Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 22:16
Iemand verstand van Grandstream telefoons?

Ik heb hier een aantal GS phones icm een FritzBox. Ik heb ook een Elastix server maar de Fritz is natuurlijk wat energiezuiniger :+

Ik wil dat als ik weg ga van huis, ik een knop indruk, en dat alles dan naar mn mobiel wordt doorgeschakeld. De FB kan dit alleen via de web-config, dus ik focus me nu op de GS Telefoons.

Die hebben een call forward functie, en als ik die aanzet krijg ik ook dat icoontje in beeld... maar doorschakelen ho maar. Hij gaat iig niet meer over als ik naar huis bel, dus hij doet wel iets... maar doorschakelen iig niet. Of is daar een server voor nodig ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

Modbreak:Het is niet de bedoeling via GoT iemand te werven commercieel.

[ Voor 85% gewijzigd door bjck op 25-01-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Wat is nou hét ideale apparaat om voor thuis Asterisk op te draaien? Ik heb nu dit http://www.ipc2u.com/catalog/M/1u-server/554395.html gevonden, maar ik ben op zoek naar iets wat sowieso fanless is (kelder, stof etc.) en niet teveel mag kosten. Weet iemand een goedkoop fanless device waar ik Linux op kan draaien, maar waar wel nog wat power inzit om tussen G711 en G722 te kunnen transcoderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vinnie, ik gebruik zelf dual core atom gebaseerde machines (ook bij klanten) en dat werkt dikke prima :) Als je googled op mini/pico itx in combinatie met atom kom je een heel eind, er is enorm veel keuze! Als je daar een kleine ssd, of CF in duwt kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Heb gisteren 3CX uitgeprobeerd op Windows, dat ziet er ook allemaal wel heel leuk en aardig uit. Ik kan alleen niet connecten met mijn FritzBox (die functioneert als ISDN gateway, want met zo'n HFC BRI kaartje is het ook niet echt je-van-het).

Met een Trixbox server kan ik prima connecten naar de Fritzbox (nieuwe SIP trunk aanmaken) maar vanaf de 3CX server krijg ik constant de melding 401 Unauthorized. Op internet staat dan dat dat komt omdat de FritzBox geen SIP requests vanaf WAN accepteerd, maar dat is grote onzin, want dit is allemaal intern en vanaf de Trixbox server werkt het ook. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hehe, 1U rackmount servers maken echt ongelooflijk veel lawaai. Ik moet altijd oordopjes indoen als ik hier aan 1U servers moet werken bij mij thuis, het is anders gewoon echt onprettig.

Indien je er alleen Asterisk op wenst te draaien en niets anders, dan heb je echt weinig cpu-kracht nodig. Ik weet niet of in die server geheugen zit, maar 1U is bedoeld om in een serverkast te zetten, niet ergens op te leggen, ik zou dus een box-vormig iets ook mooier vinden.

V&A aangeboden: Asus Eee Box B202, pricewatch: HP Proliant Microserver N36L, pricewatch: Asus Eee Box EB1021 of iets op Marktplaats eventueel. Ik heb mijn Q6600 daar nu staan voor €250. Ik zou het dus ook goedkoop houden.

Je kunt eventueel Asterisk gaan draaien op een VPS in het datacentrum ergens. Ze zeggen weleens dat een VPS niet aan te raden is, maar het werkt perfect en voor €5 per maand heb je tegenwoordig als VPS-servers.

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 28-01-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Met een VPS heb je geen garantie op beschikbare CPU-tijd en ook de hoeveelheid geheugen is vaak nogal beperkt. Kortom, je krijgt nogal last van de andere VPS-en op dezelfde server.
Het kan dus prima werken met VoIP, maar waarschijnlijker is dat het tegenvalt.

Voor Asterisk heb je echt niet veel nodig. Ongeveer 10 MHz per actief kanaal puur voor de encoding en verder nog wat voor je Linux omgeving.
Je zou kunnen kijken of je een van de eerste batch van RaspberryPi te pakken kunt krijgen.
Dat is voor Asterisk al zwaar overkill, maar het is goedkoop, klein en zuinig. (35$ voor een board, het enige wat je nog nodig hebt is een doosje en een 5V adapter.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ik kan uit eigen ervaringen zeggen, Dat het gebruik van Asterisk op een VPS wat uitdagingen met zich meeneemt. Het delen van de server met meerdere mensen is het probleem dan ook niet. Wat een groter probleem is, is je timing. Ik moet nu ( vanwege meetme rooms, en musiconhold ) gebruik maken van de dahdi dummy timer, omdat er geen hardware timing voor hande is. Dit zorgt ervoor dat er soms sync problemen zijn bij het bellen naar een MusicOnHold lijn. Voor zover de MeetMe rooms kan ik het nog niet vertellen, zovaak zit ik niet in conferentie.

Ik twijfel nu of ik niet een fysieke server ga plaatsen met wat vrienden, Dit is veel beter voor Asterisk installatie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Welke host software gebruiken deze VPSjes? Ik heb namelijk zelf een Esxi5 server draaien met wat servers + een asterisk server, en heb eigenlijk nergens last van. Ik dacht dat die problemen tegewoordig wel opgelost waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, ik heb ooit ESXi draaien met Asterisk op virtual machines. Het is totaal geen probleem. Ook problemen met de tijd, zoals weleens gezegd heb ik nooit ervaren.

Ik draai verder ntp voor time-synchronisatie en je zou eventueel met een cronjob (rdate -s ntp.demon.nl) nog correcties kunnen toepassen, al zou ntp dat ook moeten doen.

Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn VOIP-oplossing goedkoop blijft. Het bellen hier gaat perfect op een simpele virtuele machine en heb al 2 jaar vrijwel 100% uptime. Het zou voor mij ook echt niet uit kunnen om voor €750 een server te kopen en €35 per maand betalen voor het ophangen in een datacentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
chronoz schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:50:
Ja, ik heb ooit ESXi draaien met Asterisk op virtual machines. Het is totaal geen probleem. Ook problemen met de tijd, zoals weleens gezegd heb ik nooit ervaren.

Ik draai verder ntp voor time-synchronisatie en je zou eventueel met een cronjob (rdate -s ntp.demon.nl) nog correcties kunnen toepassen, al zou ntp dat ook moeten doen.
[...]
Timing-issues hebben niets te maken met NTP, maar met de jitter in de timing.
Normaal gesproken weet je OS hoeveel kloktikken er per milliseconde zijn, maar binnen een VPS-omgeving kan dat nogal eens wisselen.
Dan heb je dus soms dat je OS denkt dat er bijvoorbeeld 10 ms voorbij is, terwijl er inmiddels zo'n 15 ms voorbij zijn.
Dat is funest voor VoIP-verkeer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Hoe werkt dat dan met MOH? Waarom is timing bij MOH zo belangrijk?

Ik ben nog op zoek naar een VOIP PBX voor Windows. Ik heb een dedicated Elastix pc'tje, maar vind het verschrikkelijk zonde om die pc 24/dag te laten draaien voor simpel VOIP werk (3 extensies, puur intern bellen, geen hardware kaarten). Ik heb namelijk ook al een file-server die 24/dag draait (Windows). Dus óf die moet over naar Linux, of VOIP moet gewoon over naar Windows.

3CX voor Windows werkt perfect, maar ik moet Call Forwarding hebben met een shortcode (*72) en laat dat nou nét in de Pro versie zitten. De lummels. :(

Die valt dus ook af. Dan is er nog Axon en Yate.. moet ik nog ff proberen.

Ik ziet er dus over te denken om Elastix of Trixbox of whatever te draaien in Virtualbox (of iets van VMWare als dat beter is). Moet lukken toch, met maar 3 extensies en inbound VOIP en outbound VOIP?

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 31-01-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
maarud schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:22:
Hoe werkt dat dan met MOH? Waarom is timing bij MOH zo belangrijk?

Ik ben nog op zoek naar een VOIP PBX voor Windows. Ik heb een dedicated Elastix pc'tje, maar vind het verschrikkelijk zonde om die pc 24/dag te laten draaien voor simpel VOIP werk (3 extensies, puur intern bellen, geen hardware kaarten). Ik heb namelijk ook al een file-server die 24/dag draait (Windows). Dus óf die moet over naar Linux, of VOIP moet gewoon over naar Windows.

3CX voor Windows werkt perfect, maar ik moet Call Forwarding hebben met een shortcode (*72) en laat dat nou nét in de Pro versie zitten. De lummels. :(

Die valt dus ook af. Dan is er nog Axon en Yate.. moet ik nog ff proberen.

Ik ziet er dus over te denken om Elastix of Trixbox of whatever te draaien in Virtualbox (of iets van VMWare als dat beter is). Moet lukken toch, met maar 3 extensies en inbound VOIP en outbound VOIP?
Ik dacht dat er versie van OpenWRT of andere router firmware waren die Asterisk konden draaien.

Anders even de Raspberry PI in de gaten houden, ik neem aan dat hiervoor ook wel een port komt, dat trekt dat dingetje makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Mwah, Raspberry kost geld en ik heb de Windows server al :+ En besides, heb ook nog een Linux bak, maar ik wil geen 2 servers, juist voor kostenbesparing. Dan ga ik geen Raspberry kopen :+

Kan OpenWRT wel even bekijken.. maar daar heb ik geen router voor.. Dus ik wil me eigenlijk focussen op een PBX voor Windows óf een manier om Asterisk te virtualiseren op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Waarom installeer je dan geen Esxi of andere variant op die server? Dat lijkt me tegenwoordig wel het eerste wat je daarmee doet.

Ik zou geen Win32Asterisk gebruiken, dat is oud en onbetrouwbaar, een VM óp je windows host heb ik alleen maar gezeur mee gehad (erg slechte timings).

Anders gewoon FreePBX op je linux server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
De linux server werkt perfect met Elastix, dat zit wel snor.

Ik heb geen idee hoe Esxi en dergelijk werken, heb me nog nooit ingelezen, dus onze 'server' is gewoon Windows XP met gedeelde mappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb een afschuwelijke hekel gekregen aan Asterisknow, omdat de standaard-veiligheid echt minimaal is en door het gebrek aan documentatie, moet je kennis hebben van FreePBX, Asterisk, Asterisknow om in staat zijn om alle belangrijke wachtwoorden te wijzigen. Er zitten namelijk echt veel standaard-wachtwoorden op, die handmatig gewijzigd moeten worden in lastig te vinden willekeurige bestanden en via MySQL. Bijvoorbeeld amportal.conf, ami-manager, voicemail-manager en 5 andere services hebben standaard-wachtwoorden. Documentatie voor Asterisknow is er niet.

Ik kan zien dat Elastix en Trixbox er allebei aanzienlijk beter uit zien en heb gekozen voor Elastix, maar door mijn gebrek aan ervaring met beide twijfel ik of ik de correcte keuze heb gemaakt. Hoe denken jullie over Elastix vs Trixbox?

Het zijn beide erg complete pakketten, wat een nadeel kan zijn, maar het viel mij op dat na de Elastix-installatie echt enorm veel standaard gewoon goed werkt, dus ik kan niet echt klagen. De optie SugarCRM vind ik wel een tekortkoming op het spreekwoord: "Schoenmaker blijf bij je leest". Ik zou het erg gaaf vinden als alle calls standaard worden opgenomen en goed worden gelogged om achteraf terug te kijken. Bij voorkeur ook een soort billing-system, zodat ik makkelijk mijn eigen kosten inzichtelijk kan maken van het bellen via Voipbuster en consorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik heb elastix en trixbox beide geprobeerd,en ik zou mensen elastix aanraden. Dit werkte direct al out of the box en trixbox moest ik nog instellen. En daarbij, elastix ziet er leuk uit en heeft veel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Niet meteen een antwoord op je vraag, maar heb je al eens een andere distro overwogen?

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van AstLinux:

-minimale overhead, erg resource vriendelijk
-hierdoor ook geschikt voor embedded
-frequente updates waardoor je over een recente versie van Asterisk beschikt
-geen bugs i.v.m. Asterisknow :X
-vpn, firewall en QoS ondersteuning

Het valt me op dat er in zowel dit deeltje als het eerste deel er nog nooit over deze distro gesproken is.
Is dit omdat het nog onbekend is voor veel tweakers of omdat het niet aan jullie behoeften voldoet? :)

[ Voor 20% gewijzigd door sloth op 14-02-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 08:41
Ik wil hierbij mn hulplijn op GOT inroepen:)
Ik ben een Asterisk newbie en ik heb van de week een freepbx servertje geinstaleerd.

Sip registratie is gelukt imiddels, 2x mobiel 1x Polycom 330 Geprovissioned IP toestel.

Ik heb een voipbuster account aangemaakt en beltegoed erop gezet.
Inkomend ben ik bereikbaar, nummer komt uit op IVR en daarna op IP telefoon..

Echter wil het uitgaand bellen niet lukken.

Het probleem moet in de Trunk en outbound routes zitten.
Dit is mn Trunk
Afbeeldingslocatie: http://www.nmaurik.nl/trunk2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nmaurik.nl/trunk.jpg

1: zijn de outgoing settings goed?
2: wat moet ik invullen bij : Dailed manipulations rules zetten? op internet lees ik dit: 31+Z. Maar hoe vertaal ik dat in de gui van Freepbx?

Dit is mn OUTBOUND route
Afbeeldingslocatie: http://www.nmaurik.nl/outboundroute.jpg

3: Wat moet ik invullen bij dail pattern? op internet lees ik zoiets: 0|[1234567].
Maar hoe vertaal ik dat in de gui van FreePbx?

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Hier nog mensen ervaring met xivo ?

Wat ik spijtig ervaan ervaar is de verplichting van het voice vlan.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
rikm schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:53:
1: zijn de outgoing settings goed?
Nee, context=pstn=out moet context=pstn-out zijn waarschijnlijk.
rikm schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:53:2: wat moet ik invullen bij : Dailed manipulations rules zetten? op internet lees ik dit: 31+Z. Maar hoe vertaal ik dat in de gui van Freepbx?
Hoeft niet bij Dellmont/Betamax accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:16

Lemur

Jaap van Wingerde

Ik heb mijn servertje wat laat geupgrade van Debian Lenny (oldstable) naar Debian Squeeze (stable). Sindsdien weigert Asterisk uit te bellen. Inbellen (via verschillende budgetphone-nummers) lukt wel.Ik krijg de volgende meldingen.

.....
<------------->
[Apr 22 14:09:09] --- (9 headers 0 lines) ---
[Apr 22 14:09:12] Retransmitting #6 (NAT) to 77.72.169.131:5060:
INVITE sip:00316xxx@sip.voipcheap.com SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 93.125.xxx:5060;branch=z9hG4bK6c5a3a93;rport
Max-Forwards: 70
From: ""Jaap van Wingerde"" <sip:,user>@93.125.244.48>;tag=as6aed6153
To: <sip:00316xxx@sip.voipcheap.com>
Call-ID: 455e572f560f45a179a4a5280399a98b@93.125.xxx
CSeq: 102 INVITE
User-Agent: Asterisk_PBX
Date: Sun, 22 Apr 2012 14:09:06 GMT
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO
Supported: replaces, timer
Content-Type: application/sdp
Content-Length: 294

v=0
o=root 177660692 177660692 IN IP4 93.125.xxx
s=Asterisk PBX 1.6.2.9-2+squeeze4
c=IN IP4 93.125.xxx
t=0 0
m=audio 18040 RTP/AVP 8 0 3 101
a=rtpmap:8 PCMA/8000
a=rtpmap:0 PCMU/8000
a=rtpmap:3 GSM/8000
a=rtpmap:101 telephone-event/8000
a=fmtp:101 0-16
a=ptime:20
a=sendrecv

---
[Apr 22 14:09:12]
<--- SIP read from UDP:77.72.169.131:5060 --->
SIP/2.0 400 Bad request
Via: SIP/2.0/UDP 10.0.0.159:5060;branch=z9hG4bK6c5a3a93;rport
To: <sip:00316xxx@sip.voipcheap.com>
Call-ID: 455e572f560f45a179a4a5280399a98b@93.125.xxx
Server: (Very nice Sip Registrar/Proxy Server)
Allow: ACK,BYE,CANCEL,INVITE,REGISTER,OPTIONS,INFO,MESSAGE
Content-Length: 0

<------------->
[Apr 22 14:09:12] --- (9 headers 0 lines) ---
[Apr 22 14:09:19] WARNING[5878]: chan_sip.c:3912 retrans_pkt: Maximum retries exceeded on transmission 455e572f560f45a179a4a5280399a98b@93.125.xxx for seqno 102 (Critical Request) -- See doc/sip-retransmit.txt.
[Apr 22 14:09:19] WARNING[5878]: chan_sip.c:3939 retrans_pkt: Hanging up call 455e572f560f45a179a4a5280399a98b@93.125.xxx - no reply to our critical packet (see doc/sip-retransmit.txt).
[Apr 22 14:09:19] == Everyone is busy/congested at this time (1:0/0/1)
...

Behalve de "SIP/2.0 400 Bad request" van Voipcheap vallen me geen rare dingen op in bovenstaande debug-info. Ik heb zonder succes uitgebreid geëxperimenteerd met NAT-instellingen en dergelijke. Wat zou er fout gaan?

Vreemd genoeg gaat het registreren bij de verschillende voip-providers wel goed. Vandaar dat we wel bereikbaar zijn.

jaap@custard:~$ sudo /usr/sbin/asterisk -rvvvvvvvvv
[sudo] password for jaap:
Asterisk 1.6.2.9-2+squeeze4, Copyright (C) 1999 - 2010 Digium, Inc. and others.
Created by Mark Spencer <markster@digium.com>
Asterisk comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY; type 'core show warranty' for details.
This is free software, with components licensed under the GNU General Public
License version 2 and other licenses; you are welcome to redistribute it under
certain conditions. Type 'core show license' for details.
=========================================================================
== Parsing '/etc/asterisk/asterisk.conf': == Found
[Apr 22 14:28:44] Set to realtime thread
[Apr 22 14:28:44] == Parsing '/etc/asterisk/extconfig.conf': [Apr 22 14:28:44] == Found
[Apr 22 14:28:44] Connected to Asterisk 1.6.2.9-2+squeeze4 currently running on custard (pid = 5854)
Verbosity is at least 9
[Apr 22 14:28:47] -- Remote UNIX connection
[Apr 22 14:28:47] -- Remote UNIX connection disconnected
custard*CLI> sip show peers
Name/username Host Dyn Nat ACL Port Status
3130xxx/3130xxx 83.143.188.165 5060 OK (30 ms)
3130xxx/3130xxx 83.143.188.165 N 5060 OK (30 ms)
44xxx/xxx 194.0.210.251 5060 OK (43 ms)
jaap/jaap 10.0.0.164 5060 OK (25 ms)
jaap_woonkamer/jaap_woonk 10.0.0.161 5062 OK (25 ms)
lia/lia 10.0.0.163 5060 OK (25 ms)
lia_woonkamer/lia_woonkam 10.0.0.161 5060 OK (25 ms)
sip-out/xxx 77.72.169.131 N 5060 OK (41 ms)
8 sip peers [Monitored: 8 online, 0 offline Unmonitored: 0 online, 0 offline]

[ Voor 28% gewijzigd door Lemur op 22-04-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Kun je je sip.conf posten? En op de asterisk cli een core reload doen (asterisk -r gevolgd door core set verbose 5 en core reload) en eventuele errors posten?
Je kan ook proberen om de pakketjes van Digium zelf te installeren: https://wiki.asterisk.org/wiki/display/AST/Asterisk+Packages
Die zitten nu op 1.8.11.0

[ Voor 29% gewijzigd door autostatic op 23-04-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Om de zaken overzichtelijk te houden post ik nu de sip.conf waarmee ik voor de migratie naar Asterisk 1.6 wel kon uitbellen en er na niet meer.

; SIP Configuration for Asterisk

[general]
context=incoming ; Default context for incoming calls
recordhistory=yes ; Record SIP history by default
realm=xxx ; Realm for digest authentication
port=5060 ; UDP Port to bind to (SIP standard port is 5060)
transport=udp
udpbindaddr=10.0.0.159 ; IP address to bind to (0.0.0.0 binds to all)
tcpenable=no
tcpbindaddress=0.0.0.0
srvlookup=yes ; Enable DNS SRV lookups on outbound calls
disallow=all ; First disallow all codecs
allow=alaw
allow=ulaw ; Allow codecs in order of preference
allow=gsm
allow=ilbc ; Note: codec order is respected only in [general]
musicclass=default ; Sets the default music on hold class for all SIP calls
language=nl ; Default language setting for all users/peers
register => xxx:xxxf@sip.voipcheap.com/xxx
register => xxx:xxx@sip1.budgetphone.nl/xxx
register => xxx:xxx@sip.voipuser.org/xxx

[sip-out]
type=friend
host=sip.voipcheap.com
username=xxx
secret=xxx
context=incoming
qualify=yes

[jaap]
type=friend
username=jaap
host=10.0.0.164
secret=xxx
dtmfmode=inband
context=jaap
incominglimit=2
qualify=yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

AutoStatic schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:20:
... En op de asterisk cli een core reload doen (asterisk -r gevolgd door core set verbose 5 en core reload) en eventuele errors posten?
Nu volgen de commando's en foutmeldingen.

jaap@custard:~$ /usr/sbin/asterisk -rvvvvvvv
Asterisk 1.6.2.9-2+squeeze4, Copyright (C) 1999 - 2010 Digium, Inc. and others.
Created by Mark Spencer <markster@digium.com>
Asterisk comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY; type 'core show warranty' for details.
This is free software, with components licensed under the GNU General Public
License version 2 and other licenses; you are welcome to redistribute it under
certain conditions. Type 'core show license' for details.
=========================================================================
== Parsing '/etc/asterisk/asterisk.conf': == Found
[Apr 23 14:25:41] == Parsing '/etc/asterisk/extconfig.conf': [Apr 23 14:25:41] == Found
[Apr 23 14:25:41] Connected to Asterisk 1.6.2.9-2+squeeze4 currently running on custard (pid = 5854)
Verbosity is at least 9
custard*CLI> core reload
No such command 'core reload' (type 'core show help core reload' for other possible commands)
custard*CLI> reload
...
[Apr 23 14:25:58] == Parsing '/etc/asterisk/res_ldap.conf': [Apr 23 14:25:58] == Found
[Apr 23 14:25:58] WARNING[17862]: res_config_ldap.c:1591 parse_config: No directory user found, anonymous binding as default.
[Apr 23 14:25:58] ERROR[17862]: res_config_ldap.c:1616 parse_config: No directory URL or host found.
[Apr 23 14:25:58] NOTICE[17862]: res_config_ldap.c:1560 reload: Cannot reload LDAP RealTime driver.
...
[Apr 23 14:25:58] NOTICE[17862]: app_meetme.c:6438 load_config: A reload of the SLA configuration has been requested and will be completed when the system is idle.
...
<------------->
[Apr 23 14:25:59] --- (10 headers 0 lines) ---
[Apr 23 14:25:59] Scheduling destruction of SIP dialog '0524b10e194839ba2fa234860defa985@10.0.0.159' in 32000 ms (Method: REGISTER)
[Apr 23 14:25:59] NOTICE[5878]: chan_sip.c:18392 handle_response_register: Outbound Registration: Expiry for sip.voipcheap.com is 120 sec (Scheduling reregistration in 105 s)
custard*CLI> exit
[Apr 23 14:26:06] Executing last minute cleanups
jaap@custard:~$

Er gaat dus niets bijzonders fout.Toch doet Asterisk iets niet goed als ie uit gaat bellen: zie de debug-meldingen in mijn eerste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

AutoStatic schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:20:
Je kan ook proberen om de pakketjes van Digium zelf te installeren: https://wiki.asterisk.org/wiki/display/AST/Asterisk+Packages
Die zitten nu op 1.8.11.0
Ik ga liever niet zelf pakketten op mijn servertje monteren. Dan moet ik gaan opletten of er geen veiligheidsupdates zijn etc. Nu doet apt dat voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Lemur schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:23:
; SIP Configuration for Asterisk

[general]
context=incoming ; Default context for incoming calls
recordhistory=yes ; Record SIP history by default
realm=xxx ; Realm for digest authentication
port=5060 ; UDP Port to bind to (SIP standard port is 5060)
transport=udp
udpbindaddr=10.0.0.159 ; IP address to bind to (0.0.0.0 binds to all)
tcpenable=no
tcpbindaddress=0.0.0.0
tcpenable staat default al op no, zou je dus ook weg kunnen laten, net als tcpbindaddress.
Lemur schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:23:srvlookup=yes ; Enable DNS SRV lookups on outbound calls
srvlookup staat default al op yes, zou je dus weg kunnen laten.
Lemur schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:23:
disallow=all ; First disallow all codecs
allow=alaw
allow=ulaw ; Allow codecs in order of preference
allow=gsm
allow=ilbc ; Note: codec order is respected only in [general]
musicclass=default ; Sets the default music on hold class for all SIP calls
language=nl ; Default language setting for all users/peers
register => xxx:xxxf@sip.voipcheap.com/xxx
register => xxx:xxx@sip.voipuser.org/xxx

[sip-out]
type=friend
host=sip.voipcheap.com
username=xxx
secret=xxx
context=incoming
qualify=yes
toon volledige bericht
VoipCheap lijkt me een Betamax/Dellmont kloon, waarschijnlijk heb je nog wat extra regels nodig om je te authenticeren op de VoipCheap SIP server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[sip-out]
type=friend
host=sip.voipcheap.com
username=xxx
secret=xxx
context=incoming
qualify=yes
fromuser=xxx
fromdomain=sip.voipcheap.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Lemur schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:35:
Ik ga liever niet zelf paketten op mijn servertje monteren. Dan moet ik gaan opletten of er geen veiligheidsupdates zijn etc. Nu doet apt dat voor me.
Het is de officiële repository van Asterisk zelf dus bij eventuele updates worden die geïnstalleerd bij een apt-get upgrade. Maar de 1.6 pakketjes van Squeeze zouden het ook gewoon goed moeten doen dus nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

AutoStatic schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:37:

VoipCheap lijkt me een Betamax/Dellmont kloon, waarschijnlijk heb je nog wat extra regels nodig om je te authenticeren op de VoipCheap SIP server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[sip-out]
type=friend
host=sip.voipcheap.com
username=xxx
secret=xxx
context=incoming
qualify=yes
fromuser=xxx
Mijn huidige sip.conf bevat onder andere het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[sip-out]
type=friend
host=sip.voipcheap.com
user=xxx
username=xxx
defaultuser=xxx
fromuser=xxx
secret=xxx
context=incoming
qualify=yes
nat=yes
stunaddr=stun.voipbuster.com:3478
canreinvite=no
insecure=invite
incominglimit=100

Uitbellen lukt nog steeds niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Ik heb de Asterisk 1.6 upgrade text <http://svnview.digium.com/svn/asterisk/tags/1.6.0/UPGRADE.txt?view=markup> er maar eens bijgepakt. het enige belangrijke dat ik kan vinden is het volgende.

"SIP: The "username" option is now renamed to "defaultuser" to match "defaultip".
186 These are used only before registration to call a peer with the uri
187 sip:defaultuser@defaultip
188 The "username" setting still work, but is deprecated and will not work in
189 the next version of Asterisk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Ja dat klopt, je kan het beste defaultuser gebruiken.
Ik zou geen stun server gebruiken, die heb je niet nodig. Zie ook dat je nat=yes hebt toegevoegd. Dat werkt alleen als je daarnaast de volgende opties gebruikt in je [general] sectie (waar nat=yes het beste ook in kan staan trouwens):
code:
1
2
3
externip=je.externe.ip.adres
localnet=10.0.0.0/255.255.255.0
nat=yes

Ook zou ik port=5060 weghalen (of vervangen door bindport=5060), dat is inmiddels vervangen door de bindport optie. Wat betreft je [sip-out] sectie, daar staat als context incoming gedefinieerd. Weet niet wat er in de incoming context staat maar misschien matcht er niks waardoor er niet uitgebeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

AutoStatic schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:57:
Ja dat klopt, je kan het beste defaultuser gebruiken.
Ik zou geen stun server gebruiken, die heb je niet nodig. Zie ook dat je nat=yes hebt toegevoegd. Dat werkt alleen als je daarnaast de volgende opties gebruikt in je [general] sectie (waar nat=yes het beste ook in kan staan trouwens):
Mijn locale ip-telefoons gaan niet via nat. Daarom zet ik nat niet aan in [general], maar alleen bij de profielen die naar buiten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Na veel gepruts blijkt het geen probleem met NAT of authorisatie te zijn maar met CALLERID. Door in extensions.conf CALLERID uit te zetten, kan ik weer uitbellen. De ontvanger kan dan niet zien dat ik het ben.

[jaap]
exten => n,Set(extention=${EXTEN})
same => n,Set(user=jaap)
;same => n,Set(CALLERID(number)=0031307xxx)
;same => n,Set(CALLERID(name)="Jaap van Wingerde")
same => n,Set(budgetphone=31307xxx)
same => n,Goto(dial,${extention},1)

Zo'n configuratie deed het al meer dan vijf jaar <http://forum.asteriskportal.nl/index.php?topic=462.0>, maar nu dus opeens niet meer. Het is me niet duidelijk of het door een verandering bij Voipcheap of van Asterisk komt. Ik gok op het laatste omdat ik het merkte na een upgrade naar versie 1.6 van Asterisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Ah, mooi dat het weer werkt! Als in je extensions iets niet werkt gaat Asterisk niet verder en komt Asterisk nooit bij de Dial() applicatie uit.

Het volgende zou wel moeten werken:
code:
1
same => n,Set(CALLERID(num)=0031307xxx)

Kennelijk kan je geen CALLERID(number) meer gebruiken in 1.8.

[ Voor 45% gewijzigd door autostatic op 28-04-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Lemur schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:03:
[...]

Mijn locale ip-telefoons gaan niet via nat. Daarom zet ik nat niet aan in [general], maar alleen bij de profielen die naar buiten gaan.
Check, niet aan gedacht dat je het ook zo kan doen. Heb zelf nat=yes in [general] staan en ook een lokale IP telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Ik heb het met (num) geprobeerd: geen callerid. Volgens http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+func+callerid kun je bij versie 1.6 num of number gebruiken, bij versie 1.8 alleen num en nog een heleboel andere niet uitgelegde items.

Bij versie 1.6 is num het nummer waarop je teruggebeld wilt worden en pres het nummer dat op het scherm moet verschijnen. Helaas geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

[jaap]
exten => _.,1,Set(extention=${EXTEN})
same => n,Set(user=jaap)
same => n,Set(CALLERID(pres)=0031307xxx)
same => n,Set(CALLERID(num)=0031307xxx)
same => n,Set(CALLERID(name)="Jaap van Wingerde")
same => n,Goto(dial,${extention},1)

Met deze configuratie kan ik via voipcheap bellen. Er wordt echter geen callerid doorgegeven. Als ik met deze configuratie via budgetphone bel, krijg ik:

"<--- SIP read from UDP:83.143.188.165:5060 --->
SIP/2.0 403 GW call denied
Via: SIP/2.0/UDP 10.0.0.159:5060;branch=z9hG4bK2524f566;rport=5060
From: "Anonymous" <sip:31307113832@anonymous.invalid>;tag=as374af36d
To: <sip:444@sip1.budgetphone.nl:5060>;tag=91003fdeb24a2cb33b34489016d6cf2c.0779
Call-ID: 2faffad70cf1fa3105ab6d2e53839780@sip1.budgetphone.nl
Server: OpenSIPS (1.4.5-notls (x86_64/linux))
Content-Length: 0"

Als ik de regels met CALLERID onschadelijk maak, lukt het telefoontje wel, mèt kennelijk door Budgetphone gezette CALLERID.

Ik begin te vermoeden dat de in Asterisk 1.6 geïmplementeerde CALLERID niet overeenkomstig SIP is, of dat de door Budgetphone en Voipcheap gebruikte SIP-applicaties niet deugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Volgens mij wordt het callerid door VoipBuster en co. ingesteld dus geen idee in hoeverre je dat zelf nog kan manipuleren. Heb zelf mijn BudgetPhone telefoonnummer geverifieerd bij VoipBuster en dat wordt nu door VoipBuster ingesteld als mijn callerid.

En heb Asterisk 1.6 maar kort gebruikt, al snel overgestapt op 1.8 uit de repository van Digium dus geen idee meer in hoeverre het toen wel werkte.

[ Voor 22% gewijzigd door autostatic op 29-04-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

> En heb Asterisk 1.6 maar kort gebruikt, al snel overgestapt op 1.8 uit de repository van Digium
Waarom stapte je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Omdat ik 1.8 ook gebruik op mijn werk en als het kan werk ik het liefst zoveel mogelijk met één en dezelfde stable branch. Maar het maakt niet echt heel veel uit geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Mensen,

Ik heb groot nieuws.....

Ik heb mijn asteriks installatie inmiddels geheel en volgens (basic) wens werkend

Wat heb ik aan setup:

1x 2400 mhz pc (dont ask for details)
thuis 2x een hardphone (1x linksys spa942, en 1x een siemens c470 ip setje)

1x budgetphone nummertje die overgaat op mijn thuis toestellen en iphone

1x (iphone) mobiele telefoon met 3cx app
1x remote extension (c470 ip setje bij mijn ouderlijk huis)

heb asterisk (elastix) text based geinstalleerd zodat ik alles zelf moest invullen en aanmaken, of te wel, ipv een web interface heb ik nu zelf de controle in handen

volgende stap:

extensions plaatsen bij vrienden / familie
voicemail uitvogelen
music on hold
en misschien ivr

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
shure-fan schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:57:
Mensen,

Ik heb groot nieuws.....

Ik heb mijn asteriks installatie inmiddels geheel en volgens (basic) wens werkend
Cool!
shure-fan schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:57:1x 2400 mhz pc (dont ask for details)
Wow, overkill ;-) Asterisk draait hier op een SheevaPlug dus je PC gaat het makkelijk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@ hierboven,

Dat weet ik, echter ben ik wel opzoek naar een energie zuinigere oplossing aangezien dat deze pc niet is

mooiste zou zijn een pctje te hebben waar 12 volt ingaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
shure-fan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:38:
@ hierboven,

Dat weet ik, echter ben ik wel opzoek naar een energie zuinigere oplossing aangezien dat deze pc niet is

mooiste zou zijn een pctje te hebben waar 12 volt ingaat
Misschien een Raspberry pi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Megamind schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:53:
[...]

Misschien een Raspberry pi ;)
te moeilijk,

ik wil een kleine pc (ala via epia, eeebox) waar ik de huidige componenten op aan kan sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoldtwt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb hier een elastix / asterisk installatie.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de DND status van asterisk zichtbaar te krijgen is op bijvoorbeeld mijn Grandstream 1200 telefoon.

Dus kan ik bijvoorbeeld om mijn Grandstream 1200 telefoon het rode lampje laten branden wanneer mijn DND status binnen asterisk "actief" is.

Er gaat wel een lampje knipperen bij een voicemail bericht, maar kan ik hem ook rood laten branden op basis van de DND status.

Soms is het meten, soms is het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:59

timovd

Voorsprong door techniek

Even het topic een schop geven.
Ik heb het Asterisk 1.6 ipkg geinstalleerd op mijn Synology NAS. De webinterface draait nu ook. Ik wil Asterisk gebruiken i.c.m. Budgetphone.nl en op mijn Androidtoestel kunnen bellen met CSIPSimple. Voordat ik een abonnement afsluit bij Budgetphone, wil ik eerst de boel geïnstalleerd krijgen. Nu heb ik er de ballen verstand van en bovendien kan ik geen ServiceProvider selecteren in de web GUI.
Moet ik eerst een serviceprovider instellen voordat ik andere dingen kan instellen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik moet binnenkort weer flink aan de slag. Ik heb inmiddels het brakke en onveilige Asterisknow pakket vervangen door Elastix. Dat bevalt me al een stuk beter, behalve dat het wat bloated is met IM/Chat, agenda, en e-mail functionaliteit.

Ik wil graag de volgende doelstellingen bereiken.
  • Fax server, bij voorkeur inkomende faxen via e-mail kunnen ontvangen.
  • Zorgen dat inkomende en utigaande gesprekken snel uitgaan (niet veel seconden wachten). Dit is geen Asterisk-probleem, maar één met mijn PAP2T adapter die ik thuis heb staan.
Ik heb alleen de volgende vragen... is het mogelijk om faxen te ontvangen en verzenden via SIP? Ik gebruik Budgetphone (inkomend) en Voipbuster (uitgaand).

Tevens vroeg ik me af of smsjes versturen via SIP mogelijk zou zijn, maar tot nu toe gebruik ik gewoon de Voipbuster client om internationaal tekstberichten te versturen. Mijn landlijn thuis is inmiddels al wel meer dan een jaar aangesloten via mijn Asterisk-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
chronoz schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:15:
Ik heb alleen de volgende vragen... is het mogelijk om faxen te ontvangen en verzenden via SIP? Ik gebruik Budgetphone (inkomend) en Voipbuster (uitgaand).
Ja, geen enkel probleem.
chronoz schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:15:Tevens vroeg ik me af of smsjes versturen via SIP mogelijk zou zijn, maar tot nu toe gebruik ik gewoon de Voipbuster client om internationaal tekstberichten te versturen. Mijn landlijn thuis is inmiddels al wel meer dan een jaar aangesloten via mijn Asterisk-server.
Volgens mij kan dit alleen via een zgn. SMS gateway: Wikipedia: SMS gateway
Maar kan ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
shure-fan schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:57:

heb asterisk (elastix) text based geinstalleerd zodat ik alles zelf moest invullen en aanmaken, of te wel, ipv een web interface heb ik nu zelf de controle in handen
even mezelf ge-quote:

in de zoektocht naar een vernieuwde versie van asterisk (updates enzo) heb ik iets te enthousiast de huidige installatie gewist...

Kan iemand mij vertellen welke versie van Elastix puur text based kan werken, ik heb nu puur voor nood asterisknow textbased geinstalled maar dat is vrij oud

Wie kan mij helpen hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Waarom geen Ubuntu + Asterisk? Of een ander Linux smaakje met Asterisk. Ik denk dat mensen je misschien beter kunnen helpen met een doorsnee Asterisk installatie dan met een toch wel redelijk exotische distro als Elastix of AsteriskNow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
AutoStatic schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 22:00:
Waarom geen Ubuntu + Asterisk? Of een ander Linux smaakje met Asterisk. Ik denk dat mensen je misschien beter kunnen helpen met een doorsnee Asterisk installatie dan met een toch wel redelijk exotische distro als Elastix of AsteriskNow.
omdat ik geen kennis heb van Linux, en eerlijk gezegd ook geen tijd en zin heb om dat geheel uit te moeten vogelen

moet er even bij zeggen: Ik heb het interne gedeelte inmiddels weer aan de gang maar de inkomende lijn van Budgetphone (inkomend nummertje dus) daar heb ik de settings van nodig, kan iemand mij vertellen hoe ik dat neer moet zetten in sip.conf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
shure-fan schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 08:55:moet er even bij zeggen: Ik heb het interne gedeelte inmiddels weer aan de gang maar de inkomende lijn van Budgetphone (inkomend nummertje dus) daar heb ik de settings van nodig, kan iemand mij vertellen hoe ik dat neer moet zetten in sip.conf?
Snel uit mijn conf files geplukt:

sip.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
register => budgetphonetelnummer:wachtwoord@sip1.budgetphone.nl/budgetphonetelnummer

[budgetphone]
context=pstn-in
host=sip1.budgetphone.nl
insecure=port,invite
qualifyfreq=30
type=peer
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw
allow=gsm
allow=g726
allow=g723
allow=g729
allow=g722
dtmfmode=rfc2833

extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
[pstn-in]

exten => budgetphonetelnummer,1,GotoIf(${BLACKLIST()}?blacklisted)
 same => n,Dial(SIP/naamvanjetoestel)
 same => n,Hangup()
 same => n(blacklisted),Hangup()

Blacklisting hoef je niet te gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe ziet dat blacklisting deel van je extensions uit, zou je hier wat meer uitleg bij kunnen geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+func+BLACKLIST

Ik werd op een gegeven moment gebeld door iemand van São Tomé e Príncipe en dat vertrouwde ik niet dus daarom heb ik die blacklist functie erin gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 17:44
Hoi CrimsonRider,

heb jij dit ooit werkend gekregen? Kamp met hetzelfde.. Wanneer ik echter voipbuster in de trunk zet, lukt het wel.
CrimsonRider schreef op donderdag 31 december 2009 @ 02:11:
Tweakers, ik zit met een probleempje en kom er niet uit, ik probeer via een softphone, X-Lite, via mijn linux bak en Asterisk en Tweakphone te bellen. Echter ik krijg het niet werkend. Ik heb al verschillende conf geprobeerd, maar niets schijnt te werken.

Mijn SIP account registered, dat kan ik zien als ik via CLI Asterisk benader, maar elke call die ik vanaf X-Lite probeer te maken, krijgt een Call Failed: Declined error. Als ik de terminal nakijk, zie ik wel van alles voorbij komen, inclusief die 6xx code, maar nergens lijkt tie te proberen hem via de Tweak lijn naar buiten te sturen. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Dit zijn mijn config files
sip.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
[general]
context=default
bindport=5060
bindaddr = 0.0.0.0
srvlookup=yes
;defaultexpiry=300
sipdebug = yes
register => 31xxxxxxxxxx:xxxxxxx@sip.tweakphone.nl/31xxxxxxxxxxxxxxx
externip = xx.xx.xx.xx
localnet=192.168.40.0/255.255.255.0
nat=yes

;[sip_proxy-out]
type=peer
secret=xxxxxxxxxxxxxxxxxx
username=31---------
fromuser=31---------
fromdomain=sip.tweakphone.nl
host=sip.tweakphone.nl
realm=sip.tweakphone.nl
call-limit=5
dtmfmode=auto
context=default
insecure=port,invite
qualify=no
nat=no
canreinvite=no
disallow=all
allow=alaw
allow=ulaw

[14]
type=friend
auth=md5
username=14
secret=1234
callerid="Naam14" <14>
host=dynamic
canreinvite=no
context=sip
dtmfmode=auto

extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[general]
static=yes
writeprotect=yes

[globals]
[outgoing]
exten => _0[123456789]XXXXXXXX,1,Dial,SIP/sip_proxy-out/0031${EXTEN:1}
exten => _0[123456789]XXXXXXXX,2,Congestion
exten => _XXXXXXX,1,Dial,SIP/outgoing/0031[b]53[/b]${EXTEN}
exten => _XXXXXXX,2,Congestion

[incoming]
exten => _X.,1,Dial(SIP/14);
exten => 31152122023,1,Ringing
exten => 31152122023,2,Dial(SIP/14,20)
exten => 31152122023,3,Voicemail(u14)
exten => 31152122023,4,Hangup

[default]
exten => 14,1,Dial(SIP/14,20)
exten => 14,2,Voicemail(14)
exten => *6050,1,VoiceMailMain(${CALLERIDNUM}@${CONTEXT})
include => outgoing
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
code:
1
;[sip_proxy-out]
Als je je section naam comment dan gaat het niet werken. Dus mocht je een dergelijke configuratie gebruiken dan zou het moeten werken als je de ; weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 14:18

WoBBeL

*zwaai*

Onlangs een Trixbox geinstalleerd (versie 2.6.2.2) en deze hangt publiekelijk aan het internet (port forward naar intern). Nu was ik even tijdelijk de firewall vergeten (oops :+ ) en ik had vandaag continu 2mbit aan registraties binnenkomend _O- alleen zie ik nu bij de Active Channels wel duizenden register pogingen vanaf 127.0.0.1. Enig idee wat dit kan zijn?
127.0.0.1 (None) 4227794182 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER
127.0.0.1 (None) 1311411955 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER
127.0.0.1 (None) 2512410200 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER
127.0.0.1 (None) 685400917 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER
127.0.0.1 (None) 4106767861 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER
127.0.0.1 (None) 3089119787 00101/00001 0x0 (nothing) No Rx: REGISTER

[ Voor 47% gewijzigd door WoBBeL op 11-07-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
127.0.0.1 is je local host dus de machine zelf

inmiddels heb ik via elastix de boel weer bij mij draaiende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 17:44
AutoStatic schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:35:
code:
1
;[sip_proxy-out]
Als je je section naam comment dan gaat het niet werken. Dus mocht je een dergelijke configuratie gebruiken dan zou het moeten werken als je de ; weghaalt.
Maar heb jij wel sip.tweakphone.nl werkend op je asterisk?

Gr. Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 14:18

WoBBeL

*zwaai*

shure-fan schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:47:
127.0.0.1 is je local host dus de machine zelf

inmiddels heb ik via elastix de boel weer bij mij draaiende
No shit ;) (just kidding). Heb vanaf nu gewoon een grote boze firewall die standaard alles blokt...veel beter :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Maar heb jij wel sip.tweakphone.nl werkend op je asterisk?

Gr. Martijn
Nee, maar zou gewoon moeten werken. Je zou username kunnen vervangen door defaultuser. En de realm optie heb je niet nodig. En je moet je registreren bij tweakphone, dit kun je in je sip.conf bestand doen:
code:
1
register => tweakphoneusername:tweakphonepassword@sip.tweakphone.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb Asterisk 1.8 nu via het 3rd party package van Synology geïnstalleerd. Dit werkt prima!
Er is in dit forum al veel geroepen over de instellingen van BudgetPhone, maar ik krijg het niet voor elkaar.

settings:
host: sip1.budgetphone.nl
user: 31***
pass: ***

Ook als ik de CLI van Asterisk opstart in Telnet (/Volume1/@appstore/Asterisk/sbin), zie ik geen foutmeldingen over deze Voip Trunk. Hoe kan ik specifiek deze trunk debuggen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

*Kick
Wil iemand een screenshot maken van de Budgetphone trunk in Asterisk? Bij mij blijft 'ie nog steeds op "unregistered" staan. Alles is mijns inziens goed ingesteld; als ik de gegevens in CSIPSimple (Android app) invul, werkt het goed.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:39
Voor budgetphone moet je ergens in de config iets aanpassen. Zal zsm ff opzoeke wat t is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Is dat wat je in je sip.config moet toevoegen?
register => user[:secret[:authuser]]@host[:port][/extension]

Edit: en klopt het dan dat je hardware er twee keer instaat bij Online Accounts in de BudgetPhone portal?

[ Voor 33% gewijzigd door timovd op 07-09-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:07
Het nieuwe prepaid abonnement van Budgetphone heet: "budgetphone uno"
Dit nieuwe abonnement gaat €1,25 / maand kosten.

Voor bestaande klanten wordt dit doorgevoerd als er weer een nieuw jaar begint v.w.b. het "oude" prepaid account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrrr1234
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07-2015
Ik ben erg tevreden over mijn Raspberry met PBXINAFLASH.

Veel beter dan Elastix en Trixbox. Ontzettend goed ondersteund met een actief gebruikersforum.

Installatie mbv Windows op een SD kaart. Daarna eenvoudig Raspberry opstarten: 5V/1.2A/10W en Freepbx instellen.

Loopt overigens op Debian wheezy/sid, but who cares...

Asterisk 1.8.16 en Freepbx 2.10 + een aantal interessante apps, die je niet altijd nodig hebt, maar wel van kunt leren. http://nerdvittles.com/

TIP: Na installatie, meteen even naar extensions_custom.conf om ; te zetten op alles wat begint met:
;exten => _00

..daarna kun je zonder problemen 00 gebruiken om uit te bellen :)

PS overclock settings zijn standaard aangegeven tot 1Ghz CPU met behoud van garantie
PS2 als je nu een Raspberry koop (25 euro), dan krijg je de versie met 512Mb geheugen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rrrr1234 op 22-10-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrrr1234
@timovd de Synology package voor Asterisk is corrupt, wacht ff tot een nieuwe versie komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hij installeert prima bij mij en de VOIP trunks registreren. Alleen Budgetphone doet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrrr1234
timovd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 20:38:
Hij installeert prima bij mij en de VOIP trunks registreren. Alleen Budgetphone doet moeilijk.
Heb je geen problemen hiermee:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=190&t=56018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrrr1234
timovd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:43:
Is dat wat je in je sip.config moet toevoegen?
register => user[:secret[:authuser]]@host[:port][/extension]

Edit: en klopt het dan dat je hardware er twee keer instaat bij Online Accounts in de BudgetPhone portal?
Mijn budgetphone settings:

username=31xxxxxxxxx
type=peer
secret=yoursecret
qualify=no
port=5060
nat=yes
insecure=port,invite
host=sip1.budgetphone.nl
fromuser=31xxxxxxxxx
fromdomain=sip1.budgetphone.nl
disallow=all
context=from-trunk
canreinvite=no
allow=alaw&ulaw&gsm

31xxxxxxxxx:yoursecret@sip1.budgetphone.nl/31xxxxxxxxx

Let op: bij veel routers/providers stel je beter als externip 192.168.x.x (je locale PBX adres) in en niet je echte externe IP adres

Bij Budgetphone komt er maar een keer een registratie voor, tenzij je natuurlijk nog andere devices op hetzelfde account hebt aangemeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Heeft er iemand ervaring met asterix achter een KPN Experiablox (zo'n nieuwe, een Arcadyan)?

Ik ben nu al een week bezig om Asterisk te registreren bij dat graf-apparaat maar het lukt dus niet.
Het enige wat ik wil is dat hij telefoontjes op kan nemen. Een soort veredeld antwoordapparaat dus maar zelfs dat lukt me niet.
hij vertikt het gewoon om zichzelf bij die experiabox te registreren.

Een gewone softphone met dezelfde gegevens gaat zonder enig probleem maar Asterisk komt met authentication errors..
Ik heb elke google pagina inmiddels gehad maar het werkt gewoon niet.

Heeft hier iemand dat al voor mekaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
hallo mensen,

Ik heb een vraagje waar ik maar niet uitkom,

Ik heb een elastix server draaien met daarop 8 extensions, en 2 in/uitgaande budgetphone lijnen

Ik weet hoe ik de inkomende budgetphone lijnen kan routen naar de desgewenste extensions

echter wil ik graag datzelf ook bij het uitgaande verkeer.

Ik wil dus ergens aan kunnen geven welke extension over welke lijn naar buiten mag bellen

en ook (als het kan) welke extensions alleen intern mogen bellen (zonder het gebruik van een dialplan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:28
Rrrr1234 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 20:31:
Ik ben erg tevreden over mijn Raspberry met PBXINAFLASH.

Veel beter dan Elastix en Trixbox. Ontzettend goed ondersteund met een actief gebruikersforum.

Installatie mbv Windows op een SD kaart. Daarna eenvoudig Raspberry opstarten: 5V/1.2A/10W en Freepbx instellen.
Ik heb dezelfde ervaring opgedaan met een Raspberry op basis van Debian7 / Wheezy met Asterisk 10 en Freepbx. Gewoon een SD flashen en opstarten. Had geen enkele Linux-of Asterisk-ervaring maar je hebt het zo draaiende.
Compleet project en downloads vindt je hier: http://www.raspberry-asterisk.org/

Opstelling draait nu 3 maanden hartsikke goed. Voor € 35,- voor de Raspberry en nog een eurootje of 8 voor de behuizing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 23-11-2012 23:20 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb sinds kort Tele2 (particulier) en wil mijn Asterisk (draait op mijn NAS) instellen als centrale. Is dit mogelijk? Herkent Asterisk het de analoge aansluiting op mijn Tele2 Modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
@timovd, het is ook niet helemaal de bedoeling puur je vraag te dumpen en maar hopen dat iemand het antwoord geeft wat je verwacht. Zoals overal op GoT is het wel fijn om eerst aan te geven wat je zelf onderzocht heb, waar je op gezocht heb, en wat er dus precies niet lukte.

Verder heb ik eigenlijk geen idee wat je bedoelt met "Herkent Asterisk het de analoge aansluiting op mijn Tele2 Modem?" Misschien als je ze dicht genoeg bij elkaar zet dat GBAD ze kan linken? :)
possamai schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:24:
Heeft er iemand ervaring met asterix achter een KPN Experiablox (zo'n nieuwe, een Arcadyan)?

Ik ben nu al een week bezig om Asterisk te registreren bij dat graf-apparaat maar het lukt dus niet.
Het enige wat ik wil is dat hij telefoontjes op kan nemen. Een soort veredeld antwoordapparaat dus maar zelfs dat lukt me niet.
hij vertikt het gewoon om zichzelf bij die experiabox te registreren.

Een gewone softphone met dezelfde gegevens gaat zonder enig probleem maar Asterisk komt met authentication errors..
Ik heb elke google pagina inmiddels gehad maar het werkt gewoon niet.

Heeft hier iemand dat al voor mekaar gekregen?
Ik heb het thuis voor de grap wel eens ingesteld, maar dat was bij een ZTE ExperiaBox. Probeer even met "sip debug ip 192.168.2.254"Als dat nog steeds het gw adderss van die dozen is te zien wat voor authenticatie errors die teruggeeft. Alhoewel mijn ervaring ook was dat die dozen niet de meest zinnige errors uitspugen... Soms zou het ook nog wel kunnen helpen om zowel je username als auth user op te geven bij het registreren ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Tele2 ondersteunt geen randapparatuur, maar dit wil niet zeggen dat het niet kan. Voordat ik een adaptertje koop wil ik eerst weten of het kan en wat ik nodig heb.
In Asterisk kun je een analoge trunk instellen. Gaat dit werken met een analoog naar digitaal adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tele2 ondersteunt geen randapparatuur? Dus ze leveren een poort en als de telefoon 't niet doet dan is dat je eigen zaak?

Als jij een adaptertje hebt dat zich voordoet als analoge telefoon gaat 't prima werken lijkt me.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
als je een ata koopt met een fxO poort, kun je die aan je tele2 modem hangen,

in je asterisk installatie kun je vervolgens die fx0 aanroepen als trunk naar buiten (lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
nog ff een laatste update van mij

Ik draai momenteel al bijna 3/4 jaar succesvol een 12v pctje met daarop een elastix installatie

daarop heb ik

5 eigen extensions (3 in gebruik, 2 voor test doeleinden)

1x extension op een remote site in NL
en binnenkort 2x een extension in het buitenland

verder nog 2x een budgetphone nummer, en daar komt waarschijnlijk nog 1of 2 nummers bij ivm het buitenland

systeem draait hier erg lekker en heb er geen omkijken naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 20-01 18:05
Ik ben aan het klooien met raspbx en belcentrale.nl als voip-provider. Probleem is alleen dat ze een asterisk gebruiken in hun accounts en extensies, waar freepbx van over de mik gaat. Zo is mijn outbound callerid ongeldig.

Nu heb ik wel een oude pdf (voor trixbox) gevonden die zegt dat ik de volgende twee bestanden moet veranderen zodat de asterisk wel wordt geaccepteerd:

- script.legacy.js
- libfreepbx.javascripts.js

Het eerste bestand kan ik wel vinden maar daar is de code totaal anders dan volgens de handleiding.
Het tweede bestand kan ik niet eens vinden.

De code die er volgens de handleiding zou staan:

JavaScript:
1
2
3
function isCallerIDChar (c)
{   return ( ( (c >= "a") && (c <= "z")) || ((c >= "A") && (c <= "Z")) || ((c >= "0") && (c <= "9")) || (c == ":") || (c == "_") || (c == ",") || (c == "-") || (c == "<") || (c == ">") || (c == "(") || (c == ")") || (c == " ") || (c == "\"") || (c == "&") || (c == "@") || (c == ".") || (c == "+") )
}

waarbij ik het moet veranderen in dit:

JavaScript:
1
2
3
function isCallerIDChar (c)
{   return ( ( (c == "*") || (c >= "a") && (c <= "z")) || ((c >= "A") && (c <= "Z")) || ((c >= "0") && (c <= "9")) || (c == ":") || (c == "_") || (c == ",") || (c == "-") || (c == "<") || (c == ">") || (c == "(") || (c == ")") || (c == " ") || (c == "\"") || (c == "&") || (c == "@") || (c == ".") || (c == "+") )
}

de code die ik van het eerste bestand (script.legacy.js):
JavaScript:
1
2
3
function isCallerIDChar (c) {
        return new RegExp(/[ a-zA-Z0-9:_,-<>\(\)\"&@\.\+]/).test(c);
}

wat ik heb geprobeerd (ik kan namelijk geen javascript):

JavaScript:
1
2
3
function isCallerIDChar (c) {
        return new RegExp(/[ \*a-zA-Z0-9:_,-<>\(\)\"&@\.\+]/).test(c);
}

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Want op deze manier kan ik niet eens inloggen op de server :(

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat je hebt gedaan klopt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
krijg nog steeds "Invalid Outband caller ID" als ik die invul : /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan is er iets anders niet goed want die regexp is prima. Maar je kunt ook gewoon voor de zekerheid niet moeilijk doen en de hele functie vervangen met:

code:
1
function isCallerIDChar (c) { return true; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
Yes!!! Uitbellen werkt, had nat=yes vergeten aan te zetten op mijn extensie. Nou verder klooien, want als ik bel naar het voipnummer, krijg ik gelijk een klik en hangt ie automatisch op.

Update: Gelukt!!! Mijn registration klopte niet helemaal. Overigens suckt de support van Belcentrale, maar goed.

Voor future reference en anderen (gebouwd in FreePBX, dus geen raw config files):

inbound route:
Description: from-belcentrale
CallerID Number: (kan je leeg laten, bij meerdere accounts wel invullen bv: 100*001)
Set Destination: "Extensions" -> Je eigen gemaakte extensie

outbound route:
Route name: belcentrale-outbound
Dial patterns: x. (bij vakje match pattern)
Trunk sequence for matched routes: "belcentrale" selecteren bij optie 0

trunks
Trunk name (bij general settings): belcentrale
Dialed number manipulation rules: x. (bij vakje match pattern)
Trunk name (bij outgoing settings): belcentrale
Peer details:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
host=<pbx centrale van belcentrale>
context=from-trunk
username=<gebruikersnaam>
fromuser=<extensie nummer van belcentrale> ; BELANGRIJK, zonder krijg je een 603
secret=<wachtwoord>
type=friend
callerid=<extensie nummer van belcentrale>
canreinvite=no
qualify=yes
dtmfmode=rfc2833
insecure=port,invite
allow=law&ulaw

Registerstring:

<extensie>:<wachtwoord>@<pbxcentrale>/<extensie>

NB: belcentrale is zo fijn om * in hun extensies gebruiken, dat vind freepbx niet altijd even leuk (zie verhaal boven)
NB: bij je controle panel zie je niet staan dat je bent geregistreerd Reports->Asterisk info->Sip info moet er wel "registered staan"

[ Voor 82% gewijzigd door Tha_Butcha op 21-02-2013 23:53 . Reden: oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Toch maar even een question of pure wisdom hier neerzetten.
Ik heb een pbx (elastix) in het datacenter staan, de webinterface gaat via een aparte proxy met authenticatie hierop, volledig los van Elastix. De sip porten (5060 + 10k-20k) staan wel direct open naar de pbx. Verder hangen ze achter een hw firewall.
De extenties worden weer beveiligd door fail2ban en ik heb alwaysauthreject=yes aanstaan.
Wat kan ik nogmeer doen qua beveiliging? Aangezien mn endpoints achter dynamische ip's zitten(mobiele users met vaste toestellen, vpn is niet echt een optie dus).

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
md5secret gebruiken ipv. secret. En sterke wachtwoorden uiteraard. Ander opties zijn een SIP proxy ervoor zetten, bijv. Kamailio. Die kan bijv. SipVicious aanvallen eruit filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Is alwaysauthreject=yes al niet voldoende tegen SipVicious? die md5secret vind ik wel een goede. Tevens ga ik een testcase bouwen met de sipproxy. Vraag me alleen af of ik 1 proxy voor meerdere machines kan zetten zoals ik nu voor de webinterface doe.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

En we hebben weer een denkertje.
Ik heb een pbx opgezet bij een klant, klant zit bij een bestaande voip leverancier welke gebruik maakt van meerdere sip servers. Deze zijn genummert sip1 tm 4, nu wil ik uiteraard allow anon uit hebben staan maar dan krijg ik dat sommige calls niet binnen komen omdat ie dan de juiste server niet ontvangt.
Iemand een idee wat hiervoor de beste fix is?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vroeger had ik op mijn servertje Asterisk draaien met een goedkoop X100p-kaartje.

Nu draai ik ESXi op m'n server en dat betekent dat ik geen PCI-kaartjes kan doorgeven (PCI-e wel). Ik zoek dus eigenlijk een goedkopere PCI-e- vervanger voor mijn X100p.

Wat kunnen jullie aanraden?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
@Compiz, heb je geen last van timings issues dan?

Je zou er een ATA aan kunnen hangen, en dan die hele USB doorgooien, maar of je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Mischien een domme vraag maar stel hem toch.

Ik heb bij mijn beide vestigingen een asteriks server staan die via isdn uitbellen.

Nu wil ik naar de volgende stap namelijk via vpn de twee servers koppelen aan elkaar en daarmee bereiken dat ik een groot intern netwerk krijg waarbij je gratis intern kan bellen van vestiging een naar vestiging twee.

Is dat mogelijk met asteriks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online
Maar natuurlijk Racingwierdo, stel:
Locatie A heeft (intern) nummer blok 1XX, locatie B 2XX; dan maak je een SIP of IAX trunk tussen de twee locaties aan, en op locatie A route je alles met 2XX over die trunk, en op locatie B 1XX terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vergeet niet de pstn-nummers ook af te vangen en intern te routen. (En vergeet niet een manier te maken om alle routing te omzeilen en direct het nummer naar de isdn door te sturen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Ik was dit helemaal vergeten excuses.

Het is zeer duidelijk en helder antwoord bedankt, ik zal het meteen doorgeven aan mijn technisch mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik heb Asterisk op een Synology NAS staan die de taken van een 3CX server moet overnemen.

Het grootste gedeelte werkt al; echter, één belangrijk dingetje nog niet.

Ik wil graag met een sneltoets op mijn telefoon doorschakelen naar mijn mobiel, als iedereen op kantoor naar huis gaat. Met 3CX had ik er een feature code aan gekoppelt, *31 was het geloof ik, die de Out of Office status aanzette waardoor alles naar mijn mobielwerd doorgeschakeld. 's ochtends druk je op de andere sneltoets, die *311 belt, waardoor de status weer op Available gaat (en de belletjes weer d.m.v. een Ring Group naar alle telefoons gaan).

Dit moet ik dus ook met Asterisk configureren. Ik probeer hier de Follow Me functie voor te gebruiken, maar die werkt niet als mijn Incoming Call Rule naar een Ring Group gaat. Als de Incoming Call Rule op één bepaalde extensie staat (waarvoor ik FollowMe heb ingesteld) werkt het wel.

Moet ik het wel in de followme hoek blijven zoeken, of kan dit met een 'simpele' call forward? Bij voorkeur wil ik ook nog het BLF lampje gebruiken als teken dat de doorschakeling aan staat (zodat je 's ochtends op kantoor hem niet vergeet uit te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

franssie

Save the albatross

Ik heb als projectje een asterisk op een Raspberry Pi geïnstalleert, en ik krijg een IP Trunks Online & Registered. Doel is om een conference kamer op te zetten en dan verder, maar ik kom niet van buiten op de asterisk centrale. Ik zoek nu al een heletijd (6 uur non stop) wat ik fout doe, en ik krijg nergens foutmeldingen, iets in de logs, of wat dan ook.
Dus mijn aanname dat
FreePBX Connections
IP Trunks Online 1
IP Trunk Registrations 1

betekent dat het werkt - klopt dus waarschijnlijk niet?
want ik had het idee dat eea half werkt en ik uit logs zou moeten kunnen afleiden wat er fout gaat, maar die logs heb ik niet lijkt het 8) ... (de logs geven wel weer hoe ie opstart maar niets van events etc)

is een cheap connect trunk naar een telfort verbinding overigens, maar ook met modem in DMZ krijg ik geen entries in het freepbx log, ik doe dus iets stoms: wie zet me even in de juiste richting? Zoek niet naar een 123 oplossing, maar meer naar waar ik zelf de oplossing kan vinden, puzzelen is leuk maar ik ben het log stukje kwijt denk ik.
Base version: 27-04-2013
Installed upgrade: 12
Local upgrade available: 12
Online upgrade available: 12
Your system is up to date.
root@raspbx:~# asterisk -rvvv
Asterisk 11.3.0, Copyright (C) 1999 - 2012 Digium, Inc. and others.
Ik doe iets enorm fout, want de logs moeten er zijn of aan te zetten zijn maar ik kan ze niet vinden (wat overigens niet raar is in de freepbx interface, maar via SSH zijn mijn logs in cd /var/log/asterisk/cdr-csv etc leeg?

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 25-05-2013 02:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 16:23
Wat zeggen je logs?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste