Techtics schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:40:
Sinds kort werk ik bij een bedrijf het cafetariamodel toe. Nu heb ik een vraag over de loonheffings verrekening.
Ik heb een bepaald loon. Daar komt fiscale bijtelling bij om het loon voor loonheffingen te bepalen omdat ik privé meer dan 500km rij met de auto.
Nu bekijk ik mijn loonspecificatie en zie ik de volgende berekening:
Loon
Fiscale Bijtelling +
Loon voor loonheffingen
Loon
Loonheffing -
Netto loon
Ik had verwacht dat de loonheffing ook van het loon voor loonheffing zou worden verrekend..
Voor zover ik weet zou de loonheffing ook moeten worden verrekend met het loon voor loonheffingen. Alleen nu zie ik dus dat dit niet het geval is. Ligt dit aan het feit dat het cafetaria model wordt toegepast of is er een administratiefout op de salarisafdeling geweest?
Je loon is wat je uitbetaald krijgt, na aftrek van belasting. Daarnaast krijg je een stukje betaling in de vorm van het gebruik van de auto voor privé-gebruik.
Voor de belasting worden deze opgeteld (loon + waarde van privé-gebruik auto = bijtelling). Over dit totaal wordt inkomstenbelasting berekend. Dit wordt ingehouden op je loon.
Als ik je goed begrijp, verwacht je dat de bijtelling ook wordt uitbetaald? Dat is natuurlijk niet het idee - het is een rekenmethode om belasting te kunnen heffen over het privé-gebruik van de auto.
Voorbeeldje, fictieve bedragen:
1: geen lease-auto (of geen privé-gebruik):
Loon (dit heb je afgesproken met je werkgever): €3.000
Loon voor loonheffingen: €3.000
Loonheffing: €1.000
Brutoloon: €3.000
Loonheffing: €1.000
Netto loon: €2.000
2: Nu krijg je een lease-auto waar je ook privé gebruik van mag maken. Dit is een stukje 'betaling in natura' bij wijze van spreken. De belastingdienst heft hier belasting over:
Loon (dit heb je afgesproken met je werkgever): €3.000
Bijtelling (dit is de waarde die de belastingdienst toekent aan jouw privé-gebruik van de auto): €300
Loon voor loonheffingen: €3.300
Loonheffing: €1.150
Brutoloon: €3.000
Loonheffing: €1.150
Netto loon: €1.850 + het privé-gebruik van de auto
Als je in het tweede geval verwacht dat je o.b.v. het loon voor loonheffingen wordt uitbetaald, zou je dus netto meer ontvangen dan wanneer je geen lease-auto privé zou rijden. Je moet toch aanvoelen dat dat niet logisch is