1TB fat32 harddisk wordt gezien als fat16 zonder data

Pagina: 1
Acties:

• Traumasystems
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 20:49
beste medetweakers.

ik zit met een klein(understatement) probleem. Ik heb net al mijn data op een 1tb harddisk gezet die op mijn apple fat32 geformateerd is(verder geen partitie's/ dus 1tb primary fat32). met mijn stomme kop hand ik deze schrijf terwijl ik al mijn data er al opstaat en niet meer op de media waar het vandaan, kwam aan een windows pc. vraagt de pc of ik de schrijf wil initialiseren dus ik doe stom genoeg YES.

het resultaat :
een schrijf die zowel in xp als vista als lege fat16 disk wordt gezien
in OsX doet die dat ook en krijg ik de volgende error "Invalid BS_jmpBoot in boot block: 000000" als ik de disk wil repairen.
Het is me met data rescue gelukt om ongeveer 400 gb terug te krijgen(alleen staat niks meer onder zijn eigen bestands naam(is dus nogal onhandig om te sorteren)

Op internet vond ik het programma Ipartition (hiervan de demo gedownload) deze geeft aan dat het wel degelijk om een fat32 systeem gaat met nog 394GB aan vrije ruimte(helaas kun je in de demo geen acties uitvoeren en in de koopversie heb je een ***.licencekey nodig ) maar al mijn data is er dus nog en zelfs de partitie is in orde

iemand enige idee hoe ik de partitie tabel weer op orde kan krijgen zodat mijn data niet veranderd en mijn apple de disk weer wil herkennen als fat32

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

[DATArecovery] ervaringen, tips en trucs. er bij pakken en ook de OM FAQ doornemen, hierin staan de nodige programma's om via de commandline of *nix en Windows je data te redden, mocht dit nog te redden zijn.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44
Algemene tip: alleen nog maar read-only mounten! Voor je het weet verknal je data op je schijf...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
http://www.runtime.org/
Getdataback for fat

werkt redelijk :)

• Traumasystems
werkt dat ook met apple of kan ik met dat progie ook een apple partitie schema reparen?

ok een stap verder

ik had dus al 66% data terug meeste nog intact ook

testdisk en Ipartition geven alle twee aan dat de fat32 partitie nog helemaal intact is, ik kan hem alleen niet benaderen. er gaat iets fout bij het mounten van de disk

in test disk krijg ik deze readout

Disk /dev/rdisk1 - 1000 GB / 931 GiB - CHS 1953525168 1 1
Current partition structure:
Partition Start End Size in sectors

Bad MAC partition, invalid block0 signature
1 P partition_map 1 63 63
check_FAT: Unusual media descriptor (0xf0!=0xf8)
Warning: Incorrect number of heads/cylinder 255 (FAT) != 1 (HD)
Warning: Incorrect number of sectors per track 32 (FAT) != 1 (HD)
2 P DOS_FAT_32 64 1953525151 1953525088 [BIG DISK]
3 P Free 1953525152 1953525167 16

kan iemand misschien uit leggen wat dit betekend en eventueel wat er aan te doen is

[ Voor 3% gewijzigd door Traumasystems op 11-07-2009 19:36 ]

• majetta
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Kan je wel chkdsk uitvoeren op de schijf in windows ? wat voor meldingen krijg je dan.

• Traumasystems
in computer management ziet windows de schrijf als zijnde leeg.(raw file system)
als ik dan eigenschapen doe en checkdisk dan doet die niks
als ik in de console naar de drive probeer te gaan zegt die dat bestandsysteem niet herkend wordt, dit komt waarschijnlijk omdat de hd een mac partitie indeling heeft en geen windows partitie indeling.
en als ik chkdsk :g invoer geeft die de melding dat het een raw fil system is en dat die daar niks mee kan

• Traumasystems
ok

Ipartition maar gewoon gekocht, na 72 uur was ik het zat om met een goed partitie te zitten die niet benadert kon worden. het kost dan wel bijna 40 euro maar het werkt echt goed.

na installatie partities laten sortoren en 2 seconde later was alles weer goed en had ik al mijn data terug op de juiste plek met de juiste bestands naam en formaat.

kost wat maar dan heb je ook direct resultaat

Maar dat neemt niet weg dat ik graag zou begrijpen wat er nou gebeurt is of wat in ieder geval die readout betekent

[ Voor 12% gewijzigd door Traumasystems op 11-07-2009 21:55 ]

Verwijderd

Omdat het herkend werd als FAT16(wat dus over het algemeen heel slecht met grote filesystemen om kan gaan) ipv FAT32 lijkt mij de read-out aardig logisch. Een FAT16 filsystem wordt anders ingedeelt over de blocks dan FAT32. Tevens is een FAT32 filesystem is toch echt net iets anders dan door Windows formatteerde FAT32 filesystem

Als je een FAT32 partitie wil maken: neem voortaan een Windows machine ipv een Apple bak.
Want een Apple bak heeft de FAT32(en andere Unix/Linux OSen) gewoon niet geheel onder de knie.

Correct me if I'm wrong @ others

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2009 01:11 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Waarschijnlijk was het een GUID partition table, wat Windows alleen in 64 bit versies support. Dat de FAT32 support van Apple of Linux onder de maat zou zijn is onzin. Als je zo'n schijf in een Win32 machine stopt en hem laat initialiseren gaan er inderdaad dingen kapot (weg partitietabel), maar met het opnieuw aanmaken daarvan zou het weer prima moeten werken gezien de partities op zich niet zijn aangepast.

Verwijderd

Ik heb het vaak genoeg gehad dat ik een FAT32 partitie via Linux maakte en dat het werkte. Dus vandaar mijn conclusie.

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-01 21:39
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 08:08:
Ik heb het vaak genoeg gehad dat ik een FAT32 partitie via Linux maakte en dat het werkte. Dus vandaar mijn conclusie.
Grappig één van de eerste keren dat ik linux gebruikte was om een fat32 partitie te maken. In windows 2000 en XP kan je geen partitie maken die groter is dan 32 Gig. In windows 98 kan dat trouwens wel, maar die had ik niet meer. Voor windows 2000 kon ik nog een freeware programma vinden om grotere partities mee te maken, maar dat programma kreeg ik op XP niet meer aan de praat.

Uiteindelijk heb ik dat toen met een linux live cd gedaan en dat werkte perfect. Ik denk dat het knoppix was. Waarom zo'n grote fat32 partitie? Mijn mp3 speler wil alleen maar fat32 en daar had ik net een 80 Gig disk in gedaan. Die wilde ik natuurlijk wel helemaal benutten.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar 1 TB met fat32 zoals de OP heeft gedaan vind ik wel een beetje curieus...
Pagina: 1