Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:39
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:33:
Ik ben momenteel namelijk bezig met Asterisk en het werkend krijgen van inkomende gesprekken. Uitgaande gesprekken gaan perfect, via zowel Budgetphone als Voipbuster, maar helaas lukt het nog niet om gesprekken te ontvangen op mijn 010-nummer.

Ik kan wel gebeld worden als ik sip1.budgetphone.nl op X-Lite (softphone) gebruik, maar ik wil graag via mijn eigen Asterisk-server kunnen bellen en gebeld worden. Helaas krijg ik dat laatste niet werkend.

Ik heb alle informatie in sip.conf, extensions.conf en de debuglog gepost op: http://pastebin.ca/1751143

Op internet zie ik dat veel mensen dezelfde problemen gehad hebben, helaas lijkt het erop dat budgetphone eind 2008 configuraties heeft aangepast, alles gaat nu bijvoorbeeld via sip1.budgetphone.nl, i.p.v. sip.budgetphone.nl en budgetphone.nl. De configuratie in de TS heeft dus ook weinig geholpen.
Als je achter je Register (regel 75) een /inbound zet, zal hij in het blokje met die naam in extensions.conf uitkomen.

Ik heb zelf een blok aangemaakt met mijn telefoonnummer, en gebruik dat ook als identifier ipv s,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:36:
budgetphone heeft dacht ik ook een stun/proxy server zodat de gesprekken wel door je router komen. Staat dacht ergens op hun forum, dan zou het moeten werken.
Het is de bedoeling om mijn Budgetphone (010) nummer werkend te krijgen. Mijn voip-in nummer van Voipbuster (+8010001433782) werkt sowieso al niet.
Sypher schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:37:
[...]
Als je achter je Register (regel 75) een /inbound zet, zal hij in het blokje met die naam in extensions.conf uitkomen.

Ik heb zelf een blok aangemaakt met mijn telefoonnummer, en gebruik dat ook als identifier ipv s,.
Met of zonder /3110.... in de register-regel van sip.conf heb ik allebei al geprobeerd. Het lijkt weinig uit te maken voor inkomende gesprekken.

Op http://www.budgetphone.nl/forum/viewtopic.php?t=46 vermelden ze de /3110... ook niet meer. Op http://www.budgetphone.nl/page.php?page=faq&q=119 staat weer een hele andere, maar volgens mij verouderde configuratie, dus het is een beetje lastig om te weten wat nu correct is.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inmiddels gelukt! Heeft erg veel tijd gekost zeg. :p Zal binnenkort even een artikel schrijven hoe je Budget Phone werkend krijgt met Asterisk 1.6.2.

Anno 2010 heb je helaas weinig meer aan al die configuratie, documentatie online. De syntax van de Asterisk CLI is al meerdere malen veranderd en zelfs de Asterisk-configuratie op het forum van budgepthone klopt niet.

Hieronder mijn configuratie. De luie mensen kunnen gewoon zoeken en vervangen doen.
voipbustergebruikersnaam
voipbusterwachtwoord
31100000000
budgetphonewachtwoord

sip.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
[general]
disallow=all
allow=ilbc
allow=gsm
allow=alaw

context=default
bindport=5060
bindaddr=0.0.0.0
;externip=93.x.x.x
srvlookup=no

register => 31100000000:budgetphonewachtwoord@sip1.budgetphone.nl/31100000000
register => voipbustergebruikersnaam:voipbusterwachtwoord@sip.voipbuster.com

[31100000000]
type=friend
host=sip1.budgetphone.nl
fromuser=31100000000
username=31100000000
secret=budgetphonewachtwoord
qualify=no
fromdomain=sip1.budgetphone.nl
context=inbound
;port=5060
insecure=port,invite

[voipbuster]
type=peer
username=voipbustergebruikersnaam
secret=voipbusterwachtwoord
host=sip.voipbuster.com
fromuser=voipbustergebruikersnaam
fromdomain=sip.voipbuster.com
;auth=md5
context=da-isdn
canreinvite=no
disallow=all
allow=gsm
allow=alaw
allow=ulaw

[1001]
type=friend
context=phones
host=dynamic
canreinvite=no
qualify=yes
secret=password
nat=yes
mailbox=1001@default
;callerid=Dennis <1001>
setvar=MYCALLERID=0107000000
disallow=all
allow=alaw
allow=gsm
allow=ulaw

extensions.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
[general]
static=yes
writeprotect=no
autofallthrough=no
clearglobalvars=no

[inbound]
exten => 31100000000,1,Verbose(1,*** Budgetphone Inbound Call! ***)
exten => 31100000000,n,Playback(silence/1)
exten => 31100000000,n,Playback(vm-dialout)
exten => 31100000000,n,Playback(silence/1)
exten => 31100000000,n,Dial(SIP/1001,25)
exten => 31100000000,n,VoiceMail(1001@default,u)        ; 

always specify which voicemail context
exten => 31100000000,n,Hangup()

exten => s,1,Verbose(1,*** Incoming Call! *** ) 
exten => s,2,Dial(SIP/1001,25)
exten => s,3,Voicemail(1001@default,u)              ; 
exten => s,103,Voicemail(1001@default,b)            ; 

[outbound]
;exten => _0XXXX.,1,NoOp(My Caller ID is ${MYCALLERID})
;exten => _0XXXX.,n,Set(CALLERID(num)=${MYCALLERID})

exten => _00XXXX.,1,Dial(SIP/${EXTEN}@voipbuster)
exten => _0XXXX.,1,Dial(SIP/${EXTEN}@31100000000)

[internal]
exten => 101,1,Answer()
exten => 101,n,Playback(tt-monkeys)
exten => 101,n,Hangup()

exten => _XXX,1,Dial(SIP/${EXTEN},25) ; 5 rings or 25,000 ms rings if 
exten => _XXX,2,Voicemail(${EXTEN}@default,u) ; unavailable message 
exten => _XXX,103,Voicemail(${EXTEN}@default,b) ; busy message      
exten => _XXXX,1,Dial(SIP/${EXTEN},25) ; 5 rings or 25,000 ms rings if 
exten => _XXXX,2,Voicemail(${EXTEN}@default,u) ; unavailable message    
exten => _XXXX,103,Voicemail(${EXTEN}@default,b) ; busy message     

[voicemail]
exten => 600,1,VoiceMailMain(${CALLERID(num)}@default)      ; 

[phones]
include => voicemail
include => internal
include => outbound
include => inbound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Thanks kurt1970 , kheb hem even bijgewerkt in de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 23:14
BarthezZ schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:42:
Je heb dus 2 machines. 1 virtueel en 1 fysiek met trixbox, je had dus kwaliteitsproblemen op de fysieke machine en daarom heb je trixbox geupdate, maar je heb op de virtuele als test nóg ergere kwaliteits problemen? (als ik het goed begrijp zo)

Spraak kwaliteit problemen op de virtuele machine komt gewoonweg doordat het een virtuele machine is (zie het stukje over timing hierboven). Op je fysieke machine kan het door een hoop dingen komen. Waaronder kernel, interrupts, drivers (zaptel dummy oid) etcetera.

Wat betreft de errors kunnen we er ook weinig mee zonder daadwerkelijke errors. Zou het kunnen dat de nieuwe trixbox versie Asterisk 1.6 gebruikt (en de oude 1.4) en alle configs herschreven moeten worden oid? Ik kan het zo niet zeggen...
Asterisk in een VM onder OpenVZ (Intel atom 330) werkt nog goed onder volle belasting. Op dezelfde pc met ESXi is de kwaliteit minder, maar met een hoge prioriteit voor de vm werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Heeft iemand een werkende configuratie voor het ontvangen van faxen icm budgetphone.

Ik heb de volgende configuratie geprobeerd:

exten => 31495XXXX,1,Set(FAXFILE=/var/spool/asterisk/fax/${CALLERIDNUM}.tif)
exten => 31495XXXX,n,Set(FAXFILENOEXT=/var/spool/asterisk/fax/${CALLERIDNUM})
exten => 31495XXXX,n,rxfax(${FAXFILE})
exten => 31495XXXX,n,System('/usr/bin/fax2mail ${CALLERIDNUM} "${CALLERIDNAME}" FaxNum RecipName email@address.com ${FAXFILENOEXT} p')

Info: http://www.lizardkings.nl/index.php/Inkomende_FAX_emailen

Als ik het nummer bel of met een fax krijg ik geen faxtoon. Dit is de logging:

-- Executing [31495712090@incoming:1] Set("SIP/31495XXXX-XXX", "FAXFILE=/var/spool/asterisk/fax/.tif") in new stack
-- Executing [31495712090@incoming:2] Set("SIP/31495XXX-XXXX", "FAXFILENOEXT=/var/spool/asterisk/fax/") in new stack
-- Executing [31495712090@incoming:3] RxFAX("SIP/31495XXX-XXXX", "/var/spool/asterisk/fax/.tif") in new stack
[Jan 20 14:04:11] WARNING[7953]: channel.c:3059 set_format: Unable to find a codec translation path from alaw to unknown
[Jan 20 14:04:11] WARNING[7953]: app_rxfax.c:340 rxfax_exec: Unable to restore read format on 'SIP/31495XXX-XXXX'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar dat ga ik de komende dagen wel installeren, dus misschien kunnen we elkaar helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 06:20:
Nee, maar dat ga ik de komende dagen wel installeren, dus misschien kunnen we elkaar helpen.
Ik heb de procedure volgens de link gebruikt (ook ubuntu 8.04 met de default asterisk package v1.4.17). Ik ga eens een nieuwere versie asterisk proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 22:29
Goedemiddag,

Ik ben op mijn stageplek bezig met het (opnieuw) opzetten van een Asterisk-centrale met Cisco-telefoons.

Ik heb (virtueel) een Trixbox-installatie draaien, en ik heb in de telefoon (CP-7905G) het IP van deze machine ingevoerd onder TFTP.

Hij springt naar Configuring CMList. Hierbij probeert hij 2 ip's te openen: 10.0.0.16 (de oude Atrisk server) en 10.0.0.138 (de router).

Ik kan vanaf de Trixbox-installatie wel de telefoons pingen.

Alle handleidingen die ik op internet kan vinden, beginnen na het aansluiten van de telefoons, dus ik weet ook niet wat ik nog meer moet doen/verkeerd doe.

Groet,
Marthijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
zx9r_mario schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:17:
[...]

Ik heb de procedure volgens de link gebruikt (ook ubuntu 8.04 met de default asterisk package v1.4.17). Ik ga eens een nieuwere versie asterisk proberen
Eindelijk succes met Budgetphone en inkomende fax:

Met de laatste versie van Trixbox (asterisk 1.6) had ik geen success :( , met TrixBox (asterisk 1.4) eindelijk wel. Heb getest met stuureenfax.nl, en deze kwam goed aan. _/-\o_

Ik vermoed dat de spandsp en de stock asterisk van ubuntu 8.04 wat te oud zijn. Nu nog Trixbox ontleden en de juiste versies & conf files proberen in een handmatig configuratie van asterisk.

[ Voor 15% gewijzigd door zx9r_mario op 28-01-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

Jrz

––––––––––––

Ik zit nu bij pbxes.org, omdat ik niet zo veel zin heb om op dit moment te hosten.. Maar ik kon eigenlijk niet echt vinden hoe normaal de opzet gaat tussen 2 centrales.

Ik heb een centrale, en iemand anders ook. Nu wil ik het liefst vanaf mijn extensions zijn extensions kunnen bellen (via IP natuurlijk)

Wat is een gebruikelijke opzet? Een nummer maken bijv 888, en dan de cijfers daarna = extension op andere centrale?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Er zijn een hoop manieren voor, wat naar mijn ervaring het makkelijkst is:

Een IAX(2) trunk heen en weer opzetten; zorgen dat allebei centrales andere nummer ranges hebben voor interne nummers, en gewoon _rangeXXX forwarden naar IAX2/andere/ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn hier al mensen die het voor elkaar hebben gekregen om faxen te realiseren in combinatie met Asterisk?

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 11:00
Hoi,

Wij hebben al een goed werkende asterisk setup draaien, maar we willen het opnieuw opbouwen. De huidige install is een oude server die van ellende bijna uit elkaar valt. Hoewel het nu prima draait, was de setup destijds (zo'n 3 jaar geleden) behoorlijk listig. We hebben destijds ook een Dell server geprobeerd, maar toen hadden we geratel op de lijn (tiktjes). Dit is allemaal met een TE110P kaart.

Nu zit ik te kijken naar een TE121 of een TE122 van Digium, en ik krijg binnenkort een 2 jaar oude Dell 1950 om de boel op te bouwen.

Ik kan niet zo goed vinden of dit compatible met elkaar is. Heeft toevallig iemand ervaring hiermee?

Ons bedrijf is zo'n 15 man groot en zo zal het voorlopig wel blijven. Misschien kunnen we zelfs wel een andere kaart aanschaffen? Die Digiums zijn wel aan de prijzige kant.

Iig. wil ik de boel eerst compleet opnieuw opbouwen op nieuwe hardware zodat we zometeen gewoon de boel kunnen omprikken.

Alle info welkom!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Beaves schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:46:
Over de timingproblemen kan ik meepraten, heeft mij meerdere weken gekost om een opzet te creëren om middels Xen en FreePBX te draaien zonder hakkelende stemmen en conference calls die misgaan.

Wij gebruiken hiervoor CentOS/Xen met daaronder allemaal losse en volledig gevirtualiseerde Xen instances die weer FreePBX draaien. Ik heb hier wel wat voor moeten aanpassen, zoals de gebruikte timing devices en een aanpassing aan de divider.
Wat voor problemen zijn dat? Ik wil namelijk een trixbox / freepbx hosten ergens, op een VPS voor een klein bedrag per maand.

Heeft FreeSWITCH geen timing problemen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
En er lag weer een Asterisk community newsletter in mn mail *O*. De online versie is Hier te vinden.
De items die ik het interessant vond:

What's NewWhat’s New In 1.6.2?
1.6.2.5 is the latest and greatest release of Asterisk and includes a combination of bug fixes and new features. As always, the release contains a comprehensive changes document which details all of the hundreds of substantive changes. Some are minor – frequently enhancements to the behavior of existing applications and functions. A few are major news for Asterisk users.

One of the biggest enhancements in 1.6.2 is the addition of support for two new voice codecs. Asterisk now includes codec drivers for ITU G.722.1 (a.k.a. Siren7) and G.722.1C (a.k.a. “Siren14”). Both are wideband or “HD” codecs, capable of streaming high quality audio at relatively low bitrates. Asterisk’s support includes recognition of the codecs (required for call setup), recording, playback and real-time transcoding.

1.6.2 includes a number of enhancements to the Dialplan language. The new CURLOPT function provides fine-grained control over web services requests made with the CURL function. The suite of ODBC database access tools received new debugging options as well as extended transaction support. A new “Originate” application has been added to Dialplan to facilitate asynchronous call initiation from within a Dialplan script. 1.6.2 also sees the introduction of a “ConfBridge” application, for the first time allowing conference bridging without requiring DAHDI for timing.

Enhancements to the critical low-level signaling capabilities in Asterisk include the addition of MFC/R2 signaling in DAHDI. MFC/R2 (frequently shortened to “R2”) is one of the most common signaling formats used in Central and South America. R2 support has long been at the top of the wish-list. To take advantage of this enhancement DAHDi must be compiled with LibOpenR2.

Other features include a new syntax to simplify the process of writing extension scripts in Dialplan. The enhancement allows coders to forego the extension or pattern identifier in a multi-line extension script by using the “same” keyword as follows:
exten => _22XX.,1,NoOp(Incoming Call)
same => n,Answer()
same => n,Wait(1)
same => n,Playback(tt-weasels)
same => n,Hangup()

Coming SoonComing Soon: New Version Numbering Scheme

Asterisk 1.6.2 will be the last release in the 1.6 series of feature releases. The original purpose of the Asterisk 1.6 releases was to change how often a release was created, in order to allow shorter time periods between versions so the community wouldn’t have to wait 2-3 years for a new feature. The intention was to release a new 1.6 version, which included feature additions and performance increases, every 3-4 months.

Unfortunately, the time frame ended up being closer to every 6 months, so the original intention wasn’t fully developed. In addition, the numbering scheme was confusing to some users. (Additional information about the how and the why of the 1.6 numbering scheme can be read here.

So after about a year and a half of releases (1.6.0.x, 1.6.1.x, and 1.6.2.x), community feedback was considered, and all that was learned during the 1.6 release cycle was put together to create a better release scheme, which takes the advantages of both the long stable release cycles, and shorter feature release cycles of Asterisk, while adding a layer of predictability allowing the community to plan deployments accordingly.

Whenever a release is created, it will now be tagged either as Standard or LTS (Long Term Support). Asterisk 1.4 would be considered an LTS release, meaning it receives bug fixes for a longer period of time, of at least 4 years. A standard release would have a shorter bug fix release period of at least 1 year.

After the support period expires, that release would then receive security updates for at least 1 year (Asterisk 1.2 is an example of this), and eventually would become end-of-life (Asterisk 1.0), thereby no longer receiving updates.

All Asterisk 1.6.x releases are considered Standard releases.

The next LTS (Long Term Support) release will be Asterisk 1.8, slated to be branched from trunk around Q2 of 2010, at which point time will be spent testing and getting it ready for full release as Asterisk 1.8.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Kan men hier eens opsommingen geven van hun hardware configuraties + software versies van goed werkende asterisk setups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Ik vind niet dat het de bedoeling is hier en opsom-topic van te maken ISaFeeliN. Ik heb diverse setups in elkaar gedraaid van een atom mini-itx met een 1 poorts BRI-kaart tot dual quad-xeon's met enorme uplink trunks. Heb je specifieke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
BarthezZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:38:
Ik vind niet dat het de bedoeling is hier en opsom-topic van te maken ISaFeeliN. Ik heb diverse setups in elkaar gedraaid van een atom mini-itx met een 1 poorts BRI-kaart tot dual quad-xeon's met enorme uplink trunks. Heb je specifieke vragen?
interessant welke hardware / complete aplliances heb je gebruikt als je het hebt over de mini-itx bordjes....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Dat ding is trouwens voornamelijk nog een test-omgeving wat nu thuis staat te draaien, juist omdat ik de mogelijkheden wou bekijken in hoeverre die dingetjes lekker draaien voor eventuele MKB klantjes. (Conclusie: Ja :) )

Dat draait op een Intel ATOM 1.6Ghz N270 met 1 GB ram vanaf een 4 GB Flash kaartje, met daarbij een JUNGHANNS.NET duoBRI miniPCI en de laatste Junghanns beta release (Bristuff 0.4.0-RC3l (Asterisk 1.4.29.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Rubke schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 10:16:
[...]

interessant welke hardware / complete aplliances heb je gebruikt als je het hebt over de mini-itx bordjes....?
Nou ik zoek eingelijk gewoon welke kaarten goed zijn om te gebruiken. Ik kom in de asterisk topics hier niet veel tegen over Digium bijvoorbeeld, dat zijn toch goede kaarten?

Sorry hoor als ik wat in het wilde weg vraag. Ik kom hier voornamelijk setup issues tegen, dat is bij ons niet zozeer het probleem. Probleem was in eerste instantie de juiste hardware vinden. Dat wil ik graag niet nog een keer hebben bij de setup van ons nieuwe systeem. Dat gaat op basis van een Dell 1950 met .. een kaart die een ISDN30 slikt. Wij zaten zelf aan een digium TE122P/B of TE121P/B te denken. Maar misschien zeg jij wel neee kan veel beter zus of zo kopen?

[ Voor 36% gewijzigd door ISaFeeliN op 05-03-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Naar mijn ervaring kan je er vanuit gaan dat de Digium kaarten prima zijn, maar ze zijn ook en van de duurste wat betreft voice kaarten. Het voordeel wat je wel heb bij de kaarten van Digium zelf dat ze allemaal intensief getest worden met elke Asterisk release en dat je indien je support nodig heb erg specifiek informatie kan krijgen.

Eigenlijk een van de weinige problemen buiten de software configuratie die ik ooit met hardware voice kaarten heb gehad werd veroorzaakt door shared interrupts. Als je kaart een IRQ deelt met bijv. je s-ata controller oid dan krijg je regelmatig freezes in de gesprekken (met irritatie als gevolg). Maar ik neem aan dat je op een professionele server als die Dell 1950 geen probleem moet hebben om in te kunnen stellen welk IRQ-adres gebruikt moet worden door welk device.

En eigenlijk de reden dat je hier voornamelijk setup issues tegen komt is omdat Asterisk gewoon erg leuk is om mee te spelen, maar ik gok dat maar een heel klein deel van de mensen die hier post voor een thuis setup oid. daadwerkelijk (loeidure) voice kaarten gaat kopen etc. Als je Asterisk opzet voor een bedrijfsomgeving dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Ik heb het volgende probleem:
Het telefoonnummer is ingesteld middels een follow-me. Hij pakt eerst mijn voip phone, dan mijn mobiel en de rest.

Als ik mijn Cisco CP7940 thuis direct aansluit op de voipcentrale van het bedrijf, werkt dit niet. De registratie mislukt om een of andere reden. Uitbellen gaat wel, maar inbound weer niet.

Nu heb ik hier een lokale asterisk draaien, welke ik aan die centrale heb geknoopt. Als er een call binnenkomt, belt hij mijn Cisco phone intern. Maar nu komt het leuke:

Asterisk kan pas met een call omgaan als hij deze opneemt. Probleem is dat als ik mijn voip phone niet opneem, dat Asterisk blijft bellen tot de klant ophangt. Als ik hem een timeout geef, valt hij terug naar een congestion/hangup.

Wat hij moet doen is de call "negeren" en terugstoppen in de follow-me reeks, zodat de rest ook gebeld kan worden als mijn voipphone niet opgenomen wordt.

Beetje vreemde constructie, maar het is even niet anders. Ik werk liever met mijn voipphone dan mijn mobiel, maar kan immers niet constant op dezelfde plek blijven zitten. Asterisk kan pas met een call omgaan als deze wordt opgenomen, right?

Een eenvoudige fix zou zijn de follow-me reeks lokaal te "mirrorren", zodat mijn asteriskcentrale de follow-me reeks vervolgt. Maar ja, dat is niet echt een mooie/wenselijke optie.

Iemand hier met een idee hoe ik dit zou kunnen fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Mijn eerste gedachte gaat eigenlijk uit naar debuggen waarom je cisco foon zijn werk niet doet en niet direct aan de centrale geknuppeld wilt worden, voordat je als workaround een extra asterisk-centrale er tussen gaat zetten. Ik neem aan dat je dan een constructie krijgt met NAT ertussen, wat altijd even een uitdaging kan zijn met SIP.

Trouwens wel een interessant vraagstuk of het mogelijk is Asterisk al dingen met de call te laten doen, zonder deze daadwerkelijk op te nemen... Ga ik eens induiken als ik even tijd heb en daar kom ik nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Waarom hij niet rechtstreeks aan de centrale wil is mij een raadsel.

Ik zit sowieso achter een irritant semi-managed modem van mijn ISP met ongebruikte telefoonfunctie, waarop sowieso geen "nat unbind application = SIP" op gedaan kan worden.

Het toestel geeft aan dat de registratie mislukt is (kruisje op de lijn), de voip leverancier geeft aan dat er geen registratie is. Vervolgens kon ik wel uitbellen naar een buitenlijn, erg vreemd.

Had al geprobeerd portmaps toe te passen, maar ook dit mocht niet baten.
Ik heb mijn interne voipnummer nu maar even uit de roulatie gehaald, aangezien dat zou betekenen dat de "follow-me" lijst niet verder zou lopen als ik niet op zou nemen omdat mijn Asterisk het stokje overneemt.
Voor nu kan ik in ieder geval wel netjes uitbellen.

Ik had overwogen om mijn eigen voipnummer in de follow-me lijst te gooien, maar dan zit je met exact hetzelfde probleem natuurlijk 8)7

Ik ben benieuwd wat er uit je onderzoek(je) komt!

[ Voor 10% gewijzigd door Sypher op 17-03-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Ha! Ik ben er zelf al achter :D
Je doet gewoon geen Answer, Ringing, Hangup of Congestion.

Works like a charm!

Ik had mijn lokale Asterisk extension een timeout van 5 seconden gegeven, daarna ging deze netjes door naar mijn mobiel.

Ik weet niet of het nodig is om een timeout op te geven, of dat de provider automatisch doorgaat (denk het wel)

Yep, lokale timeout is niet eens nodig tenzij je die natuurlijk wilt overriden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sypher op 17-03-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
psst, edit knopje ;)

Intussen heb ik het ook even kunnen testen, en in beperkte mate gaat het goed op deze wijze ja, maar met dahdi/zap channels (ISDN-zooi) kreeg ik af en toe wel wat onverwachte resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
BarthezZ schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:02:
psst, edit knopje ;)

Intussen heb ik het ook even kunnen testen, en in beperkte mate gaat het goed op deze wijze ja, maar met dahdi/zap channels (ISDN-zooi) kreeg ik af en toe wel wat onverwachte resultaten.
Gelukkig heb ik hier pure SIP. Alleen weet ik niet of een Hangup of Congestion entry voor problemen zorgt als ik niet opneem. Ik vermoed namelijk dat de lijn "open" blijft totdat de beller (niet de gebelde dus) ophangt.
Geeft geen probleem.

Het ging nogal wat mis met codec negotiation. Het vreemde is dat als men nu belt en ik mijn Cisco opneem, dat (vermoedelijk) geen van beide partijen iets hoort.

Dat kan natuurlijk een firewall issue zijn, maar gisteravond werkte het tot 2x toe prima via een ander inbound nummer 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Sypher op 18-03-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een giga-noob vraag; kan je Asterisk ook gewoon bedienen met een headset+mic?

Ik tracht mij enigszins hierin te verdiepen, maar moet toegeven dat het er vrij complex uitziet, Asterisk.
(Steile leercurve... :) )

Wat ik graag zou willen realiseren met Asterisk is het volgende:

-Asterisk dmv bijv. Tribox virtueel draaien in VMware, in MacOS X.
-Sip-settings van Telfort daarin verwerken en dan de mogelijkheid om vanuit iedere remote locatie (Mac/PC) te kunnen bellen via de SIP-settings van Telfort op deze Asterisk-PBX met een VoIP-programmaatje.

Dit omdat Telfort alleen toestaat via een vast modem, aangesloten op hun netwerk, te bellen.
Ik zou graag vanuit het park/strand/tuin whatever willen bellen via mijn VoIP van mijn ADSL-abo.

Als iemand met hetzelfde bezig is oid, of hier verstand van heeft, is wellicht interessant om hier gedachten over uit te wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Oh ja zoiets kan je doen, mits je natuurlijk je SIP settings van Telfort hebt. Andere providers die SIP gebruiken (zoals Online zover ik weet) geven dit niet uit.

Je Asterisk speelt in dat geval een relay.
VoIP client -> Asterisk -> Telfort -> Gebelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 08:53

Walance

Hm.. wat zal ik hier schrijven

Wij gebruiken sinds kort op het werk ook Asterisk (Trixbox) in combinatie met Cisco 7961 IP Phones.
Je kunt hier erg leuke dingen mee maken om op het scherm van de telefoons te laten zien.

Één ding wat we willen is dat mensen op het scherm van hun telefoon kunnen zien wanneer er een collega gebeld wordt en dit gesprek aan kunnen nemen d.m.v. de "Directed call pickup" functie. Dit lukt allemaal wel, ik heb een script gemaakt die laat zien waar de telefoon op dat moment overgaat en dan een "softkey" geconfigureerd om het inkomende gesprek van iemand op te pakken, als die persoon zelf niet oppakt.

Ik heb ook gevonden hoe je iets naar een telefoon kan 'pushen' d.m.v. een HTTP-POST naar de ingebouwde webserver van de telefoon.

Het probleem is dat ik niet kan vinden hoe ik Asterisk kan instellen (en of het wel mogelijk is) zodat deze het 'push'-script aanroept zodra er ergens iemand gebeld wordt, zodat dit op de telefoons zichtbaar wordt en een collega het gesprek kan overnemen als degene die gebeld wordt niet aanwezig is.

Op dit moment heb ik een pagina die elke 3 seconden ververst, dus dan zie je altijd wel op tijd wanneer er iemand gebeld wordt, maar het is beter als de telefoon een notificatie krijgt wanneer dit gebeurt, zodat er niet constant een pagina ververst hoeft te worden.

Dus heeft er iemand tips met hoe ik dit kan doen?
Of is er een veel makkelijkere manier om voor elkaar te krijgen wat ik wil, ipv zelf allemaal scripts maken?

//Edit: Ik wil dus eigenlijk deel van de functionaliteit van bijvoorbeeld HUDLite en Flash Operator Panel in onze Cisco 7961's krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Walance op 31-03-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
Pfffff balen...

Heb ik net mijn Trixbox (2.8) werkend met Voipbuster SIP Trunk en VoiceMail van Exchange 2010 UM.

Denk ik op het einde even een upgrade te doen van een aantal modules (waaron de Core)... Krijg ik weer de standaard Trixbox (asterisk) voicemail! :(

Met geen mogelijkheid is deze voicemail te vervangen door de Exchange 2010 UM voicemail!

aanpassing gedaan in:
extensions.conf geen resultaat
Extensions_overide_pbx.conf (of iets dergelijks) geen resultaat.

Iemand een idee... ik snap nog niet zo heel veel van die conf bestanden exten => s,n blablabla

[ Voor 4% gewijzigd door Smarty77 op 02-04-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb het hier via jabber, aangezien we intern via jabber communiceren, als een tel gesprek binnenkomt krijgt iedereen die melding op zijn jabber binnen. :)
Ik heb hier een script voor geschreven samen met nog andere dingen (koppeling naar klantendb) zodat we zien wie er belt, met een link erbij die naar ons interne systeem gaat met de klant info.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
;lijn1
exten => _XXXXXXXXX,1,Answer
exten => _XXXXXXXXX,2,Set(UID=${UNIQUEID})
exten => _XXXXXXXXX,3,Set(START=${EPOCH})
exten => _XXXXXXXXX,4,Monitor(wav,Helpdesklijn-${START},${EPOCH})
exten => _XXXXXXXXX,5,SetCallerPres(allowed)
exten => _XXXXXXXXX,6,Set(LIJNNAAM=Helpdesk)
exten => _XXXXXXXXX,7,Ringing
exten => _XXXXXXXXX,8,agi(/var/spool/asterisk/callid2.php)
exten => _XXXXXXXXX,9,NoOp(${CALLERID(all)})
exten => _XXXXXXXXX,10,JABBERSend(asterisk,ik@jabber.intern,Tel van "${CALLERID(name)}" <${CALLERID(num)}>)
exten => _XXXXXXXXX,11,JABBERSend(asterisk,collega1@jabber.intern,Tel van "${CALLERID(name)}" <${CALLERID(num)}>)
exten => _XXXXXXXXX,12,JABBERSend(asterisk,collega2@jabber.intern,Tel van "${CALLERID(name)}" <${CALLERID(num)}>)
exten => _XXXXXXXXX,13,JABBERSend(asterisk,collega3@jabber.intern,Tel van "${CALLERID(name)}" <${CALLERID(num)}>)
exten => _XXXXXXXXXX,14,Dial(SIP/1001&SIP/1002&SIP/1003&SIP/1004&SIP/1005&SIP/1006&SIP/1008&SIP/1009&SIP/1011&SIP/1007&SIP/2002,20)
exten => _XXXXXXXXXX,15,Playback(druk)
exten => _XXXXXXXXXX,16,VoiceMail(2223@default)|s)
exten => _XXXXXXXXXX,17,Hangup

code:
1
2
3
;hangup alle lijnen
exten => h,1,Set(END=${EPOCH})
exten => h,2,System(/var/spool/asterisk/asterisk.php "${START}" "${END}" "${CALLERID(num)}" "${LIJNNAAM}" "${DIALEDPEERNAME}")

Maar goed, je moet dus even naar AGI() kijken :) kortgezegd :)

[ Voor 31% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-04-2010 12:14 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

@Def!ance: Bedankt voor je reactie, ik ga hier naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Laatst online: 30-08 10:46
Smarty77 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:27:
Pfffff balen...

Heb ik net mijn Trixbox (2.8) werkend met Voipbuster SIP Trunk en VoiceMail van Exchange 2010 UM.

Denk ik op het einde even een upgrade te doen van een aantal modules (waaron de Core)... Krijg ik weer de standaard Trixbox (asterisk) voicemail! :(

Met geen mogelijkheid is deze voicemail te vervangen door de Exchange 2010 UM voicemail!

aanpassing gedaan in:
extensions.conf geen resultaat
Extensions_overide_pbx.conf (of iets dergelijks) geen resultaat.

Iemand een idee... ik snap nog niet zo heel veel van die conf bestanden exten => s,n blablabla
Alles maar opnieuw geinstalleerd... En weer werkend. Dus nog maar even wachten met de updates van het framework en de core.

Ik moet zeggen dat het erg leuk werkt, bellen naar voipnummer telefoons gaan over (softphones en een siemens gigaset s675IP) en wordt er niet opgepakt dan wordt er doorgeschakeld naar de Exchange voicemail.

Wel dtmf naar rfc* zetten anders gaan de dtmf toontjes verkeerd.. (die komen 2x aan).

Nu krijg ik een email dat er iemand gebeld heeft en of er een voicemail achter is gelaten.

Wat leuk zou zijn is dat ik MWI (message waiting indicator) werkend krijg, maar dit wil nog niet zo lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Ok, na veel uitzoeken en uitproberen is het me gelukt om asterisk een php script uit te laten voeren als er iemand wordt gebeld. Dit script zegt dan weer tegen bepaalde telefoons dat ze een bepaalde pagina moeten openen op het scherm.

Dit werkt goed, maar na de AGI() hangt asterisk op. Ik kan dan weer opnieuw laten bellen met Dial(), maar dan kloppen er wat dingen niet. Degene die gebeld wordt bijvoorbeeld, ziet dan "device" staan als beller en dat is natuurlijk niet zo handig. Nu had ik deze pagina gevonden, waarin alle mogelijke opties/paremters voor de Dial() functie staan, maar daarin kan ik geen optie vinden die de originele callername laat zien.

In mijn extensions_custom.conf ziet het er nu zo uit:
code:
1
2
3
[from-internal-custom]
exten => _XXX,1,AGI(test.php)
exten => _XXX,n,Dial(SIP/${CALLERID(dnid), 0, tTrf)

Dit is nu dus alleen nog voor interne gesprekken. Al onze telefoons hebben een nummer met 3 getallen, dus daarvoor is de _XXX.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar iets, waardoor ik de normale bel-procedure kan hervatten, nadat het script is uitgevoer, zodat het verder allemaal nog steeds klopt en hij ook echt alles doet wat ie moet doen met bellen (ik zie in Asterisk bijvoorbeeld véél meer dingen voorbij komen die gedaan worden bij een normale bel procedure dan wanneer ik de Dial() functie aanroep).

Ik weet alleen niet goed hoe ik hierop kan zoeken, heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg niet de gewenste resultaten. Dus kan iemand mij hiermee verder helpen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Conquerer schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:34:
Ok, na veel uitzoeken en uitproberen is het me gelukt om asterisk een php script uit te laten voeren als er iemand wordt gebeld. Dit script zegt dan weer tegen bepaalde telefoons dat ze een bepaalde pagina moeten openen op het scherm.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar iets, waardoor ik de normale bel-procedure kan hervatten, nadat het script is uitgevoer, zodat het verder allemaal nog steeds klopt en hij ook echt alles doet wat ie moet doen met bellen (ik zie in Asterisk bijvoorbeeld véél meer dingen voorbij komen die gedaan worden bij een normale bel procedure dan wanneer ik de Dial() functie aanroep).
Dat is wel vreemd, na een agi zou asterisk niet op moeten hangen?(denk ik)
Maar wat is je normale bel procedure dan? want dial is dial ? ik snap je probleem niet?

[ Voor 40% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-04-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Mij lijkt dat Asterisk ook niet moet ophangen na het uitvoeren van een script, maar het gebeurt wel.

Onze normale bel procedure is de standaard procedure van Trixbox/Asterisk, hier hebben wij niets aan gewijzigd.

Als ik bijvoorbeeld inlog op de asterisk console en dan in de gaten houd wat er allemaal gebeurt, dan zie ik bij een normaal inkomend gesprek dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
    -- Executing [605@from-internal:1] Macro("SIP/606-b7707900", "exten-vm|novm|605") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:1] Macro("SIP/606-b7707900", "user-callerid") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:1] Set("SIP/606-b7707900", "AMPUSER=606") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:2] GotoIf("SIP/606-b7707900", "0?report") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:3] ExecIf("SIP/606-b7707900", "1|Set|REALCALLERIDNUM=606") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:4] Set("SIP/606-b7707900", "AMPUSER=606") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:5] Set("SIP/606-b7707900", "AMPUSERCIDNAME=gkeu3") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:6] GotoIf("SIP/606-b7707900", "0?report") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:7] Set("SIP/606-b7707900", "AMPUSERCID=606") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:8] Set("SIP/606-b7707900", "CALLERID(all)="gkeu3" <606>") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:9] ExecIf("SIP/606-b7707900", "0|Set|CHANNEL(language)=") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:10] GotoIf("SIP/606-b7707900", "0?continue") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:11] Set("SIP/606-b7707900", "__TTL=64") in new stack
    -- Executing [s@macro-user-callerid:12] GotoIf("SIP/606-b7707900", "1?continue") in new stack
    -- Goto (macro-user-callerid,s,19)
    -- Executing [s@macro-user-callerid:19] NoOp("SIP/606-b7707900", "Using CallerID "gkeu3" <606>") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:2] Set("SIP/606-b7707900", "RingGroupMethod=none") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:3] Set("SIP/606-b7707900", "VMBOX=novm") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:4] Set("SIP/606-b7707900", "EXTTOCALL=605") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:5] Set("SIP/606-b7707900", "CFUEXT=") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:6] Set("SIP/606-b7707900", "CFBEXT=") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:7] Set("SIP/606-b7707900", "RT=""") in new stack
    -- Executing [s@macro-exten-vm:8] Macro("SIP/606-b7707900", "record-enable|605|IN") in new stack
    -- Executing [s@macro-record-enable:1] GotoIf("SIP/606-b7707900", "1?check") in new stack
    -- Goto (macro-record-enable,s,4)
    -- Executing [s@macro-record-enable:4] AGI("SIP/606-b7707900", "recordingcheck|20100408-082926|asterisk-1270708166.262") in new stack
    -- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/recordingcheck

Hier nog 167 regels met "AGI Tx >>" dingen.

== Manager 'admin' logged off from 127.0.0.1
    -- AGI Script dialparties.agi completed, returning 0
    -- Executing [s@macro-dial:7] Dial("SIP/606-b7707900", "SIP/605||tr") in new stack
    -- Called 605
    -- SIP/605-08614d30 is ringing
    -- SIP/605-08614d30 answered SIP/606-b7707900

Dit gebeurt er allemaal als ik mijn "extensions_custom.conf" aanpassing weghaal. Dat is dus de standaard bel procedure van Trixbox.

Maar als ik dan mijn wijzigingen weer aanzet en ga bellen, dan zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    -- Executing [605@from-internal:1] AGI("SIP/606-b7707900", "test.php") in new stack
    -- Launched AGI Script /var/lib/asterisk/agi-bin/test.php
AGI Tx >> agi_request: test.php
AGI Tx >> agi_channel: SIP/606-b7707900
AGI Tx >> agi_language: en
AGI Tx >> agi_type: SIP
AGI Tx >> agi_uniqueid: asterisk-1270708820.264
AGI Tx >> agi_callerid: 606
AGI Tx >> agi_calleridname: device
AGI Tx >> agi_callingpres: 0
AGI Tx >> agi_callingani2: 0
AGI Tx >> agi_callington: 0
AGI Tx >> agi_callingtns: 0
AGI Tx >> agi_dnid: 605
AGI Tx >> agi_rdnis: unknown
AGI Tx >> agi_context: from-internal
AGI Tx >> agi_extension: 605
AGI Tx >> agi_priority: 1
AGI Tx >> agi_enhanced: 0.0
AGI Tx >> agi_accountcode: 
AGI Tx >> CLI> 
AGI Rx << ANSWER 
AGI Tx >> 200 result=0
AGI Rx << Resource id #5
AGI Tx >> 510 Invalid or unknown command
    -- AGI Script test.php completed, returning 0
    -- Executing [605@from-internal:2] Dial("SIP/606-b7707900", "SIP/605") in new stack
    -- SIP/605-b75078d0 is ringing
    -- SIP/605-b75078d0 answered SIP/606-b7707900

Hier wordt mijn script dus aangeroepen en daarna de Dial functie, maar de originele bel procedure roept blijkbaar ook een hoop dingen aan, deze stelt een hoop variabelen in en roept ook een script aan met AGI. Dit wordt allemaal niet gedaan als ik mijn wijzigingen toevoeg.

Ik heb de "510 Invalid or unknown command" fout gezien, maar dat is niet de reden dat het bellen anders gaat, als ik de regel
code:
1
weghaal en er dus alleen dit overblijft:
code:
1
2
[from-internal-custom]
exten => _XXX,n,Dial(SIP/${CALLERID(dnid), 0, tTrf)

Dan doet ie nog steeds een heleboel niet, die origineel wel gedaan worden.

//Edit: de "AGI Tx >> 510 Invalid or unknown command" fout kwam omdat ik nog een echo in mijn php script had staan, welke Asterisk dus niet snapte. Deze heb ik weggehaald en nu is deze fout in ieder geval weg...

[ Voor 3% gewijzigd door Walance op 08-04-2010 10:09 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Wat is je originele dialplan en na de wijziging ?
ik denk dat je wat agi scripts uit de reeks weghaalt met de wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Het dialplan is een beetje te groot om hier te posten, deze is automatisch gegenereerd door Trixbox op basis van wat we via de Trixbox interface hebben ingesteld.

Masar ik denk dat ik het nu zelf heb gevonden, ik had nog eens goed door de log gekeken die ik in mijn vorig bericht ook heb geplaatst en daarin zag ik dat ook Macro's worden aangeroepen, de allereerste is:
code:
1
-- Executing [605@from-internal:1] Macro("SIP/606-b7707900", "exten-vm|novm|605") in new stack

Hier wordt dus de macro "exten-vm" aangeroepen met de parameters "novm" en het telefoonnummer. Nu heb ik in mijn extensions_custom.conf het volgende gezet:
code:
1
2
3
[from-internal-custom]
exten => _XXX,n,Macro(exten-vm,novm,${CALLERID(dnid))

Als ik dit doe ziet de log er hetzelfde uit (plus de AGI aanroep van mijzelf) dan wanneer ik mijn aanpassingen weghaal. Ook ziet degene die gebeld wordt nu weer de goede naam staan van de beller, in plaats van "device" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik loop nu al een tijd te klooien met inkomende nummers van voipbuster.

Op het moment heb ik het zo:
SIP.CONF
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[voipbuster]
type=peer 
host=sip1.voipbuster.com 
fromdomain=sip.voipbuster.com
username=username
fromuser=username
secret=pw
insecure=very
host=dynamic
dtmfmode=rfc2833
context=voipbuster
canreinvite=no
disallow=all
allow=gsm
allow=alaw
allow=ulaw

Extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
register => username:pw@sip1.voipbuster.com/voipbuster

[default]
exten => _.,1,Dial(SIP/spa3102)

[voipbuster]
exten => _.,1,Dial(SIP/spa3102)

Maar hij wil maar niet registreren. Ik heb al poorten UDP 5060 en 10000-20000 opengezet op modem + router, maar nogsteeds niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
En welke error krijg je bij registreren? (sip debug peer voipbuster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Error was dat dit regeltje:
register => username:pw@sip1.voipbuster.com/voipbuster

Natuurlijk in sip.conf moest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Ik wil trouwens even waarschuwen voor de OpenVox hardware. Een klant wees mij op deze producten vanwege de aantrekkelijke prijs, en met navraag bij 2 leveranciers kreeg ik de indruk dat dit vrijwel identieke kaarten waren als de duurdere Digium of Junghanns BRI kaarten. Helaas is dit een beetje tegen gevallen. Deze maken namelijk gebruik van de ZapHFC drivers (of met mISDN hfc-pci) en het lijkt erop dat deze drivers zwaar outdated zijn en slecht supported.In ieder geval heb ik ze op dit punt nog niet werkend gekregen in combinatie met de laatste versie van Bristuff of mISDN (plain asterisk).

Tips zijn natuurlijk welkom, maar vooral deze waarschuwing.

@Megamind: Stom, had ik meteen moeten zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb verschillende probleempjes, of functionaliteit die wij graag zouden willen.

Om te beginnen: We hebben als test een aantal mobiele nummers toegevoegd aan het Asterisk Phonebook. Ik heb de CID Lookup Source bij Inbound Route op interne telefoonboek gezet (deze had ik eerder aangemaakt met de verwijzing naar het asterisk phonebook.

Wanneer ik nu bel met mijn nummer zou hij mijn naam moeten weergeven op het scherm van de telefoon. Dit doet hij echter niet. Ik vermoed dat dit komt doordat ik op het scherm van de telefoon het nummer als +3106xx binnen zie komen, maar dit niet in kan vullen in het phonebook. Ik heb zowel 06xx en 00316xx geprobeerd.

Heeft een van jullie een in idee of hier een oplossing voor is en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

@Raido: Wij hebben toevallig deze week hetzelfde gemaakt en bij ons werkt het wel. We hebben Asterisk Phonebook gebruik en daarin een csv bestand met nummers geïmporteerd. Hierna hebben we een CIP Lookup source gemaakt en daarbij de "Source type" op "Internal" gezet en als laatste bij inbound routes deze CIP lookup source geselecteerd bij de optie die daarvoor bestemd is.

Heb jij dit op precies dezelfde manier gedaan (let vooral op "Internal" bij source type), of iets anders?

Dan heb ikzelf nog een vraag. Ik kom er maar niet uit, ik heb al veels te lang er naar zitten zoeken om bij het doorverbinden de naam van de originele beller wordt meegestuurd. Bijvoorbeeld:
1. Klant A belt naar de helpdesk.
2. Medewerker A, van de helpdesk neemt op, de klant heeft een vraag die de helpdesk niet kan beantwoorden.
3. Medewerker A verbindt Klant A door (dmv. attended call transfer) naar Medewerker B.
4. Medewerker B neemt op en krijgt Medewerker A aan de lijn.
5. Medewerker A legt uit wie er aan de lijn is en vraagt of Medewerker B deze kan overnemen.
6. Medewerker B gaat akkoord en Medewerker A hangt op.
7. Medewerker B krijgt nu Klant A aan de lijn, maar op zijn scherm staat nog steeds "Medewerker A".

Nu willen we dus dat in stap 7, het scherm van Medewerker B wordt aangepast, zodat daar komt te staan dat hij/zij Klant A aan de lijn heeft.

Dit blijkt helaas een erg lastige opgave. Ik ben niet de enige met dit probleem, ik ben verschillende forums tegengekomen waarin mensen dezelfde vraag hebben gesteld, maar nergens heb ik ook maar één reactie gezien waar ik iets mee kan. Dus nu wil ik even hier vragen, of misschien iemand hier een oplossing voor weet of mij in de juiste richting kan sturen?

We maken gebruik van Trixbox versie 2.6.2.2 en Cisco 7961G-GE telefoons. (Trixbox is gebaseerd op FreePBX en FreePBX is weer gebaseerd op Asterisk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conquerer schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:22:
@Raido: Wij hebben toevallig deze week hetzelfde gemaakt en bij ons werkt het wel. We hebben Asterisk Phonebook gebruik en daarin een csv bestand met nummers geïmporteerd. Hierna hebben we een CIP Lookup source gemaakt en daarbij de "Source type" op "Internal" gezet en als laatste bij inbound routes deze CIP lookup source geselecteerd bij de optie die daarvoor bestemd is.

Heb jij dit op precies dezelfde manier gedaan (let vooral op "Internal" bij source type), of iets anders?
Hij staat bij ons inderdaad op internal. Dus verwijst hij daarmee naar de Asterisk Phonebook lijkt mij.
Dan heb ikzelf nog een vraag. Ik kom er maar niet uit, ik heb al veels te lang er naar zitten zoeken om bij het doorverbinden de naam van de originele beller wordt meegestuurd. Bijvoorbeeld:
1. Klant A belt naar de helpdesk.
2. Medewerker A, van de helpdesk neemt op, de klant heeft een vraag die de helpdesk niet kan beantwoorden.
3. Medewerker A verbindt Klant A door (dmv. attended call transfer) naar Medewerker B.
4. Medewerker B neemt op en krijgt Medewerker A aan de lijn.
5. Medewerker A legt uit wie er aan de lijn is en vraagt of Medewerker B deze kan overnemen.
6. Medewerker B gaat akkoord en Medewerker A hangt op.
7. Medewerker B krijgt nu Klant A aan de lijn, maar op zijn scherm staat nog steeds "Medewerker A".

Nu willen we dus dat in stap 7, het scherm van Medewerker B wordt aangepast, zodat daar komt te staan dat hij/zij Klant A aan de lijn heeft.

Dit blijkt helaas een erg lastige opgave. Ik ben niet de enige met dit probleem, ik ben verschillende forums tegengekomen waarin mensen dezelfde vraag hebben gesteld, maar nergens heb ik ook maar één reactie gezien waar ik iets mee kan. Dus nu wil ik even hier vragen, of misschien iemand hier een oplossing voor weet of mij in de juiste richting kan sturen?

We maken gebruik van Trixbox versie 2.6.2.2 en Cisco 7961G-GE telefoons. (Trixbox is gebaseerd op FreePBX en FreePBX is weer gebaseerd op Asterisk.)
Hah! Dat probleem heb ik dus ook al. Ik heb hier de 7941 versie van de Cisco IP Phones. Ik heb er vandaag nog een mail over gestuurd naar onze leverancier. Zie topic [FreePBX] CallForwarding nadat telefoon niet is opgenomen

Bij ons gaat het b.v. zo:

A krijgt telefoon binnen, verbind door naar B. B kan niet zien of dit een ander nummer is, of A zelf. Wanneer hij niet oppakt gaat het weer terug naar A die dit zit als 'nieuwe lijn'. Mijn vermoeden is echter dat dit niet in Asterisk zit maar in de configuratie van de IPPhone.

http://minded.ca/files/20...-With-Cisco-IP-Phones.pdf In die handleiding zie ik op pagina 15 een stukje config staan wat mij doet denken aan jou en mijn probleem.

<forwardCallInfoDisplay>
<callerName>true</callerName>
<callerNumber>false</callerNumber>
<redirectedNumber>false</redirectedNumber>
<dialedNumber>true</dialedNumber>
</forwardCallInfoDisplay>

Kijk daar eens naar, misschien is het dat wel. Ik kan namelijk zelf de configuratie niet aanpassen omdat dit door onze leverancier 'zo geregeld' is. Ik hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Bedankt voor je reactie en de link naar dat document :) Dat document was ikzelf nog niet tegengekomen, maar het 'forwardCallInfoDisplay' stukje wel. Dit stukje stond er bij ons altijd al zo in, met dezelfde waardes als in jouw voorbeeld. Ik heb geprobeerd om hier andere waardes in te zetten, bijvoorbeeld alles op 'true', maar dat wilde allemaal niet helpen.

Overigens heb ik wel gemerkt dat er een verschil zit in de Transfer softkey van de Cisco telefoons en de transfer functies van Asterisk (standaard *2 voor attended transfer en ## voor blind transfer). Wanneer ik in de log van Asterisk kijk zie ik dat bij de Asterisk transfer functies overal de macro 'from-internal-xfer' wordt gebruikt, bij de cisco transfer is dat niet zo. Helaas lijkt het voor de rest geen verschil te maken, alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd werkte met geen van beiden.

//Edit: Nog over jouw probleem, raar dat dit niet werkt bij jou. Bij ons staan alle nummers er gewoon in als 06xxx, 040xxx, etc. Heb je al geprobeerd om letterlijk het plusje er in te zetten, ipv 00? Dus +316xxx ipv 00316xxx.

[ Voor 11% gewijzigd door Walance op 09-06-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00fy64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik ben sinds een week of twee bezig om asterisk op te zetten en een heleboel heb ik al aan de praat, mede door veel te lezen in diverse fora. Toch is er iets dat ik niet werkend krijg.

Ik heb een tijdje Voxalot gebruikt en daar hadden ze zoiets als Web Callback. Je voert twee nummers in en die worden met elkaar verbonden. Ik wil graag eenzelfde functie bouwen en heb een php-script gemaakt dat een call-file opzet en dat naar /var/spool/asterisk/outgoing verplaatst. Dit werkt goed zolang één van de twee nummers een intern nummer is.
Zodra ik twee externe nummers invoer, bijvoorbeeld mijn GSM en een ander extern nummer, wordt de verbinding opgebouwd, maar is er geen geluid.

Asterisk draait op een externe server met een eigen vast IP adres, dus er lijkt me geen probleem met NAT. In de firewall heb ik de volgende poorten opengezet:
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp dpt:sip
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp dpts:10000:20000
Maar zelfs als ik de firewall helemaal uitschakel heb ik nog steeds geen geluid bij twee externe verbindingen.

Ik heb al in de logs gezocht en via de CLI gekeken wat er gebeurt, maar zie daar niet veel bijzonders in.

In sip.conf heb ik dit staan:
[general]
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw
allow=gsm
qualify=yes
canreinvite=no
language=nl

en in extension.conf:
[general]
static=yes
writeprotect=no
autofallthrough=no
clearglobalvars=no

Verder de gebruikelijke contexts om de verbindingen op te bouwen, maar die werken dus allemaal. Alleen als twee externe gesprekken 'aan elkaar geknoopt' moeten worden, geeft het problemen.

Hopelijk is hier iemand die voor mij wat licht op de zaak kan schijnen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Het lijkt me dat het daarvoor helemaal niet gemaakt is. Volgens mij kan Asterisk alleen dit doen als degene die dan belt aangesloten is op de Asterisk server. Bij zo'n script moet je altijd een callerid invullen (welke alleen een intern nummer kan zijn volgens mij) en een nummer waar die callerid dan naar toe moet gaan bellen.

Asterisk maakt verbinding met de callerid, laat deze eerst overgaan, zodat het zeker is dat die persoon er is en dat de ontvanger dan geen telefoontje krijgt van iemand die er niet is. En daarna laat die de callerid bellen naar het andere nummer. Ik denk niet dat Asterisk een telefoon die niet is aangesloten op jouw Asterisk server iets kan laten doen.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Ik geloof dat het zo ongeveer werkt, maar heb hier geen directe bewijzen van ofzo. Het zou in ieder geval verklaren waarom jij dat probleem hebt. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Conquerer schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:45:
Het lijkt me dat het daarvoor helemaal niet gemaakt is. Volgens mij kan Asterisk alleen dit doen als degene die dan belt aangesloten is op de Asterisk server. Bij zo'n script moet je altijd een callerid invullen (welke alleen een intern nummer kan zijn volgens mij) en een nummer waar die callerid dan naar toe moet gaan bellen.

Asterisk maakt verbinding met de callerid, laat deze eerst overgaan, zodat het zeker is dat die persoon er is en dat de ontvanger dan geen telefoontje krijgt van iemand die er niet is. En daarna laat die de callerid bellen naar het andere nummer. Ik denk niet dat Asterisk een telefoon die niet is aangesloten op jouw Asterisk server iets kan laten doen.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Ik geloof dat het zo ongeveer werkt, maar heb hier geen directe bewijzen van ofzo. Het zou in ieder geval verklaren waarom jij dat probleem hebt. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben.
Sorry maar dat is complete onzin, dat zou toch meteen ook betekenen dat een call naar buiten niet zou kunnen over een idsn/kpn lijn ? ;)

Ik kan makkelijk een inkomende lijn naar buiten verbinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

CrankyGamerOG schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:26:
[...]

Sorry maar dat is complete onzin, dat zou toch meteen ook betekenen dat een call naar buiten niet zou kunnen over een idsn/kpn lijn ? ;)

Ik kan makkelijk een inkomende lijn naar buiten verbinden hoor.
Eh nee. Dat heeft er niets mee te maken.
Asterisk moet tegen één telefoon zeggen "jij moet daarheen bellen", als dat nou een intern of extern nummer is maakt niet uit. Maar asterisk kan dit niet doen als beide telefoons extern zijn, Asterisk kan geen commando geven aan een telefoon die niet is aangesloten op Asterisk. Om te bellen naar buiten hoeft Asterisk geen commando te geven aan de ontvangende telefoon, alleen aan degene die naar buiten belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Conquerer schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:19:
[...]

Eh nee. Dat heeft er niets mee te maken.
Asterisk moet tegen één telefoon zeggen "jij moet daarheen bellen", als dat nou een intern of extern nummer is maakt niet uit. Maar asterisk kan dit niet doen als beide telefoons extern zijn, Asterisk kan geen commando geven aan een telefoon die niet is aangesloten op Asterisk. Om te bellen naar buiten hoeft Asterisk geen commando te geven aan de ontvangende telefoon, alleen aan degene die naar buiten belt.
Wedden dat dit kan van wel ?

Lijn komt binnen via nummer1 bij mij en belt naar buiten via nummer2

beiden telefoons zijn dus EXTERN ;)

Of ik moet je helemaal verkeerd begrijpen.

Maar nogmaals bij mij :

Lijn1 komt binnen en word buiten kantooruren doorverbonden naar buiten via lijn2 naar een mobiel/vast nummer.

[ Voor 13% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-06-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00fy64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Fijn dat er zo wordt meegedacht!

De constructie zoals ik die had bedacht stuurt geen externe telefoon aan, maar laat asterisk een externe telefoon bellen. Zodra die heeft beantwoord belt asterisk uit naar het andere externe nummer en koppelt deze twee aan elkaar. Dat is het principe van de call-file.
Ik gebruik ook het doorschakelen zoals Def!ance beschrijft en dat gaat bij mij ook goed.

Ik probeer nog even te verduidelijken wat ik bedoel. Ik maak dus met een php-script een call-file die ik naar /var/spool/asterisk/outgoing verplaats:

Channel: SIP/0185XXXXXX@12voip
MaxRetries: 0
RetryTime: 60
WaitTime: 30
Context: outbound
Extension: 0585XXXXXX

Dit resulteert er in dat asterisk een externe verbinding opzet naar SIP/0185XXXXXX@12voip. Als deze wordt beantwoord belt asterisk het nummer 0585XXXXXX via de context outbound in extensions.conf. Dat gaat allemaal goed. Op de CLI zie ik dat beide verbindingen worden opgebouwd en ook aan elkaar worden geknoopt via Packet2Packet bridging:

-- Attempting call on SIP/0185XXXXXX@12voip for 0585XXXXXX@outbound:1 (Retry 1)
> Channel SIP/12voip-083b4ff8 was answered.
-- Executing [0585XXXXXX@outbound:1] Dial("SIP/12voip-083b4ff8", "SIP/0031585XXXXXX@12voip") in new stack
-- Called 0031585XXXXXX@12voip
-- SIP/12voip-08396030 is making progress passing it to SIP/12voip-083b4ff8
-- SIP/12voip-08396030 answered SIP/12voip-083b4ff8
-- Packet2Packet bridging SIP/12voip-083b4ff8 and SIP/12voip-08396030
== Spawn extension (outbound, 0102640000, 1) exited non-zero on 'SIP/12voip-083b4ff8'
[2010-06-11 13:33:53] NOTICE[20778]: pbx_spool.c:371 attempt_thread: Call completed to SIP/SIP/0185XXXXXX@12voip

Alles gaat dus als verwacht alleen heb ik geen geluid. Zodra één van de twee nummers een intern nummer is, is er wel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance

Walance

Ok ik had het verkeerd begrepen dan, maar wat ik bedoelde is ook anders dan wat jullie beschrijven.

Asterisk laten bellen naar beide nummers en deze aan elkaar knopen kan inderdaad wel. Wat Def!ance zegt ook, want dat is gewoon doorverbinden, in de eerste instantie komt het gesprek dan eerst binnen op Asterisk, en daarna wordt het doorgestuurd naar een extern nummer.

Wat ik bedoelde is dat Asterisk niet direct een extern nummer kan laten bellen naar een ander extern nummer, zonder een koppeling te maken door naar beide nummers te bellen en zonder door te verbinden.

Maar ok, wat ik zei geldt dus hier niet, ik had g00fy64 verkeerd begrepen (en zijn bericht dus niet goed genoeg gelezen denk ik, sorry).

Ik zal er nog over nadenken en kijken of ik iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Een korte vraag over Asterisk, werkend via Trixbox CE.

Zojuist de server geïnstalleerd en geconfigureerd. Meeste werkt in principe goed en ik kan uitgaande gesprekken voeren, intern bellen, queues gebruiken, etc.

Wat niet werkt zijn inkomende gesprekken. Bij het bellen met een mobiel naar ons 058 nummer krijg je geen verbinding. De Asterisk log zegt: answer, wait, playback.. Hij speelt vervolgens 'ss-noservice.gsm' af en na enkele seconden wordt de verbinding verbroken.

Er is wel een inbound route en die moet aangeven dat het gesprek direct naar toestel 201 moet gaan.
Zie ook de screenshot voor extra informatie. Iemand enig idee wat er hier mis gaat?

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4747/fotobu.jpg

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Heel irritant/raar probleem:
(Relevante delen van) de opstelling:
  • Interne asterisk bak (achter NAT!)
  • SIP Trunk (external)
  • Hardphone
  • Softphone
Softphone connect rechtstreeks naar de SIP trunk (ander userid)
Hardphone connect naar interne Asterisk bak.

Probleem: Softphone kan hardphone 1 - 5x bellen, daarna ineens niet meer.
Als ik "reload" doe in de console, gaat het weer 1-5x goed voor het er weer mee ophoud.

Ik snap niet wat dit veroorzaakt, iemand hier een idee hoe ik dit kan fixen/debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Door in ieder geval te beginnen met een sip set debug peer $external-trunk

Waarom trouwens je softphone los van je Asterisk bak? Het is veel makkelijker om achter NAT 1 SIP client goed te disclosen en via daar alles laten af te handelen. Heb je intern ook geen gezeur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Ik word echt gek! Ik ben nu al dagen bezig om inkomend werkend te krijgen. Volgens mij zit het probleem in de registratie bij Budgetphone. De trixbox box registreert zich niet bij Budgetphone. Ik lees op internet dat meer mensen hier last van hebben.. Zeker nadat de internet verbinding wegvalt de trixbox zich niet opnieuw aanmeldt.

Als ik een los toestel (snom 821) los configureer op budgetphone werkt het wel. Ik krijg dan op budgetphone.nl direct een 'registratie' te zien. Iemand een idee?

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
BarthezZ schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:27:
Door in ieder geval te beginnen met een sip set debug peer $external-trunk

Waarom trouwens je softphone los van je Asterisk bak? Het is veel makkelijker om achter NAT 1 SIP client goed te disclosen en via daar alles laten af te handelen. Heb je intern ook geen gezeur meer.
Om de eenvoudige reden om te kunnen testen.
Ik kan prima uitbellen, maar gebeld worden is een heel ander verhaal. Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar om via de softphone 10x achter elkaar naar mijn andere nr te bellen, maar een ander (andere locatie, zelfde trunk-server) kon dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:55
Flaterik schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:19:
Ik word echt gek! Ik ben nu al dagen bezig om inkomend werkend te krijgen. Volgens mij zit het probleem in de registratie bij Budgetphone. De trixbox box registreert zich niet bij Budgetphone. Ik lees op internet dat meer mensen hier last van hebben.. Zeker nadat de internet verbinding wegvalt de trixbox zich niet opnieuw aanmeldt.

Als ik een los toestel (snom 821) los configureer op budgetphone werkt het wel. Ik krijg dan op budgetphone.nl direct een 'registratie' te zien. Iemand een idee?
Ja, om je asterisk bij budgetphone te registreren moet je iets aanpassen, de srvlookup ergens, ik zal het even opzoeken. Is alweer een poosje geleden. Er draait in het bedrijfje van mijn oom een asterisk-doosje al 4 jaar zonder problemen met budgetphone.

edit:

Dit al geprobeerd?
Geplaatst: di okt 30, 2007 11:16 am Onderwerp: Installatieinstructie asterisk
De authenticatie realm dient op sip1.budgetphone.nl te staan De volgende register regel moet dan gebruikt worden in asterisk:
register=><telefoonnr>@sip1.budgetphone.nl:<password>:<telefoonnr>@sip1.budgetphone.nl

Uiteraard kan u ook de srvlookup aanzetten.

register =>31nummer@sip1.budgetphone.nl:wachtwoord:31nummer:wachtwoord@sip1.budgetphone.nl

[31nummer]
type=friend
context=from-budgetphone
host=sip1.budgetphone.nl
fromuser=31nummer
fromdomain=sip1.budgetphone.nl
username=31nummer
insecure=very
secret=wachtwoord
qualify=no
port=5060

[ Voor 29% gewijzigd door Dolan op 04-07-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Barthezz, wellicht dat jij hier een antwoord op weet.
Zoals bekend kun je met AGI een script uitvoeren.

Maar ik wil iets anders maar kan me zo niet bedenken hoe ik dat zou moeten doen.

Kun je vanuit een php script asterisk aanroepen? (dus ipv dat asterisk dat script aanroept , andersom)

stel ik heb een script wat 3x pollt op een waarde, als die waarde na 2x niet klopt dat hij dan de telefoon laat overgaan?

(denk hierbij aan een downed server , we krijgen dan wel een sms, maar ik word van sms niet wakker :X)

nvm...... moet beter leren lezen/zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-07-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Even een klein vraagje, jullie hebben me al super geholpen met de zeer duidelijke startpost. Ik draai op Linode een asterisk server. Alles werkt naar behoren. Ik kan uitbellen en onderling met elkaar bellen. Alleen gesprekken ontvangen werkt niet.

Nu kijk ik bij SIP SHOW REGISTRY en daar zie ik niets staan. Volgens mij moet dit wel als je gesprekken wilt ontvangen. Nu heb ik even me registry code nagelopen en hier kan ik geen gekke dingen in vinden, deze ziet er zo uit:

mijnnummermet31:wachtwoord@sip1.budgetphone.nl/mijnnummermet31

ik heb dus budgetphone. Voor de rest werkt alles prima, ik hoop dat iemand het probleem ziet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb er ook nog zo'n stuk bij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[nummer@sip1.budgetphone.nl]
nat=yes
type=friend
host=sip1.budgetphone.nl
secret=wachtwoord
qualify=no
fromdomain=budgetphone.nl
fromuser=nummer@budgetphone.nl
username=nummer
context=from-pstn
insecure=port,invite
call-limit=100

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Sypher schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 08:19:
Ik snap niet wat dit veroorzaakt, iemand hier een idee hoe ik dit kan fixen/debuggen?
"Fixed" met:
code:
1
2
maxexpirey=60
defaultexpirey=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
CyBeR schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:16:
Ik heb er ook nog zo'n stuk bij:

code:
1
2
3
[nummer@sip1.budgetphone.nl]
nat=yes
....
Ja dat heb ik ook, dat gaat prima. Alleen het ontvangen van gesprekken lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
mrc16 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 18:20:
[...]

Ja dat heb ik ook, dat gaat prima. Alleen het ontvangen van gesprekken lukt niet.
Draai je asterisk verder kaal of met FreePBX webgui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
trolleystad schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 19:27:
[...]

Draai je asterisk verder kaal of met FreePBX webgui?
Helemaal kaal, zonder de FreePBX gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Als je een FreePBX GUI had was het dit geweest: http://blog.lithiumblue.c...oming-sip-calls-from.html

Nu zul je even moeten debuggen. Doe even het volgende:

In je console "asterisk -vvvvvvvvvr" intoetsen.
Daarna "sip debug".
Bel nu jezelf en kijk wat er in je console verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
trolleystad schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:58:
Als je een FreePBX GUI had was het dit geweest: http://blog.lithiumblue.c...oming-sip-calls-from.html

Nu zul je even moeten debuggen. Doe even het volgende:

In je console "asterisk -vvvvvvvvvr" intoetsen.
Daarna "sip debug".
Bel nu jezelf en kijk wat er in je console verschijnt.
Het is uiteindelijk gelukt, stond een klein typfoutje in de inbound rule. Alsnog bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Hmmm, ik kom er even niet uit.
Ik heb een jaar of wat terug deze asterisk ingericht en sindsdien draait hij zonder problemen.
Echter ik kan dus niet naar 0800 bellen, en ik zie ff niet meer in de config waarom niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
exten = _XXXXXXXXXX!,1,Set(START=${EPOCH})
exten = _XXXXXXXXXX!,2,Set(LIJNNAAM=Uitgaand)
exten = _XXXXXXXXXX!,3,Monitor(wav,Uitgaandlijn-${START},${EPOCH})
exten = _XXXXXXXXXX!,4,misdn_check_l2l1(g:trunk_m1|2)
exten = _XXXXXXXXXX!,5,Macro(trunkdial,${trunk_m1}/0${EXTEN:1},${trunk_m1_cid})comment = _0XXXXXXXXX!,1,Uitgaand-voip,standard
exten = _XXXXXXXXXX!,6,Hangup
exten => h,1,Set(END=${EPOCH})
exten => h,2,System(/var/spool/asterisk/asterisk.php "${START}" "${END}" "${CALLERID(num)}" "${LIJNNAAM}" "${DIALEDPEERNAME}")

Volgens de config zou ik toch alle nummers mogen/kunnen draaien?

Error in asterisk naar draaien nummer :

code:
1
[Jul 23 11:06:14] NOTICE[8245]: chan_sip.c:14721 handle_request_invite: Call from '1001' to extension '08007112' rejected because extension not found.

Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt geen extension voor viercijferige nummers. _XXXXXXXXXX! is voor minimaal tien cijfers. Ik ga een gok wagen en zeggen dat je (met alleen dit) ook veel 0900-nummers niet kunt bellen, geen 112, geen 1888, etc.

Ik gebruik het volgende voor uitgaand bellen:

code:
1
2
3
4
5
6
    // Any other number starting with 0 is for the PSTN.
        _0X. => {
                SetAMAFlags(billing);
                Dial(Zap/g0/${EXTEN});
                Congestion;
        };

Verder snap ik niet waarom je _XXX[..]XX gebruikt en vervolgens 0${EXTEN:1} belt. Dus ik kan bij jou ook 120-6777777 bellen voor een taxi?

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 23-07-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

[b][message=34392019,noline]
Verder snap ik niet waarom je _XXX[..]XX gebruikt en vervolgens 0${EXTEN:1} belt. Dus ik kan bij jou ook 120-6777777 bellen voor een taxi?
Hoe bedoel je precies :P

En dat was het inderdaad ik heb het minimaal aantal tekens wat verlaagd :o

0900 is afgeschermd en 112 gaat via een aparte lijn :)

[ Voor 59% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-07-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou, als ik je regels goed lees (en als je niet ervoor al iets anders hebt dat 1* afvangt natuurlijk, maar dan geldt hetzelfde voor 2*, etc), kan ik bij jou op de telefoon het volgende intypen: 120-6777777. $EXTEN is dan '1206777777'. Vervolgens haal jij die 1 weg en zet er een 0 voor in de plaats: 020-6777777.

Makes no sense :P Volledige telefoonnummers in Nederland beginnen met een 0. Dat is dus iets waar je prima uitgaand op kunt filteren: begint het nummer met een nul, dan gaat 'ie naar buiten. Dat is ook de logica achter mijn uitgaande extension: _0X. Oftewel: nul en de rest boeit niet. (Die X heeft een reden die ik niet meer weet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
CyBeR schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:06:
[...]
Dat is ook de logica achter mijn uitgaande extension: _0X. Oftewel: nul en de rest boeit niet. (Die X heeft een reden die ik niet meer weet.)
Die X bij jou is wel vreemd ja. Een Z zou nog wel te verklaren zijn (Nationaal en Internationaal scheiden). Die X heeft mijns inziens totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die staat daar aan de hand van een stuk documentatie. * CyBeR probeert 't op te zoeken.

Hm, dichtst bij wat ik kom is
Do not use a pattern of _. as this will match everything including Asterisk special extensions like i, t, h, etc. Instead use something like _X. or _X which will not match __special__ extensions..
Maar dan zou die X idd overbodig zijn. Nou ja hij staat niet in de weg verder :P

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeR op 23-07-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Hmm nee, zolang je al een nummer afvangt is de X niet meer nodig, dan kan je ook gewoon _0. doen. Maar als je een extensie wilt die alles vangt dan is de _X. wel noodzakelijk, om niet in de weg te staan van asterisk's speciale extensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wtf

Welke malloot heeft dit nou weer bedacht: http://www.antwoord.nl/home

WAAROM BEGINT DAT NIET GEWOON MET EEN NUL?

Eikels, echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
CyBeR schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:59:
Wtf

Welke malloot heeft dit nou weer bedacht: http://www.antwoord.nl/home

WAAROM BEGINT DAT NIET GEWOON MET EEN NUL?

Eikels, echt.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alle nummers in Nederland (behalve die klotedingen) beginnen met een nul. Da's ideaal: laat je interne nummers niet met een nul beginnen en voila, je kunt simpel onderscheid maken. Waarom in godsnaam hebben ze nu opeens nummers die met een 1 beginnen bedacht? Dat soort shit kan gewoon niet. Net alsof we morgen opeens bedenken dat we, behalve met +31, ook maar opeens met +13 bereikbaar moeten zijn. De VS kan dan natuurlijk optyfen, wij zijn belangrijker.

Voor de duidelijkheid, dat zijn vijf- of zescijferige telefoonnummers voor gemeenten, beginnend met 14. Dus je belt '14020' voor de gemeente Amsterdam. Leuk idee, SUPERSLECHT uitgevoerd.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2010 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32
Aha CyBeR doelt op: http://www.antwoord.nl/ac...duceren-14072-Antwoo.html Beetje raar nummer idd, hoe kom je hier nu omheen met je dialplan?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Puch-Maxi schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 00:14:
Aha CyBeR doelt op: http://www.antwoord.nl/ac...duceren-14072-Antwoo.html Beetje raar nummer idd, hoe kom je hier nu omheen met je dialplan?
Ja, en dan is er ook nog 's die bijzonder aanstellerige styling. blah blah+Blah Antwoord®. Pleur op. (Ik kan dus echt boos worden om dit soort onzin, he.)

Anyway. Ik heb nu een 9-prefix gemaakt zodat men 9<nummer> kan bellen, en dat <nummer> dan rechtstreeks aan de ISDN doorgegeven wordt. Exact hetzelfde als m'n normale uitgaande extension, maar dan met een 9 er nog bij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    // Any other number starting with 0 is for the PSTN.
        _0X. => {
                SetAMAFlags(billing);
                Dial(Zap/g0/${EXTEN});
                Congestion;
        };

// Apparently some numbers that might need to be called /aren't/ fully qualified numbers.
    // Allow prefixing those with 9 and then send to the PSTN as-is, stripping the 9.
        _9. => {
                SetAMAFlags(billing);
                Dial(Zap/g0/${EXTEN:1});
                Congestion;
        };

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ach, ik gooi sowieso een voorloopnul in m'n dialplan voor alles wat richting PSTN gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:29:
Ach, ik gooi sowieso een voorloopnul in m'n dialplan voor alles wat richting PSTN gaat :+
Mja maar 't mooie van asterisk (tov een willekeurige hardware centrale) vind ik nou juist dat je dat soort kluchten niet meer uit hoeft te voeren. Totdat een of andere overheidsmalloot (MinAZ) dus dit soort grappen gaat toepassen, waardoor de scheiding tussen PSTN en je eigen telefonie dus niet meer te zien is. Of moet ik nu m'n eigen nummers allemaal maar met 2 prefixen? En dan komen ze drie dagen later met 23456 voor de dichtstbijzijnde VVV |:(

Ok, 112 begint ook met een 1, maarja daar is nog wat voor te zeggen. Dat nummer is IMO wél speciaal genoeg om uitgezonderd te mogen worden. Een of ander willekeurig nummer om gemeentes te bellen voor niet-kloppende Antwoord®en op de vraag die je ze überhaupt niet stelde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
CyBeR schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:47:
[...]

Mja maar 't mooie van asterisk (tov een willekeurige hardware centrale) vind ik nou juist dat je dat soort kluchten niet meer uit hoeft te voeren. Totdat een of andere overheidsmalloot (MinAZ) dus dit soort grappen gaat toepassen, waardoor de scheiding tussen PSTN en je eigen telefonie dus niet meer te zien is. Of moet ik nu m'n eigen nummers allemaal maar met 2 prefixen? En dan komen ze drie dagen later met 23456 voor de dichtstbijzijnde VVV |:(

Ok, 112 begint ook met een 1, maarja daar is nog wat voor te zeggen. Dat nummer is IMO wél speciaal genoeg om uitgezonderd te mogen worden. Een of ander willekeurig nummer om gemeentes te bellen voor niet-kloppende Antwoord®en op de vraag die je ze überhaupt niet stelde niet.
Aan de andere kant neem ik aan dat jouw prive-extensions geen 6 cijfers bevatten. Alles wat 4 cijfers (nummers als 1888) heeft of meer richting PSTN knallen kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:51:
[...]

Aan de andere kant neem ik aan dat jouw prive-extensions geen 6 cijfers bevatten. Alles wat 4 cijfers (nummers als 1888) heeft of meer richting PSTN knallen kan toch ook?
1888 zou ik kunnen doen inderdaad, want ik heb geen nummers die met 18 beginnen. Ik heb echter wel nummers die met 14 beginnen, te beginnen met 140. Dan zou ik idd '_140.' kunnen doen, maar dan moet ik dus ook de dialing plans op m'n telefoons aanpassen om 140 uit te zonderen. Nu bellen ze direct als je '140' intypt, wetende dat dat een intern nummer is en dat er dus niet meer cijfers achteraan komen.

Het komt erop neer dat ze gewoon ontzettend irritant bezig zijn door de conventie 'telefoonnummers beginnen met een nul' maar gewoon te negeren.

Trouwens, vroeger hield zelfs 't alarmnummer zich daaraan. Kennen we 06-11 nog?

(Overigens is er ook een technisch bijzonder goede reden dat 112 gekozen is als noodnummer, en die heeft te maken met rotary dial telefoons.)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2010 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
CyBeR schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:57:
[...]
(Overigens is er ook een technisch bijzonder goede reden dat 112 gekozen is als noodnummer, en die heeft te maken met rotary dial telefoons.)
Alhoewel ik twijfel of mensen die baat hebben bij het feit dat 112 sneller belt op een draaitelefoon zelf zullen overlijden aan een niet-natuurlijke oorzaak _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik ben helemaal genokt met asteriks.
Ik heb nu FreeSWITCH + FusionPBX draaien, en het werkt als een zonnetje.
Super stabiel, duidelijk en lage load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik ben sinds vandaag bezig met Asterisk welke draait op een QNAP.

Systeem werkt, zowel inbound als outbound.

Nu loop ik tegen een simpel probleem aan, en dat is het IVR menu.
Heb IVR (extension 7000) aangemaakt met de volgende opties:
  • Play welcome & Donot Listen for KeyPress events
  • Play 1-yes-2-no & Listen for KeyPress events
Heb er ook 2 KeyPress events bijgedaan.

Als ik nu bel krijg ik Welcome en vervolgens Yes of No keuze...Na yes-or-no wordt de verbinding automatisch verbroken :X tijdens yes-no kan ik mijn KeyPress events gewoon uitvoeren en wordt ik gewoon doorverbonden (dat is mijn keypress event).

Ik heb al van alles geprobeerd (Wait, ResponseTimeout) maar hij blijft na het 2e bericht de verbinding plat gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Wat is het daadwerkelijke dialplan wat eruit is komen rollen? (Neem aan via een of andere config utility/gui), ik gok dat daar gewoon wat fout in zit. Dit kan je achterhalen door "dialplan show" uit te voeren. Daar moet je nog wel even het relevante stuk uit vissen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Bedoel je het volgende script?

code:
1
2
3
4
5
6
exten=s,1,NoOp(testivr)
exten=s,2,Playback(welcome)
exten=s,3,Background(1-yes-2-no)
exten=s,4,Background(silence)
exten=1,1,Goto(default|200|1)
exten=2,1,Goto(default|201|1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag,

Ik heb een Asterisk telefoonserver met FREEPBX.
Werkt super, maar zodra ik 2 of meerdere trunks van Budgetphone wil activeren gaat het fout.

Zolang er 1 aan staat (maakt niet uit welke) dan wordt die netjes geregistreerd en werkt prima.

Ik heb al geprobeerd om de trunks via een eigen port te laten lopen 5060 5061 etc, maar dat werkt ook niet.

De balk met online trunks is volledig groen.
Maar de balk met geregistreerde trunks blijft leeg.

Kan iemand mij opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik ben nieuw op gebied van Asterisk en wou graag wat testjes doen met telefonie en voip (sip)
(Ben nog student)

En dacht mij zo een Digium TDM410 te kopen (denk dat deze de goedkoopste kaart is of zijn er nog goedkopere?)

Is dit mogelijk:
We zijn bij Telenet (1 analoge lijn dat we hebben)

Dit zou het schema zijn dat ik in mijn hoofd had (lukt dit?)
Direct na het bakje van telenet (waar de analoge lijn uitkomt) naar de ----> Asterisk server en nadien ----> naar de analoge telefoons

- En ik wou graag als er iemand naar de vaste belt deze doorgeschakeld wordt naar een sip acount (onder andere mijn iphone)
- Als ik op de iphone via het sip acount bel deze via de vaste telefoon lijn gaat
- Een menutje opzetten bv toets 1 in voor ...
- Voicemail

Alvast bedankt
Timo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Nu online

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 08:03:

- En ik wou graag als er iemand naar de vaste belt deze doorgeschakeld wordt naar een sip acount (onder andere mijn iphone)
Ik zal je even meteen uit de droom helpen met de iPhone, er is geen enkele iPhone app die je SIP altijd bereikbaar laat zijn, je bent enkel bereikbaar wanneer je de App aan hebt staan.

Of jullie moeten betere/andere Apps dan mij weten :'(

[ Voor 40% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-09-2010 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal je even meteen uit de droom helpen met de iPhone, er is geen enkele iPhone app die je SIP altijd bereikbaar laat zijn, je bent enkel bereikbaar wanneer je de App aan hebt staan.

Of jullie moeten betere/andere Apps dan mij weten :'(
Oké ik dacht dat dit 1 van de opmerkingen zou zijn...
Maar met de IOS 4 kan je al programma's in de background draaien..
En het zou ook maar voor te testen zijn hoor

Maar lukt dit :Als ik op de iphone via het sip acount bel deze via de vaste telefoon lijn gaat (ook al zit ik de andere kant van de wereld :P ) Met de hardware dat ik wou kopen (Digium TDM410)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 19:30 ]

• shure-fan
  • Laatst online: 11-09 19:53
Mensen,

Ik heb jullie hulp een beetje nodig bij een vraagstuk wat ik heb.

Ik ben inmiddels al een tijdje onderzoek aan het doen (voor mijn eigen nieuw aan te leggen voip installatie)
en wil graag asterisk gebruiken,

Ik heb asteriskNOW gedownload en gefikt op cd, en dat werkt allemaal prima...

Wat ik wil:

ik heb 1 asterisk server hier staan met een aantal cisco voip telefoons hieraan (thuis) (+ skype extension)

Ik wil bij familie een voip toestel neerzetten en aansluiten aan hun adsl / kabel internetlijn

vervolgens dient dat toestel verbinding te maken met mijn server om zich daarop te aan te melden.
ik wil dit een aantal keren doen (dus 4 toestellen op WAN locaties neerzetten en laten verbinden aan mijn server)

Als dat mogelijk is zonder teveel geouwehoer (liefst thuis instellen en op locatie in de utp en stroom en bellen maar) en onderhoudt

Volgende punt:

Ik wil ook graag dat verschillende familie leden mekaar kunnen bellen via mijn server, en dat zou dus moeten kunnen aangezien de toestellen zich daarop aanmelden, uiteraard moet dat onderling bellen gewoon gratis zijn, anders ben ik meteen mijn grootste troef kwijt..

is dit mogelijk?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Dolan
Ja, moet je wel in ie router de benodigde sip poorten openen naar jouw server. Elke telefoon een eigen extension geven en iedereen kan elkaar gratis bellen.

• shure-fan
Ik ben dus vandaag bezig geweest met het installeren van een asterisk server op een iets ouder systeem (2007)

Ik installeer de boel vanaf cd en dat gaat goed... tot op het moment dat linux zegt dat ik het systeem moet rebooten...

Prima, zo gezegd zo gedaan.. ctrl-alt-del ingedrukt en begint te booten, echter waar normaal het os begin te starten krijg ik de melding " Error loading Os"

Ik heb dit nu al 3 x opnieuw geprobeert en zelfs de 64 bit versie nog geprobeerd maar deze wil al helemaal niet installen (en terecht)

heeft iemand misschien de oplossing voor me?

ik heb de originele versie van de asterisk site gebruikt..

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
@shurefan:

natuurlijk is het mogelijk om een opstelling te maken zoals jij wilt; sterker nog, ik heb dat ook.

mijn asterisk server draait op een virtuele machine in engeland (don't ask, maar hij doet ook de mail van mn familie afhandelen en fungeert als webserver), en er zijn 5 clients op aangesloten:
* 2 voip softclients (ekiga en een andere) op laptops
* 1 cisco hardphone, bij mij thuis
* 1 nokia E65, bij mn ouders thuis
* 1 nokia N900, in mn broekzak

de server heeft 2 trunks, naar 2 verschillende voip providers (omdat de providers verschillende rates hebben naar landen in het buitenland), onderling bellen is inderdaad gratie omdat elke client een aparte extensie heeft, en het is dan ook mogelijk om met calling rules wat te goochelen zodat inkomende en uitgaande gesprekken naar de juiste provider cq telefoon gaat.

ik heb dus rules aangemaakt om 'lokale' nummers automatisch tot +31 nummers om te zetten, per land wordt de optimale voip provider gekozen, ik heb 2 085 'locatie-onafhankelijke' telefoonnummers gekocht bij de voip providers, waarbij de E65 gaat rinkelen als de ene wordt gebeld, en de hardphone en mn N900 gaat rinkelen als het andere nummer wordt gebeld.

plus voicemail.

dus .. alles kan.

het heeft me echter flink wat tijd gekost om uit te vinden met welke protocollen de verschillende apparaten allemaal kunnen babbelen. En babbelen over een dataconnectie van een mobiele provider is soms wat laggy.

wat betreft je 'error loading OS' .. er staat een boot block op je harde schijf, de eerste paar sectors dus, waarin onder andere staat wat je 'active partition is'. Blijkbaar is jouw 'active partition' eentje waar dus niks bootable in staat. En dan start je PC dus niet op.

staat er op je installatiecdtje geen programma om de active partitie te configureren?

• shure-fan
@ drclaw:

Hartelijk dank voor het reageren.

Ik heb de cd (iso) rechtstreeks van de asterisk site geplukt, en ben verder niet thuis in linux...
daarom kies ik ook voor de GUI van asterisk (centros)

Ik zou hooguit een oude win98 cd kunnen gebruiken om te f-disken, en daarmee partities aan te maken

**********************************************************************************************************

Machine is inmiddels doorgestart (eindelijk)

en krijg op het scherm een melding dat ik kan inloggen via de webserver.

Ik log via mijn pc in maar de webserver reageert niet op mijn aangemaakte wachtwoord..

Is hier een backdoor ofzo voor?

zodat ik binnen de GUI toch nog zelf een nieuw wachtwoord kan aanmaken?

[ Voor 41% gewijzigd door shure-fan op 23-09-2010 19:18 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste