Hola mensen,
heb na veel reviews lezen en groot gedeelte van de ontzaglijke grote hoeveelheid aan info hier op Tweakers ;-) denk ik toch wel besloten om de Synology NAS aan te gaan schaffen. Maar twijfel eigenlijk nog heel erg tussen de DS209 en de DS209+II. Las hier en daar wel dat de 209 ruimschoots voldoet op het gebied van vele taken tegelijkertijd uitvoeren en nog steeds een prima snelheid en performance kan bieden. Maar ik heb een aangeboren allergie voor alles wat traag gaat dus wil wat dat betreft wel beetje goed spul hebben

Alleen hik ik beetje tegen die prijs aan van de 209+II..... Merk je echt verschil tussen de verschillen in processor en intern geheugen?
Nu ben ik een redelijke leek op netwerk en NAS gebied (geen computer leek gelukkig ;-)) want las redelijk wat abracadabra hier en daar. Is de Synology goed te begrijpen voor leken?
Wens is om zeker eens een site te gaan bouwen en die te hosten en eigenlijk wel alle multimedia toepassingen te gaan gebruiken die er mogelijk zijn met de Synology.
Zit eigenlijk naast het twijfelen tussen de 209 en de 209+II nog met een aantal vragen die hopelijk beantwoord kunnen worden hier.
1. Ik wil graag 2 HD's plaatsen en middels mirroring een backup maken maar gaat dit ten koste van de snelheid/performance?
Las iets over optie van RAID 1 of RAID 5, wat is het verschil en wat is aan te raden?
2. Is Selective mirroring mogelijk? Dus dat je alleen bepaalde bestanden/mappen laat mirror-en en niet alles.
3. Als je wilt mirror-en moeten beide schijven exact dezelfde grootte zijn? Of kan 1 schijf bijv. 1,5 TB en de andere 500GB zijn (klopt het dat ik las dat je mirror zo groot is als je kleinste schijf en dus de grootste schijf z'n capaciteit dan niet ten volle gezien wordt?)
4. Kan ik later gewoon nog de 2e (mirror) schijf toevoegen en de mirror instellen als ik besluit eerst 1 schijf te plaatsen?
5. Is met de 209 en 209+II online communicatie/backup mogelijk met andere NAS-en zodat data niet alleen in je huis is opgeslagen? Een mirror is leuk maar die zit in hetzelfde apparaat dus is ook niet echt de veiligste backup optie bij brand of diefstal in je huis ;-)
6. Gelden die downloadfuncties ook voor bijv. Soulseek op de NAS en kan dat uberhaupt? (lees wel eMule enzo maar zal wel geen support voor zijn) Is er een workaround voor te crëeren dat Soulseek op je NAS kan downloaden?
7. Heeft ie een Mediaplayer functie zoals die losse players films en muziek kunnen streamen naar je TV (lees wel iTunes en Audiostation enzo maar is dat hetzelfde?)
8. Ik las beperkte ondersteuning voor DLNA door Synology in de Hardware.info magazine test van Augustus 2009, of was dat nog met de oude firmware. Hoe moet ik dat zien?
9. Ik heb een MacBook Pro met Snow Leopard en Windows 7 via Virtualisatie erop draaien en wil dit nog wel even een tijdje naast elkaar gebruiken (ben pas net overgestapt op Mac), wat is handig in deze situatie, de Synology schijven sowieso in HFS+ formatteren?
10. Kan Paragon NTFS for Mac of MacDrive bijv. geinstalleerd worden op de NAS schijven?
Iemand ervaring hiermee dat dit feilloos werkt? Of hoe doen de Mac users onder ons dat uberhaupt met een Synology en als je beide OS-en gebruikt?
11. Iemand ervaring met deze Synology NAS-en in combinatie met een Netgear WNDR 3700 router? Streamt alles snel en goed met deze router ertussen?
Een hoop vragen, sorry, maar kon deze niet zo gauw terugvinden in de topics of online (en dat waren nogal wat pagina's die me m'n vrije dag kostten vandaag

)
Mijn dank is GROOT !
CHEERS,
Rolando