Jasikevicius3 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 08:50:
Voor de LCD-LED bezitters onder ons heb ik een vraagje;
Als je niet kijkt naar de grootte, het energieverbruik en de prijs, waarom hebben jullie dan gekozen voor een LCD-LED en niet voor een plasma televisie?
Wanneer ik namelijk in de winkels een LED en Plasma naast elkaar zie vind ik opzich dat de LED wel mooie heldere kleuren heeft, maar dat de kleuren van een plasma veel realistischer zijn.
Bovendien lees ik in dit topic regelmatig dat men clouding ervaart.
Wat is dan toch de reden dat men niet voor plasma gegaan is?
Bij 90% van de mensen gaan ze uit op het beeld wat ze in de winkel zien. Opzich logisch, maar niet realistisch met het beeld wat je thuis gaat krijgen met een plasma.
TL balken geven net als de zon UV licht. UV licht toont de phosphor laag aangezien het filter hier niet op berekend is. LED, Halogeen en Gloeilampen stralen geen UV uit en hebben dit probleem niet. Wanneer je de TV dus thuis zet in een kamer verlicht door LED's, Halogene of Gloeilampen zal je dus dit probleem niet hebben. En met normaal omgevingslicht heb je dit probleem ook niet, OF je moet heel veel ramen in je woonkamer hebben, dan kan je beter een LCD nemen met een mat scherm. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat de ruimte verduisterd kan worden maar dat is persoonlijk.
LCD TV's staan standaard op torch mode (maximale backlight), dit is onder normale omstandigheden te fel. De backlight zal je sowieso terug moeten schroeven om ernaar te kijken zonder dat je er hoofdpijn van krijgt. Een goed afgestelde LCD geeft zeker geen slecht beeld. Echter een goed afgestelde Plasma heeft net wat meer potentie.
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik alleen maar praat over high-end Plasma's (beginnend vanaf S20 tm VT20, Kuro 8G/9G, C7000 of PK950).
Daar komt bij dat LCD LED's heel dun kunnen zijn (De edge led, waarbij de beeldkwaliteit weer beduidend minder is) en vaak een mooier design hebben, mensen die dat heel belangrijk vinden kiezen dan voor die tv's.
En LED klinkt heel erg gaaf en nieuw, terwijl het nog steeds gewoon LCD tv's zijn met een andere belichting achter het scherm.
Plasma heeft vanaf de 1e generatie schermen gewoon een erg slechte naam opgebouwd (stroom, inbranden, buzz), terwijl dit bij de huidige 13e/14e generatie allang geen issue meer is.
[
Voor 19% gewijzigd door
StealthyPeanut op 26-08-2010 13:33
]