Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10 23:24
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:23:
[...]

[...]

Nou wordt ie mooi... jij weet zeker dat ik niet goed gelezen heb omdat ik het anders wel met je eens zou moeten zijn? Nee, ik ben het niet met je eens.

Je zit nog lekker luxe bij paps en mams in huis en hebt een riant inkomen voor iemand zonder vaste lasten. Als jij het dan nog nodig vindt om op je 22e 4000 euro te lenen voor een luxeartikel als een motor, dan zie ik het somber in voor je financiele situatie in de toekomst. Blijkbaar is er al lang iets fout gegaan bij je, want anders had je die 4000 euro gewoon op je bankrekening staan.
Er is genoeg gespaard vanaf een jaar geleden. Maar mensen vergeten nogal snel overige uitgaven. Zoals auto rijbewijs ala 2000€ motorrijbewijs ala 1800€ pak, helm, schoenen ala 700€. Daarnaast bijv een nieuw bed ala 800€ en zo kan ik vast nog meer dingen verzinnen die mijn huidige spaar rekening flink leeg hebben gehaald. Dit soort dingen zijn namelijk voor mijn eigen rekening.

Dus dat geld stond ook allang op de rekening, maar dat is er dus weer vanaf door o.a. bovenstaande. Verder staan paps en mams er financieel zodanig voor dat het altijd behap stukken was totdat ik zelf mij dingen kon betalen. Nu is dat zeker niet erg, maar vergt wel meer van mijn spaargeld dan menig ander op deze leeftijd thuiswonend

Dus als mensen dan gaan replayen; met dat inkomen had je allang het aankoop bedrag zelf gespaard kunnen hebben, dan lezen ze naar mijn inziens niet goed. Verder respecteer ik je mening, ik vraag er tenslotte ook om.

Ik heb dit topic geopend om juist 3x na te denken over deze lening en mensen mij misschien dingen kunnen laten inzien waar ik zelf niet aan gedacht had! Ik dacht eerst ook niet aan lenen en gewoon aan sparen dat ging me tenslotte ook goed af, maar onder deze voorwaarden werd het me wel makkelijk gemaakt vanwege de uiteindelijke lage rente en de korte periode die ik er dan aan vast zit. Met als voordeel ( Wanneer financieel verantwoord, mooi voorbeeld is checklist van eamelink ) dat je nu al kan genieten van iets wat je anders over 2 jaar hebt. Qua kosten maakt het in dit geval bij meer aflossen ook niet veel uit.

Maar goed na veel gelezen te hebben heeft dit topic wel enigzins mijn mening veranderd en sta ik er toch was sceptischer tegenover. Nogmaals bedankt voor reactie's

[ Voor 19% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 14:57 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 07:49
Neem jezelf nooit voor dat je nog lang gaat thuiswonen want dat kan zeer snel en onverwacht veranderen.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik lang thuis ging wonen en ben uiteindelijk midden in mijn studies verhuisd.
Mijn ouders hebben mij wel financiëel ondersteund _/-\o_, want een 6-jarige voltijdse studie is niet echt te combineren met een baan.

Als ik jou was zou ik er ook voor sparen, het is zoveel leuker om iets te kopen nadat je er toe geleefd hebt.

Ik heb 11000€ geleend gehad voor een wagen toen ik begon te werken. Ik had er één, maar dat was een benzine. In die tijd leek was het een goede deal, ipv 450€ benzine/ maand ging ik naar 260€ lening + 200€ diesel.

NU kan ik mij elke keer als ik het bedrag van de rekening zie afgaan voor de kop slaan omdat ik de wagen ondertussen al 1.5 jaar niet meer heb, vond het niet te moeite om hem af te betalen nadat ik hem verkocht had omdat ik een renteloze lening had.

Als je ervoor kan sparen moet je dat gewoon doen, je plezier wordt uitgesteld maar dat compenseert zich later wel. 4000€ is uiteindelijk *niks* als je nog thuiswoont.

edit:
Als je om weet gaan met geld, lees ik nu uit bovenstaande en je wil het echt is er niemand die je het belet.
Probeer hem enkel zo snel mogelijk af te lossen. Je betaalt wat meer, maar hebt er ook sneller plezier van.

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-07-2009 15:02 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24

Exirion

Gadgetfetisjist

V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:47:
Er is genoeg gespaard vanaf een jaar geleden. Maar mensen vergeten nogal snel overige uitgaven. Zoals auto rijbewijs ala 2000€ motorrijbewijs ala 1800€ pak, helm, schoenen ala 700€. Daarnaast bijv een nieuw bed ala 800€ en zo kan ik vast nog meer dingen verzinnen die mijn huidige spaar rekening flink leeg hebben gehaald. Dit soort dingen zijn namelijk voor mijn eigen rekening.

Dus dat geld stond ook allang op de rekening, maar dat is er dus weer vanaf door o.a. bovenstaande. Verder staan paps en mams er financieel zodanig voor dat het altijd behap stukken was totdat ik zelf mij dingen kon betalen. Nu is dat zeker niet erg, maar vergt wel meer van mijn spaargeld dan menig ander op deze leeftijd thuiswonend

Dus als mensen dan gaan replayen; met dat inkomen had je allang het aankoop bedrag zelf gespaard kunnen hebben, dan lezen ze naar mijn inziens niet goed. Verder respecteer ik je mening, ik vraag er tenslotte ook om.

Ik heb dit topic geopend om juist 3x na te denken over deze lening en mensen mij misschien dingen kunnen laten inzien waar ik zelf niet aan gedacht had! Ik dacht eerst ook niet aan lenen en gewoon aan sparen, maar onder deze voorwaarden werd het me wel makkelijk gemaakt vanwege de uiteindelijke lage rente en de korte periode die ik er dan aan vast zit.
Duidelijk, maar ik hoop toch dat je met me eens bent dat een motorrijbewijs plus motor plus alle toebehoren onder het label 'luxe' vallen? Als je dat alleen kunt financieren met een lening dan moet je je toch eens gaan afvragen hoe hard je het nu eigenlijk nodig hebt. Je zegt "mensen vergeten nogal snel overige uitgaven", maar als je straks zelfstandig wilt gaan wonen dan komen er nog veel duurdere dingen waar jij nu niet aan denkt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• V525
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:56:
[...]

Duidelijk, maar ik hoop toch dat je met me eens bent dat een motorrijbewijs plus motor plus alle toebehoren onder het label 'luxe' vallen? Als je dat alleen kunt financieren met een lening dan moet je je toch eens gaan afvragen hoe hard je het nu eigenlijk nodig hebt. Je zegt "mensen vergeten nogal snel overige uitgaven", maar als je straks zelfstandig wilt gaan wonen dan komen er nog veel duurdere dingen waar jij nu niet aan denkt :)
Moet ik jou ook gelijk ingeven, motor + toebehoren is inderdaad ( in mijn geval zeker ) een luxe, maar dat geld heb ik ervoor over. En een lenig afsluiten betekend niet per definitie dat je het niet kan betalen. In mijn geval zou ik het wel kunnen, maar dan moet ik willen sparen.

En gelukkig maar dat ik nog thuis woon op dit moment dan, want inderdaad zelfstandig wonen kost mij nog meer geld:)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:56:
[...]

Echter kopen mensen een zo duur mogelijk huis. Waarom geven mensen altijd af op mensen die een paar duizend euro willen lenen (en dat ook makkelijk kunnen betalen) om zijn leven te verbeteren? Het is echter de normaalste zaak als je naar de bank gaat om een paar duizend euro extra los te smeken omdat je zo graag die garage of mooie badkamer wilt.
Leven te verbeteren? :') ? Kom op zeg, het gaat om een luxe product geen eerste levensbehoefte.
Op zich is zo'n bedrag natuurlijk een schijntje op wat je elke maand over houdt en zou de lening geen probleem moeten zijn. Wat natuurlijk eerder gevraagd kan worden is waarom de TS geen spaargeld heeft om die motor zo te kunnen kopen. Bij iemand die thuis woont en dus met gemak elke maand 900 tot 1000 euro kan sparen is het echt onbegrijpelijk dat je niet 4k als buffer hebt staan voor als je ineens iets wilt hebben (zoals nu dus een motor)

Ik zou ervoor sparen maargoed.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich is het niet zo vreemd om een lening af te sluiten voor een motor of auto. Dat doen zo veel mensen. Zolang hij thuis woont kan hij het makkelijk betalen en als hij op zichzelf wil gaan wonen binnen vier jaar dan zal hij de situatie op dat moment moeten bekijken (misschien verdient hij dan wel veel meer).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Laatst online: 13:45
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:23:
[...]

Ik heb 't ook een paar keer zitten kijken maar ik krijg er kramp in m'n tenen van :P Het is een combinatie van domheid, ignorance en kortzichtigheid. Mensen die van pakweg 4000 euro per maand niet kunnen rondkomen omdat ze vanalles leasen, een paard hebben, meerdere auto's hebben en weet ik veel wat allemaal voor gemiep.
eamelink schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:24:
Ja, dat is echt waanzin :P. Overigens vind ik dat het programma er ook niet het maximale uithaalt. Ze komen dan met zo'n overzicht van de kosten van het gezin, waar doodleuk €1700 vaste kosten in staan per maand. Ik wil juist dáár wel een specificatie van zien :). Dat die derde auto en het zomerhuisje in Zeeland niet meer kunnen snap ik ook wel, maar ze hebben stuk voor stuk gigantisch hoge vaste lasten die niet meer gespecificeerd worden... :)
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:31:
[...]

Ik vind het hele drama er omheen al tenenkrommend. Er zijn schrijnende gevallen van mensen die ziek zijn geworden of werkloos zijn geworden, maar de meest gevallen zijn mensen die stiekem strontverwend zijn en eigenlijk ook geen zin hebben om dingen op te geven om uit de schulden te komen. Een mooi voorbeeld was van een mens dat 1 dag per week werkte en daarom MOEST ze een auto hebben plus kinderopvang. Resultaat was dat de hobby van mevrouw, die ze ook niet op wilde geven, 600 euro per maand kostte ipv dat het inkomen opleverde. Toen het programma meer/ander werk voor haar had geregeld was ze daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Sja, dan zakt mijn broek af...
Ik ben het zo enorm met jullie eens. Ik moet elke week gewoon weer kijken hoe mensen met een dubbelmodaal inkomen dat door 't putje weten te laten stromen zonder zonder ook maar enige aanleiding te zien om een keer actie te ondernemen :P Meest tenenkrommend is die John Williams die dan kostenloos leasecontracten laat openbreken (yeah right, kom daar zonder camera eens mee) en spullen regelt voor nop of weinig (bah) :X

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:10:
[...]

Leven te verbeteren? :') ? Kom op zeg, het gaat om een luxe product geen eerste levensbehoefte
Ik zeg toch niet dat het een eerste levensbehoefte is? Echter ik kan mij voorstellen dat het hebben van een motor je leven een stuk prettiger/leuker kan maken. Waarom zou je dan conservatief doen en het een tijd laten terwijl je het nu ook kan hebben en de kosten ook gewoon kan dragen? Het leven moet leuk zijn en zo lang je denkt dat je door bepaalde aankopen een prettiger leven kan hebben zie ik niet in waarom je het niet zou mogen lenen.

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
1. is die motor
a. pure noodzaak?
of
b. enkel voor je genot?

Antwoord A: ga verder met lenen
Antwoord B: ga verder naar vraag 2

2. ik word er
a. alleen de eerste weken gelukkig van
b. 3 jaar lang ontzettend gelukkig van
c. heel m'n leven zal ik terugkijken naar dat half jaar dat ik eerder m'n motor heb gehad, zo gelukkig wordt ik er van

Antwoord A, B en C: begin niet met lenen

• V525
flashin schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:28:
1. is die motor
a. pure noodzaak?
of
b. enkel voor je genot?

Antwoord A: ga verder met lenen
Antwoord B: ga verder naar vraag 2

2. ik word er
a. alleen de eerste weken gelukkig van
b. 3 jaar lang ontzettend gelukkig van
c. heel m'n leven zal ik terugkijken naar dat half jaar dat ik eerder m'n motor heb gehad, zo gelukkig wordt ik er van

Antwoord A, B en C: begin niet met lenen
Beetje flauw natuurlijk, maar duidelijk je bent geen fan van lenen wat ik overigens ook niet ben.

ps: Wel grappig zowel boven als beneden in de adver balken "Wilt u geld lenen, leen nu voor weinig" :+

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Gewoon beetje afdingen op die motor, dan heb je al een deel van het rentebedrag terugverdiend :)

Facts don't care about your feelings

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Het is 20 euro in de maand aan rente wat die kwijt zou zijn. Is het die 20 euro/maand waard om nu al motor te kunnen rijden? Anders neemt die maar een goedkoper GSM abonnement en internetabonnement, dan heeft die die 20 euro alweer bespaard en merkt die helemaal niks in z'n maandelijkse uitgaven patroon.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een keer geld geleend bij mijn ouders om een goed bed te kunnen kopen, echter moet ik zeggen dat dit erg lang duurde voordat het afbetaald was (terwijl er genoeg geld binnen komt). Verder vraag ik me af waarom deze opmerking nog niet is langsgekomen:

Als je het geld niet hebt, dan kan je het dus niet kopen

Ben nu bezig om een hypotheek te regelen en heb dus geld voor het bed geleend dus een beetje hypocriet is het wel, echter is het wel een regel waar ik naar probeer te leven. Sinds het bed heb ik ook niets meer geleend en wil het ook niet meer doen. Daarvoor trouwens ook nooit echt geleend (behalve als je even geen geld op zak hebt en dan 20 euro of zo).

Bedenk ook wel dat je als startend motorrijder een redelijke kans hebt om onderuit te gaan, dan krijg je weer kosten om te repareren. Met een beetje pech heb je letsel en minder inkomsten. Ook wil je waarschijnlijk een leukere uitlaat, betere banden, ander ruitje etc. etc.

Huur anders af en toe een motor voor een weekend, zolang je dat niet te vaak doet is het nog goedkoper ook.

Mijn YouTube kanaal

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:28:
[...]

Ik zeg toch niet dat het een eerste levensbehoefte is? Echter ik kan mij voorstellen dat het hebben van een motor je leven een stuk prettiger/leuker kan maken. Waarom zou je dan conservatief doen en het een tijd laten terwijl je het nu ook kan hebben en de kosten ook gewoon kan dragen? Het leven moet leuk zijn en zo lang je denkt dat je door bepaalde aankopen een prettiger leven kan hebben zie ik niet in waarom je het niet zou mogen lenen.
Het leven bestaat uit keuzes maken, en blijkbaar heeft TS keuzes gemaakt in het verleden om geen geld te sparen en zijn geld uit te geven aan andere dingen waardoor hij nu geen geld heeft voor een motor. Dan heb je in mijn ogen gewoon pech en ga je maar opnieuw sparen. Je kan niet zomaar alles kopen wat je wilt hebben.

• V525
Anarchy 99 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:56:
Het is 20 euro in de maand aan rente wat die kwijt zou zijn. Is het die 20 euro/maand waard om nu al motor te kunnen rijden? Anders neemt die maar een goedkoper GSM abonnement en internetabonnement, dan heeft die die 20 euro alweer bespaard en merkt die helemaal niks in z'n maandelijkse uitgaven patroon.
En die 20€ is het minst ongusntige naar alle waarschijnlijkheid word dit echt wel minder, bovenstaande reactie van AcXeller kan ik mij ook in vinden. Je loopt natuurlijk als beginnende motor bestuurder meer risico door de korte ervaring. Aan huren heb ik ook zitten denken en al ook 2x gedaan. Maar daar heb je echt overal een eigen risico van 1800€ en deze is vaak af te kopen voor 10€ per dag extra naar 900€. Ongeacht je leeftijd en ervaring! Kortom voor mij toch geen goeie optie

• V525
Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:00:
[...]

Het leven bestaat uit keuzes maken, en blijkbaar heeft TS keuzes gemaakt in het verleden om geen geld te sparen en zijn geld uit te geven aan andere dingen waardoor hij nu geen geld heeft voor een motor. Dan heb je in mijn ogen gewoon pech en ga je maar opnieuw sparen. Je kan niet zomaar alles kopen wat je wilt hebben.
Het leven bestaat zeker uit keuzes, maar ook jij leest niet goed voordat je reageerd! Ik heb juist in het verleden wel de keuze gemaakt om te sparen, omdat ik wist dat ik autorijbewijs ( Trouwens nodig voor werk, zit in de buitendienst. Dus geen luxe ) , motorrijbewijs, auto zelf, bed, inrichting slaapkamer, kleren etc etc zelf moest betalen. Daardoor is mijn spaargeld opgeraakt net zoals dat bij iedereen gebeurd die eerst spaart om meer dan 75% vervolgens in 1 klap uit te geven. Ik werk dan ook pas 1,5 jaar

En buiten dat kan je dus wel ( Helaas ) kopen wat je wilt hebben, maar nu niet kan betalen.
Of dat een juiste stap is is een 2e, maar het kan wel

[ Voor 9% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 16:08 ]

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:00:
[...]

Waarom moet je pech hebben als je de lening kan betalen? Het is echt niet zo zwart/wit als jij het doet voorstellen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:09:
[...]

Waarom moet je pech hebben als je de lening kan betalen? Het is echt niet zo zwart/wit als jij het doet voorstellen.
Mentaliteitskwestie denk ik. Als je nu al niet de discipline kan opbrengen om te sparen voor een luxe artikel dan kan je dat later al helemaal niet als je elke maand weinig overhoudt. Ik lees dat TS wel gespaard heeft in het verleden, waarom dan nu niet voor een motor? Desnoods koopt hij / zij een goedkopere motor of wacht gewoon even.

Ik leef nog altijd via het principe: als je het niet hebt kan je het ook niet uitgeven.

Hypotheek is een ander verhaal, dat is zo'n immens bedrag dat je dat nauwelijks bij elkaar gespaart krijgt, al ben ik persoonlijk wel bezig om in elk geval een deel ervan bij elkaar te hebben mochten vriendin en ik straks gaan samenwonen, maar sparen gaat niet zo hard als je op jezelf woont...

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 08-07-2009 16:15 ]

Verwijderd

.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 10:10 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:20:

Ik ben het zo enorm met jullie eens. Ik moet elke week gewoon weer kijken hoe mensen met een dubbelmodaal inkomen dat door 't putje weten te laten stromen zonder zonder ook maar enige aanleiding te zien om een keer actie te ondernemen :P Meest tenenkrommend is die John Williams die dan kostenloos leasecontracten laat openbreken (yeah right, kom daar zonder camera eens mee) en spullen regelt voor nop of weinig (bah) :X
Is dat programma echt dan? (en ja dat is een serieuze vraag, in tv-makelaar en dergelijke zitten ook vaak acteurs die spelen dat ze een huis willen kopen).

/▌

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:13:
[...]

Mentaliteitskwestie denk ik. Als je nu al niet de discipline kan opbrengen om te sparen voor een luxe artikel dan kan je dat later al helemaal niet als je elke maand weinig overhoudt. Ik lees dat TS wel gespaard heeft in het verleden, waarom dan nu niet voor een motor? Desnoods koopt hij / zij een goedkopere motor of wacht gewoon even.
Het zou inderdaad een mentaliteitskwestie kunnen zijn. Ik zou persoonlijk ook niet zo snel geld lenen om een motor of auto te kopen. Echter zie ik nog steeds niet waarom het sociaal niet geaccepteerd is om geld te lenen om een luxe artikel te kopen. Ook snap ik niet waarom een aantal mensen in dit topic (en voorgaande topics) zeggen dat je nooit mag lenen. Laat mensen gewoon zelf beslissen wat ze willen doen. Lenen heeft als gevolg dat ze op een later moment minder kunnen kopen. Nou en? Het is een persoonlijke keuze.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

Ben van mening dat je het gewoon moet doen. Alles kan veranderen in de toekomst. Maar als je graag nu een moter wilt gaan rijden en in het ergste geval er 750 euro extra voor wilt betalen moet je het gewoon doen. Misschien zoals eerder al is gesteld afdingen, of een moter kopen onder je 'normale' budget. Zodoende dat je later niet direct in de problemen komt.

En vind het beetje flauw van de mensen die wel lenen voor een huis hem afraden om een moter aan te schaffen. In principe is dit hetzelfde idee. Ook een huis (zeker van de laatste paar jaar) gaat de komende jaren hard afschrijven, als je ziet naar de overwaarde die betaald is over de herbouwwaarde van de huizen.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

De vergelijking met een hypotheek gaat mank. Zo heb je o.a. door HRA een veel aantrekkelijker effectief rente tarief. Dit maakt het kopen van een huis d.m.v. een hypotheek veel aantrekkelijker dan bijv. huren.

Ik zal je sterker vertellen, toen ik mijn huis kocht had (en nog steeds) ik genoeg vermogen om niet een hypotheek te hoeven nemen. Echter haalde ik meer rendement uit mijn vermogen door een hypotheek te nemen. De rente die ik betaal ligt namelijk lager dan de rente die ik over mijn spaargeld krijg.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ksi schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:29:
Ben van mening dat je het gewoon moet doen. Alles kan veranderen in de toekomst. Maar als je graag nu een moter wilt gaan rijden en in het ergste geval er 750 euro extra voor wilt betalen moet je het gewoon doen. Misschien zoals eerder al is gesteld afdingen, of een moter kopen onder je 'normale' budget. Zodoende dat je later niet direct in de problemen komt.

En vind het beetje flauw van de mensen die wel lenen voor een huis hem afraden om een moter aan te schaffen. In principe is dit hetzelfde idee. Ook een huis (zeker van de laatste paar jaar) gaat de komende jaren hard afschrijven, als je ziet naar de overwaarde die betaald is over de herbouwwaarde van de huizen.
Een motor van 4k spaar je in enkele maanden bij elkaar. een huis van gemiddeld 2,5 ton spaar je niet bij elkaar voor je 50e. Je moet in die tijd wel ergens wonen ;) Nogal een verschil of iets een noodzakelijk iets is (huisvesting) of een luxe iets waar 90% van de nederlanders het zonder mee moet doen.

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:26:
[...]

Het zou inderdaad een mentaliteitskwestie kunnen zijn. Ik zou persoonlijk ook niet zo snel geld lenen om een motor of auto te kopen. Echter zie ik nog steeds niet waarom het sociaal niet geaccepteerd is om geld te lenen om een luxe artikel te kopen. Ook snap ik niet waarom een aantal mensen in dit topic (en voorgaande topics) zeggen dat je nooit mag lenen. Laat mensen gewoon zelf beslissen wat ze willen doen. Lenen heeft als gevolg dat ze op een later moment minder kunnen kopen. Nou en? Het is een persoonlijke keuze.
Mensen waarschuwen je alleen, vanuit eigen ervaringen, ervaringen om hun heen of puur gezond verstand. Kijk maar eens wat de leencultuur tot gevolg heeft gebracht in de VS. Honderden duizenden daklozen die hun leningen niet meer konden betalen. Als al deze mensen nou wat verstandiger waren geweest en in een omgeving zaten waarin het niet sociaal werd geaccepteerd om zomaar overal voor te lenen dan zaten wij nu niet in zo'n grote economische crisis.

Verwijderd

Haai,

Volgende punt, waarom een motor van 4000 euro? Mijn eerste motor was er eentje van 1250. Inderdaad wegens het feit dat je hem het eerste jaar wel eens op de grond legt. Wat ook gebeurde, reed een stoepje een beetje vreemd op....
Nu gelukkig alleen een beetje krasjes op een punt dat niet echt zichtbaar was. Maar wat nu als het de motor was geweest die ik nu heb? Dan had het me extra geld gekost, dat ik niet had gehad als ik niet voor de goedkopere motor was gegaan.

Dus mijn advies, koop een motor die je kan betalen. Ziet er misschien iets minder spectaculair uit, maar mijn insziens wel het verstandigst.
En heb je wat om naar uit te kijken wanneer je spaart :)

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-11 09:07
Met 1300 netto kan je makkelijk een motor van 4000 betalen dat is het probleem niet. Hij heeft het geld echter nog niet en hij wil wel nu al een motor. Dan zijn er 2 opties: sparen, of lenen. Lenen kost meer, is dat je waard? Dan doe je het. Slotje.

Facts don't care about your feelings

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:41:
[...]

Een motor van 4k spaar je in enkele maanden bij elkaar. een huis van gemiddeld 2,5 ton spaar je niet bij elkaar voor je 50e. Je moet in die tijd wel ergens wonen ;) Nogal een verschil of iets een noodzakelijk iets is (huisvesting) of een luxe iets waar 90% van de nederlanders het zonder mee moet doen.
Maar waarom dan een 2.5 ton huis kopen? Lenen is toch slecht? Neem dan een goedkoper huis. Natuurlijk is een hypotheek niet te vergelijken met een consumptief krediet door het belastingsvoordeel echter vind ik het wel hypocriet dat veel mensen (niet perse jij) een peperduur huis nemen maar tegelijkertijd lenen voor luxe afkeuren.

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:53:
[...]

Maar waarom dan een 2.5 ton huis kopen? Lenen is toch slecht? Neem dan een goedkoper huis. Natuurlijk is een hypotheek niet te vergelijken met een consumptief krediet door het belastingsvoordeel echter vind ik het wel hypocriet dat veel mensen (niet perse jij) een peperduur huis nemen maar tegelijkertijd lenen voor luxe afkeuren.
Je blijft maar over huizen doorgaan, maar zeg nou zelf: dat is toch niet vergelijkbaar... Het is pas vergelijkbaar als je kiest tussen ergens wonen of dakloos zijn.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:20:
[...]

Is dat programma echt dan? (en ja dat is een serieuze vraag, in tv-makelaar en dergelijke zitten ook vaak acteurs die spelen dat ze een huis willen kopen).
Het is soms bijna niet te geloven, maar het programma met John Williams is echt. Ze zijn hier (in de buurt) een tijd terug geweest.
Er wordt natuurlijk wel in geknipt en dingen worden weggelaten, maar goed, het is en blijft tv he :)

De geruchten gaan trouwens dat zulke mensen niet meer op het leningkantoor terug hoeven te komen na het opbreken van een lening met camera en meneer Williams erbij, niet zo slim dus voor als je ooit nog eens echt een lening nodig hebt die niet bedoeld is voor snelle pretjes als een motor...

[ Voor 23% gewijzigd door Stukfruit op 08-07-2009 18:43 ]

Dat zit wel Schnorr.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
In deze situatie is er een scenario waarbij je jezelf bij een ongeluk dubbel in de penarie helpt. Het is niet ondenkbaar dat je als beginnend motorrijder brokken maakt. Stel je gaat goed onderuit, je rijdt daarbij je motor total loss en je beland daarbij in het ziekenhuis. Eventueel moet je ook nog lang thuis zitten. Werkgevers blijven bij een hoop gevallen betalen, maar willen er nog wel eens een regeltje in hebben staan dat ze bij dingen zoals motorongelukken niet zo happig zijn. Dus, je bent misschien je baan kwijt, doorbetaalt wordt er niet en je zit met een schuld van 3 a 4000 eu. Duurt even voordat je daar weer uit bent denk ik. Dan woon je iig voorlopig bij je ouders :P

Zeker omdat het een motor betreft zou ik het niet doen. Maar eigenlijk sowieso, in jou situatie. Volgens mij moet je makkelijk met een half jaar het gespaard kunnen hebben. Dus naar je maandelijkse lasten kijken lijkt me slimmer, daar zitten denk ik wat onnodige ingen.
En zoals eerder gezegd, je moet ook leren werken en betalen voor dingen. En je zal er ook meer van genieten als je het zelf opgebracht hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:53:
[...]

Hoewel ik me niet helemaal aangesproken voel (gaf al toe dat het licht hypocriet is) wil ik wel even een poging wagen ;)

Een huis kopen is in het begin duurder dan huren, daarna gelijk en aan het eind goedkoper dan huren, als je een gemiddelde neemt zal je ongeveer gelijk uitkomen over 30 jaar echter met het verschil dat je een groot deel van het huis hebt afbetaald. Ik geef toe dat ik nu ook veel moet lenen voor het huis maar nog wel onder de NHG norm, echter aan het eind van die 30 jaar heb ik nog maar een beperkte schuld die door inflatie en degelijke waarschijnlijk niet eens zo heel veel meer is (1 ton euro is nu meer waard dan 1 ton euro over 30 jaar). Plus het feit dat als je in het huis blijft wonen je met nieuwe hypotheek (niet meer aftrekbaar) behoorlijk onder de standaard huurprijs zit.

Het is dus ook een verkapte vorm van sparen hoewel je natuurlijk een flink bedrag aan rente kwijt bent maar dat ben je nu ook aan de huur kwijt. Ik zie het iig als een soort van voorziening voor de oude dag, is het niet dat je voor een appel en een ei in je huis zit dan is het wel dat als je je huis verkoopt dat er dan een leuk bedrag vrij komt. In dit alles hou ik nog geen rekening met de stijging van de huizenprijzen, als ze zakken is de 2e situatie minder aantrekkelijk maar de 1e zal denk ik nog steeds gelden.

Lenen voor luxe vind ik zelf inderdaad not done, het probleem is echter dat door alle reclames en lease constructies het als gewoon word bestempeld. Het is niet voor niets dat de overheid met de "geld lenen kost geld" campagne is gekomen. Vervolgens word er hard geschreeuwd dat het volk dit niet nodig heeft en dat we niet bemoederd moeten worden echter vraag ik me dan af hoe het toch komt dat een gemiddeld nederlands gezin dan zoveel schulden heeft (buiten de hypotheek schuld). Tijdje geleden bleek dat de gemiddelde puber al een schuld heeft van 12.000 euro (of iets in die richting), en dan gaan ze mij vertellen dat dit mensen zijn die niet beschermd moeten worden tegen die reclames..... :/

Mijn YouTube kanaal

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is al uitgerekend dat hij 950euro per maand (1300-350) te besteden heeft en na 4 maanden heb je dan 3800 euro. Dit is bliksemsnel zonder diehard te gaan, bovendien eet je nog gewoon thuis.

Studenten zitten tussen 400 (Belgische studentenkamers kunnen goedkoper) en 600 euro per maand vaste lasten. En een student krijgt niet al teveel inkomen binnen zodat er weinig bestedingsruimte is. 950 euro per maand overschot hebben is lichtjaren ver tov de student.

Als je alleen gaat wonen, dan gaat 500 euro huur en nog een hele hoop kosten per maand af. Een alleenstaande Belg kost 900 à 1000 euro per maand (berekend volgens de wijze waarmee men uitkeringen/ocmw/bijstand cijfertjes ontwerpt) en je 950 euro is nog altijd 3x meer. Ik weet nu al hoeveel rekeningen ik de komende maanden nog ga krijgen en hoeveel maanden reserve dat ik als student heb.

Alsof dat de rest van de startende jongeren niet kunnen leven met een bestedingsruimte van 300 euro per maand.

Ik zou de topicstarter eerst naar de dienstplicht op rantsoenering en weekplanningen zetten. Welkom bij de basislevensstandaard van het volk, dit leer je niet uit een boekje, maar je moet het ervaren/beleven.

Daarna volgen de berekeningen. Wat als ik mijn job in deze crisis verlies? Hoeveel maanden kan ik verder? Wat als ik de motor/wagen/brommer/... stuk rij? Is de fiets het enige dat ik nog kan permitteren of moet ik te voet naar het werk (Nederlandse OV is veel duurder dan de Belgische en fiets is niet gratis)?

Je balans ziet ok eruit als de passive niet stampvol met leningen staat. Met andere woorden: "Wat je hebt, is echt ook van jou.".

Er kan altijd iets misgaan zodat je veel kosten maakt en je kan negatief gaan. Als je een spaarpotje voor een motor hebt en er gaat iets mis, dan kan je de spaarpot leegmaken. Als je een motor gekocht hebt, negatief kapitaal en er gaat iets mis. Dan zit een sergeant met zijn laars jouw gezicht dieper in het modder te duwen. Dat wil je niet en de overheid waarschuwt ons al.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:24:
Nooit geld lenen tenzij het een noodsituatie is. Als je al geen geld opgebouwd hebt in het verleden, waar ga je dan de maandelijkse lasten wegtrekken? Uitgaan? Andere zaken?
Raar dat dit standaard gezegd wordt, 4000 euro lenen voor een motor is bar weinig, en wat mij betreft aanzienlijk verantwoorder dan 300.000 euro lenen voor een klein (bubble) huis.

Dat gezegd hebbende, zou ik het zelf niet doen. Maar ik spaar dan ook gewoon als ik iets wil hebben, en om die reden kan ik na m'n afrijden een mooie motor gaan uitzoeken :)

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Ik studeer, krijg stufi + geld van mijn ouders.

Na aftrek van vaste lasten hou ik denk ik niets over of 20 euro negatief. Maar toch heb ik in het afgelopen jaar zo'n 3000 euro weten te sparen. Ik weet niet precies of dat helemaal waar is omdat ik veel geld terugkreeg van de belastingsdienst. Maar als je thuiswoont, 1300 netto verdient en geen 4000e kan sparen moet je toch leren geld uitgeven. Anders kun je nooit op jezelf gaan wonen lijkt me.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 18:06:
[...]

Je blijft maar over huizen doorgaan, maar zeg nou zelf: dat is toch niet vergelijkbaar... Het is pas vergelijkbaar als je kiest tussen ergens wonen of dakloos zijn.
Je kan ook kiezen om in een goedkoop huis te wonen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:55:
Mijn huidige situatie is 1300 netto met een jaarcontract.
Om het plaatje even compleet te krijgen te krijgen zul je ook voor jezelf even na moeten gaan wat er gebeurd als dat contract NIET verlengd wordt. Gezien de huidige economische situatie is dat wellicht een realistisch scenario....
  • Kun en wil je die extra maandlasten dan ook nog gebruiken?
  • Hoelang gaat het aflossen dan duren?
  • Stel dat je vanwege het verliezen van je baan er geen 36 maanden over doet, maar bv 60 maanden, wat ben je dan kwijt aan rente en is dat het je nog waard?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58
RemcoDelft schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:13:
[...]

Raar dat dit standaard gezegd wordt, 4000 euro lenen voor een motor is bar weinig, en wat mij betreft aanzienlijk verantwoorder dan 300.000 euro lenen voor een klein (bubble) huis.

Dat gezegd hebbende, zou ik het zelf niet doen. Maar ik spaar dan ook gewoon als ik iets wil hebben, en om die reden kan ik na m'n afrijden een mooie motor gaan uitzoeken :)
aanzienlijk verantwoorder + bubble :')

Buk maar vast:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HTAMjVkj-wM]

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
koop nu of na 1 maand sparen gewoon een xr600 en ga lekker rondknallen, leg daarna 5 maanden 800 euro opzij en koop wat je wilt.

niet lenen voor een motor man, straks rijdt je hem kort en zit je nog af te betalen.... leuk is anders...

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Brons

Brons

Fail!

Natuurlijk is het logisch dat men in Nederland met de HRA huizen koopt. Het risico van een hypotheek van 300k is echter makkelijk hoger dan een lening van 4000 euro.

• Zandor
ja maar een stuk grond kun je niet kapot rijden of en warmloper mee krijgen en kan niet morgen waardeloos zijn.
Je kunt zeggen dat als je voor iets leuks geld moet lenen, je boven je stand leeft. 4000 euro is voor ts makkelijk te sparen terwijl hij zich onderwijl niet hoeft te vervelen dus niet nodig, zelf twijfelt hij ook want anders was het topic niet gestart.

zelf wel eens geld geleend voor een wagen, met een voltijd baan. toen besloot ik toch weer te willen studeren en was afbetalen opeens een heel stuk lastiger.. kortom... heb een beetje vrijheid en mogelijkheden verkocht om eerder een wagen te hebben.

[ Voor 72% gewijzigd door Zandor op 08-07-2009 19:35 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

• Brons

Brons

Fail!

Natuurlijk niet. Echter als je je baan kwijt bent ben je de pineut, zeker met een daling van de prijzen.. Bij de 4k niet.

• Zandor
zie overigens gelijk leenreclames onderin de balk, lekker dan ;)

• RemcoDelft
Zandor schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:32:
ja maar een stuk grond kun je niet kapot rijden of en warmloper mee krijgen en kan niet morgen waardeloos zijn.
Maar een prijsdaling van 30% @500 euro/m2 komt toch aanzienlijk harder aan dan een motor van 4k betalen. En dat is het risico!

Offtopic: juist doordat iedereen leent voor huizen, worden huizen duurder. Dat is iets wat bij motoren niet voor zal komen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 19:08 ]

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ardana schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:26:
Als je al anderhalf jaar zo'n inkomen hebt en oordeelt dat je die lening kunt nemen, dan heb je dus ook al 1,5 jaar ruim € 132 per maand gespaard. Waar heb je dat geld dan?

Overigens, als je al 1,5 jaar zo'n inkomen hebt, en zulke vaste lasten, zou je echt al veel meer gespaard hebben, lijkt mij. Waar is dat geld dan?

Oftewel: tenzij er onlangs iets drastisch is veranderd in je situatie, toont je eigen uitgavenpatroon al aan dat een lening niet verstandig is.
Dat is het punt wat ik wilde maken. Je zou het geld al makkelijk kunnen hebben, maar dat heb je niet. Dat geeft al te denken

Tevens is de zomer als snel voor bij, hoe lang zal je er nog effectief gebruik van maken (of ga je winter ook rijden) . Maar ze zult wel kosten en dergelijke moeten maken voor witnerstalling, verzekering etc

Ik zou voorstellen
1 ga sparen, het komende half jaar 400- 500 per maand
2 koop op de motorbeurs in februari een goede outfit (kan je goede koopjes scoren volgens een vriend van me)
3 motor of op de beurs (duur) of na/rond de tt (schijnt de voordeligste tijdstip te zijn volgens diezelfde vriend van mij)

Everything is better with Bluetooth

• HammerT
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik heb niet hele topic gelezen, maar ik ben ongeveer even oud en heb laatst ook een motor gekocht :P

Als je het echt leuk vind om motor te rijden, waarom koop je dan niet een ding van 1000 euro. Over 2 jaar verkoop je hem dan weer voor 700 en dan koop je wat anders ;) Als je nu al aan het rekenen bent met honderden euro's vind ik het wel erg krap worden. Er komen ook nog allemaal kosten bij, helm, pak, laarzen zijn duur en verzekering en wegenbelasting. Ok voor een motor niet veel, maar toch iets van 250 euro per jaar. Oh en er moet ook nog benzine in ;)

Mijn advies is dus ff in het motor forum te komen kijken of je niet een goedkoper ding kan vinden. En een vriend van me heeft laatst ook een yamaha 600 voor 1200 euro gekocht en dat is echt niet verveld rijden hoor.

• V525
Nogmaals voor Jeanj Ik heb juist in het verleden wel de keuze gemaakt om te sparen, omdat ik wist dat ik autorijbewijs ( Trouwens nodig voor werk, zit in de buitendienst. Dus geen luxe ) , motorrijbewijs, auto zelf, bed, inrichting slaapkamer, kleren etc etc zelf moest betalen. Daardoor is mijn spaargeld opgeraakt net zoals dat bij iedereen gebeurd die eerst spaart om meer dan 75% vervolgens in 1 klap uit te geven. Ik werk dan ook pas 1,5 jaarps: kleding, helm, laarzen etc heb ik al van mijn eerder gepaarde geld gehaald.

Ps: motorbeurs is inderdaad een goede tip.

[ Voor 13% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 21:49 ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Coldcat schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:16:
Als je thuiswoont, 1300 netto verdient en geen 4000e kan sparen, dan moet je toch beter leren om verantwoord met geld om te gaan uitgeven. Anders kun je nooit op jezelf gaan wonen lijkt me.
Subtiele aanpassing. ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Waarom een motor van 4k€? Volgens mij heb je voor veel minder ook al een prima motor. Natuurlijk is een motor van 4k€ waarschijnlijk mooier of beter dan een motor van aanzienlijk minder geld, maar wanneer je geen 4k€ hebt lijkt het mij niet meer dan logisch dat je genoegen neemt met iets minder mooi en/of iets minder goed.

Met een netto inkomen van €1300,-- met beperkte vaste lasten spaar je in 2 maanden 1k€ bij elkaar. Genoeg om een motor van te kopen die een jaar blijft rijden. Gedurende dat jaar kun je rustig verder sparen voor een mooiere en/of betere motor.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik zeg: Niet doen ;)

Twee cliché's:
- Ik denk dat het verstandig is om niet te beginnen met lenen. Nu wil je een motor, straks een nieuwe tv, what's next?
- Begin op een goedkope motor. De kans blijft aanwezig dat je op je plaat gaat en dan is de schade niet meteen een drama. Ik denk aan XT500, SR500, GS500, CB500 etc. Een ander cliché is dat het veiliger / beter is om op een lichte fiets te beginnen.

Ik heb een paar jaar motor gereden (CB500 en SR500). Opzich wel leuk, maar achteraf gezien is wel gebleken dat ik toch echt een autorijder ben. Ik moet ook constateren dat deze motoren, maar ik denk alle voertuigen in het algemeen, uitermate slechte "investeringen" zijn gebleken. Het is zeer moeilijk om ze voor een redelijke prijs weer te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door djfisjtik op 08-07-2009 22:33 . Reden: kleine toevoeging ]

• RemcoDelft
djfisjtik schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:21:
Een ander cliché is dat het veiliger / beter is om op een lichte fiets te beginnen.
Er is nog niet gezegd welke motor TS wil kopen, maar voor 4 mille koop je een lichte nieuwe motor (Ninja 250 o.i.d.) die uitermate zuinig is.

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
Geez, genoeg moraalridders hier om een toernooi te kunnen organiseren. ;)

_██_
(ಠ_ృ)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Atomsk schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:19:
Geez, genoeg moraalridders hier om een toernooi te kunnen organiseren. ;)
En genoeg vastgoedspecialisten om funda II op te richten ;)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:58:
[...]

Maar een prijsdaling van 30% @500 euro/m2 komt toch aanzienlijk harder aan dan een motor van 4k betalen. En dat is het risico!

Offtopic: juist doordat iedereen leent voor huizen, worden huizen duurder. Dat is iets wat bij motoren niet voor zal komen.
Een woning koop je niet om die het jaar erop weer te verkopen. Als morgen de huizenprijzen met 80% dalen merk ik daar helemaal niks van. Als dat over 10-20 jaar nog zo is, dan merk ik het pas als ik het huis verkoop, en ook alleen dan want als ik er blijf wonen dan betaal ik nog steeds elke maand het zelfde en los ik dat huis op een gegeven moment af.

Winst en verlies op een woning is nu eenmaal bijna altijd alleen maar op papier en je hebt er verder geen zak aan. Het gaat erom wat je maandlasten zijn en of je het binnen de gestelde termijn terug kunt betalen. Alleen als je het verkoopt heb je de prijs waar je rekening mee moet houden.

Dat gezegd hebbende: ik snap ook niet dat mensen 2,5 ton of meer voor een woning neertellen. Mijn vriendin en ik zijn voor een woning van maximaal 1,5 ton aan het kijken (op 2 salarissen zelfs) terwijl we makkelijk meer dan 2 ton kunnen lenen. Maar dat vind ik zelf gewoon onverantwoord, ik wil het wel redelijk snel kunnen afbetalen en wil een deel alvast zelf dokken dmv spaargeld.
Ik hou niet zo van molenstenen om mijn nek, niet met hypotheken en al helemaal niet met comsumptieve leningen. Liefst zou ik huren maarja dat is óf onmogelijk door lange wachtlijsten óf nog duurder dan kopen, tja dan koop ik toch liever. weet ik tenminste ook zeker wat mijn maandlasten zijn voor de komende tig jaar. (mijn streven is om een huis van die prijs binnen ongeveer 10 jaar terugbetaald te hebben dus gewoon keihard sparen!)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Metro2002 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:46:
Een woning koop je niet om die het jaar erop weer te verkopen. Als morgen de huizenprijzen met 80% dalen merk ik daar helemaal niks van. Als dat over 10-20 jaar nog zo is, dan merk ik het pas als ik het huis verkoop, en ook alleen dan want als ik er blijf wonen dan betaal ik nog steeds elke maand het zelfde en los ik dat huis op een gegeven moment af.

Winst en verlies op een woning is nu eenmaal bijna altijd alleen maar op papier en je hebt er verder geen zak aan. Het gaat erom wat je maandlasten zijn en of je het binnen de gestelde termijn terug kunt betalen. Alleen als je het verkoopt heb je de prijs waar je rekening mee moet houden.
Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. De mensen die zo over een 'bubble' spreken lijken me eerder gefrustreerd omdat ze, om diverse redenen, blijkbaar geen huis kunnen financieren. Een huis is om in te wonen en als je daar lekker in woont merk je niets van die 'bubble'.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:54:
[...]

Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. De mensen die zo over een 'bubble' spreken lijken me eerder gefrustreerd omdat ze, om diverse redenen, blijkbaar geen huis kunnen financieren. Een huis is om in te wonen en als je daar lekker in woont merk je niets van die 'bubble'.
Het probleem is dat heel veel mensen niet die mentaliteit hebben. Dat heb ik hier op GoT in het verleden ook al gezien. Mensen die nog geen 100 euro per maand overhielden na het kopen van een huis (na ontvangst HRA dus dat risico loop je ook nog eens). Alleen maar 'omdat een huis kopen zo'n goede investering is'.

Overigens om nog even terug te komen op de hele 'lenen is slecht' discussie. Lenen is van levensbelang voor onze economie, alleen als er elk jaar weer meer geld in omloop is dan het jaar ervoor blijft het systeem functioneren. Sparen is funest voor het systeem en dat is ook de reden dat het in Nederland zo ontzettend ontmoedigd wordt. De spaarrente is meestal ongeveer gelijk aan de inflatie en vervolgens kun je ook nog een 1.3% inleveren aan de belastingdienst. Sparen kost je over het algemeen alleen maar geld.

Bij een lening werkt de inflatie echter in je voordeel, als je nu €100 000 leent, tegen 6% rente en een gemiddelde inflatie van 3% dan heb je over 20 jaar (zonder aflossen) in totaal €120 000 rente betaald. Gecorrigeerd voor inflatie, betaal je het eerste jaar €6000 en het laatste jaar nog maar €3300. Effectief betaal je tijdens de hele looptijd gecorrigeerd voor inflatie €91200 rente. Door de inflatie is je schuld op dat moment eigenlijk nog maar €54000 waard.
Over de totale 20 jaar betaal je (inclusief de aflossing na 20 jaar) effectief dus €54000 + €91200 = €145200.
De €100 000 die je in eerste instantie uitgegeven hebt vertegenwoordigd nu echter een waarde van €180 000. Je hebt dus in theorie ongeveer €40 000 verdient. Als je die ton in het begin uitgegeven hebt aan vakanties en auto's ed. dan schiet je er niets mee op, maar als je geinvesteerd hebt in duurzame inflatie bestendige zaken, zoals een huis of grondstoffen of bv goud, dan heb je dus 40 000 verdient doordat je 100 000 geleend hebt. Dat is €2000 per jaar.

Zet dat nou eens tegenover het door ons Nederlanders zo gewaardeerde sparen. Hoeveel is €100 000 op een spaarrekening over 20 jaar effectief nog waard? Op dit moment kun je een rente krijgen van zo'n 4 a 5%. Laten we uitgaan van 5%. Je geld wordt elk jaar dus 5% meer. Helaas wordt het door inflatie ook 3% minder waard. In de praktijk wordt je geld dus maar 2% per jaar meer waard.
Vervolgens komt Wouter Bos langs, die 1.3% in rekening brengt. Voor jou blijft er effectief dus maar 0.7% over. Na 20 jaar heb je dan dus maar €114000 euro over (gecorrigeerd voor inflatie). Je hebt dus in 20 jaar tijd €14000 euro verdient, dat is €700 per jaar.
Krijg je minder dan 4.3% rente, of komt de inflatie gemiddeld boven de 3% dan maak je zelfs verlies.

[ Voor 61% gewijzigd door Devil op 09-07-2009 09:26 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Ook al zet je aan het eind van je leven de fik in je koophuis, dan ben je nog steeds goedkoper uitgeweest dan met een gelijkwaardig huurhuis... En net als je mensen hebt die particulier huren voor een bedrag wat ik niet verantwoord vind, heb je kopers die dat doen.

zonder brandverzekering ja...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 09:13 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:23
V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:55:
Ik heb een persoonlijke lening met een loop tijd van 36 maanden, bedrag per maand is 132€ * 36 = 4752€. In het ergste geval ben ik dus 750€ rente kwijt, maar het grote voordeel van deze lening bij ING is dat je tussentijds zoveel en zovaak als je wilt boetevrij meer kan aflossen dan het maandelijkse vaste bedrag.
Als ik dit vergelijk met andere maatschappijen kan ik dit niet voordeliger krijgen en al helemaal niet boetevrij meer inlossen bij een persoonlijke lening.
Weet je zeker dat je in het ergste geval maximaal die 750 euro betaald? Ik heb ook een persoonlijke lening van de ING (nog van de Postbank) en je mag zoveel aflossen als je wilt. Maar aan het begin van de looptijd berekent de bank wat het bedrag is wat je moet terugbetalen (dus lening + rente) en bij de ING mag je inderdaad sneller aflossen. Het totaalbedrag wordt niet minder, dus je betaalt hoe dan ook het volledige bedrag. Dus er is geen groot voordeel. Je betaalt gewoon altijd de volle mep aan rente.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:09:
[...]

Als je mijn vaste lasten eraf haalt, hou ik inderaad nog genoeg over om meer af te lossen boetevrij en dat is het grote voordeel van deze lening bij ING. Maar binnen 4 a 5 maanden gaat niet lukken maar 2 jaar is wel reeeler.
Met 1300 netto, moet je toch makkelijk 500 euro apart kunnen zetten per maand?

Zo nee? Dan kun je beter nooit het huis uit gaan! Want op jezelf wonen zal dan ook nooit lukken.

Youtube: DashcamNL

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dfrenner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:16:
[...]

Met 1300 netto, moet je toch makkelijk 500 euro apart kunnen zetten per maand?

Zo nee? Dan kun je beter nooit het huis uit gaan! Want op jezelf wonen zal dan ook nooit lukken.
sterker nog, ik woon op mezelf (koopwoning), verdien netto 1350 euro en hou ook elke maand nog 500 euro over om te sparen. Dus als je thuis woont moet dat toch met gemak het dubbele kunnen zijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rutgerw schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:13:
[...]

Weet je zeker dat je in het ergste geval maximaal die 750 euro betaald? Ik heb ook een persoonlijke lening van de ING (nog van de Postbank) en je mag zoveel aflossen als je wilt. Maar aan het begin van de looptijd berekent de bank wat het bedrag is wat je moet terugbetalen (dus lening + rente) en bij de ING mag je inderdaad sneller aflossen. Het totaalbedrag wordt niet minder, dus je betaalt hoe dan ook het volledige bedrag. Dus er is geen groot voordeel. Je betaalt gewoon altijd de volle mep aan rente.
Dat is niet helemaal hetzelfde als een boete voor te snel/te veel aflossen.

/▌

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kid Buu schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:45:
[...]

Nee, je betaalt die 750 euro om die motor een maand of 5 eerder te hebben.
Ha, zo had ik het nog niet eens gezien. Maar 750 euro is veel geld voor iemand die niet echt spaart, op zich zelf wil gaan wonen en het dus de komende tijd niet zo breed hebben.
Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:31:
[...]
Observaties om mij heen. Wees nou eerlijk, iemand die een huis voor 300k mag kopen van zijn hypotheekverstrekker gaat niet eens huis voor 200k kopen. Ik ben overigens niet jaloers aangezien ik het eigenlijk best goed heb. Een goede spaarrekening en geen schulden. Waarom ben ik dan jaloers?
Ik kon een huis van 250k kopen en ben geeindigd met een huis van 185k. En dat met een spaarrekening van >50k. Zag het nut van een duurder huis niet in.

[ Voor 42% gewijzigd door FunkyTrip op 09-07-2009 09:29 ]

Dit dus.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Metro2002 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:21:
[...]

sterker nog, ik woon op mezelf (koopwoning), verdien netto 1350 euro en hou ook elke maand nog 500 euro over om te sparen. Dus als je thuis woont moet dat toch met gemak het dubbele kunnen zijn.
Da's knap. Weet je zeker dat je alles verzekerd hebt? ;) Of heb je geen auto? (maakt veel verschil)
Zelf heb ik het ooit met een vergelijkbaar salaris ook wel gehaald, maar zoveel hield ik niet over.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hyp Hyper schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:28:
[...]

Da's knap. Weet je zeker dat je alles verzekerd hebt? ;) Of heb je geen auto? (maakt veel verschil)
Zelf heb ik het ooit met een vergelijkbaar salaris ook wel gehaald, maar zoveel hield ik niet over.
Ik heb alles verzekerd en ik heb een auto voor de deur. Mijn hypotheek is 'slechts' 410 euro per maand, ik gooi maar 1 tank benzine in de auto per maand (rest fiets ik), doe zuinig met energie (scheelt veel geld ! ) en doe verder niet al te gekke dingen :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Erg knap!

€1.350 -/- €410 (hypotheek) -/- €100 (kosten auto) -/- €100 ((zorg)verzekering) -/- €150 (vaste lasten) -/- €50 (kleding) -/- €100 (eten) -/- €50 (onvoorzien) = €390.

Het lijkt mij onmogelijk om met een inkomen van €1.350 en een eigen woning €500 per maand te sparen, maar respect als het lukt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

argro schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:45:
Erg knap!

€1.350 -/- €410 (hypotheek) -/- €100 (kosten auto) -/- €100 ((zorg)verzekering) -/- €150 (vaste lasten) -/- €50 (kleding) -/- €100 (eten) -/- €50 (onvoorzien) = €390.

Het lijkt mij onmogelijk om met een inkomen van €1.350 en een eigen woning €500 per maand te sparen, maar respect als het lukt.
even mijn exacte bedragen:

1368 - 410 hypotheek - 143 euro (incl tank benzine) - 134 vaste lasten (energie, verzekeringen) - 120 boodschappen - 86 zorgverzekering = 457 euro, krijg nog 37 euro terug van de zorgtoeslag = 512 euro.

Van dat geld gaat alles op een grote hoop dus heb ik een keer kleding nodig (en dat is echt geen 600 euro per jaar hoor, ben geen wijf :+ ) of gaat er iets kaduuk dan koop ik dat van mijn spaargeld.

• !null
Mag ik vragen wat de prijs is van het huis, bij een hypotheek van 410 euro? En los je dan ook wat af of betaal je alleen nog maar de hypotheek rente?
(en is het 410 alleen voor jou, of is dat de helft en doet je vriendin/vrouw de andere helft?)

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 09-07-2009 10:03 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

!null schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:02:
Mag ik vragen wat de prijs is van het huis, bij een hypotheek van 410 euro? En los je dan ook wat af of betaal je alleen nog maar de hypotheek rente?
Mijn woning was een kleine 90k met een hypotheek van 100k tegen 3,5 procent rente. Er zit in dat bedrag dus ook nog een stukje aflossing van 115 euro.

• !null
Ok, mag ik dan ook vragen wat voor huis je daar voor hebt. Wat voor soort huis, en in welke streek van Nederland? Want voor 90K koop je doorgaans niet veel, althans, hier in de randstad. (ze zijn er wel hoor, maar dan heb je het over huisjes met veel werk eraan)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Metro2002 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:07:
Mijn woning was een kleine 90k met een hypotheek van 100k tegen 3,5 procent rente. Er zit in dat bedrag dus ook nog een stukje aflossing van 115 euro.
Leuk dat je zoiets gevonden hebt, maar in een stad is er weinig bewoonbaars onder de 150K te vinden. Of je moet genoegen nemen met een hok van 35m2.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

!null schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:22:
Ok, mag ik dan ook vragen wat voor huis je daar voor hebt. Wat voor soort huis, en in welke streek van Nederland? Want voor 90K koop je doorgaans niet veel, althans, hier in de randstad. (ze zijn er wel hoor, maar dan heb je het over huisjes met veel werk eraan)
2 kamer appartement van 55m2 op de begane grond met tuin (10m2) in Schiedam. Het gaat over een jaartje te koop dus als je interesse hebt 8)

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50

rally

Deyterra Consultancy

Er zijn ook andere redenen om een koophuis te nemen hoor:
Zo kun je je huis precies zo inrichten (binnen de wettelijke/gemeentelijke/VVE grenzen natuurlijk) als jij wil. Gaatje hier in, kabeltje daar naar toe is dan geen enkel probleem. Bij een huurhuis ben je daarin aanzienlijk beperkter.
Sterker nog... als je toestemming krijgt om een nieuwe keuken/badkamer te plaatsen bestaat ook nog het risico dat de verhuurder je als dank een huurverhoging geeft (als daar geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt).

http://www.deyterra.com

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Exirion schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:26:
[...]

Leuk dat je zoiets gevonden hebt, maar in een stad is er weinig bewoonbaars onder de 150K te vinden. Of je moet genoegen nemen met een hok van 35m2.
We hadden het over inkomen en sparen en rondkomen met geld. En Metro2002 is zo open geweest om eens zijn situatie te delen. Dat jij niet in zo'n 'hok' zou willen zitten is toch niet relevant?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Metro2002 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:53:
[...]

even mijn exacte bedragen:

1368 - 410 hypotheek - 143 euro (incl tank benzine) - 134 vaste lasten (energie, verzekeringen) - 120 boodschappen - 86 zorgverzekering = 457 euro, krijg nog 37 euro terug van de zorgtoeslag = 512 euro.

Van dat geld gaat alles op een grote hoop dus heb ik een keer kleding nodig (en dat is echt geen 600 euro per jaar hoor, ben geen wijf :+ ) of gaat er iets kaduuk dan koop ik dat van mijn spaargeld.
Dus jij geeft gemiddeld 12 euro per maand uit aan een drankje op een terras, het kopen van een boek, game, cd, uitgaan, dagje Amsterdam of andere grotere stad, pretparkje, stranddagje, aardigheidje voor familiebezoek, verjaardagscadeautjes, etc, etc. Ik geloof er geen hol van.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
FirePuma142 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:54:
[...]

Dus jij geeft gemiddeld 12 euro per maand uit aan een drankje op een terras, het kopen van een boek, game, cd, uitgaan, dagje Amsterdam of andere grotere stad, pretparkje, stranddagje, aardigheidje voor familiebezoek, verjaardagscadeautjes, etc, etc. Ik geloof er geen hol van.
Ik geef ook veel meer uit aan dat soort dingen, maar wellicht doet Metro niet aan al die dingen.
Kan toch? Er zijn mensen die er een sport van maken hier zo weinig mogelijk aan uit te geven en/of goedkope/gratis alternatieven te vinden. Zie de vrekkenclub. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• !null
Metro2002 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:40:
[...]

2 kamer appartement van 55m2 op de begane grond met tuin (10m2) in Schiedam. Het gaat over een jaartje te koop dus als je interesse hebt 8)
Haha nee ik woon nu en voorlopig prima in Adam in een mooi huisje. Geen tuin, maar wel weer een dakterras.
Maar dat is wel netjes. En dan krijg je einde van ieder jaar een aardige HRA 'bonus' of niet?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

FirePuma142 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:54:
[...]

Ach ik heb nou echt helemaal niks met terrasjes enzo he. En een dagje strand kost geen geld, evenals een dagje wandelen of fietsen. Ik kiep elke maand al voor 60 euro in de benzinetank om naar mensen toe te gaan en om dingen te doen maar niet alles kost geld ;) en ja natuurlijk ga ik ook wel eens bowlen, zwemmen of naar de bioscoop maar dan spaar ik die maand gewoon iets minder. Maar meer dan 50 euro gaat er écht niet af per maand voor weggaan. Familie is bijna allemaal uitgestorven en de paar personen die nog over zijn zijn maar 1 keer per jaar jarig :+ dus dat valt ook allemaal wel mee, bovendien zijn we allemaal niet van de dure cadeaus. Cd's en dvd's koop ik bijna uitsluitend in de aanbiedingsbakken voor 2,50 tot 7,50 dus ook daar valt niet veel geld aan uit te geven.

En verder ben ik gewoon tevreden met wat ik heb aan spullen, ik heb niet de behoefte om mijn zooi elke maand aan te vullen met spullen die ik toch niet ga gebruiken.

En inderdaad, ik maak er ook een sport van om zo min mogelijk uit te geven en goedkope of gratis alternatieven te vinden voor heel veel dingen, en dat lukt prima maar je moet wel willen :)
!null schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:04:
[...]

Haha nee ik woon nu en voorlopig prima in Adam in een mooi huisje. Geen tuin, maar wel weer een dakterras.
Maar dat is wel netjes. En dan krijg je einde van ieder jaar een aardige HRA 'bonus' of niet?
Ik laat de HRA inderdaad elk jaar eenmalig terugstorten, tis niet veel (iets van 1200 euro) maar tis toch weer mooi meegenomen en mocht het ooit afgeschaft worden dan mis ik het niet

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2009 12:03 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:34

Tank80

Cyanide&&Happiness

Exirion schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:26:
[...]

Ik kom net zelf uit een MGE-woning in de randstad, redelijk dichtbij de binnenstad. Was volledig gerenoveerd, ca. 90 m2, koste me toen 66k (5 jaar geleden). Vrouwtje wat er nu in zit heeft 75k betaald. Kan dus wel hoor :)

Ok, is niet helemaal eerlijk, MGE-woningen hebben een regeling waarbij je een korting krijgt op de taxatiewaarde en voor dat bedrag koop je het dan. Als je er weer vanaf wil moet je het verkopen aan de woningstichting volgens dezelfde regeling en de winst wordt gedeeld. Uiteindelijk 4 jaar gewoond voor iets van €250,- hypotheek/maand (dus nog zonder HRA, alles aflossen). Erg leuk voor starters :Y

Je imiteert me mateloos.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Al die termen zijn redelijk betrekkelijk. Hoe dichtbij is 'redelijk dichtbij' precies? En het centrum, bedoel je dan de historische binnenstad of wat naar jouw inziens het centrum is? In Utrecht bijv. vind je echt NIKS in het centrum onder de 2 ton wat enigszins bewoonbaar is. En zelfs rond de 2 ton heb je slechts rond de 40 a 50 m2.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 10:12

AzzKickah

06-CENSORED

Ik zit een beetje mee te lezen in dit topic.
Wat is een HRA-bonus??
Ah, thanx :+
Heb ik dus nog niks mee te doen :P

[ Voor 59% gewijzigd door AzzKickah op 09-07-2009 14:01 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kid Buu schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:50:
Al die termen zijn redelijk betrekkelijk. Hoe dichtbij is 'redelijk dichtbij' precies? En het centrum, bedoel je dan de historische binnenstad of wat naar jouw inziens het centrum is? In Utrecht bijv. vind je echt NIKS in het centrum onder de 2 ton wat enigszins bewoonbaar is. En zelfs rond de 2 ton heb je slechts rond de 40 a 50 m2.
bij mij is het centrum op 5 minuten lopen, en dat is het historisch centrum (en gelijk het winkelcentrum)
AzzKickah schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:53:
Wat is een HRA-bonus??
hypotheek rente afrek.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2009 13:58 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

AzzKickah schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:53:
Wat is een HRA-bonus??
Dat is gewoon de Hypotheek Rente Aftrek, wat sommigen blijkbaar als bonus zien. Dat zijn vaak diegene die geen eigen huis bezitten.

• Rukapul
  • Laatst online: 13:45
Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:58:
[...]

Dat is gewoon de Hypotheek Rente Aftrek, wat sommigen blijkbaar als bonus zien. Dat zijn vaak diegene die geen eigen huis bezitten.
Inderdaad de term bonus is tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. De term bonus dekt ook helemaal de lading niet van een broodnodige subsidie aan de betergestelde hardwerkende burger die het al zo zwaar heeft en al zoveel bijdraagt aan het maatschappelijk belang.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

[...]

Hmm? Maar mensen die geen eigen huis bezitten, hebben dan toch dus ook geen Hypotheek? (en dus geen rente-aftrek??)

[Edit]Oh je bedoeld mensen die geen huis bezitten denken dat de HRA een bonus is die zij ook gaan krijgen wanneer ze een huis kopen?
Ik denk dat ik m snap :P

[ Voor 18% gewijzigd door AzzKickah op 09-07-2009 14:07 ]

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:03:
[...]

Inderdaad de term bonus is tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. De term bonus dekt ook helemaal de lading niet van een broodnodige subsidie aan de betergestelde hardwerkende burger die het al zo zwaar heeft en al zoveel bijdraagt aan het maatschappelijk belang.
_/-\o_

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

AzzKickah schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:06:
Hmm? Maar mensen die geen eigen huis bezitten, hebben dan toch dus ook geen Hypotheek? (en dus geen rente-aftrek??)
Euh ja... verdiep je eens in de materie. Van iemand van 25 had ik wel verwacht dat dit soort basis-kennis aanwezig is. nofi verder ;)
[Edit]Oh je bedoeld mensen die geen huis bezitten denken dat de HRA een bonus is die zij ook gaan krijgen wanneer ze een huis kopen?
Ik denk dat ik m snap :P
Exact. Ik deel ze altijd in de categorie 'zure huurders' in :+
Rukapul schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:03:
Touché !

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 09-07-2009 14:18 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:09:
[...]

Euh ja... verdiep je eens in de materie. Van iemand van 25 had ik wel verwacht dat dit soort basis-kennis aanwezig is. nofi verder ;)

[...]

Exact. Ik deel ze altijd in de catagorie 'zure huurders' in :+
Nou to be honest heb ik echt de ballen verstand van huizen kopen en alles wat daarmee te maken heeft. Puur omdat ik daar nog nooit wat mee te maken heb gehad en ik ben de komende X aantal jaren nog niet van plan een huis te kopen, dus vandaar.
Maar ik had al in de gaten dat ik me waarschijnlijk gewoon iets verder erin moet verdiepen :+

Maar toch bedankt voor jullie antwoordjes hoor :*
eamelink schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:26:
[...]

Sommige mensen laten de hypotheekrente-aftrek ééns per jaar uitkeren en tellen dit bedrag dan niet op bij hun maandelijkse inkomen. Op die manier lijkt het een soort 'bonus' omdat je eens in het jaar een aardige stapel geld (terug) krijgt en je het ineens overhoud. Dit in tegenstelling tot mensen die het maandelijks verrekenen en die de HRA als een vast onderdeel van hun inkomen zien. :)
Thanx d:)b

[ Voor 26% gewijzigd door AzzKickah op 09-07-2009 14:29 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:09:
Exact. Ik deel ze altijd in de catagorie 'zure huurders' in :+
Die maar wat graag hun handje ophouden voor huursubsidie als ze de kans krijgen.

• Brons

Brons

Fail!

[...]

Natuurlijk is de HRA geen bonus. En natuurlijk snap ik het dat je als huiseigenaar een zo hoog mogelijke hypotheek wil, het is immers financieel aantrekkelijk. Maar jij bent het er toch wel mee eens dat de HRA een gedrocht van een regeling is die de markt kapot heeft gemaakt, oneerlijk is (en niet alleen voor niet huiseigenaren maar ook voor huiseigenaren) en teveel geld kost. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.
Exirion schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:18:
[...]

Die maar wat graag hun handje ophouden voor huursubsidie als ze de kans krijgen.
De huursubsidie (die ik niet krijg) die er is om te compenseren voor de HRA? ;).

@ onder, natuurlijk zal de huursubsidie op termijn moeten verdwijnen. Net zoals de HRA :). imo

[ Voor 22% gewijzigd door Brons op 09-07-2009 14:23 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Exirion schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:18:
Uiteraard. Hypocriet gedrag is hen veelal niet vreemd.

Mocht de HRA compleet verdwijnen, wat ik niet verwacht op korte termijn, zal die subsidie ook moeten verdwijnen.
Brons schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:21:
[...]

Natuurlijk is de HRA geen bonus. En natuurlijk snap ik het dat je als huiseigenaar een zo hoog mogelijke hypotheek wil, het is immers financieel aantrekkelijk. Maar jij bent het er toch wel mee eens dat de HRA een gedrocht van een regeling is die de markt kapot heeft gemaakt, oneerlijk is (en niet alleen voor niet huiseigenaren maar ook voor huiseigenaren) en teveel geld kost. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.
Dat ben ik wel met je eens, maar dat is nog geen reden om er geen gebruik van te maken. Iedereen maakt gebruik van de regelingen die er gelden. Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee.

Zelf heb ik nooit maximaal geleend. Ik heb gewoon geleend wat ik nodig had.

[ Voor 135% gewijzigd door Gunner op 09-07-2009 14:25 ]

• !null
Sorry dat ik het bonus noemde ;(

Ik bedoelde het als figuurlijke bonus, omdat hij het opspaart en er niet direct maandelijks gebruik van maakt. Het is idd geen bonus, dat snap ik ook wel.

Maar ik ben het wel eens, de HRA en ook de huursubsidie moeten er gewoon uit. Ik vind het eigenlijk onnatuurlijke systemen. De overheid gaat je helpen met het kopen of huren van een huis, met door jezelf betaalde belastinggeld. Ja dan is het weer lastig om er vanaf te komen natuurlijk, daar kan je niet zo maar mee stoppen. Maar het heeft wel tot onnatuurlijk hoge prijzen geleid.

[ Voor 50% gewijzigd door !null op 09-07-2009 14:27 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sommige mensen laten de hypotheekrente-aftrek ééns per jaar uitkeren en tellen dit bedrag dan niet op bij hun maandelijkse inkomen. Op die manier lijkt het een soort 'bonus' omdat je eens in het jaar een aardige stapel geld (terug) krijgt en je het ineens overhoud. Dit in tegenstelling tot mensen die het maandelijks verrekenen en die de HRA als een vast onderdeel van hun inkomen zien. :)

Bij sommigen kan de term 'bonus' echter nogal wat weerstand opleveren omdat het in feite natuurlijk niet iets is dat je krijgt, maar slechts een beetje geld dat je niet onder dwang hoeft af te staan aan de overheid. Als dit gebeurt wordt er steevast ook direct het fenomeen huursubsidie bijgesleept teneinde 'de anderen' (huurders) van hypocrisie en zuurderigheid te kunnen beschuldigen 8)

/korreltje zout

[ Voor 28% gewijzigd door eamelink op 09-07-2009 14:28 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

eamelink schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:26:
Als dit gebeurt wordt er steevast ook direct het fenomeen huursubsidie bijgesleept teneinde 'de anderen' (huurders) van hypocrisie en zuurderigheid te kunnen beschuldigen 8)

/korreltje zout
Voelt goed hoor, zou je ook eens moeten proberen :*)

/bak zout

• Brons

Brons

Fail!

Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:21:

Dat ben ik wel met je eens, maar dat is nog geen reden om er geen gebruik van te maken. Iedereen maakt gebruik van de regelingen die er gelden. Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee.
Natuurlijk niet. Net zoals mensen die recht hebben op de huursubsidie dat niet zullen weigeren. Ik denk dat zelfs de 'zure huurders' je het niet kwalijk zullen nemen dat je HRA ontvangt.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ze hadden die HRA nooit in leven moeten roepen, maar je komt er niet zo makkelijk van af. Wanneer de HRA zal worden afgeschaft, zal dat leiden dat flinke daling van de huizenprijzen. Veel mensen zitten dan met een hoge hypotheekschuld met een huis als onderpand dat een waarde heeft die 30-40% lager ligt dan de schuld.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Brons schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:33:
[...]

Natuurlijk niet. Net zoals mensen die recht hebben op de huursubsidie dat niet zullen weigeren. Ik denk dat zelfs de 'zure huurders' je het niet kwalijk zullen nemen dat je HRA ontvangt.
Denk het wel, wie zijn anders die mensen die afgeven op de hoge huizenprijzen? Niet alleen de starters hoor maar vooral de huurders die juist ook afgeven op de HRA omdat dit volgens hun de boosdoener is.

Ik maak ook dankbaar gebruik van de HRA maar kan gewoon mijn bruto maandlast betalen en ben daar niet van afhankelijk.

Elect a clown, expect a circus.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gunner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:21:
Mocht de HRA compleet verdwijnen, wat ik niet verwacht op korte termijn, zal die subsidie ook moeten verdwijnen.
Uiteraard. De volksbuurten worden al genoeg gesponsord.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:34

Tank80

Cyanide&&Happiness

Kid Buu schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:50:
5 minuten fietsen van historisch stadscentrum in Dordrecht. Randstad is meer dan r'dam/denhaag/a'dam en utrecht ;)

Je imiteert me mateloos.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Tank80 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:05:
[...]

5 minuten fietsen van historisch stadscentrum in Dordrecht. Randstad is meer dan r'dam/denhaag/a'dam en utrecht ;)
Ik zelf woon in het centrum van Utrecht, die prijzen zijn mij dus onbekend.

Pagina: 1 2 Laatste