Blahblah
Oeh, intro's! Ik haat ze. Maar om toch enigzins duidelijk te maken waarom ik dit topic ook alweer startte, toch maar even van wal steken over dat ik op zoek was naar een _goede_ fotoprinter (dus geen 100 euro pixma) die ook nog aardig rendabel was. Ergo: Het liefste boven de kwaliteit van profotonet, maar wat betreft prijs er onder, en vooral het laatste was voor mij een issue. En toen ik uiteindelijk het ding gekocht had en dat in alle blijheid postte ging het in het nieuwe apparatuur topic gelijk redelijk off-topic, dus om die discussie te verplaatsen gaan we dat hier even een eigen plekje geven.In de eerste instantie is het topic wat geënt op de grotere (A3/A2) fotoprinters en vooral hun aanschafprijs, maar ik hoop dat we dat in het topic zelf ook redelijk kunnen buigen naar kwaliteit en wellicht de door mij vergeten, kleinere printers, hoewel ik daar wel de side-note bij zou willen zetten dat dit niet echt de plek is om je all-round printers of instap-pixma's te bespreken waar je ook wel eens een foto mee doet, daarvoor is Overige Hardware ws. een betere plaats. Wat mij betreft leggen we de ondergrens op printers met minimaal 6 inkt-cartridges

Pigment? Dye?
Na het opzoeken van e.e.a. aan modellen bleek al snel dat ik op de betere A3 pigment printers uit kwam. Pigmentinkt is een inktsoort die vroeger nogal wat problemen gaf in de vorm van banding, minder doortekening in je zwarte partijen en bijvoorbeeld niet het uber-mega-glossy kon printen, maar wel véél houdbaarder is/was, en bijvoorbeeld ook watervast. Verder gebruikt zo'n beetje de hele professionele markt pigment, en is iets als een Pixma Pro 9000 zo'n beetje de duurste dye-ink printer die ik zo 1,2,3 kon vinden, dus er zal vast wel iets goeds zijn aan pigment inkt, en daar stopte eigenlijk ook mijn hele gedachtengang over dye vs pigment. Als de pro's gebruiken, zal het vast wel goed zitten
Denk je nu; watervast is leuk, en tegenwoordig is Dye Inkt ook gewoon prima houdbaar plus dat ik die vette uber-mega-glossy platen wil printen, lees dan niet verder maar fix gewoon een Pixma Pro9000. Dat is een prima Dye inkt printer met een zeer rendabel kostenplaatje kostenplaatje (zie ook verderop, mocht je twijfelen).
Kosten
Ik wilde absoluut niet leeglopen op mijn prints, zeker niet omdat ik er per week stevig wat maak. Verder was ik er wel van overtuigd dat het in het topsegment toch allemaal wel snor zat, en als het écht verschil maakt wil ik die doortekening in de blacks die je alleen ziet als je de prints naast elkaar legt en met een microscoop bekijkt wel door de vingers zien
Ik ben begonnen met uitzoeken hoeveel inkt nou eigenlijk nodig was om uberhaupt een A4 foto (20x30, mijn meest afgedrukte formaat) af te drukken. Hiervoor heb ik fabrikanten-specs opgezocht (Epson beweerde ~8ml bijvoorbeeld) maar ook stevig nagezocht op luminous landscapes, en kwam daarbij op een hoeveelheid van 11ml per vierkante meter. Even uitrekenen dat een A4 0,21m x 0,29m = 0,0609m², en je weet ook hoeveel ml je daarvoor kwijt bent. En je weet wat een ml inkt ongeveer moet kosten, want dat spul wordt door fabrikanten in cartridges aangeleverd, en hoewel ze er soms schimmig over doen hoeveel er nou in een bepaalde cartridges, zijn ook die volumes prima te vinden met google

De Printers
Ik begon in de eerste instantie met kijken naar de Canon pro9500. Omdat ik zelf ook een Canon camera heb, en wel lekker zat bij dat merk, leek me dat een prima keuze, maar om mezelf niet in de voet te schieten ben ik ook gaan kijken wat de concurrentie deed, niet in de laatste plaats omdat Epson de professionele grootformaat markt al lange tijd domineert. Helemaal nazoeken over waar ik precies alles vandaan heb toen ik een week of twee geleden dit allemaal uitzocht kan ik niet meer, maar HP viel al vrij snel af door de absurd hoge aanschafprijzen van diverse modellen, de nare smaak in mijn mond van de zakelijke ervaringen die ik heb met deze lui en de belachelijke inktprijzen van vroegah
Maar tegelijkertijd kwam dat kreng van een Nomad om de hoek dat hij een Epson 3800 had gehaald, omdat die inkt uiteindelijk goedkoper zouden zijn. Ehmm, ja, dat klopte inderdaad aardig, en dat was eigenlijk de grondslag voor mij om bovenstaande dingen m.b.t. bijvoorbeeld inktdekking per m² in ml en kosten van de inkt per ml ipv per cartridge op te gaan zoeken, en dan kom je op best leuke getallen uit. Ik moet toegeven dat mijn getallen een beetje overal en nergens vandaan komen (Kamera Express, Foto Konijnenberg, 123inkt.nl etc) maar ik geef liever niet meer geld uit dan nodig is.
Enniewee, door die opmerking van Nomad ben ik ook eens gaan kijken of Canon (en ook HP, maar die viel weer af vanwege aanschafprijs

De uiteindelijke vergelijking ging voor mij dus tussen de Canon IPF5100, de Epson 3800 in de A2 line-up en daarnaast de Canon Pro9500 en de Epson R2880 bij de A3 formaten.
Prijs per print
Ik besloot daarom ook niet langer te kijken naar enkel de aanschafprijs, maar ook hoe lang het nou eigenlijk duurt voor dat verschil in prijs per mililiter inkt zich terugverdiend had, én hoeveel inkt je er nou eigenlijk bij 'krijgt'. Het is namelijk een heel verschil of je een ipf5100 koopt waar 12 cartridges van 130ml per stuk bij zitten (zelfs al zouden ze maar voor 80% gevuld zijn) of een pixma waar 4 cartridges in zitten van ca. 12ml/stuk
Vervolgens ben ik alles bij elkaar op gaan tellen en in een excel bestand gaan proppen. Daarbij heb ik alles op een rij gezet; wat is de aanschafprijs, hoeveel ml zit er in een cartridge, wat kost een cartridge, en wat betaal je dus eigenlijk voor een ml inkt. Als je vervolgens uitgaat van 11ml per m² om dekkend te printen, weet je wat een m² je gaat kosten, en dus ook wat een a4 je gaat kosten.
Ik ben ook naar de verschillende papiersoorten gaan kijken, want zoals eerder gezegd is de IPF5100 de enige van de vier die vanaf rol kon printen.
En uiteindelijk ben ik ook gaan kijken wat de waarde van de bijgeleverde inkt nou was. Als je dat alles samen neemt, kun je weer uitrekenen hoeveel printjes het ongeveer kost voordat een IPF5100 rendabel is op bijvoorbeeld een Epson 3800 of Canon Pro9500.
De PDF van de excel sheet staat hier.
Zoals te zien is, lijkt de ipf5100 in de eerste instantie door zijn hogere aanschafprijs niet echt appealing, maar door het volume aan inkt dat je er bij krijgt is hij eigenlijk gelijk al goedkoper dan de Epson 3800, wat door de hogere inktprijs van die laatste ook niet meer terugloopt, en heb je na circa 1000 prints ook het verschil met de Canon Pro9500 er al uit.
En voor de mensen die zich afvragen waarom ik de nóg grotere printers dan niet in de vergelijking heb meegenomen; het moest voor mij érgens stoppen, ook vanwege de aanschafprijs, en los daarvan maakt het bij bijvoorbeeld Canon niet heel veel meer uit of je nou een IPF5100 of IPF9000 koopt, het zijn allemaal dezelfde binnenwerken, ze kunnen alleen breder printen

En dan toch een Epson 3800 kopen...
Jup, maar dat had voor mij twee redenen: De Canon IPF5100 is echt _huge_. Waar ik de Epson nog in mijn kast kan wegzetten, is die 5100 met zijn 1,00 x 0,80 x 0,35m afmetingen (ingeklapt) echt een humongous monster. Ik heb de apparaten in het echt naast elkaar gezien, en die 5100 is gewoon geen apparaat dat je even wegzet. Verder is de Epson 3800 íets beter in de donkere partijen m.b.t. doortekening (hah, toch microscoop-geilerij op vergelijkingsprints
En waarom dan dit topic? Om te laten zien dat een hogere aanschafprijs lang niet altijd meer hoeft te kosten op lange termijn. En omdat het nieuwe-apparatuurtopic wel erg veel over printers begon te gaan

Ik hoop dat het nog een beetje begrijpelijk is begrepen, ik heb iig mijn best gedaan om mijn gedachtenkronkels zo goed mogelijk op het scherm te projecteren. Maar eventuele vragen, opmerkingen en hate- danwel fanmail mogen natuurlijk altijd