Het grote Music Player Daemon topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sprite_tm schreef op zondag 14 november 2010 @ 15:21:
Nou, ik ga ook maar eens een poging wagen om mijn 100 jaar terug zelf-inelkaargehackte afspeelprogje te vervangen door mpd. Ik heb het in de eerste instantie eens op mijn workstation geinstalleerd. Lijkt het leuk te doen :) maar ik geloof dat ik de playlist niet helemaal snap.

Als ik het goed begrijp kan je in een mpd client een bestand selecteren door te zoeken of te browsen. Die word dan in de playlist geflikkerd. Enigszins irritant want ik ben xmms' queues gewend: een mp3tje verdwijnt daaruit als je 'm afgespeeld hebt. Gelukkig is dat te emuleren door consume mode aan te zetten, mooi.

Is er echter ook in te stellen wat er gebeurt als de playlist 'op' is? Ik heb namelijk in mijn eigen tooltje alles zo geprogrammeerd dat 'ie normaliter random mp3tjes uit mijn complete collectie kiest en afspeelt. Zodra je zelf wat in de queue zet breekt 'ie dat proces meteen af en gaat 'ie beginnen met je queue af te spelen. Als de queue 'op' is gaat 'ie weer vrolijk over op random spul afspelen.

De vraag is dus: kan ik met mpd dit gedrag nadoen?
Gezien de projecten die jij zoal op het forum post, moet het niet al te moeilijk zijn om hier een client voor in elkaar te proggen/scripten. Waarschijnlijk kom je met Bash al een heel eind :P
jayvol09 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:17:
Ik heb thuis ook een linux server staan met wat muziek erop. Kan ik vanaf een windows client hier ook gebruik van maken? En is het nou de bedoeling om de boxen op de server of de client aan te sluiten?
Hoewel dit een ontzettende zoekvraag is, wil ik er best antwoord op geven. MPD is een muziekspeler zonder user interface. Losse interfaces kunnen verbinding maken via TCP/IP en dat kan zowel een commandline tooltje zijn, een PHP webinterface of een grafisch programma. Ik heb op mijn Windows-laptop Ario geïnstalleerd en op mijn Linux-laptop Sonata. Op de server zelf draaien AjaxMP (webinterface) en mpc (commandline client, ook heel handig voor scriptjes etc) Oh en MPDroid op m'n smartphone :)
De bedoeling van MPD is in eerste instantie dat je je boxen aan de server hangt, maar je kan het ook naar een ander (Linux) systeem streamen dmv Pulseaudio of een http-stream opzetten. Lees de wiki eens door, daar staan alle clients in die er te vinden zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:05

Sprite_tm

Semi-Chinees

Demoniac schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:23:
[...]
Gezien de projecten die jij zoal op het forum post, moet het niet al te moeilijk zijn om hier een client voor in elkaar te proggen/scripten. Waarschijnlijk kom je met Bash al een heel eind :P
Fair nuf, als het moet hack ik zelfs mpd wel om zodat 'ie het zelf kan. (Dat heeft zelfs enigszins mijn voorkeur: een continue client-server-verbinding om gedrag te fixen wat eigenlijk imo door mpd zelf geregeld zou moeten worden is niet je van het.) Ik ging er echter half vanuit dat ik niet de enige zou zijn met deze wens en dat er dus gewoon iets zou bestaan om dat te doen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Hmm, ik moet zeggen dat ik ook enthausiast ben gemaakt door jullie positieve verhalen over MPD! Gister avond dan ook even geprobeerd om MPD op mijn linux server te zetten, dit zou een ideale oplossing zijn want ik zou op elke computer in het netwerk bij mijn muziek kunnen! Zelf ben ik nogal een noob op ubuntu gebied (nog maar 1 maand mee aan het werk) maar het leek me wel een leuke uitdaging.

Helaas is er toch iets misgegaan. Hieronder zien jullie mpd.conf die op mijn server staat. (Ubuntu 10.10).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
music_directory     "/mnt/disk2/MrPepper/Muziek"
playlist_directory      "/var/lib/mpd/playlists"
db_file         "/var/lib/mpd/tag_cache"
log_file            "/var/log/mpd/mpd.log"
pid_file            "/var/run/mpd/pid"
state_file          "/var/lib/mpd/state"
bind_to_address     "192.168.0.107"
port                "8080"
zeroconf_enabled        "yes"
zeroconf_name           "Music Player"
input {
        plugin "curl"
}
audio_output {
type    "httpd"
name    "My HTTP Stream"
encoder "vorbis"
port    "8080"
bitrate "128"
format  "44100:16:1"
}

Ik kan vanaf elke computer in het netwerk connecten, met wat voor client dan ook. Ik krijg dan ook mooi een overzicht van alle muziek die ik heb, probleem is echter het afspelen. Als ik op mijn ubuntu desktop met GMPC een bestand probeer af te spelen zegt het programma: Error opening file.

Als ik met vario vanaf een windows XP bak connect met de server lijkt het alsof hij een nummer afspeelt maar er is geen audio output.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Ik zit al zo'n twaalf uur met m'n handen in het haar..

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:05

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik denk dat je het verkeerd ziet :) Mpd speelt de muziek af op de machine waar het draait (hoewel je het wel door encapsulaten in http/pulse-audio-streams ergens anders heen kan krijgen); de vbedoeling is dus dat je een mpd-draaiende machine aan je HiFi-set hangt en zo vanaf elke random PC of foon of whatever kan instellen wat er daar draait.

Met jouw config zul je dus naast een mpd-client ook nog eens een shoutcast-client naar je mpd moeten wijzen; je mpd exporteert de muziek als een http-stream.

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 15-11-2010 14:04 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:42
Inmiddels MPD hier al jaren aan de praat en vandaag maar eens MPDroid op mijn Android geïnstalleerd, moet zeggen, werkt erg mooi!
Kan via wifi of 3g mijn volledige collectie streamen :)
Dit icm SleepTimer maakt van mijn Samsung Galaxy de ideale wekkerradio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

DRAFTER86 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:49:
Inmiddels MPD hier al jaren aan de praat en vandaag maar eens MPDroid op mijn Android geïnstalleerd, moet zeggen, werkt erg mooi!
Kan via wifi of 3g mijn volledige collectie streamen :)
Dit icm SleepTimer maakt van mijn Samsung Galaxy de ideale wekkerradio :)
Hoe heb je dat gedaan met SleepTimer? Ik wil m'n Galaxy S ook wel als wekkerradio gebruiken icm een lekker muziekje :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Demoniac schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:54:
[...]
Hoe heb je dat gedaan met SleepTimer? Ik wil m'n Galaxy S ook wel als wekkerradio gebruiken icm een lekker muziekje :)
Ah, ik gebruik hem om met muziek in slaap te vallen.
Dus niet om wakker te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik wil vanuit thuis (windows + linux) en remote locaties mijn muziek kunnen streamen via een client (ik ga dus geen muziek besturen die op de server wordt afgespeeld). Op de server zet ik mijn muziek en playlist.

Zojuist wat gespeeld met MPD op Ubuntu maar er is bar weinig te vinden zoals een goede howto. Ik heb het iig wel al aan de praat gekregen en de stream via httpd te enablen in de config werkte ook. Maar dit is niet wat ik wil want het is een soort van radio stream.

Maar ik denk niet dat MPD bedoelt hiervoor is omdat ik hem niet direct aan mijn hifi hang.

[ Voor 8% gewijzigd door timskiej op 14-12-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Je wil streamen maar niet streamen? Wat wil je dan wel, een shared folder waarvan je de muziek kan afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
timskiej schreef op maandag 13 december 2010 @ 23:57:
Ik wil vanuit thuis (windows + linux) en remote locaties mijn muziek kunnen streamen via een client (ik ga dus geen muziek besturen die op de server wordt afgespeeld). Op de server zet ik mijn muziek en playlist.

Zojuist wat gespeeld met MPD op Ubuntu maar er is bar weinig te vinden zoals een goede howto. Ik heb het iig wel al aan de praat gekregen en de stream via httpd te enablen in de config werkte ook. Maar dit is niet wat ik wil want het is een soort van radio stream.

Maar ik denk niet dat MPD bedoelt hiervoor is omdat ik hem niet direct aan mijn hifi hang.
Inderdaad, hier is MPD niet echt voor bedoeld. Er is wel een stream functie, maar zoals je gezien hebt zit daar een beetje vertraging in etc. Evt zou je eens naar Pulseaudio kunnen kijken, misschien dat het daarmee kan.
Ik zelf gebruik Ampache voor dit doel, dat is een PHP music-library met een Flash player, werkt (erg) goed! Die draai je dan dus gewoon in je browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Bij Pulse heb je hetzelfde als http-streaming, maar dan vrijwel zonder lag. Kost alleen erg veel bandbreedte (voor zover ik weet gaat het geluid lossless en ongecomprimeerd over je netwerk) waardoor ik het via wifi al niet fatsoenlijk aan de praat kreeg. Remote locaties kan je dan totaal vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik maak nu al een hele poos naar volle tevredenheid gebruik van Mpd op mijn FreeBSD-machientje. Vandaag zag ik dat iemand een Mpd-variant gemaakt heeft die Spotify als back-end gebruikt: Mopidy. Iemand daar al ervaring mee?

Ik kreeg het zo snel niet aan de praat, maar de frustratiemeter is nog niet helemáál doorgebrand dus misschien probeer ik het nog een keer.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 11:37
Ik heb al op diverse website gekeken, maar ik vind weinig succesverhalen van MPD die (als server) op een media speler draait. Ik heb zelf een Asus O!Play HDP-R1 en daarop kan je het wel installeren, maar dit vereist weer een extra (USB) audio device.

Zijn er media spelers waarop MPD op draait of waarop het bruikbaar is? In principe zijn de meeste media spelers toch linux-doosjes, dus het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 13:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou denken dat het in principe moet kunnen op al die kastjes die Linux draaien. Ze maken zelf ook geluid, dus die drivers zouden al aan boord moeten zitten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42

Gotiniens

Fairly odd Tim

Volgens mij draait het redelijk succesvol op alle popcornhour kastjes, mijn hdx (een popcornhour cloon) doet het perfect, zonder extra hardware enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb eens een vraagje ik volg nu al een tijdje het MPD gebeuren.

Ik heb ook een site tegen gekomen waar ze een Asus router laten dienen als server die het kan afspelen via een USB geluidskaart.

Maar ik kan daar mee dan radio stations via streaming laten afspelen en ook via een programma zoals Itunes muziek laten afspelen dat dan alleen dat streamt naar die router

maar mijn vraag is kan ik ook op de een of andere manier de output van mijn computer naar zo een ding laten streamen? Want als ik bv naar een film of naar youtube kijk zou ik graag dat geluid daar van hebben bestaat zo iets voor Windows en Mac Os X

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 11:37
Gotiniens schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:55:
Volgens mij draait het redelijk succesvol op alle popcornhour kastjes, mijn hdx (een popcornhour cloon) doet het perfect, zonder extra hardware enz
Dank je, dat wilde ik graag horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Stefferke schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:15:
Ik heb eens een vraagje ik volg nu al een tijdje het MPD gebeuren.

Ik heb ook een site tegen gekomen waar ze een Asus router laten dienen als server die het kan afspelen via een USB geluidskaart.

Maar ik kan daar mee dan radio stations via streaming laten afspelen en ook via een programma zoals Itunes muziek laten afspelen dat dan alleen dat streamt naar die router

maar mijn vraag is kan ik ook op de een of andere manier de output van mijn computer naar zo een ding laten streamen? Want als ik bv naar een film of naar youtube kijk zou ik graag dat geluid daar van hebben bestaat zo iets voor Windows en Mac Os X

alvast bedankt
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niets van je vraag. Wat wil je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 16:45
disheaver schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:08:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niets van je vraag. Wat wil je precies?
Volgens mij wil hij al z'n geluid doorstreamen vanaf Windows naar een MPD doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03-2024
Gr0wLiThE schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:35:
[...]

Volgens mij wil hij al z'n geluid doorstreamen vanaf Windows naar een MPD doos.
idd ik wil het geluid dat uit men luidsprekers komt streamen naar een MPD doos dat aan mijn reciever hangt.

zodat ik lekker draadloos in men sofa kan zitten en het geluid horen van bv een youtube filmpje waar ik dan naar aan het kijken ben door men reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Dat is niet echt waar MPD voor bedoeld en ook niet geschikt is. Het zou kunnen met Pulseaudio, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat dat over wifi niet lekker gaat werken en daarnaast zijn de beschikbare Windows-binaries al 4 jaar oud. Ik denk dat je voor dit doel beter een andere oplossing kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05-2024
MPD + despotify

Voor de geïnteresseerden, ik heb al een aantal jaar mpd draaien waarmee ik direct muziek op de versterker afspeel. Omdat ik de behoefte had aan een simpele manier om muziek af te spelen zonder laptop of tv continue aan te moeten hebben. En mpd is met mijn android telefoon gemakkelijk te bedienen.

Gisteren heb ik mpd zelf compiled met despotify. Ik kan middels mpc of telnet verbinding door spotify zoeken en mijn spotify playlists laden. Uiteraard heb je hiervoor wel een spotify premium account voor nodig.

Helaas heb ik alleen nog geen client gevonden die de spotify functionaliteiten ingebouwd heeft. Misschien ga ik zelf starten met het ontwikkelen van de android client app met spotify ondersteuning.

[ Voor 14% gewijzigd door DoubleD79 op 31-01-2012 12:41 . Reden: meer info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
DoubleD79 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:39:
MPD + despotify

Voor de geïnteresseerden, ik heb al een aantal jaar mpd draaien waarmee ik direct muziek op de versterker afspeel. Omdat ik de behoefte had aan een simpele manier om muziek af te spelen zonder laptop of tv continue aan te moeten hebben. En mpd is met mijn android telefoon gemakkelijk te bedienen.

Gisteren heb ik mpd zelf compiled met despotify. Ik kan middels mpc of telnet verbinding door spotify zoeken en mijn spotify playlists laden. Uiteraard heb je hiervoor wel een spotify premium account voor nodig.

Helaas heb ik alleen nog geen client gevonden die de spotify functionaliteiten ingebouwd heeft. Misschien ga ik zelf starten met het ontwikkelen van de android client app met spotify ondersteuning.
Klinkt gaaf! Ik ben zelf begonnen met een Android client welke op termijn multiroom ondersteuning moet gaan bieden, geinspireerd op het Sonos system. Dit is puur hobbymatig en gaat nog langzaam, maar ik moet zeggen dat het ontwikkelen voor Android me niks tegen valt. Ben benieuwd hoe je e.e.a aan gaat pakken! Zijn er hier trouwen al mensen die MPD gebruiken voor multiroom-achtige toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb dat gedaan mbv MPD op de server en Pulseaudio op de clients. Ik ben echter nog op zoek naar een compactere oplossing, aangezien Pulse nogal bloated is en streaming naar een aantal clients een hoop bandbreedte kost. Gisteren heb ik zitten stoeien met de fifo-output van MPD, compressed met lame en dan met emcast (multicast variant van netcat) het netwerk op gespuwd. Op de client kon ik het dan met dezelfde emcast weer opvangen en doorgeven aan een zo klein mogelijke mp3-afspeler. Ik wil nog kijken/luisteren hoe de geluidskwaliteit is en zonodig flac gaan streamen.
Mocht dit enige vorm van succes aannemen, dan zal ik het uiteraard delen met de tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Demoniac schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:30:
Ik heb dat gedaan mbv MPD op de server en Pulseaudio op de clients. Ik ben echter nog op zoek naar een compactere oplossing, aangezien Pulse nogal bloated is en streaming naar een aantal clients een hoop bandbreedte kost. Gisteren heb ik zitten stoeien met de fifo-output van MPD, compressed met lame en dan met emcast (multicast variant van netcat) het netwerk op gespuwd. Op de client kon ik het dan met dezelfde emcast weer opvangen en doorgeven aan een zo klein mogelijke mp3-afspeler. Ik wil nog kijken/luisteren hoe de geluidskwaliteit is en zonodig flac gaan streamen.
Mocht dit enige vorm van succes aannemen, dan zal ik het uiteraard delen met de tweakers :)
Wat gebruik je als client? Volgens mij zijn er al best veel mensen die e.e.a werkend hebben met op Linux gebaseerde OpenWRT routers? Jammer dat er nog geen fatsoenlijke Apple Airport alternatieven zijn, dat zou m.i ideaal zijn, gewoon een wifi-kastje met een digitale en analoge audio-out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ik heb een vreemd probleem;

middels updaten van de DB wordt mijn libary netjes geindexeerd. Echter na herstart service/server komen die geinventariseerde records te vervallen.

ik zie niets afwijkends in /var/log/mpd.log
De state file wordt als DB gebruikt, waar user mpd de rechten tot heeft.
runnen als root ipv user mpd maakt geen verschil.

iemand suggesties, want dit heb ik na jaren gebruik nooit eerder ondervonden .

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
himlims_ schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:01:
Ik heb een vreemd probleem;

middels updaten van de DB wordt mijn libary netjes geindexeerd. Echter na herstart service/server komen die geinventariseerde records te vervallen.

ik zie niets afwijkends in /var/log/mpd.log
De state file wordt als DB gebruikt, waar user mpd de rechten tot heeft.
runnen als root ipv user mpd maakt geen verschil.

iemand suggesties, want dit heb ik na jaren gebruik nooit eerder ondervonden .
Hoe bedoel je, de state file word als db gebruikt? Ik heb gewoon een file 'mpdstate' en een file 'mpd.db'?
Hier overigens druk bezig met een multiroom MPD client voor Android. Gaat de goede kant op, ik heb nu een server met twee MPD-processen (Kanalen), elke met 3 outputs: digitaal coax naar de receiver in de woonkamer, analoog via een usb geluidskaart naar de keuken en de HTTPD stream (welke je weer kunt luisteren op je Android device). In mijn client kan ik kiezen welk kanaal welke outputs gebruikt. Dit alles gaat via Pulseaudio, waarbij het zelfs mogelijk is om beide kanalen tegelijk te laten spelen op alle drie de outputs, wat een mooie bak teringherrie geeft. In de Android client kun je via een simpele interface muziek naar een van beide kanalen sturen en kiezen welk kanaal welke outputs gebruikt. Een van de probleempjes die ik nog heb is dat wanneer Kanaal 1 iets afspeelt op 1 output en je schakelt dan de 2e output ook op Kanaal 1 het geluid niet synchroon is. Volgens mij gaat het wel goed als ik de player even pauzeer en weer start, dan loopt de boel weer synchroon :)
Al met al wel een leuk projectje, wel is de code nog een zooitje en nog lang niet stabiel, benieuwd of het dat ooit nog word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002

zAo

GPLv2 Fanboy

Aangezien Alsa erg tikkend en stotterend geluid produceerd, wil ik het via mpg321 (of iets dergelijks) laten lopen. In zowel mplayer al mpg321 klinkt het namelijk wel super.

Nu weet niet ik niet exact hoe en wat de pipe optie is van MPD, maar klopt het dat je hier de stream door een eigen commando kan sturen? Kan iemand helpen dit in de goede vorm te krijgen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
audio_output {
        type            "pipe"
        name            "my pipe"
        #command        "aplay -f cd 2>/dev/null"       # Dit is het origineel
        command         "mpg321 -"                      # En dit mijn probeersel :)
## Or if you're want to use AudioCompress
#       command         "AudioCompress -m | aplay -f cd 2>/dev/null"
## Or to send raw PCM stream through PCM:
#       command         "nc example.org 8765"
        format          "44100:16:2"
}

Ik draai overigens 0.16.7 op Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Je zal in de documentatie van mpg321 (of wat je gebruikt om af te spelen) moeten duiken. Omdat er ruwe data uitgespuwd wordt, zal je misschien aan moeten geven wat het formaat is. (zie het aplay command, die specificeert cd-formaat, volgens mij 44k/16b/stereo/little endian)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Demoniac schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:23:
Je zal in de documentatie van mpg321 (of wat je gebruikt om af te spelen) moeten duiken. Omdat er ruwe data uitgespuwd wordt, zal je misschien aan moeten geven wat het formaat is. (zie het aplay command, die specificeert cd-formaat, volgens mij 44k/16b/stereo/little endian)
Thanks. Dat kan dus niet, dus ik ben weer bezig met de ALSA output.

Heeft iemand een idee waarom het geluid kleine tikjes bevat? Ik heb alle combinaties van onderstaande geprobeerd, maar het blijft.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
audio_output {
        type            "alsa"
        name            "My ALSA Device"
        device          "hw:0,0"        # optional
#       format          "44100:24:2"    # optional
#       mixer_device    "default"       # optional
#       mixer_control   "PCM"           # optional
#       mixer_index     "0"             # optional
        auto_resample   "no"
#       auto_format     "no"
        use_mmap        "yes"
#        period_time     "50000"
        replay_gain_handler     "none"

Dit is de output van mpd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
root@debian:/home/zao/Music/21# mpd --stdout --no-daemon --verbose /etc/mpd.conf
config: loading file /etc/mpd.conf
listen: bind to '0.0.0.0:6600' failed: Address already in use (continuing anyway, because binding to '[::]:6600' succeeded)
path: path_set_fs_charset: fs charset is: UTF-8
pcm: libsamplerate converter 'Best Sinc Interpolator'
database: reading DB
disabling the last.fm playlist plugin because account is not configured
disabling the soundcloud playlist plugin because API key is not set
daemon: opening pid file
daemon: writing pid file
avahi: Initializing interface
avahi: Client changed to state 101
avahi: Client is CONNECTING
state_file: Loading state file /var/lib/mpd/state
database: get song: 21/03. Adele - Turning Tabels.mp3
database: get song: 21/05. Adele - Set Fire To The Rain.mp3
decoder_thread: clearing mixramp tags
decoder_control: mixramp_start = NULL
decoder_control: mixramp_prev_end = NULL
decoder_thread: probing plugin mad
inotify: initializing inotify
inotify: watching music directory
mad: detected LAME version 3.98 ("LAME3.98r")
mad: LAME peak found: 0.000000
mad: encoder delay is 576, encoder padding is 1356
decoder: audio_format=44100:24:2, seekable=true
alsa: opened hw:0,0 type=HW
alsa: format=S16_LE (Signed 16 bit Little Endian)
alsa: buffer: size=16..16384 time=362..371520
alsa: period: size=8..8192 time=181..185760
alsa: default period_time = buffer_time/4 = 371519/4 = 92879
alsa: buffer_size=16384 period_size=4096
output: opened plugin=alsa name="My ALSA Device" audio_format=44100:16:2
output: converting from 44100:24:2
^Cstate_file: Saving state file /var/lib/mpd/state
output: closed plugin=alsa name="My ALSA Device"
avahi: Shutting down interface
listen: listen_global_finish called
db_finish took 0.000000 seconds

Ik vermoed dat het aan mad ligt, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan bevestigen.

EDIT:
Bedenk me net dat een WAV versie weleens kan helpen :+ Dan zijn er geen kraakjes/tikjes!

Iemand een idee hoe ik MAD kan omzeilen en LAME oid kan gebruiken?

[ Voor 2% gewijzigd door zAo op 30-07-2012 12:21 . Reden: WAV ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

LAME is een encoder. Geen decoder vziw.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Borromini schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:28:
Ow, ik dacht dat hij het andersom dan ook kon. Ffmpeg dan, of sla ik de plank dan nog verder mis? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Borromini schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:28:
'man lame' zegt: --decode Uses LAME for decoding to a wav file. The input file can be any input type supported by encoding, including layer II files. LAME uses a bugfixed version of mpglib for decoding.
Dat gecombineerd met Zie hier hoe je een externe decoder als input gebruikt. Je hebt dan wel kans dat je de ondersteuning voor metadata kwijt bent.. Om een en ander uit te sluiten, probeer eens wat FLAC-files af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Demoniac schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:19:
[...]
'man lame' zegt: --decode Uses LAME for decoding to a wav file. The input file can be any input type supported by encoding, including layer II files. LAME uses a bugfixed version of mpglib for decoding.
Dat gecombineerd met Zie hier hoe je een externe decoder als input gebruikt. Je hebt dan wel kans dat je de ondersteuning voor metadata kwijt bent.. Om een en ander uit te sluiten, probeer eens wat FLAC-files af te spelen?
FLAC lijkt er geen last van te hebben. Dan is het toch mad?

EDIT:
Na het zwoegen op make van de VIA 400mhz, zelf mpd gecompileerd met de volgende opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
########### MPD CONFIGURATION ############

Archive support:
    (-bzip2) (-ISO9660) (-ZIP) 
Client support:
    (+IPv6) (+TCP) (+UNIX Domain Sockets) 
File format support:
    (+AAC) (-C64 SID) (+FFMPEG) (+FLAC) (-FluidSynth) (-GME) (-libsndfile) 
    (-MikMod) (-MODPLUG) (-MAD) (+MPG123) (-MP4) (+Musepack) 
    (-OggTremor) (+OggVorbis) (+WAVE) (-WavPack) (-WildMidi) 
Other features:
    (+libsamplerate) (+inotify) (-SQLite) 
Metadata support:
    (+ID3) 
Playback support:
    (+ALSA) (-FFADO) (+FIFO) (+File Recorder) (+HTTP Daemon) (-JACK) 
    (+libao) (-Media MVP) (+OSS) (-OpenAL) (-OS X) (-Pipeline) 
    (-PulseAudio) (-ROAR) (+SHOUTcast) (-Solaris) (-WinMM) 
Streaming encoder support:
    (+FLAC) (+LAME) (+Ogg Vorbis) (+TwoLAME) (+WAVE) 
Streaming support:
    (+CDIO_PARANOIA) (-CURL) (-Despotify) (-Last.FM) (-Soundcloud) 
    (-MMS) (-SOUP)

Nu is het gekraak anders, maar zeker niet weg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
root@debian:/etc# mpd --stdout --no-daemon --verbose /etc/mpd.conf
config: loading file /etc/mpd.conf
listen: bind to '0.0.0.0:6600' failed: Address already in use (continuing anyway, because binding to '[::]:6600' succeeded)
path: path_set_fs_charset: fs charset is: UTF-8
pcm: libsamplerate converter 'Best Sinc Interpolator'
database: reading DB
daemon: opening pid file
daemon: writing pid file
state_file: Loading state file /var/lib/mpd/state
database: get song: 21/03. Adele - Turning Tabels.mp3
decoder_thread: clearing mixramp tags
decoder_control: mixramp_start = NULL
decoder_control: mixramp_prev_end = NULL
decoder_thread: probing plugin mpg123
[id3.c:345] error: No comment text / valid description?
inotify: initializing inotify
inotify: watching music directory
decoder: audio_format=44100:16:2, seekable=true
alsa: opened hw:0,0 type=HW
alsa: format=S16_LE (Signed 16 bit Little Endian)
alsa: buffer: size=16..16384 time=362..371520
alsa: period: size=8..8192 time=181..185760
alsa: default period_time = buffer_time/4 = 371519/4 = 92879
alsa: buffer_size=16384 period_size=4096
output: opened plugin=alsa name="My ALSA Device" audio_format=44100:16:2

Iemand nog ideeen?

[ Voor 62% gewijzigd door zAo op 30-07-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
wat is de load van het systeem bij afspelen?

ook de samplerate converter algo. die je ingesteld zal waarschijnlijk te zwaar zijn op dit systeem. al is dat nu denk ik niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

MacGrumpy schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:51:
wat is de load van het systeem bij afspelen?

ook de samplerate converter algo. die je ingesteld zal waarschijnlijk te zwaar zijn op dit systeem. al is dat nu denk ik niet het probleem.
Zo klinkt het inderdaad, maar de load komt nooit boven de 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Je kan in je config input plugins uitzetten door zo een blok toe te voegen:

decoder { plugin "mad" enabled "no" }

Daarmee kan je dwingen dat hij een andere decoder plugin gebruikt. (b.v. ffmpeg)

Kan je mpd --version op een pastebin (ofzo) zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:48
Ik ben nu ook bezig met MPD icm een raspberry Pi. De PI komt op een locatie waar geen internet is. Wat ik graag wil is dat deze van een usb stick zijn media willekeurig afspeelt en via 3G een stream " in de gaten houd"

Bij signaal op de stream dan de stream afspelen en bij geen signaal automatisch over op de interne playlist.

Wie kan me een beetje hinten in de juiste richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Is de aanwezigheid van de stream afhankelijk van de stream, of het internet op de Pi? Als het gaat om de beschikbaarheid van internetverbinding zou ik een ping/nslookup/dhclient hook bij het verkrijgen van een IP-adres gebruiken om de verbinding te monitoren. Als het echt gaat om het checken of er iets draait op de stream of niet, moet je met wget aan de slag denk ik. En dan quick & dirty, een bash script wat mpc clean ; mpc load interneplaylist ; mpc play doet, of mpc clean ; mpc add http://stream:8000 ; mpc play afhankelijk van de uitkomst van je check.
Je kan natuurlijk in plaats van een interneplaylist aan te maken, ook nog mpc ls | mpc add doen om alle muziek in je library toe te voegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Demo op 01-09-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:48
Demoniac schreef op zondag 01 september 2013 @ 15:31:
Is de aanwezigheid van de stream afhankelijk van de stream, of het internet op de Pi? Als het gaat om de beschikbaarheid van internetverbinding zou ik een ping/nslookup/dhclient hook bij het verkrijgen van een IP-adres gebruiken om de verbinding te monitoren. Als het echt gaat om het checken of er iets draait op de stream of niet, moet je met wget aan de slag denk ik. En dan quick & dirty, een bash script wat mpc clean ; mpc load interneplaylist ; mpc play doet, of mpc clean ; mpc add http://stream:8000 ; mpc play afhankelijk van de uitkomst van je check.
Je kan natuurlijk in plaats van een interneplaylist aan te maken, ook nog mpc ls | mpc add doen om alle muziek in je library toe te voegen.
Eigenlijk is het volgende de ideale, de speler pakt via 3g een internetstream op. Als deze wegvalt dan gaat de speler over op de interne playlist. Zodra de stream er weer is pakt deze weer de stream op.

Beide opties voldoen, waarbij belangrijk is dat bij het wegvallen van het internetsignaal er muziek is. Helemaal zou het het mooiste zijn als de MPD op afstand bedienbaar is. (Dus dat ze zelf kunnen schakelen tussen interne mp3 of externe stream)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Misschien nog makkelijker: een playlist bouwen met al je muziek + stream. Als MPD de stream kwijtraakt, skipt 'ie vanzelf naar het volgende nummer. Hoef je alleen nog maar te ontdekken wanneer de stream weer beschikbaar is. En ik *denk* dus dat de meest nette manier daarvoor is om een script in /etc/dhcp/dhclient-enter-hooks.d te zetten (mits je dhclient gebruikt natuurlijk) dan hoef je ook niet te pollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido64
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01-2022
Jammer dat er al een poosje niet meer gepost is op dit onderwerp. Ik ben ook al een poos bezig met mpd icecast phpmp ezstream darkice etc. nu sinds een poosje liquidsoap ontdekt dat is helemaal vet wat je daar allemaal mee kan. Iemand al eens met liquidsoap in de weer geweest?

Het werkt zo'n beetje met alles samen. Ik kan nu een playlist afspelen elke 3 nummers gooit ie er een jingle doorheen en als ik een liedje via mpd/phpmp wil afspelen dan laat ie met een robot stem horen dat we gaan overschakelen op mpd waarna mpd liedje(s) word(en) afgespeelt. Wil ik live iets doen dan zet ik bv de mike schuif open en hij neemt dan geluid waar op de geluids kaart input kanaal waardoor er weer door een robot stem word aangekondigt dat we live gaan :) oh en ik kan verzoekjes ook invoeren en door een robot DJ de liedjes laten afkondigen echt grappig er zit nog een compressor/limitor en nog heel veel meer sh#t in. Echt de moeite waard eens uit te vogelen.

Tis eigenlijk meer iets voor internet radio maar ook voor jezelf leuk om mee te spelen. Ik ga binnen kort eens met Airtime spelen dat werkt weer bovenop liquidsoap maar ik moet eerst m'n virtuele servers upgraden van debian squeeze naar debian wheezy voor ik dat kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Dit topic is wel een beetje dood ja, enerzijds jammer, anderzijds gebruik ik MPD nog altijd meerdere keren per week om muziek te spelen. Het doet wat het doet en dat doet het goed.
Ik zie dat ik 3,5 jaar geleden MPDroid al eens genoemd heb, die client is inmiddels nog beter en completer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Ah, het topic leeft!
MPDroid is ook mijn Android client naar keuze, misschien nog een tip: Mopidy.
MPD server fork met spotify ondersteuning!
(Spotify Premium benodigd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 11:49
MPDroid gebruik ik ook. Hopelijk komt er binnenkort een functionaliteit om makkelijk te kunnen wisselen tussen MPD servers. Ik heb namelijk binnenkort twee MPD installaties aan verschillende servers. Nu gebruik ik daar sound@home voor. Daarmee kun je heel simpel wisselen, maar vervolgens media selecteren is ronduit dramatisch, vind ik dan.

Mopidy heb ik gisteravond even mee lopen stoeien, maar het MPD deel kreeg ik niet draaiende. Je hebt de mopidy.conf en daarin kun je allerlei dingen over mpd instellen. Adres, poort, ... maar hoe specificeer je de media voor MPD. Local en dan voor MPD klaarzetten?
Ik gebruik zelf Volumio. Het werkt erg snel en volledig gericht op het aanleveren van goede audio. Zeker met de laatste versie is de web interface ook erg goed geworden. Voor de Volumio installatie kun je MPDroid en Volumio gebruiken. De ontwikkelaar achter Volumio zou bezig zijn om Spotify en multiroom toe te voegen. (Niet de combinatie, dat kan niet met Spotify, blijkbaar.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Dadona schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:11:
MPDroid gebruik ik ook. Hopelijk komt er binnenkort een functionaliteit om makkelijk te kunnen wisselen tussen MPD servers. Ik heb namelijk binnenkort twee MPD installaties aan verschillende servers. Nu gebruik ik daar sound@home voor. Daarmee kun je heel simpel wisselen, maar vervolgens media selecteren is ronduit dramatisch, vind ik dan.

Mopidy heb ik gisteravond even mee lopen stoeien, maar het MPD deel kreeg ik niet draaiende. Je hebt de mopidy.conf en daarin kun je allerlei dingen over mpd instellen. Adres, poort, ... maar hoe specificeer je de media voor MPD. Local en dan voor MPD klaarzetten?
Ik gebruik zelf Volumio. Het werkt erg snel en volledig gericht op het aanleveren van goede audio. Zeker met de laatste versie is de web interface ook erg goed geworden. Voor de Volumio installatie kun je MPDroid en Volumio gebruiken. De ontwikkelaar achter Volumio zou bezig zijn om Spotify en multiroom toe te voegen. (Niet de combinatie, dat kan niet met Spotify, blijkbaar.)
Er is een fork van MPDroid: Mupeace, die meerdere servers en avahi ondersteunt. Ideaal, hoef je je servers niet eens meer handmatig toe te voegen :)
Helaas heeft de maker hiervan zijn "ondersteuning voor grote collecties jazz en klassiek" geïmplementeerd door stomweg andere omschrijvingen aan ID3-tags toe te wijzen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik gebruik Gnome Music Player Client vaak tijdens het werk om radio te luisteren. Alles wat ik luister werkt. Bijvoorbeeld NPO streams.

Behalve dus BNR Nieuws Radio. Hij werkt wel buiten MPD om in VLC. Heeft iemand enig idee wat hier zo uniek aan is?

http://bnr.cdp.triple-it.nl/playlists/bnr_mp3_96_06.pls

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Wat gebeurt er als je de stream direct toevoegt aan MPD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Demo schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:14:
Wat gebeurt er als je de stream direct toevoegt aan MPD?
Hoe bedoel je? Dat kan toch alleen via een client of een editor?

Ik kan hem wel via MPC (client) toevoegen maar dan weet ik niet waar ie blijft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$ mpc add http://bnr.cdp.triple-it.nl/playlists/bnr_mp3_96_06.pls
$ tail /var/log/mpd/mpd.log
Apr 10 17:56 : client: [22] opened from 192.168.1.32:55472
Apr 10 17:56 : client: [22] closed
Apr 10 17:56 : client: [23] opened from 192.168.1.32:55477
Apr 10 17:56 : client: [23] closed
Apr 10 17:56 : client: [24] opened from 192.168.1.32:55480
Apr 10 17:56 : client: [24] closed
Apr 10 17:56 : client: [25] opened from 192.168.1.32:55481
Apr 10 17:56 : client: [25] closed
Apr 10 17:57 : client: [26] opened from 127.0.0.1:55266
Apr 10 17:57 : client: [26] closed

Maar het probleem is dan ook niet het toevoegen, maar het afspelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 10-04-2016 18:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Failed to decode zegt ie trouwens... is het stiekem niet echt mp3?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sando schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:58:
[...]

Hoe bedoel je? Dat kan toch alleen via een client of een editor?

Ik kan hem wel via MPC (client) toevoegen maar dan weet ik niet waar ie blijft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$ tail /var/log/mpd/mpd.log
Apr 10 17:56 : client: [22] opened from 192.168.1.32:55472
Apr 10 17:56 : client: [22] closed
Apr 10 17:56 : client: [23] opened from 192.168.1.32:55477
Apr 10 17:56 : client: [23] closed
Apr 10 17:56 : client: [24] opened from 192.168.1.32:55480
Apr 10 17:56 : client: [24] closed
Apr 10 17:56 : client: [25] opened from 192.168.1.32:55481
Apr 10 17:56 : client: [25] closed
Apr 10 17:57 : client: [26] opened from 127.0.0.1:55266
Apr 10 17:57 : client: [26] closed

Maar het probleem is dan ook niet het toevoegen, maar het afspelen.
Ik bedoelde, probeer de URL van de stream eens toe te voegen ipv de playlist. Heb het voor je getest, MPD lijkt pls playlists niet te begrijpen.
code:
1
2
3
4
5
6
mpc add http://icecast-bnr.cdp.triple-it.nl/bnr_mp3_96_06

mpc
BNR Nieuwsradio
[playing] #2/2   1:48/0:00 (0%)
volume:100%   repeat: off   random: on    single: off   consume: off

[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 18-04-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Demo schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:52:
[...]
Ik bedoelde, probeer de URL van de stream eens toe te voegen ipv de playlist. Heb het voor je getest, MPD lijkt pls playlists niet te begrijpen.
Oh zo! Het werkt! d:)b

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

code:
1
cat bnr_mp3_96_06.pls | grep ^File | awk -F '=' '{print $2}' | mpc add

Oneliner om pls playlists toe te voegen aan MPD :) Als je die dingen vaak tegen komt zou je er een alias van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Handig! Maar soms staat in de pls een ip-adres (wat kan veranderen) die gewoon het zelfde is als de domein waar de pls op staat met een directory er achter. Dan kan je beter het domein ipv het ip gebruiken, die blijft hetzelfde. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 14:44
Hallo allen,

Een kleine vraag van een Linux noobie. Ik heb via deze link een MPD geinstalleerd op een Pi 2 met Raspbian.

Alles werkte perfect totdat ik probeerde mijn 3.5 inch touchscreen te gebruiken (480 x 320).

Ik kan het niet goed zien (door de lage resolutie) maar volgens mij krijg ik een foutmelding dat de resolutie te laag is (ingesteld in config.txt). Ik weet niet of ik nu de server of de client niet aan de praat krijg...

Bestaat er een manier om een (simpele) client te draaien die ik zichtbaar kan krijgen op mijn 480 x 320 scherm? Nogmaals ik ben geen Linux kenner, dus ik hoop stiekem dat er een relatief eenvoudige mogelijkheid is.

It's time to kick ass and chew bubblegum, and i'm all out of gum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

de foutmeldingen zou je moeten zien in /var/log/mpd

mpd is een dienst/service/deamon die op de achtergrond 'shit regelt'

om met die daemon te lullen heb je een client nodig; ben zelf goed te spreken over; https://www.musicpd.org/clients/ncmpc/

maar kunt ook een html/webbased client installeren; die via jouw mobiele telefoon aanroepen en zo overal jouw muziek kunnen bedienen.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 14:44
himlims_ schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:51:
de foutmeldingen zou je moeten zien in /var/log/mpd

mpd is een dienst/service/deamon die op de achtergrond 'shit regelt'

om met die daemon te lullen heb je een client nodig; ben zelf goed te spreken over; https://www.musicpd.org/clients/ncmpc/

maar kunt ook een html/webbased client installeren; die via jouw mobiele telefoon aanroepen en zo overal jouw muziek kunnen bedienen.
Kijk, dit is Linux info die ik snap! :D Thx!

Wat ik niet (goed) begrijp is dat ik een foutmelding op resolutie krijg terwijl MPD naar mijn idee op de achtergrond zou draaien. Ik zal eens kijken of ik de log wel kan lezen met mijn beperkte resolutie (ik doe alles lokaal op de Pi).

P.s. Ik gebruik een Windows PC met Kodi als UPNP server.... volgens mij heb ik MPD dan niet echt nodig(??). Wat ik wil is vanuit Raspbian en kleine muziek client starten die "muziek shit" over UPNP kan benaderen (playlists van Kodi).

[ Voor 13% gewijzigd door crazylemon op 17-05-2019 12:18 ]

It's time to kick ass and chew bubblegum, and i'm all out of gum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 13:41
En weer een paar maanden verder.

Waar ik naar opzoek ben:
Op een laptop heb ik AP-Linux geïnstalleerd. Daar draait MPD en de muziek van die laptop gaat via de Muziekspeler Cantata naar een DAC en naar de versterker en de boxen. Prima geluid.
Als afstandbediening om Cantata te bedienen op de laptop gebruik ik de app M.A.L.P. op mijn smartphone.
Echter, ik wil de muziek die op de laptop staat (85 GB hi res muziek) ook op de smartphone in een muziekspeler beluisteren.
Kan iemand mij adviseren welke muziekspeler op de smartphone kan communiceren met MPD op de laptop en hoe dat dan te regelen?

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

FYI, Cantata is geen muziekspeler, maar slechts een frontend voor MPD, uiteindelijk speelt MPD zelf die muziek af, ook al zou je Cantata verwijderen. Dat betekent echter ook dat er niet zoiets is als een muziekspeler die vanaf je smartphone kan communiceren met MPD.
Wil je die muziek op de smartphone binnen je netwerk beluisteren, of onderweg? Er zijn wat clients die de optie bieden om in te haken op de http streaming output van MPD. Je zou een flac output aan je MPD kunnen toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
audio_output {
    type "httpd"
    name "FLAC Stream"
    encoder "flac"
    port "8000"
    format "48000:16:2"
}

Deze stream zou je in elke capabele mediaspeler moeten kunnen afspelen. Houd er wel rekening mee dat, tenzij voorzien van beveiliging, de hele wereld hier mee zou kunnen verbinden en je dus een illegaal radio-station bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 21-08-2019 14:40 ]

• dirkjanl
Dank voor de reactie!

Mijn idee is om het alleen thuis te gebruiken, dus binnen het netwerk. Als muziekplayer op de android phone gebruik ik 'Fiio Music' en 'Hi-Fi cast'. Het bewerken van MPD, dat is iets waar ik geen ervaring mee heb. Maar ik zal het gaan uitzoeken.
Wat doet het toevoegen van de flac output? Betekent het dat je de mogelijkheid van het afspelen van 48 KHz, 16 bits, 2 kanalen mogelijk maakt?
Nu nog geen idee hoe ik dan met één van de muziekapps de verbinding kan leggen.
Ik ben op een test machine met DLNA aan het uitproberen geweest. Heb daar 'minidlna' op geplaatst. De Fiio app herkent dat signaal als ik het laat scannen op DLNA.

• dirkjanl
Oké, dit vond ik in het mpd.conf

# An example of a httpd output (built-in HTTP streaming server):
#
#audio_output {
# type "httpd"
# name "My HTTP Stream"
# encoder "vorbis" # optional, vorbis or lame
# port "8000"
# bind_to_address "0.0.0.0" # optional, IPv4 or IPv6
# quality "5.0" # do not define if bitrate is defined
# bitrate "128" # do not define if quality is defined
# format "44100:16:1"
# max_clients "0" # optional 0=no limit
#}

Als ik er dit van maak, krijg ik het dan op 2 clients?

audio_output {
type "httpd"
name "FLAC_MSI Stream"
encoder "flac" # optional, vorbis or lame
port "8000"
max_clients "2" # optional 0=no limit
}

(PS ik zie dat de tab's er zo niet in staan, hoe krijg ik dat voor elkaar op dit forum?)
Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-05 22:21
dirkjanl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:05:
En weer een paar maanden verder.

Waar ik naar opzoek ben:
Op een laptop heb ik AP-Linux geïnstalleerd. Daar draait MPD en de muziek van die laptop gaat via de Muziekspeler Cantata naar een DAC en naar de versterker en de boxen. Prima geluid.
Als afstandbediening om Cantata te bedienen op de laptop gebruik ik de app M.A.L.P. op mijn smartphone.
Echter, ik wil de muziek die op de laptop staat (85 GB hi res muziek) ook op de smartphone in een muziekspeler beluisteren.
Kan iemand mij adviseren welke muziekspeler op de smartphone kan communiceren met MPD op de laptop en hoe dat dan te regelen?

Vriendelijke groet,
Ik snap wat je wilt/bedoelt, maar het werkt niet op de manier zoals je dat nu voor ogen hebt. Zoals in de posts hierboven reeds vermeld is: MPD is puur een muziekspeler serverapplicatie (ook wel daemon genoemd) zonder GUI of frontend. Deze server kan je bedienen met een client, bijvoorbeeld Cantata of MALP, welke puur en alleen een afstandsbediening is voor de server. Daarnaast is MPD ook enkel een muziekspeler die verschillende (streaming) formaten outputs kan leveren; bijvoorbeeld een stream naar pulseaudio of alsa (Linux modules voor geluid) of bijvoorbeeld een http stream (zoals een internetradio station). Deze streams bevatten allen dezelfde informatie, echter wel mogelijk met verschillende bitrates/dieptes en encoding. Je zou MPD tegelijkertijd naar de DAC en een http stream kunnen laten sturen en deze laatste openen met een mediaplayer op je telefoon. Vervolgens kan je de stream dan bedienen met MALP en/of Cantata. Nadeel is dan dat je op beide devices dan altijd dezelfde muziek hebt. Het is overigens prima mogelijk om meerdere instanties van MPD naast elkaar te laten draaien op één systeem, die ieder hun eigen muziek afspelen. Bijvoorbeeld MPD1 speelt nummer A en output naar DAC en stream 1, MPD2 speelt nummer B en output die naar stream2 (beiden naar DAC kan maar wordt een janboel qua geluid...)

Wat je volgens mij eigenlijk bedoelt / wilt is naast MPD een (al dan niet DLNA compatible) fileserver opzetten zodat je daar met je telefoon en een willekeurige muziekapp naar kunt verbinden. Dan kan je met Cantata/MALP de MPD server bedienen voor het geluid van je DAC, en op je telefoon kan je vanaf de fileserver muziek streamen en beluisteren op bijvoorbeeld je oordoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Thedr schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:13:
[...]
Wat je volgens mij eigenlijk bedoelt / wilt is naast MPD een (al dan niet DLNA compatible) fileserver opzetten zodat je daar met je telefoon en een willekeurige muziekapp naar kunt verbinden. Dan kan je met Cantata/MALP de MPD server bedienen voor het geluid van je DAC, en op je telefoon kan je vanaf de fileserver muziek streamen en beluisteren op bijvoorbeeld je oordoppen.
Dit is inderdaad wat ik voor ogen heb. Of ik luister binnenshuis via MPD met Cantata/MALP via de versterker naar het geluid dat uit de boxen klinkt. Of ik zit buiten onder een afdakje en uit de wind met de koptelefoon op via de smartphone naar muziek te luisteren.
Helpt de FLAC Stream via httpd mij dat te bereiken?

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Helaas nog geen werkende stream.

Wat ik gedaan heb is

audio_output {
type "httpd"
name "FLAC_MSI Stream"
encoder "flac" # optional, vorbis or lame
port "8000"
max_clients "0" # optional 0=no limit
}

Hierbij heb ik bij encoder ook de optie "lame" geprobeerd.
En ik heb
bind_to_address "192.168.1.100"
uitgeprobeerd (dit is het IPadres van de phone)
Ook heb ik hier in plaats van het IP adres ook IPv4 en IPv6 uitgeprobeerd.

Kijk ik dan in de app 'HI FI Music' onder 'Media Server' naar UPNP/DLNA of RADIO, er verschijnt geen stream.
Wat gaat er niet goed?

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

De stream, of het nou FLAC of MP3 is, verschijnt niet automagisch in een mediaspeler, je zal het adres moeten opgeven.
Voor het doel wat nu geschetst wordt, multiroom audio, is een andere oplossing: Snapcast. Dit is schter wat complexer om in te richten, daarom had ik dit in eerste instantie nog niet genoemd. MPD stuurt de output naar een FIFO buffer, Snapserver pakt het op en verstuurt het over het netwerk. De snapclients ontvangen het en spelen het af. Snapserver heeft geen ondersteuning om zelf media af te spelen, behalve vrij rudimentaire Spotify Connect ondersteuning die ik niet lekker aan de praat kreeg. Er is ook een Android-app, die zowel gebruikt kan worden om audio af te spelen als de clients te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-05 22:21
Daarnaast zou het goed kunnen zijn dat je de betreffende output moet activeren bij de server instellingen (kan oa in MALP (menu -> server properties -> rechtse tabblad. Dan vinkje activeren voor te tweede output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Oeps,
ik had de httpd stream als tweede audio output toegevoegd aan mpd.conf en toen wilde MPD niet meer connecten! Maar weer verwijderd. Binnenkort maar weer opnieuw proberen.
En van dat aanvinken van de tweede output, goede tip, bedankt.
Snapcast ga ik uitzoeken, ook bedankt.

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Vandaag naar Snapcast gekeken. Dat is te ingewikkeld voor mij. En ik weet eigenlijk ook niet of dat is wat ik zoek, maar misschien zie ik het verkeerd. Mijn muziek staat op de "AP-Linux" laptop. Die muziek wil ik buiten in de tuin op de smartphone kunnen afluisteren. Misschien moet ik het zoeken in het "delen van mappen" met Samba of NFS. Wordt vervolgd.

• dirkjanl
Samba en NFS is het ook niet geworden. Ben nu bezig minidlna te installeren en ga dat configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paysan9136
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2021
Weet iemand hoe je de info uit RDS (radio-data-system) kan verversen telkens als er een nieuwe song wordt afgespeeld?
Ik doe nu in python een parsing van de string die je terug krijgt als je een station kiest.

command = “mpc play 9 > result”
os.system(command)

En dan met wat split en strip attributen haal ik de song en artist uit de file result er uit.
Maar dat refreshed niet als er een nieuwe song wordt afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
RUIS
Op mijn werkPC draait MPD met Cantata als client. Tot nu toe op de manier waarop MPD niet geconfigureerd hoeft te worden (tweede optie bij het als eerst opstarten van Cantata). Werkt dan tot maximaal 192 kHz en 24 bit dacht ik, er stonden toch geen HIRES bestanden op en het is aangesloten via Toslink.

Specificaties PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C34gF3qSHXCOmQJVFHBsLFVNMtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHCggmGe2aFzJXcPKUO9bUqM.png?f=user_large

Sinds kort heb ik enkele DSD HIRES muziekbestanden en nu probeer ik mijn onlangs aangeschafte Hidizs S9Pro DAC aan te sluiten. Eerst heb ik de oude gegevens van Cantata verwijderd in "naam/.config". De muziek staat op een HDD schijf, Linux Mint 21 draait op een SSD. Daarna heb ik MPD als volgt geconfigureerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
#My configuration file for MPD.

music_directory "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/Muziek"
playlist_directory "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/playlists"
db_file "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/mpd.db"
log_file "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/mpd.log"
pid_file "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/mpd.pid"
state_file "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/mpd_state"
sticker_file "/mnt/ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/.mpd/sticker.sql"
#
# For network
bind_to_address "localhost"
port "6600"

restore_paused "yes"
metadata_to_use "artist,album,title,track,name,genre,date,composer,performer,disc"

# Input #####
input {
plugin "curl"
# proxy "proxy.isp.com:8080"
# proxy_user "user"
# proxy_password "password"
}

# Audio Output ##########
audio_output {
type "alsa"
name "USB Audio"
device "hw:S9Pro"
mixer_type "software"
dop "no"
dsd_native "yes"
dsd_native_type "2"
# buffer_time "20000"
# period_time "12800000"
use_mmap "yes"
auto_resample "no"
auto_channels "no"
auto_format "no"
}

filesystem_charset "UTF-8"
#id3v1_encoding "UTF-8"
auto_update "yes"
connection_timeout "3600"

De naam van de S9Pro heb ik verkregen via

aplay -l

in de terminal in te typen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: DGX [Xonar DGX], apparaat 0: Multichannel [Multichannel]
Sub-apparaten: 1/1
Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: DGX [Xonar DGX], apparaat 1: Digital [Digital]
kaart 1: PCH [HDA Intel PCH], apparaat 0: ALC887-VD Analog [ALC887-VD Analog]
kaart 1: PCH [HDA Intel PCH], apparaat 1: ALC887-VD Digital [ALC887-VD Digital]
kaart 2: NVidia [HDA NVidia], apparaat 3: HDMI 0 [HDMI 0]
kaart 2: NVidia [HDA NVidia], apparaat 7: HDMI 0 [HDMI 0]
kaart 2: NVidia [HDA NVidia], apparaat 8: HDMI 0 [HDMI 0]
kaart 2: NVidia [HDA NVidia], apparaat 9: HDMI 0 [HDMI 0]
kaart 3: S9Pro [Hidizs S9Pro], apparaat 0: USB Audio [USB Audio]

Maar, als ik na het opstarten een DSD 64fs afspeel, dan klinkt er een heel erge ruis. Niet te doen. De S9Pro kan DSD 512fs aan.

Klik ik daarna op een bestand dat de DAC niet aan kan, een DSD1024fs, dan geeft Cantata aan dat dat niet af te spelen is. Klik ik daarna weer op een DSD 64fs dan speelt het normaal af!

Hoe kan ik dat ruisen voorkomen? Zijn daar aparte MPD instellingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Ik heb niets kunnen vinden wat mij verder helpt. Heb het nu zo ingesteld dat alles wordt omgezet naar PCM. Jammer dan.
Pagina: 1 2 3 Laatste