Gisteren tegen 11.00 kwam er een koerier van FedEx bij het kantoor aan, waarna na een paar minuten ik een doosje met enorm leuk speelgoed in handen kreeg. Uiteindelijk is er van het werk niet veel meer gekomen (gelukkig was het een rustige vrijdag) maar heb ik wel al een hele middag zitten spelen met mijn nieuwe smartphone!
Doos + Inhoud
[list]
• Samsung Omnia II smartphone
• Softpouch
• Losse stylus (zit in mijn tas vandaar niet op de foto)
• Micro USB kabel van 1m
• 1GB MicroSD kaart met daarop NAVfone software (verder een kaartje met de licentie key)
• 3.5mm headset + microphone
• Oplader (in mijn geval de Singapore variant ivm import, gelukkig hebben we op het werk genoeg Blackberry MicroUSB laders

)
• Handleiding
• Windows Mobile Device Manager/ActiveSync software CD
De accu zat voor een procent of 60 al vol, dus na het plaatsen van de simkaart kon de telefoon gelijk aan om aan de slag te gaan.
Tijdens het opstarten wordt je verwelkomt door het deuntje van Samsung. Hierna komt een gebruiklijk WiMo scherm voorbij om calibratie te starten. Dit calibratie moment was voor mij trouwens ook de eerste en enige keer dat ik gebruik maakte van de meegeleverde stylus, hij zit nog wel in mijn tas voor het geval dat. Uiteindelijk kom je op het Samsung Today scherm uit zoals op foto 2 (zonder widgets nog trouwens).
De smartphone zelf
Plaatje 1:
Bovenaanzicht van de phone. 3.5mm jack en de MicroUSB poort zijn hier te vinden
Plaatje 2:
Linker zijkant, met Volume Up (1) en Volume Down (2)
Plaatje 3:
Rechter zijkant, met camera knop (1), back button (2) en lock button (3). Button 2 kun je ook langer ingedrukt houden dan start de cube software op. Button 3 gebruik je dus om te locken en zoals op plaatje 5 ook staat kun je deze ook gebruiken om te unlocken.
Plaatje 4:
Onderkant, je ziet hem heel slecht maar hier zit de microphone verstopt
Plaatje 5:
Vooraanzicht in gelockte toestand. Je kunt het lock icoontje op het scherm indrukken om hem zo te unlocken of anders de fysieke button gebruiken. Ik heb hier voor het geval dat ook maar mijn prive informatie op gezet mocht ik hem vergeten. Scherm is vanuit de software ook iets aan te passen
Plaatje 6:
Achteraanzicht met de camera, LED flashlight en speaker.
Ik vind de telefoon een mooi strak uiterlijk hebben. Wat ik dan weer wel jammer vind is dat ze niet de onderste 3 knoppen ook touch gemaakt hebben, of anders alleen de bel/ophang knop. Aan de andere kant lijkt het hierdoor niet direct op een iPhone

Prettig is ook dat de telefoon ondanks zijn formaat erg licht is, maar daardoor niet fragiel aanvoelt!
AmoLED Scherm
Zoals Samsung zelf zegt:
De nieuwste generatie mobiele telefoons van Samsung laat ongekend scherpe en heldere
beelden zien. Dat is mogelijk dankzij de revolutionaire AMOLED displays
AMOLED is de afkorting van Active Matrix Organic Light Emitting Diode. Een AMOLED scherm bestaat net als een LED scherm uit een aantal lagen. Het grote verschil is dat bij LED een lichtbron constant aanstaat om de pixels te verlichten. Bij OLED geven de pixels zelf licht. De Active Matrix is daarbij een laag die elke pixel afzonderlijk aanstuurt
Het scherm is inderdaad erg helder en de kleuren spatten van het scherm af, zelfs in veel licht is het scherm nog goed te zien. Alleen bij veel licht heb je meer last van reflecties. Hoe het scherm bij fel zonlicht is weet ik nog niet, weinig zon hier de afgelopen dagen

Ik heb wel nog een plaatje waarbij ik het scherm gefotografeerd heb met flits aan, toen was echt niets meer te zien.
Samsung TouchWiz UI
Samsung heeft bij de telefoon versie 2.0 van de TouchWiz UI meegeleverd. Wat er allemaal gewijzigd is tussen 1.0 & 2.0 zou ik echt niet weten dit is namelijk mijn eerste Samsung met Wimo. Wel hebben ze geprobeerd zoveel mogelijk van WiMo te verbergen door overal hun eigen menu's/UI toe te passen. Ook hebben ze enkele applicaties "vervangen" door eigen touch varianten. Denk hierbij aan de Touch Player, Touch Calender. De normale Windows applicaties zijn echter ook nog aanwezig, alleen verstopt onder het paneeltje Other.
De Today Desktop is opgebouwd uit 3 tab bladen waar je naar gelieven de widgets op kunt droppen en tussen kunt switchen:
Op de laatste 2 plaatjes zie je het widget menutje uitgeschoven, hierin staan alle widgets die je kunt gebruiken. Door ze simpelweg naar de desktop te slepen worden ze geactiveerd. Het laatste plaatje is de widget manager, hier kun je widgets ook disablen zodat ze niet gebruikt kunnen worden.
Het Start menu zoals de TouchWiz deze aanmaakt:
Zoals je kunt zien is het ook mogelijk een ander thema te kiezen voor de UI. Ik gebruik nu zelf deze 2e thema (rode variant) aangezien die beter aansluit op het geheel. Het start menu is op gebouwd uit 4 tab bladen met icoontjes, door naar links of rechts te swipen ga je naar een andere tab toe.
Zoals je ook kunt zien heb je onderaan nog 4 opties voor Other/Cube/Task Switcher/Edit, ook hier heb ik nog wat plaatjes van:
De cube software is een 3d applicatie waardoor je snel naar games/foto's/muziek kunt gaan. Ik heb deze tot nu echter maar 1 keer opgestart want het is wel een leuke gadget om te showen, maar je zult het niet dagelijk gebruiken om naar je apps toe te gaan. In het Other menu komt initeel alle software terecht die je installeert.
Icoontjes in de tab bladen kun je toevoegen of verwijderen door te editten. Je krijgt de opties dan zoals op plaatje 3. Het werkt ook gewoon lekker simpel - om een applicatie weg te halen en + om een lijst te krijgen met applicaties zodat je kunt selecteren welke je erbij wilt hebben.
De Task Switcher is een stukje software waarmee je gemakkelijk naar andere openstaande applicaties kunt springen. Je kunt de Task Switcher daarentegen ook perfect gebruiken om applicaties af te sluiten. Het is mogelijk dit in 3d te bekijken en door je applicaties heen te swipen. Persoonlijk vind ik gewoon de platte plaatjes makkelijker en deze reageert ook sneller. Als je in deze laatste optie op End drukt zal bij elke applicatie een kruisje komen waarmee je hem kunt afsluiten.
Het is ook mogelijk de TouchWiz UI uit te zetten, dan krijg je het oude start menu van WiMo ervoor terug:
TouchWiz applicaties
Zoals ik eerder al vermelde heeft Samsung ervoor gekozen om een aantal applicaties te vervangen door een eigen ontwikkelde applicatie:
Wat ook wel erg makkelijk is, is dat je vanuit de phonebook (plaatje 7) direct kun bellen door de groene bel knop, je hoeft gelukkig niet eerst de hele contact te openen. Ditzelfde geldt natuurlijk ook zo voor contacts waar alleen een mail adres aan hangt.
Bij plaatje 5/6 en 10/11 is ook te zien dat sommige apps te kantelen zijn waardoor deze veranderd. Bij de calculator kan dit trouwens alleen als je naar de wetenschappelijke mode overschakelt. Bij de foto album kun je zo makkelijker door de vele foto's heen sliden.
Opera Mobile
Internet Explorer staat natuurlijk op het aparaat, alleen deze loopt ver achter op de concurrentie. Samsung heeft ervoor gekozen om Opera Mobile als default te gebruiken, versie 9.5.17134 is geinstalleerd. Ik weet niet of het default functionaliteit van Opera is, of dat Samsung dit erin heeft gezet. Maar het naadloos kunnen zoomen is echt schitterend! 2 tellen je vinger vast houden waarna je dmv omhoog of omlaag bewegen in dan wel uit kunt zoomen. De plaatjes vertellen het mischien duidelijker dan ik
Connectivity
Er is een breed scala aan mogelijkheden om te kunnen connecten:
[list]
• Bluetooth
• Wi-Fi
• GRPS/UMTS/HSDPA/HSUPA
• ActiveSync
• MicroUSB (In ActiveSync Mode of Mass Storage Mode)
In het geval dat je in het vliegtuig zit is dit ook allemaal heel makkelijk uit te zetten door Airplane Mode aan te zetten.
Zelf gebruik ik ActiveSync om met mijn Exchange server thuis te syncen. Het instellen van ActiveSync was ook zo gepiept! Mijn mail kwam dus ook vrij snel binnen.
Erg leuk gedaan vind ik het Bluetooth stuk. Als je wilt connecten staat je eigen apparaat in het midden. Als je nu gaat zoeken naar andere apparaten zullen ze oppoppen om je eigen apparaat heen. Je kunt dan het apparaat wat je wilt koppelen slepen naar je eigen waarna er connectie gemaakt wordt, Het ziet er naar uit dat dit ook zo voor Wi-Fi werkt. Ik kan dat alleen niet testen omdat ik zelf geen Wi-Fi hier thuis heb liggen.
Conclusie
Ik ben echt ontzettend blij met de telefoon. Hij ziet er erg mooi uit, werkt erg fijn en hij blijft tot nu toe ook gewoon lekker snel werken. Het feit dat ik tot nu ook de stylus niet meer heb nodig gehad is een enorm dikke pluspunt voor de TouchWiz UI, bravo Samsung!
Ik ben benieuwd wanneer WiMo 6.5 als ROM gereleased wordt en vooral wat Samsung daarin verandert/verbeterd heeft. Als de kwaliteit net als de huidige versie is moet dat wel goed zitten.
Om het af te maken nog even de 2 about screens:
Mocht er nog wat missen of wil je ergens ook gewoon nog plaatjes/informatie van hebben? Laat het me alsjeblieft weten zodat ik deze post kan updaten! Kan het alleen maar beter van worden