Kingston Datatraveler Locker corrupt, data kwijt?

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Van de zaak kregen wij allemaal een Kingston Datatraveler Locker 4GB met hardware encryptie, omdat we nogal eens voor grote klanten werken die niet blij worden van onbeveiligde data in broekzakken en tassen.

Ging allemaal leuk en goed, de dataencryptor tool werkte prima op mijn locked-down XP werkplek.

(Vanwege het feit dat mijn werkplek dus locked was, was Truecrypt uitgesloten. Het feit dat ik een USB stick kan gebruiken is zowieso al een hoge uitzondering.)

Voor de duidelijkheid; de USB stick laat zich eerst zien als een normale stick van een beperkt formaat. Als je dan het dataencryptor.exe tooltje draait, dan krijg je op dezelfde driveletter de encrypted container te zien. (De on-encrypte inhoud is dan dus niet meer zichtbaar)

Op de encrypte partitie staat verder een snelkoppeling om "uit te loggen". Dan wordt het dus weer een onencrypted stickie.

So far so good, dit werkte een weekje of wat, heel leuk. Zelfs als de encrypted container open stond, kon ik gewoon de stick eruit trekken niks aan de hand.

tot vandaag. Ik klikte netjes op de logout snelkoppeling, waarna de pc de (meest lomp vertaalde) melding toonde "Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt".

Dit keer was mijn stick niet meer benaderbaar, er staat nu ipv het volume wat ik had: Verwisselbare schijf. Als ik dat aanklik geeft windows: "plaats station in schijf X."

Ook op andere machines waar de stick nog niet bekend is, alsmede onder linux (Ubuntu) zie ik hetzelfde gedrag.

Ik had niet heel erg veel data erop staan, maar ik denk wel dat het lost is. Als ik de losse encrytor executable draai vanaf het CDtje wordt gemeld dat de tool alleen kan draaien vanaf de stick zelf. En dat kan dus niet meer, want de stick wordt gezien als een cardreader oid.

Onze helpdesk heeft geen idee of het te verhelpen is, wat niet zo vreemd is, want ook op de site van Kingston is geen enkele info te vinden.

Nu weet ik dat het erg lastig is om een usb stick, sdcard etc te recoveren, vooral als de partitie corrupt is, maar nu is het encrypted gedeelte ook nog weg, en dat maakt het wel heel lastig.

En ik ben al de 2e persoon met dit probleem.

Iemand hier al eens tegenaangelopen, of nog een ideetje hoe je een USB stick (die dus géén partities toont aan windows/linux) nog kan aanzwengelen zonder de inhoud van de stick zelf aan te tasten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[DATArecovery] ervaringen, tips en trucs. en OM FAQ
Daar staan wat recovery progs in, wellicht dat je die kunt uitproberen om te kijken of je dan nog wat van de data terugziet, ook al heb je niet echt een zichtbare partitie meer.

Het makkelijkste is denk ik gewoon de data terugzetten vanuit je backup, dat zal waarschijnlijk minder tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee of dit gaat werken, maar:

kan je hem niet gewoon formatteren (snel), en de data recoveren met, bijvoorbeeld, recuva?

als het inderdaad werkt: gooi die "beveiligde" stick maar in de prullenmand, wel eerst grondig wissen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Thanx voor de replies, maar bij een corrupte USB stick ligt het iets lastiger. De windows/linux kernel rapporteert op de een of andere manier niet eens meer dat er überhaupt storage aanwezig is. Laat staan een driveletter, waar je een format op kan loslaten.

Elke recovery tool die je dus gebruikt, negeert de stick, omdat windows rapporteert dat het een lege device bay is.

Er bestaat natuurlijk nog een minieme kans dat ie echt defect is, maar dat lijkt me zo sterk, omdat er alleen maar een softwarematige handeling is uitgevoerd, en dat bij meerdere mensen...

Ik heb ooit hetzelfde aan de hand gehad met een SDcard, die kon ik uiteindelijk weer bruikbaar maken via een pda met een sdcard slot, en een windows mobile proggie. Maar dat was ook meer geluk dan wetenschap.

Ik heb mijn manager al een mailtje gestuurd dat ze de sticks beter kunnen innemen, en terugzenden aan de leverancier.
Er zijn inmiddels al 3 sticks corrupt geraakt, in 2 maanden tijd...(van de ca 1000 uitgedeelde overigens)

Kingston heeft ook al gereageerd, ze willen kostenloos omruilen, maar de data is hoe dan ook verloren.

[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 27-06-2009 01:27 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je doet de encryptie stoppen.
Maar doe je ook in windows veilig verwijderen, dus rechtsonder vrijgeven, en dan pas lostrekken.
Kan zijn dat er met bepaalde pc's iets met de usb aansluiting is(pc niet geaard of usb niet in orde).
"Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt" wil zeggen dat de buffer niet is leeg gemaakt naar de usb stick, dus files kunnen beschadigd worden.

(vroeger heb ik dit gehad(de foutmelding), door een firewall die met kopieren naar een externe hd fouten produceerde, dus files beschadigd, wel nog leesbaar.
Dus het kan ook nog iets anders zijn, bijv software.)

File encryptie, indien je daar mee werkt dan moet er wel een backup gemaakt worden van de header van de encrtpted file.
Dit is omdat als je de file recovered en de header is defect je niks met de file kan doen(zie truecrypt forum als voorbeeld), maar indien je de header kan repareren dan heb je nog een gedeelte terug.

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 27-06-2009 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jan99999 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 06:43:
Je doet de encryptie stoppen.
Maar doe je ook in windows veilig verwijderen, dus rechtsonder vrijgeven, en dan pas lostrekken.
Kan zijn dat er met bepaalde pc's iets met de usb aansluiting is(pc niet geaard of usb niet in orde).
"Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt" wil zeggen dat de buffer niet is leeg gemaakt naar de usb stick, dus files kunnen beschadigd worden.

(vroeger heb ik dit gehad(de foutmelding), door een firewall die met kopieren naar een externe hd fouten produceerde, dus files beschadigd, wel nog leesbaar.
Dus het kan ook nog iets anders zijn, bijv software.)

File encryptie, indien je daar mee werkt dan moet er wel een backup gemaakt worden van de header van de encrtpted file.
Dit is omdat als je de file recovered en de header is defect je niks met de file kan doen(zie truecrypt forum als voorbeeld), maar indien je de header kan repareren dan heb je nog een gedeelte terug.
Die melding is inderdaad gewoon de write-back cache.

Ik heb de stick niet verwijderd, ik heb enkel de encryptie software gestopt. Ik had toch wel verwacht dat die software enige intelligentie had gehad, zodat de cache was leeggeschreven. Maar dat was dus niet het probleem, juist het ONencrypte gedeelte is nu stuk, en daardoor kan je dus de encrypted container ook niet meer benaderen.

write-back cache wordt verder alleen gebruikt voor devices die zich als vaste schijf melden. Een USB stick zou IMHO dus nooit van caching gebruik mogen maken, ook als er een encrypted container gebruikt wordt. Dan zou je in dit geval dus:

veilig verwijderen
encryptie stoppen
veilig verwijderen
usb stick verwijderen

Het moet niet gekker worden natuurlijk.

Want dat is ook de reden dat je normaliter voor een USB stick nooit "veilig verwijderen" hoeft te gebruiken en voor een usb harddisk wel.

Verder is in mijn geval niet een file beschadigd, maar de hele partitietabel.

Kingston zou gewoon wat beter hun best moeten doen. De disk is corrupt door de encryptietool en door niets anders. De andere eigenaren van een corrupte stick hadden een soortgelijke ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 28-06-2009 22:23 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
In mijn ervaring moet je ook voor USB sticks vaak nog wel "veilig verwijderen" gebruiken hoor... om welke reden dan ook. En een schijfcheck als je dat niet gedaan hebt zie ik ook nog wel eens langs komen.

Overigens: zit dat programmaatje op elke Kingston of alleen bepaalde modellen?

Modbreak:Het kicken van een bijna jaar oud topic, op deze manier, heeft weinig zin lijkt mij.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 03-06-2010 00:40 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.