Inleiding |
---|
Nu er steeds meer Network Media Tank (NMT's) op de markt komen is het goed om te weten welke NMT voor jou situatie het beste geschikt is. In dit topic wordt de AC RYAN PLAY!ON HD en de PLAY!ON HD MINI besproken met al zijn voor- en nadelen en uiteraard bevindingen van de gebruikers. Beide spelers zijn voorzien van de nieuwste Realtek chipset. De interface is wat betreft bediening en functionaliteit nog niet optimaal en zal dus ook nog zeker bijgeschaafd moeten worden. Daarentegen beloofd de speler naar genoeg alle bestandsformaten aan te kunnen wat zeker niet onbelangrijk is. Een van de grootste pluspunten van deze apparaten is dat AC Ryan al geruime tijd actief aan het ontwikkelen is aan de firmware, en dat er naar gebruikers geluisterd wordt. |
Inhoudsopgave |
---|
|
Specificaties PLAY!ON HD | Specificaties PLAY!ON HD MINI |
---|---|
227 x 165 x 60mm | 151 x 102 x 42 mm |
* Full HD Media Player * HDMI up to 1080p (Full HD) * Enjoy Full HD video (H.264, MKV, RM/RMVB) on TV * UPnP Media Streaming * Wired & Wireless Network (Wired Network is included / Wireless Network is an optional extra, not included in the standard package. To enjoy wireless network at up to 300Mbps, purchase the Wireless option) * Store all your media files centrally * Network Drive (NAS) * Download BitTorrent * Listen to Internet Radio * Internet Feeds (Picassa, Flickr, News Feeds) * Enjoy a Slideshow of your favorite photos | |
* HDMI interface up to 1080p * Composite Video * Composite Audio * Y/Pb/Pr Video * SPDIF Optical TOSLink (digital audio) | |
* 3.5" SATA/SATA2 Harddisk up to 2TB * SD card * SDHC (SD High Capacity) * MMC * MS * MSPro | / |
40 mm active fan | No fan |
Supported video formats AVI / MKV / TS / TP / TRP / M2TS / MPG / MP4 / MOV / M4V / VOB / ISO / IFO / DAT / WMV / ASF / RM / RMVB / FLV resolution up to 720p / 1080i / 1080p[b] Supported video codecs[/b MPEG-1 / MPEG-2 / MPEG-4 SP/ASP/AVC (H.264) / XviD / DivX / WMV9 (VC-1) / RealVideo 8/9/10 (up to 720P) Supported Audio formats MP3 / MP2 / WMA / AAC / FLAC / WAV / OGG Vorbis / PCM / LPCM / MS-ADPCM / LC-AAC / HE-AAC / COOK / RA-Lossless Supported Audio * Stereo * AC3 Dolby Digital 5.1 (passthrough & downmix to stereo) * DTS (passthrough & downmix to stereo) * DTS Master Audio (passthrough core stream & downmix to stereo) * Voor 7.1 en DTS MA, zie onder (is afhankelijk van versie) |
FAQ | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AC RYAN HD F.A.Q. Aanvulling:Q1: Waarom wordt enkel èèn nummer afgespeeld wat geselecteerd is, terwijl in de bovenste menu balk de optie "All" aanstaat?A1: Dit is waarschijnlijk een bug in de software. Verander de optie "All" naar "Music" en alle nummers in de folder worden afgespeeld. Zijn er problemen met 23,97 frames/s films? Dit probleem heeft in de 'oude' firmwares wel gespeeld, maar is ondertussen al ruimschoots opgelost. Dus alle types films die de POHD kan afspelen, mogen deze fps hebben. Mijn POHD blijft hangen op het beginscherm na een firmware upgrade De beste manier is de POHD opnieuw te flashen via de 'handmatige' manier. Dit gaat als volgt: - Stop een USB stick in de POHD met de firmware in de root (dus hetzelfde als je zou doen als je de firmware via het menu update) - Trek de stroom - stekker eruit - Druk de aan/uit knop in - Stop de stroom-stekker er weer in - Laat de aan/uit knop pas los als je een firmware upgrade scherm ziet IK heb een Medi8ter of Woxter, die ziet er hetzelfde uit, kan ik de firmware van de POHD gebruiken? Nee, natuurlijk niet! De firmware is beschermt zodat deze alleen op de POHD gebruikt kan worden. En terecht, ACRyan hoeft niet de kosten te dragen die andere bedrijven weigeren te nemen. Welke WiFi dongle kan ik gebruiken Er is geen officiële lijst beschikbaar, dus blijf bij de AC Ryan dongle. Snelheid via WiFi is overigens zeer beperkt, streamen van HD is geen optie! (zie snelheden hieronder) Data-overdracht is nogal traag? Op zijn zachts gezegd: Ja! De players hebben beide een 100 Mbit netwerk aansluiting, maar de processor kan deze snelheid bij lange na niet halen. In de praktijk zijn de volgende snelheden te behalen: - Wireless -> 2 MBps - Wired -> 5 MBps - USB -> 22 MBps Gezien de bitrates van sommige HD films veel hoger is, kan streamen dus voor problemen zorgen. Als je bijvoorbeeld 'een' birdscene hebt van 40Mbps, dan zal die met de hakken over de sloot worden afgespeeld via een wired verbinding. Er bestaat dus grootte kans dat het beeld gaat haperen. Kan ik de POHD blijven gebruiken als ik hem via USB aangesloten heb? Nope! Als de POHD via USB is aangesloten op een PC/router dan gedraagt deze zich als externe schijf en geeft deze geen beeld. Deze beperking komt doordat de POHD als externe HDD zelf geen zeggenschap meer heeft over bestanden die erop staan. Je kan dus rare situaties krijgen dat je en film verwijderd die je aan het kijken bent. Dit zal dus niet in een firmware opgelost worden! Ondersteund de POHD USB-powered discs Ja! 2,5" schijven die via USB worden gevoed kunnen probleemloos worden aangesloten op beide app. Disks tot 500gb werken zonder problemen, 640 zou ook nog moeten kunnen. Echter, 1tb 2,5" kunnen problemen geven omdat deze teveel stroom vragen. Een oplossing is een Y-usb kabel te gebruiken, dan wordt de schijf gevoed door 2 usb poorten. De POHD kan ook als USB HDD gebruikt worden, maar hij dut 't niet! http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?p=61236#p61236 Welke HDD's ondersteunt de POHD Vrijwel alle 3,5" SATA schijven, tot 2 TB, er zijn geen schijven bekend die niet werken. 3 TB schijven werken niet! Voor de technische reden: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35103193 Kan ik meerdere beelduitgangen tegelijk gebruiken? Men claimt van wel. Op het AC Ryan forum zijn er ook mensen die dat bevestigen. Ondersteund het apparaat WOL Niet officieel, maar er zijn mensen die zeggen dat het wel werkt via BusyBox: Christian_Ku in "[Mediaplayer] AC Ryan Playon!On HD - Erv..." Werkt het downloaden van torrents goed? Nee! De ingebouwde torrent client (BTPD) is oud en te beperkt om fatsoenlijk te gebruiken. Na uitzetten blijven torrents nog wel eens hangen en seeden heb je ook geen instellingen voor. Er zijn manieren om Transmission op de POHD te installeren, maar het bljift dat de processor gewoon niet krachtig genoeg is voor dit soort allround zaken. (die is gebouwd voor beeldverwerking, niet als all-round CPU zoals een intel of amd). Ik wil mijn universele ab gebruiken (bijvoorbeeld de harmony's), wat zijn de codes? http://www.acryan.com/downloads/ACR-PV73100_RC_Codes.jpg http://www.acryan.com/downloads/ACR-PV73100_RC_Codes.txt Ik kan mijn POHD niet in het netwerk vinden / andere netwerk problemen? Hier zijn mooie stappen plannen voor: http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=102&t=2958 http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=102&t=6228 Mijn TV is helemaal geen HD, maar ik wil wel HD films bekijken Dan doe je dat toch ![]() Als ik een MKV file afspeel heb ik wel geluid en ondertiteling, maar het beeld blijft zwart. Bij info wordt de melding 'Unknown format' getoond. Op mijn lokale pc werkt de file prima, wat nu? Zie dit topic: http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=6897.0 Vanaf de beta firmwares van november 2010 wordt dit in de firmware ondersteund en is dit dus niet meer nodig. Dus vanaf deze firmwares werkt het: 4368 voor de POHD 4415 voor de Mini 4368 voor de DVR Mijn MKV wil hij helemaal niet afspelen, op mijn desktop/laptop doet ie het wel! Nieuwere MKV's worden vaak met compressed headers geleverd. Dit ondersteund de POHD (nog) niet. Een tijdelijke workaround is hier te vinden: http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=42&t=7907 Help: Welke audio setting moet ik kiezen Simpel: De eerste stap is te bepalen via welke weg je de speler hebt aangesloten. Optisch of SPDiff -> Een van de SPDIF opties. HDMI, spreekt voor zich ![]() En dan heb je nog een aantal opties. Die is weer afhankelijk van wat je versterker aankan:
Er zijn meerdere versies van de chipsets? Helaas wel! Beetje onbegrijpelijk, zeker omdat je ze niet/nauwelijks kan herkennen. De versies: POHD: 1073DA (Type nr: PV73100)- Geleverd tot september 2009 -> Geen DTS down mix ondersteuning 1073DD (Type nr: PV73100) - Geleverd tot april 2010 -> Heeft 7.1 en HD audio downmix support 1073DD C+ (Type nr: PV73100 P+) -> Ondersteund vanaf firmware 4318 -> Full 7.1 en HD audio support (aldus een mod: http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?p=60037#p60037) Voor zover bekend is het gewoon pech hebben als je een oud type hebt. De DA type is overigens maar zeer beperkt op geleverd. De mini is er niet geweest met de DA type. |
Firmware |
---|
Voor de POHD en de POHD Mini zijn aparte firmwares beschikbaar. De laatste release versie kun je op de site van ACRyan vinden: Firmware. Als je geen problemen ondervind hoef je natuurlijk niet te upgraden, lees de release notes eens door om te kijken of de wijzigingen interessant voor je zijn. Ook geeft ACRyan een kijkje in de keuken met wat er aan zit te komen, deze kunnen in het firmware forum gevonden worden. Dit zijn Beta of 'Trial' versies, en kunnen dus bugs bevatten. Momenteel zijn ze bezig met stabilisatie en de invoering van YAMJ ('Videowall'). Beta firmwares kunnen gevonden worden op de AC RYAN Forums |
Reviews |
---|
• nieuws: AC Ryan presenteert hd-mediaspeler met Realtek-chipset • techzine • MPC Club • AC RYAN PLAY!ON specs |
Interessante links |
---|
#To Do |
[Voor 94% gewijzigd door IJsbeer op 24-01-2011 13:53. Reden: FAQ aangevuld]