Waarom Apple computers zo fijn zijn

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.868 views

Verwijderd

Apple is gebruiksvriendelijk en qua design enorm mooi. Grootste nadeel: de prijs van Apple-producten. Die zijn echt belachelijk hoog (alhoewel je wel waar voor je geld krijgt, maar als je het geld niet hebt kun je het ook niet uitgeven).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Killzone schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:14:
[...]

Nee, dit is een onzinargument. Bedenk wel dat een iMac ongeveer 10x zo snel is als jouw leuke Atom ;) .
So what? hij had het erover dat Mac's hip zijn omdat ze zuiniger zijn dan PC laptops (die 1/3e van de prijs kosten). Lijkt me niet dat als je een laptop uitrust met dezelfde config als een macbook dat er dan veel verschil zit in de batterijtijd. Hij vergelijkt zijn 13" macbook van 1000 euro met de win-laptop van zijn klasgenoten, 600 euro die veelal 15" zijn en goedkope cpu's gebruiken. Ja logisch dat je dan een adapter mee moet sjouwen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:01:
Apple is gebruiksvriendelijk en qua design enorm mooi. Grootste nadeel: de prijs van Apple-producten. Die zijn echt belachelijk hoog (alhoewel je wel waar voor je geld krijgt, maar als je het geld niet hebt kun je het ook niet uitgeven).
Ik zeg altijd het volgende:

Ze kosten beide evenveel, een apple kost meer maar hoef je nooit binnen te brengen.
Een windows computer moet je al regelmatig binnenbrengen met virussen e.d..

Dus volgens mij zijn ze beide even 'duur' (goedkoop) en hierdoor gaat mijn voorkeur uit naar apple ;)

Verwijderd

Er is geen computer met een betere prijs/prestatieverhouding. Period :)

Apple is constant bezig om haar producten te verbeteren, aan de hardware kant maar ook aan de software kant. Elke nieuwe release van het OS (Macintosh) is sneller dan de vorige versie. De nieuwste versie van Mac OSX, Snow Leopard, is zelfs ook 6GB kleiner dan de huidige versie van het besturingssysteem naast enkele snelheidsverbeteringen. Ik ken mensen met Powerbooks die nog vrolijk rondlopen met Leopard. Nooit last van hangen, crashes, etc.

Op het gebied van hardware kan ik niets anders zeggen dan het volgende. Als je een Mac koopt (ook al koop je de goedkoopste), dan heb je een high-end product. De nieuwste hardware, de beste schermen, het beste materiaal. De draagbare computers van Apple hebben laatst een update gekregen; alle modellen (met uitzondering van enkele modellen) hebben nu een geïntegreerde accu met een gegarandeerde levensduur van 5 jaar en een hele knappe batterijduur van 7 uur volgens Apple. Ik heb de vorige generatie Macbook 13" unibody, en ik kan makkelijk 3 tot 4 uur draadloos werken met een muziekje op (maar dan issie ook echt _leeg_ :P). Alles zit in zo'n laptop: bluetooth, WiFi (alle smaken tot en met 802.11n), redelijk goede speakers, LED scherm, DVD brander, webcam, microfoon, etc. Het zijn superzuinige apparaten, en voor de GroenLinks stemmers onder ons: de laptops zijn geheel vrij van gifstoffen en zijn goed recyclebaar.

Ik snap niet hoe mensen nog lopen te blaten over te dure computers die Apple verkoopt, gezien alle cr*p die nu op de markt is gebracht dankzij Microsoft. Het is echt ongelooflijk: een snellere computer moeten kopen om alleen een nieuw OS te kunnen draaien, refererend naar Windows Vista :'). Dat is omgekeerde vooruitgang, en de consument maar dokken.

Plus het feit dat een laptop van €400,- echt _never nooit never ever_ jarenlang meegaat. Betaal je net even meer (€949,- voor de goedkoopste Apple laptop), dan heb je een laptop die jarenlang meegaat, waar je _echt_ wat aan hebt. Het is het geld dubbel en dwars waard, en je zult nooit meer terugwillen.

Voor gamen kan je gewoon bootcamp gebruiken. De nieuwste iMac 24" kan je krijgen met een snelle Ati Radeon 4850 kaart met 512 MB geheugen. Combineer dat met de 2,93 GHz Core 2 Duo en 4 GB intern 1066 MHz geheugen en dan heb je een behoorlijk mooie game PC. Even switchen naar Windows XP (Bootcamp) en je kan de nieuwste games spelen. Zo'n configuratie kost overigens iets minder dan €2000,- euro, een prijs die ook Tweakers.net tot voor kort aanhield bij het configureren van een Game PC (reviews).

Also: Mac's get you laid! :P

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:49:
[...]
Dat doen ze wel want op laptop gebied kom je niet bepaald iets anders tegen dan TN panels. Ook zit er in de iMac 20" zo'n TN panel ipv een S-IPS of H-IPS.
Zoals Hertog zegt gaat dat stukje enkel over de losse schermen van Apple. Mijn excuus als dat niet duidelijk was. :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-02 11:25
Terror schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:43:
[...]

Jaguar is niet het enige luxe automerk. Daarnaast kom je met alle auto's prima van A naar B. Je voorbeeld bevestigd mijn lifestyle punt alleenmaar. Er zijn mensen die bewust voor een panda kiezen. Waarschijnlijk voor het geld.
Nonsens. Ik ken genoeg auto's waarmee ik niet prima van A naar B kom, waar ik bij B chagrijnig en met rugpijn uitstap. We hebben weinig tijd, dus waarom jezelf kwellen als er alternatieven zijn waar je je prettiger bij voelt? :)
Ik vind werken met OS X prettiger dan met Windows, klaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:42:
Er is geen computer met een betere prijs/prestatieverhouding. Period :)
Lekker ruimte voor een discussie dan.
Ik heb mijn XXODD 2.2GHz + 4GB geheugen en 320GB naast mijn (reeds verkochte) MBP 2.2Ghz + 4GB geheugen en 320GB gezet en gebenchmarked op virtualisatie-toepassingen en movies encoden en de Apple was iets sneller. Verschil is dat de XXODD incl. Vista Business op 800 euro zat en de MBP op 1790 euro. Dan weet ik wel hoe de verhoudingen liggen kwa prijs/prestatie. Ook vertoonde de MBP scheurtjes in de case, wat ik bij de XXODD toch niet tegen ben gekomen.

Het is een beetje moeilijk discussieren zo als je constant dingen zegt als:
Plus het feit dat een laptop van €400,- echt _never nooit never ever_ jarenlang meegaat.
Bestaat er een 400 euro MB laptop? Nee. Lastig vergelijken. Ik heb hier wel een 700 euro laptop liggen van 5 jaar oud. Gaat nog steeds prima mee. Net als die 949 euro laptop van Apple dat ook kan.
De nieuwste hardware, de beste schermen, het beste materiaal.
Mwoah, kwa videokaarten lopen ze achter. De schermen zijn nou niet je-van-het (tenzij je extra in de buidel tast. Mijn MBP scherm was afschuwelijk, je zag de gradients gewoon lopen). En de alu-bodies scheuren.
De draagbare computers van Apple hebben laatst een update gekregen; alle modellen (met uitzondering van enkele modellen) hebben nu een geïntegreerde accu met een gegarandeerde levensduur van 5 jaar en een hele knappe batterijduur van 7 uur volgens Apple.
Oh, daarom begaven 2 accus van mij het binnen een jaar? En een batterijduur van 7 uur? Volgens Apple ja. Maar dat claimt Dell ook en iedereen weet dat het niet waar is.
de laptops zijn geheel vrij van gifstoffen en zijn goed recyclebaar.
Ook pas nadat er enkele berichten waren uitgelekt over extreem giftige situaties en ziekmakende omstandigheden voor werknemers in de goedkope landen.....

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb MBP gehad en ik vond OSX erg vernieuwend, maar je moet echt niet zo ongenuanceerd gaan doen, dat slaat werkelijk nergens op. Die Apples hebben echt wel hun goede kanten, maar ze zijn niet perfect. Dat zullen ze ook nooit zijn. Net als Windows PC's.

Oja, dont get me started over de customer-service van Apple. Schandalig. :(
Reboot schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:05:
Ze kosten beide evenveel, een apple kost meer maar hoef je nooit binnen te brengen.

Dus volgens mij zijn ze beide even 'duur' (goedkoop) en hierdoor gaat mijn voorkeur uit naar apple ;)
Heb je de waslijst aan schandalig productiefouten wel eens gezien? Of de niet-robuustheid van de unibodies?

Ik ben niet anti-Apple. Ik heb er zelf een gehad. Maar ik ben zwaar anti-'super-naief-pro'-apple zeg maar. De titel van dit topic is ook zo prikkelend. Zeer typisch.

[ Voor 67% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2009 18:29 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dat is dus complete onzin. Waarom zijn er dan eigenlijk topics in het Apple deel op GoT? Ook de virussen is nonsens en een sprookje dat wel vaker wordt aangehaald.

Alles goed uitgelegd in deze cartoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.arnoudvanvliet.nl/137059.jpg
;)
Abbadon schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:45:
Nonsens. Ik ken genoeg auto's waarmee ik niet prima van A naar B kom, waar ik bij B chagrijnig en met rugpijn uitstap. We hebben weinig tijd, dus waarom jezelf kwellen als er alternatieven zijn waar je je prettiger bij voelt? :)
Ik vind werken met OS X prettiger dan met Windows, klaar.
Ieder zijn meug inderdaad. Daarom is de titel van dit topic ook fout, het had moeten zijn "Waarom ik Apple computers zo fijn vind".

Wat tegengeluiden zijn ook nodig om te voorkomen dat het een zelfbevredigingstopic wordt :+

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 10-06-2009 18:28 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 23:09
armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:13:
[...]

Ik heb mijn XXODD 2.2GHz + 4GB geheugen en 320GB naast mijn (reeds verkochte) MBP 2.2Ghz + 4GB geheugen en 320GB gezet en gebenchmarked op virtualisatie-toepassingen en movies encoden en de Apple was iets sneller. Verschil is dat de XXODD incl. Vista Business op 800 euro zat en de MBP op 1790 euro. Dan weet ik wel hoe de verhoudingen liggen kwa prijs/prestatie. Ook vertoonde de MBP scheurtjes in de case, wat ik bij de XXODD toch niet tegen ben gekomen.

[...]
Scheurtjes in de Alu case? :O Dat was in de plastic witte case van de gewone MacBook. Als je dan toch het internet op gaat om nadelen te zoeken, moet je wel de juiste dingen bij elkaar zetten he! En toen ze een paar jaar terug door Greanpeace op de vingers getikt werden, bleek dat ze eigenlijk al best wel goed bezig waren. En de rotte accu's van een tijdje terug waren van Sony, die ze op dat moment ook terug moest roepen :Y Zo, dat was even uit 't hoofd.

• armageddon_2k1
Ik had toch zelf echt een aluminium case rond mijn MBP en er zat toch echt een scheurtje in. Ik ben helemaal niet het net af aan het struinen naar fouten. Ik heb ze zelf ervaren. En nee, ik had geen Sony accu uit die serie. Mijn accu-serie-nummers hoorden niet in die range.

Ik weet toch zelf wel wat er aan de hand was met mijn MBP?

[ Voor 30% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2009 18:33 ]

• Dancing_Animal
gambieter schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:26:
[...]

En dat is dus complete onzin. Waarom zijn er dan eigenlijk topics in het Apple deel op GoT? Ook de virussen is nonsens en een sprookje dat wel vaker wordt aangehaald.

Alles goed uitgelegd in deze cartoon:
[afbeelding]
;)

[...]

Ieder zijn meug inderdaad. Daarom is de titel van dit topic ook fout, het had moeten zijn "Waarom ik Apple computers zo fijn vind".

Wat tegengeluiden zijn ook nodig om te voorkomen dat het een zelfbevredigingstopic wordt :+
Om de fijne ervaringen te delen. Tegengeluiden ben jij inderdaad goed in. Heb je zelf nooit het idee dat als jij een topic binnenwandelt dat de sfeer verziekt is? Ja hoor Gambieter, er zijn geen mensen die last hebben van virussen op hun Windows pc en Macs moeten regelmatig geschoond worden omdat er zoveel virussen op staan. Ga toch andere mensen vervelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 10-06-2009 18:35 ]

• armageddon_2k1
Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:34:
[...]

Om de fijne ervaringen te delen. Tegengeluiden ben jij inderdaad goed in. Heb je zelf nooit het idee dat als jij een topic binnenwandelt dat de sfeer verziekt is? Ja hoor Gambieter, er zijn geen mensen die last hebben van virussen op hun Windows pc en Macs moeten regelmatig geschoond worden omdat er zoveel virussen op staan. Ga toch andere mensen vervelen.
Mijn hemel. Moet het nou echt ad hominem?
Op het moment dat ik een topic start 'Waarom Vista zo geweldig is' dan kan ik er toch ook donder op zeggen dat er, terecht, kanttekeningen geplaatst worden? Dit is toch een discussieforum? Toch geen 'laten we allemaal hosanna spreken' forum?

[ Voor 18% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2009 18:38 ]

• Dancing_Animal
armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:32:
Ik had toch zelf echt een aluminium case rond mijn MBP en er zat toch echt een scheurtje in. Ik ben helemaal niet het net af aan het struinen naar fouten. Ik heb ze zelf ervaren. En nee, ik had geen Sony accu uit die serie. Mijn accu-serie-nummers hoorden niet in die range.

Ik weet toch zelf wel wat er aan de hand was met mijn MBP?
Een scheurende alu-case is redelijk uitzonderlijk, vandaar dat ik even begon te twijfelen. Sorry.

• Dancing_Animal
armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:37:
[...]

Mijn hemel. Moet het nou echt ad hominem?
Joh die gast daar moet je niet mee willen discussiëren. Die denkt alles maar te kunnen zeggen en altijd gelijk te hebben. Mensen kwetsen, daar is ie ook zo goed in.

• armageddon_2k1
Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:37:
[...]

Een scheurende alu-case is redelijk uitzonderlijk, vandaar dat ik even begon te twijfelen. Sorry.
Is niet uitzonderlijk. Kijk verder dan je neus lang is. Als je het niet gezien heb wil nog niet zeggen dat het niet bestaat. Erg vervelende discussie maakt het anders.

Anyhow, laten we niet in een discussie verzanden of gambieter nou een toffe vent is of niet, maar laten we wel even openstaan voor tegengeluiden toch?

[ Voor 16% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2009 18:41 ]

• Dancing_Animal
Ik kijk verder dan mijn neus lang is. Ik volg het Apple nieuws dagelijks en kan je ook zo vertellen dat de alu case vooral lijdt aan eventuele vervormingen (wil nog weleens verbuigen) en de witte case vaak scheurtjes vertoont en in het begin ook sterk verkleurde. En volgens sommige ook te scherpe randen heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 10-06-2009 18:42 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:34:
Jammer dat je het zo persoonlijk opneemt en reageert. Bedenk wel dat het om computers gaat, niet om iets heiligs. Macs kunnen stuk gaan, PCs kunnen stuk gaan, beiden kunnen problemen met virussen hebben, en uiteindelijk blijft de gebruiker de zwakste schakel :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dancing_Animal
Waarom zeg je : Ook de virussen is nonsens en een sprookje dat wel vaker wordt aangehaald.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:49:
Waarom zeg je : Ook de virussen is nonsens en een sprookje dat wel vaker wordt aangehaald.
Omdat ik reageerde op:
Er zijn zat mensen die nooit virussen hebben, inclusief ondergetekende. Virussen kunnen een probleem zijn, maar dat is niet doordat het een Windows computer is, maar omdat de gebruiker onvoldoende bescherming heeft gebruikt en niet heeft nagedacht over zijn of haar activiteiten. De quote suggereert echter dat het door Windows komt, en dat is een sprookje :) .

• Dancing_Animal
En heb je een virusscanner draaien die jou vertelt dat je geen virus hebt? Anders kun je dat namelijk niet met zekerheid zeggen. Windows computers zijn er wel iets vatbaarder voor he. En ontken dat nou gewoon eens niet! Geef iemand eens gelijk!

[ Voor 31% gewijzigd door Dancing_Animal op 10-06-2009 18:55 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:54:
En heb je een virusscanner draaien die jou vertelt dat je geen virus hebt? Anders kun je dat namelijk niet met zekerheid zeggen.
Wat denk je? Ons netwerkbeheer heeft er ook wel iets verstand van ;)
Windows computers zijn er wel iets vatbaarder voor he. En ontken dat nou gewoon eens niet! Geef iemand eens gelijk!
Je kunt gelijk krijgen als je het hebt en dat overtuigend kunt onderbouwen, niet omdat je het graag wilt.

OSX profiteert van de Unix/Linux opbouw, dat is echter geen Apple verdienste ;)

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 10-06-2009 18:56 ]

• Dancing_Animal
Maar die scanner is dus nodig om dat toch wel kwetsbare Windows te beschermen ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:56:
Maar die scanner is dus nodig om dat toch wel kwetsbare Windows te beschermen ;)
De architectuur van Windows is inderdaad kwetsbaarder, en vraagt meer bedachtzaamheid van de user. Maar ja, een formule 1-auto heeft ook een betere coureur nodig :+

• Dancing_Animal
gambieter schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:55:
[...]

Wat denk je? Ons netwerkbeheer heeft er ook wel iets verstand van ;)

[...]

Je kunt gelijk krijgen als je het hebt en dat overtuigend kunt onderbouwen, niet omdat je het graag wilt.

OSX profiteert van de Unix/Linux opbouw, dat is echter geen Apple verdienste ;)
Apple kiest toch voor die opbouw, maakt toch niet uit dat ze dat niet zelf gebouwd hebben?

• Dancing_Animal
gambieter schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:58:
[...]

De architectuur van Windows is inderdaad kwetsbaarder, en vraagt meer bedachtzaamheid van de user. Maar ja, een formule 1-auto heeft ook een betere coureur nodig :+
Hé het lijkt er bijna op dat je me gelijk geeft.

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:54:
En heb je een virusscanner draaien die jou vertelt dat je geen virus hebt? Anders kun je dat namelijk niet met zekerheid zeggen. Windows computers zijn er wel iets vatbaarder voor he. En ontken dat nou gewoon eens niet! Geef iemand eens gelijk!
Nee Vista met UAC aan. Ook open ik geen vage 'crack.exe' bestanden en komen virussen niet 'zomaar' aanwaaien over het internet ofzo (nee zelfs niet op Windows)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:01:
Hé het lijkt er bijna op dat je me gelijk geeft.
Nee, het is een fata morgana :+

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:05
Volgens mij vergeten sommigen hier een beetje dat de gemiddelde computergebruiker niet zo kritisch is als zij zijn. Dat de computer iets langzamer opstart door een virusscanner of een vervuild register zal hun een zorg zijn. De gemiddelde gebruiker zit ook niet de hele dag achter een computer, zoals mensen hier wel doen. Dit is gewoon de reden dat voor de meeste computergebruikers de prijs van een Mac niet gerechtvaardigd is.

Merk dat zelf ook, mensen vinden m'n macbook leuk en mooi totdat ze horen hoeveel hij kost. Dan is de reactie: ik besteed m'n geld liever aan leukere dingen dan een computer. En gelijk hebben ze imo.

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 23:58
GENETX schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:29:
[...]

Als je het hebt over een iMac wel ja. Dat is namelijk niets anders dan een groot uitgevallen laptop zonder toetsenbord en trackpad. Het scheelt wel even als je een 23W TDP 9600M GT en max 35W TDP Core 2 Duo vergelijkt met resp. zo'n 100W en 65W verbruikende onderdelen.
Daar doelde ik inderdaad op. De vergelijking tussen een apple 'desktop' (iMac) en een standaard mediamarkt windows bak. Sorry dat ik hier niet zo duidelijk over was. Kwam denk ik door het late tijdstip ;)

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:04:
[...]

Nee Vista met UAC aan. Ook open ik geen vage 'crack.exe' bestanden en komen virussen niet 'zomaar' aanwaaien over het internet ofzo (nee zelfs niet op Windows)
Gelukkig weet jij wat je doet, meeste tweakers wel denk ik. Zijn helaas veel mensen die niet weten wat zo'n file, vaak met een iets andere naam, kan aanrichten. Collega van mij heeft weleens een verse Windows XP aan het internet gehangen die na een tijdje toch zomaar besmet was. Daar moet ik wel bij zeggen dat daar in eerste instantie geen veiligheidsdingen op waren ingesteld en dat dat volgens mij ook nog voor SP2 was.

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03-2025

willymichiels

Le Baron

Ik ben ook wel eens benieuwd, draai op het moment windows server 2003 voor games en voor normaal gebruik ubuntu 9.04 en ben hier zeer tevreden over. Heb hiervoor lang met sabayon linux gewerkt. krijg morgen van iemand dvdtje van mac osx leopard 10.5 om is ff in virtualbox te proberen. Zal het waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken, maar ben er wel erg benieuwd naar. van Windows als "hoofd-OS" ben ik al lang geleden afgestapt vanwege het gezeik dat ik elke keer heb met virussen, spyware en allemaal die onzin. En programma's die je dan weer extra nodig hebt om je pc te beschermen die het systeem sterk vertragen.

• Dancing_Animal
Regel dan ook even de iLife suite erbij, best leuk voor het beheer van je foto's, boekjes maken ook enzo, iMovie werkt lekker met video's. Ik weet dat er veel van dat soort programma's zijn, ook voor pc, maar je moet er gewoon eens mee gespeeld hebben. (Ik weet eigenlijk niet hoe dat draait in Virtualbox).

[ Voor 9% gewijzigd door Dancing_Animal op 10-06-2009 19:24 ]

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-01 22:16

Thennis

Lachen kan altijd

sheepdog schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:06:
Volgens mij vergeten sommigen hier een beetje dat de gemiddelde computergebruiker niet zo kritisch is als zij zijn. Dat de computer iets langzamer opstart door een virusscanner of een vervuild register zal hun een zorg zijn. De gemiddelde gebruiker zit ook niet de hele dag achter een computer, zoals mensen hier wel doen. Dit is gewoon de reden dat voor de meeste computergebruikers de prijs van een Mac niet gerechtvaardigd is.

Merk dat zelf ook, mensen vinden m'n macbook leuk en mooi totdat ze horen hoeveel hij kost. Dan is de reactie: ik besteed m'n geld liever aan leukere dingen dan een computer. En gelijk hebben ze imo.
Mensen die niet veel met computers werken lopen vaak rond met het idee dat zij niet veel met computers kunnen. Ik ken toch al redelijk wat mensen die na het overstappen naar een Mac ineens wel hun vakantiefoto's en filmpjes op een leuke manier bewerken/beheren. En zo langzamerhand erachter komen dat ze toch wel meer met een computer kunnen.
Deze mensen weten waarschijnlijk ook niet hoe je veilig op een computer werkt en zijn dus vatbaar voor virussen.

En daarnaast (het is al eerder genoemd):
Ik ben van mening dat een Apple waardevaster is. Een powerbook van 7 jaar geleden draait ook nog Leopard (werkbaar). Dan kostte deze powerbook een aantal jaar geleden misschien wel 500euro meer dan een Windows gebaseerde laptop, maar een Windows laptop van 7 jaar terug draait echt geen Vista meer.
Daarnaast is het design wat mij betreft ook wat waard. De alu-bodies zijn werkelijk een stukje kunst.

Iemand beweerde eerder dat Apple slechte service heeft, dit is naar mijn mening onzin.
Als je een defect hebt dan is Apple altijd bereid tot een goede oplossing te komen. Ik heb al vaak op Apple topic's hier gelezen dat mensen zelfs een paar maanden na hun 1e jaar garantie nog gratis geholpen werden, terwijl dit eigenlijk niet onder de garantie valt. Dit zie ik echt niet bij veel andere merken/bedrijven terug.

Wat ik al eerder heb geroepen, Apple is niet perfect, maar voor iets dat niet perfect is wel verdomde fijn om mee te werken.. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Thennis op 10-06-2009 19:35 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 08:00
uhm.. osx gebruikert hier. Maar dat virus/spyware is natuurlijk wel een beetje oud verhaal. Ja je moet 2 tools installeren om het tegen te gaan maar die zijn ondertussen wel freeware. Het is natuurlijk fijner dat je ze niet nodig hebt zoals in linux/osx & co. Maar ook in osx heb ik mijn firewall aanstaan.

Denk dat MS wel een soort handje klap speelt met de producenten van die software :P

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:12:
[...]

Gelukkig weet jij wat je doet, meeste tweakers wel denk ik. Zijn helaas veel mensen die niet weten wat zo'n file, vaak met een iets andere naam, kan aanrichten. Collega van mij heeft weleens een verse Windows XP aan het internet gehangen die na een tijdje toch zomaar besmet was. Daar moet ik wel bij zeggen dat daar in eerste instantie geen veiligheidsdingen op waren ingesteld en dat dat volgens mij ook nog voor SP2 was.
Inderdaad, ik weet redelijk wat ik doe. Maar ik wil ook niet weten wat een mac allemaal voor voordelen voor mijn moeder heeft, maar voor mij. Binnenkort wordt het misschien weer eens tijd voor een nieuwe laptop, en ik sta er open voor om een mac te kopen, maar ik zie de voordelen gewoon écht niet... (overtuig me :P)
Eigenlijk alleen maar nadelen:
- Duurder voor dezelfde hardware
- Omschakeltijd, ik heb 0 ervaring met mac, en in Windows weet ik alles blindelings te vinden
- Ik draai veel Windows-only software waar écht geen mac vervangers voor zijn (Solidworks, Mathcad, en wat specialistische programma's om constructies mee door te rekenen). Oplossing: Windows er naast draaien, gevolg: nóg duurder. Bij een Asus/Dell zit een Windows licentie bij de prijs inbegrepen. En wat is nog helemaal het voordeel van een mac als ik 90% van de tijd Windows draai?
- Ik ben een beetje bang voor de Hardware. Veel verhalen gehoord dat er niet standaard een S-Video / DVI op zit maar custom mac aansluitingen. Ook las ik dat er nu net een Macbook mét SD kaartlezer op de markt is (wtf, zitten SD-kaartlezers al niet sinds 2005 standaard in laptops ofzo?). Moet wel zeggen, heb me er niet in verdiept
- De 'attitude' van Apple staat me net zo min aan als die van MS. Laatst een kennis op bezoek met een IPod, en die werd niet als mass-storage-device geïnstalleerd, maar had vérplicht iTunes nodig (wederom, wtf). Toen ik vervolgens iTunes geïnstalleerd had, bleek dat er ook Quicktime en Safari meegekomen waren (wtf wtf...)

• lowfi
Als het toch voor je moeder is waar maak je je dan druk om? :)

Waarom zou je trouwens prive solidworks gebruiken? Op je moeders laptop....

Veel van de nadelen die je opnoemt zijn gebaseerd op ontwetendheid zoals je zelf aangeeft. Andere dingen zijn werkelijk waar 100e keren op de frontpage behandelt. Vooral het itunes verhaal.

Verwijderd

lowfi schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:44:
Als het toch voor je moeder is waar maak je je dan druk om? :)
Het is juist níet voor m'n moeder, maar voor mij. Dus om dingen als virussen maak ik me niet druk en heb ik de afgelopen 10 jaar geen last van gehad. Geen aankoop argument voor een apple.
Voor m'n moeder / -insert andere dummy die 'crack.exe' opent- zou dat een uur per jaar herinstalleren van Windows besparen zegmaar.
Waarom zou je trouwens prive solidworks gebruiken?
O.a. voor mijn studie / stage
Veel van de nadelen die je opnoemt zijn gebaseerd op ontwetendheid zoals je zelf aangeeft. Andere dingen zijn werkelijk waar 100e keren op de frontpage behandelt. Vooral het itunes verhaal.
Feit is dat dat opdringerige gedoe níet goed is voor het imago van Apple.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 19:51 ]

• lowfi
Excuses. Verkeerd gelezen :)

Als je zelf denkt sterk afhankelijk te zijn van solidworks etc moet je gewoon geen mac kopen. Maar je eerste argument wordt daarmee wel wat vreemd aangezien solidworks in zijn simpelste vorm 6600 euro kost ;)

Dure hobby heb je dan :P

Verwijderd

lowfi schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:53:
Excuses. Verkeerd gelezen :)

Als je zelf denkt sterk afhankelijk te zijn van solidworks etc moet je gewoon geen mac kopen. Maar je eerste argument wordt daarmee wel wat vreemd aangezien solidworks in zijn simpelste vorm 6600 euro kost ;)

Dure hobby heb je dan :P
Wij krijgen gewoon een studentenlicentie :) Het bedrijf achter Solidworks wil natuurlijk wel dat alle studenten in Nederland met hun programma leren omgaan, dus die licenties geven ze met alle liefde waarschijnlijk ;)
Net zoals wij Office Pro voor 15euro kunnen krijgen :P Student zijn heeft soms voordelen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 20:01 ]

• lowfi
je hebt het 1 en ander geedit... zie ik net

iTunes gedrag in windows is een beetje schofterig. Maar quicktime is nodig voor aac encodering etc. Safari kan je volgens mij voor kiezen tijdens downloaden/installatie. Veel bedrijven maken zich schuldig aan dit gedrag (MS, Adobe, Browser toolbars bij virus scanners etc).

Als iPod zonder iTunes kwam was het net zon ding als die chineze rotzooi die je bij de blokker ziet. Het is een totaal pakket wat inderdaad (vooral in windows) met wat eigenaardigheden te maken heeft (welk programma niet). Ik moet er alleen niet aan denken om nog mijn 200GB grote muziek collectie te beheren met finder/explorer.

Over die moeders. Ik weet ook niet of het zin heeft om voor haar een mac te kopen. Ik ken mijn eigen moeder en die doet alleen maar dingen op de computer goed omdat ze het al 100x heeft gedaan niet omdat ze het snapt. Met een mac verandert dat denk ik niet. Bovendien moet ik haar dan weer uitleggen dat die rode bal niet het programma sluit zoals in windows. Moet er niet aan denken :P Sommige mensen snappen gewoon niks van computers.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:50:
[...]

Om een beter oordeel te kunnen schetsen, met welke soortgelijke schermen (ook 24 inch) kunnen we dan een vergelijking maken? Ik zie schermen vanaf 140 euro, nou geloof ik vast en zeker dat Apple betere panelen gebruikt maar zijn die panelen wel 4x beter? want de prijs is wel minstens 4x zo hoog.
Ik meot nog een scherm kopen en zou het wel schitterend vinden om zo een LED Apple scherm te hebben, maar dan moet de hoge prijsverschil wel verklaarbaar zijn.
Er zijn niet zoveel schermen met een webcam en geluid erin en er is geen enkel ander scherm met mini DisplayPort en een power aansluiting voor je Mac laptop. Afgezien daarvan denk ik dat je het dan meer richting schermen als een Dell 2408WFP moet gaan zoeken. Er zijn nog diverse andere merken zoals Samsung die ook zulke hoge kwaliteitsschermen maken maar daar heb ik niet zo snel een type van. Er schijnt deze maand iets van een mini DisplayPort - DisplayPort kabeltje uit te komen maar je hebt ook verloopstukjes van mini DisplayPort naar single link of dual link DVI (eerst genoemde is rond de 20 euro, laatst genoemde 99 euro...). Dat heb je wel nodig omdat hedendaagse Macs allemaal zo'n mini DisplayPort aansluiting hebben (de Mac Pro kan nog dual link DVI er naast en de Mac mini doet mini DVI welke single link is).
qless schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:27:
Alleen daarom al zou er meer software in Java moeten worden gemaakt (en Apple zou eens moeten opschieten met 1.6) dan hoef je niet te zoeken naar een alternatief.
Die hebben ze al maar is 64 bit only. Je hebt 1.4.2 (32-bit), 1.5 (32 en 64-bit) en 1.6 (64-bit). Zie ook Applications/Utilities/Java/Java Preferences. Je kunt de versies heen en weer slepen, dat geeft de volgorde aan. Degene die bovenaan staat wordt als eerste gebruikt, indien niet mogelijk dan de 2e, 3e, etc. Als er een groep is die zou moeten opschieten dan is het de groep die Java gebruikt en de webbrowsers. Deze 2 groepen moeten namelijk eens naar de 64 bit toe, dan heb je de 1.6 versie. Straks met Snow Leopard is de kans groot dat je in ieder geval voor Safari dat 64 bit al hebt. Andere kant..Apple had ook een 32 bits versie van 1.6 uit kunnen brengen, er zijn namelijk ook nog zat Core Duo Macs die dus geen 64 bit extensions hebben.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:47:
[...]

Eerder feit dat dit wederom een mythe is van de onwetende mens en mens die bepaalde principes niet snapt (en helaas ook te vaak absoluut niet wenst te snappen). Dat verhaal van iTunes is zo omdat een iPod van meet af aan bedoelt is als extensie van iTunes en niet als een mass storage device die toevallig wat mp3'tjes die je erop pleurt kan afspelen. Beheer doe je vanuit iTunes en niet vanuit je iPod. Het is weer een andere discussie of je dat een handige manier van werken vindt of niet maar dat maakt het niet opdringerig. Het enige opdringerige is wat Apple op Windows doet met haar updater, standaard staat daar iets als Safari aangevinkt. Je zult je moeten beseffen dat jij als gebruiker bepaalde rechten en daarmee ook verantwoordelijkheden hebt gekregen, daar zul je dus ook correct mee om moeten gaan. In geval van Safari betekent dat je op moet letten dat het ding aangevinkt staat en het uitvinken. Als het klakkeloos op je systeem wordt geïnstalleerd heeft dat dus 2 oorzaken: Apple die het standaard aanvinkt en jij als gebruiker die zijn verantwoordelijkheden niet neemt (gedeelde verantwoordelijkheid heet dat). Dat Quicktime met iTunes mee wordt geïnstalleerd is niet zo raar, Quicktime is namelijk hetgeen wat er voor zorgt dat je de muziek in iTunes af kunt spelen en dat er nog wat meer zaken werkt. Het is in UNIX wereld vrij normaal dat je een modulaire opbouw hebt, in Windows niet, daar verwacht men dat alles in 1 programma zit. Ook hier kun je weer eindeloos over discussiëren :P

Als je je goed verdiept in het andere OS/applicatie en bekijkt wat daar de manier van werken en denken is dan valt het allemaal wel mee. Ik neem aan dat mensen ook niet zomaar het eerste de beste huis kopen, daar gaat ook eerst heel wat onderzoek in. Het valt allemaal wel mee met opdringerigheid in OS's en applicaties.

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:47:

[...]

(dit verhaal was getikt voordat ik de reaktie van ppl had gezien)
Volgens mij moet je die installatie van die extra software wel uit kunnen zetten.
Vroeger kon je de (meeste?) iPods wel rechtstreeks benaderen om extra bestanden op op te slaan. Muziek ging wel via iTunes. Ook toen er nog geen iTunes store was, dus het is niet perse gemaakt voor de drm, iets waar Apple zelf nooit echt voorstander van was. Volgens mij is iTunes er vanuit de gedachte dat je niet bestanden naar je iPod sleept, maar de muzieknummers. Naamartiest_liedje.mp3 in de folder genre\naamartiest is denk ik volgens Apple minder mooi en voor sommige gebruikers ook lastiger dan dat je het liedje oppakt in iTunes, waar al je muziek bij elkaar staat, en naar je iPod sleept (dat kan trouwens ook zonder afspeellijsten aan te maken). Tweakers weten waar alles staat op hun harde schijf en willen de MP3 naar hun speler kopieren. De andere gebruikers willen helemaal niet weten wat waar staat maar willen gewoon hun muziek overzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Dancing_Animal op 10-06-2009 20:18 ]

• XyritZz
  • Laatst online: 30-01 10:39
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:42:
Op het gebied van hardware kan ik niets anders zeggen dan het volgende. Als je een Mac koopt (ook al koop je de goedkoopste), dan heb je een high-end product. De nieuwste hardware, de beste schermen, het beste materiaal.
Dat ben ik niet met je eens, voor zover ik weet is er nog geen enkele Mac te krijgen met een Core i7. Als je echt het beste van het beste zou kopen bij Apple zouden ze dat zo onderhand toch wel aan moeten bieden. Qua hardware is Apple echt niet zo bijzonder hoor, het is de gebruikerservaring die het 'm doet.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:12:
Ik begrijp de charmes van OSX, maar ik vind het echt niet hosanna. Ik raakte zelfs enorm geirriteerd. Ik vind de GUI van OSX log en inefficient kwa ruimte voor m'n gevoel. Ook de inconsistentie kwa gebruikersinterfaces van verschillende programma's was hinderlijk.
Dat vind ik wel opvallend, als ik ergens veel verschillende interfaces ben tegengekomen was het wel onder Windows. Het lijkt wel alsof elke software boer zijn software daar een 'eigen' smoel wil geven, onder OSX worden software developers mede door de fixed menubalk gedwongen om een bepaalde stijl te gebruiken. Daardoor ben ik maar weinig applicaties tegengekomen die drastisch afwijken van wat ik gewend ben in OSX.
Toetsencombinaties verschilden nogal eens.
Klopt, daar erger ik me ook kapot aan. Zeker toen ik nog Tiger gebruikte, daar was het zo erg dat ik in Mail en iCal (beiden gewoon inhouse gemaakt door Apple zelf) andere toetsencombinaties had. Met Leopard hebben ze dat gedeeltelijk recht getrokken, maar vooral 3rd party apps hebben dat probleem nog steeds.
Mijn Apple is 10x gecrasht, maar de Vista pc nog steeds niet. :+
Ik weet niet in welk tijdsbestek dit is, maar als bij mij een Apple het durft om binnen een week 2x te crashen installeer ik dat hele ding opnieuw. Als het probleem dan niet verholpen is zou ik 'm terug brengen naar de winkel, Mac's horen niet regelmatig te crashen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 16:13

qless

...vraag maar...

Bashrat schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:36:
[...]

Als je platform onafhankelijk wilt, gebruik dan Python/Qt of C++/Qt. Java UI's sucken *altijd* en zelfs per definitie: ze renderen alles zelf. Niks native. Ze doen zelfs de moeite niet om het te laten lijken op het host OS. Qt is zeker niet perfect, maar vele malen beter wat dat betreft.

Als je console apps hebt voldoet Java natuurlijk wel prima.
Das ook niet waar meer, kijk maar oa naar:
aerith of
bordermaker

Ook trager is niet meer waar, Java, C# en C++/C zijn bij de meeste toepassing even snel. Er zijn ook voorbeelden te bedenken waarbij java sneller is, of C# of C++

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

XyritZz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:22:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, voor zover ik weet is er nog geen enkele Mac te krijgen met een Core i7. Als je echt het beste van het beste zou kopen bij Apple zouden ze dat zo onderhand toch wel aan moeten bieden. Qua hardware is Apple echt niet zo bijzonder hoor, het is de gebruikerservaring die het 'm doet.
Helemaal mee akkoord, je loopt altijd een generatie achter wegens het feit dat het hier eigenlijk opgevoerde laptops betreft als je kijkt naar de iMac serie. Desalniettemin halen ze wel de allerbeste processoren en chips van de weavers; kijk maar naar de warmteontwikkeling en stroomverbruik. Dat is voor een desktop computer naar mijn mening echter revolutionair, met voedingen van gemiddeld 500W. Een iMac verbruikt slechts 280W (maximaal). Een Mac Mini verbruikt 110W. Dat red je net met chips van gemiddelde kwaliteit, zeker niet als je naar de duurzaamheid van de computers van Apple kijkt.

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 11:50
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:59:
[...]

Helemaal mee akkoord, je loopt altijd een generatie achter wegens het feit dat het hier eigenlijk opgevoerde laptops betreft als je kijkt naar de iMac serie. Desalniettemin halen ze wel de allerbeste processoren en chips van de weavers; kijk maar naar de warmteontwikkeling en stroomverbruik. Dat is voor een desktop computer naar mijn mening echter revolutionair, met voedingen van gemiddeld 500W. Een iMac verbruikt slechts 280W (maximaal). Een Mac Mini verbruikt 110W. Dat red je net met chips van gemiddelde kwaliteit, zeker niet als je naar de duurzaamheid van de computers van Apple kijkt.
Ze verbruiken nog veel minder dan dat:
http://reviews.cnet.com/d...4505-3118_7-33541087.html

Een nieuwe Mac mini C2D 2.0 GHz trekt daar maar 28,3W onder full load, en 15,4W idle. Cijfers voor een iMac heb ik niet bij de hand, maar het zou me verbazen als die ver boven de 100W uitkomt onder full load. Wat trekt een standaard PC + monitor onder full load? 250W schat ik zo.

• lowfi
In de mac pro zit een Core i7 soort van :P

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:13:
[...]

Het is een beetje moeilijk discussieren zo als je constant dingen zegt als:

[...]

Bestaat er een 400 euro MB laptop? Nee. Lastig vergelijken. Ik heb hier wel een 700 euro laptop liggen van 5 jaar oud. Gaat nog steeds prima mee. Net als die 949 euro laptop van Apple dat ook kan.

[...]

Mwoah, kwa videokaarten lopen ze achter. De schermen zijn nou niet je-van-het (tenzij je extra in de buidel tast. Mijn MBP scherm was afschuwelijk, je zag de gradients gewoon lopen). En de alu-bodies scheuren.

[...]

Oh, daarom begaven 2 accus van mij het binnen een jaar? En een batterijduur van 7 uur? Volgens Apple ja. Maar dat claimt Dell ook en iedereen weet dat het niet waar is.

[...]

Ook pas nadat er enkele berichten waren uitgelekt over extreem giftige situaties en ziekmakende omstandigheden voor werknemers in de goedkope landen.....

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb MBP gehad en ik vond OSX erg vernieuwend, maar je moet echt niet zo ongenuanceerd gaan doen, dat slaat werkelijk nergens op. Die Apples hebben echt wel hun goede kanten, maar ze zijn niet perfect. Dat zullen ze ook nooit zijn. Net als Windows PC's.

Oja, dont get me started over de customer-service van Apple. Schandalig. :(

[...]

Heb je de waslijst aan schandalig productiefouten wel eens gezien? Of de niet-robuustheid van de unibodies?

Ik ben niet anti-Apple. Ik heb er zelf een gehad. Maar ik ben zwaar anti-'super-naief-pro'-apple zeg maar. De titel van dit topic is ook zo prikkelend. Zeer typisch.
Hehe, ik bedoelde het niet op zo'n manier. Ik werk zelf in de ICT en ik weet dat Apple computers (net zoals Windows computers) ook problemen hebben. Ik heb een tijdje bij een Apple Premium Reseller gewerkt en ik heb uiteraard een mensen langs zien komen met kapotte hardware. Net buiten de garantie, dus dokken. Pech gehad. Wat ik zelden ben tegengekomen echter, is mensen met virussen, hangende PC's, enzovoort.

Had jouw XXODD Mac OSX? Dat is voor mij alleen al een reden om een Mac te gebruiken. ;)

Wat betreft je opmerking over de schermen: ik heb alleen maar goede ervaringen met mijn hardware gehad tot nu toe. Het scherm op mijn Macbook 13" is echt super. Maargoed, wellicht dat mijn ogen niet zo goed zijn als die van jou als het gaat om het onderscheiden van gradients. Aan de andere kans zijn er naast mij nog miljoenen mensen die elke dag met veel plezier achter deze schermpjes zitten vanwege het feit dat het gewoon superstrak en superscherp is allemaal.

Trouwens:

Ik heb het toch over die nieuwe accu's die geintegreerd zijn in de laptops? Een zin later zeg ik dan ook: "Ik heb de vorige generatie Macbook 13" unibody, en ik kan makkelijk 3 tot 4 uur draadloos werken met een muziekje op (maar dan issie ook echt _leeg_ :P).". Even verder lezen graag.

Jammer dat je zulke slechte ervaringen heb met dit merk computers! De customer care service is naar mijn weten trouwens gewoon prima, tenzij je garantie is verlopen. Dan gaan ze moeilijk doen :+

Enne, er bestaat inderdaad geen MB van €400,-. Zie mijn argumenten betreffende het meer betalen voor een veel beter product op alle vlakken :)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
ik snap zulke discussies nooit. Het lijkt er net op alsof één van beide kampen moet winnen. In mijn opinie heeft elk type machine zijn eigen kwaliteiten, en dus gebruikersgroepen.

Zo is een mac bij mij op het werk ondenkbaar, doordat simpelweg de gebruikte software (ERP, planningsoftware) niet op OS X draait. (ook niet op vista trouwens). PC to go dus.

Qua fotobewerking is een Mac behoorlijk gaaf... PC heeft natuurlijk alternatieven..., maar ik bewerk met behoorlijk meer plezier mijn Canon 30D plaatjes op de Mac met Lightroom dan op mijn PC.

Design-enthousiastelingen zoals ik komen maximaal aan hun trekken bij een Mac. Ik ken geen enkele PC die qua uitstraling bij een Mac in de buurt komt. Daar wil ik best voor betalen.

Het is dus net wat je nodig hebt en zoekt in een computer.

qua handigheden en intuitiviteit houd ik het op een gelijkspel tussen XP/Vista en OS X
  • finder is ruk, en de verkenner eigenlijk ook wel.
  • Alles is geïnstalleerd bij een Mac. Drie kabels erin, en werken.
  • ik mis enorm het windows startmenu, voor minder gebruikte programma's.
  • het van formaat veranderen van de vensters lukt in OS X alleen door in de rechteronderhoek te klikken.... nasty.
  • OS X spotlight is geweldig.
  • OS X opstarttijd van misschien wel 10 seconden?
  • OS X time machine
  • OS X automator
  • Bijzondere grote hoeveelheid software voor Windows is wel weer gaaf.
  • Logo's in windows, bijvoorbeeld het kruisje voor verwijderen... die mis ik best wel in finder.
en het geniale van OS X... ik kreeg net een mailtje, om op een bepaalde datum te gaan BBQ-en. Zodra je met de muis over die datum beweegt, dan verschijnt er een pulldown, met daarop de optie om die datum in de kalender toe te voegen. Zodra je daarop klikt, maak je een kalender-entry, met als titel het onderwerp van de mail. Dit werkt hetzelfde met adresgegevens in een mail, die zo in het adresboek geimporteerd worden.

Dit soort dingen maakt het fijn werken op OS X

ieder zijn eigen meug dus, en voor mij hebben beide machine's zijn voordeel....en nogmaals, ik snap die discussies niet en de gedrevenheid om elkaar over te halen....

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 10-06-2009 21:27 ]

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-01 22:16

Thennis

Lachen kan altijd

107mb schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:23:
• Logo's in windows, bijvoorbeeld het kruisje voor verwijderen... die mis ik best wel in finder.
Bedoel je bestanden verwijderen met behulp van een button in de toolbar?
Want je kan je toolbar in je finder customizen door er met je rechtermuisknop op te klikken.
Hierna kan je zelf commando's toevoegen en verwijderen. Ook veelgebruikte programma's kan je in je toolbar zetten.
Zou leuk zijn als je dat bedoelde, dan heb ik je leven met finder misschien wat aangenamer gemaakt.

Daarnaast ben ik het zeker met je eens dat er niet 1 van beide kanten moet proberen te winnen in deze discussie. Ik zou het dan ook tof vinden als Windows 7 een goed systeem is en iedereen gestimuleerd wordt het weer beter te doen..

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 09:45
Een ding wat ik graag wil uitgelegd hebben door iemand die er verstand van heeft ;

Als de OSX software, maar 50 dollar kost ( max. ) waarom is de hardware dan zo ongelooflijk duur ?
Iedereen zegt altijd : ja de software werkt zo fijn.
Allemaal leuk, en dat weet ik ook :) ! (ervaring). Maar die software is maar 50 dollar waard.
Waarom is de hardware dan zo allemachtig duur ?
Vooral bij de macbooks e.d. die hardware is niet veel specialer meer als gewone pc hardware.
Waarom betalen we hier dan de hoofdprijs voor ?

En oke, het design, de alu body, ook leuk en aardig, maar in zo`n grote massa kost dat ook geen drol meer.

gewoon nee.

• Frietsaus
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:23:
• ik mis enorm het windows startmenu, voor minder gebruikte programma's.
Programma's map naar je Dock slepen, rechtsklik op die map en dan kiezen voor 'Lijst' in plaats van 'Automatisch' onder 'Geef inhoud weer als'.
Afbeeldingslocatie: http://kttns.org/my0mj

Volgens mij wijkt dit vrij weinig af van het Startmenu...

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
ik bedoel het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://eerstelinie.nl/merken/microsoft/office/img_pp/rechter_muisknop_menu.jpg

ziet er door de iccontjes m.i. handiger uit dan:
Afbeeldingslocatie: http://files.netrebel.net/view.php?file_id=88

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

SanderPS3 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:48:
Een ding wat ik graag wil uitgelegd hebben door iemand die er verstand van heeft ;

Als de OSX software, maar 50 dollar kost ( max. ) waarom is de hardware dan zo ongelooflijk duur ?
de nieuwe snow leopard gaat €129,- kosten. ik dacht dat 10.5 net zoveel kost(te). ik weet dan ook niet waar je het bedrag van $50,- vandaan haalt?
Frietsaus schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:53:
[...]

Programma's map naar je Dock slepen, rechtsklik op die map en dan kiezen voor 'Lijst' in plaats van 'Automatisch' onder 'Geef inhoud weer als'.
[afbeelding]

Volgens mij wijkt dit vrij weinig af van het Startmenu...
thx voor de tip! ;)

Discogs

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:55
Snow leopard gaat 29 euro kosten voor leopard gebruikers, daar zal hij het bedrag vandaan halen.
http://www.macrumors.com/...ber-29-for-leopard-users/

Apple heeft snow leopard zo goedkoop gemaakt omdat het geen "grote" upgrade is en ook niet als volwaardig nieuw besturingssysteem naar buiten komt.

Waar Microsoft dan weer op elke OS upgrade een serieuze prijssticker plakt. Ze mogen het van mij hoor, maar hoeft niet in principe (als je het vergelijkt met een apple upgrade)

[ Voor 11% gewijzigd door Weswyp op 10-06-2009 22:13 ]

• Frietsaus
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:56:
ik bedoel het volgende:
[afbeelding]

ziet er door de iccontjes m.i. handiger uit dan:
[afbeelding]
Als Microsoft dat zo handig vindt, waarom passen ze dat dan niet toe in de gehele menustructuur van Windows?

Afbeeldingslocatie: http://forumimages.seniorennet.be/opa%20jos/9-20081008-fdef6d.jpg

Hier zie ik het niet, in andere screenshots weer wel, dan weer niet, dan weer wel. Inconsistentie noemen we dat.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
armageddon_2k1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:24:
@Twazerty:
Nou ben ik juist weer overgestapt op Windows, maar je kan gewoon Windows draaien op OSX, zowel virtueel als via bootcamp, dus dat kan je niet weerhouden. Ik heb de indruk dat je niet volledig op de hoogte bent in ieder geval.

Uiteraard heb je ook Java SDK voor Apple (alhoewel ze wel weer 1,5 jaar achterlopen, aangezien Apple het eerst allemaal goed moet keuren).
Wat een onzin, Netbeans, Eclipse e.d kan je gewoon van dezelfde site halen als waar je de windows variant haalt, en loopt niet achter.

Apple heeft geen keuring op OSX software, hoevaak moet je dat hier nog tegen komen?

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 16:13

qless

...vraag maar...

Voor degene die de hardware eens echt willen vergelijken, tom's haredware heeft dat al eens gedaan:

http://www.tomshardware.c...d-windows-vista,1985.html

Als je dit "onderzoek" overdoet, maar dan wel eerlijk vergelijkt ( iets met appels en persen :+ ) dus ja ook die webcam meetellen, en een IPS lcd ipv TN lcd e.d, de firewire etc. blijkt dat je over het algemeen zowel voor laptops als bureau computers ongeveer hetzelfde betaald.

Natuurlijk als je als tweaker zelf je pc bouwt en half nederland/belgie afreist voor de goedkoopste onderdelen ga je nog wel iets meer verschil krijgen...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
ik mis enorm het windows startmenu, voor minder gebruikte programma's.
Imho moet je niet een bepaald OS naar een ander OS proberen om te vormen (dit geld voor beide kanten op).

Op alt-spatie duwen, naam applicatie/ document invullen (gedeeltelijk, komen automatisch beste resultaten), enter.. en je programma start. Dat vind ik dus veel fijne dan door een menu-structuur moeten worstelen.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Verwijderd

SanderPS3 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:48:

Iedereen zegt altijd : ja de software werkt zo fijn.
Allemaal leuk, en dat weet ik ook :) ! (ervaring). Maar die software is maar 50 dollar waard.
Waarom is de hardware dan zo allemachtig duur ?
Vooral bij de macbooks e.d. die hardware is niet veel specialer meer als gewone pc hardware.
Waarom betalen we hier dan de hoofdprijs voor ?

En oke, het design, de alu body, ook leuk en aardig, maar in zo`n grote massa kost dat ook geen drol meer.
Ik ben absoluut geen expert, maar Apple vergelijken met Microsoft is sowieso een beetje raar als je het zo bekijkt: Apple maakt computers en software. Microsoft maakt software. Punt. Microsoft moet daarom ook veel hogere prijzen vragen voor hun software om een beetje winst te kunnen draaien. Zie daarom ook Vista licenties voor honderden euro's (tegen de duizend euro aan).
Apple maakt daarentegen alleen software die op hun computers werken. Ergo: die computers moeten een hogere prijs hebben willen ze een beetje winst draaien. De marge op hardware is eenmaal niet zo hoog en daarom is de prijs wat hoger. Je betaalt natuurlijk ook fors voor het appeltje, laten we daar maar niet omheen draaien ;)

De hardware in Apple computers is wel van hogere kwaliteit; kijk maar naar de warmteontwikkeling en het stroomverbruik. Een Mac Mini verbruikt niet meer dan enkele gloeilampen, als ik het zo lees op internet. Ze pakken dan ook de beste computerchips voor in de computers, en die kosten nu eenmaal wat meer. De OSX software kost nieuw €129,-. Voor mensen die upgraden naar Snow Leopard, vanaf de huidige versie, Leopard kost het €29,-.

• lowfi
ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:21:
[...]

Wat een onzin, Netbeans, Eclipse e.d kan je gewoon van dezelfde site halen als waar je de windows variant haalt, en loopt niet achter.

Apple heeft geen keuring op OSX software, hoevaak moet je dat hier nog tegen komen?
Dat klopt wel :P Apple is verantwoordelijk voor java in osx. En ten tijde van van 10.3 en daarvoor was apple zo trots op de naadloze java intergratie. Nu is java duidelijk een ondergeschoven kindje geworden. De bug die bij andere osen allang is opgelost staat na 6-7 maanden nog steeds en osx is wel een beetje tekenend natuurlijk ;)

Verwijderd

ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:37:
[...]

Imho moet je niet een bepaald OS naar een ander OS proberen om te vormen (dit geld voor beide kanten op).

Op alt-spatie duwen, naam applicatie/ document invullen (gedeeltelijk, komen automatisch beste resultaten), enter.. en je programma start. Dat vind ik dus veel fijne dan door een menu-structuur moeten worstelen.
Idd, cmd-spatie en dan komt Spotlight. Veel makkelijker om iets op te zoeken dan daadwerkelijk zoeken in het Windows start menu. Heb mijn Apple nu een maandje en moet zeggen dat ik Mac osx veel natuurlijker vind aanvoelen en werken dan het Windows besturingssysteem. Maar ieder besturingssysteem heeft zijn voor en nadelen en dat zal voor iedereen verschillen. Tot nu toe geld het voor mij zo dat ik (in bezit van Linux, Windows en Mac pc's) een voorkeur heb voor Mac.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

Hertog

Aut bibat, aut abeat

qless schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:27:
Voor degene die de hardware eens echt willen vergelijken, tom's haredware heeft dat al eens gedaan:

http://www.tomshardware.c...d-windows-vista,1985.html

Als je dit "onderzoek" overdoet, maar dan wel eerlijk vergelijkt ( iets met appels en persen :+ ) dus ja ook die webcam meetellen, en een IPS lcd ipv TN lcd e.d, de firewire etc. blijkt dat je over het algemeen zowel voor laptops als bureau computers ongeveer hetzelfde betaald.

Natuurlijk als je als tweaker zelf je pc bouwt en half nederland/belgie afreist voor de goedkoopste onderdelen ga je nog wel iets meer verschil krijgen...
Het is al vaker gezegd, maar er zijn twee kanten aan de 'Macs zijn duur' discussie:

1. Wat je krijgt voor je geld. Zoals ook al blijkt uit dat dat Tomtom-linkje, en vergelijkbare onderzoeken, krijg je bij Apple net zo veel waar voor je geld als bij andere merken. Dus, Macs zijn niet duur.

2. Hoeveel geld je moet uitgeven. In de pc-wereld is meer keus, goedkope pc's liggen voor 300 euro bij de aldi en voor de goedkoopste Mac moet je altijd nog 600 euro neertellen. En dan heb je nog geen monitor of toetsenbord. Dus, Macs zijn duur.

Kortom, Macs zijn niet overpriced maar over het algemeen wel een grotere investering dan een Windows pc.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:51:
[...]
De hardware in Apple computers is wel van hogere kwaliteit
doel je nou op verkleurende macbooks? scheurende schermen of oververhittende videokaarten?
; kijk maar naar de warmteontwikkeling en het stroomverbruik. Een Mac Mini verbruikt niet meer dan enkele gloeilampen,
2 gloeilampen van 100 watt is nog steeds 200 wat.... Zoals eerder gezegd, je kan gewoon dezelfde zuinige windows systemen bouwen, aangezien de hardware hetzelfde is. Daarnaast kan je met VIA of Atom nog veel zuiniger.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:02:
[...]
doel je nou op verkleurende macbooks? scheurende schermen of oververhittende videokaarten?
Nope, ik doelde enkel op de interne CPU componenten.

Om even in te gaan op je kwoot:
Verkleuring en scheurende schermen kan je gewoon voorkomen door die drie tientjes neer te tellen voor een fatsoenlijk tasje, en je Macbook opbergen na gebruik. Of het moet een fabricagefout zijn, natuurlijk. Hetzelfde geldt voor oververhittende videokaarten; met de aantallen computers die elke dag de fabriek uit rollen kan het niet anders dan dat er fabricagefoutjes tussen zitten :)

Verwijderd

[...]

Ik zeg altijd het volgende:

Nogmaals: als je het geld niet hebt, kan je het ook niet uitgeven. Kortom: je moet je eerst de pestpokken sparen voordat je een Apple-product kunt kopen waardoor veel mensen er niet aan beginnen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:02:
2 gloeilampen van 100 watt is nog steeds 200 wat.... Zoals eerder gezegd, je kan gewoon dezelfde zuinige windows systemen bouwen, aangezien de hardware hetzelfde is. Daarnaast kan je met VIA of Atom nog veel zuiniger.
Ehmz, weet jij ook wat de nieuwe Mac Mini verbruikt? Onder load: 28.3W en idle 15.4W. En daar zit geen Atom in, maar een C2D 2,0 Ghz. Doe mij dat maar eens in een pc? source En dan het liefst ook nog even klein en stil.

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Jezus Christus, de topic starter had het waarschijnlijk niet zo bedoelt, maar wat is dit topic een complete vervuiling van het internet geworden zeg....
Echt alle hoaxen komen weer tevoorschijn. Met dit topic door te lezen zou ik als windows gebruiker spontaan al mijn geld op straat moeten gooien, een aluminium hoedje op mijn hoofd moeten zetten, in de 2000 millennium bug geloven en in een fiat panda rijden.
Ik kan gerust geloven en aanvaarden dat er veel mensen zijn die Apple beter vinden dan een PC, met welk OS dan ook. Maar dit soort zelfverheerlijking... Echt, alle argumentaties of eerder gezegd persuasies van apple gebruikers zijn weer eens herbevestigd. Aanvaard AUB ook dat er mensen zijn die een andere mening hebben.
Het toppunt is dat iemand Apple vergeleek met een Jaguar? Waar in hemelsnaam slaat dat op. Weet je wat, Windows is een gulfstream G550 en de rest is een cricri. Iedereen kan argumentatieloze of misleidende vergelijkingen maken. Als Apple gelijk moet staan aan jaguar, dan zijn er ook mensen die Windows gelijk stellen aan aston martin. Een of andere linux distro gebruiker stelt dat zijn OS een rolls is en een andere claimt dat de zijne een maybach is. Hoe gaat deze discussie dan verder verlopen? Als iedereen dezelfde criteria zou hebben voor een auto, dan zou er maar 1 type auto rondrijden. Mocht dat een E-type of een Mark II zijn, dan zou ik er nog mee kunnen leven, maar alle andere jaguars zou ik toch heel snel willen inruilen voor een aston of ja zelfs voor een fiat. Maargoed, blijkbaar val ik ik in de val om in te gaan op dit soort discussies.
Hou toch op en sluit dit topic want het gaat nergens meer over....