Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Hmm, ja, ik heb beide (sip1/sip.voipbuster.com) het volgende probleem. Het heeft vroeger wel gewerkt:

code:
1
[May  7 13:21:20] NOTICE[5625]: chan_sip.c:7683 sip_reg_timeout:    -- Registration for 'mijnaccount@sip.voipbuster.com' timed out, trying again (Attempt #1)

Mijn sip show peers output:

code:
1
2
3
4
5
103/103                    (Unspecified)    D   N      0        Unmonitored           
102/102                    192.168.1.29     D   N      5060     Unmonitored           
101/101                    (Unspecified)    D   N      0        Unmonitored           
sipcall/41XXXXXXXX        212.117.203.31       N      5060     OK (21 ms)           
voipbuster/mijnaccount          77.72.169.129        N   A  5060     Unmonitored

Maar waarom... wachten lost het niet op :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Heb je ook een g.729 licentie dan? Anders gaat dat niet werken ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
jawel hoor .. g729 staat 'pass through' door. dus asterisk hoeft niks te (de)coderen, zolang mijn endpoints het maar ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 23:25

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Weet iemand hoe je incoming calls alleen toestaat als ze vanaf de sip server van de provider komen? Volgens mij kan het, maar ik kan nergens vinden hoe.

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
/etc/asterisk/sip.conf
allowguest=no ; Allow or reject guest calls (default is yes)
; If your Asterisk is connected to the Internet
; and you have allowguest=yes
; you want to check which services you offer everyone
; out there, by enabling them in the default context (see below).
Dat moest toch niet heel moeilijk te zijn om zelf te vinden in de Asterisk documentatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Ah okee, dacht dat het iets meer voeten in de aarde had dan alleen die optie, vandaar de vraag ;) .

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wellicht ga je ook nog even naar alwaysauthreject willen kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Trouwens, als ik de allowguest optie naar no zet, houdt het dan ook in dat mensen die anoniem (zonder nummer vermelding) bellen geblokkeerd worden?

Alwaysauthreject ga ik ook even bekijken. Bedankt voor de suggestie :) .

EDIT: alwaysauthreject staat al aan :)

[ Voor 8% gewijzigd door GiantLeap op 09-05-2011 22:09 ]

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
MHz schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:03:
Trouwens, als ik de allowguest optie naar no zet, houdt het dan ook in dat mensen die anoniem (zonder nummer vermelding) bellen geblokkeerd worden?
Dit zijn typisch dingen die je kan testen, en zeker als het om veiligheid gaat moet je dat altijd doen ;) Gelukkig ben ik in een goede bui: Het houdt inkomende sip verbindingen tegen die niet eerst een geldig username of password opgeven. Het laat inkomende telefoontjes vanaf een geauthede peer (zoals je trunk) toe, of deze CLID aan of uit hebben staan.

Wil je users zonder CLID weigeren kan je dat in je dialplan aangeven, wellicht is het beter om Call Screening in te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 09-05-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik begrijp er helemaal niets meer van. Na veel strubbelingen en copy-pastas van oude installaties, heb ik eindelijk Asterisk 1.6.2.9 en Freepbx 2.8.1.0 aan de praat op mijn ubuntu machine. So far so good.

Maar welke instellingen ik ook probeer in FreePBX, de trunk registreert zich niet bij Budgetphone. Alle balkjes in FreePBX staan groen (IP Trunks online = 1), en toch gebeurt er niks.

Ik heb diverse settings geprobeerd, waaronder die uit het oude forum van Budgetphone zelf. Niets blijkt te werken.

Mijn huidige instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Trunks:
Trunk Description: BudgetPhone
Outbound caller ID: 31401234567
Dial rules: 0031+Z.

Outgoing settings:
Trunk name: 31401234567
Peer details:
     type=peer
     host=sip1.budgetphone.nl
     fromuser=31401234567
     username=31401234567
     secret=********
     qualify=no
     restrictcid=n
     fromdomain=sip1.budgetphone.nl
     context=budgetphone-out
     port=5060
     nat=no
     insecure=very
     canreinvite=no
     canredirect=no
     disallow=all

Incoming settings:
User context: 31401234567_in
User details:
     canreinvite=no
     context=from-trunk&from-trunk
     fromdomain=sip.budgetphone.nl
     host=sip.budgetphone.nl
     qualify=no
     fromuser=31401234567
     username=31401234567
     secret=********
     type=user

Register string: 031401234567@budgetphone.nl:********:031401234567:********@sip1.budgetphone.nl/031401234567
Ook geprobeerd:
031401234567:********@sip1.budgetphone.nl/031401234567

Asterisk info in FreePBX meldt No such command 'show uptime' (type 'core show help show uptime' for other possible commands)
en geeft verder
code:
1
2
3
4
5
Active Sip Channels: 0
SIP Registrations: 1
SIP Peers
    Online: Monitored:
    Offline: 0

Het lijkt erop alsof Asterisk geen zin heeft om uberhaupt naar de trunk te gaan zoeken. Kan ik Asterisk hierin een zetje geven? Staat alles zo wel goed?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hoewel freepbx op asterisk gebaseerd is doet 't wel heel veel zelf. Wat dat betreft is dit een beetje op de linux kernel mailinglit support zoeken voor Unity ;)

Anyways, ik meen dat freepbx uiteindelijk wel gewoon asterisk config files schrijft? In dat geval moet je eens kijken in sip.conf of daar ook een register=> directive in staat, en in asterisk kan je met sip show peers kijken of er ook daadwerkelijk verbinding is met je trunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Kijk eens naar asterisk -r (cli)... staan er mislukte register-strings? In /var/log/asterisk/full staat ook nog weleens boeiende informatie, maar de experts halen vrijwel al hun debug-informatie uit asterisk -r met sip set debug on.

Ik draai hier vol plezier budgetphone, al was het installeren de 1e keer (2 jaar geleden) een drama. De herinstallatie 3 maanden geleden, verliep gelukkig perfect en BP werkte vrij snel. Maar het is wel de bedoeling dat je het een beetje begrijpt, en ook weet waar context= bijvoorbeeld voor staat. Ik had dat maar willekeurig ingevuld en ging dus niet goed ^^, ik weet nog niet echt waar context= voor staat.

Type ook eens sip show peers of show peers in asterisk -r en post daar ook het resultaat eens van. Kijk of daadwerkelijk de registratie dus goed gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ons bedrijf heeft 5 vestigingen, die allemaal een vox novo office telefooncentrale gebruiken, zonder voip licenties.

die zijn duur bij kpn, en voip zou kosten moeten besparen. zoveel bellen we echter niet onderling.

maar we hebben wel een vpn verbinding, dus feitelijk is er gewoon slechts 1 netwerk en zouden we intern dus van slechts 1 asterisk server moeten kunnen werken vanaf alle vestigingen lijkt mij? maar misschien handiger als het er op elke vestiging 1 is, ivm uitval en bandbreedte van de vpnverbinding.

maar mijn vraag is, is dit te doen icm de kpn vox novo office telefoons?

ik had ook eens bedacht dat je gewoon tussen centrale en isdn een ata oid pleurt, dat het dan ook via vpn afgehendeld kon worden.

nadeel daarvan was weer dat op de telefooncentrale wel evengoed evenveel uitgaande lijnen worden gebruikt. daar was dus geen winst op te halen ( en dat is momenteel wel een probleem, als de telefoon wordt doorgeschakeld naar een andere vestiging. dan kost het een inkomende en uitgaande lijn voor het opnemen, en het terugverbinden met de juiste vestiging kost dan nog eens een lijn.

een binnenkomend telefoontje op deze manier bentwoorden kost dus 5 buitenlijnen, en dubbel terief, terwijl normaal slechts 1 buitenlijn gebruikt wordt, en het geen cent zou kosten.

nu ben ik dus ook geen fan van de kpn en heb weinig verstand van de vox novo office, maar je zou verwachten dat voip of een soort onderlinge vebinding tussen de centrales mogelijk zou moeten zijn ( ofwel via vpn, ofwel via slechts 1 lijn, zodat een lijn die terug wordt verbinden, niet dubbele bandbreedte / lijnen / kosten met zich mee zou brengen, maar daar hoor je de kpn uiteraard niet over.

recap: is aterisk in een situatie met meer vestigingen, onderlingen vpn, maar elke vestiging een gewone telefooncentrale via isdn, een oplossing om dmv een asterisk server (of andere simpele oplossing) voor het probleem dat de telefooncentrala veel buitenlijnen gebruikt terwijl er een ondelinge vpn verbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Ik zat op het werk in een vergelijkbare situatie, we konden ISDN centrale's via VoIP gaan koppelen en uit en inkomen via ISDN blijven bellen of iet nieuws nemen.

Wat wij gedaan hebben is op beide locaties de huidige telefonie eruit gegooit en compleet overgegaan op een asterisk based oplossing. Op beide vestigingen heb ik nu een asterisk server staan welke onderling met behulp van IAX weer aan elkaar gekoppeld zijn. Men komt nu binnen op het keuzemenu op locatie A en adhv zijn keuze kan het zijn dat een toestel op de server van locatie B gaat rinkelen werkt prachtig.

Een soort van ATA tussen je huidige centrale en het ISDN netwerk zou ook kunnen, maar volgens mij heb je daar dan wel extra interfaces voor nodig omdat je hem er niet tussen kunt zetten maar wel kunt toevoegen.

Mijn advies, al weet ik niet over hoeveel toestellen we het hebben, gooi de huidige centrale's eruit en zet op elke locatie een asterisk server neer met bijbehoorende telefoons of kies voor een centrale asterisk server. Welke van de twee je het beste kunt nemen is totaal afhankelijk van je situatie en wensen.

Hoop dat je hier iets aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Indien mensen hun dialplan op hun PAP2T of SPA3102 (vandaag besteld voor ouders) adapter zouden willen delen, zou ik dat op prijs stellen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
@engelbertus,

Ik zou toch ook snel aanraden als ik het zo lees om de situatie, indien mogelijk, volledig te vervangen. Naar mijn weten zijn de vox novo office's te beperkt om onderling over andere kanalen te gaan bellen. Met ATA's onderling gaan werken is waarschijnlijk ook geen doen, omdat je de ATA en novo office niet genoeg business logic mee kan geven om dit te realiseren.

Ik weet niet wat het formaat is van de vestigingen, en de gewenste SLA's op telefonie, maar een oplossing met 1 "hoofd" PBX op het hoofdkantoor en kleine embedded systemen op "leaf kantoren" voor redundancy en fallback naar het PSTN eventueel. Hier is een hoop mee te doen afhankelijk van de wensen en eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Goed, inmiddels is het al een tijdje goed gegaan. Het blijkt echter dat we soms nog niet te bereiken zijn. Men krijgt dan een XS4ALL dame aan de lijn die meldt dat het nummer niet in gebruik is. Dit gebeurt niet altijd. Logs nagekeken en niks gevonden met betrekking tot het bewuste telefoontje. Ik heb dus contact gezocht met XS4ALL, en zij meldde mij dat XS4ALL gebruik maakt van meerdere IP's voor telefonie. Ze hadden dus het idee dat andere IP's misschien geblokkeerd zijn. Kan dat komen doordat allow guest op no staat? Er is geen aparte Firewall actief op de Asterisk server. Enig idee hoe dit komt, dat we soms niet bereikbaar zijn?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
ik heb inmiddels (na een tijdje niet meer met asterisk bezig te zijn geweest) weer eens de draad opgepakt,

machine gepakt, asteriskNOW 32 bit (basis van centros) ge installeerd, en kon em bereiken via de web interface...

dat werkt....

Ik ben nu al de hele avond bezig geweest om mijn linksys pap2t ata eraan te hangen maar het lukt me op geen mogelijke manier,

Ik heb in free pbx extensions aangemaakt met bijbehorede user id's en dit allemaal respectibel zo ingesteld op de pap2t.... maar in het info blad krijg ik steeds " can't connect to login server"

wie oh wie kan mij hierbij verder helpen,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Je zou de extension als 'friend' kunnen instellen om te testen. Dan is het allemaal wat minder kritisch, maar je moet wel voorkomen dat dergelijke verbindingen vanaf buiten bereikbaar zijn, anders gaan mensen er misbruik van maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
TD-er schreef op zondag 24 juli 2011 @ 06:00:
Je zou de extension als 'friend' kunnen instellen om te testen. Dan is het allemaal wat minder kritisch, maar je moet wel voorkomen dat dergelijke verbindingen vanaf buiten bereikbaar zijn, anders gaan mensen er misbruik van maken.
bij extensions staat ie al op friend,

van buiten is het niet te bereiken aangezien het hele zwikje achter een router hangt en ik momenteel toch eerst alleen intern wil testen (vandaar de ata)

werkt asterisk zelf op een ander ip adres dan de freepbx webmin pagina?

[ Voor 6% gewijzigd door shure-fan op 24-07-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem: het lukt hier prima om alle telefoongesprekken voor één extensie door te laten schakelen naar een ander nummer met *72. Omdat het soms handig is om alle inkomende gesprekken door te schakelen vroeg ik mij af of dat ook mogelijk is? Dus in één keer al het inkomende verkeer voor alle extensies.

Nu is het namelijk zo dat als een inkomend gesprek bij twee extensies uitkomt en één van die extensies staat doorgeschakeld, dan gaat de telefoon nog gewoon op de 2e over en werkt de forward eigenlijk niet.

Meer info: de forward gaat naar een extern nummer en we maken gebruik van asterisk 1.8 + freepbx voor eenvoudiger configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Big op 03-08-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
mensen,

ik heb een klein vraagje met betrekking tot freepbx

heb inmiddels een intern systeem draaiende met standaard 4 ip telefoons (hard phones)
kunnen mekaar allemaal bellen enzo.. werkt leuk..

maar de vraag:

In het hoofdscherm van Freepbx bij statics, zie je hoeveel ip telefoons zijn aangemeld op het systeem.
Als ik met de muis erop ga staan krijg ik het antwoord "57 % 4/7"

Betekend dit dat ik maar 7 ip telefoons kan aansluiten? hoe kan ik dit vermeerderen? (een aantal familie leden zijn aardig enthousiast geworden betreffende het intern gratis bellen, en kan zo 10 aansluitingen bij ze slijten)..

Ik kreeg een beetje het idee dat je een on-gelimiteerd aantal telefoons erop aan kon sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Die 7 is waarschijnlijk het aantal extensies dat je nu hebt aangemaakt. Dit geeft dus niet de technische limiet aan, maar alleen hoeveel je er nu hebt aangemaakt.
Of er geen limiet op zit weet ik niet, maar 10 meer moet geen probleem zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Mr_Big schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:10:
Die 7 is waarschijnlijk het aantal extensies dat je nu hebt aangemaakt. Dit geeft dus niet de technische limiet aan, maar alleen hoeveel je er nu hebt aangemaakt.
Of er geen limiet op zit weet ik niet, maar 10 meer moet geen probleem zijn ;-)
je hebt helemaal gelijk... zijn idd het aantal extensions die ik aangemaakt heb...

tsja... was laat vanacht..

bedank iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Maar iemand nog een idee hiervoor?
Mr_Big schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:01:
Ik zit met het volgende probleem: het lukt hier prima om alle telefoongesprekken voor één extensie door te laten schakelen naar een ander nummer met *72. Omdat het soms handig is om alle inkomende gesprekken door te schakelen vroeg ik mij af of dat ook mogelijk is? Dus in één keer al het inkomende verkeer voor alle extensies.

Nu is het namelijk zo dat als een inkomend gesprek bij twee extensies uitkomt en één van die extensies staat doorgeschakeld, dan gaat de telefoon nog gewoon op de 2e over en werkt de forward eigenlijk niet.

Meer info: de forward gaat naar een extern nummer en we maken gebruik van asterisk 1.8 + freepbx voor eenvoudiger configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
heb ik meteen ook weer een vraag aan de asterisk gebruikers:

Ik heb bij een vriend van me een toestel geplaatst en getest via een iphone met een sip app via het gsm netwerk
dat werkte.. de iphone ging over en liet de beller zien (caller id)

nu het probleem,

Als ik via een toestel in huis (op hetzelfde netwerk als mijn asterisk server) bel naar die extensie, dan hoort de persoon mij wel, maar ik hoor hem niet...

Hij zit achter een telfort adsl verbinding met een zyxell modem

ik heb een ziggo verbinding.

Weet iemand de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bij SIP over NAT krijg je dit soort problemen wel eens.
Heb je voldoende poortjes open staan?
NAT als optie meegegeven bij de extention?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
TD-er schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 18:54:
Bij SIP over NAT krijg je dit soort problemen wel eens.
Heb je voldoende poortjes open staan?
NAT als optie meegegeven bij de extention?
nat bij de extension in freepbx staat op yes,

Heb bij mijn router de 5060 poort opengezet, en uiteraard de telefoon op afstand ook ingesteld op 5060

edit:

Wat ik er ook even bij moet zeggen,

Ik kan hem niet bellen, hij mij wel, en zodra hij mij belt verschijnt zijn extension online, paar minuten later weer gedeeltelijk offline

[ Voor 19% gewijzigd door shure-fan op 08-08-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb je beide die poorten geforward staan?
En ook 5061?
Bij SIP heb je namelijk dat het initieren van de call een aparte connectie is tov het gesprek zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
TD-er schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:37:
Heb je beide die poorten geforward staan?
En ook 5061?
Bij SIP heb je namelijk dat het initieren van de call een aparte connectie is tov het gesprek zelf.
beide poorten zijn geforward,

heb tevens in de router een kleine reeks rtp poorten geopend die gelijk zijn aan die bij hem

Ik weet het even niet meer,

Iemand misschien nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Graag zou ik gebruik maken van follow-me, maar ik krijg maar niet het gewenste resultaat.
Het is de bedoeling dat eerst de vaste telefoon overgaat en na x seconden mijn mobiel.

Het instellen gaat prima en de telefoons gaan ook over in de juiste volgorde. Als ik van intern toestel naar intern toestel bel, dan krijg ik ook uiteindelijk contact met mijn mobiel. Als ik met een extern toestel inbel, en ikneem mijn mobiel op, dan hoor ik niks en wordt de verbinding verbroken met het externe toestel waarmee ik inbel.

Ik heb getest of het aan het aantal lijnen in gebruik ligt, maar dat is het niet. Ik kan prima een inkomend en een uitgaand gesprek tegelijkertijd voeren.

De ring strategy staat op 'hunt', zodat de nummers na elkaar worden gebeld.
Ik gebruik Asterisk 1.8 + FreePBX + Voipbuster

Update: ook direct doorschakelen met *72 geeft hetzelfde resultaat: als er door de externe partij wordt opgenomen, wordt de verbinding direct verbroken.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Big op 12-08-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
*72 werkt vaak niet zomaar, bij sommige lijnen moet dit dan alsnog in de centrale afgehandeld worden. Wat aan de hand zou kunnen zijn @Mr_Big is dat je Asterisk centrale probeert te re-inviten; dwz: het volledige gesprek inc. signallering doorsturen naar Voipbuster (Voipbuster zou dan moeten bridgen tussen Extern->je mobiel). Vaak werkt dit niet goed als je de sip-trunk niet volledig in beheer heb. Staan canreinvite op no bij je voipbuster trunk?

Verder raad ik aan om je asterisk console met "core set verbose 5" eens in de gaten te houden tijdens zo'n gesprek; en mocht daar niks uitkomen (geen disconnects te zien) eens te kijken naar "sip set debug [tab]".
Een sip debug geeft wel erg vele informatie; maar is plaintext en verder redelijk goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
canreinvite=no stond al vermeld bij global en nogmaals bij de trunk. Dat zou dus goed moeten zijn.
Na jouw tips verder aan de slag gegaan met de logfiles, en kreeg op debug-niveau wat interessants te zien.
Dat de telefoon wordt beantwoord zie ik volgens mij hier gebeuren:

code:
1
2
    -- SIP/VB-out-00000022 answered Local/0351234567@from-internal-b926;2
    -- Local/0351234567@from-internal-b926;1 answered SIP/VB-out-00000020

Daarna wil Asterisk (volgens mij) de call toch overzetten via VB (ip 77.72... is van VB):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<--- Reliably Transmitting (NAT) to 77.72.169.129:5060 --->
SIP/2.0 200 OK
Via: SIP/2.0/UDP 77.72.169.129:5060;branch=z9hG4bKafea502c577048dfbc47c93743f6439c;received=77.72.169.129;rport=5060
From: <sip:0031612345678@sip.voipbuster.com:5060>;tag=120313ac4e2d5d2d4c07f3
To: <sip:blablabla@192.168.123.50:5060>;tag=as1a2501aa
Call-ID: b4ce200d34f349edb628c4f525d98761
CSeq: 1 INVITE
Server: FPBX-2.9.0(1.8.5.0)
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO, PUBLISH

Klopt het wat ik zeg?
Zo ja, hoe kan ik dit transferren via VB zelf dan voorkomen en dit door Asterisk zelf laten afhandelen? Dus dat het gesprek in feite via Asterisk loopt en er een ingaan en uitgaand gesprek plaatsvinden.

Voor de zekerheid nog even mijn Trunk instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
notransfer=yes
canreinvite=no
fromdomain=voipbuster.com
host=sip.voipbuster.com
fromuser=+31123456789
username=blabla
secret=geheim
type=friend
insecure=very
promiscredir=yes
qualify=yes
disallow=all
allow=ulaw&alaw&gsm

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Big op 17-08-2011 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Op deze pagina 9http://www.fonality.com/trixbox/forums/trixbox-forums/help/call-forward-extension-external-number) ook een goede tip tegengekomen, namelijk het vastzetten van de uitgaande CID. Ik zie dat ik nu door mijn eigen nummer word gebeld, maar helaas blijft het probleem.

Iemand nog iedeeen? Ik ben er een beetje doorheen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik heb inmiddels weer een nieuw probleem,

Ik heb de (werkende) pbx die ik had, vernieuwd zodat het een permanent systeem kan worden en blijven puur voor de pbx...

Ik heb dus asterisk 1.6 + freepbx (centros, asteriskNOW) opnieuw geinstalleerd (deze keer heeft de pc een vast ip adres, vorige installatie was via dhcp)
(uiteraard is in de telefoons de ip verandering aangebracht))

Vervolgens de juiste extentions weer aangemaakt voor mijn reeds aangeschafte toestellen,

(Toestellen (1x hardphone, 1x 2fx ata, 2x softphone)

Maar nu het probleem,

Ik kan niet meer onderling bellen..... heb alles 2x opnieuw geinstalleerd maar ik krijg het niet meer aan de praat, ik wil graag eerst het onderlinge bellen weer in orde hebben zodat ik daarna verder kan gaan met experimenteren

Als ik onderling probeer te bellen, krijg ik meteen de boodschap "the number you have dailed is not in service"

Wat me ook opviel, ik trok de stroomstekker van mijn hardphone (linksys spa 942) uit de stopcontact, maar bleef nog gedurende een aantal minuten online staan..

kan iemand mij hierbij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door shure-fan op 17-08-2011 15:52 ]

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
shure-fan schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:49:
Ik heb inmiddels weer een nieuw probleem,

Ik heb de (werkende) pbx die ik had, vernieuwd zodat het een permanent systeem kan worden en blijven puur voor de pbx...

Ik heb dus asterisk 1.6 + freepbx (centros, asteriskNOW) opnieuw geinstalleerd (deze keer heeft de pc een vast ip adres, vorige installatie was via dhcp)
(uiteraard is in de telefoons de ip verandering aangebracht))

Vervolgens de juiste extentions weer aangemaakt voor mijn reeds aangeschafte toestellen,

(Toestellen (1x hardphone, 1x 2fx ata, 2x softphone)

Maar nu het probleem,

Ik kan niet meer onderling bellen..... heb alles 2x opnieuw geinstalleerd maar ik krijg het niet meer aan de praat, ik wil graag eerst het onderlinge bellen weer in orde hebben zodat ik daarna verder kan gaan met experimenteren

Als ik onderling probeer te bellen, krijg ik meteen de boodschap "the number you have dailed is not in service"

Wat me ook opviel, ik trok de stroomstekker van mijn hardphone (linksys spa 942) uit de stopcontact, maar bleef nog gedurende een aantal minuten online staan..

kan iemand mij hierbij helpen?
Wat voor melding komt er in de Asterisk CLI te staan? Klinkt mij in eerste instantie als een extension.conf probleempje in de oren.

//Edit

Over je hardphone die online bleef na het uittrekken:

Is het aanzetten van qualify misschien een oplossing of als deze al aan staat, lager zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sneezydevil op 18-08-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Sneezydevil schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:56:
[...]

Wat voor melding komt er in de Asterisk CLI te staan? Klinkt mij in eerste instantie als een extension.conf probleempje in de oren.

//Edit

Over je hardphone die online bleef na het uittrekken:

Is het aanzetten van qualify misschien een oplossing of als deze al aan staat, lager zetten.
er staat in de commandline alleen dat ik via een bepaald ip adres freepbx kan instellen,

Qualify op alle telefoons staat op yes

edit:

heb inmiddels de versie (1.6) geinstalleerd waarbij ik alleen een command line kan gebruiken... misschien dat dat iets beter gaat

[ Voor 11% gewijzigd door shure-fan op 19-08-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Toch nog een probleem met de voicemail, als we de voicemail willen beluisteren via de telefoon horen we "You have one" en daar stopt het en wordt er opgehangen. Nu heb ik ergens gelezen dat dat aan de taal instelling ligt, maar waar kan ik dat vinden? Dat zal het namelijk waarschijnlijk zijn, tijdens de debug zie ik namelijk ook dat language nl probeerd te spelen, maar ik heb geen nl audio files erop staan.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
probleem was...

Ik heb 2 soorten extensions

1XX en 2XX

ik zocht een manier om via 2XX naar 1XX te bellen,
Asterisk zelf kwam met de oplossing door in extensions.conf een regel toe te passen (regel had ik al aangemaakt maar stond op foute plaats)

exten => 210,5,Dial(SIP/102&SIP/101,tr)
exten => 210,6,Hangup

[ Voor 181% gewijzigd door shure-fan op 06-09-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
Misschien even vertellen wat het probleem was en hoe het is opgelost?
Wel zo leuk voor de anderen!

[ Voor 1% gewijzigd door martin2005 op 29-08-2011 18:52 . Reden: iPad IOS spellchecker ;-( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:17
Beste Allen,

Ik ben druk met een astrerisk bezig en loop tegen verschillende problemen aan.
De Asterisk draait op een vast ip achter nat.

Ik kan wel extern registeren op het publieke ip adres met bv 105 en een ander nummer aankiezen. Deze gaat dan wel over maar een
spreekluister verbinding is niet mogelijk. Locaal op het lan werkt dit wel goed en de geluid kwaliteit is dan prima.

Het netwerk is een ziggo verbinding met met een draytek 2130 router
via nat heeft de asterisk server een vast ip 192.168.1.200
de poorten 5060, 5061,5062 en 10000 – 20000 zijn doorgezet.

Het is de bedoeling zowel op het lan als extern te kunnen registeren op alle nummers en zo naar all nummers intern te kunnen bellen.

later wil ik ook een siptrunk naar voipbuster opzetten.
De nummers 100 – 110 mogen alles bellen via voipbuster naar buiten, dus ook 06 buitenland etc.
De nummers 200 – 210 zouden alleen intern en naar vaste nummers in nl mogen bellen via voipbuster.

Wie heeft er tips om dit werkend te krijgen?

Bedankt!

Rutger

[ Voor 0% gewijzigd door cautje op 04-09-2011 15:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoi Rutger,

Vertel ons eerst even op welke basis je asterisk omgeving geinstalleerd is...

is het text based (zoals ik het heb) of gebruik je free-pbx? of wellicht op een andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

is er al iemand die met asterisk 10.0 werkt?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
heb hier ook weer een probleempje waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken

Ik heb sinds enige tijd asterisk 1.6 text based geinstalleerd, en heb het interne gedeelte werkend gekregen
ik kan dus intern bellen en dergelijke,

Maar ik wil dit nu ook extern mogelijk maken,

op een externe locatie inloggen op mijn pbx en dan de bijbehorende extension krijgen

Ik gebruik als externe tester een iphone (wifi uit, dus via gsm netwerk) met een sip client

Kan iemand mij helpen om het externe >> interne gedeelte werkend te krijgen

Poorten 5060 t/m 5080 (sip) en 8000 t/m 8100 (rtp) staan open in de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

shure-fan schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:30:
heb hier ook weer een probleempje waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken

Ik heb sinds enige tijd asterisk 1.6 text based geinstalleerd, en heb het interne gedeelte werkend gekregen
ik kan dus intern bellen en dergelijke,

Maar ik wil dit nu ook extern mogelijk maken,

op een externe locatie inloggen op mijn pbx en dan de bijbehorende extension krijgen

Ik gebruik als externe tester een iphone (wifi uit, dus via gsm netwerk) met een sip client

Kan iemand mij helpen om het externe >> interne gedeelte werkend te krijgen

Poorten 5060 t/m 5080 (sip) en 8000 t/m 8100 (rtp) staan open in de router
Word moeilijk als je niet verteld wat jouw probleem nu precies is?
Ik hoef niets speciaals in te stellen hiervoor,ik kan gewoon met mijn iphone inloggen?

Gewoon met je iphone sip client inloggen op de server moet voldoen, althans hier wel. :+

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-09-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
het probleem wat ik heb...

ik kan niet extern inloggen op mijn server waarbij de iphone zijn eigen extensie krijgt...

ik heb in het verleden freepbx gebruikt en daarbij draaide het meteen...

Ik heb het idee dat ik een optie over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Nee want er is geen speciale optie voor.... afaik.....
Een extension is gewoon standaard werkend voor zowel aan de lan als wan kant.
Houd de firewall je niet tegen? of NAT?

[ Voor 14% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-09-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
als ik de sip client probeer te laten registreren krijg ik dit in het scherm

WARNING[2422] acl.c:496 ast_ouraddrfor: cannot connect, chan_sip.c:3580__sip_xmit: sip.xmit of 0x87d86f0
to (ip van iphone) return -2: network is unreachable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
shure-fan schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:13:
als ik de sip client probeer te laten registreren krijg ik dit in het scherm

WARNING\[2422] acl.c:496 ast_ouraddrfor: cannot connect, chan_sip.c:3580__sip_xmit: sip.xmit of 0x87d86f0
to (ip van iphone) return -2: network is unreachable
Heb je wel een externip ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
ja, ik heb in sip.conf in de general sectie een regel aangemaakt...

Helaas werkt het daarmee nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

kun je uberhaupt connecten vanaf buiten op die poort? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
CrankyGamerOG schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:46:
kun je uberhaupt connecten vanaf buiten op die poort? ;)
helaas heb ik dat niet kunnen testen.... zal het binnenkort even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
ik heb inmiddels wat nieuwe feiten over mijn (bovenstaand) probleem

Ik heb de iphone laten registreren op de asterisk server.... hij laat zich een halve seconde registreren en krijg dan de melding "network is unreachable"

via een ping opdracht vanuit mijn router kwam ik erachter dat mijn asterisk server geen communicatie naar buiten heeft.... intern (lan) wel, maar wan niet

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 16:20
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met asterisk. Ik heb een debian vm geinstalleerd met daarop asterisk 1.8 gecompileerd. Intern gaat het bellen tussen een softphone en siemens sip telefoon goed. Ik ben echter al een paar dagen bezig mijn asterisk te koppelen met mijn telfort account. Ik heb het nu als volgt ingesteld (telfort instellingen staan hier: link ):

modem (bridged) - ipcop firewall (NAT, UDP 5060-5080, UDP 16384-32767 naar asterisk) - asterisk

sip.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
[general]
externip = <extern ip>
localnet = 192.168.1.0/255.255.255.0
context = default
bindport = 5060
bindaddr = 0.0.0.0
srvlookup = yes
udpbindaddr = 0.0.0.0
maxexpirey = 3600
defaultexpirey = 1800
disallow=all
allow=g729
allow=alaw
allow=ulaw
nat=yes

register => <telnr telfort>@tel.telefoniedienst.nl:<pass>:<telnr telfort>@telfort

[telfort]
type=peer
insecure=very
context=telfort-in
username=<telnr telfort>
fromuser=<telnr telfort>
authuser=<telnr telfort>
secret=<pass>
qualify=no
host=tel.telefoniedienst.nl
fromdomain=tel.telefoniedienst.nl
dtmf=inband
dtmfmode=inband
canreinvite=yes
nat=yes

extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[general]
static=yes
writeprotect=no

[default]
include => mobiel
include => intern
include => telfort-in

[intern]
exten => 100,1,Answer()
exten => 100,n,Dial(SIP/100,20,tr)
exten => 100,n,Hangup

exten => 101,1,Answer()
exten => 101,n,Dial(SIP/101,20,tr)
exten => 101,n,Hangup

[mobiel]
exten => _0[6].,1,Set(CALLFILENAME=${EXTEN}-${TIMESTAMP})
exten => _0[6].,n,Monitor(wav,${CALLFILENAME},m)
exten => _0[6].,n,Dial(SIP/telfort/${EXTEN},60,tr)

[telfort-in]
exten => <telnr telfort>,1,Answer
exten => <telnr telfort>,n,Dial(SIP/100&SIP/101,20,tr)
exten => <telnr telfort>,n,Congestion

en in rtp.conf staat de rtp port range ingesteld

als ik de asterisk console open, dan komt steeds de volgende melding langs om de paar seconde:

[Sep 14 17:06:10] NOTICE[1339]: chan_sip.c:12357 sip_reg_timeout: -- Registration for '<telnr telfort>@telfort' timed out, trying again (Attempt #40)

Vanaf mijn werkstation (zelfde netwerk als de asterisk server) kan ik met een softphone (x-lite) gewoon verbinding maken met telfort en bellen/gebeld worden.

iemand enig idee wat ik verkeerd doe of wat ik eventueel kan veranderen om het werkend te maken/te testen?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 16:20
Ik heb mijn asterisk op een andere poort (8000) gezet, en nu werkt het! 2 mogelijkheden:

-Telfort vind het niet goed als je op poort 5060 luistert en stuurt geen reply op je register request.
-Het modem (zyxel p-2601hn-f1) vangt nog steeds stiekem poort 5060 af ook al staat deze in bridge mode.

• TD-er
_Hades_ schreef op donderdag 15 september 2011 @ 10:03:
Ik heb mijn asterisk op een andere poort (8000) gezet, en nu werkt het! 2 mogelijkheden:

-Telfort vind het niet goed als je op poort 5060 luistert en stuurt geen reply op je register request.
-Het modem (zyxel p-2601hn-f1) vangt nog steeds stiekem poort 5060 af ook al staat deze in bridge mode.
Ik denk dat laatste.
Je modem ondersteunt SIP, dus hele grote kans dat die poort afgevangen wordt, ongeacht of je die FXO-poort gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otherwise777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb nu ongeveer 2 weken asterisk, ik gebruik dit programma voor mijn stage opdracht,
Nu is mij gevraagd of er nog andere mogelijkheden naast asterisk zijn om VOIP over wifi te versturen.
Nu heb ik even gegoogled, maar ik kan niets vergelijkbaars vinden.

Wel heb ik dingen zoals Aterisknow, willvoice, switchvox, maar daar kwam ik niet echt verder mee.

alvast bedankt

edit: ik ben nu http://www.trixbox.org/ aan het uitproberen

[ Voor 7% gewijzigd door otherwise777 op 30-09-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Trixbox is gewoon een andere Linux distributie met Asterisk.

Andere vormen van VoIP zijn bijvoorbeeld Skype en Google Talk.
Asterisk zelf gebruikt oa. SIP om een toestel (of een VoIP-service) met Asterisk te kunnen verbinden.
H323 is ook een veelgebruikt protocol voor VoIP-apparaten, maar dan meer zakelijk (en militair) gebruik.
Verder heb je ook nog AIX, maar dat wordt alleen gebruikt tussen Asterisk-PBX-en onderling (en er schijnen ook VoIP-toestellen te zijn die AIX aankunnen)

VoIP is gewoon een verzamelnaam voor voice-over-IP, dus als jij een manier verzint om te VoIP-en en dat is robuust genoeg om ook over WiFi te kunnen ipv alleen over een (ethernet) draadje, dan heb je nog een VoIP-manier over WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otherwise777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Als ik het goed begrijp geef je nu verschillende protocollen die ik kan gebruiken, maar eigenlijk was ik op zoek naar een alternatief voor Asterisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
3csx heeft geloof ik een gratis versie voor Windows, maar veel andere open source alternatieven zal je niet zo snel vinden.

Trixbox en FreePBX zijn anders supersimpel in onderhoud in configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
otherwise777 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:23:
Als ik het goed begrijp geef je nu verschillende protocollen die ik kan gebruiken, maar eigenlijk was ik op zoek naar een alternatief voor Asterisk.
Dat was ook wat je vroeg:
Nu is mij gevraagd of er nog andere mogelijkheden naast asterisk zijn om VOIP over wifi te versturen.
En Skype is niet zozeer een protocol, maar een andere manier om te VoIP-en.

Maar goed, er zijn niet heel veel open pakketten anders dan Asterisk om als telefooncentrale te kunnen dienen.
Wel zit er vaak iets vergelijkbaars (veel beperkter) in de meeste routers/modems van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een mogelijkheid om met FreePBX meerdere Asterisk servers te beheren (verschillende domeinen/subnetten)? Ik ben de documentatie aan het doorspitten maar kom hier neit echt uit. Het zou wel een uitkomst zijn om dit te kunnen.

Het mooiste zou zijn om eerst een keuzemneu te krijgen waar een Asterisk server wordt gekozen en vervolgens kan die betreffende server beheerd worden. Is zoiets mogelijk? (met FreePBX of een soortgelijke oplossing?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xceqte
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 21:18
Sinds kort ben ik op het werk ook aan het stoeien met AsteriskNOW. Alles werkt behoorlijk goed out-of-the-box Alleen zit ik met een ding wat ik neit opgelost krijg, ook kan ik er nergens iets over vinden.

Het probleem is dat als ik intern naar een softclient (X-Lite) bel, dan krijg je het interne nummer plus ipadress te zien; 206@192.168.1.20 . Dit is heel onhandig als je een nummer dat je heeft gebelt wil toevoegen aan je adressboek! Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:52:
Ik had nog een ongebruikte VPS en ben daar met AsteriskNow op aan het stoeien. Als GUI heb ik FreePBX er dus ook op. Ik probeer mijn Siemens Gigaset S675IP telefoons te verbinden met Asterisk maar ik blijf met "SIP Registration Failed" zitten. Ze doen het wel direct op mijn Xs4All Voip abonement. Maar op de VPS krijg ik ze dus niet aangemeld.

Ik zoek eigenlijk een hint waar het aan zou kunnen liggen. Hoe kan ik dat het beste debuggen? Ergens een log file te vinden bijvoorbeeld?

Voor de duidelijkheid: Mijn Asterisks doos is dus een VPS op het internet en mijn Gigaset zit thuis achter mijn Frtiz!box (maar doet het ook met xs4all voip goed).

Edit: GRRRRR.... enige dat ik verkeerd deed was de VPS een keer herstarten..... werkt nu prima.
Beetje laat maar wel informatief voor jou, als je debug info wilt kun je op de commandline
"asterisk -rvvvvvvvv" ingeven, des te meer v'tjes des te meer verbose de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
volgens mij is het gewoon zo iets als sip set debug on? Vervolgens een zelfde constructie voor de agi module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 238% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
FreePBX genereert toch altijd de config-files vanuit de database?
Of was dat Trixbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:13:
Weet iemand waarom text2wav in phpagi niet zou werken? Hij slaat het gewoon over....
verkeerde schrijfrechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op de plek waar de WAVs tijdelijk opgeslagen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:27
oké, ik heb nu ook een probleem: ik gebruik trixbox icm voipbuster. intern werkt alles perfect.
maar nou wil ik naar buiten bellen maar dit lukt niet. omdat ik het nog niet te moeilijk voor mezelf wou maken heb ik in het dial plan ingesteld door middel van een punt dat het nummer moet worden doorgegeven zoals ik het intoets(dus ik toets 0031 plus nummer in). ik zie dit vervolgens ook gebeuren in mijn centrale dat dit nummer doorgestuurd word naar voipbuster. echter gaat de telefoon niet over.

Iemand een suggestie?

hieronder de verbose output zo gauw ik ga bellen:
[code]
== Using SIP RTP TOS bits 184
== Using SIP RTP CoS mark 5
== Using SIP VRTP TOS bits 136
== Using SIP VRTP CoS mark 6
-- Executing [0031575518650@from-internal:1] Macro("SIP/100-0000000c", "user -callerid,SKIPTTL,") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:1] Set("SIP/100-0000000c", "AMPUSER=100" ) in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:2] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?report" ) in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:3] ExecIf("SIP/100-0000000c", "1?Set(REA LCALLERIDNUM=100)") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:4] Set("SIP/100-0000000c", "AMPUSER=100" ) in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:5] Set("SIP/100-0000000c", "AMPUSERCIDNA ME=biertjuh?") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:6] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?report" ) in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:7] Set("SIP/100-0000000c", "AMPUSERCID=1 00") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:8] Set("SIP/100-0000000c", "CALLERID(all )="biertjuh?" <100>") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:9] ExecIf("SIP/100-0000000c", "1?Set(CHA NNEL(language)=nl)") in new stack
-- Executing [s@macro-user-callerid:10] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?contin ue") in new stack
-- Goto (macro-user-callerid,s,19)
-- Executing [s@macro-user-callerid:19] NoOp("SIP/100-0000000c", "Using Call erID "biertjuh?" <100>") in new stack
-- Executing [0031575518650@from-internal:2] Set("SIP/100-0000000c", "_NODES T=") in new stack
-- Executing [0031575XXXXXX@from-internal:3] Macro("SIP/100-0000000c", "reco rd-enable,100,OUT,") in new stack
-- Executing [s@macro-record-enable:1] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?check") in new stack
-- Goto (macro-record-enable,s,4)
-- Executing [s@macro-record-enable:4] AGI("SIP/100-0000000c", "recordingche ck,20111021-183317,1319214797.13") in new stack
-- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/recordingcheck
recordingcheck,20111021-183317,1319214797.13: Outbound recording not enabled
-- <SIP/100-0000000c>AGI Script recordingcheck completed, returning 0
-- Executing [s@macro-record-enable:5] MacroExit("SIP/100-0000000c", "") in new stack
-- Executing [0031575XXXXXX@from-internal:4] Macro("SIP/100-0000000c", "dial out-trunk,2,0031575XXXXXX,,") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:1] Set("SIP/100-0000000c", "DIAL_TRUNK=2 ") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:2] GosubIf("SIP/100-0000000c", "0?sub-pi ncheck,s,1") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:3] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?disable trunk,1") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:4] Set("SIP/100-0000000c", "DIAL_NUMBER= 0031575XXXXXX") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:5] Set("SIP/100-0000000c", "DIAL_TRUNK_O PTIONS=tr") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:6] Set("SIP/100-0000000c", "OUTBOUND_GRO UP=OUT_2") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:7] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?nomax") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:8] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?chanful l") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:9] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?skipout cid") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:10] Set("SIP/100-0000000c", "DIAL_TRUNK_ OPTIONS=") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:11] Macro("SIP/100-0000000c", "outbound- callerid,2") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:1] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Set (CALLERPRES()=)") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:2] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Set (REALCALLERIDNUM=100)") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:3] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?nor mcid") in new stack
-- Goto (macro-outbound-callerid,s,6)
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:6] Set("SIP/100-0000000c", "USEROUTC ID=") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:7] Set("SIP/100-0000000c", "EMERGENC YCID=") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:8] Set("SIP/100-0000000c", "TRUNKOUT CID=") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:9] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?tru nkcid") in new stack
-- Goto (macro-outbound-callerid,s,12)
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:12] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Se t(CALLERID(all)=)") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:13] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Se t(CALLERID(all)=)") in new stack
-- Executing [s@macro-outbound-callerid:14] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Se t(CALLERPRES()=prohib_passed_screen)") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:12] ExecIf("SIP/100-0000000c", "1?AGI(fi xlocalprefix)") in new stack
-- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/fixlocalprefix
> fixlocalprefix: Using pattern .
== fixlocalprefix: Dialpattern . matched. 0031575XXXXXX -> 0031575XXXXXX
-- <SIP/100-0000000c>AGI Script fixlocalprefix completed, returning 0
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:13] Set("SIP/100-0000000c", "OUTNUM=0031 575XXXXXX") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:14] Set("SIP/100-0000000c", "custom=SIP/ voipbuster-out") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:15] ExecIf("SIP/100-0000000c", "0?Set(DI AL_TRUNK_OPTIONS=M(setmusic^))") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:16] Macro("SIP/100-0000000c", "dialout-t runk-predial-hook,") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk-predial-hook:1] MacroExit("SIP/100-00000 00c", "") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:17] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?bypass ,1") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:18] GotoIf("SIP/100-0000000c", "0?custom trunk") in new stack
-- Executing [s@macro-dialout-trunk:19] Dial("SIP/100-0000000c", "SIP/voipbu ster-out/0031575XXXXXX,300,") in new stack
== Using SIP RTP TOS bits 184
== Using SIP RTP CoS mark 5
== Using SIP VRTP TOS bits 136
== Using SIP VRTP CoS mark 6
-- Called voipbuster-out/00315755XXXXXX
== Spawn extension (macro-dialout-trunk, s, 19) exited non-zero on 'SIP/100-0000000c' in macro 'dialout-trunk'
== Spawn extension (from-internal, 0031575XXXXXX, 4) exited non-zero on 'SIP/100-0000000c'
-- Executing [h@from-internal:1] Macro("SIP/100-0000000c", "hangupcall") in new stack
-- Executing [s@macro-hangupcall:1] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?skiprg") in new stack
-- Goto (macro-hangupcall,s,4)
-- Executing [s@macro-hangupcall:4] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?skipblkvm") in new stack
-- Goto (macro-hangupcall,s,7)
-- Executing [s@macro-hangupcall:7] GotoIf("SIP/100-0000000c", "1?theend") in new stack
-- Goto (macro-hangupcall,s,9)
-- Executing [s@macro-hangupcall:9] Hangup("SIP/100-0000000c", "") in new stack
== Spawn extension (macro-hangupcall, s, 9) exited non-zero on 'SIP/100-0000000c' in macro 'hangupcall'
== Spawn extension (from-internal, h, 1) exited non-zero on 'SIP/100-0000000c'
[/code]

Waarbij mijn eigen naam is veranderd in biertjuh? en de laatste 6 cijfers van het gekozen nummers in X'en.

EDIT: is al opgelost, moest de voip provider er niet vast in zetten maar sip.voipbuster.com erin zetten en dan werkt het wel.

[ Voor 1% gewijzigd door biertjuh? op 21-10-2011 19:17 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xceqte
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 21:18
Heren, ik zit met een probleem waar ik niet aan uitkom, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Sinds enkele dagen geeft de sip client (xlite) een van de extensions altijd online aan. Als de gebruiker niet is ingelogd blijft deze op online staan. Alleen als ik de extension weghaal staat er offline, zelfs ee nandere gebruikersnaam invoeren heeft geen effect.

In het FOP panel geeft de server wel duidelijk aan dat deze extension offline is! :O Ook een reboot van de server mocht niet baten. Ik ben hem kwijt.... :'(

Het is gewoon een AsteriskNOW installatie met Freepbx. Hoop dat iemand een idee heeft, zit al dagen te googlen en te proberen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Hey Mensen, weer een postje van mij.

Ik zie veel mensen struikelen over SIP Registratie's, Ik zat hier eerst ook veel mee te emmeren. Maar Asterisk heeft een mooie functie ingebouwd, welke je echt eens moet proberen.

sip set debug on/off

Hiermee krijg je superverbose output van specifiek je SIP calls/registrations echt handig!!! ( vergeet het alleen niet uit te zetten want hij loopt snel door )

Verder ben ik nog opzoek naar een manier om met mijn server de CID's mee te transferren bij een call transfer, dit doet hij niet goed.

Software : Asterisk 1.8.*
Hardware : Cisco 7941 SIP Proto

Je drukt op die Cisco's op transfer, dialt een andere phone en je neemt op op de 2de locatie. Daar staat dan netjes het telefoonnummer van je andere cisco phone op ( waar het gesprek op binnenkomt ). Als je cisco phone 1 ophangt, krijg je op Phone 2 het getransferde gesprek. Echter blijft het CID van de 1e cisco Phone staan.

Meer mensen hier ervaring mee ? Ik denk zelf dat de cisco telefoons een eigen manier van transferren gebruiken ( dit staat namelijk ook half zo in mijn SEP$MAC$.cnf.xml.

Als er iemand is die al eerder hiermee heeft geknutseld... please let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het aanmelden van een softphone op Asterisk over het mobiele internet? Wil graag gebruik kunnen maken van een nummer via mijn mobiel (Android, T-Mobile, softphone: CSipSimple). Ik heb dus port 5060 en mijn ingestelde RTP porten geforward, zowel tcp als udp. Ik kan verbinding maken, en beide gesprekspartners kunnen elkaar horen (getest met de echotest). Echter wordt er na een variabel aantal seconden de verbinding verbroken (soms na 13, soms na 20, soms na 30 seconden)

Asterisk CLI output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    -- Executing [*43@from-internal:1] Answer("SIP/100-0000003e", "") in new stack
    -- Executing [*43@from-internal:2] Wait("SIP/100-0000003e", "1") in new stack
    -- Executing [*43@from-internal:3] Playback("SIP/100-0000003e", "demo-echotest") in new stack
    -- <SIP/100-0000003e> Playing 'demo-echotest.ulaw' (language 'nl')
  == Spawn extension (from-internal, *43, 3) exited non-zero on 'SIP/100-0000003e'
    -- Executing [h@from-internal:1] Hangup("SIP/100-0000003e", "") in new stack
  == Spawn extension (from-internal, h, 1) exited non-zero on 'SIP/100-0000003e'

De RTP porten e.d. staan goed ingesteld in de softphone. Iemand enig idee waarom dit gebeurd?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met mobiele internet bedoel je via providers zoals KPN/Vodafone enzo?
Dan zou dat maar zo kunnen zijn dat je even een hickup hebt in de dataverbinding.
Of dergelijke hickups kunstmatig toegepast worden door de provider durf ik niet te zeggen, maar het is wel een gegeven dat providers voip-verkeer helemaal niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Oh okee, ik dacht dat T-mobile een van de weinige providers was/is die het wel toe staat. Mocht het toch het geval zijn dat T-Mobile VOIP/SIP verbindingen blokkeert, zijn er dan misschien andere manieren om toch verbinding te kunnen maken met de Asterisk bak?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In dat geval kan je altijd middels een VPN tunnel verbinding maken met je server. Ik heb een kleine how-to hiervoor gemaakt voor Android telefoons, en meerbepaald de ZTE Blade, die je in de TS van [Ervaringen] Orange San Francisco / ZTE Blade kan terugvinden.

[ Voor 10% gewijzigd door sloth op 20-11-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Thanks, dan ga ik daar eens naar kijken :) .

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Weet iemand of het mogelijk is om Asterisk aan het netwerk van Ziggo te knopen? Ik ben er inmiddels achter dat Ziggo gebruik maakt van het PacketCable-protocol over Docsis en Asterisk 1.8 schijnt dat te ondersteunen, maar ik kan in de documentatie helaas erg weinig vinden. Ik kan natuurlijk een Asterisk-server opzetten en die via PSTN met de buitenwereld verbinden, maar ik vind VoIP>analoog>VoIP een lelijke oplossing, vooral omdat ik dan extra hardware moet aanschaffen en kabels trekken..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Wij schakelen nu van ISDN over naar VOIP, en er staan overal al VOIP-telefoons van Grandstream. Werkt allemaal prima. Maar, er staat op het bureau nog een tweede telefoon voor ISDN totdat KPN is opgezegd.

Nu zit ik even te knutselen en te kijken naar asterisk. Als ik nu een ISDN kaart koop, kunnen we namelijk gewoon de ISDN gesprekken ontvangen op de VOIP-phones en kan die tweede telefoon weg. De server staat er wel, dat is het probleem niet. Maar aan wat voor eisen moet zo'n ISDN kaartje voldoen? Moet het speciale protocollen ondersteunen? Of kan het goedkoopste 5-euro-isdn-modem voldoen van marktplaats?

Ik lees iets over BRI enzo.. dat ga ik nu ff uitzoeken :)

edit: heuj, dat 5-euro valt een beetje tegen. De Digium B410P kost al 650 dollar ;) Is er nog een goedkope oplossing? Het is puur voor het ontvangen van de ISDN gesprekken, meer niet. Leuk projectje.. anders zie ik er wel van af ;)

Zo'n AVM Fritz!Card.. is dat wat? Via CAPI? Werkt dat nog in 2011? Al die guides stammen uit 2008 enzo ;)

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 04-12-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Miepermans schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:31:Echter blijft het CID van de 1e cisco Phone staan.
Klopt call komt ook van de cisco af....
Wil je via asterisk dat doen moet je de asterisk server vertellen dat je de call in de wacht zet en daarna wil doorverbinden... moet dat natuurlijk wel zijn toegestaan. Anders gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
@Maarud voor een tijdelijke oplossing "raad" ik OpenVox aan (deze bijv.). Het is geen geavanceerd spul, en de support is vrij bagger... maar met wat truckage is het in Asterisk 1.8 werkend te krijgen. Als je tijd heb raad ik je aan even een paar dagen te wachten, dan kan ik voor de zekerheid even een nieuwe installatie optuigen en nog een keertje extra testen (met bijgevoegd een console logje/simpele howto voor je :))

Voor de rest zijn mijn ervaringen met OpenVox niet over naar huis te schrijven; ik heb een support medewerker een tijd op skype gehad, en die uiteindelijk uit moeten leggen hoe ik het aan de praat heb gekregen met een niet-bristuffed asterisk (redelijk gepatachde; en helaas outdated versie)

@Demoniac, feitelijk moet het mogelijk zijn; alhoewel ik niet weet hoe Ziggo zijn PacketCable transporteerd (of dit gewoon over ethernet is, of dat je dan een cable aansluiting in je pbx moet frotten) en ik vrees heel erg dat Ziggo (net als KPN met SIP) de benodidgde authenticatie informatie niet beschikbaar zal stellen. Zou wel tof zijn als het je lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Recente asterisk en passieve isdn kaartjes.
Zo te zien ..... wel

Chancapi info http://www.melware.org/ChanCapi

hardware naar capi ... mISDN http://www.misdn.org/index.php/Main_Page

puzzel ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
AVM Fritz! card gaat via CAPI lees ik... maar nu zie ik dat ik misschien wel beter een HFC-S kaartje op de kop kan tikken (€15)? Die schijnt ook nog echo cancellation te hebben.

Gaat dus via Zaptel/ZAPHFC.

Wat lijkt jullie beter? Kan je (barthezz) ook testen met HFC/CAPI? Want die openvox gaat via bristuff/misdn zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:29

WebHawk

Klaphark

Hoi allen, ik ben gisteren met Asterisk begonnen op mijn hosted OVH-server. Het is een beetje als hobby, maar ik wil er als het werkt wel op vaste basis gebruik van gaan maken.

Mijn doelstelling:

- Telefoon op mijn vaste nummer van budgetphone opnemen, een menu voorschotelen en eventueel met een (nu nog) softphone doorverbinden.

Dat laatste wordt nu nog in zijn geheel gedaan door mijnvoipcentrale.nl, alleen wil ik, nerd als ik ben, wat meer dingen uithalen met dat gesprek voor 't al dan niet door wordt verbonden.
Verder wil ik uitvogelen wat het potentieel is van het 'dit gesprek kost xxx per minuut'. Dat bericht wordt afgespeeld voor er daadwerkelijk opgenomen wordt maar komt wel uit de telefooncentrale van de gebelde partij. Waar ik achter wil komen is:
- Kan ik dat bericht misbruiken en er al dan niet nuttige informatie als 'je kunt me ook bereiken per mail' op kwijt zodat mensen nog kunnen ophangen voor er daadwerkelijk wordt opgenomen en ze gesprekskosten gaan betalen? (Lekker Hollandse gedachte weer ;) )

Dat wil ik er allemaal mee, maar in de praktijk heb ik Asterisk geïnstalleerd en geen idee hoe de configfiles in elkaarzitten. Dat ben ik nu dus aan het uitzoeken. Ik heb wat rond gezocht op internet maar ik heb nergens eigenlijk een 'noobguide' kunnen vinden die verdergaat dan het installeren van Asterisk zelf. Weetiemand toevallig zoiets te vinden? Als ik zelf ga prutsen kom ik er uiteindelijk ook wel uit hoor, alleen zou het een welkome manier zijn om alles sneller te begrijpen.

Hoi trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Die guide in de OP vond ik wel aardig mooi, verder heb ik zelf de linkjes http://www.zdnet.co.uk/ne...for-sip-clients-39288964/
en wat gegoogle gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:29

WebHawk

Klaphark

maarud schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:42:
Die guide in de OP vond ik wel aardig mooi, verder heb ik zelf de linkjes http://www.zdnet.co.uk/ne...for-sip-clients-39288964/
en wat gegoogle gebruikt :)
Bedankt! Dat is het soort pagina waar ik naar op zoek ben.

Intussen heb ik in de sip.conf die meegeleverd is 95% van de gecommente regels weggehaald en zie ik nu wel het overzicht. De originele versie gebruik ik als referentie.

Edit 14-12 20:15:
Inmiddels een en ander werkend gekregen, kan zelf nu intern bellen naar voicemail en naar een nummer waar een shoutcaststream als wachtmuziek aan zit. Nu nog uitvogelen hoe ik zorg dat mensen van buitenaf deze stream te horen krijgen, maar dat lijkt me niet te moeilijk.

[ Voor 21% gewijzigd door WebHawk op 14-12-2011 20:17 ]

Hoi trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:17
manne,
Ik heb ff een dialplan vraag waar ik niet uit kom, kan iemand me op weg helpen?
Bedankt!!!

Ik heb 2 peers, een voor mij en een voor mijn broer.

voipbuster en voipbuster_freek

ik heb 100 t/m 110

Freek heeft 200 t/m 210

Iedereen moet elkaar intern kunnen bellen

ik moet uit kunnen bellen via voipbuster vanuit 100 tm 110

Freek via voipbuster_freek vanuit 200 tm 209 en niet vanaf 210, 210 mag alleen intern bellen en nooit via een per naar buiten

ik moet inkomend de gesprekken via voipbuster binnen krijgen op 100 101 102 en 110

Freek moet inkomend de gesprekken binnen krijgen via voipbuster_freek op 200 201 202 203 (en niet op 210)

Kun je eens nakijken wat ik niet goed doe?

Bedankt!

[general]

static=yes

writeprotect=no

autofallthrough=no

clearglobalvars=no

priorityjumping=no

[globals]

[default]

exten => _X.,1,Congestion(5)

[intern]

include => parkedcalls

; exten => _1XX,1,Set(__CALLEDNUM=${EXTEN})

; exten => _1XX,2,AGI(asterisk.php, action=lookupcaller)

; exten => _1XX,3,AGI(asterisk.php, action=lookupcalled)

; exten => _1XX,4,SetCalledParty(${CALLEDNAME} <${CALLEDNUM}>)

; exten => _1XX,5,Set(_KS-DIALING-CHANNEL=${CHANNEL})

; exten => _1XX,6,Dial(SIP/${EXTEN})

; exten => _1XX,7,Busy

exten => _XXX,1,Dial(SIP/${EXTEN})

exten => _XXX,2,Busy

exten => _1XX,1,Dial(SIP/${EXTEN}@voipbuster)

exten => _1XX,2,Busy

[voipbuster]

exten => _1XX,1,Dial(SIP/100&SIP/101&SIP/102&SIP/110)

exten => _1XX,2,Busy

exten => _2XX,1,Dial(SIP/${EXTEN}@voipbuster_freek)

exten => _2XX,2,Busy

[voipbuster_freek]

exten => _2[0-9],1,Dial(SIP/200&SIP/201&SIP/202&SIP/203)

exten => _2[0-9],2,Busy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik heb Elastix geïnstalleerd en wilde de server (of PBX nu inmiddels :P) laten functioneren als ISDN->SIP pass-through. Trixbox en consorten wilden niet lekker werken met de HFC kaart, Elastix werkt out-of-the-box.

De channels zijn UP and Active, lijkt allemaal goed. Maar ik kan geen inkomende of uitgaande gesprekken voeren. alle tutorials stammen uit het jaar kruik of werken met zaptel en dergelijk, Elastix gebruikt de nieuwe dahdi (gebaseerd op zaphfc/vzaphfc).

Maar goed, die tutorials werken dus niet.

Hoe verbind ik ISDN met m'n SIP-telefoons? als ik uit wil bellen zie ik wel wat gebeuren op de ISDN lijn ( met pri debug intense) maar de connectie timed out en ik krijg een all circuits are busy melding.

Inkomend werkt niet, heb geprobeerd een MSN in te stellen, maar nu werkt de dedicated siemens centrale ook niet meer, en belt nu met het hoofdnummer van de 2e ISDN lijn uit, ipv het hoofdnummer van de andere ISDN lijn. Of KPN heeft die lijn afgesloten omdat ik teveel zat te klooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ideetje? Hoe communiceer ik via DAHDI met KPN? :) Ik schijn wel een TEI te krijgen, dus alles lijkt goed.. maar er gebeurt niet veel :P

[ Voor 46% gewijzigd door maarud op 08-01-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het werkt ;) Zal nog wel eens de config files posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
goedenavond mensen,

Ik breek mijn hoofd nu al geruime tijd over een audio probleem, ik zal het proberen gedetaileerd uit te leggen.

heb momenteel 2 internet verbindingen (overlap van 1e aanbieder naar een ander)

draai mijn thuisnetwerk (192.168.0.0 / 255.255.255.0) op mijn nieuwe online abbo waarbij het modem in bridge staat, deze is aangesloten op mijn linksys wrt54g2,

heb in dit netwerk een elastix server geplaatst (*.*. 0.5) waarop een aantal hard phones zich registreren (interne toestellen dus) interne verhaal gaat prima.

heb in de linksys router poorten 5060 / 5080 openstaan richting de asterisk server
mijn 2de (en nog tijdelijke) verbinding is een ziggo met motorola modem en een iets oudere linksys router (54 mbit op wlan)

Ik heb op deze verbinding een laptop aangesloten waarop x-lite geinstalleerd, deze kan verbinding maken met mijn (elastix) asterisk server, kan vanaf mijn hardphones de xlite laten overgaan (dus via internet) en andersom.

Echter.... ik kan alleen de toestellen dus over laten gaan, ik hoor aan beiden kanten helemaal niks

heb al lopen stoeien met rtp poorten in de router (van de online verbinding) maar ik kom er niet meer uit

Wie kan mij hierbij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Laatst online: 08-07 11:00
shure-fan schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:31:
goedenavond mensen,

Ik breek mijn hoofd nu al geruime tijd over een audio probleem, ik zal het proberen gedetaileerd uit te leggen.

heb momenteel 2 internet verbindingen (overlap van 1e aanbieder naar een ander)

draai mijn thuisnetwerk (192.168.0.0 / 255.255.255.0) op mijn nieuwe online abbo waarbij het modem in bridge staat, deze is aangesloten op mijn linksys wrt54g2,

heb in dit netwerk een elastix server geplaatst (*.*. 0.5) waarop een aantal hard phones zich registreren (interne toestellen dus) interne verhaal gaat prima.

heb in de linksys router poorten 5060 / 5080 openstaan richting de asterisk server
mijn 2de (en nog tijdelijke) verbinding is een ziggo met motorola modem en een iets oudere linksys router (54 mbit op wlan)

Ik heb op deze verbinding een laptop aangesloten waarop x-lite geinstalleerd, deze kan verbinding maken met mijn (elastix) asterisk server, kan vanaf mijn hardphones de xlite laten overgaan (dus via internet) en andersom.

Echter.... ik kan alleen de toestellen dus over laten gaan, ik hoor aan beiden kanten helemaal niks

heb al lopen stoeien met rtp poorten in de router (van de online verbinding) maar ik kom er niet meer uit

Wie kan mij hierbij helpen
Probleem zit aan de serverkant, je WRT54 fungeert namelijk als NAT tussen je publieke IP en 192.168.0.5 adres van je asterisk. Lees NAT and VOIP eens door. Je zou kunnen proberen om de RPT poorten ook naar je asterisk server te forwarden, maar of dat werkt moet in de praktijk blijken. Makkelijkste is om op zoek te gaan naar een nieuwe router die SIP-ALG ondersteund.

De extentie die je in xlite gebruikt, daarbij heb je in je sip.conf wel nat op yes staan? Dit zou ook het probleem kunnen zijn...

Een andere workaround is om een VPN verbinding met je asterisk netwerk te maken. Is een stuk veiliger, maar vereist ook een extra handeling voordat je kunt bellen (en gebeld worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
hmm helaas heb ik alle opties (plus het geheel nalezen van de voip wiki over nat en dergelijke) al gedaan

het is uiteindelijk de bedoeling dat ik een aantal toestelllen hier thuis voorprogrammeer en die toestellen ga aansluiten bij vrienden en familie (dus inprincipe meteen daar op de router inprikken en werken)

het is dus de bedoeling dat het geheel uiteindelijke plug en play word ipv plug en pray

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste