Toon posts:

Handmatig partitietabel herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer van een samsung 1000GB schijf handmatig de partitietabel te herstellen. Op de schijf stonden 2 partities, een van 97.7GB en een van 834GB. Het vreemde is dat Windows (Vista) schijfbeheer de schijf ziet als een 32MB schijf.

Met een sharewareprogrammatje (GetDataBack) heb ik geprobeerd de schijf te analyseren, en heb ik wel de volgende partitiegegevens gevonden:

1st: NTFS 97.7GB
Start: C0 H1 S1
End: C1023 H254 S63
LBA Start: 63
sectors: 204.769.557

2nd: Dox Extended LBA 834GB
Start: C1023 H0 S1
End C1023 H254 S63
LBA start: 204.769.620
Sectors: 1.748.723.445

Het totale aantal sectoren op de schijf (volgens de sticker) is 1.953.525.168
Toevallig is 1.953.525.168 * 512(bytes) = 1000204886016, dus precies een terabyte

Wie kan me vertellen welke gegevens ik in bijvoorbeeld testdisk moet invoeren om de partitietabel te herstellen. Het lastige van testdisk is dat ik niet gewoon sectoren kan invoeren, maar alleen de cilinders/heads/sectors (start en einde) van een partitie. Ik zal dus de C/H/S van de partities moeten uitrekenen ofzo. Of weet iemand een (freeware) programmatje die automatisch de schijf kan analyseren en herstellen?

De gegevens die er op staan zijn niet heel belangrijk ofzo, dus ik zou zelfs al tevreden zijn als ik op de een of andere manier gewoon helemaal leeg kan gooien, maar zoals al eerder aangegeven ziet windows de schijf als een ongepartitioneerde 32MB, en lukt formatteren dus ook niet. Maar mooiste zou gewoon zijn als ik de partititietabel zou kunnen herstellen, want de gegevens zijn volgens mij nog wel gewoon op de schijf aanwezig.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 18:50 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als Vista dat ding ziet als een niet-gepartitioneerde 32MB (MB of GB?) schijf, dan ligt dat niet aan een beschadigde partitietabel. Je zult de oorzaak elders moeten zoeken.
Verder kun je dergelijke grote schijven niet met CHS adressering indelen. Het grootste CHS adres is+/- 8GB, bij grotere waarden wordt voor C 16383 ingevuld, om aan te geven dat het een invalide waarde is, en alleen de LBA waarde geldt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij zegt echt 32MB. Testdisk geeft aan dat de disk uit 4 clusters, 5 heads en 63 sectoren bestaat. En 4*5*63 * 512(bytes) is ook echt 32.9MB. Kan het echt niet dat de partitietabel corrupt is en dat er daardoor foute info over het aantal sectoren etc in staat?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk een bootsector virus kunnen zijn? De schijf komt (als secundaire schijf) uit een computer die nogal met spyware geïnfecteerd was, dus de bedoeling was dat er een schone Windows op deze nieuwe schijf kwam te staan, maar toen ik Windows setup uit wilde voeren zag ik dat daar de disk maar 32MB was en dat er dus iets mis was... De schijf heeft het altijd zonder problemen gedaan.

Laatste mogelijkheid die ik nu wil doen is een low-level format met een tooltje van de fabrikant (Samsumg), maar verder zou ik het écht niet meer weten...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 22:32 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat je in je BIOS momenteel een verkeerd adressering forceert, dan dat dit op een of andere manier aan een Boot Sector Virus kan liggen (die doet namelijk niets met je partitionering). Controleer je BIOS-instellingen eens.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Partition doctor al geprobeerd? > heeft mij een keer uit de brand geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:01:
Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat je in je BIOS momenteel een verkeerd adressering forceert, dan dat dit op een of andere manier aan een Boot Sector Virus kan liggen (die doet namelijk niets met je partitionering). Controleer je BIOS-instellingen eens.
Ik heb nog een aantal schijven van 500gig en groter er in zitten. Pc draait waarmee ik de schijf nu aan het 'debuggen' ben draait op Vista, maar beide pc'c zien hem als 32MB. Maar ik zal er even naar kijken

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 23:16 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 23:37
http://www.ranish.com/part/

Is oud, maar werkt nog steeds.
Weliswaar kan het geen NTFS headers volledig uitlezen en NTFS partities aanpassen, maar de locatie en lengte van de partities wel. Deze kun je er wel mee aanpassen.
Je moet dan het uiteinde van de partities zover mogelijk als normaal kan zetten. Als je daarna je schijf laat controleren gaat het meestal wel goed.

Met dit programma kan je illegale partitie tabellen recht trekken, maar je kan ze ook creëren, soms leuk om uit te proberen (Partities beginnen bij 0-0-2, logische schijven eerst daarna primary, overlappende partities, geneste partities, etc)

Waarschuwing:
Zorg voor backup!

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50
Herkend worden als 32MB is een vrij bekend probleem bij Samsung F1 schijven. Oplossing is schijnbaar ESTool (voor F1 schijven) downloaden van de Samsung site en dan 'Set Max Adress -> Recover Native Size'.

Verwijderd

Topicstarter
Samsung Disk utillity had een optie 'recover native size'. Probleem opgelost, ik zie nu weer bijna 1000GB ongepartitioneerde ruimte. Nu proberen de orginele partities te herstellen en ik ben helemaal blij!

@hierboven, dat was inderdaad de oplossing. Ik zag de optie 'recover native size' vlak voordat ik een low level format wilde gaan doen.
Verder heeft Testdisk mijn partities weer gevonden. :D

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yes alle gegevens zijn gered!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Je probleem is al opgelost zie ik. Onlangs heb ik eenzelfde probleem opgelost toen de notebook van m'n schoonma niet meer wilde starten. Partitietabel was helemaal leeg. Ik heb eerst een image gemaakt van de hele schijf, en daarna met een hex editor gezocht naar iets wat op een partitie leek. Toen de offset daarvan gebruikt om vanuit Linux met een offset de image te mounten en voila: ik had de partitie in Linux voor m'n neus :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1