Wat voor soort speakerkabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296052

Topicstarter
Kan ik het beste gebruiken voor tussen de Onkyo 607 en twee Kef iQ 70 speakers?

Als ik op sommige sites kijk zie ik verschillende diktes en types staan, wat zouden jullie mij adviseren om voor de bovenstaande set-up te gebruiken?

En weten jullie misschien nog een leuke webshop waar ik speakerkabel kan bestellen?

Alvast bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4

lees je ziek zou ik zo zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2009 15:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97551

Ik denk dat hij meer een duidelijk antwoord wil en geen magische elfenkabels.
Gewoon goede speakerkabel...
Ik meende dat er een minimale dikte was waaraan de koperdraden moesten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

0,75 mm² is toch altijd genoeg :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat per koperdraad? Of de 2 koperdraden( + / - ) samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 97551 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:50:
Ik meende dat er een minimale dikte was waaraan de koperdraden moesten voldoen.
1.5mm² tot 16A met automatische zekeringen, smeltveiligheden op 20A
2.5mm² tot 20A met automatische zekeringen.

Wil je veilig spelen?
Dan neem je 10mm² en heb je zeker geen probleem betreffende de weerstand van de kabel :Y
Nadeel is het enorm lastig aansluiten :(

Kom op, beetje gezond verstand. Daarom ook die link naar het elfentopic. Als je iQ70 van 750 euro het paar koopt dan ga je er geen dropveters gebruiken. Beetje logisch verstand gebruiken.

Ik heb 4mm² voor mijn fronts. Klinkt het plots beestig beter toen het met 2.5mm² aangesloten was? Nee. Klonk het beter als het toen met 1.5mm²? Nee. Klonk het beter met een Marantz SR-7002 ipv een Onkyo 606. Ja. Kortom: elfjestopic.

[ Voor 37% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2009 16:00 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dit topic doorgelezen en kon hier helaas niet direct een duidelijk antwoord in terug vinden, wat me wel duidelijk is geworden is dat ik geen door elfen bij maanlicht gesmede speaker kabel nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus dan zwemmen de elektroontjes lekker vrij door de kabel als de dikte groter is.
Maar die onkyo blaast niet zo heel hard dus dan is 1.5mm2 wel genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar er zal wel een minimum zijn qua dikte lijkt me toch?
Chevy454 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:55:
[...]

Wil je veilig spelen?
Dan neem je 10mm² en heb je zeker geen probleem betreffende de weerstand van de kabel :Y

Kom op, beetje gezond verstand. Daarom ook die link naar het elfentopic. Als je iQ70 van 750 euro het paar koopt dan ga je er geen dropveters gebruiken. Beetje logisch verstand gebruiken.

Ik heb 4mm² voor mijn fronts. Klinkt het plots beestig beter toen het met 2.5mm² aangesloten was? Nee. Klonk het beter als het toen met 1.5mm²? Nee. Klonk het beter met een Marantz SR-7002 ipv een Onkyo 606. Ja. Kortom: elfjestopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 97551 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:58:
Dus dan zwemmen de elektroontjes lekker vrij door de kabel als de dikte groter is.
Maar die onkyo blaast niet zo heel hard dus dan is 1.5mm2 wel genoeg denk ik.
Ja maar doordat het kanaal breder is kan de elektron de verkeerde spin mee krijgen waardoor deze trager als het licht gaat bewegen. Terwijl je met koperen kabels sneller informatie kan versturen doordat de elektronen met een snelheid groter als het licht kan versturen.
Anoniem: 97551 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:02:
Maar er zal wel een minimum zijn qua dikte lijkt me toch?
0.1mm² is het minimum. Op het moment dat je de schroef aandraait dan scheurt deze kapot.
Ik maak me meer drukte over het maximum. Tenzij je graag ligt te pielen met 4mm² kabel.
Anoniem: 296052 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:57:
Ik heb dit topic doorgelezen en kon hier helaas niet direct een duidelijk antwoord in terug vinden, wat me wel duidelijk is geworden is dat ik geen door elfen bij maanlicht gesmede speaker kabel nodig heb.
Er is geen echte guideline zoals je hebt gemerkt. Beetje logisch verstand zal maximaal 2,5mm² zeggen omdat dit nog makkelijk aan te sluiten is. (4mm² is echt geen lachertje, vergulde door elfjes gemaakte banaanstekker to the rescue ;) ) Gezien het vermogen van die Onkyo 607 zou ik wel zorgen dat die in BI-amp is aangesloten.

[ Voor 47% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:55:
[...]

Wil je veilig spelen?

Dit is niet voor iedereen logisch en valt niet bij iedereen onder gezond verstand. Dit is ook de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt, omdat mijn gezonde verstand graag betreffende dit onderwerp meer duidelijkheid wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:02:
[...]

Ja maar doordat het kanaal breder is kan de elektron de verkeerde spin mee krijgen waardoor deze trager als het licht gaat bewegen. Terwijl je met koperen kabels sneller informatie kan versturen doordat de elektronen met een snelheid groter als het licht kan versturen.

[...]

0.1mm² is het minimum. Op het moment dat je de schroef aandraait dan scheurt deze kapot.
Ik maak me meer drukte over het maximum. Tenzij je graag ligt te pielen met 4mm² kabel.

[...]

Er is geen echte guideline zoals je hebt gemerkt. Beetje logisch verstand zal maximaal 2,5mm² zeggen omdat dit nog makkelijk aan te sluiten is. (4mm² is echt geen lachertje, vergulde door elfjes gemaakte banaanstekker to the rescue ;) ) Gezien het vermogen van die Onkyo 607 zou ik wel zorgen dat die in BI-amp is aangesloten.
Biamp is met 2 versterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek-files/kabel_len.gif

Bron: breem.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Nee je Surround-Back kanalen gebruik je dan ook om de front-speakers mee aan te sturen. De 607 is geen wonder qua vermogen en misschien haal je op die manier (ietsjes) meer uit het apparaat. Keertje proberen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:23:
misschien haal je op die manier (ietsjes) meer uit het apparaat.
Niets + geen drol = weinig :+
Leuke grafiek maar eigenlijk weinig zeggend. Het vermogen opgenomen door de kabel wordt wel minder maar als je al zo ver je vermogen moet zoeken dan doe je toch iets fout. Al zit er tuurlijk wel een kern van waarheid in. Met 0.5mm² op 20m aansluiten is idd erover en geeft een andere impedantie van de belasting. Doch een beetje zinnig mens gaat zoiets niet doen ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een medewerker van stassen hifi adviseerde mij om 2,5mm² te halen. Hij had het zelf over reference wire wat 15 euro per meter kost bij hun, hij kon me 5 euro korting per meter geven omdat ik mijn speakers bij hun heb besteld :P

Ik heb aangegeven eerst nog wat onderzoek te willen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Toch wéér lachen moet nu d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Anoniem: 296052 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:44:
Een medewerker van stassen hifi adviseerde mij om 2,5mm² te halen. Hij had het zelf over reference wire wat 15 euro per meter kost bij hun, hij kon me 5 euro korting per meter geven omdat ik mijn speakers bij hun heb besteld :P

Ik heb aangegeven eerst nog wat onderzoek te willen doen ;)
Ik heb diezelfde kabel ook bij stassen meegekregen. Het is een zilverkleurige kabel met een doorzichtge mantel met een pijltje erop en de tekst reference wire. Ik heb er toen 120 euro voor betaald maar dat was dan wel 30 meter kabel + nog een coax interlink en een subwoofer-lijn-kabel. Dus dat was bij mij nog geen 4 euro de meter! Overigens was dit wel dik 3 jaar geleden.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 19:56

Part

Helemaal niets.....

[...]

[...]
Misschien reageer ik serieus op iets wat niet serieus bedoeld is maar de snelheid waar een elektron door een kabel beweegt is vaak niet meer dan een paar meter per dag.

(Bij een goede versterker komt er niet 1 elektron van je versterker bij de luidspreker aan.)

[ Voor 8% gewijzigd door Part op 02-06-2009 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:45

Quindor

Switching the universe....

Mjah, speaker kabel verhalen.....

Zelf heb ik Final Sound 300i's, electrostaten. Daarbij zat wat 2.5mm final sound kabel. Top kabel voor de speakers zou je zeggen, je krijgt dezelfde kabel namelijk ook bij panelen van zo'n 10.000 euro per stuk en als iets je zuiverheid laat horen, etc, zijn het electrostaten.

Voor de center en surrounds heb ik kabel bij de bouwmarkt gehaald van 2.5mm, en het verschil? Absoluut helemaal niets. ;) Of ik kan het niet ontdekken. ;)

Het verschil wat ik wel merk is dat de final sound kabel veel soepeler is, wat handig is met neerleggen. :P

In mijn auto installatie heb ik ook 2 verschillende kabels gebruikt voor de speakers. De eerste kwam uit gold car kits welke je kunt kopen, de andere kwam uit een doos van 100 meter welke 1.5mm was en geschikt voor stroom en audio, generic rood/zwart pruts kabel. Het verschil heb ik wederom niet kunnen ontdekken! Dat waren phoenix gold titanium elite speakers, in die tijd, praktisch het beste wat er bestond....

Voor mij maken kabels dus geen verschil meer. Ik denk ook dat een reciever (onkyo 605) van 500 euro met kabels van 1000 euro totaal nutteloos is, ik denk dat je dan beter een reciever van 1400 euro kunt kopen met 100 euro aan kabels.

My 2 cents.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Onzin, elektronen gaan zeker niet sneller dan licht door je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie info.

Ik heb 20 meter Oehlbach 2,5mm2 luidspreker kabel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Slackware schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:48:
Onzin, elektronen gaan zeker niet sneller dan licht door je kabel.
O... M... G... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
Altijd lastig en al veel discussie over geweest.

Ik zou nooit de goedkoopste nemen maar zeker niet de duurste.

Die Oehlbachs zijn denk ik ook al overkill voor je maar goed, veel plezier ervan er zal zeker geen slecht geluid doorkomen ;-)

Ja of je moet een gare versterker hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn bejaarde Kef Q55 en meer recente Kef Q4 speakers heb ik aangesloten met 4 mm² kabels. Aansluiten op de speakers is een makkie, 4 mm² lukt zonder enig probleem.

Ik heb een spoel van 100 meter Interkabel INKA 6240 in Duitsland gekocht voor minder dan 100 euro inclusief BTW, inclusief (per maand variërende) kopertoeslag en exclusief verzendkosten. Die kabel is enigszins soepel en bedoeld voor vaste installatie. Je krijgt in ieder geval veel koper voor je geld :P

[edit]
Het is de rol die op de vloer staat. Hij weegt ongeveer 10 kg. Zoals je ziet zaten er nog wat meer kilo's in mijn bestelling. :)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/30a55ya.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Tomatoman op 02-06-2009 19:44 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

JT

VETAK y0

Ja :)
Brad Pitt schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:23:
[...]

Nee je Surround-Back kanalen gebruik je dan ook om de front-speakers mee aan te sturen. De 607 is geen wonder qua vermogen en misschien haal je op die manier (ietsjes) meer uit het apparaat. Keertje proberen.
Is toch hetzelfde....2 versterker kanalen per speaker.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:23:
Misschien reageer ik serieus op iets wat niet serieus bedoeld is maar de snelheid waar een elektron door een kabel beweegt is vaak niet meer dan een paar meter per dag.
De snelheid van de elektron klopt. De snelheid van de data daarintegen...

Neem een leiding van 300 000m lang met een doorsnede van 1 knikker. Vul die leiding met knikkers. Voeg 1 knikker toe en aan de uiteinde komt een andere knikker uit. Neem een leiding van 1 000 000km en voeg er een knikker toe en er komt aan de uiteinde een knikker uit ;) Het is niet diezelfde knikker aan het begin maar een andere.

Maar je hebt idd nog wrijving etc etc.. maar theoretisch gezien is een datastroom door elektronen sneller als een optische datastroom. Dus idd, de snelheid van 1 specifieke elektron is lager als de snelheid waarmee de data overbrugd kan worden.

Maar nu ik mijn vorige postings hierover nalees moet ik met de billen bloot: heb het idd verkeerd geformuleerd. En het staat ook los van het discussiepunt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Oh vet man, dan heb ik beneden 7 versterkers staan. Ik dacht echt maar eentje mamelijk, met 7 kanalen. Maar neen, zeven verstérkers. Cool!

En ik altijd maar denken dat bi-ampen ook kon met 1 versterker gebruik makende van meerdere kanalen, stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Crap.

Heb zonet mijn nieuwe Kef iQ 70 speakers opgehaald, zijn ze vergeten de luidspreker kabels erbij te doen :|

Nu heb ik nog een Necom ne6r 5.2 meter rca kabel over van de audio installatie in mijn auto....
Afbeeldingslocatie: http://static.aanbodpagina.nl/aa_images/nl/normal/233801_1.jpg

Is het mogelijk om ze hier tijdelijk mee aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit ziet eruit als een interlink en is niet bedoeld voor forse vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:46:
Dit ziet eruit als een interlink en is niet bedoeld voor forse vermogens.
http://www.pimtensen.nl/s...id=2&sub_id=67&cur_id=846

Het is een kabel voor tussen autoradio en versterker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, een interlink dus. ;)

Nee, niet geschikt. Bedoelt voor kleine signalen, ziet er dik uit, komt door de shielding, is heel dun. Kun je niets mee.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja exact wat ik zeg dus :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ach zolang je ze niet te hard zet kun je er nog weg mee komen. maar als je hem vet hard gooit dan sja :9 bbq !
/me zet de knoflooksaus alvast neer :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 08-06-2009 21:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou nee, de weerstand over de kabel zal dan groter worden waardoor de kabel wat zal smelten en het geluid inkakken. Meer niet.

Sowieso :zou de stroom dan niet automatisch afnemen? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 08-06-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hangt een beetje van de middenkern af. die zijn meestal niet dik, lijnsingalen zijn meestal op hoogohmige ingangen aangesloten.

geen bbq -O- ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 296052 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:46:
Kan ik het beste gebruiken voor tussen de Onkyo 607 en twee Kef iQ 70 speakers?

Als ik op sommige sites kijk zie ik verschillende diktes en types staan, wat zouden jullie mij adviseren om voor de bovenstaande set-up te gebruiken?

En weten jullie misschien nog een leuke webshop waar ik speakerkabel kan bestellen?

Alvast bedankt voor de info!
Dat hangt van de lengte af. Bij kabellengtes tot +/- 5 meter volstaat standaard lichtnetsnoer van 0.5 mm2 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas jongens, geen bbq.

Ik heb nog ergens wat oud speaker kabel gevonden, werkt perfect.. tot dat mijn nieuwe kabels binnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Anoniem: 296052 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:37:
Helaas jongens, geen bbq.

Ik heb nog ergens wat oud speaker kabel gevonden, werkt perfect.. tot dat mijn nieuwe kabels binnen zijn
Doe dan meteen vergelijkend warenonderzoek in plaats van je oude kabel meteen weg te doen! Als het goed is hoor je direct een veel betere kanaalscheiding, meer lucht in de instrumenten, meer detail en de muziek zou ook wat dansbaarder moeten voelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je vergeet het feit dat er dan automatisch een audiofielen aura rond je speakers meetbaar is als je die nieuwe kabel aansluit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 20:43

EraZor

Don't mention the war

Om ècht te kunnen genieten van die kabels, zou ik wel de rest van de apparatuur upgraden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
EraZor schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:39:
Om ècht te kunnen genieten van die kabels, zou ik wel de rest van de apparatuur upgraden....
te beginnen bij de receiver zeker? :+
tomatoman schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:28:
Mijn bejaarde Kef Q55 en meer recente Kef Q4 speakers heb ik aangesloten met 4 mm² kabels. Aansluiten op de speakers is een makkie, 4 mm² lukt zonder enig probleem.
4mm² aansluiten op de speaker is geen probleem. 4mm² op de receiver aansluiten begint al wat lastiger te worden. Daarom dat ik banaanstekkers heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EraZor schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:39:
Mjah die kabels zijn misschien een beetje een overkill.. Maar goed, beter dan een underkill. Laten we het daar maar op houden ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 296052 op 09-06-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 40013 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:58:
[...]

Doe dan meteen vergelijkend warenonderzoek in plaats van je oude kabel meteen weg te doen! Als het goed is hoor je direct een veel betere kanaalscheiding, meer lucht in de instrumenten, meer detail en de muziek zou ook wat dansbaarder moeten voelen ;)
Zal ik inderdaad doen! Ik laat het wel weten als ik echt verschil hoor ;)
Pagina: 1