If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
hehe ja dat is waarMatis schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:58:
[...]
Klopt, in dat geval had je ook de directlink kunnen plaatsen. Mochten de Modders het niet goed vinden dan zal ik bij deze nog even een directlink plaatsen
http://i124.photobucket.c.../failcat.jpg?t=1245851603
Hello,
Thanks for the response. I am really grateful that you want to sell this ps3 to me. I will also prefer paying you with bank transfer and i am also okay with the price you want to sell it to me, and i have find out the shipping price with TNTpost for the ps3 to my nephew address to where it will be ship to. It will cost 100euros for the shipping cost with TNTpost.
I will want you to get back to me with your bank information as follows for me to make the payment with my bank as soon as possible...
Account Name:
Account Number:
Iban Number:
Bic Number:
Bank Name:
City:
Country:
Ps3 cost:
Shipping cost: 100euros
Once i have the bank information from you, i will make the payment with my bank immediately.
Waiting for your urgent response.
Regards.
Jane.
-----
Maar weer terug gestuurd:
Dear Jane,
thank you for your mail.
Before i can send it, i really need a copy of your passport or at least a picture.
Pleasure doing bussiness with you.
Regards,
GeniaalGumball schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:04:
En weer een antwoord, in het engels, hoe naief:
[...]
Maar weer terug gestuurd:
[...]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
je hebt of die eerste nodig of die laatste 2
je hebt er ook geen land of stad bij nodig: naam + iban +bic is meer dan genoeg voor internationale betalingen.
maar ja, hoe meer info ze hebben van je, hoe meer info ze natuurlijk kunnen gebruiken voor andere zaken.
en hang er een prijsje op van 500 euro + de 100 voor transport
eens kijken of ze erin trappen, en dan kan je gerust net als hen ook wat extra geld op voorhand vragen enzo
(en ev. als je echt geld krijgt, een oude nes opsturen of een ps-one ofzo)
maar inspiratie genoeg voor je op: http://www.419eater.com/html/letters.htm
laat je in ieder geval niet doen, als je zoiets gaat doen, want zij hebben meer ervaring in het scammen van mensen dan jij in het spelen van hun spel.
[ Voor 17% gewijzigd door soulrider op 24-06-2009 16:14 ]
Maar je bedoelt dat er iemand is die je wilt bedonderen met Paypal.
Daarom had je beter bv. de topictitel: "Oplichter met Paypal of niet?" kunnen gebruiken.
Prima verhaal trouwens. Mafkees. Het is overigens mijn ervaring dat ik 5 van de 10 keer specifiek op Marktplaats opgelicht dreig te worden - het heeft me tot nu toe alles bij elkaar ca. 250 euro gekost.
Ik maak al jarenlang gebruik van Paypal, via eBay en rechtstreeks, en heb met mijn (!) duizenden transacties nog nooit één frauduleuze meegemaakt.
Paypal is een superveilig systeem, en zeker als bijvoorbeeld een verkoper niets opstuurt en niets van zich laat horen: Paypal betaalt je terug en handelt het dan met de verkoper af (Kopersbescherming).
Ik heb net als de TS wel eens getwijfeld aan de echtheid van een betalings-email, maar een bezoekje aan Paypal.nl stelde me dan gerust.
Mod: is het de moeite om de topictitel aan te passen?
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Waarom ben je in discussie met een geautomatiseerd proces? Of denk je dat een persoon jouw mail echt gelezen heeft (behalve de mensen die dit topic volgen, uiteraard
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-06-2009 16:14 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nee, ik snap dat de mailtjes geautomatiseerd zijn, echter kan ik mij voorstellen dat een computer mijn laaste mail niet kan beantwoorden. Dus wie weet wordt ie opgepakt door één of andere Nigeriaan. Ik heb een tijdje geleden @ GoT wel leuke voorbeelden gezien van scammers die de gekste dingen deden om de verkoper maar te overtuigen.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:12:
@Gumball:
Waarom ben je in discussie met een geautomatiseerd proces? Of denk je dat een persoon jouw mail echt gelezen heeft (behalve de mensen die dit topic volgen, uiteraard)?
Ben benieuwd hoe ver ik kom
Paypal is echt niet superveilig en dat kopersbescherming is alleen maar gelul.bverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:12:
Paypal is een superveilig systeem, en zeker als bijvoorbeeld een verkoper niets opstuurt en niets van zich laat horen: Paypal betaalt je terug en handelt het dan met de verkoper af (Kopersbescherming).
Facts don't care about your feelings
Prima om elkaar hier op de gevaren te wijzen en tips te geven hoe je zulke onfrisse zaakjes kan herkennen, maar laten we het wel een beetje serieus houden en vriendelijk richting degenen die er bijna intrapten. Die beseffen bij het lezen van dit topic echt wel dat ze daarmee een flinke vergissing hebben gemaakt, dat hoeven we er niet nog eens extra in te wrijven
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Anoniem: 307474
Dank je... ik was naïef, dat snap ik. Maar nog net niet stom genoeg om ook daadwerkelijk in zee te gaan met deze persoon.Orion84 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:21:
Ik heb de titel maar even aangepast omdat het niet alleen maar om paypal gaat voor zover ik begrijp. Wellicht is het ook niet marktplaatsspecifiek, maar alle voorbeelden tot nu toe hebben daar wel betrekking op volgens mij?
Prima om elkaar hier op de gevaren te wijzen en tips te geven hoe je zulke onfrisse zaakjes kan herkennen, maar laten we het wel een beetje serieus houden en vriendelijk richting degenen die er bijna intrapten. Die beseffen bij het lezen van dit topic echt wel dat ze daarmee een flinke vergissing hebben gemaakt, dat hoeven we er niet nog eens extra in te wrijven
Toch ben ik wel blij dat er hier wordt gereageerd op elkaar zodat ik de waarschuwing op tijd begreep. En ik vandaag een collega kon voorbereiden op dit soort gasten aangezien zij haar i-phone op marktplaats zal zetten..
Anoniem: 307824
we hebben zelfs bericht gehad van de bank of ireland dat het bedrag van zijn rekening is afgeschreven en wanneer wij het track en trace nummer doorgeven het geld aan ons wordt overgemaakt.
Toch maar even gegoogled en kwam hier terecht. Zie dat hij exact dezelfde mail gestuurd heeft aan jou
Hier een kopie van onze mail.
Thanks for getting back to me and i will like to inform you here that am buying to item here in Germany and i will like to mail me back with the total amount including the item shippint cost,
How ever i will like you to get back to me with your Banking information or your paypal id for your payment of your item to be transfer into your account Immediately so you are going to ship the item to me here in Germany as soon as i made the payment ,
Am waiting for your reply immediately because i want this item to be ship as soon has
possible.
You can also set your paypal account at www.paypal.com Regards...
Thanks hoping to read from you soon ......
Regards...........
Nog een stukje:
Here is where am living in Germany / Harrislee / Schleswig-Holstein and i will like you to mail me back with the total amount including the shiping cost and dont forget to includ your banking information or your paypal id for your payment as soon as possible ,
Am here waiting to read from you .
Ik doe het dus maar niet
Meer ervaringen?????
Na wat e-mail verkeer tot een deal gekomen (Hij kon NL) en zou het geld overmaken. 10 Min later kreeg ik een mail van een Schotse bank dat mijn geld daar geparkeerd stond totdat hun mijn PS3 hadden ontvangen. Daarna zou ik het geld krijgen en hij de PS3.
Helaas was die mail van die bank te nep voor woorden
Oh en een keer van een DSLR die ik verkocht! Heb ik nog een mailtje van:
Hello seller,
My name is Ron Eric from Belgium,pls is this camera is in good condition?if yes i would like to buy it for my son that studying overthere in africa and let me know the cost of this camera and i will give 30 euro more for the shipping via TNTPOST ,kindly get back to me with your bank details like your name,account number and the name of your bank these will help to transfer the money this morning via citibank into your account,please am not too good in dutch and i want this deal to be completed in English,here is my son's shipping address,
Name.....Ayo kunle
Address..95 road 7
City.....ile ife
State....osun state
Country..Nigeria,
Best Regards,
Ron.
Zijn e-mail
[ Voor 46% gewijzigd door MeijsteR op 26-06-2009 12:08 ]
Het is wel een geinig verhaal:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=390691
Ben al een tijdje op zoek naar een PS3. Hoeft niet perse, dus ben echt op zoek naar het superaanbod.
Op marktplaats een PS3 met wat spellen voor €225. Niet zo heel gek dacht ik. Dus ik heb gemailt, zou het om een 320GB met 15 spellen gaan, dan weet je het dus wel. Toch even een mail gestuurd, inmiddels was de aanbieding al verwijderd van marktplaats. Jongedame gebruikt de gegevens van een klein MKB bedrijf in nederland en dan als mail adres: [naambedrijf].service@hushmail.com. Nog zoiets. Ik contact gehad met marktplaats en dat bedrijf, beide bevestigden mijn vermoedens.
Maar om het leuk te houden ging ik natuurlijk nog wel even mailen om zoveel mogelijk eruit te krijgen, maar op het moment, dat ik ging doorvragen naar persoonlijke gegevens was het ineens voorbij. Heb er dan ook alleen uitgekregen dat het ging om een Rachelle van Kuik uit Tilburg. Moet ik nog even bij vertellen, dat ik inmiddels had gemailt, dat ik het geld had overgemaakt (wat ik natuurlijk niet heb gedaan)
If it looks too good to be true, it probably is
Do what you love, do it often
Wat weet je dan? Helemaal niks. Nada. Noppes. Het kan net zo goed een 40GB model uit 2007/8 zijn met een nieuwe schijf erin. Het valt me trouwens echt bizar veel op hoeveel mensen in deze Nigeriaanse grammatica rotzooi trappen. Het ziet er niet eens legitiem uit. Ik ben in al die jaren eBay/marktplaats/whatever nog nooit een goedgespeld 419-mailtje tegengekomen.macciez schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 07:56:
Niet zo heel gek dacht ik. Dus ik heb gemailt, zou het om een 320GB met 15 spellen gaan, dan weet je het dus wel.
En even tussendoor... banken sturen nooit mails om geld vast te houden tot iets er is. Give me a break.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Ik denk dat de reden is laagdrempeligheid. Ebay is eigenaar van Martkplaats. Een gesloten systeem hebben ze al met Ebay, Marktplaats is heel open en toegankelijk. Vandaar dat Martkplaats zeer poplulair is. Het heeft inderdaad wel een keerzijde: veel meer scammers.swtimmer schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:06:
Ik snap ook niet waarom je via marktplaats iemand een mail kan sturen.
http://www.opgelichtopint...YaBB.pl?num=1244647684/45macciez schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 07:56:
Ik heb vorige week te doen gehad met een oplichter.
Ben al een tijdje op zoek naar een PS3. Hoeft niet perse, dus ben echt op zoek naar het superaanbod.
Op marktplaats een PS3 met wat spellen voor €225. Niet zo heel gek dacht ik. Dus ik heb gemailt, zou het om een 320GB met 15 spellen gaan, dan weet je het dus wel. Toch even een mail gestuurd, inmiddels was de aanbieding al verwijderd van marktplaats. Jongedame gebruikt de gegevens van een klein MKB bedrijf in nederland en dan als mail adres: [naambedrijf].service@hushmail.com. Nog zoiets. Ik contact gehad met marktplaats en dat bedrijf, beide bevestigden mijn vermoedens.
Maar om het leuk te houden ging ik natuurlijk nog wel even mailen om zoveel mogelijk eruit te krijgen, maar op het moment, dat ik ging doorvragen naar persoonlijke gegevens was het ineens voorbij. Heb er dan ook alleen uitgekregen dat het ging om een Rachelle van Kuik uit Tilburg. Moet ik nog even bij vertellen, dat ik inmiddels had gemailt, dat ik het geld had overgemaakt (wat ik natuurlijk niet heb gedaan)
If it looks too good to be true, it probably is
Een bekende dus...
http://yor.minitroopers.com
Ik kan het niet lezen, heb geen inlog gegevens maar wil je het verhaaltje hier ook in het topic plumpen? Ben nl. wel benieuwdPhilflow schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 07:28:
Niet helemaal on topic maar heeft er wel mee te maken. Laatst kwam ik iemand tegen op NBR die het geld kreeg van de oplichter via Western Union. Nu zit ie met een laptop en $1900. Was voor mij de eerste keer dat ik dat gehoord heb.
Het is wel een geinig verhaal:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=390691
Als jij eens op marktplaats of welke site dan ook rondkijkt, zul je zien dat er ook geen 40GB modellen met 15(!) spellen voor zon prijs weggaan.SgtStrider schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 22:57:
[...]
Wat weet je dan? Helemaal niks. Nada. Noppes. Het kan net zo goed een 40GB model uit 2007/8 zijn met een nieuwe schijf erin.
Hier een paar berichtjesEdwardvGelder schreef op zondag 28 juni 2009 @ 02:26:
[...]
Ik kan het niet lezen, heb geen inlog gegevens maar wil je het verhaaltje hier ook in het topic plumpen? Ben nl. wel benieuwd
Die kerel uit Nigeria heeft dus op een of andere manier via Western Union 1900GBP naar de verkoper weten over te maken voor een Macbook. Daarna zei de Nigeriaan ineens dat ie de Macbook niet meer wilde maar wel "z'n" geld terug. Dat weigerede de verkoper dus. Eind van het verhaal: hij zit met 1900GBP en z'n Macbook.Mods and members... you gotta help me out on this... I had also listed on craiglist and today I got a response from a Samuel from the UK who wanted the laptop shipped to his brother studying law in Nigeria. I was ofcourse apprehensive but then he provided me with the MTCN number and upon confirmation from WU, it proved to be genuine. I went down to the local WU agent, provided him with the number along with the question and answer... AND...toon volledige bericht
I received the money. I immediately called Mr. Samuel at his provided number... turns out it wasn't in service. When I reached home, I had already received three mails from him all stating the same thing : He had to rush to Nigeria since his brother had fallen sick and was on the verge of dying. Could I please refund him the amount he had sent across since he didn't have any funds at the moment... ???
What's going on and what should I do ? As of right now, I have the cash ($1900, $220 more than I listed it for) and the macbook both.
I'd happily refund the money since I honestly have no intention of shipping to Nigeria and face unknown hassles. But he's asking me to send it via WU or Paypal to a third party since he doesn't have an account and in his words >>>(To take the cash in Nigeria very dangerus and i will be also kiled with much money)<<< Whoa ??
So I really don't want to fall into some kind of a money laundering scam or something... because it definitely smells like scam money. Either I'm being scammed into a money laundering scheme or Mr. Samuel has scammed someone and sent across the money to get the macbook.. In either case, I'm unsure upon my next course of action.
Just received another email, to quote ( I bag you to refund to paypal account ****@yahoo.co.uk or post the cash by western union to my esteemed freind becuse my son (wasn't he supposed to be the brother) is dying here and my cash has taken been from the officer at airport due to some problem. Please forgat the laptop because I am bagging you from the hospital now to do it right now please. God is wating for your quick action please sir save him )
Then I received a call from a (234) number, turns out it's a nigeria code. Some woman was on the phone speaking something I really couldn't comprehend. Then a couple of missed call and the same email again, even after I wrote back saying I can only transfer the amount back in his name, noone else's.
cyber16: I really do not want to ship across the laptop because of three reasons.
1> It's Nigeria
2> He is now refusing to buy the laptop and want to cash back
3> I really want to have no part in this scam
Since I have the cash in my hand, it cannot be taken back. But since it rightfully doesn't belong to me till I ship off the macbook and it doesn't belong to Mr. Samuel either, I don't know what to do.
Messed up on the amount there :
It's GBP 1900 that I received. So that's approx $3120.
But come to think of it, Mr. Samuel must be going through a rather acerbic phase right now. Him parting with much more than the price of a 15" Macbook Pro, only to end up buying a 13" Macbook. And then his brother (son?) on his deathbed in Nigeria, with Mr. Samuel's money being taken at the airport with the grim prospect of not being able to do anything in this strange land without any money.
Als het allemaal waar is wat hij schrijft natuurlijk (de verkoper), maar ik denk het wel.
Voordeel hiervan is natuurlijk dat de echte persoon die het over heeft gemaakt actie zal proberen te ondernemen. Wat ze heel slim doen is 2 continenten gebruiken, omdat er dan weinig tot niks gedaan wordt door de authoriteiten.
De ontvanger zit nu met een probleem, hij heeft het geld ontvangen, maar heeft het product niet geleverd dus krijgt een slechte beoordeling. Voordeel hierbij is wel dat de koper niet aan kan tonen dat hij het geld heeft overgemaakt. Maar dit weet de ontvanger weer niet, want je ziet bij WU niet wie het geld heeft opgestuurd ( correct me if i'm wrong, lang geleden wel eens gebruikt van gemaakt ) en die zit weer in een dilemma, en ziet hele doemscenarios voor hem. Het dramatische verhaal over een familielid die op sterven ligt, is natuurlijk om op het gevoel in te spelen.
Western Union NOOIT gebruiken, tenzij het voor vrienden en familie is.
Dat dacht ik ook.Yippie schreef op zondag 28 juni 2009 @ 11:22:
Ik vermoed dat die Nigeriaan eerst iemand anders heeft opgelicht, en zover heeft gekregen om het geld aan die kerel over te laten maken.
De advertentie stond niet op Ebay maar op NBR. Geen probleem dus met beoordelingen.De ontvanger zit nu met een probleem, hij heeft het geld ontvangen, maar heeft het product niet geleverd dus krijgt een slechte beoordeling.
Nouja, Western Union is eigenlijk helemaal niets mis mee. Ik zou het zo accepteren als betaling uit het buitenland. Het is wel zo dat veel oplichters dingen proberen te doen met WU. Maar je kunt er gewoon veilig geld mee ontvangen.Yippie schreef op zondag 28 juni 2009 @ 11:22:
Western Union NOOIT gebruiken, tenzij het voor vrienden en familie is.
[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 28-06-2009 11:27 ]
Hoi ik heb interesse in 5 stuks, waar kan ik ze komen halen?
Deze reactie is afkomstig van:
Naam: Yor
E-mailadres: blabla@hotmail.com
Advertentie: 10 x Apple iPhone (3G-S 32GB) - Unlocked by Apple
Belangrijke tips van Marktplaats.nl voor veilig handelen!
Kopen en verkopen via internet is handig, voordelig en heel erg leuk. Het is echter wel belangrijk om veilig te handelen. Lees hier alle tips van Marktplaats.nl
• Handel in persoon: u weet precies met wie u zaken doet!
• Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!
• Wees voorzichtig als een (ver)koper woonachtig is in het buitenland, niet in persoon wil handelen en wil betalen met bijvoorbeeld Western Union Bank, MoneyGram of cheques.
• Wij raden u af artikelen op te sturen naar het buitenland of grote bedragen over te maken naar iemand die u niet kent!
------------------------------------------------------
Kasper J. [kasper72@gmx.com]
Hallo,
Alle telefoons zijn NIEUW, hebben Dutch-Menu. Zijn alle originele accessoires, internationale garantie (2 jaar). 100% ORIGINAL / AUTHENTIC / geen imitatie!
Ik heb 25 mobiele telefoons beschikbaar voor verkoop.
Vertel me precies hoe veel telefoons die u wilt kopen of in de volgende e-mail Ik kan u een lijst met prijzen.
Dank u en ik wacht uw email zo snel!
--------------------------------------------------------
Ik wil wten welke specificaties? Dus welk type en opslag? Als je de 3GS 32 GB hebt, wil ik er 5 kopen en vandaag nog ophalen
Hello,
Thank you for getting back to me. This is the list of prices for this model:
2 phones = 300 EUR
5 phones = 700 EUR
10 phones = 1200 EUR
25 phones = 2500 EUR
Some words about the phones:
- Are brand new, unlocked, 100% original and comes with all original accessories ! The phones have all languages available (including DUTCH ) and comes with 2 years international warranty ! The phones will work in your country with any SIM-card !
Tell me your exactly order and in next email and i shall explain to you the process, so that you know what you are getting into!
Regards,
Kasper J.
Ok,
First of all, let me know in what language you want to communicate.
Second, I’ll be needing 5 Iphones 3GS 32 GB, color doesn’t matter since they are for the company.
Send me the details.
OK,
The price for 5 phones is 700 EUR. I`m from Denmark. Where are you located ?
I will ship the phones with UPS / DHL or TNT Services (recommended by eBay) insured and it will take no more then 2 days.
The transaction will be made by eBay which work like a third part in this deal... eBay will send a payment invoice... you will send the money to eBay... eBay will check your payment... i will ship the phones to you and after you will get the phones in your hands you confirm at eBay and they forward the money to me...
I`ts a safe deal for both parties...
Hope you are a serious buyer and don't like to waste time with cheap talk. You know that time is money and is very important for both of us, we don't want to waste it. I`m waiting your perosnal details so we can start the transaction.
NOTES:
Your money will be held at the eBay Agent until you get the package.
When you will confirm that you want to keep the phones, eBay will send the money to me.
If you will not want to keep the phones, eBay will refund your money and you will send my mobiles phones back to me.
Leuk hè?
- Sturen een mail met headers uit Bulgarije en zeggen dat ze in Denemarken zitten,
- Vinden op geheel eigen wijze een nieuwe betaalmethode van ebay uit,
- Plaatsen een ad op MP met een Nederlands klinkende naam en schrijven dan in babelfish engels!
@hieronder; Ja MP op de hoogte gebracht, ISP een abuse@ mail gestuurd en van directe concrete ebay mail heb ik niks ontvangen, dus kan ook niks voorleggen.
[ Voor 1% gewijzigd door Yor op 28-06-2009 23:55 . Reden: comment op post hieronder toegevoegd ]
http://yor.minitroopers.com
succes om iets op 2 dagen tijd vanuit denemarken bv zuid-korea binnen te krijgen
invoice krijgen van ebay ? yeah sure ....
je hebt markplaats/ebay/gmx en die isp toch op de hoogte gebracht ?want jij hebt hem door, maar velen zullen erin lopen... alhoewel 150 euro voor een phone die hier overal ruim over de 500 kost ....
zou belletjes moeten doen rinkelen, alhoewel veel mensen enkel de centen zien natuurlijk. ...
[ Voor 26% gewijzigd door soulrider op 28-06-2009 23:55 ]
Dat is geen nieuwe betaalmethode van eBay. Zij bieden al eeuwen escrow services aan (nou ja, via approved third parties dan). (http://pages.ebay.com/help/pay/escrow.html)Vinden op geheel eigen wijze een nieuwe betaalmethode van ebay uit,
Maar meestal sturen die oplichters je naar een andere (natuurlijk fake) escrow service.
[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 29-06-2009 14:39 ]
Idd.. biedt ze dan aan voor 10% minder dan normaal ofzo. 3GS 32GB import aanbieden voor bijvoorbeeld 799 ofzo verdien je waarschijnlijk meer meePhilflow schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:42:
Haha 5 Iphones 3GS 32 GB voor 700 euro... Ik vraag me af wanneer de oplichters wat slimmer worden. Het is allemaal ZO doorzichtig.
Magoed.. als ze zo slim waren waren het waarschijnlijk geen criminelen, maar goede zakenmensen geworden
[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 29-06-2009 14:54 ]
Of: slimme criminelen houden ze zich wel met grootschaligere oplichting bezigBosmonster schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:53:
[...]
Magoed.. als ze zo slim waren waren het waarschijnlijk geen criminelen, maar goede zakenmensen geworden
Beetje OT (mijn reactie), maar mee eens; ik heb een speciaal Marktplaats-adres, waar ik in tegenstelling tot mijn gewone e-mailadres spam krijg. Een ander probleem is dat je op deze manier (halve) oplichters, bijvoorbeeld mensen die producten mooier laten lijken dan ze zijn, nooit kunt bestraffen met een lage waardering.swtimmer schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:06:
Ik snap ook niet waarom je via marktplaats iemand een mail kan sturen. Dat maakt het systeem onbetrouwbaar. Veel veiliger is een intern systeem, zodat marktplaats beter kan controleren wie actief zijn en dus een proactief beleid kunnen voeren ipv wat ze nu doen (bij klacht aanbieding verwijderen).
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Anoniem: 308275
but your advertisament was on marktplaats en now i can pay whith ebay
--------------------------------------------------------------------------------
Date: Tue, 30 Jun 2009 00:31:48 +0200
From: kasper72@gmx.com
Subject: RE: Reactie op uw advertentie: Nieuw in de doos simlock vrije HTC Touch Diamond 2
To:
Hi,
I have cancel the auction because I had to many offers for it and I was getting more and more confused as I do not know who is who....so now I will wait for the buyer.Let me know if you want to buy it.
Regards!
----- Original Message -----
From:
Sent: 06/30/09 12:28 am
To: kasper72@gmx.com
Subject: RE: Reactie op uw advertentie: Nieuw in de doos simlock vrije HTC Touch Diamond 2
hello kasper i can not find your advertisement on ebay has been deleted or? regards
--------------------------------------------------------------------------------
Date: Tue, 30 Jun 2009 00:21:52 +0200
To:
Hello,
I will explain to you step by step how this deal will work:
1. eBay will send a payment invoice.
2. You will send the money to eBay.
3. eBay will check your payment.
4. I will deliver the phones to you.
5. You will get the phones at your home.
6. You must confirm at eBay the phones receiving and they will forward the money to me.
IMPORTANT:
The eBay Agent keep the money until you receive a package with the phones. After you will receive the package you can check the phones and if everything is ok, you confirm to eBay and they will send me the money.
It is 100% safe for both of us.
I will need the following informations from your part so I can set up our transaction through eBay:
1. Full Name - first name and last name
2. Address, City, Postal Code, Country
3. Exactly Order
When I receive the details, I will notify eBay that you are selected as my buyer.
I await your e-mail.
My best regards!
Kasper J.
----- Original Message -----
From: Sent: 06/29/09 11:56 pm
To: kasper72@gmx.com
uit nederland en ben dan geinteresserd in de htc touch diamond ,wel kan ik de pagina waar jouw advertentie in stond niet meer vinden .nou hoor wel van je hoe we dat gaan doen
Geef die gast anders even aan bij Ebay. Ebay gaat daar nogal grondig mee om, oplichters die hun naam gebruiken.Anoniem: 308275 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 01:20:
Date: Tue, 30 Jun 2009 00:31:48 +0200
Edit: ah kijk wat ik net binnen krijg:
My name is David Mark from Belgium (French side),pls is this nice
laptop is in good condition?if yes i would like to buy it for my son
that is studying over there in Africa and let me know the cost of
this nice laptop and i will give 65 euro more for the shipping via
post office aangetekend,kindly get back to me with your bank details
like your name,account number and the name of your bank this will
help to transfer the money via Citibank into your account as soon as
possible because i want this deal to be completed on time,pls am not
too good in dutch and i want this deal to be completed in
English,here is my son's shipping address,
Name.......Ayo kunle
Address..95 road 7
City.....ile ife
State....osun state
Country.....Nigeria,
Best Regards
Mark.
Wat ik me afvraag: die Nigerianen willen altijd bankdetails hebben. Maar met een IBAN nummer kunnen ze toch helemaal niks? Er geen geld van afhalen tenminste.
[ Voor 72% gewijzigd door Philflow op 30-06-2009 09:06 ]
Ik denk dat ze zoiets hebben van hoe meer gegevens ze van je hebben hoe beter.Philflow schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 06:15:
[ ... ]
Wat ik me afvraag: die Nigerianen willen altijd bankdetails hebben. Maar met een IBAN nummer kunnen ze toch helemaal niks? Er geen geld van afhalen tenminste.
Anoniem: 187577
"too good in dutch and i want this deal to be completed in English"
Blijkbaar ook niet 'too good in english'!
Wat ze er wel mee kunnen doen is iemand anders die er ook intrapt, laten betalen op jouw rekening waardoor jij je geld hebt, zij dat spul krijgen, maar als diegene die origineel betaald heeft er achterkomt dat het een scam was en zijn geld gaat terugvragen/-eisen, dan komen ze bij jou uit, en ben jij de centen kwijt ...Philflow schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 06:15:
I.....
(en hetgene wat je hebt opgestuurd ben je naturlijk kwijt aan de originele scammer)
Of ze gaan je inzetten als moneymule: jij ontvangt het geld (van ergens anders), en plots willen zij niet meer kopen, maar willen ze hun geld terug... en hopen erop dat jij dat geld 'terug' stort (en eigenlijk doorstort van een ander slachtoffer naar hen of de volgende in de keten)
Het zijn maar mogelijkheden eh ;-)
(ps: toen mijn corvette te koop stond was er ook een fransman, met een mailadres uit zwitserland die in het engels vroeg of ik die auto naar zijn zoon aan de ivoorkust kon sturen .... mmmm yeah sure ....)
Hallo Verkoper, Mijn naam is Kari Janssen, ben 38 jaar en kom uit Belgie.De reden dat ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het product dat u aanbiedt . Graag zou ik willen weten , of het artikel dat u anbiedt ook ettertijk in de staat verkeert dat wat u beschrijft, aangezien ik dit product als cadeau voor mijn zoon bestemd is Graag zou ik direct voor het product willen betalen. Ook zou ik u willen vragen om het totale ostenplaatje naar mij te versturen inclusief rzendkosten.Ook zou ik u direct willen vragen om uw rekening nr , Naam , En Adres,evt ook uw tel nr.Zodra u mij uw gegevens hebt gemaild zal ik u het geld toe sturen.onderstaand vindt alvast de gegevens van mijn zoon.
Name: Adebayo BabaTunde
Address:27 Lagere road
City ; ile ife
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria
.Mvg,K Janssen,
Deze reactie is afkomstig van;
Naam: kari99janssen
E-mailadres: kari99janssen@hotmail.com
Kan mij echt niet voorstellen dat hier iemand in trapt.
PSN: TDBtje
Goh, ik ook al niet. Maar het gebeurt wel. Inmiddels zijn de wat ervaren internetters volgens mij immuun voor dit soort dingen. Anders moet de persoon maar een keer op zijn/haar bek gaan, en dan (hopelijk) ervan leren.TDB schreef op maandag 13 juli 2009 @ 07:42:
Vandaag kreeg ik onderstaande mail:
[...]
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Wel grappig dat ze voor ons gemak hun adres ook in het nederlands vertalen!TDB schreef op maandag 13 juli 2009 @ 07:42:
City ; ile ife
Hoezo fake? Ik kreeg laatst keurig een lege doos thuisgestuurd!TDB schreef op maandag 13 juli 2009 @ 07:42:
Vandaag kreeg ik onderstaande mail:
Hallo Verkoper, Mijn naam is Kari Janssen, ben 38 jaar en kom uit Belgie.De reden dat ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het product dat u aanbiedt . Graag zou ik willen weten , of het artikel dat u anbiedt ook ettertijk in de staat verkeert dat wat u beschrijft, aangezien ik dit product als cadeau voor mijn zoon bestemd is Graag zou ik direct voor het product willen betalen. Ook zou ik u willen vragen om het totale ostenplaatje naar mij te versturen inclusief rzendkosten.Ook zou ik u direct willen vragen om uw rekening nr , Naam , En Adres,evt ook uw tel nr.Zodra u mij uw gegevens hebt gemaild zal ik u het geld toe
( KNIP )
[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 13-07-2009 11:10 ]

Die mongool is dus blijkbaar weldegelijk naar het postkantoor geweest om zijn pakje te trachten te claimen. Daar zullen ze hem verteld hebben dat UPS geen pakjes kan 'vasthouden' tot iemand ze ophaalt.
En hij blijft mij maar van oplichting beschuldigen terwijl hij niet reageert op het feit dat paypal bevestigt dat er nooit een betaling ontvangen is.

▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder
Google zoekresultaat zoekterm: Adebayo BabaTunde en Ayo Kunle
Schandalig dat Nigeria hier zo bekend om staat, en er niks tot weinig tegen wordt gedaan. Dit is nou typisch iets waar de EU zich mee moet bemoeien.
Tuurlijk zijn de mensen die opgelicht worden zelf, zoals Maxima zegt "een beetje dom", maar geloof het of niet, er zijn mensen die nog goed van vertrouwen zijn. Van hun wordt misbruik gemaakt.
Voor normale mensen uit Nigeria is het onmogelijk door de kleine groep medelanders om ooit nog internationaal te kunnen handelen mocht het in de toekomst beter gaan met het land.
ps: voor degenen met de vraag wat ze met je gegevens kunnen doen, bijv, zich voordoen als jou, en je naam door het slijk halen, zodat je binnen de korste keren ook een topranking krijgt via een zoekopdracht krijgt.
Of zoals al eerder gemeld, dat ze anderen oplichten door het bedrag naar jou over te laten maken, en dan van jou lospeuteren. Zij lopen geen risico, in geval van problemen zal men bij jou aankloppen, kunnen ze je wel overhalen, dan is dat winst. Meerdere documentaires gezien met af en toe een tipje van de sluier hoe ze werken. Het is net als met spam, er hoeft maar 1% in te trappen om het voor hun rendabel te houden.
[ Voor 131% gewijzigd door Yippie op 14-07-2009 15:36 ]
Normale mensen uit Nigeria? Kleine groep oplichters? Ik heb weleens begrepen dat je daar sociaal hoger op de ladder staat met succes door oplichting e.d. dan dat je succes haalt door normaal te werken. Fraude zit zo doorweven in de samenleving aldaar dat het als normaal wordt gezien.Yippie schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:22:
Voor normale mensen uit Nigeria is het onmogelijk door de kleine groep medelanders om ooit nog internationaal te kunnen handelen mocht het in de toekomst beter gaan met het land.
E.e.a. komt uiteraard door de beroerde economische situatie aldaar...Criminaliteit als zodanig wordt in Nigeria ook niet gezien als ‘fout’. Smith: ,,Mensen beschouwen het gewoon als business, waar het geld vandaan komt, maakt niet uit. Helemaal niet als het hele dorp ervan profiteert. Als iedereen een beetje krijgt, doet niemand moeilijk.’’
Interessant leesvoer:
klik
Je imiteert me mateloos.
Gezien het brakke Nederlands was mijn argwaan meteen gewekt (helemaal omdat het om een laptop ging).hallo ik wil weten of deze laptop is nog steeds beschikbaar voor verkoop, zal ik graag willen dat u me de laatste prijs en de conditie dankzij ......
Met vriendelijke groet,
Naam: carola
Maar, om het toch een beetje "leuk" te houden maar een mailtje terug gestuurd (met extra taalfouten om de translators dwars te zitten
Dag wachten en nu weer een reply terug, en inderdaad, mijn vermoedens zijn maar weer eens bevestigtBeste Corola,
De laptop is zeer zeker nog steeds te koop.
De laptop is ongeveer 2 jaar oud en heeft slechts een paar kleine krasjes die vrijwel niet waar te nemen zijn.
Hij staat te koop voor 750 maar als ik er 700 voor krijg ben ik wel te vreden.
Laat maar weten of je interese hebt.
Gr, Roy
Zit nu te denken wat ik zou doen, hem gewoon negeren of een beetje "opnaaien".thanks for your mail i am from Belgium (French side), this laptop pls i yestoon volledige bericht
want to buy for my son who is studying there
Africa and let me know the cost of this laptop and I give 38 euro for
the shipping via registered post through postkantoor via
aangetekend,orTNT, kindly get back to me with your bank
Iike your name, account number and the name of your bank will help transfer
money through Citibank or paypal in your account and start tomorrow or
please me too well in Dutch and I want this deal to be completed in
English,
and I would like to see the image of it, I'll 30euro if you help me to
object to my son, here is my son's shipping address,
Name.......Taiwo Adegboyega
Address..NO95 Igbore Ijeja
City......Abeokuta
State.....ogun state
Country.....Nigeria,
Best Regards,
verder kan je zulk persoon altijd wat tijd doen verliezen en even bezig houden. blijf zelf wel aan de juiste kant van de wetgeving.
ik vind het wel vreemd dat ze citibank of paypal kiezen. (vooral die eerste dan - paypal met de buyers bescherming klinkt me een logisch scam-middel - het gebruik van een bank minder, of ze werken via moneymules, andere mensen die bedrogen worden en betalen voor iets wat ze nooit gaan ontvangen enzo ...)
maar verder gewoon tijd doen verliezen, zelf meer info inwinnen over hen en zo verder.
En dan gewoon bij de juiste mensen/afdelingen weten te melden en hopen dat als er genoeg mensen dat doen er uiteindelijk actie ondernomen wordt en er weer een bende (deels) wordt opgerold.
(af en toe gebeurd het wel eens)
edit adhv hieronder: ik had hem dan eerder wel via de bank laten betalen ipv via paypal, omdat er dan altijd sporen zijn qua overschrijving enzo: merk je direct van welk bank dat komt enzo. (een belg die voor een verzending naar afrika betaald via een niet benelux bank -> yeah sure) en kan je nadat het bv 2 weken op je rekening staat er vrij zeker van zijn dat het er blijft, terwijl paypal het zelfs na 3 maanden nog terug kan halen ... (oke bank kan dat ook bij oplichting, maar daar heb jij dan je mails voor)
maar wellicht ga je er niets meer van horen...
(en oh ja: de kans is groter dat een waal (iemand uit franstalig belgie) nederlands kent dan dat ie engels gaat praten/mailen)
[ Voor 86% gewijzigd door soulrider op 05-08-2009 16:35 ]
Hij had zelf zo te zien het meest interesse in Citibank, maar heb hem maar verteld dat we dat niet hebben in nederland
Is Citibank weer de nieuwste hype onder scammers ofzo
Heb hem nu dus maar verteld dat tie geld mag overmaken naar me paypal (Account ID: IkbeNheeLergdom
Benieuwd of tie met 1 of ander vervalst paspoort aankomt.
Begrijp ik het nou goed dat jij dus wel degelijk een pakketje hebt opgestuurd, na een claim neergelegd te hebben bij paypal voor een betaling die nooit echt via hun heeft gelopen? Maar dan ben JIJ er toch met open ogen in gestonken?Neobahamuth schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:13:
Whuhahahahahahhaha ........ hier het slot van mijn ervaring met onze Nigeriaanse scammer:
[afbeelding]
![]()
![]()
![]()
![]()
Die mongool is dus blijkbaar weldegelijk naar het postkantoor geweest om zijn pakje te trachten te claimen. Daar zullen ze hem verteld hebben dat UPS geen pakjes kan 'vasthouden' tot iemand ze ophaalt.![]()
En hij blijft mij maar van oplichting beschuldigen terwijl hij niet reageert op het feit dat paypal bevestigt dat er nooit een betaling ontvangen is.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Lol, neen. Duh!SeatRider schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:21:
[...]
Begrijp ik het nou goed dat jij dus wel degelijk een pakketje hebt opgestuurd, na een claim neergelegd te hebben bij paypal voor een betaling die nooit echt via hun heeft gelopen? Maar dan ben JIJ er toch met open ogen in gestonken?

Ik wist na het lezen van het tweede woord in zijn eerste mail dat het een oplichter was.
Wat heb ik vervolgens gedaan:
• ik ging (zogezegd) akkoord
• kreeg een nepmail van paypal dat hij betaald had
• vertelde de oplichter dat ik het verzonden had
• maakte een gefotosoept verzendbewijs met trackingcode
• verkoper beweerde dat m'n trackigncode niet klopt dus kon paypal m'n betaling niet doorstorten
• ik vertelde hem dat het pakje zogezegd al in Nigeria in zijn lokaal postkantoor was en dat het daar vastgehouden werd totdat ik de betaling ontvangen had
• ik schreef dat het pakje onder zijn naam met dezelfde trackingcode vastgehouden werd (in de hoop dat hij zou trachten het op te halen)
• ik vraag de verkoper waarom Paypal (zogezegd) niets van zijn transactie kan terugvinden en dat ik m'n pakje terug naar afzender laat sturen
• de verkoper is toch naar het postkantoor geweest om te trachten zijn (onbestaand) pakje te claimen maar daar werd ie verteld dat UPS geen pakjes 'vasthoudt' voor klanten
-> Ik ben van m'n pc niet weggeweest dus heb absoluut niets verzonden of een euro uitgegeven.
Ik heb zijn tijd flink verspild en hem zien spartelen om toch maar het (fictief) pakje proberen te claimen bij z'n postkantoor.
= mission accomplished!

Voor de duidelijkheid:
• ik heb niets verzonden
• ik heb geen claim ingediend bij paypal
Nice one, misschien dat ik die kerel die mij wil scammen ook wel zo ver krijg
Wel voorspelbaar trouwens, net 2 fake paypal mailtjes binnen gekregen
Sorry dat ik het zeg hoor, maar mensen die hier in trappen moeten serieus overwegen om zich af te laten sluiten van het internet. Ik zal niet zo ver gaan om te zeggen dat je het verdient, maar het is wel triest als je het niet merkt.
De mails zitten vol fouten, de layout ziet er niet uit en een beetje browser/e-mail client waarschuwt meteen al voor dit soort scam, voor het geval je zelf niet helemaal wakker bent.
Buiten dat is Nigiria sowieso no-go... dat er nou nog steeds mensen zijn die dat vertrouwen.

Het is inderdaad onbegrijpelijk maar blijkbaar moet er toch af en toe iemand happen aangezien de scammers steeds maar bezig blijven.Deismyna schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 19:51:
@ Neobahamuth:
Nice one, misschien dat ik die kerel die mij wil scammen ook wel zo ver krijg![]()
Wel voorspelbaar trouwens, net 2 fake paypal mailtjes binnen gekregen![]()
Sorry dat ik het zeg hoor, maar mensen die hier in trappen moeten serieus overwegen om zich af te laten sluiten van het internet. Ik zal niet zo ver gaan om te zeggen dat je het verdient, maar het is wel triest als je het niet merkt.
De mails zitten vol fouten, de layout ziet er niet uit en een beetje browser/e-mail client waarschuwt meteen al voor dit soort scam, voor het geval je zelf niet helemaal wakker bent.
Buiten dat is Nigiria sowieso no-go... dat er nou nog steeds mensen zijn die dat vertrouwen.
Als je de kans krijgt om ze wat aan het lijntje te houden, dan moet je er voor gaan!
(Hier beginnen alle e-mails die ik van die scammer gekregen heb en hier de fake Paypal-betaling.)
Anoniem: 165380
Mail 1:
From: marktplaats02 [mailto:marktplaats02@ymail.com]
Sent: 30 July 2009 06:05
To: Christophe Veuskens
Subject: Reactie op uw advertentie: Canon eos 400D met ef 17-85mm f/4-5.6 is usm
Geachte Christophe,
Hello seller,
My name is David Mark from Belgium (French side),pls is this camera
camera is in good condition?if yes i would like to buy it for my son
that is studying over there in Africa and let me know the cost of
this nice camera and i will give 35 euro more for the shipping via
post office,kindly get back to me with your bank details
like your name,account number and the name of your bank this will
help to transfer the money via Citibank into your account as soon as
possible because i want this deal to be completed on time,pls am not
too good in Dutch and i want this deal to be completed in
English,here is my son's shipping address,
Name.......Ayo kunle
Address..95 road 7
City.....ile ife
State....osun state
Country.....Nigeria,
Best Regards
Mark.
Naam: marktplaats02
Mail 2:
From: matheo wout [mailto:mwout30@gmail.com]
Sent: 09 August 2009 19:37
To: Christophe Veuskens
Subject: Re: Reactie op uw advertentie: Canon eos 400D met ef 17-85mm f/4-5.6 is usm
Thank for your message, Its really good to read back from you soonest, I'm ok with the price so i will want you to send the item to my Wife in school because I'm buying this item as a BIRTHDAY GIFT, So I have check on the shipping cost through a friend and she told me that it cost €50,00 to send to him, so the total I will pay to your account now is €750,00 you can now give me your Bank account details so that i can make the payment, if possible today. below is the information
needed.. :Full Name: Bank Account: I will be waiting to hear from
you and the payment will be made as soon as i got your bank information ......
Regards.
Mr Wout Mathéo.
Je kunt ze melden bij Marktplaats.Anoniem: 165380 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:19:
Weet er iemand misschien een centraal meldpunt voor van dit soort zaken?
Ik bedoel; als je me wilt bedonderen, doe dan in ieder geval je best.
Anoniem: 314058
Er is weinig mis met PayPal vind ik hoor. Heb eenmaal een geschil gehad omdat de verkoper niets stuurde en dat is (minus wat kosten) gewoon aan me terug gestort. Betaal al vele jaren hiermee en verder nooit gedoe.Anoniem: 314058 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:43:
Pay Pal is niet te vetrouwen jammer als je eringeluisd bent maar mij zou het nooit overkomen.
Nickname does not reflect reality
Bij het niet geleverd krijgen van een betaald object moet je 7 dagen ( uit me hoofd ) wachten voor je een geschil mag openen. In de tussentijd kan de ontvanger het PP account leeghalen.
In dat geval krijg je dus niks terug.
Heb wel het idee dat het dan ook gestolen PP accounts gaat, omdat de eigenaar te laks is met zijn wachtwoord en/of pc beveiliging, maar toch.
als verkoper kan je onmiddellijk je geld ontvangen en van je paypal-account afhalen, maar als de koper 2 maanden later afkomt dat ie het geod zogezegd niet ontvangen heeft, dan ben jij het geld alsnog terug kwijt en krijgt hij dat geld terug. Totdat jij als verkoper kunt aangeven dat je het inderdaad hebt opgestuurd _en_ kunt bewijzen dat koper de persoon is die het ontvangen heeft.
Er is daar dus enkel een kopersbescherming en geen verkopersbescherming.
wat ook de deuren openlaat voor misbruik langs koperszijde.
(en dan met dat 'ik ben van belgie, maar kan je opsturen naar nigerie': daar kan je als verkoper dus nooit bewijzen dat de koper het heeft ontvangen want je hebt het naar een ander adres opgestuurd gehad...
ook al was het op zijn vraag via mail door koper gevraagd...
paypal kijkt gewoon koper op adres x, verkoper stuurt naar adres y, dus koper krijgt geld terug.)
met online aankopen, koop ik meestal particulier als ik zelf kan gaan afhalen en dus voor de betaling ook even kan bekijken, koop ik via een gekende winkel (mbv creditcard omwille van extra bescherming) waar ik ook irl regelmatig kom, en verkoop ik online enkel met afhaling en (gepast) cash betaling, of met betaling rechtstreeks op mijn bankrekening en opsturing met postpakket (en in belgie is dat sinds kort altijd traceerbaar) en bij wat waarde: aangetekend postpakket (op vraag en bijbetaling van koper) of indien groot/duur: verzekerd via koerier. (en wederom in samenspraak van en op kosten van koper)
Als de koper dan toch andere betalingsmethodes wilt gaan toepassen zonder dat ik dat wil, mag die het al vergeten, ook al ligt dat geld echt te wachten bij western union, paypal, ....
(verkoop is: ik verkoop X tegen bedrag Y met betaling via Z en verzending via methode A, afwijking enkel in overleg, en afwijken zonder overleg = no go, ook al is er gedeeltelijke overeenkomst en voldoe je aan X tegen Y, maar niet aan Z en A...)
spijtig genoeg zijn er nog te veel mensen die erin lopen, en die zulke praktijken dus levend/winstgevend houden.
(je zou eigenlijk hopen dat computer-crime-afdelingen van de politie nep-accounts en verkopen online gaan zetten om zulke praktijken aan te pakken, net als met email-adressen enzo. Maar dat valt dan onder uitlokking wat niet altijd vervolgbaar is
Haha, als je het over de scammer zelf hebt!Anoniem: 314058 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:43:
Pay Pal is niet te vetrouwen jammer als je eringeluisd bent maar mij zou het nooit overkomen.
@on-topic:
Heb me kapot gelachen om sommige verhalen hier, vooral die van Neobahamuth, de scammer terug pakken met zijn eigen spel, dat heet nog eens goed aanpakken! Heb zelf trouwens echter nog nooit zo'n e-mail gehad via Marktplaats / eBay, terwijl ik er genoeg koop / verkoop..
Maar goed, we weten dat Jane Benny een scammer is, kijken hoever we het kunnen melken.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
(de typische UPS wagens rijden hier ook rond alhoewel dat van oorsprong ook een amerikaans bedrijf is)
En als je hun site bekijkt dan merk je bij ship -> shedule pickup dat ophaling perfect regelbaar is om 'bij klant van fedex-klant iets op te halen en het bij fedex-klant te leveren'... dus zo ver kan het wel kloppen.... (en heb jij nog niet genoeg research gedaan - succes om ze te pakken als je zelfs dat al niet kan onderzoeken)
je kan beter de mailheaders checken en als die toch van een belgische provider zijn, dan meld je alles via www.ecops.be en laat je onze politie het onderzoek doen. en via www.1207.be kan je naam, adres en telefoonnummer checken. Mocht je toch eens een echte Belg een poot proberen uit te draaien omdat je denkt dat het een oplichter is (omdat je zelf niets onderzocht hebt)... succes als je dan iemand als mij tegen je hebt
Als 'het wel klopt' maar het alsnog oplichting is - zekers melden via ecops.be en via jouw lokale polite - er is een vrij goede samenwerking over onze grenzen heen.
[ Voor 66% gewijzigd door soulrider op 05-09-2009 16:55 ]
Ik weet niet waar jij het terug pakken vandaan haalt, ik zeg doel bewust melken (rekken). Hoef niets te onderzoeken, is het standaard mailtje (verstuurd via marktplaats, dus weinig headers om te checken) met een bod dat 4 keer boven de item waarde ligt, kortom, je slaat de plak volledig mis met je opmerking.soulrider schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:45:
Fedex bedient ook België hoor: http://fedex.com/be/ ze hebben hier zelfs een eigen contactcentrum ...
(de typische UPS wagens rijden hier ook rond alhoewel dat van oorsprong ook een amerikaans bedrijf is)
En als je hun site bekijkt dan merk je bij ship -> shedule pickup dat ophaling perfect regelbaar is om 'bij klant van fedex-klant iets op te halen en het bij fedex-klant te leveren'... dus zo ver kan het wel kloppen.... (en heb jij nog niet genoeg research gedaan - succes om ze te pakken als je zelfs dat al niet kan onderzoeken)
je kan beter de mailheaders checken en als die toch van een belgische provider zijn, dan meld je alles via www.ecops.be en laat je onze politie het onderzoek doen. en via www.1207.be kan je naam, adres en telefoonnummer checken. Mocht je toch eens een echte Belg een poot proberen uit te draaien omdat je denkt dat het een oplichter is (omdat je zelf niets onderzocht hebt)... succes als je dan iemand als mij tegen je hebt
Als 'het wel klopt' maar het alsnog oplichting is - zekers melden via ecops.be en via jouw lokale polite - er is een vrij goede samenwerking over onze grenzen heen.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Wel aangeboden om via de bank te betalen. Zijn die terug te draaien als hij bijvoorbeeld via credit card betaalt?
edit:
ik->hemtoon volledige bericht
Beste XXX
Bedankt voor uw bod op de macbook. Zoals ik in de advertentue al aangaf, loopt het officiele deel van de aanbieding via ebay.
Als u mee wilt doen aan de veiling kunt u daar een bod plaatsen op mijn advertentie. Deze is -hier- te vinden.
Vriendelijke groeten,
MIJ
link naar de advertentie op ebay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=300345484986
hij->mij
Am Happy!!! Because i am the Highest Bider and It a Great pleasure You Got back to me
Hope? the Item is in Good Condition
ik->hem
It is in good condition, place your bid on ebay: here.
payment with paypal or bank transfer.
hij->mij
But,
will you consider selling this item to me, for the sum of (€700..00 EUR ), that also covers the
postage & insurance charges for (€50) delivery .so the total cost €750.00 EUR ) will be
Payment would be effected upon your response as I would want you to send me your valid
Pay pal Email Address and your full Bank detalis cos i will like to pay Via Bank transfer so as
for me to make the payment asap. If you are interested in selling this to me please response
directly to my email address and I am serious with this as i promise not let you down with
this purchase (Please kindly email me Picture)Your prompt response would be highly
appreciated.
XXX
ik->hem
I already started the ebay auction so if you are seriously interested you can place your bid there. I sent you the link in the previous mail. I added a link to some high-res pictures at the bottom of the ebay advertisement.
thanks
Me
hij->mij
i have bid for laptop for 600 euro ok and get back to your payment mode ok
XXX
ik->hem
if you want it you can log in to ebay (or sign up) and place your bid there. I clearly put it in my advertisement and it is not my problem if you don't understand Dutch when you visit a Dutch website. By the way, I thought your offer was €750
hij->mij
Hello try to understand me am not in ebay ok if want to sell this item for get back to me payment mode ok and i will buy for 800 ok 750 for the item and 50 euro for shippment ok so get back tome with you pay or bank details ok

dit zegt een IP tracer:

Wat voor risico is er als ik hem zover krijg dat hij geld overmaakt op mijn bankrekening? Gaat niet lukken maar toch... wat zijn hier voor leuke dingen mee te doen?
[ Voor 79% gewijzigd door mr.paaJ op 07-09-2009 14:58 ]
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Het risico is dat wanneer het geld bij jou op de bank staat, dat je de laptop moet verzend, anders ben jij de oplichter!mr.paaJ schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:10:
Wat voor risico is er als ik hem zover krijg dat hij geld overmaakt op mijn bankrekening? Gaat niet lukken maar toch... wat zijn hier voor leuke dingen mee te doen?
Overboekingen zijn niet te storneren...
[ Voor 5% gewijzigd door mcsluis op 07-09-2009 16:27 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ook een aanleiding om eindelijk eens een mailtje naar paypal te sturen over wat zij als genoeg bewijs zien voor een goede verzending. Daar zal wel geen reactie op komen, maar dat vroeg ik me al een hele tijd af.
En nee, ik ga niet zo onverstandig zijn om in het wilde weg pakketjes naar Afrika te sturen.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Anoniem: 293659
Maar pas in die email en email daarna van die gozer met het adres (Nigeria), als ik dat al eerder had danhad ik het toen al gewete.
Dus niks gebeurt, heb ook niks verzonden, want zo dom ben ik niet
Maar doordat ik dus na het doorsturen van mijn gegevens pas er achter kwam, heeft die gozer wel mijn gegevens. Wat is het risico dat ik nu eigenlijk loop?
Ik krijg ook regelmatig mail van dergelijke oplichters.
Ik heb nu een PS3 te koop staan op Marktplaats en kreeg gisteren een mail van ene Billy Smith (billysmith2010@live.com) die ruim boven mijn vraagprijs bood en het meteen wou kopen. Wel moest ik het opsturen naar zijn jarige zoontje die momenteel verbleef in .. jaja daar komt 'ie: Nigeria!
Het valt me trouwens op dat ik sowieso erg veel biedingen krijg en nagenoeg allemaal bijna, gelijk of zelfs hoger dan de vraagprijs. Onder de bieders zitten ook Nederlandse namen zoals Daan, Frits en Gerard, maar zonder uitzondering allemaal Hotmail adressen. Als ik vervolgens een mail stuur dat ik akkoord ga met het bod hoor ik niets meer... Rare mensen.
Volgens mij is er alleen niet veel stroom beschikbaar in dat dorpje: Ife, Nigeria*
* mocht de link het niet doen, dit is de URL:
http://maps.google.nl/map...0.181789&t=h&z=13&iwloc=A
[ Voor 24% gewijzigd door Wilf op 11-09-2009 09:59 ]
Dear seller,
My name is (Mark O'Neil)
I will like to buy your item and i want you to tell me the present condition of this item and let me know the final price and please reply me back to this e-mail or you can add me on Msn (oneil.mark28@hotmail.com)
Have a wonderful weekend.
Thanks
Ze zijn echt overal aktief, want deze kwam van 2dehands.nl
Beetje vreemd meailtje maar ja
Geachte Chimera, Mijn naam is Kari Leutens , ben 34 jaar en kom uit Belgie.De eden
at ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het product dat u
aanbiedt . Graag zou ik willen weten , of het artikel dat u anbiedt ook ettertijk in
de staat verkeert dat wat u beschrijft, aangezien ik dit product als cadeau voor
mijn zoon bestemd is Graag zou ik direct voor het product willen betalen. Ook zou ik
u willen vragen om het totale ostenplaatje naar mij te versturen inclusief
rzendkosten.Ook zou ik u direct willen vragen om uw rekening nr , Naam , En
Adres,evt ook uw tel nr.Zodra u mij uw gegevens hebt gemaild zal ik u het geld toe
sturen.onderstaand vindt alvast de gegevens van mijn zoon.
City ; ile ife
.Mvg,k Leutens ,
Nederlands is makkelijker als je denkt
(gekke is dat ie precies helft van mijn vraagprijs heeft geboden, zouden ze in nigeria meelezen?
http://www.wk2010actie.tk/
Pure oplichting?
[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 21-09-2009 15:26 ]
Terug gemaild van hoe wil je het afhandelen en ja hoor BINGO.
Weer zo'n bekend mailtje van:
I want to buy this item from you for my son as a gift for his birth day blablabla...
Meestal zet ik al in mijn adverts van NO SHIPPING TO NIGERIA, 1 keer vergeten en daar zijn ze weer.
Bod verwijderd en gemaild don't bother me again with forgein offers...
Ze blijven het proberen...
Atari 4 ff'r 😊
Anoniem: 266454
Dat is idd wel vrij duidelijk! De prijzen zijn totaal niet realistisch maar ook niet te laag om super verdacht te zijn.
Die samsung LE32b541 bij hem 370. Goedkoopste op pricewatch: vhttp://tweakers.net/pricewatch/237314/samsung-le32b541.html 490 euro.. Hmmmm...
Ik heb op marktplaats iig zn advertenties (PS3, die tv, nog een andere tv) aangemeld. Vervelend, dat soort oplichters.
[ Voor 29% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 21-09-2009 15:47 ]
Tokelo-websites, dat gebruikten bandjes in de jaren 90 omdat dat bijna niks kostte. Een serieuze webshop zou dat nooit gebruiken. Volgens mij kan dat niet eens als je een commerciële instelling in NL bent. Zegt dus al meer dan genoeg.
En ze hebben ook een KVK nummer en zo. Nu zegt dat natuurlijk niet bijster veel over hoe betrouwbaar ze zijn. Die aanbiedingen zien er in elk geval wel te mooi uit om waar te zijn, als je het mij vraagt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Iedereen kan het gebruiken.. Ook een bedrijf. En het is Tokelau niet Tokelo.. Inderdaad wel een beetje raar als een bedrijf het gebruikt.Wilf schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:54:
[...]
Tokelo-websites, dat gebruikten bandjes in de jaren 90 omdat dat bijna niks kostte. Een serieuze webshop zou dat nooit gebruiken. Volgens mij kan dat niet eens als je een commerciële instelling in NL bent. Zegt dus al meer dan genoeg.
Er zijn dus mensen die inderdaad persoonlijk erheen zijn gegaan om het te brengen. Er is echter geen goed afloop voor die personen.Anoniem: 266454 schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:40:
Eigenlijk die mensen gewoon een keer een enorme doos poep sturen, of er persoonlijk heenreizen en het brengen
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Heb je een bron?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Daarbij, ik denk dat Nigeria toch wel een van de corrupste en gevaarlijkste landen op aarde is, dus of je daar uberhaupt naar toe wil is maar de vraag ;-)
Gevolgen: Ontvoeringen en/of Moord.
Wat willekeurige linkjes erover: (er zijn meer te vinden)
fbi.gov
about.comwikipedia.org
crimes-of=persuasion.com
chuckpalahniuk.net
jimloy.com
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Lijkt mij ook echt te mooi om waar te zijn. Wel een vage site, rare oude laptops voor hoge prijzen en weer nieuwe laptops voor veel te lage prijzen. En ze proberen wel heel erg duidelijk te maken dat je wel heel erg veel garantie hebt.Orion84 schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:00:
Ze hebben ook een 'normale' website: http://www.intershopper.nl/
En ze hebben ook een KVK nummer en zo. Nu zegt dat natuurlijk niet bijster veel over hoe betrouwbaar ze zijn. Die aanbiedingen zien er in elk geval wel te mooi uit om waar te zijn, als je het mij vraagt.
En nou komt het.. een collega van mij heeft er een televisie besteld

Anoniem: 80466
Een Kvk nummer krijg je alleen na vertoon van een legitimatie.Orion84 schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:00:
Ze hebben ook een 'normale' website: http://www.intershopper.nl/
Dat levert dus wel degelijk enig (beperkt) extra vertrouwen op (mits je het nummer controleert als behorende bij die organisatie).
Ook gebruiken ze iDeal. Dat betekent dat hun bankrekening bekend is en ook die krijg je normaal gezien alleen met een legitimatie.
Het maakt de personen achter deze site beter traceerbaar.
Garantie is het natuurlijk allerminst.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 80466 op 22-09-2009 11:48 ]
De oude laptops voor dure prijzen is verklaarbaar: Ga maar eens kijken hoeveel bedrijven dit soort laptopjes hebben met een defect... Als je die laat maken via de officiele kanalen ben je 2x zo duur uit (zelf al is het voor een vervangende accu).hars73 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:10:
[...]
Lijkt mij ook echt te mooi om waar te zijn. Wel een vage site, rare oude laptops voor hoge prijzen en weer nieuwe laptops voor veel te lage prijzen. En ze proberen wel heel erg duidelijk te maken dat je wel heel erg veel garantie hebt.
Anoniem: 315662
Hello Seller,
Thanks for your effort on the transaction ,I have to let you know that i have make the payment into your paypal account and the money have been deduct from my account but i have not hear from the paypal team i mean the paypal have not send me the confirmation email but i have to inform you first so when you get the confirmation you can get back to me and below is the shipping address...
Full Name : Fowora Samuel
Address : 14a Abayomi St. Agbowo U.I
City : Ibadan
State : Oyo State
Country : Nigeria
Post Code : 23402
Phone Number : 08057671784
So i will want you to pack the item very well as i told you is a birthday gift for my grandson and also you can make the shipment as soon as the payment have been Approved by the Paypal Team .. Hope to read back from you as soon as you have got the confirmation E-mail
Best Regards
Mrs. Mary Conique
--- On Thu, 8/20/09, wrote:
From:
Subject: RE: I'm Ready For The Payment !!!!!!: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
To: "Mary Conique" <coniquemary72@yahoo.com>
Date: Thursday, August 20, 2009, 9:59 AM
I still havent recieved payment so i guess the deal isnt going on.
if u still want to buy the item let me know
Date: Sun, 16 Aug 2009 08:30:47 -0700
From: coniquemary72@yahoo.com
Subject: Re: I'm Ready For The Payment !!!!!!: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
To:
Hello,
Good to read back from you , I will make the payment this night so i will want you to pack the item ready for shipping .
--- On Sun, 8/16/09, wrote:
From:
Subject: Re: I'm Ready For The Payment !!!!!!: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
Date: Sunday, August 16, 2009, 2:04 PM
also i forgot to mention but sometimes the console doesnt play CD's (i have 2 games on CD rest is DVD) most of the games are DVD so its not that big of a deal. then im going on holiday tomorrow, i could send the package tomorrow morning but then i need to have the payment before tomorrow morning. i can ask for payment using paypal then u will get a paypal email with how to pay etc, ill be back to check email in 1:30 hour i hope i hear from u soon so we can make a deal.
greetings
From: Mary Conique
Sent: Sunday, August 16, 2009 3:30 PM
To:
Hello,
Good to read back from you, There is no problem about using paypal you can get back to me with your Full Name and your paypal email account and i will make the payment first thing tomorrow morning .
From:
Date: Sunday, August 16, 2009, 1:24 PM
im not really happy with giving someone my bank inof, i can ask for payment through paypal u dont need any account what so ever.
Sent: Sunday, August 16, 2009 3:15 PM
To:
Hello,
Thanks for the email , i can not make the payment via paypal the only way i can make the payment is through Bank Transfer also i have confirm shipping cost it's 55,- euro so get back to me with the bank account details
From:
Date: Sunday, August 16, 2009, 12:16 PM
im glad u want to buy the article, i just have a question (or 2 actually), could we do the payment through paypal and where did u check the shipping?
greetings,
Sent: Sunday, August 16, 2009 1:21 PM
To:
Subject: I'm Ready For The Payment !!!!!!: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
Hello,
Good to read back from you , I'm from France and i will have to tell you that i'm ok with the price so i will want you to send the item to my grandson school because I'm buying this item as a Birthday gift, So I have check on the shipping cost and it cost €55 to send it to her in school, so the total I will pay to your account now is €205 you can now give me your Bank account details so that i can make the payment if possible today. below this the
information needed..
Full Name:
Bank Account:
Bank Name:
Bank City:
I like to hear from you soonest and the payment will be made as
soon as i got your bank information ......
.
Best Regards
Mary Conique
From:
Subject: Re: Reactie op uw advertentie: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
To: "coniquemary72" <coniquemary72@yahoo.com>
Date: Sunday, August 16, 2009, 7:35 AM
hello,
im pleased to hear ur interested, the items are in good quality, the console sometimes chrashed (1 in a million) but that is because of the chip to play back-ups and never happens during games, i want to get at least 150 euro's for it.
i hope i informed u enough
greetings,
From: coniquemary72
Sent: Sunday, August 16, 2009 8:08 AM
To:
Subject: Reactie op uw advertentie: Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games
Hello Seller,
How are you doing today?...I'm fully interested in your item and i will like to know the condition of the item before i can go folder with this transaction and what is the last price you want the item to go.
Best Regards
Mrs. Mary Conique
Naam: coniquemary72
E-mailadres: coniquemary72@yahoo..com
ik kreeg dus een mailtje van een false paypal:
Dear
You have an Instant Payment of €205,00 Euro from Mary Conique (coniquemary72@yahoo.com) via PayPal.
Thanks for using PayPal. All the transaction details are stated below ,we want you to know that this buyer is a confirm Member.
It may take 24hours for this transaction to appear in your account.
Seller
Note to seller
You haven't included a note.
Shipping address - Confirmed
FOWORA SAMUEL
14A ABAYOMI ST. AGBOWO U.I
IBADAN, OYO
23402
Nigeria
Postage details
TNT Priority Mail International
Description Unit price Qty Amount
Playstation (PS) 2 Zilver Compleet + Extra's + 39 Games €150.00 EUR
1 €150.00 EUR
Postage and packing €00.00 EUR
Insurance - Offered ----
Shipping Cost--
€55.00 EUR
Total Payment-- €205.00 EUR
Charge will appear on credit card statement as 'PAYPAL '
Payment sent
iig dus verkocht aan een nederlands iemand die hem op kwam halen, gelukkig had ik al snel door dat het oplichting was
Slecht Engels. Hij bied ook gelijk een stuk hoger dan de vraagprijs op marktplaats. Iemand ervaring met zulk soort berichten?im shipping to Ireland Rep...I'll pay 60 euro for the shipping.....letme know if this is ok by you because I'm planning to transfer thepayment to you tonight or tomorrow morning and you'll ship first thingtomorrow morning...get your payment details to me today(bank detailsor PayPal)I'm waiting
Duizenden mensen hebben ervaringen met dit soort berichten. Duizenden zijn verstandig en laten het links liggen. Honderden trappen erin. Wat doe jij?Lee245 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:28:
[...]
Slecht Engels. Hij bied ook gelijk een stuk hoger dan de vraagprijs op marktplaats. Iemand ervaring met zulk soort berichten?
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Helaas zijn er genoeg mensen die er wel intrappen.
Bij elk mailtje stel ik voor om het geld zelf op te komen halen en dat ik dan alles op stuur. Vonden ze allemaal niet zo'n goed plan
Dit topic is gesloten.