Eerste, tweedehands, auto tot € 6000. Advies...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-04 16:00

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Mijn vriendin en ik willen heel graag voor de eerste keer een autootje kopen, we zijn het OV zo langzamerhand wel zat. Zelf heb ik al vrij veel sites bezocht, op zoek naar reviews/ervaringen/kooptips, waarononder autoweek, autobild, en whatcar. Omdat we er nog steeds niet uitkomen, hoop ik nu een beetje op hulp/advies van GoT.
Dit zijn onze kenmerken, eisen en verlangens.
Wij zullen per jaar tussen de 10.000 en 15.000 km rijden, meestal met twee personen. We zullen voornamelijk stukken van min. 50 km aan één stuk op de snelweg rijden en eenmaal per jaar op vakantie gaan met de auto, wat zo'n 5000 km. op de teller zal zetten per vakantie.
Heel graag zouden we dus een betrouwbaar autootje hebben, dat niet de geest zal geven op de péripherique. Enig comfort zou ook wel prettig zijn, wanneer we 12 uur achter elkaar op de stoelen zitten, op weg naar het zuiden.
Ons budget bedroeg in eerste instantie € 3000, maar na vrij veel zoekwerk hebben we dat wegens gebrek aan aantrekkelijke auto's in die prijsklasse opgerekt tot (een absoluut maximum van) € 6000. Belangrijk hierbij is op te merken dat we geen van beide enig verstand hebben van autoonderhoud en de aanschaf van een tweedehands auto. Naast de aanschafprijs willen we daarom de kans op reparaties en hoge maandelijkse onderhoudskosten zoveel mogelijk drukken en de auto graag met enige vorm van garantie kopen bij een garage die ik kan vertrouwen. Eveneens zoeken we een licht autootje om de wegenbelasting laag te houden en om het bezineverbruik te beperken.
We willen graag een autootje met een motortje dat de Franse Alpen aankan en met AC, om de hitte buiten te houden.
De auto's die we het overwegen waard vinden zijn auto's in de kleinste drie klasses (denk - slechts en uitsluitend ter illustratie - aan de grootte van een 107/207/307 of Aygo/Yaris/Auris) met een benzinemotor van (liefst) minimaal 1.2 liter. Verder zou het een licht autootje moeten zijn dat weinig wegenbelasting met zich meebrengt.
Een laatste vraag die ik graag zou stellen gaat over garantie. Is het de moeite waard om de auto met Bovag-, of merkgarantie te kopen, bij zo'n relatief beperkte aanschafprijs?
Heel graag zou ik nu weten welke auto's wij zouden moeten overwegen, volgens jullie.

Even nog in het kort;
  • Kleine hatchback (dus niet per se de 107/207/307 of Aygo/Yaris/Auris)
  • Benzine
  • Tien- á vijftienduizend kilometer per jaar
  • Lage onderhoudskosten en wegenbelasting
  • Max 150.000 km en tien jaar oud
  • Liefst 5 deurs en met AC

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:02

St@m

@ Your Service

Is een Polo niet wat? Kijk anders eens rond op marktplaats en vraag een bevriende monteur mee om de auto ter plekke na te kijken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:59
Ik ben bang dat het heel lastig gaat worden. Voordat ik Saab ging rijden heb ik eens gekeken naar auto's, en het valt tegen.

Hoe sta je tegenover een iets grotere Toyota (corolla?)?. Die zijn iets duurder in de wegenbelasting, betaalbaar etc etc.

Je huidige reeks zou ik *PERSOONLIJK* laten varen. Of je zit met een oude, afgetrapte Ford KA, waar je nog sloten aan onderhoud op uit moet voeren, en de huidige 107, 207 reeks zit bij de garage vaak nog tegen de 8 a 9000 euro.

Als laatste (maar wie ben ik?) zou ik eerder 3000 aan auto betalen, en wat geld achter de hand houden, dan 6000 uitgeven, en vervolgens er achter komen dat hij nog onderhoud nodig heeft.

En succes :) Je eerste auto is altijd leuk.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:11

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

St@m schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:44:
Is een Polo niet wat? Kijk anders eens rond op marktplaats en vraag een bevriende monteur mee om de auto ter plekke na te kijken.
Ga niet voor een Volkswagen. Dat is echt niets meer dan een overpriced Seat. Als je zoiets wil, neem dan een Seat Ibiza. Heb je voor hetzelfde geld een veel leuker auto'tje.

Kijk ook naar auto's als de Mazda (bijv: de 323), Toyota (niet kapot te krijgen. bijv een Yaris), Seat (Ibiza - das veel auto voor weinig geld), Alfa Romeo (das nog meer auto voor weinig geld. Als deze kapot gaat kan het een duur geintje worden)

Ik heb zelf een Alfa Romeo 145 uit '95. Die is al met stuurbekrachtiging en electrische ramen...Kostte me 1000 euro. Moet je nagaan wat je met bij 5000 euro kan doen...

PS. je kan ook eens kijken naar importeren vanuit Duitsland of België...Prijzen zijn daar veel lager en rest BPM is vaak niet veel meer dan een paar 100 euro...Kan je nakijken op de site van de belastingdienst

[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 28-07-2009 08:59 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:14
Voor dat geld moet je wel een Peugeot 206 uit 2002-2004 kunnen vinden met Airco er in. Ik heb zelf een 1.4 versie met 75 pk, niet bijster snel, maar ik rij 1:16 (haalt de 1.6 16v ook) en de auto weegt maar 925 kilo, wat weer gunstig is voor de wegenbelasting. Verder zijn Peugeots vrij comfortabel en ziet de 206 er nog aardig modern uit, ondanks zijn design uit 1998.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een Yaris, zoals je zelf al noemt in je shortlist, is met een 1.3 motor en zo'n 120.000-150.000 km op de teller prima te koop voor zo'n 5000-6000 euro. Bijvoorbeeld deze Yaris. Een 1.3 (86PK), airco, 5 deuren, centrale deurvergrendeling, etc. en bijna 106dkm gereden. :) Het is een Linea Sol, dus de meest aangeklede versie. Er zitten dus ook electrische raampjes enzo op. Als niet per sé een 1.2 of hoger zoekt, een Yaris met een 1 liter motor wil ook nog wel al is het geen snelheidsmonster, heb je nog meer keus voor minder geld.

* AtleX rijd zelf ook een Yaris. :)

[ Voor 12% gewijzigd door AtleX op 28-07-2009 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 18:43

EXX

EXtended eXchange

Daar kan ik me bij aansluiten. Zelf 3 jaar een Toyota Yaris 1.3 in de Linea Luna uitvoering gehad. Bouwjaar 2000, met airco, 5 deurs. Een prima karretje was dat, nooit problemen en redelijk vlot. De Luna uitvoering had bovendien een mooi leren stuurtje standaard.

Met deze Yaris zijn we volgeladen een paar keer naar Italië gereden. Geen enkel probleem in de Oostenrijkse Alpen.

Zeker als je met zijn tweëen bent heb je ruimte genoeg. Stoelen gewoon helemaal naar achteren. Ikzelf ben 1,93 m lang en zat echt niet klem achter het stuur.

[ Voor 34% gewijzigd door EXX op 28-07-2009 09:17 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 19-04 18:11

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik moet zeggen dat ik ook een Yaris heb gehad. type uitvoering weet ik niet meer, maar ik had een 1.4 diesel met 90pk en airco, elect. ramen, elect. spiegels. Was een model uit 2006...Rijd echt prima...Hij zit misschien niet heel erg comfy, maar de auto gaat echt niet kapot...Tenzij je de bumper kennis laat maken met een boom natuurlijk...

Ik ben er mee op en neer naar Barcelona geweest...prima te doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Mike2k op 28-07-2009 09:14 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Ik heb, heel sneaky >:) , al een paar aanpassingen gemaakt aan de openingspost. De belangrijkste is dat de auto's die ik noemde (107/207/307 of Aygo/Yaris/Auris) zeker niet mijn shortlist vormen, maar eigenlijk alleen dienen om aan te geven vanaf welke grootte en tot welke grootte wij een auto zouden overwegen.
Ik heb juist expres geen shortlist gegeven om zo met een schone lei te beginnen en niet vast te zitten aan auto's die ik zelf al had gevonden.

De voorbij gekomen suggesties, waarvoor hartelijk dank, als Seats en Toyotas ga ik zeker eens nader onderzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door orejas op 28-07-2009 09:20 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:06
Ik zal wel tegen het zere been van menig iemand aanschoppen maar voor 6000,- euro is een Astra G 1.6 16v of 1.8 16v te verkrijgen met Airco. Heb er zelf prima 3,5 jaar in gereden en heeft mij nooit in de steek gelaten. Het is alleen geen spannend model...

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:19
orejas schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:38:
Naast de aanschafprijs willen we daarom de kans op reparaties en hoge maandelijkse onderhoudskosten zoveel mogelijk drukken en de auto graag met enige vorm van garantie kopen bij een garage die ik kan vertrouwen. Eveneens zoeken we een licht autootje om de wegenbelasting laag te houden en om het bezineverbruik te beperken.

Een laatste vraag die ik graag zou stellen gaat over garantie. Is het de moeite waard om de auto met Bovag-, of merkgarantie te kopen, bij zo'n relatief beperkte aanschafprijs?
Dit is een moeilijke, ik vind dat je wel een beetje op een kantelpunt zit qua budget. Je geeft echter al aan dat je er weinig verstand van hebt, als je ook niemand mee kan nemen bij aanschaf met enige verstand van auto's zou je er wel goed aan doen denk ik.
Overweeg ook even wat de auto kost met een meeneem prijs en kijk daarnaast nog even wat je in je spaarpot hebt zitten, maw is het prijsverschil een risico nemen waard en kom je niet gelijk in de problemen als je een dure reparatie hebt.
Overigens stelt de Bovag dat bij de bovag aangesloten garages auto's boven de 4500euro moeten voorzien van garantie, als je hier naar kijkt zou het je vraag met ja beantwoorden.

Kijk bij aanschaf vooral ook naar de onderhoudshistorie (boekje ligt vast in het dashboard kastje), zijn alle beurten op tijd geweest en zijn alle dure onderdelen niet binnenkort aan vervanging toe (denk aan distributieriem, overigens zal een goede garage deze altijd vervangen mocht het binnenkort nodig zijn, zeker als je de auto met garantie koopt). Probeer anders iig af te spreken dat de auto nog een grote beurt oid krijgt bij aflevering.

Mocht je een auto met garantie kopen, let dan even op wat voor garantie het is, Bovag garantie en de merk garanties zijn geloof ik wel in orde, maar er zijn ook autobedrijven die eigen garantie aan bieden en dan bv alleen op de draaiende onderdelen oid :|

De auto's zijn al genoemd, denk idd aan 206 en Ibiza (beiden zelf gehad en prima bevallen).
Wel zou ik icm de airco voor een iets zwaarde motor gaan, denk bv bij de 206 aan de 16v varianten. De airco snoept er toch wel wat pk's af en dat merk je bv bij file rijden behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar een Alfa 147. Voor 6000 euro is er genoeg te vinden.
De vrij hoge afschrijving die Alfa's hebben is nu jouw voordeel. Voor relatief weinig geld koop je een auto met standaard dualzone climatecontrol, cruisecontrol enz.
Ik zou deze auto zeker ook in overweging nemen. Tip, ga dr eens in rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het verbruik en de onderhoudskosten van een Alfa hebben mij juist tegengehouden om er eentje te kopen als eerste auto. Die waren namelijk nog hoog vergeleken bij de Yaris die ik uiteindelijk gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
joca schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:28:
Wel zou ik icm de airco voor een iets zwaarde motor gaan, denk bv bij de 206 aan de 16v varianten. De airco snoept er toch wel wat pk's af en dat merk je bv bij file rijden behoorlijk.
En laat dat nou precies zijn waar je de PK's ook niet nodig hebt ;)

Een zwaardere motor is fijner als je veel op de snelweg zit: minder toeren bij zelfde snelheid (over het algemeen). Maar alles met een PK/KG verhouding van 1:11 of lager is gewoon prima voor dagelijks gebruik. Ter illustratie: dat is 90 PK in een auto van 1000 kilo. 80PK in een Yaris (de 1.3 heeft 86pk).

Airco heeft echt niet zo'n grote invloed als veel mensen je willen doen geloven. Tenzij hij echt op volle toeren draait, maarja, hoe vaak doe je dat? Als je in de Sahara rijdt misschien, maar ik denk niet dat je daar wekelijks komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
AtleX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:02:
Het verbruik en de onderhoudskosten van een Alfa hebben mij juist tegengehouden om er eentje te kopen als eerste auto. Die waren namelijk nog hoog vergeleken bij de Yaris die ik uiteindelijk gekocht heb.
Daar moet ik je gelijk in geven!
Met een gemiddeld verbruik van 1:10 (voor de 1.6 :/ ) zijn ze vrij dorstig idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Ruim een jaar geleden, bij het opzeggen van baan en inleveren van bijbehorende leaseauto, zat ik met precies hetzelfde eisenpakket en budget (en bijkomende dillema's :))

Uiteindelijk hebben mijn vriendin en ik gekozen voor een Skoda Fabia Combi. Ik zou je zeker aanraden om hier ook eens naar te kijken.
  • Ruimte!
  • Prima uitrusting, zelfs bij een eenvoudiger model. Airco (met handmatige temperatuurregeling), cruise control (ideaal!!), elektrische raampjes voorin, in hoogte verstelbare voorstoelen, het zit er allemaal op. Geen overdaad, maar wel net datgene om het allemaal aangenaam te maken.
  • Ruimte!
  • Ons exemplaar heeft de 1.4 55kW motor (niet de 8V maar de 16V) - vorige zomer zijn we hiermee door de Alpen gereden, en deze winter naar Oostenrijk. Goed, heuvelop is het even terugschakelen, maar over de eerste reis hebben we (inclusief die bergen dus) wél gemiddeld 1:16,5 gereden. In NL rijd je op de snelweg met gemak 1:17 - 1:18 en ons langetermijngemiddelde is 1:16,1.
  • Did I say, ruimte?
  • Nog steeds maar 1050 kilo (€15 36 p/m wegenbelasting, en maar 15 kilo meer dan de hatchback)
  • Betrouwbare techniek
Nadeel is wel, dat het een ongelofelijk grijze muis is. Van buiten vind ik hem wel iets hebben (beetje een miniatuurversie van het vorig model Mercedes C-klasse, qua lijnenspel), van binnen is het grijs plastic galore. Wel degelijk allemaal, maar sexy is anders.

In ieder geval succes met je keuze :)

[ Voor 0% gewijzigd door MrTinux op 28-07-2009 16:05 . Reden: verkeerd bedrag wegenbelasting, tnx Jona :) ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 11:19
Plague schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:09:
[...]

En laat dat nou precies zijn waar je de PK's ook niet nodig hebt ;)
Eh ja dat klopt ook wel weer :o
Maar je merkt het meestal wel duidelijk als je optrekt of de airco aan staat of niet. Ik rij nu een alfa 147 (de 105pk instapmotor) en daar merk ik het altijd behoorlijk. (wel 1250kg).

Maar je zegt zelf al een verhouding van 1:11. Dat haalt de 920kg wegende 206 met 75pk motor niet.(en de alfa ook niet).

Wat betreft de aanbeveling voor de alfa 147. Prachtige auto, je krijgt veel waar voor je geld. Ik rij er zelf een en heb hiervoor in een 206 gereden, maar de alfa is toch wel iets duurder in onderhoud, wegenbelasting (gewicht) en ook verzekering. Dat zijn toch punten die de TS belangrijk vind.
(Zelf zou ik het wel weten een een 147 kopen idd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die Fabia is wel een goede suggestie, goedkoper dan de way overpriced VW's, net zo betrouwbaar (hoewel je voor de echt betrouwbare auto's in Japan moet zijn).

Overigens zou ik weg blijven bij de 206, relatief erg onbetrouwbaar, 106 doet 't een stuk beter maar is ook een stuk kleiner.

Toyota's zijn vaak wat duur maar wel erg betrouwbaar.
Andere aanraders zijn Imho een Mitsubishi Colt en een Honda Civic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 11:20

unclero

MB EQA ftw \o/

Airco heeft echt niet zo'n grote invloed als veel mensen je willen doen geloven. Tenzij hij echt op volle toeren draait, maarja, hoe vaak doe je dat? Als je in de Sahara rijdt misschien, maar ik denk niet dat je daar wekelijks komt ;)
Ding staat misschien 10 keer per jaar aan inderdaad. Maar de inruilwaarde is uiteindelijk veel hoger dan wanneer je een auto neemt waar je het dakraam van open kan draaien.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Toyota Yaris of Corolla. Makkelijk voor je eerste budget (of iets erover) te krijgen. Kwaliteit ligt hoog, onderhoudskosten laag. Zal je niet in de steek laten, ook al rijdt je 3x zoveel kilometers per jaar als je eerst beoogt had.

Verbruik ligt ietsje hoger dan bijvoorbeeld een Renault Clio, maar je zal met gemak besparen op de onderhoudskosten. Daarnaast was je toch niet van plan zoveel te rijden, dus ook het iets hogere verbruik kan je dan verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Laatst online: 23-03 19:13
Op constante snelheid zal je het niet direct merken nee, maar als je oprtrekt des te meer. Ik heb een wagen van 103pk/1100kg en met airco aan moet je toch echt wel het gaspedaal dieper intrappen wil je even snel als normaal op trekken. Daarom doe ik de airco meestal pas aan als ik bv op de snelweg ben. Daarvoor even de raampjes open om af te koelen.
MrTinux schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:34:
Uiteindelijk hebben mijn vriendin en ik gekozen voor een Skoda Fabia Combi. Ik zou je zeker aanraden om hier ook eens naar te kijken.
  • Nog steeds maar 1050 kilo (€15 p/m wegenbelasting, en maar 15 kilo meer dan de hatchback)
Inderdaad een goede keuze voor het geld, maar dat lijkt me wel erg weinig wegenbelasting voor een wagen van 1050kg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 17:07
Wij hebben een Yaris (nieuwe model) en daar ben ik erg tevreden over. Ook langere ritten (Oostenrijk, Zwitserland) gaan zonder een centje pijn. Mijn tante heeft een oudere en daar is ook niks op aan te merken.

Ik had ooit van mijn werk een 207 en daar zou ik niet aan beginnen. Mooie comfortabele auto, maar daar was constant wel iets mis mee.

We hebben ook een tijdje een ka 1.3 (geloof ik) gehad. Dat was ook een leuk wagentje, maar die was van binnen wel heel erg klein door alle ronde vormen en ongein. Daarnaast kreeg ik in de Ka bij langere ritten (3u +) last van mijn rug, terwijl ik daar bij de zowel de yaris als de 207 geen last van had.

Ik heb ook nog een tijdje een 107 van de zaak gehad. Dat was wel weer een leuk wagentje, al had die van mij geloof ik geen AC. Maargoed, ook daarmee ben ik naar Oostenrijk op een neer geweest met voor 2 man snowboard gear achterin. (Achterbank plat.) Wat minder comfort en je voelt je soms wel erg klein als de vrachtwagens / suv's je om de oren vliegen. Maar verder ook een prima wagentje wat mij betreft.

fabia of een ibiza lijkt me ook een leuke auto, maar daar heb ik geen ervaring mee.

OH en nog een ingeving: ford fusion?

[ Voor 32% gewijzigd door Charly op 28-07-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
En een oude Mini... is dat niet wat? En dan wel 1 die goed onderhouden is of netjes gerestaureerd 8) Aanschafprijs komt voor een goede met een beetje mazzel uit op ongeveer 3k.

Motor: 998cc
Versnellingen: 4
Funfactor: +28
Gewicht: 620kg
Vermogen: weinig
Bochtensnelheid: Extreem hard >:)

Wegenbelasting: € 10 p/mnd
Verzekering: € 18 p/mnd
Verbruik: 1 op 15

Dus, veel goedkoper kan het niet ;)

[ Voor 65% gewijzigd door k0ewl op 28-07-2009 15:48 ]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

jona schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:36:
Inderdaad een goede keuze voor het geld, maar dat lijkt me wel erg weinig wegenbelasting voor een wagen van 1050kg :P
I stand corrected! Dan geen idee hoe ik bij die €15 kom 8)7 , maar het is (prov. Utrecht) voor mijn auto dus €36 p/m. Heb het gecorrigeerd...
Gelukkig dat het betalen via incasso gaat, en ik dus niet dezelfde vergissing maak bij het betalen van de belasting ;)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-04 18:07
Een peugot 206, skodia fabia, seat ibiza e.d. zijn allen prima keuzes. Een Toyota of VW zijn bouwtechnisch goed, maar daar betaal je tegenwoordig teveel voor (populaire merken/types= teveel betalen)
Als je een betrouwbare auto wilt hebben dan neem je er 1 waar je nog garantie op kunt krijgen en zo min mogelijk eigenaars heeft gehad en waar zaken als onderhoudsboekje aanwezig zijn. En dan het liefst minder als 100.000 km op de teller heeft staan ivm groot onderhoud aan de motor.
Het is nooit goed te zeggen welke auto betrouwbaar is en welke niet. Dat is per auto afhankelijk (los van de veel voorkomende gebreken uiteraard), maar die kun je prima op google opzoeken.

En comfort is een proeftrit maken. Dat zegt veel meer als op de mening van een medetweaker afgaan die wellicht hele andere opvattingen heeft van comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb ook best vaak auto's gekocht van rond €6000,- In principe kun je hele goede auto's kopen voor deze prijs, maar je moet wel een beetje geluk hebben. Zelf zou ik niet snel meer een Renault of Alfa Romeo kopen. Daar heb ik veel pech (lees onverwachte kosten) mee gehad. Ik schaar eigenlijk Seat, Peugeot, Citroen ook onder dat rijtje.

De betrouwbaarheid van Jappanners als tweedehands is vaak veel beter (daarom zijn de prijzen ook wel wat hoger). Een Toyota Yaris if Corolla zijn prima auto's als je die kunt vinden. Andere mogelijkheden. Nissan Micra of Almera (als je die een beetje mooi vind).

Ook een Skoda zou misschien geen slechte koop zijn, zoals als eerder werd gezegd. Zelf heb ik ook nog een ooit een Volvo s40 gehad op LPG. 7 jaar geleden gekocht en mijn vriendin rijdt er nog steeds mee. Echt heel weinig onderhoud aan gehad en bovendien rijd LPG(G3) erg goedkoop. Fantastische auto in mijn ogen. Ook ooit een Ford Clipper gereden (escort). Was ook een prima auto, maar ik heb die total loss gereden in een kettingbotsing. Misschien dat een Ford Focus ook wel iets is. Heb je tenminste wel lekker wat ruimte.

Kortom. Volgens mij is er keuze genoeg binnen de door jou genoemde voorwaarden.
Succes !

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jona schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:36:
[...]
Op constante snelheid zal je het niet direct merken nee, maar als je oprtrekt des te meer. Ik heb een wagen van 103pk/1100kg en met airco aan moet je toch echt wel het gaspedaal dieper intrappen wil je even snel als normaal op trekken. Daarom doe ik de airco meestal pas aan als ik bv op de snelweg ben. Daarvoor even de raampjes open om af te koelen.
en de 'drag' die raampjes open hebben kost geen vermogen? waarschijnlijk nog meer dan wat een airco trekt...
niet zo zeuren gewoon een auto kopen met een fatsoenlijke motor... een kleine motor die in theorie zuiniger is die je vervolgens continu in de toeren jaagt om een beetje pittig mee te rijden, rijd dan ineens ook niet zuinig meer...
En als je 5000Km per vakantie rijd ga je geheid heuvels/bergen tegenkomen dus dan merk je het gebrek aan vermogen van de gemiddelde NL auto wel...
k0ewl schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:41:
En een oude Mini... is dat niet wat? En dan wel 1 die goed onderhouden is of netjes gerestaureerd 8) Aanschafprijs komt voor een goede met een beetje mazzel uit op ongeveer 3k.

Motor: 998cc
Versnellingen: 4
Funfactor: +28
Gewicht: 620kg
Vermogen: weinig
Bochtensnelheid: Extreem hard >:)

Wegenbelasting: € 10 p/mnd
Verzekering: € 18 p/mnd
Verbruik: 1 op 15

Dus, veel goedkoper kan het niet ;)
idd een leuke optie, maar onderschat onderhoud niet.. mini's roesten nogal graag weet ik uit eigen ervaring..
Als je zelf handig bent ken je veel zelf dien maar toch..

En een classic mini heeft niet echt veel bagage ruimte.. dus qua vakantie mobiel niet ideaal.. en op de snelweg zijn ze ook niet de meest comfy wagens... bij 120 heb je het gevoel dat je al 180 rijd ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
straffe_hendrik schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:25:
Ik heb ook best vaak auto's gekocht van rond €6000,- In principe kun je hele goede auto's kopen voor deze prijs, maar je moet wel een beetje geluk hebben. Zelf zou ik niet snel meer een Renault of Alfa Romeo kopen. Daar heb ik veel pech (lees onverwachte kosten) mee gehad. Ik schaar eigenlijk Seat, Peugeot, Citroen ook onder dat rijtje.

De betrouwbaarheid van Jappanners als tweedehands is vaak veel beter (daarom zijn de prijzen ook wel wat hoger). Een Toyota Yaris if Corolla zijn prima auto's als je die kunt vinden. Andere mogelijkheden. Nissan Micra of Almera (als je die een beetje mooi vind).

Ook een Skoda zou misschien geen slechte koop zijn, zoals als eerder werd gezegd. Zelf heb ik ook nog een ooit een Volvo s40 gehad op LPG. 7 jaar geleden gekocht en mijn vriendin rijdt er nog steeds mee. Echt heel weinig onderhoud aan gehad en bovendien rijd LPG(G3) erg goedkoop. Fantastische auto in mijn ogen. Ook ooit een Ford Clipper gereden (escort). Was ook een prima auto, maar ik heb die total loss gereden in een kettingbotsing. Misschien dat een Ford Focus ook wel iets is. Heb je tenminste wel lekker wat ruimte.

Kortom. Volgens mij is er keuze genoeg binnen de door jou genoemde voorwaarden.
Succes !
Ik ben het hier in grote lijnen mee eens, alleen Skoda zou ik schrappen van het lijstje. Die zijn 'gewoon' opgebouwd met onderdelen uit de grabbelbak van VAG, net als een Seat, wat je afraadt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Corolla of 323. Niet kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
[...]

Een airco staat aan, of uit. daartussen zit niks ;)
In de Sahara bij 50 graden zal je aircopomp net zoveel vermogen vragen als in Nederland bij 15 graden. De fysieke airco-unit zal niet op 'halve kracht' gaan draaien ofzo :)

Ik snap ook niet waarom heel veel mensen hun airco (automatische climatecontrol of handmatig) ALTIJD aanhebben :? Waarom zou je willen dat bij laten we zeggen 15 graden je aircopomp staat mee te draaien? Dat is echt zinloze prestatieafname/verbruikstoename van je auto.

Ik merk het in mijn 150PK diesel zelfs nog als de airco aanstaat (serious :D), laat staan in een kleine benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Plank jij je 150pk diesel non-stop dan ofzo dat je er zoveel last van hebt?

Altijd climatecontrol aan is wel kansloos. Ik kan ook niet tegen mensen die de airco op extreme verschillen zetten, airco 16 graden terwijl het buiten 32 is. brrr

Ik ken ook een gozer, (marrokaan, niet dat het uitmaakt), die in zijn A3 de climate control standaard, no matter what, op 27 graden had staan. :9 lekker joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
flashin schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:46:
Plank jij je 150pk diesel non-stop dan ofzo dat je er zoveel last van hebt?
Nee, ik heb er ook geen last van maar merk het wel. Bijvoorbeeld optrekken gaat minder fel en versnellen in de 6de versnelling gaat merkbaar minder vlot (op de snelweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
joca schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:28:
Dit is een moeilijke, ik vind dat je wel een beetje op een kantelpunt zit qua budget. Je geeft echter al aan dat je er weinig verstand van hebt, als je ook niemand mee kan nemen bij aanschaf met enige verstand van auto's zou je er wel goed aan doen denk ik.
Sja. Ik ben bang niet heel veel 'autominded' mensen te kennen. Degenen die in mijn directe vriendenkring een auto hebben rijden er óf al tien jaar in, óf gingen gewoon voor de 'geilste' bak op de leaselijst. Niemand die zelf met eigen geld een auto heeft hoeven kopen in ieder geval, maar misschien hebben ze nog wel verborgen talenten. Ik zal het ze eens vragen.
Een zwaardere motor is fijner als je veel op de snelweg zit: minder toeren bij zelfde snelheid (over het algemeen). Maar alles met een PK/KG verhouding van 1:11 of lager is gewoon prima voor dagelijks gebruik. Ter illustratie: dat is 90 PK in een auto van 1000 kilo. 80PK in een Yaris (de 1.3 heeft 86pk).
Het snelweggeluid en -verbruik is inderdaad precies waarom ik de 1.0 modellen meestal links laat liggen, maar wist niet af van zo'n verhouding. Die ga ik in de gaten houden.
MrTinux schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:34:
Nadeel is wel, dat het een ongelofelijk grijze muis is. Van buiten vind ik hem wel iets hebben (beetje een miniatuurversie van het vorig model Mercedes C-klasse, qua lijnenspel), van binnen is het grijs plastic galore. Wel degelijk allemaal, maar sexy is anders.
Ha! Ik vind het juist oprecht een mooie auto. Deze kwam dan ook voor op mijn oorspronkelijke shortlist. Ik ben hem dan ook hartstikke hard aan het overwegen. Zeker na jouw goede ervaringen te hebben gelezen.
Cocytus schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 18:26:
Ik ben het hier in grote lijnen mee eens, alleen Skoda zou ik schrappen van het lijstje. Die zijn 'gewoon' opgebouwd met onderdelen uit de grabbelbak van VAG, net als een Seat, wat je afraadt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Corolla of 323. Niet kapot te krijgen.
En de Corolla stond ook op mijn lijstje :9. De Fabia zou je dus volgens jou in dezelfde klasse moeten scharen als de Ibiza? Hij komt op mij zoveel betrouwbaarder over... Schijn bedriegt?

Verder iedereen hartelijk bedankt voor alle suggesties die al voorbij gekomen zijn en hopelijk nog gaan komen. _/-\o_ Prettig om te zien dat iedereen rekening houdt met mijn wensen en niet rücksichtloss "Golf!" of "Audi 80!" gaat zitten roepen.
Op de shortlist stonden/staan de volgende auto's;
  • Peugeot 206; die spreekt mijn vriendin vooral heel erg aan
  • Skoda Fabia; ruim en betrouwbaar (of toch niet?)
  • Toyota Yaris; Klein, fijn, betrouwbaar, het zuinigst uit deze lijst, maar relatief duur.
en
  • [url="http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vgvtfuocmdjx[/url] Zoals opgemerkt; onverwoestbaar...

disclaimer; gelinkte auto's zijn slechts voorbeelden van auto's die ik vanavond vond en mij aantrekkelijk leken. Ze dienen dan ook alleen als voorbeeld van wat we uiteindelijk aan zouden schaffen. Gaten schieten in kilometerstanden en dergelijke wordt wel gewaardeerd, maar zal geen invloed uitoefenen op de uiteindelijke aanschaf.

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
never mind

[ Voor 199% gewijzigd door Luuk op 29-07-2009 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 15:33

TdV

orejas schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:20:
En de Corolla stond ook op mijn lijstje :9. De Fabia zou je dus volgens jou in dezelfde klasse moeten scharen als de Ibiza? Hij komt op mij zoveel betrouwbaarder over... Schijn bedriegt?
Skoda mag dan van VAG zijn maar de assemblagekwaliteit is vele malen beter dan VW en Seat; check de pechstatistieken maar. De skoda en met name de fabia staat als 1e europeaan in de top tien tussen de japanse gebouwde autos w.o. mazda's en de koreanen wo. kia. Toyota is wat aan het zakken in betrouwbaarheid sinds ze in europa bouwen dus let erop dat de auto ook echt in het oosten is gebouwd en niet in frankrijk of engeland, anders kan je beter een tsjech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 24-04 16:26
[...]

Het snelweggeluid en -verbruik is inderdaad precies waarom ik de 1.0 modellen meestal links laat liggen, maar wist niet af van zo'n verhouding. Die ga ik in de gaten houden.
[...]
We hebben onlangs voor mijn vriendin een Opel Corsa 1.0 uit 2004 met 44.000km gekocht voor 6000 euro bij een Opel dealer incl. 6 maand garantie. Dus wellicht ook een Corsa meenemen in je zoektocht?

Daarnaast is die Corsa op de snelweg zo veel stiller dan mijn Seat Leon uit 2007 dat ik zo met haar van auto zou ruilen.

En het verbruik? We hebben met de Corsa nu zo'n 3000 km gereden, het gemiddelde verbruik is 1 op 20!! Daar zitten aardig wat snelwegkilometers bij. Ik zou auto's met 1.0 motoren dus niet direct links laten liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sabelhout op 29-07-2009 11:04 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik wil net zeggen, waarom is Opel niet vertegenwoordigd in dit topic? ;)

Corsa is erg leuk maar de oudere modellen zijn wat krapjes voor mij ;) 1.85 lang enzo. Aygo heb ik in gelest (gechiptunede Aygo met 90PK onder de kap, erg leuk!) maar daarbij moest de stoel helemaal naar achter :P

Misschien een Agila of een Meriva? Agila heb ik pas nog in gereden en dat is voor zo'n compact wagentje verbazingwekkend ruim.
Een wat oudere Astra is ook erg leuk. Eveneens lekker ruim, maar zal wss niet zo zuinig zijn als de wat courantere Agila en Meriva.

Verder is een Honda Jazz ook wel een aardige wagen. Niet veel in gezeten (paar keer als bijrijder) maar ook erg lekker ruim en zuinig.

Edit:
Even gauw op Gaspedaal.nl gekeken.
Agila's zijn goed verkrijgbaar met ongeveer 1 ton op de teller voor minder dan 5000 euro. Meeste met 1.2l motor.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 29-07-2009 11:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Ik hoor nu mensen zeggen dat de assemblagekwaliteit van Skoda beter is dan bij VW en Seat. Dat is niet mijn ervaring, maar n=1 natuurlijk. Ik heb alleen ervaring met een Octavia, maar die had net iets teveel dingen die opeens afbraken. Meest problematische was de raamsteun. Dat (VAG) onderdeel was niet sterk genoeg en brak dus soms opeens, met als gevolg dat een zijraam naar beneden dondert en niet meer dicht kan. Ik heb ook wel eens in een Fabia gereden, en ik vond dat de stuurbekrachting daar veel te sterk was. Alsof je in een simulator zonder force feedback zit.
Verder iedereen hartelijk bedankt voor alle suggesties die al voorbij gekomen zijn en hopelijk nog gaan komen. _/-\o_ Prettig om te zien dat iedereen rekening houdt met mijn wensen en niet rücksichtloss "Golf!" of "Audi 80!" gaat zitten roepen.
Op de shortlist stonden/staan de volgende auto's;
  • Peugeot 206; die spreekt mijn vriendin vooral heel erg aan
  • Skoda Fabia; ruim en betrouwbaar (of toch niet?)
  • Toyota Yaris; Klein, fijn, betrouwbaar, het zuinigst uit deze lijst, maar relatief duur.
en

disclaimer; gelinkte auto's zijn slechts voorbeelden van auto's die ik vanavond vond en mij aantrekkelijk leken. Ze dienen dan ook alleen als voorbeeld van wat we uiteindelijk aan zouden schaffen. Gaten schieten in kilometerstanden en dergelijke wordt wel gewaardeerd, maar zal geen invloed uitoefenen op de uiteindelijke aanschaf.
De link naar de Corolla klopt niet, is dezelfde als de Yaris ;) Als een Corolla in je budget past zou ik zeker daar voor gaan, maar ik ben biased (Corolla was mijn eerste auto). Maar dan nog, een Corolla is gewoon een klasse groter dan die andere auto's, wat ik zelf altijd fijn zou vinden.
Ik heb ooit een gehuurde 206 gereden. Prima auto, maar als je gas gaf terwijl je een heuvel opreed stopte de airco even met werken (dit was denk ik wel de 1.1 motor). Met de Yaris geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Fastex schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:57:
[...]

Ga niet voor een Volkswagen. Dat is echt niets meer dan een overpriced Seat. Als je zoiets wil, neem dan een Seat Ibiza. Heb je voor hetzelfde geld een veel leuker auto'tje.
Volkswagen niets meer dan een overpriced seat? Nee hoor, seat is een slap aftreksel van volkswagen. Alles wat niet goed genoeg is brengen ze onder seat uit. ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 15:20

sjaak

un giorno credi

Ford Focus (beetje zoeken maar 2001-2002 moet lukken)
Ford Fiesta met alles erop en eraan. Niet echt super mooi om te zien maar wel betrouwbaar. (De nieuwe is wel puik ;)
Fiat Panda (nwe model) Betrouwbaar, goedkoop en ruim qua zit ruimte. Kofferbak zegt me even niets maar je hebt de achterbank nog en achterin kan je ook nog prima zitten.

Bovenstaande gevonden met 5 deuren, max 150k, airco, centrale deurvergrendeling. (Gemak ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:31
Ik rij een hyundai accent en ben er best tevreden over, niet duur bij normaal onderhoud, weegt ook niet zo veel, (rond de 900 kilo) en heeft flink wat ruimte voor zo'n lichte kleine auto. Ook prima te vinden met airco, evt met 1.5 motor, maar de 1.3 die ik heb bevalt vooral omdat hij best zuinig is (gemiddeld haal ik er wel 1:14 mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 24-04 08:54

Aapje

Opel-beun
McKaamos schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:32:
Ik wil net zeggen, waarom is Opel niet vertegenwoordigd in dit topic? ;)

Corsa is erg leuk maar de oudere modellen zijn wat krapjes voor mij ;) 1.85 lang enzo. Aygo heb ik in gelest (gechiptunede Aygo met 90PK onder de kap, erg leuk!) maar daarbij moest de stoel helemaal naar achter :P
Denk dat jij je stoel maarés goed moet afstellen want ik zit prima in Corsa's met 1.88 lengte. (En ik kan niet eens m'n stuur naar voren halen in m'n semi-klassieker).

En ontopic, ik zou zelf kijken naar een nieuwere Corsa, Alto, Fiesta en de Yaris wellicht dat er nog iets van nissan bij past.. Maar heb daar te weinig kennis over :)

Overigens maakt een hoge kmstand niets uit bij een nieuwere auto, zolang deze maar een duidelijk onderhouds historie heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zeg dus, oudere modellen he ;) M'n mams had er een van '87 (Corsa TR 1.2S :P ) en m'n grootjes hadden een wat nieuwere, '91 ofzo.
Maargoed, misschien is het wel stoelafstelling geweest, geen idee. De betreffende auto's zijn inmiddels al lang en breed weg ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 24-04 08:54

Aapje

Opel-beun
McKaamos schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:15:
Ik zeg dus, oudere modellen he ;) M'n mams had er een van '87 (Corsa TR 1.2S :P ) en m'n grootjes hadden een wat nieuwere, '91 ofzo.
Maargoed, misschien is het wel stoelafstelling geweest, geen idee. De betreffende auto's zijn inmiddels al lang en breed weg ;)
Heb zelf op dit moment een Corsa A 1.0S uit 87, heb er meer ruimte dan in een Astra-G of Zafira(nieuwste model). Heb in die Corsa iig geen last van m'n scheenbenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Aapje schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:43:
[...]

Heb zelf op dit moment een Corsa A 1.0S uit 87, heb er meer ruimte dan in een Astra-G of Zafira(nieuwste model). Heb in die Corsa iig geen last van m'n scheenbenen :)
Klopt, in een hoop moderne auto's is die middenconsole zo volgebouwd dat je als je lange benen hebt er niet relax in kunt zitten zonder continue met je been tegen het dash aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog niet genoemd, maar met dat budget prima te doen:

Dacia Logan.

Je ziet ze niet veel 2e hands (nog niet zo lang op de markt), maar voor EUR 6k (waar vast wat vanaf te dingen is) heb je een goed uitgevoerde (airco!) van drie a vier jaar oud.

Voordeel van zo'n ding is met name erg goede zithouding voor lange ritten, goede wegligging, en relatief zuinig (1:15 opgave) vergeleken met andere genoemde opties. Doorgaans ook lagere km op de teller ivm jonger voor het geld, en ivm weinig electronica een stuk betrouwbaarder dan andere autos van Franse origine. Verder is het niets spannends, maar je komt ermee in prima comfort van A naar B.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 19:52

BrZ

Met 6000 euro en de andere eisen die je opnoemt zijn er echt verschrikkelijk veel auto's te vinden. Ik denk dat je je eisen iets moet bijstellen voordat je een fatsoenlijke keuze kan maken.

Ik zou bv gaan voor een 1999 Seat Ibiza Cupra (makkelijk te krijgen voor dat bedrag), maar kan goed begrijpen dat jij het helemaal niets vind. Aan de andere kant kan je voor dat bedrag ook een Ford Ka nemen uit 2007. 2 auto's die totaal niet te vergelijken zijn, maar allebei aan je eisen voldoen. (tenzij je de wegenbelasting voor die Ibiza te hoog zou vinden).

Ik zou dus eerst een klasse kiezen, en dan vooral een gewichtklasse zodat je weet waar je aan toe bent wat betreft wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Cocytus schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:41:
[...]
Ik hoor nu mensen zeggen dat de assemblagekwaliteit van Skoda beter is dan bij VW en Seat. Dat is niet mijn ervaring, maar n=1 natuurlijk. Ik heb alleen ervaring met een Octavia, maar die had net iets teveel dingen die opeens afbraken. Meest problematische was de raamsteun. Dat (VAG) onderdeel was niet sterk genoeg en brak dus soms opeens, met als gevolg dat een zijraam naar beneden dondert en niet meer dicht kan. Ik heb ook wel eens in een Fabia gereden, en ik vond dat de stuurbekrachting daar veel te sterk was. Alsof je in een simulator zonder force feedback zit.
Heeft collega ook gehad met zijn Seat Ibiza. Dat is het nadeel van gedeelde onderdelen: kwalen achtervolgen je meteen bij 4 merken tegelijk. Zo hebben Peugeot en Citroen ook gedeelde smart met de COM2000 besturingsunit die in alle beetje moderne modellen zitten. Mijn 206 heb ik iig gefixt met een howto voor een C5, zelfde onderdeel, zelfde kwaal, zelfde oplossing (rubber ring was voldoende :P)
De link naar de Corolla klopt niet, is dezelfde als de Yaris ;) Als een Corolla in je budget past zou ik zeker daar voor gaan, maar ik ben biased (Corolla was mijn eerste auto). Maar dan nog, een Corolla is gewoon een klasse groter dan die andere auto's, wat ik zelf altijd fijn zou vinden.
Ik heb ooit een gehuurde 206 gereden. Prima auto, maar als je gas gaf terwijl je een heuvel opreed stopte de airco even met werken (dit was denk ik wel de 1.1 motor). Met de Yaris geen ervaring.
Mijn moeder heeft een Starlett, ding heeft geen ruk gekost, is enorm licht en dus goedkoop in de wegenbelasting en heeft gewoon een zee van ruimte vanbinnen. Tenzij de accu leeg is doet dat ding het altijd en heeft ie weinig onderhoud nodig.
Ik rijd zelf een 206 1.4HDI, heb afgelopen week door de bergen gereden. Hellingen van 8% volgas in de 2 oprijden was geen probleem voor dat ding, ook niet als er 4 personen in zaten en de airco tegelijk aan stond. Ik gok dat een 1.1 gewoon te licht is om dat te doen met airco ingeschakeld, en dan vind ik het netjes dat de boordcomputer de airco uitzet ipv er de brui aan te geven en de motor af te laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 08:59
Volkswagen overpriced? Ik denk niet dat ik mag klagen met mijn VW polo uit 2001.

60K kilometer(intussen 63K)
8 jaar oud
1.4 liter(60 pk)
benzine
In showroomstaat al zeg ik het zelf.

Met garantie van een jaar. Gekocht in Maart 2009 voor 4950 euro. Dat noem ik echt niet overpriced.

Dat is dan wel geen superdeluxe auto maar je kan er echt wel makkelijk een paar uren inzitten.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
En weer tijd voor mijn avondlijke dank-, quote en vragenrondje;
TdV schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:42:
[...]

Skoda mag dan van VAG zijn maar de assemblagekwaliteit is vele malen beter dan VW en Seat; check de pechstatistieken maar. (...) Toyota is wat aan het zakken in betrouwbaarheid sinds ze in europa bouwen dus let erop dat de auto ook echt in het oosten is gebouwd en niet in frankrijk of engeland, anders kan je beter een tsjech hebben.
Pechstatistieken? Ik ken www.anusedcar.com, maar dat schijnt niet echt representatief te zijn. Ben heel benieuwd of er meer betrouwbare zijn. Daarnaast vraag ik me af of het gewoon een kwestie van goed googlen is om erachter te komen waar een auto gemaakt is, of dat er sites zijn die dat bijhouden voor de onderzoekende consument.
Sabelhout schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:04:
We hebben onlangs voor mijn vriendin een Opel Corsa 1.0 uit 2004 met 44.000km gekocht voor 6000 euro bij een Opel dealer incl. 6 maand garantie. Dus wellicht ook een Corsa meenemen in je zoektocht?

En het verbruik? We hebben met de Corsa nu zo'n 3000 km gereden, het gemiddelde verbruik is 1 op 20!! Daar zitten aardig wat snelwegkilometers bij. Ik zou auto's met 1.0 motoren dus niet direct links laten liggen.
Is inderdaad ook wel een model waar ik naar gekeken heb, maar die ik nu niet meer overweeg, mede omdat ik denk dat een Yaris langer meegaat en lagere vermoedelijke maandelijkse kosten kent.
Over de motorinhoud; die 1.0 in jullie Corsa levert 60 pk, volgens mij (en AW), bij een gewicht van iets meer dan 900 kilo. Dat is me waarschijnlijk net iets te weinig pk voor dit gewicht. Het is ons echt van belang om er vrij stevige motor te hebben, ook al zullen we die in Nederland zelden nodig hebben. Wel; erg bedankt voor de goede suggestie.
McKaamos schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:32:

Misschien een Agila of een Meriva? Agila heb ik pas nog in gereden en dat is voor zo'n compact wagentje verbazingwekkend ruim.

Verder is een Honda Jazz ook wel een aardige wagen. Niet veel in gezeten (paar keer als bijrijder) maar ook erg lekker ruim en zuinig.
Sja, dit is dan weer enorm irrationeel, maar de Agila vind ik echt een bijzonder onaantrekkelijke auto.
De Jazz is volgens zo'n beetje elke Britse site de beste auto in deze klasse, maar is lastig te vinden voor een goede prijs.
Cocytus schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:41:
Zal de link even aanpassen :> .
De Corolla. Tsja. We fietsten er vanavond langs eentje. Mijn vriendin; "Als we die auto maar niet kopen, dat is echt de lelijkste auto ooit gemaakt" . Helaasch, maar dat was de Corolla :w. Dat zal 'm dus wel niet worden.
BrZ schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:59:
Met 6000 euro en de andere eisen die je opnoemt zijn er echt verschrikkelijk veel auto's te vinden. Ik denk dat je je eisen iets moet bijstellen voordat je een fatsoenlijke keuze kan maken.

Ik zou dus eerst een klasse kiezen, en dan vooral een gewichtklasse zodat je weet waar je aan toe bent wat betreft wegenbelasting.
Daar zijn we zelf inmiddels ook achter. Het schoot niet echt op met zoveel mogelijkheden. Gelukkig zijn we allebei niet altijd heel erg rationeel en vallen een hoop auto's af omdat ze ons niet "aanspreken".
De Fabia en bijvoorbeeld de Focus zijn auto's uit klassen die mij aanspreken, terwijl mijn vriendin juist liever iets heeft dat nog wat kleiner is.
Eigenlijk wilden we, mede middels dit topic, weten wat de beste kleinere auto is voor dit geld. Dat is natuurlijk hartstikke subjectief, maar daarom zijn we ook zo blij met alle meningen.

Tenslotte wederom; iedereen dank voor alle suggesties. Zo langzamerhand valt wel te destilleren uit de antwoorden welke auto's je beter niet kan hebben. Tegelijkertijd worden er zoveel auto's genoemd die wij niet overwogen hadden, dat het bijna moeilijker dan makkelijker wordt te kiezen.

Overigens; we komen beiden niet boven de 180 cm uit. Hoogte is dan ook van enigzins ondergeschikt belang ;)

[ Voor 0% gewijzigd door orejas op 30-07-2009 07:23 . Reden: Schoonheidsfoutjes herstellen ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
Ga proefritten maken! Maakt je shortlist heel rap nog shorter ;).

Ik wist in ieder geval na een rit in een 206 dat ik heel graag geen 206 wou ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
orejas schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:00:
Pechstatistieken? Ik ken www.anusedcar.com, maar dat schijnt niet echt representatief te zijn. Ben heel benieuwd of er meer betrouwbare zijn.
De duitse TüV keuring (zeg maar de de duitse APK) houdt uitgebreid statistiek bij van alle auto's en de problemen die ze constateren. Ik heb geen direct linkje voor je, maar ik zie hun tests als meest betrouwbaar op dit ogenblik. (Zeker omdat de Duitse auto's niet erg hoog komen in die lijsten acht ik ze vrij objectief)
Daarnaast vraag ik me af of het gewoon een kwestie van goed googlen is om erachter te komen waar een auto gemaakt is is dat er sites zijn die dat bijhouden voor de onderzoekende consument.
Wikipedia is je vriend, vaak kun je daar achterhalen waar het ding wordt gebouwd. Je kunt ook kijken naar het chassisnummer, begint het met de letter J dan zit je dus goed (Japan dus).
Dat is me net iets te weinig pk voor dit gewicht. Het is ons echt van belang om er vrij stevige motor te hebben, ook al zullen we die in Nederland zelden nodig hebben. Wel, erg bedankt voor de goede suggestie.
Hihi, laat je niet gek maken door die pk/kg verhoudingen. Ga er eens mee rijden en kijk of het je bevalt. Die 'nieuwe' 1 liters in de Toyota (in de latere Yarissen) zijn eigenlijk Daihatsu 3 cylinders. In combinatie met de Aygo vind ik het een superding, fijne lange versnellingen erbij. Laatst met een proefrit in zo'n IQ vond ik het eigenlijk wat tegenvallen. Ik denk persoonlijk ook dat ie in een Yaris niet volstaat, maar de oudere 4 cylinders lopen dus wat rustiger. Wat je gewoon moet doen is ermee gaan rijden, zelf het verschil voelen. Wil je 300cc meer in ruil voor wat meer verbruik, dat is de vraag? Dan moet je met allebei eens gaan rijden en kijken of je het dat verschil waard vindt.
Sja, dit is dan weer enorm irrationeel, maar de Agila vind ik echt een bijzonder onaantrekkelijke auto.
De Jazz is volgens zo'n beetje elke Britse site de beste auto in deze klasse, maar is lastig te vinden voor een goede prijs.
Iets wat lelijk is moet je zeker niet kopen. Ook de Meriva vind ik persoonlijk geen mooie bak, m'n pa had er 1 maar ik heb me er nooit in kunnen aarden :P
De Jazz is inderdaad een prima auto, maar het uiterlijk moet je wel leuk vinden. Technisch/motorisch zijn Honda's goede en betrouwbare auto's, maar daar betaal je dan ook wel een prijs voor. Sowieso is de 2e hands markt klein, vaak worden die dingen gekocht door ouden van dagen die er 17 jaar in rijden totdat ze hem wegdoen, dat publiek :P
De Corolla. Tsja. We fietsten er vanavond langs eentje. Mijn vriendin; "Als we die auto maar niet kopen, dat is echt de lelijkste auto ooit gemaakt" . Helaasch, maar dat was de Corolla :w. Dat zal 'm dus wel niet worden.
Ja dat kikkerkoplamp-model is inderdaad de lelijkste bak ooit (op die lelijke Fiat na). Maar je hebt net voor 2000 geloof ik nog een kleine facelift gehad van dat model. Zelfde auto, andere koplampen. Persoonlijk vindt ik dat echt een smooth wagentje. Ook van binnen zeer degelijk afgewerkt, mooi dashboard, gewoon een mooi interieur. Sowieso hebben de hatchbacks (de 3-deurs) een heel ander overkomen dan de sedan's (die ik persoonlijk ook fraai vindt), je kunt ook eens kijken daarnaar (alhoewel ze veel minder verkocht zijn).
Daar zijn we zelf inmiddels ook achter. Het schoot niet echt op met zoveel mogelijkheden. Gelukkig zijn we allebei niet heel erg rationelel en vallen een hoop auto's af omdat ze ons niet "aanspreken".
Tja dat is lastig. Soms zijn de beste auto's gewoon spuuglelijk en zijn de leukste auto's zo bar slecht dat je er zoveel spijt van hebt dat je er ooit zoveel geld hebt ingestoken.

Ik zie mijn auto als een gebruiksvoorwerp. Het ding moet werken (liefst altijd), betrouwbaarheid staat voor mij hoog boven aan het lijstje. Ik wil er ook eventueel ook wat rauw mee om kunnen springen (en ook letterlijk springen, in de polder over zo'n heuveltje), zonder dat ik bang hoef te zijn het ding te moeten laten wegslepen omdat a) het carter weg is b) m'n uitlaat eronder uit hangt c) m'n veerpoot is gebroken.

Daarnaast hecht ik ook weinig gevoelswaarde aan een auto. Als ik hem morgen in een boom parkeer is het gewoon 'einde auto', ik zoek dan wel weer een andere. Van binnen en van buiten mag het een sobere auto zijn, zolang het ding maar van stevige makelaardij is en de stoelen een goede zit geven. Ik vind persoonlijk hatchbacks niet lekker, ze zijn vaak klein (ook de 5-deurs uitvoeringen), en ik mis een ruime kofferbak. Ik ga daarom altijd voor sedan's.

Ook heb ik niet een heel groot budget en wil ik zeker geen lening afsluiten voor iets stoms als een auto. Het enige wat het ding doet is je van A naar B brengen, ik krijg er weinig liefde voor terug. Als ik zoveel geld in mijn vriendin had gestoken dan was ik nu driedubbel getrouwd denk ik ;)

Wegenbelasting speelt in mijn ogen een kleine rol, het is wel een vaste last, maar of je auto nu 900 of 1200 kilo weegt, dat verschil is te overzien. De verzekering kijkt voornamelijk naar de risico's met een auto, een te grote motor en je begint bij te betalen. Sowieso verzeker ik nooit mijn auto's all-risk, omdat ze dat gewoonweg niet waard zijn. Op die manier zijn de lasten ook te beperken.

Een laag verbruik vind ik persoonlijk niet echt spannend. (Als het maar niet onder de 1 op 10 komt). Waar je bij andere auto's meer geld kwijt bent aan het onderhoud betaal ik iets meer aan benzine (1 op 12 wat ik rijdt).

Maar goed, dat is mijn visie. Sommige mensen willen persé dat 'leuke' model, zie mijn vriendin in d'r Clio uit 2001. Die heeft sinds ik haar ken (2 jaar ofzo) zeker 1500 euro aan reparaties gehad. En dan bedoel ik dus niet het standaardonderhoud en de bandjes maar echt serieuze problemen vaak van elektronische aard. Ik geef toe, het ding loopt zuiniger dan mijn auto, 1 op 17 ofzo, maar ik ga liever 1 keer per jaar naar de garage voor een beurt dan dat ik elke paar maanden een keer 'aan de beurt' ben.

Mijn advies: gebruik wel je rationele kant als je een auto wilt kopen! Uiteindelijk is het namelijk geld in een put gooien en het is maar te hopen dat die put niet te diep is. Als ik je verhaal goed lees zijn jullie allebei 'nieuwelingen' in het verkeer, wat de kans op schade ook wat groter maakt natuurlijk. Het laatste wat je wil is een auto gekocht met je volle spaargeld (die 6K) binnen 3 jaar in waarde zien kelderen tot bijna niks meer *en dat is wat zál gebeuren, schade of geen schade*. Verkijk je dus nooit op de afschrijving. Iets wat je nu koopt voor de volle mep zal je, om het economisch te verantwoorden, langer mee moeten doen. Koop je nu iets van 1500 euro (een oude Starlet ofzo), dan is het minder erg als het ding twee jaar later niet door de APK komt en er teveel aan verspijkerd moet worden om hem weer te laten rijden. Maar voor een oude Starlet krijg je ALTIJD geld terug (die dingen gaan massaal richting Afrika), maar voor een oude 'Ford KA' moet je bijbetalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
dubbelpost...

[ Voor 99% gewijzigd door orejas op 30-07-2009 09:14 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Dit is zo'n uitgebreide post dat ik hier wel heel graag even op wil reageren. Kijken of ik een beetje duidelijkheid kan scheppen om zo mijn wensauto ook duidelijker te krijgen.
De duitse TüV keuring (zeg maar de de duitse APK) houdt uitgebreid statistiek bij van alle auto's en de problemen die ze constateren. Ik heb geen direct linkje voor je, maar ik zie hun tests als meest betrouwbaar op dit ogenblik. (Zeker omdat de Duitse auto's niet erg hoog komen in die lijsten acht ik ze vrij objectief).
Dan ga ik Google.de eens aftstruinen. Kijken wat eruit komt. Heb al wel de ADAC pechstatistiek te pakken. Duitste auto's hebben, overigens, nooit onze voorkeur gehad. Te duur voor wat je ervoor krijgt. Duitse auto's die onder Spaanse of Tsjechische vlag worden gebouwd vinden wij veel eerder een overweging waard.
Wikipedia is je vriend, vaak kun je daar achterhalen waar het ding wordt gebouwd. Je kunt ook kijken naar het chassisnummer, begint het met de letter J dan zit je dus goed (Japan dus).
Aha! Natuurlijk. Duidelijk. Stom eigenlijk ook daar niet aan gedacht te hebben.
(...) Wil je 300cc meer in ruil voor wat meer verbruik, dat is de vraag? Dan moet je met allebei eens gaan rijden en kijken of je het dat verschil waard vindt.
Zoals het er nu voorstaat, heeft dat inderdaad de voorkeur. We zijn inmiddels al een paar keer met een kleine blender onder de motorkap naar Spanje, Italië en Frankrijk gereden, maar vinden het beiden nogal onprettig ingehaald te worden door vrachtwagens, wanneer we eenmaal heuvelop moeten.
(...)De Jazz is inderdaad een prima auto, maar het uiterlijk moet je wel leuk vinden. Technisch/motorisch zijn Honda's goede en betrouwbare auto's, maar daar betaal je dan ook wel een prijs voor. Sowieso is de 2e hands markt klein, vaak worden die dingen gekocht door ouden van dagen die er 17 jaar in rijden totdat ze hem wegdoen, dat publiek :P
We hebben niks tegen de Jazz, behalve zijn naamgever (Picnic, Jazz, Carnival -> pakken ze een willekeurig feestwordenboek erbij of zo?). Hij heeft inderdaad wel een beetje een oude-lullen-imago, wat ongetwijfeld niet geheel onterecht zal zijn. Daarom zal ie ook wel lastig te vinden zijn tegen een aanvaardbare prijs.
Ja dat kikkerkoplamp-model is inderdaad de lelijkste bak ooit (op die lelijke Fiat na). Maar je hebt net voor 2000 geloof ik nog een kleine facelift gehad van dat model. Zelfde auto, andere koplampen. Persoonlijk vindt ik dat echt een smooth wagentje. Ook van binnen zeer degelijk afgewerkt, mooi dashboard, gewoon een mooi interieur. Sowieso hebben de hatchbacks (de 3-deurs) een heel ander overkomen dan de sedan's (die ik persoonlijk ook fraai vindt), je kunt ook eens kijken daarnaar (alhoewel ze veel minder verkocht zijn).
Gaan we zeker doen. Dat kijken naar de Corolla.
De uiteindelijke auto hoeft niet eens mooi, sexy, of begerenswaardig te zijn. Hij moet enkel niet afstotend zijn. Daarom is de Corolla ook nog zeker in de running.
Ook heb ik niet een heel groot budget en wil ik zeker geen lening afsluiten voor iets stoms als een auto. Het enige wat het ding doet is je van A naar B brengen, ik krijg er weinig liefde voor terug. Als ik zoveel geld in mijn vriendin had gestoken dan was ik nu driedubbel getrouwd denk ik ;)
Lol! Zo zien wij het ook. Geld lenen gaan we zeker niet doen. We hebben er goed genoeg voor gespaard en kunnen dan ook zonder lening een autootje kopen.
Wegenbelasting speelt in mijn ogen een kleine rol, het is wel een vaste last, maar of je auto nu 900 of 1200 kilo weegt, dat verschil is te overzien. De verzekering kijkt voornamelijk naar de risico's met een auto, een te grote motor en je begint bij te betalen. Sowieso verzeker ik nooit mijn auto's all-risk, omdat ze dat gewoonweg niet waard zijn. Op die manier zijn de lasten ook te beperken.

Een laag verbruik vind ik persoonlijk niet echt spannend. (Als het maar niet onder de 1 op 10 komt). Waar je bij andere auto's meer geld kwijt bent aan het onderhoud betaal ik iets meer aan benzine (1 op 12 wat ik rijdt).
All-risk gaan we ook zeker niet doen. Het is immers geen Maybach. Een krasje meer en een deukje minder maakt me op mijn fiets ook niets uit. Voor mijn auto zou, weliswaar in beperktere mate, voor mij hetzelfde gelden.
Het verschil in wegenbelasting tussen 900 en 1200 kilo is € 240/jaar. Als we de auto 5 jaar houden, scheelt dat € 1200. Weliswaar geen enorm bedrag, maar groot genoeg om rekening mee te houden. Daarbuiten geldt bij zwaardere auto's dat je ook een hoger verbruik zal hebben. We denken bij een lichte auto met laag verbruik ook de laagste afschrijvingskosten te hebben en dus uiteindelijk het goedkoopst en best uit te zijn.
Mijn advies: gebruik wel je rationele kant als je een auto wilt kopen! Uiteindelijk is het namelijk geld in een put gooien en het is maar te hopen dat die put niet te diep is. Als ik je verhaal goed lees zijn jullie allebei 'nieuwelingen' in het verkeer, wat de kans op schade ook wat groter maakt natuurlijk. Het laatste wat je wil is een auto gekocht met je volle spaargeld (die 6K) binnen 3 jaar in waarde zien kelderen tot bijna niks meer *en dat is wat zál gebeuren, schade of geen schade*. Verkijk je dus nooit op de afschrijving. Iets wat je nu koopt voor de volle mep zal je, om het economisch te verantwoorden, langer mee moeten doen.
Deze snap ik niet helemaal. Het is toch geen wet van Meden en Perzen dat wanneer wij nu een auto van € 6000 aanschaffen deze over 3 jaar met 40.000 meer op de teller nog 'maar' € 2000 waard is? Dat is nou juist waar we voor willen waken, door iets te kopen met een relatief lage afschrijving. Dat laatste bestaat volgens jou dus niet echt en zouden we uit ons hoofd moeten zetten?
Overigens ga ik morgen naar het gemeentehuis om mijn rijbewijs op te halen. De vorige was na 10 jaar verlopen... ;)
Koop je nu iets van 1500 euro (een oude Starlet ofzo), dan is het minder erg als het ding twee jaar later niet door de APK komt en er teveel aan verspijkerd moet worden om hem weer te laten rijden. Maar voor een oude Starlet krijg je ALTIJD geld terug (die dingen gaan massaal richting Afrika), maar voor een oude 'Ford KA' moet je bijbetalen ;)
En dat was nou juist precies de overweging die we maakten toen we ons budget verdubbelden. We willen geen auto die een grote kans heeft over twee jaar volledig afgeschreven te zijn. We zijn juist op zoek naar iets die grotendeels probleemloos vijf jaar meekan, waar we weinig omkijken naar hebben en die ons maandelijks weinig kost.

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 24-04 22:09

Aight!

'A toy robot...'

Heb je voor 6000 euro geen nieuwe Dacia Logan of zo?

Opzicht best wel een redelijke auto, met airco voor dat geld. Heb er in gereden ook wel leuk die 1.6.
Maar verwacht geen sport monster of iets dergelijks, je kan er wel fatsoenlijk met 5 man inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 24-04 16:26
Ik ben bang dat jullie jezelf te hoge eisen opleggen:

- je wil een auto met een minimale afschrijving
- je wil een auto met minimale maandelijkse lasten
- je wil een auto met zo hoog mogelijke betrouwbaarheid (in jouw ogen dus zo nieuw en japans mogelijk)

Mijn ervaring met japanse auto's is dat ze inderdaad betrouwbaar zijn, maar rij inmiddels alweer 5 jaar en 250.000 km europees (Opel, Ford en Seat) en deze auto's hebben me ook nog nooit in de steek gelaten.

De onderhoudskosten van mijn europese auto's zijn overigens wel een stuk lager dan de japanse auto's (Mazda, Daihatsu) die ik (nou ja, Daihatsu Cuore was van mijn vriendin) heb gehad.

Als je de excessen buiten beschouwing laat, denk ik dat het per saldo weinig uitmaakt welke auto je in je gewenste klasse uitzoekt. Bedenk je wel, hoe nieuwer de auto, hoe hoger de absolute afschrijving.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16-04 17:07
Aight! schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:03:
Heb je voor 6000 euro geen nieuwe Dacia Logan of zo?

Opzicht best wel een redelijke auto, met airco voor dat geld. Heb er in gereden ook wel leuk die 1.6.
Maar verwacht geen sport monster of iets dergelijks, je kan er wel fatsoenlijk met 5 man inzitten.
een jong gebruikte moet zeker wel lukken voor dat geld. Weet alleen niet of die veel met AC geleverd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 17-04 18:43

EXX

EXtended eXchange

Ik had nog een Prius I willen suggereren, maar als ik zo op autotrader.nl kijk zijn die dingen voor hun leeftijd stervensduur :o Slechts 1 enkel exemplaar (uit 2001) onder de €6000 en die heeft 207.660 km op de teller.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zelf rijd ik in een oude Kadett waaraan ik af en toe zelf aan moet sleutelen, maar ik durf wel een lans te breken voor de Toyota Yaris. Mijn Kadett ging kapot voor mijn vakantie en ik ben met een geleende Yaris naar Scandinavië gereden. Heerlijk dat er een airco in zit en het ding rijdt gewoon erg makkelijk en had ook geen moeite met bergen en temperaturen van boven de 30+. Ook tijdens een muurvaste file in Malmö met 35 graden ging alles prima terwijl de dikke BMW's en andere Europese autootjes om ons heen begonnen te stomen. Nu is overhitting vaak wel een gebrek aan onderhoud (of knuppels die water in hun koelsysteem gooien) maar die dikke BMW kwam uit de jaren 2000, net als de meeste auto's langs de kant of in de file met probs.

Aan de Yaris hangt wel een enorm 65+ imago, en ik zou er zelf nog steeds geen één willen, maar hij brengt je dus wel zorgeloos overal wat je wil. Dus als je schijt hebt aan imago maar gewoon betrouwbaar vervoer nodig hebt is het wel een ideale auto met zeeer weinig onderhoudskosten (de eigenaar van de Yaris heeft deze 2 jaar nu, was al een tweedehandsje - eerste type - en behalve de APK en de beurtjes heeft dat ding echt nooit wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 24-04 22:09

Aight!

'A toy robot...'

Charly schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:56:
[...]

een jong gebruikte moet zeker wel lukken voor dat geld. Weet alleen niet of die veel met AC geleverd zijn...
Op de renault site kon ik dit vinden:

http://www.renault.nl/vo/...nd&maxRows=10&mode=NORMAL

Denk dat je via autotrader of iets dergelijks wel meer keus heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
G-PHREAK schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:27:
[...]
Ik snap ook niet waarom heel veel mensen hun airco (automatische climatecontrol of handmatig) ALTIJD aanhebben :? Waarom zou je willen dat bij laten we zeggen 15 graden je aircopomp staat mee te draaien? Dat is echt zinloze prestatieafname/verbruikstoename van je auto.
Gemak?! Ontvochtiging? Airco ook 's winters aan voorkomt condens op de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Charly schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:56:
[...]

Absoluut. Ook ex-rental trouwens.

* dion_b heeft laatst nog een Logan 1.4 gehuurd - met airco :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wilf schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:14:
Zelf rijd ik in een oude Kadett waaraan ik af en toe zelf aan moet sleutelen, maar ik durf wel een lans te breken voor de Toyota Yaris. Mijn Kadett ging kapot voor mijn vakantie en ik ben met een geleende Yaris naar Scandinavië gereden. Heerlijk dat er een airco in zit en het ding rijdt gewoon erg makkelijk en had ook geen moeite met bergen en temperaturen van boven de 30+. Ook tijdens een muurvaste file in Malmö met 35 graden ging alles prima terwijl de dikke BMW's en andere Europese autootjes om ons heen begonnen te stomen. Nu is overhitting vaak wel een gebrek aan onderhoud (of knuppels die water in hun koelsysteem gooien) maar die dikke BMW kwam uit de jaren 2000, net als de meeste auto's langs de kant of in de file met probs.

Aan de Yaris hangt wel een enorm 65+ imago, en ik zou er zelf nog steeds geen één willen, maar hij brengt je dus wel zorgeloos overal wat je wil. Dus als je schijt hebt aan imago maar gewoon betrouwbaar vervoer nodig hebt is het wel een ideale auto met zeeer weinig onderhoudskosten (de eigenaar van de Yaris heeft deze 2 jaar nu, was al een tweedehandsje - eerste type - en behalve de APK en de beurtjes heeft dat ding echt nooit wat).
Ik vind de Yaris en Aygo op zich geen lelijke auto's, als ik benzine wil rijden zou ik zo'n ding misschien nog overwegen.
Wat betreft oververhitting: dat ligt eerder aan die brakke auto's dan aan jouw Yaris. Ik ben met 170-190 op de teller uren achterelkaar aan het raggen geweest met mijn oude roestige Golf III 1.9D in Duitsland (155km/h max volgens specs), onderweg ook allemaal mercedes en BMW auto's met kokende motor aan de kant. dat het toen 35-40 graden was kon die Golf niks schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overhitting heeft vaak andere redenen dan hoge snelheid + hoge temperatuur. Het komt veel eerder door het juist maken van relatief veel toeren in verhouding tot de snelheid - de meeste overhittingsgevallen zie je juist in files.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

... en natuurlijk vrolijk de A/C aan laten staan als je 10 minuten stilstaat en het 35 graden buiten is. Ja, ik heb op een gegeven moment de A/C voor de zekerheid maar uitgezet in de file, er sneuvelden zoveel auto's om me heen dat ik het met een leenauto liever niet ook wilde meemaken... Maar goed, het is wel een Toyota dus dat kan over het algemeen wel het één en ander hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat dacht je van een Dacia Sandero?

zoiets bijvoorbeeld. Binnen je budget, net niet nieuw meer (bouwjaar 2009), zelfs met enkele opties...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:51:

zoiets bijvoorbeeld. Binnen je budget, net niet nieuw meer (bouwjaar 2009), zelfs met enkele opties...
Dan heb je wel een bijna nieuwe auto voor een 2e hands prijs. Dacia is zo heel slecht niet volgens mij. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 17:15

Sick Nick

Drop the top!

Die koop je nu ook nieuw voor 5999 met inruil van een oude rammelbak (milieupremie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
En hier komen mijn tips voor een eerste auto.

1. Alle moderne auto's (na 96) welke qua techniek simpel zijn, zijn gewoon goed. Uitzonderingen zijn de Renault Megane/Laguna waarin Renault te ambitieus werd met sleutelkaarten etc.

2. Hoe simpeler de auto, hoe beter. Heeft de auto geen airco, dan kan deze niet stuk. Heeft de auto geen electrische ramen, dan kunnen deze ook niet stuk. Maak een overweging welke opties je per se moet hebben. En welke je wel leuk lijken.

3. Rijd eens in een aantal verschillende auto's. De verschillende merken hebben ook verschillende rij eigenschappen. Franse auto's zweven wat meer, terwijl duitse/japanse auto's wat harder geveerd zij.

4. Impopulaire modellen zijn een goede manier om de aanschafprijs naar beneden te brengen. Echter zijn er vaak wel redenen waarom dergelijke modellen niet zo populair zijn. Dit zit vaak in de rij eigenschapen en niet eens zozeer in de bouw-kwaliteit van een auto.

5. Staar je niet blind op internet. Bezoek eens wat dealers/handelaren/etc. Soms heb je geluk en kom je een auto tegen die de dealer/handelaar/garage net ingeruild heeft. Die kunnen vaak voor een leuke prijs weg.

6. De prijs is in alle gevallen geen vaste prijs. Omdat je geen inruil hebt, kan je vaak nog wel een korting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sick Nick schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:55:
Die koop je nu ook nieuw voor 5999 met inruil van een oude rammelbak (milieupremie).
Maar dan moet je wel een oude rammelbak hebben natuurlijk...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:17:
[...]

Maar dan moet je wel een oude rammelbak hebben natuurlijk...
En bovendien krijg je voor EUR 5999+rammelbak werkelijk 0 aan extra's - als ik eisen zie voor stuurbekrachtiging en airco voldoet dat niet :z

Dat gezegd, een Sandero is ook *met* die opties waarschijnlijk de goedkoopste nieuwe wagen ermee, maar met die opties erbij is het al gauw een paar k EUR duurder en dat zit buiten budget.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

G-PHREAK schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:04:
[...]

Nee, ik heb er ook geen last van maar merk het wel. Bijvoorbeeld optrekken gaat minder fel en versnellen in de 6de versnelling gaat merkbaar minder vlot (op de snelweg)
Eigenlijk stom dat auto's niet aan QoS doen ;) Een CV ketel stop ook even met je huis verwarmen als je onder de douche staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
orejas schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:03:
[...]

Dan ga ik Google.de eens aftstruinen. Kijken wat eruit komt. Heb al wel de ADAC pechstatistiek te pakken. Duitste auto's hebben, overigens, nooit onze voorkeur gehad. Te duur voor wat je ervoor krijgt. Duitse auto's die onder Spaanse of Tsjechische vlag worden gebouwd vinden wij veel eerder een overweging waard.
Van 'oudsher' zijn Duitse auto's altijd wat kaal geweest qua opties. Dat is de laatste jaren flink bijgetrokken, echter is de Duitse degelijkheid een stuk achteruit gegaan. Waar vroeger een Opel de meest verkochte auto was onder particulieren (dus de leasemarkt uitgesloten) is dat tegenwoordig de Toyota en dat is niet voor niets natuurlijk.
[...]

Aha! Natuurlijk. Duidelijk. Stom eigenlijk ook daar niet aan gedacht te hebben.
Het is soms niet altijd duidelijk waar een auto echt vandaan komt. Volgens mij is bijvoorbeeld de Toyota IQ de enige Toyota die nu ook daadwerkelijk nog uit Japan komt. De rest wordt gebouwd elders, meestal hier in Europa. Je ziet dan ook duidelijk dat de kwaliteit van Toyota de afgelopen jaren hieronder te lijden heeft gehad.
[...]

Zoals het er nu voorstaat, heeft dat inderdaad de voorkeur. We zijn inmiddels al een paar keer met een kleine blender onder de motorkap naar Spanje, Italië en Frankrijk gereden, maar vinden het beiden nogal onprettig ingehaald te worden door vrachtwagens, wanneer we eenmaal heuvelop moeten.
Ja in de heuvels is dat niks inderdaad. Jammer genoeg kan je hier in Nederland niet echt op veel plekken het beter bergwerk testen. Mocht je in de buurt van Arnhem een auto gaan testen zou je op een rustig moment eens de Posbank kunnen proberen. Of in de buurt van Nijmegen heb je Berg en Dal. Het blijven jammer genoeg korte stukjes, niet echt een test als snelwegklim met 8%.

Persoonlijk vind ik alles onder de 2 liter eigenlijk niet echt relaxt, mij te zenuwachtig. Maar het ligt er dan ook maar net aan hoe vaak je hem gebruikt en wat je van dat gebruik verwacht.
[...]
Het verschil in wegenbelasting tussen 900 en 1200 kilo is € 240/jaar. Als we de auto 5 jaar houden, scheelt dat € 1200. Weliswaar geen enorm bedrag, maar groot genoeg om rekening mee te houden. Daarbuiten geldt bij zwaardere auto's dat je ook een hoger verbruik zal hebben. We denken bij een lichte auto met laag verbruik ook de laagste afschrijvingskosten te hebben en dus uiteindelijk het goedkoopst en best uit te zijn.
Persoonlijk vind ik 240,- per jaar voor een wat grotere auto geen probleem, blijft een keuze natuurlijk. Je moet niet vergeten dat veel auto's van tegenwoordig zo overvol airbags, balken en andere veiligheidsspul zit dat auto's behoorlijk meer zijn gaan wegen de afgelopen jaren. En dan is natuurlijk weer de afweging of een iets zwaardere (en vaak veiligere) auto je dus die 240 euro waard is.

Zwaardere auto's hebben meestal ook zwaardere motoren met bijbehorend hoger verbruik. Je moet een inschatting maken hoeveel je per jaar gaat rijden, want dan kun je het precies uitrekenen.

Stel je rijdt 15.000 km per jaar in een zwaardere auto die 1 op 13 verbruikt. Dan ben je (met de benzine prijs van 1,30) precies 1500,- per jaar een brandstof kwijt.
Heb je een zuinigere auto die 1 op 17 verbruikt dan kosten diezelfde 15000 km's je op jaarbasis 1147,-.

Met bovengenoemde wegenbelasting kost een zwaardere auto je dan 600 euro per jaar meer. Maar daarvoor krijg je wel een 2 liter (lekker voor in de bergen en op de snelweg) en meestal een ruimere auto (wat weer lekker is voor op vakantie).

Je moet je ook niet te veel verkijken op verbruik, want dat ligt meestal aardig bij elkaar. Ik zal je een paar voorbeelden geven van auto's die ik ken en wat ze verbruik(t)en (en ik hou van doorrijden, maar niet té):

1994 Toyota Starlet 1.3 1 op 14.
1995 Opel Corsa 1.4 1 op 14.
2001 Renault Clio 1.2 1 op 17.
2004 Opel Meriva 1.6 1 op 16.
2008 Toyota Verso 1.6 1 op 14.
1999 Subaru Impreza 1.6 1 op 11.
1997 Subaru Legacy 2.0 1 op 12.

Dit zijn auto's die ik vaak gereden heb en waarvan ik dus zeker weet dat dit ongeveer het gemiddelde is wat betreft verbruik. Je kunt over het algemeen stellen (en niet allen met bovenstaand cijfer) dat Franse auto's relatief zuinig zijn. Japanners verbruiken altijd wat meer.

Ook grappig is het Subaru voorbeeld, de Impreza weegt iets meer dan 1000 kilo, maar het 1.6 blok is niet echt heel soepel wat bij een beetje doorrijden zorgt voor bovenstaand cijfer. Die Legacy is mijn huidige auto, het blok loopt veel soepeler en rustiger en heeft veel meer vermogen beschikbaar in de lagere toeren. Met die auto hoef je niet veel gas te geven om vooruit te komen. Toch is deze auto meer dan 100 kilo zwaarder maar verbruikt dus wel minder. De Subaru's hebben trouwens een boxer-blok en vierwielaandrijving, wat het hogere verbruik verklaart ten opzichte van andere auto's van dezelfde gewichtsklasse.
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Het is toch geen wet van Meden en Perzen dat wanneer wij nu een auto van € 6000 aanschaffen deze over 3 jaar met 40.000 meer op de teller nog 'maar' € 2000 waard is? Dat is nou juist waar we voor willen waken, door iets te kopen met een relatief lage afschrijving. Dat laatste bestaat volgens jou dus niet echt en zouden we uit ons hoofd moeten zetten?
Je moet je niet verkijken op de afschrijving, want de prijzen die je er 2de hands voor moet betalen liggen natuurlijk hoger dan een autobedrijf jou er ooit voor terug gaat geven op het moment dat je hem inruilt. Op de ANWB site (koerslijst) kun je ongeveer zien wat een auto nu kost als je hem bij een dealer koopt en wat je ervoor terugkrijgt. Ik had bijvoorbeeld een Toyota Corolla 1.6 vvt-i gepakt uit 2001 met 150.000 op de teller, de verkoopprijs (aan jou) van de dealer komt op 4450. Maak ik daar 200.000 van krijg jij bij verkoop aan de dealer er nog maar 2450 voor terug (2000 verschil, bijna de helft afgeschreven dus). Daarnaast is er nog geen eens rekening mee gehouden dat we dan ook 3 jaar verder in de tijd zijn, wat de waarde nog verder doet dalen.

Wat je ziet in de praktijk (naar mate je auto ouder wordt) dat het op een bepaald moment niet echt meer uitmaakt of alle onderhoudsboekjes compleet zijn of het ding er netjes bijstaat of hij nu of 150K of 175K km's heeft gelopen voor wat betreft de inruilwaarde van het apparaat.

In Nederland kun je over het algemeen wel stellen dat een zuinige en kleinere auto (en vaak goedkoper in aanschaf) meer opbrengt waard is op het moment dat je hem verkoopt. Ook hebben sommige auto's een ware 'magie' voor wat betreft de prijs, zie bijvoorbeeld de Starlet. Die dingen zijn belachelijk duur gezien de leeftijd, maar er is een behoorlijke markt voor die auto's daarom blijven ze relatief duur.

Mijn Legacy kostte in aanschaf erg weinig. De auto is onbekend en dat maakt hem weinig bemind. Ook is verbruik niet echt Label A te noemen (eerder F), maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Voor de rest is het een zeer mooie auto, ik ben 2e eigenaar, de kilometerstand is écht (nu 140.000) en alles zit erop en eraan, inclusief vierwieldrive en een geweldige motor. Op die auto schrijf ik bijna niet meer af, want ik kocht hem al voor weinig. En bij een sloop of een oostblok- of Afrika-exporteur levert deze auto altijd een minimumbedrag op, dit in verband met de dure Japanse onderdelen.

Ik denk dat je voor jouw budget met de Yaris het veiligst zit qua afschrijving. Het is een populaire 2e hands auto, dat drijft de prijzen wel op. In plaats van die 2000 kun je dan bijvoorbeeld 3000 verwachten bij verkoop. Je kunt stellen dat je als je een auto koopt in deze prijsklasse het meestal het gunstigst is dat je hem helemaal afrijdt. Als je geen dure reparaties krijgt aan het ding tenminste, ook dat risico ligt bij deze auto vrij laag.
[...]
En dat was nou juist precies de overweging die we maakten toen we ons budget verdubbelden. We willen geen auto die een grote kans heeft over twee jaar volledig afgeschreven te zijn. We zijn juist op zoek naar iets die grotendeels probleemloos vijf jaar meekan, waar we weinig omkijken naar hebben en die ons maandelijks weinig kost.
Volledig afschrijven is een groot woord natuurlijk. Maar er zijn gewoon auto's die echt bijna geen reet meer opbrengen op het moment dat je ze wilt verkopen, veel Citroën's hebben dat bijvoorbeeld. Met Toyota zit je vrij veilig gezien de 2e hands markt voor die dingen. En je moet het zo zien, als je je budget niet verdubbelt hou je 3000 euro in je zak. En een auto die je nu koopt voor 3000 euro zal nooit compleet die 3000 euro afschrijven (ookal rij je er nog 10 jaar in, zolang deze het doet zal hij altijd voor 500 euro van de hand kunnen). In dat opzicht bespaar je jezelf dus 500 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 12:37
G-PHREAK schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:27:
[...]

Ik merk het in mijn 150PK diesel zelfs nog als de airco aanstaat (serious :D), laat staan in een kleine benzine.
Okay ik ben in een botte kort door de bocht "mood"....

Ik merk /net/ aan als de airco aan en afslaat als ik constant 80 rijd... maar zeker niet bij optrekken of hij aan of uit staat... en dat met een 1.8 benzine van 129 PK...

Als jij het zo grof merkt heb je een auto met een verotte klote airco... Niets anders.
* Ronald aait Avensis linea sol

De voornaamste kosten aan een oudere auto zijn onderhoud, niet zozeer een paar tientjes wegenbelasting verschil; Let ook op verzekeringen; de prijzen hiervan kunnen best oplopen als je geen schadevrije historie hebt. Dan is een auto die minder nieuwwaarde heeft; of zo goedkoop is dat je alleen WA hoeft een aanrader.

Om onderhoud te verminderen wil dus je wilt iets uit japan; die die dingen gewoon ernstig goed in elkaar schroeven... Dus 323, Corolla, Yaris etc... Duits is okay; maar gewoon minder dan japans. Frans en italiaans laten staan... Ze zijn goedkoop voor de uitrusting met een hele goede reden...

Motorisch hoef je je geen zorgen te maken; Alles komt een alp op, mischien wat sneller, mischen wat minder snel... maar een Aygo met 1.0 liter is ook prima in staat een alpenpas te pakken... wat genoemd wordt pk-gewicht 1:11 is al een relatief vlotte auto....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 08:19
Nissan Almera 1.6 5 deurs Hatchback geen idee? (een late N15 1998-2000 bijvoorbeeld)

+niet echt populair (lees aanschaf prijs valt mee)
+geen klein hok
+betrouwbaarheid
+(kan eventueel op LPG)
+afhankelijk van uitvoering redelijk compleet (airco, centrale deurvergrendeling, electrisch verstelbare en verwarmde spiegels, electrische ramen voor en achter, leren stuur + pook, sport stoelen+interieur)

-wat duurder in wegenbelasting
-wat hoger verbruik: tussen de 1:12 en 1:15 afhanelijk van rijstijl (uitgaande van eigen ervaring zonder LPG)

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 01-08-2009 08:55 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

dion_b schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:33:
[...]

En bovendien krijg je voor EUR 5999+rammelbak werkelijk 0 aan extra's - als ik eisen zie voor stuurbekrachtiging en airco voldoet dat niet :z

Dat gezegd, een Sandero is ook *met* die opties waarschijnlijk de goedkoopste nieuwe wagen ermee, maar met die opties erbij is het al gauw een paar k EUR duurder en dat zit buiten budget.
Daarom postte ik dus die link naar een tweedehands Sandero (bouwjaar 2009) die wél die opties heeft, en voor net onder de €6.000.
Ronald schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 04:24:
De voornaamste kosten aan een oudere auto zijn onderhoud, niet zozeer een paar tientjes wegenbelasting verschil; Let ook op verzekeringen; de prijzen hiervan kunnen best oplopen als je geen schadevrije historie hebt. Dan is een auto die minder nieuwwaarde heeft; of zo goedkoop is dat je alleen WA hoeft een aanrader.
Juist daarom kan een Sandero interessant zijn. Met een nieuwwaarde van minder dan €10.000 is de verzekering ook een stuk goedkoper.

[ Voor 32% gewijzigd door Mx. Alba op 01-08-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Marzman schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:51:
[...]

Eigenlijk stom dat auto's niet aan QoS doen ;) Een CV ketel stop ook even met je huis verwarmen als je onder de douche staat.
Een airco wordt aangedreven via de multiriem en een magnetische koppeling. Ik denk dat het weinig rijplezier geeft als die ineens afgekoppeld wordt onder een zware motorbelasting... Overigens is het optrekken in de 6e versnelling ook niet echt de bedoeling van de auto neem ik aan. De hoogste versnelling is in de meeste gevallen een overdrive, niet gemaakt om in op te trekken maar om zuiniger te rijden bij kruissnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met de huidige prijzen van kleine nieuwe auto's zou ik met een budget van 6000 euro toch ook naar nieuwe auto's kijken. Als je het budget verhoogd naar 8.000 euro dan komen er verschillende nieuwe auto's in beeld.. Ik heb mijn bron niet gedubbelchecked maar als je net iets langer spaart:
Chevrolet Matiz 0.8 Pure
Voor slechts 7.495 euro is deze auto uw eigendom. met zijn 800cc motor en 52 pk heeft deze auto een verbruik van 5.2 liter per 100 kilometer (1 op 19,2) Hierbij krijgt deze auto een C-energielabel.

Kia Picanto 1.0 X
Ook leverbaar voor slechts 7.495 euro. de Kia heeft een verbruik van 5.1 liter per 100 kilometer (1 op 19,6) en heeft 61 pk. De 1 liter motor heeft een uitstoot van 120 gram per kilometer.

Hyundai i10 1.1i PureVersion
Deze kleine Hyundai heeft een verbruik 5 liter per 100 kilometer (1 op 20) en is verkrijgbaar vanaf 7.995 euro. De auto heeft een vermogen van 66 kp en daarbij een uitstoot van 119 gram per kilometer. De i10 heeft een B-energielabel.

Ford Ka 1.3 Champion
Deze ford, die al een langere tijd op de markt is verbruikt en stoot wel wat meer uit dan de andere goedkope auto's het verbruik is gemiddeld 5.9 liter per 100 kilometer (1 op 16,9) en de uitstoot bedraagt 140 gram per kilometer. Begin 2009 kunnen we de nieuwe (opvolger) van de Ford Ka in de showroom verwachten. De huidige Ka is leverbaar vanaf 7.995 euro

Fiat Panda 1.1 Actual
De fiat panda is altijd al een bekende geweest op het gebied van goedkope nieuwe auto's. De huidige Panda is natuurlijk ook weer gunstig geprijsd. voor 7.995 euro staat deze in de showroom. de Fiat heeft een verbruik van 5 liter per 100 kilometer (1 op 20) en een uitstoot van 119 gram per kilometer waarmee deze auto een B-energielabel scoord.
En natuurlijk de hierboven genoemde Sandero :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Laatst online: 11:27
Ik heb in januari dit jaar een auto met vergelijkbare doelstelling & budget gekocht en heb toen een simpele berekening gemaakt om relevante kosten inzichtelijk te maken. Dit heeft mij een helder beeld gegeven van de maandelijkse lasten die voortvloeien uit autobezit. Ik heb cijfers gebruikt waarvan ik dacht dat ze realistisch zijn (verbruik/onderhoud/afschrijving etc.).

Het is leuk om te zien hoeveel invloed welke variabelen hebben op de absolute maandlasten.

Onderstaand overzicht is op basis van een looptijd van 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: http://kokkers.gotdns.com/randomfiles/berekening_auto.jpg

berekening_auto_got_xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Marzman schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:01:
Met de huidige prijzen van kleine nieuwe auto's zou ik met een budget van 6000 euro toch ook naar nieuwe auto's kijken. Als je het budget verhoogd naar 8.000 euro dan komen er verschillende nieuwe auto's in beeld.. Ik heb mijn bron niet gedubbelchecked maar als je net iets langer spaart:

[...]

Een nieuwe auto is een optie, maar je rijdt dan wel in de kleinste van de kleinste gebakjes. De Ford heeft als enige een motor die in overeenstemming is met hetgeen wat TS wil. Echter een Ka kan ik niemand aanraden, ik heb 3 mensen gezien met een Ka en allemaal lag de uitlaat er voor de 100.000km onderuit. Ook de remmen waren een probleem. Daarnaast bij 2 van de 3 is het ding uiteindelijk weggegaan vanwege (dure) motorische problemen. Wellicht dat Ford bij dit nieuwe model nu wel betere kwaliteit gebruikt, maar voor mij zou het een reden zijn om het ding links te laten liggen. Het zijn allemaal auto's in het A-segment, ik denk dat het toch prettiger is iets in het B-segment te rijden. En niet vergeten als je een auto van dit bedrag wilt aanschaffen dat je er waarschijnlijk eerder aan denkt voor een All-risk verzekering te gaan, iets wat de TCO ook verhoogt.

Enige voordeel is dat je meestal een paar jaar fabrieksgarantie krijgt (dus geen zorgen over onvoorziene kosten), en dat de APK de eerste 3 jaar ook niet aan de orde is. Maar je afschrijving zal ook een stuk groter zijn.

@Kokkers, mooi overzichtje.

Je ziet duidelijk bij een wat duurdere aanschaf dat de afschrijving een behoorlijk grote post is. De verzekering is een variabel gegeven natuurlijk, afhankelijk van de auto en van jou als persoon. Ook onderhoud is vrij pittig, maar dat is ook zeer afhankelijk van de auto. Ik had een Starlet die kwam tot tweemaal toe er met 150 euro per jaar mee weg (APK, beurtje en 2 nieuwe bandjes). Het brandsstofcomponent is vrijwel altijd het duurste, dus wil je echt besparen zul je gewoon minder moeten gaan rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ebia schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:41:
[...]
De Ford heeft als enige een motor die in overeenstemming is met hetgeen wat TS wil.
Ja een 1.2 die ~even sterk is als de 1.0 van Toyota Aygo en de 1.4 van de VW Fox. Ik denk dat de TS gewoon heeeeelemaal op hetverkeerde spoort zit door een cilinderinhoud als wens te schrijven; het zegt niet zo veel... Zeker omdat de auto's ook allemaal verschillend wegen. Zo weegt een Ka 10% meer dan een Aygo; wat de 10% extra koppel compleet teniet gaat doen natuurlijk.

Maar het budget nogmaals oprekken van 3, via 6 nu naar 8-9K naar een nieuwe A-segment, en dan nog met Airco dan denk ik dat we kwa adviezen echt de verkeerde kant uit gaan. TS wil graag met vakantie; met een matiz??? Lekker is dat.. het kan, maar geloof niet dat ik het gaaf zou vinden.

Voor < 4000 euro kun je een mazda 323 vinden met <120000km gereden. zorgen dat distributie gedaan is (onderhandelen!) enzo verder.. vraag iemand mee die wel verstand heeft van auto's...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 08:19
leuk rekenvoorbeeld. Idd de meest reele bespaar posten zijn brandstof en afschrijving/aankoop prijs.

Voor 3000- 3500 heb je bijvoorbeeld ook een Nissan almera 1.6 sport 5 deurs hatchback (uit 1998-2000) met distributie ketting en net een ton op de teller. Dus dat soort auto's kunnen idd best interessant zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 01-08-2009 16:11 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:59:
[...]

Ja een 1.2 die ~even sterk is als de 1.0 van Toyota Aygo en de 1.4 van de VW Fox. Ik denk dat de TS gewoon heeeeelemaal op hetverkeerde spoort zit door een cilinderinhoud als wens te schrijven; het zegt niet zo veel... Zeker omdat de auto's ook allemaal verschillend wegen. Zo weegt een Ka 10% meer dan een Aygo; wat de 10% extra koppel compleet teniet gaat doen natuurlijk.

Maar het budget nogmaals oprekken van 3, via 6 nu naar 8-9K naar een nieuwe A-segment, en dan nog met Airco dan denk ik dat we kwa adviezen echt de verkeerde kant uit gaan. TS wil graag met vakantie; met een matiz??? Lekker is dat.. het kan, maar geloof niet dat ik het gaaf zou vinden.

Voor < 4000 euro kun je een mazda 323 vinden met <120000km gereden. zorgen dat distributie gedaan is (onderhandelen!) enzo verder.. vraag iemand mee die wel verstand heeft van auto's...
Cylinderinhoud is idd gewoon een doelloze eis. Ik rijd nu in een moderne commonrail diesel, die met een 1.4 motor meer vermogen en hoger koppel heeft dan de ongeblazen 1.9D motor in mijn vorige auto. Beide zijn ook nog eens beschikbaar op een lager toerental. Enige nadeel is dat de 1.9D motor iets sterker was in toerentallen onder de 1500RPM. Komt nog bij dat mijn huidige auto 80kg minder zwaar is dan de vorige, dus dat gewicht hoeft ie ook niet mee te slepen, en daarnaast is ie enkele euro's per maand goedkoper in de wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Je kunt natuurlijk ook een grotere auto huren op het moment dat je op vakantie gaat, dat is vaak een stuk voordeliger. (Want persoonlijk vind ik een B-segment ook niet echt groot genoeg om mee op vakantie te gaan).

Een rekenvoorbeeld:

Stel ik koop een nieuwe Aygo voor 10K (zonder financiering). Na 5 jaar wil ik hem weer van de hand doen en verwacht er dan 5K voor terug te krijgen. Omdat ik er niet mee op vakantie ga verwacht ik 15.000 km's te rijden. De (all-risk) verzekering is in mijn geval (2 jaar schade vrij met wat korting van de baas) zo'n 35 per maand. De wegenbelasting is een absurde 48 euro per jaar (provincie Utrecht). Het gemiddelde verbruik is volgens de fabrikant 1 op 22, maar stel ik maak er 1 op 20 van. Bij Toyota krijg je de eerste 3 jaar garantie inclusief pechhulp. De onderhoudsprijzen liggen vast (http://data.toyota.nl/hom...derhoud%20Aygo%200107.pdf) wat neerkomt op voor de eerste 3 jaar 434,- Stel ik ga daarna door met onderhoud volgens het schema betaal je nog eens 367,- voor de beurten en 2x 50,- voor de wegenwacht. Ik ga er vanuit dat je in totaal 6 banden moet verwisselen dus daar komt nog zo'n 400 euro bij. In totaal is het onderhoud 1300 euro over 5 jaar, dus 260 per jaar (er vanuit gaande dat je geen ernstige gebreken hebt in die 2 jaartjes dat je geen garantie meer hebt).

Volgens dat fraaie Excel sheet ben ik voor mijn Aygo kwijt per jaar: € 2740,50

Stel ik koop een Mazda 323 waar ik wel mee op vakantie ga dan rij ik daar 20.000 km mee per jaar. Ik koop het ding voor 4000 (in goede staat) en na 5 jaar krijg ik er nog 1500 voor. All-risk verzekering is niet meer interessant, dus ik hou de verzekeringspremie op hetzelfde bedrag (35,- per maand). De wegenbelasting komt op 352,- per jaar. Omdat ik ook buiten Nederland kom met het ding vraag ik wegenwacht Europa aan voor 5 jaar (5x 70 = 350,-). Het onderhoud zal niet veel duurder liggen, maar de kans op defect (dure) onderdelen is na bepaalde kilometrages natuurlijk wel wat hoger. Zeg 400 euro per jaar. Ipv 6 banden verwisselen we 8 banden, welke ook in iets grotere maat: 640,- Al met al komt het totaal onderhoud dan op 2990 wat betekend 600 per jaar.

In dat zelfde rekenschema kost de 323 (met een geschat verbruik van 1 op 14) per jaar op: € 3800,57.

Het verschil is dus zo'n 1100 euro per jaar. Bij Europcar kost een Astra station voor 3 weken inclusief 4200km's 718 euro. Op die manier hou je een besparing van 350 euro per jaar, niet veel maar je hebt ook voordelen met een nieuwe auto. Je rijdt in een splinternieuwe auto en geen zorgen over onderhoud en APK (de eerste 3 jaar in ieder geval niet, maar daarna waarschijnlijk ook niet). En je bent all-risk verzekerd. In vergelijk bij een Mazda valt de besparing wel mee, maar je kunt je voorstellen dat als je bijvoorbeeld een Clio koopt van 6K de afschrijving en het onderhoud nog een stukkie duurder zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

ebia schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 18:44:
[...]

Je kunt natuurlijk ook een grotere auto huren op het moment dat je op vakantie gaat, dat is vaak een stuk voordeliger. (Want persoonlijk vind ik een B-segment ook niet echt groot genoeg om mee op vakantie te gaan).
Wat een BS. Met 2 personen kan je prima met een auto van het formaat Swift, Yaris of Corsa op vakantie en als je niet de krapst gemotoriseerde pakt moet je met een incidentele bergpas ook weinig moeite hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Wilf schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:17:
... en natuurlijk vrolijk de A/C aan laten staan als je 10 minuten stilstaat en het 35 graden buiten is. Ja, ik heb op een gegeven moment de A/C voor de zekerheid maar uitgezet in de file, er sneuvelden zoveel auto's om me heen dat ik het met een leenauto liever niet ook wilde meemaken... Maar goed, het is wel een Toyota dus dat kan over het algemeen wel het één en ander hebben.
Je moet in de file ook je verwarming vol aanzetten, met alle ramen open.. Hoe dom dat ook klinkt. Bij oudere auto's is het verwarmingssysteem gewoon gekoppeld aan het koelsysteem van je auto, en bij aanzetten reduceer je de motortemperatuur ermee.

Je zal wel even zweten, maar zo kom je de file wel door ! :)

Overigens overhitting is ook logisch, in de snikhete zon met zo weinig luchtweerstand dat je huidig koelsysteem in je auto al niet meer voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Klinkt niet dom en bij alle niet 100% elektrische auto's is het koelsysteem de verwarming (zelfs bij een kever, ook al werkt dat dan met lucht door de kokerbalken). Ik doe het in mijn Kadett in de file idd ook. Bij de Yaris was het (gelukkig) niet nodig. Het was al zweten genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
AtleX schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 18:47:
[...]

Wat een BS. Met 2 personen kan je prima met een auto van het formaat Swift, Yaris of Corsa op vakantie en als je niet de krapst gemotoriseerde pakt moet je met een incidentele bergpas ook weinig moeite hebben.
Ik weet niet wat jij, maar ik versta onder een 'reisauto' een apparaat waar je met minimaal 4 personen en bijbehorende bagage je zelf makkelijk in kunt vervoeren. Alles met minder dan 400 liter kofferbakruimte (zonder de achterbank in te klappen) wordt al snel te weinig met een paar koffers achterin.

Een Corsa 1.4 mag dan wel voldoende pk's hebben om die berg op te komen, met z'n kofferbak van 285 liter kan je niet veel meenemen. En bij een vol belast laadvermogen van 525kg (waar je de eerste 400 makkelijk van kunt vullen met 4 mensen en bagage) kom je al zo snel die heuvel niet meer op met die 90 pk's. Laat staan het weggedrag in het algemeen bij zo'n belasting, lijkt me niet fijn om mee te rijden in ieder geval, ook niet op een rechte weg.

Als je mijn post verder had gelezen (of wel had begrepen) had je kunnen zien dat ik een vergelijk maakte tussen een A-segment en een C-segment auto, en de suggestie voor een huurauto pakte uit eveneens het C-segment.

Natuurlijk kun je als je met z'n 2en bent prima een kleinere B-segment huurauto pakken, je zult op dan alleen maar een nog grotere kostenbesparing hebben. Ware het niet (zoals het voorbeeld illustreert) dat het gehele jaar rijden in een B-segment auto (waarmee je ook op vakantie kunt met z'n 2en) duurder is dan een nieuwe A-segment auto kopen en incidenteel voor vakantie een C-segment auto te huren.

Met de Clio van mijn vriendin is het altijd passen en meten met de bagage in de kofferbak (en deels op de achterbank). In mijn Legacy gooi ik gewoon alles achterin en als er nog meer bij moet dan past dat ook (ik hoef niet eens tactisch te schuiven, het ding biedt plaats aan 2 lijken als zou moeten). Dat is ook een stukje gemak wat je je zelf wel mag gunnen op vakantie toch?

[ Voor 10% gewijzigd door ebia op 01-08-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zelfs bij de Prius is de verwarming gekoppeld aan de koeling van de benzinemotor... Er zit geen elektrische verwarming in, want de benzinemotor produceert sowieso warmte die anders "weggegooid" wordt, en die dus dan "gratis" gebruikt kan worden voor het verwarmen van het interieur.

Probleem is alleen dat 's winters als het flink koud is die verrekte benzinemotor continu draait om voor verwarming te spelen 8)7

(Oké, beetje overdreven --- alleen maar de eerste 10 minuten van de rit blijft hij continu draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb afgelopen week met 4 personen steeds in een Peugeot 206 1.4HDI rondgereden. Het is dan een diesel wat als voordeel heeft dat ie ook in de bergen goed meekomt vanwege het hoge koppel, maar heb niet 1x het gevoel gehad dat ie te licht of te klein is. Enige vervelende was dat het een 3deurs is, waarbij steeds de stoel naarvoren moet om achterin te komen.
Ik kon in die 206 alles meenemen voor mijn verhuizing naar Noorwegen, hierbij had ik wel de kofferbak, achterbank en passagiersstoel gevuld met zooi, een 2e persoon zou niet mee kunnen. Voor 2 personen denk ik dat ie ook makkelijk voor een vakantie in te zetten is, maar voor 4 personen is de kofferbak met ruimte voor 2-3 koffers gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

_JGC_ schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:18:
maar voor 4 personen is de kofferbak met ruimte voor 2-3 koffers gewoon te klein.
... daarvoor hebben ze dakkoffers en mini-aanhangwagentjes uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
[...]

In dat zelfde rekenschema kost de 323 (met een geschat verbruik van 1 op 14) per jaar op: € 3800,57.

Het verschil is dus zo'n 1100 euro per jaar. Bij Europcar kost een Astra station voor 3 weken inclusief 4200km's 718 euro. Op die manier hou je een besparing van 350 euro per jaar.
Dit is constructief ;)

Reken het nu eens door met een corolla. Reguliere Onderhoudsprijzen zijn ook van die auto (ook een oudere) bekend bij een Toyota dealer en alles behalve belachelijk imho. Je krijgt vervolgens pechhulp van Toyota; en de restwaarde van de corolla zal hoger zijn dan de 1500 (zoek maar, ze vragen nog 3K voor een corolla met defecte motor, gaat echt nergens over de prijzen van oude toyo's, maar het is gunstig voor afschrijving!)

Dit zal vermoedelijk het verschil met de aygo terugbrengen op een nivea dat het wellicht fijner is de ruimere oude auto te pakken tov de nieuwe aygo

(je hebt overigens financiering/rentederving voor de grotere investering nog niet bijgerekend.... 5000 euro lenen kost 8% per jaar; 5000 euro niet op de bank hebben omdat het in een auto zit kost 3.5% renteopbrengst per jaar!)
_JGC_ schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:18:
Heb afgelopen week met 4 personen steeds in een Peugeot 206 1.4HDI rondgereden. Het is dan een diesel wat als voordeel heeft dat ie ook in de bergen goed meekomt vanwege het hoge koppel, maar heb niet 1x het gevoel gehad dat ie te licht of te klein is.
Diesel is niet heilig! Ik reed donderdag een rondje Susten-Furka-Grimselpassen; en ik zat een tijdje achter een 1.9TDI. Vanuit de haarspelden verlies je met een benzine licht; maar zodra hij een beetje toeren maakt (vanaf 2500 met de Avensis 1.8) gaat hij hard inlopen op de diesel voor hem... Domweg omdat de diesel koppel verliest naarmate hij verder in de toeren klimt; en de benzine alsmaar wint. "Nieuw rijden" op zo'n pas kan; maar dan gaat jan en alleman je of voorbij, of je van rome naar peking vervloeken, ook met je turbodiesel)

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 01-08-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mx. Alba schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:21:
[...]

... daarvoor hebben ze dakkoffers en mini-aanhangwagentjes uitgevonden.
Geen trekhaak en geen dakrails. Daarnaast, als je met 4 personen (of 5 volgens specs) in een 206 gaat zitten, vraag ik me af hoe die op de weg gaat liggen met een aanhangwagen en/of dakkoffer. Het 1:23 verbruik haal je dan zeker niet meer, en lekker rijden is ook anders.
Ronald schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:22:
Diesel is niet heilig! Ik reed donderdag een rondje Susten-Furka-Grimselpassen; en ik zat een tijdje achter een 1.9TDI. Vanuit de haarspelden verlies je met een benzine licht; maar zodra hij een beetje toeren maakt (vanaf 2500 met de Avensis 1.8) gaat hij hard inlopen op de diesel voor hem... Domweg omdat de diesel koppel verliest naarmate hij verder in de toeren klimt; en de benzine alsmaar wint. "Nieuw rijden" op zo'n pas kan; maar dan gaat jan en alleman je of voorbij, of je van rome naar peking vervloeken, ook met je turbodiesel)
Het nadeel van diesel is dat je een hele tijd door kunt karren in een te hoge versnelling en je auto ongemerkt steeds meer moeite krijgt de snelheid te houden. Op een gegeven moment trekt ie het gewoon niet meer en verlies je snelheid.
Overigens spreek ik over ervaringen in een land waar de maximum snelheid 80km/h is, en de haarspeldbochtjes die je tegenkomt niet eens met de helft van die snelheid te nemen zijn omdat de wegen te smal zijn voor 2 auto's en de bochten onoverzichtelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
De nadelen van diesel zou ik zelf op de koop toe nemen. Diesel/Gas zijn naar mijn mening brandstoffen die je kiest om bij veel km's goedkoper uit te zijn.

Klasse Kia Picanto/Ford Ka raad ik zelf overigens af als eerste auto. Zoiets is leuker om er als 2e auto erbij te hebben. Als daily drive ga je je snel irriteren aan een dergelijk gebakje.

Vanaf klasse Corsa/ 206/Polo heb je naar mijn mening pas een beetje auto onder de kont. Alles er onder vind ik zelf een boodschappenkar. Ik zou zelf voor 2e hands gaan (dergelijke auto's in een dergelijke klassen kosten rond de 13000 nieuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Zo ben je een paar daagjes afwezig, zo loopt je topic helemaal vol met goeie adviezen... Prettig!
Wilf schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:14:
Aan de Yaris hangt wel een enorm 65+ imago, en ik zou er zelf nog steeds geen één willen, maar hij brengt je dus wel zorgeloos overal wat je wil.
Ach. Ik vind de Yaris juist een best aardige uitstraling hebben. Het is geen Meriva of Wagon R, wat ik veredelde brommobielen vind. En, zolang ik de auto niet afstotelijk lelijk vind, is het inderdaad gewoon een middel om van A naar B te komen.
Mx. Alba schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:51:

Ik weet niet zo goed wat ik van de Dacia vind. Het is een nieuwe(re) auto, hetgeen me wel bevalt en de nieuwwaarde is ook vrij laag, wat goed is voor de verzekering, maar ik kan me herinneren vrij vernietigende reviews gelezen/gezien te hebben. Hij staat er dan ook niet al te positief op bij mij, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Ik zal dat zeker eens nagaan en een aantal testjes gaan lezen.
merauder schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:16:
(...)
2. Hoe simpeler de auto, hoe beter. Heeft de auto geen airco, dan kan deze niet stuk. Heeft de auto geen electrische ramen, dan kunnen deze ook niet stuk. Maak een overweging welke opties je per se moet hebben. En welke je wel leuk lijken.
(...)
Ja, de must-haves en nice-to-haves... Ik las ergens dat AC je auto bij eventueel doorverkopen ontzettend goed is voor de waarderetentie van je auto, daarom stelde ik die als must-have. Het is echter voor ons, als optie op de auto, niet meer dan een nice-to-have. Raampjes open en de buitenlucht ruiken heeft ook wel wat...
6. De prijs is in alle gevallen geen vaste prijs. Omdat je geen inruil hebt, kan je vaak nog wel een korting krijgen.
Goeie tip. Ik ging daar inderdaad ook wel vanuit, maar vraag me nog wel af wat de onderhandelingsruimte is bij BOVAG-dealers. Ligt die rond de 20%, of eerder rond de 5%?
ebia schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 01:04:
Ja in de heuvels is dat niks inderdaad. Jammer genoeg kan je hier in Nederland niet echt op veel plekken het beter bergwerk testen. Mocht je in de buurt van Arnhem een auto gaan testen zou je op een rustig moment eens de Posbank kunnen proberen. Of in de buurt van Nijmegen heb je Berg en Dal. Het blijven jammer genoeg korte stukjes, niet echt een test als snelwegklim met 8%.

Persoonlijk vind ik alles onder de 2 liter eigenlijk niet echt relaxt, mij te zenuwachtig. Maar het ligt er dan ook maar net aan hoe vaak je hem gebruikt en wat je van dat gebruik verwacht.
Nu komen wij uit de omgeving van Utrecht, dus zullen niet heel erg snel in Arnhem een testritje gaan maken, maar ik begrijp je punt. Wellicht moeten we dus maar vertrouwen op de cijfertjes die de fabrikanten ons geven.
Stel je rijdt 15.000 km per jaar in een zwaardere auto die 1 op 13 verbruikt. Dan ben je (met de benzine prijs van 1,30) precies 1500,- per jaar een brandstof kwijt.
Heb je een zuinigere auto die 1 op 17 verbruikt dan kosten diezelfde 15000 km's je op jaarbasis 1147,-.

Met bovengenoemde wegenbelasting kost een zwaardere auto je dan 600 euro per jaar meer. Maar daarvoor krijg je wel een 2 liter (lekker voor in de bergen en op de snelweg) en meestal een ruimere auto (wat weer lekker is voor op vakantie).

Je moet je ook niet te veel verkijken op verbruik, want dat ligt meestal aardig bij elkaar. Ik zal je een paar voorbeelden geven van auto's die ik ken en wat ze verbruik(t)en (en ik hou van doorrijden, maar niet té):
(lijstje)
Ik heb het idee me zo snel op een hellend vlak te bevinden. Een beetje meer hier, een beetje meer daar... Ik ben makkelijk genoeg om zo mezelf een auto aan te praten die ik eigenlijk helemaal niet wil/nodig heb. De bedgetverdubbeling was er juist mede om ervoor te zorgen dat we een auto zouden kopen die ons uiteindelijk geld zou besparen ivm een goedkopere auto. Door initiëel meer geld uit te trekken hopen we de maandelijkse kosten laag te houden. Als we het budget ophogen voor zowel de maandelijkse als de initiële kosten, schieten we ons doel voorbij. Overigens zou ik zelf net zo redeneren als jij, maar ik moet me hierin toch een beetje in toom zien te houden.
Je moet je niet verkijken op de afschrijving, want de prijzen die je er 2de hands voor moet betalen liggen natuurlijk hoger dan een autobedrijf jou er ooit voor terug gaat geven op het moment dat je hem inruilt. Op de ANWB site (koerslijst) kun je ongeveer zien wat een auto nu kost als je hem bij een dealer koopt en wat je ervoor terugkrijgt. Ik had bijvoorbeeld een Toyota Corolla 1.6 vvt-i gepakt uit 2001 met 150.000 op de teller, de verkoopprijs (aan jou) van de dealer komt op 4450. Maak ik daar 200.000 van krijg jij bij verkoop aan de dealer er nog maar 2450 voor terug (2000 verschil, bijna de helft afgeschreven dus). Daarnaast is er nog geen eens rekening mee gehouden dat we dan ook 3 jaar verder in de tijd zijn, wat de waarde nog verder doet dalen.
Ik was zelf ook al een s op het idee gekomen om op zo'n manier de afschrijving te bekijken. Vrij betrouwbaar, gok ik zo. Wanneer ik de auto (evt. met garantie) bij de dealer koop, weet ik dat ik daarvoor geld betaal. Die kosten schrijf ik dan ook in één keer af in mijn berekening. Zes maanden garantie (die je krijgt vanaf € 4500 bij een BOVAG garage) is me wel een x-bedrag waard. Zo benader ik het dan ook. Dealer kost geld. Punt.
Ik denk dat je voor jouw budget met de Yaris het veiligst zit qua afschrijving. Het is een populaire 2e hands auto, dat drijft de prijzen wel op. In plaats van die 2000 kun je dan bijvoorbeeld 3000 verwachten bij verkoop. Je kunt stellen dat je als je een auto koopt in deze prijsklasse het meestal het gunstigst is dat je hem helemaal afrijdt. Als je geen dure reparaties krijgt aan het ding tenminste, ook dat risico ligt bij deze auto vrij laag.

Volledig afschrijven is een groot woord natuurlijk. Maar er zijn gewoon auto's die echt bijna geen reet meer opbrengen op het moment dat je ze wilt verkopen, veel Citroën's hebben dat bijvoorbeeld. Met Toyota zit je vrij veilig gezien de 2e hands markt voor die dingen. En je moet het zo zien, als je je budget niet verdubbelt hou je 3000 euro in je zak. En een auto die je nu koopt voor 3000 euro zal nooit compleet die 3000 euro afschrijven (ookal rij je er nog 10 jaar in, zolang deze het doet zal hij altijd voor 500 euro van de hand kunnen). In dat opzicht bespaar je jezelf dus 500 euro ;)
Makes sense...
Die Yaris, ik vind het een serieuze optie. Alleen hij is duurder dan bijvoorbeeld een Fabia, terwijl je in de Fabia een iets dikkere motor en iets meer ruimte krijgt.
Ronald schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 04:24:
Om onderhoud te verminderen wil dus je wilt iets uit japan; die die dingen gewoon ernstig goed in elkaar schroeven... Dus 323, Corolla, Yaris etc... Duits is okay; maar gewoon minder dan japans. Frans en italiaans laten staan... Ze zijn goedkoop voor de uitrusting met een hele goede reden...
Nou, dan nemen we toch iets Japans ;) ?
Ik ging gisteren vol goede moed de 323 in de vergelijking inbrengen... Vindt mijn vriendin alleen de Corolla nóg lelijker. 323, Corolla. Helaas. Ze wil gewoon graag een Peugeootje...
martijn_tje schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 08:52:
Nissan Almera 1.6 5 deurs Hatchback geen idee? (een late N15 1998-2000 bijvoorbeeld)
Ik ga morgen meteen zomoto.nl opstarten en eens op zoek naar een Almera. Goeie optie, waar ik zelf niet aan gedacht had.
Instant edit; het lijkt een vrij goedkope mogelijkheid te zijn. Alleen doet het interieur echt pijn aan mijn ogen...
Marzman schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:01:
Punt is dat je op een nieuwe auto veel harder afschrijft dan op een auto waar een ander al op heeft afgeschreven. Bovendien krijg je volgens mij gewoon minder auto voor je geld, als je per se een nieuwe wil. Tenslotte - en dat is wellicht het belangrijkst -, we willen gewoon niet meer dan € 6000 uitgeven voor een vervoersmiddel. De aanschaf van een auto is al duur genoeg voor ons, die er nog nooit een gehad hebben. Dank voor de suggesties dus, maar die kunnen/willen we ons niet veroorloven.
Kokkers schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:09:
Ik heb in januari dit jaar een auto met vergelijkbare doelstelling & budget gekocht en heb toen een simpele berekening gemaakt om relevante kosten inzichtelijk te maken. Dit heeft mij een helder beeld gegeven van de maandelijkse lasten die voortvloeien uit autobezit. Ik heb cijfers gebruikt waarvan ik dacht dat ze realistisch zijn (verbruik/onderhoud/afschrijving etc.).
_/-\o_ Cool. Die ga ik ook maken. Had ik stiekem al wel, maar miste één of twee vrij relevante veldjes, die jij wel hebt. :+
Ik denk dat de TS gewoon heeeeelemaal op hetverkeerde spoort zit door een cilinderinhoud als wens te schrijven; het zegt niet zo veel...
(...)
TS wil graag met vakantie; met een matiz??? Lekker is dat.. het kan, maar geloof niet dat ik het gaaf zou vinden.
(...)
Ik noemde inderdaad een cilinderinhoud. Dat deed ik echter meer om aan te geven dat de kleinste motor die in een auto geplaatst is niet onze eerste voorkeur heeft. Daar hebben we allebei meer dan genoeg ervaringen mee die we liever niet nog eens meemaken.
offtopic:
In de Cinquecento van mijn moeder de Alpen door, enkel om hem net over de Italiaanse grens te kunnen afgeven bij de Fiat-dealer, daar herstellend van de vrachtwagens die telkens bijna onze achterklep kwamen binnenrijden, omdat we 55 km/u bergop reden.Brrr...

Waar we veel eerder naar kijken is de gewicht/trekkracht (of pk) verhouding. Ik weet ook wel dat een 1.4 die x levert te prefereren is in een auto die y weegt boven een 1.6 die x-1 levert in een auto die y+1 weegt.
Over die distributieriem; goeie tip. Zal sowieso google nog eens een bezoekje brengen om te kijken waar we technisch nou op moeten letten bij de aanschaf van een gebruikte auto.
[...]
Een rekenvoorbeeld:
(...)

(...)

Het verschil is dus zo'n 1100 euro per jaar. Bij Europcar kost een Astra station voor 3 weken inclusief 4200km's 718 euro. Op die manier hou je een besparing van 350 euro per jaar, niet veel maar je hebt ook voordelen met een nieuwe auto. Je rijdt in een splinternieuwe auto en geen zorgen over onderhoud en APK (de eerste 3 jaar in ieder geval niet, maar daarna waarschijnlijk ook niet). En je bent all-risk verzekerd. In vergelijk bij een Mazda valt de besparing wel mee, maar je kunt je voorstellen dat als je bijvoorbeeld een Clio koopt van 6K de afschrijving en het onderhoud nog een stukkie duurder zullen zijn.
Anders maak je de keuze nog even wat makkelijker... :)
Wat een onmogelijke hoeveelheid variabelen zijn er om rekening mee te houden. Ik denk dat ik maar eens wat van die variabelen moet gaat uitschakelen, als ik mezelf er überhaupt nog toe wil kunnen brengen geld uit te geven aan een auto.
ebia schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:01:
[...]
Ik weet niet wat jij, maar ik versta onder een 'reisauto' een apparaat waar je met minimaal 4 personen en bijbehorende bagage je zelf makkelijk in kunt vervoeren. Alles met minder dan 400 liter kofferbakruimte (zonder de achterbank in te klappen) wordt al snel te weinig met een paar koffers achterin.
Liever gaan we inderdaad niet in een Corsa op vakantie, maar dat heeft ook weer iets romantisch (in de niet chocolade/rozen/kaarslicht zin des woords). De omvang van de auto maakt ons niet eens zo heel veel uit als we op vakantie gaan, zo lang ie het maar blijft doen. Dat is van he grootste belang.
merauder schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 20:19:
De nadelen van diesel zou ik zelf op de koop toe nemen. Diesel/Gas zijn naar mijn mening brandstoffen die je kiest om bij veel km's goedkoper uit te zijn.
Diesel is ook niet echt een overweging. Daar maken we gewoon te weinig km's voor. De kilometers die ik in de TS opgaf zijn al aan de hoge kant, namelijk.
Vanaf klasse Corsa/ 206/Polo heb je naar mijn mening pas een beetje auto onder de kont. Alles er onder vind ik zelf een boodschappenkar. Ik zou zelf voor 2e hands gaan (dergelijke auto's in een dergelijke klassen kosten rond de 13000 nieuw)
Daar zijn we het gelukkig wel allebei met je eens. De allerkleinste klasse is leuk om mee naar de Ap en de Efteling te rijden, maar heel veel verder hoef ik er persoonlijk niet in.

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 11:39
De Nissan Almera die genoemd werd ook een goeie! Gewoon een simpele betrouwbare auto voor niet teveel geld.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
orejas schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:14:
[...]

Ja, de must-haves en nice-to-haves... Ik las ergens dat AC je auto bij eventueel doorverkopen ontzettend goed is voor de waarderetentie van je auto, daarom stelde ik die als must-have. Het is echter voor ons, als optie op de auto, niet meer dan een nice-to-have. Raampjes open en de buitenlucht ruiken heeft ook wel wat...
Een auto met AC is soms duurder in aanschaf afhankelijk van de 'exclusiviteit' op dat model. Een kleine auto met AC is meer exemplarisch dan een grote middenklasser. Zelf gebruik ik mijn AC alleen in de winter voor het ontwasemen van de voorruit of als het in zomer van dat hele vieze warme broeierige weer is. Anders altijd gewoon raampje open voor frisse lucht, vind ik persoonlijk veel prettiger dan AC. Persoonlijk vind ik ook een schuifdak erg prettig, maar dan is het erg uitkijken voor lekkages en roestvorming.
[...]

Goeie tip. Ik ging daar inderdaad ook wel vanuit, maar vraag me nog wel af wat de onderhandelingsruimte is bij BOVAG-dealers. Ligt die rond de 20%, of eerder rond de 5%?
Kwestie van proberen. Het is maar net hoe lang een auto al in bezit is van de garage (op te zoeken in het RDW register) en voor welke prijs de garage hem in handen heeft gekregen.

Meeste garages/handelaren hanteren lage marges maar willen snel doorstoten, daar kan je wel eens een leuke prijs krijgen (zeker als je geen inruil hebt). Dealers daarentegen houden de duurdere inruilers vaak zelf (de goedkope wagentjes gaan sowieso direct richting handel). Die inruilers staan meestal niet in de weg (vult de showroom aardig) en de winst komt uit de verkoop van nieuwe auto's, dus die hanteren hogere marge op die 2e handsjes.
[...]
Nu komen wij uit de omgeving van Utrecht, dus zullen niet heel erg snel in Arnhem een testritje gaan maken, maar ik begrijp je punt. Wellicht moeten we dus maar vertrouwen op de cijfertjes die de fabrikanten ons geven.
Ik kom ook uit Utrecht maar ik schroom niet om een 'goede' auto elders te halen, ik heb bijvoorbeeld mijn laatste auto in Tilburg gekocht. Sterker nog, ik heb nog nooit een auto gehaald in Utrecht zelf :P De cijfers over vermogen en koppel in bepaald toerenbereik, kilo/pk verhouding enz zijn heel moeilijk op papier te interpreteren helaas.

Mijn oude Toyota Starlet 1.3i deed in de kg/pk verhouding 1:10,3 precies hetzelfde als mijn Legacy 2.0 AWD doet. Maar de Legacy heeft wel 70 newtonmeters meer aan trekkracht. Mag je drie keer raden welke lekkerder en makkelijker in de lage toeren de berg op tuft...
[...]

Ik heb het idee me zo snel op een hellend vlak te bevinden. Een beetje meer hier, een beetje meer daar... Ik ben makkelijk genoeg om zo mezelf een auto aan te praten die ik eigenlijk helemaal niet wil/nodig heb. De bedgetverdubbeling was er juist mede om ervoor te zorgen dat we een auto zouden kopen die ons uiteindelijk geld zou besparen ivm een goedkopere auto. Door initiëel meer geld uit te trekken hopen we de maandelijkse kosten laag te houden. Als we het budget ophogen voor zowel de maandelijkse als de initiële kosten, schieten we ons doel voorbij. Overigens zou ik zelf net zo redeneren als jij, maar ik moet me hierin toch een beetje in toom zien te houden.
Zoals je ondertussen wel kunt zien is het onderdeeltje reparatie slechts een 'klein' facet van de totale rekening. Door een jongere auto aan te schaffen ben je er niet van verzekerd geen problemen te hebben. De Bovag garantie voor die 6 maanden zijn leuk, maar de meeste 'reparaties' zijn zaken die niet direct tot gevolg hebben dat je niet kunt rijden. Die dingen worden dus vaak bij de APK aangepakt, wat meestal een tijdje later is.
[...]

Ik was zelf ook al een s op het idee gekomen om op zo'n manier de afschrijving te bekijken. Vrij betrouwbaar, gok ik zo. Wanneer ik de auto (evt. met garantie) bij de dealer koop, weet ik dat ik daarvoor geld betaal. Die kosten schrijf ik dan ook in één keer af in mijn berekening. Zes maanden garantie (die je krijgt vanaf € 4500 bij een BOVAG garage) is me wel een x-bedrag waard. Zo benader ik het dan ook. Dealer kost geld. Punt.
Maar je moet zelf wel nagaan of het het waard is. Je kunt beter een auto meenemen voor een aankoopkeuring naar een derde partij (waarbij je eventueel afspreekt dat de verkoper alle mankementen kosteloos zal repareren), dan dat je dure garantie koop waar je dus wellicht geen gebruik van gaat maken. Een verkoper die geen aankoopkeuring toestaat laat ik sowieso links liggen. Soms bluf ik ook nog wel, dat kan je weer wat van de prijs afkrijgen. Bij mijn laatste auto ook, die kerel begon over even mooi in de was zetten bij aflevering bla bla. Normaliter geven alle bedrijven standaard 3 maanden garantie op het blok en de bak (een soort van absoluut minimum geloof ik). Omdat ik de auto wel vertrouwde heb ik gewoon gezegd de auto zonder garantie te willen en dat ie het bloemetje en de wasbeurt ook mocht uitstellen voor de volgende klant. Dan steek je zo weer een paar honderd euro in je zak.
[...]

Ik ga morgen meteen zomoto.nl opstarten en eens op zoek naar een Almera. Goeie optie, waar ik zelf niet aan gedacht had.
Instant edit; het lijkt een vrij goedkope mogelijkheid te zijn. Alleen doet het interieur echt pijn aan mijn ogen...
Oh dat interieur, dat valt reuze mee. Die stoelen zit je toch op tijdens de rit, dus dat zit je niet. Die foto is ook niet helemaal lekker genomen, dus het lijkt erger dan dat het is ;) Of je moet het hebben over dat zwarte dashboard (maar dat hebben alle Jappen). Verder ziet het interieur er wel netjes uit, geen kapotte stoelen, afgekloven rugleuningen, brandgaten, enz. Maar soms kun je je ook lelijk verkijken op een foto, gewoon even langsgaan is altijd het advies.

Btw: is nette auto voor nette prijs. Als ie schadevrij is (en ook altijd is geweest) en de meterstand is aantoonbaar (NAP) zou ik hem zo kopen. De APK is verlopen, dus die auto staat al even. Het is wel een Bovag garage dus je mag verwachten dat de auto zonder mankementen is en dat er niet gesjoemeld wordt met die APK keuring. Verder geen reviews kunnen vinden van die garage, meestal is dat wel een goed teken. Tevens doet de garage aan Fiat's en Lancia's, die Nissan staat dus in de weg ;) Door 'omstandigheden' van de crisis, geen inruil, geen garantie, geen afleverbeurt, geen bosje bloemen en geen wasbeurt en 'dat kleine plekje op de deur' (of vul hier een random minpuntje in) zou ik een bod doen van 2750,-.

Een slagje kleiner en goedkoper heb je ook nog de Sunny. Stuurt zalig door de bochten heen, ook echt een aanrader. Maar de Almera's hebben vaker een airco (was op een bepaald moment ook standaard geloof ik). Alle Nissan's waar ze nog geen Renault onderdelen in verwerkt hebben zijn prima auto's, echte aanraders!
[...]
Over die distributieriem; goeie tip.
Nog een tip: sommige motoren hebben een kettingaandrijving in plaats van een distributieriem. In principe hoeft die nooit vervangen te worden. Nissan gebruikt(e?) o.a. zulke motoren (en de Aygo en de Cuore ook) ;)
[...]
Anders maak je de keuze nog even wat makkelijker... :)
Wat een onmogelijke hoeveelheid variabelen zijn er om rekening mee te houden. Ik denk dat ik maar eens wat van die variabelen moet gaat uitschakelen, als ik mezelf er überhaupt nog toe wil kunnen brengen geld uit te geven aan een auto.
Je moet gewoon niet uit het oog verliezen dat autorijden geld kost. De afschrijving is trouwens een post die je niet direct in je portemonnee zal voelen (pas op het moment dat je hem verkoopt). En je moet natuurlijk weer een stukje hebben gespaard om weer iets nieuws te kopen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ebia op 04-08-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

1. Alle moderne auto's (na 96) welke qua techniek simpel zijn, zijn gewoon goed. Uitzonderingen zijn de Renault Megane/Laguna waarin Renault te ambitieus werd met sleutelkaarten etc.
Onzin, de een is betrouwbaarder dan de ander, het is bijvoorbeeld gewoon een feit dat de alfa 2.0TS en 1.8TS blokken ploffen als ze te kort olie hebben gehad en dat een KA weg rot.
Gezien het Budget van TS lijkt het mij een onzinnige aanbeveling, al koop je een skelter kan de motor immers ook niet stuk.
3. Rijd eens in een aantal verschillende auto's. De verschillende merken hebben ook verschillende rij eigenschappen. Franse auto's zweven wat meer, terwijl duitse/japanse auto's wat harder geveerd zij.
Klopt goeie tip om te kijken wat je wilt, een harder of een zachter onderstel. Hoewel er soms binnen een merk ook redelijk wat verschil kan zitten en natuurlijk eventuele sport onderstellen ;)
4. Impopulaire modellen zijn een goede manier om de aanschafprijs naar beneden te brengen. Echter zijn er vaak wel redenen waarom dergelijke modellen niet zo populair zijn. Dit zit vaak in de rij eigenschapen en niet eens zozeer in de bouw-kwaliteit van een auto.
Mwah Imago is ook erg belangrijk of net geen goede motor voor veel mensen.
Zie om maar een dwarsstraat te noemen de Mitsubishi Galant, de autopers was er erg enthousiast over, reed goed echter geen goede diesel en geen goed imago (mensen leaste liever een Passat).
5. Staar je niet blind op internet. Bezoek eens wat dealers/handelaren/etc. Soms heb je geluk en kom je een auto tegen die de dealer/handelaar/garage net ingeruild heeft. Die kunnen vaak voor een leuke prijs weg.
Klopt echter moet je veel geluk hebben en niet teveel gericht op 1 auto zijn wil je hier mazzel mee kunnen hebben. Met de opkomst van internet word de kans hier op al kleiner.
Laatste tip is ook een goeie, check ook even hoelang de auto al staat bij het bedrijf.
Als je een auto koopt voor de vraagprijs ben je in 9 v/d 10 gevallen een dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb zelf een Renault Megane gereden (Coupe Phase II, bj 2000, 1.9 DTi) en deze had geen sleutelkaart. Die kwam pas bij de Megane II, welke ik ook gereden heb en nooit enige problemen mee gehad. De Phase I Megane (tot bj '99/2000) was een prima auto met enige electronische probleempjes welke bij de Phase II (vanaf bj '99/2000) waren verbeterd. De Megane was erg populair bij ons als lease auto en mijn collega's en ik hebben vele kilometers gereden met de Coupe, Hatchback en Wagon, zonder enige echte problemen. Er is nooit iemand langs de weg komen te staan. Zelf heb ik ook geen problemen gehad met de Megane II alhoewel deze auto mij minder kon bekoren dan mijn Coupe maar dat is persoonlijk.

Het probleem kind was de Laguna II en daar was de sleutelkaart wel een van de minst problematische onderdelen. De Laguna II zat bomvol nieuwe snufjes die helaas niet helemaal goed waren getest en die auto was gewoon onbetrouwbaar en zeer problematisch. Maar deze problemen zijn door Renault wel verholpen en een Laguna II van een latere bouwreeks is een prima auto.

Lang verhaal kort: behalve de exemplaren uit de eerste Laguna II bouwreeks, hoeft de TS echt niet bang te zijn voor een Renault van 96 of later. Wanneer de TS kijkt naar een Megane I, dan zou ik wel de Phase II modellen aanraden welke te herkennen zijn aan de gewijzigde neus. (ventilatie gaten in de doorgetrokken motorkap). Vooral de Coupe vond ik een hele fijne auto om in te rijden: sportief maar toch comfortabel en een fraai dynamisch uiterlijk.

Overigens heb ik ook een Renault 19 16V (16S uit de eerste bouwserie, import uit Frankrijk) uit 1990 en hoewel de auto al 13 jaar oud was, heeft hij mij ook nooit in de steek gelaten.
Je moet wel onderscheid maken tussen storingen waardoor je niet meer kan rijden en "comfort storingen". Je kan een gebakje kopen zonder enige vorm van luxe en binnen de korste keren langs de weg komen te staan met een gare koppakking of versnellingsbak. Elektrische ramen zijn zeer eenvoudig te fixen (was ook nodig bij mijn Renault 19 en geloof me, ik ben zo a-technisch als het maar kan!) en airco's gaan toch niet zo heel vaak kapot, het is meer dat ze leeg raken en niet meer na te vullen zijn.

(Auto's van 1994 of ouder gebruiken een airco systeem dat werkt met een goedje dat nu verboden is. De exacte term kom ik even niet op maar de ombouw van de airco of vervanging van de airco is vaak niet rendabel.)

Franse auto's zijn helaas niet de meest betrouwbare in dit aspect - d.w.z ze blijven meestal wel rijden tot ze uitelkaar vallen maar zaken als airco, electrische ramen, schuif/kantel dak etc willen wel eens problemen gaan geven.

Toyota maakt toch wel een van de meest betrouwbare auto's, hoewel dat ook per model en bouwjaar kan verschillen. Maar bij een gebruikte auto is vooral de staat van de auto en de geschiedenis van de auto belangrijker dan een specifiek merk of type. Een Toyota Camry die compleet afgebeuld is of nooit enige vorm van onderhoud heeft gezien kan veel meer ellende opleveren dan een netjes ouderhouden Fiat, Alfa of Renault.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 02:09:
[...]

Mwah Imago is ook erg belangrijk of net geen goede motor voor veel mensen.
Zie om maar een dwarsstraat te noemen de Mitsubishi Galant, de autopers was er erg enthousiast over, reed goed echter geen goede diesel en geen goed imago (mensen leaste liever een Passat).
Tja, maar als je puur op imago focust heeft iedere discussie of poging om objectieve feiten aan te halen geen zin. Als je als stoere bikkel per se in $coole_bak wilt rijden, dan kunnen anderen nog zo aan komen zitten met goed onderbouwde redenen om iet anders te nemen, maar sta je er niet voor open en ga je alsnog die Alfa kopen ofzo :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Had 't enkel over dat er niet direct een technische reden hoeft te zijn waarom een model niet loopt zoals merauder zegt.

of begrijp ik je verkeerd :+
Pagina: 1 2 Laatste