Nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views

• Chandd!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste mensen,

Ik werd hier door iemand heen gestuurd voor tips over een nieuw systeem dat ik wil gaan kopen.
Ik heb nog niks gekocht omdat ik nog niet zeker ben van mijn configuratie.
Ikzelf ben er wel tevreden mee als ik het zo zie, ik hoop jullie ook :p

Computer configuratie

Oh en nog een vraag over de videokaart, ik heb nu de XFX GeForce 295 GTX van 416 euro, maar op alternate staat er Asus ENGTX295 voor 470 euro. Wat is nou precies het verschil, of betaal je bij asus alleen meer vanwege de naam?

En als ik een raid 0 configuratie doe, merk ik dat verschil erg? of zou ik het niet missen als ik het niet doe?

Hoop op positieve antwoorden,

Chandler

Verwijderd

Oh en nog een vraag over de videokaart, ik heb nu de XFX GeForce 295 GTX van 416 euro, maar op alternate staat er Asus ENGTX295 voor 470 euro. Wat is nou precies het verschil, of betaal je bij asus alleen meer vanwege de naam?
Heb je de gpu / memory kloksnelheden vergeleken?
En als ik een raid 0 configuratie doe, merk ik dat verschil erg? of zou ik het niet missen als ik het niet doe?
Hiervoor bestaat een mooie RAID faq waar dit haarfijn in uitgelegd wordt.
Welkom op tweakers maar je mag wel iets meer zelf gaan doen.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

Matis

Rubber Rocket

Je kan je vraag beter hier stellen: [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

Losse topics mogen niet; Zie ook het beleid welke je geaccepteerd hebt tijdens het registeren: CSL Beleid

Ik stel voor dat je daar je vraag nog een keer herhaald; Dit topic zal zo op slot gaan :'(

offtopic:
Welkom op GoT :w

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 16-07-2009 20:12 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die videokaart is zonde van het geld*, dat budget moederbord ook met zo'n systeem.

* Voor dat geld heb je twee HD4890's die je in crossfire zet (en dan ben je nog goedkoper uit ook).

Verwijderd

De Raid FAQ is hier te vinden.
Deze had je kunnen vinden door in het OM forum (opslagmedia) in de OM FAQ thread te kijken, doe er je voordeel mee.

• Chandd!
Dank u ik zal daar nog eens de vraag stellen.

Excuses als ik te veel vragen stel, maar laat ik zo stellen, tot eergister wist ik nog niks over de hardware over computers en vind zelf dat ik al aardig op weg ben met mijn kennis :p

thnx for the welcomes =D

Verwijderd

Chandd! schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:14:
Dank u ik zal daar nog eens de vraag stellen.

Excuses als ik te veel vragen stel, maar laat ik zo stellen, tot eergister wist ik nog niks over de hardware over computers en vind zelf dat ik al aardig op weg ben met mijn kennis :p

thnx for the welcomes =D
Daar is een forum voor he, kennis vergaar je het beste door zelf te lezen en uit te zoeken ipv te vragen.
Het is wel lastig en tijdrovend in het begin, maar het loont uiteindelijk de moeite.
Hier op GOT worden topics gewaardeerd als ze de volgende gegevens bevatten:

- wat is het probleem (twijfel over configuratie)
- wat heb je zelf gedaan om het uit te zoeken (ingelezen in de materie, benchmarks bekeken bijv.)
- wat voor alternatieven heb je zelf gevonden

Als je daarmee begint ben je al een aardig eind op weg om de wat gevorderde gebruiker zo gek te krijgen om serieus op je topic te reageren :)
Over het algemeen: hoe beter de topicstart hoe beter de reacties.

• Chandd!
Oke dank je voor je de informatie L4m0r,
Ik zal daarmee rekening houden in het vervolg.
Ik had wel wat benchmarks bekeken van wat andere videokaarten,
over raid configuratie wist ik nog 0,0 maar hoorde van een vriend dat het wel handig was,
ik zal dus zo mijn tijd vergaren aan de FAQ, in de hoop dat ik er wat wijzer van word.

Ik weet niet precies wat er mis is met het "budget" moederbord, het zou toch moeten werken in de configuratie?
maar ik zal daar straks ook nog wat over opzoeken dan.
Nogmaals bedankt!

Edit:
Ik las je kleine lettertjes niet Warp.
Het eerste idee was ook 2x de Ati Radeon 4890 op crossfire te doen.
Maar ik kreeg het advies dan beter een nieuwe videokaart te kopen.
Uiteraard zijn de nieuwste videokaarten in het begin altijd heel duur en daarna zakt de prijs heel erg,
maar ik krijg 1350 euro terug van mijn laptop en heb zelf ook nog aardig wat geld over.

[ Voor 26% gewijzigd door Chandd! op 16-07-2009 20:25 ]

Verwijderd

Chandd! schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:22:
Oke dank je voor je de informatie L4m0r,
Ik zal daarmee rekening houden in het vervolg.
Ik had wel wat benchmarks bekeken van wat andere videokaarten,
over raid configuratie wist ik nog 0,0 maar hoorde van een vriend dat het wel handig was,
ik zal dus zo mijn tijd vergaren aan de FAQ, in de hoop dat ik er wat wijzer van word.

Ik weet niet precies wat er mis is met het "budget" moederbord, het zou toch moeten werken in de configuratie?
maar ik zal daar straks ook nog wat over opzoeken dan.
Nogmaals bedankt!
RAID kan handig zijn, nadeel van RAID0 bijvoorbeeld is dat de data verdeeld word over 2 schijven, wat inhoud dat als 1 schijf de geest geeft.. je alle data (dus ook die op de andere) kwijt bent aangezien de helft ontbreekt.
Ga je voor 'superveilig': RAID1 (mirror)
Hoef je niet zo nodig dubbele veiligheid: geen RAID.
Wil je snelheid: RAID0.

Wat betreft het moederbord, sommige mensen zweren bij dure moederborden van A merken, sommige mensen gooien er net zolief een asrock in.
Het is wel een B merk maar ik moet zeggen dat mijn server geen last heeft van het asrock moederbord wat er in zit.
Wil je gaan overklokken dat limiteren de budgetborden je nogal in je mogelijkheden maar doe je het niet zal je misschien een marginaal langzamer systeem overhouden.. maar of dat de 100 euro waard is om er een "goed" bord in te zetten staat nogal vaak ter discussie.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Chandd! schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:22:
Het eerste idee was ook 2x de Ati Radeon 4890 op crossfire te doen.
Waarom dan niet zijn sneller en goedkoper. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Chandd!
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:25:
[...]

RAID kan handig zijn, nadeel van RAID0 bijvoorbeeld is dat de data verdeeld word over 2 schijven, wat inhoud dat als 1 schijf de geest geeft.. je alle data (dus ook die op de andere) kwijt bent aangezien de helft ontbreekt.
Ga je voor 'superveilig': RAID1 (mirror)
Hoef je niet zo nodig dubbele veiligheid: geen RAID.
Wil je snelheid: RAID0.

Wat betreft het moederbord, sommige mensen zweren bij dure moederborden van A merken, sommige mensen gooien er net zolief een asrock in.
Het is wel een B merk maar ik moet zeggen dat mijn server geen last heeft van het asrock moederbord wat er in zit.
Wil je gaan overklokken dat limiteren de budgetborden je nogal in je mogelijkheden maar doe je het niet zal je misschien een marginaal langzamer systeem overhouden.. maar of dat de 100 euro waard is om er een "goed" bord in te zetten staat nogal vaak ter discussie.
Sorry voor mijn late antwoord, de computer was stond ineens stil....
Anyway, bedankt voor je nadere uitleg over Raid 0 en Raid 1 Configuratie.
Ik zal zelf echt gaan voor de Raid 0 snelheid, aangezien ik op mijn externe harde schijf regelmatig een back up maak.

Voorlopig ben ik ook nog niet van plan om aan overclocking te doen, omdat ik daar nog 0,0 verstand van heb,
en als ik een nieuw systeem heb overclocking vast niet nodig zal zijn.
-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:31:
[...]

Waarom dan niet zijn sneller en goedkoper. :)
Ik ben zelf toch iets meer fan van nvidia kwa drivers en ik denk dat de GTX295 toch nog beter staat?
Of niet dan? (zoekt benchmarks op xD)

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:51
Ik had nog een paar kleine puntjes. Ik vraag me af of de snelheid van de videokaart wel volledig wordt benut in dit systeem. Naar mijn mening kun je beter voor 1 Hd4890 gaan, de goedkoopste bij is Azerty 166 euro. Kun je altijd nog 1 bij prikken als je dit wenst. Het moederbord ondersteund in ieder geval crossfire. Het moederbord heeft trouwens wel een geïntegreerde grafische kaart, lijkt mij niet nodig....

Verder viel het me op dat je twee keer assemblage is je winkelmandje hebt staan. Volgens mij is de geheugen + cpu montage overbodig.

Succes ermee

Verwijderd

Chandd! schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:36:
[...]

Sorry voor mijn late antwoord, de computer was stond ineens stil....
Anyway, bedankt voor je nadere uitleg over Raid 0 en Raid 1 Configuratie.
Ik zal zelf echt gaan voor de Raid 0 snelheid, aangezien ik op mijn externe harde schijf regelmatig een back up maak.

Voorlopig ben ik ook nog niet van plan om aan overclocking te doen, omdat ik daar nog 0,0 verstand van heb,
en als ik een nieuw systeem heb overclocking vast niet nodig zal zijn.

[...]

Ik ben zelf toch iets meer fan van nvidia kwa drivers en ik denk dat de GTX295 toch nog beter staat?
Of niet dan? (zoekt benchmarks op xD)
Ik was ook altijd nvidia fan, maar bekijk op de frontpage eens de windows 7 / windows vista vergelijking tussen de Nvidia GTX285 en de Ati HD4890.
Prijs/prestatie verhouding van ATI is op dit moment vele malen beter dan die van NVIDIA.. ook de driverproblemen (ikzelf met een ATI Radeon 9600XT destijds) lijken verleden tijd.
Ik raad je dan ook zeker een ATI kaart aan op dit moment, 2x die HD4890 in Crossfire is zeker een aanrader en zal ook sneller zijn dan de 295 voor grofweg de zelfde prijs.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RAID verhaal
Over dat RAID 0 gebeuren, het is een beetje achterhaald c.q. overrated met de snelle SATA schijven van tegenwoordig. De performance winst t.o.v. van een enkele schijf bij het laden van games bijvoorbeeld, is echt minimaal. En of je OS nu in 30 of 35 seconden boot, lekker boeiend. Maar goed, er zijn zat benches te vinden omtrend dit onderwerp. ;)
Ik ben zelf toch iets meer fan van nvidia kwa drivers en ik denk dat de GTX295 toch nog beter staat?Of niet dan? (zoekt benchmarks op xD)
Vandaag de dag zijn de drivers van nVidia ook niet meer wat het geweest is. Die van ATi doen er i.i.g. zeker niet (meer) voor onder. En hoezo zou een GTX295 beter staan? Voor het e-penis gehalte. :?

• Chandd!
Dat is inderdaad een foutje meestersleutel van de twee keer assemblage,
Ik heb net dus een benchmark opgezocht, en was dus verkeerd voorgelicht over de GTX 295.
Volgens een vriend was deze beter dan 2x 4890.

http://www.techpowerup.co.../HD_4890_CrossFire/3.html
de benchmark.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59

Thandor

SilverStreak

Dit soort topics zijn, zoals inmiddels wel duidelijk, niet conform het CSL beleid en gaan daarom op slot :o.

Je kunt het beste de Best Buy Guides (voor jou is reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2009 een goede, of zie [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) ter hand nemen, daar worden namelijk nieuwe systemen samengesteld die een tijdje meekunnen. In de topiclijst van CSL staan zogenaamde [BBG aanschaf] topics waar je jouw BBG samenstelling kunt laten controleren. Ook kun je HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? raadplegen. In de HOWTO wordt onder andere uitleg gegeven over het zoeken naar hardware, reviews en benchmarks. Zo zijn er speciale websites die hardware testen en hier verslag van uitbrengen. Tweakers.net brengt zelf ook reviews uit en bezoekers van Tweakers.net hebben ook de mogelijkheid om hun zegje te doen over iets in de product reviews :).

Al met al zijn er veel bronnen, waaronder ook de productpagina's van fabrikanten, die je kunt raadplegen om te kijken welke producten goed zijn. Zet alle gevonden informatie even op een rij en ga afwegen (prijs, features, prestaties, etc.). Het enige wat je dan nog te doen staat is het bestellen, opbouwen en tweaken van de nieuwe hardware ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.