Over het MB,PSU en kast in een systeem heb ik ook mijn twijfels. Bij het upgraden, als het systeem toch te weinig stroom levert of als het toch teveel herrie maakt, dan krijg je hier eerder problemen mee dan met een 'gewoon' systeem. Zelf wou ik ook een nieuwe pc samenstellen en had deze BBG afgewacht, maar ik denk toch dat dit niet aan mijn verwachtingen zal voldoen. Zou iemand mij advies kunnen geven?
De pc zal worden gebruikt voor allerlei verschillende toepassingen zoals SolidWorks, normaal desktop gebruik en wat fotoshop, maar het zal ook dienen als media center en dus vrij veel draaiuren per dag maken. Daarom moet het geen energie verslinder zijn. Het liefst heb ik een onboard geluidkaart met DDlive of DTSconnect als dit op goed budget MB aanwezig is. Stereo geluid zal via een externe USB DAC worden verwerkt dus daar hoeft verder geen rekening mee worden gehouden.
Als processor dacht ik aan de AMD Athlon II X2 250 of een 245 (Zoals uit de huidige BBG). Ik durf de gok op een unlockable Phenom niet te nemen en ook het energie gebruik van deze proc is minder met toch redelijk gelijke
prestaties.
Als MB dacht ik aan een MB met DDR2 geheugen ondersteuning omdat dit toch nog een stuk voordeliger is. Die wens van DDlive of DTS connect is niet echt bepalend, omdat ik zeer weinig games speel, maar toch een geluidset heb dit wel zou verdienen. Er moet wel een digital out op zitten, omdat ik op dit moment nog zonder externe USB DAC zit. Wat het grootste belang is dat het MB stabiel en betrouwbaar is en dat het ook redelijk snel werkt. Het liefst zal ik er een nemen die niet alleen goede specs heeft, maar waar ook goede ervaring mee zijn. Dit, omdat ik ooit eens hele mooie Epox 8rda+ nforce2 MB heb gehad die na een tijd van problemen vervangen is door goedkoop Asrock MB die het wel prima heeft gedaan. Verder hou ik graag opties open dus een MB met veel aansluitingen geniet de voorkeur. (BV ooit een 2e vidkaart in SLI of hoe dat tegenwoordig mag heten ALS dit geen significant prijsverschil op zal leveren).
Als geheugen dacht ik aan DDR2 geheugen vanwege de gunstige prijs. Ik dacht aan 4GB. In de BBG wordt crosair geheugen gebruikt, maar volgens mij is er goedkoper geheugen van kingston met dezelfde specs. Iemand comments hier op?
De video kaart. Ik speel amper games en als ik iets speel is dat meestal CS 1.6, CSS of WC3 lachtertjes voor moderne kaarten lijkt me. Zo af en toe speel ik wel een nieuwer spel, maar hoef ik niet op 100% settings te spelen. Een video kaart op MB zal waarschijnlijk wel problemen opleveren ivm met SolidWorks. Naar mijn weten is dit programma en bijvoorbeeld PS weinig grafisch belastend en zal een redelijk kaart prima moeten kunnen. Verder zou ik een hdmi en of DVI-d uitgang handig zijn aangezien de monitor een wordt met een HDMI ingang en AFAIK lever je bij gewoon DVI en VGA in op kwaliteit. *Edit: ik heb ervaren dat kleine koelertjes vaak lawaai produceren. Graag wil ik geen stofzuiger naast me hebben staan dus een stille kaart heeft de voorkeur.
Kast, voeding, HDD, optical drives en randapparatuur kan ik zelf prima uitzoeken.
bvd