Er is geen computer met een betere prijs/prestatieverhouding. Period
Apple is constant bezig om haar producten te verbeteren, aan de hardware kant maar ook aan de software kant. Elke nieuwe release van het OS (Macintosh) is sneller dan de vorige versie. De nieuwste versie van Mac OSX, Snow Leopard, is zelfs ook 6GB kleiner dan de huidige versie van het besturingssysteem naast enkele snelheidsverbeteringen. Ik ken mensen met Powerbooks die nog vrolijk rondlopen met Leopard. Nooit last van hangen, crashes, etc.
Op het gebied van hardware kan ik niets anders zeggen dan het volgende. Als je een Mac koopt (ook al koop je de goedkoopste), dan heb je een high-end product. De nieuwste hardware, de beste schermen, het beste materiaal. De draagbare computers van Apple hebben laatst een update gekregen; alle modellen (met uitzondering van enkele modellen) hebben nu een geïntegreerde accu met een gegarandeerde levensduur van 5 jaar en een hele knappe batterijduur van 7 uur volgens Apple. Ik heb de vorige generatie Macbook 13" unibody, en ik kan makkelijk 3 tot 4 uur draadloos werken met een muziekje op (maar dan issie ook echt _leeg_

). Alles zit in zo'n laptop: bluetooth, WiFi (alle smaken tot en met 802.11n), redelijk goede speakers, LED scherm, DVD brander, webcam, microfoon, etc. Het zijn superzuinige apparaten, en voor de GroenLinks stemmers onder ons: de laptops zijn geheel vrij van gifstoffen en zijn goed recyclebaar.
Ik snap niet hoe mensen nog lopen te blaten over te dure computers die Apple verkoopt, gezien alle cr*p die nu op de markt is gebracht dankzij Microsoft. Het is echt ongelooflijk: een snellere computer moeten kopen om alleen een nieuw OS te kunnen draaien, refererend naar Windows Vista

. Dat is omgekeerde vooruitgang, en de consument maar dokken.
Plus het feit dat een laptop van €400,- echt _never nooit never ever_ jarenlang meegaat. Betaal je net even meer (€949,- voor de goedkoopste Apple laptop), dan heb je een laptop die jarenlang meegaat, waar je _echt_ wat aan hebt. Het is het geld dubbel en dwars waard, en je zult nooit meer terugwillen.
Voor gamen kan je gewoon bootcamp gebruiken. De nieuwste iMac 24" kan je krijgen met een snelle Ati Radeon 4850 kaart met 512 MB geheugen. Combineer dat met de 2,93 GHz Core 2 Duo en 4 GB intern 1066 MHz geheugen en dan heb je een behoorlijk mooie game PC. Even switchen naar Windows XP (Bootcamp) en je kan de nieuwste games spelen. Zo'n configuratie kost overigens iets minder dan €2000,- euro, een prijs die ook Tweakers.net tot voor kort aanhield bij het configureren van een Game PC (reviews).
Also:
Mac's get you laid!