_Peter2_ schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:31:
Ik zit ook te denken aan een nieuw systeem waarop ik fatsoenlijk kan gamen. Voorkeur resolutie: 1920x1200 of 1920x1080.
Ik kwam op (ongeveer) de onderstaand build uit:
[knip]
Verklaring onderdelen:
Processor
Tijdje gewtijfeld over Core I7 vs AMD Phenom II 955 Black. Keuze is gevallen op de (duurdere) I7 omdat ik dan minder problemen had met het vinden van geheugen en ik ook gemakklijker meer dan 4 GB geheugen kwijt kon.
Dat geheugenverhaal is een smoesje. Je bent nu 100 euro duurder uit dan met een PhenomII systeem, terwijl je daar in een single GPU configuratie als de jouwe niets van terug ziet in je fps. Als je wil zoek ik zo een goed geheugen alternatief op op die site. Er is ook geen enkele reden om meer dan 4GB in je gamebak te willen.
Cooler
Ik ben geen overclocker, en zie niet direct de meerwaarde in om een andere cooler dan de stock cooler te gebruiken (welliocht is geluidsproductie van de stock cooler iets meer, maar ik hoef geen ultra stille PC)
roger
Moederbord
Overgenomen van de BBG juli. Is iets goedkoper dan de Gigabyte UD borden voor socket 1366, met voldoende mogelijkheden.
AM3 borden zijn ongeveer €60 goedkoper, maar voor een i7 is deze OK.
Geheugen
Bij Alternate hadden ze de OCZ 6 GB DDR3-1600 Tri-Kit Retail, Zwart, OCZ3V1600LV6GK, Value Low Voltage, deze zaag ik niet in de pricewatch staan
Eerlijk gezegd ben ik niet goed op de hoogte van de verschillen tussen de diverse merken en varianten van geheugen.
6GB DDR3 - 1600 van een goed merk (OCZ wordt volgens mij vaak ook gekozen in de BBG's en lijkt mij derhalve een goed merk)
6GB 1333 is prima. Hierboven heb ik al eens een link staan naar het effect van geheugen timings op prestaties. Dat maakt niet veel uit.
Grafische kaart
Ook hier twijifelde ik tussern een 4890 vs een GTX 275. De verschillen qua prestaties zijn minimaal, daarom voor de iets goedkopere 4890 gekozen. De MSI was (bij Alternate) € 10 goedkoper dan de Sapphire, daarom voor de MSI gekozen.
Niets mis mee, maar factory OC varianten van de 4890 hebben mijn voorkeur, omdat de 4890 erg lekker schaalt met kloksnelheden.
Behuizing
De CM690 vind ik een mooie kast om te zien, die volgens mij ook een goede airflow heeft.
roger
Voeding
Ik had gekozen voor een 700W voeding, deze zou iets te ruim kunnen zijn voor het systeem,
Correct. Met een 520W kan je dit ook al af.
Harddisk
WD Caviar 1TB green. Ik weet niet of er veel prestatie verschil zit tussen de WD Green en WD Black. Dit leek mij een goede schijf.
Laadtijden van de Black zijn een stuk korter. Deze is zuiniger. Ik zou voor de Black gaan.
DVD-RW(+/-)-drive
Deze Samsung zou moeten voldoen. Ik weet niet of een SATA t.o.v. een IDE nog veel uit maakt voor een DVD-drive. Gekozen voor de IDE zodat er meer SATA aansltuigingen over blijven voor een eventuele HDD uitbreiding met een SSD in de toekomst.
Neem SATA. Laat die oudewetse aansluitingen achter je. Mobo's voorzien in voldoende SATA poorten om je HDD's in de toekomst aan te sluiten.
Monitor
Ik ken de LG niet heel goed, maar hij lijkt te voldoen aan mijn eisen qua resoluitie, verder ben ik geen fan van hoogglans schermen (volgens mij zijn de meeste Samsung schermen hoogglans). De LG heeft een DVI aansluiting en een resolutie van 1920x1080.
Dit zal ongetwijfeld aan je eisen voldoen. Mijn Samsung 2443BW heeft oveigens een mat afwerking.
Ik heb bij dit systeem ook een OEM versie van Vista HP 64bit UK + upgrade voucher voor W7 staan,