[MPD] afspelen bestanden op server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Na een bezoek aan het MPD draadje alhier was mijn interesse gewekt.
Nu ben ik dus leek in het MPD maar evenzo in linux. De combinatie van beiden zijn naar mijn mening de oorzaak van het falen van mijn traject.

Wat wil ik?
Een server met daaraan geknoopt mijn speakers (Z-2300, dus gewoon een jack-plug in op speaker out). Mijn laptop met de server laten praten.
Vervolgens wil ik de keuze hebben om vanuit mijn laptop, of een ander apparaat (dat komt later wel) om de files te spelen op mijn laptop, of om ze te spelen op de server.

Wat heb ik gedaan/bereikt
De server opgezet, MPD geinstalleerd, Ampache en alla. Met speaker-test -twav hoor ik zacht plopjes op mijn boxen. Er zou dus iets van volume uit moeten komen.
Verder kan ik ook in Ampache de bedoeling streamen. Ik maak een play-list en kies voor stream en druk op play. Mijn winamp opent mooi de play-list dus dat is fraai.

Het probleem
Local play. Ik kan nergens duidelijk vinden hoe ik het werkend krijgen moet. Ik heb veel gelezen maar ik zie het echt niet meer. Via Ampache kan ik wel voor stream kiezen maar daar kan ik geen files toevoegen.
Ik mis denk ik ergens een link, hulpstukje of zie iets over het hoofd aangezien de rest wel werkt.

Wie-o-wie weet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat erg handig is om uit te zoeken is óf je alsa/oss uberhaupt werkt voordat je wilt proberen iets af te laten spelen. Het command line tootlje aplay zorgt hiervoor. (Ik weet alleen even uit mn hoofd niet welke formaten die ook alweer slikte) of als je oss gebruikt is het ook mogelijk met cat /dev/urandom > /dev/dsp (ja, dat geeft herrie)

MPD specifiek kan ik je helaas niet mee helpen. Ik ben vrij verzot op Amarok en mijn toffe remote control app (zo'n 50 regels php :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Welke linux en welke versie?

Audio is namelijk nogal in beweging in linux en wat bijvoorbeeld nodig was in de vorige versie van Ubuntu hoeft soms nu niet meer.

Als je ubuntu gebruikt kijk dan hier is naar:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1298789

Misschien staat alles wel goed ingesteld, maar is je audio gedempt (gemuted). In de terminal: alsamixer en dan kun je met de pijltjestoetsen bewegen en de kanalen omhoog zetten. Door op m te drukken kun je een kanaal ontdempen (unmuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Versies inderdaad handig te vermelden:
Ampache: 3.5.1
Linux: Ubuntu Server x64 9.10
Apache: 2.2.12

Alsamixer liet mij heel veel naar benden geschoven balkjes zien --> niet goed me dunkt. Dit heb ik nu omhoog geschroeft.

Ah, kijk: ruis. Dat is de basis van geluid..

Wat heb ik gedaan:
alsamixer balkjes opgeschroefd
alsaplay -vv liedje.mp3

Resultaat harde ruis (iemand enig idee hoe dit te beeindigen in putty? alles gedrukt maar kreeg het niet uit, vanwege de ruis herrie maar op kruisje gedrukt).

Hij doet wel iets maar niet goed:
- hoe zorg ik ervoor dat ik het spelen kan stoppen in Putty
- waarom werken MP3's niet?
- verdere tips...

[ Voor 45% gewijzigd door significant op 16-12-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

significant schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:07:
- hoe zorg ik ervoor dat ik het spelen kan stoppen in Putty
- waarom werken MP3's niet?
MP3's zul je zonder codecs niet zomaar kunnen afspelen. Om mp3's in de console op je server af te kunnen spelen is de meest simpele oplossing:

sudo aptitude mpg123

daarna:

mpg123 liedje.mp3

MPD kan ook mp3's afspelen maar mpg123 is op dit moment voor jou wat handiger om je geluid te fixen ;)

• significant
@Stacheldraht
Dank voor je replay.

Maar nu vraag ik me nog af hoe ik vanuit Ampache ervoor kan zorgen dat mijn server geluid output. Ik mis ergens nog een stukje ben ik bang.

Wie heeft nog tips?

• jrs77
Begrijp ik nu goed dat geluid op zich wel werkt?
Maar nu vraag ik me nog af hoe ik vanuit Ampache ervoor kan zorgen dat mijn server geluid output. Ik mis ergens nog een stukje ben ik bang.
Om mpd muziek te laten spelen over je server, moet je in ubuntu aangeven dat je dat via pulse audio doet. Dat is namelijk al standaard geïnstalleerd. Pulse audio aangeven doe je in je /etc/mpd.conf of in ~/.mpdconf, maar dat hangt van je setup af. Zie meer info over mpd via pulse audio configureren hier:

http://mpd.wikia.com/wiki/PulseAudio

Controleer ook of mpd eigenlijk wel werkt.

sudo /etc/init.d/mpd restart

Als mpd niet werkt komt dat waarschijnlijk door een permissie probleem. Dat had ik in elk geval toen ik mpd installeerde.

Standaard staat het volgende in je mpd.conf :

playlist_directory "/var/lib/mpd/playlists"
db_file "/var/lib/mpd/tag_cache"
log_file "/var/log/mpd/mpd.log"
error_file "/var/log/mpd/errors.log"

en dat werkt niet omdat deze bestanden niet de juiste permissies hebben. Het is wel alweer een tijdje geleden dat ik het heb opgezet, maar als ik me het goed herinner start mpd als root en dropt het daarna root permissies.

Het 'probleem' is dat mpd dan bovenstaande files dan niet meer kan lezen en schrijven. Aangeraden is daarom om deze bestanden in je home directory aan te maken en de config file aan te passen zodat deze naar de bestanden in je home directory verwijst, op de één of andere manier lukte dit bij mij niet. Ik heb deze bestanden toen voor iedereen leesbaar en beschrjfbaar gemaakt. Dat gaat overigens wel in tegen de strikte scheiding tussen root en user die bij debian en ubuntu gebruikelijk is

Controleer de permissies dmv

ls -l /var/lib/mpd/

Bij mij ziet het er zo uit

drwxrwxrwx 2 mpd audio 4096 2009-04-20 19:44 playlists
-rwxrwxrwx 1 mpd audio 176 2009-12-17 17:28 state
-rwxrwxrwx 1 mpd audio 24712305 2009-11-28 11:40 tag_cache

-rwxrwxrwx betekent voor iedereen lees en beschrijfbaar

Dat doe je met:

sudo chmod 666 /var/lib/mpd/playlists

Enzo verder voor de andere bestanden.

succes,

PS Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom mpd geen goed werkende defaults heeft in ubuntu, maar het is het uitzoeken gelukkig wel waard. Als het allemaal werkt is mpd best te gek

• significant
Ha kijk eens, kudo's voor Joris. In een moeite door heb ik je post kunnen doorwerken.

Wat ik verder nog heb gevolgde is deze waarmee ik pulse heb geinstalleerd:
sudo apt-get install libasound2-plugins "pulseaudio-*" paman padevchooser paprefs pavucontrol pavumeter

En natuurlijk hier nog even gekeken: http://ampache.org/wiki/localplay:mpd

En ja, server werd mooi blauw in Ampache. Nu nog op play drukken.

Vol verwachting hoorde ik niks. Toen kom ik nog tot het lumineuze idee dat ik de jack-plug er misschien ook maar even in moet prikken (A). (iets met handleidingen waarinstaat: controleer of de stekker erin zit).

Harstikke bedankt voor de hulp.

Even buiten het topic om, de geluidskwaliteit is redelijk slecht. Veel ruis etc, als ik dezelfde muziek afspeel via mijn T60 IBM laptop met dezelfde boxen (Z2300 logitech) klinkt het veel minder schraal.

Ga even met alsamixer aan de gang, denk dat het hier in zit. Als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag!

edit Inderdaad was de maximale instelling van alsamixer een probleem.[/b]

[ Voor 3% gewijzigd door significant op 17-12-2009 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jrs77 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:58:
Bij mij ziet het er zo uit

drwxrwxrwx 2 mpd audio 4096 2009-04-20 19:44 playlists
-rwxrwxrwx 1 mpd audio 176 2009-12-17 17:28 state
-rwxrwxrwx 1 mpd audio 24712305 2009-11-28 11:40 tag_cache

-rwxrwxrwx betekent voor iedereen lees en beschrijfbaar
Dit soort permissies is vanuit security oogpunt natuurlijk volstrekt uit den boze. Als gebruikers netjes lid zijn van de groep audio zijn dit soort permissies dan ook helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Daar tip je wel een punt aan waar ik totaal nog nada nopes van snap in LiNUX. Werk nu met simpele account (ikzelf :-)) en de root.
Beetje oftopic, maar heb jij een goed how-to uitleg site zodat ik dit kan verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarthezZ schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:59:
Wat erg handig is om uit te zoeken is óf je alsa/oss uberhaupt werkt voordat je wilt proberen iets af te laten spelen. Het command line tootlje aplay zorgt hiervoor. (Ik weet alleen even uit mn hoofd niet welke formaten die ook alweer slikte) of als je oss gebruikt is het ook mogelijk met cat /dev/urandom > /dev/dsp (ja, dat geeft herrie)

MPD specifiek kan ik je helaas niet mee helpen. Ik ben vrij verzot op Amarok en mijn toffe remote control app (zo'n 50 regels php :+ )
Valt je PHP app onder OSS?
Zo ja zou ik het script mogen?
Ik ben zelf namelijk ook met PHP aan het rommelen, ik ben benieuwd hoe je bepaalde zaken hebt aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

significant schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:46:
Daar tip je wel een punt aan waar ik totaal nog nada nopes van snap in LiNUX. Werk nu met simpele account (ikzelf :-)) en de root.
Beetje oftopic, maar heb jij een goed how-to uitleg site zodat ik dit kan verbeteren?
http://www.linuxforums.org/articles/file-permissions_94.html

http://polishlinux.org/console/file-permissions-in-linux/

Probeer altijd dit gouden regeltje te onthouden: gooi alles in een groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@Stachldraht oke leesvoer jippie :-)

Even iets praktisch, ben lekker bezig geweest maar mijn Ampache bugt toch een beetje.

Ik heb bijvoorbeeld een liedje wat lyc's heet. Nu vind Ampache voor dat accent niet zo fantastisch, en gooit hem in unread.

Hoe fix ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:39:
[...]

Dit soort permissies is vanuit security oogpunt natuurlijk volstrekt uit den boze. Als gebruikers netjes lid zijn van de groep audio zijn dit soort permissies dan ook helemaal niet nodig.
Interessant... dus als ik het goed begrijp zou de user lid moeten worden van de audio groep en dan is het permissie probleem ook verholpen.

Standaard is een ubuntu gebruiker geen lid van de audio groep. Ik kan me op zich voorstellen dat dit een goede reden heeft. Daarom vraag ik me af of het toevoegen van een user aan een groep eigenlijk niet een veel groter veiligheidsprobleem is dan een paar speciefieke files voor iedereen leesbaar en beschrijfbaar maken in een root directory?

Of is het verstandiger om een nieuwe groep voor mpd op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:43:
[...]

Valt je PHP app onder OSS?
Zo ja zou ik het script mogen?
Ik ben zelf namelijk ook met PHP aan het rommelen, ik ben benieuwd hoe je bepaalde zaken hebt aangepakt.
Opensource? nu wel :+ http://deheij-ict.nl/oss/amarok.tar (+ screenshots: http://dump.barthezz.name...enshots/Bartlaptop173.png )
Warning: Het is troep, werkt vast niet zoals je het hebben wilt, en ziet er niet uit. Maar voor mij om lui vanuit mijn bed amarok in bedwang te houden met mijn WiMo toestel is het ideaal :p. Notice wel dat het webserver process onder dezelfde user als DCOP moet draaien, anders gaat die zeuren om permissies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jrs77 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:10:
[...]
Standaard is een ubuntu gebruiker geen lid van de audio groep. Ik kan me op zich voorstellen dat dit een goede reden heeft.
Let op goed op: standard is op ubuntu server een gebruiker geen lid van de audio groep in tegenstelling tot ubuntu desktop ;)

Je kunt gerust je mpd gebruikers van de groep audio lid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
significant schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:37:
@Stachldraht oke leesvoer jippie :-)

Even iets praktisch, ben lekker bezig geweest maar mijn Ampache bugt toch een beetje.

Ik heb bijvoorbeeld een liedje wat lyc's heet. Nu vind Ampache voor dat accent niet zo fantastisch, en gooit hem in unread.

Hoe fix ik dit?
Iemand hier nog een suggestie voor?

Die PHP app ziet er wel interessant uit, eens even kijken of ik die ook voor mijn tel kan gebruiken.

De audio groep? Nu wordt het helemaal abracadabra voor mij :). Ga er dit weekend eens op studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Klein kikje:

Iets zit er niet goed in een of andere config file:
Ampache kan soms niet goed omgaan met ID3-tags die een ' bevatten. Verder zie ik zowel in winamp (als ik hier naar toe stream) als in ncmpc iets mis gaan met bijvoorbeeld Michael Bublé. In plaats van é maakt zowel WinAmp als NCMPC hier é van.
Vermoeden gaat dus uit dat in de MPD iets niet lekker zit. Iemand enige suggesties?

[edit]Zowel Ampache, MPD en NCMPC staan op UTF-8 voor de charset.

[ Voor 7% gewijzigd door significant op 23-12-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die muziekbestanden zijn niet netjes getagged daar zit het probleem in (waarschijnlijk crappy UTF-16). Gebruik of UTF-8 of ISO-8859-1

Wikipedia: ID3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Heb nu al mijn mp3s geretaged. Verder heb ik ook ampache, mysql geverifieerd.

Wat me opvalt, als ik met putty de directory ls, dat ik dan ook rare tekens krijg. Zit er iets niet goed in mijn samba (dit gebruik ik om de netwerk schijf te benaderen)?
Ik heb naar mijn mening verder alles uitgesloten. Ook het streamen naar win-amp van dezelfde artiest [uhm ja, de CD heb ik hier ook legaal :-)] geeft problemen.
Pagina: 1