[Fedora]The big adventure

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 13:59
Proloog
Sinds 1992 (ongeveer) pruts ik met computers. Lang op een 4MHz 8086 met MSDOS, welke later een update kreeg naar 8MHz (woohoo). In 1995 kennis gemaakt met Win3.11 en sindsdien via Win95, 98, 98SE, XP en Vista naar Win7.

Sinds 2005 draai ik ook mijn eigen server. Initieel was deze alleen bedoeld om een website te draaien en mijn Documenten te backuppen.
Dat is ook direct mijn eerste uitgebreide kennismaking met Linux. En met Linux bedoel ik dan Fedora. Die eerste installatie heb ik gedaan aan de hand van een guide, die ik toen op internet gevonden heb.
Deze installatie heeft mij van FC4 tot aan Fedora 9 bediend, toen de tijd was gekomen om te "upgraden" en een "echte" server neer te zetten.
Deze server moest veel meer dan alleen Webserver en wat documenten opslaan. Het moest een, zoals ik het ben gaan noemen, LAMP+ server worden, waar de + staat voor TeamSpeak, Samba, Downloaden, Muziek/Films "streamen" en "backups". De installatie van Fedora 9 helemaal zelf gedaan (met hier en daar wat hulp van internet) en dat verliep best voorspoedig.

Dat is ook het moment geweest dat er, achter in mijn hoofd, een stemmetje begon te zeggen dat ik ook maar eens Fedora op de desktop moest gaan proberen.
Dat stemmetje was echter niet hard genoeg om mij te overtuigen het ook echt te doen.

Ik heb nog wel een aantal keer op mijn eigen laptop, die toch lag "te verstoffen", Fedora geïnstalleerd, maar nooit echt er verder meegegaan.

Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam (vorig jaar), kreeg ik daar een laptop bij. Mooi ding, best snel, maar helaas met Vista. Wat de snelheid na verloop van tijd niet echt goed doet.
Afgelopen juni heb ik toen de sprong gewaagd, mede omdat er "guides" waren op het intranet die goed beschreven hoe bepaalde werk-software op Fedora werkte.
Sinds ik Fedora op mijn laptop draai, ben ik eigenlijk "om". Vista heeft nog maar 2 keer zijn trucje mogen doen, maar verder doe ik alles vanuit Fedora.

Reden om toch ook maar eens de volgende sprong te wagen en ook mijn desktop te voorzien van Fedora (64-bit).

Het topic van HTT-Thalan ([Ubuntu-Project] 40 dagen zonder Windows) volg ik ook met interesse, omdat er, ondanks dat het Ubuntu betreft, zeker raakvlakken zijn met betrekking tot problemen en oplossingen.

De Desktop
De specs van mijn desktop kunnen op mijn Gallery pagina gevonden worden, maar voor de volledigheid, hier nog even de belangrijkste specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mobo: Gigabyte GA-EP35-DS4
CPU: Intel Core2Duo E8400
RAM: 4GB
HD's: 2x WD Raptor 74GB
        Seagate 7200.10 750GB (die blijkbaar aan het failen is, more on that later)
        Seagate 7200.10 320GB
GPU: ATi Radeon HD3870

Dagelijks gebruik
Ik gebruik mijn systeem primair voor 2 dingen:
  1. Office gebruik
  2. Games (WoW)
Hierin zitten ook gelijk de uitdagingen, tenminste, zo zie ik ze.
Uitdaging nummer 1 is dat er, volgens mij, nog geen goede vervanger van Outlook is voor Linux. Ondertussen heb ik Evolution, Thunderbird, Spicebird en Zimbra Desktop geprobeerd, maar geen van allen heeft mij tot nog toe kunnen overtuigen.
Ik heb een aantal eisen mbt een Outlook-vervanger:
  • Ik moet mijn huidige .pst's kunnen importeren (~250MB normaal en ~500MB archief)
  • Ik moet kunnen synchroniseren met mijn telefoon (HTC Touch Pro)
  • Moet kunnen syncen met Google Calendar
  • Moet een "zinvolle" kalender hebben. Ik gebruik heel veel categoriëen en desbetreffende kleuren, het zou fijn zijn als dit "behouden" kan blijven.
  • Taken
  • En uiteraard: emailen
Mochten er suggesties zijn: ik hoor ze graag en zal het ook zeker uitproberen. Tot die tijd zal ik nog VirtualBox blijven draaien met een Windows Guest om zo mijn mail te doen (doe ik op m'n werklaptop ook).

Dan de volgende uitdaging: World of Warcraft. Op de Wine AppDB wordt World of Warcraft uitgebreid behandeld. Dat is dan ook niet hetgene waar ik mij "zorgen" over maak.
Wat de uitdaging hierin gaat zijn, verwacht ik, is de Logitech G13 die ik heb. Ik heb nog geen nuttige informatie kunnen vinden over hoe deze aan de praat te krijgen.

Het doel
Het doel is om een werkend Fedora systeem te krijgen, waar ik "alles" mee kan wat ik met Windows ook kon.
Voor echte noodgevallen zal ik een VirtualBox met Windows Guest inrichten en heb ik nog de dualboot met Windows.

Dit topic
Dit topic is bedoeld om jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen, problemen, uitdagingen en frustraties die ik heb met de overstap.
Ook hoop ik van jullie, de meer ervaren Linux gebruikers, tips en adviezen te krijgen wat ik het beste kan doen, danwel oplossingen voor problemen.
Tevens doe ik ook een poging mijn ervaringen bij te houden op mijn blog, alleen zijn ze daar in het Engels.

Dit topic is niet bedoeld als een nieuw "Groot Fedora" topic.
Dit topic is in overleg met Pim. gestart.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Dus zeg maar jouw versie van: \[Ubuntu-Project] 40 dagen zonder Windows. project gebaseerd op Fedora?

Succes, ga ook dit topic volgen.

offtopic:
Alhoewel ik me toch afvraag ofzoiets niet beter in een blogvorm terecht kan komen op tweakblog ipv een heel topic. Punt is dan wel weer dat een topic meer gelegenheid bied om een discussie te starten en feedback te ontvangen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

* Anoniem: 249002 is een Fedora liefhebber :)

Ik ben sinds een maand ook al van plan om zowel op mijn werk als thuis over te stappen van Ubuntu naar Fedora. Hou alleen bij Fedora rekening met de volgende zaken (twee negatieve puntjes eerst):

- Fedora is in mijn ogen niet echt een beginners distro.
- Fedora bevat geen gesloten drivers en codecs en dergelijke. Dit is vaak ook een reden waarom mensen Fedora niet kiezen.

En nu twee positieve puntjes:

- Fedora is een van de bleeding edge distro's (de allerlaatste software en dergelijke).
- Fedora is het test platform voor RHEL.

Twee heel belangrijke links:

http://www.fedoraguide.info/
http://rpmfusion.org/

Veel succes met Fedora :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ben.Hahlen schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:20:
*knip*
Uitdaging nummer 1 is dat er, volgens mij, nog geen goede vervanger van Outlook is voor Linux. Ondertussen heb ik Evolution, Thunderbird, Spicebird en Zimbra Desktop geprobeerd, maar geen van allen heeft mij tot nog toe kunnen overtuigen.
Ik heb een aantal eisen mbt een Outlook-vervanger:
  • Ik moet mijn huidige .pst's kunnen importeren (~250MB normaal en ~500MB archief)
  • Ik moet kunnen synchroniseren met mijn telefoon (HTC Touch Pro)
  • Moet kunnen syncen met Google Calendar
  • Moet een "zinvolle" kalender hebben. Ik gebruik heel veel categoriëen en desbetreffende kleuren, het zou fijn zijn als dit "behouden" kan blijven.
  • Taken
  • En uiteraard: emailen
    *knip*
Ik wil je even mijn ervaringen meegeven op dit gebied (weliswaar in ubuntu, maar dat maakt weinig verschil denk ik).

- .pst's importeren: hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Thunderbird in Windows. Op die manier kan je namelijk rechtstreeks je mails en contacten importeren in Thunderbird. De overstap naar Linux is dan snel gezet: je kopieert de inhoud van je thunderbird profielmap naar de profielmap van thunderbird in je fedora installatie. Dit heb ik al een aantal keren zo gedaan, telkens zonder problemen.

- Syncen met HTC Touch Pro (of Windows mobile in het algemeen): helaas... :'( Zelf ben ik er nog steeds niet in geslaagd om dit werkend te krijgen met thunderbird. Er zijn een aantal projecten zoals syncML en consoorten waarmee je syncronisatie met evolution wel werkend kan krijgen, maar dan vervalt het punt hierboven weer... -O-

- Syncen met Google Calendar: kan met Thunderbird perfect met behulp van de plugin Lightning. Lightning is de 'calendar-addon' voor thunderbird, en is imho een zeer degelijk alternatief voor de calendar functie in outlook. Er zijn twee mogelijkheden om te syncen met Google calendar: via de plugin 'Provider for google calendar' of via de 'CalDAV' methode (how-to kan je op de google sync site vinden). Beide methodes werken zoals het hoort, de tweede methode lijkt mij beter aangezien je er geen extra plugins voor nodig hebt.

- Zinvolle kalender: Lightning dus. Kleuren, categorieën, meerdere calendars... allemaal geen probleem.

Hopelijk kan je hier iets mee, als je ooit wat zou vinden ivm het syncen tussen thunderbird en windows mobile hoor ik het graag :Y)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Tevens direct het eerste "verslag":
Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met het installeren van Fedora op mijn desktop. Zo voorspoedig als dat verliep op mijn server, laptop en werk-laptop, zo problematisch ging dat op mijn desktop.

Na mijn Windows partitie verkleind te hebben, besloot ik om de Fedora DVD in mijn pc te stoppen en te herstarten om te installeren. Dat was in ieder geval de bedoeling.
Na het booten van Anaconda (de installer) en het selecteren van mijn taal en keyboard layout, crashte Anaconda op het gedeelte "Finding storage devices". Gelukkig had ik mijn laptop naast me staan, dus ik kon rustig op internet zoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Meerdere sites hadden het over problemen als je een extended partition gebruikte op een HD, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Bestanden kopiëren, HD leegmaken, Primary Partition van maken, bestanden terugkopiëren, andere HD leegmaken, primary parition maken. Afijn, dat heeft in totaal een uur of 3 gekost.
Vol goede moed opnieuw de pc gereboot en weer de taal en keyboard layout selectie gedaan. Helaas crashte Anaconda weer op "Finding storage devices".

Toen dacht ik: laat ik dan maar met de LiveCD opstarten en kijken of het zo lukt. Na het initialiseren van de desktop, kreeg ik direct een melding dat één van mijn HD's (de 750GB) aan het failen was (Bad sectors). Dit leek mij toen de reden dat het fout liep. Wederom weer Windows in, SeaTools for DOS gedownload, daarmee geboot en de HD helemaal opnieuw laten overschrijven met Zero's, want ik had gelezen dat dat slechte sectors zou kunnen oplossen. Of misschien waren het clusters...
Anyhow: dat ging wel even duren, dus dat heb ik 's nachts laten draaien.

De volgende ochtend opnieuw met goede moed de installer opgestart, maar wederom crashte deze.
Toen begon de moed mij enigzins in de schoenen te zakken.
Er begon echter vaag ergens een lampje te branden, dat de RAID0 array wel eens de problemen zou kunnen veroorzaken. Nadat ik de twee Seagates had ontkoppeld en nog steeds de crash kreeg, ben ik op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken.
Het bleek uiteindelijk te komen door het feit dat ik mijn RAID array "OS Disk" had genoemd, wat niet op prijs werd gesteld door Anaconda. Na het veiligstellen van de laatste Windows settings, de RAID array verwijdert en opnieuw aangemaakt, dit keer als "OSDISK".

Hoezee en hoera: Ik kon nu beginnen met Fedora installeren. Dat verliep allemaal heel voorspoedig, totdat ik moest booten na de install.
"Missing operating system" was dit keer de melding die ik mocht verwelkomen.
Na heel wat gezoek en geklooi (waar ik hier verder niet op zal ingaan), uiteindelijk ervoor gekozen om de RAID array te verwijderen en één WD Raptor voor Windows te gebruiken en één voor Fedora.

Zo gezegd, zo gedaan en na niet al te lange tijd had ik een werkend én bootend systeem.
De volgende stap was het updaten van Fedora, maar niet voordat ik de rpmfusion repo's (free en non-free) had geïnstalleerd, met behulp van
code:
1
rpm -Uvh http://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-stable.noarch.rpm http://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-stable.noarch.rpm

Daarna ook nog via yum de fastest-mirror en allow-downgrade plugins geïnstalleerd, en YUM Extender.

Toen het welbekende "yum update" command gegeven en na de updates gereboot.
Dit verliep ook succesvol, dus ik werd alweer wat blijer. Tijd voor de volgende stap: dkms, kernel-headers, kernel-devel en shorewall installeren, en tevens ook WebMin erbij.
Ook dit ging goed, dus ik werd nog blijer.

Toen besloot ik Wine te installeren en ook de ATi Linux drivers.
Daar werd ik minder blij van...
Nadat ik dit had gedaan, startte Fedora niet meer op. Tenminste: mijn beeldscherm deed niks meer.
Gelukkig kon ik nog wel via SSH de machine bereiken, dus gelijk maar in de grub.conf de RHGB uitgezet, zodat ik kon zien wat er tijdens de boot gebeurde.
Wat bleek: Wine had een nVidia driver meegeïnstalleerd. Waarom weet ik niet, maar blijkbaar moet dat :?

Om een al lang verhaal niet nog langer te maken: Het eindigde met een xorg.conf die niet meer klopte, een niet startende Fedora en veel problemen.
Uiteindelijk heb ik gisteravond maar weer Fedora opnieuw geïnstalleerd en alle updates zitten er nu ook in.

De aankomende dagen is het dus zaak om een aantal dingen te doen:
  • Wine installeren (zonder nVidia drivers)
  • ATi drivers installeren
  • Het geheel werkend houden
  • VirtualBox installeren
  • WoW installeren en werkend krijgen
Enige "probleem" in deze: Ik ben deze week bijna elke avond weg, dus veel tijd om te experimenteren is er niet. Maar er zal zeker geëxperimenteerd worden ;)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
loewie-643- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:24:
Dus zeg maar jouw versie van: \[Ubuntu-Project] 40 dagen zonder Windows. project gebaseerd op Fedora?

Succes, ga ook dit topic volgen.

offtopic:
Alhoewel ik me toch afvraag ofzoiets niet beter in een blogvorm terecht kan komen op tweakblog ipv een heel topic. Punt is dan wel weer dat een topic meer gelegenheid bied om een discussie te starten en feedback te ontvangen.
Helemaal goed, inderdaad mijn versie van het Ubuntu topic.
Ivm je OT: Ik heb niet genoeg karma voor een Tweakblog :+. Zoals gezegd: ik tracht het ook bij te houden op mijn eigen blog, maar hier is veel meer exposure en dus veel meer feedback.
Anoniem: 249002 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:38:
* Anoniem: 249002 is een Fedora liefhebber :)

Ik ben sinds een maand ook al van plan om zowel op mijn werk als thuis over te stappen van Ubuntu naar Fedora. Hou alleen bij Fedora rekening met de volgende zaken (twee negatieve puntjes eerst):

- Fedora is in mijn ogen niet echt een beginners distro.
- Fedora bevat geen gesloten drivers en codecs en dergelijke. Dit is vaak ook een reden waarom mensen Fedora niet kiezen.

En nu twee positieve puntjes:

- Fedora is een van de bleeding edge distro's (de allerlaatste software en dergelijke).
- Fedora is het test platform voor RHEL.

Twee heel belangrijke links:

http://www.fedoraguide.info/
http://rpmfusion.org/

Veel succes met Fedora :)
Dat Fedora niet echt een beginners distro is, ben ik met je eens. Maar ja, eenmaal gewend aan yum e.d. is het "lastig" om naar apt-get over te stappen. Vind ik iig. Tevens het feit dat mijn server en werklaptop ook op Fedora draaien, maakt het weer makkelijker.
De gesloten codecs en drivers zijn, volgens mij, goed te installeren met de rpmfusion non-free repo. Zo heb ik iig op mijn werklaptop MP3's aan de praat gekregen.

Het bleeding edge kan overigens ook een nadeel zijn. Zo had ik op mijn werklaptop dat Gnome de hele tijd crashde bij het inloggen. Bleek door een update van xorg-x11-server-Xorg te komen. Toen heb ik ook de allowdowngrade plugin van yum ontdekt.

Fedora Guide kende ik nog niet. Gelijk toegevoegd aan mijn bookmarks.
Darkstar schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:56:
[...]Ik wil je even mijn ervaringen meegeven op dit gebied (weliswaar in ubuntu, maar dat maakt weinig verschil denk ik).

- .pst's importeren: hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Thunderbird in Windows. Op die manier kan je namelijk rechtstreeks je mails en contacten importeren in Thunderbird. De overstap naar Linux is dan snel gezet: je kopieert de inhoud van je thunderbird profielmap naar de profielmap van thunderbird in je fedora installatie. Dit heb ik al een aantal keren zo gedaan, telkens zonder problemen.

- Syncen met HTC Touch Pro (of Windows mobile in het algemeen): helaas... :'( Zelf ben ik er nog steeds niet in geslaagd om dit werkend te krijgen met thunderbird. Er zijn een aantal projecten zoals syncML en consoorten waarmee je syncronisatie met evolution wel werkend kan krijgen, maar dan vervalt het punt hierboven weer... -O-

- Syncen met Google Calendar: kan met Thunderbird perfect met behulp van de plugin Lightning. Lightning is de 'calendar-addon' voor thunderbird, en is imho een zeer degelijk alternatief voor de calendar functie in outlook. Er zijn twee mogelijkheden om te syncen met Google calendar: via de plugin 'Provider for google calendar' of via de 'CalDAV' methode (how-to kan je op de google sync site vinden). Beide methodes werken zoals het hoort, de tweede methode lijkt mij beter aangezien je er geen extra plugins voor nodig hebt.

- Zinvolle kalender: Lightning dus. Kleuren, categorieën, meerdere calendars... allemaal geen probleem.

Hopelijk kan je hier iets mee, als je ooit wat zou vinden ivm het syncen tussen thunderbird en windows mobile hoor ik het graag :Y)
Alle ervaringen zijn welkom ;)
Als ik nog ergens tegenaanloop, dan laat ik het weten.
Overigens is Spicebird een soort van Thunderbird+. Zit Lightning al in, plus nog wat andere features. Ziet er wel grappig uit.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben.Hahlen schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:10:
[...]
Maar ja, eenmaal gewend aan yum e.d. is het "lastig" om naar apt-get over te stappen.
Nee, nee niet overstappen, ik vind het juist leuk dat iemand nu eens voor Fedora kiest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik ben ook zeer zeker niet van plan om over te stappen. Het zal mij lukken met Fedora ;).

Tevens: heeft één van jullie Fedora met een ATi kaart? Zo ja, welke "driver" gebruiken jullie?
En weet iemand misschien waarom er een "kmod-nvidia" met Wine meekomt?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311571

Fedora is een leuk project, vol nieuwigheden om mee te stoeien :)

Toch zou ik nooit een BleedingEdge distro gebruiken als Desktop of server.
Voor mij verdient het een plekje in VMware en daar houd het mee op. (het blijft een testhondje he)

Als je dan toch RH based wil kun je het best Centos nemen (voor de servers dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heel veel succes met Fedora!

Maar, dudes, dat van die bleeding edge-is-niet-geschikt-voor-bla is echt waanzin, en wel om twee redenen. Ten eerste is Fedora niet écht bleeding edge in de zin van Gentoo, maar wordt een Fedora release een jaar lang prima ondersteund met bugfixes en security updates. Bovendien zit een Fedora release écht heel goed in elkaar. Ik durf te beweren dat de packages van Fedora de beste kwaliteit hebben van alle free distros die er zijn. Qua bleeding-edgeness verschilt Fedora niet heel veel van Ubuntu of een willekeurige andere distro. Alleen OpenSUSE is wat conservatiever, geloof ik, met name qua release frequentie.
Ten tweede wil je de mensen die Gentoo gebruiken als enterprise server platform niet de kost geven: de nieuwheid van de software hoeft geen probleem te zijn, als er maar redelijk getest wordt en je weet waar je mee bezig bent.

Anyway, Fedora rockt zoals eigenlijk geen enkele andere distro doet, omdat ontzettend veel van de vernieuwingen binnen open source land beginnen bij Fedora: daar worden ze bedacht en uitgetest. Rock-solid en met het nieuwste van het nieuwste :)

Waar ik het wel mee eens ben, is dat Fedora soms een wat stijlere leercurve heeft van Ubuntu. Maar goed, je kunt je ook afvragen of dat erg is. Al doende leert men.

Nogmaals succes!

* wzzrd gebruikt altijd en alleen Fedora en gaat binnenkort weer (tijdelijk) over naar Rawhide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Net als in het \[Ubuntu-Project] 40 dagen zonder Windows., is het ook hier niet de bedoeling dat het een "deze distro is beter" topic wordt ;)
Maar dat terzijde.

Ik dacht "slim" te zijn en m'n pc vandaag alvast op te starten, zodat ik via SSH één en ander zou kunnen installeren. Gister ook gedaan, maar er toen niet aan toegekomen.
Probeer ik net te connecten, krijg ik een time-out. Voor de zekerheid maar in m'n router ingelogd om te kijken of de goede poort doorgezet wordt. Wat blijkt: m'n pc is niet eens aangemeld bij m'n router (geen IP adres). Denk dat ik networking maar moet laten enablen voor het inlogscherm...
Nu weer opzoeken waar dat ook weer zat. Volgens mij
code:
1
chkconfig networking on
, maar dat moet ik nog even checken.

Tevens: RPMFusion voor jullie ook niet werken? Krijg een repo-mirror error (op mijn andere Fedora-dozen):
code:
1
2
3
Could not retrieve mirrorlist http://mirrors.rpmfusion.org/mirrorlist?repo=free-fedora-11&arch=x86_64 error was
[Errno 4] IOError: <urlopen error [Errno -2] Name or service not known>
Error: Cannot find a valid baseurl for repo: rpmfusion-free

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:02

arie_papa

Running on Ubuntu

Ati kaarten en Linux, gaan niet echt lekker samen, tenminste mijn ervaring.
Laatst ook niks dan problemen gehad met een Ati Radeon X550. Zodra die iets meer grafisch geweld kreeg, crashte heel Linux (Ubuntu in mijn geval). Als ik Ati non-free drivers installeerde was de hele installatie dood.

Aangezien die kaart dit freeze symptoom ook vertoonde bij Windows XP / Windows Vista / Windows 7 RC heeft de kaart een enkele reis vuilnisbelt gekregen :-)

Ben zelf momenteel lekker "beginnend" linux gebruiker in combinatie met Ubuntu, maar ga zeker dit draadje ook volgen. Succes ermee in ieder geval

@Boz, helemaal gelijk hoor. Al heb ik hier en daar gelezen dat dat type kaart bij heel veel mensen nogal minder prettig werkte. Maw, de kaart was op zich wel goed, alleen de drivers die door Ati geleverd zijn zijn zwaar klote

[ Voor 15% gewijzigd door arie_papa op 06-10-2009 13:36 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
skinlee78 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 09:57:
Ati kaarten en Linux, gaan niet echt lekker samen, tenminste mijn ervaring.
Laatst ook niks dan problemen gehad met een Ati Radeon X550. Zodra die iets meer grafisch geweld kreeg, crashte heel Linux (Ubuntu in mijn geval). Als ik Ati non-free drivers installeerde was de hele installatie dood.

Aangezien die kaart dit freeze symptoom ook vertoonde bij Windows XP / Windows Vista / Windows 7 RC heeft de kaart een enkele reis vuilnisbelt gekregen :-)
Dit is dan niet echt een ervaring dat Ati kaarten en Linux niet samen gaan... Het zegt eerder dat kapotte hardware ongewenste dingen kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Gisteren een test gedaan en ik denk er achter te zijn waarom mijn pc niet meer opstartte na het installeren van Wine.
Even een kleine recap:
Bij mijn eerste installatie van Fedora, ben ik, na het updaten, begonnen met het installeren van Wine, ATi Driver, FileZilla, Dia en nog wat andere dingen. Toen ik de pc daarna opnieuw opstartte, bleef hij hangen op "Registering Binary Handler for Windows Applications".
Er kwam ook een melding voorbij dat de nVidia driver niet gestart kon worden. Blijkbaar installeert Wine een kmod-nvidia mee. Misschien ook zelfs een driver, maar daar ben ik nog niet helemaal achter.

Gisteren had ik wat tijd over, dus heb toen in VirtualBox een Fedora installatie gedaan en geupdate. Daarna heb ik Wine geïnstalleerd. Verrassend genoeg: de reboot bleef hangen op "Registering Binary Handler for WIndows applications" en het scherm begon redelijk te knipperen.

Aangezien ik niet naar de VM kon SSH'en, ben ik vanochtend ingelogd op mijn Desktop (via SSH) en ben eens een beetje gaan rondsnuffelen.
Nu blijk ik helemaal geen xorg.conf te hebben. Blijkbaar is dit gedaan om alles via autodetect te laten lopen. Volgens mij, maar dat is op dit moment speculatie, maakt Wine een xorg.conf aan, waar X niet goed mee kan omgaan.

Dit leid tot de vraag: hoe kan ik dit het beste oplossen? Zou ik bijvoorbeeld de xorg.conf kunnen "verwijderen" na de install van Wine?
Of even kijken wat de ATi Linux driver doet?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanaf X 7.3 oid is er idd geen xorg.conf meer nodig. Ik weet niet precies hoe Fedora omgaat met deze implementatie, maar je zou allicht even kunnen proberen om je xorg even een andere naam te geven, kijken wat er dan gebeurt. Mocht dat niet alles verhelpen dan zou je nog even de xorg.conf die wine aanmaakt kunnen doorlichten, om te zien wat wine precies allemaal graag wil. Waarschijnlijk is de xorg.conf van wine simpel werkend te maken voor jouw systeem. (bv de verwijzing naar de driver van nvidia te veranderen naar die van ati).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Juist, zo te zien is dit het probleem (getest op VirtualBox):
Op het moment dat je Wine installeert, wordt er een xorg.conf aangemaakt, met de volgende contents:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Xorg configuration created by livna-config-display

Section "Files"
    ModulePath   "/usr/lib64/xorg/modules/extensions/nvidia"
    ModulePath   "/usr/lib64/xorg/modules"
EndSection

Section "ServerFlags"
    Option      "AIGLX" "on"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Videocard0"
    Driver      "nvidia"
    Option      "AddARGBGLXVisuals" "True"
EndSection

Section "Extensions"
    Option      "Composite" "Enable"
EndSection

Er wordt dus een driver van nVidia aangeroepen en ook modules van nVidia. Beetje vervelend, helemaal als je geen nVidia kaart hebt...
Tevens is er onder chkconfig ook een "nvidia" process te vinden, welke op runlevel 3 t/m 6 op "on" stond.
Ik heb via chkconfig nvidia off die service uitgezet, en de twee regels waar nVidia instaat in de xorg.conf er uit gecomment.

Lo and behold: Ik krijg weer mijn inlogscherm te zien in VirtualBox.
Even better: ik kan zelfs weer inloggen.

Tijd om dit ook op mijn live systeem door te voeren :)

Edit:
Zojuist geef ik het yum install wine command, en terwijl ik zo even kijk, zie ik de volgende packages "for dependencies" voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
 kmod-nvidia                                                    x86_64                                    185.18.36-1.fc11.2                                     rpmfusion-nonfree-updates                                     28 k
 kmod-nvidia-2.6.30.8-64.fc11.x86_64                                    x86_64                                    185.18.36-1.fc11.2                                     rpmfusion-nonfree-updates                                    3.1 M
 livna-config-display                                                   noarch                                    0.0.23-1.fc11                                          rpmfusion-nonfree                                             67 k
 xorg-x11-drv-nvidia                                                    x86_64                                    185.18.36-1.fc11                                       rpmfusion-nonfree-updates                                    3.1 M
 xorg-x11-drv-nvidia-libs                                               i586                                      185.18.36-1.fc11                                       rpmfusion-nonfree-updates                                    7.2 M
 xorg-x11-drv-nvidia-libs                                               x86_64                                    185.18.36-1.fc11                                       rpmfusion-nonfree-updates                                    7.6 M

Afijn, allen via de rpmfusion-nonfree-updates dus. Waarom dit gebeurt: geen flauw idee.
Daarom maar het yum install command met --disablerepo=rpmfusion* uitgevoerd, waarna ze niet meekomen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ben.Hahlen op 07-10-2009 13:31 ]

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:17

Hoite

Goed verhaal

Ik ben afgelopen weekend om de stomste reden ever overgestapt van fedora naar ubuntu.
Ik had voor maandag namelijk een werkende laptop nodig, en mn fedora 11 cd was corrupt. (en geen lege cd'tjes op voorraad)
zodoende even snel Ubuntu geinstalleerd, maar nu heb ik stiekem geen zin meer om nog een keer te installeren. :$
De eerder genoemde moeilijke overstap van Yum naar Aptitude valt me nog alleszins mee.
Veel succes met Fedora en ik ga dit topic zeker volgen.
Ik raap binnenkort wel weer wat zin/tijd bij elkaar om opnieuw te beginnen met mn eigen Distro. :9

offtopic:
ja ja , inderdaad een TVP. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Hoite op 07-10-2009 13:42 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Zo te zien zou je dus gewoon je xorg.conf moeten kunnen weggooien. Je kunt dit even snel testen door een andere console te openen ( <ctrl> <alt> F1 ) (of F2 t/m F6), even een
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm stop

te doen, je xorg.conf even renamen naar iets anders en dan kijken wat er gebeurt als je
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm start

doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Toevallig nog wat tegen gekomen ivm het syncen van thunderbird met windows mobile: topic op ubuntuforums. Veel details heb ik niet, dus ik weet helaas niet welke gegevens er gesynced kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkstar op 07-10-2009 15:54 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
GuitarWeed schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:18:
Zo te zien zou je dus gewoon je xorg.conf moeten kunnen weggooien. Je kunt dit even snel testen door een andere console te openen ( <ctrl> <alt> F1 ) (of F2 t/m F6), even een
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm stop

te doen, je xorg.conf even renamen naar iets anders en dan kijken wat er gebeurt als je
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm start

doet.
<ctrl><alt>F2 t/m F6 zorgde er bij mij voor dat mijn systeem ging herstarten. Leuke feature, maar niet helemaal wat ik verwachtte ;).
Darkstar schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:54:
Toevallig nog wat tegen gekomen ivm het syncen van thunderbird met windows mobile: topic op ubuntuforums. Veel details heb ik niet, dus ik weet helaas niet welke gegevens er gesynced kunnen worden.
Die moet ik even op een rustig moment doorlezen.

Nieuw verslag incoming, overigens. Moet het nog even ordenen en goed opschrijven.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:41:
[...]

<ctrl><alt>F2 t/m F6 zorgde er bij mij voor dat mijn systeem ging herstarten. Leuke feature, maar niet helemaal wat ik verwachtte ;).

[...]
Dat is erg vreemd, ik heb nog even de wiki van fedora nagelezen en dat zou gewoon moeten werken. Gewoon <ctrl> + <alt> + een F-toets

Dan hoor je gewoon een console te zien te krijgen. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon via ssh doen, als dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Gisteren dus hard bezig geweest met het installeren van Wine, ATi-drivers en alles "werkend" krijgen.
De uitdaging is geweest dat ik redelijk wat via SSH heb gedaan, en met reboots dus niet kon zien hoe mijn scherm er uit zag.

Om maar even bij het begin te beginnen: na het installeren van Wine, heb ik mij gestort op de ATi drivers voor Linux. Nu had ik eerst bedacht om dit te doen via de officiële instructies van ATi, maar rondklikkend op het FedoraForum, kwam ik deze thread tegen, waar ook deze post in voorkomt, welke allen betrekking hebben op het installeren van ATi-drivers in Fedora, wat het gelijk een stuk makkelijker maakt dan de officiële ATi instructies.
Deze instructies grotendeels uitgevoerd (niet alles, want ik ben eigenwijs ;)) en toen gereboot.
Tevens ook deze stappen (de Gnome only) uitgevoerd om Compiz te installeren.

Na het inspecteren van de /var/log/boot.log en de /etc/X11/xorg.conf, leek het er allemaal redelijk goed uit te zien, dus ik was best content.
Toen heb ik nog even snel VirtualBox geïnstalleerd, wat ook zonder problemen verliep (na het installeren van gcc, wat ik vergeten was), dus het leek allemaal goed te gaan, voor de verandering.

Toen ik thuiskwam, heb ik mijn beeldscherm aangezet en werd begroet met:
<Insert tromgeroffel>
Een niet goed uitziend scherm. Garbled, is misschien het beste woord ervoor. Allemaal verschillende kleurtjes en de muis-cursor was een soort vierkantje geworden.
Beetje jammer, maar gelukkig niet al te lastig op te lossen.
Zoals al eerder gezegd, had ik niet alle stappen van het stappenplan uitgevoerd, dus dan roep je bijna problemen over jezelf af.
Dus de stappen dit keer volledig uitgevoerd, opnieuw opgestart, et voila! Ik kon normaal inloggen en alles zag er goed uit.
Jammer genoeg werkte het uitzetten van RandR niet om het "vastlopen" van de desktop tegen te gaan, dus ik heb de SWCursor aan moeten zetten in xorg.conf.
Jammer genoeg werkt dit niet helemaal samen met Compiz.

Speaking of Compiz: fusion-icon doet niks... En dat is ook nog iets om uit te zoeken.

Wine werkt overigens prima. Ik heb WoW opgestart vanaf mijn NTFS partitie, en dat zag er goed uit. Jammer alleen dat mijn FPS behoorlijk lager is dan verwacht. Waar ik in Stormwind in Windows minimaal 60FPS haalde, kom ik nu rond de 20/25 FPS uit...
Dat is dus nog iets om uit te zoeken.

Afijn, om kort te gaan: nog genoeg te doen en uit te zoeken.
Mijn To Do lijst ziet er momenteel als volgt uit:
  • Printer installeren
  • WhatPulse installeren
  • Compiz werkend krijgen en de muis-cursor corruptie wegkrijgen
  • World of Warcraft vloeiend draaiend krijgen
  • Conky installeren
En waarschijnlijk nog een paar andere dingen, maar die komen vanzelf wel voorbij.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
GuitarWeed schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:51:
[...]Dat is erg vreemd, ik heb nog even de wiki van fedora nagelezen en dat zou gewoon moeten werken. Gewoon <ctrl> + <alt> + een F-toets

Dan hoor je gewoon een console te zien te krijgen. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon via ssh doen, als dat wel werkt.
Op mijn laptop werkt het ook.
Sterker nog: het werkt op mijn Desktop nu ook weer.

Don't ask me why, but it's got a mind of its own.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207902

Ik ga dit even volgen... Ben zelf deze week ook aan het klooien geweest om Fedora werkend te krijgen, maar loop vooral vast op de ATI drivers. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Voor de ATi drivers, volg de eerste post van dit topic en de aanvullende post. Dat werkte bij mij iig goed.

Excuses voor de weinige updates, wel wat gedaan, maar ivm persoonlijke omstandigheden (lees: vriendin die plotseling het ziekenhuis in moet) niet al te veel kunnen doen, maar wel wat.
Morgen schrijf ik weer wat.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207902

Ben.Hahlen schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:36:
Voor de ATi drivers, volg de eerste post van dit topic en de aanvullende post. Dat werkte bij mij iig goed.

Excuses voor de weinige updates, wel wat gedaan, maar ivm persoonlijke omstandigheden (lees: vriendin die plotseling het ziekenhuis in moet) niet al te veel kunnen doen, maar wel wat.
Morgen schrijf ik weer wat.
Hmm, thanks voor de links.

Het heeft wat frustraties gekost (veel vastlopers) maar volgens mij heb ik het nu werkend.
Helaas wel met de "SWCursor" "on" optie. Dus ik heb een brakke pointer, maar ja.. Wie weet fixen we dat nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Dat had ik eerst ook idd.
Maar omdat ik daar gek van werd, heb ik toen die andere optie nog maar eens geprobeerd, waarna het wonderwel ineens wel werkte.

Met een beetje geluk een verder verhaaltje vandaag, anders morgen (that's a promise ;)).

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ahem... Zoals jullie wel gemerkt hebben, stond er dus geen verhaaltje de 15e. Oeps en sorry :$
Er kwamen een aantal dingen tussendoor, waardoor ik jullie niet op de hoogte heb kunnen houden.

Afijn, gebeurt is gebeurt, praten we niet meer over.
Om even terug te komen op het To Do lijstje aan het einde van mijn vorige grote update:
Ben.Hahlen schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:06:
  • Printer installeren
  • WhatPulse installeren
  • Compiz werkend krijgen en de muis-cursor corruptie wegkrijgen
  • World of Warcraft vloeiend draaiend krijgen
  • Conky installeren
En waarschijnlijk nog een paar andere dingen, maar die komen vanzelf wel voorbij.
Toch maar even stap voor stap het lijstje nalopen:
Printer Installatie
Het "voordeel" dat ik hier had, was dat ik dit al een keer heb moeten doen op mijn laptop, wat het een stuk makkelijker maakte.
Nou ja, makkelijker, het is al behoorlijk makkelijk met de instructies (en drivers) die Brother levert. Kudos to Brother, zeg maar.
Het installeren van de printer was dus zo gepiept en ik kon ook zowaar printen.
Het enige waar ik nu nog aan moet werken, is het werkend krijgen van de Scan button op de printer zelf, maar daar zijn ook instructies voor, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

WhatPulse installeren
WhatPulse installeren is niet zo lastig, je moet er alleen op letten dat je de qt-x11.i586 hebt, anders kan ie bepaalde dependencies niet vinden. Het is verder een "losse" applicatie, dus je kan 'm van waar je maar wilt starten.

Compiz werkend krijgen
Zoals in mijn vorige grote update gezet, moest ik in de xorg.conf de SWCursor aanzetten, omdat anders mijn Gnome vastliep met het verslepen van vensters.
Toch nog maar eens deze post gevolgd, en dit keer werkte het zowaar wel, dus mijn muis-corruptie is nu ook opgelost :D.

Conky installeren
Conky Installeren is geen probleem, kwestie van "yum install conky" en je bent klaar.
Nja, afgezien van het configgen dan, maar heb ik de config van mijn laptop voor gepakt en hier en daar wat aangepast.

World of Warcraft vloeiend draaiend krijgen
Dit is tot op heden nog niet gelukt, jammer genoeg. Dit is ook eigenlijk de enige reden dat ik Windows nog op mijn pc heb staan. WoW doet het gewoon beter onder Windows.
Waar ik in Fedora ongeveer 30-40FPS haal, idlend in de Auction House, haal ik onder Windows, op dezelfde plek, met gemak de 100 FPS (of meer).
Als ik ga bewegen, dan dropt de FPS als een gek.

Afgezien van dat, want dat is eigenlijk het misnte probleem, doet mijn G13 het niet onder Fedora, zonder dat ik daarvoor moet gaan "hacken". Uiteraard is men dan geneigd te roepen "Maar daar draai je toch ook Linux voor, dat "MOET" je hacken". Ehm, ja, misschien wel, maar ik ben nog niet "op mijn gemak" genoeg met Linux om dat ook daadwerkelijk te doen.

Misschien later, maar nu nog even niet ;).

De To Do is dus weggewerkt, gelukkig zijn er nog nieuwe items aan toegevoegd, wat het weer leuk maakt ;).

Waar ik momenteel heel hard op zoek naar ben, is een synchronisatie programma. Onder Windows had ik daar SyncBackSE voor en ben nu dus op zoek naar een alternatief daarvoor.
Het gaat voornamelijk om bestands-synchronisatie, tussen mijn desktop, server, USB-disk en eventuele andere locaties.
Dan kan ik tenminste "echt" aan de gang met Fedora, icm alle bestanden die ik gebruik, zoals Quicken Data bestanden, Keeppass bestanden, foto's, video's, etc.

Quicken is trouwens ook iets wat ik weer moet installeren, maar dat kan prima onder Wine (leert de ervaring op de laptop).

Verder kan ik op het moment eigenlijk weinig bedenken. Hopelijk van de week weer wat nieuwe informatie.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben.Hahlen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:10:
Waar ik momenteel heel hard op zoek naar ben, is een synchronisatie programma. Onder Windows had ik daar SyncBackSE voor en ben nu dus op zoek naar een alternatief daarvoor.
Rsync :) En wil je grafisch rsyncen dan installeer je grsync Wikipedia: Grsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 22:52

Dorgaldir

Creature of the web

Tof topic,
heb vorig weekend ook nog fedora geinstaleerd op een laptop van me, werkt prima.
Ga zeker volgen.

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:10:
De To Do is dus weggewerkt, gelukkig zijn er nog nieuwe items aan toegevoegd, wat het weer leuk maakt ;).
Betekent dat dat je nu ook je WoW fatsoenlijk werkend hebt? Ik ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt. Toen ik nog WoW speelde, had ik namelijk een normale framerate, totdat er een druk gebied voorbij kwam, waardoor het ineens instortte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
GuitarWeed schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:53:
[...]Betekent dat dat je nu ook je WoW fatsoenlijk werkend hebt? Ik ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt. Toen ik nog WoW speelde, had ik namelijk een normale framerate, totdat er een druk gebied voorbij kwam, waardoor het ineens instortte.
Ehm... Nee... Helaas.
Bij mij is de performance "jammer", om het leuk uit te drukken. Daarvoor heb ik dan nu Win7 ernaast draaien. Enige wat ik daarin doe is WoW.
Ook vanwege de Logitech G13 ondersteuning.

Tevens moet ik er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat ik een VM met Win7 erin heb draaien, vanwege Office 2007. Deze werkt (nog) niet goed via Wine namelijk.

GRSync ben ik nu naar aan 't kijken.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:30

Blonde Tux

Advertentieboer

Als ik vragen mag, welke feature heb je nodig in Office 2007, want OpenOffice 3 compatible met doc als docx en andere x-formaten.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Blonde Tux schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:04:
Als ik vragen mag, welke feature heb je nodig in Office 2007, want OpenOffice 3 compatible met doc als docx en andere x-formaten.
Outlook 2007.
Verder werk ik nog net wat sneller in Word en Excel dan in Writer en Calc, maar dat is uiteraard ook gewenning. Tevens zijn mijn .dot's niet echt compatible met OOo, en dat is jammer, zeg maar.

GRSync is het overigens niet voor mij. Een simulation gedaan en het bleek dat ie bestanden wil gaan verwijderen die die niet mag verwijderen.
Het probleem is dat ik op dit moment "2 waarheden" heb, waar m.i. een sync-software mee om moet kunnen gaan.
Ben nog wel tegen Synkron aangelopen, maar die heb ik nog niet werkend gekregen, moet ik rustig voor gaan zitten.
Andere sync-software suggesties zijn van harte welkom :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, ik gebruik altijd gewoon rsync vanaf de commandline en normaal gesproken heb je eigenlijk alleen de volgende opties nodig:

rsync -av en rsync -av --delete

Je zou anders ook eens naar Unison kunnen kijken:

http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik moet toch eens leren wat vaker te updaten. Of in ieder geval te laten weten waar ik mee bezig ben.

Afijn: De afgelopen week voornamelijk bezig geweest met het proberen te syncen van mijn telefoon met Outlook in VirtualBox. Uiteindelijk werkt het, maar niet nadat ik de aanpassing in het juiste bestand had gemaakt.
Ik was namelijk eerst in de veronderstelling dat je in /etc/modprobe.d/ een nieuw bestand (blacklist_wm.conf) kon aanmaken en dat deze dan direct ingelezen zou worden. Echter was dit dus niet helemaal het geval.
Na het toevoegen van de juiste regels (ik kom nog terug op welke, want die heb ik hier niet voorhanden) aan de blacklist.conf, werkte het syncen direct.
Jammer alleen dat Outlook niet goed omgaat met een .pst op een netwerkschijf, wat ook weer zijn eigen problemen veroorzaakte, maar die zijn niet voor hier.

Uiteraard ook nog gekeken naar verschillende sync-programma's, maar ik heb nog niet de "juiste" gevonden. Synkron blijft heel veelbelovend, maar dan moet deze wel eerst werken en dat is nu net hetgene wat nog niet lukt.
Ga nu, tijdelijk, voor de oplossing om te syncen via de VirtualBox, terwijl ik op zoek blijf gaan naar een goed (werkend) sync programma.

Overigens moet ik ook vermelden: Ik zie geen reden om terug te gaan naar Windows. (Bijna) Alles wat ik daar kon, kan ik nu ook, eventueel met behulp van een VM, maar dat probeer ik uiteraard tot een minimum te beperken.
Mocht er een goed (heel subjectief, dat weet ik) alternatief voor Outlook zijn, OpenOffice net wat "lekkerder" werkt (kom ik nog op terug) en WoW goed werken, dan ben ik in principe helemaal tevreden en gaat Windows redelijk richting prullenbak.

Over OpenOffice: Ja, het is een goed pakket. Ja, het is ook zeker een concurrent voor MS Office. Het probleem zit er in dat MS Office documenten net niet helemaal goed uit de conversie komen in OOo. Aan wie dat ligt, laat ik in het midden, want dat gaat geheid uitlopen op een "MS is evil" discussie.
Ik ga nog een serieuze poging wagen om al mijn documenten te gebruiken in OOo (wat ook betekent dat alle templates e.d. overgezet moeten worden), maar daar moet ik echt even de tijd voor nemen.

Tot de volgende update ;).

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Weer een kleine update:

Na lang zoeken eindelijk RPMs gevonden voor zowel Synkron als Unison.
Mijn eerste indruk is dat Unison wat "spartaanser" is. Synkron heeft heel veel opties.
Synkron heeft ook de mogelijkheid om meer dan 2 locaties met elkaar te syncen. Zo heb ik nu een profiel ingesteld dat mijn USB-disk, een netwerkschijf (wat eigenlijk de documents-disk van mijn VM is, ivm Outlook) en mijn interne HD gesynced worden.
De snelheid bij beide pakketten valt wat tegen, heb al een aantal keer gehad dat ze beiden "vastliepen" terwijl ze aan 't scannen waren. Misschien dat dat met tweaken nog aan te passen valt.
De "traagheid" zit hem er ws ook in dat het allemaal NTFS-formatted disks zijn, maar ik weet niet hoe groot die impact is.

Tevens nog een leermomentje gehad: Als je Wine installeert, installeer dan alleen de i586 packages. Ten eerste omdat de x86_64 nog niet volledig werkend is en ten tweede omdat je anders wat errors krijgt met (onder andere) winetricks.
Ik was overigens met Wine bezig om Quicken 2009 Home & Business geïnstalleerd te krijgen, waar ik dus "vage" errors in kreeg. Na het verwijderen van de x86_64 packages van Wine, draait het nu wel prima :).

Over 12 dagen komt Fedora 12 uit. Dan ga ik aan de "in-place" upgrade via yum. Werkte op mijn server ook altijd al prima, dus op de desktop moet dat ook kunnen.
Met het uitkomen van F13 ga ik wel voor een schone install, dan heb ik, als het goed is, ook goed gedocumenteerd wat ik heb geïnstalleerd en hoe ik dat gedaan heb.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:47
als je nou ipv via yum upgrade, preupgrade gebruikt zit je helemaal goed :) http://fedoraproject.org/wiki/Features/PreUpgrade
voor een server kan ik mij inbeelden dat je hem graag online houdt, maar een desktop kan natuurlijk gemakkelijk even rebooten en 15min niet bruikbaar zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Toen ik nog speelde was het ieg mogelijk om WoW het ook in OpenGL ipv DirectX te draaien. Je moet de exe een parameter voeren. Dat gaf een grote performance boost in Wine. Ik had zelfs dat sommige dingen sneller waren in Wine dan native.

Of dit nog kan en hoe je die parameter presies met Wine regelt moet je eff zelf Googelen.
Tijdens bepaalde patches was de OpenGL functie gesloopt om daarna weer terug te komen en ik ben vergeten hoe je de Wine config presies regelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door SuperNull op 05-11-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

SuperNull schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:55:
Toen ik nog speelde was het ieg mogelijk om WoW het ook in OpenGL ipv DirectX te draaien. Je moet de exe een parameter voeren. Dat gaf een grote performance boost in Wine. Ik had zelfs dat sommige dingen sneller waren in Wine dan native.

Of dit nog kan en hoe je die parameter presies met Wine regelt moet je eff zelf Googelen.
Tijdens bepaalde patches was de OpenGL functie gesloopt om daarna weer terug te komen en ik ben vergeten hoe je de Wine config presies regelt :)
Ik heb dit verhaal ook eens gehoord. Ik heb nog nooit WoW gespeeld maar een vriend van mij heeft dit ooit eens gedaan en met OpenGL draaide het onder Wine sneller dan onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Caelorum schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:18:
als je nou ipv via yum upgrade, preupgrade gebruikt zit je helemaal goed :) http://fedoraproject.org/wiki/Features/PreUpgrade
voor een server kan ik mij inbeelden dat je hem graag online houdt, maar een desktop kan natuurlijk gemakkelijk even rebooten en 15min niet bruikbaar zijn toch?
Daar heb ik verschillende verhalen over gehoord. Bij de één gaat het wel goed, bij de ander gaat het minder goed.
Via Yum upgraden doe ik al sinds FC4, dus daar heb ik meer "feeling" mee.
En het heeft wel wat, vind ik, dat je alles ziet downloaden en voorbij ziet scrollen e.d. :P

Verder heb je wel gelijk hoor, 15 mins een niet bruikbare desktop kan prima.
SuperNull schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:55:

Ik heb het inderdaad geprobeerd met de OpenGL switch, maar dat ging/gaat nog niet helemaal lekker. Framerate is lager dan in Windows. Waarschijnlijk doe ik iets fout of mis ik iets, maar ik heb het nog niet kunnen ontdekken ;).
Verder is het "gemis" van m'n G13 onder Linux ook niet fijn. Ben nu eenmaal gewend om deze te gebruiken met WoW, dus zonder is eigenlijk "not-done".

Nu iets heel anders:
Onder Windows kan je heel makkelijk PC's pingen en benaderen door middel van de hostname, dus
code:
1
ping PC1
Onder Fedora is mij dit nog niet gelukt.
Mijn thuisnetwerk bestaat uit een Netgear WNR3500 die via DHCP de adressen uitdeelt, dus die kunnen soms nog wel eens wijzigen.
Een computer kunnen benaderen via de hostname is dus redelijk handig, maar dit lukt dus niet.
Heb via Google al wel eea gevonden, maar tot nu toe geen soelaas.
Zo heb ik bijvoorbeeld al geprobeerd op .local toe te voegen (ping PC1.local) of de "werkgroep" danwel domeinnaam (die je invoert bij de install ipv de localhost.localdomain die daar standaard staat, bijv PC1.MijnNetwerk).
Heeft iemand een idee hoe dit wel kan, of wat er gewijzigd moet worden in bepaalde bestanden?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Volgens mij komt dit omdat routers doorgaans alleen WINS ondersteunen. Je moet namelijk eens soort interne DNS server hebben die de adressen van een naam voorziet. Waarschijnlijk kan Samba dit ook onder Linux (of een router aanschaffen die het ondersteunt), ik voeg echter altijd een entry toe aan mijn hosts bestand.

$ cat /etc/hosts
127.0.0.1	        localhost
127.0.1.1	        laptop
172.20.7.150	server

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 05-11-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Anoniem: 289377 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:10:
Volgens mij komt dit omdat routers doorgaans alleen WINS ondersteunen. Je moet namelijk eens soort interne DNS server hebben die de adressen van een naam voorziet. Waarschijnlijk kan Samba dit ook onder Linux (of een router aanschaffen die het ondersteunt), ik voeg echter altijd een entry toe aan mijn hosts bestand.

$ cat /etc/hosts
127.0.0.1	        localhost
127.0.1.1	        laptop
172.20.7.150	server
Hmkay...
Als ik dat dus goed lees, heb jij 3 pc's? Desktop, laptop en server?
Aan je /etc/hosts hoef je alleen maar die 127.0.1.1 toe te voegen?

* Ben.Hahlen denkt dat het tijd is om in de wondere wereld van de 127.0.x.x adressen te duiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Ben.Hahlen op 06-11-2009 10:15 . Reden: ..wel je tags afsluiten ]

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
127.x.x.x adressen zijn localhost adressen en kun je niet gebruiken. Dit zijn speciale adressen die alleen voor loopback devices gebruikt worden.

In het voorbeeld van Kamose staan twee 127.x.x.x adressen, wat dus hetzelfde apparaat is (blijkbaar een laptop hier).

het 172.20.x.x adres is gewoon een link local adres, net als 192.168.x.x en 10.x.x.x adressen.

Wat je in /etc/hosts kunt doen is adressen aan hostnames koppelen (een soort lokale dns, die voor je /etc/resolv.conf geresolved wordt).

Je kunt dus in je /etc/hosts zoiets zetten:

code:
1
2
3
127.0.0.1     localhost <naam van je pc>    # dit staat er wss al
192.168.1.1   PC1           # om PC1 met [i]ping PC1[/i] te kunnen pingen
192.168.1.2   PC2           # waar 192.168.1.x natuurlijk het adres van de machine is

Op deze manier hoeft zelfs niet eens de echte hostname van de machine er te staan, omdat het lokaal geresolved wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Okee, dus de 127.x.x.x vlieger gaat helaas niet op.
Zelf heb ik ook gedacht om adressen toe te voegen aan de /etc/hosts, maar dit lijkt mij meer effectief als er vaste IP's gebruikt worden, ipv dat ze worden uitgegeven via DHCP.
Als je ongeluk hebt, moet je dan namelijk elke keer na een reboot van de router, instellingen tweaken, etc, je /etc/hosts opnieuw aanpassen, wat niet ideaal is, maar voor het moment wel een work-around.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:18
Het is wellicht ongewenst om een topic van 1.5 jaar geleden omhoog te schoppen, maar ik ben toch benieuwd hoe het afgelopen is met Ben.Hahlen zijn project. Het zou sowieso interessant zijn om te weten waarom het project wel / niet geslaagd is.

Maar goed, hang er maar een slotje aan als een grote schop als deze niet wenselijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
silentsnake schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:52:
Het is wellicht ongewenst om een topic van 1.5 jaar geleden omhoog te schoppen, maar ik ben toch benieuwd hoe het afgelopen is met Ben.Hahlen zijn project. Het zou sowieso interessant zijn om te weten waarom het project wel / niet geslaagd is.

Maar goed, hang er maar een slotje aan als een grote schop als deze niet wenselijk is :)
Heb een aantal keer er over zitten denken om zo'n update te posten, maar ja, nooit echt werk van gemaakt.

Is het project geslaagd? Ja en nee.
Ja, omdat ik heel veel geleerd heb over Fedora, de inrichting en hoe aanpassingen te maken. Ook omdat het project nog "voortleefd". Daarover later meer ;)
Nee, omdat ik Fedora niet meer op m'n desktop heb draaien.

Laten we dan maar eerst met het "Nee" gedeelte beginnen.
Na een tijdje bezig geweest te zijn, merkte ik dat ik steeds minder vaak Fedora opstartte en steeds vaker Win7 op de desktop. Dit had er voornamelijk mee te maken dat WoW niet draaide zoals ik het wilde. Met Wine draait WoW goed, maar het "gebrek" aan goede ATi drivers en het missen van goede ondersteuning voor mijn Logitech G13 maakte dat het voor mij spelbrekers waren.

Office gebruik ging redelijk goed. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat ik niet OOo gebruikte, maar Office 2007 dmv CrossOver. Dit werkt best behoorlijk, maar sommige functies "doen" het gewoon niet. Daar had ik een VM voor ingericht, met Windows erop.

Zoals eerder gezegd: het moment kwam dat ik steeds meer Windows opstartte dan Fedora, en dat was puur om alleen te gamen. Al het andere werk deed ik op m'n (werk)laptop, waar al die tijd Fedora al op draaide (en nog steeds draait).

Het project heeft er wel voor gezorgd dat ik ondertussen scripts heb gemaakt die ik kan gebruiken om bv m'n server en laptop te herinstalleren als er een nieuwe Fedora release komt (nog 8 dagen :*) )

Tevens heb ik mijn server een upgrade gegeven bij de release van F14 en daar LXDE op geïnstalleerd, welke ik dan weer via VNC kan benaderen (uiteraard na het opzetten van een SSH sessie met port forwarding). Hier draait Thunderbird en misschien komt hier ook nog LibreOffice op, zodat ik ook makkelijk documentjes kan inkijken en editen. Daar gebruik ik nu mijn Windows VM op de Server voor.

Persoonlijk is het project voor mij een succes, ondanks dat ik het niet meer gebruik op de desktop. Voor mezelf heb ik er zoveel uitgehaald, dat het imho te kort zou doen als ik zou zeggen dat het niet goed was.

Ik blijf bij mijn stelling dat er geen goed Linux alternatief voor de MS Office suite is (nee, echt niet, OOo was op de goede weg, maar nu de afsplitsing een feit is, vraag ik me af of ze dat kunnen vasthouden).
Tevens blijft het een gemis dat fabrikanten niet veel voor Linux ontwikkelen. Bedrijfstechnisch snap ik de keuze best, maar het is toch jammer. ATi en nVidia doen het wat dat betreft volgens mij best goed, ook al werkt niet altijd alles. Logitech faalt wat mij betreft jammerlijk op dit gebied.

Fedora (en Ubuntu) zijn volgens mij ondertussen zo volwassen geworden, dat deze door iedereen gebruikt kunnen worden. Ubuntu ws nog meer dan Fedora, maar dat is de aard van het beestje. (64-bit) Linux en Flash gaan nog niet altijd lekker, en ook Silverlight (Moonlight) is af en toe wat problematisch, maar ook dat zal zeker goedkomen, waarbi jik denk dat HTML5 daarin een grote rol gaat spelen.

Het was zeker een leuk project om te doen en heb er ook echt lol in gehad. Het uitzoeken, proberen werkend te krijgen etc is iets wat mij wel aanspreekt, hoewel het soms ook wel wat frustrerend kan zijn ;)
Mochten er nog andere vragen zijn, dan beantwoord ik die natuurlijk graag :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maakt het tegenwoordig eigenlijk nog uit welk OS je gebruikt voor kantoortaken? Volgens mij niet, mail, kalender, contactpersonen en zelfs je documenten kun je opslaan in een cloud van Google of Microsoft zodat je er ook met je smartphone of pad bij kunt en daar draait ook geen Windows op. Die taken doe ik eigenlijk al weer een paar jaar webbased, behalve belangrijke documenten die maak ik toch nog graag in een normaal office pakket. Maar die heb je voor zowel Windows, Linux als MacOS.

Ok, gamen. Daarvoor heb je inderdaad vaak nog Windows nodig (of een Xbox of PS3 :p )

Ik heb jarenlang Ubuntu gebruikt, dat werkte gewoon goed. Nu gebruik ik weer XP met SP3 en Win7. XP omdat ik een Windowsgame wilde spelen destijds en wat specifieke hardware had die werkt onder Windows (geen idee of dat nog zo is met die hardware, die game speel ik niet meer, maar er staat nu eenmaal windows op nu) en Windows 7 omdat ik dat erbij kreeg op mijn laptop en het verder ook gewoon goed en fijn werkt. Voor mijn taken maakt het weinig uit, ik denk dat ik die zelfs met ChromeOS uit zou kunnen voeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Marzman schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:55:
Maakt het tegenwoordig eigenlijk nog uit welk OS je gebruikt voor kantoortaken? Volgens mij niet, mail, kalender, contactpersonen en zelfs je documenten kun je opslaan in een cloud van Google of Microsoft zodat je er ook met je smartphone of pad bij kunt en daar draait ook geen Windows op. Die taken doe ik eigenlijk al weer een paar jaar webbased, behalve belangrijke documenten die maak ik toch nog graag in een normaal office pakket. Maar die heb je voor zowel Windows, Linux als MacOS.

Ok, gamen. Daarvoor heb je inderdaad vaak nog Windows nodig (of een Xbox of PS3 :p )

Ik heb jarenlang Ubuntu gebruikt, dat werkte gewoon goed. Nu gebruik ik weer XP met SP3 en Win7. XP omdat ik een Windowsgame wilde spelen destijds en wat specifieke hardware had die werkt onder Windows (geen idee of dat nog zo is met die hardware, die game speel ik niet meer, maar er staat nu eenmaal windows op nu) en Windows 7 omdat ik dat erbij kreeg op mijn laptop en het verder ook gewoon goed en fijn werkt. Voor mijn taken maakt het weinig uit, ik denk dat ik die zelfs met ChromeOS uit zou kunnen voeren.
Voor de "simpelere" taken niet nee... However, als ik een rapport met inhoudsopgave, plaatjes, kop- en voetteksten, tabellen en weet ik wat niet meer moet gaan maken, dan grijp ik toch het liefste terug op een lokaal Office pakket. Wat jij dus ook zegt ;)
Daarbij moet je bedrijf zulke diensten ook ondersteunen en het moet cross-browser zijn. De Exchange webmail bv is prima in IE. In elke andere browser is het gewoon een gedrocht.

De cloud is in opkomst, dat zeker, maar is imho nog zeker geen volwaardige vervanger van lokale software.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De meestgebruikte teksteditor voor mij is kladblok :p, vaak zijn het lijstjes. Dan is een online editor al snel luxe, maar sollicitatiebrieven zou ik ook niet schrijven in een online editor omdat ik wil weten hoe het er voor de andere partij uit ziet (wat past er wel en niet op een pagina, zulke dingen kunnen toch kleine verschillen hebben)n.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Misschien dat ik iets in je situatie over het hoofd zie Marzman, maar is daarvoor exporteren naar pdf niet bij uitstek geschikt? (wat ook kan met online editors) Ik kan goed begrijpen dat games voor veel mensen op dit forum nog een showstopper zijn wat betreft adopteren van Linux. Mijn blik is echter, doordat ik dit grotendeels achter mij heb gelaten om mijn antieke hardware, wat minder pragmatisch, en wat meer idealistisch (zie mijn ondertitel). Ik ben blij dat de TS een positieve blik aan Linux heeft overgehouden (en nog op z'n laptop draait), en ik hoop voor hem en mensen met vergelijkbare problemen dat dit in afzienbare tijd opgelost kan worden (waar ook ik mijn steentje in bijdraag).

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Pagina: 1