HTT-Thalan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:41:
[...]
code:
1
2
3
4
5
| thalan@thalan-desktop:~$ sudo modprobe -r snd-hda-intel
\[sudo] password for thalan:
thalan@thalan-desktop:~$ sudo modprobe snd-hda-intel
FATAL: Error inserting snd_hda_intel (/lib/modules/2.6.28-15-generic/kernel/sound/pci/hda/snd-hda-intel.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)
thalan@thalan-desktop:~$ |
Volgens mij is deze installatie nog wel te redden. Er is blijkbaar een mismatch tussen de snd-hda-intel driver en de kernel. dmesg zou uitsluitsel hierover moeten geven. Ik denk/ben bang dat je met het gedoe met de videodrivers iets meer gesloopt hebt dan je lief was.
Misschien is het handig om sowieso je kernel opnieuw te installeren. Verder heb je waarschijnlijk ergens resten van je nvidia-driver rondzwerven die de goede driver blokkeren. In je Xorg.conf wordt namelijk wel de goede driver aangeroepen en hij staat ook netjes vermeldt in je lsmod lijstje.
Hiervoor is /var/log/xorg.log je bron van info.
Voor je geluid kan je beginnen met:
code:
1
| sudo apt-get reinstall linux-image-2.6.28-15-generic |
Dit herinstalleerd de laatste kernel image van Jaunty (ik heb dit even internet moeten trekken bij gebrek aan een Ubuntu machine, dus wees gerust hier correcties op te geven)
Als het een beetje meezit, werkt hierna je geluid weer.
Wat betreft je nvidia drivers. Probeer sowieso de met de hand geïnstalleerde versie weer weg te krijgen en dan met apt/aptitude de Ubuntu versie weer te installeren. Als na het starten van X je nog steeds geen 3D ondersteuning hebt, kan je in een terminal het volgende uitvoeren:
code:
1
| sudo cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE |
(ik twijfel even of het Xorg.0.log is, of dat het zonder 0 is. De makkelijkste manier is om de volgende stappen uit te voeren:
sudo cat /var/log/Xorg <tab>
Dan krijg je mogelijk 2 bestanden, die verder voor zich spreken)
Met "| grep EE" haal je het log door een filter waarbij alleen nog regels getoond worden waar "EE" in voorkomen. In de Xorg.log zijn dit de fatale fouten (beginnend met <EE>). Hier zal bij ontbreken van 3D waarschijnlijk ook iets gemeld worden over de video-driver. Het voordeel is dat je gelijk van alle info- en waarschuwingsregels af bent. Deze bevatten namelijk zo goed als zeker toch geen bruikbare info voor je probleem.
De problemen die jij hebt, zijn heel herkenbaar. Ik heb ze ook gehad toen ik met Ubuntu aan het stoeien was. Het is een beetje de archilleshiel van de manier waarop Ubuntu werkt. Het werkt nagenoeg perfect zolang je binnen de paden blijft, maar treed je erbuiten, dan kan het ineens bijzonder lastig worden. Dit is voor mij ook de reden om bij Gentoo te blijven. Die is in dit opzicht basaler en daarom soms juist wat simpeler om te begrijpen (of eigenlijk wordt je meer gedwongen om zelf uit te zoeken wat er mis gaat).
Ik zou je sowieso aanraden om in eerste instantie zoveel mogelijk binnen aptitude te blijven voor je pakketten. Mocht je iets buiten de package-manager om willen installeren, dan altijd de .deb versies van software. Deze installeer je ook met apt en worden dan opgenomen in de database van geïnstalleerde software. Het grote voordeel is, dat bij verwijderen het ook goed verwijderd wordt.
Bij problemen zijn er 2 zaken je grote vrienden/reddingen. Sowieso dmesg (kernel messages), dus je uitvoert met sudo dmesg. Daarnaast de log bestanden die in /var/log te vinden zijn.
Zonder deze 2 informatie bronnen blijft je zoeken naar een probleem letterlijk in het duister.
Hoewel herinstalleren de makkelijke optie is, leer je er uiteindelijk niks van. Probeer eerst de oorzaak van je problemen te achterhalen en deze te herstellen. Lukt dat, dan is het een leuke overwinning.
Dat is ook een "voordeel" van Gentoo, een complete herinstall kost mij een dag of 3

(vooral naar het scherm staren van voorbij vliegende regels code van het compileren), dus ik denk wel 3 keer na voor ik besluit opnieuw te beginnen
Overigens denk ik dat ik vanavond eens Ubuntu of in VBox ga gooien of m'n oude server ervoor ga misbruiken. Dan kan ik wat makkelijker "mee-kijken".
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier