Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Beste medetweakers,

Naar aanleiding van een topic van Henk enkele maanden terug vraag ik me nu toch af hoeveel er nog afgedrukt wordt. Zelf ben ik wel het type dat vind dat sommige foto’s pas echt goed tot hun recht komen als ze aan de muur hangen. Ik vind het toch anders kijken dan op een schermpje.

Voor mezelf zou ik het, als ik actief fotografeerde (wat helaas at the moment niet het geval is) het zeker als een optie beschouwen om een fatsoenlijke fotoprinter aan te schaffen en zelf af te drukken. Puur om zelf de controle te hebben over de afdruk, maar ook om ze met regelmaat te maken. Als het zelden zou voorkomen ga je beter naar een afdrukcentrale.;)

De vraag is dus, druk jij nog af en zo ja, doe je dat dan op regelmatige basis? En als je de foto’s al afdrukt, doe je het dan zelf of laat je ze bij een professionele centrale op papier zetten?

Door sites als Flickr en de digitale revolutie worden tegenwoordig veel foto’s naar mijn idee op de hardeschijf gezet, gedeeld via internet en wordt er daarna niet veel meer mee gedaan. De foto’s verdwijnen langzaam in de collectie en er wordt later niet veel meer mee gedaan.
Waarom laat jij ze dus nog afdrukken, of waarom niet?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat veel foto’s net niet de ‘wow’-factor hebben en daarom niet afgedrukt worden. Vakantiekiekjes bekijk ik zelf ook gewoon liever op een scherm dan dat ik de moeite doe om ze af te drukken en ze daarna in een album te plakken. Moeten foto’s dus nog een minimale kwaliteit hebben of in ieder geval de moeite waard zijn om ze op groter formaat (A4, A3, [A2]?) af te drukken voordat ze afgedrukt worden?

Kortom, een hele hoop vragen en punten waar ik nieuwsgierig naar ben als het gaat om het afdrukken van foto’s.

Met dit topic wil ik de nadruk leggen op jullie overwegingen en de discussie omtrend het wel of niet (met regelmaat) afdrukken. Het bespreken van gear, papier of inkt is hier niet aan de orde.
Ben benieuwd. :)

Aan de mods: Ik twijfelde of dit een FGA of FGW thuishoorde. Voor FGA gekozen omdat het niet zozeer over de work-flow gaat, maar over het afdrukken van foto’s in het algemeen. Als ik hierin fout zit, aan jullie om het alsnog te verplaatsen ;)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Laatst online: 12-09 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Reactie van mij, als doorsnee consument (geen DSLR):

Wij kijken onze vakantiefoto's -want dat zijn de enige foto's die we maken- altijd een of twee keer na op de pc (eventueel aangesloten op de tv) en daarna verdwijnen ze in het archief. We zijn ooit begonnen aan een fotoboek, zo een die je op de pc in elkaar knutselt en kant en klaar laat uitprinten, maar omdat de software zo brak is, is het nooit tot een daadwerkelijke bestelling gekomen. Het is gewoon te veel moeite.

Wat mijn moeder wel leuk vindt is om een kalender te maken, met elke maand een foto. Dan wordt het digitale archief opengetrokken en worden de mooiste foto's eruit gehaald. Daar kijken we dan het hele jaar in de keuken naar en mijn ouders vinden dat ook wel leuk (elk begin van de maand hoor ik enthousiaste geluiden uit die hoek van het huis komen :p ).

TL;DR foto's verdwijnen inderdaad in het archief en worden alleen nog in een kalender toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik druk af maar lang niet alles meer. Alleen de foto's waar ik echt blij van word. Ja, het kijkt anders. Afdrukken besteed ik uit aan de plaatselijke fotozaak. Daar hebben ze een fuji frontier in de winkel die netjes onderhouden wordt en waar ze zonder morren mijn printjes maken zoals ik ze graag heb.

Vakantie's en andere familiedingen maakt vrouwlief een boek van en dat wordt afgedrukt bij wie er op dat moment een goede deal heeft voor een CeWe fotoboek.

Heb nu op het werk op de pilaar naast mijn buro het e.e.a. hangen wat ik gewoon op de laserprinter heb afgedrukt.

@hierboven: mijn vrouw roept dat het niet waar is en je in 10 minuten al klaar kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 29-06-2009 22:34 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:42

polthemol

Moderator General Chat
ik print een deel zelf af om aan de muur te hangen. Ben gek van beestjes en hoe meer foto's ervan ik aan de muur heb hangen hoe happier ik wordt ;)

Vans pecialere dingen maak ik soms een fotoboek, een ander deel gebruik ik als wallpaper en een groot gedeelte vliegt het archief in. Soms komt daar nog wel een printje uit, soms worden ze gewoon gedelete omdat het toch niets blijkt te zijn.

Het waarom van op een eigen printer: kosten (ben maar student en op deze manier kan ik er veel printen voor weinig geld). (als ik straks een nette baan heb, dan denk ik vermoedelijk wel dat ik ook eens moeite ga maken van een jaarboek met mijn eigen "hotshots" / vakanties ed. ).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
als ik print dan bij www.profotonet.nl. Dit is de oude agfa central voor pro gebruikers, maar tegenwoordig ook voor consumenten

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik drukte zelf veel af voor de fotoacademie, want daar beoordeel je elkaars werk op papier.

Wat ik nu voor mezelf afdruk is af en toe een losse foto op A3 voor de 'heb'. Of contacten voor klanten, omdat ze vaak zelf vaak geen goed beeldscherm hebben om het resultaat op te bekijken. Een gekalibreerde printer biedt dan uitkomst.
Zakelijke klanten zorgen vaak zelf voor het afdrukken, in een boek bijvoorbeeld :P

Blurb:
Zelf maak ik ook boeken voor klanten, bij Blurb maak ik bijvoorbeeld trouwalbums. Ook af en toe iets prive, bijvoorbeeld voor de verjaardag van mijn vader. Over een paar dagen ga ik op vakantie naar Australië en na afloop wil ik met de andere fotograferende reisgenoten één boek samen maken en laten drukken.

Het eindproduct van mijn vriendin is vrijwel altijd een afdruk, want een jpegje verkopen is niet zo handig (zowel voor de klant als voor mijn vriendin die dan geen controle heeft over verdere afdrukken). Ze laat het altijd afdrukken bij profotonet, minimaal 115cm tot 2 á 3 meter afhankelijk van wat de klant wil.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een deel gaat de screensaver in. Een deel wordt afgedrukt. Niet op een eigen printer, want dat kan gewoon niet uit tegen de prijzen die sommige van de internet jongens rekenen. Ik laat bijna alles door foto.com afdrukken. Inderdaad niet de kwaliteit van Profoto.net, maar ook een geheel andere prijsklasse.

Zo nu en dan besteedt ik het maken van boeken uit aan mijn vrouw. Bijvoorbeeld de vakantie of een bijzondere gebeurtenis, zoals de verjaardag van Oma.
Komend jaar geloof ik dat ze 92 wordt, dus op een computer naar foto's kijken, dat is toch niet haar ding. Zij krijgt het boek. Kijkt er een keer door (zonder bril en vergrootglas) en dan krijg je een dikke knuffel omdat het allemaal zo mooi is. (Ze heeft er niets van gezien, maar dat maakt niet uit.) Twee weken later belt ze dan op om nog een keer te bedanken. Dan heeft ze dus met bril en vergrootglas de foto's zitten kijken. Nee, de foto's zijn niet zo klein, haar ogen zijn echt niet meer zo goed. ;)

Fotoboeken voor echt speciale gelegenheden gaan als volgt: Bestel stapels foto's bij foto.com (of de lokale fotoboer, maar de kwaliteit maakt vrijwel niet uit en de prijs van de lokale fotoboer lijkt meer op die van profoto.net dan op die van de kruidvat.... (Hoe die man zijn geld verdient? Ik snap er niets van. 8)7 )
Geef de stapel foto's, een schaar, lijm en andere zaken inclusief een ouderwets foto album aan vrouwlief... Tadaaa, drie dagen later hebben we een schitterend ouderwets foto album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Spul voor opdrachtgevers lever ik bijna 100% digitaal aan, prive en portfolio werk wordt allemaal geprint.
Tot a4 doe ik 't vaak zelf, groter bij profotonet.
In m'n kantoor heb ik 2 muren vol met foto's hangen die ik zelf leuk vind, af en toe maak ik een grote ~A2 voor in de woonkamer.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grappige is denk ik dat de mensen die niet afdrukken dit topic gaan mijden ;)

Hier fotoalbums vanaf een Frontier en de mooiste platen aan de muur. Overigens gaan er alleen foto's van 13x18 en groter het album in. 10x15 is echt te klein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Foto's van vakantie etc. druk ik af in een fotoboek. Ik maak / bestel mijn fotoboeken altijd via Aperture (OSX) en ben daar erg tevreden over. Op de PC is leuk, maar je kijkt er minder vaak naar en het is ook minder praktisch om even aan iemand te laten zien waar je geweest bent en wat je hebt gedaan.

Wil binnenkort een aantal foto's op canvas laten afdrukken, heb dat nog nooit gedaan..

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:09:
Het grappige is denk ik dat de mensen die niet afdrukken dit topic gaan mijden ;)

Hier fotoalbums vanaf een Frontier en de mooiste platen aan de muur. Overigens gaan er alleen foto's van 13x18 en groter het album in. 10x15 is echt te klein ;)
Daar was ik al bang voor, terwijl ik eigenlijk ook wel heel benieuwd ben waarom ze dan niet afdrukken :p
Voor de mensen die niet afdrukken, of maar zelfden: Is de prijs een doorwegende factor? Of vind je het niet de moeite waard? Of..? :P

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
Nou hier dan een (bijna) niet afdrukker :-)

Reden waarom ik niet eigenlijk nooit wat afdruk is dat ik niet weet wat ik er dan mee zou moeten. Ik zie de meerwaarde wel van een afdruk op computerarchief, maar ik weet niet of ik een stapeltje foto's of een fotoboek sneller ter hand zou nemen... Ik blader ook vrij regelmatig door mijn archief op de PC en al kijkt het wat minder lekker, het neemt ook veel minder ruimte in :) Ik woon momenteel nogal krap, vandaar...

Wel heb ik een keer drie vrij grote canvasdoeken laten maken van mijn foto's. De muren waren kaal en er moest iets komen. Tsja dan wil ik natuurlijk gewoon een leuk plaatje van mijzelf ipv een of ander standaard Ikea-ding ;)

Kortom: ik vind een afdruk ook fijner kijken, maar heb niet veel ruimte en weet niet of ik dan vaker naar mijn foto's zou kijken (wel leuker trouwens om een fotoboek te hebben als je foto's aan anderen laat zien). Canvasdoeken kan ik echter wel iedereen enorm aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Sinds ik ben gaan afdrukken is mijn ego sterker geworden, ik denk dat ik de wereld nu beter aan kan. Het begon eigenlijk al vroeg na de eerste print, een lichte tinteling, kippevel. We kennen het allemaal denk ik wel. De kleuren, de geur, helemaal de eerste keer is het wel zwaar, maar daarna. Het is denk ik het mooiste wat mij ooit overkomen is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:53:
Sinds ik ben gaan afdrukken is mijn ego sterker geworden, ik denk dat ik de wereld nu beter aan kan. Het begon eigenlijk al vroeg na de eerste print, een lichte tinteling, kippevel. We kennen het allemaal denk ik wel. De kleuren, de geur, helemaal de eerste keer is het wel zwaar, maar daarna. Het is denk ik het mooiste wat mij ooit overkomen is.
Move to SG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
simon schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:53:
Sinds ik ben gaan afdrukken is mijn ego sterker geworden, ik denk dat ik de wereld nu beter aan kan.
Ik heb heeeelemaal hetzelfde! Mijn abs hebben meer definitie gekregen, ik voel me gezonder, en daardoor heb ik ook gelijk de baan van mijn dromen kunnen vinden. En dat allemaal omdat ik mijn foto's ben gaan afdrukken! Geweldig!

Ik druk mijn foto's altijd bij de lokale boer op mat af, maar ga binnenkort ook eens profoto proberen. Veel goeie dingen over gehoord. Ik vind afdrukken toch een meerwaarde hebben, omdat ik het bij het maken van iets creatiefs gewoon veel leuker vind om het in mijn handen te hebben. Ik weet niet precies waarom; ik denk omdat dat het echter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
profotonet silk is aan te raden. erg mooi, heb mijn toelatingsopdracht van de kabk er ook op geprint, was ik erg tevreden mee, alleen met z/w zie je wel lichte zweem (maar ik ben zeikerus extremus qua kleur).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat afdrukken meerwaarde heeft zijn de meesten het over eens, ik vind dat je nog een stap verderkan gaan, door de foto te presenteren op foam of in een passe partout.
Ben zelf fan van foam.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20:08
Kan je daar 's iets meer over vertellen? Ik heb de laatste jaren nauwelijks nog foam gezien (en weinig fatsoenlijke passepartouts eigenlijk)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ehm jawel.
Ik gebruik 'kunstenaarsfoam'. Wat een zelf plakkende laag heeft. Dikte is 5mm wat goed te snijden is
met een stanley-mes. Door het foam kan je de foto makkelijk op hangen, en aan de muur gaat alle aandacht naar de foto zonder franje er omheen, watik soms wel fijn vind. Een passe partout creeert ook een bepaalde extra sfeer en foam is netjes en clean. Soms wil ik het minimalistisch houden en gebruik ik foam. Passe partout daarentegen geeft je extra mogelijkheden over waar je de foto binnen het frame plakt.
Het is heel persoonlijk uoteeraard, maar ik kan mijn werk meer waarderen als het op foam of in een lijst zit.

Een passe partout geeft ook de mogelijkheid
om bijvoorbeeld een leegte om je foto heen te creeeren, en kan ook goed een seriematigheid versterken.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 30-06-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Op een of andere manier ben ik toch geen fan van PP of foam, in zo'n geval laat ik het liever op chroom papier printen (zo'n vet effect in ZW) of op canvas, enige wat jammer is is dat canvas duur is!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:43

Mystikal

It never hurts to help!

Wij printen eigenlijk regelmatig foto's af, tenminste we maken er van die fotodrukboeken van (HEMA) Vakanties krijgen een apart boek of er worden wat vakanties in 1 boek gezet. Verder maakt mijn vriendin van elk jaar sowieso 1 boek met allerlei foto's van allerlei gebeurtenissen in chronologische volgorde. Tijd voor het maken van een boek valt mee. Ongeveer 4 uurtjes ofzo. De boeken blijven mooi, allemaal dezelfde nette kaft. En we vinden het soms wel leuk om wat fotoboeken door te bladeren. Zeker die jaarboeken zijn leuk om te zien. Foto's van het stappen, een bbq hier, een bruiloft daar, gewoon voor het idee.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Move naar FGW, ook als het over iets in het algemeen gaat past het prima in FGW als dit onderdeel van je workflow is, of kan worden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik druk bijna nooit fotos af, alles wat relevant is gaat naar mijn website. :+

vorig jaar voor mijn expositie heel wat laten afdrukken bij pixelprint in amstelveen daar hebben ze nog het analoge afdrukken middels belichting van je digitale fotos tot de mogelijkheden en ook redelijk betaalbaar.
vervolgens de 60x40 prints laten plakken in zaandam op alu

en yep toegevoegde waarde van afgedrukte fotos zie ik ook niet zo,, heb nog dozen vol staan met afdrukken van rolletjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Nomad schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:27:
Ehm jawel.
Ik gebruik 'kunstenaarsfoam'. Wat een zelf plakkende laag heeft. Dikte is 5mm wat goed te snijden is
met een stanley-mes. Door het foam kan je de foto makkelijk op hangen, en aan de muur gaat alle aandacht naar de foto zonder franje er omheen, watik soms wel fijn vind. [..]
Daar zou ik wel eens een voorbeeld van willen zien :) Zou je ergens een snapshot oid online kunnen plaatsen?

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:59:

en yep toegevoegde waarde van afgedrukte fotos zie ik ook niet zo
Waarom heb je dan afdrukken laten maken voor je expositie? :P

Toegevoegde waarde (o.a.) groter tonen van je foto's dan het beeldscherm wat men thuis heeft staan. Precies de kleuren laten zien die jij wilt
Verkoop voor aan de muur.

Etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik druk mijn foto's zeker nog af. Niet op 10x15 overigens hoor, maar inderdaad op minimaal 20x30. Ook mijn klanten krijgen altijd een 20x30 foto bij een fotoshoot. Ik vind inderdaad dat je dan de foto pas echt ziet...

Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dat kunstenaarsfoam. Heb er even op proberen googlen, maar niet veel bruikbare resultaten gevonden. Hoe heet het precies, en waar haal je dat spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zal morgen even een foto maken. En kijken of er een merk/naam op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tjoekbezoer schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:32:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dat kunstenaarsfoam. Heb er even op proberen googlen, maar niet veel bruikbare resultaten gevonden. Hoe heet het precies, en waar haal je dat spul?
Foam heet foam :P en je vind het bij vrijwel elke winkel met kunstenaarsbenodigheden, bijvoorbeeld bij Peter van Ginkel.

Of je laat het gewoon bij je vaklab opplakken, bijvoorbeeld bij S-color of kleurgamma.

Foam is één van de goedkopere producten om je foto's op te plakken. Maar het heeft wel als nadeel dat er makkelijk deuken in komen en dat het veel dikker is dan aluminium, dibond etc. Ook is het minder groot te gebruiken: een foamplaat van 1x2 meter blijft echt niet mooi vlak.

Voor kleinere dingen is het best goed te doen, ik heb zelf ook een 40x60cm foamplaat hier hangen, maar veel groter (of als er veel verhuisd wordt met exposities) raad ik het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Ben een leek in dit, maar i.p.v. een lijst plak je de foto dus op foam/ alu-plaat/ etc?

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sorry, tijdje aan het zeilen geweest in friesland en net weer terug.
Zal morgen opnieuw in de agenda prikken om er even een foto van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Nomad schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:33:
sorry, tijdje aan het zeilen geweest in friesland en net weer terug.
Zal morgen opnieuw in de agenda prikken om er even een foto van te maken.
Ben toch benieuwd. Dus mocht je nog tijd vinden om een foto te maken, graag :)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
RoyBijster schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:49:
Ben toch benieuwd. Dus mocht je nog tijd vinden om een foto te maken, graag :)
Me too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Ik ben vooral vakantiefotograaf. Van de vakantie wordt dan een fotoboekje gemaakt (fotobuch.de) en behalve dat wordt er bij ons niets meer afgedrukt.
Pagina: 1