Ik denk ook niet dat een Aygo in 5jaar 5k afschrijft. Daarvoor is de startwaarde van de auto gewoon te laag. Ik weet bijv. dat mijn zus der 1jaar oude C1 kon inruilen voor een nieuwe als ze 1000 mee zou nemen. Dit door de grote vraag naar deze auto's welke dus 2e hands echt schaars zijn. Als dit naar 1 jaar is vraag ik me af wat je na 5jaar afschrijft.Ronald schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:22:
[...]
Dit is constructief
Reken het nu eens door met een corolla. Reguliere Onderhoudsprijzen zijn ook van die auto (ook een oudere) bekend bij een Toyota dealer en alles behalve belachelijk imho. Je krijgt vervolgens pechhulp van Toyota; en de restwaarde van de corolla zal hoger zijn dan de 1500 (zoek maar, ze vragen nog 3K voor een corolla met defecte motor, gaat echt nergens over de prijzen van oude toyo's, maar het is gunstig voor afschrijving!)
Dit zal vermoedelijk het verschil met de aygo terugbrengen op een nivea dat het wellicht fijner is de ruimere oude auto te pakken tov de nieuwe aygo
(je hebt overigens financiering/rentederving voor de grotere investering nog niet bijgerekend.... 5000 euro lenen kost 8% per jaar; 5000 euro niet op de bank hebben omdat het in een auto zit kost 3.5% renteopbrengst per jaar!)
[...]
uh komt 't niet dat het blok eerst warm moet zijn voor de start/stop in werking treed?Mx. Alba schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:02:
Zelfs bij de Prius is de verwarming gekoppeld aan de koeling van de benzinemotor... Er zit geen elektrische verwarming in, want de benzinemotor produceert sowieso warmte die anders "weggegooid" wordt, en die dus dan "gratis" gebruikt kan worden voor het verwarmen van het interieur.
Probleem is alleen dat 's winters als het flink koud is die verrekte benzinemotor continu draait om voor verwarming te spelen
(Oké, beetje overdreven --- alleen maar de eerste 10 minuten van de rit blijft hij continu draaien)
Ik heb even selectief posts gelezen.
Mijn advies op die moment zou zijn: Suzuki Swift van omstreeks 2003, niet het nieuwe mini-look-a-like model dus. Kwa uiterlijk moet je hem mooi vinden, kwa interieur ziet hij er wat oud uit. Onlangs heeft mijn vriendin er een gekocht (1.3 - 86 pk). Voor omstreeks 4500,- heb je een mooi model.
Voordelen:
Heerlijke pittige motor (de 86 pk dan, de lichtere zullen wel minder zijn denk ik)
Goedkoop in wegenbelasting en verzekering (gewicht erg laag, onder de 800 kg)
Zeer zuinig, in de afgelopen vakantie naar kroatie hebben we op +/- 3500 km gemiddeld 1:17 gereden (met continu de airco aan).
Kwa comfort was de heenreis van 1500 best goed uit te houden.
Zou behoorlijk betrouwbaar moeten zijn.
Nadelen:
De basis van het model stamt uit 1989 geloof ik. Goed voor de betrouwbaarheid, maar comfort, veiligheid en uiterlijk liggen net niet op het niveau van de concurrentie.
Onze vakantiespullen pasten maar net in de auto, de hele auto lag tot de hoogte van de hoedenplank volgeladen. (bovenste deel dus vrij voor de achteruitkijkspiegel) Als er kinderen mee zouden moeten zouden deze behoorlijk gepropt moeten worden.
Hierbij dient wel gezegd te worden dat het een kampeervakantie was met een grote tent in de auto.
Mijn advies op die moment zou zijn: Suzuki Swift van omstreeks 2003, niet het nieuwe mini-look-a-like model dus. Kwa uiterlijk moet je hem mooi vinden, kwa interieur ziet hij er wat oud uit. Onlangs heeft mijn vriendin er een gekocht (1.3 - 86 pk). Voor omstreeks 4500,- heb je een mooi model.
Voordelen:
Heerlijke pittige motor (de 86 pk dan, de lichtere zullen wel minder zijn denk ik)
Zeer zuinig, in de afgelopen vakantie naar kroatie hebben we op +/- 3500 km gemiddeld 1:17 gereden (met continu de airco aan).
Nadelen:
De basis van het model stamt uit 1989 geloof ik. Goed voor de betrouwbaarheid, maar comfort, veiligheid en uiterlijk liggen net niet op het niveau van de concurrentie.
Onze vakantiespullen pasten maar net in de auto, de hele auto lag tot de hoogte van de hoedenplank volgeladen. (bovenste deel dus vrij voor de achteruitkijkspiegel) Als er kinderen mee zouden moeten zouden deze behoorlijk gepropt moeten worden.
Hierbij dient wel gezegd te worden dat het een kampeervakantie was met een grote tent in de auto.
Life is not about specs, it is about joy!
Je hebt toch zijspiegels? De achteruitkijkspiegel is niet noodzakelijk om goed te kunnen rijden. Gewoon lekker doorstapelen dus met de spullen.bartvl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:40:
(bovenste deel dus vrij voor de achteruitkijkspiegel)
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Nee sorry het oude type swift was een leuk model, maar is imho ondertussen te gedateerd om nog te overwegen met 6000 aan budget. Voor dat bedrag koop je meer veiligheid, comfort en ruimte (Polo, 206, C2, Corsa, Astra etc.)bartvl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:40:
Ik heb even selectief posts gelezen.
Voordelen:
Nadelen:
Probleem met Renault (en in zekere zin ook Citroën) is dat ze hard afschrijven (waarom weet ik niet) en eerder gekocht worden door mensen die minder budget hebben. Een franse auto durf ik niet aan als deze aangeboden wordt door joop de handelaar.GoldenSample schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:42:
Had 't enkel over dat er niet direct een technische reden hoeft te zijn waarom een model niet loopt zoals merauder zegt.
of begrijp ik je verkeerd
En de terugreis?bartvl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:40:
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Als een Renault inderdaad hard afschrijft, dan is het alleen maar meer reden om juist wel een Renault te overwegen als eerste auto. Je kan dan voor je 6000 euro een veel jonger en nieuwer exemplaar op de kop tikken dan een VW, Audi, BMW of Toyota bijvoorbeeld.merauder schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:48:
[...]
Probleem met Renault (en in zekere zin ook Citroën) is dat ze hard afschrijven (waarom weet ik niet) en eerder gekocht worden door mensen die minder budget hebben. Een franse auto durf ik niet aan als deze aangeboden wordt door joop de handelaar.
Overigens, VW is ook niet heilig, ik heb diverse Golf 4 en Passat modellen gereden als lease auto en ik heb met alle VWs uit dezelfde bouwreeks (1999 - 2002) dezelfde problemen gehad tussen de 80.000 en 140.000 km: tig keer de LMM stuk, motor management computer die vervangen moest worden, climate control die uitviel/raar ging doen, etc.
Persoonlijk was ik toch wel teleurgesteld want de Golfjes en de Passat waren vrij dure (lease) auto's waar ik bewust voor gekozen had omdat ik jaarlijks 40.000+ km in de auto zat door heel Europa.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Haha, scherp, heel scherp!
Terugreis was wat minder in verband met files. Maar dat lag eigenlijk helemaal niet aan de auto. Na een reis die begon om 9.00 's ochtends waren we rond 23.30 pas 800-900 km ver. We waren toch wel wat moe geworden van al dat file rijden en hebben toen maar een hotel gepakt (na een uur zoeken
Life is not about specs, it is about joy!
Ik rijd een 205 met een 1.1, en daarmee heb ik vorige week de hele week in 14 tot 19% gebieden rondgekacheld, in zijn 2 en 3 naar boven jagen zonder een centje pijn. Airco zit er niet op, dus kan ik niet in de vergelijking meenemen. Dit was met 2 volwassenen en het equivalent van nog 2 aan bepakking. Ding is 21 jaar oud en 160.000 kilometer rijker sinds zijn geboorte, maar word wel door mij zelf goed onderhouden._JGC_ schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:07:Ik rijd zelf een 206 1.4HDI, heb afgelopen week door de bergen gereden. Hellingen van 8% volgas in de 2 oprijden was geen probleem voor dat ding, ook niet als er 4 personen in zaten en de airco tegelijk aan stond. Ik gok dat een 1.1 gewoon te licht is om dat te doen met airco ingeschakeld, en dan vind ik het netjes dat de boordcomputer de airco uitzet ipv er de brui aan te geven en de motor af te laten slaan.
Ik denk dat je rijstijl ook meetelt, en of je een blok in je auto hebt dat 'bombproof' is.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-08-2009 17:30 ]
Als je een dergelijke auto op wilt rijden is een Renault nog wel een ok keus. Mijn ervaringen met Citroen zijn zeer goed overigens, met Renault iets mindertazzman schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:56:
[...]
Als een Renault inderdaad hard afschrijft, dan is het alleen maar meer reden om juist wel een Renault te overwegen als eerste auto. Je kan dan voor je 6000 euro een veel jonger en nieuwer exemplaar op de kop tikken dan een VW, Audi, BMW of Toyota bijvoorbeeld.
Overigens, VW is ook niet heilig, ik heb diverse Golf 4 en Passat modellen gereden als lease auto en ik heb met alle VWs uit dezelfde bouwreeks (1999 - 2002) dezelfde problemen gehad tussen de 80.000 en 140.000 km: tig keer de LMM stuk, motor management computer die vervangen moest worden, climate control die uitviel/raar ging doen, etc.
Persoonlijk was ik toch wel teleurgesteld want de Golfjes en de Passat waren vrij dure (lease) auto's waar ik bewust voor gekozen had omdat ik jaarlijks 40.000+ km in de auto zat door heel Europa.