Toon posts:

help! perongeluk hdd gewist

Pagina: 1
Acties:
  • 1.746 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als standaart os win vista, Maar ik wou xubuntu er ook bij.
Ik starte de pc op met dvd erin en starte xubuntu zonder te installeren.
toen ging ik proberen partities daar te maken maar op 1 of andere reden delete ik alles,
ik kan nu dus ook niet meer in vista komen is er ook een programma voor ??
in de faq van opslagmedia heb ik gekeken maar daar snapte ik niets van dus weet iemandt een progje voor xubuntu die alles weer terug zet!! Ik ben hopeloos nu :(

superjorn.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Nope, waarschijnlijk gaat dat niet meer lukken.

Zucht...

Verwijderd

OM FAQ - Hoe krijg ik mijn verloren data terug.
Als je iets niet snapt, moet je aangeven wat je niet snapt, wellicht dat er tweakers zijn die je opweg kunnen helpen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 20:35 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Stop met je huidige HD te gebruiken, hang de schijf aan een andere Windows en gebruik GetDataBack. Je zal bijna al je documenten e.d. wel kunnen redden.

Verwijderd

SgtElPotato schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:34:
Nope, waarschijnlijk gaat dat niet meer lukken.
Hou je reacties voor je als je er geen verstand van hebt. Als je bereid bent om er wat tijd en energie in te steken en/of als het belangrijke data is, kun je nog een hele hoop terug krijgen.

Je zou kunnen beginnen met de stappen die ik in dit (Handmatig partitietabel herstellen) topic heb gedaan. Hiermee heb ik uiteindelijk succesvol de partitietabel hersteld.

Het hangt er een beetje van af wat je allemaal nog met de disk hebt gedaan. Als je alleen de partitietabel hebt gewist, of een partitie hebt geformatteerd maar er nog geen nieuwe data naartoe hebt geschreven, is het een redelijk makkelijk klusje om alles weer terug te krijgen. Heb je er al een nieuwe xubuntu op geïnstalleerd, dan kun je waarschijnlijk alleen nog de data die niet aan het begin van de schijf (waar de nieuwe data overheen is geschreven) terug krijgen. Ligt er ook een beetje aan hoe je partitie indeling voor de tijd was. Had je uberhaupt meerdere partities?

Hoe dan ook, als je je data terug wil, begin maar eens met de disk uit de pc te halen en hang hem in een andere pc, om hem vanaf daar weer te herstellen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 20:43 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Ik doelde erop, dat hij niet zo Vista terug kan halen.
Hij kan wel degelijk zijn bestanden e.d. terug halen, omdat de partitie is gewist, en die in eerste instantie nu niet gebruikt word. Of hij moet die bij een andere partitie hebben gevoegd, en allemaal data erover heen hebben geschreven.

Zoals YellowOnline zegt, haal die HD eruit, en hang hem aan een andere schijf, en gebruik GetDataBack, wat goed werkt, en je zult zon 99% wel terug kunnen krijgen, mits zoals ik al zei, er geen data over heen in geschreven.

Zucht...

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ga het proberen bedankt gelukkig ik heb er niks overheen geschreven

Verwijderd

Maar, is Xubuntu nu helemaal geïnstalleerd? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Zo nee, en als je alleen de partities verwijderd hebt, heb je dikke kans dat je gewoon alles (dus inclusief vista installatie!) weet terug te krijgen als je simpelweg de partitietabel in zijn oude staat weet te herstellen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:01
Gewoon helemaal 0,0 met die schijf doen op dit moment (lezen/schrijven), loskoppelen en in een andere PC als slave aansluiten.

Dan met een programma zoals GetDataBack proberen uit te lezen.

Niet proberen Vista opnieuw er op te zetten ofzo, want dan schrijf je er weer overheen en is de kans nog kleiner dat je wat kunt terughalen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:56:
Maar, is Xubuntu nu helemaal geïnstalleerd? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Zo nee, en als je alleen de partities verwijderd hebt, heb je dikke kans dat je gewoon alles (dus inclusief vista installatie!) weet terug te krijgen als je simpelweg de partitietabel in zijn oude staat weet te herstellen
ik heb nog niks eroverheen geschreven.
moet ik hem in een andere pc doen of hoeft het niet perse (dus via die xubuntu ongeinstalleerd)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:56:
Ben ik met je eens, maar je kunt beter voor het onzekere nemen.

Eventueel zou je eerst nog eens kunnen proberen met TestDisk. Als testdisk je partities ziet, en aangeeft dit te kunnen herstellen, doen.

Als Testdisk niets vind, Getdataback er overheen halen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 16:52

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ook je Windows install is na een repartitioneringsproces nog terug te halen. Ik spreek uit ervaring van nog geen week terug. Voorwaarde is wel dat je alleen opnieuw gepartitioneerd hebt.

Belangrijke stappen:
1: Stop direct met het gebruiken van de schijf
2: Indien je nog NIETS op de nieuwe partitie hebt staan en GEEN partities door elkaar hebt gegooid of bij elkaar gevoegd heb je kans dat een Undelete nog werkt. Ik heb hier zelf een boot CD met Paragon Partition Manager voor gebruikt.
3: Na het Undelete proces niet vergeten: Zet je Windows partitie als 'Active' (deed ik met hetzelfde programma)

Indien je wel op de partitie geschreven hebt kun je je Windows install waarschijnlijk vaarwel zeggen. Voor je belangrijke bestanden:
1: Zie stap 1 hierboven, stop per direct met het gebruiken van je schijf.
2: Regel een schijf met voldoende vrije ruimte om je data op te backuppen
3: Regel een bootable disc/flop/USB stick of een werkende PC en een datarecoveryprogramma als GetDataBack.
4: Hang bovenstaande schijf uit stap 2, samen met je vernaggelde schijf, in die PC. Ervan booten doe je logischerwijs natuurlijk niet.
5: Laat GetDataBack zijn werk doen en schrijf alles wat hij nog kan vinden naar je backupschijf.

En last but not least: Doe rustig met de koffie, denk rustig na voordat je op OK klikt. Vloeken over je dataverlies kan je doen als je het weer terug hebt ;)

Succes!

Verwijderd

Wat een beetje jammer is, is dat dat GetDataBack wel leuk laat zien welke data hij terug kan halen, maar dat je het vervolgens moet kopen om hem ook echt data terug te laten halen :P
Ik zou gewoon Testdisk de disk laten analyseren, en indien hij partities vind, deze terug laten zetten (zelf goede ervaringen mee). Wil je het zekere voor het onzekere nemen, en is de data het waard, dan kun je GetDataBack natuurlijk aanschaffen (80 euro, creditcard nodig)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Je kunt daarvoor ook Recuva gebruiken. Is gratis :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
Thrackan schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:03:
Ook je Windows install is na een repartitioneringsproces nog terug te halen. Ik spreek uit ervaring van nog geen week terug. Voorwaarde is wel dat je alleen opnieuw gepartitioneerd hebt.

Belangrijke stappen:
1: Stop direct met het gebruiken van de schijf
2: Indien je nog NIETS op de nieuwe partitie hebt staan en GEEN partities door elkaar hebt gegooid of bij elkaar gevoegd heb je kans dat een Undelete nog werkt. Ik heb hier zelf een boot CD met Paragon Partition Manager voor gebruikt.
3: Na het Undelete proces niet vergeten: Zet je Windows partitie als 'Active' (deed ik met hetzelfde programma)

Indien je wel op de partitie geschreven hebt kun je je Windows install waarschijnlijk vaarwel zeggen. Voor je belangrijke bestanden:
1: Zie stap 1 hierboven, stop per direct met het gebruiken van je schijf.
2: Regel een schijf met voldoende vrije ruimte om je data op te backuppen
3: Regel een bootable disc/flop/USB stick of een werkende PC en een datarecoveryprogramma als GetDataBack.
4: Hang bovenstaande schijf uit stap 2, samen met je vernaggelde schijf, in die PC. Ervan booten doe je logischerwijs natuurlijk niet.
5: Laat GetDataBack zijn werk doen en schrijf alles wat hij nog kan vinden naar je backupschijf.

En last but not least: Doe rustig met de koffie, denk rustig na voordat je op OK klikt. Vloeken over je dataverlies kan je doen als je het weer terug hebt ;)

Succes!
wat voor een boot cd ik heb hier 1 van vista en 1 van mijn pc

Verwijderd

Ik denk dat hij een soort BartPE schijf bedoeld. Niet de standaard vista installatie cd natuurlijk. Maar ik zou het niet moeilijker maken dan het al is en de harddisk gewoon een andere pc doen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net geprobeert in een andere pc maar dat paste niet de draden waren verkeerd die van mij hebben sata en die andere is molex

Verwijderd

Inderdaad, niks meer met de schijf doen en de data proberen te recoveren met Recuva (gratis).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:32:
ik heb net geprobeert in een andere pc maar dat paste niet de draden waren verkeerd die van mij hebben sata en die andere is molex
Morgen bij de eerste beste pc winkel even een molex->sata kabeltje halen? Heeft die andere pc uberhaupt wel sata?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

ThinkPadd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:58:
Gewoon helemaal 0,0 met die schijf doen op dit moment (lezen/schrijven), loskoppelen en in een andere PC als slave aansluiten.
Slave? Wie zegt dat we hier een oude P-ATA aansluiting hebben? Als je TS wilt helpen moet je wel juiste info geven en niet zomaar wat roepen.

edit:
@hieronder: Dat de TS weinig info geeft is geen vrijbrief om zomaar wat te gaan roepen. Of je de schijf van TS (als het al pata zou zijn) nou als slave of master aansluit in een andere pc, dat maakt geen zak uit. Belangrijk is dat hij niet een OS opstart wat op die schijf staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Sosabowski op 11-06-2009 21:45 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

IorGie schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:36:
[...]

Slave? Wie zegt dat we hier een oude P-ATA aansluiting hebben? Als je TS wilt helpen moet je wel juiste info geven en niet zomaar wat roepen.
Het is niet alsof de TS nou zoveel info geeft... Dat het om een sata schijf gaat had hij nog niet eens gezegd...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:28:
Ik denk dat hij een soort BartPE schijf bedoeld. Niet de standaard vista installatie cd natuurlijk. Maar ik zou het niet moeilijker maken dan het al is en de harddisk gewoon een andere pc doen
Ik kan de precieze disc die ik bedoel niet noemen omdat die een verzameling utilities bevat en deze onder de noemer "warez" valt. Dat wil zeggen, software met illegale licenties. Voor zover ik weet is dat niet de bedoeling op GoT ;)

Als de HDD niet in een andere PC aan te sluiten is zul je toch op zoek moeten gaan en een bootable CD met dergelijke utilities (partition managers en recovery programma's) moeten downloaden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 11:40

killercow

eth0

als alleen de partition table aangepast is, (en er dus geen nieuwe partities geformateerd zijn) kun je prima met diskutil (linux tooltje) zoeken naar de verloren filesystems en dus partities.

Deze tool kan daarna de partities weer terug aanmaken zoals ze waren.

openkat.nl al gezien?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Thrackan schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:44:
[...]

Ik kan de precieze disc die ik bedoel niet noemen omdat die een verzameling utilities bevat en deze onder de noemer "warez" valt. Dat wil zeggen, software met illegale licenties. Voor zover ik weet is dat niet de bedoeling op GoT ;)

Als de HDD niet in een andere PC aan te sluiten is zul je toch op zoek moeten gaan en een bootable CD met dergelijke utilities (partition managers en recovery programma's) moeten downloaden.
Ik vermoed iets dat op "huren" lijkt O-)

Verwijderd

Dat soort illegale praat doe je maar ergens anders ;)

Mijn advies: zet je meest recente backup terug. Ik blijf me er over verbazen dat mensen een OS gaan installeren zonder eerst een backup te draaien.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:16:
Dat soort illegale praat doe je maar ergens anders ;)

Mijn advies: zet je meest recente backup terug. Ik blijf me er over verbazen dat mensen een OS gaan installeren zonder eerst een backup te draaien.
Ik bedoelde uiteraard dat er dan gezocht moest worden naar een bootable CD met legaal verkregen (freeware) utilities. Excuses voor de onduidelijkheid. ;)

Verwijderd

Zeg dan gewoon UBCD .. dat googled makkelijker ;)

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:51:
als alleen de partition table aangepast is, (en er dus geen nieuwe partities geformateerd zijn) kun je prima met diskutil (linux tooltje) zoeken naar de verloren filesystems en dus partities.

Deze tool kan daarna de partities weer terug aanmaken zoals ze waren.
goed idee ik ga wel ff kijken of dat ook op die xubuntu zit

EDIT ik kan hem niet vinden heb heel die xubuntu cd doorgezocht

EDIT2 kan ik ook testdisk gebruiken? boot die direct of moet dat via windows?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2009 15:09 ]

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vandaag heeft gpart mij gered van een verprutste partitietabel.
Misschien red het jou ook/
Als je de xubuntu live cd er in doet, dan moet je even je /etc/apt/sources.list aanpassen voor de juiste repositories, en dan kan je gpart instaleren.
Vervolgens kan je gpart laten scannen op partities met het command
code:
1
$sudo gpart /dev/sda -W /dev/sda

Hij scant dan je harde schijf en verteld zijn bevindingen. Hij bied je dan ook de mogelijkheid om deze terug naar de schijf te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me bijna gelukt maar als ik windows opstart staat er ntldr onbreekt

Verwijderd

Topicstarter
al gedaan werkte niet

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wat heb je dan precies gedaan?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
met de dvd van vista geboot en dan gerepareert maar hij zei dat hij niks vond.

maar op die vista dvd kon je ook nog in de bestanden zoeken die op de hdd staan maar daar staan hele vage dingen. als ik in die testdisk proje kijk via die boot cd staan er wel 2 dingen maar die zijn allebij kleiner als wat ik normaal had

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit heeft weinig meer met Non-Windows Operating Systems te maken eigenlijk, maar ook in andere subfora verwachten we wat anders. Als je niet vertelt wat je precies probeert en gedaan hebt, kunnen we alleen maar raden, en dan is helpen nogal lastig.
"hij zei dat hij niks vond", wie zei dat precies, en wat zei hij letterlijk? "die testdisk proje", welke testdisk proje? welke 2 dingen staan er? Kleiner als wat?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.