Goed, eenvoudig, maar vooral stil en energiezuinig systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
(jarig!)
Beste mensen,

Ik wil een goed, eenvoudig maar vooral energiezuinig (en daardoor: stil) (basis)systeem gaan bouwen. Diverse onderdelen (kast, DVD, monitor) van mijn oude pc blijf ik gebruiken.

Als leidraad houd ik aan de onderdelen welke ook in Computer Totaal jan/feb 2009 zijn aangehouden met een 'rectificatie' in het maartnummer en dat zijn dan:
* Adata AD2800002GOU 2GB (1x 2GB) DDR2 € 21,95 € 21,95
* Arctic Cooling AF12025 PWM, 120mm € 5,90 € 5,90
* Asus Triton 75 € 20,87 € 20,87
* Enermax PRO82+ 385 € 57,64 € 57,64
* Gigabyte GA-EG45M-DS2H € 98,31 € 98,31
* Intel Pentium Dual-Core E5300 € 56,41 € 56,41
(ik heb de Intel E8400 (advies uit dat blad) dan alvast vervangen door de E5300, dat scheelt me bijna 100 euro)

Ik heb hier een paar vragen over:

1: Gigabyte heeft een alternatief voor bovengenoemde DS2H, nl de GA-EG45M-UD2H .
Is er iets bekend over de energieprestaties hiervan, vergelijken met die DS2H?!

2: Zijn er suggesties om onderdelen anders te doen omdat het duidelijk betere prestaties levert bij eenzelfde verbruik of zuiniger is bij dezelfde presaties.

3: Ik ben iemand die er tegenaan zit te hikken om de nieuwe pc te bouwen: nog nooit eerder gedaan. Ik denk dat ik het wel kan, maar toch: die koudwatervrees. Is er iemand , omgeving Woerden , op wie ik een keertje 's avonds terug kan vallen als het allemaal niet lukt?! Daar zou ik heel blij mee zijn.

Ter informatie: ik heb veel nagezocht op termen als 'energiezuinig' , 'stil' , 'geluid' , etc. Goede bindende adviezen over wat aan te schaffen vind ik niet. Het forum Test: energiezuinige moederborden ('"Test energiezuinige moederborden" leek interessant maar begon al een jaar terug en bloedde dood). Is het een idee voor een dergelijk systeem een Best Buy Guide te maken?

Groet - Andre

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:48
Door die e8400 te vervangen verlies je dan ook heel wat performance. En wil je er ook nog een videokaart/

Maareh, hier is een topic voor. Kan hem alleen ff niet vinden 7(8)7
Ah heb hem.
High End:
[BBG]Special: Stille allround/high-end pc september 2009
Budget:
[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem juli 2009

[ Voor 35% gewijzigd door Bobmeister op 12-08-2009 14:59 ]

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik zou een kijkje in dit en dit topic nemen.

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
(jarig!)
Ik ken beide fora, maar het energieaspect wordt er niet in meegenomen.
Lees die header dus eigenlijk als: Goed, eenvoudig, maar vooral energiezuinig (en daardoor: stil) systeem.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11-2025
Het enige systeem dat ik zo even kon vinden dat ook rekening houd met energie verbruik is dit topic.

Ook zou ik je wel aan willen raden om de BBG te volgen en hier aanpassingen in te maken.
Bijvoorbeeld een passief gekoelde video kaart en een andere CPU koeler.

[ Voor 2% gewijzigd door Appel op 12-08-2009 15:10 . Reden: spelling ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:44

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

AndredB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:01:
Ik ken beide fora, maar het energieaspect wordt er niet in meegenomen.
Lees die header dus eigenlijk als: Goed, eenvoudig, maar vooral energiezuinig (en daardoor: stil) systeem.
[...]
Diverse onderdelen (kast, DVD, monitor) van mijn oude pc blijf ik gebruiken.
Houd er wel rekening mee dat een kast veel invloed heeft op hoe stil een systeem is.

Over zuinige systemen wordt hier inderdaad al lange tijd gediscusieerd: Nieuwe Zuinige Server (discussie)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.