Fout in laden besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:29
Ik startte gisteren mijn HP dc7700 op en vreemd genoeg zonder enige aanleiding stond het volgende :

"Fout in laden besturingssysteem"

Niets startte op. Zelfs de BIOS niet. Ik probeerde het met een windows CD, en ik heb 2 partities. Op C:\ staat belangrijke data en op D:\ win xp.
D:\ is NTFS maar C:\ werd helemaal niet herkend, het was gewoon ongeformatteerde ruimte!

Ik bracht het naar een pc-winkel na wat googelen omdat fixboot en dergelijke niet werkt, in een ander computer proppen hielp ook geen zier en de eigenaar van de winkel heeft mij net gebeld en gezegd dat het softwarematig probleem is, hoogstwaarschijnlijk een virus.
Wel een zieke virus!

Nou vraag ik mij af: is er een winkel in de buurt van Amsterdam waar ik het kan laten repareren en die WEL zijn telefoonnummer opneemt (aigon neemt maar niet op).
Bovendien zijn de prijzen vreselijk duur die ik heb gelezen, soms wel tot 3600 voor een 160gb sata om data te herstellen! :| :| :| :X

Ik heb nogal haast aangezien mijn scriptie erop geplempt staat en met de drukte heb ik nooit een backup kunnen maken. Ik wil dit binnen een dag hersteld hebben, heb de tijd niet om alles uit te zoeken en heb ook geen tweede pc meer tot beschikking om partition manager en dergelijke progs down te loaden!

Dus als dit binnen Amsterdam bijvoorbeeld binnen een dag en onder de 400 euro geregeld kan worden...

Ik heb gegoogled en gegoogled en kan maar niets vinden, of misschien ligt het aan mij...

[ Voor 3% gewijzigd door melkislekker op 11-06-2009 13:55 ]

• melkislekker
Damn ik heb gezocht en zie enkel prijzen van minstens 800 euro!

Nog wat tools bekend bij mensen hoe ik dit via de CD of met een ander pc kan oplossen?
De BIOS werkt gewoonweg niet bij deze HDD, bij andere HDD wel, zeer raar;
Formatteren lukt WEL, maar ik moet data dus terugkrijgen. Enkel formatteren zal lukken als ik de HDD wil gebruiken;
Herstel functie van XP CD doet het niet;
Ook via een ander PC lukt het niet om op de HDD te komen;
De pc-boer om de hoek claimt dat het om een softwareprobleem gaat.

Bovendien heb ik alles van deze topic al geprobeerd:
[XP] 'fout tijdens laden van besturingssysteem' melding

Dus ik pak Partition Magic 8.0 om de HD nader te bekijken. Ik zie hier dat de schijf ongeformateerd is.
Raar terwijl ik maanden ervoor nog vrolijk gebruik van maakte.

wat ik niet heb gedaan is formatteren. Ik weet niet of dit formatteren of converteren is. Als het converteren is, raakt mijn data dan kwijt? Het is zeer belangrijk data.

Als ik de pc opstart met PQ-helpdiskettes, dan kan ik PQmagic hier niet van opstarten vreemd genoeg. Krijg 1 of andere vage melding dat ik de pc opnieuw moet opstarten en dan m'n spatie ingedrukt houden. Als ik dit doet krijg ik een keuze van verschillende profielen, maar er staat alleen profiel1 en als ik die kies start de pc gewoon op als normaal.

Nou, daar kan ik ook niet veel mee dus ik pak Easy Recovery Pro 6.03 erbij. Hiermee doe ik diverse testen zoals SMART (=ok), Drive Test (=ok) en nog wat testen waar niks uit naar voren komt. Alleen bij de Partitie test kapt de prog zonder reden met z'n werk.
Vervolgens probeer ik nog de DATA Recovery optie van deze prog en na een uur zoeken vind optie RAW Recovery slechts incomplete bestanden en na nog een 50mins de optie Format Recovery wel wat bestanden, maar alle bestandsnamen zijn weg waardoor het nog een eeuw zou duren om erachter te komen wat wat is. Dat is dus ook geen optie, bovendien komen deze bestanden ook niet overeen met wat er op die schijf zou moeten staan. De mapnamen kloppen overigens wèl.
Wat ik ook erg raar vind is dat EZ Recovery Pro onder elke optie de schijf identificeert als een schijf van 128GB.

Na dit alles kreeg ik hier & daar een hint om Fix It Utilities te gebruiken. Deze prog leverde totaal geen nuttige info op. De prog zei òf dat er geen schijf was òf er was helemaal niks mee a/d hand.

Ik heb overigens ook nog wat geprobeerd met de tool PowerMAX, maar ook hier kon ik niks mee.

Wat wil ik nou? Ik denk dat ik de schijf na formatteren wel weer kan gebruiken, maar ik wil het liefst de data (een deel er van) terughalen omdat ik deze niet kwijt wil!
Dus als iemand een idee heeft wat ik nog kan proberen dan hoor ik dat graag! Ik ben op dit moment even idee-loos dus ik houd me aanbevolen!

[ Voor 134% gewijzigd door melkislekker op 11-06-2009 15:42 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
ik zou testdisk proberen, als je er naar zoekt op dit forum vind je de nodig info.

Desktop | Server | Laptop

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

I concurr.

Wikipedia: TestDisk

Je kan ook je HD in een andere computer hangen en een trial (als dat niet te beperkt is) van Easy Recovery Pro proberen. Die kan zelfs raw partities (wat jij beschrijft) recoveren.

Je moet wel hoe dan ook (andere schijf, BartPE of andere computer) ff in Windows zien te booten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Boot eens met een live cd van Linux..en kijk eens of je schijf toegankelijk is en copy dan belangrijke files naar een usbstick ofzo.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:19:
Boot eens met een live cd van Linux..en kijk eens of je schijf toegankelijk is en copy dan belangrijke files naar een usbstick ofzo.
Of een BartPE Windows Live CD. En voortaan regelmatig backups maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:21:
[...]

Of een BartPE Windows Live CD. En voortaan regelmatig backups maken.
Inderdaad, een backup kan nooit geen kwaad. Ik backup via TimeMachine (Mac OS) en werkt uitstekend, ben je iets kwijt, blader je even terug en je herstelt het met een enkele klik.

• melkislekker
Ik gebruik momenteel Easy Recovery Pro (geen trial) om de Raw recovery van het ongeformatteerd deel van mijn hdd te recoveren. Dit is geweldig!

Helaas een groot minpunt: alles wordt door elkaar gesorteerd en niet in de oorspronkelijke mappen zoals ze erop stonden.

Dit is heel lastig, nu ook alle dll bestanden en allerlei ander soort troep door elkaar zit en ik het nu niet kan sorteren.

Iemand hier een oplossing voor?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Rechtermuisklik > Sort By > Sort by type :?
CTRL+F -> zoeken naar: *.dll -> CTRL+A -> Delete :?

Anders kan je nog GetDataBack proberen; die pakt wel de originele folderstructuur mee naar ik weet.

[ Voor 37% gewijzigd door r0b op 14-06-2009 10:05 ]

• melkislekker
r0b schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:04:
Rechtermuisklik > Sort By > Sort by type :?
CTRL+F -> zoeken naar: *.dll -> CTRL+A -> Delete :?

Anders kan je nog GetDataBack proberen; die pakt wel de originele folderstructuur mee naar ik weet.
Ik zal die eens proberen!
Ik hoop dat het ook raw recovery uitvoert!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
of de eerder aangegeven Testdisk, die neemt de structuur ook over.

Desktop | Server | Laptop

• melkislekker
HET IS GELUKT!

Heb GetDataBack uitgevoerd en heb alles teruggekregen van de raw partition!

Daarna heb ik de partitie geformatteerd. Daarna kom ik niet meer XP op, want hij kon NTLDR niet meer vinden!

Alles opnieuw installeren wil ik niet, want ik heb belangrijke instellingen (ook mozilla add-ons, favorieten, msn-afbeeldingen etc.), dus maak ik een nieuwe map waar het geinstalleerd moet worden: in X:\WINDOWS\ XPXPXPXP (die laatste is dus een map die ik enkel wilde voor xp installatie, zodat ik op de pc kon komen en bestanden terughalen).

Wat gebeurt er nu: ik kan de bestanden wel wzien, maar ik kan er niet overal bij. Ik weet niet waar ze allemaal geinstalleerd zijn. Als XP normaal kon opstarten, had ik Norton Ghost gebruikt, nu is er een xp installatie op en installatie (maar vreemd genoeg starten er geen 2 xp mogelijkheden op na de BIOS, wat normaal altijd gebeurde) en kan ik niet bij de bestandn.

De map XPXPXP wissen lukt ook niet, al heb ik NTLDR gekopieerd naar de originele installatie.

Iemand een idee hoe ik dit kan wissen, zodat ik mijn oorspronkelijke instellingen en installaties terugkrijg van mijn XP? Ik heb namelijk geen verse installatie gedaan.

• r0b

r0b

Door Windows compleet ernaast te installeren heb je het alleen maar erger gemaakt. Een NTLDR fout is vaak vrij makkelijk op te lossen.

Als de schijf niet gebruikt na het ongelukje kan GetDataBack vaak wel bijna 99 tot 100% terughalen, inclusief een werkende Windows installatie.

Probeer met bovenstaande links dus gewoon de originele Windows installatie te fixen en kijk vervolgens of je die tweede kan verwijderen. Of beter nog, als de eerste werkt, maak als de sodemieter een backup van alles :+

• melkislekker
r0b schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:00:
Door Windows compleet ernaast te installeren heb je het alleen maar erger gemaakt. Een NTLDR fout is vaak vrij makkelijk op te lossen.

Als de schijf niet gebruikt na het ongelukje kan GetDataBack vaak wel bijna 99 tot 100% terughalen, inclusief een werkende Windows installatie.

Probeer met bovenstaande links dus gewoon de originele Windows installatie te fixen en kijk vervolgens of je die tweede kan verwijderen. Of beter nog, als de eerste werkt, maak als de sodemieter een backup van alles :+
Ik heb geen link kunnen vinden betreft het verwijderen van XP IN een XP.

Dit omdat XP geinstalleerd staat in een aparte map in x:\windows\XPXPXPXPXP

er komt geen dualboot, en de vorige instellingen zijn wel op de partitie, maar een compleet nieuwe xp is er nu. En deze wilt maar niet weg zonder te formatten.

Nu wil ik enkel die map weghebben met xp omdat enkel ntldr miste, die er nu hoogstwaarschijnlijk op staat.

kortom: xp verwijderen UIT xp!

• r0b

r0b

melkislekker schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:38:
[...]

Ik heb geen link kunnen vinden betreft het verwijderen van XP IN een XP.

Dit omdat XP geinstalleerd staat in een aparte map in x:\windows\XPXPXPXPXP

er komt geen dualboot, en de vorige instellingen zijn wel op de partitie, maar een compleet nieuwe xp is er nu. En deze wilt maar niet weg zonder te formatten.

Nu wil ik enkel die map weghebben met xp omdat enkel ntldr miste, die er nu hoogstwaarschijnlijk op staat.

kortom: xp verwijderen UIT xp!
Ja, maar je zit nu in de nieuwe installatie te werken toch? Dan zal je nooit de nieuwe - huidig draaiende - installatie kunnen verwijderen natuurlijk.
Zodra je de oude installatie draaiende hebt kan je natuurlijk de nieuwe wél verwijderen.

Ga eens naar:
1. Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.
2. In Control Panel, double-click System.
3. Click the Advanced tab, and then click Settings under Startup and Recovery.
4. Under System startup, click Edit.

En copy/paste dit hier eens. Als het goed is staat XPXPXP hier wel in genoemd, dit zou je dan kunnen kopiëren en wijzigen zodat je een tweede boot entry krijgt, één voor de nieuwe installatie en één voor de oude. Vervolgens kan je dan - vrij safe - proberen of die oude installatie nog werkt.

offtopic:
Hoe je overigens XP in een subfolder van X:\Windows hebt kunnen installeren ZONDER de oude volledig te overschrijven is mij een raadsel. Maar ik ga er even vanuit dat dit (overschrijven van de oude) dus niet gebeurd is en dat X:\Windows de volledige oude installatie is en X:\Windows\XPXPXP de nieuwe

[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 16-06-2009 14:55 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als die oorspronkelijke windows nog kan booten, zou je moeten kunnen volstaan met het editen van boot.ini in de root van je bootpartitie.

• melkislekker
Mijzelf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:57:
Als die oorspronkelijke windows nog kan booten, zou je moeten kunnen volstaan met het editen van boot.ini in de root van je bootpartitie.
De oorspronkelijke windows booten lukt dus niet. Zodra ik de oude installatie draaiende heb zal ik de nieuwe compleet verwijderen.
Als ik thuis ben zal ik de oplossing van Rob.. eens proberen.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Mijn advies (ja het is niet wat je wil):

Haal met je nieuwe XP systeem de belangrijke files uit de oude XP installatie zoals documenten, foto's, muziek, favorieten (json files firefox), drivers(!) etc en kopieer deze naar een backup medium. Dit aannemende dat je nog wel bij die directories kunt van uit de nieuwe XP.

Wis vervolgens de gehele schijf, check smart en draai eens het check tooltje van de fabrikant.

Is alles ok, (quick) formatteer dan de gehele schijf en installeer gewoon alles opnieuw. De tijd die je nu kwijt bent aan het proberen repareren van alles is waarschijnlijk al meer geweest.

"That was left handed..." - JJH

• melkislekker
r0b schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Ja, maar je zit nu in de nieuwe installatie te werken toch? Dan zal je nooit de nieuwe - huidig draaiende - installatie kunnen verwijderen natuurlijk.
Zodra je de oude installatie draaiende hebt kan je natuurlijk de nieuwe wél verwijderen.

Ga eens naar:
1. Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.
2. In Control Panel, double-click System.
3. Click the Advanced tab, and then click Settings under Startup and Recovery.
4. Under System startup, click Edit.

En copy/paste dit hier eens. Als het goed is staat XPXPXP hier wel in genoemd, dit zou je dan kunnen kopiëren en wijzigen zodat je een tweede boot entry krijgt, één voor de nieuwe installatie en één voor de oude. Vervolgens kan je dan - vrij safe - proberen of die oude installatie nog werkt.

offtopic:
Hoe je overigens XP in een subfolder van X:\Windows hebt kunnen installeren ZONDER de oude volledig te overschrijven is mij een raadsel. Maar ik ga er even vanuit dat dit (overschrijven van de oude) dus niet gebeurd is en dat X:\Windows de volledige oude installatie is en X:\Windows\XPXPXP de nieuwe
Hier is wat er staat!

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS\XPXPXPXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS\XPXPXPXP="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ik durf het niet te wijzigen... moet ik XPXPXP wissen of...

• r0b

r0b

melkislekker schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 00:11:
[...]

Hier is wat er staat!

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS\XPXPXPXP="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ik durf het niet te wijzigen... moet ik XPXPXP wissen of...
Als je 100% zeker wilt zijn; maak even een kopie van het bestand (copy/paste in dezelfde folder) en wijzig de huidige naar dit:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS\XPXPXPXP="Nieuwe Windows installatie" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Oude Windows installatie" /noexecute=optin /fastdetect

Dit voegt alleen één extra optie toe en wijzigt aan de oude helemaal niets; dit kan je dus gerust doen. :)
Na een reboot zal je twee opties hebben; 1 voor de nieuwe XP installatie en 1 voor de oude.
Probeer nu eens met de oude te booten? :)
Als het werkt: prima!
Werkt het niet kan je de foutmelding nog eens posten om te zien of dat nog makkelijk op te lossen is.

Maar wellicht is het dan handiger om eraan te gaan denken van alles een backup te maken via de nieuwe XP installatie, en vervolgens een fresh install van alles uit te voeren.

[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 18-06-2009 06:50 ]

• melkislekker
r0b schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 06:47:
[...]

\[boot loader]
timeout=30
\[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS\XPXPXPXP="Nieuwe Windows installatie" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Oude Windows installatie" /noexecute=optin /fastdetect

Dit voegt alleen één extra optie toe en wijzigt aan de oude helemaal niets; dit kan je dus gerust doen. :)
Na een reboot zal je twee opties hebben; 1 voor de nieuwe XP installatie en 1 voor de oude.
Probeer nu eens met de oude te booten? :)
Als het werkt: prima!
Werkt het niet kan je de foutmelding nog eens posten om te zien of dat nog makkelijk op te lossen is.

Maar wellicht is het dan handiger om eraan te gaan denken van alles een backup te maken via de nieuwe XP installatie, en vervolgens een fresh install van alles uit te voeren.
HIJ DOET HET! HIJ DOET HET! *O*

OMGWTFBBQ wat ben ik blij!

De oude installatie werkt geheel naar behoren, NTLDr probleem is opgelost en iedereen leeft weer lang en gelukkig! :Y

Slechts 1 probleem over: bij het opstarten na de BIOS geeft hij dus twee installaties weer, de nieuwe en de oude.

Nou heb ik enkel belang aan de oude, de nieuwe wil ik wissen.

Kan ik in die bootloader de regel voor nieuwe installatie verwijderen, en zodanig dat ik de map XPXPXP ook kan wissen?
Heb het nog niet uitgetest, maar het is zo zonde als alles weer als voorheen gaat en ik mijn pc WEER niet kan opstarten, net nu ik een week in tranen heb gezeten... :N

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja dat kan. Al zou ik het pas doen nadat je een backup gemaakt hebt :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• melkislekker
Het is weer gebeurd! -O-

zonder enig reden raakt de C:\ partitie ongeformatteerd, dan moet ik het weer formatteren!
Heb geen duidelijke reden hiervoor. De HDD is slechts 2 jaar oud, het zou geen problemen moeten geven maar doet het toch.

Heb al een back up, maar nieuwe programma's staan erop. Die wil ik dus weer terughalen met GetDataBack, maar dan komt het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/bh1012.jpg

Een virusscan helpt niet! (gebruik Kaspersky). -O-
Het enige wat ik heb veranderd is de DEP uitschakelen. Ik zou niet denken dat dat problemen zou moeten opleveren.

Op een USB of externe HDD GetDataBack installeren helpt ook niet. Andere programma's werken gewoon wel. Testdisk werkt wel, maar het wordt in Dos gebruikt, wat voor mij onhandig is.

Hoe los ik dit probleem op? Ik heb nog geen evilige modus gebruikt maar denk niet dat het probleem dan weg zal gaan. :(

[ Voor 14% gewijzigd door melkislekker op 22-06-2009 07:43 ]

• melkislekker
niemand? :'(
Veilig modus hielp trouwens niet.

wilde AGV installeren voor een andere virusscanner, maar niets installeert meer.
Bij AGV stond het volgende:

Lokale computer: installatie mislukt
Installatie:
Fout: Actie is mislukt voor bestand avgssie.dll: bestandsregistratie….
Error 0x80070002

Wat ook raar is is dat cmd niet bij uitvoeren gevonden kan worden |:(

Heb ik nu last van een hardnekkige virus die ervan houdt om mijn partities te formatteren?

[ Voor 141% gewijzigd door melkislekker op 23-06-2009 00:12 ]

• melkislekker
Waar is iedereen gebleven? :'(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

melkislekker schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:51:
De HDD is slechts 2 jaar oud, het zou geen problemen moeten geven maar doet het toch.
Het is niet goed meer te volgen wat je nu precies gedaan hebt, maar wat je hierboven zegt is een beetje onzin. Hoe oud de schijf is, is irrelevant, ze kunnen altijd kapot gaan.

Beste aanpak: externe harde schijf, volledige backup maken, nieuwe schijf kopen en een compleet schone installatie doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• melkislekker
Dat lijkt mij inderdaad het beste gezien de instellingen.
Alleen wordt het veel back uppen. ik zou niet precies weten welke instellingen relevant zijn om het precies zo uit te laten zien als eerst.

Ik heb momenteel het volgende dat ik ga back-uppen:

-register
-Mozilla Firefox nstellingen
-Msn emoticons
-lijst geinstalleerde programma's

Dit omdat ik denk dat er een virus/worm is die maar niet verwijderd wilt worden, gebaseerd op de volgende bron:

http://209.85.129.132/sea...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Ben op het moment verschrikkelijk druk met mijn scriptie en kan dus niet exact de mappen zetten waar ze staan (voor mensen die ook willen backuppen). Werk ook niet thuis meer omdat het naar de tyfus is. Op een extreem naar moment moet ik er last van krijgen.
Iemand idee wat ik nog meer kan opslaan?

[ Voor 115% gewijzigd door melkislekker op 25-06-2009 14:22 ]

Pagina: 1