• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 21:26
centros ? centOS?

mickecarlsson vertelt je hoe je het password kunt veranderen. ik denk dat je een centOS user hebt aangemaakt, maar dat is niet meteen een asterisk user.
http://www.freepbx.org/fo...and-default-username-pass

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:58
oke,

heb het systeem opnieuw gestart en wanneer alle dingen weer met "ok" gecheckt zijn start ie
een webserver, en vraagt om een login...

er staat namelijk AsteriskNOW 1.7.1 webserver started...

heb overigens dat "secret" password gebruikt.. maar dat werkte niet

krijg het idee dat ik misschien iets te veel hooi op mijn vork heb genomen, of zijn dit gewoon opstart perikelen die je ervaart als je van windows naar linux gaat...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Even een vraagje, ben zelf bezig om Asterisk onder de knie te krijgen, gezien ik zakelijk 2 Asterisk servers heb staan. Gezien ik er nog niet veel van snap is dit allemaal door een externe firma geinstalleerd, maar ik heb gemerkt dat zij problemen weer elders doorschuiven en er zelf niet erg veel van weten.

Probleem waar ik nu mee zit is Call-Pickup, vanaf een toestel kan ik een gesprek dat op een ander toestel rinkelt oppakken dmv *8. Echter ik krijg niet het CallerID van dat gesprek door op mijn display, daar blijft gewoon *8 staan.
Volgens mijn leverancier is dit niet mogelijk, omdat je vanaf jouw toestel naar de centrale belt en de centrale dan niet het callerID kan teruggeven. Is dit inderdaad een beperking van Asterisk, of is dit toch mogelijk?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zover mij bekend klopt dat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Naar mijn ervaring ook een beperking in Asterisk (of nouja, waarschijnlijk meer het sip protocol en de toestellen, als het zomaar kon dan zou Asterisk het wel implementeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:18
Volgens mij klopt dit niet. Als ik namelijk 020-3987666 (XS4All) bel op m'n VoIP toestel, zonder tussenkomst van Asterisk, zie ik in het display het nummer veranderen naar 020-3987654.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
wat betreft de caller ID en de pickup group, ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar de handleiding geeft deze mogelijkheid:

callerid=asreceived

als je dit eens definieert in de config van je pickup group, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 01:44:
Volgens mij klopt dit niet. Als ik namelijk 020-3987666 (XS4All) bel op m'n VoIP toestel, zonder tussenkomst van Asterisk, zie ik in het display het nummer veranderen naar 020-3987654.
Heb je de mogelijkheid om te sniffen wat voor SIP messages er heen en weer gaan op zo'n moment?

Anoniem: 376878

Is het mogelijk om in asterisk een verschillende registrar en proxy server te zetten? Ik heb het hier niet over een outbound proxy (correct me if I'm wrong), maar over een voip provider waarbij de registrar op een andere server zit dan de proxy. Hoe stel je dit in in asterisk?

Boudewijn

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:18
CyBeR schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:58:
[...]

Heb je de mogelijkheid om te sniffen wat voor SIP messages er heen en weer gaan op zo'n moment?
Ik zal dit weekend er eens naar kijken, heb hier alleen maar een switch liggen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik begrijp er niks van. Ik wil FreePBX op mijn vers-geinstalleerde Ubuntu server 10.04 installeren, maar de installer runt niet.

Asterisk draait, alsook apache/php en mysql. Ik heb het tar-bestand in /usr/src/ gezet en uitgepakt met tar zxvf freepbx-2.8.0.tar.gz (volgens de instructies uit de documentatie).

Maar als ik sudo ./install_amp doe, krijg ik "sudo: unable to execute ./install_amp: No such file or directory"
Met ls zie ik het bestand gewoon staan (37kb groot). Ook chmod a+x helpt niet.

Op google vind ik enkele mensen meer met dit probleem, maar geen sluitende oplossing. Iemand een idee?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Vinnienerd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 01:14:
[...]

Ik zal dit weekend er eens naar kijken, heb hier alleen maar een switch liggen :-(
Ben ook wel benieuwd wat voor SIP messages hiervoor gebruikt worden. Misschien kan je even aan de slag gaan met een SoftPhone en Wireshark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Twan V schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:25:
Ik begrijp er niks van. Ik wil FreePBX op mijn vers-geinstalleerde Ubuntu server 10.04 installeren, maar de installer runt niet.

Asterisk draait, alsook apache/php en mysql. Ik heb het tar-bestand in /usr/src/ gezet en uitgepakt met tar zxvf freepbx-2.8.0.tar.gz (volgens de instructies uit de documentatie).

...
Inmiddels ben ik heel wat stappen verder. Misschien help ik iemand met mijn oplossingen:
- PHP5-cli was niet geinstalleerd, daarom runde het php-script niet.
- Het install-script begon meteen te zeuren over Pear, na die geinstalleerd te hebben bleken ook de database-extensies van pear nodig te zijn
- FreePBX 2.8.0 heeft een functie 2x vermeld staan. De oplossing staat hier

Inmiddels draait FreePBX, tijd om verder te puzzelen met de inrichting daarvan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 19:25
Heren,

Ik ben bezig met een trixbox installatie welke intern hier in het bedrijfje gebruikt gaat worden.
De installatie is geslaagd zonder fouten.

Uitgaand bellen gaat momenteel prima, inkomende gesprekken : hier krijg ik een in gesprek toon.
Kunnen jullie mij aangeven wat ik fout geconfigureerd heb? Ik vermoedt dat er een gedeelte bij de trunk onder "incoming settings" nog invuld moet worden. De asterisk debugging laat ook niks zien als ik een inkomend gesprek start.

Voip provider: solcon

Trunk configuratie:

Outgoing dial rules: 0031+Z.

Outgoing settings:
Peer details:

authname=31xx
fromuser=31xx
host=sip01.solcon.nl
secret=xxxx
username=(username serviceweb)
insecure=very
nat=yes
type=friend

Incoming settings:
?

Register string:
31xx:xxxx:31xx@sip01.solcon.nl/31xx

Inbound routes
DID number: 31xxxxxxxx
Extension: 303
Edit: gefixt!
Het lag aan de trunk config, deze is net weer wat anders bij solcon:

Outgoing settings:
Peer details:

authname=31xxxxxxxxx
fromuser=31xxxxxxxxx
host=sip01.solcon.nl
insecure=invite
secret=servicewebpassword
type=peer
username=servicewebusername

Register string:
31xxxxxxxxx:servicewebpassword:servicewebusername@sip01.solcon.nl/31xxxxxxxxx

[ Voor 17% gewijzigd door ravenstein op 21-10-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Zijn er eigenlijk al mensen aan de slag geweest met de nieuwe Long term support release Asterisk 1.8?
A short list of available features includes:

* Secure RTP
* IPv6 Support in the SIP channel driver
* Connected Party Identification Support
* Calendaring Integration
* A new call logging system, Channel Event Logging (CEL)
* Distributed Device State using Jabber/XMPP PubSub
* Call Completion Supplementary Services support
* Advice of Charge support
* Much, much more!

A full list of new features can be found in the CHANGES file.

http://svn.digium.com/vie...s/1.8/CHANGES?view=markup
Ben er zelf helaas nog niet aan toe gekomen, maar bijvoorbeeld de Calendaring integration is wel iets waar ik naar wil kijken. Ik heb ooit een soortgelijke oplossing zelf gescript maar dit leverde soms nog een merkbare vertraging op als die aan het checken was of een user free of busy was. Ben benieuwd hoe het nu geimplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299451

Hallo,

Ik heb Asterisk draaien op mijn Qnap, hieraan heb ik een voip trunk gekoppeld en ik kan netjes gebeld worden en bellen, dit alles werkt perfect.

Nu wil ik als de telefoon 3 x overgegaan is deze rechtstreeks doorschakelen naar mijn mobiel maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar, ik heb hiervoor o.a.de optie follow me gebruikt maar asterisk belt gewoon niet naar mijn mobiele nummer.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Altijd handig even je huidige dialplan neer te zetten om te zien wat daar fout in is, er zijn eigenlijk meerder opties om te doen wat je wilt, bijvoorbeeld: (en nee ik geef nog even geen kant en klare pastebare code, anders leer je niks he ;) )

Dial telefoons met timeout
if timeout / if dialstatus dat er niet opgenomen is
Dial mobiel
else
hangup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Is er ergens een basis-Asterisk / FreePBX handleiding?

Ik vind met Google best wel wat leuke tutorials, maar allen gaan ze er van uit dat je al een bepaalde basiskennis op zak hebt. Maar hoe je aan die basiskennis komt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Op http://astbook.asteriskdocs.org/ staat het boek "Asterisk the future of Telephony", deze is helaas wel gebaseerd op Asterisk 1.4, en ik zag dat ze ook bezig zijn met een vervolg versie; maar het is een erg goede basis om eens te zien hoe de basis van Asterisk nou werkt.

Stond ook in de TS Trouwens ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BarthezZ op 09-11-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299451

Ik gebruik asterisk Digium, web based GUI.

Ik heb maar 1 dail plan waarin alles staat, ik kan alleen een outgoing rule erbij maken en dan een dailplan extra maken maar daarin kan ik niet aangeven dat hij naar mobiel moet bellen.

Naar mijn idee is het meest logische de follow me option maar de pbx belt gewoon niet naar het externe nummer.

thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:25
Ik wil alles in een rdbms (mysql) gaan stoppen, zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben?

Laat maar, ik ga AGI gebruiken, ziet er veel cooler uit :D

[ Voor 26% gewijzigd door Freeaqingme op 28-12-2010 00:34 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
Twan V schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:03:
Is er ergens een basis-Asterisk / FreePBX handleiding?

Ik vind met Google best wel wat leuke tutorials, maar allen gaan ze er van uit dat je al een bepaalde basiskennis op zak hebt. Maar hoe je aan die basiskennis komt... :X
Hier staat een mini handleiding voor asterisk:

http://www.voys.nl/asterisk-configuratie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:54

Jrz

––––––––––––

Werkt er hier dan echt niemand met het heerlijke freeswitch?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In het Asterisk-topic is die kans niet geweldig groot lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wellicht een idee om aan te geven wat voor jou het voordeel is om met Freeswitch te werken en niet met Asterisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Toch dit topic weer even wakker maken. We hebben laatst last gehad van ongewenst belgedrag naar het buitenland en willen daarom meerdere landen afsluiten, sterker nog, west europa is vaak voldoende.
Hoe is dit het beste aan te pakken? Ik kan hier vrij weinig over vinden.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
code:
1
2
3
4
exten => _0032.,1,Answer
exten => _0032.,n,Wait(1)
exten => _0032.,n,PlayBack(you-dialed-wrong-number) 
exten => _0032.,n,HangUp

Of ipv een standaard tekst zelf iets inspreken ("Je mag niet bellen naar België").
Of begrijp ik niet wat je wil? Je kan dat natuurlijk uitbreiden naar wat je wil of desnoods alle nummers met 00 afvangen en blokkeren. Je kan dan bijvoorbeeld 0031 of 0044 wel toestaan of wat je dan ook wil.

Als je deze route opgaat dan zou ik alles blokkeren en alleen toestaan wat je toe wil staan. Straks "ontdekt" iemand ergens een nummer in Afrika (of wellicht gewoon ook in Nederland) waar je naar toe kan bellen en vanaf daar weer "doorbellen" naar elders. Er zijn er vast een heleboel, maar bijvoorbeeld belpiraat.nl heeft 0900 nummers waarmee je voor een paar cent naar het buitenland belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Ik zou inderdaad alles willen blokkeren behalve een aantal landen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb wel het volgende probleem. Ik heb de trunks in de routes gescheiden naar inbound (Budgetphone) en outbound (Betamax voip), waarbij er geen nummer-id info wordt meegezonden met de uitgaande gesprekken. Dat is niet altijd handig, en de vraag is of iemand weet of het al gelukt is om een eigen caller id mee te sturen (in dit geval dus een caller id wat hoort bij budgetphone) op de uitgaande gesprekken van deze betamax trunk (12voip).

Ikzelf gebruik voor het configureren Freepbx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Dutchsat schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:16:
Ik heb wel het volgende probleem. Ik heb de trunks in de routes gescheiden naar inbound (Budgetphone) en outbound (Betamax voip), waarbij er geen nummer-id info wordt meegezonden met de uitgaande gesprekken. Dat is niet altijd handig, en de vraag is of iemand weet of het al gelukt is om een eigen caller id mee te sturen (in dit geval dus een caller id wat hoort bij budgetphone) op de uitgaande gesprekken van deze betamax trunk (12voip).

Ikzelf gebruik voor het configureren Freepbx.
Wat je wilt mag eigelijk niet, wat je wel kan vragen bij je outbound trunk provider is om eraf te halen dat zij het CID mee sturen, als je deze zelf mag sturen vanaf je pbx kan je gewoon de cid van belcentrale meesturen.
edit: onder freepbx is dit dus de CID bij je extenties of bij je outbound route :)

[ Voor 4% gewijzigd door Midas.e op 19-01-2011 15:28 ]

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Midas.e schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:07:
Ik zou inderdaad alles willen blokkeren behalve een aantal landen.
De extensie "s" is de default extensie. Die stel je in zodat er niet gebeld wordt. Dus de code die ik eerder postte, maar dan met "s" ipv "_0032.". Voor de door jou toegestane nummers stel je het in zodat er wel gebeld kan worden.
Dutchsat schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:16:
Dat is niet altijd handig, en de vraag is of iemand weet of het al gelukt is om een eigen caller id mee te sturen (in dit geval dus een caller id wat hoort bij budgetphone) op de uitgaande gesprekken van deze betamax trunk (12voip).
Als je provider eea goed heeft ingesteld is dat niet mogelijk. Dat zou ook erg onhandig zijn want dan wat is het nut van Caller ID als je het zelf kan instellen op een willekeurig nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 07:18:

Als je provider eea goed heeft ingesteld is dat niet mogelijk. Dat zou ook erg onhandig zijn want dan wat is het nut van Caller ID als je het zelf kan instellen op een willekeurig nummer?
Ok duidelijk. Maar Betamax/12voip stuurt bij deze aansluiting geen nummer info zover ik zie, is leeg, immers ik heb bij 12voip geen nummer aangevraagd, of ze moeten het overrulen met een lege caller id, Betamax/12voip is dus hier puur voor uitgaand en toch lukt het mij niet om het outbound CID nummer mee te sturen zoals ik deze in de extension heb ingevuld.

[ Voor 16% gewijzigd door Dutchsat op 20-01-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:17
Bij de betamax providers kan je zelf een caller-id meezenden*. Voorwaarde is wel dat je het nummer dat je wil meezenden hebt geverifieerd met de client van die provider (je kan meerdere nummers verifiëren). Bij de betamax wholesale providers (voicetrading.com, myvoiptraffic.com e.d.) schijn je wel een willekeurig nummer mee te kunnen zenden (dit las ik gisteren ergens).

* Mawlana stuurt vrolijk zijn 06-nummer mee bij een uitgaand gesprek. :)

Ik had altijd Asterisk willen draaien, maar had geen zin om me erin te verdiepen. Afgelopen weekend vond ik het tijd om me maar weer eens met voip bezig te houden. Na een paar uurtjes inlezen heb ik besloten om freeswitch te draaien ipv Asterisk. Freeswitch (icm fusionpbx) draait nu prima op mijn Debian-bak.

Toch zal ik dit topic in de gaten houden, er staat hier namelijk toch een hoop waardevolle informatie (over voip in het algemeen).

* met poivy, internetcalls en voipbuster is dit in ieder geval wel mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 20-01-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
sylvesterrr schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:29:
Na een paar uurtjes inlezen heb ik besloten om freeswitch te draaien ipv Asterisk.
En de grote vraag is: Waarom?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:17
De keuze voor freeswitch is grotendeels gebaseerd op gevoel (configuratie lijkt gewoon makkelijker, geleerd van de ontwerpfouten van Asterisk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Hallo,
Allereerst bedankt voor alle informatie in dit topic! Ik heb een trixbox server werkend met spa 3102 en 8 telefoons via spa 8000!
Het werkt bij ons in het bedrijf prima!

Wat ik nog niet echt ben tegengekomen, ik weet niet of het er is, maar dat is een soort van grafische interface oid, waarbij je inzicht hebt in de route's die bellers hebben gemaakt.

dus dat je een log ziet van datum / tijd / caller id / en dan de ivr keuzes die gemaakt zijn.

Wij hebben zegmaar bij ons bedrijf een keuze menu, toets 1 voor de openingstijden 2 voor... enz.
Nu ben ik benieuwd hoeveel klanten daarwerkelijk gebruik maken van optie 1.
En hoeveel mensen buiten de kantoortijden hebben gebeld.

Weet iemand of er een programma is die deze keuzes in kaart brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
hallo .. ik heb al geruime tijd een 085 voipnummer, en dat werkt ook perfect icm asterisk. maar dat nummer lijkt niet gebeld te kunnen worden vanuit het buitenland. ik probeer +31 85 xxx xxxx, echter dan krijg ik een 'niet verbonden' toon. en hetzelfde gebeurt met 0031 ervoor. is er misschien een inbelnummer ofzo, of werkt een ander nomadisch nummer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 06:39
DrClaw schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:01:
hallo .. ik heb al geruime tijd een 085 voipnummer, en dat werkt ook perfect icm asterisk. maar dat nummer lijkt niet gebeld te kunnen worden vanuit het buitenland. ik probeer +31 85 xxx xxxx, echter dan krijg ik een 'niet verbonden' toon. en hetzelfde gebeurt met 0031 ervoor. is er misschien een inbelnummer ofzo, of werkt een ander nomadisch nummer wel?
085 nummers werken inderdaad niet vanuit het buitenland. Je zult dus inderdaad op zoek moeten naar een oplossing. Op de site van XS4all staat:
Een technisch alternatief
XS4ALL heeft een technisch alternatief ontwikkeld waardoor iedereen die belt naar een 085-nummer lokale kosten in rekening krijgt gebracht. Zo werkt het:
- Bel naar het lokale nummer 020 - 737 3333 en wacht op de kiestoon
- Draai het gewenste 085-nummer
Aangezien je Asterisk gebruikt kun je ook eens kijken naar ENUM. Daar zijn ook een hoop inbelnummers voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Dolan op 21-02-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
enum is inderdaad wel interessant, maar het werkt alleen maar voor telefoonbedrijven die OOK enum gebruiken. Dat enum maakt het alleen maar mogelijk om voip direct te routeren tussen de clienten ipv via een tussenpersoon.

toch wel jammer .. niet dat ik nou zo ontzettend veel buitenlandse gesprekken voer, maar andererzijds .. misschien weet ik niet hoeveel gesprekken ik misloop omdat de calls niet doorgezet worden =)

Maar ja, ik moet dus wel mn kaartjes aanpassen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb nu ook maar weer eens Asterisk geinstalleerd hier thuis.

Mijn situatie:

PSTN ---DAHDI---> Asterisk ----> SIP softphone
....|
....|
POTS-telefoon

De vraag die ik nu heb is: Kan ik ook iets maken dat als ik een bepaald nummer draai (*123 of zoiets) dat Asterisk de DAHDI-trunk oppakt? Ook al ringt die niet?

Het komt namelijk wel eens voor dat de telefoon gaat (er komt dus een call binnen over PSTN), en iemand pakt die POTS-telefoon op. Dan blijkt het voor mij te zijn, dan wil ik dus dat Asterisk de lijn kan opengooien en ik het telefoontje kan overnemen. Kan dat?

EDIT: Ik heb nu al ZapBarge gevonden, en dat doet half wat ik wil. Hij opent de DAHDI-trunk en ik kan meeluisteren, maar ik kan niet terugpraten. Nu is dat precies de bedoeling van ZapBarge, maar niet wat ik wil dus. Iemand tips?

EDIT: Nevermind, heb het al opgelost met Dial(DAHDI/1/)

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 27-02-2011 13:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Hallo allemaal, ik ben bezig mijn oude Vox Nuance te vervangen door een Asteriks centrale, heb hiervoor al een mooie Pentium III, 900 Mhz, 384 MB ram, en een 8 GB SD kaart als HDD en een FXO kaart ;) En lan aansluiting kan niet mis gaan denk je dan :)

Nee kan zeker niet, alleen even wat vraagjes over de Asterisk webgui, etc.
Er zijn dus 3 algemene webgui's zover ik begrepen heb:
- Aterisk gui, van Asterisknow Gui.
- FreePBX gui, die op de Asterisk software draait.
- Trixbox, dat op Asterisk draait net als FreePBX,

de vraag nu:
welke webgui heeft nou de meest geavanceerde mogelijkheden, qua instellen, qua access control heb ik al wat gelezen maar dat hoef ik toch niet, zolang die maar niet vanaf het internet benaderbaar is ofzo ;) You-get-me, het is voor home use, anyways,
Ik ga denk ik voor de asterisk gui omdat deze ook samenwerkt met de handmatige invoer van scripts via putty etc. :) heb ik begrepen.

Klopt dit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wat wil je er mee doen? Om asterisk te configgen heb je neit heel veel onderwijs nodig ofzo ;) Ik zou zelf lekker met cli werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Me lijstje had ik in het engels ;)
Dit:

- 8 IP Telephones
- 1 POTS / PTSN FXO card with 1 working phone number
- 1 SIP dial out number / dial in number.
- Webinterface backend, through browser
- Calling intern with phones to each other. / In a dialplan, with the old numbers for each phone.
In example: 11/12/13/14/15/16/17/18/19
- Call Barring, for some numbers.
- Call Barring, to 06(mobile) numbers after 1 HOUR of talking in the month (calling to cellphones is free the first hour a month with a special dial-plan here) (Though i've no idea if this is even possible)
- Call history
- Queue for incoming calls
- Menu when calling the number to ring certain phones
- Call routing, that all land-line numbers will be called with the POTS/FXO card, From all numbers, except my own phones, which will use an SIP number. (my own number)
- Put through when in a call to another intern phone, so when someone answers the phone he/she can easily give the call to another phone, like we use to with the Nuance exchange.
- Put through extern to another number, if needed not really Just a nice feature....... =/
- Intercom, to let all phones speak on speaker to have an loud talk, (this was a funny feature we used in house to impress people) lol. not really needed.
- Dutch voices, when a number isn't reachable, or when someone's in hold, or in the Queue, so that you can speak those yourself in. (ofcourse this is possible just telling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Anoniem: 268714 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:03:
Me lijstje had ik in het engels ;)
Dit:

- 8 IP Telephones
- 1 POTS / PTSN FXO card with 1 working phone number
- 1 SIP dial out number / dial in number.
- Webinterface backend, through browser
- Calling intern with phones to each other. / In a dialplan, with the old numbers for each phone.
In example: 11/12/13/14/15/16/17/18/19
- Call Barring, for some numbers.
- Call Barring, to 06(mobile) numbers after 1 HOUR of talking in the month (calling to cellphones is free the first hour a month with a special dial-plan here) (Though i've no idea if this is even possible)
- Call history
- Queue for incoming calls
- Menu when calling the number to ring certain phones
- Call routing, that all land-line numbers will be called with the POTS/FXO card, From all numbers, except my own phones, which will use an SIP number. (my own number)
- Put through when in a call to another intern phone, so when someone answers the phone he/she can easily give the call to another phone, like we use to with the Nuance exchange.
- Put through extern to another number, if needed not really Just a nice feature....... =/
- Intercom, to let all phones speak on speaker to have an loud talk, (this was a funny feature we used in house to impress people) lol. not really needed.
- Dutch voices, when a number isn't reachable, or when someone's in hold, or in the Queue, so that you can speak those yourself in. (ofcourse this is possible just telling)
Trixbox gebruikt Freepbx dus dat is in feite hetzelfde. Alles wat je wilt is mogelijk met freepbx/trixbox. Trixbox lekker makkelijk/snel op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) Ja maar de Asteriks Gui is die niet vetter? Ik bedoel ik ga niet voor makkelijkheid, in eerste instantie, maar voor leren over Asteriks, ik wil een echte Asteriks guru / expert worden =D

Net zoals ik de Vox Nuance kan dromen, echter is dat wel heel simpel.... natuurlijk ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Anoniem: 268714 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:30:
ik wil een echte Asteriks guru / expert worden =D
Dan moet je geen GUI gebruiken. Dan leer je pas alles over Asterisk. Freepbx e.d. zijn er om het makkelijk te maken maar benutten niet alle mogelijkheden die Asterisk te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snap ik, welke GUi kan je beide doen? Ik bedoel, ik heb vast wel een mogelijkheid genoemd die niet via de GUI kan ? :) Of kan alles via de GUI? Dan neem ik gewoon Trixbox, maar het is niet mogelijk om af en toe wat via de terminal te doen heh? Ik bedoel, bij FreePBX neemt die de instellingen dan niet goed voer ofzo las ik ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

FreePBX werkt bij mij niet eens. Of ik doe iets fout. Ik heb het iig het installeert, en de GUI werkt wel enzo, maar alles wat ik er instel negeert Asterisk lijkt het wel.

Ik kan zoveel outbound routes aanmaken als ik wil, maar ze hebben geen effect en alle calls gaan gewoon direct door naar de DAHDI-trunk.

Ook inbound routes werken voor geen meter, maar in dat geval werkt het totaal niet. Als ik dus met mijn mobiele telefoon bel naar mijn PSTN-nummer (ik heb een FXO-kaartje) dan gebeurt er gewoon niets en Asterisk -rvvv rapporteert iets over een black hole oid.

Ik heb dus maar gewoon zelf een dialplan geschreven ;) Werkt prima nu, ook veel duidelijker dan dat rare FreePBX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zoek trouwens ook nog steeds hoe Power over Ethernet nou precies werkt, aangezien ik een netwerkje hier heb, waar gbit op draait, maar ik wil er eigenlijk wel power over ethernet over heen sturen, zodat toestellen een geen adapters nodig hebben, maar weet dus niet goed of dat kan helemaal vanaf achteraan het netwerk, en met een Gbit netwerk :)

Zullen we het ontopic houden?

[ Voor 5% gewijzigd door IEF op 13-03-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 14:44

Sosabowski

nerd

PoE is een kwestie van een Swich kopen die PoE ondersteund. Snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met "achteraan het netwerk".

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je daarachter weer een switch hebt, die het niet ondersteund, dan werkt het dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 14:44

Sosabowski

nerd

klopt

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

damn dat is lelijk =/ :) wat kost zown switch ik kan niks vinden in de pricewatch thnxv voor je hulp!

EDIT: Heb wat gevonden, maar dat zijn allemaal splitters, en die switches zijn redelijk duur. :) Mmhmm

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 27-02-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Anoniem: 268714 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 00:42:
Hallo allemaal, ik ben bezig mijn oude Vox Nuance te vervangen door een Asteriks centrale, heb hiervoor al een mooie Pentium III, 900 Mhz, 384 MB ram, en een 8 GB SD kaart als HDD en een FXO kaart ;) En lan aansluiting kan niet mis gaan denk je dan :)

Nee kan zeker niet, alleen even wat vraagjes over de Asterisk webgui, etc.
Er zijn dus 3 algemene webgui's zover ik begrepen heb:
- Aterisk gui, van Asterisknow Gui.
- FreePBX gui, die op de Asterisk software draait.
- Trixbox, dat op Asterisk draait net als FreePBX,

de vraag nu:
welke webgui heeft nou de meest geavanceerde mogelijkheden, qua instellen, qua access control heb ik al wat gelezen maar dat hoef ik toch niet, zolang die maar niet vanaf het internet benaderbaar is ofzo ;) You-get-me, het is voor home use, anyways,
Ik ga denk ik voor de asterisk gui omdat deze ook samenwerkt met de handmatige invoer van scripts via putty etc. :) heb ik begrepen.

Klopt dit? :)
Je kan ook eens naar Askozia kijken. Hier wordt m.i. te weinig aandacht aan besteed.
Ik vind het out of the box prettiger dan Asterisknow werken en het gebruikt ook veel minder resources.
Ook de layout is voor mij intuïtiever maar dat is uiteraard altijd subjectief :)

Kan de PoE discussie trouwens in een ander topic? Dit heeft weinig met Asterisk te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
rtenklooster schreef op zondag 20 februari 2011 @ 14:24:
Hallo,
Allereerst bedankt voor alle informatie in dit topic! Ik heb een trixbox server werkend met spa 3102 en 8 telefoons via spa 8000!
Het werkt bij ons in het bedrijf prima!

Wat ik nog niet echt ben tegengekomen, ik weet niet of het er is, maar dat is een soort van grafische interface oid, waarbij je inzicht hebt in de route's die bellers hebben gemaakt.

dus dat je een log ziet van datum / tijd / caller id / en dan de ivr keuzes die gemaakt zijn.

Wij hebben zegmaar bij ons bedrijf een keuze menu, toets 1 voor de openingstijden 2 voor... enz.
Nu ben ik benieuwd hoeveel klanten daarwerkelijk gebruik maken van optie 1.
En hoeveel mensen buiten de kantoortijden hebben gebeld.

Weet iemand of er een programma is die deze keuzes in kaart brengen?
Het zou natuurlijk mogelijk zijn om in je Asterisk log melding weg te laten schrijven met callerid, plaats in menu, tijd, etc. alleen zal deze informatie uit je log filteren relatief lastig zijn (Of je moet daar weer groot een IVR-Menu in zetten waar op te zoeken valt in de logs.)

Afhankelijk van hoeveel je bij wilt houden en hoe dynamisch je IVR is zou ik een extern script aan laten roepen die dit afhandelt. Zo kwam ik laatst ook nog phpIVR tegen; die volgens de site de mogelijkheid biedt tot "# web-based online calls monitor " Mogelijk zou dit ook interessant kunnen zijn.

@SirYoshi, als je een echte Asterisk Guru wilt worden (Bestaan die?) raad ik je aan te beginnen met Asterisk - The Future of Telephony te lezen, en enkele overige relevante informatiebronnen. Net als zelf onderzoek doen, heel veel testen, etc.. en misschien kan je je dan ooit zachtjes in een kamer zonder andere Asterisk beheerders een Asterisk Guru noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Is het mogelijk om vanuit een script on demand op te vragen met welk callerID een bepaalde extension in gesprek is?

Ik weet niet zo goed waar ik op moet zoeken, gezien callerID en extension nogal algemene termen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 17:09
Met het risico dat ik op de vingers wordt getikt voor crossposting, ik kwam dit bericht tegen:
martin2005 in "Voordelig bellen met Voipbuster [deel 5]" (in quote met mijn reactie...)

Lijkt mij meer een Asterisk (security) issue dan een provider probleem. Hier iemand met vergelijkbare ervaringen van willekeurige calls die door Asterisk opgezet te lijken worden? Is dit een eigen draadje waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Er bestaan scriptjes als sipvicious die proberen Asterisk servers te kraken. Als je dat een beetje goed hebt ingesteld (lees niet user "phone" met wachtwoord "phone" of dat soort dingen) dan lukt dat natuurlijk niet. Als je dat echter niet hebt gedaan en ze komen in je pbx dan zullen ze het in het algemeen gebruiken om zo veel mogelijk te bellen voor je het door hebt. Jij blijft dan in het ergste geval achter met een dikke rekening.

Als je telefoon rechtstreeks vanuit internet te benaderen is op poort 5060 dan zal bij het scannen je telefoon gevonden worden! Het kan het gebeuren dat je een call krijgt op die telefoon van "asterisk" of "unknown" of welke callerID het scriptje dan ook meegeeft. Dat is natuurlijk bijzonder irritant als iemand uit Elbonia je om 3 uur 's nachts uit bed belt.

De enige goede oplossing die ik daar voor weet is zorgen dat je telefoon niet rechtstreeks te benaderen is vanuit internet. Je hebt dan natuurlijk wel gelijk het probleem dat anderen jou ook niet meer kunnen bellen via je ip-adres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398771

Hallo,

bij ons bedrijf willen een aantal medewerkers graag thuiswerken. De bedoeling is dus dat als de telefoon binnen ons bedrijf overgaat, de telefoon bij deze thuiswerkers ook overgaat. Als een thuiswerker een klant belt, moet de klant het nummer van ons bedrijf zien op de display.

Hoe heet deze functie? En is dit mogelijk met dit systeem?

Ik heb een paar uur rondgekeken maar kon er niks over vinden dus vraag het even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
@Cealeth: Wat je in wezen wilt is gewoon een toestel bij een medewerkers thuis aanmelden op de centrale van werk; in je dialplan valt dan verder te regelen dat dit gekoppeld is aan het toestel van de medewerker op werk; en dat uitgaande gesprekken het goede CID meekrijgen.

Het is eigenlijk geen specifieke functie, maar meer een combinatie van basis mogelijkheden in Asterisk, afhankelijk van je zoektermen was het daarom dus lastig dingen te vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een probleem met het authenticaten van bepaalde hosts. Soms gaat het wel goed maar zo nu en dan gebeurd het dat er geen credentials binnen komen en het registeren in een loop beland tot de timeout. Kan iemand mij vertellen of dit aan de Asterisk configuratie kan liggen of dat ik naar de client hardware moet kijken?

Hieronder een goede authentication:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
...........................................D........................[.o.......
.
jn.......
...... ......[.o.."..Vovida.org 0.96....D........................[.o.......
.
jn.......
...... ......[.o.."..Vovida.org 0.96.REGISTER sip:server.asterisk.com:5060 SIP/2.0

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;rport;branch=z9hG4bKPjAulmMmi-si10Pl

Route: <sip:server.asterisk.com:5060;lr>

Max-Forwards: 70

From: <sip:contactid@server.asterisk.com>;tag=vmZ7T8KVQFYs

To: <sip:contactid@server.asterisk.com>

Call-ID: QUGL9qY9IQcS2gJ

CSeq: 59496 REGISTER

User-Agent: ATA

Contact: "contactid" <sip:contactid@externalipfromdialinglocation:41924>

Expires: 60

Content-Length:  0

SIP/2.0 401 Unauthorized

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;branch=z9hG4bKPjAulmMmi-Pi10Pl;received=externalipfromdialinglocation;rport=10443

To: <sip:contactid@server.asterisk.com>;tag=as318028f7

CSeq: 59496 REGISTER

Server: server

Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO, PUBLISH

Supported: replaces, timer

WWW-Authenticate: Digest algorithm=MD5, realm="server.asterisk.com", nonce="6146ffd1"

Content-Length: 0

REGISTER sip:server.asterisk.com:5060 SIP/2.0

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;rport;branch=z9hG4bKPjGWRWKC

CSeq: 59497 REGISTER

Authorization: Digest username="contactid", realm="server.asterisk.com", nonce="6146ffd1", uri="sip:server.asterisk.com:5060", response="8667811ee93", algorithm=MD5

OPTIONS sip:contactid@externalipfromdialinglocation:41924 SIP/2.0

Via: SIP/2.0/UDP externalipserver:5060;branch=z9hG4bK3dbf88e7;rport

From: "asterisk" <sip:asterisk@externalipserver>;tag=as5bcebee1

To: <sip:contactid@externalipfromdialinglocation:41924>

Call-ID: 6da9de512559f03a3c99a1a443a77233@externalipserver:5060

CSeq: 102 OPTIONS

User-Agent: server

Date: Thu, 03 Mar 2011 15:42:47 GMT

Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO, PUBLISH

En dan een die geen options/authentication info meestuurd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
...........................................D........................[.o.......
.
jn.......
...... ......[.o.."..Vovida.org 0.96........................D........................[.o.......
.
jn.......
...... ......[.o.."..Vovida.org 0.96.REGISTER sip:server.asterisk.com:5060 SIP/2.0

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;rport;branch=z9hG4bKPjJSKEXJH3MnJwohmLYJulQgBiHHUjwS4h

From: <sip:contactid@server.asterisk.com>;tag=q.YNyyVbsxj13oSvYxfYv-AQb5nusfa2

Call-ID: MPZZxZt.Sizf4DMHbf

CSeq: 954 REGISTER

SIP/2.0 401 Unauthorized

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;branch=z9hG4bKPjJSKEXJH3MnJwohmLYJulQgBiHHUjwS4h;received=externalipfromdialinglocation;rport=10448

To: <sip:contactid@server.asterisk.com>;tag=as1c293bf1

WWW-Authenticate: Digest algorithm=MD5, realm="server.asterisk.com", nonce="4db866a7"

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;rport;branch=z9hG4bKPjJSKEXJH3MnJwohmLYJulQgBiHHUjwS4h

SIP/2.0 401 Unauthorized

Via: SIP/2.0/UDP externalipfromdialinglocation:41924;branch=z9hG4bKPjJSKEXJH3MnJwohmLYJulQgBiHHUjwS4h;received=externalipfromdialinglocation;rport=10448

WWW-Authenticate: Digest algorithm=MD5, realm="server.asterisk.com", nonce="4db866a7"

SIP/2.0 401 Unauthorized

PS: enige manier om het code gedeelte een stuk af te kappen? Zodat je een scrollbar krijgt naar een x-aantal regels? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hallo,

voor op gesteld ik heb de ballen verstand van telefonie maar wil eigenlijk wel het volgende. We hebben nu internet+bellen van tele2. Omdat ik eigenlijk wil dat contacten via mijn ldap uitgelezen worden op mijn telefoon zat ik er aan te denken om een nieuwe telefoon te kopen die dit kan echter zit je dan nog met bellen dus waarom dan niet direct een sip telefoon die naar asterisk connect en deze regelt dan wel het bellen.

Mijn vraag is, kan dit? en zo ja waar moet ik beginnen. Ik heb de sip telefoon nog niet, alleen nog maar een qnap nas met daarop ldap en een dect telefoon.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
marshallq: Toevallig een package van debian/ubuntu? Ik heb gisteren geprobeerd om de config files van onze productie server te kopieren naar mijn devbox (ubuntu) om wat te testen & devven, maar zonder succes. Zelfde problemen als bij jou.

Webgnome: Waar je even op moet letten, ik heb in 't verleden een aantal granstreamphones gekocht met ditzelfde doel, maar het enige wat die ldap functie inhield was het kunnen downloaden van een xml bestand wat vervolgens wordt opgenomen in het adresboek. De gedachte hierachter is dat je dus altijd nog een script hebt ergens wat de gegevens van je ldap server naar je phone poxiet. Naar wat ik las op internet was dat marktconform...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Als dat waar is dan zuigt dat wel erg hard I must say ..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Heb zojuist nog 3 Grandstream gxp2120's binnen gekregen. Ik zal van de week even laten weten of de 21* serie hier ook "last" van heeft als je geintresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399680

Hallo,

Ik ben zonet de eigenaar van een nieuwe woning waar een heel antieke centrale staat, met slechts enkel werkend telefoon toestel nog en geen documentatie (met andere woorden een compleet nutteloze stroomvreter). Er ligt wel bekabeling in de hele woning die ik eventueel wel nog zou kunnen gebruiken (denk ik).

Ik zou dus die oude centrale wegdoen en een Dedicated Asterisk Servertje plaatsen (Atom based of andere low-power oplossing) met hierop een Digium 4-poorts kaartje met FXS en FXO poorten.

Nu heb ik al een Siemens Gigaset S685 + 2 x S68 + 1 DECT deurbel welk ik afhankelijk van de compatibiliteit en de features icm Asterisk verder zou uitbreiden of vervangen door een ander systeem.

Op de centrale zou ik volgende zetten :
  • 1 privé lijn PSTN
  • 2 professionele nummers
  • 1 FAX nummer (maar dit kan dacht ik hetzelfde zijn als een ander inkomend nummer, asterisk herkent dan dat het om een fax of voice call gaat, correct ?)
  • Als het mogelijk is het automatisch hek en de poort bedienen met de telefoon (nu kan dit met de oude centrale, hoe wist de vorige eigenaar me niet te vertellen).
  • Doorschakelen naar GSM van inkomende gesprekken.
  • Kunnen de DECT deurbellen die op de S685 IP staan dan ook worden doorgeschakeld naar de GSM ?
  • ...
Vermits ik wel nog heel wat andere dingen te doen heb behalve het opstellen van een PBX, zou dit wel allemaal vrij snel moeten kunnen en moet het eenvoudig beheerbaar zijn, dus kom ik hier even om advies vragen.

Wat raden jullie aan qua software (Debian + Asterisk, PBX in a Flash, AsteriskNOW, Trixbox, ...)
En hardware (de S685 IP verder uitbreiden ? Aparte IP telefoons kopen, ...)
Welke SIP en VOIPin providers raden jullie me aan ? Ik ben wel in België.

Graag jullie advies en mening over mijn projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:56:
marshallq: Toevallig een package van debian/ubuntu? Ik heb gisteren geprobeerd om de config files van onze productie server te kopieren naar mijn devbox (ubuntu) om wat te testen & devven, maar zonder succes. Zelfde problemen als bij jou.
Sorry voor de late reactie. Het leek hier aan onze ATA hardware te liggen. Inmiddels nieuwe firmware van de chinezen gekregen en deze werkt al een stuk beter.

Waar heb misschien nog aan kan liggen is:
include "manager.d/*.conf" in manager.conf en daar een # voorzetten (commentaar van maken).

We gebruikten in onze eerste opzet ubuntu maar inmiddels is dat redhat geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Op de centrale zou ik volgende zetten :
  • 1 privé lijn PSTN
  • 2 professionele nummers
  • 1 FAX nummer (maar dit kan dacht ik hetzelfde zijn als een ander inkomend nummer, asterisk herkent dan dat het om een fax of voice call gaat, correct ?)
  • Als het mogelijk is het automatisch hek en de poort bedienen met de telefoon (nu kan dit met de oude centrale, hoe wist de vorige eigenaar me niet te vertellen).
  • Doorschakelen naar GSM van inkomende gesprekken.
  • Kunnen de DECT deurbellen die op de S685 IP staan dan ook worden doorgeschakeld naar de GSM ?
  • ...
Ik kom niet uit België dus ik weet verder niet al te veel van de lokale details. Zoals: mag je überhaupt alles op je lijn aansluiten wat je wil of moet het goedgekeurd door Belgacom zijn etc.

Wat ik niet helemaal begrijp uit je post:
  1. Waarom wil je faxen? Dat is echt enorm ouderwets.
  2. Wil je nu gewone lijnen (PSTN) of wil je via SIP/VOIP werken?
  3. Wat bedoel je met een professioneel nummer?
Als je alleen met SIP/VOIP gaat werken heb je helemaal geen (dure) Digium kaartjes nodig. Die heb je alleen nodig om een analoge lijn of analoge toestellen aan te sturen. Als je maar 1 analoge lijn en 1 analoog toestel hebt kan je beter een Linksys SPA3102 gebruiken. Dan heb je wel een apparaat extra, maar het is een stuk goedkoper. Deze heeft dus maar 1 FXS en 1 FXO poort.

Als er op je Asterisk een extensie wordt gebeld kan je die natuurlijk (ook) doorschakelen naar een GSM, mits Asterisk dan nog een lijn heeft waarop hij uit kan bellen. Als je maar 1 lijn hebt gaat dat dus niet omdat die dan al gebruikt wordt voor het inkomende gesprek.

Als je niet weet hoe de poort nu bedient wordt dan is het lastig te beoordelen of het straks ook kan. Vaak werkt het met DTMF tonen en is er een analoge verbinding nodig. Maar soms gaat het ook met extra signaal lijnen dus tja...

Waarschijnlijk belt je DECT deurbel rechtstreeks naar een ander DECT toestel (of wellicht allemaal). Aangezien Asterisk dat signaal niet ziet kan hij dat ook niet doorschakelen naar een ander nummer.

Als je deurbel ook via een analoge lijn (van je DECT station) uitbelt en die zit bijvoorbeeld via de SPA3102 aangesloten dan kan je de SPA3102 zo instellen dat hij dit aan Asterisk doorgeeft die het weer door kan zetten naar je GSM. Maar dan kan je wellicht net zo goed gewoon gelijk naar je GSM laten bellen zonder dat Asterisk zich er mee hoeft te bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenE schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:35:
[...]
Ik kom niet uit België dus ik weet verder niet al te veel van de lokale details. Zoals: mag je überhaupt alles op je lijn aansluiten wat je wil of moet het goedgekeurd door Belgacom zijn etc.

Wat ik niet helemaal begrijp uit je post:
  1. Waarom wil je faxen? Dat is echt enorm ouderwets.
  2. Wil je nu gewone lijnen (PSTN) of wil je via SIP/VOIP werken?
  3. Wat bedoel je met een professioneel nummer?
Als je alleen met SIP/VOIP gaat werken heb je helemaal geen (dure) Digium kaartjes nodig. Die heb je alleen nodig om een analoge lijn of analoge toestellen aan te sturen. Als je maar 1 analoge lijn en 1 analoog toestel hebt kan je beter een Linksys SPA3102 gebruiken. Dan heb je wel een apparaat extra, maar het is een stuk goedkoper. Deze heeft dus maar 1 FXS en 1 FXO poort.

Als er op je Asterisk een extensie wordt gebeld kan je die natuurlijk (ook) doorschakelen naar een GSM, mits Asterisk dan nog een lijn heeft waarop hij uit kan bellen. Als je maar 1 lijn hebt gaat dat dus niet omdat die dan al gebruikt wordt voor het inkomende gesprek.

Als je niet weet hoe de poort nu bedient wordt dan is het lastig te beoordelen of het straks ook kan. Vaak werkt het met DTMF tonen en is er een analoge verbinding nodig. Maar soms gaat het ook met extra signaal lijnen dus tja...

Waarschijnlijk belt je DECT deurbel rechtstreeks naar een ander DECT toestel (of wellicht allemaal). Aangezien Asterisk dat signaal niet ziet kan hij dat ook niet doorschakelen naar een ander nummer.

Als je deurbel ook via een analoge lijn (van je DECT station) uitbelt en die zit bijvoorbeeld via de SPA3102 aangesloten dan kan je de SPA3102 zo instellen dat hij dit aan Asterisk doorgeeft die het weer door kan zetten naar je GSM. Maar dan kan je wellicht net zo goed gewoon gelijk naar je GSM laten bellen zonder dat Asterisk zich er mee hoeft te bemoeien.
FAX is helaas nog vrij algemeen gebruikt door leveranciers ... maar naar wat ik heb begrepen kan asterisk perfect als FAX2MAIL gateway worden gebruikt ...
Met een professionele lijn bedoel ik een telefoonnummer voor professionele doeleinden ... We wonen namelijk op dat adres, maar hebben ook 2 firma's op dat adres en willen graag alle telefoonverkeer gescheiden houden.

Hiervoor zouden we 1 enkele lijn PSTN houden en de andere VOIP/SIP. Belgacom heeft weinig te zeggen op het geheel eigenlijk ...

Voor de poorten zijn het waarschijnlijk idd DTMF tones, vandaar ook dat het FXO/FXS kaartje handig kan zijn, op voorwaarde dat ik de codes kan terugvinden. Met wat geluk zijn dat dezelfde als op het numerieke klavier.

De DECT deurbel is eigenlijk een Siemens Gigaset accesoire (deze : http://gigaset.com/hq/en/product/GIGASETHC450.html) en is verbonden met mijn S685 IP die op zijn beurt eigenlijk ondersetuning heeft met VOIP. Of het mogelijk is om deze naar de SIP terug te sturen weet ik niet, maar andere DECT telefoons in de set kunnen wel de SIP's gebruiken als deze geconfigureerd zijn, dus theoretisch moet het mogelijk zijn.

De bedoeling vas een Asterisk setup zou zijn om alles centraler te beheren ipv een deel op de S685, een ander op een VOIP gateway zoals de SPA etc etc ... en uiteraard de extra functionaliteit.

Een lijn die ik trouwens was vergeten in mijn voorgaande uiteenzetting was de uitgaande lijn voor de alarmcentrale, en ongetwijfeld ga ik op termijn de infrastructuur wel verder uitbreiden vermits er op termijn wel wat personeel extra aan de slag zal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Waarom zou je 1 lijn PSTN nemen en de andere lijnen VOIP? Of is die PSTN voor je fax en/of je alarmlijn?

Als je per se wil blijven faxen moet je het vooral doen, maar email is sneller en goedkoper. In het ergste geval kan de andere kant een papiertje scannen en emailen. Als je zelf een fax2mail gaat opzetten dan is de reden om een fax te gebruiken te niet gedaan. De reden is namelijk dat (in Nederland althans) een fax een legaal document is, terwijl dat voor email niet zo is. Maar als jij er een email van maakt geldt dat dus niet meer...

Ik gebruik het zelf niet dus ik heb er geen ervaring mee, maar op diverse mailinglists zie ik altijd veel problemen voorbij komen mbt faxen (en waar zelden een goede oplossing voor is omdat het nu eenmaal slecht werkt).

Ik heb zelf alleen een simpele DECT SIP telefoon dus ik kan maar 1 account kwijt. De DECT toestellen gaan dus altijd allemaal rinkelen. Je kan intern wel doorverbinden naar een ander DECT toestel, maar dat ziet Asterisk niet. Alleen als je doorverbind naar een andere extensie (waar een sip-telefoon aan hangt) dan gaat het weer via Asterisk. Wellicht dat dat in jouw toestel beter te regelen is als je meerdere SIP accounts kwijt kan.

Als je het allemaal professioneel wil gebruiken is het wellicht ook een idee om er dan ook een professional naar te laten kijken. Voor een tweaker is het natuurlijk minder erg als iets niet goed werkt (altijd een goede reden om ergens in te duiken en het uit te zoeken) maar als je bedrijf stil ligt omdat er iets niet goed werkt is het toch ineens een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenE schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:59:
Waarom zou je 1 lijn PSTN nemen en de andere lijnen VOIP? Of is die PSTN voor je fax en/of je alarmlijn?

Als je per se wil blijven faxen moet je het vooral doen, maar email is sneller en goedkoper. In het ergste geval kan de andere kant een papiertje scannen en emailen. Als je zelf een fax2mail gaat opzetten dan is de reden om een fax te gebruiken te niet gedaan. De reden is namelijk dat (in Nederland althans) een fax een legaal document is, terwijl dat voor email niet zo is. Maar als jij er een email van maakt geldt dat dus niet meer...

Ik gebruik het zelf niet dus ik heb er geen ervaring mee, maar op diverse mailinglists zie ik altijd veel problemen voorbij komen mbt faxen (en waar zelden een goede oplossing voor is omdat het nu eenmaal slecht werkt).

Ik heb zelf alleen een simpele DECT SIP telefoon dus ik kan maar 1 account kwijt. De DECT toestellen gaan dus altijd allemaal rinkelen. Je kan intern wel doorverbinden naar een ander DECT toestel, maar dat ziet Asterisk niet. Alleen als je doorverbind naar een andere extensie (waar een sip-telefoon aan hangt) dan gaat het weer via Asterisk. Wellicht dat dat in jouw toestel beter te regelen is als je meerdere SIP accounts kwijt kan.

Als je het allemaal professioneel wil gebruiken is het wellicht ook een idee om er dan ook een professional naar te laten kijken. Voor een tweaker is het natuurlijk minder erg als iets niet goed werkt (altijd een goede reden om ergens in te duiken en het uit te zoeken) maar als je bedrijf stil ligt omdat er iets niet goed werkt is het toch ineens een ander verhaal.
Hallo Jeroen,

Helaas zijn sommige kleinere bedrijven nog niet aan het internet tijdperk gekomen. Het gaat hier dan vooral om kleinere familiale bedrijven waar man en vrouw al sinds jaar en dag hun zaak uit de grond hebben gestampt en waar je niet met een computer, internet of laat staan een e-mail terecht kan. Ze worden zeldzamer, maar ze bestaan echt nog wel ... we zijn niet allen tweakertjes he :)

Het is uiteraard inderdaad de bedoeling om het professioneel te gebruiken, maar als ik voor al mijn behoeften een professional moet inschakelen (terwijl ik zelf Unix & storage sys admin ben) of naar dedicated appliances moet gaan met onderhoudscontracten, dan wordt het wel een heel dure bedoeling (firewall, fileservers, backups, etc etc etc....). Bovendien heb ik graag zelf de hand op de dingen ... voor de telefooncentrale is het niet anders, behalve dan dat ik ze graag zsm op poten zou hebben, vandaar mijn voorkeur naar Trixbox of AsteriskNOW of andere dedicated distro, en bovendien ook de reden waarom ik hier even met reguliere Asterisk gebruikers kom polsen om zo snel mogelijk en zo probleemloos mogelijk aan de slag te kunnen.

Vermits het om een volledig nieuwe setup gaat en ik er tot pakweg een 1000 € wil aan spenderen voor de hele setup : PBX, IP Telefoons bedraad (en draadloos ?) moet dit toch enigzinds mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ik kan wel begrijpen dat je het zelf wil doen, ik wilde alleen even aangeven dat het geen leuk-om-mee-te-spelen-project is als je bedrijf er van afhankelijk is.

Omdat je niet precies weet wat je wil is het natuurlijk lastig om in te schatten of je budget hoog genoeg is Bovendien ben ik geen hardware verkoper ;)
Maar als ik naar een 4-poort Digium kaartje zoek dan zijn die ongeveer 350 dollar (exclusief verzenden, invoerrechten etc). Als je echo cancellation wil dan zit je al ruim over de 550 dollar. Dat is is dan al bijna de helft van je budget en dan heb je nog niet eens de PC waar het ingebouwd moet worden. Wellicht heb je die PC al staan natuurlijk, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Een "echte" sip telefoon (dus geen software op een PC) kost al snel over de 100 euro. Tenminste als je dan ook wil kunnen zien wie er belt en dan soort zaken. Al kan je soms geluk hebben op marktplaats.nl (of de Belgische equivalent) natuurlijk. Voor bedrade SIP telefoons moet je overal netwerk naar toe leggen (moet je misschien ook al voor PC's?). Als je het zelf doet zal het wel meevallen, maar als je het moet laten doen is dat ook niet goedkoop.

Afhankelijk van je gebruik kan je weg komen met een simpele en goedkope switch om alles aan te sluiten. Maar als je regelmatig grote bestanden over je netwerk aan het verslepen bent en je wil graag dat je telefoon er geen last van hebt kan je beter de telefoons gescheiden houden van de PC's. Daar heb je dan natuurlijk weer een andere (of een duurdere) switch voor nodig.

Nouja, ik denk dat -theoretisch- wat je wil wel zou kunnen werken. Maar of het echt werkt weet je natuurlijk pas als je het hebt geprobeerd ;) Vooral het aansturen van een onbekende poort-opener is natuurlijk lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja idd die poorten blijven een pijnpunt moet ik toegeven. Dat mag op termijn wel opgelost raken... ik ga nu eerst de bestaande centrale loskoppelen en kijk achteraf wel eens in de stuurdozen van de poorten hoe ik dat eventueel kan oplossen.

Bekabeling is er al overal in de woning dus die kan ik wel hergebruiken mits ik de aansluitingen verander. Nu zijn dat die vertikale aansluitingen die vroeger werd gebruikt, maar het is wel UTP, dus bruikbaar.

Ik heb L3 switches, dus ik gooi het VOIP gebeuren wel in een aparte vLAN en de backbone is ruim voldoende : de meeste machines draaien in een KVM op 2 servers in een apart netwerk, dus ons data netwerkgebruik beperkt zich tot internet en rdp en X11 sessies en de audio en video streaming staan ook op een apart netwerk.

De PC wordt ergens een atompje met de Digium 4 poorts kaart. Ik zal het eerst eens proberen met de software echo cancellation, en kan dan achteraf nog steeds kijken.

Maar we zijn een beetje buiten de scope aan het gaan ... proberen is uiteraard de boodschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
@MyXX: Je idee is heel leuk, maar vergeet niet dat er van telefonie verwacht wordt dat het altijd werkt. Voor de rest mis ik ook een beetje wat je zelf aan bedacht of uitgezocht heb om dit uit te werken. (En vind ik het erg lastig om uit je vrij lange verhaal te halen wat je nou precies wilt.)

Zo staat er bijvoorbeeld in de Manual (2 klikken verder dan je linkje) van je DECT deurbel hoe je deze extern(en) kan laten bellen; door dit in Asterisk af te vangen kan je er in weze alles mee doen wat je zelf wil.

Verder moeten alarm lijnen _altijd_ apart van je centrale ontsloten worden; Dit in verband met betrouwbaarheid. Vaak wordt dit ook afgedwongen vanuit de leverancier van je Alarm systeem. (Bijv: Stroom wordt gesloopt buiten je huis, UPS klapt na een half uur eruit, PBX valt uit, weg alarm melding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
Ik weet niet of ik een zo'n oud topic mag kicken, gezien de grootte lijkt me wel. Don't shoot me.

Mijn werkgever heeft me benaderd. Ik moest iets uitzoeken.
Hij is een enthousiast 3CX gebruiker, en hij wil weten of er Open Source software is, die daar aan kan tippen.

Dat vereist wat onderzoek.

3CX Heb ik bekeken. Kinderlijk eenvoudig, zelfs een leek zou er mee uit de voeten kunnen. Ook de status indicators zijn handig,

Rood = Uitgeschakeld/Fout
Oranje = Bezet
Groen = Vrij/Beschikbaar

Keurig in een rijtje. Bovenin keurig een balk. Je kan PSTN devices toevoegen. Je kan extensies toevoegen. Fax naar email is mogelijk. Voicemail naar tekst is mogelijk. De mogelijkheden van een digitale receptionist (keuzemenu) zijn eindeloos. Ik was in 15 minuuten wegwijs met het systeem.

En dan komt de rekening. €400 Voor de volledige versie, met 4 tegelijke lijnen.

Ik ben op onderzoek uit gegaan. Als ik in de buurt wil komen ben ik simpelweg overgeleverd aan Asterisk.

Zoals eerder genoemd, ik ben opzoek naar eenvoud voor mijn werkgever.
Ik krijg diverse keuzes, in de webinterface.
  • Elastix
  • FreePBX
  • AsteriskNOW!
  • 2600hz
Van de eerste weet ik niet eens zeker, of deze open is.

Status indicators die overzichtelijk zijn, van extensies, PSTN gateways, e.t.c. ben ik nog nergens tegen gekomen. PSTN Gateways toevoegen of VoIP providers? Nergens te zien. Een digitaal keuzemenu? Ja, maar zo goed als geen functies. Eenvoud? Ver te zoeken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met 3CX behoorlijk kon werken, en dat ik zelfs na 3 uur knutselen met de open source paketten ik er niet meer uit kwam.

Wie heeft de clue?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik probeer al een tijdje vandaag de language van mijn asterisk op NL te krijgen voor inbound routes,
ik heb language=nl al toegevoegd aan /etc/asterisk/sip_general_custom.conf
maar dat werkt ook niet, ik krijg nog altijd dit:

-- <SIP/5060-00000004> Playing 'vm-theperson.gsm' (language 'en')
-- <SIP/5060-00000004> Playing 'digits/1.gsm' (language 'en')
-- <SIP/5060-00000004> Playing 'beep.gsm' (language 'en')
Dat moet natuurlijk nl worden, de mappen zijn aanwezig in /etc/lib/sounds/nl
maar de language wordt maar niet NL wat doe ik verkeerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
In mijn sip.conf heb ik bij iedere peer "language=nl" toegevoegd.

Mijn sounds staan in /usr/share/asterisk/sounds.

Welke versie gebruik je? Ik gebruik 1.6. Het grootste probleem wat ik had bij de upgrade van 1.4 naar 1.6 was dat de plek van de "digits" waren veranderd. Vroeger was dat digits/nl , maar nu is dat nl/digits (is ook logischer natuurlijk). Het resultaat was dat de teksten wel in het Nederlands waren, maar de digits in het Engels ;)

In je asterisk.conf staat achter "astdatadir" de directory waar Asterisk je sounds-directory verwacht. Je kan die ook bekijken door in een Asterisk console "core show settings" in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Dit is niet de bedoeling. Geef liever direct meer informatie over je setup, wat er niet aan werkt, en wat je al geprobeerd hebt.

Klakkeloos vragen om configs is dan ook verder not done.

[ Voor 86% gewijzigd door IEF op 19-04-2011 00:49 ]

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ik gebruik geen trixxbox dus of ik je echt kan helpen weet ik niet. Helaas is mijn glazen bol vandaag beslagen dus ik krijg je scherm niet goed te zien. Kan je misschien zelf de foutmelding (en je instellingen) posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Rembrand20 schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:28:
EDIT: Outbound werkt nu zoals het hoort!
Dan werkt je trunk iig :)

Trixbox, gebruikt dat toevallig de FreePBX-gui? Daar heb ik hele slechte ervaringen mee, weet niet of het het bug is...

Ik kreeg het iig totaal niet voor elkaar om gewoon de aller-basic-ste dialplan te maken die er bestaat. Uiteindelijk maar gewoon zelf in de config-files zitten prutsen, dat ging prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met Asterisk in een gevirtualiseerde omgeving?

Ik zou een productie (soho) PBX willen draaien op een nog te bouwen ESXi systeem, met Asterisk in een aparte debian VM.

Als ik afga op de informatie uit dit topic moet het voor kleine omgevingen goed werken. Toch lees je hier en daar dan weer dat er timing problemen en dergelijke kunnen opduiken door het virtualiseren. Bovendien ondersteunt ESXi geen Digium kaarten voor zover ik weet.

In het andere geval denk ik er aan een niet ESXi systeem, debian als host OS met asterisk en enkele test VM's als guest in te zetten.
Doordat Asterisk op het host OS runt heb je ook dan de latency problemen niet, zolang de guests niet te veel hardware resources in beslag nemen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Voor productie raad ik het gewoon af, punt.

Het klopt dat timing hier een probleem is, zodra je Asterisk meer wilt laten doen dan SIP verkeer (dwz, puur de signallering zonder de RTP streams) kunnen er toch problemen optreden binnen een VM. Asterisk wacht niet graag tot er op de CPU ruimte is zodat hij weer mag.

Ik weet eigenlijk niet hoe "lomp" VMware is als je zowel Asterisk als VMware heb draaien op je host OS. Toch lijkt het me geen wenselijke situatie; Mocht een VM besluiten heel veel CPU te pakken, en Asterisk zit mid-stream te transcoden, word je gesprek alsnog een zooitje.

Tsja, en verder spreekt het natuurlijk voor zich dat je in een VM niet je digium kaart(en) aan kan spreken. Ik raad je eigenlijk aan voor een soho(mkb?) omgeving om hier een kleine Atom gebaseerde machine voor in te zetten. Deze zijn verbazingwekkend krachtig voor kleine omgeving en kunnen natuurlijk passief gekoeld worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ik denk dat je voor dit beter een apart topic kan openen of even een algemeen virtualisatie topic moet opzoeken (die zullen er vast wel zijn op GoT). Zolang je je asterisk vm 1 dedicated core geeft, en asterisk realtime prioriteiten geeft moet 't volgens mij gewoon kunnen, zonder vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb een behoorlijke tijd geleden een virtuele centos asterix gedraaid.
Niet al te veel telefoon verkeer, meerdere voip accounts, geen telefoonhardware in de server. Clients waren een oude cisco phone met voip en een speedtouch modem met fxs poort en soms een softphone.
Draaide op een ubuntu bak met kvm, en buiten de vele "ik mis een tick" meldingen geen telefoonproblemen gehad.
Andere telefoonservers schijnen wat minder last van virtualiseren te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Op welke doel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:54

Jrz

––––––––––––

FreeSWITCH

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
BarthezZ schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:17:
Voor productie raad ik het gewoon af, punt.

Het klopt dat timing hier een probleem is, zodra je Asterisk meer wilt laten doen dan SIP verkeer (dwz, puur de signallering zonder de RTP streams) kunnen er toch problemen optreden binnen een VM. Asterisk wacht niet graag tot er op de CPU ruimte is zodat hij weer mag.

Ik weet eigenlijk niet hoe "lomp" VMware is als je zowel Asterisk als VMware heb draaien op je host OS. Toch lijkt het me geen wenselijke situatie; Mocht een VM besluiten heel veel CPU te pakken, en Asterisk zit mid-stream te transcoden, word je gesprek alsnog een zooitje.

Tsja, en verder spreekt het natuurlijk voor zich dat je in een VM niet je digium kaart(en) aan kan spreken. Ik raad je eigenlijk aan voor een soho(mkb?) omgeving om hier een kleine Atom gebaseerde machine voor in te zetten. Deze zijn verbazingwekkend krachtig voor kleine omgeving en kunnen natuurlijk passief gekoeld worden :)
Het gaat om een SOHO omgeving voor thuisgebruik met een 5-tal extensions. Niet meteen mission critical maar het zou wel zo prettig zijn een goede geluidskwaliteit te hebben :P
Er gaat voornamelijk SIP verkeer komen en geen audio die Asterisk zelf moet verwerken. Als je aan beide kanten dezelfde codec gebruikt moet Asterisk geen audio encodering doen en heb je alleen maar met SIP REINVITE te maken waarbij de audio rechtstreeks van je VOIP provider tot extension gaat, toch?

Ik ben helemaal nieuw binnen het VM wereldje dus weet ik ook niet hoe slim het e.e.a. wat resource management afgehandeld kan worden.
Daarom ook sloth in "Zuinige ESXi Server"

Verder komt er geen zware load op de server en zijn de overige VM's als testomgeving of met een erg lage load (denk aan een VPN server voor enkele clients etc).

Een aparte build is en blijft natuurlijk ideaal wat Asterisk betreft, maar minder wat aankoopkosten, verbruik en andere 'overhead' die je bespaart bij het virtualiseren ervan.
Daarom dat ik ook erg graag Asterisk gevirtualiseerd wil runnen.
Freeaqingme schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:29:
Ik denk dat je voor dit beter een apart topic kan openen of even een algemeen virtualisatie topic moet opzoeken (die zullen er vast wel zijn op GoT). Zolang je je asterisk vm 1 dedicated core geeft, en asterisk realtime prioriteiten geeft moet 't volgens mij gewoon kunnen, zonder vertragingen.
Bedankt voor de tip! Ik heb wat het virtualisatie deel hier om meer informatie m.b.t. het processor management gevraagd.
Mafketel schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:25:
Ik heb een behoorlijke tijd geleden een virtuele centos asterix gedraaid.
Niet al te veel telefoon verkeer, meerdere voip accounts, geen telefoonhardware in de server. Clients waren een oude cisco phone met voip en een speedtouch modem met fxs poort en soms een softphone.
Draaide op een ubuntu bak met kvm, en buiten de vele "ik mis een tick" meldingen geen telefoonproblemen gehad.
Gebruikte je hierbij ook dingen als een menu waarbij er realtime voice door de processor afgehandeld dient te worden?
Wat bedoel je trouwens met "ik mis een tick meldingen"?

Gebruik je zelf ook FreeSWITCH overigens? Ik zou zelf net Asterisk willen blijven gebruiken omwille van de grote userbase, ondersteuning en uitgebreide documentatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wellicht dat freeswitch op dit vlak beter presteert (dat weet ik niet). Wat ik wel weet is dat veel dingen bij freeswitch nog veel brakker in elkaar zitten of nog niet ondersteund worden, waardoor ik me in jouw geval wel zou focussen op Asterisk

offtopic:
Deze thread gaat over Asterisk, daarom ga ik niet uitgebreid in op freeswitch

EDIT: Wellicht kan de TS ook geupdatet worden? 'Digium Asterisk Handbook' resulteert in een 404. Wel is tegenwoordig The Definitive Guide, 3rd Edition uit welke gratis te lezen is.Ook is wellicht het #asterisk channel op freenode het vernoemen waard? Afaik is dit wel het officiele irc kanaal van asterisk

Edit-last: #asterisk op irc.tweakers is leeg (op uitzondering van mezelf 8) ), misschieno ok uit de TS halen?

[ Voor 42% gewijzigd door Freeaqingme op 23-04-2011 17:34 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Het lijkt me ook beter om bij Asterisk te blijven, al ben ik wel nieuwsgierig waarom freeswitch het onder virtualisatie beter zou doen.

Waar kan je trouwens het derde deel van the definitive guide gratis lezen? Ik zie de ebook alleen maar voor 44 dollar op O'Reilly te koop staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wellicht is die link op zich niet voldoende voor ons nederlanders. Hij is gratis en in z'n geheel hier te lezen (legaal dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Re virtualiseren, ik heb vannacht e.e.a. met asterisk gedaan in virtualbox, en dat werkt voor geen meter (muziek skipped alle kanten op). Zojuist de boel gedraaid in een vmware vm, en dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:56

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Inmiddels een tijdje Asterisk draaien met FreePBX icm een XS4ALL voip lijn. Nu doet het probleem zich voor dat de meeste inkomende telefoongesprekken een "This number is not in service" mededeling krijgen. Dit schijnt te komen doordat XS4ALL geen DID nummer meestuurt. Gedeeltelijk heb ik dit op kunnen lossen, door deze workaround te volgen. Echter komt het nog steeds af en toe voor dat inkomende gesprekken de "No service" mededeling krijgen. Natuurlijk kan ik 'Allow anonymous SIP calls' aanzetten, maar dat is een groot beveiligingsrisico, dus dat doe ik dan ook liever niet. Heb hier ook al over gebeld met XS4ALL maar meneer aan de telefoon begreep niet waar ik het over had.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit permanent en veilig op kan lossen?

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
* Waarom zou allow anonymous sip calls een beveiligingsrisico zijn? *

* Waar heb je die DID voor nodig? Je zou een context per inbound nummer (en 1 registerstatement per account/nummer) kunnen maken en vervolgens gewoon checken op welke context er in gebruik is.

* Edit: Om een reactie voor te zijn. Het is pas een risico als je ook anonymous sip calls uitgaand laat bellen. doe je dit niet is er in pinrcipe niets aan de hand.

[ Voor 24% gewijzigd door Freeaqingme op 04-05-2011 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Freeaqingme schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:15:
* Waarom zou allow anonymous sip calls een beveiligingsrisico zijn? *

* Waar heb je die DID voor nodig? Je zou een context per inbound nummer (en 1 registerstatement per account/nummer) kunnen maken en vervolgens gewoon checken op welke context er in gebruik is.

* Edit: Om een reactie voor te zijn. Het is pas een risico als je ook anonymous sip calls uitgaand laat bellen. doe je dit niet is er in pinrcipe niets aan de hand.
1) Ik heb daar veel dingen over gelezen, o.a. dat op die manier iedereen je op je IP kan bellen, en dat is gewoon iets wat ik niet wil.

2) Zoals je kunt lezen op de pagina van de workaround, zorgt het niet opgeven van een DID nummer er soms voor dat sommige Inbound calls niet in de juiste context komen (en dat is dus het probleem dat ik heb). Verder geeft FreePBX zelf het volgende aan (tooltip):

Afbeeldingslocatie: http://pcbase.eu/images/got/anoncalls.png

Vandaar dat ik er een beetje huiverig voor ben.

3) Waar kan ik de instelling voor outbound anonymous calls vinden (gewoon om de status ervan te verifiëren)?

EDIT: Om even terug te komen op punt 1, daar heb ik dus de afgelopen tijd last van, buitenlandse telefoonnummers, die proberen te verbinden op IP adres (midden in de nacht). Gelukkig gaan de telefoons dan niet over om dat ik anonymous SIP calls niet toe sta.

[ Voor 10% gewijzigd door GiantLeap op 04-05-2011 02:02 ]

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
MHz schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:35:
1) Ik heb daar veel dingen over gelezen, o.a. dat op die manier iedereen je op je IP kan bellen, en dat is gewoon iets wat ik niet wil.
Waarom niet? Ik ben relatief novice wat telephony betreft, maar ik zou niet weten wat daar het probleem mee is. Echt anonymous is het ook niet, je hebt altijd een ip adres ;)
2) Zoals je kunt lezen op de pagina van de workaround, zorgt het niet opgeven van een DID nummer er soms voor dat sommige Inbound calls niet in de juiste context komen (en dat is dus het probleem dat ik heb). Verder geeft FreePBX zelf het volgende aan (tooltip):
Je kan in je sip config een default context opgeven, je zou dan deze context hiervoor kunnen benutten. Alleen even opletten dat je geen context include waar vervolgens outbound mee gebeld kan worden. Verder weet ik niet over welke workaround je het hebt?
3) Waar kan ik de instelling voor outbound anonymous calls vinden (gewoon om de status ervan te verifiëren)?
Da's een kwestie van zorgen dat inbound calls van buitenaf niet naar buiten mogen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MHz schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:11:
Inmiddels een tijdje Asterisk draaien met FreePBX icm een XS4ALL voip lijn. Nu doet het probleem zich voor dat de meeste inkomende telefoongesprekken een "This number is not in service" mededeling krijgen. Dit schijnt te komen doordat XS4ALL geen DID nummer meestuurt.
Mijn ervaring met xs4all op dit gebiued is niet echt geweldig. Het was (is?) een beta dienst dus wellicht is dat nu anders, maar ik had ook regelmatig dat als je belde je een of ander frans bandje aan de telefoon kreeg. Waarschijnlijk vertelde die ook iets van "dit nummer bestaat niet".

Mijn vraag is dus: weet je zeker dat het aan jouw kant ligt? zie je bijvoorbeeld op de console de calls echt voorbij komen?
Freeaqingme schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:58:
Da's een kwestie van zorgen dat inbound calls van buitenaf niet naar buiten mogen bellen.
Op zich heb je daar gelijk in. Je zou echter de eerste niet zijn waar een foutje in het dialplan zit en mensen per ongeluk toch naar buiten kunnen bellen. Als je verder geen behoefte hebt aan "anonieme bellers" zou ik het lekker uit laten staan.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenE op 04-05-2011 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap

GiantLeap

Freeaqingme schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:58:
[...]

Je kan in je sip config een default context opgeven, je zou dan deze context hiervoor kunnen benutten. Alleen even opletten dat je geen context include waar vervolgens outbound mee gebeld kan worden. Verder weet ik niet over welke workaround je het hebt?

[...]
Zie mijn eerste post van vannacht, daar staat een linkje in ;) .
JeroenE schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 05:36:
[...]
Mijn ervaring met xs4all op dit gebiued is niet echt geweldig. Het was (is?) een beta dienst dus wellicht is dat nu anders, maar ik had ook regelmatig dat als je belde je een of ander frans bandje aan de telefoon kreeg. Waarschijnlijk vertelde die ook iets van "dit nummer bestaat niet".

Mijn vraag is dus: weet je zeker dat het aan jouw kant ligt? zie je bijvoorbeeld op de console de calls echt voorbij komen?

[...]
Ja, dat weet ik zeker, in mijn call logs zie ik ze voorbijkomen en via Asterisk debug ook.. Via debug, zie ik ook dat de "ss-noservice" mededeling wordt afgespeeld. In mijn call logs staan fout gerouteerde gesprekken aangeduid als 's'. Bellen via VOIP van XS4ALL is inmiddels allang geen beta dienst meer :) .

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
MHz schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:11:
Inmiddels een tijdje Asterisk draaien met FreePBX icm een XS4ALL voip lijn. Nu doet het probleem zich voor dat de meeste inkomende telefoongesprekken een "This number is not in service" mededeling krijgen. Dit schijnt te komen doordat XS4ALL geen DID nummer meestuurt. Gedeeltelijk heb ik dit op kunnen lossen, door deze workaround te volgen. Echter komt het nog steeds af en toe voor dat inkomende gesprekken de "No service" mededeling krijgen. Natuurlijk kan ik 'Allow anonymous SIP calls' aanzetten, maar dat is een groot beveiligingsrisico, dus dat doe ik dan ook liever niet. Heb hier ook al over gebeld met XS4ALL maar meneer aan de telefoon begreep niet waar ik het over had.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit permanent en veilig op kan lossen?
Misschien denk ik te simpel (of is FreePBX gewoon weer zo'n bagger product waar simpele dingen moeilijk in zijn), maar je weet wat voor XS4ALL komt, die gooi je in een context, onafhankelijk van DID, en dit behandel als je "hoofdnummer" (of welk nummer dan ook, iig alles in die context hang je een actie aan) en tadaa?

Verder mag je PBX prima alles accepteren ("allow anonymous"), maar zorg dan wel dat je firewall goed staat; helemaal als je alleen maar SIP over je WAN gebruikt naar je Trunk Provider. Oftewel Disallow all, allow from <xs4all SIP ip's>.

Oja en natuurlijk Basis Security: Never trust anything from the internet! Alleen authenticated users mogen meer dan jij specifiek wil... en al helemaal niet "relay'en". Je zet je SMTP server toch ook niet als open relay? Waarom je pbx dan wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 22:47

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb problemen om verbindingen te maken met Voipbuster via Asterisk. Elke keer heb ik:

code:
1
voipbuster/mijnaccount          77.72.169.134        N      5060     UNREACHABLE

Mijn instellingen zijn als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[general]
context=default
port=5060
srvlookup=yes
bindaddr=0.0.0.0
externip=81.119.34.66
disallow=all
qualify=no
allow=alaw
allow=ulaw
allow=gsm

nat=yes
canreinvite=no
useragent=dusty

register => mijnaccount:pwd@sip1.voipbuster.com

[voipbuster]
type=friend
username=mijnaccount
fromuser=mijnaccount
secret=pwd
;notransfer=yes
host=sip1.voipbuster.com
fromdomain=sip1.voipbuster.com
externip=81.119.34.66
insecure=very
qualify=yes
dtmfmode=rfc2833

context=from-voipbuster

Ik heb het ook gebruikt met een sip client voor MacOSX genaamd Telephone en als ik daarmee verbind met Voipbuster werkt het allemaal prima. Ik zie niet wat ik fout doe in Asterisks. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
ik heb deze rules staan:

deny = 0.0.0.0/0.0.0.0
permit = 77.72.169.129/255.255.255.0
disallow = all
allow = ulaw,alaw,g729

voipbuster is namelijk met hun tijd meegegaan en gebruikt meerdere IP adressen voor sip.voipbuster.com

Name: sip.voipbuster.com
Address: 77.72.169.129
Address: 77.72.169.134

edit2: ik zie dat jij sip1.* gebruikt .. die heeft inderdaad maar 1 IP adres; vroeger gebruikte ik die ook, maar dat haperde wel eens .. vandaar dat ik weer terug naar de sip.* ben overgestapt. je kunt trouwens ook de mask 255.255.255.248 gebruiken voor de permit-regel; dat beperkt weer het aantal IP-adressen.

[ Voor 47% gewijzigd door DrClaw op 07-05-2011 14:59 . Reden: nslookup data toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste