Nieuw project - Kunstmatige Intelligentie?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Doet me denken aan Orson Scott Card's boeken, waarin de AI "Jane" tot leven komt in het interstellaire "internet". Ze is trouwens lief en goedaardig enzo, maar ze willen haar desondanks toch om (bij gebrek aan een beter term) zeep helpen.

Ik denk dat je maar eens moet beginnen met een TAAK te verzinnen voor het program. Wereldheerschappij lijkt me wel iets :9

FF serieus, als dit echt serieus wat wordt wil ik ook wat bijdragen aan code (ik spreek C, C++, Pascal, Delphi, ASM, SQL en nog wat talen die ik liever niet noem).

Verwijderd

Gaaf! Ik wil ook wel helpen met denken over het probleem en programmeren (ik spreek Pascal, Delphi, Java, beetje C++ en PHP).

Het lijkt me iig het beste om eerst eens een forum oid te hebben of gewoon bij elkaar te komen om een echt concreet plan te vormen en een echt begin te maken.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 12:02 schreef Belgarion het volgende:

FF serieus, als dit echt serieus wat wordt wil ik ook wat bijdragen aan code (ik spreek C, C++, Pascal, Delphi, ASM, SQL en nog wat talen die ik liever niet noem).
Je bijdrag is zeker welkom :) kijk even of je jezelf kan registreren op bovenstaande link.

edit: http://sourceforge.net/projects/disknosys/

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 10:33
Ik wil er best over helpen nadenken, kan ook beetje C++/pascal begrijpen, maar voor het echte progwerk heb je niet zoveel aan me denk ik.

Verwijderd

Is het slim om KI in een C++ of Java omgeving te programmeren? Meer abstracte talen vergemakkelijken veel (bijv. "Prolog" waarvan vele gratis implementaties te krijgen zijn...).

Verwijderd

ik kan ook wel java, maar denk liever mee tijdens de ontwikkeling :)
heb toch binnenkort een vak over neuro-computing
dus dan weet ik er wat meer over

Verwijderd

Ik heb zelf hier ook al eens over na lopen denken, maar het is alles bij elkaar toch best lastig.

Je zou kunnen proberen zoiets te implementeren met neurale netwerken. Het probleem van NN is dat het hele netwerk met zichzelf communiceert. Distributed betekent dit dat alle pc's die meerekenen 24/7 aan moeten staan en dan aan een hele snelle lijn, anders sta je langer te wachten dan te rekenen. Zelf heb ik er mijn twijfels over of een NN uberhaupt wel in staat is om zo groot te groeien. Trainen via backpropogation houdt meestal na een paar layers al gauw op, dus daar zal je iets slimmers voor moeten verzinnen.

Genetische algorithmes lijken mij een betere oplossing. Die lenen zich ten eerst beter voor distributed rekenwerk en kunnen ook tamelijk goed leren.

Kinky is natuurlijk het combineren van dit soort technieken :9

Qua taal zou ik Java kiezen. Als het gaat om stug rekenwerk kan Java best redelijk meekomen en het scheelt een hoop portwerk, want de gemiddelde tweaker heeft geloof ik wel een paar OS'en :)

Ben benieuwd! Ik schrijf me in!

Verwijderd

promoot ook op de campus, daar wonen 2000 man met een permanente 100 Mbit aansluiting
zijn vast wel meer geinterreseerden

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit klinkt wel interessant allemaal :)

Ik wil best meedoen, maar verder dan wat HTML en PHP kom ik niet :(

Ik heb straks wel 24/7 een servertje draaien op een 10Mbit lijn, maar dan moet eerst mijn TB 1200 gaan werken :'(

Die ELIZA kan wel meepraten over 'All your base are belong to us' ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
:)
cool dit allemaal

Nu maar wachten op vanavond om te zien of iedereen naar SourceForge movet of dat er ergens anders nog wat verzonnen wordt.
Feit is dat er héél veel moet worden nagedacht en dat de hieruit voortkomende ideeën wel goede kansen krijgen tot hun recht te komen.

Dit betekent dat er eerst moet worden nagedacht over wat het project in feite gaat inhouden. 'AI creëren' klinkt nogal fictisch en is het natuurlijk ook (nog).

Het is dus raadzaam het hele concept simpel te houden (in het begin). Denk bijvoorbeeld aan distributed.net: Domweg, brute force mogelijkheden proberen. Dit is een manier die goed past in een distributed project, maar stel je maakt elke computer - ik zeg maar wat, slaat nergens op - één hersencel, dan ben je gebonden aan de betrouwbaarheid van het netwerk; distributed.net moet het simpelweg hebben van zoveel mogelijk data (maar dan spreken we wel over bytes!).

(zat ik zo nog te denken)

Expanding the inexpandable

• Ultra
  • Niet online
Dit is ook wel enigszins van toepassing:
http://www2.tweakers.net/nieuws/15979

• Orphix
  • Niet online
[sceptische modus]
Ik heb ooit gelezen dat distributed computing niet het einde van supercomputers is omdat heel veel zaken, zoals bijvoorbeeld weersvoorspellingen, teveel onderlinge relaties hebben dat het op 1 plek moet gebeuren. Bij een kunstmatig brein heb je denk ik hetzelfde idee, in het 'echt' reageren duizenden neuronen met elkaar en de uiteindelijke staat van de hersenen bepaalt wat jij doet/laat. Een zeer simpele gedachte zou dan imho al heel veel 'bandbreedte' slurpen als je het wilt spreiden over meerdere computers, om nog maar niet te spreken over latency tijden.
Zo kan ik nog wel wat problemen bedenken, als waar sla je de informatie op, wordt de AI 'dommer' als minder mensen online zijn?
Ik ben geen expert op dit gebied, dus als iemand mij fout kan bewijzen, graag :)
[/sceptische modus]

however, als er een goed idee klaarligt, ben ik bereid m'n programmeerkunsten in werking te stellen.

Verwijderd

Lijkt me erg interessant om zoiets te bouwen.
Lijkt me nog veel leuker om het een goede opvoeding mee te geven.

Want ook al heb je een goed stel hersenen zonder opvoeding ben je niets.

Misschien is het dus handig om vooral de opvoeding distributed te laten plaatsvinden.

Een mens leert bijvoorbeeld veel sneller praten als hij met veel andere mensen in contact komt.

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02-2025
* Elissen kan goed Delphi en een klein beetje PHP, Java, C/C++, Bash, VB/VBA

gewoon elissen@bigfoot.com noteren. Kan altijd handig zijn :).

Verwijderd

Taal:
Om distributed te leren is het belangrijkste dat er één taal gesproken wordt en dat die taal maar op één manier te interpreteren is.

Bandbreedte:
Als je gewoon in Ascii praat dan heb je niet echt veel bandbreedte nodig.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

* -=Confuzer=- spreekt VB, pascal, java en een beetje delhi en c

Maar programmeren is volgens mij niet het grootste probleem, welke algoritmes gaan er gebruikt worden?

Mijn zusje doet btw AI in Amsterdam, zit alleen nog in het eerste jaar...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 14:37 schreef JCisBack het volgende:
Lijkt me erg interessant om zoiets te bouwen.
Lijkt me nog veel leuker om het een goede opvoeding mee te geven.

Want ook al heb je een goed stel hersenen zonder opvoeding ben je niets.

Misschien is het dus handig om vooral de opvoeding distributed te laten plaatsvinden.

Een mens leert bijvoorbeeld veel sneller praten als hij met veel andere mensen in contact komt.
ja, maar als je met teveel mensen in aanraking komt, kan dat je goede opvoeding ook schaden, je kunt teveel slechte dingen leren. Of tegenstrijdige dingen, zodat je in de war komt. :P

• Gulpener
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Gulpener

zelluf!

Zou het niet handig zijn om een project in samenwerking met een of ander instelling op te zetten ? bv een universiteit of technologisch instituut, dan zou je over hun kennis kunnen beschikken en zij zouden over onze rekenkracht kunnen gebruiken. Just a thought.

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 15:19 schreef Red_Devil het volgende:

[..]

ja, maar als je met teveel mensen in aanraking komt, kan dat je goede opvoeding ook schaden, je kunt teveel slechte dingen leren. Of tegenstrijdige dingen, zodat je in de war komt. :P
Dat is helemaal waar; er moet dus een goed moderatie schema gebruikt worden zodat trolls en flamebaits weggelaten worden.

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 15:20 schreef Gulpener het volgende:
Zou het niet handig zijn om een project in samenwerking met een of ander instelling op te zetten ? bv een universiteit of technologisch instituut, dan zou je over hun kennis kunnen beschikken en zij zouden over onze rekenkracht kunnen gebruiken. Just a thought.
Misschien is Universiteit Twente een optie?

Verwijderd

Je gaat heel veel bandbreedte nodig hebben. Wat dacht je van al die 'kennis' die het netwerk opdoet? Iedere pc die meerekent moet toegang hebben tot deze 'kennis' en ook constant worden geupdate. Vandaar dat supercomputers voor dit soort zaken inderdaad vaak veel sneller zijn.

Opvoeden komt grofweg in 2 smaken: supervised training en self-training. Die laatste is natuurlijk het mooiste, stop er 100 boeken in en laat maar leren. Supervised is (meestal) beter/sneller omdat je het systeem zo traint op specifieke zaken, maar ik neem niet aan dat er tweakers zijn die iedere avond voor het slapengaan het systeem een verhaaltje willen vertellen ;)

Hier in Delft zitten hebben we ook een AI-groepje, willen vast wel wat kennis delen.

Verwijderd

Ik wil ook wel helpen. Ik ben eerste jaars informatica student en praat java.
Al kan ik misschien niet zoveel doen, alle beetjes helpen, en ik wil eventueel ook wel helpen met de organisatie.

RobzQ: Hoever staat het er nu mee?

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 15:20 schreef Gulpener het volgende:
Universiteiten en andere instituten lijkt misschien wel een goed idee echter die zijn onderling al jaren bezig om uit te vechten uit welke potje het betaald moet worden..

Om dat te voorkomen (en een heleboel andere academische rompslomp) lijkt het me een goed idee voorlopig door te gaan zoals we nu bezig zijn.. Neemt niet weg dat studenten en professoren van harte welkom zijn zich in de discussie te mengen.

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 15:27 schreef JCisBack het volgende:

[..]

Dat is helemaal waar; er moet dus een goed moderatie schema gebruikt worden zodat trolls en flamebaits weggelaten worden.
Juistem, daar moet dus goed over nagedacht worden. ;)

Verwijderd

Naast een goed moderatie systeem moet er ook een systeem komen voor de 'opvoeders' waarbij ze de verschillende contexten van een stuk informatie kunnen aangeven.

Ik ga hierbij uit van de volgende definitie van kennis:
Ryan K. Lathi and Michael M. Beyerlein (2001)
Knowledge is developed and organized out of a procession of information based on the beliefs, values, and commitment of the individuals involved. Information becomes knowledge once it is understood and its value (including how it can be used) is learned.

Daarnaast is kennis altijd in beweging
Heraclitus of Ephesus (circa 500BC) zei: "All is in flux".
We moeten dus ook kunnen aangeven wat de verschillende contexten zijn waarbinnen een stukje kennis waarde heeft.

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 15:58 schreef JCisBack het volgende:
Naast een goed moderatie systeem moet er ook een systeem komen voor de 'opvoeders' waarbij ze de verschillende contexten van een stuk informatie kunnen aangeven.

Ik ga hierbij uit van de volgende definitie van kennis:
Ryan K. Lathi and Michael M. Beyerlein (2001)
Knowledge is developed and organized out of a procession of information based on the beliefs, values, and commitment of the individuals involved. Information becomes knowledge once it is understood and its value (including how it can be used) is learned.

Daarnaast is kennis altijd in beweging
Heraclitus of Ephesus (circa 500BC) zei: "All is in flux".
We moeten dus ook kunnen aangeven wat de verschillende contexten zijn waarbinnen een stukje kennis waarde heeft.
True, true, maar je leert natuurlijk zelf ook bij, en het zou mooi zijn als je die kennis weer kunt gebruiken voor de opvoeding. Dat is toch het principe?? Of ben ik daar fout mee? :?

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 15:35 schreef hybridz het volgende:
Al kan ik misschien niet zoveel doen, alle beetjes helpen, en ik wil eventueel ook wel helpen met de organisatie.

RobzQ: Hoever staat het er nu mee?
Tof dat je wil helpen, de status: er is inmiddels een (opensource) website voor dit project opgezet op soundforge incl. forum, news, users, mailinglist enz enz. (zie signature)

Verwijderd

Hoe kom ik daarbij? Ik heb me geregistreerd, maar ik kom geen stap verder. Ik heb nog geen replymailtje gehad. Kun je me helpen? robzq???

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 16:13 schreef Red_Devil het volgende:

[..]

True, true, maar je leert natuurlijk zelf ook bij, en het zou mooi zijn als je die kennis weer kunt gebruiken voor de opvoeding. Dat is toch het principe?? Of ben ik daar fout mee? :?
Dat is precies wat ik duidelijk probeer te maken. ;)

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 16:21 schreef JCisBack het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik duidelijk probeer te maken. ;)
Dan begrijpen we elkaar iig wel goed.

Verwijderd

Nou, ik ga nu eerst weekend vieren. Lees het na het weekend wel weer.

Prettig weekend en tot maandag allemaal... :)

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 16:20 schreef Red_Devil het volgende:
Hoe kom ik daarbij? Ik heb me geregistreerd, maar ik kom geen stap verder. Ik heb nog geen replymailtje gehad. Kun je me helpen? robzq???
Heb je ergens een unix naam gekregen tijdens de registratie? Zet die hier even neer dan zal kan ik je meteen aan het project added..

Zal straks even kijken hoe het zit met de admin rechten zodat meerdere mensen rechten krijgen.

• Expander
  • Niet online
Hmm, dus DisKnoSys gaat 'taal' leren.. :?

of niet?

Ik dacht meer in de richting van zoeken naar de optimale programmacode dat zichzelf in een bepaalde software-omgeving in stand weet te houden door zichzelf aan te passen aan veranderingen door '?'.. Zo-íets, maar met taal is men al bezig.

Natuurlijk kunnen er meerdere subprojecten worden opgezet die draaien onder hetzelfde distributed-systeem..

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
copy - paste : even een uitreksel van voorgaande discusie in een draadje gezet op soundforge:

http://sourceforge.net/forum/forum.php?thread_id=80870&forum_id=68798

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 17:38 schreef Expander het volgende:
Hmm, dus DisKnoSys gaat 'taal' leren.. :?

of niet?
Onder andere, taal zal toch nodig zijn om op de een of andere manier met het systeem te communiceren?
Natuurlijk kunnen er meerdere subprojecten worden opgezet die draaien onder hetzelfde distributed-systeem..
Klopt, behalve een taalmodule (die ook nog eens landafhankelijk kan zijn) zijn er nog veel en veel meer stukjes 'intelligentie' nodig. (Denk aan het indexeren en categoriseren van de informatie die het systeem van het internet krijgt) en meer...

• soepkip
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Op vrijdag 02 maart 2001 15:15 schreef -=Confuzer=- het volgende:
* -=Confuzer=- spreekt VB, pascal, java en een beetje delhi en c

Maar programmeren is volgens mij niet het grootste probleem, welke algoritmes gaan er gebruikt worden?

Mijn zusje doet btw AI in Amsterdam, zit alleen nog in het eerste jaar...
doet ze de vu of uva,
aan de uva kan ze tenminste al prolog (een van de eerste vakken) ik geloof dat de vu zich meer op lisp toelegde

Beste film ooit

• soepkip
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

in java kun je goed neurale netwerken bouwen hoor

( ik geloof dat ik op edit had moetten drukken :? )

Beste film ooit

• mth
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Zomaar een vaag idee:

Laat de AI reacties geven op tweakers.net posts en gebruik het moderatie systeem als feedback. In het begin kunnen we de reacties beter niet daadwerkelijk posten omdat het toch onzin zal zijn, maar misschien kan de AI na een tijdje wel een zinvolle bijdrage leveren aan de discussie.

Ik ben trouwens benieuwd wat je krijgt wanneer je moderatie als criterium neemt, ik denk dat je dan niet per se een intelligent systeem krijgt maar misschien een demagoog ofzo. ;)

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Ik heb een draadje bij wetenschap en levensbeschouwing gestart om helder te krijgen wat kennis is

[topic=136596]

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
JCisBack, je registratie op de project site is inmiddel voor elkaar.

Als de mensen die graag mee willen helpen zich ook even reggen en hier hun unixname posten (krijg je tijdens registratie) dan kan ik je toevoegen als medewerker.

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 20:01

D-RiSe

Kick the baby

Hoe werkt dat aanmelden, ik kan de "aanmeld" knop niet vinden :)

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Login via SSL aan linkerkant.

• 4POX
  • Laatst online: 11:58

4POX

Everybody is wired

Ik heb eens een hele mooie roman gelezen over een zakenman die op een eiland woont en die heeft in de kelder een computer staan die met verschillende golflengte licht werkt (analoog) .. Als je die computer de opdracht 2 + 2 gaf gaf die als antwoord ongeveer 4

Zij had een eigen persoonlijkheid wat ze in 20 jaar had aangeleerd

Maar het mooie was dat de computer allemaal problemen begon te vooroorzaken...

het probleem was dat ze in de pubertijd zat :)

Weet iemand nog hoe dat boek heet.. Ik wil hem graag nog eens lezen

AKA Rinkel weblog

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 20:01

D-RiSe

Kick the baby

Op vrijdag 02 maart 2001 21:06 schreef RobzQ het volgende:
Login via SSL aan linkerkant.
thanks ik heb me al even aangemeld, maar nog niet geactiveerd......c-yaz ga eerst een weekje skieen....:-)

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

Verwijderd

Ik neem aan dat mijn inlognaam dan mijn unixnaam is bij de registratie dan ben ik iig: fireblaze

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
fireblaze :)
Je bent ge-add, welkom :)

• Expander
  • Niet online
loginname expander

ik zou graag willen meedenken, gezonde kritiek proberen te leveren en meewerken aan Linux-support

Heb middel/grote kennis van Linux *D en ben bezig met C++. Zal Bedrijfskundige Informatica gaan doen volgend jaar. (ja zo jong nog :))

Verwijderd

Voor al dat gebanter over de taal, zou ik beginnen met beslissen: wat is het doel? Iedereen hier heeft andere ideeen, en er is nog niet eens besloten wat je wilt doen.. dus begin daar maar mee.

Verwijderd

Dammit, is er dus weer een invisible pagina. Wordt visible!

Verwijderd

Up zo die gaat..

• marcusk
  • Laatst online: 26-09-2023
Dit is een erg interessante thread :9~ :)

Er zijn al verschillende voorstellen langsgekomen. Het meest interessante lijkt mij het maken van een systeem dat natuurlijke taal kan 'begrijpen' en analyseren, en dat op natuurlijke wijze antwoord kan geven op vragen.

Iemand stelde voor om een neuraal netwerk te maken dmv distributed computing, maar dat lijkt me erg lastig, door de hoge latency die je dan krijgt tussen de neuronen.

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 16:19

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

Wilde ook ff aan Dhr. RobzQ melden dat ik graag geregged wil zijn bij dit project :)

Username: Gekkie

Gekkie is a proud member of TheBenny!

• marcusk
me2 :)

username: marcusk (hoe orgineel ;))

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 15:15 schreef marcusk het volgende:
Dit is een erg interessante thread :9~ :)

Er zijn al verschillende voorstellen langsgekomen. Het meest interessante lijkt mij het maken van een systeem dat natuurlijke taal kan 'begrijpen' en analyseren, en dat op natuurlijke wijze antwoord kan geven op vragen.

Iemand stelde voor om een neuraal netwerk te maken dmv distributed computing, maar dat lijkt me erg lastig, door de hoge latency die je dan krijgt tussen de neuronen.
Hier kan ik me wel in vinden, het lijkt me verder op het moment erg nutteloos om te beginnen te praten over welke programmeertaal gebruikt moet worden.

Je kan veel beter eerst nadenken over wat je wilt gaan maken, daarna bedenken hoe je het wilt gaan maken (niet meteen programmeren, maar gewoon op schrijven) en dan pas besluiten waarmee je het gaat maken en dan pas maken.

Tenminste zo leer ik het hier bij mijn informatica studie in Eindhoven en tot nu toe werkt dat wel. :)

• marcusk
Hier kan ik me wel in vinden, het lijkt me verder op het moment erg nutteloos om te beginnen te praten over welke programmeertaal gebruikt moet worden.
Je kan veel beter eerst nadenken over wat je wilt gaan maken, daarna bedenken hoe je het wilt gaan maken (niet meteen programmeren, maar gewoon op schrijven) en dan pas besluiten waarmee je het gaat maken en dan pas maken.

Tenminste zo leer ik het hier bij mijn informatica studie in Eindhoven en tot nu toe werkt dat wel.
En daar ben ik het weer helemaal mee eens :)

Ik heb trouwens al een paar ideeen over hoe het gerealiseerd zou kunnen worden. Zal het binnenkort op het forum van de sourceforge site posten.

Verwijderd

he mensen,

Het klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar een paar dingen zijn mij nog niet echt duidelijk.

"Een programma waaraan je mbv natural language vragen kan stellen en die dan zo'n zinnig mogelijk antwoorden geeft."

Juist en waar komt de de info achter het antwoord dan vandaan?

Wie heeft zin in het maken van een zinsanaelyse apparaat??

De zinsanalyse is moeilijk denk ik, om bijvoorbeeld achter het onderwerp in de zin te komen moet je weer werkwoorden analyseren en die nemen meestal heel veel verschillende vormen aan.

Tenzij iemand de persoonsvorm van elk mogelijk werkwoord in een database wil zetten (iets wat ik niet wil doen hehe) moet je toch wel het een en ander coden (geen pretje ook).

Ik ben benieuwd...

P.S. Ik wil geen spelbrekertje zijn hoor, maar ik denk niet dat iemand er nog goed over na heeft gedacht.

Verwijderd

Voor iedereen die mee wil doen aan de Brainstorm over wat we nu eigenlijk willen met Distributed Knowledge System is hier een draadje aangemaakt.

http://sourceforge.net/forum/forum.php?thread_id=81197&forum_id=68798

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 21:26 schreef 4POX het volgende:
Ik heb eens een hele mooie roman gelezen over een zakenman die op een eiland woont en die heeft in de kelder een computer staan die met verschillende golflengte licht werkt (analoog) .. Als je die computer de opdracht 2 + 2 gaf gaf die als antwoord ongeveer 4

Zij had een eigen persoonlijkheid wat ze in 20 jaar had aangeleerd

Maar het mooie was dat de computer allemaal problemen begon te vooroorzaken...

het probleem was dat ze in de pubertijd zat :)

Weet iemand nog hoe dat boek heet.. Ik wil hem graag nog eens lezen
ShutDown geschreven door Eric L.Harry
Zo ongeveer het beste boek over Bewustzijn en AI :9

• TumbleCow
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Count me in!

ik heb me al ingeschreven bij sourceforge (daar ookal wat neergez onder welkom), en ik stel voor dat we deze thread daar voortzz, wante, deze loopt anders een bitje vol ben ik bang :)

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 21:20 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Count me in!

ik heb me al ingeschreven bij sourceforge (daar ookal wat neergez onder welkom), en ik stel voor dat we deze thread daar voortzz, wante, deze loopt anders een bitje vol ben ik bang :)
Zeer goed idee

• TumbleCow

TumbleCow

Ik zet hier ook maar ff neer wat ik ook op het sourceforge forum heb neergez..:

m'n eerste gedachte is zo'n beetje van, pff, dit wordt NIET makkelijk...

Ik zie nog even niet voor me hoe het ong. geprogrameerd zou moeten worden, je wilt neuronen (hersencellen) simuleren, en die dingen moeten simpelweg aan een hoop verbindingen vastgeknoopt zijn, en bij bepaalde signalen wel via een bepaalde verbinding een signaal geven, en bij bepaalde verbindingen weer niet, en daar moet hij positieve of negatieve stimulans op krijgen, die de kans dat hij de volgende keer hetzelfde doet groter of kleiner maakt.. (veeeeel randomizers)

de intrepetatie van taal was het doel, klinkt mooi, maar lijkt me niet haalbaar. taal vereist INPUT, veeeeeeeeeeeeeeel input, met daar ook weer een systeem voor. misschien iets voor de toekomst, maar eerst maar eens kijken of het lukt om een neuraal netwerk voor iets simpelers op te zz.. (geef een aantal cijfers van school op, en laat de computer zeggen hoe groot de kans ong. is dat je over gaat, of geef een aantal parameters op wat het weer is, en laat de computer zeggen of het zonnig of regenachtig wordt).

nog een probleempje Bandbreedte.
Het doel is om het ding distributed te maken.
de inteligentie van een wezen hangt (globaal) af van de hoeveelheid neuronen, en de hoeveelheid verbindingen TUSSEN de neuronen. In other words, op enig moment wordt het ding niet meer inteligenter omdat de bandbreedte niet meer toereikend is, en ik denk dat die grens erg snel bereikt wordt.., ik durf zelfs te beweren dat het ding maar enkele procenten rekentijd gebruikt, en dan al aan z'n maximale bandbreedte zit. rc5 is wat dat betreft ideaal, je hebt maar heel weinig bandbreedte nodig om toch heel veel rekenwerk te doen te hebben...

(mogenlijke) oplossing:

eerst iets schrijven dat gewoon op een pc runt, en daarbij kijken naar welke gedeeltes van de 'hersenen' weinig communicatie plaatsvind, maar wel veel activiteit is.

verder moeten er echt meer dan een neuron per pc gesimuleerd worden, daarmee elimineer je wel bandbreedte, cpu-time, en geheugenproblemen, maar het schiet gewoon NIET op.
In een spel (creatures) moest je passen op een zooi beesten met ai, die beesten hadden 1000 hersencellen, en je kon er makkelijk 10 rond laten lopen op een pentium 133. een paar duizend hersencellen zouden geen probleem op moeten leveren, behalve misschien de bandbreedte dan..

zo, dat waten zo'n bitje de eerste overpijnzingen, verw8 er nog een aantal van mijn kant, ik ben DOL op dit soort dingen :)

zoals ik al zei is het echt een eerste brainstorm, en het is ook echt opgeschreven als een brainstorm. Ik ga het denk ik nog wel een keer wat schematischer uitwerken..

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Bandbreedte lijkt me echt niet 'het' probleem, niet alle elementen van het systeem hebben alle informatie tegelijkertijd nodig en delen die wel meer bandbreedte hebben kunnen op een ander nivo voor informatie uitwissing zorgen tussen de delen.

Voor de rest zie reply op soundforge :)

• TumbleCow

TumbleCow

Op zondag 04 maart 2001 00:12 schreef RobzQ het volgende:
Bandbreedte lijkt me echt niet 'het' probleem, niet alle elementen van het systeem hebben alle informatie tegelijkertijd nodig en delen die wel meer bandbreedte hebben kunnen op een ander nivo voor informatie uitwissing zorgen tussen de delen.
nouja, het punt met een neuraal netwerk (en ik ben bang dat het uiteindelijk daar toch op uitkomt) is dat je niet echt zelf kan bepalen welk gedeelte waar zit en wat doet. Ik ben bang dat die soort 'traffic monitoring' die ik al voorstelde, dan toch echt zo'n bitje de enigste mogelijkheid wordt, maar dan moet het dus mogelijk zijn om 'on the fly' delen van het neurale netwerk te verplaatsen, en ook nog op zo'n manier dat het netwerk niet 'sterft' als er een deel uitvalt.

Verwijderd

Mag ik effe een dom probleem aankaarten

"De bal is blauw"
"De ball is blouw"

Baron

• Tim
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

En dan nog de snelheid..

Als je zelf een P1,4Ghz hebt en je moet gaan wachten op een P133 aan de ander kant van de werleld schiet dat niet echt op..

Verder moet je ook maar eens te weten komen welke cel zich waar bevind..

Ik denkn iet dat dit echt iets gaat worden (en dat is niet bedoeld om iedereen de grond in te boren)

• marcusk
En dan nog de snelheid..
Als je zelf een P1,4Ghz hebt en je moet gaan wachten op een P133 aan de ander kant van de werleld schiet dat niet echt op..

Ik denkn iet dat dit echt iets gaat worden (en dat is niet bedoeld om iedereen de grond in te boren)
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: aan de ene kant zie ik ook niet zo veel in het idee om een aantal neuronen te verdelen per client. Aan de andere kant is het niet zo dat het hele project valt of staat met het 'distributed computing'-gedeelte: het primaire doel is het creeren van kunstmatige intelligente. Daarnaast zijn er nog andere manieren te bedenken om de rekenkracht te verdelen tusssen computers.

Verwijderd

Waar kan ik me ergens inschrijven?

• 4POX
  • Laatst online: 11:58

4POX

Everybody is wired

Op zondag 04 maart 2001 10:59 schreef Timpie2000 het volgende:
En dan nog de snelheid..

Dat is dus een uitdaging, Laat iedereen een taak krijgen... Die 133 kan bijvoorbeeld dingen na verwerken terwijl de snellere machine wat realtime berekeningen doen..

AKA Rinkel weblog

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 14:45 schreef BaronFire het volgende:
Waar kan ik me ergens inschrijven?
http://sourceforge.net/projects/disknosys/

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 14:45 schreef 4POX het volgende:
Dat is dus een uitdaging, Laat iedereen een taak krijgen... Die 133 kan bijvoorbeeld dingen na verwerken terwijl de snellere machine wat realtime berekeningen doen..
Zo zie ik het ook, een machine met een vette internetverbinding kan zich het beste bezig houden met informatie doorgeven tussen de verschillende delen. Terwijl een andere computer met bv grote HD, veel proc. zich beter kan 'concentreren' op het analyseren en opslaan van informatie.

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

Ik kan alleen beetje VB proggen :)
Dus aan mij heb je niet echt veel denk ik, maar wil wel beta testen enzow...

Wat er ook gebeuren moogh...

Verwijderd

hmmm, wat je ook zou kunnen doen is een bepaald 'centrum' van neuronen te laten draaien op een pc
op die manier werkt dat centrum snel, terwijl als het aangeroepen wordt het maar twee keer een latency heeft. (heen en terug dus :) )
en als je nou toevallig een netwerk met fixed IP's hebt, zoals hier op de campus in enschede, daar heeft iedereen
a) een vette bak met veel idle time
b) een permanente fixed ip 100 Mbit connectie
c) wel enige interesse in dit spul

een perfecte plek voor een 'hersencentrum'
:)

Verwijderd

Goeiemorgen tweakers,

Robzq: Zou je me ook even willen adden 2 the project? username: Red_Devil

Alvast bedankt.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Ene Red_Devil kan ik nog niet adden? heb je je bevestigingsemail al binnen van je registratie bij soundforge?

Verwijderd

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je zo'n mailtje krijgt, want ik wacht al sinds vrijdagmiddag.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Mmm, eigenaardig, het is inmiddels bij 10 andere wel gelukt?

Verwijderd

maar we moeten nog bedenken wat dat stel heresenen gaat doen.... suggesties?
[/quote]

ik heb ooit hegoord van een project wat evolutie nabootste. Het idee was een aantal "blokjes" die aan een aantal voorwaarden moesten doen om te overleven. (eten, paren, leefgemak etc.) zij hadden de mogelijkheid tot evolutie. De voeding was beperkt. Zo kwam het tot een soort van strijd etc. en zij ontwikkelden een soort van wapens etc. (lijkt wel een goedkope scifi film). ANyway, uiteindelijk was het project een hoax, het was een animatie, maar het idee op zich is wel extreem cool...

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Dat is Artificial Life, dat is iets anders als AI.

• Crack
  • Laatst online: 27-01 17:45

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Ik heb FF de tijd genomen, om dit hele verhaal door te nemen. Volgens mij is jullie doelstelling te hoog. Misschien is in de heel verre toekomst AI mogelijk, maar voordat een systeem/netwerk zelf conclusies kan trekken, is een behoorlijke hoeveelheid basiskennis nodig.

Volgens mij is het beter te starten met een veredelde zoekmachine, die leert van de gebruikers en bij twijvel om uitsluitsel vraagt. De resultaten kunnen op hun betrouwbaarheid worden gewaardeerd op dezelfde manier, als bij het modereren van Tweakers.net gebeurt.

De resultaten van deze zoekmachine worden gerebruceerd geplaatst over diverse servers. Een database acht ik dan ook noodzakelijk. Een neurale structuur voor het inwinnen van de kennis is mogelijk, maar de resultaten zouden centraal bewaard moeten worden. (Evt. met mirrors)

Ook heb ik mijn twijvels over de beschikkbare bandbreedte, die voor die project noodzakelijk is. Zoals eerder al door anderen is opgemerkt, is dit geen RC5. Clients kunnen wel ontwikkeld worden, maar alle gegevens verwerken acht ik de eerste jaren nog niet mogelijk.

Een client heeft ook niet 100% idle rekencapaciteit nodig. Als gegevens uitgewisseld worden na een (inter)actie met/door gebruikers blijft er een enorme capaciteit over. Anders dan het RC5-project, is dit een nuttige toepassing en als het werkt kan het net zo gangbaar worden, als IE nu is :). Met het uiteindelijke aantal gebruikers (miljarden :P) is het zelfs zeer de vraag, of alle info nog verwerkt kan worden.

Voordeel van een actieve invoer is dat het systeem gaat denken als de mens. Vervolgens kunnen met de gegeven interactief weer nieuwe conclusies getrokken worden, maar zoals ik al eerder zei is dat de volgende stap.

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 12:59 schreef RobzQ het volgende:
Mmm, eigenaardig, het is inmiddels bij 10 andere wel gelukt?
Ik heb het inmiddels wel al drie keer geprobeerd, maar ik wordt steeds weer van de site geknikkerd. Wat ga ik nu doen. Moet ik het eens met een andere naam proberen, zou dat een optie zijn? |:(

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Mmm, ik heb reddevil toegevoegd maar dat is ene "Suneel Randhawa" geloof niet dat jij dat bent ;)

Verwijderd

Het mooie van distributed is dat je zoveel rekencapaciteit hebt, niet zoveel schijfruimte, immers iedereen heeft wel een Gig vrij. Probeer die CPU zoveel mogelijk te benutten. Ik zie NN in dit verband ook niet als middel. Ook een centrale DB is erg optimistisch. Dat heeft alleen zin als je vele GBs aan informatie hebt en clients daar af en toe iets uit nodig hebben. Daarnaast zou wel fijn zijn als de distributed pc's ook kunnen rekenen als ze offline zijn natuurlijk.

Het leuke van genetische algorithmen is dat een centrale server succevolle generaties kan bijhouden en uitdelen aan clients. Die clients kunnen zelf nieuwe generaties maken, testen op hoe goed ze zijn, weggooien als het niks is en terugsturen als ze een betere variant hebben gevonden. Dit rekenwerk kan allemaal offline plaatsvinden.

Voor een sprekend voorbeeld van genetische algorithmen kijk eens op http://www.frams.poznan.pl Echt de moeite waard!

Verwijderd

Heb ff alles doorgelezen, maar ik heb niet het idee dat niet iedereen doorheeft wat AI is. Heel veel kom ik tegen die het over AL.
Ik denk dat het belangrijkste om te beginnen is, om te bepalen wat de input en wat de output word. Hierop moet je toch het complete neuronen netwerk opbaseren.
Een keuze van het neuronen netwerk lijkt mij ook erg belangrijk. Een "Unsupervised learning network" lijkt me toch wel nodig voor zo'n project.
Over het verdelen van de rekenkracht over meerdere computers kan pas later bij het indelen van neuronen over gesproken worden.
Als je een "hidden layer" er tussen gooit die gigantisch groot en ingewikkeld is, dan heb je weinig aan het verdelen van rekenkracht, maar bij een kleine en minder complexe "hidden layer" is het best wel mogelijk.
Een DB lijkt me trouwens niet noodzakelijk, dat is juist het voordeel van een NN.

Verwijderd

Robzq:
Ik heb het eens onder een andere naam geprobeerd. (registreren) en het is gelukt, nu krijg ik nog een email (zal mij benieuwen hoelang dat duurt). (user = Viper2001):?

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
Nog steeds niks Erwin, heb je al een bevestiginsemail gekregen? En op de link geklikt die daarin staat?

Verwijderd

Nee, nog geen bevestigingsemailtje gekregen, de vorige keer ook al niet. Hoe kan dat nou. :( Ik word er niet goed van.

• marcusk
Misschien moet je eens een ander email adres proberen? hotmail ofzo (heb ik gebruikt).

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:40
Voeg mij maar toe: QuarkuS. volgens mij op sourceforge case-insensitive.

Ik kan programmeren in C, C++, pascal, assembler, visual basic.

Maar volgens mij moeten we eerst eens heel goed en heel diep gaan nadenken over wat we precies willen. En een aantal mensen die meer verstand van AI hebben (misschien ook wel AL) eens een soort primer laten schrijven over waar we het precies over hebben.

Vervolgens een architectuur ontwerp maken, en pas in een zeer laat stadium gaan proggen >:)

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
QuarkuS, je staat erbij, Red_Devil jij nog steeds niets?

Misschien handig om te weten, je unixnaam moet in kleine letters zijn, volgens mij zonder leestekens.

Verwijderd

RobzQ, wil je mij ook nog even toevoegen :)

Voor alle duidelijkheid, mijn inlognaam op sourceforge is hybridz.

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-11-2025
* FragDaddy spreekt wel C en C++
(en nog wat andere taaltjes)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

een ideetje voor DiskNoSys, of hoe het nu heten mag,
je kunt misschien beginnen met een kennisdatabase die ontstaat door met behulp van datamining algoritmen uit rauwe data kennis en relaties kan vinden.
en dan die relaties dumpen in een SQL of object georienteerde database.
die je dan kan gebruiken als referentie voor nieuwe kennis

• xipetotec
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-11-2021

xipetotec

Life exists in spite of me.

Ok, ik spreek C... tell me what i can do to help...

Heel leuk, en kan er iets van een mailing naar "members" van dit topic over het precieze project?

Greetz,
Xi

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

RobzQ, zou je ook mij even willen toevoegen...

Mijn inlognaam is Lethal_Evil

Verwijderd

Stap 1 voltooid. (login)

Verwijderd

Stap twee ook voltooid.
Mijn inlognaam: theviper
Kun je me even adden...
Ik hoop dat het nu wel lukt.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 13:00

Scraper

ErikJ

Ik vind het interessant om te lezen dit, maar het is niet iets waar ik een bijdrage aan zou kunnen leveren.

Toch wil ik jullie een tipje geven. Als je alles in het engels doet, kun je misschien hulp verwachten vanover de hele wereld ipv, alleen de nederlandstaligen. Ik zag dat jullie forum nederlands was namelijk.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Topicstarter
theviper is gelukt :) Welkom!

Lethal_Evil is niet gelukt, kan ook niet, ik moet je unixnaam hebben, die is in kleine letters, zonder leestekens als _!~/][ enz enz..

Over het gebruik van Engels.
Je hebt gelijk, echter de eeste brainstorm waren al in het Nederlands, we zijn maar gewoon doorgegaan met wat we al hadden.

Het .plan is binnen kort een uitgebreide project omschrijving op te hoesten, in het Engels. Hopelijk hebben we dan in ieder geval al een redelijk idee wat we willen en hoe we het misschien kunnen oplossen.

De eerste Engelstalig hebben zich overigens al gemeld op de site :)

Verwijderd

[ enz enz..
Ik heb een andere account gemaakt op sourceforge. Mijn unixnaam is thenightwatcher.

Hopen dat het nu lukt :)

Verwijderd

Mensen die willen helpen of op de hoogte van het laatste nieuws rondom DisKnoSys willen blijven kunnen zich vanaf nu melden op de Portal voor DisKnoSys.

http://www.phpzq.f2s.com/zq/index.php
Pagina: 1 2 3 Laatste