Gezien de projecten die jij zoal op het forum post, moet het niet al te moeilijk zijn om hier een client voor in elkaar te proggen/scripten. Waarschijnlijk kom je met Bash al een heel eindSprite_tm schreef op zondag 14 november 2010 @ 15:21:
Nou, ik ga ook maar eens een poging wagen om mijn 100 jaar terug zelf-inelkaargehackte afspeelprogje te vervangen door mpd. Ik heb het in de eerste instantie eens op mijn workstation geinstalleerd. Lijkt het leuk te doenmaar ik geloof dat ik de playlist niet helemaal snap.
Als ik het goed begrijp kan je in een mpd client een bestand selecteren door te zoeken of te browsen. Die word dan in de playlist geflikkerd. Enigszins irritant want ik ben xmms' queues gewend: een mp3tje verdwijnt daaruit als je 'm afgespeeld hebt. Gelukkig is dat te emuleren door consume mode aan te zetten, mooi.
Is er echter ook in te stellen wat er gebeurt als de playlist 'op' is? Ik heb namelijk in mijn eigen tooltje alles zo geprogrammeerd dat 'ie normaliter random mp3tjes uit mijn complete collectie kiest en afspeelt. Zodra je zelf wat in de queue zet breekt 'ie dat proces meteen af en gaat 'ie beginnen met je queue af te spelen. Als de queue 'op' is gaat 'ie weer vrolijk over op random spul afspelen.
De vraag is dus: kan ik met mpd dit gedrag nadoen?
Hoewel dit een ontzettende zoekvraag is, wil ik er best antwoord op geven. MPD is een muziekspeler zonder user interface. Losse interfaces kunnen verbinding maken via TCP/IP en dat kan zowel een commandline tooltje zijn, een PHP webinterface of een grafisch programma. Ik heb op mijn Windows-laptop Ario geïnstalleerd en op mijn Linux-laptop Sonata. Op de server zelf draaien AjaxMP (webinterface) en mpc (commandline client, ook heel handig voor scriptjes etc) Oh en MPDroid op m'n smartphonejayvol09 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:17:
Ik heb thuis ook een linux server staan met wat muziek erop. Kan ik vanaf een windows client hier ook gebruik van maken? En is het nou de bedoeling om de boxen op de server of de client aan te sluiten?
De bedoeling van MPD is in eerste instantie dat je je boxen aan de server hangt, maar je kan het ook naar een ander (Linux) systeem streamen dmv Pulseaudio of een http-stream opzetten. Lees de wiki eens door, daar staan alle clients in die er te vinden zijn.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done