Oplichters actief via marktplaats?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 42.482 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:40:
Eigenlijk die mensen gewoon een keer een enorme doos poep sturen, of er persoonlijk heenreizen en het brengen :P
Het zijn niet de liefste mensen die dat "werk" doen... Kunnen best wel eens zware criminelen zijn.

Illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://redpox1st.files.wordpress.com/2009/02/nigeria_scam_3502.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

Heb net een hoofdtelefoon verkocht via een ander forum. Netjes betaling op mijn bankrekening maar onder de transactie staat: "ZIE (TE ONTVANGEN) KENNISGEVING". (ik heb ING). Betekent dit dat het een nog geen definitieve betaling kan zijn?

edit:
Ik heb nog niets verzonden, meestal doe ik dat gewoon meteen maar deze user had nog geen posts en was net geregistreerd. Na wat Nigerianen aangetrokken te hebben op marktplaats ben ik een beetje argwanend voor rare dingen nu :(

[ Voor 34% gewijzigd door mr.paaJ op 30-09-2009 00:08 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
Hoi ,

het lijkt het er een beetje op dat dit met een (mogelijk) ongedekte betaling is gedaan , in Nigeria schijnt dit namelijk te kunnen ,
ik zou je bank even bellen en vragen wat dit te betekenen heeft voor jou .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Misterpc
ze kunnen het nog steeds niet laten , zo proberen ze het hier :

International Wire Transfer Request/Authorizaton

Dear *************,
We got your email and account information from Nancy Willemse to have a wire transfer sent to your account for the transaction below :

ORDER DETAILS
**************************************************************************************************************

Transaction ID : C023IU9AU
Auction Item : Nikon Camera

Item Number : 14049107
Item Amount : € 435,00
Auction Site : www.marktplaats.nl

****************************************************************************************************************
At this time we also want to let you know that the payment has been approved and your money which he paid is still with us here and we shall wire it to your account
****************************************************************************************************************
Account Name : Nancy Willemse
Account Number : 846063453
Bank Code : CITIU6333
Bank Name : CITIBANK
Bank Address : Brussels.BE

Tax Identification S/N: 960764235
Customer Identification:CT9304733ES

****************************************************************************************
TRANSFER INSTRUCTION (ALL PAYMENT IS MADE IN EURO):-
****************************************************************************************
euro € 435,00

Currency Amount Exchange
We want you to confirm if your bank account information as given to us by

Nancy Willemse below is correct for the transfer:

Bank : *********
Account Holder : ***********

Account Number : ***********

Country : Netherlands

**********************************************************************************************************************
NOTE THIS PLEASE:-
SINCE THIS TRANSFER HAS BEEN SENT FOR THE PURCHASE OF AN AUCTION ITEM WE WILL

LIKE TO SECURE THE SELLER AND THE BUYER. SO WE WILL LIKE TO CONFIRM THAT YOU HAVE THE ITEM

AND THAT YOU HAVE SENT IT TO THE BUYER.

WE WILL REQUIRE THE ITEM(S) SHIPMENT TRACKING NUMBER OR A SCANNED RECEIPT OF

THE ITEM'S SHIPMENT SENT TO US VIA EMAIL SO WE CAN VERIFY THAT YOU HAVE THE

ITEM AND THAT YOU HAVE SENT IT.

AS SOON AS WE GET THE TRACKING NUMBER OR THE SHIPMENT RECEIPT OF THE ITEM(S) SHIPMENT WE WILL

ACTIVATE THE PAYMENT TO YOUR BANK ACCOUNT IMMEDIATELY.
****************************************************************************************************

HERE IS THE SHIPPING ADDRESS :-
ADEBAYO TUNDE
27 LAGERE ROAD
ILE IFE
OSUN STATE,
NIGERIA.
234036.

OUR BANK POLICY:

1.The bank reserves the inalienable right, before the success of any auction transaction between the rightful seller and the buyer respectively , to have the shipment proof(this could be either be received in the scanned copy of the shipment receipt or tracking number with evidence forwarded to our PAYMENT SERVICE) electronically mailed to US.
This is done to ascertain and affirm the degree of security between the seller and the buyer over the issue of Failure or Cheat in Transaction caused by either of the two parties.

2.Payment into account is usually made immediately the shipment proof is received from the Seller during any transaction made between the said seller and His/Her buyer.

3. The parties may terminate the OfficeNet Agreement upon a one-month termination notice.

=========================================================================

=======================

APPRECIATION

=======================
Thank you for using CITIBANK.
We look forward serving your online payment needs in the future.

Sincerely,
CITIBANK® Transfer Payment.

Citigroup Privacy Promise
Copyright © 2009 Citigroup Inc
©CITIBANK...

ApprovingBankOfficial BankAuthorizedSignature

Request Date:-30/09/ 2009

Wire Fee :-€ 435,00

Wire Sequence Number :- 0410270022

©Citibank International Plc, Brussels.BE .Copyright © 2006 - 2009, Citibank™.

Branchesa

• Canary Wharf
• Oxford Street
• The Strand

Transfers

Citibank.com is the source of information about and access to domestic financial services provided by Citibank retail banking and the Citigroup family of companies.......................... Citibank, N.A., Citibank (West), FSB, Citibank, F..S..B.., Citibank Texas, N.A.,Citibank Madrid,Spain,Citibank United Kingdom. Member FDIC.

ja ja ,
ik heb toch duidelijk gemailed dat ik pas ga sturen NADAT ik het geld binnen heb .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Lol, ik heb een mailtje gehad van President Obama!
(Of ten minste van z'n broer 'Frank'.)
Thank you for your prompt response,am giving you 550 including the
shipping cos, i want this item for my adopted son, who's birthday is
on September 25 as a birthday gift he's currently on a missionary course
in west Africa,
I would have love to come and pick it up, but the nature of my work
will not allow me to do this at this time, I will want you to get back
to me with the total cost of shipping and handling to west Africa
via DH L.or Canadian post,

So please, if you are interested in selling these item to me please
send me your full name and Your PayPal E-mail address or postal
address or bank details and also the total amount of the item for me
to transfer the money.

The total amount of item: --

Your PayPal email address or bank details or postal address: --

For the payment to be made as soon as possible.

Hope to read from you soon.

this is the address you will send the item
NAME=FRANK OBAMA
ADDRESS= 20 RAMONI STREET OFF LAWANSON
SURULERE LAGOS NIGERIAN
ZIP CODE 23401

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
@MisterPC: wil je dat mailtje (incl. headers) even melden aan www.ecops.be _en_ aan de echte www.citibank.be . de eerste is de Belgische federale politie computer-crime unit. en de tweede weet het wellicht heel graag dat zijn naam misbruikt wordt daarvoor en die hebben ook meer dan geld, macht en personen genoeg om er achter te gaan. Met dat citibank ook in Afrika actief is, kunnen(proberen) ze ook daar druk uitoefenen op lokale politie en zo om die mensen en dat misbruik (proberen) te stoppen.

Ik zou in ieder geval de kans niet laten schieten om ze te melden/stoppen.
oke een delete is zoveel rapper, maar noem het 'je verantwoordelijkheid om de rest van de mensen die er wel in zouden trappen te beschermen.' (btw: als je gedoogt dat zulk misbruik en misleiding gebeurd ben je eigenlijk net zo schuldig en medeplichtig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Daar is niets tegen opgewassen, dat onkruid. Mensen die hierin trappen zijn doorgaans gewoon veels te naïef. Dáár moet iets aan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienes
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10-2024
http://www.isgoedkoopin.nl/

Deze gasten gooien Marktplaats en Speurders vol advertenties. Het riekt behoorlijk, als je een product aanklikt kom je meteen in Paypal terecht en staat er bovenaan Marbella Millionairs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
tienes schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:43:
http://www.isgoedkoopin.nl/

Deze gasten gooien Marktplaats en Speurders vol advertenties. Het riekt behoorlijk, als je een product aanklikt kom je meteen in Paypal terecht en staat er bovenaan Marbella Millionairs....
Dat is ook alweer ten einde:
This recipient is currently unable to receive money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienes
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10-2024
Vraag me af hoeveel ze dan in korte tijd pakken.... Even simpel sitetje bouwen, snel heel veel advertenties plaatsen en wachten tot het dicht gaat. En de niet-ervaren surfer is de lul (of Paypal?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
ik heb op verzoek van hierboven even bij Ecops en bij citigroup mijn gehele relaas aan mail wisselingen gepost /gemailed en ik houd jullie op de hoogte mocht hier nog iets uit komen .

Verder wil ik even aangeven dat ik iig goed op de hoogte ben van dit soort praktijken en nimmer van plan was iets op te sturen , tenzijn 100% zeker is dat het geld ook daadwerkelijk op mijn rekening zou staan zonder misten of maren zoals hierboven ook werd opgemerkt .

laten we iedereen hierop attent maken en zo oplichten het iig moeilijk maken ...

zucht : de eerste nigeriaan wilde niet betalen en nu heb ik de 2de voor dezelfde advertentie ....

--------------------------------------------------------------------------------

Geachte Hartemink,
De camera is voor mijn zoon het bijwonen van school in Nigeria en ik ben te kopen voor 680,00 euro inclusief de verzendkosten, en ik helpen mij om het te verzenden via een aangetekende brief. Als u akkoord gaat, stuur mij de account naam, bankgegevens en ik zal de betaling. Verzenden adres is hierin hieronder.

Naam: Dr. Ajayi
77 Ondo Road,
Modakeke-Ife,
Osun State,
Nigeria

Bedankt,
Rene Grossklags

Deze reactie is afkomstig van;
Naam: renegrossklags

E-mailadres: renegrossklags@sify.com

ik ga ze maar weer eens bezig houden .

[ Voor 41% gewijzigd door Misterpc op 11-10-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Sorry dat ik dit topic weer kick, maar altijd beter dan een nieuwe.

Ik heb dus een netbook online gezet voor 200,- en uiteraard een Nigeriaan biedt 300,-.

Hij wil via PayPal betalen, als ik hem dat laat doen en het geld daarna meteen overmaakt naar ing.nl. Kunnen ze dan daarna het geld nog terughalen, via storneren of andere trucjes ? Of hoe werkt die scam ...

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

NeoMe schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:51:
Sorry dat ik dit topic weer kick, maar altijd beter dan een nieuwe.

Ik heb dus een netbook online gezet voor 200,- en uiteraard een Nigeriaan biedt 300,-.

Hij wil via PayPal betalen, als ik hem dat laat doen en het geld daarna meteen overmaakt naar ing.nl. Kunnen ze dan daarna het geld nog terughalen, via storneren of andere trucjes ? Of hoe werkt die scam ...
Niet doehoennnnnn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Ik ga sowieso niet handelen via Nigeria, staat ook in de advertentie´i sell to dutch people only´ maargoed het ging me meer om de manier erachter. Is paypal dan wel zo veilig, want ik gebruik het soms wel. Wat hun kunnen, kunnen Nederlanders dus ook denk ik dan.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

NeoMe schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:51:
Hoe het werk? Ze maken niets over naar je paypal account.
Ze sturen een mailtje met als afzender paypal (kan iedereen doen) zodat de verkoper denkt dat het geld is overgemaakt.
Verkoper stuurt het product op, en komt er later achter dat er geen geld is overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Snap het niet, gaan die mensen op basis van een email een product versturen. Ik log eerst altijd in via paypal, dus ook echt intypen ipv link klikken in een of andere email. En kijk dan of er geld opstaat...maar dat doen ze blijkbaar dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Ja daar trappen ze echt in.
Kijk maar eens terug in de got search, of andere fora. genoeg voorbeelden van mensen die daar inderdaad intrappen. Voorheen ging het via fake escrow bedrijven... ook erg onnozel. nu via paypal.
Wat ze bij dat soort paypal mailtjes er nog wel eens bijzetten is dat geld al overgeschreven is, maar dat het pas later op je account erbij komt te staan.

edit:
Bekijk het zo.. mensen snappen het concept email niet (eigenlijk niets meer dan digitale post) en begrijpen niet dat je elk willekeurige afzender op de 'envelop' kan schrijven.
Ken je de mailtjes van je "bank" die vragen om je inloggegevens om je identiteit te controleren? In nl is het wat lastiger met tancodes.. en random reader e.d. Maar dat is het zelfde idee.
Mensen zien de afzender staan, denken dat het echt is.. en klikken maar op allerlei linkjes naar een fake site.
Kijken of het logo van de bank er staat.. en denken.. ach het zal wel kloppen.

[ Voor 75% gewijzigd door job op 13-03-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gmail heeft een Labs-optie die verified of mailtjes echt van Ebay of Paypal komen en dat is niet voor niks :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Ja, heb ook nog niet gereageerd op de emails en hou ik ook zo. Hij wou sowieso 350 geven terwijl ik 200 vraag, toen had ik al door dat het niet klopte. Ik dacht dat ze het deden overmaken en dan storneren.

[ Voor 15% gewijzigd door NeoMe op 13-03-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je moeite wilt doen, dan maak je toch een nieuw PP adres aan, zodat je reguliere niet geblokkeerd wordt in geval van ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Begin er sowieso niet aan, kijk als ze geld zouden overmaken dan zorg ik er wel voor dat dat meteen naar ing.nl gaat en daarna paypal account afsluiten zodat ze niks kunnen storneren ofzo. Maar je trekt denk ik hoe dan ook aan het kortste eind, want hun zeggen gewoon dat ze niks hebben ontvangen en komen ze bij mij weer geld claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
job schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:36:
Ja daar trappen ze echt in.
Kijk maar eens terug in de got search, of andere fora. genoeg voorbeelden van mensen die daar inderdaad intrappen. Voorheen ging het via fake escrow bedrijven... ook erg onnozel. nu via paypal.
Wat ze bij dat soort paypal mailtjes er nog wel eens bijzetten is dat geld al overgeschreven is, maar dat het pas later op je account erbij komt te staan.
Gmail heeft tegenwoordig een extra icoontje, om te laten zien dat mail daadwerkelijk van de Paypal-server afkomstig is :)
Marzman schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:45:
Gmail heeft een Labs-optie die verified of mailtjes echt van Ebay of Paypal komen en dat is niet voor niks :)
Ik ben spuit 11 :X :X

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 13-03-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermercado
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04-2021
Hehe ik heb ook ooit eens zo een figuur gehad. Die wou het ook als kado geven aan ze zoon en ging met elk bedrag akoord. Toen ik hem vertelde niets naar het buitenland te versturen smeekte die en wou die nog veel meer geven :D en dat voor een beschadigde htc touch diamond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat hij de scammer gewoon lekker bezig heeft gehouden met tochtjes naar het postkantoor :p

[edit]Ik zat een oude pagina te lezen :p

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 13-03-2010 15:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exorcist schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:11:
Daar is niets tegen opgewassen, dat onkruid. Mensen die hierin trappen zijn doorgaans gewoon veels te naïef. Dáár moet iets aan gedaan worden.
Een wijze vrouw heeft mij eens verteld dat er geen domme mensen bestaan, maar de zin hierboven doet mij dit toch echt in twijfel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Ach die mailtjes van Paypal of Essex bank zijn hilarisch nep. Ik had ook een netbook met een te hoge bieder. Ik laat ze moeite doen en reageer daarna niet meer. Dan sturen ze de FBI op je af, terwijl ze zelf zeggen dat de bank pas écht betaald bij overhandiging van de TNT verzendcode. Dus wat is het probleem als ik die verzendcode nooit geef?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:14:
[...]

Een wijze vrouw heeft mij eens verteld dat er geen domme mensen bestaan, maar de zin hierboven doet mij dit toch echt in twijfel trekken.
Die wijze vrouw komt wellicht van een tijdperk zonder internet? ;)
Het lijkt soms wel dat sinds het internet het IQ-gemiddelde serieus gedaald is, en dat mensen zeer gevoelig zijn voor social engineering. Zoals hierboven al vermeld staat: 'maar de mail komt toch van "$afzender", want die zijn mailadres staat erop'

ps: ik had er laatst een leuke.
heb een acer projector op 2dehands.be te koop staan.
mailt er plots iemand 'van de USA' dat ze dat wilt kopen voor haar zoon die even "in Nigeria"zit..
jawel iedereen hier heeft die meteen door...

Ik mail terug sorry verstuur niet naar buitenland.
komt er een autoresponse van 'thanx for reply, please send name item, your name, adress, bank name en account en cost inclusive shipping to $address@nigeria"
Wederom mailtje van mij uit: waarom zou je mijn naam en adres gegevens nodig voor een overschrijving?

komt er een mail: I really want to buy the laptop, blablabla ...
...let me know the price of the laptop incuding the shipping cost, am going to make the payment via Bank to bank transfer ok hope to hear from you soonest ok.
toen even kort geweest:
I am not selling a laptop, so you are mistaking.
domme reactie terug:
Sorry for the mistake? i thougt is laptoo? Acer? so what are you selling please and can i know the price of the item??
toen heb ik ze even de les geleerd:
Acer is a brand of a lot more things than only laptops
(your fault/stupidity that you are bidding on something that is sold on a Belgian site with dutch info and that you cannot read that language and just think: it’s an acer so it must be a laptop while correct name and photo was posted on the site),
and the name of the item you are mailing for is an acer projector.

Price for the item, including good protective packaging and shipping with a good insurance will come close to 1200 euro. (that’s like $1500)
en met dat ze zonder pardon akkoord ging met die prijs (3x hetgeen ik er voor vraag via de site - hey samming a scammer: it's not a crime, it's a right :+) was het helemaal euhm nope ... (was zo al bij de eerste mail hoor, maar hierdoor helemaal...)

Oh ja: voor een eos 400d (met lens, flitser en extra batterij maar zonder kabels) krijg ik ook meer reacties van scammers dan van mogelijke kopers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:08:
Als je moeite wilt doen, dan maak je toch een nieuw PP adres aan, zodat je reguliere niet geblokkeerd wordt in geval van ellende ;)
Het irritante is als je dat doet je die niet aan je bankrekening kan koppelen omdat die al ergens anders instaat :) Hetzelfde geldt voor je NAW gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 02:24
Ook iemand die een 5970 aanbied voor 250...

2x benaderd, 2x smoesjes. ( marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
jimmy87 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 01:37:
[...]

Het irritante is als je dat doet je die niet aan je bankrekening kan koppelen omdat die al ergens anders instaat :) Hetzelfde geldt voor je NAW gegevens.
Dit is toch geen probleem?
scammers willen vaak toch meer betalen dan dat je vraagt ....
Als er ooit geld op die PP verschijnt van zo'n scammer, betaal je met die PP aan je andere ('officiële') PP en stort je zo door naar je bankrekeningnummer ... De eventuele kosten en verliezen die je daarmee hebt worden al opgevangen door het teveel dat die scammer wilt betalen.

onderbuur:
natuurlijk, maar op die manier loop je ook niet het risico dat die personen je echte Paypal-adres in bezit krijgen en daar eventueel een paswoord hack op kunnen proberen. (of dat bijhouden tot een volgende scam of phishingmailing...)
Ik heb zo zelf ook 2 PP's: eentje die aan mijn bankaccount gekoppeld is (voor kleine betalingen), de andere aan een (zelf reeds geanulleerde) creditcard, voor die online plaatsen die persee een PP willen die gekopeld is aan een geverifieerde CC. Mocht ik het vermoeden hebben dat een koper me probeert te scammen krijgt die geen van beiden, maar een derde - speciaal en enkel voor hem/haar aangemaakte - paypal door die enkel dient om betalingen te ontvangen, niet voor betalingen.

Mocht ik dan toch fout zijn, en mocht ik dan wel een echte betaling ontvangen op die PP (waarbij je dus _nooit_ afgaat op een mailtje dat je toekrijgt, maar steeds controleert door rechtstreeks naar paypal.com te surfen), dan neem ik het kleine verlies er wel bij om mezelf van mijn tijdelijke 3de naar mijn echte 1ste of 2de PP te betalen. en dat was wat ik hierboven aangaf.

Mensen die geloven in mailtjes van paypal, of via een bank die niet van hen is, zonder het daadwerkelijk te controleren via account/bankafschriften die verdienen het in 't zak gezet te worden.
(ikzelf controleer bv ook de bankafschriften, om dan pas na een mogelijk storneringsperiode de goederen op te sturen. maw: tss moment van geld ontvangen en echt opgestuurd met trace-nr. zit een dag of 2 a 3)

[ Voor 54% gewijzigd door soulrider op 16-03-2010 07:07 . Reden: @onderbuur... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Maar ze maken dus niks over, ze maken alleen een nep-betalingsemailtje na en sturen die op. Anders kun je de oplichters oplichten, maar dan ben je denk ik zelf fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:58
Ik heb gisteren mijn telefoon op marktplaats gezet, en vanochtend bleek dat iemand precies het gevraagde bedrag geboden had en had ik een mail in de mailbox.
Het bericht kwam van ene Mary Sean uit de US die de telefoon naar haar zus in Afrika wil sturen.

Ze vraagt me echter om alle bank gegevens:
- Account name
- Account number
- IBAN
- BIC
- Bank name
- City

Wat dit betreft ben ik direct wantrouwig, en terecht als ik dit topic lees.
Maar stel nou dat het geld echt op de rekening komt te staan en ik dus het product verstuur. Is het op de een of andere manier mogelijk voor de koper om het bedrag terug te eisen, of zelfs het automatisch terugstorten van het bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

yorroy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:23:
Ik heb gisteren mijn telefoon op marktplaats gezet, en vanochtend bleek dat iemand precies het gevraagde bedrag geboden had en had ik een mail in de mailbox.
Het bericht kwam van ene Mary Sean uit de US die de telefoon naar haar zus in Afrika wil sturen.

Ze vraagt me echter om alle bank gegevens:
- Account name
- Account number
- IBAN
- BIC
- Bank name
- City

Wat dit betreft ben ik direct wantrouwig, en terecht als ik dit topic lees.
Maar stel nou dat het geld echt op de rekening komt te staan en ik dus het product verstuur. Is het op de een of andere manier mogelijk voor de koper om het bedrag terug te eisen, of zelfs het automatisch terugstorten van het bedrag?
Niet aan beginnen, geen tijd aan verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Als het op je rekening staat kunnen ze het niet meer terug krijgen. Ze zullen het echter niet overmaken op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 15:34
Ook ik kom geregeld oplichters tegen op Marktplaats. Niet alleen als kopers maar ook als verkopers. Zo werd er een aantal weken geleden een nieuwe Xbox Elite, PS3 en Wii, etc. aangeboden voor een abnormaal laag bedrag (100 euro) vanwege het sluiten van hun "winkel". Ik had er vrolijk op gereageerd, krijg ik een standaard mail terug dat je het niet kunt ophalen omdat ze het te druk hebben met andere dingen. De enige manier om eraan te komen is per bankbetaling. Na even wat googlen op de naam en het adres dat werd opgegeven, kwam ik erachter dat de gegevens vaker werden gebruikt door oplichters.

Zelf ga ik ook niet in op verzoeken van kopers om je product naar het buitenland te versturen. Je filtert ze er vaak ook gemakkelijk uit, ze kunnen geen Nederlands, alleen gebrekkig Engels en werken vaak met standaard mails. Vaak reageren deze oplichters op de wat duurdere of meer populaire elektronica producten.

Kortom, als je zelf al aanvoelt dat er iets niet goed zit, zou ik er niet op in gaan! Er zijn genoeg andere kopers en als je iets graag wilt kopen...idem met verkopers die hun producten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Dat mensen er op in gaan na zo'n random mailtje is nog te begrijpen. Dat ze de ongelofelijk neppe vervolgmails van nepbanken via gratis e-mailadressen met onderaan reclame nog vertrouwen maakt meteen dat velen op marktplaats eigenlijk een darwin award verdienen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Thja, er zijn veeeeel scammers op marktplaats. Krijg regelmatig mailtjes.

Iemand doet een bod, ik mail dat het akkoord is, krijg je dit als reactie:
mrsbencabin@yahoo.com

I really thanks for your respond to me so kindly get back to me in English with the last price and i will also like to know the condition of the item so we can talk about the payment.

And i need your reply with your email address.

Regards...
Yeah sure!

Had een laptop tekoop op marktplaats, deze pastoor had interesse:
odus4_11111111@yahoo.com
Hallo,
Mag ik weten wat de huidige toestand van dit object en de werkelijke prijs die u wilt verkopen en weer terug naar me asap.
Pastor Millip
Ik mail terug:
De huidige status van dit object is goed. De werkelijke prijs is 310,- euro.

mvg,
Deorgere
En als reactie:
Hallo,
hoe gaat het en werkt het?I am glad to read back from my work you.well not allow me so my schedule is always tight at work and that is why I chose to get online I wanted to know if you can help me ok . I am sending this item to my cousin as a surprise gift and I want you to wrap it very well with a good wrapper, ik ben het eens met de prijs 310EUR opnemen met 70EUR voor de verzendkosten van TNT 3 tot 5day levering aan hem zo vriendelijk terug naar mij met uw bank gegevens als volgt:
Volledige naam:
Account Number:
Bank City
Bank Name:
Phone number :
zodat ik kan de betaling zo snel mogelijk en kunt u het uit eerste wat morgen en je kunt het schip morgenochtend spoedig ontvangt u de e-mail een bevestiging van mijn betaling.
pastor millip
En mijn reactie:
Hallo,

Owh, maar het is geen schip dat ik verkoop! het is een flaptop. Je weet wel.. het 'object'

groetjes
Nooit meer iets van weer gehoord. :/ Wel grappig dat de meeste scammers erg goed gelovig zijn, vaak sluiten ze af met 'god bless' etc. 8)7

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, Nigerianen en Marktplaats. Ebay is te lastig voor ze (rating systeem enz) dus zijn ze al een poosje aktief op 'regionale' aanbieder sites zoals Marktplaats.
Ik heb ooit es als tijdverdrijf aan 'scambaiting' gedaan, beetje die gasten het leven zuur proberen te maken. Was toch wel fun :D
(leuke info en verhalen op http://www.419eater.com )

Ik probeerde vooral foto's los te peuteren en die gasten een beetje tegenoverelkaar te krijgen.
De meeste scammers werken in groepen, bijna 24x7 in soort van kantoortjes en clubhuizen.
Het is in veel gevallen dus niet zo dat je maar met 1 persoon aan het mailen bent.

Wat ik deed,
Advertentie maken op MP van een dure populaire Laptop (bijv. een Dell XPS).

De advertentie tekst 2 talig maken..
Nederlands:

Ik verkoop geen laptop, het is een onzin aanbieding om wat oplichters uit een ander continent te kunnen lokken.
Pas altijd op met verkoop en aankoop van producten als er 1 van die landen mee gemoeid zijn.

English:
Almost brand new Dell XPS laptop, no scratches, only used for school.
specs bla bla
Belachelijke vraagprijs van ongeveer 2x die van de Dell website.

En echt, als vliegen op een hoopje ***** komen de aanbiedingen binnen in je mailbox.
Je gaat 'akkoord' met de veel te hoge geboden bedrag, en je zegt dat de laptop klaar voor verzending staat.

Uiteindelijk krijg je een fake PayPal of WestenUnion mailtje met daarin de mededeling dat het geld voor jou apart gezet is, en dat je met een Track&Trace nummer en/of kopie verzendbiljet het geld kunt ontvangen.

Leuke is dat je vanaf nu met die gasten kunt gaan 'spelen'. Ze denken immers dat je toehapt, en dat de laptop inderdaad klaar voor versturen is.

Wat ik meestal deed, even 2 dagen radio-stilte houden en vervolgens mailen:
"Hi, the laptop is shipped now, where just lucky your brother just mailed me right on time about the change of address. How's your wife doing now you're almost all day in the hospital"

Dan raakt er ineens grote paniek aan die kant, want uiteraard verzin ik dit bovenstaand verhaal, maar onderlinge concurrentie is daar niet vreemd, dus de scammer in kwestie denkt meteen dat ie zelf door een landgenoot gescammed wordt.

Dus krijg je vrijwel direct een mailtje terug over dat het verhaal van zijn broer niet klopt, en of ik meteen UPS/TNT/etc wil gaan bellen om het pakketje alsnog op het juiste adres te krijgen. Vaak vragen ze ook naar welk adres ik het dan verstuurd zou hebben.
Tja, dan geef je gewoon het adres van een andere scammer (wel letten op ander postcode, anders niet geloofwaardig) en laat ze maar lekker elkaar op de vuist gaan :D

Zover ze nog toehappen, kun je nog proberen om een foto van ze te krijgen, je zegt gewoon dat TNT het adres wel wil wijzigen, maar dat ze dan zeker moeten weten dat hij degene is die het pakket gaat ontvangen. Hiervoor hebben ze een foto nodig van de ontvanger, en deze wordt dan geprint bij de laptopverzendbon geplaatst...
in 4 van de 5 gevallen kreeg ik ook een foto _/-\o_
En laat dan vervolgens niets meer horen, zodat ze lekker in die waan blijven.

Veel plezier! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

^ super, wel een apart topic waard dat soort grappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

*knip* Dit topic is niet bedoeld als schandpaal en zonder enig bewijs adverteerders voor oplichters uitmaken is not-done. Als je het idee hebt dat een advertentie niet in de haak is, dan zijn er maar twee dingen die je moet doen: er met een zo wijd mogelijke boog omheenlopen en het advertentieplatform op de hoogte stellen.

[ Voor 88% gewijzigd door Orion84 op 25-05-2010 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
Waaruit concludeer je dat ze oplichters zijn? Ik kan dat zo snel niet zien (KvK nummer klopt, adresgegevens komen overeen)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 25-05-2010 11:44 . Reden: naam van adverteerder even verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Sikkek schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:55:
Waaruit concludeer je dat cheapshoppen oplichters zijn? Ik kan dat zo snel niet zien (KvK nummer klopt, adresgegevens komen overeen)
agrees, heb het ook gecheckt en het klopt.

**edit**

google ook geen hits.

[ Voor 6% gewijzigd door w4rguy op 25-05-2010 11:03 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madshark schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:19:
Tja, Nigerianen en Marktplaats. Ebay is te lastig voor ze (rating systeem enz) dus zijn ze al een poosje aktief op 'regionale' aanbieder sites zoals Marktplaats.
Ik heb ooit es als tijdverdrijf aan 'scambaiting' gedaan, beetje die gasten het leven zuur proberen te maken. Was toch wel fun :D
[...]
Zover ze nog toehappen, kun je nog proberen om een foto van ze te krijgen, je zegt gewoon dat TNT het adres wel wil wijzigen, maar dat ze dan zeker moeten weten dat hij degene is die het pakket gaat ontvangen. Hiervoor hebben ze een foto nodig van de ontvanger, en deze wordt dan geprint bij de laptopverzendbon geplaatst...
in 4 van de 5 gevallen kreeg ik ook een foto _/-\o_
En laat dan vervolgens niets meer horen, zodat ze lekker in die waan blijven.

Veel plezier! :D
Geniaal, erg leuke hobby ;) Maar toch is het ergens ook wel gemeen. Dit zouden die mensen van marktplaats eigenlijk zelf moeten doen om oplichters eruit te vissen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij gebrek aan zinnige discussie en aangezien het niet de bedoeling is om hier allerlei bedrijven en andere adverteerders zomaar aan de schandpaal te nagelen en het Shopping Forum ook niet echt de juiste plek is voor jolige discussies omtrent de soms hilarische praktijken van scammers en anti-scammers gaat dit topic op slot.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.