Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
De wettelijke rente is momenteel slechts 4% per jaar, dat telt echt niet hard aan. Wat wel kan oplopen is de wettelijke verhoging ivm niet betalen (max. 50% van het verschuldigde bedrag), maar ik weet niet in hoeverre dit opgaat in deze casus van op een onjuist rekeningnummer betalen.

Wat ik wel weet, is dat je dit soort trajecten alleen moet starten als je geen verdere toekomst bij je huidige werkgever ziet. Leuk om met het wetboek in de hand een paar honderd euro te vorderen, maar ongetwijfeld dat je werkgever je hierop zal afrekenen bij een eventuele contractverlenging/loongesprek (voor zover de arbeidsrelatie al niet gelijk verstoord is).

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:53
.oisyn schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:01:
[...]

Ze heeft sowieso recht op teruggave, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat de werkgever te laat is met het overmaken van het loon van de tweede maand, en er daar dus nogal wat wettelijke rente overheen gaat. Het feit dat haar baas het geld weer terug kan krijgen van de bank doet daar verder weinig aan af.
Fixed.

Maar vergeet ook niet dat de werkgever nu actief op zoek is naar het salaris voor beide maanden, dus ook de 1ste maand die de 'schuld' is van de vriendin van de TS.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

croxz schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:01:
Fixed.

Maar vergeet ook niet dat de werkgever nu actief op zoek is naar het salaris voor beide maanden, dus ook de 1ste maand die de 'schuld' is van de vriendin van de TS.
Toch, die tweede maand zouden ze per direct al naar de vriendin van TS moeten overmaken. Dat ze die eerste maand niet betalen totdat ze het geld terug hebben gekregen is niet zo netjes, maar wel begrijpelijk; dat die tweede maand niet "voorgeschoten" wordt is echt belachelijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

Sempy schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:23:
De wettelijke rente is momenteel slechts 4% per jaar, dat telt echt niet hard aan. Wat wel kan oplopen is de wettelijke verhoging ivm niet betalen (max. 50% van het verschuldigde bedrag), maar ik weet niet in hoeverre dit opgaat in deze casus van op een onjuist rekeningnummer betalen.

Wat ik wel weet, is dat je dit soort trajecten alleen moet starten als je geen verdere toekomst bij je huidige werkgever ziet. Leuk om met het wetboek in de hand een paar honderd euro te vorderen, maar ongetwijfeld dat je werkgever je hierop zal afrekenen bij een eventuele contractverlenging/loongesprek (voor zover de arbeidsrelatie al niet gelijk verstoord is).
Je hebt gelijk. Ik doelde op de wettelijke verhoging. Dit loopt op tot 50% extra na 34 dagen te laat. En volgens mij is het te laat als het een maand na de gewerkte maand niet betaald is, tenzij anders afgesproken.

Als je hier recht op hebt zal ik er zeker gebruik van maken.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Jullie hebben gelijk hoor, met die rente regeling kan het bedrag aardig oplopen. Maar aan de andere kant zouden wij al blij zijn als het geld gewoon weer op de goede plek terecht komt. Persoonlijk vind ik het richting werkgever niet echt prettig voelen om misschien wel 50% extra te eisen. Tenminste, als het binnen nu en een maand kan worden opgelost. Als het echt veel langer duurt of er (nogmaals) erg laks opgetreden wordt, dan vind ik het een ander verhaal worden. Weet niet hoe mijn vriendin daar over denkt.

Waarom ik dat persoonlijk niet prettig vind voelen? Omdat je eventueel wel de goede verstandhouding met je werkgever op het spel zet. Nu staat die verstandhouding al wel een beetje onder druk, maar het kan nog alle kanten op gaan. Soms kun je er ook in alle redelijkheid uit komen zonder je volledige gram te halen. Beetje soft misschien, maar wij zijn beide van die mensen die iets pas hard gaan spelen als er ook hard met ons gespeeld wordt. O-)

Maar nogmaals, er kan nog van alles gebeuren.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je (vriendin) mag best assertief optreden, dat komt alleen maar positief over. Anders komt ze bekend te staan als iemand die gemakkelijk over zich heen laat lopen. Ook voor haar eventuele carriere is dat geen positief punt.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja, maar aangezien de vriendin zelf in eerste instantie een fout gemaakt heeft zou ik ook een beetje coulance naar de werkgever tonen. Mocht deze niet zijn uiterste best doen, kun je altijd nog een keer laten vallen dat je over de tweede maand misschien officieel wel recht op de wettelijke verhoging hebt, maar dat je daar niet zo zwaar aan zult tillen als ze het op korte termijn recht trekken.

Ik zou in ieder geval ook niet zo snel echt hoog van de toren blazen, aangezien je inderdaad nog door een deur wilt met je werkgever. Wel zou ik inderdaad regelmatig ( meerdere keren per week ), contact zoeken met de administratie om de voortgang te polsen, en er voor te zorgen dat ze er bezig mee blijven.

Mocht de werkgever alsnog niet mee willen werken kun je er altijd nog werk van maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:08:
Je (vriendin) mag best assertief optreden, dat komt alleen maar positief over. Anders komt ze bekend te staan als iemand die gemakkelijk over zich heen laat lopen. Ook voor haar eventuele carriere is dat geen positief punt.
Je kunt ook te assertief zijn. Geld 'eisen' is één manier van assertiviteit. Jezelf regelmatig vriendelijk doch dringend laten horen is een andere. Gezien de wens om de relatie te beschermen is de tweede methode niet eens zo slecht.

Verwijderd

joopv schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:59:
bedankt voor de update. Er is nog een fout gemaakt, nl de controle op de tenaamstelling van het rekeningnummer. ING nummers werken niet met de 11 proef maar de tenaamstelling wordt daarvoor in de plaats gebruikt.

Wie heeft die fout gemaakt? Of lijkt de naam van de verkeerde rekeninghouder erg veel op die van je vriendin?
Naam / nummer controle wordt niet standaard uitgevoerd. Het is een extra service of afhankelijk van de afgesproken voorziening tussen betalende partij en de banken. Geld dat door de belastingdienst bijv. wordt uitbetaald, wordt daarbij nooit gecontroleerd of de naam correspondeert met het rekeningnummer, ongeacht ing of de andere banken.

Bij sommige (grote) werkgevers, bijvoorbeeld AHOLD, is er wel sprake van een naam / rekening controle, die dan de bank opdracht geeft de naam van de rekeninghouder te controleren met de naam van de salariant. Indien het niet correspondeert, onderbreekt de bank de transactie en wordt dit teruggemeld aan de opdrachtgever. Het is niet zo dat de naamgegevens van de rekeninghouder worden uitgewisseld, er wordt slechts gecontroleerd of de opgegeven naam overeenkomt met de gegevens die de bank heeft, op verzoek dus van de betalende partij, in dit geval de werkgever.

Ook staat dit los van het ELF systeem, die altijd opgaat bij de banken, behalve ING.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Richard1983, welkom op GoT. Het kicken van een topic na vele maanden biedt over het algemeen weinig meerwaarde voor de discussie en is dus eigenlijk niet de bedoeling.

De uitzondering hierop is bijvoorbeeld als de topicstarter van dit topic nog terug wil melden hoe het is afgelopen. Met dat in het achterhoofd laat ik dit topic open in plaats van het met een slotje te voorzien :)
Pagina: 1 2 Laatste