Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10 23:24
Ik ben momenteel bezig met het afsluiten van een lening voor een motor. Dit valt me met goed zoeken erg mee, het word je wel makkelijk gemaakt en dat kan ( bij niet verstandig kunnen omgaan met geld ) erg gevaarlijk zijn.

Ik heb een bedrag van 4000€ aangevraagd bij de ING. Mijn huidige situatie is 1300 netto met een jaarcontract. ING werkt niet met intentie verklaring, bij een contract voor bepaalde tijd kijkt ING naar het inkomen van het jaar ervoor. In 2008 heb ik ook fulltime gewerkt met ong hetzelfde salaris dus dat was geen probleem.

Ik heb een persoonlijke lening met een loop tijd van 36 maanden, bedrag per maand is 132€ * 36 = 4752€. In het ergste geval ben ik dus 750€ rente kwijt, maar het grote voordeel van deze lening bij ING is dat je tussentijds zoveel en zovaak als je wilt boetevrij meer kan aflossen dan het maandelijkse vaste bedrag.
Als ik dit vergelijk met andere maatschappijen kan ik dit niet voordeliger krijgen en al helemaal niet boetevrij meer inlossen bij een persoonlijke lening.

Nu is dit voor iemand die op zichzelf woont makkelijker gezegd dan gedaan en kan dit dus moeilijk worden. Momenteel woon ik nog thuis en dit ben ik de eerste 2 jaar ook nog van plan. Hierdoor kan ik gezien mijn financiële uitgaven in het verleden makkelijk zo nu en dan leuke extra bedragen inlossen waardoor de totale rente een stuk naar beneden gaat.

Mij lijkt het in bovenstaande situatie en onder de genoemde voorwaarden een goede mogelijke oplossing om een grote aankoop te kunnen doen. Hoe denken jullie hierover, let wel het gaat dan alleen om bovenstaande lening met de geschetste situatie niet over leningen in het algemeen. Hebben misschien andere mensen ook een soortgelijke lening? Of misschien een betere optie. BVD

[ Voor 7% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 12:08 ]

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Waar leen je het geld voor? Heb je datgene wat je wil doen met de 4000 euro echt per direct nodig?

Indien nee, je woont de komende 2 jaar nog thuis, inkomen van 1300 netto, sparen zou dan toch geen probleem mogen zijn.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat ligt er een beetje aan waar je die lening voor gaat gebruiken. Ga je het stoppen in iets dat waardevast is of het tegenovergestelde (een auto bijvoorbeeld).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

vraag 1 is uiteraard waar je die 4k voor nodig hebt, want je kan natuurlijk ook gewoon sparen... ;)

edit: grr, spuit11 :/

[ Voor 11% gewijzigd door kamstra op 08-07-2009 11:59 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Goedkoop. Als ik even snel reken betaal je ietsvan 6,25% rente. En dat is voor een PL echt niet te duur.
Tussentijds aflossen klinkt leuk, maar lukt in de praktijk bijna nooit. Als je namelijk extra geld zou hebben, had je de lening ook niet nodig gehad.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als je zeker weet dat je de komende tijd nog thuis woont lijkt me het geen probleem. Gewoon in moordend tempo aflossen, en geen centje pijn. :) Ga je binnenkort op jezelf, zou ik me toch even achter de oren krabben... Behalve huur zul je ook nog de nodige huishoudelijke dingen willen aanschaffen, waardoor je elke maand weinig over zult houden.

• V525
Anarchy 99 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:00:
Goedkoop. Als ik even snel reken betaal je ietsvan 6,25% rente. En dat is voor een PL echt niet te duur.
Tussentijds aflossen klinkt leuk, maar lukt in de praktijk bijna nooit. Als je namelijk extra geld zou hebben, had je de lening ook niet nodig gehad.
De lening is voor aanschaf van een motor. Uiteraard kan ik net zo goed sparen, maar logischerwijs heb ik de motor dan na 3 jaar bij elkaar gespaard. En meer aflossen moet geen probleem zijn. Gezien het geld wat ik over hield in het verleden. Net zoals Dominator als zegt z.s.m ( Uiteraard financieel verantwoord, heb gewoon vaste lasten zoals Kostgeld 200€, telefoon 50€, ziektekosten 100€ ) meer aflossen en dan uiteindelijk een stuk minder rente betalen. In het ergste geval ben ik 3 jaar bezig en 750€ rente kwijt voor een bedrag van 132€ per maand dit vind ik nog te overzien.

[ Voor 29% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 12:07 ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

3 jaar? Je had het over 1300 netto en maar 4000 lenen? Dat is bij mij 4maanden, misschien 5.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
4000 euro is niet ontzettend veel. Kun je het niet lenen van je ouders en met hen een afbetalingsregeling afspreken? Ik vind het zo zonde van die 750 euro die je betaald om iets direct te kunnen kopen.

• V525
swtimmer schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:04:
3 jaar? Je had het over 1300 netto en maar 4000 lenen? Dat is bij mij 4maanden, misschien 5.
Als je mijn vaste lasten eraf haalt, hou ik inderaad nog genoeg over om meer af te lossen boetevrij en dat is het grote voordeel van deze lening bij ING. Maar binnen 4 a 5 maanden gaat niet lukken maar 2 jaar is wel reeeler.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:39

Nobby

Nuts!

Wat voor vaste kosten heb je elke maand? Als je thuis woon en 1300 euro per maand binnen krijgt moet dat toch aardig snel op zijn te brengen :?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Voor iemand dit thuis woont (betaal je kostgeld?) is 4000 euro met een netto inkomen van 1300 euro natuurlijk erg eenvoudig bij elkaar te sparen. Ook 2 jaar is flink overdreven

Misschien is het handiger je uitgave patroon eens onder de loep nemen.. Als je nu al een lening nodig hebt om die paar duizend euro te kunnen uitgeven, hoe wil je later op jezelf kunnen gaan wonen. Nu je nog thuis woont zit je in de ideale situatie om lekker te kunnen sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 08-07-2009 12:11 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006

Tank80

Cyanide&&Happiness

Is het geen mogelijkheid om het van ouders, andere familie of vrienden ofzo te lenen? En verder; heb je die motor echt nu nodig? Zo niet: sparen, met je inkomen en thuiswonend heb je die 4 ruggen zo bij elkaar. M.a.w. is het jouw €750,- waard om die motor een half jaar eerder te hebben?

Je imiteert me mateloos.

• V525
Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:09:
4000 euro is niet ontzettend veel. Kun je het niet lenen van je ouders en met hen een afbetalingsregeling afspreken? Ik vind het zo zonde van die 750 euro die je betaald om iets direct te kunnen kopen.
Ouders zijn helaas niet in staat financieel om dit te kunnen bekostigen en wil hier hun ook verder dan niet mee belasten. Het blijft wel een hoop geld in het ergste geval 750€, maar zoals gezegd is het erg reeel dat dit nog een stuk naar beneden te halen is.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je thuis woont en je kan niet meer sparen dan 166 euro per maand, dan zou ik je uitgavenpatroon eens opnieuw bekijken. Hoe wil je ooit uit huis gaan als je dat niet op kan brengen?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21

Kettrick

Rantmeister!

job schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:10:
Voor iemand dit thuis woont (betaal je kostgeld?) is 4000 euro met een netto inkomen van 1300 euro natuurlijk erg eenvoudig bij elkaar te sparen. Ook 2 jaar is flink overdreven

Misschien is het handiger je uitgave patroon eens onder de loep nemen.. Als je nu al een lening nodig hebt om die paar duizend euro te kunnen uitgeven, hoe wil je later op jezelf kunnen gaan wonen. Nu je nog thuis woont zit je in de ideale situatie om lekker te kunnen sparen.
QFT

Ook heb je in veel gevallen veel meer gevoel/"liefde" voor je motor ( of wat dan ook ) als het van je zelf is. Ik heb nog nooit geld geleend om dergelijke dingen te financieren, er gaat niets boven eigen geld uitgeven >:)

• V525
Tank80 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:10:
Is het geen mogelijkheid om het van ouders, andere familie of vrienden ofzo te lenen? En verder; heb je die motor echt nu nodig? Zo niet: sparen, met je inkomen en thuiswonend heb je die 4 ruggen zo bij elkaar. M.a.w. is het jouw €750,- waard om die motor een half jaar eerder te hebben?
Lenen van Familie, vrienden is geen optie, veel sparen wel. Maar dat moet ik dus afwegen en dat is het altijd bij een lening. Maar buiten dat doordat ik zoveel extra kan inlossen kan het betekenen dat ik uiteindelijk een stuk minder rente betaal ( Inplaats van 750€ iets van 350€ ) ern dat vind ik het zeker waard

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
De enige reden om niet even die paar maanden te sparen is het feit, dat je die motor morgen kan kopen? Ik zou het zonde vinden, ook van die 350€. En 1300 netto en thuiswonend, als ik dat had gehad, zou ik die motor binnen 4 maanden gespaard hebben.

Do what you love, do it often

Verwijderd

De lening an-sich lijkt me verantwoord, maar daarmee niet erg verstandig of nuttig.
Heb je nog andere schulden? Waarom kun je niet een paar maanden extra sparen? Nu kost de motor je gewoon meer + je zit aan een vervelende verplichting vast.
Heb je helemaal geen spaargeld?

• V525
mr_obb schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:12:
Als je thuis woont en je kan niet meer sparen dan 166 euro per maand, dan zou ik je uitgavenpatroon eens opnieuw bekijken. Hoe wil je ooit uit huis gaan als je dat niet op kan brengen?
Deze opmerking moet ik tegen spreken, ik heb namelijk niet gezegd dat ik geen geld over hou of niet kan sparen. Natuurlijk kan ik dit en zou ik de motor met 300€ of meer per maand sparen met een jaar bij elkaar hebben.

Maar gezien mijn huidige situatie en het relatief kleine te lenen bedrag is het vrij voordelig om op deze manier niet de moeite te moeten doen voor het sparen en daarna pas de motor. ( Hier draait het toch vaak om bij een lening ) Je maakt het jezelf makkelijker. En buiten dat doordat ik zoveel extra kan inlossen word de rente een stuk minder, waardoor de rente op de lening echt met gemak te overzien is.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03

Haan

dotnetter

V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:02:
[...]

De lening is voor aanschaf van een motor. Uiteraard kan ik net zo goed sparen, maar logischerwijs heb ik de motor dan na 3 jaar bij elkaar gespaard. En meer aflossen moet geen probleem zijn. Gezien het geld wat ik over hield in het verleden. Net zoals Dominator als zegt z.s.m ( Uiteraard financieel verantwoord, heb gewoon vaste lasten zoals Kostgeld 200€, telefoon 50€, ziektekosten 100€ ) meer aflossen en dan uiteindelijk een stuk minder rente betalen. In het ergste geval ben ik 3 jaar bezig en 750€ rente kwijt voor een bedrag van 132€ per maand dit vind ik nog te overzien.
Dus je krijgt per maand €1300 binnnen en je hebt €350 vaste lasten? Dan hou je dus €950 euro over om iedere maand te besteden! Laten we het nog wat naar beneden bijstellen naar €750, dan moet je toch in staat zijn om iedere maand 500 euro over te houden, zeker als je ook gewoon thuis eet. Heb je die 4000 euro dus in 8-9 maanden al afgelost :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• V525
Haan schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:17:
[...]

Dus je krijgt per maand €1300 binnnen en je hebt €350 vaste lasten? Dan hou je dus €950 euro over om iedere maand te besteden! Laten we het nog wat naar beneden bijstellen naar €750, dan moet je toch in staat zijn om iedere maand 500 euro over te houden, zeker als je ook gewoon thuis eet. Heb je die 4000 euro dus in 8-9 maanden al afgelost :)
Ja dat is mijn schatting ook, lijkt mij ook niet meer dan normaal. Dan is de rente helemaal laag en dat vind ik het dan zeker waard. Bedankt voor alle reactie tot nu toe overigens

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:17:
[...]

Deze opmerking moet ik tegen spreken, ik heb namelijk niet gezegd dat ik geen geld over hou of niet kan sparen. Natuurlijk kan ik dit en zou ik de motor met 300€ per maand sparen met een jaar bij elkaar hebben.

Maar gezien mijn huidige situatie en het relatief kleine te lenen bedrag is het vrij voordelig om op deze manier niet de moeite te moeten doen voor het sparen en daarna pas de motor. ( Hier draait het toch vaak om bij een lening ) Je maakt het jezelf makkelijker. En buiten dat doordat ik zoveel extra kan inlossen word de rente een stuk minder, waardoor de rente op de lening echt met gemak te overzien is.
Met een lening maak je het jezelf alleen maar moeilijker, niet makkelijker. Als je zoveel extra kan aflossen, kan je het ook in minder dan een jaar sparen. Een jaar ergens naar toe leven en het met eigen gespaard geld kopen geeft je zoveel meer voldoening.

Straks ben je nog aan het aflossen voor iets waar de lol al lang vanaf is. Maak dan nog een keer een schuiver en je slaat jezelf voor het hoofd.

Verwijderd

Nooit geld lenen tenzij het een noodsituatie is. Als je al geen geld opgebouwd hebt in het verleden, waar ga je dan de maandelijkse lasten wegtrekken? Uitgaan? Andere zaken?

Het is gewoon te makkelijk gedacht, en wat is het volgende speeltje wat je wil hebben? Niet voor niets dat postorderbedrijven zo verschrikkelijk goede zaken hebben gedaan en er zoveel mensen mee in de problemen zijn geraakt... "Verantwoord lenen" bestaat niet, en zelfs in een noodsituatie kan je je afvragen of reserves niet opgebouwd hadden kunnen worden.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Nee dat is niet jouw schatting, wij zijn dat hier tegen jou aan het vertellen. Jouw schatting is 2 a 3 jaar.

Ik zou zeggen, sluit geen lening af want je kunt duidelijk niet echt met geld omgaan of simpele berekeningen maken.

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Vergeet niet dat je op spaargeld ook nog 3,5-4% rente kan krijgen. Het kost je dus niet alleen die 6,5% rente, maar ook nog de spaarrente. Verder ben ik van mening dat je in jouw situatie dit gewoon moet kunnen betalen. Wij hebben hier met 2 personen hetzelfde inkomen en mijn vriendin kan binnenkort haar ogen laten belazeren, zonder dat we hoeven te lenen. En daarna kunnen we nog steeds een nieuwe koelkast en wasmachine kopen als die kapot gaan.

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 30-08 12:43
Wel knap dat je het hier nog durft te vragen (ik bedoel dat absoluut niet flauw).
Iedereen die even door leen-topics hier heen scrolled komt er al snel achter dat er toch een 'leners zijn losers'-mentaliteit hangt. Persoonlijk heb ik buiten de IBG nog nooit geld geleend maar niet iedereen krijgt dezelfde gunstige hand kaarten gedeeld. Als je ouders het bijvoorbeeld niet breed hebben kan ik best begrijpen dat je bijvoorbeeld zelf als volwassen werkende ook financieel bijdraagt aan huur/gas/water/electra/voedsel/tv/internet/verzekeringen. Dan noemen we het nog wel thuis wonen maar ben je feitelijk een huisgenoot die ook het merendeel van z'n inkomen kwijt is aan basisvoorzieningen.

Maar mijn punt is dus: laten we niet iedereen die een vraag heeft over lenen meteen de 'je moet sparen' hoek induwen.... ookal zou ik dat wel zwaar aanraden wanneer je enigsinds die mogelijkheid hebt.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-11 11:22
Agree with Floppus,
Lenen is imo nooit slim, je moet 2 jaar lang betalen voor iets wat je al een geruime tijd hebt na het eerste jaar bijvoorbeeld.
Dan is de lol er misschien al af, en denk je van : shit, nu moet ik nog een jaar zoveel geld per maand aftikken ! :o,
Ik zou gewoon sparen, ik vind dat je gewoon niet eerder geld uit kan geven dat wanneer je het daadwerkelijk zelf hebt.

En als je straks op jezelf wil gaan wonen, dan moet je steeds rekening houden met die maandlasten !!

gewoon nee.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Reken je wel mee dat als je eenmaal een moter hebt je vaste lasten ook nog eens omhoog gaan? Denk aan verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine. Daarnaast heb je gok ik ook naast de motor een helm en pak ed. nodig. Reken dus even goed uit of het financieel wel fijn is om naast die extra lasten ook nog te moeten aflossen!

• Brons
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:24:
Nooit geld lenen tenzij het een noodsituatie is. Als je al geen geld opgebouwd hebt in het verleden, waar ga je dan de maandelijkse lasten wegtrekken? Uitgaan? Andere zaken?
Niet mee eens. In Nederland heerst er een slecht imago over consumptief lenen. Echter iedereen met een koophuis leent wel veel te veel (ex HRA). Als deze motor zijn leven leuker maakt kan het zeker de moeite waard zijn om een paar honderd euro extra te betalen om het NU te kopen. Je moet natuurlijk wel oppassen dat je de volgende maand niet weer iets moois ziet waar je voor moet lenen.

• MrDirect
macciez schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:15:
De enige reden om niet even die paar maanden te sparen is het feit, dat je die motor morgen kan kopen? Ik zou het zonde vinden, ook van die 350€. En 1300 netto en thuiswonend, als ik dat had gehad, zou ik die motor binnen 4 maanden gespaard hebben.
Maar dan is de zomer voorbij en kan die niet meer lekker touren.

• macciez
  • Laatst online: 05-09 20:31
Good point
Toch ben ik tegen lenen, wellicht omdat ik het zelf nooit heb gedaan

Do what you love, do it often

Verwijderd

imo is dit een heel slecht idee. Waarom wil je iets kopen wat je niet kunt betalen? In principe gooi je nu 750 euro op straat(aan rente). 4000 euro is niets, en heb je zo bij elkaar gespaard.

De enige lening die verantwoord is, is voor een huis.

Ik zelf zal nooit geld lenen voor een auto/motor. En helemaal niet voor een tweedehands.

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:31:
[...]

Niet mee eens. In Nederland heerst er een slecht imago over consumptief lenen. Echter iedereen met een koophuis leent wel veel te veel (ex HRA).
Laten we daar geen discussie over beginnen, maar een huis is toch een redelijk noodzakelijk iets - anders dan een motor, en op lange termijn IS een huis kopen de goedkoopste oplossing (en dan heb ik het niet over mogelijke winst, aangezien dat speculeren is)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Anarchy 99 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:32:
[...]

Maar dan is de zomer voorbij en kan die niet meer lekker touren.
Over 8/9 maanden begint de zomer weer ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:27:
Als je ouders het bijvoorbeeld niet breed hebben kan ik best begrijpen dat je bijvoorbeeld zelf als volwassen werkende ook financieel bijdraagt aan huur/gas/water/electra/voedsel/tv/internet/verzekeringen. Dan noemen we het nog wel thuis wonen maar ben je feitelijk een huisgenoot die ook het merendeel van z'n inkomen kwijt is aan basisvoorzieningen.
Ik denk dat je bij je ouders altijd een fractie kwijt zal zijn vergeleken met wanneer je op jezelf woont. Je ouders zullen je maximaal jouw deel (als je nog een broer of zus hebt 25 procent) laten betalen, ze wonen al een tijdje in dat huis wat nu waarschijnlijk maandelijks hetzelfde kost als een klein flatje en voedsel voor meerdere personen maken is per persoon ook goedkoper dan eenpersoons maaltijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:35:
imo is dit een heel slecht idee. Waarom wil je iets kopen wat je niet kunt betalen? In principe gooi je nu 750 euro op straat(aan rente). 4000 euro is niets, en heb je zo bij elkaar gespaard.

Ik zelf zal nooit geld lenen voor een auto/motor. En helemaal niet voor een tweedehands.
Nee, je betaalt die 750 euro om die motor een maand of 5 eerder te hebben.

En naar mijn weten is een tweede hands toch wat waardevaster dan een nieuwe auto/motor, dus wat dat betreft ook een betere investering.

Als je er verantwoord mee om kan gaan, is er niks mis met consumptief lenen. Maar dat zal je voor jezelf moeten bepalen, want waar leg je de grens.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Terwijl dat toch echt een beter idee is dan lenen voor een nieuwe. Als je voor een nieuwe motor of auto leent gaat de afschrijving meestal nog harder dan je aflossing, Wat dus betekent dat je waarde aan het aflossen bent, voor iets waar helemaal geen eigendom (qua waarde) meer tegenover staat. Verder is een motor geen auto, i.t.t. tot auto's zijn motoren redelijk waardevast na een aantal jaren. Een motor van 4000 euro, mits in goede staat, schrijft per jaar misschien nog 250 euro af. Dat wil dus zeggen dat als je hem heel houdt, je er weinig geld mee verliest.

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:39:
[...]

Laten we daar geen discussie over beginnen, maar een huis is toch een redelijk noodzakelijk iets - anders dan een motor, en op lange termijn IS een huis kopen de goedkoopste oplossing (en dan heb ik het niet over mogelijke winst, aangezien dat speculeren is)
Echter kopen mensen een zo duur mogelijk huis. Waarom geven mensen altijd af op mensen die een paar duizend euro willen lenen (en dat ook makkelijk kunnen betalen) om zijn leven te verbeteren? Het is echter de normaalste zaak als je naar de bank gaat om een paar duizend euro extra los te smeken omdat je zo graag die garage of mooie badkamer wilt.
Nee. Hij betaalt 750 euro om zijn leven NU te verbeteren.
Nee hoor. Als hij verder geen schulden heeft kan hij deze lening makkelijk betalen.
Ik waarschijnlijk ook niet.

• Rukapul
  • Laatst online: 13:45
Samengevat: een 3-jarige verplichting aangaan voor >10% van het netto inkomen voor een consumptieve besteding zonder spaar/leen-trackrecord en een jaarcontract.

De kans dat die lening ooit (koophuis, werkloosheid, etc.) in de weg gaat zitten is reeel (zoals bij elke lening). Dit nog even los van de vraag of je ruim een half netto maandsalaris wil besteden om de komende 3 maanden wat te toeren, maar die welvaartsvraag kan alleen de topicstarter beantwoorden.

Ik heb er uitermate weinig vertrouwen in dat die lening versneld ingelost zal worden ondanks de mooie voornemens in dit topic. Dan was er in de eerste plaats namelijk al niet de intentie geweest om te lenen.

* Rukapul is overigens een vaste kijker van een dubbeltje op zijn kant :Y) Kernprobleem: gebrek aan overzicht en overzicht met betrekking tot de financien.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 08-07-2009 13:22 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58
Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:56:
[...]

Echter kopen mensen een zo duur mogelijk huis. Waarom geven mensen altijd af op mensen die een paar duizend euro willen lenen (en dat ook makkelijk kunnen betalen) om zijn leven te verbeteren? Het is echter de normaalste zaak als je naar de bank gaat om een paar duizend euro extra los te smeken omdat je zo graag die garage of mooie badkamer wilt.

[...]
Nee. Hij betaalt 750 euro om zijn leven NU te verbeteren.
[...]
Nee hoor. Als hij verder geen schulden heeft kan hij deze lening makkelijk betalen.
[...]
Ik waarschijnlijk ook niet.
Ik vind het wel knap dat je alle huizenbezitters beticht van een zo duur mogelijk huis te kopen, wat is er loos dat je dit soort waanideeën verspreidt... jaloezie miscchien?

Daarbij vind ik het begrip "verbetering van je leven" wel een heel rooskleurige gedachte. Wat is er zo moeilijk om een paar maanden even keihard voor te sparen? Even wat minder stappen, proberen zoveel mogelijk op zij te leggen. Waarom toch die verdomde hebberigheid om wat je ziet gelijk al te willen hebben? De enige die hun leven verbeteren zijn heren als Dirk Scheringa en co.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Als je al anderhalf jaar zo'n inkomen hebt en oordeelt dat je die lening kunt nemen, dan heb je dus ook al 1,5 jaar ruim € 132 per maand gespaard. Waar heb je dat geld dan?

Overigens, als je al 1,5 jaar zo'n inkomen hebt, en zulke vaste lasten, zou je echt al veel meer gespaard hebben, lijkt mij. Waar is dat geld dan?

Oftewel: tenzij er onlangs iets drastisch is veranderd in je situatie, toont je eigen uitgavenpatroon al aan dat een lening niet verstandig is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Phusebox
  • Laatst online: 10:14
Miki schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:26:
[...]

Ik vind het wel knap dat je alle huizenbezitters beticht van een zo duur mogelijk huis te kopen, wat is er loos dat je dit soort waanideeën verspreidt... jaloezie miscchien?

Daarbij vind ik het begrip "verbetering van je leven" wel een heel rooskleurige gedachte. Wat is er zo moeilijk om een paar maanden even keihard voor te sparen? Even wat minder stappen, proberen zoveel mogelijk op zij te leggen. Waarom toch die verdomde hebberigheid om wat je ziet gelijk al te willen hebben? De enige die hun leven verbeteren zijn heren als Dirk Scheringa en co.
Inderdaad, onder verbetering van je leven versta ik geen luxegoederen maar goed.
Maar goed verder eens met vrijwel iedereen hier, als je nog thuiswoont zou ik eerst eens goed sparen. Desnoods spaar je de helft bij elkaar in een paar maanden, en doe je de rest alsnog met een lening.

Ik zelf weiger geld te lenen voor iets wat minder waard wordt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik ben niet tegen lenen (heb een huis met hypotheek) maar leen nooit voor een auto/motor :). Als je vandaag die motor koopt en morgen totalloss rijdt, dan ben je nog 3 jaar aan het betalen om niets. Wil je perse die motor kopen en toch lenen dan is het volgende mss wel handig:

Spaar de komende maanden (4oid) wat je kan missen, mss iets meer.. Dan heb je al een aardig bedrag bij elkaar en hoef je minder te lenen..

• Brons

Brons

Fail!

Miki schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:26:
[...]

Observaties om mij heen. Wees nou eerlijk, iemand die een huis voor 300k mag kopen van zijn hypotheekverstrekker gaat niet eens huis voor 200k kopen. Ik ben overigens niet jaloers aangezien ik het eigenlijk best goed heb. Een goede spaarrekening en geen schulden. Waarom ben ik dan jaloers?
Natuurlijk is sparen financieel veel beter. Echter mag je van mij ook wel lenen om je leven te verbeteren. Dat heeft niks met hebberigheid te maken.
Ik ben niet tegen lenen (heb een huis met hypotheek) maar leen nooit voor een auto/motor :). Als je vandaag die motor koopt en morgen totalloss rijdt, dan ben je nog 3 jaar aan het betalen om niets.
Dit vind ik zo'n raar argument tegen lenen. Als je nu 3 jaar spaart voor een motor en je koopt die motor en hij gaat stuk ben je 3 jaar bezig geweest met sparen om niets :).

[ Voor 14% gewijzigd door Brons op 08-07-2009 13:32 ]

• donker11
  • Laatst online: 02-04-2021
En bij de motorzaken, heb je hier al nagevraagd of ze geen actie hebben van koop nu en betaal in 2010 bijv?
In sommige gevallen is dit zelfs nog rentevrij. Het is altijd beter om gewoon te sparen, maar dit kan anders ook een optie zijn.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:31:
Dit vind ik zo'n raar argument tegen lenen. Als je nu 3 jaar spaart voor een motor en je koopt die motor en hij gaat stuk ben je 3 jaar bezig geweest met sparen om niets :).
In het tweede geval kun je wel meteen weer verder met je normale bestedingsruimte en schone lei. In het eerste geval ben je het object kwijt en ook nog eens elke maand een x bedrag aan aflossing/rente.
Psychologisch gezien toch wel een verschil imho: ik bekijk liever achteraf een verlies dan dat ik nog 3 jaar tegen een lopend verlies aan moet hikken.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Hyp Hyper schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:37:
[...]

In het tweede geval kun je wel meteen weer verder met je normale bestedingsruimte en schone lei. In het eerste geval ben je het object kwijt en ook nog eens elke maand een x bedrag aan aflossing/rente.
Psychologisch gezien toch wel een verschil imho: ik bekijk liever achteraf een verlies dan dat ik nog 3 jaar tegen een lopend verlies aan moet hikken.
Je verliest geld wat je toch al niet had :) Misschien is de psychologische dreun juist minder wanneer je het leent, aangezien je het in stapjes aflost i.p.v. het hele bedrag in één keer :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Hyp Hyper
Kid Buu schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:40:
[...]

Je verliest geld wat je toch al niet had :) Misschien is de psychologische dreun juist minder wanneer je het leent, aangezien je het in stapjes aflost i.p.v. het hele bedrag in één keer :)
Je moet wel weer een nieuwe motor hebben en als je niet reeds een lening hebt lopen voor de vorige kun je tenminste wel een lening afsluiten voor de nieuwe. :P

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58
Observaties om mij heen. Wees nou eerlijk, iemand die een huis voor 300k mag kopen van zijn hypotheekverstrekker gaat niet eens huis voor 200k kopen. Ik ben overigens niet jaloers aangezien ik het eigenlijk best goed heb. Een goede spaarrekening en geen schulden. Waarom ben ik dan jaloers?
Complete nonsense. Iemand met gezond verstand sluit een hypotheek af voor een huis waarbij de maandlasten dragelijk zijn. Iemand die tot z'n strot toe in de maandlasten zit is gewoon niet verantwoord bezig en kan gewoon niet met geld om gaan.
Natuurlijk is sparen financieel veel beter. Echter mag je van mij ook wel lenen om je leven te verbeteren. Dat heeft niks met hebberigheid te maken.
Dit verhaal strookt dus weer niet met je aversie tegen huizenbezitters maar goed. Persoonlijk vind ik het gewoon niet gezond om geld te lenen voor goederen waarvan je weet dat je met wat eigen inzet zelf kunt kopen. Door het nu al willen kopen(hebberigheid) beseffen velen ook niet wat de reële waarde is van dat product.
Raar argument? Ik denk dat je het stukje schuld vergeet mee te nemen die na je ongeluk boven op je geleende bedrag dient te betalen.

• Hyp Hyper
Miki schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:53:
Raar argument? Ik denk dat je het stukje schuld vergeet mee te nemen die na je ongeluk boven op je geleende bedrag dient te betalen.
Rente bedoel je.
(maar gelijk heb je)

• Exirion
  • Laatst online: 09:24

Exirion

Gadgetfetisjist

job schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:10:
Misschien is het handiger je uitgave patroon eens onder de loep nemen.. Als je nu al een lening nodig hebt om die paar duizend euro te kunnen uitgeven, hoe wil je later op jezelf kunnen gaan wonen.
Amen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• V525
Rukapul schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:19:
Samengevat: een 3-jarige verplichting aangaan voor >10% van het netto inkomen voor een consumptieve besteding zonder spaar/leen-trackrecord en een jaarcontract.

De kans dat die lening ooit (koophuis, werkloosheid, etc.) in de weg gaat zitten is reeel (zoals bij elke lening). Dit nog even los van de vraag of je ruim een half netto maandsalaris wil besteden om de komende 3 maanden wat te toeren, maar die welvaartsvraag kan alleen de topicstarter beantwoorden.

Ik heb er uitermate weinig vertrouwen in dat die lening versneld ingelost zal worden ondanks de mooie voornemens in dit topic. Dan was er in de eerste plaats namelijk al niet de intentie geweest om te lenen.

* Rukapul is overigens een vaste kijker van een dubbeltje op zijn kant :Y) Kernprobleem: gebrek aan overzicht en overzicht met betrekking tot de financien.
Dit nog even los van de vraag of je ruim een half netto maandsalaris wil besteden om de komende 3 maanden wat te toeren, maar die welvaartsvraag kan alleen de topicstarter

Dit is natuurlijk onzin, ja in het begin betaal je veel voor weinig, maar daarna is dat over en dat is eigenlijk met alles zo.

Ook dit is onzin. Er is genoeg gespaard vanaf een jaar geleden. Maar mensen vergeten nogal snel overige uitgaven. Zoals auto rijbewijs ala 2000€ motorrijbewijs ala 1800€ pak, helm, schoenen ala 700€. Daarnaast bijv een nieuw bed ala 800€ en zo kan ik vast nog meer dingen verzinnen die mijn huidige spaar rekening flink leeg hebben gehaald. Dit soort dingen zijn namelijk voor mijn eigen rekening.

Hiervoor heb ik wel gespaard en ja dat geeft meer voldoening en je hebt geen schulden, maar in dit geval leen ik om iets eerder te hebben en daarna met de lasten te zitten en aangzien ik altijd goed heb kunnen sparen is meer aflossen geen problemen. Waardoor de rente flink daalt en het uiteindelijk heel erg mee zal vallen. Ideaal dus.

Ook blijft de waarde van een motor bij goed onderhoud en weinig extra km's vrij hoog. Uiteraard zakt dit maar dit is niet te vergelijken met een auto. Wat ik wel moet toegeven is dat wanneer je de motor total loss rijd je nog steeds betaald voor iets wat er niet meer is. Maar goed uiteindelijk ben je hetzelfde geld kwijt + rente uiteraard.

Voorwaarde voor mijzelf is wel dat het hier zal/moet blijven want daarna schat ik wel in dat ik op mijzelf ga wonen en buiten dat wil ik dan geen schulden meer hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 14:03 ]

• V525
Lees Aub even wat berichten na, dit heeft niks met onverantwoorden uitgaven te maken!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het feit dat de TS hier de vraag post komt op mij over dat ie erg onzeker is over lenen, en er liever niet aan begint. Het is echt zo'n post waar je hoopt te horen wat je wilt horen. Nofi.

• Brons

Brons

Fail!

Miki schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:53:
[...]

Complete nonsense. Iemand met gezond verstand sluit een hypotheek af voor een huis waarbij de maandlasten dragelijk zijn. Iemand die tot z'n strot toe in de maandlasten zit is gewoon niet verantwoord bezig en kan gewoon niet met geld om gaan.
Iemand die een 300k lening mag hebben kan dit normaal gezien betalen. Echter deze persoon zal waarschijnlijk niet een goedkoop huis kopen aangezien hij een duurdere mag kopen van de bank.
[...]

Dit verhaal strookt dus weer niet met je aversie tegen huizenbezitters maar goed. Persoonlijk vind ik het gewoon niet gezond om geld te lenen voor goederen waarvan je weet dat je met wat eigen inzet zelf kunt kopen. Door het nu al willen kopen(hebberigheid) beseffen velen ook niet wat de reële waarde is van dat product.
Ik heb geen aversie tegen huizenbezitters, dat verzin jij. Echter ik vind het scheef dat men hier zo raar doet over een lening van 4000 voor een goed dat zijn kwaliteit van leven zal verhogen terwijl een paar honderdduizend euro uitgeven sociaal geaccepteerd is. Ook als je bijvoorbeeld voor de helft van je maximale hypotheekbedrag ook een goed huis kan kopen. Al zal de badkamer wel niet helemaal perfect zijn.
Rente bedoel je zeker? Dat vergeet ik niet. Dat is inderdaad de prijs die je moet betalen om te lenen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Waarom heb je dit topic geopend? Het lijkt er op dat je al lang je keuze gemaakt hebt ;)

Lenen en sparen is eigenlijk hetzelfde, in beide gevallen leg je een x bedrag per maand opzij. Het voordeel van lenen is dat je de aankoop eerder kan doen dan bij sparen, het nadeel van lenen is dat de maandelijkse inleg verplicht is wat bij sparen niet het geval is, en dat kan nog wel eens vervelend zijn. Daarbovenop komt dat je bij lenen rente betaald en bij sparen rente ontvangt.

Je haalt de aanschaf van iets een stukje naar voren, maar betaald daar dan ook dik voor. En daarnaast loop je tegen de verplichting aan als je een huis wil kopen of even het geld niet hebt.

En als we het dan over een motor hebben: er zijn heel erg veel goede motoren te koop rond de 1500 euro, is dat niet iets wat beter bij je budget past?

[ Voor 22% gewijzigd door André op 08-07-2009 14:08 ]

Verwijderd

[...]
Dan zet ik vraagtekens bij jouw omgeving ;)

Ik heb geen behoefte aan een supergroot huis, en doe liever andere dingen met m'n geld. Maar, omdat een koophuis wel uiteindelijk de goedkoopste woonvorm is, héb ik wel een huis gekocht - destijds nog samen met vriendin maar al uitgezocht op 1 salaris en zonder HRA (Die krijg ik eens per jaar wel als kadootje met een berg rente :P). De vriendin is al weg, en de HRA kan ook altijd nog wegvallen, en toch kan ik daar dan nog prima wonen. Hypotheek is natuurlijk 30 jaar vast 100% spaar - ik wil best wat gokken met beleggen, maar dan met geld waarvan ik zeker weet dat ik het niet nodig heb.

Misschien wat té verantwoord in de ogen van sommigen, maar ik slaap er erg lekker bij :) En zo ken ik eigenlijk niemand in mijn omgeving die max is gegaan.

En waarom?... Ja, omdat ik me een 12 jaar geleden als onervaren broekie ook een keer heb laten verleiden tot lenen voor "iets leuks". Het kán wel, en het komt ook wel weer goed, maar die maandelijkse extra lasten en de rente die je betaalt zijn al érg snel vervelender dan het genot van die aankoop. Eens en nooit meer dus.
"De kwaliteit van leven verhogen" doe je niet met een dergelijke aankoop - althans, niet voor lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 14:09 ]

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
De TS heeft een inkomen, dat is al iets. Genoeg mensen die in de problemen komen door te lenen terwijl er nauwelijks iets overblijft om af te betalen. Punt is wel dat je goed in kaart moet brengen wat je uitgaven zijn. Niet alleen je vaste lasten, maar ook wat je iedere maand toch gaat uitgeven aan uitgaan, andere hobby's/verslavingen en natuurlijk onderhoud en benzine voor je motor. Met een vaag idee van 'lekker snel aflossen' een lening aangaan en het dan per ongeluk expres toch niet doen, is niet slim.

Ik ben het niet eens met dat je persé moet sparen, omdat je dan een veel fijner gevoel krijgt en andere onzin, maar weet wel waar je aan begint. Schat je toekomstige situatie in en bepaal wat je gaat aflossen per maand. Als je die zelfdiscipline niet kunt opbrengen, kun je er beter niet aan beginnen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Wilke
  • Laatst online: 09:57
Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:27:
Iedereen die even door leen-topics hier heen scrolled komt er al snel achter dat er toch een 'leners zijn losers'-mentaliteit hangt.
Terecht, IMHO (al heb ik niet aan die discussies deelgenomen).
Persoonlijk heb ik buiten de IBG nog nooit geld geleend maar niet iedereen krijgt dezelfde gunstige hand kaarten gedeeld.
Dit is waar....de topicstart is echter een schoolvoorbeeld van consumptief lenen, en dat heeft natuurlijk niets, maar dan ook niets te maken met "gunstige of minder gunstige kaarten toebedeeld krijgen".

Gebaseerd op wat ik tot nu toe lees in dit topic, lijkt de topicstarter me verder het schoolvoorbeeld van iemand die zo'n lening niet moet nemen.

Om nog wat toe te voegen: waarom zou je uberhaupt nieuw kopen? Motoren kun je 2e hands voor veel minder krijgen. Voor 2000 euro lijkt me dat je een eind moet komen (iig een motor van <10 jaar oud en niet te veel km's). Als je thuis woont, 1300 netto per maand vangt, en dat niet in 3-4 maand kunt sparen, zou een lening het laatste zijn waar ik aan zou denken. Hoe ter wereld geef je als thuiswonende vrijwel die gehele 1300 euro uit elke maand?

Je zegt wel dat je in de toekomst makkelijk versneld kunt afbetalen door minder geld uit te geven, maar waarom niet gewoon eerst minder geld uitgeven, en dan vervolgens die 750 euro extra uitgeven aan koele accessoires of whatever?

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:06:
Misschien wat té verantwoord in de ogen van sommigen, maar ik slaap er erg lekker bij :)
Ik vind dit een erg verstandige mentaliteit en zo ben ik zelf ook ingesteld. Echter vraag ik mij af of niemand ooit een keer tegen je gezegd heeft dat je een veel duurder/mooier/groter huis kon kopen.

Laat ik mij nog even verduidelijken: als ik nu een motor zou willen kopen kan ik dat van mijn spaargeld. Dat neemt niet weg dat als ik iets wil kopen waardoor ik gelukkiger kan worden zal ik niet bang zijn om daar geld voor te lenen, mits het in mijn budget past natuurlijk. Ik erger mij echter aan mensen die zeggen dat lenen per definitie fout is en dat je dat nooit moet doen. Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Aan de andere kant erger ik mij ook aan mensen die op TV komen huilen dat ze kapot zijn gemaakt door de DSB omdat ze zo veel hebben kunnen lenen. Mensen hebben namelijk ook eigen verantwoordelijkheid.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:13:
[...]
Ik vind dit een erg verstandige mentaliteit en zo ben ik zelf ook ingesteld. Echter vraag ik mij af of niemand ooit een keer tegen je gezegd heeft dat je een veel duurder/mooier/groter huis kon kopen.

Laat ik mij nog even verduidelijken: als ik nu een motor zou willen kopen kan ik dat van mijn spaargeld. Dat neemt niet weg dat als ik iets wil kopen waardoor ik gelukkiger kan worden zal ik niet bang zijn om daar geld voor te lenen, mits het in mijn budget past natuurlijk. Ik erger mij echter aan mensen die zeggen dat lenen per definitie fout is en dat je dat nooit moet doen. Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Aan de andere kant erger ik mij ook aan mensen die op TV komen huilen dat ze kapot zijn gemaakt door de DSB omdat ze zo veel hebben kunnen lenen. Mensen hebben namelijk ook eigen verantwoordelijkheid.
Ik denk dat dat komt omdat wanneer men het woord 'lenen' hoort gelijk moet denken aan die DSB zieligdoenerij verhalen. Ik ben het 100% met je eens dat, mits verantwoord, er niks mis is met consumptief lenen. Dat anderen zoiets niet zouden doen is prima, maar om het dan maar meteen als fout te bestempelen is onzin.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rukapul schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:19:
Ik heb 't ook een paar keer zitten kijken maar ik krijg er kramp in m'n tenen van :P Het is een combinatie van domheid, ignorance en kortzichtigheid. Mensen die van pakweg 4000 euro per maand niet kunnen rondkomen omdat ze vanalles leasen, een paard hebben, meerdere auto's hebben en weet ik veel wat allemaal voor gemiep.
V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:59:
Lees Aub even wat berichten na, dit heeft niks met onverantwoorden uitgaven te maken!
Nou wordt ie mooi... jij weet zeker dat ik niet goed gelezen heb omdat ik het anders wel met je eens zou moeten zijn? Nee, ik ben het niet met je eens.

Je zit nog lekker luxe bij paps en mams in huis en hebt een riant inkomen voor iemand zonder vaste lasten. Als jij het dan nog nodig vindt om op je 22e 4000 euro te lenen voor een luxeartikel als een motor, dan zie ik het somber in voor je financiele situatie in de toekomst. Blijkbaar is er al lang iets fout gegaan bij je, want anders had je die 4000 euro gewoon op je bankrekening staan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als jij zodanig veel geld overhoudt dat je de afgelopen tijd zelf een dikke 4.5k euro hebt kunnen uitgeven aan rijbewijzen en motorspullen, kosten die je nu niet meer hebt, dan denk ik dat je zo'n lening best aan kan.

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen als je iets gaat lenen zijn naar mijn idee: "Waarom heb ik het geld niet op de plank liggen?" en "Wat doe ik nu maandelijks met het geld dat die aankoop me gaat kosten?".

Nou, het geld heb je niet op de plank liggen omdat je grote eenmalige uitgaven hebt gedaan (dat is gunstig). Als je niet echt wist waarom je geen geld had dan zou het een stuk zorgelijker zijn.

De aankoop kost je een dikke 130 euro aan rente. 6 euro wegenbelasting, een dikke 30 euro WA+ verzekering of zo'n 80 (?) All-risk per maand, en brandstof. Die motor gaat je dus zo'n €250 of €300 per maand kosten. Als je dat nu maandelijks ruim overhoud (laten we zeggen, minstens 400 a 500 euro), dan moet het kunnen.

Houd er wel rekening mee dat je een motor relatief gemakkelijk total-loss kunt rijden. Je wilt vast niet na een half jaar een prakje staal hebben en nog een lening van 2.5 jaar. Verder is het verstandig om wel een buffer aan te houden, zodat je als de nood aan de man komt de motor snel kunt verkopen (€ 1000 verlies) en je alsnog je lening kunt afbetalen. Een eigen buffertje van zo'n €1000 is dus ook wel verstandig :)

En dan lekker motorrijden maar!
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:23:
Ik heb 't ook een paar keer zitten kijken maar ik krijg er kramp in m'n tenen van :P Het is een combinatie van domheid, ignorance en kortzichtigheid. Mensen die van pakweg 4000 euro per maand niet kunnen rondkomen omdat ze vanalles leasen, een paard hebben, meerdere auto's hebben en weet ik veel wat allemaal voor gemiep.
Ja, dat is echt waanzin :P. Overigens vind ik dat het programma er ook niet het maximale uithaalt. Ze komen dan met zo'n overzicht van de kosten van het gezin, waar doodleuk €1700 vaste kosten in staan per maand. Ik wil juist dáár wel een specificatie van zien :). Dat die derde auto en het zomerhuisje in Zeeland niet meer kunnen snap ik ook wel, maar ze hebben stuk voor stuk gigantisch hoge vaste lasten die niet meer gespecificeerd worden... :)

[ Voor 23% gewijzigd door eamelink op 08-07-2009 14:26 ]

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:13:
[...]
Het eerste wat je hoort na het verstrekken van je gegevens aan een hypotheekadviseur / bank is het max. leenbedrag, en als je dan aangeeft voor welk huis is de eerste reactie inderdaad dat je er daar wel 3 van kan kopen en dat een huis een goeie investering is dus je beter een duurdere kan kopen... (Dát zullen ze op dit moment wel minder hard roepen :P)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

eamelink schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:24:
Ja, dat is echt waanzin :P. Overigens vind ik dat het programma er ook niet het maximale uithaalt.
Ik vind het hele drama er omheen al tenenkrommend. Er zijn schrijnende gevallen van mensen die ziek zijn geworden of werkloos zijn geworden, maar de meest gevallen zijn mensen die stiekem strontverwend zijn en eigenlijk ook geen zin hebben om dingen op te geven om uit de schulden te komen. Een mooi voorbeeld was van een mens dat 1 dag per week werkte en daarom MOEST ze een auto hebben plus kinderopvang. Resultaat was dat de hobby van mevrouw, die ze ook niet op wilde geven, 600 euro per maand kostte ipv dat het inkomen opleverde. Toen het programma meer/ander werk voor haar had geregeld was ze daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Sja, dan zakt mijn broek af...

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

ST10©DE

Dus.............

[...]
Blijkbaar is er al lang iets fout gegaan bij je, want anders had je die 4000 euro gewoon op je bankrekening staan.
Mwah, dat lijkt me ook een beetje kort door de bocht...

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• V525
[...]

[...]

Nou wordt ie mooi... jij weet zeker dat ik niet goed gelezen heb omdat ik het anders wel met je eens zou moeten zijn? Nee, ik ben het niet met je eens.

Je zit nog lekker luxe bij paps en mams in huis en hebt een riant inkomen voor iemand zonder vaste lasten. Als jij het dan nog nodig vindt om op je 22e 4000 euro te lenen voor een luxeartikel als een motor, dan zie ik het somber in voor je financiele situatie in de toekomst. Blijkbaar is er al lang iets fout gegaan bij je, want anders had je die 4000 euro gewoon op je bankrekening staan.
Er is genoeg gespaard vanaf een jaar geleden. Maar mensen vergeten nogal snel overige uitgaven. Zoals auto rijbewijs ala 2000€ motorrijbewijs ala 1800€ pak, helm, schoenen ala 700€. Daarnaast bijv een nieuw bed ala 800€ en zo kan ik vast nog meer dingen verzinnen die mijn huidige spaar rekening flink leeg hebben gehaald. Dit soort dingen zijn namelijk voor mijn eigen rekening.

Dus dat geld stond ook allang op de rekening, maar dat is er dus weer vanaf door o.a. bovenstaande. Verder staan paps en mams er financieel zodanig voor dat het altijd behap stukken was totdat ik zelf mij dingen kon betalen. Nu is dat zeker niet erg, maar vergt wel meer van mijn spaargeld dan menig ander op deze leeftijd thuiswonend

Dus als mensen dan gaan replayen; met dat inkomen had je allang het aankoop bedrag zelf gespaard kunnen hebben, dan lezen ze naar mijn inziens niet goed. Verder respecteer ik je mening, ik vraag er tenslotte ook om.

Ik heb dit topic geopend om juist 3x na te denken over deze lening en mensen mij misschien dingen kunnen laten inzien waar ik zelf niet aan gedacht had! Ik dacht eerst ook niet aan lenen en gewoon aan sparen dat ging me tenslotte ook goed af, maar onder deze voorwaarden werd het me wel makkelijk gemaakt vanwege de uiteindelijke lage rente en de korte periode die ik er dan aan vast zit. Met als voordeel ( Wanneer financieel verantwoord, mooi voorbeeld is checklist van eamelink ) dat je nu al kan genieten van iets wat je anders over 2 jaar hebt. Qua kosten maakt het in dit geval bij meer aflossen ook niet veel uit.

Maar goed na veel gelezen te hebben heeft dit topic wel enigzins mijn mening veranderd en sta ik er toch was sceptischer tegenover. Nogmaals bedankt voor reactie's

[ Voor 19% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 14:57 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 07:49
Neem jezelf nooit voor dat je nog lang gaat thuiswonen want dat kan zeer snel en onverwacht veranderen.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik lang thuis ging wonen en ben uiteindelijk midden in mijn studies verhuisd.
Mijn ouders hebben mij wel financiëel ondersteund _/-\o_, want een 6-jarige voltijdse studie is niet echt te combineren met een baan.

Als ik jou was zou ik er ook voor sparen, het is zoveel leuker om iets te kopen nadat je er toe geleefd hebt.

Ik heb 11000€ geleend gehad voor een wagen toen ik begon te werken. Ik had er één, maar dat was een benzine. In die tijd leek was het een goede deal, ipv 450€ benzine/ maand ging ik naar 260€ lening + 200€ diesel.

NU kan ik mij elke keer als ik het bedrag van de rekening zie afgaan voor de kop slaan omdat ik de wagen ondertussen al 1.5 jaar niet meer heb, vond het niet te moeite om hem af te betalen nadat ik hem verkocht had omdat ik een renteloze lening had.

Als je ervoor kan sparen moet je dat gewoon doen, je plezier wordt uitgesteld maar dat compenseert zich later wel. 4000€ is uiteindelijk *niks* als je nog thuiswoont.

edit:
Als je om weet gaan met geld, lees ik nu uit bovenstaande en je wil het echt is er niemand die je het belet.
Probeer hem enkel zo snel mogelijk af te lossen. Je betaalt wat meer, maar hebt er ook sneller plezier van.

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-07-2009 15:02 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

V525 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:47:
Er is genoeg gespaard vanaf een jaar geleden. Maar mensen vergeten nogal snel overige uitgaven. Zoals auto rijbewijs ala 2000€ motorrijbewijs ala 1800€ pak, helm, schoenen ala 700€. Daarnaast bijv een nieuw bed ala 800€ en zo kan ik vast nog meer dingen verzinnen die mijn huidige spaar rekening flink leeg hebben gehaald. Dit soort dingen zijn namelijk voor mijn eigen rekening.

Dus dat geld stond ook allang op de rekening, maar dat is er dus weer vanaf door o.a. bovenstaande. Verder staan paps en mams er financieel zodanig voor dat het altijd behap stukken was totdat ik zelf mij dingen kon betalen. Nu is dat zeker niet erg, maar vergt wel meer van mijn spaargeld dan menig ander op deze leeftijd thuiswonend

Dus als mensen dan gaan replayen; met dat inkomen had je allang het aankoop bedrag zelf gespaard kunnen hebben, dan lezen ze naar mijn inziens niet goed. Verder respecteer ik je mening, ik vraag er tenslotte ook om.

Ik heb dit topic geopend om juist 3x na te denken over deze lening en mensen mij misschien dingen kunnen laten inzien waar ik zelf niet aan gedacht had! Ik dacht eerst ook niet aan lenen en gewoon aan sparen, maar onder deze voorwaarden werd het me wel makkelijk gemaakt vanwege de uiteindelijke lage rente en de korte periode die ik er dan aan vast zit.
Duidelijk, maar ik hoop toch dat je met me eens bent dat een motorrijbewijs plus motor plus alle toebehoren onder het label 'luxe' vallen? Als je dat alleen kunt financieren met een lening dan moet je je toch eens gaan afvragen hoe hard je het nu eigenlijk nodig hebt. Je zegt "mensen vergeten nogal snel overige uitgaven", maar als je straks zelfstandig wilt gaan wonen dan komen er nog veel duurdere dingen waar jij nu niet aan denkt :)

• V525
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:56:
[...]

Duidelijk, maar ik hoop toch dat je met me eens bent dat een motorrijbewijs plus motor plus alle toebehoren onder het label 'luxe' vallen? Als je dat alleen kunt financieren met een lening dan moet je je toch eens gaan afvragen hoe hard je het nu eigenlijk nodig hebt. Je zegt "mensen vergeten nogal snel overige uitgaven", maar als je straks zelfstandig wilt gaan wonen dan komen er nog veel duurdere dingen waar jij nu niet aan denkt :)
Moet ik jou ook gelijk ingeven, motor + toebehoren is inderdaad ( in mijn geval zeker ) een luxe, maar dat geld heb ik ervoor over. En een lenig afsluiten betekend niet per definitie dat je het niet kan betalen. In mijn geval zou ik het wel kunnen, maar dan moet ik willen sparen.

En gelukkig maar dat ik nog thuis woon op dit moment dan, want inderdaad zelfstandig wonen kost mij nog meer geld:)

• Metro2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:56:
[...]

Leven te verbeteren? :') ? Kom op zeg, het gaat om een luxe product geen eerste levensbehoefte.
Op zich is zo'n bedrag natuurlijk een schijntje op wat je elke maand over houdt en zou de lening geen probleem moeten zijn. Wat natuurlijk eerder gevraagd kan worden is waarom de TS geen spaargeld heeft om die motor zo te kunnen kopen. Bij iemand die thuis woont en dus met gemak elke maand 900 tot 1000 euro kan sparen is het echt onbegrijpelijk dat je niet 4k als buffer hebt staan voor als je ineens iets wilt hebben (zoals nu dus een motor)

Ik zou ervoor sparen maargoed.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op zich is het niet zo vreemd om een lening af te sluiten voor een motor of auto. Dat doen zo veel mensen. Zolang hij thuis woont kan hij het makkelijk betalen en als hij op zichzelf wil gaan wonen binnen vier jaar dan zal hij de situatie op dat moment moeten bekijken (misschien verdient hij dan wel veel meer).

/▌

• Rukapul
  • Laatst online: 13:45
[...]

eamelink schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:24:
Ja, dat is echt waanzin :P. Overigens vind ik dat het programma er ook niet het maximale uithaalt. Ze komen dan met zo'n overzicht van de kosten van het gezin, waar doodleuk €1700 vaste kosten in staan per maand. Ik wil juist dáár wel een specificatie van zien :). Dat die derde auto en het zomerhuisje in Zeeland niet meer kunnen snap ik ook wel, maar ze hebben stuk voor stuk gigantisch hoge vaste lasten die niet meer gespecificeerd worden... :)
Exirion schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:31:
[...]

Ik vind het hele drama er omheen al tenenkrommend. Er zijn schrijnende gevallen van mensen die ziek zijn geworden of werkloos zijn geworden, maar de meest gevallen zijn mensen die stiekem strontverwend zijn en eigenlijk ook geen zin hebben om dingen op te geven om uit de schulden te komen. Een mooi voorbeeld was van een mens dat 1 dag per week werkte en daarom MOEST ze een auto hebben plus kinderopvang. Resultaat was dat de hobby van mevrouw, die ze ook niet op wilde geven, 600 euro per maand kostte ipv dat het inkomen opleverde. Toen het programma meer/ander werk voor haar had geregeld was ze daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Sja, dan zakt mijn broek af...
Ik ben het zo enorm met jullie eens. Ik moet elke week gewoon weer kijken hoe mensen met een dubbelmodaal inkomen dat door 't putje weten te laten stromen zonder zonder ook maar enige aanleiding te zien om een keer actie te ondernemen :P Meest tenenkrommend is die John Williams die dan kostenloos leasecontracten laat openbreken (yeah right, kom daar zonder camera eens mee) en spullen regelt voor nop of weinig (bah) :X

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:10:
[...]

Leven te verbeteren? :') ? Kom op zeg, het gaat om een luxe product geen eerste levensbehoefte
Ik zeg toch niet dat het een eerste levensbehoefte is? Echter ik kan mij voorstellen dat het hebben van een motor je leven een stuk prettiger/leuker kan maken. Waarom zou je dan conservatief doen en het een tijd laten terwijl je het nu ook kan hebben en de kosten ook gewoon kan dragen? Het leven moet leuk zijn en zo lang je denkt dat je door bepaalde aankopen een prettiger leven kan hebben zie ik niet in waarom je het niet zou mogen lenen.

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
1. is die motor
a. pure noodzaak?
of
b. enkel voor je genot?

Antwoord A: ga verder met lenen
Antwoord B: ga verder naar vraag 2

2. ik word er
a. alleen de eerste weken gelukkig van
b. 3 jaar lang ontzettend gelukkig van
c. heel m'n leven zal ik terugkijken naar dat half jaar dat ik eerder m'n motor heb gehad, zo gelukkig wordt ik er van

Antwoord A, B en C: begin niet met lenen

• V525
flashin schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:28:
1. is die motor
a. pure noodzaak?
of
b. enkel voor je genot?

Antwoord A: ga verder met lenen
Antwoord B: ga verder naar vraag 2

2. ik word er
a. alleen de eerste weken gelukkig van
b. 3 jaar lang ontzettend gelukkig van
c. heel m'n leven zal ik terugkijken naar dat half jaar dat ik eerder m'n motor heb gehad, zo gelukkig wordt ik er van

Antwoord A, B en C: begin niet met lenen
Beetje flauw natuurlijk, maar duidelijk je bent geen fan van lenen wat ik overigens ook niet ben.

ps: Wel grappig zowel boven als beneden in de adver balken "Wilt u geld lenen, leen nu voor weinig" :+

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Gewoon beetje afdingen op die motor, dan heb je al een deel van het rentebedrag terugverdiend :)

Facts don't care about your feelings

• MrDirect
Het is 20 euro in de maand aan rente wat die kwijt zou zijn. Is het die 20 euro/maand waard om nu al motor te kunnen rijden? Anders neemt die maar een goedkoper GSM abonnement en internetabonnement, dan heeft die die 20 euro alweer bespaard en merkt die helemaal niks in z'n maandelijkse uitgaven patroon.

• AcXeller
  • Niet online
Ik heb een keer geld geleend bij mijn ouders om een goed bed te kunnen kopen, echter moet ik zeggen dat dit erg lang duurde voordat het afbetaald was (terwijl er genoeg geld binnen komt). Verder vraag ik me af waarom deze opmerking nog niet is langsgekomen:

Als je het geld niet hebt, dan kan je het dus niet kopen

Ben nu bezig om een hypotheek te regelen en heb dus geld voor het bed geleend dus een beetje hypocriet is het wel, echter is het wel een regel waar ik naar probeer te leven. Sinds het bed heb ik ook niets meer geleend en wil het ook niet meer doen. Daarvoor trouwens ook nooit echt geleend (behalve als je even geen geld op zak hebt en dan 20 euro of zo).

Bedenk ook wel dat je als startend motorrijder een redelijke kans hebt om onderuit te gaan, dan krijg je weer kosten om te repareren. Met een beetje pech heb je letsel en minder inkomsten. Ook wil je waarschijnlijk een leukere uitlaat, betere banden, ander ruitje etc. etc.

Huur anders af en toe een motor voor een weekend, zolang je dat niet te vaak doet is het nog goedkoper ook.

Mijn YouTube kanaal

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:28:
[...]

Ik zeg toch niet dat het een eerste levensbehoefte is? Echter ik kan mij voorstellen dat het hebben van een motor je leven een stuk prettiger/leuker kan maken. Waarom zou je dan conservatief doen en het een tijd laten terwijl je het nu ook kan hebben en de kosten ook gewoon kan dragen? Het leven moet leuk zijn en zo lang je denkt dat je door bepaalde aankopen een prettiger leven kan hebben zie ik niet in waarom je het niet zou mogen lenen.
Het leven bestaat uit keuzes maken, en blijkbaar heeft TS keuzes gemaakt in het verleden om geen geld te sparen en zijn geld uit te geven aan andere dingen waardoor hij nu geen geld heeft voor een motor. Dan heb je in mijn ogen gewoon pech en ga je maar opnieuw sparen. Je kan niet zomaar alles kopen wat je wilt hebben.

• V525
Anarchy 99 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:56:
Het is 20 euro in de maand aan rente wat die kwijt zou zijn. Is het die 20 euro/maand waard om nu al motor te kunnen rijden? Anders neemt die maar een goedkoper GSM abonnement en internetabonnement, dan heeft die die 20 euro alweer bespaard en merkt die helemaal niks in z'n maandelijkse uitgaven patroon.
En die 20€ is het minst ongusntige naar alle waarschijnlijkheid word dit echt wel minder, bovenstaande reactie van AcXeller kan ik mij ook in vinden. Je loopt natuurlijk als beginnende motor bestuurder meer risico door de korte ervaring. Aan huren heb ik ook zitten denken en al ook 2x gedaan. Maar daar heb je echt overal een eigen risico van 1800€ en deze is vaak af te kopen voor 10€ per dag extra naar 900€. Ongeacht je leeftijd en ervaring! Kortom voor mij toch geen goeie optie

• V525
Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:00:
[...]

Het leven bestaat uit keuzes maken, en blijkbaar heeft TS keuzes gemaakt in het verleden om geen geld te sparen en zijn geld uit te geven aan andere dingen waardoor hij nu geen geld heeft voor een motor. Dan heb je in mijn ogen gewoon pech en ga je maar opnieuw sparen. Je kan niet zomaar alles kopen wat je wilt hebben.
Het leven bestaat zeker uit keuzes, maar ook jij leest niet goed voordat je reageerd! Ik heb juist in het verleden wel de keuze gemaakt om te sparen, omdat ik wist dat ik autorijbewijs ( Trouwens nodig voor werk, zit in de buitendienst. Dus geen luxe ) , motorrijbewijs, auto zelf, bed, inrichting slaapkamer, kleren etc etc zelf moest betalen. Daardoor is mijn spaargeld opgeraakt net zoals dat bij iedereen gebeurd die eerst spaart om meer dan 75% vervolgens in 1 klap uit te geven. Ik werk dan ook pas 1,5 jaar

En buiten dat kan je dus wel ( Helaas ) kopen wat je wilt hebben, maar nu niet kan betalen.
Of dat een juiste stap is is een 2e, maar het kan wel

[ Voor 9% gewijzigd door V525 op 08-07-2009 16:08 ]

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:00:
[...]

Waarom moet je pech hebben als je de lening kan betalen? Het is echt niet zo zwart/wit als jij het doet voorstellen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:09:
[...]

Waarom moet je pech hebben als je de lening kan betalen? Het is echt niet zo zwart/wit als jij het doet voorstellen.
Mentaliteitskwestie denk ik. Als je nu al niet de discipline kan opbrengen om te sparen voor een luxe artikel dan kan je dat later al helemaal niet als je elke maand weinig overhoudt. Ik lees dat TS wel gespaard heeft in het verleden, waarom dan nu niet voor een motor? Desnoods koopt hij / zij een goedkopere motor of wacht gewoon even.

Ik leef nog altijd via het principe: als je het niet hebt kan je het ook niet uitgeven.

Hypotheek is een ander verhaal, dat is zo'n immens bedrag dat je dat nauwelijks bij elkaar gespaart krijgt, al ben ik persoonlijk wel bezig om in elk geval een deel ervan bij elkaar te hebben mochten vriendin en ik straks gaan samenwonen, maar sparen gaat niet zo hard als je op jezelf woont...

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 08-07-2009 16:15 ]

Verwijderd

.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 10:10 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:20:

Ik ben het zo enorm met jullie eens. Ik moet elke week gewoon weer kijken hoe mensen met een dubbelmodaal inkomen dat door 't putje weten te laten stromen zonder zonder ook maar enige aanleiding te zien om een keer actie te ondernemen :P Meest tenenkrommend is die John Williams die dan kostenloos leasecontracten laat openbreken (yeah right, kom daar zonder camera eens mee) en spullen regelt voor nop of weinig (bah) :X
Is dat programma echt dan? (en ja dat is een serieuze vraag, in tv-makelaar en dergelijke zitten ook vaak acteurs die spelen dat ze een huis willen kopen).

/▌

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:13:
[...]

Mentaliteitskwestie denk ik. Als je nu al niet de discipline kan opbrengen om te sparen voor een luxe artikel dan kan je dat later al helemaal niet als je elke maand weinig overhoudt. Ik lees dat TS wel gespaard heeft in het verleden, waarom dan nu niet voor een motor? Desnoods koopt hij / zij een goedkopere motor of wacht gewoon even.
Het zou inderdaad een mentaliteitskwestie kunnen zijn. Ik zou persoonlijk ook niet zo snel geld lenen om een motor of auto te kopen. Echter zie ik nog steeds niet waarom het sociaal niet geaccepteerd is om geld te lenen om een luxe artikel te kopen. Ook snap ik niet waarom een aantal mensen in dit topic (en voorgaande topics) zeggen dat je nooit mag lenen. Laat mensen gewoon zelf beslissen wat ze willen doen. Lenen heeft als gevolg dat ze op een later moment minder kunnen kopen. Nou en? Het is een persoonlijke keuze.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

Ben van mening dat je het gewoon moet doen. Alles kan veranderen in de toekomst. Maar als je graag nu een moter wilt gaan rijden en in het ergste geval er 750 euro extra voor wilt betalen moet je het gewoon doen. Misschien zoals eerder al is gesteld afdingen, of een moter kopen onder je 'normale' budget. Zodoende dat je later niet direct in de problemen komt.

En vind het beetje flauw van de mensen die wel lenen voor een huis hem afraden om een moter aan te schaffen. In principe is dit hetzelfde idee. Ook een huis (zeker van de laatste paar jaar) gaat de komende jaren hard afschrijven, als je ziet naar de overwaarde die betaald is over de herbouwwaarde van de huizen.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

De vergelijking met een hypotheek gaat mank. Zo heb je o.a. door HRA een veel aantrekkelijker effectief rente tarief. Dit maakt het kopen van een huis d.m.v. een hypotheek veel aantrekkelijker dan bijv. huren.

Ik zal je sterker vertellen, toen ik mijn huis kocht had (en nog steeds) ik genoeg vermogen om niet een hypotheek te hoeven nemen. Echter haalde ik meer rendement uit mijn vermogen door een hypotheek te nemen. De rente die ik betaal ligt namelijk lager dan de rente die ik over mijn spaargeld krijg.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ksi schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:29:
Ben van mening dat je het gewoon moet doen. Alles kan veranderen in de toekomst. Maar als je graag nu een moter wilt gaan rijden en in het ergste geval er 750 euro extra voor wilt betalen moet je het gewoon doen. Misschien zoals eerder al is gesteld afdingen, of een moter kopen onder je 'normale' budget. Zodoende dat je later niet direct in de problemen komt.

En vind het beetje flauw van de mensen die wel lenen voor een huis hem afraden om een moter aan te schaffen. In principe is dit hetzelfde idee. Ook een huis (zeker van de laatste paar jaar) gaat de komende jaren hard afschrijven, als je ziet naar de overwaarde die betaald is over de herbouwwaarde van de huizen.
Een motor van 4k spaar je in enkele maanden bij elkaar. een huis van gemiddeld 2,5 ton spaar je niet bij elkaar voor je 50e. Je moet in die tijd wel ergens wonen ;) Nogal een verschil of iets een noodzakelijk iets is (huisvesting) of een luxe iets waar 90% van de nederlanders het zonder mee moet doen.

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:26:
[...]

Het zou inderdaad een mentaliteitskwestie kunnen zijn. Ik zou persoonlijk ook niet zo snel geld lenen om een motor of auto te kopen. Echter zie ik nog steeds niet waarom het sociaal niet geaccepteerd is om geld te lenen om een luxe artikel te kopen. Ook snap ik niet waarom een aantal mensen in dit topic (en voorgaande topics) zeggen dat je nooit mag lenen. Laat mensen gewoon zelf beslissen wat ze willen doen. Lenen heeft als gevolg dat ze op een later moment minder kunnen kopen. Nou en? Het is een persoonlijke keuze.
Mensen waarschuwen je alleen, vanuit eigen ervaringen, ervaringen om hun heen of puur gezond verstand. Kijk maar eens wat de leencultuur tot gevolg heeft gebracht in de VS. Honderden duizenden daklozen die hun leningen niet meer konden betalen. Als al deze mensen nou wat verstandiger waren geweest en in een omgeving zaten waarin het niet sociaal werd geaccepteerd om zomaar overal voor te lenen dan zaten wij nu niet in zo'n grote economische crisis.

Verwijderd

Haai,

Volgende punt, waarom een motor van 4000 euro? Mijn eerste motor was er eentje van 1250. Inderdaad wegens het feit dat je hem het eerste jaar wel eens op de grond legt. Wat ook gebeurde, reed een stoepje een beetje vreemd op....
Nu gelukkig alleen een beetje krasjes op een punt dat niet echt zichtbaar was. Maar wat nu als het de motor was geweest die ik nu heb? Dan had het me extra geld gekost, dat ik niet had gehad als ik niet voor de goedkopere motor was gegaan.

Dus mijn advies, koop een motor die je kan betalen. Ziet er misschien iets minder spectaculair uit, maar mijn insziens wel het verstandigst.
En heb je wat om naar uit te kijken wanneer je spaart :)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Met 1300 netto kan je makkelijk een motor van 4000 betalen dat is het probleem niet. Hij heeft het geld echter nog niet en hij wil wel nu al een motor. Dan zijn er 2 opties: sparen, of lenen. Lenen kost meer, is dat je waard? Dan doe je het. Slotje.

Facts don't care about your feelings

• Brons

Brons

Fail!

Metro2002 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:41:
[...]

Een motor van 4k spaar je in enkele maanden bij elkaar. een huis van gemiddeld 2,5 ton spaar je niet bij elkaar voor je 50e. Je moet in die tijd wel ergens wonen ;) Nogal een verschil of iets een noodzakelijk iets is (huisvesting) of een luxe iets waar 90% van de nederlanders het zonder mee moet doen.
Maar waarom dan een 2.5 ton huis kopen? Lenen is toch slecht? Neem dan een goedkoper huis. Natuurlijk is een hypotheek niet te vergelijken met een consumptief krediet door het belastingsvoordeel echter vind ik het wel hypocriet dat veel mensen (niet perse jij) een peperduur huis nemen maar tegelijkertijd lenen voor luxe afkeuren.

Verwijderd

Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:53:
[...]

Maar waarom dan een 2.5 ton huis kopen? Lenen is toch slecht? Neem dan een goedkoper huis. Natuurlijk is een hypotheek niet te vergelijken met een consumptief krediet door het belastingsvoordeel echter vind ik het wel hypocriet dat veel mensen (niet perse jij) een peperduur huis nemen maar tegelijkertijd lenen voor luxe afkeuren.
Je blijft maar over huizen doorgaan, maar zeg nou zelf: dat is toch niet vergelijkbaar... Het is pas vergelijkbaar als je kiest tussen ergens wonen of dakloos zijn.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:20:
[...]

Is dat programma echt dan? (en ja dat is een serieuze vraag, in tv-makelaar en dergelijke zitten ook vaak acteurs die spelen dat ze een huis willen kopen).
Het is soms bijna niet te geloven, maar het programma met John Williams is echt. Ze zijn hier (in de buurt) een tijd terug geweest.
Er wordt natuurlijk wel in geknipt en dingen worden weggelaten, maar goed, het is en blijft tv he :)

De geruchten gaan trouwens dat zulke mensen niet meer op het leningkantoor terug hoeven te komen na het opbreken van een lening met camera en meneer Williams erbij, niet zo slim dus voor als je ooit nog eens echt een lening nodig hebt die niet bedoeld is voor snelle pretjes als een motor...

[ Voor 23% gewijzigd door Stukfruit op 08-07-2009 18:43 ]

Dat zit wel Schnorr.

• !null
  • Laatst online: 11:06
In deze situatie is er een scenario waarbij je jezelf bij een ongeluk dubbel in de penarie helpt. Het is niet ondenkbaar dat je als beginnend motorrijder brokken maakt. Stel je gaat goed onderuit, je rijdt daarbij je motor total loss en je beland daarbij in het ziekenhuis. Eventueel moet je ook nog lang thuis zitten. Werkgevers blijven bij een hoop gevallen betalen, maar willen er nog wel eens een regeltje in hebben staan dat ze bij dingen zoals motorongelukken niet zo happig zijn. Dus, je bent misschien je baan kwijt, doorbetaalt wordt er niet en je zit met een schuld van 3 a 4000 eu. Duurt even voordat je daar weer uit bent denk ik. Dan woon je iig voorlopig bij je ouders :P

Zeker omdat het een motor betreft zou ik het niet doen. Maar eigenlijk sowieso, in jou situatie. Volgens mij moet je makkelijk met een half jaar het gespaard kunnen hebben. Dus naar je maandelijkse lasten kijken lijkt me slimmer, daar zitten denk ik wat onnodige ingen.
En zoals eerder gezegd, je moet ook leren werken en betalen voor dingen. En je zal er ook meer van genieten als je het zelf opgebracht hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AcXeller
  • Niet online
Brons schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:53:
[...]

Hoewel ik me niet helemaal aangesproken voel (gaf al toe dat het licht hypocriet is) wil ik wel even een poging wagen ;)

Een huis kopen is in het begin duurder dan huren, daarna gelijk en aan het eind goedkoper dan huren, als je een gemiddelde neemt zal je ongeveer gelijk uitkomen over 30 jaar echter met het verschil dat je een groot deel van het huis hebt afbetaald. Ik geef toe dat ik nu ook veel moet lenen voor het huis maar nog wel onder de NHG norm, echter aan het eind van die 30 jaar heb ik nog maar een beperkte schuld die door inflatie en degelijke waarschijnlijk niet eens zo heel veel meer is (1 ton euro is nu meer waard dan 1 ton euro over 30 jaar). Plus het feit dat als je in het huis blijft wonen je met nieuwe hypotheek (niet meer aftrekbaar) behoorlijk onder de standaard huurprijs zit.

Het is dus ook een verkapte vorm van sparen hoewel je natuurlijk een flink bedrag aan rente kwijt bent maar dat ben je nu ook aan de huur kwijt. Ik zie het iig als een soort van voorziening voor de oude dag, is het niet dat je voor een appel en een ei in je huis zit dan is het wel dat als je je huis verkoopt dat er dan een leuk bedrag vrij komt. In dit alles hou ik nog geen rekening met de stijging van de huizenprijzen, als ze zakken is de 2e situatie minder aantrekkelijk maar de 1e zal denk ik nog steeds gelden.

Lenen voor luxe vind ik zelf inderdaad not done, het probleem is echter dat door alle reclames en lease constructies het als gewoon word bestempeld. Het is niet voor niets dat de overheid met de "geld lenen kost geld" campagne is gekomen. Vervolgens word er hard geschreeuwd dat het volk dit niet nodig heeft en dat we niet bemoederd moeten worden echter vraag ik me dan af hoe het toch komt dat een gemiddeld nederlands gezin dan zoveel schulden heeft (buiten de hypotheek schuld). Tijdje geleden bleek dat de gemiddelde puber al een schuld heeft van 12.000 euro (of iets in die richting), en dan gaan ze mij vertellen dat dit mensen zijn die niet beschermd moeten worden tegen die reclames..... :/

Mijn YouTube kanaal

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is al uitgerekend dat hij 950euro per maand (1300-350) te besteden heeft en na 4 maanden heb je dan 3800 euro. Dit is bliksemsnel zonder diehard te gaan, bovendien eet je nog gewoon thuis.

Studenten zitten tussen 400 (Belgische studentenkamers kunnen goedkoper) en 600 euro per maand vaste lasten. En een student krijgt niet al teveel inkomen binnen zodat er weinig bestedingsruimte is. 950 euro per maand overschot hebben is lichtjaren ver tov de student.

Als je alleen gaat wonen, dan gaat 500 euro huur en nog een hele hoop kosten per maand af. Een alleenstaande Belg kost 900 à 1000 euro per maand (berekend volgens de wijze waarmee men uitkeringen/ocmw/bijstand cijfertjes ontwerpt) en je 950 euro is nog altijd 3x meer. Ik weet nu al hoeveel rekeningen ik de komende maanden nog ga krijgen en hoeveel maanden reserve dat ik als student heb.

Alsof dat de rest van de startende jongeren niet kunnen leven met een bestedingsruimte van 300 euro per maand.

Ik zou de topicstarter eerst naar de dienstplicht op rantsoenering en weekplanningen zetten. Welkom bij de basislevensstandaard van het volk, dit leer je niet uit een boekje, maar je moet het ervaren/beleven.

Daarna volgen de berekeningen. Wat als ik mijn job in deze crisis verlies? Hoeveel maanden kan ik verder? Wat als ik de motor/wagen/brommer/... stuk rij? Is de fiets het enige dat ik nog kan permitteren of moet ik te voet naar het werk (Nederlandse OV is veel duurder dan de Belgische en fiets is niet gratis)?

Je balans ziet ok eruit als de passive niet stampvol met leningen staat. Met andere woorden: "Wat je hebt, is echt ook van jou.".

Er kan altijd iets misgaan zodat je veel kosten maakt en je kan negatief gaan. Als je een spaarpotje voor een motor hebt en er gaat iets mis, dan kan je de spaarpot leegmaken. Als je een motor gekocht hebt, negatief kapitaal en er gaat iets mis. Dan zit een sergeant met zijn laars jouw gezicht dieper in het modder te duwen. Dat wil je niet en de overheid waarschuwt ons al.
Pagina: 1 2 Laatste