Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
Hoewel ik weet dat er soms netto-afspraken worden gemaakt - en ik ook weet dat dat totaal niet slim is - kan ik uit de gegeven info op geen moment opmaken dat hier sprake van is totdat @PsychoMantis_NL het oppert.
Waar baseer je dat gegeven op? Want het is de basis van je hele redenering.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:38

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Dat baseer ik voornamelijk c.q. alleen op de regel "basisloon netto". De meeste salarispakketten vermelden wel iets van de term netto bij het brutoloon als er sprake is van netto-afspraken, of zoals in het geval van ons pakket, staat er vooraan duidelijk vermeldt wat het basisbedrag/de grondslag is waar uiteindelijk naartoe wordt gerekend. In alle andere situaties (voor zover ik ze vanuit mijn werk als accountant tegenkom) is er geen enkele reden om die term bovenaan een loonstrook te vermelden en is het gewoon "salaris", "brutoloon" of iets in die trend.

Om diezelfde reden kan ik me ook voorstellen dat het nettobedrag als basisloon opgegeven staat bij de werknemersgegevens, maar dat stukje van de loonstrook is niet zichtbaar.

Edit: Een tweede hint is naar mijn idee dat het allemaal wel erg netjes op € 1.600,- uitkomt terwijl er normaal gesproken 9 van de 10 keer wel een paar centen achter de komma staan. Dat zegt op zichzelf natuurlijk niks want het kan toevallig zo uitkomen, maar het is voor mij wel een secundaire aanwijzing dat dit mogelijk het geval is.

[ Voor 18% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-04-2020 10:14 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Duidelijk! En ik kan je ook heel goed volgen @PsychoMantis_NL! Je edit trok mij echt over streep.

Dat betekent dat TS een hoger brutoloon heeft dan waar hij zonder (te dure) lease-auto recht op zou hebben. En dus inderdaad een voordeel heeft bij de hypotheekaanvraag. Hopelijk kijkt de adviseur ook naar wat er maandelijks te besteden is en niet alleen naar wat er bruto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dat maakt dus - als er netto is afgesproken - niks uit, want dat blijft dan altijd 1.600 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Jep, maar zonder lease-auto houd je bij een dergelijk brutoloon € 1.873 netto over. Is toch even >15% meer dan in de situatie met deze dure lease-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Klopt, het kan in theorie zelfs zo zijn dat de hypotheeklasten het nettoloon gaan overstijgen omdat je brutoloon voor 90% gebaseerd is op de bijtelling. Geen idee wat voor auto je daarvoor zou moeten rijden, maar in theorie kan het.

I stand corrected wat dat betreft :+

[ Voor 26% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-04-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
En dat is dus wel iets waar de nieuwe vraag steller op gewezen mag worden, al mag ik hopen dat een hypotheek adviseur dat ook doet.

Theoretische max hypotheek is circa 125k, dat resulteert in een hypotheeklast van om en nabij de 500eu denk ik?
Komt maandelijks nog wat kosten voor verzekering en GWE bij, dan blijft er van die 1600eu netto minder dan 1000eu over om van te leven. Dat is geen vetpot.

Ieder zijn keuze en wellicht zit er jaarlijkse wel een flinke loonstijging in waardoor het van jaar tot jaar beter behapbaar wordt, maar dat zal een weloverwogen keuze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dat sowieso, maar zelfs al zou een adviseur dat niet doen dan mag toch naar mijn idee verwacht worden dat je zelf ook kunt uitdenken dat > 50% van je nettoloon uitgeven aan je woning niet altijd wenselijk is.

Misschien dat er verder geen of weinig aanvullende kosten zijn, maar een beetje eigen inzicht mag wel verwacht worden als je een dergelijke stap overweegt lijkt me.

offtopic:
Edit: het gaat hier trouwens al lang niet meer om ts, want dit is een topic uit 2009 wat al 4 keer een schopje gehad heeft :+

[ Voor 15% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-04-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

Hypotheekadviseurs kijken naar wat op je werkgeversverklaring staat, dat is brutoloon zonder je auto bijgeteld.

En verder kijken ze niet naar of jij wel of geen bijtelling betaalt. Net als dat ze er ook niet naar kijken of jij wel of geen eigen auto hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door Rmg op 07-04-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:00:
En dat is dus wel iets waar TS op gewezen mag worden, al mag ik hopen dat een hypotheek adviseur dat ook doet.
Ik denk dat de TS daar 11 jaar na het starten van het topic inmiddels wel achter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja een Golf 7 met behoorlijk wat opties.

12 x € 1.737,75 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 101.000,-
12 x € 2.182,50 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 128.000,-

Welke van deze twee zal worden aangehouden bij het aanvragen, heb een beetje eigen geld en wil een portiekwoning kopen a 142.000

En ja het betreft standaard afspraken om netto loon, ben net 22 geworden en begonnen op 1150 netto dus er zit voortgang in.

Ook toen ik naar deze auto ging van een Polo bluemotion uit 2011 veranderde mijn netto loon niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je brutoloon is 2182. Geen idee waar die 1737 vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@t_captain die € 1.737 komt uit mijn bericht over wat het brutosalaris van Jens zou zijn als er bij een netto-afspraak (zoals hier dus zoals ik al verwachtte inderdaad het geval is) géén leaseauto zou zijn.
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:48:
...

Laat je de bijtelling weg dan kom je met een brutoloon van € 1.737,75 uit op diezelfde € 1.600,- netto, terwijl dat - door de bijtelling - verhoogd moet worden naar € 2.182,50. Het netto bestedingsbedrag blijft in beide gevallen gelijk, alleen de brutocomponent wordt dus fors hoger.

Ter illustratie:
12 x € 1.737,75 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 101.000,-
12 x € 2.182,50 x 1,08 x 4,5 = een maximale hypotheek van € 128.000,-
In dit geval is het lagere brutoloon in zijn geheel niet van toepassing c.q. relevant, maar zo zie je dus dat het brutoloon (en daarmee de leencapaciteit) wel bijna 30k hoger wordt doordat er een relatief dure leaseauto beschikbaar is i.c.m. een netto-afspraak :)

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 08-04-2020 07:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste