Mja, ik snap de hype niet echt. Als amateur metal-gitarist keek ik erg uit naar deze game en de sfeer etc. is erg herkenbaar en voelt als een perfect passende handschoen (ookal omdat ik zo oud ben dat het platenhoes staren etc. me bekend voorkomt

). Het probleem echter is dat dat niet het enige is dat een _game_ nodig heeft om goed te zijn. Het is nl. niet een film, maar een game, je moet iets doen, als player. En daar schort het aan hier.
De gameplay vond ik (afgaand op de demo, maar what else is there) echt heel saai en bovenal erg chaotisch. Noem me een domme ezel, maar toen mij gevraagd werd de poort te openen heb ik echt lopen zoeken hoe en wat maar kon de oplossing niet vinden, en dat terwijl je niet kunt springen dus het was echt TE voor de hand liggend, maar ik zag het niet, en heb toch echt heel veel games uitgespeeld al in mn leven.
Anyway, dat was dan nog tot daar aan toe en wellicht te wijten aan het feit dat ik de hint niet goed gelezen had bij de scene ervoor, wat wel erbarmelijk is is de besturing van de auto, zeker bij die 'boss fight'. Camera werkt al niet mee, maar die auto gaat alle kanten op, althans wanneer ik hem probeer te besturen. Erger nog dan in Alone in the dark.
Grafisch, sorry, erbarmelijk. Ik kan er niet bij dat men dit heeft goedgekeurd. Het kan wel zijn dat het 'cartoony' is maar het komt echt op me over alsof ik naar een PS2 game zit te kijken. Met zulke brakke gfx mag je wel 60fps verwachten, maar dat kreeg men niet voor elkaar bij EA. Tja.
Het is net als bij een Tim Burton film: zn fans komen al klaar wanneer ze de filmaffiche zien en raken niet uitgeluld over het werk zelf, maar als je er zonder roze bril op naar kijkt zijn de films vaak niet zo best als de fans willen doen geloven. Ik vrees voor Brutal legend dat de game op handen zal worden gedragen door de Tim Shafer fans en er geen kwaad / slecht woord aan gewijd zal worden, echter wanneer je er zonder roze bril naar kijkt blijft er toch minder over dan wat men je wil doen geloven. Althans, daar lijkt het op, gezien de kwaliteit van de demo. Niet aankomen met 'het is maar de tutorial', bij EA hebben ze de keuze gemaakt dit als advertorial te releasen, en dan is dat waar ze op worden afgerekend. Batman: AA's demo was iig dermate goed dat je meer wilde, je wilde verder gamen. Bij BL heb ik dat totaal niet, ondanks de metal-sfeer (het geluid is overigens, qua mixing en sterkte ook niet best).
Maar goed, anderen hebben wellicht een andere mening
Wat zwaar gaat worden voor BL is de concurrentie van goede games. Ik zag boeboe Uncharted 2 afserveren als een random shooter, tja, ik kan het ook niet helpen dat je spijt hebt dat je je ps3 verkocht hebt, boeboe

. Anyway, BL moet de concurrentie aan met die games en dat wordt zwaar. Het interessante daarbij is dat er 0.0 reviews zijn voor BL op dit moment. Zelfs niet 1 uit een magazine die toch vaak eerder zijn met reviews dan on-line media. Dat is OF een teken dat de game erg slecht is OF dat de reviewers het gewoon geen ruk interesseert. Beide zijn niet goed voor de aanloop naar de game's releasedate: de lame, niet-grappige filmpjes met jack-black die EA nu released zijn wellicht bedoeld om de hype op te krikken, maar IMHO halen ze juist de aandacht weg bij wat werkelijk telt: hoe is BL als 'game'? Is het leuke er na een uur wel af of vermaak je je er 20 uur mee?