Goededag allemaal,
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Mini(1) voorzien van de nieuwe r3966 fw. Af-fabriek was mijn Mini voorzien van fw r3582. Voor mijn doeleinden (films draadloos streamen vanaf mijn Synology NAS) had ik met deze fw geen last van bugs. Het enige dat me opviel is dat bij losse ondertitels (srt) de coderingen </i> niet werden omgezet naar italic letters. Ik had gelezen dat de Mini niet om kan gaan met deze coderingen. In r4824 zou dit opgelost moeten zijn doordat deze coderingen niet langer worden getoond (de letters zijn dan nog steeds niet italic).
Maar terug naar mijn ervaringen met de r3966 ervaringen. Mijn eerste indruk was van 'Wow, wat ziet het er mooi uit!'. Ik had namelijk nog nooit de beta update geïnstalleerd. De performance viel me 100% mee. Wel wat vertragingen, maar allemaal acceptabel. Verder maar gelijk weer een draadloze netwerkverbinding opgezet (via de standaard Acryan wireless N usb stick). Wat me opviel is dat ik geen mogelijkheid had om handmatig een e.e.a. in te stellen. Ik kon alleen een SSID selecteren en een wachtwoord ingeven. De verbinding werd succesvol tot stand gemaakt. Ook gelijk maar een shortcut gemaakt naar mijn NAS.
Tot zover geen echte bijzonderheden. Toen nog helemaal happy.
Het eerste dat me opviel bij het afspelen van een film is dat ik alleen gebruik kan maken van de 'browser' om films vanaf mijn NAS te streamen. De eerste drie opties (films, muziek, foto's) zijn voor mij nutteloos. Het lijkt wel alsof deze opties alleen gebruikt worden voor usb opslag. OK, daar kan ik nog mee leven. Toen een verbinding gemaakt via browser en shortcut; ik heb succesvol een mkv+srt kunnen afspelen. Echter de wijzigingen die ik gedaan heb aan de instellingen (groter + hoger plaatsen) voor de ondetitels werden niet onthouden. De eerstvolgende keer moest ik weer dezelfde wijzigingen doen. Geen wereldschokkend probleem, maar wel een beetje irritant.
Wat ik wel als heel vervelend heb ervaren, is dat ik elke keer van te voren moest controleren of ik wel goede draadloze verbinding had. Via diversen en netwerk controleerde ik het toegewezen ip adres en subnetmask. De ene keer had de Mini een juist ip adres en mask (192.168.2.x en 255.255.255.0) en de andere keer een fout adres (169.x.x.x en 255.255.0.0). De reden hiervan heb ik niet kunnen achterhalen. De enige oplossing was opnieuw een draadloze netwerkverbinding op te zetten.
Tevens vind ik het zeer slordig dat (oude) ingegeven waarden worden getoond bij het opzetten van het draadloze netwerk. Ik zag mijn wachtwoord staan!!!!
Ik heb vrijdag en zaterdag veel gespeeld met de Mini, maar het volgende heeft me definitief doen besluiten om te downgraden: ik kan niet meer streamen vanaf VIDEO_TS mappen. Voorheen werd er altijd gevraagd of ik de map wilde openen of dat ik de film wilde afspelen. Nu wordt direct de map geopend. Ik heb gelezen dat dit een 'bekend' probleem is; alleen vanuit de menu-optie Films kan een video_ts map afgespeeld worden, maar dit zou betekenen dat ik de video_ts map eerst op een usb-stick/harde schijf moet zetten.
Ik heb nu fw r4824 erop gezet: een hele grote upgrade vanaf r3582.......

Waarom deze nu fw? Ik had namelijk gelezen dat r4824 het </i> coderingen probleem zou oplossen. Dit is dus niet het geval. Maar ach, op dit moment nog geen verdere problemen met r4824 (ik kan altijd nog terug naar r3582, welk ik als stabiel heb ervaren).
Hieronder mijn + en - punten samengevat.
Pluspunten:
1. mooi uiterlijk
2. performance niet slecht
Minpunten:
1. instellingen voor ondertitels worden niet onthouden (ik heb gelezen dat meerdere gebruikers hiervan last hebben)
2. ip adres wordt niet (juist) toegewezen
3. ooit ingevoerde waarden worden getoond, dus ook je wachtwoord
4. eerste drie menu-opties kunnen niet gebruikt worden voor streamen vanaf een NAS
5. niet kunnen streamen vanaf VIDEO_TS map
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Tot nu wacht ik nog even (......) totdat er een nieuwe update is. Van ninpunten 1, 4 en 5 heb ik op internet gelezen dat anderen daar ook last van hadden. Over de wireless problemen heb ik nog niks kunnen vinden.