Elektrische fiets (kit)

Pagina: 1
Acties:
  • 848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01
Ik zit te denken om een kit te kopen om een fiets om te bouwen naar een elektrische fiets. De meeste van die kits zien er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.itselectric.ca/images/bikekitnew.gif

De inhoud:

- Elektrische hub motor, in vermogen variërend van 250 tot 1000 W (meestal 600W)
- Accu (Loodaccu, NiCd of NiMH (soms ook Li-ion maar dat is onbetaalbaar))
- Regelaar, gashendel, acculader etc.
- Divers klein spul zoals kabels en bevestigingsmateriaal

Bij buitenlandse bedrijven zijn dit soort kits goed verkrijgbaar, maar óf die bedrijven leveren niet aan Nederland, óf de verzendkosten zijn dan erg hoog. Sowieso zit je natuurlijk met moeizame garantie-afhandeling als er wat aan de hand is.

Mijn vragen: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat zijn die ervaringen? En de belangrijkste vraag: waar kun je dit soort spul in Nederland kopen (of desnoods in België)? Ik heb al met Google zitten zoeken maar ik kan niets vinden...

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2007 21:40 . Reden: Paar stomme fouten er uitgehaald. ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij kan je het hier wel kopen:
http://www.elfiets.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17
koop een brommer :o

waarom in eerste instantie zo'n kit? wat wil je er mee doen?

en ou zie ik dat je hobby's fietsen en energie zijn, hartstikke mooi :P
maar ga eens naar de stort/kringloopwinkel, en tik voor een leuk bedragje een 2dehandsje op de kop

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zooo! Die zijn wel prijzig, €892 voor een hele set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

:?

'die zijn prijzig' in de zin van dat bedrijf of 'die spullen'?

* WFvN vindt het hele zwikkie in ieder geval duur maarja..... een Rohloff kost hetzelfde

[ Voor 42% gewijzigd door WFvN op 21-01-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Remond_FRL schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:44:
koop een brommer :o

waarom in eerste instantie zo'n kit? wat wil je er mee doen?
Experimenteren hoe bruikbaar zoiets in de praktijk is. Een brommer is in de praktijk voor mij niet bruikbaar, ik vind dat nare voertuigen.
en ou zie ik dat je hobby's fietsen en energie zijn, hartstikke mooi :P
maar ga eens naar de stort/kringloopwinkel, en tik voor een leuk bedragje een 2dehandsje op de kop
Dit soort spul is niet tweedehands te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17
nee die kits zijn inet 2dehands te koop nee

maar zo af en toe die fietsen wel
dus dan sloop je de spullen van zo'n fiets af (of modifeer je de fiets)

en je hebt hetzelfde idee

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WFvN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:46:
:?

'die zijn prijzig' in de zin van dat bedrijf of 'die spullen'?
Ik heb alleen naar de prijs van die elektrificatie-kit gekeken, de andere prijzen heb ik geen idee van. Die vind ik vrij prijzig, vooral ook omdat het voor mij in eerste instantie een experiment is. Deze zaak uit China verkoopt een vergelijkbare set (in samenstelling, ongetwijfeld niet in kwaliteit, dat realiseer ik mij) voor slechts $175 (€135). Dat vind ik nogal een verschil, zelfs met een accu die ik hier dan nog zou moeten kopen (hooguit €200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Remond_FRL schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:50:
nee die kits zijn inet 2dehands te koop nee

maar zo af en toe die fietsen wel
dus dan sloop je de spullen van zo'n fiets af (of modifeer je de fiets)

en je hebt hetzelfde idee
Die fietsen hebben meestal een pedelec systeem (die geven alleen vermogen als je zelf al daadwerkelijk trapt). Die kits hebben een naafmotor, daar kun je zelf bepalen hoeveel hulp je krijgt van de motor, of zelfs alleen op de motor kunt rijden.

Daarbij heb ik liever een losse kit, wie weet haal je zo'n fiets uit elkaar en werkt het dan ineens niet meer. Zie er dan maar eens achter te komen waarom niet zonder documentatie.

Dus: bedankt voor de tip, maar toch maar niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou de jongens van http://www.verwimp.nl/ eens kunnen bellen. Da's weliswaar een groothandel, maar wel zo'n beetje de grootste van Zuid Nederland op het gebied van fietsen. Zij kunnen nog allicht weten waar in NL je zoiets zou kunnen krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wel interessant.
Mijn ouders zijn op zoek naar een elektrische fiets die niet te zwaar is. Ze hebben nu goede en lichte fietsen, maar een 'echte' elektrische is te zwaar (moet op fietsenrack op camper getild worden), dit zou dan een ideale tussenoplossing zijn.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://www.oatleyelectronics.com/images/sc300_f.jpg
http://www.oatleyelectronics.com/motors.html
Wacht dat je van 2 zulke 300W motoren op 24V op je bagagerek monteren en de ketting modden voor de aandrijving. $ 36 per stuk is redelijk goedkoop en je hebt in totaal 600W aandrijving. Net niet teveel om boetes te krijgen. http://www.scooter-power.nl/sponsers.htm

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2500/2500/2502/250214_RB_00_FB.EPS.jpg
http://shop.conrad.nl/Bat...ijen/Loodaccu/250214.html
2 12V-17Ah-loodaccu's aan de zijkanten van je bagagerek, samen zorgen ze voor 17Ah op 24V. De motoren trekken 30,8A op maximaal vermogen (ja, ze verbruiken samen meer dan 600W, rendement kan niet 100% zijn) en je kan een half uur continue op maximaal vermogen rondtoeren. Maar je kan wel langer op half vermogen rondtoeren. Zo'n loodaccu kost € 50 per stuk.

Nu nog wat vermogenelektronica erbij doen om de motoren onder bedwang te houden. Een fiets is normaal gezien lichter dan een bromfiets, hierdoor kan je zelfs nog sneller doorrijden?

Ander oplossing is bij de Aldi, een enorme lading aan oplaadbare NiMH. bv 4 AA batterijen met 2,5Ah (4,8V) capaciteit kost zoiets als 5 euro of minder? Met 5 setjes geraak je aan 24V 2,5Ah en met 50 setjes heb je 24V 25Ah, 250 euro kosten. En je kan 48 minuten op volle kracht rondtoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 21-01-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

^^ Klinkt leuk, maar het gewicht van een zo'n motor is ongeveer 2 kg en van een accu 5 kg. Dat zou op 14 kg komen, ongeveer de helft van een 'kale' fiets. Dat trapt niet meer lekker zonder motor aan denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door zwippie op 21-01-2007 22:28 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

zwippie schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:27:
^^ Klinkt leuk, maar het gewicht van een zo'n motor is ongeveer 2 kg en van een accu 5 kg. Dat zou op 14 kg komen, ongeveer de helft van een 'kale' fiets. Dat trapt niet meer lekker zonder motor aan denk ik.
ff een NiMH alternatief gepost, deze is behoorlijk lichter. 1 ipv 2 motoren scheelt ook wat, je kan dan "slechts" 35km/h halen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 21-01-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo'n losse accu en een paar motortjes krijg je natuurlijk nooit degelijk en duurzaam op een fiets ;) En bovendien hebben die elektrische fietsen volgens mij juist als eigenschap dat je wel altijd zelf moet trappen en dat die motor alleen extra power geeft. Kan me voorstellen dat er in een 'echte' elektrische fiets dan nog een stukje electronica oid zit die zorgt dat je een constante snelheid houdt. Maargoed, op zich is dat niet perse nodig...

Maar over die DIY-kits. Misschien kan je lokale fietsenmaker (of een webshop) wel via de groothandel aan zo'n ding komen. Ik kan me nl. voorstellen dat er in normale winkels geen vraag naar zoiets is, waardoor ze het ook niet gewoon te koop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het voordeel van een naafmotor is de eenvoud en efficiency, doordat je niet hoeft te hannesen met kettingen etc. Gewoon wiel swappen en klaar. Kettingaandrijving geeft ook extra geluid, een naafmotor zou ook compleet stil moeten zijn (geen bewegende onderdelen).

In eerste instantie wil ik eerst kijken of het werkt met (voor mij gratis) loodaccu's. Als het goed werkt wil ik wel wat geld uitgeven aan een NiMH accupack voor een praktisch bruikbaar bereik. Dat zou ik bijvoorbeeld vrij gemakkelijk zelf kunnen bouwen uit dergelijke cellen: klik. Vroeger vaak zat gedaan voor mijn elektro radiobestuurde vliegtuigen. Precies hetzelfde principe, alleen iets grotere schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goede tip, bedankt. Ik heb ze gemaild!

Ik heb ook gemaild met deze deze Chinese zaak over hun verzendkosten, die bedragen dan toch weer $150, terwijl de kit zelf $175 kost. Dat zou dan in totaal op €250 komen, waar dan ook nog invoerrechten boveno komen etc.

Ik kijk en denk rustig verder, ik heb er geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met zo'n motor klinkt je fiets als een metro: http://www.youtube.com/watch?v=6d9qXGf-yiw

Dat alleen al maakt een naafmotor aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
rapture schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:17:
[afbeelding]
http://www.oatleyelectronics.com/motors.html
Wacht dat je van 2 zulke 300W motoren op 24V op je bagagerek monteren en de ketting modden voor de aandrijving. $ 36 per stuk is redelijk goedkoop en je hebt in totaal 600W aandrijving. Net niet teveel om boetes te krijgen. http://www.scooter-power.nl/sponsers.htm
600watt lijkt me anders voldoende voor een dikke 45+km/h, daarvoor moet je toch al een blauw kenteken hebben d8 ik :?
zwippie schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:27:
De helft? eerder een verdubbeling, tenzij je in een tank rondfietst...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Een moderne normale stadsfiets weegt ongeveer 20 kg (ik zat er idd wat naast dus). Bron: Gazelle website. Ze hebben ook een electrische uitvoering die bijna 28 kilo weegt. Maximum snelheid 25 km/h, een volle accu zou 40 tot 60 kilometer kunnen helpen. Best netjes dus, hij ziet er alleen niet uit. :p

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 20:52
en je moet kijken naar de rpm van de motor anders moet je dalijk ook nog een versnellingsbak ertussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Opperhoof schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:21:
en je moet kijken naar de rpm van de motor anders moet je dalijk ook nog een versnellingsbak ertussen hangen.
Nee, daarom wil ik dus een naafmotor. Geen versnellingen, geen tandwielen, geen kettingen, gewoon simpelweg directe aandrijving. Efficiënt en stil.

Ik denk toch dat ik die set uit China bestel, dat is de meest voordelige optie, zelfs met die verzendkosten van $150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 16:06

Dentheman

Zie signature

CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:34:
[...]

Nee, daarom wil ik dus een naafmotor. Geen versnellingen, geen tandwielen, geen kettingen, gewoon simpelweg directe aandrijving. Efficiënt en stil.

Ik denk toch dat ik die set uit China bestel, dat is de meest voordelige optie, zelfs met die verzendkosten van $150.
start anders een inkoopactie, misschien zijn er nog wel meer mensen geïnteresseerd en zo kan je de verzendkosten enigzins drukken :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dentheman schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:37:
start anders een inkoopactie, misschien zijn er nog wel meer mensen geïnteresseerd en zo kan je de verzendkosten enigzins drukken :)
Dat bedrijf heft de verzendkosten per stuk, dus dat scheelt helaas niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een massabestelling kan je altijd proberen. Het blijft een stuk staal dat je verzend en dat weegt nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kan me niet voorstellen dat je met een zelf gemodde fiets in nl de weg op mag. Tegenwoordig moet ook een spartamet namelijk een kenteken hebben.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien kun je ook even kletsen met de mensen van Sinner ligfietsen, die heb ik ook met dezelfde kit op de beurzen zien staan als ik met het goed herinner. Via een snelle zoekactie zie ik zelfs dat ze hun naam eraan hebben te danken:
Wouter op de Ligfiets Lijst:
Volgens de Encyclopedia heet de Sinner zo omdat de ontwerper met een vroeg
prototype werd aangehouden. Het elektrische motortje, dat hij erop gemonteerd
had, bleek niet in overeenstemming met de Nederlandse regelgeving op dat
gebied. Een overtreding, en dus was hij een 'sinner'. Ik vraag me af hoe veel
puriteinse Amerikanen zo'n fiets om de naam niet zouden kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

AkroBatik schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:43:
Kan me niet voorstellen dat je met een zelf gemodde fiets in nl de weg op mag. Tegenwoordig moet ook een spartamet namelijk een kenteken hebben.
Het is me ook niet helemaal duidelijk. Ik kwam wel oa dit tegen:
Moet een fiets met trapondersteuning WA verzekerd worden?

Nee, sinds 1 oktober 2006 is de verzekeringsplicht voor de fiets met trapondersteuning vervallen. Het is per die datum niet langer verplicht de fiets met trapondersteuning WA te verzekeren.

Het is echter wel aan te raden. De fiets met trapondersteuning blijft volgens de wet een motorvoertuig. Daarmee is de fiets bij de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen standaard uitgesloten van de dekking. Voor het sluiten of opzeggen van de verzekering voor uw fiets met trapondersteuning, adviseren wij u eerst contact op te nemen met uw aansprakelijkheidsverzekering voor meer informatie.
Het is handig om bij uw eigen (WA) verzekerings maatschappij navraag te doen of deze de elektrische fiets onder de normale WA verzekering laat vallen.

....

U heeft dus voor een trapondersteunende fiets

GEEN KENTEKEN NODIG

Voor een Elektrischesnorfiets van b.v. Sachs, Greenbike en Antec heeft u wel een Kenteken nodig. Voor de fietsen van E-Bikers ben ik bezig met het zoeken van een oplossing, ik verwacht eind deze maand (okt 2006) daar meer over te weten.

Dit is alleen van toepassing voor de door de RDW goed gekeurde fietsen mocht u geen type goedkeuring kunnen vinden dan kan de fiets niet op kenteken worden gezet.

Een goedkeuring bestaat uit diverse nummer en letters hieronder staat een voorbeeld.

MVTA nummer e4*92/61* 0134
VIN code XMXDM6DC42CT92000
Een geïmporteerde kit heeft vast niet zo'n goedkeuring, dus je kan em niet eens op kenteken zetten. Als je er normaal gebruik van maakt, dus een normaal tempo fietsen met ondersteuning, denk ik eigenlijk dat niemand doorheeft dat je zo'n ding op je fiets hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zwippie schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:36:
Een geïmporteerde kit heeft vast niet zo'n goedkeuring, dus je kan em niet eens op kenteken zetten. Als je er normaal gebruik van maakt, dus een normaal tempo fietsen met ondersteuning, denk ik eigenlijk dat niemand doorheeft dat je zo'n ding op je fiets hebt.
Dat is inderdaad mijn bedoeling. Ik hoef geen 60+ km/u te fietsen, ik hoop dat ik een constructie voor elkaar krijg die mij in staat stelt 60km of meer te fietsen met ongeveer 25-30km/u. En ik denk ook wel dat dat mogelijk is. Als alles goed gaat wil ik uiteindelijk naar een NiMH accupack toe van 36V@10Ah. Als ik dan 60 km met 30km/u zou willen afleggen ben ik dus 2 uur onderweg, de ontlaadstroom zou dan <5A mogen zijn. 5A@36V = 180W, volgens mij moet daar wel 30km/u mee te halen zijn als ik meetrap.

Maar dit is allemaal slechts veronderstelling. Eerst maar eens zo'n kit hebben en testen en meten.

Legaliteit is inderdaad wel een punt; ik dacht al dat het wettelijk verplicht was dat de motor pas vermogen mag leveren als je ook daadwerkelijk trapt (pedelec), maar dat wil ik beslist niet, ik wil zelf kunnen bepalen wanneer de motor ondersteunt, en hoe hard. Als het in de praktijk allemaal goed blijkt te werken moet het NiMH accupack vrij goed weg te werken zijn. Óf ik maak er een plat pack van wat als 'bagagedrager' vermomd is, óf ik maak er 'stickpacks' van (end-to-end gesoldeerd) die langs de framebuizen lopen.

Pagina: 1