Welke auto na mijn huidige auto? Wie denkt er mee

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05
ebia schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:53:
[...]

Wikipedia: Front-engine, front-wheel drive layout

Zie onderin de overige bij lay-outs.

@TS: Die RFT's zijn wel lekker stug ja, maar een sportieve band ook. Ik heb zelf niet echt het verschil gemerkt in ieder geval. De wang van de banden bestaan uit een soort reinforced steel ofzo, vandaar dat je erop kunt blijven rijden als er een lek in het loopvlak zit. Is de wang zelf gescheurd (als je tegen een stoep ofzo hebt gezeten) dan hebben de RFT's ook hun voordeel niet meer.

Maar ze zijn gewoon after-market om elke velg te leggen, dat maakt absoluut geen verschil. En als je een nieuwe (BMW) zou kopen kan je natuurlijk altijd nog bedingen dat er andere banden onder moeten. Maar goed, wat je zegt over BMW, de uitstraling, dat blijft natuurlijk wel een minpunt. Ik zou er zelf niet een hele grote moeite mee hebben, want ook zeker de Touring modellen rijden superzalig.
Bedankt, gebruikerservaringen zijn me veel waard. Er is ook wel wat voor te zeggen om juist wel RFT banden te gebruiken net vanwege de LPG tank. Ik hou het toch in mijn achterhoofd. Dat de BMW's mij zeker zullen bevallen qua rijplezier... daar ben ik ook vrij zeker van.
Sen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 18:00:
Skoda Superb
http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=49503&cache=no
is een v6 afwerking vind ik goed. En ken op gas als ik het lijstje lees.
Je linkt naar het nieuwe model... heeft een FSI motor. Voorzover ik weet doen deze het zowiezo niet op LPG.
Skoda is trouwens VAG en staat op mijn blacklist :)
Mad Max schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 19:28:
Hee, leuk topic. Ik rij ook een V6. Helaas niet het juiste merk volgens Psy, omdat het interieur niet bevalt. Maar die V6 motor van mijn Vectra B doet t prima! Automaat is erg prettig bij een V6. Ik zou niet meer anders willen dan een V6 vanwege de rust in de motor.

Ik ben bij toeval bij de Opel gekomen. Ik ben minder kritisch op uiterlijk dan op de service. En die van mijn opelgarage is heel fijn. Toch heb ik ook wel kritiek op de nieuwere modellen.
Het oude Vectra B-model vind ik erg mooi vanwege de doorlopende lijn van motorkap in de spiegels. Nieuwere vectra's met de losse spiegels vond ik niet mooi. Dus ik ga voor een Signum als ik deze ga inruilen. Liefst de nieuwe Insignia, maar die is nieuw door mij niet te betalen in een V6-uitvoering.

Om terug te komen op de wensen van Psy. Ervaring met LPG in mijn opel heb ik niet. Ik weet niet wat je tegen het interieur hebt, maar motorisch is deze prima. Mijn vectra is goed stabiel op de weg. En deze vectra is van binnen beter uitgerust dan de standaard vectra.

De luxere Signum of een nieuwe Insignia vind ik prima van binnen. Dat was met de voorlopers wel anders, ondanks dat ik hier niet veel om geef. Een signum heeft iets meer ruimte, voldoende achterin voor 2 kinderen. Dan blijft er ook nog ruimte over in het bagagevak. Hoe dat combineert met gas, geen idee.

Een Insigna is er ook in station-uitvoering. Misschien dat je daar nog meer ruimte hebt. Dat in combinatie met mijn ervaring van een opel V6 zou voor mij de beste keuze zijn. Maar een paar jaar oud en gebruikt, die zijn er nog niet. Helaas, want ik zou er graag eentje rijden.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zeker omdat je ook een V6 in een 'normale' middenklasser rijdt. Automaat + V6 = eens! Ik heb het dashboard van de Vectra (van de overige Opel's ook, iig de Meriva en de Astra) altijd te grijs gevonden. Het is mij wat saai. Het staat ook niet echt naar de bestuurder gericht, erg jammer:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v228/jurgenvw72/Vectra/Vectra07.jpg

Misschien is de V6 uitvoering wat beter, ik weet het niet ;)
Buitenkant van de Vectra en Signum vind ik prima daar ligt het niet aan. Maar ik knap een beetje af van die binnenkant, en daar kijk je per slot van rekening toch het meest naar.

Over de service, en hoe belangrijk die wel niet is. Helemaal eens. Ik zit sinds ik mijn Nissan heb bij dezelfde dealer, geen grote jongen maar in een dorpje. Misschien wel daarom dat ze zo'n goede service verlenen, ik weet het niet. Echt zo'n familiebedrijf, en ik wordt gewoon altijd met de voornaam begroet. Daar hou ik van.
Heb ook nooit het gevoel dat ik belazerd wordt terwijl ik heel kritisch ben. Helaas wel anders meegemaakt. Ook zijn ze niet duur, zeker niet voor een merkdealer. Dat is ook de reden dat ik zo weer een Nissan of Infiniti zou willen rijden. Alleen die garage al :)

@Toolkit
Over de Subaru's hebben we het ook al kort gehad. Het is zeker een optie, al is de 3.0 waar ik liever voor zou gaan, een beetje moeilijk verhaal op gas. De turbo's doen het zowiezo niet op lpg als ik me niet vergis. Wel uitstekende, betrouwbare, lekker rijdende auto's.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
wildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:18:
Hij wil een betrouwbare wagen, en een Alfa Romeo staat over het algemeen (héél zacht gezegd) niet als betrouwbaar bekend. Niet echt een optie voor de TS lijkt me ;)

Als je betrouwbaarheid wil kan je beter Italiaanse merken maar vergeten, evenals enkele andere merken: Renault (elektronicaproblemen te over), Rover (behalve de Rovers met Honda-motoren) etc.
En door borrelpraat meningen blijft dat 'heel zacht gezegd' prima overeind.

Toch komt de 159 overall gelijk uit als een Toyota Avensis. Niet gek hè, voor een auto die zo onbetrouwbaar is als de pip en natuurlijk ook nog roest in de folder en dan laten we de andere koeien nog even in de sloot liggen.

Als een AR eigenaar verantwoordelijk met het vermogen / de auto omgaat is er niets aan de hand. AR is wel gevoelig voor lomp gedrag, wat je dus wel per definitie in storingen / problemen terug ziet.

* Harry rijd 4.000+km p/m in een AR en dat bevalt 'm prima. En afgezien van een probleem veroorzaakt door een lompe vorige eigenaar, heb ik verder 0,0 problemen.
Tacoos schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:04:
[...]

Nou ben ik niet heel bekend met de 159, maar z'n voorganger, de 156, stond nou niet bekend als ruimtewonder...
Maar een magnifieke motor in een mooooie auto! _/-\o_
De 156 blinkt inderdaad zeker niet uit in ruimte. Zeker de SportsWagon had in dat opzicht toch wel een identiteitsfoutje. (De kofferbak van de sedan was praktischer).

De 159 daar in tegen is een volwassen auto geworden. Blijkbaar heeft AR geleerd van deze 'fout' bij de 156.

[ Voor 19% gewijzigd door Harry op 28-07-2009 21:16 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

psy schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:07:

@Toolkit
Over de Subaru's hebben we het ook al kort gehad. Het is zeker een optie, al is de 3.0 waar ik liever voor zou gaan, een beetje moeilijk verhaal op gas. De turbo's doen het zowiezo niet op lpg als ik me niet vergis. Wel uitstekende, betrouwbare, lekker rijdende auto's.
Geen idee of de turbo op LPG kan... maar de gewone 2 liter is ook prima in combi met automaat hoor.. voor de 2.5 Turbo hadden we een '98 2 liter NA automaat en dat reed ook prima... alleen niet zo retesnel als de turbo :7
En ze zijn plenty ruim en ook nog eens goed off road :)

Uit de oude doosch:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/soep2-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/soep1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/soep5.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door ToolkiT op 28-07-2009 21:19 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Soulfly schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:12:
[...]

En door borrelpraat meningen blijft dat 'heel zacht gezegd' prima overeind.

Toch komt de 159 overall gelijk uit als een Toyota Avensis. Niet gek hè, voor een auto die zo onbetrouwbaar is als de pip en natuurlijk ook nog roest in de folder en dan laten we de andere koeien nog even in de sloot liggen
Helaas geen borrelpraat.

Pakt het Autobild TüV-rapport van dit jaar er maar eens bij, dat is een betrouwbaarheidsonderzoek onder 7,7 miljoen auto's, dus best een grote doelgroep (en TüV heeft een behoorlijk goede reputatie, dus niet zomaar een roddelblaadje).

Waar vinden we de eerste Alfa Romeo in de categorie 'jonge gebruikte auto's, waar het de TS om gaat? Juist, op plek 93 (een Alfa 156). Dat is niet bepaald een hoge notering.

De korte versie is hier te downloaden, voor de volledige versie zal je het blad moeten kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 28-07-2009 22:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Autoweek (okee) Tevredenheidstroffee 2008 catagorie middenklassers.

De 159 komt uberhaupt niet voor in deze Tüv rapportage, van de 156 kan je wel een idee krijgen, maar is een hele andere wagen dan dat de 159 is.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alleen zegt tevredenheid dus niet zoveel over de betrouwbaarheid van een auto (en daar ging het hier immers over), het is maar één factor voor tevredenheid. En no offence richting Autoweek, ik sla TüV (of vergelijkbare instanties) toch echt even een paar niveaus hoger aan.

Zeker als je bedenkt dat Autoweek het baseert op slechts 11.000 stemmen, terwijl TüV het over 7.700.000 gevallen berekent.

Dat de 159 er niet tussen staat heeft denk ik te maken met het feit dat er nog te weinig van vertegenwoordigt zijn in het onderzoek, waardoor enkele slechte of goede exemplaren het beeld kunnen vertekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 28-07-2009 22:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Als je iets verder kijkt, zie je dat betrouwbaarheid ook een onderdeel is.

Maargoed, ieder zijn eigen uiteraard. Ik heb er slechts 2 dingen aan toe te voegen.
- Een 159 is niet te vergelijken met de 156
- Vermits goed behandeld, is er met de betrouwbaarheid niets mis.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Soulfly schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:30:
Als je iets verder kijkt, zie je dat betrouwbaarheid ook een onderdeel is.
Ja, één onderdeel, dat weer gecompenseerd word door andere onderdelen (of andere delen kan compenseren).

Het uiteindelijke getal zegt dus helemaal niets meer over de betrouwbaarheid, maar over het gemiddelde van alle onderdelen. Waar het bij de TüV-rapportages dus wel enkel over betrouwbaarheid gaat.
Maargoed, ieder zijn eigen uiteraard. Ik heb er slechts 2 dingen aan toe te voegen.
- Een 159 is niet te vergelijken met de 156
Dat geld voor elk model uiteraard
- Vermits goed behandeld, is er met de betrouwbaarheid niets mis.
Tsja, misschien voor dat specifieke model niet, dat klopt. Maar het merk als geheel, dus over alle modellen gezien, heeft al jaren achter elkaar een slechte tot zeer slechte reputatie, want ze scoren altijd dik in het rood in allerlei onderzoeken.

Dat wil dus niet zeggen dat er geen goede exemplare rondrijden, net zoals er van Toyota/VW/Audi ook slechte exemplaren rondrijden, maar overall zegt het alleen dat het merk als geheel niet erg betrouwbaar is, en dat je dus een (veel) hogere kans op problemen hebt dan bij auto's die al jaren in het groen scoren (dus Toyota/VW/Audi/BMW/Opel/Honda etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Nouja, ze zijn toch niet te krijgen op LPG.
Alleen de 1.8. Dus die kommt nicht im frage :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
psy schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:07:
Misschien is de V6 uitvoering wat beter, ik weet het niet ;)
Buitenkant van de Vectra en Signum vind ik prima daar ligt het niet aan. Maar ik knap een beetje af van die binnenkant, en daar kijk je per slot van rekening toch het meest naar.
Wat jammer is bij hedendaagse Opels is dat alles (behalve het grauwe) ook zo van dat harde plastic is. Doe je klop klop op het dashboard dan klopt het terug als je begrijpt wat ik bedoel. Een dashboard hoort een beetje van dat zachte spul te hebben, dat een beetje meeveert als je het indrukt met je vinger. Waarschijnlijk een kosten en gewicht dingetje, want om toch het gewicht van de hedendaagse auto's te drukken moet je wat meer lichtere materialen gebruiken 'natuurlijk'.
@Toolkit
In theorie zou een turbomotor op gas moeten kunnen. De kleppen (en nog wat meer kritische onderdelen) zijn immers al gebouwd zodat het de hete lucht en extra kracht van de turbo aankan. Daarnaast hebben ze allemaal intercoolers, dus dat zou het stukje koeling moeten helpen. Er zijn wel degelijk mensen die met een turbo motor op gasinjectie rondrijden, maar Subaru is het zeker niet af-fabriek te krijgen. Of het ook echt goed is voor het blok weet ik niet.

Zie bijvoorbeeld dit (kleine) draadje http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=89220, waar o.a. iemand met een WRX melding doet dat hij op gas rijdt. Ook deze foto's spreken voor zich: http://www.lpgautoconvers...iew_album.php?album_id=58 en als laatst nog een draadje in een Forester forum waar mensen genoeg melding maken van LPG conversies op turbo's van Subaru: http://www.subaruforester...f75/converting-lpg-11357/

Maar goed de turbo's zijn toch allemaal 4 cyl., das niet wat je hebben wilt. H6 op gas klinkt interessant, in de Google cache vond ik melding van een advertentie van een Tribeca H6 met LPG.

De vraag is natuurlijk of je daarvoor de eventuele fabrieksgarantie wilt opgeven. Of was je sowieso niet van plan om nieuw te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Nee garantie is totaal geen issue. Ik koop geen nieuwe, een mooie gebruikte van een paar jaar heeft mijn voorkeur. Van de Tribeca vind ik alleen de allerlaatste versie best mooi, maar ze zijn eigenlijk te zwaar. Dan liever de Legacy of Outback ook met 3.0 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

donker11 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 13:22:
[...]

Chrysler 300c iets? Ook een V6 2.7L Automaat. Alleen of LPG in te bouwen valt weet ik niet.
Dit lijkt mij voor de TS ook een hele goede optie; hij kijkt naar maxima's en infiniti's, welliswaar japanse auto's, maar sterk gericht op de amerikaanse markt.
De 300c is er zowel in 2,7l V6 als 3,5l V6 en afaik beide goed geschikt voor lpg met importeursondersteuning.
Ik zou toch snel kiezen voor een lpg met of importeursondersteuning, of hele goede ondersteuning van een inbouwstation; daar heb je ook prutsers en hele goeie tussen. Zeker bij veel km's of als betrouwbaarheid een stokpaardje moet zijn.
Ze zullen gebruikt m.i. ook een stuk makkelijker te vinden zijn dan een maxima of (met name) infiniti op lpg.
Ook qua budget. Ik kan niet vinden wat je wilt besteden, maar een _niet_ suv infiniti (een G dus), is op MP pas te vinden vanaf net geen €50.000 (een coupé), of ik kijk niet goed (importeren is ook een optie natuurlijk). En dan moet ie nog geconverteerd worden. Heb je dat geld te besteden? Mooie auto, dat wel.
Filosoferen over welke auto je zult kopen is leuk, maar hij moet natuurlijk ook te koop zijn, voor de juiste prijs ;)

Qua betrouwbaarheid geen ervaring, maar dat geld denk ik voor de meeste hier wbt deze auto (of een infiniti :o ).
We kunnen hier vooral goed aloude gezegdes napraten (alfa's zijn zo onbetrouwbaar...) of verwijzen naar gebruikerstesten/onderzoeken waarbij het onderzoek dat jezelf aanhaalt natuurlijk veeeel beter is dan het onderzoek van een ander... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 28-07-2009 23:53 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
psy schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:18:
Nee garantie is totaal geen issue. Ik koop geen nieuwe, een mooie gebruikte van een paar jaar heeft mijn voorkeur. Van de Tribeca vind ik alleen de allerlaatste versie best mooi, maar ze zijn eigenlijk te zwaar. Dan liever de Legacy of Outback ook met 3.0 te krijgen.
Over die Tribeca ben ik het volkomen met je eens. De Subaru is hier helaas niet een alom vertegenwoordigde auto, dat is een nadeel mocht je je zoektocht willen doorzetten op zulks een model. In het Alpengebied zie je ze veel vaker, maar ook dan blijft de vraag of je een geschikt model op gas kunt vinden natuurlijk.

Je zou ook nog de Camry kunnen overwegen. Lekkere auto's, onverwoestbare V6 erin (ook op LPG), alleen jammer dat ze hier niet meer geïmporteerd worden. Ik ben het met je eens dat Toyota van nu niet meer echt de Toyota van toen is (zowel in kwaliteit als rijeigenschappen), maar wellicht dat je nog het laatste model wat hier wel verkocht werd zou kunnen overwegen, die viel volgens mij nog wel in het rijtje van goede luxe betrouwbare en fijn sturende auto's.
mr_petit schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:30:
Qua betrouwbaarheid geen ervaring, maar dat geld denk ik voor de meeste hier wbt deze auto (of een infiniti :o ).
We kunnen hier vooral goed aloude gezegdes napraten (alfa's zijn zo onbetrouwbaar...) of verwijzen naar gebruikerstesten/onderzoeken waarbij het onderzoek dat jezelf aanhaalt natuurlijk veeeel beter is dan het onderzoek van een ander... ;)

Jammer genoeg kan je vaak pas van auto's beweren dat ze 'goed' zijn op het moment dat ze wat ouder worden. Dan zie je duidelijk verschil tussen een 'normale' auto en een auto die echt 'goed' is. Datzelfde zie je ook vaak met motoren, die bewijzen zich pas na de loop van jaren.

De SR20DE(T) van Nissan was zo'n superblok bijvoorbeeld, of de 2JZ-GTE van Toyota. De EJ22G van Subaru ook een legende. Zo worden ze niet meer gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
mr_petit schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:30:
[...]

Dit lijkt mij voor de TS ook een hele goede optie; hij kijkt naar maxima's en infiniti's, welliswaar japanse auto's, maar sterk gericht op de amerikaanse markt.
De 300c is er zowel in 2,7l V6 als 3,5l V6 en afaik beide goed geschikt voor lpg met importeursondersteuning.
Ik zou toch snel kiezen voor een lpg met of importeursondersteuning, of hele goede ondersteuning van een inbouwstation; daar heb je ook prutsers en hele goeie tussen. Zeker bij veel km's of als betrouwbaarheid een stokpaardje moet zijn.
Ze zullen gebruikt m.i. ook een stuk makkelijker te vinden zijn dan een maxima of (met name) infiniti op lpg.
Ook qua budget. Ik kan niet vinden wat je wilt besteden, maar een _niet_ suv infiniti (een G dus), is op MP pas te vinden vanaf net geen €50.000 (een coupé), of ik kijk niet goed (importeren is ook een optie natuurlijk). En dan moet ie nog geconverteerd worden. Heb je dat geld te besteden? Mooie auto, dat wel.
Filosoferen over welke auto je zult kopen is leuk, maar hij moet natuurlijk ook te koop zijn, voor de juiste prijs ;)

Eerst en vooral. Ik heb absoluut geen haast. Ik heb dit topic gestart om eens te polsen of er mogelijke alternatieven zijn die ik niet echt heb bekeken. Als we gezinsuitbreiding zouden kunnen verwachten, ja dan wordt het krap, maar dan hebben we het dus wel over een jaar verder. De andere factor waar ik rekening mee moet houden, hoe lang houdt mijn huidige auto het uit. Na nu 9 jaar en een door ons gereden 360.000 km moet ik daar gewoon rekening mee houden, maar mogelijk houdt hij het nog een paar jaar oud. Financien zijn daarmee nog niet echt relevant, maar mijn richtprijs is op dat moment dat het nodig is zo'n 25000 euro maximaal uit te geven. Ik kan daarmee al makkelijk een gebruikte 530 of E350 uit Duitsland halen.

Het is dus wel zo, dat met al ons gepeins over modellen, we het gewoon over modellen kunnen hebben die NU op de markt zijn, ook als die net nieuw zijn als de G serie. Dus wat dat betreft is het gewoon een actuele discussie. Ik ga alleen op dit moment geen 50k stukslaan op een auto die een jaar later te krijgen is voor 30k :)

Vind een 300C trouwens wel cool hoor, en is erg groot, loopt ook goed op LPG, maar het is geen fijne sturende rijdersauto en ik vind hem wel ENORM. Hij is 502cm, dat is nog groter als de Mercedes E. Ik moet zeggen, als ik een E in mijn lijstje heb staan is het flauw om de 300C niet te overwegen, want in de basis zijn het vergelijkbare auto's.

Ik begin steeds meer de denken aan het alternatief, een goeie betaalbare wat gangbaarder station halen als vervanger voor de Audi A3, en mezelf belonen met een G37 (ruimte is dan minder belangrijk), als mijn fijne Primera de pijp aan Maarten geeft. Tegen die tijd kan ik zo'n ding makkelijk halen voor een lage prijs aangezien 'premium' japanners, zeker net nieuwe merken toch meestal fors afschrijven. Nadeel is dat ik dan twee keer geld uit moet geven, maar wie twee auto's rijdt, komt daar op een gegeven moment toch niet omheen.

Het importeren uit de US blijf ik een moeilijk verhaal vinden. Alhoewel ik de Maxima echt mooi vind heeft deze geen grotere kofferbak als de G, alleen de neerklapbare achterbank. Verder heeft hij slechts FWD. De G heeft tenminste RWD, en kan ik over een tijdje gewoon als europees model krijgen, inclusief goodies als werkende navigatie en een goed werkende radio,
ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 01:03:
[...]

Over die Tribeca ben ik het volkomen met je eens. De Subaru is hier helaas niet een alom vertegenwoordigde auto, dat is een nadeel mocht je je zoektocht willen doorzetten op zulks een model. In het Alpengebied zie je ze veel vaker, maar ook dan blijft de vraag of je een geschikt model op gas kunt vinden natuurlijk.

Je zou ook nog de Camry kunnen overwegen. Lekkere auto's, onverwoestbare V6 erin (ook op LPG), alleen jammer dat ze hier niet meer geïmporteerd worden. Ik ben het met je eens dat Toyota van nu niet meer echt de Toyota van toen is (zowel in kwaliteit als rijeigenschappen), maar wellicht dat je nog het laatste model wat hier wel verkocht werd zou kunnen overwegen, die viel volgens mij nog wel in het rijtje van goede luxe betrouwbare en fijn sturende auto's.

[...]

Jammer genoeg kan je vaak pas van auto's beweren dat ze 'goed' zijn op het moment dat ze wat ouder worden. Dan zie je duidelijk verschil tussen een 'normale' auto en een auto die echt 'goed' is. Datzelfde zie je ook vaak met motoren, die bewijzen zich pas na de loop van jaren.

De SR20DE(T) van Nissan was zo'n superblok bijvoorbeeld, of de 2JZ-GTE van Toyota. De EJ22G van Subaru ook een legende. Zo worden ze niet meer gemaakt ;)
Ik ben bang dat de Camry's rijdende dweilen zijn? Ook het verbruik van de Toyota V6 is gewoon erg hoog wat ik heb gelezen. BMW's scoren wat dat berteft wel wat gunstiger, trouwens. Van de Nissan VQ37DE in de G37 weet ik dat deze ook een slok lust, maar dit is een geweldige motor met 320pk (!) die vrijwel ongewijzigd in de 370Z ligt. Dan accepteer ik eerder een hoog verbruik :)

En oh ja, moet je nu de SR20DE opnoemen? ;)
Die is niet stuk te krijgen en gaat maar door, en door en door. De chef werkplaats zei me laatst dat die zomaar 500k erop gaat zetten zonder problemen. Mijn laatste beurt gisteren... alleen de midden en einddemper zijn vervangen. Dat kost natuurlijk wel iets, maar het was dus de originele uitlaat die nu vervangen is! Geweldige auto, ik zeg het nog maar eens. Verbaas me er ook over hoe het kan dat hij nog steeds 'als nieuw' rijdt, superstrak, wat des te meer opvalt as ik weer een leenwagen heb gehad.
Dat is dus wel het voordeel als je een auto van nieuw aan hebt gehad (zie ook net nieuwe auto gekregen :)))))))) Geen andere eigenaren. Ik denk dat dat wel veel uitmaakt voor de gehele looptijd.

[ Voor 28% gewijzigd door psy op 29-07-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Als je bereid bent tot 2 jaar te wachten dan zullen infiniti's wel in je budget passen. De vraag is of je ze dan ook kan vinden, met name met lpg. Of ben je ook bereid achteraf LPG nog in te bouwen?
Voor de rest vind ik dat je een Mercedes S absoluut niet kan vergelijken met een 300c. Misschien qua maat en motorisering, maar niet qua prijs!
Zo zal je voor pak 'm beet €20k een mercedes S 320 op lpg uit een vorig millennium kunnen krijgen terwijl je voor die prijs een 300c op lpg uit 2005 krijgt. Da's natuurlijk een enorm verschil.
(over de rijkwaliteiten kan ik niets zeggen; ik heb nog nooit in een 300c gereden.)
Wil je een goed sturende auto, ga dan voor een bmw 5 :)
Zelfs een standaaard 530 diesel staat op het circuit z'n mannetje; je ziet ze met enige regelmaat in allerlei amateurcompetities, itt een S klasse bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Nee ik zoek niet op LPG. Niet te vinden. BMW niet en Infiniti alleen wat verdwaalde FX'en.
Ik zoek gewoon benzine, en laat ik gewoon Viale LPi inbouwen bij AISB in Baarlo, een heel goede inbouwer.
Ik had het trouwens over een E, niet over een S :)

Overigens ALS ik een 5 zou overwegen................ heel heel heel heel misschien dan toch een diesel, een 530d of 535d. De keuze is veel groter in Duitsland. Heb ik ook geen extra inbouwkosten en de inruil is gunstiger als ik weer wil verkopen. Alleen het gebruik is toch wel een stuk duurder. Ga ik toch eens narekeken :) .

[ Voor 39% gewijzigd door psy op 29-07-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Euuh idd, verkeerd gelezen. Een E is idd natuurlijk een stuk goedkoper dan een 8)7.
Ik denk dat je voor een bmw 5 diesel inderdaad meer terugkrijgt of gemakkelijker verkoopt, zeker gezien de aantallen km die je van plan bent te gaan rijden. Althans, ik zou sceptisch zijn als ik een bmw 5 op gas met 300dkm+ zou moeten kopen.
Met dergelijke km standen neem je natuurlijk ook een zeker risico qua onderstel etc, maar motorsores kan ook heel hinderlijk zijn ;)

Zelf zou ik denk ik voor een bmw 5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Nouja als mijn Primera het nog lang uithoudt is dat de favoriet. De Audi verkopen (oh wat erg, NOT), vrouw gaat dan Primera gebruiken, vindt ze niet erg want goedkoper in het gebruik en is tenminste betrouwbaar. En ik zoek me een E61 uit.

Overigens als je een LPG'er gewoon uitrijdt maakt de inruil ook geen hol meer uit. Voor de Primera ga ik ook vrijwel niets meer terugkrijgen, behalve een soort van basisprijs zolang hij nog goed rijdt. De kilometerstand is gewoon veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Is die A3 zo onbetrouwbaar dan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
- airbag sensor defect
- sensor koelvloeistoftank defect, compleet nieuwe tank nodig, DUUR
- ruiten reageren vaak niet (is normaal volgens VW dealer)
- softlack bladdert af, net als veel schakelaars
- airco kleppen doen vaak waar ze zelf zin in hebben. Typisch, had mijn Passat, en Ibiza ook!
- het ergste, waterpomp lekgeraakt waardoor veel water weg is gelopen en de motor warm liep
onacceptabel bij een km stand van 80k. Dealer, ja dat is toch normaal hoor, die dingen slijten.
Oh ja, heeft geen enkele andere auto ooit gehad die ik heb gereden.
Hij heeft ook nog een distributieriem wat ik absoluut niet meer wil, want duur bij vervanging. Geef mij maar een ketting.

Geen VAG meer voor mij.
De Passat was ook al zo'n rampbak. Wat daarbij aan kapot is gegaan...

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 29-07-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Die waterpomp schijnt ook nogal vaak te serven bij de VAG producten heb ik gehoord. Niet erg fijn, zeker als je er motorschade aan overhoudt (maar dan heb je het warmlopen dus niet opgemerkt). Ook wel eens van een vriend gehoord met problemen met de lak op het dak, het was een occasion van 8 jaar oud maar het werd nog wel gefixt door Audi, wel weer positief.
VAG is idd achteruit gegaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Mijn vrouw had het tijdig opgemerkt zeker ook vanwege de alarmsignalen die ze kreeg via het FIS (dat is wel heel goed, dat moet ik zeggen, maar dat wilde ik toenertijd dus ook omdat het erg fijn is). Ik ben toen naar haar toegereden met de Primera, geswapped, en zelf na controle van de vloeistoffen met kachel op maximaal rustig naar huis gereden met een schuin blik op de temperatuur en zorgend dat deze niet boven de ~100 kwam. Hij was trouwens niet lek, maar deed het gewoon niet meer. Harder dan 90 was absoluut onmogelijk geworden.

Geen motorschade.

Softlack, ik bedoel in het interieur., Dat zit bv op de armsteun in de deuren. Dat laat gewoon los. Premium kwaliteit hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 29-07-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:59:
[..]
- softlack bladdert af, net als veel schakelaars
[...]
Verf die van schakelaars bladert kan ik bevestigen met vw jetta van 2006. De knoppen om ruiten te bedienen bij bestuurder verliezen verf en wat eronder zit is fel wit wat serieus afsteekt op zwarte verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Saab schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:23:
[...]

Qua sportiviteit deed de Saab niets onder voor de Boxster..

Als dat je criteria is doen die andere zaken er niet zoveel meer toe...

Het waren trouwens allebei cabriolets.
En juist op dat criteria is alles in het voordeel (behalve hetzelfde vermogen en 0-100 tijden) van de Boxster. Waarom zou bijna elke supercar (Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda enz.) de motor tussen de voor- en achteras hebben? En achterwielaandrijving hebben? En atmosferisch ipv turbo's (ivm warmteontwikkeling)? En een zo laag mogelijk gewicht (vorige generatie 9-3 cabrio met 2 liter turbo doet 1565kg, Boxster is minstens 150 a 200kg lichter)...

Maar misschien kun je beter in je Saab-wereldje blijven leven, gezien je nickname (is geen flame, maar erg objectief kom je niet over).
Niks mis met Saab, maken (of beter nog, maakte, voordat een groot deel veredelde Opels waren) leuke auto´s, maar de doelgroep is gewoon anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Tom op 29-07-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat Saab het label sportiviteit maar eens moet definiëren ;)
Sommige mensen noemen een freelander ook sportief vanwege het 'outdoors' gehalte.
Verder zie ik net zo veel verschillen tussen een saab 9-3 aero en een boxter als dat ik overeenkomsten zie.
Maar goed, Saab heeft iemand 2 jaar geleden gesproken, dus moeten we het misschien eerder over diegene hebben dan over Saab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
psy schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:00:
[...]

Ik ben bang dat de Camry's rijdende dweilen zijn? Ook het verbruik van de Toyota V6 is gewoon erg hoog wat ik heb gelezen. BMW's scoren wat dat berteft wel wat gunstiger, trouwens. Van de Nissan VQ37DE in de G37 weet ik dat deze ook een slok lust, maar dit is een geweldige motor met 320pk (!) die vrijwel ongewijzigd in de 370Z ligt. Dan accepteer ik eerder een hoog verbruik :)
Valt wel mee, het onderstel is natuurlijk wat meer op comfort ingesteld dan op sportiviteit. Net als alle andere Japanners hebben ze wel de neiging om iets over de neus weg te glijden, maar dat doet zelfs 'die dweil' van mijn Legacy. Toyota heeft inderdaad niet echt zuinige motoren, maar wel oersterk en zeer geschikt als 'gasbak'. De H-6 is ook alles behalve zuinig te noemen :P Zie ook op autoweek een myreview van iemand die z'n tellertje al op 4 ton heeft staan (met een 4 cyl.) en is absoluut geen uitzondering. Zo ook een kennis van mij met een 96er Primera 2 liter op gas, die heeft 380.000 gelopen voordat ie hem 'in prima staat' inruilde voor iets anders.

En oh ja, moet je nu de SR20DE opnoemen? ;)
Die is niet stuk te krijgen en gaat maar door, en door en door. De chef werkplaats zei me laatst dat die zomaar 500k erop gaat zetten zonder problemen. Mijn laatste beurt gisteren... alleen de midden en einddemper zijn vervangen. Dat kost natuurlijk wel iets, maar het was dus de originele uitlaat die nu vervangen is! Geweldige auto, ik zeg het nog maar eens. Verbaas me er ook over hoe het kan dat hij nog steeds 'als nieuw' rijdt, superstrak, wat des te meer opvalt as ik weer een leenwagen heb gehad.
Dat is dus wel het voordeel als je een auto van nieuw aan hebt gehad (zie ook net nieuwe auto gekregen :)))))))) Geen andere eigenaren. Ik denk dat dat wel veel uitmaakt voor de gehele looptijd.

Stel je blok wil niet meer na 5 ton, dan zou je ook kunnen zoeken naar een gereviseerd exemplaar (in Japan te koop voor weinûg). Pas als het ding echt wegrot onder je kont vandaan een andere overdenken, want geloof me; zo'n auto krijg je namelijk nooit meer (en je houdt altijd een beetje heimwee).

Ik heb zelf het gevoel dat alle Jappen van rond de eeuwwisseling en iets daarvoor zoveel zaliger rijden dan nu en zoveel meer kwaliteit boden en motorisch zoveel geiler waren (waren ze ook, shitty milieueisen van nu :P). Ok, de rijeigenschappen zullen wel een stukje beter zijn in hedendaagse auto's, maar het voelt allemaal zo nep, vindt je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

Moet binnenkort weer lange afstanden gaan rijden, dus dat tikt vanaf dan weer aardig aan (240 p/dag)
Helaas heb ik weer wat roest ontdekt bij de LPG aansluiting, is laatst opnieuw bewerkt en gespoten, maar komt toch weer terug. Dus ik weet niet helemaal hoe lang dat gaat houden, helaas...is toch ook typisch, echt zo'n 'maatwerk' stukje als zo'n gare aansluiting en dan gaat ie net daar roesten!

over je relaas.... ja eens. De primera blijft ook in de familie tot de laatste snik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Over roest gesproken Mazda 323 BG's (89-95) roesten ook nouwelijks. een Kennis heeft een plek van 20x40cm waar de lak er af is gebladderd en inmiddels een aantal (3-4) jaar het gegalvaniseerde metaal blinkt. Eigenlijk helemaal geen lak nodig. Geniaal.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:20:
[...]

Verf die van schakelaars bladert kan ik bevestigen met vw jetta van 2006. De knoppen om ruiten te bedienen bij bestuurder verliezen verf en wat eronder zit is fel wit wat serieus afsteekt op zwarte verf.
Elke andere fabrikant zou de knoppen van zwart plastic maken.
Ik heb een primera (1.6 1995) gehad behalve problemen met de spannings regelaar van de generator
was er weinig loos mee. (zit te dicht bij de uitlaat en werd warm of engelse kwaliteit van de toeleverancier)
Keer een lekke airco en een altijd lek schuifdak (ondingen).
Het ligt ook een beetje aan de dealer/garage. De zeurpieten van ford vinden bij iedere beurt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Tom schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:01:
[...]

En juist op dat criteria is alles in het voordeel (behalve hetzelfde vermogen en 0-100 tijden) van de Boxster. Waarom zou bijna elke supercar (Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda enz.) de motor tussen de voor- en achteras hebben? En achterwielaandrijving hebben? En atmosferisch ipv turbo's (ivm warmteontwikkeling)? En een zo laag mogelijk gewicht (vorige generatie 9-3 cabrio met 2 liter turbo doet 1565kg, Boxster is minstens 150 a 200kg lichter)...

Maar misschien kun je beter in je Saab-wereldje blijven leven, gezien je nickname (is geen flame, maar erg objectief kom je niet over).
Niks mis met Saab, maken (of beter nog, maakte, voordat een groot deel veredelde Opels waren) leuke auto´s, maar de doelgroep is gewoon anders.
Ik zou anders gewoon even l-e-z-e-n wat ik precies zei.

Je laatste alinea, zeker mbt de aloude veredelde Opel blabla is weldegelijk een flame.

Mi is een Saab Aero een sportieve auto, geen sport auto, dat is ook niet de insteek van Saab. Vertel anders waarom ik niet objectief over kom. ;)

Je stelt je criteria op mbt een sport auto, of supercar, maw een Porsche 911 Turbo is geen sport auto meer?

[ Voor 4% gewijzigd door Saab op 29-07-2009 20:06 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Waarom deed de saab volgens die vriend van je qua sportiviteit niets onder voor een boxter?
Je bent daar nogal vaag in. PK's...ok, Nm.....ok. Meetbare en verifeerbare maatstaven.
Dan heb je het over 'enz enz': ik denk.... allebei 4 wielen, allebei een voorruit...(heb ik het mis?).
Het 'rijkarakter ligt niet eens zo ver uit elkaar'... bedoel je daarmee dat als je naar links stuurt hij naar links gaat?
Het wordt allemaal wat vaag, ongedefinieerd en onverifeerbaar.
Ben ik niet objectief als ik zeg dat een opel corsa een sportieve auto is, net als een porsche boxter of saab aero?
Als de discussie over een woord gaat is het wel handig vast te stellen wat het woord inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Saab schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:04:
[...]

Ik zou anders gewoon even l-e-z-e-n wat ik precies zei.
Je zegt dat een Boxster niets onder doet qua sportiviteit tov een Saab (een 9-3 cabrio met >200pk uit een 4 cilinder met turbo?).
Wat vind jij dan sportiviteit? Het uiterlijk? Snelheid die hij in rechte lijn kan maken? Hoeveelheid vermogen?
Natuurlijk, ga je bij Saab kijken naar een sportief model dan kom je thuis met een Aero. Maar een vergelijk met een Boxster gaat niet op. Dan is een Boxster op alle fronten meer rijdersauto.
Je laatste alinea, zeker mbt de aloude veredelde Opel blabla is weldegelijk een flame.
Saab is in handen van General Motors. De 9-3 en 9-5 delen het onderstel met de Opel Vectra. Enkele motoren komen ook van GM/Opel en kun je terugvinden in de Vectra. De nieuwe 9-5 zal erg veel onderdelen (onderstel en motoren) delen met de Opel Insignia. Is geen ramp, want Opel is goed bezig, maar los het uiterlijk en imago vind ik Saab's steeds minder unieke kenmerken hebben.
Je stelt je criteria op mbt een sport auto, of supercar, maw een Porsche 911 Turbo is geen sport auto meer?
Ik zie het zo. Hoe dichter een auto bij de formule 1 staat, hoe sportiever ie is. Op het moment dat er een compromis gesloten moet worden (luxere uitrusting, meer ruimte, hoger enz.) gaat dat ten koste aan de sportiviteit. Het gewicht neemt toe, prestaties nemen af, aerodynamica verslechterd enzovoort. De Boxster is wat dat betreft een pure rijdersauto, middenmotor (tussen voor- en achteras), 6 cilinder boxermotor (zodat deze laag geplaatst kan worden), auto ligt sowieso laag bij de grond (wegligging en betere aerodynamica) enz. Ook de Boxster is redelijk luxe, brengt gewicht mee, maar de rest is ontzettend goed en met 1300kg (ongeveer) alsnog behoorlijk licht. Op alle fronten moet een Saab het dan toch afleggen? Motor voor of op de vooras, meer gewicht, onderstel bij Porsche schat ik beter in, net als de remmen. Zet ze beide op circuit en zie wie er door de mand valt ;)
Nogmaals doet dat allemaal niets af aan Saab, maar een vergelijking op gebied van sportiviteit met een Porsche Boxster gaat mank. En er is altijd baas boven baas. Een Porsche GT3 staat weer een paar treden hoger op de ladder van sportiviteit dan een Boxster ;)

Maargoed, ik kijk er misschien wat meer met een technisch oog naar of ben iets te verwend op gebied van auto´s. Een auto van 1560kg met voorwielaandrijving en 4 cilinder turbo zal mij niets doen. Merkje is ook onbelangrijk voor mij, verkies liever auto´s met achterwielaandrijving, een laag gewicht en het liefst een hoogtoerige motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Zet ze beide op circuit en zie wie er door de mand valt ;)
Wat dat betreft is de top gear powerlap uitslagentabel wel een aardig manivest :)

Een saab (9-5) aero (over welke hebben we het hier precies? de term aero werd als eerste gelanceerd) is op een droge baan ongeveer 1 sec. langzamer dan een boxter op een zeer natte baan.
Aangezien het verschil op het betreffende circuit tussen nat en droog ca. 3 seconde bedraagt (zie bijv tijden van de 575m), kan je stellen dat een boxter _minstens_ 4 seconde sneller (de baan was zeer nat) op de betreffende baan is. En 4 seconde op een rondje van ca. 1,5 minuut is echt veel.
Zelfs een citroen C4 VTS is ruim 2 seconde sneller dan de betreffende aero, en de C4 VTS is al niet echt een superkanon met z'n 8,3 sec naar de 100 (in de praktijk 9,2 :o)

ontopic: ik zou gewoon voor een bmw 5 serie of een 300c gaan. Beide stoere bakken met hoog hebbuhhebbuhfactor vind ik.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:23:
[...]

Wat dat betreft is de top gear powerlap uitslagentabel wel een aardig manivest :)
Tja, het is een leuke gimmick, maar we weten nog altijd niet of 'the gimp' slechts 1 en dezelfde persoon is. Behalve regen speelt ook wind een rol natuurlijk en de banden waarmee de auto geleverd wordt. Als een fabriek besluit wat comfortabele banden onder een auto te plakken (wat ik me met een luxe paardje als Saab kan voorstellen) kun je ook verwachten er met een sportievere band meer is uit te halen.

Maar goed.

Saab in zijn natuurlijke habitat: http://www.youtube.com/watch?v=dflT69oQ9l0 :+
Porsche in zijn natuurlijk habitat: http://www.youtube.com/watch?v=VqZO-xURLqc :9~

En wat is sportief? Dichtbij de F1? Of recordhouder op de Nürburgring (veel technischer dan menig F1 circuit)? Of de grootste rally's allertijden? Of endurance records als deze: http://www.drive.subaru.com/Spr09/Spr09_20years.htm

Wie zal het zeggen. Koop waar je je tot aangetrokken voelt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:04:
[...]

Tja, het is een leuke gimmick, maar we weten nog altijd niet of 'the gimp' slechts 1 en dezelfde persoon is.
Alsof 1 en dezelfde persoon heel belangrijk is. Tuurlijk zit er verschil tussen, maar het zijn allemaal professionele coureurs, en die rijden constanter en meer close bij elkaar dan de verifeerbare verschillen waar dit soort (enigzins loze) discussies over gaan. Testjes tussen de stig en F1 coureurs laten een verschil van hooguit 0,5 sec oid zien, waarbij F1 coureurs doorgaans een andere lijn rijden. Dat houdt of in dat de stig coureur(s) de baan beter kennen, of dat zij gewend zijn andere auto's te racen (en bij bekendmaking van enkele vorige stigs waarschijnlijk een mengelmoes van beide). Hoe dan ook is dit eigenlijk de enige voor handen liggende maatstaf voor productieautos die van de band rollen betreffende laptijden.
Er is altijd heel veel kritiek op dit voorbeeld; er wordt echter nooit een beter of zelfs ander voorbeeld aangedragen. (elke vorm van gereguleerde racerij heeft meestal wel een lijst van 50 punten of meer waar de auto op is aangepast)
Dit zegt mij dat het meer dan een gimmick is; eerder een toonaangevende benchmark die nog wel wat uitgebreider mag.
Of heb jij een betere / uitgebreidere benchmark die circuitprestaties van productieauto's met elkaar vergelijkt onder nog meer dezelfde condities?
Behalve regen speelt ook wind een rol natuurlijk en de banden waarmee de auto geleverd wordt. Als een fabriek besluit wat comfortabele banden onder een auto te plakken (wat ik me met een luxe paardje als Saab kan voorstellen) kun je ook verwachten er met een sportievere band meer is uit te halen.
Ja, en andere banden monteren is een vorm van tuning (zowel qua hardheid als qua maatvoering). Zo kan je dat ook doortrekken naar welke motorsoftware erin zit, hoe hard de veren zijn die er onder zitten, welke wielstanden de auto's hebben etc etc

Wat de powerlaps betreffende kan de TS ook even kijken naar de prestaties van een 'standaard' bmw 535D (E90)
Sneller dan een 350z, TT 3.2 quattro, rx-8, even snel als een e46 M3.
Niet slecht voor zo'n zware bak op zo'n klein/bochtig circuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Echt een goede benchmark is er gewoon niet. Een baantje zoals Top Gear is vrij klein en bochtig waardoor lichtere auto's die wat agieler zijn hoger scoren. De Nordschleife is ook een goede test, maar daar zitten ook aardig wat rechte stukken in waardoor vermogen een minder onderstel iets kan compenseren. Auto's met veel vermogen hebben ook voordeel bij de vele hoogteverschillen op de Ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:04:
[...]
Tja, het is een leuke gimmick, maar we weten nog altijd niet of 'the gimp' slechts 1 en dezelfde persoon is. Behalve regen speelt ook wind een rol natuurlijk en de banden waarmee de auto geleverd wordt. Als een fabriek besluit wat comfortabele banden onder een auto te plakken (wat ik me met een luxe paardje als Saab kan voorstellen) kun je ook verwachten er met een sportievere band meer is uit te halen.

Maar goed.

Saab in zijn natuurlijke habitat: http://www.youtube.com/watch?v=dflT69oQ9l0 :+
Porsche in zijn natuurlijk habitat: http://www.youtube.com/watch?v=VqZO-xURLqc :9~

En wat is sportief? Dichtbij de F1? Of recordhouder op de Nürburgring (veel technischer dan menig F1 circuit)? Of de grootste rally's allertijden? Of endurance records als deze: http://www.drive.subaru.com/Spr09/Spr09_20years.htm

Wie zal het zeggen. Koop waar je je tot aangetrokken voelt toch?
Saab wordt niet eens getest. Als een merk dat een beetje sportief wil zijn een auto naar Top Gear stuurt om te testen dan leggen ze er echt wel goede banden onder hoor.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 23:01:
Hoe dan ook is dit eigenlijk de enige voor handen liggende maatstaf voor productieautos die van de band rollen betreffende laptijden.
Tja, ze rijden altijd op hetzelfde circuit, maar je kunt je voorstellen dat een auto zich anders kan verhouden op verschillende circuits. Voor zover ik weet rijden ze op een oud vliegveld en één van de eigenschappen van een vliegveld is dat deze op een vlak stuk land liggen.

Een test met al die auto's over, bijvoorbeeld een Nürburgring, kunnen en zullen meer uiteenlopende tijden laten zien dan een vlak en klein circuit, omdat dan zaken als motorisering en onderstel vele malen een belangrijker rol krijgen.
Er is altijd heel veel kritiek op dit voorbeeld; er wordt echter nooit een beter of zelfs ander voorbeeld aangedragen. (elke vorm van gereguleerde racerij heeft meestal wel een lijst van 50 punten of meer waar de auto op is aangepast)
Dit zegt mij dat het meer dan een gimmick is; eerder een toonaangevende benchmark die nog wel wat uitgebreider mag.
Of heb jij een betere / uitgebreidere benchmark die circuitprestaties van productieauto's met elkaar vergelijkt onder nog meer dezelfde condities?
Ten eerste is Top Gear een entertainment programma vol subjectiviteit (BMW is rubbish en dat gelul van Jeremy, hou toch op). Daarnaast is het onderdeel met de Stig toch eigenlijk geboren als idee om de Bekende Engelsman/vrouw eens te laten scheuren op datzelfde circuit in die gekke Suzuki. Nee, wat mij betreft is het een leuke gimmick en heeft verder niks te maken met een zo'n realistisch mogelijk vergelijk tussen verschillende productieauto's, het is slechts een indicatie niet meer.

Als je een serieuze vergelijking wilt maken zul je ten alle tijden moeten zorgen voor gelijke condities (de wetenschappelijk aanpak dus) De chauffeur, de brandstof, het weer, enzovoorts.
Daarnaast moet je op diverse circuits de tests uitvoeren, want ook Ferrari's hebben zwakke punten (onverhard wegdek bijvoorbeeld).

De sterke (en zwakke) punten van een auto komen pas naar voren als je ze op diverse plekken zult testen. Nee wat dat betreft alles staat of valt bij de combinatie van de auto en het te bereiden circuit of terrein.
Ja, en andere banden monteren is een vorm van tuning (zowel qua hardheid als qua maatvoering). Zo kan je dat ook doortrekken naar welke motorsoftware erin zit, hoe hard de veren zijn die er onder zitten, welke wielstanden de auto's hebben etc etc
Euh. Nee banden zijn geen tuning, banden zijn gewoon een after-market product, net als ruiterwisserbladen. Om tot een eerlijker vergelijk te komen zou je dus eigenlijk ten alle tijden dezelfde band (alhoewel dat voor afmeting helaas niet altijd mogelijk is) moeten monteren onder de auto en deze als referentieband te gebruiken.

En mijn reactie was in de discussie over het Porsche - Saab verhaal... Ik gaf alleen aan dat ook banden een rol kunnen spelen. Als dezelfde auto met een ander type band van de fabriek rolt (wat natuurlijk ook kan gebeuren in dezelfde productie), kan zelfs tussen deze twee auto's, ondanks dat ze identiek zijn, verschil ontstaan in wegligging ivm het gekozen rubber. Beter dus altijd één type rubber gebruiken omdat verschil te tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Tom schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 23:30:
Echt een goede benchmark is er gewoon niet. Een baantje zoals Top Gear is vrij klein en bochtig waardoor lichtere auto's die wat agieler zijn hoger scoren. De Nordschleife is ook een goede test, maar daar zitten ook aardig wat rechte stukken in waardoor vermogen een minder onderstel iets kan compenseren. Auto's met veel vermogen hebben ook voordeel bij de vele hoogteverschillen op de Ring.
Heb jij dan rondetijden van standaard productieauto's (de betreffende auto's) met professionele coureurs op de nordschleife?
Zo niet, dan is er weinig van een benchmark hè.
Het gaat hier niet om wat een goede benchmark zou zijn, maar wat voor handen is.
Sowieso heeft elk type auto wel iets waardoor het op het ene circuit iets beter scoort dan de ander en vica versa. Daardoor kom je nooit uit de discussie of de test voor het meten van 'circuitprestaties' wel echt goed is.
Je kan namelijk een oneindig aantal verschillende circuits verzinnen.
Maar ik geef toe, op hoe meer circuits je het meet, hoe 'objectiever' het wordt.
De 'top gear' powerlap benchmark is alleen volledig objectief op het 'top gear powerlap circuit'

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 23:46:
[...]

Tja, ze rijden altijd op hetzelfde circuit, maar je kunt je voorstellen dat een auto zich anders kan verhouden op verschillende circuits. Voor zover ik weet rijden ze op een oud vliegveld en één van de eigenschappen van een vliegveld is dat deze op een vlak stuk land liggen.
Klopt. Maar vooralsnog kom je niet met tijden van de auto's op een beter(?) circuit. Wat dat betreft is het 'stil aan de overkant'. Deze discussie heb ik al geillustreerd.
Euh. Nee banden zijn geen tuning, banden zijn gewoon een after-market product, net als ruiterwisserbladen.
Euh. Ja, banden zijn wel tuning. (beter gezegd, jij vind van niet en ik vind van wel; een klein nuanceverschil ;) )
Maar jij gaat (aantoonbaar?) harder rijden van andere ruitenwisserbladen?
Als jij van mening bent dat banden geen tuning is, dan heb jij nog nooit geraced. Elke vorm van gereguleerde racerij stelt eisen aan de banen; niet aan de ruitenwissers... waarom denk je?
Banden zijn part of the package hoe je je auto koopt. Een ferrari (of beetje sportauto) komt heus niet met michelin energy's. Dat komt omdat ze een bepaald doel voor ogen hebben (een bepaalde sportiviteit zeg maar, of een bepaalde prestatie)
En sinds wanneer kan een 'after-maket' product geen tuning zijn :D

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
!null schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:05:
Die waterpomp schijnt ook nogal vaak te serven bij de VAG producten heb ik gehoord. Niet erg fijn, zeker als je er motorschade aan overhoudt (maar dan heb je het warmlopen dus niet opgemerkt).
Offtopic, over waterpompen... Ik las laast dat BMW in moderne motoren nu elektrische waterpompen gebruikt ipv door distributie aangedreven. In het kader van efficient dynamics/brandstofbesparing kan ik het misschien begrijpen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat een elektrische waterpomp betrouwbaarder is (minder bewegende delen)... Weet iemand daar eigenlijk wat meer details van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 23:59:
Klopt. Maar vooralsnog kom je niet met tijden van de auto's op een beter(?) circuit. Wat dat betreft is het 'stil aan de overkant'. Deze discussie heb ik al geillustreerd.
Ik zeg ook niet dat er andere 'benchmarks' zijn die dit doen, ik zeg alleen dat ik de Top Gear 'benchmark' gewoon beperkt is. Zeker geen toonaangevende benchmark zoals jij het noemt, daarvoor zijn er teveel 'onregelmatigheden', dat moet je onderkennen toch?
Euh. Ja, banden zijn wel tuning. (beter gezegd, jij vind van niet en ik vind van wel; een klein nuanceverschil ;) )
Maar jij gaat (aantoonbaar?) harder rijden van andere ruitenwisserbladen?
Als jij van mening bent dat banden geen tuning is, dan heb jij nog nooit geraced. Elke vorm van gereguleerde racerij stelt eisen aan de banen; niet aan de ruitenwissers... waarom denk je?
Banden zijn part of the package hoe je je auto koopt. Een ferrari (of beetje sportauto) komt heus niet met michelin energy's. Dat komt omdat ze een bepaald doel voor ogen hebben (een bepaalde sportiviteit zeg maar, of een bepaalde prestatie)
En sinds wanneer kan een 'after-maket' product geen tuning zijn :D
Euhm, laat ik het anders zeggen: Veel standaard huki-fuki productieauto's komen vaak op een set banden af-fabriek, meestal van een vaste bandenpartner voor die betreffende fabriek. Het kan zo maar zijn dat een Subaru Impreza gebouwd in Japan uit de fabriek rolt met Bridgestones, maar dat de fabriek in de USA diezelfde Impreza aflevert met een set Goodyears.

In sommige gevallen is de band specifiek bij een auto gekozen (soms ook als paradepaardje voor de bandenfabriek in kwestie). Maar dan praat je meestal over de meest exclusieve van exclusieve auto's, iets wat bij een 'normale' auto dus niet zou voorkomen. En wat denk je als een autofabrikant wordt gevraagd om een auto te lenen voor een dergelijke test, dat ze er dan niet wat betere en bredere banden onder plakken dan de 'economy' banden die af-fabriek erop zitten?

IMHO kies je dan dus ook voor een referentieband op bepaalde referentiematen (dus geen 16" onder een auto die af-fabriek met 14" geleverd wordt) en schroef je die onder elke auto in een bepaald segment die je wilt testen om zoveel mogelijk onregelmatigheden te voorkomen welke de resultaten van je benchmark kunnen beïnvloeden.

Banden zijn een stuk rubber waarmee de auto contact maakt met de weg. Als je een 'snelheidstest' doet is het dus van belang een band onder de auto te hebben welke geschikt is voor zulks gebruik. Doe je een comforttest gebruik je banden die specifiek daarvoor ontwikkeld zijn. In dat opzicht vind ik banden dus geen 'tuning', het is slechts een onderdeel van een auto welke je aanpast aan de manier waarmee je ermee rijdt. Omdat we het hier continue specifiek hebben over 'snel rijden op circuit' blijf ik erbij dat je ervoor moet zorgen dat een Michelin Energie onder een Prius wordt vervangen door een band welke gemaakt is voor het doeleinde wat je er mee wilt testen. (Als je de zuinigheid wilt testen laat je hem er lekker onder toch?).

En nee, van andere ruitenwisserbladen ga je hoogstwaarschijnlijk niet sneller rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

matthijsln schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:14:
[...]

Offtopic, over waterpompen... Ik las laast dat BMW in moderne motoren nu elektrische waterpompen gebruikt ipv door distributie aangedreven. In het kader van efficient dynamics/brandstofbesparing kan ik het misschien begrijpen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat een elektrische waterpomp betrouwbaarder is (minder bewegende delen)... Weet iemand daar eigenlijk wat meer details van?
Ik kan me niet voorstellen dat een electrische waterpomp minder bewegende delen heeft.
Een gewone waterpomp heeft voor zover ik weet namelijk maar 1 bewegend deel, en is qua ontwerp zo ongeveer de meest betrouwbare (lees eveneens: meest simpele) pomp (centrifugaalpompje). Het enige wat bij een waterpomp kapot kan gaan is m.i. de lagering / waterkeering. En die is ook grotendeels ontworpen om op de manier kapot te gaan zoals dat normaliter gebeurt (lekgaatje in lagering etc; hij moet kunnen blijven draaien bij lekken).
De volgende zaken kan ik me wel voorstellen:
Een electrische pomp kan je los koppelen van de riem, waarbij bij falen de lagering vast mag slaan, waardoor je de lagering misschien betrouwbaarder kan ontwerpen.
Of dat hij minder rotaties hoeft te maken (rotaties afhankelijk van koelbehoefte ipv toerental), waardoor de levensduur verlengt wordt.
Ook zit een waterpomp dikwijls in het blok ingebouwd (gemak qua ontwerp/kosten?). Hierdoor loopt de lagering misschien warmer wat op invloed kan zijn van de levensduur?

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2009 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

ebia schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat er andere 'benchmarks' zijn die dit doen, ik zeg alleen dat ik de Top Gear 'benchmark' gewoon beperkt is. Zeker geen toonaangevende benchmark zoals jij het noemt, daarvoor zijn er teveel 'onregelmatigheden', dat moet je onderkennen toch?
De toonaangevende benchmark, is de benchmark die dit het best verwoordt van de benchmarken die voorhanden zijn. Dat is er m.i. dus maar 1. Het lijkt mij toch wel redelijk in de definitie van toonaangevend ('de beste van waaruit de de keuze hebt') te zitten.
Ik zeg niet dat het de best denkbare benchmark is..., de 'potentieel' toonaangevende benchmark zeg maar.
Ik kan het dus niet onderkennen.
Ik kan wel onderkennen dat er onregelmatigheden inzitten, net zo als ik kan onderkennen dat dit voor elke benchmark zal gelden in relatie tot dit onderwerp, omdat je oneindig veel circuits kan ontwerpen (ik voel me een soort van captain obvious te worden ;) )
IMHO kies je dan dus ook voor een referentieband op bepaalde referentiematen (dus geen 16" onder een auto die af-fabriek met 14" geleverd wordt) en schroef je die onder elke auto in een bepaald segment die je wilt testen om zoveel mogelijk onregelmatigheden te voorkomen welke de resultaten van je benchmark kunnen beïnvloeden.
Dan kom je denk ik toch ook enigzins in 'referentieproblemen'.
Allereerst vind ik dat de maat aangehouden moet worden waarmee de auto geleverd wordt (dus bijv 175/60r14).
Dan kom je in de impasse dat voor bijvoorbeeld een zonda (die waarschijnlijk op heel breed low profile rubber staat) alleen maar banden gemaakt worden die 'ultra high performance' zijn en technieken / rubbersoorten gebruiken die helemaal niet te krijgen zijn voor de eerder aangehaalde 175/60r14 (yarisbandje ofzo).
Daar zal wel een 'medio kwaliteitsband' voor te krijgen zijn (zeg maar een michelin premacy/exalto), terwijl de '405/25R19' (fictief :+ ) van de zonda alleen maar in de versie michelin pilot sport cup+ te krijgen is.
Daarom zeg ik hou de standaard geleverde banden. Die sluiten aan met het gewenste doel/imago wat de fabrikant voor ogen heeft met de auto, en je komt niet in de impasse van 'wat je er maximaal met gemiddelde zaken uit kan halen'
Ook kom je niet in de impasse of iets een 'after market' product wordt, of het tuning is of niet etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 23:47:
[...]

Heb jij dan rondetijden van standaard productieauto's (de betreffende auto's) met professionele coureurs op de nordschleife?
Zo niet, dan is er weinig van een benchmark hè.
Het gaat hier niet om wat een goede benchmark zou zijn, maar wat voor handen is.
Sowieso heeft elk type auto wel iets waardoor het op het ene circuit iets beter scoort dan de ander en vica versa. Daardoor kom je nooit uit de discussie of de test voor het meten van 'circuitprestaties' wel echt goed is.
Je kan namelijk een oneindig aantal verschillende circuits verzinnen.
Maar ik geef toe, op hoe meer circuits je het meet, hoe 'objectiever' het wordt.
De 'top gear' powerlap benchmark is alleen volledig objectief op het 'top gear powerlap circuit'
Het Duitse Sport Auto test veel op de Nordschleife, kun je als redelijke benchmark zien. Al veranderd de Nordschleife ook elk jaar. Tja. Zie dit lijstje:
http://www.fastestlaps.com/track2.html
Blijft lastig vergelijken natuurlijk. Nissan had met de GT-R een knappe tijd neergezet waarbij ze de Porsche GT2 verslagen hadden. Daar waren ook veel discussies over, omdat niemand met een GT-R dezelfde tijd (not even close) kon halen. Verhaal gaat de ronde dat het geen productieauto geweest kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Het is een interessante lijst (ik kende 'm niet), maar ook daar pik ik dingen uit die een beetje twijfelachtig zijn.
De grote (globale) verschillen met de powerlaps lijken (op het eerste oog) de prestaties van grote mercs te zijn (sl500 etc), wat in lijn ligt met voorspellingen. De rest lijkt (op het eerste oog) redelijk overeen te komen (of ik moet me vergissen). BMW M's presteren vergelijkbaar goed. Misschien is bochtengedrag minder belangrijk op de nordschleife.
Pluspunt van de powerlaps is natuurlijk dat er beeldmateriaal voorhanden is, dus je kan tot op zekere hoogte zien wat er gebeurt.
Interessant huiswerk.
Er staan wel wat oudere auto's tussen wat voor de meesten hier veel interessanter is (budgettair dan.)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2009 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
mr_petit schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:50:
De toonaangevende benchmark, is de benchmark die dit het best verwoordt van de benchmarken die voorhanden zijn. Dat is er m.i. dus maar 1. Het lijkt mij toch wel redelijk in de definitie van toonaangevend ('de beste van waaruit de de keuze hebt') te zitten.
Je hebt niet echt de keuze, dat is een beetje het probleem in deze natuurlijk. Toonaangevend of niet, persoonlijk vind ik het niets meer dan een gimmick om de tijd van Top Gear leuk op te vullen (ja, ook ik vind het wel een aardig onderdeel).
Dan kom je denk ik toch ook enigzins in 'referentieproblemen'.
Allereerst vind ik dat de maat aangehouden moet worden waarmee de auto geleverd wordt (dus bijv 175/60r14).
Dan kom je in de impasse dat voor bijvoorbeeld een zonda (die waarschijnlijk op heel breed low profile rubber staat) alleen maar banden gemaakt worden die 'ultra high performance' zijn en technieken / rubbersoorten gebruiken die helemaal niet te krijgen zijn voor de eerder aangehaalde 175/60r14 (yarisbandje ofzo).
Daar zal wel een 'medio kwaliteitsband' voor te krijgen zijn (zeg maar een michelin premacy/exalto), terwijl de '405/25R19' (fictief :+ ) van de zonda alleen maar in de versie michelin pilot sport cup+ te krijgen is.
Daarom zeg ik hou de standaard geleverde banden. Die sluiten aan met het gewenste doel/imago wat de fabrikant voor ogen heeft met de auto, en je komt niet in de impasse van 'wat je er maximaal met gemiddelde zaken uit kan halen'
Ook kom je niet in de impasse of iets een 'after market' product wordt, of het tuning is of niet etc etc.
Je hebt een punt. Echter als ik naar een auto kijk, wil ik graag zien waartoe de auto in staat is (zonder dat af te laten hangen van het type band waar de auto op staat). Voor een eerlijke en goed onderbouwde test zou je dus zowel moeten testen op de standaardbanden als een sportieve band, zodat je ook eventuele verschillen kunt filteren als potentiële autokoper. Zoals je zegt heeft de fabrikant een bepaald doel voor ogen en 9 van de 10 keer is dat niet de beste tijd op een circuit neerzetten.

Daar zit het hele 'probleem' en de 'oneerlijkheid' van deze test. Waarom ga je überhaupt een auto over een circuit sturen als je hem daarvoor toch niet gaat gebruiken (of als dat niet de beoogde doelstelling van de fabrikant is)? Je kan dan wel een Yaris T-sport neer zetten als test (welke ongetwijfeld met brede banden komt dan overige Yarissen), het blijft een B-segment stadsauto, in de markt gezet als 'sportieve' compacte auto. En als jij of ik een racebakkie wil kopen ga je dan echt de Top Gear 'benchmark' als referentie gebruiken om te kijken hoe het ding zal doen op de Ring? En als je zo'n racebakkie koopt gooi je er zelf toch ook sportieve banden onder?

[KNIP]Herhaling[/KNIP]

[ Voor 17% gewijzigd door ebia op 30-07-2009 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat heeft dit nog voor relatie tot de vraag van de TS? :)

TS, ik denk dat je met een dusdanig specifiek eisenpakket toch echt bij jezelf te raden zult moeten gaan. Er zijn weinig merken/keuzes meer die hier nog niet de revue gepasseerd zijn en ik denk dat je toch ergens water bij de wijn zult moeten doen, zoals je zelf bijv aangeeft met het wegdoen van de Audi verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

De lancia thesis V6 is nog niet de revue gepasseerd ;)
Maar dat verwenst niemand de TS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Ok mensen... bedankt tot zover :)

Hebben gisteren thuis nog eens even de alternatieven besproken. Voorlopige eindconclusie is dat ik me tezijnertijd toch ga richten op de G37. Waarom toch geen station… we nemen toch liever een sedan als we daarmee toch een vertrouwd merk kunnen nemen. Dat telt méér.

De ruimte in de Primera wordt op dit moment beperkt door de 55 liter gastank in lengterichting, maar toch is de overgebleven ruimte bijna altijd toereikend geweest (het is wel een relatief grote kofferbak met 500l dus er blijft effectief gezien zeker nog zo’n 420 liter over). Hoe nodig hebben we dan die station werkelijk? De tijd zal het leren. De G37 zal iig een ringtank krijgen. Tegen de tijd dat de G37’s een beetje beschikbaar komen tegen redelijke prijzen, zal ik er een halen. Met een beetje geluk schrijft zo’n dure japanner als een gek af de eerste jaren, nieuwprijs nu 60.000.

Als blijkt dat het allemaal te veel gedoe is en ik toch meer ruimte wil, dan wordt het een BMW E61. Dat is m.i. een geweldig alternatief, of het nu een 530i of een 530d is.

Maar de G35/37 is al twee jaar een favoriet van mij… ruime 4 deurs, ontzettend luxe, geweldig onderstel, 6 cylinder, 7v-automaat, achterwielaandrijving, geschikt op LPG, zelfde motor en platform als de 370Z. In de US geroemd om zijn rijeigenschappen, een goed alternatief voor een 335i! Dus ook een ongelofelijke 320pk waarin ik in 5,9sec naar de 100 knal. Om maar even te vergelijken, de oude M3 had ook 323pk. Dat zijn echt serieuze hoeveelheden… Qua vormgeving, enige minpuntje vind ik zijn achterkant die is niet helemaal gelukt, maar de voorzijde, met de voorwielen helemaal aan de voorkant (motor ligt achter de vooras), en een lange motorkap, perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:58:
Waarom deed de saab volgens die vriend van je qua sportiviteit niets onder voor een boxter?
Je bent daar nogal vaag in. PK's...ok, Nm.....ok. Meetbare en verifeerbare maatstaven.
Dan heb je het over 'enz enz': ik denk.... allebei 4 wielen, allebei een voorruit...(heb ik het mis?).
Het 'rijkarakter ligt niet eens zo ver uit elkaar'... bedoel je daarmee dat als je naar links stuurt hij naar links gaat?
Het wordt allemaal wat vaag, ongedefinieerd en onverifeerbaar.
Ben ik niet objectief als ik zeg dat een opel corsa een sportieve auto is, net als een porsche boxter of saab aero?
Als de discussie over een woord gaat is het wel handig vast te stellen wat het woord inhoudt.
Hmm, het was iemand die ik twee jaar geleden sprak in de haven van Southampton, geen vriend ofzo. Snap niet waar je dat leest, nofi

Sportiviteit is een bijvoeglijk naamwoord en wil dus niet zeggen dat daarmee een Saab ook een sportauto zou zijn. Iemand die een trainingspak draagt ziet er sportief uit maar maakt hem of haar nog geen sportman.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Stewie!

Keen must die!

psy schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:43:
- Infiniti FX35, helemaal te gek, maar deze kofferruimte is gewoon lachwekkend
Ik rij in een Inifiti FX35 en ben zeer tevreden over de kofferruimte. Gaan meerdere grote koffers makkelijk in.

De 3.5L V6 is erg fijn, het is een vrij grote en brede auto maar trekt erg snel op, ook voldoende trektkracht. De automaat schakelt vrijwel traploos, je merkt nauwelijks dat er doorgeschakeld wordt, behalve als je luistert naar het prachtige geluid van deze auto. Genieten :Y)

Overigens: binnen de bebouwde kom rijd ik in de Inifiti 1 op 4, buiten 1 op 10.
psy schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:43:

Met 3,5 motor. Maar niet te krijgen hier. Wat als ik nou zo'n auto zelf importeer uit de US? Makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet ik dan rekening mee houden;
- radio niet helemaal geschikt, alleen oneven frequenties
- navigatie zal niet werken
- hoe zit het met onderdelen?
Vooral dat laatste zal wel lastig zijn, of valt dat wel mee.
Wie denkt er mee?
Onderdelen tegenwoordig prima te krijgen.
Navigatie eenvoudig naar EU om te bouwen mits bouwjaar na 2006
Radio: merk je weinig van. Amerikaanse auto's hebben ook vaak (voorbereiding voor) Sirius/XM radio, dat werkt hier uiteraard niet, maar onder die knop zet je dan gewoon je DVD of iPhone.

[ Voor 68% gewijzigd door Stewie! op 30-08-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Destruction

(ex-)Automonteur

unclero schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:54:
Als ik mijn persoonlijke favoriet: de Suzuki WagonR+ onder de aandacht mag brengen...
Iemand waar al uit blijkt dat-ie veel rijd (gezien LPG eis) een Wagon R aanraden..
Bakken met bagageruimte.
De '08 Panda van mijn ouders is groter, en daar is de kofferbak al vol als je dr een kratje bier in zet. Een normaal boodschappenkrat past al niet. Dan praat jij over bakken met ruimte?
Heeftie niet, maar rijd zo zuinig dat je hem af en toe op z'n kant moet leggen om de laatste beetjes benzine eruit te halen voordat ze bederven door het lange klotsen onderin.
Geen LPG = Geen optie in dit geval. Overigens is het bijna overal wel op te bouwen, maar dit is duidelijk niet een auto in de categorie die de TS zoekt :)
Heeft geen V6 (waarom per se V6?), wel een zeer pittige wagen. En is in automaat verkrijgbaar.
Pittig? :D Nee, alles behalve. Mijn astra met 100PK is ''pittig".
Wegligging perfect. Rijd heerlijk, je zit lekker rechtop dus je bent niet na een dagje in de auto compleet door de mangel gehaald ;). Draaicirkel van een stuiver.
Lol, Wagon R+ en perfecte wegligging? :D Ik heb er meerdere in onderhoud, en stuk voor stuk vind ik het een dweil op wielen.. Totaal geen gevoel met de weg.

Als je veel rijd, en vraagt naar ruimte voor evt kid(s), lijkt mij dat je ook echt alleen moet kijken naar stations op LPG. Diesel is ook een optie, maar heeft niet de voorkeur voor TS en valt dus af :)

Maar wat ik dan nog niet begrijp, waarom alleen maar Japanners? Zoals je eigenlijk zelf al aangeeft, zijn onderdelen vaak een stuk duurder dan europeanen. Dan niet te vergeten de extra tijd die een garage kwijt is.. Ik heb ook een paar Toyota's in onderhoud, ondanks inspuiten met kruipolie etc. maak ik vaak mee dat de boel gewoon afbreekt, omdat het maar niet stuk wilde.. Dus alles heeft alle tijd om vast te roesten/oxideren :+ Ik heb zelf een Opel en een VW, beide wat oudere auto's waar jij duidelijk niet naar opzoek bent, maar beide zijn bij mij zeer betrouwbaar gebleken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Destruction op 22-08-2018 13:11 . Reden: Even een woordje vervangen, voordat een moderator dat komt doen. ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Stewie! schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:36:
[...]

Ik rij in een Inifiti FX35 en ben zeer tevreden over de kofferruimte.
Gaan meerdere grote koffers makkelijk in.
Leuk dat je even de moeite neemt om te reageren. Er zijn nou niet bepaald veel Infiniti bezitters in Nederland/Belgie.
Interessant. De reviewers die ik heb gelezen waren nou niet echt onder de indruk van de kofferruimte. Ik ben toch wel benieuwd nu. Ik vond de Murano ook niet direct klein qua kofferruimte terwijl deze ongeveer even groot is.
Als ik tijd heb ga ik eens kijken naar een Infiniticenter, ik werk nu vlakbij eentje.
De 3.5L V6 is erg fijn, het is een vrij grote en brede auto maar trekt
erg snel op, ook voldoende trektkracht.
De automaat schakelt vrijwel traploos, je merkt nauwelijks dat er doorgeschakeld wordt, behalve als je luistert naar het prachtige geluid van deze auto. Genieten :Y)
Overigens: binnen de bebouwde kom rijd ik in de Inifiti 1 op 4, buiten 1 op 10.
Ja veel optrekken kost veel brandstof bij zo'n zware auto daar doe je weinig aan. Op LPG zijn de kosten wel weer wat lager, en ik rijd toch voor het grootste deel autoweg.
[...]

Onderdelen tegenwoordig prima te krijgen.
Navigatie eenvoudig naar EU om te bouwen mits bouwjaar na 2006
Radio: merk je weinig van. Amerikaanse auto's hebben ook vaak (voorbereiding voor) Sirius/XM radio, dat werkt hier uiteraard niet, maar onder die knop zet je dan gewoon je DVD of iPhone.
Onderdelen kan ik krijgen bij mijn Nissan dealer heb ik inmiddels al nagevraagd.
Navigatie, via het Nissan forum vond ik een ander firma welke de navigatie via een bypass vervangt met een afstandsbediend Garmin systeem wat ik toch een stuk minder vind, is ook prijzig. Wat jij nu zegt klinkt eenvoudiger.
Kun je de functie van audio in knoppen wijzigen?
Kan je een iPod aansluiten via aux-in, of via de USB?

@destruction
Ik ben er al eerder op ingegaan, maar Opel vind ik qua merk en modellen niet interessant. Ik ben niet alleen-jappen minded aangezien de BMW ook op mijn lijstje stond/staat. VW komt er bij mij nooit meer in. Te onbetrouwbaar, te veel problemen. Nu zelfs vers van de pers ROEST op de Audi A3 van mijn vrouw. Wat een kwaliteit...

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 31-08-2009 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En rij je nog steeds in de Primera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Houd wel in gedachte dat die hoge auto's (zoals de Inifiti FX35) erg veel zuipen op de snelweg omdat ze een groot frontaal oppervlak hebben.

Mijn vorige auto was een BMW e38, heb nu een Audi en ik verlang terug naar m'n bmwtje. Onderhoud was wel relatief duur (hoewel wel goedkoper dan Audi) maar hij rijdt echt zeer fijn.

Dus voorstel: Neem een BMW 530i e39 of e60

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1 2 Laatste