When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Als je d'r nou ook ff Artist - Title meuk erin hackt
Na de enthousiaste verhalen, wil ik MPD ook wel eens proberen. Op basis van mij huidige hardware heb ik volgens mij 2 opties:
- NAS (Qnap TS209 II)
- Mac mini
- iPhone
- PC
Optie 2 is een USB geluidskaart aan de Qnap te hangen en daarop MDP te installeren. Echter vraag ik me af of de Qnap dat trekt.
Ik wil in beide gevallen MPoD op de iPhone gebruiken om de server aan te sturen.
Kan iemand mij op weg helpen? Overigens heb ik nog nooit in de mac's Terminal gewerkt ik ben meer van de GUI
Ik heb mpd http streaming nog niet uitgeprobeerd (wel van plan), nu gebruik ik icecast server om via mpd te streamen over internet. Op de client pc speel ik de icecast stream ook af met mplayer. Om mij onduidelijke redenen crasht mplayer soms, wanneer ik luister naar de icecast stream. Niet vaak, maar eens in de twee uur ofzo. Dat is vervelend als je aan het werk bent en net als jij vond ik het opnieuw opstarten van mplayer irritant wanneer een playlist afgelopen was. De beste oplossing die ik gevonden heb is om mplayer als deamon te gebruiken. De deamon zorgt ervoor dat mplayer iedere 3 seconden kijkt of er alweer muziek van de stream afkomt. Als dat zo is begint mplayer automatisch weer te spelen.icyx schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:40:
Dat is het zeker. Ik heb nog wel een klein vraagje. Omdat ik eigenlijk alleen maar op school ga gebruiken, zal ik de http streamer gebruiken. Dit werkt allemaal prima, voor zover ik het nu vanuit thuis getest heb. Nu speel ik met mplayer de audio stream af, zodat ik het geluid heb. Alleen, wanneer mpd stil valt (einde playlist, stop, etc) stopt mplayer ermee. Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?
Dat doe ik met het volgende scriptje, dat ik ergens op internet heb gevonden. Ik heb het hier op pastebin gezet: http://pastebin.com/f37e4bab9 Het is Perl en daar weet ik echt helemaal niets van, maar het doet wel wat ik wil. Cut en pasten in een tekst bestand en waar XXXXX.no-ip.org staat aanpassen in het adres van jouw mpd server. Opslaan als mplayerdeamnon.pl en dan starten met perl mplayerdeamnon.pl op de command line.
Echt een snelle manier om de deamon te killen heb ik nog niet. Maar de deamon, perl en alle mplayers killen in de system monitor werkt uiteindelijk wel...
[ Voor 6% gewijzigd door jrs77 op 09-11-2009 09:41 ]
"killall mpd", of denk ik te simpel?jrs77 schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:45:
[...]
Ik heb mpd http streaming nog niet uitgeprobeerd (wel van plan), nu gebruik ik icecast server om via mpd te streamen over internet. Om mij onduidelijke redenen crasht mplayer soms, wanneer ik luister naar de icecast stream. Niet vaak, maar eens in de twee uur ofzo. Dat is vervelend als je aan het werk bent en net als jij vond ik het opnieuw opstarten van mplayer irritant wanneer een playlist afgelopen was. De beste oplossing die ik gevonden heb is om mplayer als deamon te gebruiken.
Dat doe ik met het volgende scriptje, dat ik ergens op internet heb gevonden. Ik heb het hier op pastebin gezet: http://pastebin.com/f37e4bab9 Het is Perl en daar weet ik echt helemaal niets van, maar het doet wel wat ik wil. Cut en pasten in een tekst bestand en waar XXXXX.no-ip.org staat aanpassen in het adres van jouw mpd server. Opslaan als mplayerdeamnon.pl en dan starten met perl mplayerdeamnon.pl op de command line.
Echt een snelle manier om de deamon te killen heb ik nog niet. Maar de deamon, perl en alle mplayers killen in de system monitor werkt uiteindelijk wel...(alleen niet erg subtiel)
edit: eigenlijk is het natuurlijk niet zo strak dat de deamon elke 3 seconden mplayer opstart om te zien of er alweer een stream is. Als iemand een betere deamon heeft die mplayer pas start als er echt een stream is, dan ben ik erg geinteresseerd. Tot die tijd voldoet dit wel...
killall perl
helpt wel, maar dan moet je geen andere perl processen hebben anders stoppen die ook. (denk ik, weet het niet zeker)
[ Voor 28% gewijzigd door jrs77 op 09-11-2009 11:46 ]
audio_output {
type "httpd"
name "stream"
encoder "lame" # optional, vorbis or lame
port "8000"
# quality "5.0" # do not define if bitrate is defined
bitrate "128" # do not define if quality is defined
format "44100:16:2"
}
Met de versie uit de repository van Ubuntu Karmic en met zelf compilen krijg ik dezelfde foutmelding:
* Starting Music Player Daemon mpd output: line 221: No such encoder: lame
Aborted
Terwijl bij het compilen de lame support er toch echt in moet zitten:
########### MPD CONFIGURATION ############
Client Support:
IPv6 support ..................enabled
TCP support ...................enabled
Unix domain socket support ....enabled
Playback Support:
ALSA support ..................enabled
FIFO support ..................enabled
HTTP daemon support ...........enabled
JACK support ..................disabled
libao support .................disabled
OSS support ...................enabled
OS X support ..................disabled
Pipeline output support .......disabled
PulseAudio support ............enabled
Media MVP support .............disabled
SHOUTcast support .............enabled
Solaris /dev/audio support ....disabled
Streaming Encoder Support:
LAME mp3 encoder ..............enabled
Ogg Vorbis encoder ............enabled
File Format Support:
AAC support ...................enabled
C64 SID support ...............disabled
FFMPEG support ................enabled
FLAC support ..................enabled
fluidsynth MIDI support .......disabled
MikMod support ................disabled
MODPLUG support ...............disabled
MAD mp3 decoder support .......enabled
MP4 support ...................enabled
Musepack (MPC) support ........enabled
OggFLAC support ...............enabled(FLAC 1.1.3)
Ogg Vorbis support ............enabled
using tremor.................no
Wave file support .............disabled
WavPack support ...............disabled
wildmidi MIDI support .........disabled
Archive support:
BZ2 archives support ..........disabled
ISO 9660 archives support .....disabled
ZIP archives support ..........disabled
Streaming support:
last.fm radio support .........disabled
libcurl support (streaming) ...enabled
libmms support ................enabled
Other features:
ID3 tag support ...............enabled
libsamplerate support .........enabled
Zeroconf support ..............disabled
libcue support ................enabled
##########################################
Begrijpt iemand dit?
Heb je lame wel geinstalleerd? sudo aptitude install lameFrank-NL schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:14:
* Starting Music Player Daemon mpd output: line 221: No such encoder: lame
Aborted
frank@ubuntu:~$ lame
LAME 64bits version 3.98.2 (http://www.mp3dev.org/)
usage: lame [options] <infile> [outfile]
Dat maakt dus helemaal niets uit. Ik begrijp er echt weinig van.
Ik heb nu gmpc geinstalleerd onder Vista omdat minion steeds de verbinding verbrak bij het maken van een nieuwe playlist en deze niet opnieuw opbouwde. Goede speler, ik denk dat ik die blijf gebruiken, heb Minion al weer verwijderd.
Weet iemand een goede client voor Windows Mobile (grote schermen, touchscreen)
[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 27-11-2009 18:46 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Eerst even de hardware: laptop, server, Nokia 770.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, met welk programma kan ik er nu voor zorgen dat ik zowel vanuit mijn laptop (WIN XP) en mijn Nokia 770 de server (ubuntu 9.10) kan vertellen welk muziekje af te spelen.
Verder vraag ik me af of het dan ook mogelijk is om een http te streamen (of is dit gewoon een playlist maken met de referer, en deze openen)?
Op dit moment ben ik trouwens aan het stoeien met Pulseaudio, afspelen via LAN werkt best leuk
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Onafhankelijk van elkaar heb ik MPD en Samba al wel werkend gekregen maar telkens zijn er kleine dingetjes die roet in het eten gooien: de lokale server (:6600) reageert niet, de smb-share is niet writable, ik kan een config-file niet vinden, enz.. Alles wel op te lossen natuurlijk maar na vier dagen proberen begint me het een beetje de keel uit te hangen
Op Ubuntu (de niet-server) kwam ik een stuk verder maar ik wil het graag zonder X doen zodat ik een wat ouder machientje in kan zetten en er minder mis kan gaan. Als het lukt zal ik hier wel een mooie beschrijving neerzetten
We gebruiken als office-jukebox nu trouwens WinAmp met Wawi, maar ik wil wat meer mogelijkheden en voor MPD is een ruime keuze aan clients beschikbaar
Bloed, zweet & koffie
Twee vragen alleen (nou ja, één vraag en één meta-vraag):
1) de default-paden zijn ~/mpd/ <etc>. Die zijn dus relatief aan de gebruiker. Is het gebruikelijk om een aparte gebruiker te hebben voor mpd, of heeft iedere gebruiker zijn eigen settings? Ik denk eigenlijk dat het een beetje aan het doel ligt (centrale jukebox=aparte player gebruiken)
2) Ik lees dat jullie deze draad een beetje schoon willen houden. Zal ik voor andere vragen/problemen met MPD een apart topic starten, of vinden jullie het goed als ik die hier dump?
/edit
Stacheldraht, bedankt voor je wijze advies
[ Voor 3% gewijzigd door CmdrKeen op 16-12-2009 21:03 ]
Bloed, zweet & koffie
1
2
3
| stacheldraht@reynaert:~$ grep mpd /etc/passwd mpd:x:117:29::/var/lib/mpd:/bin/false stacheldraht@reynaert:~$ |
MPD draait dus onder Debian/Ubuntu als user mpd en vanuit /etc/init.d/mpd wordt de MPD Daemon gestart. Verder kijkt de MPD Daemon default in de onderstaande directories naar de volgende zaken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| # Files and directories ####################################################### # # This setting controls the top directory which MPD will search to discover the # available audio files and add them to the daemon's online database. This # setting defaults to the XDG directory, otherwise the music directory will be # be disabled and audio files will only be accepted over ipc socket (using # file:// protocol) or streaming files over an accepted protocol. # music_directory "/var/lib/mpd/music" # # This setting sets the MPD internal playlist directory. The purpose of this # directory is storage for playlists created by MPD. The server will use # playlist files not created by the server but only if they are in the MPD # format. This setting defaults to playlist saving being disabled. # playlist_directory "/var/lib/mpd/playlists" # # This setting sets the location of the MPD database. This file is used to # load the database at server start up and store the database while the # server is not up. This setting defaults to disabled which will allow # MPD to accept files over ipc socket (using file:// protocol) or streaming # files over an accepted protocol. # db_file "/var/lib/mpd/tag_cache" # # These settings are the locations for the daemon log files for the daemon. # These logs are great for troubleshooting, depending on your log_level # settings. # # The special value "syslog" makes MPD use the local syslog daemon. This # setting defaults to logging to syslog, otherwise logging is disabled. # log_file "/var/log/mpd/mpd.log" # # This setting sets the location of the file which stores the process ID # for use of mpd --kill and some init scripts. This setting is disabled by # default and the pid file will not be stored. # pid_file "/var/run/mpd/pid" # # This setting sets the location of the file which contains information about # most variables to get MPD back into the same general shape it was in before # it was brought down. This setting is disabled by default and the server # state will be reset on server start up. # # state_file "/var/lib/mpd/state" # |
Een centrale jukebox zou ik dan op deze manier inrichten.
2) Geen probleem hoor mits je dit topic niet met Samba zaakjes gaat vervuilen
Mpd start goed en indexeert mijn muziek. De database-file wordt gemaakt en bevat de juiste informatie. Op de muziekdirectory heb ik voor de gelegenheid iedereen alle rechten gegeven, dus daar kan het niet in zitten. Als ik phpMp start, of een van de twee niet-lokale clients, dan kan ik wel verbinden (tenminste, ik krijg geen foutmelding) maar ik zie geen muziek en als ik op Vernieuwen o.i.d. druk dan is de client meteen klaar en vindt ie geen muziek. Eerder heb ik dit wel werkend gehad, maar nu (een herinstall later omdat ik Samba en Apache verschrikkelijk had verziekt) lukt het niet meer.
Dit is mijn mpd.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| music_directory "/usr/mpd/music" playlist_directory "/usr/mpd/playlists" db_file "/usr/mpd/database" log_file "/usr/mpd/log" pid_file "/usr/mpd/pid" state_file "/usr/mpd/state" bind_to_address "any" port "6600" # Ik weet niet wat dit voor plugin is, stond al zo. input { plugin "curl" } audio_output { type "oss" name "My OSS Device" } |
In de log verschijnt niets als ik met een client probeer de db te vernieuwen of connect.
Als ik MusicPD start of stop dan lukt dat gewoon, geen foutmelding of waarschuwing.
Bij het booten krijg ik ook geen rare meldingen (dmesg gecheckt).
Als ik de db leeggooi en vanuit een client probeer te vernieuwen, krijg ik geen foutmelding maar er wordt ook niets in de db-file gezet.
Ik heb al gezocht of ik misschien nog iets met inetd.conf moet doen of ergens anders aan moet geven dat poort 6600 gebruikt mag worden, zou dat het misschien zijn? Op heel veel commentaar na is inetd leeg (ik heb 'm wel ge-enabled in rc.conf).
Iemand een idee waar ik de mist in ga?
[ Voor 3% gewijzigd door CmdrKeen op 21-12-2009 21:40 ]
Bloed, zweet & koffie
Installeer eens ncmpc op je server, en connect dan eens naar localhost, als dat lukt kan je dan wel muziek afspelen?Vorkbaard schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:36:
Iemand een idee waar ik de mist in ga?
/edit
Mooie client trouwens
/edit2
Hmm, net de hele reut op een ander machientje geïnstalleerd en daar heb ik nu hetzelfde probleem. Maakt ook niet uit of ik alles uit de sources installeer of pkg_add gebruik...
/edit3
Er is een plugin voor Firefox waarmee ik er wel bij kan. Dus het probleem is nu geïsoleerd tot phpMp.
[ Voor 59% gewijzigd door CmdrKeen op 22-12-2009 15:32 ]
Bloed, zweet & koffie
Mooi je komt al verderVorkbaard schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:51:
/edit3
Er is een plugin voor Firefox waarmee ik er wel bij kan. Dus het probleem is nu geïsoleerd tot phpMp.
Ik ben die hele lijst op http://mpd.wikia.com/wiki/Clients doorgelopen en heb er een paar Windows-clients uitgepikt, maar daar ben ik eigenlijk helemaal niet tevreden over. Nu gebruiken we Winamp met Wawi (Winamp web-interface) op een Windows XP-machien. Een eenvoudige web-interface heeft absoluut mijn voorkeur.
Ik kan het ook niet uitstaan dat het niet lukt, omdat het eerder wél werkte
Bloed, zweet & koffie
Heb nu vrij stabiel Ampache icm Samba draaien. Kreeg ook wat moeilijkheden (zie mijn topic [MPD] afspelen bestanden op server).
Als ik dan een bewerking doe in phpMp (en phpMp dus gereload wordt) is alles weer weg.
....ah, bij elke restart van musicpd krijg ik wat info te zien phpMp...
Het lijkt me een ordinaire rechtenkwestie, maar hoe kom ik daarachter?
[ Voor 23% gewijzigd door CmdrKeen op 22-12-2009 17:37 ]
Bloed, zweet & koffie
Bloed, zweet & koffie
Ik zat maar te denken aan squeezeboxen of weet ik veel wat, maar nu ga ik dit dus zelf ook opzetten door mijn atom servertje (Ubuntu 9.10) van een goede usb geluidskaart te voorzien (moet eerst research doen welke kaart het beste wordt ondersteund in linux (digitaal)).
Dit zorgt er dan voor dat mijn desktop mijn huis kan verlaten aangezien het enige waar deze nog voor aangezet werd was muziek draaien :-) Meer ruimte in huis = goed.
Ik had nog een goed ondersteunde M-Audio Revolution 5.1 liggen, PCI versie. In het atom doosje was helaas geen plek meer voor een pci kaart, hoewel er een pci slot inzit.
Met een risercard met flat cables van 15cm lang en een haakse slijper waarmee ik een gat in het caseje heb gemaakt is dat nu opgelost. Ik heb nu dus een getweakte externe pci geluidskaart digitaal aangesloten op mijn versterker, MPD is draaiend en gebruikt mijn digitale out van de geluidskaart. Desktop is ook opgedoekt.
Me is a happy camper!
Ik heb de afgelopen 2 jaar weinig pogingen ondernomen linux (ubuntu) dagelijks te gebruiken vanwege Foobar. Foobar is naar mijn inziens het beste audio programma ooit, mede dankzij de vele uitstekende plug-ins en de sterke community.
Zodoende draaide ik met behulp van Wine Foobar onder linux. Leuk, maar niet ideaal.
Na een uur moet ik Foobar opnieuw starten vanwege memory leaks en ik mis de beschikking van een uitgebreide audio driver, die door Wine wordt beperkt.
Niks van alles was een serieus alternatief, maar dit komt toch echt in de buurt.
Het enige wat ik mis is een plug-in voor chiptune muziek. Audio Overload als plug-in zou mooi zijn.
Zou zo een plugin moeilijk te programmeren zijn? Wat zul je hiervoor moeten ondernemen?
Zie hier voor een script om externe decoders aan te roepen. Dus als er een decoder voor chiptune is die via de commandline te gebruiken is, zou je klaar zijn.Azbest schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:53:
Niks van alles was een serieus alternatief, maar dit komt toch echt in de buurt.
Het enige wat ik mis is een plug-in voor chiptune muziek. Audio Overload als plug-in zou mooi zijn.
Zou zo een plugin moeilijk te programmeren zijn? Wat zul je hiervoor moeten ondernemen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
De generic Decoder is niet ondersteund door MPD. Use at your own risk.Demoniac schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:58:
[...]
Zie hier voor een script om externe decoders aan te roepen. Dus als er een decoder voor chiptune is die via de commandline te gebruiken is, zou je klaar zijn.
Het beste is om een opensource (license compatible with mpd) library te zoeken dat het formaat can decoderen en een request aan te maken op de bugtracker (http://musicpd.org/mantis/).
Ik heb mijn mpd.conf leeg gemaakt, en nu wil hij helemaal niks meer.
apt-get remove mpd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| server:/# apt-get remove mpd Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages will be REMOVED: mpd 0 upgraded, 0 newly installed, 1 to remove and 156 not upgraded. 1 not fully installed or removed. After this operation, 352kB disk space will be freed. Do you want to continue [Y/n]? y (Reading database ... 180304 files and directories currently installed.) Removing mpd ... sed: can't read /etc/mpd.conf: No such file or directory sed: can't read /etc/mpd.conf: No such file or directory /etc/mpd.conf must have pid_file set; cannot stop daemon. failed! invoke-rc.d: initscript mpd, action "stop" failed. dpkg: error processing mpd (--remove): subprocess pre-removal script returned error exit status 1 sed: can't read /etc/mpd.conf: No such file or directory dpkg: error while cleaning up: subprocess post-installation script returned error exit status 2 Errors were encountered while processing: mpd E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) |
En als ik hem weer wil installeren,
apt-get install mpd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| server:/# apt-get install mpd Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done mpd is already the newest version. 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 156 not upgraded. 1 not fully installed or removed. After this operation, 0B of additional disk space will be used. Setting up mpd (0.13.2-3lenny1) ... sed: can't read /etc/mpd.conf: No such file or directory dpkg: error processing mpd (--configure): subprocess post-installation script returned error exit status 2 Errors were encountered while processing: mpd E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) |
Hoe kan ik mijn MPD nu helemaal goed verwijderen, en goed installeren/instellen, lukte ook niet helemaal.
apt-get install -f
dan kan je hem verwijderen.
Dit is een stomme bug in de package..
Net even gekeken en Mpdremote is handig voor oudere telefoons met een klein schermpje.

phpmp (alleen de rechterkant)

mpdremote

mpdmote
[ Voor 52% gewijzigd door CmdrKeen op 21-02-2010 10:57 . Reden: Plaatjes aangepast ]
Bloed, zweet & koffie
Heb hem op false gezet, maar hij wil nog steeds niet goed verwijderen, en installeren.MacGrumpy schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 21:30:
set in /etc/default/mpd START_MPD op false.
apt-get install -f
dan kan je hem verwijderen.
Dit is een stomme bug in de package..
Iemand nog ideeen?
[ Voor 3% gewijzigd door durkp op 21-02-2010 18:05 ]
kan je nieuwe foutmelding geven? (en zorg dat je een mpd.conf hebt.. hij mag leeg zijn)durkp schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:03:
[...]
Heb hem op false gezet, maar hij wil nog steeds niet goed verwijderen, en installeren.
Iemand nog ideeen?
Kan zijn dat jouw init script START_MPD niet ondersteunt.. (Ja, packages zijn rotzooi, nieuwe zijn beter..) Je draait echter wel een pre-historische versie.
Alleen, werkt hij nu niet echt in samenwerking met Icecast2, maar dat maar eens uitvogelen
Ik heb gewoon apt-get install mpd gedaan, in debianMacGrumpy schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:52:
Kan zijn dat jouw init script START_MPD niet ondersteunt.. (Ja, packages zijn rotzooi, nieuwe zijn beter..) Je draait echter wel een pre-historische versie.
[ Voor 51% gewijzigd door durkp op 22-02-2010 22:17 ]
PMix, android mpd client
Werkt goed op mijn Milestone (Android 2.0.1), tenminste de Beta

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
[ Voor 23% gewijzigd door baca op 01-03-2010 15:18 ]
Dus mpd streamt naar een lokale shoutcast server die je popcorn hour dan weer kan gebruiken
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Bv. een output van gebruiker A die de lokale geluidskaart gebruikt,
Tegelijkertijd, een output van een gebruiker B die wil luisteren naar andere muziek en niet thuis is, dus wil streamen via de Icecast server?
Misschien helemaal leuk, maar er is nog een gebruiker die ook niet thuis is, en ook graag zijn eigen favoriete plaatjes wil luisteren via Icecast?
Is dit mogelijk, zo ja, hoe configureer ik dat ongeveer?
Om dat op dit moment mogelijk te maken gebruik ik lokaal MPD, en voor streaming naar http gebruik ik GNUMP3d, beetje oud, en kan helaas niet met Flac omgaan, dus 5% van mijn muziekcollectie is niet toegankelijk. Daarnaast werkt ie niet met een mooie library maar met de bestandsstructuur. Ook leuk, maar niet zo mooi als MPD.
/EDIT gnump3d kan prima met Flac omgaan, alleen mijn upload snelheid is helaas te langzaam.
[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 19-03-2010 12:32 ]
[ Voor 34% gewijzigd door WHiZZi op 19-03-2010 14:25 ]
Dat is jammer. Dan blijf ik voorlopig naast mpd gnump3d draaien, werkt ook goed voor af en toe een plaatje.WHiZZi schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:24:
MPD kan meerdere outputs hebben (en deze verrassend genoeg ook allemaal aansturen en zelfs per output het volume bepalen!). Je kunt niet 2 "aparte" outputs hebben. Beide outputs zijn exact hetzelfde.
Eerst twee screenshots:

Dit is wat het doet:
- wijst F9 toe aan Pause/play
- wijst F10 toe aan Next
- wijst F11 toe aan Vol up
- wijst F12 toe aan Vol down
- optie om de web-if te openen
- laat currently playing zien met de tijd erbij
Installatie:
- zipje downloaden
- SystrayMPD.ini aanpassen: url van je eigen machien invullen en refresh (default=5 sec)
- systraympd.php in je phpmp-directory op je server zetten (bij elkaar geharckte code van phpmp zelf)
- SystrayMPD.exe uitvoeren
Ik heb het gemaakt omdat we met z'n vieren in één ruimte zitten en op deze manier allemaal snel op Next kunnen raggen als de muziek je niet aanstaat.
Bloed, zweet & koffie
Bloed, zweet & koffie
Jouw methode is waarschijnlijk beter, maar ik heb er geen tijd voor
Bloed, zweet & koffie
Verwijderd
ben gisteren is begonnen met MPD.
bedoeling is om (voor een vriend) een oud PC'tje in te gaan zetten als music playertje en bediening via een laptop, pc'te met ubuntu en laptop met vista.
eea hier en op het net gelezen en ik dacht aan een combi MPD met een firefox plugin : Music Player Minion 2.1.1
om eea te proberen heb ik onder win 7 64 VMware workstation draaien met een image van ubuntu 10.04desktop x32 en mpd geinstalled.
ik krijg nu steeds deze melding :
boss@ubuntu:~$ sudo /etc/init.d/mpd restart
* Stopping Music Player Daemon mpd [ OK ]
* Starting Music Player Daemon mpd * creating ~/.mpd/mpd.db...
listen: Failed to listen on 127.0.0.1 (line 15): Address already in use
Aborted
als ik in de config het ip adres van de vminterface invul krijg ik hetzelfde.
iemand een idee waar ik moet zoeken ?
Verwijderd
tnx, heb ik gedaan.. zelfde resultaatDemoniac schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:47:
Probeer eens een ps aux | grep mpd (kijken of er nog een mpd draait) en daarna killall -9 mpd (alle mpd's doodmaken) Die foutmelding klinkt alsof er al een mpd draait, maar niet gekilld wordt door het init-script.

hij 'klets' wel met client175
maar ik zie geen files.. db problemen ?

zo, je kan iemand beter een mp3 playertje geven van een paar tientjes..
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2010 16:00 ]
sudo /etc/init./mpd stop
ps aux |grep mpd
evt.: sudo killall mpd
sudo /etc/init.d/mpd start
Verwijderd
ik begin even helemaal opnieuw.
kreeg de ene na de andere melding, kan een aantal dingen niet uninstallen ect.
(en ik was even de weg kwijt
maar idd..wellicht had ik wat geduldiger moeten zijn toen er create db werd gemeld, alhoewel ik maar even 50 mp3 tjes had geplaatst en omdat er meteen die melding kwam van 'failed to listen'
enfin, tis ook erg warm, probeer het heel relaxed nog een keer ..

Zoiets als:
http://images.sarine.nl/mpdconf/Mpd-conf-location.png
http://images.sarine.nl/mpdconf/Mpd-conf-audio-select.png
etc.
MPD is niet heel moeilijk op te zetten, zeker niet als je hem als 'gebruikers service' draait. (dan ben je van een deel van de mogelijke permissie problemen en pulseaudio (die ook per gebruiker draait) gezeur af.
Deze guide, (iets veroudered) kan handig zijn:
http://gmpc.wikia.com/wiki/MPD_INSTALL_USER_SERVICE_UBUNTU
Verwijderd
inmiddels werkt eeaVerwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:05:
ik begin even helemaal opnieuw.
enfin, tis ook erg warm, probeer het heel relaxed nog een keer ..
een vast ip adres (in de config) werkt beter dan dhcp / localhost ..
Verwijderd
nu het volgende 'probleem'.. of eigenlijk vraag :.
om te testen had ik wat mp3 tjes in een mapje gezet in de /home/ folder maar mijn verzamelinjg staat op een nas.
moet ik nou die nas folder permanent mounten en die gemounte folder in de mpd.conf zetten ?
die nas die 'slaapt' meestal en moet even wakker worden, verder vraag ik me af of er telkens, wanneer mpd gestart wordt, die hele db nagelopen wordt op veranderingen aangezien de collectie nogal groot is (>450Gb)
wat zijn jullie ervaringen met een nas en mpd
Voor zover ik weet loopt mpd niet bij elke start de database na, alleen als er nog geen database is doet ie het automatisch. Je kan dit wel handmatig triggeren door (uit mijn hoofd) mpc update, als je een (web) GUI gebruikt zal er ook wel ergens een update-knopje zitten. Ik heb zelf zitten denken aan een cron-scriptje om elk uur te checken of er iets gewijzigd is en als dat het geval is, de db bij te werken. Bij een dergelijke grote muziekverzameling is elk uur simpelweg updaten niet echt een optie, omdat je dan weer minuten lang de daemon niet kan benaderen. Iets met 'find /musicdir -mtime -1' ofzo
[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 13-07-2010 13:33 ]
Verwijderd
tnxDemoniac schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:31:
Ja, die share moet je mounten als NFS- of SMB-share. Wat bedoel je precies met slapen? Staat ie in standby of zijn de schijven stilgezet? Mijn ervaring met mpd en een NAS zijn prima, maar een NAS is mijns inziens een apparaat wat altijd aan hoort te staan.
Voor zover ik weet loopt mpd niet bij elke start de database na, alleen als er nog geen database is doet ie het automatisch. Je kan dit wel handmatig triggeren door (uit mijn hoofd) mpc update, als je een (web) GUI gebruikt zal er ook wel ergens een update-knopje zitten. Ik heb zelf zitten denken aan een cron-scriptje om elk uur te checken of er iets gewijzigd is en als dat het geval is, de db bij te werken. Bij een dergelijke grote muziekverzameling is elk uur simpelweg updaten niet echt een optie, omdat je dan weer minuten lang de daemon niet kan benaderen. Iets met 'find /musicdir -mtime -1' ofzoOf 'find /musicdir -newer /var/db/mpd', is ook wel creatief.
Ja ik bedoelde in de standby..maar het duurt even voordat die de eerste keer antwoord geeft, moet idd de schijf aanzetten, ik hoop dat mpd daar even op wil wachten
nog even een sfeerplaatje van mijn eerste mpd / minion avonturen

Verwijderd
situatie :
mpd draait ondder ubuntu op oud gebakkie en wordt bediend via firefoxplugin 'minion' op vista laptop.
so far so good
aan de 'server' zit geen keyboard/monitor ect. hoe kan ik nou, zonder remote desktop/telnet of ander 'moeilijke toestanden, via de laptop de server netjes uitschakelen.
is er niet een of andere 'hack' van minion of een ander handig simpel windows progje waarmee ik dat voor elkaar kan krijgen.. diegene die dat playertje straks gaat gebruiken kan alleen maar 'point en klikken'
bvd
Maar de enige manier die ik kan bedenken is erheen ssh'en en 'sudo shutdown now'
Het kill-commando kan je niet uitvoeren met een procesnaam als argument. Enkel met een PID (process ID). Als je op naam wil killen gebruik je pkill.Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:33:
[...]
tnx, heb ik gedaan.. zelfde resultaat
[afbeelding]
De output in je terminal had je sowieso al een paar duidelijke hints gegeven, maar goed
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
tnx maar dat is (niet meer) het puntBorromini schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:00:
[...]
Het kill-commando kan je niet uitvoeren met een procesnaam als argument. Enkel met een PID (process ID). Als je op naam wil killen gebruik je pkill.
De output in je terminal had je sowieso al een paar duidelijke hints gegeven, maar goed. En als MPD klaagt dat het adres en de poort al in gebruik zijn dan is dat meestal ook een teken dat er nog een ander MPD-proces actief is.
alles werkt en ik begin mpd fan te worden, het feit dat ik in het begin wat problemen had kwam (achteraf gezien) doordat ubuntu onder vmware draaide en er verschillende localhosts/ip's waren.. dat is opgelost mpd draait nu op een oud P3 pc tje en werkt prima verder.
het punt is dus dat de gebruiker straks (absolute leek) niet 24/24 dat pc tje aan wil laten staan en hem eigenlijk, wanneer hij geen muziek 'draait' uit wil hebben.
hier neem ik of de desktop over ofzo maar 'daar' moet het zo simpel mogelijk, liefst 1 button met de tekst OFF
zou een scriptje (onder windows) mogelijk zijn die dat pc tje uitzet ?
Een keer op de powerknop op de kast drukken? Je gebruiker zal dit toch ook al moeten doen om het ding weer aan te zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:29:
goedemorgen mpd'ers![]()
situatie :
mpd draait ondder ubuntu op oud gebakkie en wordt bediend via firefoxplugin 'minion' op vista laptop.
so far so good![]()
aan de 'server' zit geen keyboard/monitor ect. hoe kan ik nou, zonder remote desktop/telnet of ander 'moeilijke toestanden, via de laptop de server netjes uitschakelen.
is er niet een of andere 'hack' van minion of een ander handig simpel windows progje waarmee ik dat voor elkaar kan krijgen.. diegene die dat playertje straks gaat gebruiken kan alleen maar 'point en klikken'
bvd
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
hahaha.. goeie !CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:01:
[...]
Een keer op de powerknop op de kast drukken? Je gebruiker zal dit toch ook al moeten doen om het ding weer aan te zetten.
maar als je dat dagelijks zou doen, zonder netjes af te sluiten, krijg je dan geen problemen ?
nu is het zo, dat bij power on mpd start .. die wordt dan ook niet netjes afgesloten en ik vrees dat eea
dan snel mis zal gaan en dat ding moet juist 'robuust' worden .. . althans, zo is het bij windows
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 13:22 ]
Verwijderd
putty ssh batch (of plink)
[ http://www.linuxquestions...3/putty-ssh-batch-641827/ ]
* vanavond meer tijd
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 16:25 ]
Verwijderd
ik heb gisteren beetje zitten prutsen en ik heb op de ubuntu / mpd server ssh geinstalled en op de 'afstandsbediening', de oude vista laptop met minion, even putty en plink.Demoniac schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:47:
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om via acpi een scriptje te triggeren als de powerknop wordt ingedrukt?
ik kan nu idd de server remote uitschakelen, vandaag ga ik eea in een .bat file plakken en dan een icoontje op de desktop van die laptop zetten.
na dubbelklik icoontje start de .bat file en via plink wordt een ssh verbinding opgezet met de server die daarna het sudo -h now ontvangt..
krijg alleen een windows melding dat de verbinding met de server onverwacht verbroken is..
Verwijderd
ik ga eerst is goegelen wat acpi is.. voor dat ik daar een zinnig antwoord op kan gevenDemoniac schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:47:
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om via acpi een scriptje te triggeren als de powerknop wordt ingedrukt?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:21:
hahaha.. goeie !![]()
maar als je dat dagelijks zou doen, zonder netjes af te sluiten, krijg je dan geen problemen ?
nu is het zo, dat bij power on mpd start .. die wordt dan ook niet netjes afgesloten en ik vrees dat eea
dan snel mis zal gaan en dat ding moet juist 'robuust' worden .. . althans, zo is het bij windows
Op alle moderne Linux systemen werkt ACPI gewoon out-the-box. Druk kort op de powerknop en je systeem doet een nette shutdown. Als je een kaal gestript systeem hebt waarop dit niet werkt moet je (op Debian) het pakket acpi-support installeren. Eigelijk iedere computer die de afgelopen 10 jaar verkocht is zou dit moeten kunnen.Demoniac schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:47:
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
wat is het leven toch simpel
( ..en vooral moeilijk doen als het makkelijk kan .. typisch tweaker )

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 24-07-2010 13:23 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
In gmpc zijn er verschillende manieren om aan cover art te komen.iaw schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:14:
Waar moet ik de Album Covers opslaan? Ik kreeg de Cover image niet te zien via client gmpc..
Dank.
(ga er vanuit dat je gmpc 0.20.0 draait).
Stel de muziek directory in preferences->connection-> music directory.
Zorg dat het naar de zelfde directory verwijst als in mpd is geconfigureerd.
Plaatjes die in de zelfde map staan als de muziek bestanden of mogelijk in de bovenliggende map (als directory naam DISC [0-9] is or CD [0-9]. ) worden dan gebruikt. %artist%.jpg word als artiest plaatje gezien.
Ook kan je plugins installeren die plaatjes van last.fm, discogs, etc kan halen. (net als lyrics en guitar tabs).
Om alle niet gevonden plaatjes te vergeten sluit gmpc, doe gmpc --clean-cover-db en start gmpc weer. Hiermee worden alle 'false-hits' uit de database verwijderd.
[ Voor 12% gewijzigd door MacGrumpy op 30-07-2010 21:23 ]
Dank voor je uitleg. Na instellen van music directory waren de covers zichtbaar.MacGrumpy schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 21:22:
[...]
In gmpc zijn er verschillende manieren om aan cover art te komen.
(ga er vanuit dat je gmpc 0.20.0 draait).
Stel de muziek directory in preferences->connection-> music directory.
Zorg dat het naar de zelfde directory verwijst als in mpd is geconfigureerd.
Plaatjes die in de zelfde map staan als de muziek bestanden of mogelijk in de bovenliggende map (als directory naam DISC [0-9] is or CD [0-9]. ) worden dan gebruikt. %artist%.jpg word als artiest plaatje gezien.
Ook kan je plugins installeren die plaatjes van last.fm, discogs, etc kan halen. (net als lyrics en guitar tabs).
Om alle niet gevonden plaatjes te vergeten sluit gmpc, doe gmpc --clean-cover-db en start gmpc weer. Hiermee worden alle 'false-hits' uit de database verwijderd.
Veel dank.
Situatie:
Servertje draaiend onder Debian (Etch)
1 systeem HD
1 HD tbv films
1 HD opgedeel in 2 partities, 1 voor documenten + 1 voor muziek
Muziek partitie gemount als /mp3
MPD geinstalleerd en geconfigereerd.
MPD.conf:
port "6600"
music_directory "/mp3"
playlist_directory "/mp3/playlists"
db_file "~/.mpd/mpd.db"
log_file "~/.mpd/mpd.log"
Vervolgens de Firefox pluging geinstalleerd op m'n laptopje (Win Vista)
Deze maakt verbinding met de MPD-server alleen ziet hij geen mappen/bestanden. Het vreemde hierbij is dat als ik een (lege) playlist aanmaak deze later wel terug te vinden is in de map /mp3/playlists/
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie / fout doe?
Met deze beperkte hoeveelheid informatie is dat moeilijk te zeggen. (mind reading via het internet is nog steeds buitegewoon buggy)..The big J schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 09:06:
Ik ben (na alle goeie verhalen) ook aan de slag gegaan met MPD. Ik loop echter tegen een probleempje aan.
Situatie:
Servertje draaiend onder Debian (Etch)
1 systeem HD
1 HD tbv films
1 HD opgedeel in 2 partities, 1 voor documenten + 1 voor muziek
Muziek partitie gemount als /mp3
MPD geinstalleerd en geconfigereerd.
MPD.conf:
port "6600"
music_directory "/mp3"
playlist_directory "/mp3/playlists"
db_file "~/.mpd/mpd.db"
log_file "~/.mpd/mpd.log"
Vervolgens de Firefox pluging geinstalleerd op m'n laptopje (Win Vista)
Deze maakt verbinding met de MPD-server alleen ziet hij geen mappen/bestanden. Het vreemde hierbij is dat als ik een (lege) playlist aanmaak deze later wel terug te vinden is in de map /mp3/playlists/
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie / fout doe?
Standaard 5 redenen waarom muziek niet word gezien:
1. Permissie. Mag mpd de mp3s wel lezen. (Meestal word MPD onder een eigen user gedraait.)
2. Permissie. Mag mpd de mp3s wel lezen.
3. Permissie. Mag mpd de mp3s wel lezen.
4. Heb je een update database gedraait. (Dit kan normaal in de client, anders op de machine mpd draait: mpc update.
5. Ondersteund jouw mpd build wel het formaat waarin jouw muziek is ge-encodeerd. (mpd --version om dit te controleren).
Check ook mpd's log file. draai mpd met de --verbose vlag om meer informatie te krijgen.
Ik dacht dus dat de db automatisch aangemaakt werd... niet dus.
En het was ook een rechtenkwestie. Dus beide mogelijke oorzaken die je noemde waren van toepassing :-)
Heb een oude HP Omnibook XE2 met wel 128MB erin.
Daar wil ik dus een partyMP3player van maken.
En dit zou het wel eens kunnen zijn.
/▌
Ik denk dat mijn laptop zo oud is, dat die d eopa van jou PCH zou kunnen zijn.Marzman schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 18:46:
Het draait overal op, zelfs op een 2,5 jaar oude popcornhour met Sigma SMP8635
Maar loopt zoiets dan ook op de PCH-200?
http://www.musicpd.org/forum/index.php?topic=81.0
Also most routers are fast enough to run it.
Hee bedankt. En dan ga ik me nu maar eens inlezen.MacGrumpy schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:08:
As you can see here, mpd can run fine on a pent75 with 32mb ram.
http://www.musicpd.org/forum/index.php?topic=81.0
Also most routers are fast enough to run it.
Maar een PCH staat niet echt bekend om zijn processorkracht, alleen grafisch kan hij wat eigenlijk. De 200 series hebben een stuk meer processorkracht.maartend schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat mijn laptop zo oud is, dat die d eopa van jou PCH zou kunnen zijn.
Maar loopt zoiets dan ook op de PCH-200?
/▌
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, geïnstalleerd via OptWare oid, of zelf gecompileerd? En heeft dat USB>SPDIF ding nog extra drivers nodig? Ik wil mpd op mijn Xtreamer hebben, maar de geluidskaart is niet aan te spreken door externe softwareExirion schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:28:
Voor geinteresseerden: ik heb MPD op m'n Asus O!Play gezet en dat draait stabiel in combinatie met de standaard software die al op de O!Play draait, dus een perfecte oplossing. Ik maak gebruik van een USB->SPDIF interface met een Burr Brown 2902 die perfect werkt en een clean spdif signaal afgeeft. Een prima oplossing voor de veeleisende audioliefhebber

MPD heb ik inderdaad gewoon via optware geinstalleerd. Bij de oudere firmware heb ik de audio drivers moeten compileren maar bij de nieuwe firmware zitten die er al in. Ik ben begonnen met een CM106 geluidskaartje maar dat gaf geen geluid. Daarvoor heb ik een backport van een kleine patch voor deze chipset gedaan om een paar registers goed in te stellen. Daarna werkte het prima. Dat ding kost overigens maar $17 bij dealextreme en heeft toslink in/uit.Demoniac schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:55:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, geïnstalleerd via OptWare oid, of zelf gecompileerd?
Met de PCM2902 werkt alles standaard goed. Wel moest ik de OSS driver verwijderen omdat die niet lekker werkt maar wel het device claimt. Nadat die verwijderd was nam de ALSA driver het over en was het allemaal in orde. Het maakt de O!Play nog veel beter dan ie al was
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als ik het goed begrijp kan je in een mpd client een bestand selecteren door te zoeken of te browsen. Die word dan in de playlist geflikkerd. Enigszins irritant want ik ben xmms' queues gewend: een mp3tje verdwijnt daaruit als je 'm afgespeeld hebt. Gelukkig is dat te emuleren door consume mode aan te zetten, mooi.
Is er echter ook in te stellen wat er gebeurt als de playlist 'op' is? Ik heb namelijk in mijn eigen tooltje alles zo geprogrammeerd dat 'ie normaliter random mp3tjes uit mijn complete collectie kiest en afspeelt. Zodra je zelf wat in de queue zet breekt 'ie dat proces meteen af en gaat 'ie beginnen met je queue af te spelen. Als de queue 'op' is gaat 'ie weer vrolijk over op random spul afspelen.
De vraag is dus: kan ik met mpd dit gedrag nadoen?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Begin eens met de openingspost van een topic te lezen voordat je dit soort vragen stelt.jayvol09 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:17:
Ik heb thuis ook een linux server staan met wat muziek erop. Kan ik vanaf een windows client hier ook gebruik van maken? En is het nou de bedoeling om de boxen op de server of de client aan te sluiten?
Verwijderd
Ik gebruik wmii als window manager, en dat is allemaal heel minimaal. Het besturen van mn muziek client moet voor het mooie werk dus ook minimaal gaan. Ik heb mpc geinstalleerd, en via windows + a,s,d kan ik nu mn muziek besturen (vorige, pause, volgende). Windows + F8 is al mn lokale muziek shuffelen (mpc load all, waar all de playlist is) en met Windows + F5 t/m 7 heb ik internet radio. MPD kan dat ook prima aan:
grep '^File[0-9]*' plsbestand.pls | sed -e 's/^File[0-9]*=//' | mpc add
MPD laat me ook weten welk nummer er afspeelt dmv mpc current in de 'taskbar' van wmii. Geweldig!
@Sprite_tm:
mpc load randomplaylist
mpc add /path/naar/je/nummer.mp3
mpc move positievanlaatstenummer 1
mpc play 1
Beetje jammer dat je hier dan wel moet weten hoe lang je randomplaylist is, want je moet weten op welke positie je nummer in de playlist staat. Het zal vast wel beter kunnen dan dit