Tja, ze rijden altijd op hetzelfde circuit, maar je kunt je voorstellen dat een auto zich anders kan verhouden op verschillende circuits. Voor zover ik weet rijden ze op een oud vliegveld en één van de eigenschappen van een vliegveld is dat deze op een vlak stuk land liggen.
Een test met al die auto's over, bijvoorbeeld een Nürburgring, kunnen en zullen meer uiteenlopende tijden laten zien dan een vlak en klein circuit, omdat dan zaken als motorisering en onderstel vele malen een belangrijker rol krijgen.
Er is altijd heel veel kritiek op dit voorbeeld; er wordt echter nooit een beter of zelfs ander voorbeeld aangedragen. (elke vorm van gereguleerde racerij heeft meestal wel een lijst van 50 punten of meer waar de auto op is aangepast)
Dit zegt mij dat het meer dan een gimmick is; eerder een toonaangevende benchmark die nog wel wat uitgebreider mag.
Of heb jij een betere / uitgebreidere benchmark die circuitprestaties van productieauto's met elkaar vergelijkt onder nog meer dezelfde condities?
Ten eerste is Top Gear een entertainment programma vol subjectiviteit (BMW is rubbish en dat gelul van Jeremy, hou toch op). Daarnaast is het onderdeel met de Stig toch eigenlijk geboren als idee om de Bekende Engelsman/vrouw eens te laten scheuren op datzelfde circuit in die gekke Suzuki. Nee, wat mij betreft is het een leuke gimmick en heeft verder niks te maken met een zo'n realistisch mogelijk vergelijk tussen verschillende productieauto's, het is slechts een indicatie niet meer.
Als je een serieuze vergelijking wilt maken zul je ten alle tijden moeten zorgen voor gelijke condities (de wetenschappelijk aanpak dus) De chauffeur, de brandstof, het weer, enzovoorts.
Daarnaast moet je op diverse circuits de tests uitvoeren, want ook Ferrari's hebben zwakke punten (onverhard wegdek bijvoorbeeld).
De sterke (en zwakke) punten van een auto komen pas naar voren als je ze op diverse plekken zult testen. Nee wat dat betreft alles staat of valt bij de combinatie van de auto en het te bereiden circuit of terrein.
Ja, en andere banden monteren is een vorm van tuning (zowel qua hardheid als qua maatvoering). Zo kan je dat ook doortrekken naar welke motorsoftware erin zit, hoe hard de veren zijn die er onder zitten, welke wielstanden de auto's hebben etc etc
Euh. Nee banden zijn geen tuning, banden zijn gewoon een after-market product, net als ruiterwisserbladen. Om tot een eerlijker vergelijk te komen zou je dus eigenlijk ten alle tijden dezelfde band (alhoewel dat voor afmeting helaas niet altijd mogelijk is) moeten monteren onder de auto en deze als referentieband te gebruiken.
En mijn reactie was in de discussie over het Porsche - Saab verhaal... Ik gaf alleen aan dat ook banden een rol kunnen spelen. Als dezelfde auto met een ander type band van de fabriek rolt (wat natuurlijk ook kan gebeuren in dezelfde productie), kan zelfs tussen deze twee auto's, ondanks dat ze identiek zijn, verschil ontstaan in wegligging ivm het gekozen rubber. Beter dus altijd één type rubber gebruiken omdat verschil te tackelen.