Ik zet hier ook maar ff neer wat ik ook op het sourceforge forum heb neergez..:
m'n eerste gedachte is zo'n beetje van, pff, dit wordt NIET makkelijk...
Ik zie nog even niet voor me hoe het ong. geprogrameerd zou moeten worden, je wilt neuronen (hersencellen) simuleren, en die dingen moeten simpelweg aan een hoop verbindingen vastgeknoopt zijn, en bij bepaalde signalen wel via een bepaalde verbinding een signaal geven, en bij bepaalde verbindingen weer niet, en daar moet hij positieve of negatieve stimulans op krijgen, die de kans dat hij de volgende keer hetzelfde doet groter of kleiner maakt.. (veeeeel randomizers)
de intrepetatie van taal was het doel, klinkt mooi, maar lijkt me niet haalbaar. taal vereist INPUT, veeeeeeeeeeeeeeel input, met daar ook weer een systeem voor. misschien iets voor de toekomst, maar eerst maar eens kijken of het lukt om een neuraal netwerk voor iets simpelers op te zz.. (geef een aantal cijfers van school op, en laat de computer zeggen hoe groot de kans ong. is dat je over gaat, of geef een aantal parameters op wat het weer is, en laat de computer zeggen of het zonnig of regenachtig wordt).
nog een probleempje Bandbreedte.
Het doel is om het ding distributed te maken.
de inteligentie van een wezen hangt (globaal) af van de hoeveelheid neuronen, en de hoeveelheid verbindingen TUSSEN de neuronen. In other words, op enig moment wordt het ding niet meer inteligenter omdat de bandbreedte niet meer toereikend is, en ik denk dat die grens erg snel bereikt wordt.., ik durf zelfs te beweren dat het ding maar enkele procenten rekentijd gebruikt, en dan al aan z'n maximale bandbreedte zit. rc5 is wat dat betreft ideaal, je hebt maar heel weinig bandbreedte nodig om toch heel veel rekenwerk te doen te hebben...
(mogenlijke) oplossing:
eerst iets schrijven dat gewoon op een pc runt, en daarbij kijken naar welke gedeeltes van de 'hersenen' weinig communicatie plaatsvind, maar wel veel activiteit is.
verder moeten er echt meer dan een neuron per pc gesimuleerd worden, daarmee elimineer je wel bandbreedte, cpu-time, en geheugenproblemen, maar het schiet gewoon NIET op.
In een spel (creatures) moest je passen op een zooi beesten met ai, die beesten hadden 1000 hersencellen, en je kon er makkelijk 10 rond laten lopen op een pentium 133. een paar duizend hersencellen zouden geen probleem op moeten leveren, behalve misschien de bandbreedte dan..
zo, dat waten zo'n bitje de eerste overpijnzingen, verw8 er nog een aantal van mijn kant, ik ben DOL op dit soort dingen
zoals ik al zei is het echt een eerste brainstorm, en het is ook echt opgeschreven als een brainstorm. Ik ga het denk ik nog wel een keer wat schematischer uitwerken..