en acceptatie van veel innovatieve technieken. Maar ik zie nu wel dat het eerder kwam door een groot marketing-budget dan door echt goede OS-programmatuur. MS moet zich voor mij in ieder geval zorgen maken; ze lopen het risico te verworden tot een technologische dinosaurus die gewoon niet kan opboxen tegen een nieuwkomer die alleen virtueel bestaat en niet bestreden kan worden door juristen, gerichte marketing of prijsdumping(!). Een soort darwinisme in de arena van de technologie. Ik vraag me af of ze net zo goed zullen reageren als indertijd IBM noodgedwongen deed in de jaren 80. I know, I been there. We weten in ieder geval allemaal wat er met de echte dino's gebeurde toen hun omgeving drastisch veranderde .......
Just my two cents.
@ Thalen: ga in ieder geval zo door met deze draad, en blijf zeker eerlijk zoals je hebt gedaan. Wat je uiteindelijk ook misschien gaat doen na afloop van je testperiode: men kan hier gewoon first-hand zien wat het betekent eens met ubuntu te stoeien. En dat ook nog eens een positieve ervaring kan inhouden.
Ik blijf deze draad volgen en wie weet kan ik je ook nog eens een tip geven. Ik heb overigens die tip over Exaile opgepikt om radio-stations makkelijk te luisteren !
Oja, ik kan het niet laten, mijn persoonlijke favoriet voor het makkelijk installeren en bijhouden van veel handige programma's doe ik via Ubuntu-tweak: Tip; kijk maar naar: http://ubuntu-tweak.com/
Ik kap, peace !
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 278840 op 10-10-2009 21:35 ]
Ik kom weer een vaag probleem tegen...
usb stick, wat video's op gezet om te bekijken op de tv, en daarna wilde ik deze er weer afhalen, om nieuwe erop te zetten.
Ik steek de usb stick in de pc, verwijder de video's en wil nieuwe plaatsen - geen ruimte. Duh, trash nog niet geleegd. Dus ik leeg de trash. Nog steeds geen ruimte.
Zonder usb stick is de trashbin leeg. Mét usb stick is de trashbin gevuld - met de 6 video's die ik heb weggegooid. Ik kan ze niet permanent verwijderen - maar ook niet restoren. Beide geven een error.
De usb stick zelf lijkt leeg (geen video's te bekken) maar 'properties' geeft wel aan dat hij vol zit.
Wat nou?
- edit -
Even valsgespeeld door beide sticks (heb er nog eentje met dit probleem) in de Windows pc van mijn vriendin te steken.
Daar verschijnt ineens een map genaamd 'trash.100' ofzo, maar deze kan ik niet verwijderen. 'folder not empty'. Daarin staan inderdaad bestanden, (show hidden staat aan) en die heb ik verwijderd. De map is leeg en properties geeft gewoon '0 kb' aan - maar kan ze nog steeds niet verwijderen, en de stick rapporteert nog steeds (veel!) minder vrije ruimte als dat hij zou moeten hebben, zelfs wanneer ik de 1000-1024mb vergelijking in acht neem.
- edit 2 -
En weer een puntje voor google. GPartED gedownload en de stick in kwestie ge-unmount en geformatteerd.
usb stick, wat video's op gezet om te bekijken op de tv, en daarna wilde ik deze er weer afhalen, om nieuwe erop te zetten.
Ik steek de usb stick in de pc, verwijder de video's en wil nieuwe plaatsen - geen ruimte. Duh, trash nog niet geleegd. Dus ik leeg de trash. Nog steeds geen ruimte.
Zonder usb stick is de trashbin leeg. Mét usb stick is de trashbin gevuld - met de 6 video's die ik heb weggegooid. Ik kan ze niet permanent verwijderen - maar ook niet restoren. Beide geven een error.
De usb stick zelf lijkt leeg (geen video's te bekken) maar 'properties' geeft wel aan dat hij vol zit.
Wat nou?
- edit -
Even valsgespeeld door beide sticks (heb er nog eentje met dit probleem) in de Windows pc van mijn vriendin te steken.
Daar verschijnt ineens een map genaamd 'trash.100' ofzo, maar deze kan ik niet verwijderen. 'folder not empty'. Daarin staan inderdaad bestanden, (show hidden staat aan) en die heb ik verwijderd. De map is leeg en properties geeft gewoon '0 kb' aan - maar kan ze nog steeds niet verwijderen, en de stick rapporteert nog steeds (veel!) minder vrije ruimte als dat hij zou moeten hebben, zelfs wanneer ik de 1000-1024mb vergelijking in acht neem.
- edit 2 -
En weer een puntje voor google. GPartED gedownload en de stick in kwestie ge-unmount en geformatteerd.
[ Voor 34% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-10-2009 00:10 ]
Was wel benieuwd geweest naar wat er precies op je stick stond ("ls -lah" of "Show hidden" in nautilus) en wat voor bestandssysteem je op de stick had. Fat(32) of NTFS?HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:49:
[...]- edit 2 -
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Fat32. Het was gewoon een deadlock situatie waar ik niet op kon wachten, wij hadden video's nodig in de huiskamer voor bij het bier!
Trash.1000 toevallig? Da's je userid denk ik. Je bent ook niet de eerste die het probleem tegenkomt, zo blijkt.
Saved by the buoyancy of citrus
Anoniem: 302565
Het volstaat hier eigenlijk om de 32-bit versie van de browser te installeren. (met 32-bit plugins)Ubuntu 64bit .. persoonlijk zou ik je 32bit aanraden. Ja 64bit is "hot" tegenwoordig, maar er zijn nog teveel kinderziektes m.i. (4 maand op 64bit gewerkt, vervolgens weer terug naar 32bit).
Zolang je star vast houd aan GUI only zal linux hooit iets voor je worden. Er is zo veel in te stellen dat wanneer je overal een gui voor gaat maken je door de bomen het bos niet meer zien. De standaard dingen waar windows een gui voor heeft heeft gnome ook. Wil je meer in windows dan kan dat meestal niet of je moet 3rd party software downloaden of in het register duiken. Geef mij maar de commandline ipv het windows register.Twazerty schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:53:
[...]
... Zolang de commanline nog nodig is ga ik er in ieder geval niet meer aan beginnen...
Coïtus ergo sum
Ik heb anders nog nooit drivers en programma's hoeven in installeren via de commandline in windowsChilly_Willy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:57:
[...]
Zolang je star vast houd aan GUI only zal linux hooit iets voor je worden. Er is zo veel in te stellen dat wanneer je overal een gui voor gaat maken je door de bomen het bos niet meer zien. De standaard dingen waar windows een gui voor heeft heeft gnome ook. Wil je meer in windows dan kan dat meestal niet of je moet 3rd party software downloaden of in het register duiken. Geef mij maar de commandline ipv het windows register.
Ubuntu 9.10 had wel verbeteringen tov 8.04. Zo vind ik de programmabeheer om programmas te downloaden en te installeren beter. (Sun Java staat er nu ook tussen
Dat komt omdat als je in linux via de CLI drivers moet installeren je eigenlijk bezig bent om niet ondersteunde hardware aan de praat te krijgen. Hardware die niet windows ondersteunt in windows installeren is waarschijnlijk onmogelijk. In linux heb je iniedergeval nog de mogelijkheid.Twazerty schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:12:
[...]
Ik heb anders nog nooit drivers en programma's hoeven in installeren via de commandline in windows
In ubuntu en consorten is een hele mooie stelregel imo: Als je iets in de CLI moet doen is het niet supported.
Ik vraag me af waarom de mensen zeggen dat iets niet werkt hier geen bug report van maken zodat de community ernaar kan kijken en eventueel fixen..
Kaart staat in de lijst met ondersteunde kaartenGotiniens schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:43:
[...]
Dat komt omdat als je in linux via de CLI drivers moet installeren je eigenlijk bezig bent om niet ondersteunde hardware aan de praat te krijgen. Hardware die niet windows ondersteunt in windows installeren is waarschijnlijk onmogelijk. In linux heb je iniedergeval nog de mogelijkheid.
In ubuntu en consorten is een hele mooie stelregel imo: Als je iets in de CLI moet doen is het niet supported.
@bjokke
Heb ik geprobeerd maar je moet een account hebben wil je bugs doorgeven. Daar had ik effe geen zin in in al die rare fratsen. Gewoon reporten, klaar, maar helaas zo zat het niet in elkaar.

Op zich hoef je nooit drivers te installeren via de commandline. En een update van 8.04 naar 9.04 kan ook niet aangezien je 8.10 overslaat. En ook dat hoeft niet via de commandline, gewoon updatemanager starten en op de dist upgrade knop drukken. En dat je met een beta van 9.10 problemen hebt is niet zo vreemd, met windows 7 beta waren ook allemaal problemen.Twazerty schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:12:
[...]
Ik heb anders nog nooit drivers en programma's hoeven in installeren via de commandline in windowsen daar gaat het mij om. Dat ik de commandline nodig heb om iets heel specifieks aan te passen vind ik niet zo'n ramp. Windows commandline staat hier ook vaak aan. (testen van cli programma's) Maar de meest eenvoudige dingen wil ik niet doen via een CLI. Paar dagen geleden de Ubuntu PC geupgrade van 8.04 naar 9.04 (via commandline anders ging het niet)....
En idd moet je ati kaart gewoon werken, als het goed ik krijg je vanzelf een popup dat er proprietary drivers beschikbaar zijn. Mijn ati werkte meteen perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-10-2009 14:21 ]
Coïtus ergo sum
Registreren bij een bugzilla is raar?Twazerty schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:06:
[...]
Kaart staat in de lijst met ondersteunde kaarten![]()
@bjokke
Heb ik geprobeerd maar je moet een account hebben wil je bugs doorgeven. Daar had ik effe geen zin in in al die rare fratsen. Gewoon reporten, klaar, maar helaas zo zat het niet in elkaar.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
AH! het ding wat er standaard in zou moeten zitten: eindeiljk overzicht! Fijn!Anoniem: 278840 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:15:
(verhaal)
Ik kap, peace !
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Een upgrade button was nergens te vinden. Dus met wat google werk het upgrade commando gevonden. Ook niet in de update manager was de upgrade knop nergens te bekennen. Ik kreeg geen meldingen over de videodrivers. In de update manager stond 1 ati driver die niet werkte. In 8.04 stonden nog 3 driver waarvan er dacht ik 2 niet werkte.Chilly_Willy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:19:
[...]
Op zich hoef je nooit drivers te installeren via de commandline. En een update van 8.04 naar 9.04 kan ook niet aangezien je 8.10 overslaat. En ook dat hoeft niet via de commandline, gewoon updatemanager starten en op de dist upgrade knop drukken. En dat je met een beta van 9.10 problemen hebt is niet zo vreemd, met windows 7 beta waren ook allemaal problemen.
En idd moet je ati kaart gewoon werken, als het goed ik krijg je vanzelf een popup dat er proprietary drivers beschikbaar zijn. Mijn ati werkte meteen perfect.
@Theimon,
Waarom zou ik mij moeten registreren dan? Ik zie het nut er niet van in. Dat moet toch ook anders kunnen. Je bent bezig om een probleem op te lossen en dan wil ik niet gestoord worden door een registratie procedure.
Ik lees nog steeds posts die ervan uitgaan dat de GUI een vanzelfsprekendheid is.
De GUI is geen onderdeel van de essentie van Linux - het is een hulpmiddeltje dat er later aan is toegevoegd. Derhalve is hij dus niet zo uitgebreid als die van Windows - dat erop is ontworpen om alles via een GUI te kunnen (moeten) doen.
Je moet er dus niet vreemd van opkijken of je eraan storen, de CLI is wat Linux ís. Als je het via de GUI kan is het mooi meegenomen.
De GUI is geen onderdeel van de essentie van Linux - het is een hulpmiddeltje dat er later aan is toegevoegd. Derhalve is hij dus niet zo uitgebreid als die van Windows - dat erop is ontworpen om alles via een GUI te kunnen (moeten) doen.
Je moet er dus niet vreemd van opkijken of je eraan storen, de CLI is wat Linux ís. Als je het via de GUI kan is het mooi meegenomen.
onzin, linux is de kernel, die kun je met CLI, GUI, een spraakinterface, of voor mijn part met een brain-computer interface besturen.HTT-Thalan schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:31:
GNU/Linux is wel een unix-like systeem, en dus zijn er veel tools ingebouwd rond een CLI. Het maken van een CLI is een stuk makkelijker dan het maken van een GUI, en dus is die er meestal het eerst. Het doel van ubuntu (en andere desktop-centric distrobouwers) is wel om alles wat een gemiddelde desktopgebruiker nodig heeft via een GUI aan te bieden, maar zover is het helaas nog niet.
It sounds like it could be either bad hardware or software
@Twazerty,
Ter info: Ubuntu 8.04 is een LTS versie (langetermijn ondersteuning), nieuwe releases worden standaard niet weergegeven tot er een nieuwe LTS versie beschikbaar is. Als je wel nieuwe releases wil, moet je dit zelf instellen in Softwarebronnen. Ook wordt aangeraden geen versies te skippen, je kan dan beter een fresh install doen. Misschien iets om te onthouden als je over een jaar weer tegen de zelfde problemen aan loopt
Ter info: Ubuntu 8.04 is een LTS versie (langetermijn ondersteuning), nieuwe releases worden standaard niet weergegeven tot er een nieuwe LTS versie beschikbaar is. Als je wel nieuwe releases wil, moet je dit zelf instellen in Softwarebronnen. Ook wordt aangeraden geen versies te skippen, je kan dan beter een fresh install doen. Misschien iets om te onthouden als je over een jaar weer tegen de zelfde problemen aan loopt
Mag ik vragen waar die lijst staat? Ik heb gegoogled, maar kan niks vinden?Twazerty schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:06:
[...]
Kaart staat in de lijst met ondersteunde kaarten![]()
@bjokke
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriverOrian schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:03:
[...]
Mag ik vragen waar die lijst staat? Ik heb gegoogled, maar kan niks vinden?
en
http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.22&lang=English
Ik had dus de R350, 9800 pro
@xpc
Ik zal het onthouden.
[ Voor 10% gewijzigd door Twazerty op 12-10-2009 08:14 ]
BedanktTwazerty schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:12:
[...]
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
en
@xpc
Ik zal het onthouden.Hoe moet je dat als normale/bovennormale gebruiker ooit weten?
Zoals iedere normale gebruiker van ieder normaal stuk software datsoort dingen te weten komt: door te googlen of door het te vragen.Twazerty schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:12:
[...]
@xpc
Ik zal het onthouden.Hoe moet je dat als normale/bovennormale gebruiker ooit weten?
Daarbij hoef je dat als normale gebruiker niet te weten! Het idee is dat een gebruiker die een stabiel systeem wil hebben, enkel upgrade tussen LTS versies. Net zoals dat een Windows gebruiker enkel upgrade tussen major Windows versies, 95->98 , XP -> Vista/7.Twazerty schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:12:
[...]
en
@xpc
LTS versies krijgen natuurlijk wel gewoon security updates.
En daarbij staat het verschil tussen LTS- en gewone distributies heel duidelijk uitgelegd op de website van Ubuntu.MaximusTG schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 13:14:
[...]
Daarbij hoef je dat als normale gebruiker niet te weten! Het idee is dat een gebruiker die een stabiel systeem wil hebben, enkel upgrade tussen LTS versies. Net zoals dat een Windows gebruiker enkel upgrade tussen major Windows versies, 95->98 , XP -> Vista/7.
LTS versies krijgen natuurlijk wel gewoon security updates.
Hmm, de 9800 pro, die werkt met dezelfde drivers als mijn 9600 mobile (R300 core) die al vanaf versie 6 of 7 direct onder Ubuntu wou werken. Ik vraag me dus serieus af wat je probeerde. En je hebt inderdaad 2 versies, die beiden duidelijk uitgelegd worden, namelijk de Radeon driver, die 100% open source is met z'n voor- en nadelen, en de fglrx-driver, wat de officiële Ati-driver is (en closed-source).Twazerty schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:12:
[...]
en
@xpc
Verder, als "power-user" vind ik de cli werkelijk een verademing. Heb je ooit weleens een WindowsXp machine gehad waar een verkeerde video-driver geïnstalleerd was? Ik heb ze gehad, die een blue-screen gaven bij het opstarten van de veilige modus en in normale modus vertikte om op te starten omdat de video-driver verkeerd was. Daar zit je dan met je mooie GUI waarin je alles moet doen, maar die dus niet werkt.
Verder kan je tegenwoordig gewoon in Nautilus een .dep bestand aanklikken en wordt synaptics automatisch gestart. Veel grafischer dan dat kan je echt niet maken.
Afgelopen weekend heb ik trouwens weer eens uren op de CLI lopen prutsen, omdat ik met ffmpeg een video wou converteren naar een formaat dat geschikt is voor m'n gsm (Nokia 5800). Dan is de CLI een vloek en een zegen tegelijkertijd. De vloek is dat je, vooral met een programma als ffmpeg, vaak scherm-brede opdracht regels aan het tikken bent om alles in te stellen, de zegen is de enorme vrijheid in instellingen die je tot je beschikking hebt. Ik ben nog geen GUI tegen gekomen voor ffmpeg die goed met deze vrijheden om wist te gaan.
Voor de mensen die ffmpeg niet kennen, het een conversie tool voor audio en video die gebruik kan maken van alle decodeer en encodeer library's die beschikbaar zijn op je systeem. In mijn geval betekent dat ik van zo'n beetje elk format, naar elk format kan omzetten.
ffmpeg is gelijk ook de reden dat ik tegenwoordig eindelijk (na al 15 jaar met pc's te spelen) maar eens ga leren programeren. Ik wil namelijk toch eens proberen een menu-gestuurde of wellicht een Qt-gebasseerde GUI ervoor te maken, die mij de opties biedt die ik nodig heb, zoals presets voor apparaten als de PSP, iPod en Nokia's. Nu ben ik in eerste instantie bezig met bash-scripting, maar dat wil nog niet echt lukken. Ik kan wel argumenten uitlezen, maar geen cli-opties. Maar waarschijnlijk doe ik zelf gewoon iets fout, of zie ik iets over het hoofd. Het was voor mij namelijk al een hele overwinning om een simpel scriptje te bouwen dat checkt hoeveel argumenten er meegegeven zijn, en dit er 2 waren, deze netjes te presenteren, en bij meer of minder dan 2, een passende fout te geven. Een heel simpel scripje (10 of 15 regels) met een if-then statement.
Het volgende stukje wat ik eerst onder de knie wil krijgen is het manipuleren van tekst regels (bestandsnamen automatisch laten aanpassen op bijv de extentie).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heren,
ik probeer nu Command en Conquer 3 te spelen.
Ik gebruik daarvoor:
http://appdb.winehq.org/o...iId=7440&iTestingId=42884
En heb alle instructies gevolgd:
no-dvd patch geinstalleerd
Alle window managers uitgezet
DX9.0c geinstalleerd
de voorgestelde DLL gedropt in de system32 map
Troubleshooten:
virtual desktop aangezet, resolutie 800*600
alle geluid uitgezet onder Wine
De fout is, dat als ik de game 'normaal' start, hij hangt op het splash screen. Die 'bug' is bekend bij WineHQ en in de genoemde link posten ze ook oplossingen... maar die werken allemaal niet.
Zoals zij voorstellen heb ik alle audio uitgeschakeld en inderdaad, ik krijg dan een directx foutmelding, en heb daarbij de door hen voorgestelde 'fix' gevolgd, helaas krijg ik die foutmelding nog steeds.
Iemand nog ideeën? Ik wil C&C3 spelen!
- edit -
Wine een upgrade-douw gegeven, en nou funkioniert es
Ik los het zelf sneller op dan jullie kunnen posten
ik probeer nu Command en Conquer 3 te spelen.
Ik gebruik daarvoor:
http://appdb.winehq.org/o...iId=7440&iTestingId=42884
En heb alle instructies gevolgd:
no-dvd patch geinstalleerd
Alle window managers uitgezet
DX9.0c geinstalleerd
de voorgestelde DLL gedropt in de system32 map
Troubleshooten:
virtual desktop aangezet, resolutie 800*600
alle geluid uitgezet onder Wine
De fout is, dat als ik de game 'normaal' start, hij hangt op het splash screen. Die 'bug' is bekend bij WineHQ en in de genoemde link posten ze ook oplossingen... maar die werken allemaal niet.
Zoals zij voorstellen heb ik alle audio uitgeschakeld en inderdaad, ik krijg dan een directx foutmelding, en heb daarbij de door hen voorgestelde 'fix' gevolgd, helaas krijg ik die foutmelding nog steeds.
Iemand nog ideeën? Ik wil C&C3 spelen!
- edit -
Wine een upgrade-douw gegeven, en nou funkioniert es

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-10-2009 19:51 ]
Ja, dat doen we expres, omdat je het zelf moet lerenHTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:40:
[...]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
C&C draait echt super soepeltjes
lekkere fps, goed geluid, prima zo. Ben nu de update aan het downloaden, dan is deze game klaar voor Lanparties, evenals Counterstrike. Nog een paar games en hij is lanparty-klaar, en dan ben ik vast een van de weinige die met een non-windows gamebak komt

Ik denk dat je de enige aanwezige zal zijn die met een ubuntu bak aan komt zetten. Betekent dit trouwens ook dat je wel aanwezig zal zijn op onze aankomende lanparty?HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 20:40:
C&C draait echt super soepeltjeslekkere fps, goed geluid, prima zo. Ben nu de update aan het downloaden, dan is deze game klaar voor Lanparties, evenals Counterstrike. Nog een paar games en hij is lanparty-klaar, en dan ben ik vast een van de weinige die met een non-windows gamebak komt
[ Tesla MIG MYP ]
Ik denk het niet, ik heb de rest van de games die jullie willen doen, nog niet klaargestoomd!
Volgende game word dus ook UT Classic
Volgende game word dus ook UT Classic
Als je van DotA houdt, kun je de closed(binnenkort open) beta van Heroes of Newerth proberen, ze hebben een native linux client! Spel is erg goed uitgewerkt, merk er niks van dat het beta is. Een key bemachtigen moet niet te moeilijk zijn.
Allereest kudo's voor dit topic, het heeft mij ook enthousiast gemaakt om over te gaan stappen op ubuntu.
Ik heb alleen nog wat onzekerheden:
De videokaart in mijn laptop, Quadro fx 770m, op de nvdia site zijn hier gewoon drivers voor te vinden.
Alleen de 64-bit drivers stammen uit 2008, de 32-bit drivers zijn wel up to date. Ik zou wel graag 64-bit draaien, want ik heb 4gb aan geheugen.
Daarnaast is er nog wat software die ik nodig heb voor mijn studie, zoals solidworks en matlab, ik hoop dat deze (soepel) in wine kunnen draaien?
Ik heb alleen nog wat onzekerheden:
De videokaart in mijn laptop, Quadro fx 770m, op de nvdia site zijn hier gewoon drivers voor te vinden.
Alleen de 64-bit drivers stammen uit 2008, de 32-bit drivers zijn wel up to date. Ik zou wel graag 64-bit draaien, want ik heb 4gb aan geheugen.
Daarnaast is er nog wat software die ik nodig heb voor mijn studie, zoals solidworks en matlab, ik hoop dat deze (soepel) in wine kunnen draaien?
Als ik een beetje google, verwacht ik dat je videokaart gewoon zal werken in Ubuntu. Raad je wel aan gewoon de restricted drivers uit Ubuntu aan te zetten, en niet zelf te gaan klooien met drivers van de Nvidia site. Voor Matlab is gewoon een native linux versie (die ik zelf ook gebruik) en dat werkt prima. Sneller zelfs misschien, ik gebruik em namelijk met de -nodesktop optie, waardoor je je matlab command prompt gewoon in een terminal krijgt. De normale interface kan trouwens ook gewoon. Solidworks is een ander verhaal. Volgens de appdb van wine zit dat er niet echt in..
Solidworks gaat idd niet lukken, de rest gaat prima.
Is wel één van de grootste nadelen van linux als je het mij vraagt, dat er geen grote/bekende CAM-programma's op te draaien zijn...
Is wel één van de grootste nadelen van linux als je het mij vraagt, dat er geen grote/bekende CAM-programma's op te draaien zijn...
Dat is toch wel jammer he, dat iets wat zo aan de basis stond van 'modern computing' het nu van de fanatiekelingen moet hebben omdat de grote jongens allemaal op Windows ontwikkelen. Ze hopen allemaal zo rijk te worden als Gates, die nu lekker renteniert in zijn villa waarin alle apparatuur op Windows draait, ook alle huissystemen. Iets zegt mij dat het a) een gesloten systeem is en b) het vast niet op Vista draait
Dat word dan alsnog een dual boot systeem met windows 7 of vista en ubuntu. Ik heb nu nog windows 7 en vista, dit word dan windows 7 32-bit en ubuntu 64 bit. En nou hopen dat ubuntu een beetje goed gaat bevallen
Voordat je daaraan begint, wat verwacht jij precies van Ubuntu? Wat hoop je te winnen boven een Windows OS? Ik denk dat dat bepalend is voor je ervaring.w-dev schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:42:
Dat word dan alsnog een dual boot systeem met windows 7 of vista en ubuntu. Ik heb nu nog windows 7 en vista, dit word dan windows 7 32-bit en ubuntu 64 bit. En nou hopen dat ubuntu een beetje goed gaat bevallen
Verder:
Lijstje met games gevonden die Linux-Native draaien:
UT classic
Doom 3
UT2K4
Savage 2 (freeware)
World of Goo
Welnu, de laatste 2 kan ik gewoon downloaden en bezit ik ook nog niet.
Voor de eerste 3 games bezit ik de licentie, maar allemaal via Steam. Unreal Tournament Classic en 2K4 heb ik ook wel los op DVD (dubbel dus) maar die wilde ik eigelijk inzetten op de PC van mijn vriendin als dat mogelijk is, zodat we samen kunnen spelen.
Hoe doe ik dat met de game-keys? Ik weet dat je bij UT classic niet om een key word gevraagd bij installatie, maar dat betekent natuurlijk niet dat die er niet in zit, en ik wil graag legaal online kunnen spelen. De UT2K4 die ik op DVD heb heeft een Linux client install op de DVD zitten, maar wil ook daar de key uit mijn steam installatie invoeren, evenals met de UT classic installatie en ook Doom 3.
Is dit mogelijk dat jullie weten?
Lees eerst voordat je eraan begint eens dit: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htmw-dev schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:42:
Big warning: als je met Linux begint gooi dan al je Windows kennis overboord. Linux is een totaal ander OS, het lijkt niet op Windows en alles werkt totaal anders dan Windows!!!
Dit is onzin. Solidworks is niet eens een echt top-end pakket. Unigraphics is uitgebreider dan Solidworks, en heeft wel degelijk een Unix/Linux versie. Verder is Pro/Engineer ook beschikbaar voor Unix. Daarmee heb je twee aardig grote CAD/CAM paketten te pakken. Helaas zijn inderdaad CATIA en Solidworks alleen beschikbaar voor windows (CATIA vanaf V4). Beide komen van dezelfde ontwikkelaar.mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:00:
Solidworks gaat idd niet lukken, de rest gaat prima.
Het probleem is gewoon dat de meeste werknemers en dus gebruikers vastegeroest zitten aan windows, en het dus meestal totaal niet loont om een linux versie te bouwen.
EDIT: En blijkbaar is ook dat niet waar als je zien dat 2 van de 3 top-end omgevingen wel degelijk een linux versie hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedsmile op 13-10-2009 11:59 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Allereerst, hulde voor de persoon die http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm geschreven heeft. Ik heb al wel eerder met ubuntu gewerkt, bijvoorbeeld een commandline server voor een game. Windows vista of 7 blijft wel op mijn laptop staan voor solidworks en eventuele games. Maar ik wil ubuntu we als main os gaan gebruiken. Ik hoop er met vallen en opstaan toch te gaan komen. Google is my friend.
Deze heb ik ook gelezen voor ik begon, en heeft me inderdaad enorm enthousiast gemaakt.w-dev schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:22:
Allereerst, hulde voor de persoon die http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm geschreven heeft. Ik heb al wel eerder met ubuntu gewerkt, bijvoorbeeld een commandline server voor een game. Windows vista of 7 blijft wel op mijn laptop staan voor solidworks en eventuele games. Maar ik wil ubuntu we als main os gaan gebruiken. Ik hoop er met vallen en opstaan toch te gaan komen. Google is my friend.
Maarre, ik heb nog een vraagje openstaan voor je, scroll eens terug
Oh wat ik ervan verwacht en wat ik hoop te winnen boven een windows os 
Geen idee, ik vind het leuk om te experimenteren, iets nieuws te ontdekken
Geen idee, ik vind het leuk om te experimenteren, iets nieuws te ontdekken
Helaas niet de paketten waarvan ik gratis de student-versie van kan downloaden (lees: Inventor). En zolang AutoCAD windows-only is, zal de hele industrie toch wel afhankelijk blijven van windows. Of er moet een even goede/betere tegenhanger komen die bovendien moeiteloos autoCAD-DWG's kan openen. Beetje het zelfde als OpenOffice.org -> MS office. Zonder OpenOffice.org was linux als desktopplatform helemáál kansloos.Speedsmile schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:52:
[...]
Dit is onzin. Solidworks is niet eens een echt top-end pakket. Unigraphics is uitgebreider dan Solidworks, en heeft wel degelijk een Unix/Linux versie. Verder is Pro/Engineer ook beschikbaar voor Unix. Daarmee heb je twee aardig grote CAD/CAM paketten te pakken. Helaas zijn inderdaad CATIA en Solidworks alleen beschikbaar voor windows (CATIA vanaf V4). Beide komen van dezelfde ontwikkelaar.
Het probleem is gewoon dat de meeste werknemers en dus gebruikers vastegeroest zitten aan windows, en het dus meestal totaal niet loont om een linux versie te bouwen.
EDIT: En blijkbaar is ook dat niet waar als je zien dat 2 van de 3 top-end omgevingen wel degelijk een linux versie hebben.
Met het risico een beetje off-topic te lopen:mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:56:
[...]
Helaas niet de paketten waarvan ik gratis de student-versie van kan downloaden (lees: Inventor). En zolang AutoCAD windows-only is, zal de hele industrie toch wel afhankelijk blijven van windows. Of er moet een even goede/betere tegenhanger komen die bovendien moeiteloos autoCAD-DWG's kan openen. Beetje het zelfde als OpenOffice.org -> MS office. Zonder OpenOffice.org was linux als desktopplatform helemáál kansloos.
Ik weet niet wat jij de hele industrie noemt, maar naar mijn mening/impressie loopt AutoCad hopeloos achter op de andere genoemde paketten. AutoCad is voornamelijk ontwikkeld in het 2D tijdperk, en is daar dan ook vrij krachtig in. Tegenwoordig wordt alles vanuit 3D ontworpen, wat uiteindelijk veel makkelijker is. De 2D tekening is dan gewoon aan automatisch bijproduct, wat je zo klaar hebt met bijvoorbeeld Unigraphics drafting.
Overigens is ook AutoCad een mid-level product, en volgens mij daarom vooral bij het MKB erg populair. Unigraphics/CATIA/etc zijn PLM (product life cycle management) producten, zoals bij middelgrote en grote bedrijven gewenst/noodzakelijk is.
Sterker, volgens mij wordt aan de hogescholen/universiteiten helemaal geen aandacht meer besteed aan ontwerpen met AutoCad (op TU/e niet i.e.). Het zal vanoudsher vast nog wel waarde hebben, maar uiteindelijk hebben ze te laat aangesloten op nieuwe ontwikkelingen.
Verder is het met alle grote paketten wel mogelijk om op een of andere manier DWG te importeren.
Het punt wat betreft student versies is helaas waar.
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
ETQW draait ook native, werkt prima heb hem zelf ook.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:09:
UT classic
Doom 3
UT2K4
Savage 2 (freeware)
World of Goo
http://zerowing.idsoftware.com/linux/etqw/
Ik probeer nu, met behulp van:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=231533&page=1
en de originele UT2K4 dvd, het spel te installeren.
Zoals aangegeven, draad ik het installer.sh script direct vanaf het bureaublad, na het de juiste permissies te hebben gegeven. De installatie start wel, maar tijdens het installatie gaat het mis: hij geeft een niet-leesbare errormelding dwars door het scherm heen, en een seconde later word me gevraagd de originele 'play' cdrom te plaatsen, maar die zit er natuurlijk al in, daar haal ik de files vandaan...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=231533&page=1
en de originele UT2K4 dvd, het spel te installeren.
Zoals aangegeven, draad ik het installer.sh script direct vanaf het bureaublad, na het de juiste permissies te hebben gegeven. De installatie start wel, maar tijdens het installatie gaat het mis: hij geeft een niet-leesbare errormelding dwars door het scherm heen, en een seconde later word me gevraagd de originele 'play' cdrom te plaatsen, maar die zit er natuurlijk al in, daar haal ik de files vandaan...
Vind zelf Handbrake erg makkelijk in gebruik. Profieltje aanmaken voor je outputbestanden (als die er nog niet bij zit) en gáándeepbass909 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:59:
[.. ingekort ..]
Afgelopen weekend heb ik trouwens weer eens uren op de CLI lopen prutsen, omdat ik met ffmpeg een video wou converteren naar een formaat dat geschikt is voor m'n gsm (Nokia 5800). Dan is de CLI een vloek en een zegen tegelijkertijd. De vloek is dat je, vooral met een programma als ffmpeg, vaak scherm-brede opdracht regels aan het tikken bent om alles in te stellen, de zegen is de enorme vrijheid in instellingen die je tot je beschikking hebt. Ik ben nog geen GUI tegen gekomen voor ffmpeg die goed met deze vrijheden om wist te gaan.
[.. snip ...]
Had ff geen andere link bij de hand, dus maar ff de wiki gepakt
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
De hele dag bezig geweest met dit draadje te lezen. Echt een super read moet ik zeggen. Iedereen is lekker open minded en behulpzaam.
Ik ben nu ongeveer 4 jaar over gestapt van windows. Via een Mac mini naar een macbook die ik nog steeds heb (en aan elkaar hangt van de gaffer tape
). een jaar later heb ik mijn eigen werk machine gebouwd omdat ik gewoon niet goed kan werken op een laptop.
Mijn werk is in Visual Effects en aan gezien 90% van de studio's op een vorm van unix draaien was het ook logisch voor mij om dat te gaan proberen.
Programma's die ik gebruik zijn oa Nuke, Shake, Maya, Blender en Houdini. Werken allemaal perfect op mijn 64 bits bak (heb 32 bits nooit aan geraakt in linux land). Ik verbaas me nog steeds over de snelheden die ik haal in mijn programma's en workflow. Gewoon twee 24" full HD schermpjes naast elkaar staan, RAIDje er bij (niet afhankelijk zijn van dure hardware RAID kaarten.), pentabletje en 5.1 setje. Perfect gewoon
Any way wat ik wil zeggen is dus dat ik er super tevreden mee ben. Ubuntu --> Slackware --> Ubuntu --> Arch linux en ben me nu weer aan het voorbereiden op 9.10. Heerlijk zon losse /home partitie.
Ik hou dit draadje in de gaten, verzorg voor 3 mensen in mijn omgeving ondersteuning van Ubuntu computers. Niet dat het echt nodig is, hoor ze beduidend minder, lees niet, klagen dan eerst. Wel heb ik er bewust 8.04 LTS er op gezet, moet zeggen dat dat een hele goede zet van Canocial was!
Ik besef wel dat de 40 dagen bijna voorbij zijn maar ik ben er om te helpen!
----
nee, een beetje reclame mag niet op GoT
Ik ben nu ongeveer 4 jaar over gestapt van windows. Via een Mac mini naar een macbook die ik nog steeds heb (en aan elkaar hangt van de gaffer tape
Mijn werk is in Visual Effects en aan gezien 90% van de studio's op een vorm van unix draaien was het ook logisch voor mij om dat te gaan proberen.
Programma's die ik gebruik zijn oa Nuke, Shake, Maya, Blender en Houdini. Werken allemaal perfect op mijn 64 bits bak (heb 32 bits nooit aan geraakt in linux land). Ik verbaas me nog steeds over de snelheden die ik haal in mijn programma's en workflow. Gewoon twee 24" full HD schermpjes naast elkaar staan, RAIDje er bij (niet afhankelijk zijn van dure hardware RAID kaarten.), pentabletje en 5.1 setje. Perfect gewoon
Any way wat ik wil zeggen is dus dat ik er super tevreden mee ben. Ubuntu --> Slackware --> Ubuntu --> Arch linux en ben me nu weer aan het voorbereiden op 9.10. Heerlijk zon losse /home partitie.
Ik hou dit draadje in de gaten, verzorg voor 3 mensen in mijn omgeving ondersteuning van Ubuntu computers. Niet dat het echt nodig is, hoor ze beduidend minder, lees niet, klagen dan eerst. Wel heb ik er bewust 8.04 LTS er op gezet, moet zeggen dat dat een hele goede zet van Canocial was!
Ik besef wel dat de 40 dagen bijna voorbij zijn maar ik ben er om te helpen!
----
[ Voor 1% gewijzigd door Pim. op 14-10-2009 03:05 . Reden: M'n websiteje vergeten. Beetje reclame mag wel:P ]
Wow dit is freaky, echt exact de reden dat ik een week of 2 terug ben begonnen met programeren.deepbass909 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:59:
[...]
Voor de mensen die ffmpeg niet kennen, het een conversie tool voor audio en video die gebruik kan maken van alle decodeer en encodeer library's die beschikbaar zijn op je systeem. In mijn geval betekent dat ik van zo'n beetje elk format, naar elk format kan omzetten.
ffmpeg is gelijk ook de reden dat ik tegenwoordig eindelijk (na al 15 jaar met pc's te spelen) maar eens ga leren programeren. Ik wil namelijk toch eens proberen een menu-gestuurde of wellicht een Qt-gebasseerde GUI ervoor te maken, die mij de opties biedt die ik nodig heb, zoals presets voor apparaten als de PSP, iPod en Nokia's.
FFMpeg is echt een heel goed programma, gebruik het voornamelijk om image sequences die uit mijn vfx programma's om te zetten naar lossless quicktimes en terug.
Ik ben dus aan het proberen om een Python + Qt programma in elkaar aan het zetten, ik ben alleen nog niet echt verder gekomen dan de standaard hello world! Wat een beetje verontrustend is om dat dat alleen maar dit is:
print("Hello, World!")
ach ja het is ook super druk op mijn stage, komt vanzelf wel een keer. Het zal toch moeten gebeuren want veel van mijn programma's zijn uit te breiden met python.
Misschien dat we samen een launchpad kunnen op zetten?
-------
[ Voor 1% gewijzigd door Pim. op 14-10-2009 03:05 ]
Als je wil HTT-Thalan mag je zelfs mijn beta account over nemen.Crackh34d schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:46:
Als je van DotA houdt, kun je de closed(binnenkort open) beta van Heroes of Newerth proberen, ze hebben een native linux client! Spel is erg goed uitgewerkt, merk er niks van dat het beta is. Een key bemachtigen moet niet te moeilijk zijn.
Ik game echt nooit meer op mijn bak (heb 1 wii, ps3, snes en een zelf gebouwde arcade kast!! check it out! http://www.instructables....y-arcade-games-old-skool/
PM me en dan regelen we wel wat.
----
[ Voor 4% gewijzigd door Pim. op 14-10-2009 03:06 ]
Bijna een kwartet Rio6000 
Dank voor je aanbod, misschien dat ik er gebruik van ga maken, voorlopig probeer ik mijn vaste schare games eerst gaande te krijgen. We zijn even een paar uur weggeweest voor een filmpje sinds mijn laatste post, dus heb verder nog geen voortgang geboekt.
Iemand de verlossende tip waarmee ik UT2K4 running krijg?
Dank voor je aanbod, misschien dat ik er gebruik van ga maken, voorlopig probeer ik mijn vaste schare games eerst gaande te krijgen. We zijn even een paar uur weggeweest voor een filmpje sinds mijn laatste post, dus heb verder nog geen voortgang geboekt.
Iemand de verlossende tip waarmee ik UT2K4 running krijg?
Tja na 27 paginas te lezen moest ik ook wel wat kwijt 
UT2k4 is echt een piece of cake om te installeren. Is al wel een tijdje geleden maar t zou nog steeds gewoon moeten werken.
Idd eerst de installer naar je schijf trekken. Ik zet hem in mijn ~/ maar desktop werkt net zo goed. Laat je Play disk er in zitten en check of hij gemount is door hem gewoon te openen in nautilus. Draai de installer, mijn voorkeur gaat uit naar de cli dus ik doe gewoon
sh ./installerding.run
Als je sh gebruikt hoef je volgens mij geen executable rechten aan de installer te geven.
Hij geeft vrij snel aan dat ie install disk 1 wil. Wissel de schijf en controleer weer of hij gemount is. Ik denk dat dat de truuk is, elke keer checken dat ie gemount is.
Doe dit tot dat hij na de 5e disk weer om de Play disk vraagt. En voila, monster kill!
cd /pad/naar/je/ut/map
./ut2004 of sh ./ut2004
Tip!!
Ik install. Mijn externe proggies, die niet uit een repo komen, altijd in mijn ~/ dan hoef ik niet te stoeien met rechten en hoef ik ze ook niet te herinstalleren als ik mn os whipe.
Voorbeeld:
~/Work_Apps
|
--> Shake, Nuke, Maya, PFTrack, Houdini
~/Games
|
--> NWN1 + 2, UT, UT2K4, Quake4, Quake Wars, Doom3, enz, enz.
Al mijn games die door wine gaan zitten in .wine met ieder een eigen winedoos install als het ware, is makkelijk bij houden zonder mijn andere wine games aan te tasten als ik met dll's ga rommelen.
Sorry voor spelfouten ofzo, typ dit vanaf mijn android, check alles dalijk wel op mijnstage
UT2k4 is echt een piece of cake om te installeren. Is al wel een tijdje geleden maar t zou nog steeds gewoon moeten werken.
Idd eerst de installer naar je schijf trekken. Ik zet hem in mijn ~/ maar desktop werkt net zo goed. Laat je Play disk er in zitten en check of hij gemount is door hem gewoon te openen in nautilus. Draai de installer, mijn voorkeur gaat uit naar de cli dus ik doe gewoon
sh ./installerding.run
Als je sh gebruikt hoef je volgens mij geen executable rechten aan de installer te geven.
Hij geeft vrij snel aan dat ie install disk 1 wil. Wissel de schijf en controleer weer of hij gemount is. Ik denk dat dat de truuk is, elke keer checken dat ie gemount is.
Doe dit tot dat hij na de 5e disk weer om de Play disk vraagt. En voila, monster kill!
cd /pad/naar/je/ut/map
./ut2004 of sh ./ut2004
Tip!!
Ik install. Mijn externe proggies, die niet uit een repo komen, altijd in mijn ~/ dan hoef ik niet te stoeien met rechten en hoef ik ze ook niet te herinstalleren als ik mn os whipe.
Voorbeeld:
~/Work_Apps
|
--> Shake, Nuke, Maya, PFTrack, Houdini
~/Games
|
--> NWN1 + 2, UT, UT2K4, Quake4, Quake Wars, Doom3, enz, enz.
Al mijn games die door wine gaan zitten in .wine met ieder een eigen winedoos install als het ware, is makkelijk bij houden zonder mijn andere wine games aan te tasten als ik met dll's ga rommelen.
Sorry voor spelfouten ofzo, typ dit vanaf mijn android, check alles dalijk wel op mijnstage
Daarbij wil ik nog even toevoegen dat World of Warcraft prima werkt op Wine. Als je slechte framerate hebt moet je alleen eventjes instellen om OpenGL te gebruiken ipv DirectX (kan je doen in de config.wtf volgens mij). Da's het enige wat je er eventueel aan moet doen, voor de rest draait het als een zonnetje. Zeker met de recente versies van Wine kan je gewoon de multisampling gebruiken.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:09:
[...]
Verder:
UT classic
Doom 3
UT2K4
Savage 2 (freeware)
World of Goo
Als je een eindje terug leest zie je dat ik WoW al weken perfect heb draaiensilentsnake schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:18:
[...]
Daarbij wil ik nog even toevoegen dat World of Warcraft prima werkt op Wine. Als je slechte framerate hebt moet je alleen eventjes instellen om OpenGL te gebruiken ipv DirectX (kan je doen in de config.wtf volgens mij). Da's het enige wat je er eventueel aan moet doen, voor de rest draait het als een zonnetje. Zeker met de recente versies van Wine kan je gewoon de multisampling gebruiken.
@ Rio6000 - ik heb de DVD versie, en daarop vind ik een installer.sh bestand. Die vanaf de desktop gedraaid inderdaad, en daar gaat het (tijdens de tekst-based install) al mis - na het accepteren van de UELA en het ingeven van de serial key, geeft hij aan dat ik de 'play' disc moet plaatsen - die er al in zit en ook gemount is, daar heb ik immers eerder het installer.sh bestandje vanaf getrokken...
probeer hem is handmatig te mounten? ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad en toen was er iets met de automatisch gemounte locatie.
http://liflg.org/?catid=2
code:
1
2
| mkdir /media/UT2k4cd1 mount -t /dev/cdrom |
misschien werkt dit ook wel, komt uit de faq van die loki installers, van RIO6000The installer does not find the cd.
First try to export the CD-ROM environment variable: (Especially for auto/supermount users e.g. Mandrake).
export SETUP_CDROM=/path/to/your/mounted/cdrom
FreeBSD users: setenv SETUP_CDROM /path/to/your/mounted/cdrom
If the installer still does not find the cd, make sure your kernel has "Joliet extensions" enabled.
("Filesystems" -> "ISO 9660 CDROM file system support" -> "Microsoft Joliet CDROM extensions"
http://liflg.org/?catid=2
[ Voor 60% gewijzigd door Hoite op 14-10-2009 12:09 . Reden: toevoeging ]
Lekker kort.
Ik had ergens ooit iets gezien dat het niet helemaal altijd goed ging idd.
volgens mij is de DVD versie gewoon een verzameling van alle cd op een dvd... je kan ze ook hand matig in een map gooien.
Het is moeilijk te zeggen zonder te weten wat er precies op je DVD staat.
Loki maakt goede installers: http://liflg.org/?catid=6&gameid=17
volgens mij is de DVD versie gewoon een verzameling van alle cd op een dvd... je kan ze ook hand matig in een map gooien.
Het is moeilijk te zeggen zonder te weten wat er precies op je DVD staat.
Loki maakt goede installers: http://liflg.org/?catid=6&gameid=17
nee, want het is geen gratis productAnoniem: 31491 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:39:
Heeft Ubuntu geen UT2k4 in zijn pakketbeheer zitten?
Lekker kort.
Komt waarschijnlijk wel!
In 9.10 word de Software Center geintroduceerd waar er ook commerciele programma's en dus ook games kunnen worden aangeboden.
In 9.10 word de Software Center geintroduceerd waar er ook commerciele programma's en dus ook games kunnen worden aangeboden.
Anoniem: 31491
Dus? Gentoo heeft UT2004 en een waslijst aan mods in hun pakketbeheer zitten voor het makkelijk te installeren. Alles wordt dan netjes onder de /opt directory geinstalleerd. Je moet alleen wel de originele schijf hebben om het te kunnen spelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 14-10-2009 14:52 ]
Anoniem: 23522
Hoe perfect is perfect? Ik heb het een hele tijd geleden inderdaad perfect draaiende gehad met een performance gelijkende aan dat van onder windows. Echter, sinds 3.1 en 3.2 is dat helemaal in elkaar gezakt en de performance is nu simpelweg slecht. Ik heb een redelijk nieuwe nvidiakaart met de 180.22 (uit mijn hoofd) drivers en verder niks bijzonders draaien onder Ubuntu. Heb jij op-windows-gelijkende-performance of ook enorm performance-verlies?HTT-Thalan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:11:
[...]
Als je een eindje terug leest zie je dat ik WoW al weken perfect heb draaien
In Dalaran is de drop behoorlijk, maar daarbuiten loopt het prima nu.Anoniem: 23522 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:25:
[...]
Hoe perfect is perfect? Ik heb het een hele tijd geleden inderdaad perfect draaiende gehad met een performance gelijkende aan dat van onder windows. Echter, sinds 3.1 en 3.2 is dat helemaal in elkaar gezakt en de performance is nu simpelweg slecht. Ik heb een redelijk nieuwe nvidiakaart met de 180.22 (uit mijn hoofd) drivers en verder niks bijzonders draaien onder Ubuntu. Heb jij op-windows-gelijkende-performance of ook enorm performance-verlies?
Aangaande UT2004:
http://pic20.picturetrail...63/11866794/376027383.jpg

Ik krijg na het invoeren van de licentiecode het installatievenster, waar dwars doorheen direct een error verschijnt, die daardoor bijna niet leesbaar is, maar het verwijst naar de libary. Vervolgens vraag hij om de disc te plaatsen en dan retry of cancel te kiezen - ook het unmount en opnieuw mounten van de disc heeft geen zin. Uiteindelijk kreeg ik de fout die je in het screenshot ziet.
Ik gebruik de DVD versie van UT2004.
Ok, wil ik proberen.. maar hoe doe ik dat? Waar selecteer ik dit?Hoite schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:20:
probeer hem is handmatig te mounten? ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad en toen was er iets met de automatisch gemounte locatie.
The installer does not find the cd.
First try to export the CD-ROM environment variable: (Especially for auto/supermount users e.g. Mandrake).
export SETUP_CDROM=/path/to/your/mounted/cdrom
FreeBSD users: setenv SETUP_CDROM /path/to/your/mounted/cdrom
If the installer still does not find the cd, make sure your kernel has "Joliet extensions" enabled.
("Filesystems" -> "ISO 9660 CDROM file system support" -> "Microsoft Joliet CDROM extensions"
- edit -
Tijdens installatie schijnt de melding (nog voordat de cdrom niet gevonden kan worden) te zijn:
"The setup program seems to have failed on AMD64/glibc-2.0"
- edit 2 -
Installer van Loki gebruikt, daarmee krijg ik een GUI install voor mijn neus, die exact dezelfde fout geeft: 'please mount dvd etc etc' ...

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-10-2009 17:43 ]
ik ben nu de dvd versie aan het downloaden. morgen kan ik je meer vertellen.
joliet extensies zijn standaard geselecteerd als het goed is.
joliet extensies zijn standaard geselecteerd als het goed is.
Anoniem: 23522
Aangezien ik blijkbaar faal in het versturen van PM's toch maar even het topic misbruikenHTT-Thalan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:21:
In Dalaran is de drop behoorlijk, maar daarbuiten loopt het prima nu.
Heb jij nog speciale instellingen uh... ingesteld los van de op alle websites aanbevolen config.wtf-aanpassingen en regedit-tweaks?
Geen regedit tweaks voorzover ik me kan herinneren. Ik heb wel de -opengl optie gebruikt, en moest handmatig de config.wtf van mijn vriendin's pc naar mijn warcraft map kopieren, daar hij die niet standaard aanmaakte. Zaken zoals resolutie etc stel ik dan ook in via die file.Anoniem: 23522 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:30:
[...]
Aangezien ik blijkbaar faal in het versturen van PM's toch maar even het topic misbruiken
Heb jij nog speciale instellingen uh... ingesteld los van de op alle websites aanbevolen config.wtf-aanpassingen en regedit-tweaks?
De graphics settings staan echter niet volle bak bij mij, juist vanwege die slechte framerate in Dalaran. In een battleground gaat het stukken beter, en instances zijn een breeze.
[quote]CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:13:
[...]
Lijkt mij heel verstandig.
# chmod og-w /home/xdragon
Dit is DE oplossing waar ik al een jaar, weliswaar niet super intensief, naar op zoek was.
Bedankt! De error is weg!
[...]
Lijkt mij heel verstandig.
# chmod og-w /home/xdragon
Dit is DE oplossing waar ik al een jaar, weliswaar niet super intensief, naar op zoek was.
Bedankt! De error is weg!
Leuk project ben ga zelf nu ook bezig met een linux project. probeer zo mijn kennis uit te breiden.
Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses,you can sitll raed it
Vanochtend in de trein vanuit mijn android telefoon UT2004 geinstalleerd, toch stiekem wel echt kicken 
No problem iig, hij gaf aan het einde wel iets aan van kan niet lezen maar installeerde toch gewoon door. Nu moet ik wel zeggen dat ik Archlinux draai en ik heb de gedownloade ISO gemount op /media/cd. Misschien dat dat helpt...
Waar ik benieuwd naar ben is of de linux-installer.sh het zelfde is van ons.
Voer eens een md5sum uit op je linux-installer.sh.
md5sum /media/UT2004DVD/linux-installer.sh
en kijk of het ding wat er uit komt hetzelfde is als de mijne:
8e96b989913397152fbf4ae3fd77a980
Heel dit game gedoe heeft mij wel geinspireerd om een apparte install te doen met 9.04 en later met 9.10 om te checken welke games en hoe ik ze allemaal aan de praat krijg...
No problem iig, hij gaf aan het einde wel iets aan van kan niet lezen maar installeerde toch gewoon door. Nu moet ik wel zeggen dat ik Archlinux draai en ik heb de gedownloade ISO gemount op /media/cd. Misschien dat dat helpt...
Heel dit game gedoe heeft mij wel geinspireerd om een apparte install te doen met 9.04 en later met 9.10 om te checken welke games en hoe ik ze allemaal aan de praat krijg...
thalan@thalan-desktop:~/Desktop$ md5sum linux-installer.shRio6000 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:17:
Vanochtend in de trein vanuit mijn android telefoon UT2004 geinstalleerd, toch stiekem wel echt kicken
8e96b989913397152fbf4ae3fd77a980 linux-installer.sh
thalan@thalan-desktop:~/Desktop$
Yup. Zelfde installer. Nu heb ik 2 installers geprobeerd, deze dus, een tekst-based script, en ook een gui-based script wat ik van die eerder genoemde Loki site heb gehaald. Beide geven dezelfde fout - na het invoeren van de serial key moet ik mijn dvd mounten en retry'en...
Als ik in de file browser kijk, heb ik onder map 'media' 2 cdrom mappen: eentje genaamd 'cdrom' en eentje 'cdrom0'. Beide bevatten de inhoud van de dvd die in de drive zit, UT2K4.
Die dvd bevat op zijn beurt weer 6 mappen genaamd 'CD1' tot en met 'CD6'. Het zijn dus gewoon de install cd's op 1 dvd gemikt, maar aangezien de installer.sh door Unreal zelf is meegeleverd op deze DVD, ga ik ervanuit dat het script daar rekening mee houdt. Controleren kan ik dat niet, want ik kan het script niet 'lezen'. Openen met een editor geeft een foutmelding.
- EDIT -
via http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-602077.html
Tot op de létter gevolgd. Geen resultaat, zelfde fouten. Na het invoeren van de seriecode begin hij te lopen, al bijna direct komen er fouten in beeld, en daarna daaroverheen de melding dat ik de play disc moet mounten.gaebriel
April 2nd, 2008, 10:37 PM
Awesome! Thanks guys. I have the DVD version and this worked for me as well.
sudo ln -s /media/cdrom0 /media/dvd
export SETUP_CDROM=/media/dvd/
mount /media/cdrom0
sudo sh /media/cdrom0/linux-installer.sh
De woorden die te onderscheiden zijn achter dit popup venster:
Librari - ile loadin - ctory - such file - Can't create - /home/thalan/ut
Nu heb ik als installatiemap opgegeven /home/thalan/ut2004, en niet alleen maar 'ut' zoals de installer nu lijkt te denken. Wellicht je geen nummers mag gebruiken als mapnaam (gek, want de installer default hiernaar) maar dat lost dan nog steeds het mountprobleem niet op.
- EDIT 2 -
Verderop in het topic nog een andere solution, van iemand die het nog steeds niet voor elkaar krijgt:
En nog stééds krijg ik de-zelf-de foutmelding. Ik snap er echt compleet niks meer van.I've had similar problems getting UT2k4 to install in both Gutsy and now in Hardy.
I've tried exporting the SETUP_CDROM variable. I've tried mounting the DVD manually to a different location than the Gnome automounter and re-exporting the SETUP_CDROM variable. I've tried starting the installer and THEN inserting the DVD. None of these things worked.
A little investigation showed that GNOME kept automounting the DVD with a filesystem type of UDF (fairly standard for DVDs). So, on a lark, I tried mounting it from the command line as filesystem type ISO9660 (CDROM).
sudo mount -t iso9660 /dev/scd0 /media/cdrom0
export SETUP_CDROM=/media/cdrom0
sudo sh ~/linux-installer.sh
That finally did the trick.
[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-10-2009 19:34 ]
Ik heb van diezelfde Loki site de installer gehaald voor UT classic... waar ik ook de originele DVD van heb. Die installer geeft een library fout.
Het word nu echt wel langdradig... de Windows versie van UT Classic onder Steam crasht telkens als je een internet game joined, de linux versie installeert niet eens, en de installer van UT2004 native werkt maar half.
Nu heb ik ook Half life 2 episode 2 geinstalleerd (Steam) en die draait bag-ger. Framerate van likmevestje.
Echt jammer dat er blijkbaar wel drivers voor linux zijn voor de Nvidia, maar de aansturing is waardeloos, hij gebruikt nog niet eens 20% van wat die kaart kan.
Het word nu echt wel langdradig... de Windows versie van UT Classic onder Steam crasht telkens als je een internet game joined, de linux versie installeert niet eens, en de installer van UT2004 native werkt maar half.
Nu heb ik ook Half life 2 episode 2 geinstalleerd (Steam) en die draait bag-ger. Framerate van likmevestje.
Echt jammer dat er blijkbaar wel drivers voor linux zijn voor de Nvidia, maar de aansturing is waardeloos, hij gebruikt nog niet eens 20% van wat die kaart kan.
Welke library's ben je tekort? Als je de library weet die ie niet kan vinden, kun je waarschijnlijk wel het pakket die erbij hoort laden. Zeker met oudere software moet je soms een oudere library (of een compat) apart installeren.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
HTT-Thalan check eens deze fantastische site:
http://gwos.org/doku.php/guides:64bit:ut2004
En voor alle guides deze pagina:
http://gwos.org/doku.php/guides:start
Het moet nu wel lukken zou ik zo denken
Stacheldraht, de guide die jij nu linkt voor het installeren van UT2004 doet - voor het installatiegedeelte althans - exact datgene wat ik al dagen probeer, en wat niet lukt.Anoniem: 249002 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:00:
HTT-Thalan check eens deze fantastische site:
Misschien nog een maffe tip:

http://www.bisigi-project.org/?page_id=6
Mooie themes voor buntu.

http://www.bisigi-project.org/?page_id=6
Mooie themes voor buntu.
[ Voor 32% gewijzigd door iBurger op 15-10-2009 22:27 ]
Heb de laatste posts doorgelezen en het is eigenlijk wel triest dat je zoveel moeite moet doen om zelfs een native Linux spel aan de praat te krijgen. Hoe komt dit eigenlijk? Is dit omdat er zoveel verschillende distro´s zijn die net even anders zijn zodat voor elke distro eigenlijk een ander installatie script geschreven zou moeten worden? Want als dat zo is zal Linux altijd voor de hobbyist blijven ben ik bang...
@HTT-Thalan:
Je zei dat je het script niet kunt lezen, probeer anders in een terminal :
sudo nano linux-installer.sh
Misschien een domme vraag maar: heb je ook al gewoon geprobeerd die installer van de DVD naar het bureaublad te kopiëren en erop te dubbelklikken? Soms is het simpeler dan je denkt...
@HTT-Thalan:
Je zei dat je het script niet kunt lezen, probeer anders in een terminal :
sudo nano linux-installer.sh
Misschien een domme vraag maar: heb je ook al gewoon geprobeerd die installer van de DVD naar het bureaublad te kopiëren en erop te dubbelklikken? Soms is het simpeler dan je denkt...
Ik heb net een virtualbox install gedaan van 9.04 64 bit en meteen na de updates heb ik de UT2004 install gedaan... vlekkeloos. Ik snap het echt niet want UT heeft bij mij nooit problemen gegeven. Dus ik ben verder gaan zoeken en nu schijnen er 2 verschillende DVD versies te zijn uit gebracht, de ene helft deed het niet op linux de andere wel... heb jij weer
wat ik zou doen is een andere versie downloaden en gewoon je eigen key gebruiken.
en anders kun je gewoon uit alle CD mappen de mappen kopieren naar je install map met uitzondering van DirectX9 en Extras van CD6. Daarna de megapack downloaden en die daar weer overheenzetten en alles overschrijven wat hij tegen komt, als het goed is is je install dan geupdate en ready to go!
@xpc:
Dit is toch echt te wijden aan de installer, dit heb ik op elk os mee gemaakt met games, dat ze gewoon niet werken terwijl mijn computer aan alle eisen voldeed.
Het is waar dat de grote takken distro's andere manieren hebben om pakketten te installeren maar het linux bestands systeem is gewoon hetzelfde en het maakt niet uit waar je je programma's installeerd. zoals ik zelf boven heb gepost installeer ik al mijn programma's die niet direct uit de repo van mijn os komen gewoon in mijn home map, lekker overzichtelijk en clean.
En over dat "Linux altijd voor de hobbyist" blijft moet ik toch echt tegen spreken. Linux en andere unix varianten worden op heel hoog professioneel ingezet al zo'n 20 jaar. vfx, servers, audio, broadcast, enterprise, kantoor, thuis, embedded noem maar op. In nederland is het jammergenoeg niet zo zichtbaar. Als je eens een beetje rond kijkt in duitsland zie je het in eens veel vaker opduiken. Veel van die internet surveys zijn ook scheef. Vaak worden ze gebasseerd op de webbrowsers die hun sites bezoeken en deze kunnen vaak gemaskerd zijn of verkeerd worden herkend door plugins als user agent switcher.
Zo heb ik een half jaar terug mee gemaakt dat de vader van een vriend van mij zijn oude computer weer fatsoenlijk operationeel wilde krijgen. Ik heb er xubuntu opgezet no problem alles werkte out of the box. Maar toen hij emailtjes wilde sturen via zijn hotmail account kwamen ze allemaal leeg aan. Microsoft zei dat ze de combinatie browser (firefox 3.0) en os niet ondersteunde. Dit vond ik vreemd en heb toen die user agent switcher geinstalleerd en de browser zich voor laten doen als XP maschine met firefox 3.0. Dit is niks anders dan een identiteits tag veranderen en voila zijn mail deed het weer! Dit brengt toch vragen met zich mee.
en anders kun je gewoon uit alle CD mappen de mappen kopieren naar je install map met uitzondering van DirectX9 en Extras van CD6. Daarna de megapack downloaden en die daar weer overheenzetten en alles overschrijven wat hij tegen komt, als het goed is is je install dan geupdate en ready to go!
@xpc:
Dit is toch echt te wijden aan de installer, dit heb ik op elk os mee gemaakt met games, dat ze gewoon niet werken terwijl mijn computer aan alle eisen voldeed.
Het is waar dat de grote takken distro's andere manieren hebben om pakketten te installeren maar het linux bestands systeem is gewoon hetzelfde en het maakt niet uit waar je je programma's installeerd. zoals ik zelf boven heb gepost installeer ik al mijn programma's die niet direct uit de repo van mijn os komen gewoon in mijn home map, lekker overzichtelijk en clean.
En over dat "Linux altijd voor de hobbyist" blijft moet ik toch echt tegen spreken. Linux en andere unix varianten worden op heel hoog professioneel ingezet al zo'n 20 jaar. vfx, servers, audio, broadcast, enterprise, kantoor, thuis, embedded noem maar op. In nederland is het jammergenoeg niet zo zichtbaar. Als je eens een beetje rond kijkt in duitsland zie je het in eens veel vaker opduiken. Veel van die internet surveys zijn ook scheef. Vaak worden ze gebasseerd op de webbrowsers die hun sites bezoeken en deze kunnen vaak gemaskerd zijn of verkeerd worden herkend door plugins als user agent switcher.
Zo heb ik een half jaar terug mee gemaakt dat de vader van een vriend van mij zijn oude computer weer fatsoenlijk operationeel wilde krijgen. Ik heb er xubuntu opgezet no problem alles werkte out of the box. Maar toen hij emailtjes wilde sturen via zijn hotmail account kwamen ze allemaal leeg aan. Microsoft zei dat ze de combinatie browser (firefox 3.0) en os niet ondersteunde. Dit vond ik vreemd en heb toen die user agent switcher geinstalleerd en de browser zich voor laten doen als XP maschine met firefox 3.0. Dit is niks anders dan een identiteits tag veranderen en voila zijn mail deed het weer! Dit brengt toch vragen met zich mee.
^ met stom, en, XPC, vat dit niet vijandig op, maar ik zou het prettig vinden als mensen eerst lezen alvorens tips te geven.
Ik geef uitgebreid verslag met screenshots van mijn pogingen, en stel daarbij mijn vragen, en vertel waar ik tegenaan loop. Ik doe die moeite niet zodat mensen 2, 3 keer dezelfde tips aan kunnen dragen.
Ik geef uitgebreid verslag met screenshots van mijn pogingen, en stel daarbij mijn vragen, en vertel waar ik tegenaan loop. Ik doe die moeite niet zodat mensen 2, 3 keer dezelfde tips aan kunnen dragen.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan idd. die 2de DVD-versie te downloaden (met werkende installer) en gewoon je eigen key te gebruiken.HTT-Thalan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 23:33:
^ met stom, en, XPC, vat dit niet vijandig op, maar ik zou het prettig vinden als mensen eerst lezen alvorens tips te geven.
Idd, XPC moet misschien wat beter lezen, maar hij geeft ook een tip: kan je het installeren script niet gewoon openen in VIM ofzo ?
OT: Je moet eens voor de lol de Karmic Beta proberen, bij mij is het verschil duidelijk te merken in grafische performance.
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Dan kom jij dagelijks waarschijnlijk op een hobby sitexpc schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:46:
Want als dat zo is zal Linux altijd voor de hobbyist blijven ben ik bang...
Heel tweakers draait op Debian GNU/Linux
Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)