Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
In het kader van het nieuwe rijden wordt aanbevolen bij het naderen van een stoplicht de auto in de versnelling te laten uitrollen. Helaas vertelt men er niet bij waarom.

Wat ik altijd doe is laten uitrollen in neutraal. Als je namelijk laat uitrollen in de versnelling zie ik nog steeds dat de motor toeren maakt en dus meer brandstof gebruikt als in neutraal. Klopt dit of is het wel beter om in de versnelling te laten uitrollen? Graag uitleg waarom!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Lekker voor het milieu om in de neutraal te laten uitrollen. Je zuipt er brandstof mee en je verbrandt je remblokjes ermee. Gewoon in de versnelling laten, dat spaart enorm veel brandstof.

Waarom? Omdat bij moderne injectiemotoren (vanaf 1985 ofzo?) de brandstoftoevoer volledig wordt afgesloten als je motor boven de +- 1500 toeren zit en je je throttle volledig op nul zet. Zet maar eens je motor uit als je uitrolt in de versnelling (pas op stuurslot!), je motor maakt nog steeds hetzelfde geluid als met motor aan.

[ Voor 49% gewijzigd door Trommelrem op 17-08-2009 19:25 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je uitrolt, ipv op de rem trapt, slijten je remmen niet. Afremmen door terug te schakelen is ook slijtage. Onnodig schakelen ook..

Daarom ;)

BTW: Er is een Vervoer-forum waar dit in kan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 17-08-2009 19:23 ]

Ey!! Macarena \o/

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:26

Haan

dotnetter

Ik vraag me alleen af hoe je het best het laatste stukje kan doen als je bijv. voor een stoplicht stil moet komen te staan.
Je komt in de bebouwde kom met 50 km/u aanrijden, in vierde versnelling. Als je uitrolt in z'n 4, moet je op een gegeven moment wel de koppeling intrappen en het laatste stuk met koppeling ingedrukt verder rollen, of je moet terug schakelen en dan verder rollen. Wat is het beste?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

quote: Het Nieuwe Rijden
Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert. Dit vermindert bovendien de slijtage van de remmen, waardoor de levensduur hiervan verlengd wordt en de onderhoudskosten omlaag gaan. Net als bij het rijden met een zo constant mogelijke snelheid heeft het op deze manier afremmen op de motor naast een gunstig effect op het verbruik, ook een

positief effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2 en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort aan boord van een auto.
Ik vind het verhaal toch best duidelijk uitgelegd. Er wordt inhoudelijk op je 'waarom' vraag ingegaan volgens mij.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 15:12
ari3 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:20:
In het kader van het nieuwe rijden wordt aanbevolen bij het naderen van een stoplicht de auto in de versnelling te laten uitrollen. Helaas vertelt men er niet bij waarom.

Wat ik altijd doe is laten uitrollen in neutraal. Als je namelijk laat uitrollen in de versnelling zie ik nog steeds dat de motor toeren maakt en dus meer brandstof gebruikt als in neutraal. Klopt dit of is het wel beter om in de versnelling te laten uitrollen? Graag uitleg waarom!
Toeren maken staat niet gelijk aan verbruik ;) Dat de auto toeren maakt is logisch, aangezien je assen nog steeds draaien. Echter verbruik je niets, omdat je uitrolt, en geen gas geeft waardoor verbruik 0 is.
In zijn neutraal, is je verbruik +- 1L/100 (althans, in mijn auto).
Verder rem je dan gewoon af op de motor, waardoor je je remmen ook niet onnodig belast, en dat is weer minder slijtage.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Zoals ik het momenteel op mijn rijlessen leer:
- Gas loslaten in de versnelling waar je instaat.
- Als je toeren dusdanig laag worden dat de auto bijna zou gaan stotteren, koppeling in en het laatste stukje afremmen met de rem.
- Zodra je de koppeling intrapt de auto in de 2e versnelling zetten, zodat je meteen doorkan als het licht onverwacht groen wordt.

Tadaaa :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Tommzz schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:27:
[...]

In zijn neutraal, is je verbruik +- 1L/100 (althans, in mijn auto). (km / secondes / koeien? )
Dat is mooi. Dan rij ik volgend jaar in zijn neutraal naar mijn vakantie adres.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 17-08-2009 19:40 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Haan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:26:
Ik vraag me alleen af hoe je het best het laatste stukje kan doen als je bijv. voor een stoplicht stil moet komen te staan.
Je komt in de bebouwde kom met 50 km/u aanrijden, in vierde versnelling. Als je uitrolt in z'n 4, moet je op een gegeven moment wel de koppeling intrappen en het laatste stuk met koppeling ingedrukt verder rollen, of je moet terug schakelen en dan verder rollen. Wat is het beste?
Terug schakelen, tot aan je 2 of zo. Naar je 1 zou ik niet terug schakelen om op de motor te remmen.
Ik schakel al eens terug per 2 versnellingen samen met mijn rem in te trappen. Dan rem je harder op de motor, maar je moet uitkijken dat je natuurlijk niet te veel toeren gaat maken ook niet, daarom dat ik gelijktijdig ook de rem gebruik.

@Wormaap: raar, want als je gewoon terug schakelt ga je nog extra op je motor remmen. Als ik alleen mijn gas los laat dan rem ik niet zo veel af, dan moet ik al km'ers op voorhand uitbollen om tijdig bij een licht stil te staan. Zeker als ik 90+ rij.
Mij hebben ze op de rij lessen geleerd van ongeveer terug te schakelen op de snelheden waarop je ook op schakelt. (Daar zeiden ze 20, 40, 60, 80, maar daar hou ik me niet aan)

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 17-08-2009 19:42 ]

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:32

ZenTex

Doet maar wat.

Wormaap schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:36:
- Zodra je de koppeling intrapt de auto in de 2e versnelling zetten, zodat je meteen doorkan als het licht onverwacht groen wordt.

Tadaaa :P
Welnee, gewoon terug in z'n 1 zodat je als het licht weer op groen gaat met zoveel mogelijk toeren zo snel mogelijk wegspurten.
Dat is wel zo sociaal voor die 100 auto's achter je. Niets is zo irritant als telkens als het licht op groen gaat er 3 auto's kunnen rijden ivm met het "nieuwe" rijden. Vooral als je in de stad woont met elke 50 m een stoplicht.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik kan er kort over zijn, ik vind het voor geen meter rijden.

Als ik aankomen met 80 in zijn 5 schakel ik terug op de motor, naar de 4, 3000 toeren, bij 2000 toeren naar de 3, en zo verder. Laatste paar meter begin ik pas echt te remmen. :P

En ik hou hem vrij lang in de 2, pas als ik echt stil sta dan gaat ie naar de 1, of als ik vlotter wil wegtrekken even in de 1 en gaan.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Xander2000 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:39:
Dat is mooi. Dan rij ik volgend jaar in zijn neutraal naar mijn vakantie adres.
D'r zijn mensen die ik ervan verdenk dat inderdaad te doen als ze een weekje thuis blijven - sommigen lijken wel te gaan schijten met dat koekblik :X

On a side-note: move -> VV

Wat betekent mijn avatar?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Als je op je eigen link had geklikt en dan meteen op 'uitrollen' (een term die je zelf ook gebruikt!) heb je een volledige uitleg |:(
Joopieboy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:43:
Ik kan er kort over zijn, ik vind het voor geen meter rijden.

Als ik aankomen met 80 in zijn 5 schakel ik terug op de motor, naar de 4, 3000 toeren, bij 2000 toeren naar de 3, en zo verder. Laatste paar meter begin ik pas echt te remmen. :P

En ik hou hem vrij lang in de 2, pas als ik echt stil sta dan gaat ie naar de 1, of als ik vlotter wil wegtrekken even in de 1 en gaan.
Eigenlijk rol je dus zelf ook gewoon uit, maar dan nog wat efficienter qua vertraging. De vraag is of al dat terugschakelen weer niet ten koste van je koppeling gaat. Zelf vind ik het maar vervelend om continue terug te moeten schakelen, en soms is het juist wel fijn om even je rechtervoet te kunnen ontspannen tijdens het uitrollen. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Aikon schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:40:
[...]

Eigenlijk rol je dus zelf ook gewoon uit, maar dan nog wat efficienter qua vertraging. De vraag is of al dat terugschakelen weer niet ten koste van je koppeling gaat. Zelf vind ik het maar vervelend om continue terug te moeten schakelen, en soms is het juist wel fijn om even je rechtervoet te kunnen ontspannen tijdens het uitrollen. :)
Tja mijn mening is dan weer dat ie het maar moet aankunnen, en hij is toch nieuw dus tegen de tijd dat ie op de sloop staat is die koppeling heus niet versleten. :P
Maar idd, soort van uitrollen is het wel ja. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 17-08-2009 20:52 ]

• Aikon
  • Niet online
Uitrollen pur sang zelfs ;)

Maar een automaat (iig de cashcai waar ik laatst in zat) doet dat ook, alle versnelling af bij gas los. Dat zal 'ie niet doen als de koppeling het einde van de versnellingsbak en motor niet haalt op die manier. Maar of dat 1:1 te vergelijken is weet ik niet. Erg vervelend vond ik, telkens voel je weer die vertraging. Kan me voorstellen dat als je zelf terugschakelt dat het fijner is, net zoals je als medepassagier altijd wat minder snel de bocht in zou willen als dat de bestuurder dat wil zeg maar.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben nu bezig met lessen, volgende week vrijdag afrijden (spoedcursus), maar zelfs al jaren geleden toen ik wat lessen ben gaan doen, leerde ik al het uitrollen. Enige verschil dat je nu zelfs niet meer terugschakel vroegtijdig, maar pas als je onder x-toeren komt (1200 ofzo, sputter moment :P).

Maar wist niet dat zelfs de benzine/diesel toevoer dan compleet wordt afgesloten, weer wat geleerd :P

Blijf ik enkel nog in de vraag, waarom gaat je auto harder rijden in een bocht? (scherpe 90 bocht)

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 17-08-2009 21:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41

BCC

Het op snelheid intrappen van koppeling ook niet zonder gevaren. Omdat je dan ineens de stabilserende werking van je motor kwijt bent kunnen er interessante dingen gebeuren als je moet sturen. Zeker bij gladheid van het wegdek kun je dan mooie overstuur situaties krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 17-08-2009 21:44 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:05:
Ik ben nu bezig met lessen, volgende week vrijdag afrijden (spoedcursus), maar zelfs al jaren geleden toen ik wat lessen ben gaan doen, leerde ik al het uitrollen. Enige verschil dat je nu zelfs niet meer terugschakel vroegtijdig, maar pas als je onder x-toeren komt (1200 ofzo, sputter moment :P).

Maar wist niet dat zelfs de benzine/diesel toevoer dan compleet wordt afgesloten, weer wat geleerd :P

Blijf ik enkel nog in de vraag, waarom gaat je auto harder rijden in een bocht? (scherpe 90 bocht)
euh? 8)7

volgensmij omdat jij dan op je gas leunt ofzo _O-

@ BCC, onzin natuurlijk, want dan zou je bij hoge snelheid ook niet kunnen schakelen :P
Volgensmij is het lift off overstuur waar jij je mee vergist.
dus bij 6000rpm in 1 klap gas loslaten. dan krijg je dit:

vanaf 39 sec.

[ Voor 17% gewijzigd door MexxT op 17-08-2009 21:40 ]

Audi S3

• BCC
  • Laatst online: 18:41

BCC

MexxT schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:37:
[...]

@ BCC, onzin natuurlijk, want dan zou je bij hoge snelheid ook niet kunnen schakelen :P
Volgensmij is het lift off overstuur waar jij je mee vergist.
dus bij 6000rpm in 1 klap gas loslaten. dan krijg je dit:
Nee, ik bedoel vooral icm sturen of als je een plotselinge uitwijk actie moet doen (verduidelijkt in post).

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 17-08-2009 21:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ebia
  • Laatst online: 15-10 13:47
Aikon schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:40:
[...]

Als je niet wilt dat het ten koste van de koppeling gaat moet je gebruik maken van de heel-toe methode. Je verhoogt daarmee de snelheid van de krukas (de toeren) zodat wanneer je terugschakelt de koppeling weer aangrijpt in de lagere versnelling op het zelfde snelheidsniveau, dat alles terwijl je remt. Begrijp je het nog? Nee? Check: http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSgEj4

Trouwens, dit heeft niet zoveel nut in de lage rpm's, niet zoveel nut bij het aanrijden bij stoplichten, niet doen tijdens je rijexamen en valt zeker niet in de categorie van het nieuwe rijden ;)

En je kunt met een beetje tussengas (en oefening) ook leren omhoog- en terugschakelen zonder je koppeling te gebruiken. Niet oefenen met de auto van je pa als hij er ook in zit en ook zeker niet de pook in de versnelling proberen te rammen (hij moet erin vallen).

[ Voor 10% gewijzigd door ebia op 17-08-2009 22:07 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:05:
Niet, misschien dat je harder lijkt te gaan door de g-krachten.

• SinergyX
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Naja, zal wel aan de auto liggen dan ofzo :P Geen gas, koppeling los, stuur ik de bocht in gaat dat ding echt meer toeren maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk voor je stuurbekrachtiging's pomp

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Tip voor de uitrollers: tik ook je rempedaal aan

Hiermee voorkom je dat een slaaprijder te dicht in de buurt komt. ;)

• Sick Nick
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso, ontkoppeld de bocht in sturen is niet slim. Dan heb je geen controle, bij 10/uur uitrollen niet zo erg maar als je de snelweg afkomt en de afrit gaat in een bocht en je gooit hem bij 120 al in z'n vrij :X

• merauder
In een bocht (licht) gasgeven is slimmer. Veel meer grip!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:40:
Naja, zal wel aan de auto liggen dan ofzo :P Geen gas, koppeling los, stuur ik de bocht in gaat dat ding echt meer toeren maken.
Bij een fiets heb je hetzelfde, bij een fiets komt het denk ik doordat de band een kleinere diameter krijgt als je schuin gaat.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 19:56
Wat betreft grip:

Bij gasgeven gaat het gewicht naar achter, er komt dus meer druk op de achterwielen = meer grip achterin.
Bij afremmen gaat het gewicht naar voren, er komt dus meer druk op de voorwielen = meer grip voorin.

In een bocht wil je, zeker in een voorwielaangedreven auto, juist veel grip op de voorwielen. Pas voorbij de apex, wanneer je juist steeds minder scherp hoeft te sturen, is gasgeven handig. Voor de apex heb je meer aan afremmen (al dan niet op de motor).

Dat is in ieder geval de theorie zoals ik 'm ken.

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

SinergyX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:40:
Ik neem nooit een bocht in z'n vrij - zonder aandrijving op de wielen heb je echt veel minder controle over de auto in een bocht.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ebia schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:00:
[...]

Als je niet wilt dat het ten koste van de koppeling gaat moet je gebruik maken van de heel-toe methode. Je verhoogt daarmee de snelheid van de krukas (de toeren) zodat wanneer je terugschakelt de koppeling weer aangrijpt in de lagere versnelling op het zelfde snelheidsniveau, dat alles terwijl je remt. Begrijp je het nog? Nee? Check: http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSgEj4
Heel and toe is een techniek om tussengas te kunnen geven tijdens het remmen. Als je niet wilt remmen heb je aan alleen tussengas genoeg en dat is een eenvoudige handeling. Tussengas geven spaart niet alleen je koppeling maar levert bij sportievere auto's ook een aanstekelijk uitlaatgeluid op en voorkomt dat de balans in je auto wordt verstoord. Heel and toe lukt me niet met de beenruimte in mijn auto's. Ik zou dan verder van het stuur moeten gaan zitten zodat ik mijn benen kan strekken.

• ebia
Femme schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:59:
[...]
Heel and toe lukt me niet met de beenruimte in mijn auto's. Ik zou dan verder van het stuur moeten gaan zitten zodat ik mijn benen kan strekken.
Ik heb tot nu toe weinig problemen gehad met de beenruimte, maar wel last van het feit dat een hoop niet-sportauto's vaak het gas- en rempedaal niet direct naast elkaar hebben zitten op dezelfde hoogte maar dat er wat diepte verschil zit (volgens mij het gaspedaal met wat langere uitslag zodat je die wat beter kunt doseren (voor het nieuwe rijden :P)).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Femme schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:59:
[...]

Heel and toe is een techniek om tussengas te kunnen geven tijdens het remmen. Als je niet wilt remmen heb je aan alleen tussengas genoeg en dat is een eenvoudige handeling. Tussengas geven spaart niet alleen je koppeling maar levert bij sportievere auto's ook een aanstekelijk uitlaatgeluid op en voorkomt dat de balans in je auto wordt verstoort. Heel and toe lukt me niet met de beenruimte in mijn auto's. Ik zou dan verder van het stuur moeten gaan zitten zodat ik mijn benen kan strekken.
Probleem heb ik ook, maar dan is het stuur weer tever weg, en dat is ook irritant. ;)

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Haan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:26:
Zoals ik het doe is de basisregel om hem zo lang mogelijk in de huidige versnelling te houden. Afremmend in 4 zou ik bij ongeveer 30 de koppeling intrappen, of in 5 ongeveer bij 40 (of toerenteller onder de 1000 komt). De snelheid is dan dusdanig dat het op dat moment een kwestie van seconden is voordat je helemaal stilstaat, mocht de situatie dat vereisen.

Naast dat dit zuinig is vind ik het ook prettig rijden. Ik heb sterk de voorkeur om bij een stoplicht gewoon stil te staan, ipv. met een zeer kleine remvertraging er langdurig op af te rijden.
offtopic: Aan mensen die bij het stoplicht het weten te presteren om alsmaar door te blijven rollen heb ik dan ook een gruwelijke hekel 8)7

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Trommelrem schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:21:
Lekker voor het milieu om in de neutraal te laten uitrollen. Je zuipt er brandstof mee en je verbrandt je remblokjes ermee. Gewoon in de versnelling laten, dat spaart enorm veel brandstof.

Waarom? Omdat bij moderne injectiemotoren (vanaf 1985 ofzo?) de brandstoftoevoer volledig wordt afgesloten als je motor boven de +- 1500 toeren zit en je je throttle volledig op nul zet. Zet maar eens je motor uit als je uitrolt in de versnelling (pas op stuurslot!), je motor maakt nog steeds hetzelfde geluid als met motor aan.
Wat een overdrevenheid hier haha. Je zuipt er brandstof mee, kom op man haha. Als je ook maar een druppel gas geeft verbruik je al meer, dan maakt die 10 seconden stationair ook niet veel meer uit hoor. Dat zal je misschien 5 euro per jaar kosten. Ik doe het ook altijd, mijn auto is toch 10 jaar oud, en heeft geen volledige afsluiting heeft.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, wie niet op de kleintjes let...

Waar je wel degelijk (flink) brandstof mee spaart is dat je door uit te rollen veel meer kans hebt op nog in beweging zijn op moment dat de lichten op groen springen. Stel je komt met 80km/u aanrijden. Als je hard doorrijdt en op het laatst remt moet je dus van 0 naar 80 accelereren als het op groen gaat. Als je uitrolt kan het zijn dat je dat ook moet, maar voor hetzelfde geld zit je maar op 40km/u als het op groen gaat. Dan hoef je maar van 40 naar 80 te accelereren. Dat tikt aan, aangezien je veel meer verbruikt in de acceleratie dan bij cruisen op een bepaalde snelheid.

Oslik blyat! Oslik!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Oh dat truckje doe ik altijd al :) Zo veel mogelijk remmen met als doel vlekkeloos door te kunnen rijden mocht het 'nu' groen worden :) Heeft niets met uitrollen op de motor te maken mijn inziens :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik rem (soms) ook af op de motor, waarbij ik in de huidige versnelling tot stationair toerental gekoppeld zit.. Dan trap ik de koppeling in, en schakel ik terug naar de versnelling, die het meest geschikt, is voor het geval ik toch ineens weer verder kan :)

Soms doe ik wat lomper (mits in mn eigen auto :+), like 80 in zn 5. Afremmen, 60. In zn 3, koppeling los, weer wat afremmen, in zn 2. Koppeling los en dan laten rollen tot ik zo goed als stilsta, en dan trap ik de koppeling in..

Bochten in zn vrij/ontkoppeld is idd een slecht idee. Als er wat gebeurd heb je 0 controle over je auto. Onderstuur bijvoorbeeld kun je met de aandrijving erop makkelijk voorkomen door gas los te laten (en zodoende het gewicht naar voren te gooien). Zonder aandrijving erop moet je eerst de koppeling weer op laten komen, en dan het geluk hebben dat je 'em onder controle krijgt, voordat je ergens tegenaan bent gekomen :+

Achja, zolang je ook idioten hebt die bij overstuur de koppeling inbeuken zul je dit soort gekkigheid houden... Feit blijft dat ik liever overstuur heb dan onderstuur :+ Mn Astra neigt gek genoeg ook meer naar het eerste :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 21-08-2009 21:37 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Moest meteen aan dit filmpje denken......

Stomme Amerikanen..... :')
http://www.dumpert.nl/med..._niet_terugschakelen.html

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En wat is er precies stom aan?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

merauder schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:31:
In een bocht (licht) gasgeven is slimmer. Veel meer grip!
Afremmen, terugschakelen, insturen, en voet weer omlaag stampen als je de halve bocht door bent en netjes naar buiten sturen.

Onee dat was niet het nieuwe rijden. :+

• merauder
Joopieboy schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:09:
[...]

Afremmen, terugschakelen, insturen, en voet weer omlaag stampen als je de halve bocht door bent en netjes naar buiten sturen.

Onee dat was niet het nieuwe rijden. :+
Dat de circuit-variant ;)

• djfisjtik
djfisjtik schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:25:
[...]

Afremmend in 4 zou ik bij ongeveer 30 de koppeling intrappen, of in 5 ongeveer bij 40 (of toerenteller onder de 1000 komt). De snelheid is dan dusdanig dat het op dat moment een kwestie van seconden is voordat je helemaal stilstaat, mocht de situatie dat vereisen.
Ik heb er even op gelet. Als ik 50 rij in 4 (eigenlijk 60 op de teller) en het is vrijwel zeker dat ik stil ga staan, trap ik de koppeling best laat in en sta een seconde later stil. In de 5e versnelling verschilt het niet veel. Waarschijnlijk dat benzinemotoren hier iets soepeler in zijn dan diesels.

Afremmen op de motor is ook niet alleen van toepassing in situaties waarbij je stil gaat staan. Als ik m'n snelheid naar beneden bijstel (bv. op de snelweg) rem ik zo veel als mogelijk puur op de motor af. In een straat met stevige drempels geef ik meestal op of net na de drempel voldoende gas om daarmee zonder gas te geven de volgende drempel te halen. Ik heb de remmen dus niet nodig en blijf van de koppeling af.

Een ander voorbeeld is het eind van de A44 bij Wassenaar. Daar ga je van 120 naar 70 naar 50 (misschien zit 100 er nog tussen maar dat boeit niet zo veel). Op dat stuk kan ik met m'n auto ongeveer 35 seconde zonder brandstofverbruik rijden. Dit is niet onderlegd met cijfers uit de praktijk maar stel dat ik met m'n rijstijl gemiddeld 500 meter per liter meer af kan afleggen, bespaar ik daarmee 100 euro per jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door djfisjtik op 22-08-2009 15:02 . Reden: typo ]

• Roenie
  • Niet online
Guillome schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:20:
Oh dat truckje doe ik altijd al :) Zo veel mogelijk remmen met als doel vlekkeloos door te kunnen rijden mocht het 'nu' groen worden :) Heeft niets met uitrollen op de motor te maken mijn inziens :)
Dat kun je toch combineren :? Gas los als het licht op rood staat...uitrollen in de versnelling...om weer gas te geven wanneer het licht weer op groen gaat.

• ebia
kenneth schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:52:
[...]

En wat is er precies stom aan?
Euhm... "basically downshifting is to slow down without using your brakes"... nou meestal schakel je terug om weer in een goed toerengebied te komen zodat je of weer weg kan rijden (zoals bij aanrijden van een stoplicht) of omdat je juist hoger in de toeren wilt komen om even die inhaalsprint te maken...

"When you do this it's not really great for your transmission and also unsafe"... euhm, nou ik doe het tig keer per dag en als je het doet met niet al te gek hoge toerentallen kan je versnellingsbak en koppeling dit prima aan. En hoezo onveilig?

Oh er komt een uitleg: "if you suddenly slow down without using the brakes you have to be careful with the cars behinds you"... hmm... zolang je gas blijft geven zal je ook in een lagere versnelling niet langzamer gaan rijden... nee maar wel veilig is "when slowing down use the brakes, OR put it in neutral and then use the brakes"... Lol, dat laatste, over onveilig gesproken... doe dat eens in een bocht met wat te veel vaart en je staat gegarandeerd achterstevoren... En het meest wijze advies "don't shift it back to first gear, it will give the car quite a jerk"... Ik weet sowieso niet hoe je het wilt presteren om als je te snel gaat het terug in z'n één te krijgen én als je dat eenmaal kunt (vlakbij stoplicht bijvoorbeeld) is het helemaal niet gek om terug in z'n één te schakelen... Nee, deze rijschool is echt een aanrader :S

Verwijderd

Ik downshift rustig om op de motor te remmen. Niks mis mee.

• ebia
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 02:42:
Geen probleem, maar in die video wordt er over gesproken alsof het een doodzonde is voor je aandrijving en tevens zeer gevaarlijk! Beetje kansloos natuurlijk :P

Verwijderd

Die snappen duidelijk niet hoe het dus _wel_ moet én kan. Net als versnellingen overslaan. Op óf neer. Kan ook prima.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 02:42:
Ik ook.

Rustig alle versnellingen afgaan tot je aan 2 bent en dan koppeling intrappen en stilstaan. Terugschakelen (met heel&toe als de pedalen in de auto me de mogelijkheid geven) zit er bij mij gewoon ingebakken.

Als ik dit topic lees vind ik toch dat heel wat mensen een bizarre rijstijl hebben en beter een automaat zouden kopen...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ebia schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 02:40:
[...]

En het meest wijze advies "don't shift it back to first gear, it will give the car quite a jerk"
Twee mogelijkheden:

1) Amerikaan in kwestie snapt het concept "koppeling" niet
2) Amerikaan in kwestie heeft een Amerikaanse auto waar ze om een paar dollar te bezuinigen geen synchromesh hebben op de eerste versnelling.

In beide gevallen kansloos.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
Eerste versnelling is vrij kort bij de meeste auto's. Als je nog 15-20km/h rijdt is het prima mogelijk om dat ding in de 1 te zetten, maar als je dan de koppeling op laat komen zonder een hoeveelheid gas bij te geven word je helemaal doorelkaar geschud. Ik schakel dus alleen terug naar de 1 als ik stil kom te staan, als ik nog rol blijft ie mooi in de 2.

Verwijderd

Falers die bij het afremmen al hun versnellingen terug afgaan :')

Waarom zou je de moeite nemen.

Ik heb zo'n hekel aan die lui die al 200 meter voor een stoplicht gaan uitrollen ipv gewoon door te rijden en vlak voor het stoplicht remmen :r

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:43:

Ik heb zo'n hekel aan die lui die al 200 meter voor een stoplicht gaan uitrollen ipv gewoon door te rijden en vlak voor het stoplicht remmen :r
Schijnt beter voor het brandstofverbruik/ slijtage te zijn :+ . Daarnaast is de kans groter dat een rood stoplicht op groen springt voordat je stil staat.

• djfisjtik
Dre schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:01:
[...]

Schijnt beter voor het brandstofverbruik/ slijtage te zijn :+ . Daarnaast is de kans groter dat een rood stoplicht op groen springt voordat je stil staat.
Maar als je iets later afremt en hij springt op groen, heb je wel weer een hogere aanvangssnelheid :)

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:43:...
Weet je waarom je daar zo'n hekel aan hebt?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb me eigenlijk ook altijd afgevraagd of het nu slecht is om tijdens het remmen op de motor ook je gewone rem te gebruiken om wat bij te remmen.

ik doe dat eigenlijk ook altijd, waarom zou ik doorrijden als er al een auto staat voor een rood stoplicht (het stoplicht is dan toch al getriggerd). Als er nog geen auto staat rijd ik overigens wel altijd door tot de stop streep.

[ Voor 76% gewijzigd door Avvd op 23-08-2009 19:29 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarom niet? Rem je af op de motor en dat scheelt je flink in remblokjes. ;)
En het word je geleerd bij rijlessen om altijd in de juiste versnelling te staan als het stoplicht ineens weer op groen springt. ;)

200 meter is wat overdreven maar ik laat ook optijd mijn gas los. Rijd stuk relaxter.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
ZenTex schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:42:
[...]

Welnee, gewoon terug in z'n 1 zodat je als het licht weer op groen gaat met zoveel mogelijk toeren zo snel mogelijk wegspurten.
Dat is wel zo sociaal voor die 100 auto's achter je. Niets is zo irritant als telkens als het licht op groen gaat er 3 auto's kunnen rijden ivm met het "nieuwe" rijden. Vooral als je in de stad woont met elke 50 m een stoplicht.
Dat kan bij de meeste auto's niet eens. Volgens mij een soort bescherming. Ik kan alleen naar zijn 1 schakelen als ik onder een bepaald aantal toeren zit.

Verwijderd

Roenie schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:24:
[...]
Weet je waarom je daar zo'n hekel aan hebt?
Ja, omdat als iedereen dat doet de hele weg volrijdt met mensen die aan het uitrollen zijn :r

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50

Falers?? Altijd in de juiste versnelling staan heeft meer dan het voordeel dat je altijd terug goed staat om gas te geven.
Ik rij af en toe op heuvelachtige wegen en dan hou ik ook altijd in mijn achterhoofd dat mijn remmen wel eens zouden kunnen overhitten bij overmatig sportief rijden. Om die kans kleiner te maken rem ik ook altijd af op de motor . Veel mensen zien daar het nut niet van in, maar het moment dat je remmen overhit (en niet meer naar behoren werken) komt meestal zeer abrupt als je er niet op let. En tof is dat niet als je nergens rustig kan stoppen of voor een bocht zit.

Ohja, ik heb een hekel als mensen met mijn auto rijden en dan terugschakelen zonder tussengas. Elke keer voel ik dan die koppeling een beetje verder slijten :) Liever 2x 2 remblokjes vervangen dan een hele dag bezig te zijn om er een nieuwe koppeling in te pleuren.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:55:
[...]

Ja, omdat als iedereen dat doet de hele weg volrijdt met mensen die aan het uitrollen zijn :r
Maar dan blijven ze wel bewegen, ipv een stoet stationair draaiende auto's bij het stoplicht en grillige remgolven ervoor...

Uitrollen is beter voor je portemonnaie, beter voor het milieu en beter voor het gehoor van de omwonenden. Kortom zowel egoistisch als sociaal gezien handiger. Alleen moet je je testosteron misschien een klein beetje in toom houden ervoor ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Roenie
  • Niet online
Maar waarom is dat erg dan :? Dan hoef je in ieder geval niet van verkeerslicht naar verkeerslicht te sprinten.

Het anticiperen op situaties voor je en je snelheid aanpassen is juist een belangrijk speerpunt van 'het nieuwe rijden'.

[ Voor 16% gewijzigd door Roenie op 23-08-2009 22:43 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:56
Ik rol juist uit :P Veel relaxter rijden, en waarom opeens zo hard remmen, je moet toch wachten. Dan rol ik gewoon lekker uit en kom ik heel smooth tot stilstand. Eigenlijk raak ik maar heel weinig mijn rempedaal aan. Wat veel irritanter is, is het feit dat mensen zo langzaam optrekken bij een stoplicht. Eerst gaat de eerste, 2 seconden later, de tweede, etc etc. Als ik eenmaal aan de beurt ben is hij al bijna rood :+

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bij het zuinige rijden hoort ook vol gas geven tot de 2500 toeren en dan op tijd doorschakelen. langzaam opkomen naar die 2500 toeren is niet milieuvriendelijk, maar dat is bij de mensen die langzaam optrekken voor een stoplicht nog niet helemaal duidelijk.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Joopieboy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:43:
Ditto - de 1e versnelling bij mijn dieseltjes was zo kort dat ik alleen terug ging naar 1 bij stilstand of bij heel langzaam uitrollen. Meestal bleef de versnelling gewoon in z'n 2 bij het afremmen. Afremmen met de koppeling ingetrapt heb ik nooit gedaan, dan moeten de remblokken 2x zo hard werken om de auto tot stilstand te brengen.

Maar tegenwoordig zoekt de automaat het wel lekker voor mij uit ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Ah, jij bent dus van het niet-anticiperende type dat de hele rit bezig is met plankgas/ankers/plankgas/ankers? :')

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ebia
tazzman schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 04:39:
[...]
Afremmen met de koppeling ingetrapt heb ik nooit gedaan, dan moeten de remblokken 2x zo hard werken om de auto tot stilstand te brengen.
Is volgens mij niet waar. Als de overbrenging 'vrijloopt' hoef je immers ook niet nog eens de motor (de krachten op de krukas) te remmen. Verder niet echt aan te bevelen in de snelle bocht natuurlijk...

• croxz
  • Laatst online: 17:24
ebia schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:20:
[...]

Is volgens mij niet waar. Als de overbrenging 'vrijloopt' hoef je immers ook niet nog eens de motor (de krachten op de krukas) te remmen. Verder niet echt aan te bevelen in de snelle bocht natuurlijk...
De motor moeten remmen? De motor remt zelf mee af, vandaar dat het 'afremmen op de motor' heet.

• _JGC_
Motor heeft een stationair toerental van 800-900, en zodra jij de gas loslaat wordt je motor aangedreven door je wielen. Zolang je toerental boven die 900 zit remt je motor gewoon mee. Als je de koppeling indrukt is je auto gewoon een projectiel die zijn snelheid alleen kwijtraakt door wrijving met het wegdek en evt de ingedrukte rem.

• ebia
_JGC_ schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:19:
Als je de koppeling indrukt is je auto gewoon een projectiel die zijn snelheid alleen kwijtraakt door wrijving met het wegdek en evt de ingedrukte rem.
Dat moet je inderdaad ook niet doen in een (snelle) bocht, maar bij een noodstop (of als je ongecontroleerd uitbreekt) moet je echt wel je koppeling intrappen, les nummer 1 bij slipcursus :)

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16
ebia schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 18:14:
[...]

Dat moet je inderdaad ook niet doen in een (snelle) bocht, maar bij een noodstop (of als je ongecontroleerd uitbreekt) moet je echt wel je koppeling intrappen, les nummer 1 bij slipcursus :)
En dat is zodat je motor niet afslaat. Een afslaande motor zou als resultaat hebben dat in de noodsituatie ook nog je stuur en rembekrachtiging weg vallen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nomis schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:32:
[...]

En dat is zodat je motor niet afslaat. Een afslaande motor zou als resultaat hebben dat in de noodsituatie ook nog je stuur en rembekrachtiging weg vallen.
Leve de moderne "veilige" auto...

Dat gezegd, het maakt weinig uit - bij een noodstop doen je remblokken toch zoveel werk dat daarmee vergeleken de bijdrage van de motor verwaarloosbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Maar het is wel prettig als je dan nog fatsoenlijk kunt sturen ;)

Nieuwerwetsigheden allemaal .. als ik een noodstopje maak (al eens gedaan) dan glij ik toch wel door. Pompend remmen of niet .. kutbandjes :P

Geen ABS, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging. Gewoon puur natuur :P

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

ebia schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 18:14:
[...]

En heb je geleerd bij les 1 dat je bij een noodstop tegelijk op rem en koppeling moet staan of dat je eerst flink afremt en daarna pas je koppeling intrapt? Je blok slaat echt niet direct af.. :)

Dat heeft overigens niets met het nieuwe rijden te maken natuurlijk - in het geval van stoppen voor een stoplicht ofzo gebruik ik echt wel de motor om af te remmen. Als jij op de koppeling trapt bij het remmen dan draagt je motor helemaal niet bij aan het afremmen van de auto.. het is dan puur wrijving met het wegdek en het gebruik van je remmen.

• Aikon
  • Niet online
tazzman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 05:40:
[...]

En heb je geleerd bij les 1 dat je bij een noodstop tegelijk op rem en koppeling moet staan of dat je eerst flink afremt en daarna pas je koppeling intrapt? Je blok slaat echt niet direct af.. :)
Ja, beide gelijk vol in knijpen, althans bij de motor dan. Als je eerst remt en dan koppelt is dat een normale vertraging en geen noodstop.
dion_b schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:42:
[...]

Leve de moderne "veilige" auto...
Wat is dat nou weer voor opmerking. De ouderwetse auto had uberhaupt geen stuur- en rembekrachtiging, dus met een afgeslagen motor is de moderne auto op dat vlak weer gelijk met een ouderwetse auto (en alsnog veiliger vanwege betere wegligging etc.).

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Meestal rij ik gewoon rustig (weinig gas geven ed), maar laatst even geprobeerd kijken wat uit laten rollen op je versnelling voor je verbruik doet. Dus ipv 2000rpm schakelen gewoon op naar de 3000+ en laten rollen in de versnelling overal. Schijnt even zoniet zuiniger te zijn (maar daarvoor moet ik wat meer testenn), en je bent sneller. Alleen heletijd voet erop, voet eraf is een nadeel.

Verwijderd

Aikon schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:22:
Wat is dat nou weer voor opmerking. De ouderwetse auto had uberhaupt geen stuur- en rembekrachtiging, dus met een afgeslagen motor is de moderne auto op dat vlak weer gelijk met een ouderwetse auto (en alsnog veiliger vanwege betere wegligging etc.).
Dat is dus niet waar. Een auto waarbij gerekend wordt op stuurbekrachtiging e.d. is doorgaans veel zwaarder (want nieuwer e.d.). Een kleiner stuur zonder de ratio om het zonder bekrachtiging goed te kunnen draaien. Itt een oude auto, veelal licht, en met een andere overbrenging voor het stuur omdat hij is ontworpen voor gebruik zonder bekrachtinging. En zo gaat dat overal op.

Verwijderd

tazzman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 05:40:
[...]

Dat heeft overigens niets met het nieuwe rijden te maken natuurlijk - in het geval van stoppen voor een stoplicht ofzo gebruik ik echt wel de motor om af te remmen. Als jij op de koppeling trapt bij het remmen dan draagt je motor helemaal niet bij aan het afremmen van de auto.. het is dan puur wrijving met het wegdek en het gebruik van je remmen.
Heeft totaal geen zin en maak je het je alleen maar moeilijk mee. Je remmen hebben capaciteit genoeg om een noodstop te doen, heb je echt je motor niet bij nodig om op af te remmen. En in zo'n moment heb je echt niet rustig het overzicht, dus gewoon beiden intrappen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:17:
[...]

Dat is dus niet waar. Een auto waarbij gerekend wordt op stuurbekrachtiging e.d. is doorgaans veel zwaarder (want nieuwer e.d.). Een kleiner stuur zonder de ratio om het zonder bekrachtiging goed te kunnen draaien. Itt een oude auto, veelal licht, en met een andere overbrenging voor het stuur omdat hij is ontworpen voor gebruik zonder bekrachtinging. En zo gaat dat overal op.
Niet alleen een lichtere overbreninging. De stuurbekrachtigingsmechanisme zelf verzwaart de boel vreselijk als het niet aan staat.

Oslik blyat! Oslik!

• Aikon
  • Niet online
Ja, dat klopt. Echter heeft de moderne auto betere remmen, die ook zonder bekrachtiging beter remmen, een kooiconstructie, beter rubber, weet ik veel wat.

Ging meer om de opmerking zelf, moderne auto's zijn nu eenmaal veiliger. En daar zijn uiteraard uitzonderingen op :)

• Trommelrem
Ik ben er achter gekomen dat het nieuwe rijden onzin is. Ik heb afgelopen weekend met 65 liter benzine 1520 km afgelegd. Met mijn manier van rijden.

Ik wilde van Amsterdam naar de Frans-Spaanse grens rijden zonder te tanken. Ik twijfelde of ik het zou halen, maar uiteindelijk heb ik het met gemak gehaald en heb ik 1520 km afgelegd zonder te tanken. Ik had 1620 km kunnen afleggen met mijn tank.

Ik heb er ook een blog van bijgehouden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

"Het nieuwe rijden is onzin" gebaseerd op n=1-onderzoek? :P

• Aikon
  • Niet online
Je zegt op je blog dat je niet-actief zuinig hebt gereden, maar dat je de terugreis wellicht normaal terug wilt rijden. Wat is het nou?

Maar ik zou toch op z'n minst een vergelijking verwachten als je 2 verschillende rijstijlen wilt beoordelen. Of nog meer op z'n minst dat je met beide rijstijlen hebt gereden :+

• Trommelrem
Nee, rijd al maandenlang op mijn manier. Heb het al een aantal keren vergeleken met het nieuwe rijden en daaruit blijkt dat mijn manier van rijden meer benzine bespaart dan het nieuwe rijden.

Ik heb op weg naar het zuiden gewoon redelijk zuinig gereden, maar ik heb af en toe wel geaccelereerd en dergelijke. Ook heb ik in twee files gestaan en heb ik door een stad gereden. Op de terugweg wil denk ik toch m'n 1520 km record verbreken.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2009 16:20 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:19:
Nee, rijd al maandenlang op mijn manier. Heb het al een aantal keren vergeleken met het nieuwe rijden en daaruit blijkt dat mijn manier van rijden meer benzine bespaart dan het nieuwe rijden.
Ok, maar dat heb je neem ik aan op tientallen of honderden auto's gebaseerd, en niet op slechts één, want anders is je conclusie dat het nieuwe rijden 'onzin' is nou niet erg geloofwaardig zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens de autoweek site haalt je auto 1:12 en jij rijdt 1:23, vertel me eens wat het geheim is (ik wil ook wel 1:70 kunnen rijden met mijn Lupo 3L).

This footer is intentionally left blank

• Trommelrem
ajhaverkamp schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:22:
Volgens de autoweek site haalt je auto 1:12 en jij rijdt 1:23, vertel me eens wat het geheim is (ik wil ook wel 1:70 kunnen rijden met mijn Lupo 3L).
Klopt. Gewoon iets rustiger rijden (110 ipv 130), goed opletten en NIET op de cruise controller rijden. Een vaste voet is veel zuiniger dan een cruise controller. Verder niet rijden als het regent. Regen is funest voor het verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2009 16:25 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Klopt. Gewoon iets rustiger rijden (110 ipv 130), goed opletten en NIET op de cruise controller rijden. Een vaste voet is veel zuiniger dan een cruise controller.
Dat bespaart wel inderdaad, maar je gaat door dit soort kleine maatregelen echt niet opeens de helft minder verbruiken....

Virussen? Scan ze hier!

• Trommelrem
Blijkbaar wel :)
Vergeet niet dat de luchtweerstand exponentieel toeneemt bij hogere snelheden.

Ik vergat te vermelden:
Bandenspanning omhoog. Ik heb de bandenspanning opgevoerd naar 3 bar. Scheelt in verbruik en het heeft op de rechte stukken eigenlijk een veel relaxter weggedrag. In bochten merk je wel dat de auto veel sneller rechtuit gaat. De auto heeft verder geen technische aanpassingen gehad.

[ Voor 132% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2009 16:29 ]

• Noork
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:19:
Nee, rijd al maandenlang op mijn manier. ...
Wat is 'jouw' manier dan?
Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Klopt. Gewoon iets rustiger rijden (110 ipv 130), goed opletten en NIET op de cruise controller rijden. Een vaste voet is veel zuiniger dan een cruise controller. Verder niet rijden als het regent. Regen is funest voor het verbruik.
Aha, tja dat is niet zo heel spectaculair. Wat je ook kan doen is 90 rijden! Dat is nog zuiniger, en ook zorgen dat je nooit gaat rijden met wind tegen!
Ik rij meestal met 100 in z'n 3 naar het stoplicht toe. En dan de laatste 50 meter keihard op de rem. Dat is echt veel relaxter. :')

[ Voor 30% gewijzigd door Noork op 25-08-2009 16:31 ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat ik alleen niet snap. Google heeft het over een rit van 14uur. Op je blog heb je het over 2x 16uur. Dan heb je toch veel langzamer gereden dan die 110 die je nu noemt?

/edit
volgens autoweek heb je een tank van 70 liter (+ dan nog extra), weet je zeker dat met tanken hij helemaal vol is gegaan en niet een keer voortijdig is uitgeslagen?

@hieronder, ik had hoofddorp -> GPS locatie gedaan.

/laatste edit
het is trouwens niet dat ik het niet wil geloven ofzo, maar je verbetering tov die 1:12 die standaard is is wel gigantisch!

[ Voor 55% gewijzigd door swtimmer op 25-08-2009 16:34 ]

• Trommelrem
Google gaat uit van een rit zonder stops. Ik reed alleen, ik heb dus ook veel stops gemaakt. Bovendien is m'n eindbestemming niet Spanje maar ergens in Portugal. Google heeft het trouwens over 21 uur.

Ja, ik weet zeker dat de tank helemaal is vol gegaan. Ik start de tankunit altijd opnieuw als hij afslaat, juist om die reden. Bovendien heb ik 65 liter getankt, het is redelijk aannemelijk dat hij dan vol zit als de tank maar 70 liter is.

En het is inderdaad een gigantische besparing Maar vergeet niet dat 1:12 het gemiddelde verbruik is inclusief stadsritten. Ik heb echt heel veel snelwegkilometers afgelegd.

[ Voor 63% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2009 16:35 ]

• Roenie
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:04:
Ik ben er achter gekomen dat het nieuwe rijden onzin is. Ik heb afgelopen weekend met 65 liter benzine 1520 km afgelegd. Met mijn manier van rijden.

Ik wilde van Amsterdam naar de Frans-Spaanse grens rijden zonder te tanken. Ik twijfelde of ik het zou halen, maar uiteindelijk heb ik het met gemak gehaald en heb ik 1520 km afgelegd zonder te tanken. Ik had 1620 km kunnen afleggen met mijn tank.

Ik heb er ook een blog van bijgehouden.
Kun je nagaan hoe ver je had gekomen met 'het nieuwe rijden' ;)

• Trommelrem
Roenie schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:35:
[...]
Kun je nagaan hoe ver je had gekomen met 'het nieuwe rijden' ;)
Ik denk minder ver. Het nieuwe rijden gaat niet uit van de weersomstandigheden of rijden in de bergen. Dat zou ook niet praktisch zijn:
"Ja, ik ga vandaag niet naar m'n werk want het regent"

In de bergen van Spanje heb ik de remmen eigenlijk bijna niet gebruikt. Gewoon veel tussengas en terugschakelen. Tussengas kost natuurlijk wel brandstof, maar dat staat niet in verhouding met de besparing van het remmen op de compressie.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het nieuwe rijden is inderdaad niet gebaseerd op een land van 800x1500km met bergen ... het is een Nederlands concept, bedoeld voor in een land als Nederland.

Maar. Als jij dat wil, dan kan je best zeggen dat het allemaal onzin is gebaseerd op een volkomen representatief n=1-onderzoek :)

Verwijderd

want je bent wel een government official aan het briben
:')

Overigens lijkt die 1:23 me ook wel heel veel. Dat haal een moderne passat diesel net....

• Aikon
  • Niet online
Volgens mij doe je wel aan het nieuwe rijden, alleen wil je niet in dat hokje worden gezet. Ik bedoel, je trekt over het algemeen niet snel op, je zal vast niet als een gek komen aanrijden bij een rood verkeerslicht, je rijdt niet te hard, je bandenspanning is omhoog... tja, noem het hoe je het noemen wilt maar dat is gewoon hetzelfde als het nieuwe rijden. Overigens is er voor veel mensen nou niet zoveel nieuws aan.

• Roenie
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:39:
[...]

Ik denk minder ver. Het nieuwe rijden gaat niet uit van de weersomstandigheden of rijden in de bergen. Dat zou ook niet praktisch zijn:
"Ja, ik ga vandaag niet naar m'n werk want het regent"

In de bergen van Spanje heb ik de remmen eigenlijk bijna niet gebruikt. Gewoon veel tussengas en terugschakelen. Tussengas kost natuurlijk wel brandstof, maar dat staat niet in verhouding met de besparing van het remmen op de compressie.
Je rijdt toch niet iedere dag naar Spanje? Probeer het anders eens...of misschien doe je dat inderdaad al ;)

• Trommelrem
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:09:
[...]

:')

Overigens lijkt die 1:23 me ook wel heel veel. Dat haal een moderne passat diesel net....
De Passat diesel van na de facelift (na mijn model) was in de VS destijds een van de weinige auto's die de 1000 miles kon halen op een volle tank. Dat is omgerekend 1600 km. Ik vind het best jammer dat de moderne Passat diesel dat maar net kan halen. Maar soms heb ik sowieso het gevoel dat er op het gebied van brandstofverbruik geen vooruitgang is geboekt sinds de jaren '90. Natuurlijk is er wel vooruitgang geweest, maar auto's zijn wel zwaarder geworden. Dus in de praktijk is er geen verschil.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

kenneth schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:43:
Het nieuwe rijden is inderdaad niet gebaseerd op een land van 800x1500km met bergen ... het is een Nederlands concept, bedoeld voor in een land als Nederland.

Maar. Als jij dat wil, dan kan je best zeggen dat het allemaal onzin is gebaseerd op een volkomen representatief n=1-onderzoek :)
Volgens mij kun je het prima gebruiken op de tolwegen in Frankrijk bijvoorbeeld. Gewoon zorgen voor de juiste bandenspanning kan al heel wat km's schelen, net als het gebruiken van je cc en dan niet met het snelle(re) verkeer mee willen komen.
Als je écht wilt kun je veel verder komen dan die 1520km, maar dan hang je wel grotendeels achter vrachtwagens e.d. en of dat nou zo fijn rijden is?

Nee, merp!

Verwijderd

Er is pas een docu geweest over brandstofverbruik. Er zijn vooruitgangen geboekt op het vlak van motortechniek met veel pijn en moeite, maar de gemiddelde auto in de US is de afgelopen jaren 1000 kilo zwaarder geworden. Het gemiddelde verbruik is zelfs wat gestegen vergeleken met zeg 20 jaar terug.
Pagina: 1 2 Laatste