Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:17

Hoite

Goed verhaal

pkwarts schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 00:01:
Je eerste installatie verkloot je in een dag. De tweede in 20 minuten. De derde doet het een maand, en de vierde is voor eeuwig ;)
deze is heel herkenbaar en ook voor mij bijna helemaal van toepassing, het is dat ik op de pc's van mn ouders en broertje nog wel eens windows gebruik.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het Envy script heb ik helemaal nooit geinstalleerd... ironisch genoeg ging het allemaal mis nadat ik die Nvidia driver van hun website heb geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 06:55:
Het Envy script heb ik helemaal nooit geinstalleerd...
Het is dan ook envyng-core, maar dat had je zelf ook wel kunnen vinden in synaptic + wat varieren met de hoofdletters. Package-names beginnen bijvoorbeeld altijd met een kleine letter.

Ik vind het eigenlijk niet zo vreemd dat je systeem al in 500 posts de boel plat is. Zeker de laatste pagina's neem je bijna klakkeloos dingen over van dit topic en spring je van de ene oplossing naar de andere, zonder de eerste goed te doorzoeken.

Breek de opdrachten die je krijgt in stukjes, informeer jezelf een beetje wat het doet (gebruik bijv. synaptic om het package op te zoeken om de omschrijving te lezen en te installeren, voeg eens een --help toe aan het commando of doe 'man commandonaam' om te kijken wat dat specifieke commando + opties zoal doet) en hou altijd hoofdlettergevoeligheid & ontbrekende sudo's in gedachten. Wij zijn namelijk ook niet perfect en kunnen ook van dat soort kleine foutjes maken in de tips die geven worden.

En duik niet te snel in belangrijke config-bestanden zoals xorg.conf, en als je het toch doet maak er eerst een backup van(!) zodat je in veilig modus het weer terug kan zetten.

Uiteraard succes met je vervolgpoging en wat pkwarts zei klopt helemaal: hoe verder je vordert, hoe minder van dat soort ongeplande herinstallaties/crashes je meemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door sub0kelvin op 01-10-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:57
O-)

Mede naar de kloten dankzij neeroeter......

Nou ja.. wellicht nu poging twee? En dan idd geen fratsen meer uithalen, geen games direct maar dual-booten?? Doe ik ook al jaren. Linux is gewoonweg ( nog ) geen echt gaming-platform.
Ik heb ook niet de illusie dat ik ardour en rosegarden ( audio-bewerking, sequencing ) net zo lekker kan laten draaien als ableton en traktor...Genoeg mee gekloot en mijn audio verkloot...

Deze issues zie je toch steeds weer terugkomen:
Wireless
Grub
Audio
Video ( in mindere mate )
Programmatuur

De ubuntu-fora staan vol met deze topics...
Wellicht voor jou straks eerst gewoon gaan draaien met een default-install en 1 zaak at-the-time aanpakken?
Bv. WoW gewoon een tijdje draaien? ( Die wou teslotte al, muv je graphics? ) Kijken of het een maandje of zo stabiel blijft? Verder misschien zien hoe je gevoelsmatig aankijkt tegen linux/ubuntu?? Dat speelt tenslotte ook een rol toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Inderdaad. Als beginner zijn je ervaringen vooral met het installeren en configureren van je systeem. En die zijn niet altijd even goed, mede omdat configureren en bijzondere dingen aan de praat proberen krijgen nogal pittig kan zijn. De echte voordelen van het werken met linux merk je pas als je dagelijkse dingen er mee doet.

Start je Vista ook zo traag op als hij net schoon is met alleen wat games er op? Want bij mij is het zo dat mijn Windows alleen voor games gebruikt wordt en daardoor schoon en dus snel blijft. Even switchen is dan rap en nooit iets waar ik tegenop hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 12:29

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je eerste installatie verkloot je in een dag. De tweede in 20 minuten. De derde doet het een maand, en de vierde is voor eeuwig ;)
Ik heb een vriend die er een hobby van heeft gemaakt. De eerste maanden dat hij Ubuntu draaide herinstalleerde hij op z'n minst wekelijks, soms een paar keer per dag. Hij heeft een snelle computer en een snelle USB key. Een hele Ubuntu installatie doet hij binnen de 15 minuten.

Het klinkt idioot, maar er zit wel degelijk iets in. Door deze manier van werken had hij altijd een vers systeem. Hierdoor was de kans dat een willekeurige handleiding van internet niet werkt op zijn systeem klein. En dat was maar goed ook, want het is iemand die zonder nadenken alles download en installeert dat ie tegenkomt. Z'n systeem ging dus ook aan de lopende band stuk. Het was ergens een heel geruststellende gedachte dat geen enkel probleem ooit meer dan een half uur kost. Eerst maximaal 15 minuten proberen het op te lossen, en als dat niet lukt doe je een herinstallatie. Binnen 30 minuten kun je gegarandeerd weer aan de slag.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Raar dat nog niemand het hier gemeld heeft, maar packages die gebruik maken van debconf kan je snel terug opnieuw configureren met dpkg-reconfigure.

# dpkg-reconfigure <package name>

Kan je jezelf soms snel mee uit de nood helpen als je een config om zeep geholpen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HTT-Thalan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
thalan@thalan-desktop:~$ sudo modprobe -r snd-hda-intel
\[sudo] password for thalan: 
thalan@thalan-desktop:~$ sudo modprobe snd-hda-intel
FATAL: Error inserting snd_hda_intel (/lib/modules/2.6.28-15-generic/kernel/sound/pci/hda/snd-hda-intel.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)
thalan@thalan-desktop:~$
Volgens mij is deze installatie nog wel te redden. Er is blijkbaar een mismatch tussen de snd-hda-intel driver en de kernel. dmesg zou uitsluitsel hierover moeten geven. Ik denk/ben bang dat je met het gedoe met de videodrivers iets meer gesloopt hebt dan je lief was.

Misschien is het handig om sowieso je kernel opnieuw te installeren. Verder heb je waarschijnlijk ergens resten van je nvidia-driver rondzwerven die de goede driver blokkeren. In je Xorg.conf wordt namelijk wel de goede driver aangeroepen en hij staat ook netjes vermeldt in je lsmod lijstje.
Hiervoor is /var/log/xorg.log je bron van info.

Voor je geluid kan je beginnen met:
code:
1
sudo apt-get reinstall linux-image-2.6.28-15-generic

Dit herinstalleerd de laatste kernel image van Jaunty (ik heb dit even internet moeten trekken bij gebrek aan een Ubuntu machine, dus wees gerust hier correcties op te geven)
Als het een beetje meezit, werkt hierna je geluid weer.

Wat betreft je nvidia drivers. Probeer sowieso de met de hand geïnstalleerde versie weer weg te krijgen en dan met apt/aptitude de Ubuntu versie weer te installeren. Als na het starten van X je nog steeds geen 3D ondersteuning hebt, kan je in een terminal het volgende uitvoeren:
code:
1
sudo cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE

(ik twijfel even of het Xorg.0.log is, of dat het zonder 0 is. De makkelijkste manier is om de volgende stappen uit te voeren:
sudo cat /var/log/Xorg <tab>
Dan krijg je mogelijk 2 bestanden, die verder voor zich spreken)
Met "| grep EE" haal je het log door een filter waarbij alleen nog regels getoond worden waar "EE" in voorkomen. In de Xorg.log zijn dit de fatale fouten (beginnend met <EE>). Hier zal bij ontbreken van 3D waarschijnlijk ook iets gemeld worden over de video-driver. Het voordeel is dat je gelijk van alle info- en waarschuwingsregels af bent. Deze bevatten namelijk zo goed als zeker toch geen bruikbare info voor je probleem.

De problemen die jij hebt, zijn heel herkenbaar. Ik heb ze ook gehad toen ik met Ubuntu aan het stoeien was. Het is een beetje de archilleshiel van de manier waarop Ubuntu werkt. Het werkt nagenoeg perfect zolang je binnen de paden blijft, maar treed je erbuiten, dan kan het ineens bijzonder lastig worden. Dit is voor mij ook de reden om bij Gentoo te blijven. Die is in dit opzicht basaler en daarom soms juist wat simpeler om te begrijpen (of eigenlijk wordt je meer gedwongen om zelf uit te zoeken wat er mis gaat).

Ik zou je sowieso aanraden om in eerste instantie zoveel mogelijk binnen aptitude te blijven voor je pakketten. Mocht je iets buiten de package-manager om willen installeren, dan altijd de .deb versies van software. Deze installeer je ook met apt en worden dan opgenomen in de database van geïnstalleerde software. Het grote voordeel is, dat bij verwijderen het ook goed verwijderd wordt.

Bij problemen zijn er 2 zaken je grote vrienden/reddingen. Sowieso dmesg (kernel messages), dus je uitvoert met sudo dmesg. Daarnaast de log bestanden die in /var/log te vinden zijn.

Zonder deze 2 informatie bronnen blijft je zoeken naar een probleem letterlijk in het duister.

Hoewel herinstalleren de makkelijke optie is, leer je er uiteindelijk niks van. Probeer eerst de oorzaak van je problemen te achterhalen en deze te herstellen. Lukt dat, dan is het een leuke overwinning.
Dat is ook een "voordeel" van Gentoo, een complete herinstall kost mij een dag of 3 :X (vooral naar het scherm staren van voorbij vliegende regels code van het compileren), dus ik denk wel 3 keer na voor ik besluit opnieuw te beginnen :P

Overigens denk ik dat ik vanavond eens Ubuntu of in VBox ga gooien of m'n oude server ervoor ga misbruiken. Dan kan ik wat makkelijker "mee-kijken".

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 10:44

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:50:
Het hele object georienteerde gedoe is meer een kwestie van stijl, en niet inherent aan een taal. Wel zijn er talen die speciaal geschreven met object orientatie in het achterhoofd en daar handigeheidjes voor aan boord hebben. Het is echter geen fundamentele eigenschap van een taal. In iedere programmeertaal kun je object georienteerde programma's maken, en talen die bedoeld zijn voor OOP hoef je niet zo te gebruiken.
Volgens mij is Java puur OO. Het eerste wat je doet is een klasse aanmaken met een main methode. Zonder klasse kun je geeneens een programma draaien.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:08:
[...]

Volgens mij is deze installatie nog wel te redden. Er is blijkbaar een mismatch tussen de snd-hda-intel driver en de kernel. dmesg zou uitsluitsel hierover moeten geven. Ik denk/ben bang dat je met het gedoe met de videodrivers iets meer gesloopt hebt dan je lief was.

Misschien is het handig om sowieso je kernel opnieuw te installeren. Verder heb je waarschijnlijk ergens resten van je nvidia-driver rondzwerven die de goede driver blokkeren. In je Xorg.conf wordt namelijk wel de goede driver aangeroepen en hij staat ook netjes vermeldt in je lsmod lijstje.
Hiervoor is /var/log/xorg.log je bron van info.

code:
1

Dit herinstalleerd de laatste kernel image van Jaunty (ik heb dit even internet moeten trekken bij gebrek aan een Ubuntu machine, dus wees gerust hier correcties op te geven)
Ik heb de laatste versie al opnieuw geinstalleerd van mijn Audio stack, ik begrijp dat dat niet hetzelfde is als wat jij nu uitlegt?
Wat betreft je nvidia drivers. Probeer sowieso de met de hand geïnstalleerde versie weer weg te krijgen en dan met apt/aptitude de Ubuntu versie weer te installeren. Als na het starten van X je nog steeds geen 3D ondersteuning hebt, kan je in een terminal het volgende uitvoeren:
code:
1
sudo cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE

(ik twijfel even of het Xorg.0.log is, of dat het zonder 0 is. De makkelijkste manier is om de volgende stappen uit te voeren:
sudo cat /var/log/Xorg <tab>
Dan krijg je mogelijk 2 bestanden, die verder voor zich spreken)
Met "| grep EE" haal je het log door een filter waarbij alleen nog regels getoond worden waar "EE" in voorkomen. In de Xorg.log zijn dit de fatale fouten (beginnend met <EE>). Hier zal bij ontbreken van 3D waarschijnlijk ook iets gemeld worden over de video-driver. Het voordeel is dat je gelijk van alle info- en waarschuwingsregels af bent. Deze bevatten namelijk zo goed als zeker toch geen bruikbare info voor je probleem.
Mijn Nvidia-X werkt alweer, ik heb idd de 'nieuwe' driver geun-installed en toen de Ubuntu versie weer teruggeplaatst, dus dat is weer functioneel.
{...}

Hoewel herinstalleren de makkelijke optie is, leer je er uiteindelijk niks van. Probeer eerst de oorzaak van je problemen te achterhalen en deze te herstellen. Lukt dat, dan is het een leuke overwinning.
Ben ik met je eens, maar ik moet er wel aan uit komen. Zou jammer zijn als het beste gedeelte van de 40 dagen kwijt is met het tegen stukken code aan te staren waar ik toch niks van snap.

Ik zal vanavond jouw tip proberen alvorens opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 29-06 11:09

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Met NVIDIA drivers van nvidia.com moet je opletten dat je ze niet over de drivers die Ubuntu in hun repository levert heen probeert te installeren. Dat gaat pertinent fout. Je moet echt eerst de geïnstalleerde NVIDIA drivers verwijderen, en vervolgens pas de package van nvidia.com draaien. Dan werkt het eigenlijk altijd goed. :)

Of je moet zin hebben zelf in de xorg.conf te gaan zitten klooien, maar dan is deïnstalleren en herinstalleren m.i. makkelijker.

[ Voor 16% gewijzigd door --MeAngry-- op 01-10-2009 14:15 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:14:
Met NVIDIA drivers van nvidia.com moet je opletten dat je ze niet over de drivers die Ubuntu in hun repository levert heen probeert te installeren. Dat gaat pertinent fout. Je moet echt eerst de geïnstalleerde NVIDIA drivers verwijderen, en vervolgens pas de package van nvidia.com draaien. Dan werkt het eigenlijk altijd goed. :)

Of je moet zin hebben zelf in de xorg.conf te gaan zitten klooien, maar dan is deïnstalleren en herinstalleren m.i. makkelijker.
Dat heb ik dus wél gedaan, en daarom ging het waarschijnlijk mis. Ik heb de oude niet weggehaald omdat ik meende ergens in dit topic te hebben gelezen dat dit niet nodig was met deze nieuwe drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:03:
[...]

Ik heb de laatste versie al opnieuw geinstalleerd van mijn Audio stack, ik begrijp dat dat niet hetzelfde is als wat jij nu uitlegt?
Klopt. De audio stack is vergelijkbaar met DirectX onder Windows. Het is niets meer dan de schil tussen driver en applicatie. Jouw audiostack werkte niet, omdat er geen hardware driver beschikbaar was, o.a. te zien aan de fout toen je de snd-hda-intel driver met de hand probeerde te laten.
Een melding als "Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)" betekend dat of je kernel bepaalde ondersteuningen mist of dat de kernel module corrupt is, of dat er een mismatch in versie is.
De snd-hda-intel driver is behoorlijk robust (ik heb er met Gentoo nog nooit problemen mee gehad), maar dat is nog geen garantie dat het niet kan breken.
[...]

Mijn Nvidia-X werkt alweer, ik heb idd de 'nieuwe' driver geun-installed en toen de Ubuntu versie weer teruggeplaatst, dus dat is weer functioneel.
[...]
Ben ik met je eens, maar ik moet er wel aan uit komen. Zou jammer zijn als het beste gedeelte van de 40 dagen kwijt is met het tegen stukken code aan te staren waar ik toch niks van snap.

Snappen deed ik het ook niet toen ik (inmiddels) 6 jaar geleden serieus met Linux aan de slag ging. Log bestanden staan vol met onbegrijpelijke teksten, dmesg output overdonderd je letterlijk. Langzaam aan kwam er echter meer en meer overzicht in, omdat ik door schade en schande begon te leren wat belangrijk is en wat niet.
En geloof me, je wordt al flink in de watten gelegt met Ubuntu. Ik heb linux geleerd met Redhat en als er iets een ramp was met dependencies en externe kernel modules, was het Redhat wel. Probeerde je een programma te installeren, dan kreeg je gegarandeerd melding dat bepaalde deps ontbraken. Ok, dan eerst de deps in orde maken, maar die hadden weer andere deps nodig, en zo bleef je maar door gaan...
Het voordeel van Ubuntu is dat het uniform en redelijk gesloten is, zolang je binnen je versie blijft. Het voordeel van Gentoo is dat vrijwel niks statisch is (voor gecompileerd) en dat de deps dus puur bepaald worden door het pakket dat al aanwezig is.

Ik vind het juist leuk aan linux dat als iets breekt, je tenminste de mogelijkheid hebt om uit te vogelen wat er fout ging en om het vervolgens op te lossen. Onder Windows kwam je vaak niet verder dan driver X nog maar een keer te installeren of in het register te gaan hacken in de hoop niks ernstigs te breken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
xpc schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:34:
Tja, ik kwam net dit topic tegen en het is wel zeer herkenbaar moet ik zeggen :)

Ikzelf ben ongeveer 3 jaar geleden overgegaan op Ubuntu (misschien een idee voor een nieuw topic? 1000 dagen zonder Windows :+ ) en ben nog steeds erg tevreden. Ben echter geen gamer dus dat scheelt misschien. Vooral in het begin ging ik ook fanatiek de nieuwste drivers downloaden (de Windows manier) maar ben daar snel van afgestapt toen ik na de eerste kernel-update weer tegen een zwart scherm zat te kijken :X

Je hebt al gelijk de eerste les geleerd zie ik als ik de laatste posts bekijk: nooit, maar dan ook NOOIT blind commando´s van 15-jarige pubers overnemen die duidelijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Sorry, no offence maar sudo rm -rfv /home/thalan/.gvfs 8)7 en envy ??? Als je perse de laatste video drivers wilt installeren: op de nividia site staat precies hoe dat moet. Waarschijnlijk is het systeem nu gesloopt door dat envy script, ik zou inderdaad gewoon opnieuw beginnen...

Maar goed, ik denk dat iedereen dit vroeger of later wel is overkomen, hoort bij het leer-proces zullen we maar zeggen.

Veel succes verder en ik hou dit topic zeker in de gaten!
Ahum. De 15-jarige puber in kwestie heeft al veel meer ervaring met Linux dan de meeste tweakers hier, en Envy-ng is zeker niet slecht werkend. Hij heeft trouwens zijn audio verkloot zonder dat hij weet hoe, daar hebben ik, noch Envy iets mee te doen.

Bovendien heeft hij juist doordat hij de Nvidia drivers handmatig heeft geïnstalleerd zijn video-drivers verkloot, als hij Envy had gebruikt had hij wellicht gewoon beeld gehad.

Volledig eens met de quote hieronder:

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Nick_S schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:19:
[...]

Volgens mij is Java puur OO. Het eerste wat je doet is een klasse aanmaken met een main methode. Zonder klasse kun je geeneens een programma draaien.
1 klasse gebruiken maakt iets nog niet OO. Zelfs als je heel veel klassen gebruikt betekend dat nog niet dat het ook OO is. Het is zoiets als kunst. Als jij een stokkenpoppetje tekent ben jij nog geen kunstenaar. Ook als je 10 poppetjes per dag tekent ben je nog niet automatisch een kunstenaar, anders konden wij alle middelbare scholieren wel tot kunstenaar verheffen. Wanneer je wel kunstenaar bent is moeilijk om precies aan te geven. Het is meer een instelling dan een handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:03:

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was maar gewoon gaan herinstalleren. Het probleem is vast wel op te lossen, maar jij hebt nog niet de ervaring om te weten waar je moet zoeken, en eventuele symptomen te herkennen voor wat ze zijn. Het kan wel heel leerzaam zijn om een dergelijk probleem tot op het bot uit te zoeken, maar je moet er wel zin in hebben. Ik denk dat het voor jouw beter is om een herinstall te doen zodat je je energie kan richten op andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:08:
[...]
code:
1

thalan@thalan-desktop:~$ sudo apt-get reinstall linux-image-2.6.28-15-generic
[sudo] password for thalan:
E: Invalid operation reinstall

Dat word herinstalleren dus... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:14:
[...]

Hmm, lijkt me dat dat iets met "dpkg-reconfigure" moet worden, in plaats van "apt-get reinstall" ?
Maar dit herconfigureert je volledige kernel, pas altijd op met zulke commando's !

[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-10-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:44:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was maar gewoon gaan herinstalleren. Het probleem is vast wel op te lossen, maar jij hebt nog niet de ervaring om te weten waar je moet zoeken, en eventuele symptomen te herkennen voor wat ze zijn. Het kan wel heel leerzaam zijn om een dergelijk probleem tot op het bot uit te zoeken, maar je moet er wel zin in hebben. Ik denk dat het voor jouw beter is om een herinstall te doen zodat je je energie kan richten op andere zaken.
Ben ik niet helemaal met je eens, z'n geluidsprobleem lijkt (op basis van de info die ik hier in het topic kan vinden) veroorzaakt te zijn door een niet-werkende kernel module. Hoewel ik graag anders wil beweren, is dit toch een redelijk vaak voorkomend probleem (kernel is geupdate bijv. maar de externe modules nog niet). Door nu al op te geven, zal HTT-Thalan nooit ontdekken hoe je kan achterhalen wat er nou fout gaat. Hij heeft z'n videokaart al weer aan de gang gekregen, dit moet ook wel lukken.
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:14:
[...]

xscusi, ik ben 2 "-"tje vergeten 8)7 Het moet zijn:
sudo apt-get --reinstall linux-image-2.6.28-15-generic

Overigens twijfel ik of ik wel het goede pakket voor de kernel image te pakken heb. Je kan met aptitude even opzoeken welke er op dit moment precies geinstalleerd is.

Overigens, misschien wel de belangrijkste tips die gegeven kunnen worden, onder linux kan je altijd in een terminal of <command> --help of man <command> uitvoeren. Dit geeft de help of handleiding weer. Daarin had je kunnen ontdekken dat er voor "reinstall" 2 "-"en hadden moeten staan.

Ook de google zoek-opdracht "man <command>" levert 9 v.d. 10 keer een manual op.

Je moet voor <command> uiteraard wel het programma invullen.

Zo levert google dit als resultaat op de zoek opdracht "man apt-get", met inderdaad "--reinstall" als eventuele te gebruiken optie bij apt-get.

Ik weet dat de commandline intimiderend kan zijn, maar aan de andere kant, je hebt programeer ervaring, dus je hebt wel wat ervaring met code doorspitten, dat is meer dan ik heb (ik had enkel MS-DOS en Windows ervaring toen ik met Linux begon). Juist commandline problemen zijn uitstekend op te zoeken met google.
Nu schrik je nog van elk hobbeltje, zodra je je weg in de --help, man en internet-bronnen hebt gevonden niet meer. ;)
Petervanakelyen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:38:
[...]

Hmm, lijkt me dat dat iets met "dpkg-reconfigure" moet worden, in plaats van "apt-get reinstall" ?
Maar dit herconfigureert je volledige kernel, pas altijd op met zulke commando's !
dpkg-reconfigure is wat anders dan linux-image herinstalleren. Bij het eerste herconfigureer je letterlijk, bij het tweede zet je enkel de standaard kernel terug op je systeem, zoals die ook bij de initiële installatie was. Dat laatste is relatief veilig, zolang je maar binnen de goede repository blijft (dus niet ineens een feisty kernel in een jaunty omgeving gaat installeren).
Ik heb de apt-get --reinstall linux-image-2.6.x redelijk vaak uitgevoerd op m'n laptop, omdat ik externe modules aan de gang probeerde te krijgen en daarbij meer dan eens m'n kernel heb gesloopt |:( M'n wireless werkte met een kernel waarbij m'n webcam niet werkte en visa versa..., voeg daar een Ati videokaart aan toe, en het feest is compleet...

[ Voor 15% gewijzigd door deepbass909 op 01-10-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
En een tip voor de mensen die tips geven: check je commando's iets beter.
apt-get heeft geen reinstall... dat is aptitude (welke je ook beter kunt gebruiken btw).

Je had het ook via Synaptic kunnen doen. Kun je je ook niet verschrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 01-10-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

sub0kelvin schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:47:
En een tip voor de mensen die tips geven: check je commando's iets beter.
apt-get heeft geen reinstall... dat is aptitude (welke je ook beter kunt gebruiken btw).

Je had het ook via Synaptic kunnen doen. Kun je je ook niet verschrijven.
apt-get heeft wel degelijk een --reinstall optie (maar dus met "-"en), een over-type-fout van mijn kant. Maar... en dit is niet aanvallend bedoeld voor HTT-Thalan, als een tip/optie niet werkt, ga niet gelijk roepen "het werkt niet" met een overduidelijke foutmelding, maar check eerst de handleiding om te zien:
[list=1]• wat het doet
• snap je het doen
• en wat het wel had moeten zijn

Simpel gezegt leer je zo wel hoe het werkt. Van dom overtypen leert men namelijk niks. Dus misschien was ik de "-"en wel expres vergeten, who knows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
I stand corrected. Met -- wel, maar niet in de standaard --help, alleen in de man pages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nu ben ik redelijk ongeduldig aangelegd, het was al een wonder dat ik tot vandaag kon wachten met een reinstall... dus die heb ik dan (toch) maar gedaan. Plannen zijn wel iets gewijzigd: Ik ga voorlopig niet experimenteren met core files (drivers) zolang niet absoluut onvermijdelijk, en Steam laat ik voorlopig ook even voor wat het is.

Ben nu de restricted extras aan het installeren, Nvidia Restricted drivers incl. dualview staan er alweer op.

Daarna Wine/WoW, en mijn audio/video gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Flash werkt, Warcraft werkt, geluid en 3d werken.

We zijn weer op snelheid :)

Ok jongens, waar waren we gebleven. Ik heb al bevestigd dat ik mijn Nokia 5800 gewoon in usb modus kan aansluiten, om files heen en weer te zetten. Ik kan dus eenvoudig muziek erop gaan proppen.

Mijn volgende stap is nu Shoutcast. Ik heb Rythmbox geinstalleerd staan, maar daar moet ik dus op 1 of andere manier de shoutcast bibliotheek op gaan inladen.

Hoe!

[ Voor 69% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Heb jij al een programma gevonden om video's te converten voor je 5800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Icyzer schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:20:
Toentertijd onder Windows wel :P maar dat bedoel je vast niet.

Ik zou zelf gewoon googlen op 'convert avi 3gp ubuntu' ofzo.
Die ben ik al eerder tegengekomen, is ook al genoemd in het topic, maar ik weet niet wat ik met de inhoud van die tarball moet doen.

Hij zegt o.a. dit op de site:
Downloads
There is a Ubuntu repository for jaunty 9.04:

deb http://ppa.launchpad.net/segler-alex/ppa/ubuntu jaunty main

There is a Ubuntu repository for karmic 9.10:

deb http://ppa.launchpad.net/segler-alex/ppa/ubuntu karmic main

Ubuntu Repository Key:

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 299F9883

Ubuntu package repository: https://launchpad.net/~segler-alex/+archive/ppa
Git source repository: http://github.com/segler-alex/rhythmbox-radio-browser
Volgens mij moet ik iets toevoegen aan mijn package manager en het van daaruit installeren, kan iemand me op weg helpen?

[ Voor 82% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Welke formaten ondersteunt dat ding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruikte altijd Streamtuner, maar die wordt niet meer onderhouden en de Shoutcast pagina doet het er al niet meer in... Helaas! Sinds dien gebruik ik gewoon de shoutcast pagina met VLC en/of streamripper.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 01-10-2009 19:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:23:
[...]

Welke formaten ondersteunt dat ding ?
Veul, maar 3gp is het handigst. Klein zat (er zit immers 'maar' 8gb ram in dat ding) en beter geluid/beeld heb je niet echt nodig onderweg, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Ik zet hem meestal naar mp4 maar volgens mij eet hij best wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb geprobeerd:

Listen Music Player (die blijkt een bevestigde bug te hebben bij het binnenhalen van de shoutcast library)
Streamtuner (onstabiel stuk software, knoppen werken niet en bij 'search' -> CtD.

Allebei weer weggehaald.

Shoutcast.com 'tune-in' en dat gekoppeld aan movieplayer werkt natuurlijk prima, maar zou ze toch graag via een offline browser willen gebruiken, de site vind ik onoverzichtelijk.

- edit -

Ik zoek nog een simpel tekenprogramma. Ik ben niet goed met Autocad-achtige dingen, maar wil wel een simpele bouwtekening maken voor iets wat ik van hout wil maken. Een soort 3d-paint zeg maar, met schaalverdeling. Bestaat zoiets?

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:21:
[...]

Toentertijd onder Windows wel :P maar dat bedoel je vast niet.

Ik zou zelf gewoon googlen op 'convert avi 3gp ubuntu' ofzo.

[...]

Die ben ik al eerder tegengekomen, is ook al genoemd in het topic, maar ik weet niet wat ik met de inhoud van die tarball moet doen.

Hij zegt o.a. dit op de site:

[...]

Volgens mij moet ik iets toevoegen aan mijn package manager en het van daaruit installeren, kan iemand me op weg helpen?
Correct! Ga naar systeem -> beheer -> softwarebronnen, tab "software van derden", daar de bron toevoegen:
code:
1

vervolgens even in de terminal dat commando voor die key uitvoeren:
code:
1

En daarna zou je hem volgens mij in synaptic moeten kunnen vinden.

-edit- eerst het sudo commando, dan pas het softwarebronnen-venster sluiten gaat het makkelijkst. Bij mij draait de plugin inmiddels :P

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 01-10-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deepbass909 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:42:

Ben ik niet helemaal met je eens, z'n geluidsprobleem lijkt (op basis van de info die ik hier in het topic kan vinden) veroorzaakt te zijn door een niet-werkende kernel module. Hoewel ik graag anders wil beweren, is dit toch een redelijk vaak voorkomend probleem (kernel is geupdate bijv. maar de externe modules nog niet). Door nu al op te geven, zal HTT-Thalan nooit ontdekken hoe je kan achterhalen wat er nou fout gaat. Hij heeft z'n videokaart al weer aan de gang gekregen, dit moet ook wel lukken.
Ik geloof niet dat hij nu in staat is om te ontdekken wat er mis is. Met veel hulp van ons krijgt hij het misschien opgelost, maar daarmee begrijpt hij het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:50:
[...]

Correct! Ga naar systeem -> beheer -> softwarebronnen, tab "software van derden", daar de bron toevoegen:
code:
1

vervolgens even in de terminal dat commando voor die key uitvoeren:
code:
1

En daarna zou je hem volgens mij in synaptic moeten kunnen vinden.
Ok, dat is allemaal gelukt, maar wat moet ik gaan 'vinden' in de package manager? Want Rythmbox zelf had ik al geinstalleerd staan, natuurlijk.

Ik heb nog steeds de tarball archive van die site op mijn bureaublad staan, en daarin vind ik onder andere een .py file genaamd 'radio-browser'. Kan ik daar niks mee?

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb even gezocht op rhythmbox, daar direct onder stond rhythmbox-radio-browser, die moet je even markeren voor installatie, toepassen, rhythmbox opnieuw opstarten, en dan staat de plugin erbij in het rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zow. ik ben even m'n eigen experimentje begonnen met Ubuntu, namelijk Jaunty in een VirtualBox ;)
Zojuist is de iso geladen en gestart, en ben benieuwd hoelang het installeren duurt (kan nooit echt lang zijn).

Als het goed is draait het nog voor 21.00 vanavond.

@CAPSLOCK2000
Ik snap dat je die conclusie trekt, maar als ik zo had geredeneerd, had ik een paar jaar terug ook geen thuis server gehad met Apache, mySQL, SAMBA, CUPS en een hardware RAID5 controller (die laatste was letterlijk een draak om goed aan de gang te krijgen).
Ik ben een beetje allergisch voor mensen die snel opgegeven, terwijl de antwoorden vaak letterlijk voor hun neus liggen. Wederom niks persoonlijks tegen HTT-Thalan. Dat er meer dan 10 posts overheen gaan zonder dat iemand opmerkt dat z'n audio kernel driver gewoon niet goed is (en dat dat dus zo goed als zeker de bron van z'n audio probleem is) is jammer. Hij wordt daardoor op een spoor gezet wat nooit de oplossing zal zijn, aangezien z'n probleem op een lager niveau in het systeem zat. Het zou toch jammer zijn als hij straks hier weer tegen aan loopt (of met andere hardware), maar nog steeds alleen de optie herinstalleren kent.

Herinstalleren kan altijd nog (zegt iemand die ook al tig keer linux opnieuw heeft geïnstalleerd omdat hij het eigenhandig verneukt had...). Zoek in dit forum maar eens op mijn naam, dan kom je nog redelijk wat topics tegen van mij met achteraf of domme vragen of hele domme acties (zoals op het hele systeem een chmod uitvoeren met als gebruiker chris en groep users, om maar iets te noemen). In dat laatste geval ben je gewoon fucked en kan je niks anders meer dan een herinstall. Maar door deze stommiteiten heb ik inmiddels wel geleerd hoe het basis systeem in elkaar steekt.

21:00
Reboot naar de verse install. Zelfs in een VirtualBox redt je het dus inderdaad binnen 15 minuten :D

@HTT-Thalan
Als je bij de install je /home een eigen partitie geeft, dan heb je na een herinstall in principe al je gebruikers instellingen weer terug. Voordeel is dat als je voorkeuren, emails, bookmarks, etc behouden blijven, nadeel is dat eventuele fouten in persoonlijke instellingen ook behouden blijven (ik heb hier af en toe ruzie mee met KDE).

[ Voor 89% gewijzigd door deepbass909 op 01-10-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:00:
Ik heb even gezocht op rhythmbox, daar direct onder stond rhythmbox-radio-browser, die moet je even markeren voor installatie, toepassen, rhythmbox opnieuw opstarten, en dan staat de plugin erbij in het rijtje.
Nope, staat er bij mij niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:09:
[...]

Nope, staat er bij mij niet bij.
Maak je gebruik van al je repositories in je sources.list ?
Standaard staan er een aantal uit, die ik meestal vlak na het installeren uncomment.

code:
1
sudo gedit /etc/apt/sources.list

En daarna moet je even deze commando's uitvoeren om je systeem te updaten en de updates te installeren:

code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Zoek in dit forum maar eens op mijn naam, dan kom je nog redelijk wat topics tegen van mij met achteraf of domme vragen of hele domme acties (zoals op het hele systeem een chmod uitvoeren met als gebruiker chris en groep users, om maar iets te noemen). In dat laatste geval ben je gewoon fucked en kan je niks anders meer dan een herinstall. Maar door deze stommiteiten heb ik inmiddels wel geleerd hoe het basis systeem in elkaar steekt.
Ik ben ook zo begonnnen. Ik moest de eerste dag 8 keer opnieuw Ubuntu installeren: eerst had ik apt verwijderd (waarna Ubuntu zei dat ik "apt-get install apt" moet uitvoeren :p ) dan was mijn X fucked up, daarna ben ik er in geslaagd eth0 te verwijderen, en nog een install verder mountten mijn partities niet meer automatisch, en ben ik er uiteindelijk in geslaagd dat er geen enkele partitie meer wou mountten, ook niet handmatig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:34:
[...]

Maak je gebruik van al je repositories in je sources.list ?
Standaard staan er een aantal uit, die ik meestal vlak na het installeren uncomment.

code:
1
sudo gedit /etc/apt/sources.list

En daarna moet je even deze commando's uitvoeren om je systeem te updaten en de updates te installeren:

code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Heb ik allemaal succesvol gedaan, maar ik heb nog steeds maar 1 vermelding 'rythmbox' in de package manager, en die is al geinstalleerd. Geen radio plugin te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

franssie

Save the albatross

Petervanakelyen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:34:
eerst had ik apt verwijderd (waarna Ubuntu zei dat ik "apt-get install apt" moet uitvoeren :p
LOL, \o/ , hier naast OSX (main laptop) ook met ubuntu bezig op mijn netbook, en zo ver heb ik het nog niet gekregen - eens kijken :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30

xpc

Voor een (technisch) tekenprogramma kan ik je QCad aanbevelen, voor simpele dingen is de GPL versie goed zat (ik gebruik die regelmatig om dxf´jes in te lezen en te schalen)

Een simpele maar goed video-editor die met zowat alle formaten om kan gaan is Openshot, er zijn zowel deb-installers van als ook een ppa. Maar let op: deze is wel nog beta en gebruikt de laatste bleeding edge libs, dus als al een video-editor hebt (zoals KDEnlive) heb je goede kans dat die niet meer werkt na installatie...

Even terug komend op de video-driver perikelen:
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 06:55:
Het Envy script heb ik helemaal nooit geinstalleerd... ironisch genoeg ging het allemaal mis nadat ik die Nvidia driver van hun website heb geinstalleerd.
Ik heb even de posts terugglezen en je hebt inderdaad de Nvidia drivers geinstalleerd, maar wel op aanwijzingen vanuit dit topic en niet via de Nvidia readme. Het lag dus waarschijnlijk niet aan het Envy-script en hierbij dan ook nederige excuses aan alle 15-jarige pubers die met alle goede bedoelingen je proberen te helpen (of Neeroeter moet ook een 15-jarige puber zijn natuurlijk :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Heb ik allemaal succesvol gedaan, maar ik heb nog steeds maar 1 vermelding 'rythmbox' in de package manager, en die is al geinstalleerd. Geen radio plugin te zien.
Lijkt me redelijk logisch dat je inderdaad niet veel te zien krijgt. Het is namelijk Rhythmbox en niet Rythmbox :)
Het lag dus waarschijnlijk niet aan het Envy-script en hierbij dan ook nederige excuses aan alle 15-jarige pubers die met alle goede bedoelingen je proberen te helpen (of Neeroeter moet ook een 15-jarige puber zijn natuurlijk :+ )
Bedankt ! :)

[ Voor 31% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-10-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jaja, je snapt me wel, ik heb gewoon de 'sound en video' tab gekozen en gescrolled tot ik rhythmbox te zien kreeg. Hij staat helemaal zielig alleen, zonder plugins.
xpc schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:11:
Voor een (technisch) tekenprogramma kan ik je QCad aanbevelen, voor simpele dingen is de GPL versie goed zat (ik gebruik die regelmatig om dxf´jes in te lezen en te schalen)
Jezus, een full-blown CAD omgeving :')

Alleen de helpfunctie is al een klus op zich. Ik ga hier een komende rustige avond wel een keer mee knutselen, het heeft niet zo'n haast.

[ Voor 59% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:00:

Ok, heb even op google gezocht, en vond deze site http://www.programmiereck...thmbox-radio-browser.html

Daar staat het volgende:
There is a Ubuntu repository for jaunty 9.04:

There is a Ubuntu repository for karmic 9.10:

deb http://ppa.launchpad.net/segler-alex/ppa/ubuntu karmic main

Ubuntu Repository Key:

Vanzelfspreken moet je de eerste toevoegen (deb http://ppa.launchpad.net/segler-alex/ppa/ubuntu jaunty main).

Dat doe je als volgt:
1) Ga naar System > Administration > Software Sources
2) Op het tabblad 'Third-Party Software' klik je op de knop 'add', in het venstertje vul je dit in:
3) Klik op close, nu wordt er gevraagd of je de software lijst wilt updaten, doe dit nog niet, we moeten namelijk eerst nog een zogenaamde 'Repository Key' toevoegen, dit doen we vanaf de command-line dus start een terminal op en doe dit:

4) Start je je package manger op, nu klik je wel op reload, en zoek je op "rhythmbox-radio-browser"

Om te onthouden:
* Sommige software staan standaard niet in de lijst (de 'lijst' word dus repository genoemd)
* Deze software kun je meestal alsnog instaleren door de repository uit te breiden (zoals in stap 1 & 2)
* Om de nieuwe software te gebruiken moet je eerst de "Repository key" toevoegen. (stap 3)
* Hierna altijd je repository reloaden (stap 4).
* Voor veel software is een repository beschikbaar, dit heeft meestal de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Die tip gaf men boven jou ook al, en dat heeft niet gewerkt, al gebruikte ik de 'add-remove' package manager uit het applications menu. Als ik de synaptics package manager uit 'system' opstart, krijg ik wel 2 vermeldingen, maar dat is iets met debugging symbols :? en niet met een radio browser:

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/11866794/375207048.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
HTT-Thalan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:36:
[...]

Die tip gaf men boven jou ook al
Oh I See.

Krijg je een foutmelding als je reload gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
stereohead schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:43:
[...]

Oh I See.

Krijg je een foutmelding als je reload gedaan hebt?
Nope, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Kun je misschien de inhoud van /etc/apt/sources.list en de output van het commando "sudo apt-key list" hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

Voor Shoutcast streams gebruik ik Exaile, kun je gemakkelijk installeren met Add/Remove software. Na installatie ga je in Exaile naar Edit > Plugins > tweede tabje en zet een vinkje voor Shoutcast radio en klaar is klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 20:27
En werkt gewoon 'sudo apt-get install rhythmbox-radio-browser' intikken niet?
Ik heb de repository toegevoegd en de key geïmporteerd, vervolgens 'sudo apt-get update' en daarna bovenstaand commando, dit was voldoende..

Anyway, zodra 9.10 uitkomt ga ik deze weer installeren op me netbook (Samsung NC10).
Heb 9.04 (en 8.10) er ook op gehad, maar ik merkte dat de accu ineens een uur minder lang meeging tegenover WinXP (3,5u ipv 4,5u). En daarnaast was flash en het hele browsen een stuk trager, alles haperde wat meer bij het scrollen en wanneer een pagina nog niet helemaal geladen was kon je er ook niet soepel doorheen schuiven. Momenteel ben ik nog lekker aan het prutsen in Virtualbox, en op me vaste desktop komt vooralsnog geen Linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
xpc schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:18:
Voor Shoutcast streams gebruik ik Exaile, kun je gemakkelijk installeren met Add/Remove software. Na installatie ga je in Exaile naar Edit > Plugins > tweede tabje en zet een vinkje voor Shoutcast radio en klaar is klara.
Kijk, eindelijk iets wat 'out-of-the-box' werkt :D
Vinze schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:44:
[...]

En werkt gewoon 'sudo apt-get install rhythmbox-radio-browser' intikken niet?
Ik heb de repository toegevoegd en de key geïmporteerd, vervolgens 'sudo apt-get update' en daarna bovenstaand commando, dit was voldoende..
Dat deed het hem - ik kan nu ook in Rhythmbox shoutcast spelen. Hij is wel iets minder overzichtelijk dan die Exaile speler.

Thanks jongens, weer een doel volbracht :)

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-10-2009 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gefeliciteerd! Ik dacht, ik probeer het ondertussen ook, en mij is het dus nog niet gelukt om de shoutcast plugin te installeren. Maar echt erg is het niet, want ik kwam met exaile er achter dat de geluidsweergave vanuit Virtualbox naar Gentoo niet goed gaat, waardoor het hakkelt en nergens naar klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Lol, ach, ik gebruik zelf ook Exaile, veeeeel beter dan Rhythmbox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En daarnaast was flash en het hele browsen een stuk trager, alles haperde wat meer bij het scrollen en wanneer een pagina nog niet helemaal geladen was kon je er ook niet soepel doorheen schuiven.
Heeft die toevallig een Intel GMA ? In Ubuntu 9.04 is de intel driver herwerkt, waardoor die niets meer van 3D bakt. Daarom zit ik ook nog op de 8.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

Petervanakelyen schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:42:
[...]

Heeft die toevallig een Intel GMA ? In Ubuntu 9.04 is de intel driver herwerkt, waardoor die niets meer van 3D bakt. Daarom zit ik ook nog op de 8.10.
In 9.10 werkt het nu prima. De beta is sinds gisteren uit en werkt redelijk stabiel.

http://www.ubuntu.com/testing/karmic/beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 20:27
Petervanakelyen schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:42:
[...]

Oh vandaar, er zit inderdaad een Intel GMA950 in.
Hopen dat ze dan in 9.10 weten te fixen!

Edit: Hmm, in de link van Knakworst staat het al:
New Intel video driver architecture available for testing
The Intel video driver has switched from the "EXA" acceleration method to the new "UXA", solving major performance problems of Ubuntu 9.04.

[ Voor 32% gewijzigd door Vinze op 02-10-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:58
Vraag me niet meer hoe ik het precies allemaal gedaan heb, maar ik heb ook een jaar of 2 geleden de beslissing genomen van compleet over te stappen. Ook ik heb Steam games gekocht die ik nog steeds wou spelen en op een of andere manier werken die wel allemaal "flawlessly" bij mij. Maar ik zeg het nogmaals, ik heb er ook dagen aan gespendeerd om uit te zoeken hoe dat alles werkt en welke files je allemaal moet aanpassen om tot een werkend geheel te komen. Ik heb hier en daar ook nog ergernissen, maar deze zijn voor mij niet belangrijk genoeg om eventueel terug naar Windows te switchen.
De issues die ik nu nog heb:
- een fout melding iedere keer als ik opstart die mpe zegt dat mijn home dir alleen maar schrijfbaar mag zijn voor mijn eigen user en niet voor andere gebruikers
- 5.1 geluid werkt, maar bij het opstarten van de Pc, als ik muziek of een film start stottert het geluid altijd even en daarna speel het voor de rest vlekkeloos af. (heeft ook HééL veel tijd gekost om 5.1 op een Creative Audigy 1 aan de praat te krijgen)
- Eigenlijk heb ik 2 geluidskaarten, een ingebouwde (zoals jij hebt) en die Creative kaart, ik zou ze graag beide gebruiken omdat ik soms met hoofdtelefoon naar een film wil kijken en soms zonder. Maar dat blijkt een onmogelijke opdracht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

knakworst schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:37:
[...]

In 9.10 werkt het nu prima. De beta is sinds gisteren uit en werkt redelijk stabiel.

http://www.ubuntu.com/testing/karmic/beta
Als je nu overstapt, krijg je dan automatisch ook de updates binnen, zodat je over een maand in principe op de release versie loopt?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:14
In tegenstelling tot de alpha versies zou je met beta updates relatief safe moeten zitten, omdat ze nu geen nieuwe dingen meer uitproberen maar enkel bugfixes doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sfinx- schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:29:
In tegenstelling tot de alpha versies zou je met beta updates relatief safe moeten zitten, omdat ze nu geen nieuwe dingen meer uitproberen maar enkel bugfixes doorvoeren.
Dat zijn Release Candidates toch? Tijdens beta fase hebben ze toch nog geen feature freeze?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

X-DraGoN schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:12:

De issues die ik nu nog heb:
- een fout melding iedere keer als ik opstart die mpe zegt dat mijn home dir alleen maar schrijfbaar mag zijn voor mijn eigen user en niet voor andere gebruikers
Lijkt mij heel verstandig.

# chmod og-w /home/xdragon
- 5.1 geluid werkt, maar bij het opstarten van de Pc, als ik muziek of een film start stottert het geluid altijd even en daarna speel het voor de rest vlekkeloos af. (heeft ook HééL veel tijd gekost om 5.1 op een Creative Audigy 1 aan de praat te krijgen)

- Eigenlijk heb ik 2 geluidskaarten, een ingebouwde (zoals jij hebt) en die Creative kaart, ik zou ze graag beide gebruiken omdat ik soms met hoofdtelefoon naar een film wil kijken en soms zonder. Maar dat blijkt een onmogelijke opdracht te zijn.
Ik heb m'n koptelefoon in een van de uitgangen van m'n Audigy 2 geprikt, en dat werkt als een trein. Wat jij wil kan Alsa zeker, maar ik zou zo niet weten hoe, maar ik vermoed dat je de 'multi' plugin moet gebruiken en dan alle kanalen naar beide kaarten toe mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

stereohead schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 07:21:
Lol, ach, ik gebruik zelf ook Exaile, veeeeel beter dan Rhythmbox :)
Het ziet er naar uit dat Banshee de default Music Player in Ubuntu gaat worden en Rhythmbox gaat vervangen. Ik denk dat het een heel verstandige keus is. Er moeten nog wel wat hindernissen worden genomen:

http://www2.apebox.org/wordpress/rants/153/
http://banshee-project.org/

Novell heeft heel wat geld en mankracht in Banshee gestopt en ik denk dat het een prachtig programma is om standaard onderdeel uit te maken van Gnome :) Ik weet ook dat Novell heel wat vijanden in de Linux wereld heeft na hun deal met Microsoft, maar het lijkt lijkt er op dat veel van hun applicaties default onderdeel van de Ubuntu desktop gaan uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Room42 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:36:
[...]

Dat zijn Release Candidates toch? Tijdens beta fase hebben ze toch nog geen feature freeze?
Niet echt... https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule

Als ik het goed heb dan is de Beta Release te vergelijken met een product waar je geen features meer toevoegt, maar enkel noodzakelijk updates - dus in feite bugfixes die nog opgemerkt worden door de beta testers.

De release candidate is zoals ze beschrijven in een ideaal scenario identiek aan de final release - deze zou dus in principe ook geen bugs meer mogen bevatten.

Trouwens de FeatureFreeze was reeds ingepland op 27 augustus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sfinx- op 03-10-2009 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Niet online
Ik gebruik daarvoor hyperconverter. Hierbij kun jezelf een aantal profiles maken, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Laatst online: 23-06 22:38
DAmm door hele tips gedoe en fout behandeling weet ik niet meer wat je nou goed heb draaien en wat bevalt.
Welke programma's heb je nu (goed) draaien en gebruik je met plezier? Want ik heb nu gevoel dat je bv 3-4 muziekspelers hebt :P
(Als je tijd hebt om er een opsomming voor te maken, natuurlijk :-))

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Als ik movieplayer niet meetel, Rhythmbox en Exaile, maar gebruik de laatste, want daarin zijn mijn shoutcast stations het handigst georganiseerd, kan er handig door de categorieën bladeren enzo.

Hij heeft ook van die handige 'floating' en doorzichtige popups in het scherm als hij van nummer/station wisselt, ook als het programma zelf geminimaliseerd is.

Prima spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jongens,

als ik Dosbox opstart, en een game wil spelen, moet ik dat altijd met de pijltjes op het numpad doen - de gewone pijltjes op het toetsenbord reageren dan niet.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318191

ik was deze thread een beetje vergeten net terug gelezen en zag dat je allemaal slecht advies hebt opgevolgt ivm je nvidia driver, de makkelijkste (en veiligste) optie is gewoon de nvidia repo,

sudo nano /etc/apt/sources.list
het volgende erin voegen:
deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main
dan opslaan (ctrl + o) en quit (ctrl + x)

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com CEC06767

sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185

done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Latumus, ik ga na deze reinstall nog even niet met mijn nvidia drivers knutselen ;)

Ondertussen heb ik Counterstrike aan de gang gekregen door de launch options handmatig een resolutie en -dxlevel 81 mee te geven.

Nu probeer ik C&C3 met deze hulp:

http://appdb.winehq.org/o...p?sClass=version&iId=7440

Maar ondanks het volgen van alle tips werkt het niet. Iemand die deze game ook speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318191

dit is ppa dus precompiled net als alles op repositories kan niet fout gaan.
daarnaast kun je driver updates die een dergelijk groot verschil maken
zoals je nvidia driver niet echt uitstellen hoe meer werk je nu in je os stops hoe meer je verliest als het weer faalt, wat het via mijn manier niet doet.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 318191 op 04-10-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Anoniem: 318191 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:24:
dit is ppa dus precompiled net als alles op repositories kan niet fout gaan.
daarnaast kun je driver updates die een dergelijk groot verschil maken
zoals je nvidia driver niet echt uitstellen hoe meer werk je nu in je os stops hoe meer je verliest als het weer faalt, wat het via mijn manier niet doet.
Je weet nooit zeker of het gaat falen of niet. Het is zijn eigen beslissing, en ik steun hem volledig.
Ain't broken, don't fix it. Als hij er op dit moment geen last mee heeft, laat hem dan deze driver gewoon gebruiken. Pas als hij iets extra wil, kunnen we gaan bespreken welke mogelijkheden er zijn.

Uiteraard is dit inderdaad wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik wil nu graag zo'n mooie dock hebben, zoals op dit theme:

http://www.gnome-look.org...no+-Colors-?content=95885

Ik heb de Compiz settings manager gedownload, en daarin kun je duizend-en-één dingen instellen, maar niks over een dock, terwijl het 'theme' uit mijn link wel tot de 'compiz' familie behoort, downloaden daarvan geeft mee een 'BIN' file.

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 13:27:
Jongens,

als ik Dosbox opstart, en een game wil spelen, moet ik dat altijd met de pijltjes op het numpad doen - de gewone pijltjes op het toetsenbord reageren dan niet.

Ideeën?
Daar is wel wat over te vinden, hoor :)

[google=ubuntu dosbox arrow keys] geeft o.a. Dosbox and Ubuntu 9.04 Jaunty
Geen idee of het dé oplossing is, maar wellicht helpt het je een stap in de richting.
HTT-Thalan schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:52:
Ik wil nu graag zo'n mooie dock hebben, zoals op dit theme:
[...]
Hoe nu verder?
Ontspannen en AWN installeren ;) Dat is namelijk het programma achter die dock.

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 04-10-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ontspannen en AWN installeren ;) Dat is namelijk het programma achter die dock.
Klopt :) En waarschijnlijk Emerald voor het theme van de minimaliseren-knoppen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

AWN (Avant-Window-Navigator) kan ook gewoon via Add/Remove Software geinstalleerd worden, waarom weer moeilijk doen als het makkelijk kan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wie doet er moeilijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
*lichtje opsteekt*
Linux is a monolithic kernel. Device drivers and kernel extensions run in kernel space (ring 0 in many CPU architectures), with full access to the hardware, although some exceptions run in user space. The graphics system most people use with Linux doesn't run in the kernel, in contrast to that found in Microsoft Windows.
uit:

Wikipedia: Linux kernel

zo had ik er nog niet over nagedacht. Verklaart wel een hoop.

Waar ik eigenlijk naar op zoek was, is een grafische representatie van hoe het Linux systeem in elkaar zit. Ik heb al afbeeldingen gezien van het filesystem (zie startpost) en van de zgn. 'kernel ring' (ringen 0 t/m 3 dacht ik) maar nog geen van hoe het systeem in elkaar zit. Kent iemand zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:58
Volgende link is misschien eens interessant, 11 pagina's, maar toch wel een paar duidelijk 'visuele' slides tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 19:51

pkwarts

555433800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 01:00
Hoe gaat het er nu mee HTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Weinig spannende dingen gedaan de laatste tijd, druk met andere zaken.

Heb ondertussen wel Fallout 3 geinstalleerd maar nog niet getest, omdat ik nog geen van de 'fixes' van WineHQ heb geinstalleerd.

Vooralsnog 'geniet' ik er wel elke dag van, ik speel WoW, draai mijn muziek en films, en internet een hoop.

Zolang je er niet mee aankloot, is het net zo eenvoudig als Windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:28:
Vooralsnog 'geniet' ik er wel elke dag van, ik speel WoW, draai mijn muziek en films, en internet een hoop.

Zolang je er niet mee aankloot, is het net zo eenvoudig als veel eenvoudiger dan Windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oké, dit is best grappig, maar niet als zodanig bedoeld:

Op kantoor gebruikt iedereen Windows. (Citrix omgeving).

We hebben een stuk of wat buitendienst account managers met laptops, die allemaal zo technisch zijn als een blinde aap, maar wel graag de nieuwste software willen hebben (patsen) en daarom met Windows 7 werken. Daarop heeft zelfs eentje al Office 2010 (wist niet dat dat al kon) draaien. Nu kom ik net voorbij gelopen en de één laat de ander een grafisch aardigheidje zien onder het mom van 'kijk eens wat Windows ook kan!'. Ondertussen zit nummer 3 te vechten en te vloeken (al een dag lang) om zijn Sony Vaio met 7 te laten werken, 'iets' met de drivers... ondertussen kan dat hele 7 mij gestolen worden, het is toch een neverending story.

Ik begin een vreemd soort gevoel van distantiering te krijgen. Ook al kan ik niet claimen dat bij mij alles foutloos liep/loopt, voor mijn gevoel begint dat Windows wereldje een heel beperkt karakter te krijgen.

Is dit een normale bijwerking van Open-Source? :P

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-10-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Yup :P Elke keer als ik weer achter een Windows machine zit, krijg ik het gevoel: ik wil hier weg! Zeker als het een Windows machine van gemiddelde gebruikers betreft.
Gisteren ook weer. Achter de laptop van m'n oom en tante gezeten omdat ze wat gezeur hadden. Maar ik merkte dat ik het gewoon helemaal zat was, die Windows probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:17

Hoite

Goed verhaal

HTT-Thalan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:45:
Ik begin een vreemd soort gevoel van distantiering te krijgen. Ook al kan ik niet claimen dat bij mij alles foutloos liep/loopt, voor mijn gevoel begint dat Windows wereldje een heel beperkt karakter te krijgen.

heel herkenbaar, maar ik irriteer me al heel snel aan computers van anderen, die vinden het maar nodig om allerlei belangrijke bestanden op t bureaublad op te slaan, nergens backups van te maken. enz enz.
maar wel blijven bellen als er problemen zijn.
Meestal wil ik ze dan nog wel even helpen, maar daar zitten nogal wat nadelen aan,
Bij het volgende probleem hangen ze vrolijk weer in de telefoon en meestal gaat het dan om missende internet explorer icoontjes, "Ik heb geen internet meer!"
maargoed, weer genoeg gebashed over de gemiddelde windows leek.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

We hebben een stuk of wat buitendienst account managers met laptops, die allemaal zo technisch zijn als een blinde aap, maar wel graag de nieuwste software willen hebben (patsen) en daarom met Windows 7 werken. Daarop heeft zelfs eentje al Office 2010 (wist niet dat dat al kon) draaien. Nu kom ik net voorbij gelopen en de één laat de ander een grafisch aardigheidje zien onder het mom van 'kijk eens wat Windows ook kan!'. Ondertussen zit nummer 3 te vechten en te vloeken (al een dag lang) om zijn Sony Vaio met 7 te laten werken, 'iets' met de drivers... ondertussen kan dat hele 7 mij gestolen worden, het is toch een neverending story.

De ultime plaagstoot is dan om met een relatief oude laptop te gaan zitten spelen waar je zaken als Compiz op hebt draaien. Het is dat mijn laptop overleden is (video aansturing is stuq... :'( ), maar deze toverde een beeld waar menig hyper moderne laptop met Vista/7 echt jaloers op kan zijn. Een oude Athlon Mobile (32 bit), Ati Radeon 9600, nu 6 jaar oud, en die draaide zonder problemen met Compiz met maximaal 3 video's full-screen op de kubus (pas bij de 4de kreeg hij het echt moeilijk). Dat zie je een gemiddelde windows machine echt niet nadoen (het is al een wonder als er 2 video's vloeiend willen draaien, zonder beeld verbeteringen).
Aangezien je blijkbaar collega's hebt die hier nogal op geilen, is het ideaal voer om ze lekker mee te jennen. >:)

Ow, en Citrix draait echt perfect onder Linux. Sterker nog, op mijn thuis pc (met Gentoo) kan ik beter werken dan op de pc op kantoor (die of XP draaien, of een thin-client met linux die zoveel mogelijk windows na probeerd te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Yup, patsen met gratis software/OS terwijl niemand dat doorheeft is altijd leuk. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:58:
[...]
Ow, en Citrix draait echt perfect onder Linux. Sterker nog, op mijn thuis pc (met Gentoo) kan ik beter werken dan op de pc op kantoor (die of XP draaien, of een thin-client met linux die zoveel mogelijk windows na probeerd te doen).
Dat krijg ik nog niet voor elkaar... mijn Ubuntu TS client heeft 5 protocollen, maar daarvan kan ik er maar 2 kiezen, de andere 3 zijn 'greyed out', waardoor verbinden met onze Citrix server niet lukt, ik kan alleen maar RDP kiezen terwijl ik ICA nodig heb, waar ik dus niet bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen

Ja :) Als je collega's toch stoer willen doen, moet je ze Compiz eens laten zien :)
Even een kubusje maken van je vier bureaubladen, het laten regenen op je desktop, icoontjes opbranden, chapeau als ze dat met Aero lukt :p
Dat krijg ik nog niet voor elkaar... mijn Ubuntu TS client heeft 5 protocollen, maar daarvan kan ik er maar 2 kiezen, de andere 3 zijn 'greyed out', waardoor verbinden met onze Citrix server niet lukt, ik kan alleen maar RDP kiezen terwijl ik ICA nodig heb, waar ik dus niet bij kan.
Wellicht nog één of ander pakketje dat nodig is voor ICA-support in TSClient. Check Synaptics er nog eens op na (en niet de Quick Search gebruiken :p ).

[ Voor 14% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-10-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Petervanakelyen schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:39:
[...]

Ja :) Als je collega's toch stoer willen doen, moet je ze Compiz eens laten zien :)
Even een kubusje maken van je vier bureaubladen, het laten regenen op je desktop, icoontjes opbranden, chapeau als ze dat met Aero lukt :p
Niet dat je er wat aan hebt, maar om af te bluffen wel leuk inderdaad :P

Hoop andere compiz-opties zijn ook gewoon verrekte nuttig (full-desktop zoom, verschillende snap-opties, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik vind de desktop wall echt super om te gebruiken. Ik heb standaard 4 desktops, 2 werk desktops, 1 met Amarok en 1 met m'n email. Muis links boven, en ik zie ze alle 4 op een rijtje.
Ik gebruik zelfs trouwens de acceleratie-modus van KDE 4, aangezien die net wat beter werkt in KDE. Voor Gnome kan je het beste Compiz gebruiken.

@HTT-Thalan
Voor ICA kan je het beste de ICA-client van Citrix zelf gebruiken. Deze zit waarschijnlijk niet in Synaptics, maar er zijn meer dan genoeg handleidingen op het net te vinden hierover.

[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 07-10-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Aangaande Citrix, heb ik deze guide gevolgd, en vervolgens wil de Client niet starten. De snelkoppeling die het programma heeft aangemaakt blijkt ook naar een map te verwijzen binnen de map van het programma, en niet naar een executable bestand :?

http://www.hanckmann.net/?q=node/13

In de readme lees ik dit:
4.14 The Citrix Receiver for Linux may not install correctly on 64-bit operating systems
----------------------------------------------------------------------------------------
By default, the Citrix Receiver for Linux may not install correctly on 64-bit
operating systems. To prevent this problem, you must install 32-bit sound and
X server libraries before installing the Citrix Receiver for Linux .
[#200461]
En de enige executable binnen die map die wel iets doet, is een bestand genaamd 'wfica' (blauw vierkant op zijn kant - icoontje) en die zegt alleen maar:
' Error in configuration file. Section "applicationservers" must contain an entry "". '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Heb je de officiële guide al bekeken?

Ik heb op m'n Ubuntu 9.10 Citrix in orde gekregen na pakweg 10 minuten, het enige probleem waar ik soms last van heb is dat ie het CA Root certificate niet onmiddellijk herkent of wil aannemen - ook al heb ik het toegevoegd - dan moet ik soms nog eens opnieuw klikken en dan lukt het wel. Maar verder werkt het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En de enige executable binnen die map die wel iets doet, is een bestand genaamd 'wfica' (blauw vierkant op zijn kant - icoontje) en die zegt alleen maar:
En wat gebeurt er als je die entry in die sectie dan ook toevoegd ?
Ik blijf echter bij wat ik heb gezegd: voor mensen die er niet veel van kennen is het toch echt wel handiger om even uitgebreid in Synaptics te zoeken voor je zelf gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de client running - nu nog de settings. Ik krijg o.a. een melding:

"You have chosen not to trust "AAA Certificatie Services", the issuer of the server's security certificate (SSL error 61).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Lees eerst 'ns die guide door, die certificatie(s) ga je handmatig moeten toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
http://forum.ubuntu-nl.or...trust-%27aaa-certificate/

Die gozer heeft hetzelfde probleem, en in de laatste post word de oplossing gegeven, maar ik kom er nét niet aan uit. Als ik hetzelfde commando uitvoer als hij op regel 3, krijg ik te zien dat ik blijkbaar ook iets van 'entrust.net' nodig heb - maar dan?

- edit -

Ok, het certificaat is (denk ik) nu in orde.

Nu de volgende foutmelding:

"The Citrix SSL Server that you have selected is not accepting connections".

Het adres dat wij moeten gebruiken is gewoon " https://citrix.bedrijfsnaam.nl "

En als domein ' bedrijfsnaam.local '.

Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-10-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 23:19

Ik heb het ook aan de hand, ik heb een dualboot op mijn laptop staan en de enkele keer dat ik windows opstart is enkel als ik bv publisher ofzo even nodig heb.

Mijn vriendin zweert bij windows. Ik had er een tijd geleden ook een dual boot van gemaakt en haar even kennis laten maken met linux maar het is vreemd en het is niet windows dus daar wou ze niet aan beginnen.
Jammer .... :|
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig :)