Meerdere ADSL/kabel connecties tegelijk...

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Naar aanleiding van een gedachten experimentje wat ik in deze thread in SG.

Is het mogelijk om voor bijvoorbeeld een lan party de adsl/kabel connectie van je buurman er bij in te knoppen, zodat je dus dubbele bandbreedte hebt?

Op zich, twee gateways in een netwerk is geen probleem.

Maar wat als je aan loadbalancing wil doen? Dat het dus voor je netwerk gebruikers transparant is dat er via twee gateway's gewerkt wordt. Je zit namelijk op twee verschillende IP's te werken op het internet, dus vandaar dat ik het me afvraag.

Verwijderd

Het makkelijkste lijkt mij, om 50% van je LAN party ppl de ene gateway te geven, en de rest de andere gateway.

In principe kan je 2 links bundelen, trunking heet dat, maar dat moet de andere kant van de lijn (isp) dan wel ff ondersteunen.

Mzzl

• The - DDD
Hmm ja da's waar. Maar ja, als je twee verschillende abo's hebt lijkt het me moeilijk gaan.

Maar is wat research doen. :P

En ach twee gateway's in je netwerk is ook grappig.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Je zou 1 gateway kunnen gebruiken met 3 nics erin (2 voor de ADSL en 1 voor naar je hub). Er is vast wel ergens goede routersoftware te vinden (onder Linux bv).

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Met ip tables uit 2.4.x kernel kun je dan inderdaad leuke dingen doen.

• The - DDD
Kijk, daar heb ik dus wat aan :)

Is even nog wat meer research doen :P

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Mocht het iemand lukken met een concrete oplossing is het een fontpage plaatsing waard!

* bjck is geinteresseerd in de oplossing :P

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• psyduck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 13:25
Volgens mij kon midpoint gateaway(weet niet meer zeker) connection/modem teaming dus misschien moet je daar eens kijken.

Dit was dacht ik de url www.midpoint.com

• The - DDD
Dit staat er op www.midpoint.com
Connection / Modem Teaming

If one connection does not provide enough bandwidth for you, then MidPoint's unique ability to team from 2 to 16 connections together will provide the throughput you require. Teaming any type of connection with MidPoint gives you higher bandwidth for your existing users, or additional bandwidth to support more users.
Op menu item features klikken en dan even teaming opzoeken:

• The - DDD
Wat ik ervan begrepen heb, is dat het het mooiste is als je aan beide kanten de roeter kan configureren,Dat dus alleen die twee routers weten dat die twee verbindingen bestaan. Zodoende is het voor de rest van de wereld volledig transparant.

Echter met twee adsl aansluitingen is dat lastig, tenzij je provider je wil sponsoren om dit voor je te regelen gedurende je lanparty. Erg onwaarschijnlijk.

Je kan ook in je gateway een tabel bijhouden die bijhoudt op welke interface er een connectie is gemaakt, een verkapte geautomatiseerde vorm van meerdere losse gateway's.

Je kan ook twee ip's aan de nic aan de je lan zijde van je gateway hangen en zodoende op die twee ip's gaan routen naar verschillende externe nic.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Of gewoon 4 nic's in een pc! Dan de helft van het segment de ene adsl verbinding, de andere helft van het segment de andere adsl lijn en dan gewoon een lokale verbinding tussen de twee subnets!

Dit is trouwens wel makkelijk om ervoor te zorgen dat er minder collisions voorkomen als je 2 subnetten aanmaakt voor je lan.

Maargoed deze oplossing is niet helemaal ideaal te noemen.

Btw; ik neem aan dat je DHCP gebruikt voor je lan :) wel zo makkelijk in ieder geval.

Suc6 en keep me informed

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Owh btw; er is hier ooit al eens een topic over geweest, hier kwamen ook al enige ideeen naar boven e.d. ik zal ff zoeken of ik het kan achterhalen ...

edit:

Hier kan je kijken, maar deze bedoelde ik eigenlijk. verder kan je nog ff verder zoeken en dan als query (zoekopdracht dus :)) 2 kabelmodems delen opgeven of iets dergelijks.

Enniewees good luck

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Lama, dubbelpost, browser doet een beetje vreemd

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wirf
  • Nu online
Ok, je kunt dit eens proberen:
code:
1
2
3
                             /--DUMMY0--ENDTUNNEL--EHT1--INTERNET
LAN--ETH0--TUNNEL--IPVSADM--<
                             \--DUMMY1--ENDTUNNEL--EHT2--INTERNET

Dit is:

lan, eth0 : spreekt voor zich

Tunnel : een IP over IP tunnel omdat ipvsadm van te voren de ipnummers moet weten waartussen ie het verkeer verdeelt.
Ipvsadm : een programma dat normaal word gebruikt voor clustering, het verdeelt connecties over vooraf ingestelde IP-adressen
Dummy : Een fake ethernet adapter, voor de tunnel

eth1, eth2, internet: spreekt voor zich

ipvsadm kun je downloaden van www.linuxvirtualserver.org

succes, ik weet niet of het mezelf zou lukken.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Vraagje zou dummy 0/1 ook eth1:1 en eth2:1 kunnen zijn? Deze kan je volgens mij wel "hard" opgeven ondanks dat er van dhcp gebruikt wordt gemaakt op je adsl modem.

Maargoed als je provider het internet verkeer een beetje logt kunnen ze dit dus wel traceren lijkt me.
Of is dit net zoals met ip masquerading moeilijk te traceren?

• Wirf
  • Nu online
Op zaterdag 03 maart 2001 02:32 schreef imdos het volgende:
Vraagje zou dummy 0/1 ook eth1:1 en eth2:1 kunnen zijn? Deze kan je volgens mij wel "hard" opgeven ondanks dat er van dhcp gebruikt wordt gemaakt op je adsl modem.

Maargoed als je provider het internet verkeer een beetje logt kunnen ze dit dus wel traceren lijkt me.
Of is dit net zoals met ip masquerading moeilijk te traceren?
masquarding gebeurd ook nog, na de tunnel dus

de eerste vraag die je stelt snap ik niet helemaal

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tsja, het leek mij dat je dan van eth0 naar eth1:1 connecte en die dan weer naar eth1:0 (de echte ethernet interface) en die ging dan weer naar buiten!

Maar of dat gaat werken met die tunnel weet ik niet!

• The - DDD
Ik had dit weekend iets anders te doen:
[topic=135384]

Maar wel relaxed om te zien dat er inderdaad mogelijkheden zijn. Alhoewel een loadbalancing achtig iets toch het vetste zou zijn :P
Pagina: 1