orejas schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:03:
[...]
Dan ga ik Google.de eens aftstruinen. Kijken wat eruit komt. Heb al wel de
ADAC pechstatistiek te pakken. Duitste auto's hebben, overigens, nooit onze voorkeur gehad. Te duur voor wat je ervoor krijgt. Duitse auto's die onder Spaanse of Tsjechische vlag worden gebouwd vinden wij veel eerder een overweging waard.
Van 'oudsher' zijn Duitse auto's altijd wat kaal geweest qua opties. Dat is de laatste jaren flink bijgetrokken, echter is de Duitse degelijkheid een stuk achteruit gegaan. Waar vroeger een Opel de meest verkochte auto was onder particulieren (dus de leasemarkt uitgesloten) is dat tegenwoordig de Toyota en dat is niet voor niets natuurlijk.
[...]
Aha! Natuurlijk. Duidelijk. Stom eigenlijk ook daar niet aan gedacht te hebben.
Het is soms niet altijd duidelijk waar een auto echt vandaan komt. Volgens mij is bijvoorbeeld de Toyota IQ de enige Toyota die nu ook daadwerkelijk nog uit Japan komt. De rest wordt gebouwd elders, meestal hier in Europa. Je ziet dan ook duidelijk dat de kwaliteit van Toyota de afgelopen jaren hieronder te lijden heeft gehad.
[...]
Zoals het er nu voorstaat, heeft dat inderdaad de voorkeur. We zijn inmiddels al een paar keer met een kleine blender onder de motorkap naar Spanje, Italië en Frankrijk gereden, maar vinden het beiden nogal onprettig ingehaald te worden door vrachtwagens, wanneer we eenmaal heuvelop moeten.
Ja in de heuvels is dat niks inderdaad. Jammer genoeg kan je hier in Nederland niet echt op veel plekken het beter bergwerk testen. Mocht je in de buurt van Arnhem een auto gaan testen zou je op een rustig moment eens de Posbank kunnen proberen. Of in de buurt van Nijmegen heb je Berg en Dal. Het blijven jammer genoeg korte stukjes, niet echt een test als snelwegklim met 8%.
Persoonlijk vind ik alles onder de 2 liter eigenlijk niet echt relaxt, mij te zenuwachtig. Maar het ligt er dan ook maar net aan hoe vaak je hem gebruikt en wat je van dat gebruik verwacht.
[...]
Het verschil in wegenbelasting tussen 900 en 1200 kilo is € 240/jaar. Als we de auto 5 jaar houden, scheelt dat € 1200. Weliswaar geen enorm bedrag, maar groot genoeg om rekening mee te houden. Daarbuiten geldt bij zwaardere auto's dat je ook een hoger verbruik zal hebben. We denken bij een lichte auto met laag verbruik ook de laagste afschrijvingskosten te hebben en dus uiteindelijk het goedkoopst en best uit te zijn.
Persoonlijk vind ik 240,- per jaar voor een wat grotere auto geen probleem, blijft een keuze natuurlijk. Je moet niet vergeten dat veel auto's van tegenwoordig zo overvol airbags, balken en andere veiligheidsspul zit dat auto's behoorlijk meer zijn gaan wegen de afgelopen jaren. En dan is natuurlijk weer de afweging of een iets zwaardere (en vaak veiligere) auto je dus die 240 euro waard is.
Zwaardere auto's hebben meestal ook zwaardere motoren met bijbehorend hoger verbruik. Je moet een inschatting maken hoeveel je per jaar gaat rijden, want dan kun je het precies uitrekenen.
Stel je rijdt 15.000 km per jaar in een zwaardere auto die 1 op 13 verbruikt. Dan ben je (met de benzine prijs van 1,30) precies 1500,- per jaar een brandstof kwijt.
Heb je een zuinigere auto die 1 op 17 verbruikt dan kosten diezelfde 15000 km's je op jaarbasis 1147,-.
Met bovengenoemde wegenbelasting kost een zwaardere auto je dan 600 euro per jaar meer. Maar daarvoor krijg je wel een 2 liter (lekker voor in de bergen en op de snelweg) en meestal een ruimere auto (wat weer lekker is voor op vakantie).
Je moet je ook niet te veel verkijken op verbruik, want dat ligt meestal aardig bij elkaar. Ik zal je een paar voorbeelden geven van auto's die ik ken en wat ze verbruik(t)en (en ik hou van doorrijden, maar niet té):
1994 Toyota Starlet 1.3 1 op 14.
1995 Opel Corsa 1.4 1 op 14.
2001 Renault Clio 1.2 1 op 17.
2004 Opel Meriva 1.6 1 op 16.
2008 Toyota Verso 1.6 1 op 14.
1999 Subaru Impreza 1.6 1 op 11.
1997 Subaru Legacy 2.0 1 op 12.
Dit zijn auto's die ik vaak gereden heb en waarvan ik dus zeker weet dat dit ongeveer het gemiddelde is wat betreft verbruik. Je kunt over het algemeen stellen (en niet allen met bovenstaand cijfer) dat Franse auto's relatief zuinig zijn. Japanners verbruiken altijd wat meer.
Ook grappig is het Subaru voorbeeld, de Impreza weegt iets meer dan 1000 kilo, maar het 1.6 blok is niet echt heel soepel wat bij een beetje doorrijden zorgt voor bovenstaand cijfer. Die Legacy is mijn huidige auto, het blok loopt veel soepeler en rustiger en heeft veel meer vermogen beschikbaar in de lagere toeren. Met die auto hoef je niet veel gas te geven om vooruit te komen. Toch is deze auto meer dan 100 kilo zwaarder maar verbruikt dus wel minder. De Subaru's hebben trouwens een boxer-blok en vierwielaandrijving, wat het hogere verbruik verklaart ten opzichte van andere auto's van dezelfde gewichtsklasse.
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Het is toch geen wet van Meden en Perzen dat wanneer wij nu een auto van € 6000 aanschaffen deze over 3 jaar met 40.000 meer op de teller nog 'maar' € 2000 waard is? Dat is nou juist waar we voor willen waken, door iets te kopen met een relatief lage afschrijving. Dat laatste bestaat volgens jou dus niet echt en zouden we uit ons hoofd moeten zetten?
Je moet je niet verkijken op de afschrijving, want de prijzen die je er 2de hands voor moet betalen liggen natuurlijk hoger dan een autobedrijf jou er ooit voor terug gaat geven op het moment dat je hem inruilt. Op de ANWB site (koerslijst) kun je ongeveer zien wat een auto nu kost als je hem bij een dealer koopt en wat je ervoor terugkrijgt. Ik had bijvoorbeeld een Toyota Corolla 1.6 vvt-i gepakt uit 2001 met 150.000 op de teller, de verkoopprijs (aan jou) van de dealer komt op 4450. Maak ik daar 200.000 van krijg jij bij verkoop aan de dealer er nog maar 2450 voor terug (2000 verschil, bijna de helft afgeschreven dus). Daarnaast is er nog geen eens rekening mee gehouden dat we dan ook 3 jaar verder in de tijd zijn, wat de waarde nog verder doet dalen.
Wat je ziet in de praktijk (naar mate je auto ouder wordt) dat het op een bepaald moment niet echt meer uitmaakt of alle onderhoudsboekjes compleet zijn of het ding er netjes bijstaat of hij nu of 150K of 175K km's heeft gelopen voor wat betreft de inruilwaarde van het apparaat.
In Nederland kun je over het algemeen wel stellen dat een zuinige en kleinere auto (en vaak goedkoper in aanschaf) meer
opbrengt waard is op het moment dat je hem verkoopt. Ook hebben sommige auto's een ware 'magie' voor wat betreft de prijs, zie bijvoorbeeld de Starlet. Die dingen zijn belachelijk duur gezien de leeftijd, maar er is een behoorlijke markt voor die auto's daarom blijven ze relatief duur.
Mijn Legacy kostte in aanschaf erg weinig. De auto is onbekend en dat maakt hem weinig bemind. Ook is verbruik niet echt Label A te noemen (eerder F), maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Voor de rest is het een zeer mooie auto, ik ben 2e eigenaar, de kilometerstand is écht (nu 140.000) en alles zit erop en eraan, inclusief vierwieldrive en een geweldige motor. Op die auto schrijf ik bijna niet meer af, want ik kocht hem al voor weinig. En bij een sloop of een oostblok- of Afrika-exporteur levert deze auto altijd een minimumbedrag op, dit in verband met de dure Japanse onderdelen.
Ik denk dat je voor jouw budget met de Yaris het veiligst zit qua afschrijving. Het is een populaire 2e hands auto, dat drijft de prijzen wel op. In plaats van die 2000 kun je dan bijvoorbeeld 3000 verwachten bij verkoop. Je kunt stellen dat je als je een auto koopt in deze prijsklasse het meestal het gunstigst is dat je hem helemaal afrijdt. Als je geen dure reparaties krijgt aan het ding tenminste, ook dat risico ligt bij deze auto vrij laag.
[...]
En dat was nou juist precies de overweging die we maakten toen we ons budget verdubbelden. We willen geen auto die een grote kans heeft over twee jaar volledig afgeschreven te zijn. We zijn juist op zoek naar iets die grotendeels probleemloos vijf jaar meekan, waar we weinig omkijken naar hebben en die ons maandelijks weinig kost.
Volledig afschrijven is een groot woord natuurlijk. Maar er zijn gewoon auto's die echt bijna geen reet meer opbrengen op het moment dat je ze wilt verkopen, veel Citroën's hebben dat bijvoorbeeld. Met Toyota zit je vrij veilig gezien de 2e hands markt voor die dingen. En je moet het zo zien, als je je budget niet verdubbelt hou je 3000 euro in je zak. En een auto die je nu koopt voor 3000 euro zal nooit compleet die 3000 euro afschrijven (ookal rij je er nog 10 jaar in, zolang deze het doet zal hij altijd voor 500 euro van de hand kunnen). In dat opzicht bespaar je jezelf dus 500 euro