Toon posts:

Welke motor is het beste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Ik wil een motor op mijn fiets zetten.

Ik weet dat er een overbrenging/reductie nodig is, en dat gaat ook lukken. (Natuurlijk zijn tips welkom)

Ik ben de laatste tijd aan het kijken op internet voor een motor, maar ik kom er niet uit.

Nou hoorde ik van een aantal mensen dat een ruitenwissermotor goed was, of een raammotor.

Wat vinden jullie hiervan? Of welke motor kan ik beter gebruiken?

Alle tips/suggesties zijn welkom!

---

excuseer mij als dit tpoic in de verkeerde rubriek staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ruitewisser- en raammotor zijn volgens mij servo's, wat dus totaal niet geschikt is daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 20:47:
Ruitewisser- en raammotor zijn volgens mij servo's, wat dus totaal niet geschikt is daarvoor.
Ruitenwissers kunnen maar een bepaald aantal graden draaien, dit komt door de hefboom.

Volgens mij werkt het met een wormschroef, die drijft een normaal tandwiel aan, waaraan een hefboom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Ruitenwissermotoren kunnen prima 1 kant op draaien.

Vriend van mij had eens een routenwissermotor op een fiets gebouwd, werkte wel, maar ging niet bepaald hard en de motor zat echt op zijn limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. het hoeft ook niet heel hard te gaan, maar een beetje snelheid mag wel. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo'n ding misschien?

Afbeeldingslocatie: http://www.hobby-zone.com/images/p60.jpg

Dan heb je ongeveer 15Kg stuwkracht :) Oh, wacht het moet een elektro motor zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 04-08-2009 22:52 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
offtopic:
Mag ik je er wel even op attenderen dat je voor een gemotoriseerde fiets een kenteken en verzekering en dergelijke nodig hebt? Het gaat hier dan om het technische gebeuren, maar zeker niet onbelangrijk als je een keer een controle tegenkomt en de politie vraagt of dat ding verzekert is. Officieel elk voertuig met een motor moet dat.. Misschien dat je het al weet en zeker gaat regelen, maar ik zeg het even voor de zekerheid. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ik denk dat je eerder moet kijken naar een raammotor dan een ruitenwisser. Ruitenwissers lijken me naar gevoel slap. Ramen heeft al een heel schanier frame, dus zou wat sterker moeten zijn.

Ik weet niet of je veel vertanding ondig hebt. Een raam motor draait volgens mij niet erg snel; een raam hoeft niet een hakmes te zijn als het dicht gaat. Zo'n motor zal dus waarschijnlijk al een best koppel hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 04-08-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 22:00
Kenteken krijg je niet zomaar. Maargoed, niet dat iemand er op let. Heb ook jaren op een onverzekerde snorfiets rond gereden. Dus dat zit wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moet je voor de "officiele" elektrische fiets geen kenteken hebben dan? :S want als je de trappers er (werkend) aanlaat, dan is dit volgens de regels trapondersteuning.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Met trapondersteuning hoeft het niet, maar er was wel iets van een keuring geloof ik. Motor mag zijn werk niet doen als jij niet trapt. Makkelijkst lijkt me dan 2 schakelaars op de trappers, lijkt het er nog op.
Kijk eens op ebay, heb daar 2 250 Watt motoren vandaan, 24V. Meeste electrische fietsen hebben ook 250 Watt.
Ik wil er een 3 wielig 1 persoons karretje mee maken, dus dacht neem er voor de zekerheid 2. Hoewel ik nu bang ben dat het te weinig is, maar dat zien we dan wel.
Feit dat het illegaal is, tsja, dat is het enige probleem nog eigenlijk. Trappers inbouwen ga ik niet aan beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke! op 04-08-2009 23:59 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Nee, kentekenplicht geld voor benzinemotoren en elektromotoren vanaf een bepaald aantal kilowatt vermogen. Denk niet dat hij daar aan gaat geraken met een dergelijk motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft regelgeving, beknopt overzicht op:
http://www.elektrischefiets.com/wetgeving.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:12

Dogooder

dus...

Ik zou kijken naar startmotoren voor auto's, dat zijn stevige electromotoren. Sterk genoeg voor een lekker gangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dogooder schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:45:
Ik zou kijken naar startmotoren voor auto's, dat zijn stevige electromotoren. Sterk genoeg voor een lekker gangetje.
Totaal niet dus. Die zijn kwa koeling ook helemaal niet gemaakt op continugebruik. En als je kijkt naar de hoeveelheid stroom dat zo'n ding trekt bij het aanlopen wordt je al helemaal bang. 200A is doodnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hmm, goed topic. Ik ben namelijk ook opzoek naar een motor om een fietsachtig ding voor te bewegen. We konden amper cheape 12/24/36/48V motoren vinden dus met wat kans gebruik ik een 230V motor en een dikke omvormer. Al zou een zwakstroom motor natuurlijk veel handiger zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
  • Laatst online: 21-09-2010
Er zijn teveel regels in Nederland, ik zou er schijt aan hebben als ik jou was :) Ik bedoel, als Segways illegaal zijn/waren... waar slaat dat dan nog op?

Is een startmotor niet ideaal? Dat soort motoren wordt ook gebruikt op van die electrische scootertjes, die kleintjes die je een tijdje geleden te koop zag voor zo'n 70 tot 100 euro. Meestal gebruiken ze een overbrenging met tandriem van de kleine spindel naar een grote rond de as van het wiel.

Nog een tip van iemand die goed geinformeerd is over de huidige status van batterijtechnologie: gebruik lithium-ijzer-fosfaat batterijen (LFP of LiFePO4), die kunnen een zeer hoge stroom leveren en hebben een hoge energiedichtheid (iets minder dan LiPo). Dat betekent dat ze snel geladen kunnen worden, en ze gaan 2000-7000 laadcycli mee (tot 80% van de originele capaciteit bereikt wordt).

[ Voor 33% gewijzigd door The Merovingian op 05-08-2009 17:02 . Reden: LFP info ]

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

wat dacht je van een electrische grasmaaier motor? lekker veel koppel en zijn ook nog is bedoelt om dingen voort te bewegen..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je een beetje geld wilt uitgeven hebben ze op Unitedhobbies.com een 6kW brushless motor ;) Ook mindere kilowattages, volgens mij is een normale fietsmotor zo rond de 600W.

Enige wat ik dan niet weet is of die motoren ook met PWM werken zodat je ook op lage toerentallen volledige stuwkracht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In Elektrische fiets (kit) staan wel wat linkjes.
Maar aangezien je daar niet in kan (30 dagen geregistreerd en 50 (nuttige) techposts nodig) dump ik hier de linkjes die ik daar tegenkom:
http://bicycle-power.com/diykits.html
http://www.elfiets.nl/
http://www.elfiets.nl/mai...=NL-Winkel&sNewPage=ELZub
http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/DIY-ebike-kits.htm
http://www.verwimp.nl/
Valt wel tegen, maar gewoon zelf zoeken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
  • Laatst online: 21-09-2010
Dat zal lekker hard gaan, zo'n 8 pk! En daarbij moet je het enorme koppel rekenen dat zo'n motor levert, dan mag je wel even zorgen dat je spaken in orde zijn :)

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Drawer schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:49:
Hmm, goed topic. Ik ben namelijk ook opzoek naar een motor om een fietsachtig ding voor te bewegen. We konden amper cheape 12/24/36/48V motoren vinden dus met wat kans gebruik ik een 230V motor en een dikke omvormer. Al zou een zwakstroom motor natuurlijk veel handiger zijn. :)
Dikke omvormer is duurder dan zo'n DC electromotortje.
Met een 500 Watt omvormer kun je geen 500 Watt electromotor aandrijven. Bij een inductive belasting kunnen die omvormers veel minder leveren.

Startmotor wordt inderdaad te heet na een tijdje.

Grasmaaier motor zit je met dat omvormer probleem.

Raambedieningsmotor, heb je wel eens gezien hoe klein die dingen zijn? Weet het vermogen zo niet, maar het is niet veel. Er zit een aardige vertraging op om nog wat kracht te kunnen uitoefenen.

Ik heb hier de 250 W versie van. Was wel goedkoper geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke! op 05-08-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
The Merovingian schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:45:
[...]

Dat zal lekker hard gaan, zo'n 8 pk! En daarbij moet je het enorme koppel rekenen dat zo'n motor levert, dan mag je wel even zorgen dat je spaken in orde zijn :)
Inderdaad :D Ik zag op internet iemand die had met een brushed elektromotor van iets van 12 pk een DIY motor gemaakt, Kawasaki achtig, ging ie toch mooi 90 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekenreactie:

sloop een boormachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Zelfde verhaal als alle andere wisselspanningsmotoren: je zit met een omvormer.
Bij een boormachine heb je nog een extra grote overbrenging nodig, gezien het hoge toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je neemt er natuurlijk een op een accu, voor zover in weet zijn die dingen (14 volt dacht ik) gelijkstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 22:21

Harrie

NederVlaming

Hier staan wel enkele setjes, met tandwielen enzo al bij:
http://www.cyclone-tw.com/dc24.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:43
pak idd een accuboormachine. je hebt gelijk een goede vertraging te pakken, en je kan evt 2 of 3 accu's parralel zetten zodat je bouwsel iets langer kan rijden. Ik ben zelf bezig zoiets in een speelgoed tracktor te bouwen (voor de kleine :D)

even googlen levert ook mooie dingen op hoor:

http://www.youtube.com/luc59457

http://photos1.blogger.co...ebike_electric_drill2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Stond er in een Elektuur vane en paar maanden geleden niet iets over een elektische fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Wat een goed topic!

Ik zeg een Dynamo uit een Auto. Probleem is dat je een controller nodig hebt om hem aan te sturen....
Maargoed, dat heb je bij die brushless kitjes hierboven ook. Het makkelijkste is een gelijkstroom motor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een in-wheel motor speciaal voor fietsen? is gewoon n naaf maar dan wat dikker, 2 draadjes langs de voorvork naar de contoller die dr bij hoort, en de accu's kun je aan het achterrekje, of in het frame (als je zelf n frame bouwt) kwijt.
maargoed, das de standaard oplossing.

'simpele' DC motoren hebben trouwens als voordeel dat ze echt vanaf 0 rpm vol koppel hebben, waar een 'gewone' modelbouw brushless motor een minimum toerental heeft (waaronder de controller de kluts kwijtraakt en je dus stil blijft staan)

voor een simpel voertuig kun je ook eens kijken naar motoren van een electro rolstoel of scootmobiel, die dingen worden om de zoveel jaar uit voorzorg vervangen, en die kun je vaak wel voor n zacht prijsje 2ehands krijgen bij zo'n rolstoelcentrale. dan zit dr meteen de besturing voor de motor en soms ook accu's bij. (hoewel die accu's vaak wel zo verrot zijn.. draait gewoon op '24v', dus met elk soort accu's is wel op het benodigde voltage te komen.

en als je toch n brushless motor wilt gebruiken, is de (beste) oplossing om:
een zo hoog mogelijk (wat de controller aankan) batterijvoltage te gebruiken, dit geeft de grootste variatie in motortoerental van hoog naar laag, de motor op een hoog toerental met een grote vertraging te gebruiken (dit alweer vanwege het minimum toerental) en n beetje speling op de aandrijfketting te laten (door n beetje speling te laten kan de motor zn 'opstartrondje' maken en als ie eenmaal draait kan ie ook gewoon (veel) koppel leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hier kan je ook nog wel een paar dikke electromotoren vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
Nou, ik heb toch een 36V, 800W DC motor besteld, behorende bij een electroscooter en ook meteen de controller die erbij hoort. Zijn net binnengekomen, voor een prijs van zo'n 100 euro. :) Nu nog werkende krijgen en ik ben een blij man.

Zoek in zijn winkel: http://myworld.ebay.nl/ub89/
Pagina: 1