Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Probleem:

Mijn vriendin heeft sinds kort een nieuwe baan bij een groot ziekenhuis in het noorden van het land (UMCG). Bij de indiensttreding heeft zij een formulier ingevuld met daarop oa het rekeningnummer waar haar salaris op moet worden gestort.

Nu is bij de salarisadministratie het rekeningnummer foutief in de computer gekomen. Hierdoor is haar eerste loon op een verkeerde rekening gestort. Balen natuurlijk. Gelukkig kwam ze er vrij snel achter dat er niks binnenkwam en heeft toen contact opgenomen met de salarisadministratie.

Daar waren ze, kort gezegd, niet echt behulpzaam. Slechts na veel aandringen is er een procedure bij de bank gestart om het verkeerd gestorte bedrag terug te vorderen. Voor het wijzigen van het rekeningnummer in de computer heeft mijn vriendin een formulier thuisgestuurd gekregen, dit ingevuld en weer opgestuurd.

Al met al ging daar natuurlijk wat tijd overheen, en je raadt het al: haar tweede maand salaris hebben ze op dezelfde foute rekening gestort... :( Nou is 1 maand zonder salaris nog wel op te vangen, maar bij 2 maanden wordt het lastiger. Dus heeft ze de salarisadministratie gebeld om een voorschot te vragen. Dit weigeren ze.

Ze zeggen dat mijn vriendin het formulier verkeerd heeft ingevuld (dat zou natuurlijk kunnen), maar een kopie van dat formulier hebben ze nog steeds niet aan ons verstrekt. Zolang ze dit niet hebben gedaan, vind ik het nogal makkelijk van ze alle schuld af te schuiven op mijn vriendin.

We hebben uitgezocht van wie de rekening is waar haar geld naar toe is gegaan, maar dat schijnt een rekening te zijn die weer is ondergebracht bij een incassobureau. :? We hebben contact gehad met dat bureau maar daar zeggen ze dat ze niks kunnen doen en dat de bank het maar uit moet zoeken.

Ook is mijn vriendin lid van de vakbond (abva kabo), maar daar lijken ze absoluut niet geïnteresseerd om ook maar enige actie te ondernemen. Ook kunnen ze geen zinnig advies geven over wat te doen. De hulp vanuit de vakbond valt mij persoonlijk zwaar tegen, vandaar dat ik het hier eens probeer.

Vragen:

- Wat kun je doen om de administratie te bewegen om alsnog het verkeerd gestorte salaris over te maken?
- Hadden ze het rekeningnummer moeten veranderen/op nul zetten zodra de fout was ontdekt?
- Ligt de verantwoordelijkheid voor het in eerste instantie verkeerd invullen van het rekeningnummer bij mijn vriendin of bij de administratie?
- Zijn ze in dit geval niet verplicht om een voorschot over te maken? (dit weigeren ze)

Op dit moment schuiven ze alle verantwoordelijkheid af op mijn vriendin. Daar heb ik nogal moeite mee.

Ik hoop dat iemand hier iets nuttigs over kan zeggen. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

zwippie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:55:
- Ligt de verantwoordelijkheid voor het in eerste instantie verkeerd invullen van het rekeningnummer bij mijn vriendin of bij de administratie?
Heeft zij het verkeerd doorgegeven dan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Als ik het goed begrijp heeft het ziekenhuis zelf het verkeerde nummer in hun systeem gezet? Dan ligt de fout bij hun en niet bij je vriendin. Het ziekenhuis is daar zelf verantwoordelijk voor en als ze niet het geld willen overmaken naar je vriendin kun je zelfs rente gaan rekenen, dit kan oplopen tot leuke bedragen.

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h415.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 01-09-2009 12:59 ]

39

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:53

Kettrick

Rantmeister!

Uiteindelijk komt het er op neer dat de werkgever het salaris niet betaald. Dat dit door een interne fout op de verkeerde rekening terecht is gekomen is volgens mij niet het probleem van je vriendin ?

Hoewel het erg vervelend is zou je, op het moment dat ze het echt op de vriendin af schuiven, mischien rechtshulp kunnen zoeken. Dat zijn zeker geen dingen die je in het begin van een arbeidsrelatie graag wil doen, maar als je anders niet serieus genomen wordt :S

Ik zou daar zelf bij een instantie van dat formaat weinig moeite mee hebben.

Bovenstaande is uiteraard alleen het geval als je 100% zeker weet dat het juiste nummer is ingevuld destijds! :)

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:53
Al zou het verkeerd zijn ingevuld (moeten ze nog wel een kopie van het formulier overhandigen) dan is de 'eigen schuld' alleen van toepassting op de 1ste maand. Dat de 2de maand weer verkeerd is gestost is de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

Buiten dat het probleem bij de werkgever zit vraag ik mij af waarom de bank het nog niet terug gestort heeft? Uiteindelijk is de bank verantwoordelijk om te controleren of de naam+nummer klopt. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de verkeerde rekening precies dezelfde naam heeft als die van je vriendin. Overigens zou ik gewoon contact opnemen met haar vakbond. Ze krijgt immers haar salaris niet. Ze moet dus haar salaris+rente krijgen. Dit is uiteindelijk strikt een zakelijk probleem en ik kan mij haast niet voorstellen dat haar manager/afdelingshoofd moeilijk gaat doen in de toekomst door een fout van de administratie. Zeker bij een groot ziekenhuis als de UMCG lijkt mij niet dat je arbeidsrelatie stuk gaat door de hulp van je vakbond.

EDIT: ah, de vakbond wil niet helpen? Raar, meteen een andere vakbond opzoeken dus.

EDIT2: als de vakbond niet wil helpen en het ziekenhuis wil niks voor je oplossen zal je toch juridische hulp moeten zoeken ben ik bang.

[ Voor 45% gewijzigd door Brons op 01-09-2009 13:14 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:09

Qwerty-273

Meukposter

Brons schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:10:
Buiten dat het probleem bij de werkgever zit vraag ik mij af waarom de bank het nog niet terug gestort heeft? Uiteindelijk is de bank verantwoordelijk om te controleren of de naam+nummer klopt. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de verkeerde rekening precies dezelfde naam heeft als die van je vriendin.
Omdat deze check te veel tijd kost, en men dus eigenlijk vaak alleen het rekeningnummer aanhoud zonder check op naam. Binnen dezelfde bank hanteerd men wel vaak een dubbele check opzowel rekening nummer als naam (of tenminste grotendeels overeenkomend). Pas als je klaagt kijkt men er naar.

Inderdaad rechtshulp zoeken, en direct de werkgever schriftelijk ingebreke stellen mbt het salaris. De werkgever kan het bedrag gewoon terug vorderen via de bank als een overschuldigde betaling (gaat wel tijd overheen maar dat is niet het probleem van de werknemer). Probeer ook de medewerking te krijgen van haar manager die wellicht nog wat kan rond bellen om meer druk er achter te zetten.

Iets meer info nog: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h415.htm

--
Over de vakbond - die is vaak alleen handig voor grotere dingen waar een groot deel van de werknemers door wordt getroffen. Een probleem van een individu heeft vaak geen enkele interesse voor hun. Een rechtsbijstandsverzekering die ook arbeidszaken dekt is misschien handiger.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-09-2009 13:29 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Qwerty-273 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:26:
Pas als je klaagt kijkt men er naar.
Omdat het voor de bank goedkoper is naar incidentele klachten te kijken dan alles te controleren inderdaad.

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:57:
[...]

Heeft zij het verkeerd doorgegeven dan?
Dat is op dit moment nog maar de vraag. Het zou kunnen, we wachten de kopie van het betreffende formulier nog even af. Mocht ze het zelf verkeerd hebben ingevuld dan snap ik helemaal waarom het de eerste maand mis is gegaan en kun je de administratie wat dat betreft weinig verwijten. Blijft wel staan dat ze erg star en bureaucratisch omgaan met het hele probleem.
croxz schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:07:
Al zou het verkeerd zijn ingevuld (moeten ze nog wel een kopie van het formulier overhandigen) dan is de 'eigen schuld' alleen van toepassting op de 1ste maand. Dat de 2de maand weer verkeerd is gestost is de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis.
Dat lijkt mij inderdaad ook. Er is op tijd aangegeven dat er iets mis is gegaan, dus ze hebben ook tijd gehad om passende maatregelen te nemen. Klakkeloos de tweede maand salaris op hetzelfde foute nummer storten vind ik niet echt getuigen van inzet.
Brons schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:10:
Buiten dat het probleem bij de werkgever zit vraag ik mij af waarom de bank het nog niet terug gestort heeft? Uiteindelijk is de bank verantwoordelijk om te controleren of de naam+nummer klopt. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de verkeerde rekening precies dezelfde naam heeft als die van je vriendin. Overigens zou ik gewoon contact opnemen met haar vakbond. Ze krijgt immers haar salaris niet. Ze moet dus haar salaris+rente krijgen. Dit is uiteindelijk strikt een zakelijk probleem en ik kan mij haast niet voorstellen dat haar manager/afdelingshoofd moeilijk gaat doen in de toekomst door een fout van de administratie. Zeker bij een groot ziekenhuis als de UMCG lijkt mij niet dat je arbeidsrelatie stuk gaat door de hulp van je vakbond.

EDIT: ah, de vakbond wil niet helpen? Raar, meteen een andere vakbond opzoeken dus.

EDIT2: als de vakbond niet wil helpen en het ziekenhuis wil niks voor je oplossen zal je toch juridische hulp moeten zoeken ben ik bang.
Inderdaad vreemd dat de bank niet heeft opgemerkt dat het nummer niet klopte met de naam en het adres.

Als het moet dan schakelen we juridische hulp in, maar aangezien mijn vriendin haar rechtsbijstand heeft geregeld bij de vakbond...

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:35

Ravefiend

Carpe diem!

[...]
Probeer ook de medewerking te krijgen van haar manager die wellicht nog wat kan rond bellen om meer druk er achter te zetten.
Is ook mijn idee: daar heb je toch ook een manager voor? Wat belet jou vriendin trouwens om in persoon naar haar personeelsdienst te stappen om te zaken uit te klaren?

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Les voor volgende keer maak meteen een kopie van wat je invult en opstuurt, gooi je ze gelijk dood, ik heb hier kopie van het formulier liggen en daar staat het goede adres op, maak het meteen over of ik ga rente in rekening brengen vanwege het niet betalen van mijn salaris.

Nou kan je volgens mij alsnog rente rekenen, aangezien zij het gewoon fout gedaan hebbem. Maar goed een briefje van een jurist kan geen kwaad, maar probeer nog wel even kopie van het formulier te krijgen voordat je die brief stuurt.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

zwippie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:30:
Inderdaad vreemd dat de bank niet heeft opgemerkt dat het nummer niet klopte met de naam en het adres.
Helemaal niet vreemd. Lees maar boven je :)

Ze checken het niet.

Verwijderd

Ik zou het er niet bij laten zitten en flink stennis gaan schoppen, in ieder geval bij je werkgever en ik zou zeker ook de vakbond er bij slepen (daar ook stennis schoppen als ze niet willen meewerken, voor dit soort dingen zijn ze toch vakbond?).

De bank kan pas handelen na opdracht van degene die het overmaakt (de administratie/werkgever) lijkt me. Ik zou deze impasse echt niet nog een week laten duren als ik jou was....

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:33:
[...]

Ze checken het niet.
dat is dan toch het toppunt van luiheid van de bank , ik heb 2x gehad dat de naam +rekening nummer niet klopte , het geld kwam gewoon terug , ipv dat het gewoon gestort is,

dus schijnbaar gaat dat niet overal op

• Brons

Brons

Fail!

Gunner schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:33:
[...]

Ze checken het niet.
Ze checken inderdaad niet, maar ze corrigeren wel achteraf. Het ziekenhuis weet dus dat ze het geld terug krijgen.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Toen ik pas begon te werken en mijn eerste salaris van een vaste baan ooit ontving was het al ong de 5-6e van de maand, ik snel gaan informeren want ik wist van collega's dat die norm gezien zelfs voor het begin van de maand gestort werd.

Bleek toen dat er een data migratie naar een nieuw pakket was geweest en ik er was tussenuitgevallen als nieuwe werknemer.

Ik zat er toen zelf niet zo heel veel mee maar administratie nam het zeer ernstig op, en toen ik thuis kwam was mijn loon al gestort!

Het lijkt mij dus ECHT niet normaal dat dit twee maanden moet duren dus echt hier zeer hard achteraan gaan. Maak hun duidelijk dat de redelijke termijn verstreken is en dat het loon meteen gestort dient te worden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

[...]
we wachten de kopie van het betreffende formulier nog even af.
Wat belet jou/haar/jullie om in persoon met een kopie van een bankpas naar de personeels/salarisadministratie te stappen? Zonodig kun je ter plekke een kort briefje maken met het verzoek het rekeningnummer aan te passen. Kunnen ze het aanpassen terwijl je erbij staat.

Op het moment dat er tot 2 keer toe verkeerd betaald wordt, zou ik geen uitstel meer accepteren. Desnoods de afdeling inclusief manager maar op z'n kop zetten maar eerst die administratie regelen. Wachten op een formulier is wel een wat tamme houding, dat salaris heb je immers nodig om te kunnen leven.

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 01-09-2009 14:12 ]

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Ravefiend schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:31:
[...]

Is ook mijn idee: daar heb je toch ook een manager voor? Wat belet jou vriendin trouwens om in persoon naar haar personeelsdienst te stappen om te zaken uit te klaren?
Goed punt inderdaad. Ze heeft net contact gehad met haar manager, die gaat ook nog eens even contact opnemen met de salarisadministratie. Hopelijk kan dat het bureaucratische proces wat versnellen.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:35:
Ik zou het er niet bij laten zitten en flink stennis gaan schoppen, in ieder geval bij je werkgever en ik zou zeker ook de vakbond er bij slepen (daar ook stennis schoppen als ze niet willen meewerken, voor dit soort dingen zijn ze toch vakbond?).

De bank kan pas handelen na opdracht van degene die het overmaakt (de administratie/werkgever) lijkt me. Ik zou deze impasse echt niet nog een week laten duren als ik jou was....
Ze heeft inmiddels nogmaals contact gehad met de vakbond. Ze gaan nu met spoed een afspraak regelen met iemand van het regiokantoor. Ik kom daarom terug op mijn opmerking dat de abva kabo niks wil betekenen, al moet ik nog maar zien of ze ook echt potten gaan breken.

De procedure met de bank hebben is al opgestart. Als daar drie weken voor staan dan zou het eerste salaris inmiddels bijna terug gestort moeten zijn.

Ook heeft mijn vriendin 5 cent overgemaakt naar dat verkeerde rekeningnummer met als vermelding: stort aub mijn loon terug! :)
SmartDoDo schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:11:
[...]
Wat belet jou/haar/jullie om in persoon met een kopie van een bankpas naar de personeels/salarisadministratie te stappen? Zonodig kun je ter plekke een kort briefje maken met het verzoek het rekeningnummer aan te passen. Kunnen ze het aanpassen terwijl je erbij staat.

Op het moment dat er tot 2 keer toe verkeerd betaald wordt, zou ik geen uitstel meer accepteren. Desnoods de afdeling inclusief manager maar op z'n kop zetten maar eerst die administratie regelen. Wachten op een formulier is wel een wat tamme houding, dat salaris heb je immers nodig om te kunnen leven.
Bureaucratie, bureaucratie... Ik heb niet echt de behoefte om enorm te gaan ranten hier, maar ze hebben daar echt voor elke poep en scheet een regel. ;)

Een tamme houding kun je mijn vriendin niet verwijten. Ze zit er bovenop, maar stuit steeds op een muur van onbehulpzaamheid als het gaat om de salarisadministratie.

[ Voor 24% gewijzigd door zwippie op 01-09-2009 14:20 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 19:13

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@ het afwachten op het formulier:

Dat formulier zit in haar personeelsdossier, een dossier dat altijd voor haar inzichtelijk moet kunnen worden gemaakt. Feitelijk moet ze dus zelf even naar de betreffende afdeling toe en vragen om haar dossier. Dan kan gelijk gekeken worden of er 1 maand of 2 maanden de fout van de werkgever is.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

De snelste manier lijkt me gewoon even contact opnemen met de personeelsadministratie zodat ze in haar personeelsdossier dat formulier kunnen opduikelen. Ze is, begrijp ik, nog niet zo lang in dienst dus dat dossier ligt echt niet ergens onderin een archief van tig jaar terug te stoffen. Overigens is de werkgever verplicht om mee te werken aan een dergelijk verzoek omdat het de persoonlijke gegevens van de werknemer betreft. Het lijkt me niet dat ze daar enig bezwaar tegen zullen hebben eigenlijk en zoja, dan moet je het hogerop zoeken. Desnoods aangetekende brief naar hogere echelons / het bestuur.

Wat dat voorschot betreft. Ik begrijp best dat ze geen voorschot willen geven, omdat het nu nog niet duidelijk is wiens fout het is dat het salaris op de verkeerde rekening komt. Maar als achteraf blijkt dat zij het verkeerd in de computer hebben overgenomen, dan is het loon dus wel te laat betaald en kun je over de achterstallige loonbetalingen wel gewoon rente rekenen (weet de percentages zo even niet uit mijn hoofd, maar dat staat gewoon in de wet, ergens in de buurt van artikel 7:618-7:622 ofzo).

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11 22:43

Jeroen V

yadda yadda yadda

Gaat dit trouwens om een bank- of girorekening? Bij een banknummer is het namelijk helemaal niet gemakkelijk om een fout te maken waarbij een geldig rekeningnummer ontstaat. Elk banknummer moet voldoen aan de 11-proef, en 1 getal fout intikken levert een ongeldige validatie op.

Niet dat bovenstaande heel erg belangrijk is, maar als het een bankrekening betreft dan is de kans wel heel erg groot dat de administratie zelf een foutief nummer heeft ingevuld. (misschien omdat er bij een collega een loonbeslag ligt aangezien het om een derdenrekening van een incassoburo gaat)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:48
Zolang ze niet kunnen aantonen dat je vriendin een fout nummer opgegeven heeft, zou ik er vanuit gaan dat het correct is doorgegeven en heeft de werkgever een flinke betalingsachterstand.

En tip, ga dit onder werktijd uitzoeken. niks is vervelender dan een werknemer die drie dagen per week met HR aan de telefoon hangt i.p.v. werk te verzetten.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

PROnline schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:32:
En tip, ga dit onder werktijd uitzoeken. niks is vervelender dan een werknemer die drie dagen per week met HR aan de telefoon hangt i.p.v. werk te verzetten.
Ik heb niet het idee dat het iemands voordeel is als je wie dan ook irriteert. Dat het snel opgelost moet worden lijkt me heel erg duidelijk, maar ervoor zorgen dat je manager of HR zich aan je irriteert schiet je helemaal niets mee op.

Wees duidelijk, wees reeel, wees beleefd, zet harde termijnen waarin iets opgelost moet worden (bv opvragen ingevuld formulier), en escaleer naar de juiste personen indien nodig.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:39:
[...]

dat is dan toch het toppunt van luiheid van de bank , ik heb 2x gehad dat de naam +rekening nummer niet klopte , het geld kwam gewoon terug , ipv dat het gewoon gestort is,

dus schijnbaar gaat dat niet overal op
Bij welke bank was dat dan? Hier heb ik het ook weleens naar de verkeerde gestort. Met een afschrift en een brief wilde de bank het wel rechtzetten, maar vind het wel stom dat het kan. Net als met een ongeldige incasso. De geldigheid wordt pas gecheckt zodra je klaagt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Da's ook nogal logisch, anders zou het hele betalingsverkeer op losse schroeven komen te staan.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

MsG schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:49:
[...]
Bij welke bank was dat dan?
Ik meen me te herinneren dat de Postbank netjes controleert als je van postbank naar postbank gaat. Maar onderling tussen banken is toch wel vaak pech als je overmaakt.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Is het niet gewoon het handigst op het begin van je werkdag bij HRM naar binnen te lopen en pas weg te gaan als je alles klaar hebt? Dus formulier gezien EN toezegging over wanneer je salaris er is?

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 13:41

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Vervelend zeg!

Gewoon hogerop zoeken. Eerst bij de salaris administratie binnenstappen en net zo lang zeiken en zeuren tot er wat gebeurt. Als er dan nog niets gebeurt naar de manager gaan en boos worden! Zo dee ik het iig altijd.... succes iig (bedenk, de brutalen bezitten de halve wereld!)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21
Omdat deze check te veel tijd kost, en men dus eigenlijk vaak alleen het rekeningnummer aanhoud zonder check op naam. Binnen dezelfde bank hanteerd men wel vaak een dubbele check opzowel rekening nummer als naam (of tenminste grotendeels overeenkomend). Pas als je klaagt kijkt men er naar.
Ik weet dat het zo werkt, maar heb dat al een tijdje raar gevonden. Sinds bijna iedereen internet-bankieren gebruikt (en zeker dergelijke instellingen), zou het voor een bank toch triviaal moeten zijn om de opgegeven naam te matchen met de werkelijke eigenaar?

Zou ook tussen banken een fluitje van een cent moeten zijn, gewoon een systeem maken dat alleen als service heeft om vragen als "is rekening X van een persoon met naam (die veel lijkt op) Y" ja/nee? Hoeven ze ook geen persoonsgegevens te delen.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Toch wel toevallig - de 11-proef op rekeningnummers maakt dat dit soort fouten in de meeste gevallen bij het invoeren al naar voren komt.

Er blijft natuurlijk een kans over, en eens in de zoveel keer wordt een fout rekening nummer niet opgemerkt.

Voldoen het goede en het foute nummer beide aan de 11-proef?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

job

joopv schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:48:
Toch wel toevallig - de 11-proef op rekeningnummers maakt dat dit soort fouten in de meeste gevallen bij het invoeren al naar voren komt.
De 11-proef is er niet bij postbank rekeningnummers.
Dus als het een postbank nummer is, gaat het verhaal niet op natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 01-09-2009 20:50 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:16:...Wat dat voorschot betreft. Ik begrijp best dat ze geen voorschot willen geven, omdat het nu nog niet duidelijk is wiens fout het is dat het salaris op de verkeerde rekening komt....
Dat argument snijdt geen hout bij een voorschot. Dat gaat immers over september ;)

Dat gebrek aan flexibiliteit is wel een beetje jammer. Het geeft in ieder geval wel aan hoe oplossingsgericht een organisatie met haar personeelsleden meedenkt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
Dat die bank niet controleert: dat klopt. Alleen bij de postbank vindt - en dan ook nog eens niet altijd - een naam/nummer controle plaats.

Bij gewone banken niet, maar wel is daar, zoals gezegd, de 11-proef, waardoor één cijfer verkeerd tot een ongeldig rekeningnummer leidt.

Wat de werkgever betreft: morgen naar HR gaan en daar niet weggaan tot dat formulier boven water is. Komt dat formulier er niet morgen, dan morgen aangetekende brief met handtekening retour waarin je vraagt om het salaris binnen 2 x 24 uur en je aangeeft dat je anders aanspraak maakt op de wettelijke verhoging en wettelijke rente.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik vind eigenlijk dat je al genoeg hebt gewacht, dus z.s.m. aan je manager melden dat, indien je die middag het geld niet op je rekening hebt staan, je je werkgever in in gebreke zal stellen en een dan de zaken overdraagt aan je rechtsbijstand/vakbond. Dus in ieder geval een brief sturen, ook aangetekend.

Te laat uitbetalen van salaris hoort gewoon niet en zeker mag de tweede keer niet dezelfde fout gemaakt worden. Deze zaken zijn ook apart in het burgerlijk wetboek genoemd.

Misschien is er ook nog een OR, vertrouwenspersoon o.i.d. waar je je klacht kan indienen, of een andere manager/directeur. Succes

Waarom? Omdat het kan!!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Alleen de Postbank doet oppervlakkige naamcheck he, andere banken werken op basis van de elfproefvalidering - dan moet je overigens ook wel goed fout zitten wil je dat verneuken dus ik gok dat het om Postbank gaat?

edit:
aargh dit werd dus tegen het einde van het topic al wel gemeld :X 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door curry684 op 01-09-2009 22:40 ]

Professionele website nodig?

• joopv
  • Niet online
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de salarisadministatie om het salaris uit te betalen. Een fout van een werknemer kan en mag nooit tot gevolg hebben dat een maandsalaris zomaar verdwijnt en niet of te laat uitbetaald wordt.

Wat de salarisadministratie m.i. had moeten doen, is een nieuw salaris overmaken op het juiste rekeningnummer en vervolgens zelf zien het verkeerd gestorte salaris terug te vorderen.

Die mensen zijn er ten dienste van de mensen die het werk verzetten. In grote organisaties wordt dat nogal eens vergeten.

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

joopv schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:05:
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de salarisadministatie om het salaris uit te betalen. Een fout van een werknemer kan en mag nooit tot gevolg hebben dat een maandsalaris zomaar verdwijnt en niet of te laat uitbetaald wordt.
Ja hoor, dat mag wel. Op het moment dat het salaris is overgemaakt op het rekeningnummer wat de werknemer heeft opgegeven dan heeft de werkgever aan haar betalingsverplichting voldaan. Het zou natuurlijk van de gekke zijn om twee keer salaris te gaan betalen omdat de werknemer zo dom is geweest om de verkeerde informatie door te geven. Dat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

• joopv
  • Niet online
Je hebt denkelijk nog niet veel met het bedrijfsleven te maken gehad.

Op het moment dat het duidelijk is dat er een fout gemaakt is dient een ondersteunende sectie zoals salarisadministratie alles er aan te doen om de zaak recht te trekken.
Daar hoort ook bij het rechttrekken van fouten (indien ze duidelijk niet met opzet gemaakt zijn) van werknemers. Daar worden zij voor betaald. Sterker nog - de vriendin van TS betaald (gedeeltelijk) hun salaris.

Tijdige salaris uitbetaling hoort absolute voorrang te krijgen. Veel werknemers komen onmiddelijk in de problemen als het salaris maar enkele dagen te laat is... automatische hypotheek/huur afschrijvingen en zo.

• Exitium
  • Laatst online: 06-10 20:12
Met Niox.

Werk zelf op een salarisadministratie. Als een werknemer zelf een fout nummer opgeeft, zullen we eerst moeten zorgen dat het geld terugkomt. Hoeven het nog niet direct op onze rekening terug te hebben, maar we willen in ieder geval de garantie dat het onderweg is. En ja, daar doen we veel aan, zoals direct bellen met de bank bijvoorbeeld. Je kan echter moeilijk alle verantwoording bij de werkgever leggen, ook als duidelijk is dat de werknemer degene is die een fout gemaakt heeft.

Anyway, wat ik de TS aan kan raden is om je vriendin even naar de salarisadministratie te laten lopen en daar de kopie van het formulier wat ze heeft ingevuld te halen. Het is lastiger iemand af te schepen die voor je neus staat dan iemand die belt.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

joopv schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:05:
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de salarisadministatie om het salaris uit te betalen. Een fout van een werknemer kan en mag nooit tot gevolg hebben dat een maandsalaris van een andere werknemer zomaar verdwijnt en niet of te laat uitbetaald wordt.

Wat de salarisadministratie m.i. had moeten doen, is een nieuw salaris overmaken op het juiste rekeningnummer en vervolgens zelf zien het verkeerd gestorte salaris terug te vorderen.

Die mensen zijn er ten dienste van de mensen die het werk verzetten. In grote organisaties wordt dat nogal eens vergeten.
Dat is inderdaad de verantwoordelijkheid van een salarisadministratie. Aldaar gemaakte fouten ten nadele van een werknemer dienen de hoogst mogelijke prioriteit te hebben: je dupeert er één van je collega's mee.

In sommige gevallen wordt en dergelijke administratie nog via een payrolling-bureau gespeeld, waardoor er nog wat externe bronnen van fouten kunnen bestaan, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij de werkgever, die er voor zorg dient te dragen dat het salaris onverwijld en volledig wordt uitbetaald. In gebreke blijven door de werkgever in dezen is met een rente te belasten.

Dat alles staat en valt nog niet eens met de zekerheid dat de fout niet door de werknemer zelf is gemaakt, zelfs als je zelf je rekeningnummer foutief invult, en vervolgens spoedig aangeeft dat er een fout is gemaakt, dan nóg moet er hoge prioriteit liggen ij de werkgever om dit recht te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 02-09-2009 09:06 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen tot zover. Ik zal nog een paar vragen beantwoorden:

Het betreft een overschrijving van ING naar ING. Wat dat betreft hoop ik dat de bank het onderzoek snel heeft afgerond.

Waarom alles telefonisch en niet even zelf langs de administratie? Dat had gekund, maar ons zoontje van 1 jaar was ook thuis, dan is het wat lastiger om snel even ergens langs te gaan. Ook is mijn vriendin zwanger en daardoor soms opeens heel emotioneel. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken als je met iemand in een 'lastig gesprek' bent. ;)

Zodra ik meer weet over het ontstaan van de fout en de rest van de afhandeling zal ik het hier nog even melden. Hopelijk gaat dat niet al te lang duren.

• Roenie
  • Niet online
Exitium schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:50:...Als een werknemer zelf een fout nummer opgeeft, zullen we eerst moeten zorgen dat het geld terugkomt. Hoeven het nog niet direct op onze rekening terug te hebben, maar we willen in ieder geval de garantie dat het onderweg is. ....
Waarom zou je die garantie willen hebben? Waarom niet gewoon de werknemer uitbetalen en daarna het geld terughalen? Dat komt heus wel.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Roenie schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:33:
[...]
Waarom zou je die garantie willen hebben? Waarom niet gewoon de werknemer uitbetalen en daarna het geld terughalen? Dat komt heus wel.
Omdat dat geld helemaal niet hoeft terug te komen, als je pech hebt. Op die manier schiet je jezelf als werkgever flink in de voet natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Standeman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:48:
[...]

Omdat dat geld helemaal niet hoeft terug te komen, als je pech hebt. Op die manier schiet je jezelf als werkgever flink in de voet natuurlijk.
Dat is onderdeel van je ondernemersrisico dat je je werknemers niet hoeft aan te doen.

2 maanden salaris niet krijgen, ga d'r maar aanstaan.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:48:
[...]

tja, nu heeft de wernemer zich in de voet geschoten door daar te beginnen ;)

• Roenie
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:48:Omdat dat geld helemaal niet hoeft terug te komen, als je pech hebt. Op die manier schiet je jezelf als werkgever flink in de voet natuurlijk.
Dat geldt ook voor de werknemer natuurlijk. Een twee maandlonen is relatief meer voor de werknemer dan voor de werkgever.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

Stewie!

Keen must die!

Als die administratie simpele zielen niet mee werken zou ik het buiten hun om gaan regelen. Haar baas, de baas van haar baas, gewoon aanspreken, bellen, aanschrijven. Zo ga je NIET met personeel om.

Het ziekenhuis kan prima de bank aanspreken. De bank stuurt dan een brief naar de rekeninghouder. Reageert deze binnen 2 maanden, dan kan hij het geld houden. Zonder opgaaf van reden. Reageert deze niet, dan boekt de bank het geld terug naar het ziekenhuis.
Die 2 maanden wachten is NIET acceptabel en de werkgever moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Stewie! op 02-09-2009 14:15 ]

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ramzzz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:50:
[...]

Dat is onderdeel van je ondernemersrisico dat je je werknemers niet hoeft aan te doen.
Als het de fout van de werknemer is, dan is de eerste maand toch echt voor rekening van de werknemer. Ik zie geen reden waarom de werkgever dat geld zou moeten kosten. De tweede maand lijkt me overiegns erg duidelijk, geld overmaken naar een rekening waarvan al door is gegeven dat die niet juist is mag niet het probleem van de werknemer zijn.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 18:09

Qwerty-273

Meukposter

Stewie! schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:14:
Het ziekenhuis kan prima de bank aanspreken. De bank stuurt dan een brief naar de rekeninghouder. Reageert deze binnen 2 maanden, dan kan hij het geld houden. Zonder opgaaf van reden.
Het is dan nog steeds een onverschuldigde betaling, en mag de verkeerde ontvanger dus niet het geld houden. Dat de bank het niet op wilt lossen voor je is dan een ander punt. Dan kom je terecht bij een civiele zaak die behoorlijk duidelijk is. De kosten daarvoor liggen beduidend lager dan van een netto maandloon neem ik aan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• joopv
  • Niet online
Jeroen V schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:14:
[...] Als het de fout van de werknemer is, dan is de eerste maand toch echt voor rekening van de werknemer. Ik zie geen reden waarom de werkgever dat geld zou moeten kosten.
Ik denk dat een rechter dat heel anders ziet. De werknemer heeft gewerkt en kan dat aantonen aan de hand van urenstaatjes of iets dergelijks. Er heeft geen beloning tegenover gestaan. Een heel simpele zaak, voor iedere rechter. Inclusief wettelijke rentes en verhogingen kan de werkgever dit nog 1000den euro's extra gaan kosten.

Dat de werknemer een fout maakt is voor verantwoordelijkheid van de werkgever en zijn bank. De werkgever had er ook voor kunnen kiezen om contant uit te betalen, bijvoorbeeld. De controle op rekening nummer - naam relatie is verantwoordelijkheid bank en/of salarisadministratie.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

joopv schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:01:
Dat de werknemer een fout maakt is voor verantwoordelijkheid van de werkgever en zijn bank.
Is dit een aanname van je omdat je zelf hebt bepaald dat je dat redelijk vindt? Of heb je een verwijzing waar dit zwart op wit staat?

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit wettelijk zo geregeld zou zijn....

Verwijderd

@Zwippie.

Is ze nu langs geweest voor een kopie van het formulier en/of inzage in haar dossier?

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Het betreffende formulier is onderweg als het goed is, dus dat wachten we even af. Zie ook mijn reactie iets hierboven.

• StevenK
Dat de werknemer een fout maakt is voor verantwoordelijkheid van de werkgever en zijn bank. De werkgever had er ook voor kunnen kiezen om contant uit te betalen, bijvoorbeeld. De controle op rekening nummer - naam relatie is verantwoordelijkheid bank en/of salarisadministratie.
Er is geen rechter die hierin mee zal gaan: voor de werkgever is er geen mogelijkheid naam/nummer te controleren en als de werknemer een verkeerd rekeningnummer opgeeft - dat ook nog eens de elfproef doorstaat - en dus meer dan één fout bevat, dan is dat toch voor rekening en risico van de persoon die die fout heeft gemaakt.

Anders is dit met de tweede betaling: voor de tweede betaling is er gemeld dat het nummer niet klopte, dus dat die tweede betaling verkeerd is gegaan, komt voor rekening en risico van de werkgever.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
[...]
Ik denk dat een rechter dat heel anders ziet. De werknemer heeft gewerkt en kan dat aantonen aan de hand van urenstaatjes of iets dergelijks. Er heeft geen beloning tegenover gestaan. Een heel simpele zaak, voor iedere rechter. Inclusief wettelijke rentes en verhogingen kan de werkgever dit nog 1000den euro's extra gaan kosten.

Even aangenomen dat het foutieve nummer door werknemer verstrekt is (weten we momenteel nog niet):

In dat geval heeft de werkgever gewoon aan zijn verplichting voldaan door het verschuldigde salaris over te maken op de rekening die de werknemer wenst, geen wet die verplicht dat salaris enkel gestort mag worden op een rekening ten name van de werknemer (als dit al te controleren zou zijn). Er zijn genoeg redenen waarom een rekening op een andere naam staat dan de loonstrook: verschil meisjesnaam/getrouwde naam, rekening op naam van partner/familielid. Een salarisadministratie kan en wil dit niet controleren als jij aangeeft dat er uitbetaald moet worden op rek. 12345 dan is dat de afspraak en dien je daar gewoon aan te voldoen. Fouten in de opgave zijn dan voor rekening medewerker, net zo goed als situaties waarbij je opeens niet meer bij je geld kan komen (bijv. verbroken relatie). Dit is gewoon een grens waar klantvriendelijkheid ophoudt en eigen verantwoordelijkheid begint.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Ramzzz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:50:
[...]

2 maanden salaris niet krijgen, ga d'r maar aanstaan.
Ik bedoel uiteraard alleen wanneer de medewerker zelf een fout heeft gemaakt met het rekeningnummer. Wanneer de fout ontdekt wordt moet deze natuurlijk zo snel mogelijk worden verholpen. Het tweede salaris dient dan wel gewoon correct gestort te worden.

Imho hoeft de werkgever het salaris van de eerste maand niet "voor te schieten" in de hoop dat hij het maar terugkrijgt van de bank. Ik bedoel, de werknemer heeft zelf ook nog wel enige verantwoordelijkheid hierin welke mijn inziens niet zomaar kan worden afgeschoven op de werkgever.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:53
Imho hoeft de werkgever het salaris van de eerste maand niet "voor te schieten" in de hoop dat hij het maar terugkrijgt van de bank.
Een voorschot is een vooruitbetaling van (een deel) van het salaris van de huidige periode. Het is geld dat de werkgever 99% zeker toch uit moet betalen en is daarom vrijwel zonder risico. Er wordt gewoon direct een bedrag naar je rekening overgemaakt en dit bedrag wordt ingehouden bij de volgende verloning. Voorschotten uitkeren gebeurt misschien tegenwoordig niet zo vaak meer, maar is echt niet zo wereldvreemd dat HR dit zomaar terzijden mag schuiven. Los van de schuldvraag voor het verkeerde rekeningnummer kan HR hier het volgende aangerekend worden:
- de 2de periode is ook verkeerd overgemaakt terwijl al bekend was dat het rekeningnummer incorrect is.
- het formulier kan niet ingezien worden.
- ze weigeren een voorschot.

[ Voor 9% gewijzigd door croxz op 03-09-2009 12:57 ]

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Recente ontwikkelingen:

- Er is haar gisteren een voorschot toegezegd, dat wordt vandaag overgemaakt.
- Het formulier zal straks wel in de brievenbus liggen, kan ik vanavond pas checken als ik thuis ben.

Er zit nu tenminste een beetje beweging in...

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij een aantal salarisverwerkers wordt bijv. het salaris aan het einde van maand betaald terwijl de verwerking van de mutaties al eerder stopt, bijv. op de 13de. Dus ik weet niet wanneer de wijziging is verwerkt. Let op dat doorgeven van een wijziging niet altijd hoeft te betekenen dat deze direct verwerkt wordt.

Vaak er is nog genoeg tijd om de betaling tegen te houden en alsnog een correcte betaling + strook laten te maken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Waar je het ook op kan gooien is de "vrijwarende betaling". Je werkgever heeft een betalingsverplichting en kan zich alleen vrijwaren van betaling als hij het loon overmaakt op een giro- of bankrekening die op naam van je vriendin staat, tenzij ze deze rekening expliciet heeft uitgesloten.

Wetsartikel: art. 114, BW boek 6 In gewoon Nederlands: het is zijn verantwoordelijkheid dat hij op de juiste bankrekening overmaakt, en als hij daarin een fout gemaakt heeft, mag hij niet wachten tot die fout hersteld is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het lijkt mij het meest waarschijnlijke dat de salarisadministratie gewoon een verkeerd rekeningnummer heeft ingegeven dat ergens anders stond. Misschien zelfs een copy-paste-foutje. Want ik neem aan dat de vriendin van TS haar rekeningnummer kent en het goed heeft ingevuld. Zelfs als er een 1 voor een 7 wordt aangezien, of een 8 voor een 0 ofzo, dan nog is de kans verwaarloosbaar dat daar een bestaand rekeningnummer uitkomt. Een typ-, lees- of schrijffout zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

Precies om dit soort gezeik te voorkomen maak ik dus altijd een kopietje van een formulier dat ik ingevuld heb voordat ik het opstuur; ik kan dan altijd meteen laten zien "kijk, dit heb ik ingevuld, zoek het verder zelf maar uit."

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• StevenK
Ardana schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:18:
Waar je het ook op kan gooien is de "vrijwarende betaling". Je werkgever heeft een betalingsverplichting en kan zich alleen vrijwaren van betaling als hij het loon overmaakt op een giro- of bankrekening die op naam van je vriendin staat, tenzij ze deze rekening expliciet heeft uitgesloten.

Wetsartikel: art. 114, BW boek 6 In gewoon Nederlands: het is zijn verantwoordelijkheid dat hij op de juiste bankrekening overmaakt, en als hij daarin een fout gemaakt heeft, mag hij niet wachten tot die fout hersteld is.
Nee, in dat artikel staat alleen dat *als* er betaald is op een rekening op naam van de crediteur, er bevrijdend betaald is. Je kunt daaruit niet afleiden dat dit als daar geen sprake van is, er niet bevrijdend betaald is. Mijn auto is zwart, maar niet elke zwarte auto is van mij.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ships, da's best jammer. Ik ben zo 'n keer 'n grote som geld van 'n client kwijtgeraakt (belastingdienst had op 'n verkeerde rekening uitbetaald, client had al 'n wijziging doorgegeven, ruim 8 weken daarvoor, maar omdat die rekening op naam van die client stond, wilde de belastingdienst 't geld niet terughalen/nogmaals uitbetalen) dus ging ervan uit dat er anders niet bevrijdend betaald was.

Mede omdat er ook 'n overheidsinstantie (volgens mij was het de IBG, maar kan ook het UWV zijn) ooit 'ns geweigerd heeft een machtiging te verwerken omdat er dan juist niet uitbetaald zou worden op 'n rekening die op naam van client stond. Zij beriepen zich erop dat ze dan niet vrijwarend zouden betalen.

Maar goed, da's 'n beetje OT, wel weer wat geleerd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
De beloofde update:

Kopie formulier is binnen en het is helemaal duidelijk: mijn vriendin heeft het rekeningnummer gewoon verkeerd ingevuld. :z Ze was het laatste getal vergeten. Dom natuurlijk, maar het was iets waar we al een beetje rekening mee hadden gehouden gezien haar wat op hol geslagen hormoonhuishouding de laatste tijd (ze is zwanger ;) ).

Wat betreft het doorgeven/invoeren van het verkeerde rekeningnummer valt de salarisadministratie afdeling dus niets te verwijten.

Blijft staan de afwikkeling van het verhaal. Dat verliep in eerste instantie wat stroef, maar er is inmiddels wel een voorschot verleend en aangekomen. Ik neem dus aan dat het rekeningnummer inmiddels overal goed in de computer staat, anders merken we dat binnenkort wel. Het onderzoek bij de bank loopt nog steeds.

Als dat onderzoek niet al te lang duurt en het geld op de goede plek beland is, lijkt het me dan ook niet nodig om er verder nog te lang bij stil te staan. Het is namelijk begonnen met een fout aan onze kant.

Mocht er nog van alles mis gaan, dan meld ik het hier waarschijnlijk wel, mits de titel de lading dan nog dekt. Er zijn al wel een paar adviezen langsgekomen die later misschien nog nuttig kunnen zijn, bedankt daarvoor. :)

En iedereen die nu wil gaan reageren hoe stom het is om een nummer verkeerd in te vullen en er geen kopie van te maken, mag zich hier gaan beklagen ;)

• joopv
  • Niet online
bedankt voor de update. Er is nog een fout gemaakt, nl de controle op de tenaamstelling van het rekeningnummer. ING nummers werken niet met de 11 proef maar de tenaamstelling wordt daarvoor in de plaats gebruikt.

Wie heeft die fout gemaakt? Of lijkt de naam van de verkeerde rekeninghouder erg veel op die van je vriendin?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan nog valt het de bank te verwijten dat ze dat geld gewoon bijgeboekt hebben op die rekening die niet overeen kwam met de opgegeven naam. :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
De namen lijken niet op elkaar, de woonplaats is niet al te ver hier vandaan (zo'n 60km). Het zou kunnen dat dit had moeten opvallen bij de bank. Daarom hoop ik dat dat onderzoek ook niet te lang gaat duren.

Om nou iemand voor 'alle geleden schade' te moeten laten opdraaien lijkt me nog steeds niet nodig als al het geld terug komt, want de geleden schade is er voor zover ik weet nog niet echt. Ik zal nog eens vragen of ze hierdoor rood is komen te staan of betalingen heeft moeten missen oid, maar volgens mij is dat niet het geval.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

zwippie schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:10:
De namen lijken niet op elkaar, de woonplaats is niet al te ver hier vandaan (zo'n 60km). Het zou kunnen dat dit had moeten opvallen bij de bank. Daarom hoop ik dat dat onderzoek ook niet te lang gaat duren.
Sterker nog, dit had moeten opvallen bij de bank. Bij "normale" banken wordt de 11-proef gebruikt om fouten in het bankrekeningnummer tegen te gaan. Als je daar een cijfer vergeet of je in één cijfer vergist krijg je een ongeldig bankrekeningnummer; je moet minstens twee fouten maken om kans te hebben dat het nieuwe rekeningnummer ook geldig is, maar die kans is bij twee fouten nog vrij klein.

Een bank die niet zo'n systeem gebruikt, zoals de Postbank ING, heeft dus de verplichting om na te gaan of het opgegeven bankrekeningnummer klopt met de opgegeven naam.
Om nou iemand voor 'alle geleden schade' te moeten laten opdraaien lijkt me nog steeds niet nodig als al het geld terug komt, want de geleden schade is er voor zover ik weet nog niet echt. Ik zal nog eens vragen of ze hierdoor rood is komen te staan of betalingen heeft moeten missen oid, maar volgens mij is dat niet het geval.
Geleden schade is er wel degelijk, want dat geld had er al lang moeten zijn. Je zou in dit geval inderdaad voor de eerste maand die schade voor lief kunnen nemen omdat het je eigen fout was. Maar die tweede maand zeker niet, want toen was de fout al lang bekend.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Mx. Alba schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:15:
Sterker nog, dit had moeten opvallen bij de bank. Bij "normale" banken wordt de 11-proef gebruikt om fouten in het bankrekeningnummer tegen te gaan. Als je daar een cijfer vergeet of je in één cijfer vergist krijg je een ongeldig bankrekeningnummer; je moet minstens twee fouten maken om kans te hebben dat het nieuwe rekeningnummer ook geldig is, maar die kans is bij twee fouten nog vrij klein.

Een bank die niet zo'n systeem gebruikt, zoals de Postbank ING, heeft dus de verplichting om na te gaan of het opgegeven bankrekeningnummer klopt met de opgegeven naam.
De rekening klopte ook, alleen was die van iemand aners dit heeft niets te maken met de zogenaamde 11 proef die blijkbaar makkelijk misgaat in geval van foute gegevens. Het is overigens niet alsof dit de eerste keer dat zoiets voorkomt. Typisch genoeg is het vaak de klant die de fout veroorzaakt echter ziet de klant niet in wat de gevolgen zijn voor de bank. Mogelijkerwijs heeft de andere klant net zo goed een magere rekening en iemand anders zijn geld opgemaakt. Dit is iets wat buiten de bank omgaat.
Geleden schade is er wel degelijk, want dat geld had er al lang moeten zijn. Je zou in dit geval inderdaad voor de eerste maand die schade voor lief kunnen nemen omdat het je eigen fout was. Maar die tweede maand zeker niet, want toen was de fout al lang bekend.
Wederom in redelijkheid wat je kunt verwachten. De klant vindt 1 maand wachten lang, de bank heeft meer tijd nodig om de klant zijn fout op te lossen. Je kunt wel schermen met schade ed echter dan dien je beter op te letten.

Let wel.. de klant kan diens vriendin zijn echter het kan net zo goed de zorginstelling zijn die een fout heeft gemaakt. Hoe dan ook de bank heeft hier zelf weinig mee van doen maar mag het wel oplossen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

n4m3l355 schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:47:
[...]

De rekening klopte ook, alleen was die van iemand aners dit heeft niets te maken met de zogenaamde 11 proef die blijkbaar makkelijk misgaat in geval van foute gegevens.
Het hele idee achter de elfproef is dat het vergeten van 1 getal ervoor zorgt dat de bankrekening ongeldig is. Ze heeft dus oftewel 2 cijfers verneukt, oftewel een ING-rekening en die checken toch echt op naam weet ik uit ervaring, dus ik ben nu wel benieuwd om welke bank het gaat.

Professionele website nodig?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:45

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Kunnen we ophouden met die elfproef kolder? Er was allang aangegeven dat het om een ING -> ING overschrijving betrof: zwippie in "Salaris overgemaakt naar verkeerde rekening" ;)

En ook ik ben een keer de "dupe" geweest van een verkeerde overschrijving bij de ING (toen nog Postbank). De belastingdienst had geld naar mij overgemaakt, maar ik had het uitsteeksel van de 6 waarmee m'n nummer begint niet lang genoeg gemaakt, waardoor het geinterpreteerd werd als een 0. Dus 01234567 ipv 61234567. Na veel geklaag heb ik alsnog het geld teruggekregen, maar het is dus zeker niet zo dat de PB/ING het altijd controleert. Bij mijn weten doen ze dat alleen steekproefsgewijs (en als het bij iemand dus altijd terug is gekomen heeft die persoon dan simpelweg mazzel gehad :P)
zwippie schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:36:
Als dat onderzoek niet al te lang duurt en het geld op de goede plek beland is, lijkt het me dan ook niet nodig om er verder nog te lang bij stil te staan. Het is namelijk begonnen met een fout aan onze kant.
Ik snap dat ze wat goodwill wilt tonen omdat het immers ook door haar eigen fout is, maar de tweede maand blijft toch echt de schuld van de werkgever. Als het nou allemaal misgaat danwel veel te lang duurt met die terugvordering door de bank dan zou ik zeker de werkgever ingebreke stellen voor het uitbetalen van het tweede salaris, omdat dit gewoon tijdig is doorgegeven en zij dus verantwoordelijk zijn voor de tweede foutieve betaling.

[ Voor 91% gewijzigd door .oisyn op 08-09-2009 00:32 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jullie hebben over wat ik wil zeggen heengelezen.

Andere banken hebben de elfproef om te waarborgen dat er geen fouten worden gemaakt. De Postbank ING heeft dit niet en heeft dus een verplichting om op een andere manier te waarborgen tegen dat soort fouten, en dat is om systematisch te controleren of rekeningnummer en naam wel overeenkomen. Dat is dus kennelijk niet gedaan.

• Roenie
  • Niet online
Je zou dus kunnen zeggen dat de ING door niet te controleren, het risico loopt dat er verkeerde overboekingen doorslippen. Dat risico kun je niet doorsluizen naar je klanten vind ik.

• joopv
  • Niet online
Maar ze controleren wel degelijk. Ik heb - in de tijd dat ik nog overschrijvingskaartjes gebruikte - wel eens opdrachten terug gekregen omdat de tenaamstelling niet klopte. Alhoewel de handschriftherkenning niet feilloos is.

En nu, in de tijd van telebankieren wordt er op de webinterface voor particulieren ook gecontroleerd of de tenaamstelling juist is en krijg je in vette letters een waarschuwing te zien voordat de opdracht aangenomen wordt.

Ik weet niet hoe de zakelijke ING telebankieren interface werkt / er uit ziet, maar ook daar zal een controle ingebouwd zitten neem ik aan.

Dus is de conclusie dat er nog iemand een fout heeft gemaakt. Is dat de salarisadministratie of de ING bank?

In ieder geval niet TS's vriendin, want die zal haar naam vast niet per ongeluk zodanig verkeerd geschreven hebben dat hij leek op de tenaamstelling van de houder van het foute rekeningnummer.

• Roenie
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 08:31:
Maar ze controleren wel degelijk. Ik heb - in de tijd dat ik nog overschrijvingskaartjes gebruikte - wel eens opdrachten terug gekregen omdat de tenaamstelling niet klopte. Alhoewel de handschriftherkenning niet feilloos is.

En nu, in de tijd van telebankieren wordt er op de webinterface voor particulieren ook gecontroleerd of de tenaamstelling juist is en krijg je in vette letters een waarschuwing te zien voordat de opdracht aangenomen wordt.

Ik weet niet hoe de zakelijke ING telebankieren interface werkt / er uit ziet, maar ook daar zal een controle ingebouwd zitten neem ik aan.

Dus is de conclusie dat er nog iemand een fout heeft gemaakt. Is dat de salarisadministratie of de ING bank?

In ieder geval niet TS's vriendin, want die zal haar naam vast niet per ongeluk zodanig verkeerd geschreven hebben dat hij leek op de tenaamstelling van de houder van het foute rekeningnummer.
Is die controle niet steekproefgewijs? En als er een standaardcontrole is dan is de ING helemaal de partij die het op mag lossen.

Overigens werkt de controle bij particulier internetbankieren alleen van 'girorekening' naar 'girorekening'.

• joopv
  • Niet online
Nee bij particulier telebankieren van ING is de tenaamstelling controle bij overboekingen naar een andere ING rekening niet steeksproefsgewijs maar 100%. Hoe het zakelijk in elkaar zit is dan de vraag. En de ING treft geen blaam als de salarisadmin een waarschuwing opzettelijk genegeerd of over het hoofd gezien heeft.

Hoe dan ook - de fout van de vriendin van TS had m.i. gewoon door "het systeem" opgevangen moeten worden en had nooit moeten kunnen leiden tot het verkeerd overboeken van een maandsalaris.

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 08-09-2009 09:08 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

joopv schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:06:
Nee bij particulier telebankieren van ING is de tenaamstelling controle bij overboekingen naar een andere ING rekening niet steeksproefsgewijs maar 100%. Hoe het zakelijk in elkaar zit is dan de vraag. En de ING treft geen blaam als de salarisadmin een waarschuwing opzettelijk genegeerd of over het hoofd gezien heeft.
Precies, ik ging er vanuit dat de tenaamstellingscontrole steekproefsgewijs was, maar als hij systematisch is, en de salarisadministratie een waarschuwing gekregen heeft dat de tenaamstelling niet klopt maar die waarschuwing genegeerd heeft, dan ligt de fout 100% bij de salarisadministratie. Zij wisten immers op dat moment zeker dat de werknemer een fout heeft gemaakt en had de overboeking niet moeten doorzetten.
Hoe dan ook - de fout van de vriendin van TS had m.i. gewoon door "het systeem" opgevangen moeten worden en had nooit moeten kunnen leiden tot het verkeerd overboeken van een maandsalaris.
Helemaal mee eens. Ze heeft een fout gemaakt door een verkeerd bankrekeningnummer in te vullen, maar de gevolgen daarvan hadden niet verder hoeven gaan dan misschien een wat verlate uitbetaling van haar loon omdat de loonadministratie eerst het goede rekeningnummer aan haar zou hebben moeten vragen wanneer ze erachter komen dat het opgegeven nummer niet klopt. Dat de betaling de tweede maand ook de soep in liep is dan ook 200% aan de loonadministratie te verwijten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21
tl;dr de ING bank gebruikt dus als enige niet de 11-proef en hebben ook nog eens te korte rekeningnummers en erger nog, van variabele lengte, waardoor je al snel ook een geldig nummer te pakken hebt als je een cijfer weglaat.

Oftewel dat is gewoon disaster planning.

Hup op zoek naar een echte bank dus...

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:59:
[...]

Precies, ik ging er vanuit dat de tenaamstellingscontrole steekproefsgewijs was, maar als hij systematisch is, en de salarisadministratie een waarschuwing gekregen heeft dat de tenaamstelling niet klopt maar die waarschuwing genegeerd heeft, dan ligt de fout 100% bij de salarisadministratie. Zij wisten immers op dat moment zeker dat de werknemer een fout heeft gemaakt en had de overboeking niet moeten doorzetten.

[...]

Helemaal mee eens. Ze heeft een fout gemaakt door een verkeerd bankrekeningnummer in te vullen, maar de gevolgen daarvan hadden niet verder hoeven gaan dan misschien een wat verlate uitbetaling van haar loon omdat de loonadministratie eerst het goede rekeningnummer aan haar zou hebben moeten vragen wanneer ze erachter komen dat het opgegeven nummer niet klopt. Dat de betaling de tweede maand ook de soep in liep is dan ook 200% aan de loonadministratie te verwijten.
Ga er maar vanuit dat de batchgewijze verwerking van een grote hoeveelheid salarissen (zoals bij een ziekenhuis) niet gechecked wordt. hiervoor zijn meerdere redenen:
1. Salarissen worden doorgaans rond dezelfde tijd van de maand verwerkt vanuit vele werkgevers. Als bij deze transacties het systeem alle naam+rekening combo's moet checken krijg je overbelasting, waardoor opeens iedereen te laat betaald wordt.
2. Salarissen worden niet elke maand naar een andere rekening overgemaakt. De gegevens zijn per werkgever (of iig per werknemer/werkgever combo) relatief statisch. Dit zorgt er voor dat als de gegevens goed worden verwerkt door de werkgever, de controle niet nodig is.
3. Imagotechisch is het interessanter om de check uit te voeren op consumenten niveau als op zakelijk niveau. De zakelijke markt let daarin toch echt op andere diensten die een bank kan bieden.

Kortom: Lastig dat je vriendin het verkeerd heeft ingevuld. Dit zorgt helaas voor veel rompslomp, maar het is wel te voorkomen. (bij dergelijke belangrijke info, check, check en dubbel-check!).
Een tweede maand fout is een verwijtbare fout aan de kant van de werkgever. Dat ze hierover een voorschot willen uitkeren is erg fideel, ik zou zeggen tel je zegeningen :)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het is niet lullig bedoelt, maar als je zelf aangeeft dat je vriendin nogal in de knoop zit met de zwangerschaps hormonen en daardoor een verkeerd nummer invult, is het dan wel verstandig om in een 'high risk' omgeving als een ziekenhuis te werken?
Of doet ze administratief werk tijden de zwangerschap?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:06:
Het is niet lullig bedoelt, maar als je zelf aangeeft dat je vriendin nogal in de knoop zit met de zwangerschaps hormonen en daardoor een verkeerd nummer invult, is het dan wel verstandig om in een 'high risk' omgeving als een ziekenhuis te werken?
offtopic:
Er werken bijzonder veel vrouwen in ziekenhuizen - die van mij bijvoorbeeld - en denk je nou echt dat die nooit zwanger (willen) worden?
:z

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ramzzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:22:
[...]

offtopic:
Er werken bijzonder veel vrouwen in ziekenhuizen - die van mij bijvoorbeeld - en denk je nou echt dat die nooit zwanger (willen) worden?
:z
Zwanger worden is geen probleem, maar werken tijden de zwangerschap lijkt me wel problematisch als de hormonen heel erg opspelen. TS geeft bijvoorbeeld aan dat zn vriendin fouten maakt door de zwangerschaps hormonen. Het hangt natuurlijk heel erg van het precieze werk af, maar als je iemand ik noem maar iets medicijnen moet toedienen in een bepaalde dosering dan moeten daar geen fouten mee gemaakt worden.
Ik snap niet dat daar blijkbaar een taboe op rust.
Vrouwelijke piloten krijgen bijvoorbeeld vervangend kantoor werk als ze zwanger zijn. Na de bevalling kunnen ze gewoon weer de lucht in.

[ Voor 23% gewijzigd door Devil op 08-09-2009 12:30 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:46

ralpje

Deugpopje

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:06:
Medicijnen laat je altijd door ten minste één collega controleren (om maar eens een voorbeeld te noemen), Daar valt een vergeten of extra nulletje dus wel op :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Lolhozer

Lolhozer

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:27:
[...]

Zwanger worden is geen probleem, maar werken tijden de zwangerschap lijkt me wel problematisch als de hormonen heel erg opspelen. TS geeft bijvoorbeeld aan dat zn vriendin fouten maakt door de zwangerschaps hormonen. Het hangt natuurlijk heel erg van het precieze werk af, maar als je iemand ik noem maar iets medicijnen moet toedienen in een bepaalde dosering dan moeten daar geen fouten mee gemaakt worden.
Ik snap niet dat daar blijkbaar een taboe op rust.
Vrouwelijke piloten krijgen bijvoorbeeld vervangend kantoor werk als ze zwanger zijn. Na de bevalling kunnen ze gewoon weer de lucht in.
Is idd vervelend, als ze de laatste 0 van de hoeveelheid morfine die ze je moeten toedienen niet lezen, of juist een 0 extra :z

@Wilke: Wisselen van bank zou voor TS niets oplossen, aangezien het ziekenhuis nog steeds ING gebruikt, waardoor er dus geen check is.

Overigens ben ik wel benieuwd waarom het niet mogelijk is om vanuit de internetbankieromgeving van ING een bankrekeningnummer te controleren, of andersom. Is toch niet moeilijker dan in een lijstje naar het nummer zoeken en dan in de kolom ernaast even een check doen op het nummer? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Lolhozer op 08-09-2009 12:40 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lolhozer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:39:
[...]

Overigens ben ik wel benieuwd waarom het niet mogelijk is om vanuit de internetbankieromgeving van ING een bankrekeningnummer te controleren, of andersom. Is toch niet moeilijker dan in een lijstje naar het nummer zoeken en dan in de kolom ernaast even een check doen op het nummer? 8)7
Die mogelijkheid is er wel, als je een overschrijving doet naar een ander ing nummer en de door jou ingevulde naam komt niet overeen met de officiele naam van de rekeninghouder dan krijg je daar een melding van. Als je bijvoorbeeld invult 'Jansen Amsterdam' dan zegt het programma iets als 'De eigenaar van deze rekening staat bij ons bekend als Prof E.G.J Janssen-de Vries, Amsterdam'.

Verwijderd

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:27:
[...]
Dat heeft ook wel te maken met het feit dat zwangere vrouwen best niet 24/7 in een vliegtuig zitten

• Lolhozer

Lolhozer

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:00:
[...]

Die mogelijkheid is er wel, als je een overschrijving doet naar een ander ing nummer en de door jou ingevulde naam komt niet overeen met de officiele naam van de rekeninghouder dan krijg je daar een melding van. Als je bijvoorbeeld invult 'Jansen Amsterdam' dan zegt het programma iets als 'De eigenaar van deze rekening staat bij ons bekend als Prof E.G.J Janssen-de Vries, Amsterdam'.
Dat weet ik, ik bedoel dus van ING naar ABN/Rabo/SNS/etc of vice versa.

Waarom? Omdat het kan!!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:11:
[...]

Dat heeft ook wel te maken met het feit dat zwangere vrouwen best niet 24/7 in een vliegtuig zitten
Ja net als niet zwangere vrouwen en mannen.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lolhozer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:16:
[...]

Dat weet ik, ik bedoel dus van ING naar ABN/Rabo/SNS/etc of vice versa.
Dan moet de ING dus toegang hebben tot gegevens van de andere banken. Ik kan me voorstellen dat andere banken dat liever niet doen. Ik zou er zelf als klant ook bezwaar tegen hebben als mijn bank mijn rekening gegevens aan andere bedrijven verstrekt.

• Lolhozer

Lolhozer

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:18:
[...]

Dan moet de ING dus toegang hebben tot gegevens van de andere banken. Ik kan me voorstellen dat andere banken dat liever niet doen. Ik zou er zelf als klant ook bezwaar tegen hebben als mijn bank mijn rekening gegevens aan andere bedrijven verstrekt.
Een check op de naam zou toch moeten kunnen? Zou een hoop geklootzak schelen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Lolhozer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:39:
[...]
@Wilke: Wisselen van bank zou voor TS niets oplossen, aangezien het ziekenhuis nog steeds ING gebruikt, waardoor er dus geen check is.
Nee maar door naar een andere bankt te gaan heb je wel een rekening nummer waarover de 11-proef geld, en dus word een fout in de meeste gevallen gewoon opgemerkt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

offtopic:
April jl. heb ik naast mijn betaalrekening bij de ABN Amro nog een tweede geopend bij de ING (ivm. verschillen in kosten buitenlandbetalingen). Het rekeningnummer dat ik gekregen heb is net zo lang als mijn rekeningnummer van de ABN Amro - niet zo kort als een gironummer - en het voldoet aan de elfproef. ING was natuurlijk al langer een bank voordat ze hun dochter de Postbank gingen inlijven, echter niet particulier, maar het lijkt erop dat ze nu dus aan particulieren ook geen gironummers meer uitgeven, maar 'normale' rekeningnummers.

Wat sommige mensen hier zeggen gaat dus op voor ex-Postbankklanten maar niet voor de huidige particuliere tak van de ING.

• joopv
  • Niet online
benieuwd naar een update...

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Nog weinig concreets eigenlijk, maar wel een update waard:

Het laatste salaris is inmiddels normaal aangekomen, dat van de eerste twee maanden laat nog steeds op zich wachten. De persoon van wie de (verkeerde) rekening is laat zich niet makkelijk traceren, het staat geregistreerd op een postbus ipv een normaal adres. De werkgever is nu actief bezig om deze persoon op te sporen. De bank mag blijkbaar niks meer doen in deze situatie.

Vriendin heeft de vakbond weer benaderd om advies in te winnen, maar die laten zich (imo) van hun slechtste kant zien: 'geen idee mevrouw.' }:| (al twee keer, ook nadat ze het zouden uitzoeken maar vriendin zelf maar eens terug moest bellen)

Het blijft voor ons eerst dus afwachten wat er gebeurt. Mijn vriendin wil het nog een maand aanzien (wat ik zelf inmiddels al vrij lang vind, maar enfin) om dan te gaan kijken welke (juridische) stappen er mogelijk zijn.
Mocht iemand nog weten welke stappen dat kunnen zijn dan hoor ik het graag, aangezien dat moeilijke te achterhalen informatie lijkt. Moeten we denken aan een rechterlijk bevel tot overschrijving (gericht aan de rekeninghouder, eventueel bij verstek uit te voeren door de bank)? Kan werkgever of de bank aansprakelijk worden gesteld (de bank misschien eerder dan werkgever denk ik)? Kunnen we naar de centen fluiten?.. :/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zijn jullie nu al langs de rechtswinkel geweest? En IANAL enzo, maar het lijkt mij dat voor de tweede maand zeker de werkgever aansprakelijk is, aangezien zij gewoon op tijd heeft aangegeven dat er iets niet klopt. Maar dat argument is al eerder gegeven in de topic geloof ik.

Overigens las ik laatst op nu.nl een berichtje wat me aan deze topic deed denken. Zie vooral de laatste twee alinea's, waaruit blijkt dat de ontvangende persoon zeker niet het recht heeft op het geld wat per abuis naar zijn/haar rekening is overgemaakt. Maar goed, van een kale kip valt ook niets te plukken.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 29-09-2009 10:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:52:
Zijn jullie nu al langs de rechtswinkel geweest? En IANAL enzo, maar het lijkt mij dat voor de tweede maand zeker de werkgever aansprakelijk is, aangezien zij gewoon op tijd heeft aangegeven dat er iets niet klopt. Maar dat argument is al eerder gegeven in de topic geloof ik.

Overigens las ik laatst op nu.nl een berichtje wat me aan deze topic deed denken. Zie vooral de laatste twee alinea, waaruit blijkt dat de ontvangende persoon zeker niet het recht heeft op het geld wat per abuis naar zijn/haar rekening is overgemaakt. Maar goed, van een kale kip valt ook niets te plukken.
Dan nog is het aan de bank om te controleren of het rekeningnummer overeenkomt met de aangegeven tenaamstelling. Dit is overduidelijk niet gedaan, want de naam van degene die het geld ontvangen heeft komt in nog geen velden of wegen overeen met de naam van degene die het geld zou hebben moeten ontvangen.

Voor de eerste maand zou je kunnen beargumenteren dat de vriendin van TS grotendeels aansprakelijk is wegens het niet goed aangeven van haar bankrekeningnummer; maar ook de bank had dit moeten controleren. Voor de tweede maand is mijns inziens de werkgever 100% verantwoordelijk, want toen was het ondertussen al duidelijk dat er iets mis was, ze hadden dus nooit klakkeloos het loon weer op die verkeerde rekening moeten overmaken; en ook hier treft de bank enige blaam voor het niet controleren van de tenaamstelling.

Echt, ga naar een rechtswinkel. Bekijk eens hoeveel je daadwerkelijk zou moeten betalen om een advocaat in te schakelen, misschien niet meer dan een paarhonderd euro, en die kosten zijn ook te verhalen op de aansprakelijke partij.

Verwijderd

.oisyn schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:52:
(...)

Overigens las ik laatst op nu.nl een berichtje wat me aan deze topic deed denken. Zie vooral de laatste twee alinea, waaruit blijkt dat de ontvangende persoon zeker niet het recht heeft op het geld wat per abuis naar zijn/haar rekening is overgemaakt. Maar goed, van een kale kip valt ook niets te plukken.
Ik heb als advocaat ook eens zo'n zaak gedaan waar per ongeluk een groot bedrag naar de verkeerde rekening was overgemaakt (van een particulier). Die persoon weigerde ook het geld terug te geven en bleek het korte tijd later in allerlei dure spullen te hebben gestoken. Dat is natuurlijk niet slim. Die spullen hebben we beslagen en executoriaal laten verkopen. Omdat spulletjes op een executieverkoop natuurlijk altijd veel minder opbrengen dan hun werkelijke waarde bleef er nog een aanzienlijke restvordering staan die we vervolgens op de overige activa (waaronder een huis) hebben moeten verhalen. Dat krijg je ervan. Mensen zijn ook altijd zo hebberig, en vooral ook zo dom. Zoiets komt altijd uit :)

Dat van een kale kip niet te plukken valt, kun je overigens relativeren. Mensen krijgen vroeg of laat altijd wel weer een keer werk of bezittingen. Gewoon goed in de gaten blijven houden, tijdig briefje sturen om de verjaring te stuiten en je hebt ze gewoon in de tang. Dat is ook fysiek een heel grote druk op ze. Dan blijkt dat mensen ineens tóch nog wel geld hebben liggen ergens.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2009 10:25 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Leuk, maar van een kale kip valt natuurlijk niet te plukken, zoals in het linkje van .oisyn

Ik vraag me af of die man uit dat bericht het volledige bedrag terug zal zien.

edit: getikt voor de edit van nare man, daarin wordt mijn vraag min of meer beantwoord :+

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 29-09-2009 10:26 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mx. Alba schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 10:01:
[...]

Dan nog is het aan de bank om te controleren of het rekeningnummer overeenkomt met de aangegeven tenaamstelling. Dit is overduidelijk niet gedaan, want de naam van degene die het geld ontvangen heeft komt in nog geen velden of wegen overeen met de naam van degene die het geld zou hebben moeten ontvangen.
Ze heeft sowieso recht op teruggave, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat de werkgever te laat is met het overmaken van het loon van de tweede maand, en er daar dus nogal wat wettelijke rente overheen gaat. Het feit dat haar baas het geld weer terug kan krijgen van de bank doet daar verder weinig aan af.

• Brons

Brons

Fail!

Vergeet de rente inderdaad niet. Dit kan aardig rap oplopen. Maar als je een advocaat in de arm neemt zal deze dat wel voor je regelen.
Pagina: 1 2 Laatste