Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309379

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Waar kan ik op mijn salarisstrook mijn bijtelling van me leaseauto terugvinden?
Ik zie wel het brutobedrag, maar ik kan niet zien waar het eraf word gehaald.
Zit dit in je loonbelasting verwerkt?

Sorry hoor beetje domme vraag, maar ik weet het echt niet:)

Dank jullie wel! >:)

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 21:20

Rudedadude

Maybe we were born to run

Je bijtelling wordt, zoals het woord al zegt, als een stuk brutoloon bij je salaris toegevoegd. Je betaalt er dus inkomstenbelasting over. Dat kan misschien het verwarrende zijn, het gaat nergens van af, het bedrag komt erbij en maakt samen met je 'echte' salaris een onderdeel uit van je loon loonheffing (samen met bijv. vergoeding bijdrage ZVW). Verder weet ik niet hoe jouw strook eruit ziet, maar scan er gerust een in en plaats die geanonimiseerd hier, dan valt het prima aan te wijzen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rudedadude op 08-07-2009 20:34 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 15:06
Het heet op mijn loonstrook gewoon "Waarde prive gebruik auto", en wordt inderdaad bij het bruto salaris opgeteld. Hope it helps :)

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Waarschijnlijk staat er ergens een bedrag van 300-600 (Afhankelijk van de nieuwwaarde van je auto, en je eigen bijdrage) euro, wat bij je bruto salaris opgeteld wordt. Daar betaal je dus belasting over (waarschijnlijk 42% ofzo).

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb geen scanner, maar ik ga het proberen uit te leggen.
Ik heb rechts op mijn loonstrook het volgende staan:

Bijtelling auto 535,42 Cumulatief 606,81

Nu zie ik links alles wat er van me brutoloon af gaat:

Premie pensioen
WG-bijdrage ZVW
Loonbelasting

En bij loonbelasting staat dan 1.073,91-
Zit hier die 535,42 van de leaseauto in verwerkt?

En dank je wel dat je zo snel reageerd, heel fijn:)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat nergens nog iets over de lease bedrag vermeld, alleen wat ik in het vorige bericht aangaf.

Pffffff salarisstrookjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 21:20

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nee, in je loonbelasting zit niet 1-op-1 je bijtelling verwerkt. Je moet dat bedrag van 535,42 gewoon als een fictief brutoloon zien, wat dus bij je normale salaris wordt opgeteld en waar je ws. iets van 42% belasting over betaalt. In dat bedrag van 1073,91 zit dan voor 535 x 0,42 = +/- 225 euro het bedrag wat je daadwerkelijk per maand kwijt bent voor je auto. De overige 850 is je 'reguliere' loonbelasting. Allemaal overigens benaderingen, het exacte nettobedrag wat je voor je auto betaalt zie je dus niet op je loonstrookje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:43
Anoniem: 309379 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:41:
Er staat nergens nog iets over de lease bedrag vermeld, alleen wat ik in het vorige bericht aangaf.

Pffffff salarisstrookjes!
Lease bedrag staat volgens mij LOS van de bijtelling.
Het lease bedrag is het budget wat je in jouw functie mag besteden voor het zoeken/kiezen van een passende zakelijke auto/lease auto.
Dit leasebedrag is gevormd door de som van lease en brandstofcomponent en is van belang bij het aankoopproces zeg maar. Voor DAT bedrag (leasebedrag) mag jij gaan shoppen....

De bijtelling (fiscaal) gaat juist over de fiscale waarde van je auto, waarbij je ook het tarief 14/20/25% mee afrekent.
Zo kost mijn Honda Civic Hybrid fiscaal 24.500 EUR,
14% ervan dat is dan EUR 3.430 op jaarbasis. Per maand een bijtelling (bruto salaris) = 1/12 ervan = 285 EUR.

Dus mijn bruto salaris gaat hiermee verhoogd worden, waar ik vervolgens het betreffende fiscale heffing over betaal: stel 50% (telt makkelijk) dan is dat 50% van 285 = 142,50 EUR per maand.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke,

Dus als ik het goed heb begrepen zijn ze het niet vergeten.

Omdat ik het verder nergens vermeld zag staan was ik dus bang dat het op een of ander manier niet verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt het wat ik schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Anoniem: 309379 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:40:
Hoi,

Ik heb geen scanner, maar ik ga het proberen uit te leggen.
Ik heb rechts op mijn loonstrook het volgende staan:

Bijtelling auto 535,42 Cumulatief 606,81
Dat is de bijtelling, dus een bedrag wat als inkomen voor de belasting wordt aangemerkt omdat jij het voorrecht hebt om prive te rijden in een zakelijke auto. 535 per maand. Over dat bedrag betaal je loonbelasting, tegen hetzelfde tarief als dat je brutoloon 535 euro hoger was geweest. Die auto kost je dus netto zo'n 42% van 535 euro per maand.
Nu zie ik links alles wat er van me brutoloon af gaat:

Premie pensioen
WG-bijdrage ZVW
Loonbelasting

En bij loonbelasting staat dan 1.073,91-
Zit hier die 535,42 van de leaseauto in verwerkt?
Die 1073 euro is de loonbelasting over je gehele belastbare inkomen. Daarin zitten alle componenten van je belastbare inkomen al verrekend, dus ook de bijtelling van je leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 15:57

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Leasebedrag heeft niks met je bijtelling te maken.

Wat je bij je brutoloon moet optellen is 1/12e van 14, 20 of 25% van de cataloguswaarde van de auto. Daar trek je dan vervolgens weer alle eigen bijdrages van af (bv. bovennorm + vaste eigen bijdrage).

Over het restant betaal je inkomstenbelasting (afhankelijk van je inkomen)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305567

Op je loonstrook staat meestal: prive gebruik auto, 512 euro (voorbeeld bedrag).
Dit bedrag wordt dan bij je brutosalaris opgeteld en daarover betaal je meteen belasting.
Bij mij staat er dan ook wel bij wat het me dan netto kost aan bijtelling (prive gebruik auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

je betaalt dus meer belasting dan alleen je bruto loon. daardoor heb je dus je loon + extra belasting waardoor je minder overhoud.

er gaat nergens iets af alleen de belasting is hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Hoe kun je nou een leaseauto prive rijden zonder ook maar enig idee te hebben wat deze kost? :X

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:56

Mystikal

It never hurts to help!

Contacteer je werkgever en je weet het!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Ik zou hier even op in willen haken. Momenteel heb ik een Astra tot mijn beschikking voor 585 p/m. Dit is een shortlease. Nu wil mijn werkgever graag dat ik een corsa pak die achter het hek staat. Nu beweren zij dat dit goedkoper is voor mij? Ik vindt dit moeilijk te geloven. JA, de corsa heeft een lagere cataloguswaarde, dus een lagere bijtelling... Maar levert dat mij meer netto salaris op? Ze worden toch echt beide bovenop m'n normale salaris gerekend??

Weet iemand dit? Snap er zelf niet zoveel van 8)7

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mx7733 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:14:
Ik zou hier even op in willen haken. Momenteel heb ik een Astra tot mijn beschikking voor 585 p/m. Dit is een shortlease. Nu wil mijn werkgever graag dat ik een corsa pak die achter het hek staat. Nu beweren zij dat dit goedkoper is voor mij? Ik vindt dit moeilijk te geloven. JA, de corsa heeft een lagere cataloguswaarde, dus een lagere bijtelling... Maar levert dat mij meer netto salaris op? Ze worden toch echt beide bovenop m'n normale salaris gerekend??

Weet iemand dit? Snap er zelf niet zoveel van 8)7
Er wordt 25% (of 20 of 14 afhankelijk van de categorie van je auto) van de nieuwwaarde van je auto bij je salaris opgeteld. Hoe hoger de cataloguswaarde hoe meer geld er bij je inkomen wordt opgeteld en hoe meer inkomstenbelasting je daar over moet betalen. Je baas heeft dus gelijk, hoewel het waarschijnlijk niet om grote bedragen gaat.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lagere catalogusprijs = minder bijtelling

Over je bijtelling ben je inkomstenbelasting verschuldigt, dus hoe minder bijtelling hoe minder belasting er ingehouden wordt en hoe meer netto loon er dus "overblijft".

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Tja, zo had ik het nog niet bekeken...

Dank voor jullie (snelle) reageren! _/-\o_

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

P_de_B schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:16:
[...]

Er wordt 25% (of 20 of 14 afhankelijk van de categorie van je auto) van de nieuwwaarde van je auto bij je salaris opgeteld. Hoe hoger de cataloguswaarde hoe meer geld er bij je inkomen wordt opgeteld en hoe meer inkomstenbelasting je daar over moet betalen. Je baas heeft dus gelijk, hoewel het waarschijnlijk niet om grote bedragen gaat.
Sommige werkgevers hanteren ook een regeling waarbij je het bedrag wat overblijft van je lease budget uitbetaald krijgt bovenop je salaris. Dus stel je hebt 720 euro tot je beschikking, maar je least een kleinere auto van bijvoorbeeld 600 euro dan geeft je werkgever je 120 euro bruto. Dan heb je naast je lagere bijtelling (hoewel astra -> corsa toch ook wel 10 000 euro kan verschillen (geen idee, maar astra is een klasse groter dus ws ook duurder) wat neerkomt op +/- 200 euro bijtelling minder in de maand).

Overigens scheelt het je werkgever ook een hoop geld, maar dat geven ze vaak niet toe. Een auto uit de pool pakken is voor je werkgever goedkoper dan een shortlease/huurauto.

Edit: Ik zou het trouwens niet echt accepteren om een kleinere klasse auto te gaan rijden. Als jij in dienst bent gekomen in een bepaalde lease klasse (waarin de astra valt in jouw geval) dan zou ik het niet zomaar pikken dat ze je in een kleinere auto "duwen". Ik zou het ook niet erg gaaf vinden als ik mijn compleet uitgeruste 207 zou moeten inruilen voor een aygo of 107...

[ Voor 14% gewijzigd door .Gertjan. op 20-07-2009 13:29 ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136100

Sorry voor als ik dit topic kaap (als ik dat doe > mods haal maar weg...)

Maar is het bedrag wat je ongeveer (komt niet op een paar tientjes aan) netto voor een leaseauto per maand kwijt bent alsvolgt te berekenen?

Opel Corsa, cataloguswaarde €13000,- *20% bijtelling = 2600/12 = 216 - 42% van 216 = 126,- netto?

Ik wil namelijk van een Opel Corsa nu (en ja ik ben ook zo'n n00b die niet eens precies weet wat ie me nou precies kost...) naar een Golf 5 of 6 en wil weten wat ik dan ongeveer netto per maand kwijt ben. Dan nog maar afvragen of mijn werkgever dat accepteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
.Gertjan. schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:27:
[...]
Edit: Ik zou het trouwens niet echt accepteren om een kleinere klasse auto te gaan rijden. Als jij in dienst bent gekomen in een bepaalde lease klasse (waarin de astra valt in jouw geval) dan zou ik het niet zomaar pikken dat ze je in een kleinere auto "duwen". Ik zou het ook niet erg gaaf vinden als ik mijn compleet uitgeruste 207 zou moeten inruilen voor een aygo of 107...
Van 207 naar 107 lijkt me niets, zo'n auto is toch niet echt geschikt voor veel kilometers.
Nu rij ik in een peugeot 308xt van 32k en onlangs heb ik een nieuwe ford fiesta besteld, voornamelijk vanwege de lagere bijtelling(elke maand weer 300,- richting belastinddienst en daarmee hoge kosten/prive-km is me tegen gevallen). Qua comfort en grootte is die fiesta voor mij voldoende en het scheelt netto dik 1300/jr waar ik leukere dingen van kan doen. Fiscale waarde komt max op 26k en kon natuurlijk wel minder, maar dacht als ik dan 'een maatje kleiner' bestel dan nog wel met alle leuke/luxe opties :)

@bounzer
kan je berekenen op bv http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 20-07-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:52

Entity

9000rpm

Anoniem: 136100 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:38:

Maar is het bedrag wat je ongeveer (komt niet op een paar tientjes aan) netto voor een leaseauto per maand kwijt bent alsvolgt te berekenen?

Opel Corsa, cataloguswaarde €13000,- *20% bijtelling = 2600/12 = 216 - 42% van 216 = 126,- netto?

Ik wil namelijk van een Opel Corsa nu (en ja ik ben ook zo'n n00b die niet eens precies weet wat ie me nou precies kost...) naar een Golf 5 of 6 en wil weten wat ik dan ongeveer netto per maand kwijt ben. Dan nog maar afvragen of mijn werkgever dat accepteert...
Volgens mij betaal je juist de 42% van de 216 euro, dus 216 * 0,42 = 90,72. Maar ik kan het mis hebben hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx, ga ik daar eens een kijkje nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Entity schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:48:
[...]

Volgens mij betaal je juist de 42% van de 216 euro, dus 216 * 0,42 = 90,72. Maar ik kan het mis hebben hoor ;)
Dacht ik eerst ook, maar volgens mij betaal ik nu ongeveer 130 netto... Ik pak die calculator er maar eens bij.

Edit: Je hebt gelijk, het is 42% van die 216...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 136100 op 20-07-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 136100 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:38:

Dat is het deel dat JIJ betaald. Je werkgever zal veel meer kwijt zijn dan die126 euro die jij noemt, want in het lease contract zitten vaak ook onderhoud en brandstof kosten. Het leasebedrag wat je werkgever betaald (aan de lease maatschappij) omvat dus meer dan alleen de aanschaf (uiteraard ook weer afhankelijk van de afspraken). Een grotere auto kost meer bij aanschaf maar ook meer per KM.

Of je werkgever jou een Golf 5/6 gunt hangt af van het bedrag wat hij beschikbaar stelt. Als hij slechts het bedrag voor een Corsa beschikbaar heeft dan moet je iets zoeken wat net zo veel kost per maand. Soms is het mogelijk om zelf bij te betalen, maar dan loop je het risico dat je wanneer je vertrekt een flinke boete moet betalen of de auto moet overnemen. Dus je kunt die berekening niet maken aan de hand van je bijtelling. Zo is de bijtelling van een diesel hoger dan van een benzine omdat de auto meer kost, maar als je veel KM maakt is het bedrag wat aan de lease maatschappij betaald moet worden weer lager bij een diesel (want de KM prijs van benzine is hoger), die 2 staan dus volledig LOS van elkaar.

Het zal jouw werkgever niets boeien wat jij aan bijtelling betaald, dit betaal jij namelijk aan de belastingdienst omdat jij een auto tot je beschikking hebt gekregen. De staat ziet dat als "inkomen" en daar betaal je de belasting over. Daar heeft je werkgever helemaal niets mee te maken (hij moet het alleen inhouden). Als je wilt dat een auto je niets qua bijtelling kost kun je ook besluiten alleen zakelijk te gaan rijden (max 500km per jaar prive).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

.Gertjan. schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:53:
[...]
onderhoud en brandstof kosten.
offtopic:
Brandstof zit alleen in héél specifieke gevallen in het contract. Wat ze normaal doen is de brandstof die getankt is in rekening brengen bij de Leasee (ofwel het bedrijf wat de wagen least).

Maar om weer on topic te blijven; Ondanks dat de bijtelling vaak behoorlijk lijkt, en sommigen daarop nog een eigen bijdrage voor prive-km hebben, blijft een wagen van de zaak in de praktijk bijna altijd goedkoper (tenzij je appels met peren gaat vergelijken). Voor het bedrag wat ik nu netto kwijt ben (ongeveer € 270) rijd ik op eigen kosten geen fonkelnieuwe Peugeot 308 (diesel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Gertjan. schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:53:
[...]

Dat is het deel dat JIJ betaald. Je werkgever zal veel meer kwijt zijn dan die126 euro die jij noemt, want in het lease contract zitten vaak ook onderhoud en brandstof kosten. Het leasebedrag wat je werkgever betaald (aan de lease maatschappij) omvat dus meer dan alleen de aanschaf (uiteraard ook weer afhankelijk van de afspraken). Een grotere auto kost meer bij aanschaf maar ook meer per KM.

Of je werkgever jou een Golf 5/6 gunt hangt af van het bedrag wat hij beschikbaar stelt. Als hij slechts het bedrag voor een Corsa beschikbaar heeft dan moet je iets zoeken wat net zo veel kost per maand. Soms is het mogelijk om zelf bij te betalen, maar dan loop je het risico dat je wanneer je vertrekt een flinke boete moet betalen of de auto moet overnemen. Dus je kunt die berekening niet maken aan de hand van je bijtelling. Zo is de bijtelling van een diesel hoger dan van een benzine omdat de auto meer kost, maar als je veel KM maakt is het bedrag wat aan de lease maatschappij betaald moet worden weer lager bij een diesel (want de KM prijs van benzine is hoger), die 2 staan dus volledig LOS van elkaar.

Het zal jouw werkgever niets boeien wat jij aan bijtelling betaald, dit betaal jij namelijk aan de belastingdienst omdat jij een auto tot je beschikking hebt gekregen. De staat ziet dat als "inkomen" en daar betaal je de belasting over. Daar heeft je werkgever helemaal niets mee te maken (hij moet het alleen inhouden). Als je wilt dat een auto je niets qua bijtelling kost kun je ook besluiten alleen zakelijk te gaan rijden (max 500km per jaar prive).
Dank voor je verhelderende verhaal. Momenteel betaal ik volgens mij ongeveer 125/130 euro per maand voor de auto, netto. Dit is inclusief tankpas. Ik heb de auto in de bijtelling zitten omdat ik hier ook privé mee rijd. Het zou dus maar zo kunnen (als ik jou goed begrijp) dat wanneer ik heel leuk een nieuw Golf 6 wil gaan rijden of een Golf 5 met een bult km's op de teller dat mijn maandbedrag onevenredig gaat groeien om de simpele reden dat mijn werkgever maar tot een bepaalde klasse auto meebetaald en er dan een groter deel voor mijn rekening komt. Zo'n Golf zou dus maar zo op rond de 300 netto per maand uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Pannenkoekkie schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:01:
[...]

offtopic:
Brandstof zit alleen in héél specifieke gevallen in het contract. Wat ze normaal doen is de brandstof die getankt is in rekening brengen bij de Leasee (ofwel het bedrijf wat de wagen least).

Maar om weer on topic te blijven; Ondanks dat de bijtelling vaak behoorlijk lijkt, en sommigen daarop nog een eigen bijdrage voor prive-km hebben, blijft een wagen van de zaak in de praktijk bijna altijd goedkoper (tenzij je appels met peren gaat vergelijken). Voor het bedrag wat ik nu netto kwijt ben (ongeveer € 270) rijd ik op eigen kosten geen fonkelnieuwe Peugeot 308 (diesel).
offtopic:
Je bedoelt toch dat het bedrijf dan de brandstof betaald? Tenminste dat bedoel ik. Als ik tank betaal ik natuurlijk zelf niet, maar mijn baas. Dit is dan weer opgenomen in het contract wat zij hebben met de lease maatschappij neem ik aan. Ik denk dat je hetzelfde bedoelt, of heb ik ergens iets niet begrepen?

Het lijkt inderdaad heel wat. Voor een auto van 25 000 euro betaal je al een leuk bruto bedrag (maar daar gaat ruim de helft vanaf en je mag dingen als eigen bijdrage weer aftrekken), maar als je terug rekent (zeker als je flink prive mag rijden op de brandstof van je baas) valt het allemaal wel mee. Ik kan voor die paar honderd euro niet zelf iedere 4 jaar een spiksplinter nieuwe auto rijden met brandstof en onderhoud er bij :) (ik denk dat mijn nieuwe VW Fox mij een hoop meer heeft gekost aan aanschaf, brandstof, onderhoud en afscrhijving toen ik die voor woon-werk verkeer gebruikte dan dat mijn 207 diesel me nu kost qua bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 13:09
Anoniem: 136100 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:06:
[...]

Dank voor je verhelderende verhaal. Momenteel betaal ik volgens mij ongeveer 125/130 euro per maand voor de auto, netto. Dit is inclusief tankpas. Ik heb de auto in de bijtelling zitten omdat ik hier ook privé mee rijd. Het zou dus maar zo kunnen (als ik jou goed begrijp) dat wanneer ik heel leuk een nieuw Golf 6 wil gaan rijden of een Golf 5 met een bult km's op de teller dat mijn maandbedrag onevenredig gaat groeien om de simpele reden dat mijn werkgever maar tot een bepaalde klasse auto meebetaald en er dan een groter deel voor mijn rekening komt. Zo'n Golf zou dus maar zo op rond de 300 netto per maand uit kunnen komen.
Ik rij momenteel een Seat Leon van 29,5k. Bij mijn vorige werkgever moest ik hiervoor nog een eigen bijdrage van zo'n 120 euro betalen, al met al kwamen de totale kosten op 330 euro netto per maand.

Ben eind vorig jaar overgestapt naar een nieuwe werkgever, auto meegenomen. Nu geen eigen bijdrage, de auto kost me nu nog "maar" 258 euro (waarschijnlijk dit jaar nog meer, omdat ik flink meer ben gaan verdienen en in de hoogste belastingschaal val. Hopelijk kan ik de bijtelling nog compenseren met de HRA :))

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

[...]

Nee die 2 dingen staan echt los van elkaar.

Jij: Bijtelling (25, 20 of 14 % van de catalogus waarde van de auto, dit omdat de staat het als extra inkomen ziet).

Werkgever: Lease contract (hij betaald iedere maand een x bedrag aan de leasemaatschappij voor jouw auto, dit bedrag is veel hoger dan jouw bijtelling. Op diverse lease sites is dat het bedrag wat vermeld wordt).

Als jij een grotere auto wilt dan zal jouw werkgever een duurder contract met de lease maatschappij moeten afsluiten. Dit kost hem meer (en het is de vraag of hij dat aan je wil geven, vaak staat in de arbeidsvoorwaarden van een werkgever wat de zgn norm bedragen zijn per functie, een developer hoeft niet in een a8 te rijden, maar een sr. projectleider ook niet in een 107, die bedragen zijn vaak naar gelang je functie). Dat er dan ook een financiele kwestie aan vast hangt voor jou is een 2de verhaal, als jij een duurdere auto neemt dan heb je een hogere waarde dus meer bijtelling, maar dat zal je baas niet veel boeien.

Stel dat jij een hele dure auto neemt, maar slechts 1km per maand rijdt, dit is voor jouw werkgever vrij goedkoop, want kosten voor het onderhoud en brandstof zijn laag, voor jou is het duur vanwege de waarde. Andersom kan het ook, jij neemt een goedkope wagen, maar neemt een contract gebaseerd op 100 000 km per jaar. Dan heeft je werkgever een duur contract vanwege duur onderhoud en veel brandstof en jij een lage bijtelling omdat de auto niet veel waard is.

Die 2 dingen zijn dus net als apels en peren, je kunt ze niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 15:35
[...]

Ik denk niet dat dit zo simpel is als je nu zegt. Een tweedehands auto lease is zeer ongunstig, je betaald namelijk bijtelling over de nieuwwaarde van een auto (tot 15 jaar geloof ik). Plus het feit dat ik nog niet zo vaak iemand gezien heb met een jonge tweedehandse leaseauto. Meestal gaan ze na het contract (hoe kort dan ook) de verkoop in.

[ Voor 7% gewijzigd door L-VIS op 20-07-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Gertjan. schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:19:
[...]

Nee die 2 dingen staan echt los van elkaar.

Jij: Bijtelling (25, 20 of 14 % van de catalogus waarde van de auto, dit omdat de staat het als extra inkomen ziet).

Werkgever: Lease contract (hij betaald iedere maand een x bedrag aan de leasemaatschappij voor jouw auto, dit bedrag is veel hoger dan jouw bijtelling. Op diverse lease sites is dat het bedrag wat vermeld wordt).

Als jij een grotere auto wilt dan zal jouw werkgever een duurder contract met de lease maatschappij moeten afsluiten. Dit kost hem meer (en het is de vraag of hij dat aan je wil geven, vaak staat in de arbeidsvoorwaarden van een werkgever wat de zgn norm bedragen zijn per functie, een developer hoeft niet in een a8 te rijden, maar een sr. projectleider ook niet in een 107, die bedragen zijn vaak naar gelang je functie). Dat er dan ook een financiele kwestie aan vast hangt voor jou is een 2de verhaal, als jij een duurdere auto neemt dan heb je een hogere waarde dus meer bijtelling, maar dat zal je baas niet veel boeien.

Stel dat jij een hele dure auto neemt, maar slechts 1km per maand rijdt, dit is voor jouw werkgever vrij goedkoop, want kosten voor het onderhoud en brandstof zijn laag, voor jou is het duur vanwege de waarde. Andersom kan het ook, jij neemt een goedkope wagen, maar neemt een contract gebaseerd op 100 000 km per jaar. Dan heeft je werkgever een duur contract vanwege duur onderhoud en veel brandstof en jij een lage bijtelling omdat de auto niet veel waard is.

Die 2 dingen zijn dus net als apels en peren, je kunt ze niet vergelijken.
Het wordt me steeds duidelijker, dank dat je zo uitgebreid wil antwoorden. Ik rij ongeveer 50000km zakelijk en rond de 10000km privé. Doe mijn werk goed dus durf het nu wel aan om gezien de enorme afstanden die ik rij een wat fatsoenlijkere auto te gaan vragen. Een Corsa is leuk voor the time being maar niet om zoveel in te zitten. Tis een 1.2 benzine en dat gaat wel een beetje tegenstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L-VIS schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:35:
[...]

Ik denk niet dat dit zo simpel is als je nu zegt. Een tweedehands auto lease is zeer ongunstig, je betaald namelijk bijtelling over de nieuwwaarde van een auto (tot 15 jaar geloof ik). Plus het feit dat ik nog niet zo vaak iemand gezien heb met een jonge tweedehandse leaseauto. Meestal gaan ze na het contract (hoe kort dan ook) de verkoop in.
Je hebt gelijk, zo had ik het nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Voor het bedrag wat ik nu netto kwijt ben (ongeveer € 270) rijd ik op eigen kosten geen fonkelnieuwe Peugeot 308 (diesel).
Maar zou je niet meer salaris krijgen als je geen auto zou bestellen? of meer salaris vragen/ontvangen als je ergens zou gaan werken waar je geen lease-auto zou krijgen?
Kijk, ik heb bijvoorbeeld de optie om te kiezen voor mobiliteitsvergoeding; komt er 1125/mnd bij m'n salaris op. X aantal kilometers keer 0,19 netto en de rest bruto uitbetaald. Maar reken dat er van die 1125 bruto in ieder geval 600 netto overblijft, dan kost m'n auto 300 netto bijtelling+ 600 aan 'gemist salaris'. Een lease auto kost dus eigenlijk meer dan de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Niet iedereen heeft 1125 mobiliteitsvergoeding ;-) En ja als je dichtbij woont is het ook goedkoper om het te laten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
ElementriX schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:24:
Niet iedereen heeft 1125 mobiliteitsvergoeding ;-) En ja als je dichtbij woont is het ook goedkoper om het te laten uitkeren.
Wellicht niet nee, en zou graag minder hebben in ruil voor meer salaris want dat staat helaas niet in verhouding tot het lease-budget ;) Helaas krijg ik het resterende budget niet bij m'n salaris :( een mogelijkheid die een ander misschien weer wel heeft.
Zou je niet benadeeld worden als je lease-auto wordt ingenomen zonder dat er compensatie tegenover staat? qua salaris ga je er dan eigenlijk op achteruit, want die bijtelling kan je geen nieuwe auto van rijden werd al gesteld.
Werkelijke kosten zijn lastig te vergelijken en na te rekenen, maar stellen dat je een nieuwe bak hebt voor x euro bijtelling is imho te simpel ;)

Ik vind ook dat onze overheid zich er sowieso wel gemakkelijk vanaf maakt met de bijtelling door te stellen dat alles boven de 500km prive gelijkwaardig is qua voordeel. Wel maken ze opeens een verschil als het gaat om co2 uitstoot. Is je voordeel minder als je een prius hebt? hmm misschien wel eigenlijk als je daar niet in gezien wil worden ;)
Als een collega en ik de zelfde auto ter beschikking hebben, maar ik dubbel zoveel prive rijd vind onze overheid het financieel voordeel exact gelijk, bijtelling veranderd niet :S Met het hele 'gezeur' om co2, vervuiling, zuinig aan doen etc klopt daar toch niets van? het zal misschien wel veranderen met de kilometerheffing enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

bite schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:39:
[...]

Ik vind ook dat onze overheid zich er sowieso wel gemakkelijk vanaf maakt met de bijtelling door te stellen dat alles boven de 500km prive gelijkwaardig is qua voordeel. Wel maken ze opeens een verschil als het gaat om co2 uitstoot. Is je voordeel minder als je een prius hebt? hmm misschien wel eigenlijk als je daar niet in gezien wil worden ;)
Als een collega en ik de zelfde auto ter beschikking hebben, maar ik dubbel zoveel prive rijd vind onze overheid het financieel voordeel exact gelijk, bijtelling veranderd niet :S Met het hele 'gezeur' om co2, vervuiling, zuinig aan doen etc klopt daar toch niets van? het zal misschien wel veranderen met de kilometerheffing enzo..
Dit was ooit anders. De bijtelling was ooit inderdaad gerelateerd aan het aantal prive-km's. Hierbij zag je dat mensen zoveel aan het frauderen waren met het aantal km's dat er voor een soort "flat-rate" is gekozen.
Daarnaast is zo'n flat-rate veel makkelijker door de salarisadministratie te verwerken.
Stel je voor dat je elke maand je prive-km's aan je baas moet doorgeven om te zorgen dat de juiste hoeveelheid bijtelling wordt berekend.

Daarnaast blijkt dat de bijtelling varieren op basis van milieu-criteria juist wel een positieve invloed heeft op de gemaakte keuzes. Of deze keuzes uiteindelijk enige milieuimpact hebben is een tweede vraag.

Ik zou graag zien dat de overheid de bijtelling berekend op basis van de autoprijs ex. BTW en BPM. Dan krijg je geen auto's die 2x het voordeel krijgen (prius met €5000 eu korting op BPM, en dan op het totaalbedrag de bijtelling is dubbel voordeel imo). dat maakt een diesel leasen ook meteen een stuk voordeliger :)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

offtopic:

Voor de gein eens grofweg zitten berekenen voor de 3 jaar dat ik prive heb gereden in een nissan primera van toen 8 jaar oud met 196k op de teller . Die koste me over die 3 jaar en 75k km alles bij elkaar 450 euro per maand inclusief afschrijving. En dan heb ik niet eens hele grote uitgaves gehad aan onderhoud/vervanging van onderdelen (en dat kan bij zo'n auto best hard gaan).

Dan is mn Ford Focus station in de lease ineens niet meer zo heel duur, eerder een koopje ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 17:36
Als ik kijk naar mijn loonfiche. Dan staat daar het volgende voor de firmawagen:

'Voordelen allerlei aard' = -186.25€ (netto)
en wat verder opnieuw
'Voordelen allerlei aard' = +186.25€ (netto) --> O-)

Die 186.25€ is de eigen bijdrage denk ik. Die moet ik dus niet betalen. Ik betaal ongeveer 50€ netto bedrijfslasten(bijtelling?) per maand op de firmawagen. En dan nog eens 50€/maand op jaarbasis. T'is moeilijk te vergelijken mits ik woon en werk in België, maar ik betaal dus ongeveer 100€/maand bijtelling vergeleken met NL?

[ Voor 165% gewijzigd door makila op 21-07-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Volgens mij klopt dat wel aardig ja. En dan ben je voor 100eu in de maand heel goedkoop uit, mag ik vragen watvoor auto dat is? In Nederland heb je voor dat geld iets in de klasse Corsa, of een hybride auto.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 17:36
Widow schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:03:
Volgens mij klopt dat wel aardig ja. En dan ben je voor 100eu in de maand heel goedkoop uit, mag ik vragen watvoor auto dat is? In Nederland heb je voor dat geld iets in de klasse Corsa, of een hybride auto.
Een Ford Fiesta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
L-VIS schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:35:
[...]

Hier een auto uit de pool gekozen, een Honda Civic Hybrid, van april 2008, dus net een jaar oud (33.000km op de teller).
Dus dat kan toch wel interessant zijn, zo'n jonge auto uit de pool ('tweedehands <> tweede berijder") :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

NielsTn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:30:
[...]

Hier een auto uit de pool gekozen, een Honda Civic Hybrid, van april 2008, dus net een jaar oud (33.000km op de teller).
Dus dat kan toch wel interessant zijn, zo'n jonge auto uit de pool ('tweedehands <> tweede berijder") :)
Want? Je betaalt gewoon de volledige bijtelling (over de catalogus waarde) aan de belasting dienst hoor (hoewel een hybride slechts 14% kost) dus daar heb je weinig voordeel van.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je geen "over budget" kosten van de auto betaalt (als iemand meer leaset dan het beschikbare budget moeten ze bij vertrek vaak dat stuk afkopen, maar gezien het feit dat een hybride ook een lager lease bedrag heeft zal dat niet het geval zijn) en dat je misschien iets minder eigen bijdrage moet betalen voor prive gebruik (bij mijn werkgever betaal je op een pool/tijdelijke auto slechts 50% van de prive bijdrage). Maar dan heb je het meestal niet om hele grote sommen geld.

Overigens heb je bij een auto uit de pool ook het voordeel dat je niet lang hoeft te wachten, vooral voor hybrides zijn de wachttijden belachelijk lang (tenminste toen ik rond keek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
.Gertjan. schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:32:
[...]
Want? Je betaalt gewoon de volledige bijtelling (over de catalogus waarde) aan de belasting dienst hoor (hoewel een hybride slechts 14% kost) dus daar heb je weinig voordeel van.
...Overigens heb je bij een auto uit de pool ook het voordeel dat je niet lang hoeft te wachten, vooral voor hybrides zijn de wachttijden belachelijk lang (tenminste toen ik rond keek)
Inderdaad:
-snelle levertijd van de bolide!
-luxe uitrusting (complete JVC navigatie/multimedia dr op en dr an)
-en een vergroot lease-budget door kiezen van A-label & pool-auto (mede doordat ik part-time (90%) in de detachering werk, heb ik zo toch een volwaardig lease budget (zo uit mn koppie geteld!)

de bijtelling van 14% over de catalogus waarde (EUR 24.500) is dan echt wel te overleven :)

[ Voor 0% gewijzigd door NielsTn op 22-07-2009 15:00 . Reden: typo hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

NielsTn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:59:
[...]

Inderdaad:
-snelle levertijd van de bolide!
-luxe uitrusting (complete JVC navigatie/multimedia dr op en dr an)
-en een vergroot lease-budget door kiezen van A-label & pool-auto (mede doordat ik part-time (90%) in de detachering werk, heb ik zo toch een volwaardig lease budget (zo uit mn koppie geteld!)

de bijtelling van 14% over de catalogus waarde (EUR 24.500) is dan echt wel te overleven :)
Ah zo. Maar dat heeft eigenlijk vrij weinig te maken met het feit dat hij uit de pool komt. Als je een nieuwe hybride zou bestellen heb je de zelfde voordelen en dan isie helemaal spiksplinternieuw. De genoemde voordelen zijn gewoon de voordelen van een hybride. :)

Heb zelf ook een hybride overwogen, maar toen ik zag dat ik 10+ maanden moest wachten op een civic ben ik toch afgehaakt. Ik krijg bij in dienst treding een 207 als huur auto en werd meteen verliefd op de 207 (had nooit verwacht OOIT nog in een franse wagen te stappen na een aantal tegenvallende renaults en wat "succes verhalen" van andere mensen) en dat is ook de auto geworden die ik besteld heb (met lekker veel opties).

Ik heb ook een tijdje met een pool auto gereden (tussen huur en daadwerkelijke lease auto), maar dat is me slecht bevallen, ik kreeg een 206 die compleet uitgeleefd was (en ook technisch compleet verwaarloosd was). En zo ken ik nog meer slechte pool auto verhalen. Dat mensen zo slecht met hun auto om kunnen gaan zeg... Dus wat dat betreft heb je het ook getroffen dat je een fatsoenlijke pool bak hebt. Het enige voordeel dat ik had was dat de 206 zo een laag lease bedrag had dat ik het overschot van mijn werkgever op mijn salaris bijgeteld kreeg (100+ euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
.Gertjan. schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:59:
[...]

Ah zo. Maar dat heeft eigenlijk vrij weinig te maken met het feit dat hij uit de pool komt. Als je een nieuwe hybride zou bestellen heb je de zelfde voordelen en dan isie helemaal spiksplinternieuw. De genoemde voordelen zijn gewoon de voordelen van een hybride. :)
Helaas niet, aangezien a) er een mandaat is dat er geen nieuwe lease-auto's besteld mogen worden, en b) door mijn part-time gaat t leasebudget navenant bijgesteld worden (naar beneden dus....),
daarmee zou ik zeker geen nieuwe hybride kunnen leasen (mits ik zelf bijleg...).
Door uit de pool te kiezen, is er een extra toeslag/bonus/stimulans, door een x EUR boven je budget te mogen shoppen, waarvan (bij overschrijding) de werkgever nog eens 50% zelf van bijlegt...

Zodoende is met m'n parttime job deze hybride zonder eigen bijdrage toch te leasen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312018

Gewoon je bijtelling voorkomen! Scheelt weer ruimte op je salarisstrook en zorgt voor een vettere bankrekening!

[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 29-07-2009 14:40 . Reden: Spam verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Dacht eerst dat je een link neer had gezet om de regels te omzeilen (dus paar km extra schrijven om zo ook prive te rijden, wat ik overigens gigantisch afkeur, gewoon netjes betalen, op dergelijke fraude mogen van mij dikke boetes!).

Als je bijtelling wilt voorkomen kun je inderdaad je kilometers noteren, maar dat werkt alleen als je puur zakelijk rijdt. Hier heb je geen dure apparatuur voor nodig. met pen en papier bereik je hetzelfde!

[ Voor 18% gewijzigd door .Gertjan. op 29-07-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 312018 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:27:
Gewoon je bijtelling voorkomen! Scheelt weer ruimte op je salarisstrook en zorgt voor een vettere bankrekening!
Zodat je van die vettere bankrekening prive een auto kan gaan onderhouden? Nee dank je :P

[ Voor 5% gewijzigd door SmartDoDo op 29-07-2009 21:11 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 15:26
meneer is gewoon aan het spammen geslagen in alle auto-topics voor z'n eigen 13-in-een-dozijn rittenadministratietooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
post het hier maar ff aangezien het over leasen gaat.

Wat is nou het beste.

Zelf met een offerte naar de leasemaatschappij stappen?
De lease maatschappij een dealer/prijs laten uitkiezen?

Je hoort van alle kanten dat de auto dan goedkoper is, maar ik heb daar niet zoveel vertrouwen in.

Wat/hoe zijn jullie ervaringen?
Op wat voor manier valt er zelf nog korting bij een dealer te regelen?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Wii4all schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:56:
post het hier maar ff aangezien het over leasen gaat.

Wat is nou het beste.

Zelf met een offerte naar de leasemaatschappij stappen?
De lease maatschappij een dealer/prijs laten uitkiezen?
Ligt aan de leasemaatschappij en ook aan de "band" die jij met je dealer wil opbouwen.
Je hoort van alle kanten dat de auto dan goedkoper is, maar ik heb daar niet zoveel vertrouwen in.
Klopt, kijk bijvoorbeeld maar op www.directlease.nl. Waarom heb je daar geen vertrouwen in?
Wat/hoe zijn jullie ervaringen?
Geen ervaringen mee, ik heb de auto bij mijn eigen dealer besteld.
Op wat voor manier valt er zelf nog korting bij een dealer te regelen?
Weinig tot niks, dealers worden al helemaal uitgeknepen door leasemaatschappijen. Ik kreeg bij hoge uitzondering een middenarmsteun ter waarde van 240 euro cadeau. Daarnaast maakt de korting voor jou niet uit: de fiscale waarde van de auto verandert er niet door. Hooguit zal je werkgever er wat blijer van worden omdat het leasetarief lager uitvalt.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ok bedankt voor de info! Daar kan ik zeker wat mee.

Ik heb er geen vetrouwen in, omdat ze gewoon 1 op 1 de waarde van bijv. internet overnemen (dacht ik) en niet aan mijn baas door gaan geven, van 'oh het bedrag is lager uitgevallen en daarom ...'

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
You're welcome!

Nogmaals, voor jou zal 't waarschijnlijk niks uitmaken of je de auto bij een dealer naar keuze mag bestellen of niet. De korting die een leasemaatschappij op een auto krijgt, verandert niks aan de cataloguswaarde en dus je bijtelling, tenzij je met een mobiliteitsvergoeding te maken hebt.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Sabelhout schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:23:
You're welcome!

Nogmaals, voor jou zal 't waarschijnlijk niks uitmaken of je de auto bij een dealer naar keuze mag bestellen of niet. De korting die een leasemaatschappij op een auto krijgt, verandert niks aan de cataloguswaarde en dus je bijtelling, tenzij je met een mobiliteitsvergoeding te maken hebt.
Exact, want in dat geval zou je namelijk het bedrag wat je (of eigenlijk je werkgever) bespaart bij je loon uitgekeerd krijgen

dit ter verduidelijking waarom het wel aantrekkelijk is als je een mobiliteitsvergoeding hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
NielsTn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 16:44:
[...]

Helaas niet, aangezien a) er een mandaat is dat er geen nieuwe lease-auto's besteld mogen worden, en b) door mijn part-time gaat t leasebudget navenant bijgesteld worden (naar beneden dus....),
daarmee zou ik zeker geen nieuwe hybride kunnen leasen (mits ik zelf bijleg...).
[...]
Een oneerlijke component in veel leaseregelingen: het leasebedrag wordt evenredig aan je parttime percentage naar beneden bijgesteld, maar met de kilometer-norm wordt niets gedaan.

Als iemand 4 dagen werkt, zou het redelijk zijn dat ook het nominale aantal zakelijke kilometers met 20% wordt verminderd. Als er bijvoorbeeld wordt gerekend met 20.000 zakelijk + 15.000 prive = 35.000 km per jaar, dan zou dat aantal bij een 80% contract omlaag kunnen naar 16.000+15.000=31.000.

Helaas heb ik dergelijke flexibiliteit niet in leaseregelementen teruggezien. Meestal is de parttimer beter af met een eigen auto en een goede kilometervergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:13:
Als iemand 4 dagen werkt, zou het redelijk zijn dat ook het nominale aantal zakelijke kilometers met 20% wordt verminderd. Als er bijvoorbeeld wordt gerekend met 20.000 zakelijk + 15.000 prive = 35.000 km per jaar, dan zou dat aantal bij een 80% contract omlaag kunnen naar 16.000+15.000=31.000.
Je moet er wel rekening mee houden dat de parttimer meer vrije tijd heeft en daardoor meer privé-kilometers zal maken. Grof gerekend misschien nog wel meer dan de besparing op zakelijke kilometers:
100% contract (5 dagen zakelijk, 2 dagen prive) : 20000 zakelijk + 15000 prive = 35000 totaal
80% contract (4 dagen zakelijk, 3 dagen prive) : 16000 zakelijk + 22500 prive = 38500 totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Prive-kilometers zit in veel regelingen een limiet of een "fair use" norm aan. Die zijn niet hoger als je parttime werkt of meer vrije dagen hebt. Bij Logica moeten we bijvoorbeeld calculeren met 18.500 zakelijk + 13.500 prive = 32.000 per jaar. Die 13.500 is meteen een soort maximum, daarboven ga je een stukje eigen bijdrage betalen. Dat is onafhankelijk van je deeltijd-percentage.

Los daarvan, ik vraag me ook af of je evenredig meer prive gaat rijden als je 3 of 4 dagen werkt. Ten eerste gaat je berekening er vanuit dat je alle prive-kilometers in het weekend vallen en niet op werk-avonden. Ten tweede is je roostervrije dag geen weekend dag. Vaak hebben mensen een vaste roostervrije dag omdat dan hun partner aan het werk is en zitten ze die dag thuis met de kinderen. Dat zijn niet de dagen dat je heel veel kilometers maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inderdaad, ik maak net zo'n grove berekening als jij. Het lijkt mij onrealistisch om van parttimers te verwachten dat ze de auto op hun vrije dag laten staan.
Dit soort discussies zul je dus altijd krijgen als je regelingen "eerlijk" en toch algemeen geldend gaat ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 618698

Hallo allemaal,

Ik heb ook nog een vraag omtrent mijn salarisstrook en bijtelling.
Ben hier totaal niet in thuis, dus graag zoveel mogelijk jip&janneke taal gebruiken voor me....haha.

Ik ben sinds deze maand naar een grotere auto overgestapt.
De bijtelling is dus omhoog gegaan.
Nu hebben ze een deel van deze verhoging verrekend met mijn bruto-salaris.
Was eerst 4000 en is nu verlaagd naar 3600.
Daarnaast staat op mijn loonstrook 'persoonlijke bijtelling...' (weet de tekst niet exact want heb geen loonstrook bij de hand nu) van ongeveer 300 euro.
Onderaan de streep blijf ik nu wel op hetzelfde zitten als voorheen.

Maar nu mijn vraag/onduidelijkheid:

Wat zijn de voor- en nadelen van het op deze manier verrekenen?
Mijn bruto salaris is dus omlaag gegaan. Maar wat heeft dit voor consequenties voor de belasting/vakantiegeld/enzzz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt dus 400 euro aan brutoloon ingeleverd t.b.v. een grotere leaseauto?

Wat betreft de 300 euro zul je even moeten opzoeken of het nu bijtelling is of eigen bijdrage (bijtelling staat als PLUS in kolom "tabel", eigen bijdrage staat doorgaans in kolommen "tabel" als MIN en in "uitbetalong" als MIN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Anoniem: 618698 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:25:
Hallo allemaal,

Ik heb ook nog een vraag omtrent mijn salarisstrook en bijtelling.
Ben hier totaal niet in thuis, dus graag zoveel mogelijk jip&janneke taal gebruiken voor me....haha.

Ik ben sinds deze maand naar een grotere auto overgestapt.
De bijtelling is dus omhoog gegaan.
Nu hebben ze een deel van deze verhoging verrekend met mijn bruto-salaris.
Was eerst 4000 en is nu verlaagd naar 3600.
Daarnaast staat op mijn loonstrook 'persoonlijke bijtelling...' (weet de tekst niet exact want heb geen loonstrook bij de hand nu) van ongeveer 300 euro.
Onderaan de streep blijf ik nu wel op hetzelfde zitten als voorheen.

Maar nu mijn vraag/onduidelijkheid:

Wat zijn de voor- en nadelen van het op deze manier verrekenen?
Mijn bruto salaris is dus omlaag gegaan. Maar wat heeft dit voor consequenties voor de belasting/vakantiegeld/enzzz?
Dat heeft een behoorlijke impact. Denk aan pensioenopbouw, uitkering als je zonder werk komt te zitten, etc. Ik zou dat niet zomaar een goed idee vinden...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 17:53
makila schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:29:
Als ik kijk naar mijn loonfiche. Dan staat daar het volgende voor de firmawagen:

'Voordelen allerlei aard' = -186.25€ (netto)
en wat verder opnieuw
'Voordelen allerlei aard' = +186.25€ (netto) --> O-)

Die 186.25€ is de eigen bijdrage denk ik. Die moet ik dus niet betalen. Ik betaal ongeveer 50€ netto bedrijfslasten(bijtelling?) per maand op de firmawagen. En dan nog eens 50€/maand op jaarbasis. T'is moeilijk te vergelijken mits ik woon en werk in België, maar ik betaal dus ongeveer 100€/maand bijtelling vergeleken met NL?
Ik denk dat je het niet volledig begrijpt.

Hier mijn salarisstrook (België):

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8732/17017711905_e73265ea7d_c.jpg

Mijn voordeel alle aard is 132,56€ per maand. Na afhouding sociale zekerheid (13.07% RSZ) wordt je VAA bijgetgeld bij je bruto belastbaar inkomen, vrijstelling woon-werkverkeer gaat eraf.
Dus bij mijn loon komt een dikke 100€ bij waarover ik belastingen betaal (nog een 45%). Daarna wordt hetzelfde bedrag van je nettoloon afgehaald, ik heb op dat moment netto 45€ betaald voor mijn wagen.
Die vrijstelling woon-werkverkeer vergeten veel bedrijven te tellen, maar dat kan je dan zelf nog invullen in de persoonsbelasting.

Dit is de goedkoopste vorm van een bedrijfswagen te rijden.
Neem nu dat je zelf 100€ per maand netto moet opleggen van je werkgeven, dan gaat dit van je VAA af (want je betaald reeds voor prive gebruik), dan zou ik praktisch geen belastingen betalen maar enkel die 100€ netto.

Je betaald volgens mij trouwens veel te veel voor een fiesta. Ik rijd een octavia 3 combi ambition (model 2015) met 2.0TDI 150pk met een boel opties voor dit bedrag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:29:
[...]

Dat heeft een behoorlijke impact. Denk aan pensioenopbouw, uitkering als je zonder werk komt te zitten, etc. Ik zou dat niet zomaar een goed idee vinden...
Inderdaad...
En uiteraard een stuk minder vakantiegeld.

Want waarom zou een werkgever zoiets doen?
Is het voor hem voordeliger ofzo?

Want voor mezelf maakt het qua kosten (leaseauto) toch niets uit waar het bedrag staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Engineer Stewie schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:37:
[...]
Die vrijstelling woon-werkverkeer vergeten veel bedrijven te tellen, maar dat kan je dan zelf nog invullen in de persoonsbelasting.
[...]
Wat houdt die vrijstelling woon-werkverkeer precies in? En geldt dat ook wanneer je als consultant vooral naar klanten rijdt en niet naar kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 17:53
Abom schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:33:
[...]

Wat houdt die vrijstelling woon-werkverkeer precies in? En geldt dat ook wanneer je als consultant vooral naar klanten rijdt en niet naar kantoor?
Is gewoon een vrijstelling die je kan invullen op je belastingsbrief naast forfetaire beroepskosten. Dat telt voor beide gevallen. Dat is een bijdrage van de werkgever in uw vervoerskosten oid.

Net zoals forfetaire onkosten, ik kan nooit voor meer dan 3950€ onkosten bewijzen (heb er geen) en dus neem ik het forfetaire deel. Samen is dat een belastingsvermindering van 4330€ waar je niets voor hoeft te bewijzen...
Heb je reële beroepsonkosten gaat die vlieger niet op natuurlijk :).
In de meeste gevallen zult u uw bedrijfswagen ook voor privé-verplaatsingen mogen gebruiken. In dat geval zal u een belastbaar voordeel van alle aard toegekend worden. Uw werkgever zal het voordeel geheel (als u uw bedrijfswagen alleen voor uw individueel woon-werkverkeer gebruikt) of gedeeltelijk (als u uw bedrijfswagen buiten voor uw woon-werkverkeer ook voor echte privé-verplaatsingen gebruikt) op uw loonfiche 281.10 vermelden in vak 17, c "Bijdrage in de reiskosten – Ander vervoermiddel". Daarvoor krijgt u een vrijstelling van 380 euro (inkomsten 2014, aanslagjaar 2015) als u kiest voor de forfaitaire beroepskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 618698 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:22:
[...]
Want waarom zou een werkgever zoiets doen?
Is het voor hem voordeliger ofzo?
Natuurlijk is het voor jouw werkgever voordeliger om jou minder salaris te betalen. Maar ik neem aan dat dit gewoon met jou overeengekomen is, want een werkgever mag natuurlijk niet zonder wederzijds goedvinden jouw salaris aanpassen.
Want voor mezelf maakt het qua kosten (leaseauto) toch niets uit waar het bedrag staat?
Dat heeft wel degelijk een hoop impact. Je kunt doorgaans beter een eigen bijdrage voor de auto betalen dan dat het van je bruto salaris afgaat. Dat is voordelig voor zowel de bijtelling, je vakantiegeld, je pensioen en eventuele bonussen ( Als die afhankelijk zijn van je bruto jaarsalaris ).

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 03-04-2015 11:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Engineer Stewie schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:56:
Is gewoon een vrijstelling die je kan invullen op je belastingsbrief naast forfetaire beroepskosten. Dat telt voor beide gevallen. Dat is een bijdrage van de werkgever in uw vervoerskosten oid.

Net zoals forfetaire onkosten, ik kan nooit voor meer dan 3950€ onkosten bewijzen (heb er geen) en dus neem ik het forfetaire deel. Samen is dat een belastingsvermindering van 4330€ waar je niets voor hoeft te bewijzen...
Heb je reële beroepsonkosten gaat die vlieger niet op natuurlijk :).
Geldt enkel voor Belgie, in Nederland zijn er vrijwel geen werk-gerelateerde aftrekposten meer.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woy schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:57:

Natuurlijk is het voor jouw werkgever voordeliger om jou minder salaris te betalen. Maar ik neem aan dat dit gewoon met jou overeengekomen is, want een werkgever mag natuurlijk niet zonder wederzijds goedvinden jouw salaris aanpassen.
Dit is inderdaad via de email wel besproken. Maar niet echt in getallen.
Het lampje is nu bij me gaan branden omdat ik deze week mijn loonstrookje binnen kreeg.
En iemand heeft ook deze week onze belastingpapieren ingevuld.

Vandaar dat ik ineens wakker schrik.

Achter had ik dit beter meteen moeten uitzoeken.....my bad :(
Woy schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:57:
Dat heeft wel degelijk een hoop impact. Je kunt doorgaans beter een eigen bijdrage voor de auto betalen dan dat het van je bruto salaris afgaat. Dat is voordelig voor zowel de bijtelling, je vakantiegeld, je pensioen en eventuele bonussen ( Als die afhankelijk zijn van je bruto jaarsalaris ).
Dat is inderdaad wel pittig.

Ik ga hier mee aan de slag.

Bedankt voor de input!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorbite
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
Entity schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:48:
[...]

Vergeet de algemene heffingskorting en de arbeidskorting (en de afbouw hiervan) niet. Maargrofweg betaal je inderdaad 42% belasting over je bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051659

Dus kan het kloppen dat ik 197 bijtelling bij m'n brutosalaris krijg. Dat dan over het geheel loonheffing wordt berekend. En dat de bijtelling van 197 er weer vanaf gaat? Dus dan gaat er loonheffing en bijtelling weer vanaf. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nee, bijtelling is geen +/- post op de kolom van je uitbetaling, alleen een plus in de kolom van de loonheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Bekijk het op de volgende manier:

Stel je hebt een bruto salaris van 2000. Met 42% loonbelasting wordt de rekensom dan:
2000*0.42 = 840 euro loonbelasting.

Met een lease auto met een bruto waarde van 500 euro wordt de rekensom
2500*0.42= 1050 euro loonbelasting.
De 500 euro wordt opgeteld bij jouw bruto salaris waardoor je dus meer loonbelasting betaald.

Vervolgens wordt de belasting afgetrokken van jouw bruto salaris. Met een lease auto betaal je dus meer loonbelasting. Het verschil tussen bovenstaande kun je zien als de netto bijtelling.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Thrilseeka schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:25:
Bekijk het op de volgende manier:

Stel je hebt een bruto salaris van 2000. Met 42% loonbelasting wordt de rekensom dan:
2000*0.42 = 840 euro loonbelasting.

Met een lease auto met een bruto waarde van 500 euro wordt de rekensom
2500*0.42= 1050 euro loonbelasting.
De 500 euro wordt opgeteld bij jouw bruto salaris waardoor je dus meer loonbelasting betaald.

Vervolgens wordt de belasting afgetrokken van jouw bruto salaris. Met een lease auto betaal je dus meer loonbelasting. Het verschil tussen bovenstaande kun je zien als de netto bijtelling.
Dat klopt inderdaad redelijk, om het helemaal goed te berekenen moet je echter ook nog rekening houden met de afbouw van de algemene heffngstkorting en de arbeidskorting.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techtics
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
Sinds kort werk ik bij een bedrijf het cafetariamodel toe. Nu heb ik een vraag over de loonheffings verrekening.

Ik heb een bepaald loon. Daar komt fiscale bijtelling bij om het loon voor loonheffingen te bepalen omdat ik privé meer dan 500km rij met de auto.

Nu bekijk ik mijn loonspecificatie en zie ik de volgende berekening:

Loon
Fiscale Bijtelling +
Loon voor loonheffingen

Loon
Loonheffing -
Netto loon

Ik had verwacht dat de loonheffing ook van het loon voor loonheffing zou worden verrekend..

Voor zover ik weet zou de loonheffing ook moeten worden verrekend met het loon voor loonheffingen. Alleen nu zie ik dus dat dit niet het geval is. Ligt dit aan het feit dat het cafetaria model wordt toegepast of is er een administratiefout op de salarisafdeling geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Techtics schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:40:
Sinds kort werk ik bij een bedrijf het cafetariamodel toe. Nu heb ik een vraag over de loonheffings verrekening.

Ik heb een bepaald loon. Daar komt fiscale bijtelling bij om het loon voor loonheffingen te bepalen omdat ik privé meer dan 500km rij met de auto.

Nu bekijk ik mijn loonspecificatie en zie ik de volgende berekening:

Loon
Fiscale Bijtelling +
Loon voor loonheffingen

Loon
Loonheffing -
Netto loon

Ik had verwacht dat de loonheffing ook van het loon voor loonheffing zou worden verrekend..

Voor zover ik weet zou de loonheffing ook moeten worden verrekend met het loon voor loonheffingen. Alleen nu zie ik dus dat dit niet het geval is. Ligt dit aan het feit dat het cafetaria model wordt toegepast of is er een administratiefout op de salarisafdeling geweest?
Je loon is wat je uitbetaald krijgt, na aftrek van belasting. Daarnaast krijg je een stukje betaling in de vorm van het gebruik van de auto voor privé-gebruik.
Voor de belasting worden deze opgeteld (loon + waarde van privé-gebruik auto = bijtelling). Over dit totaal wordt inkomstenbelasting berekend. Dit wordt ingehouden op je loon.
Als ik je goed begrijp, verwacht je dat de bijtelling ook wordt uitbetaald? Dat is natuurlijk niet het idee - het is een rekenmethode om belasting te kunnen heffen over het privé-gebruik van de auto.

Voorbeeldje, fictieve bedragen:

1: geen lease-auto (of geen privé-gebruik):
Loon (dit heb je afgesproken met je werkgever): €3.000
Loon voor loonheffingen: €3.000
Loonheffing: €1.000

Brutoloon: €3.000
Loonheffing: €1.000
Netto loon: €2.000

2: Nu krijg je een lease-auto waar je ook privé gebruik van mag maken. Dit is een stukje 'betaling in natura' bij wijze van spreken. De belastingdienst heft hier belasting over:
Loon (dit heb je afgesproken met je werkgever): €3.000
Bijtelling (dit is de waarde die de belastingdienst toekent aan jouw privé-gebruik van de auto): €300
Loon voor loonheffingen: €3.300
Loonheffing: €1.150

Brutoloon: €3.000
Loonheffing: €1.150
Netto loon: €1.850 + het privé-gebruik van de auto

Als je in het tweede geval verwacht dat je o.b.v. het loon voor loonheffingen wordt uitbetaald, zou je dus netto meer ontvangen dan wanneer je geen lease-auto privé zou rijden. Je moet toch aanvoelen dat dat niet logisch is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:30
Bij mij staat "fiscale bijtelling auto" op mijn loonstrook en dat is een bedrag van 396 euro. Dit wordt bij mijn bruto inkomen opgeteld zoals hier in dit topic ook wordt besproken. Tot zover duidelijk. Nu wil ik binnenkort graag een huis kopen en zal ik een hypotheek moeten afsluiten. Kan ik mijn bruto inkomen inclusief de fiscale bijtelling gebruiken om alvast een berekening te maken? Of neemt een hypotheek verstrekker dat bedrag niet mee als inkomen? 8)

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hood schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:40:
Bij mij staat "fiscale bijtelling auto" op mijn loonstrook en dat is een bedrag van 396 euro. Dit wordt bij mijn bruto inkomen opgeteld zoals hier in dit topic ook wordt besproken. Tot zover duidelijk. Nu wil ik binnenkort graag een huis kopen en zal ik een hypotheek moeten afsluiten. Kan ik mijn bruto inkomen inclusief de fiscale bijtelling gebruiken om alvast een berekening te maken? Of neemt een hypotheek verstrekker dat bedrag niet mee als inkomen? 8)
Nope, dat neemt de hypotheekverstrekker helaas niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:29

CeesKees

I rest my Kees

Voor je hypotheek is het “voordeliger” om een privé auto te hebben (zonder lening uiteraard)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 779081

Maar is dit dan over het loon per maand? of per jaar? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:14

Oekol

waka waka hey hey

Anoniem: 779081 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:37:
Maar is dit dan over het loon per maand? of per jaar? 8)7
Waar doel je op precies?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke81
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Voor een hypotheek wordt naar het Toetsings inkomen per maand gekeken:
Bruto salaris
Vakantietoeslag
Sociale uitkering
Onregelmatigheidstoeslag
Provisie
Overwerk
13e maand
Eindejaarsuitkering
Flexibel inkomen
Inkomen als zelfstandige
Alimentatie
VEB-toelage

Leningen/private lease/etc gaan er weer van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1367842

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_MBde7uWeFdm4wibi_AcaSwGaM=/f/image/F8u5f0zWZJAVAO2vTTHdLfnd.jpg

Is dit ook allemaal correct? Aangezien ik geen eigen bijdrage vermeld zie staan oid.

Wil binnenkort ook gaan kijken naar een hypotheek, met eigen inbreng. Maar wat moet ik als bruto loon aanhouden om mijn hypotheek te berekenen?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1367842 op 07-04-2020 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is reservering regeling 1? Zou dat de eigen bijdrage zijn?

Voor de hypotheek telt alleen basisloon bruto. Deze staat echter niet op je strook blijkbaar, maar waarschijnlijk wel elders (desnoods in je contract)

Wel pittige leasewagen van 36k bij dit salaris overigens, maar daar heb je waarschijnlijk zelf voor gekozen. In principe is dat niet meteen iets waar de hypotheekverstrekker naar kijkt, maar ze checken wel je salarisstrook en daar valt dit nogal op.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 07-04-2020 03:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Anoniem: 1367842 € 2182,50 is je bruto maandsalaris (al staat het er wat gek). Voor de hypotheek zul je echter je bruto jaarsalaris moeten weten. Als je geen bonussen hebt is dat in principe maandsalaris * 12 * 1,08 = 28.285,20. Met dit salaris zul je ongeveer 4.5 maal je bruto inkomen kunnen lenen die zo tegen de € 125.000,-

Zo te zien betaal je inderdaad geen eigen bijdrage buiten de boete die je natuurlijk zelf moet betalen.

@pagani reservering regeling 1 lijkt mij gewoon het vakantiegeld.

Ik moet zeggen dat ik het ook een enorm dure leaseauto vindt voor dit salaris.

[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 07-04-2020 06:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie ook geen eigen bijdrage. Die had je op twee plekken moeten zien:

1. in de berekening van de bijtelling (22% * 36k - 12 * maandelijkse EB)
2. als netto inhouding bij "betalingen"

Als je een eigen bijdrage hebt besproken met je baas, dat zal die op een volgende loonstrook wel komen. Waarschijnlijk met terugwerkende kracht. Trek even aan de bel bij de salarisadministratie voordat je straks 1000 euro schuld hebt opgebouwd.
Ik moet zeggen dat ik het ook een enorm dure leaseauto vindt voor dit salaris.
Ik ook. De auto kost bijna 1.3 bruto jaarsalaris. Schaal dat eens op. Een veelvoorkomend salaris voor een software engineer met 10 jaar ervaring is bijvoorbeeld 60k. Zie jij ze allemaal in een 540i rijden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:44
Met 1500 in de maand (ook nog eens met 16 uur overwerk), kan je kijken naar een studentenkamer. Je zit klem door je auto. Mag ik een gok doen: A3, A klasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:16

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@Woy Als ik de regel van het bruto loon zo lees verwacht ik dat @Anoniem: 1367842 een netto salaris van € 1600,- heeft afgesproken met zijn werkgever en dat hier gewoon naartoe wordt gerekend. Als ik in ons salarispakket een netto-afspraak invoer dan krijg ik soortgelijke taferelen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-HrfBFl8b-5-wGPGW1pxhYiZHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0PhOGA6MljnIZ2oRrDYLhjR.png?f=fotoalbum_large

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Begrijp ik het nou goed dat er eigenlijk ook nog een eigen bijdrage ingehouden zou moeten worden?

Vanuit het oogpunt van de werkgever lijkt het mij logisch, het is volgens mij nogal een dure auto in verhouding tot de functie en daar wordt wel vaker een eigen bijdrage voor gevraagd.
Maar met dit salaris moet je niet zo'n dure auto willen rijden én ook nog eens een eigen bijdrage willen betalen.

Toen ik begon met werken zat ik een fractie boven dat bruto salaris en had ik een Renault Clio met 14% bijtelling die grofweg de helft aan fiscale waarde was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Voor de werkgever maakt dat natuurlijk in beginsel niks uit, bijtelling komt namelijk voor rekening van de werknemer. Als er geen of een goedkopere auto zou zijn wordt er simpelweg meer overgemaakt naar de werknemer en minder naar de belastingdienst.

offtopic:
Even afgezien van afschrijvingen, brandstof etc. wat mogelijkerwijs wel hoger ligt

Edit: In dit geval verwacht ik dat er een netto-afspraak gemaakt is en kan het voor de werkgever dus goedkoper (want we rekenen naar een netto bedrag toe), maak je zoals gebruikelijk een bruto-afspraak dan maakt het niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-04-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:33:
Begrijp ik het nou goed dat er eigenlijk ook nog een eigen bijdrage ingehouden zou moeten worden?
Er moet niks.... :) Als zijn werkgever geen eigen bijdrage voor privé gebruik vraagt en er wordt binnen budget geleased is er naast bijtelling niks verschuldigt...

Mijn vermoeden zou zijn dat dit een ex pool auto is.. (maar die disussie is eigenlijk compleet offtopic)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Question Mark schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:37:
[...]

Er moet niks.... :) Als zijn werkgever geen eigen bijdrage voor privé gebruik vraagt en er wordt binnen budget geleased is er naast bijtelling niks verschuldigt...

Mijn vermoeden zou zijn dat dit een ex pool auto is.. (maar die disussie is eigenlijk compleet offtopic)
Dat vermoeden kreeg ik door onderstaande opmerking:
Is dit ook allemaal correct? Aangezien ik geen eigen bijdrage vermeld zie staan oid.
Niks moet nee, maar vaak hoort bij x salaris/functie ook x leasebudget. Wil je met x salaris/functie toch een auto met budget y rijden dan wordt doorgaans een eigen bijdrage gerekend.

Ex-pool auto zou ook goed kunnen, maar dan nog zou ik kijken of de vraagsteller er niet vanaf kan en iets goedkopers kan gaan rijden. Scheelt een serieuze slok op een borrel en toch wel erg prettig als je een huis wilt gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Wellicht kan Jens er antwoord op geven, maar zoals ik al aangaf verwacht ik dat er een netto-afspraak gemaakt is, en dan zou een goedkopere auto voor een hypotheekaanvraag juist alleen maar nadeliger werken.

Laat je de bijtelling weg dan kom je met een brutoloon van € 1.737,75 uit op diezelfde € 1.600,- netto, terwijl dat - door de bijtelling - verhoogd moet worden naar € 2.182,50. Het netto bestedingsbedrag blijft in beide gevallen gelijk, alleen de brutocomponent wordt dus fors hoger.

Ter illustratie:
12 x € 1.737,75 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 101.000,-
12 x € 2.182,50 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 128.000,-

[ Voor 17% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-04-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een leaseauto van de zaak (en ook de bijtelling daarvoor) telt voor de hypotheek niet mee als inkomen. Elke poging dat te omzeilen is fraude.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 07-04-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@pagani dat is ook niet wat @PsychoMantis_NL bedoelt. Om op een netto bedrag uit te komen moet de TS een hoger bruto basis salaris hebben als hij een duurdere auto heeft. Dat hogere bruto basis salaris zal wel meetellen voor een hogere hypotheek.

Al lijkt mij dit wel een vreemde afspraak van een werkgever.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 07-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik kom vaker constructies tegen waarbij netto afspraken gemaakt worden en die zijn bijna altijd in het nadeel van de werkgever. Het is wel lekker makkelijk afspraken maken, maar in dit geval kost je als werknemer je werkgever dus (semi onnodig) een paar honderd euro per maand extra excl. werkgeverslasten want € 1.600 netto is nou eenmaal € 1.600 netto.

Om dit te voorkomen adviseren wij dan ook altijd bruto-afspraken, of om eenmalig bij indiensttreding het nettoloon te bruteren en dit aan te houden. Als dat hier ook gedaan was dan was er een brutoloon geweest van € 1.700,- en door de bijtelling zou er dan substantieel minder netto overblijven i.p.v. dat de werkgever er voor opdraait zoals nu het geval is.

@pagani, frauderen mag niet nee, maar zoals Woy al aangaf was dat ook niet wat ik hier omschreef. Ik omschreef het gevolg van netto afspraken maken, en in die zin zou er zelfs beter een Ferrari F430 op de oprit kunnen staan want dan wordt het salaris waarmee gerekend wordt nog een stukje hoger en dus kan er in theorie meer geleend worden zonder dat er netto minder op de rekening wordt bijgeschreven. Dat heeft niks met frauderen te maken maar met het feit dat er een netto-afspraak is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vermoed dat in dit geval met de term "basisloon netto" gewoon zijn bruto salaris bedoeld word. Je kunt uit de salarisstrook zien dat zijn bijtelling bij dit bedrag opgeteld wordt, en dat op dat totaal zijn loonheffing bepaald wordt.

Ook wordt het vakantiegeld (reservering 1) bepaald over het basisloon netto. Het is een wat vreemde omschrijving, maar het komt in dit geval gewoon neer op zijn bruto salaris. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het genoemde bedrag bovenaan is gewoon brutoloon (2182).
Na aftrek loonheffing resteert het nettoloon (1535).

Maximale hypotheek bij dit inkomen bedraagt pakweg 125k.
Pagina: 1 2 Laatste