Hallo, hier weer een extra verhaal van USPS, PostNL en Douane.
Helaas Deze keer
Niks Fout bij USPS, maar PostNL.
Maar ik dacht bij mezelf; laat ik het delen zodat andere ook weten wat voor *Beep* zooitje het is.
Addendum: Ik ben niet goed in verhaaltjes schrijven, dus u bent gewaarschuwd.
Mijn verhaal:
POE Injectors zijn altijd nog lekker duur hier in Nederland maar als je camera's gaat plaatsen is het de ideale oplossing.dus waarom bestel ik er geen uit amerika?
Rond gezocht en ik vond wat ik zocht bij wifi-texas op amazon. maar omdat ik al eerder problemen heb gehad met amazon (nu terug kijkend mischien maar beter wel gedaan).
Ik maar naar het bedrijf's eigen webpagina en daar de bestelling gedaan.
Members only: De bestelling
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Artikelen $140.60
Verzending $51.01 Priority Mail International® (6 - 10 business days)
Ter duidelijkheid ik wist al dat ik mogelijk import en BTW zou moeten betalen, niet mijn eerste bestelling uit buiten de EU. (China, z-Korea, US, Canada)
4 mei verstuurd.
7 mei werkte de USPS track&trace nummer nog steeds niet. maar had gelezen dat dit vaker voor kwam.
13 mei aflevering pakketje gemist! geen probleem dacht ik.
Check USPS en ja hoor
Addressee not available - Will attempt delivery on next working day
Maar er stond wel iets raars op de gemist Bon van PostNL.
Betaal;
€ 435,62 Gepast aan de bezorger. <slik>
PostNL track&trace, 'k heb een account dus kan alle pakketjes zien welk dat op mijn adres gepland staan om geleverd te worden.
CJ4<snip>97US . Dat is mijn pakketje maar met:
Inklaringskosten ! / Rembourszending: betaal € 435,62 gepast en contant aan de pakketbezorger of aan de medewerker achter de balie van de PostNL locatie. <beep> & <beep>
Ok ff checken wtf hier fout is. Niks en Alles.
Zou de waarde verkeerd ingeschat zijn? aangezien de pakbon 140,60 zou moeten zeggen inc de verzendkosten. Maar het kan dat men de pakbon niet geloofd (dank u china).
Eens even her-rekenen op
http://www.invoercalculator.nl, als ze het net onder de 1800 hebben geschat dan kan deze prijs kloppen. Maar dat is het niet!
Kan natuurlijk ook erger: Zou het bedrijf een over-verzekerde waarde hebben opgegeven en PostNL deze hebben gebruikt voor waarde inplaats van pakbon?
Dan nog, een paar POE injectors hebben toch niet de waarde van een flipping juniper switch!
Correcte berekening:
Land: US
Artikelen: $140.60
Verzending $51.01
Invoerrechten: 4,3% (als ik de goede TARC code heb. zo jammer dat computer netwerk apparatuur er niet apart bij staat)
BTW: 21%
Inklaringskosten: €13,00 (PostNL)
Koers: 1 euro = 1,13
Bestelbedrag in euro’s € 169,57
Invoerrechten bedrag € 0 (tot €150,- vrij van invoerrechten)
BTW bedrag € 35,61
Totale bijkomende kosten € 48,61
OK
Let op: de calculator geeft enkel een indicatie van de minimale bijkomende kosten.
Dat zal me een reet wezen, ook al moet ik €70 euro bij betalen dat vind ik nog te doen.
Maar
€ 435,62 no <beep>ing way.
Nou zal je wel af vragen wat zou jij doen in zo'n geval. Wel ik heb nu al een hele zaterdag al besteed aan zoeken naar informatie. Heel de PostNL webpagina onderzocht, ook de douane, overheid en europa.eu. Ook rond gesnuffeld op Kassa & Klachtenkompas. Nu net klaar met dit topic, helemaal door gespit en ik denk dat ik de volgende keuzes heb. Elke een eigen gevolg en gekloot.
1: Betaal het bedrag, ontvang het pakketje en teken bezwaar aan.
PostNL Inklaringskosten
PostNL bezwaarschrift indienen
PostNL Niet eens met Inklaring
Bezwaar maken moet je eerst bij de vervoerder (PostNL).
Je kan ook zelf bezwaar aantekenen bij de Douane
maar daar moet je wel een toestemming hebben van de vervoerder (PostNL).
Douane Info.
Note: Bezwaarschrift moet inclusief alle documentatie; Artikelen, Functie, Waarde, Betalingen, Origine Bedrijf.
Note2: Bezwaarschrift moet door de Douane zijn ontvangen: binnen 6 weken na dagtekening van de uitnodiging tot betaling. (Dus wanneer PostNL de documentatie terug heeft gehad).
Note3: Lijkt er op dat de Douane streeft binnen 8 weken het bezwaarschrift afwerkt, maar menig forum zegt dat 3 a 6 maanden de norm is.
2: Weiger het pakket, ontvang geen pakketje en slik mijn 169 euro in.
(kosten van bestelling in euro inc verzendkosten)
PostNL Weigeren inklaringskosten
Conclusie
Zal voor mij Optie 2 worden.
Liever 169 Pleuro missen dan nog een extra 435 er boven op welke ik niet inziet om deze terug te krijgen..
/me Dank U PostNL, wij willen weer graag zonder u in deze maatschappij.
Links of Interests:
Kassa, 2013 Hoge inklarings kosten
Kassa, 2014 Hoge inklaringskosten