Simpel, voldoet niet aan de criteria ( dus geen factuur en of CN22/23 bijv ).Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 12:16:
Yippie, bedankt voor je mooie uitleg hoe het werkt.
Ik vraag me overigens af hoe ze verantwoorden als een pakje daar meer dan een week ligt want ik vindt weken wachten op een pakje ongehoord.
Iemand moet dan echt met de hand gaan kijken of er een ontvanger op staat, en contact opnemen.
Als je het DC ziet van TNT op Schiphol, en wat daar op een gemiddelde dag doorheen gaat, zal je wel snappen dat zo lang duurt. Wees blijf dat de huur daar zo hoog is, anders zou het nog veel langer duren, immers kost het hun ook geld/ruimte als het maar blijft liggen.
Wat er met paketten gebeurd die worden geweigerd door de ontvanger, omdat de bijkomende kosten te hoog zijn weet ik niet. Neem aan retour, en dat de douane het A] laat vernietigen of B] per opbod verkoopt.
TNT in dit geval schiet het voor, dus neem aan dat je verplicht bent om die kosten te betalen.
Je bent dit verplicht te betalen, je het namelijk de verplichting/risico tot het inklaren.
Of je dit zelf kan/mag weet ik dus (nog) niet zeker. Je hebt hier zakelijk namelijk een vergunning voor nodig.
Voor vragen kan je overigens terecht bij de de nationale helpdesk douane (geen email, alleen tel.)
Ben nu vrij van werk, maar zal eens bij de declaranten vragen hoe dat werkt, en anders bij de douane.Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:00:
[...]
Als je het pakje thuis hebt kan je het zelf inklaren door:
- schriftelijk in te klaren. Alle informatie staat op www.douane.nl
- mondeling. Je belt dan gewoon even de douane op en dan zeggen zij hoe het moet of doen dat even aan de telefoon
Als je dit zelf kan/mag, lijkt het me dat je dit dan doet voor het arriveert.
Hoe dan ook, zal TNT op de 1 of andere manier wel een andere kostenpost verzinnen ( afhandeling bijv ).
Vergeet ook niet dat ze het ook bij je afleveren. Ja daar krijgen ze een vergoeding van voor van het postbedrijf uit land van herkomst, maar toch.
Douane doet niet aan inklaren, alleen controleren ( documentatie, visitatie, xray scan etc )Awsom schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 14:37:
[...]
Alles word door de 'officiele douane' gedaan toch. Gewoon die mannetjes aan de grens? Niet door een speciale afdeling oid van TNT. Zo is het iig wel bij vrachtwagens..
Als vrachtwagens niet de juist documentatie hebben voor douaneplichtige goederen, en ze staan aan de grens, dan hebben een aantal partijen ( afzender & vervoerder ) een probleem.
Er zullen best wat mensen van de douane "inhouse" zitten bij TNT, maar geloof me, zij doen geen inklaringen.Drawer schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:41:
[...]
Er zit naar mijn weten dus een afdeling douane in de DC's. Die willen nog wel eens langzaam werken enzo. 't blijven ambtenaren he.
Elke agent/vervoerder, zeker met zulke volume's, hebben hun eigen import afdeling, met declaranten.
Let wel, als de aangifte niet goed gebeurd, ben je schuldig aan belastingontduiking/fraude.
Als je in acht neemt wat de straffen in NL daarvoor zijn, vraag ik me sterk af, of je dit zelf zou moeten willen doen. Wel kan je een notify party erop laten zetten als adres, maar ook dan zullen er overdrachtskosten in rekening gebracht worden.
Helemaal correct, tenzij TNT mbt post en de oude regeling van postbedrijven onderling, hier een uitzondering op moet zijn, wat ik zeer betwijfel.Floris-K schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:47:
Bij mijn weten (werkervaring) worden de zendingen ingeklaard door mensen die zelf bij de vervoerders op het kantoor zitten. Weet alleen niet of deze mensen van de douane zijn, maar wel dat er regelmatig mensen van de douane steekproeven kwamen doen bij bepaalde zendingen.
Het klopt dan ook dat de pakketjes niet bij de douane liggen, maar bij de vervoerder of in/op de (lucht)haven. Deze kunnen altijd geblokkeerd worden door de douane wanneer zij een controle willen uitvoeren.
Voor alle geinteresseerden, raad ik je aan ook even naar de INCOTERMS te kijken. Het plaatje illustreert eea wel mooi:
Ik neem aan dat alles onder group C wordt verstuurd, meest gebruikt is CIP of CPT in dit geval.
Zie of vind dit alleen nooit terug met post pakketten, misschien dat iemand die recente ervaring heeft is kan kijken of dit op documentatie staat.
De koeriersbedrijven hanteren vaak DDU of DDP.
[ Voor 3% gewijzigd door Yippie op 03-08-2009 17:53 ]